Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:29

Japie.G

Colour Classic

apNia schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Zo'n rand is altijd mijn grote doel geweest. Wat @ZieMaar! zegt,de randen moeten onaangeraakt blijven. Verder helpt een hogere hydratatie, hoe meer vocht, hoe meer oven spring je hebt. Het vocht kookt, zet zich om in gas, en oefent druk uit op je deeg. Daarbij is het van belang dat je een goed glutennetwerk hebt, wat niet gelijk barst als er een beetje druk op komt. Ik kan het niet echt goed onderbouwen omdat ik verder er niet genoeg mee geexperimenteerd heb, maar Caputo Blauw zou voor een korte rijs moeten zijn. Rood voor de langere, en heeft ook een hogere W-waarde.

Om Italieplein te citeren:

[...]

Again, niet genoeg geexperimenteerd om daar m'n hand voor in het vuur te steken. Maar ik weet wel dat deeg wat ik dezelfde dag nog maak aanzienlijk sneller scheurt.

Ik heb een Ooni Koda 12, en ik krijg een beduidend betere "spring" als ik het tegen het vuur op max vermogen laat bakken. Logisch natuurlijk, want dan schrikt het water zich pas echt 't schompes ;)
En ik denk dat de overstap van thuisoven naar pizzaoven het grootste verschil was voor mij. Afhankelijk van wat voor een oven je hebt moet je een mooie balans zien te vinden in je deeg een optater verkopen en zorgen dat je deeg niet verbrandt. Zeker als je echt zowat op de vlam zit moet je goed blijven kijken.

Verder heb ik de indruk dat ik mooier deeg kreeg toen ik Dr Oetker gist ging vervangen met m'n eigen zuurdesem starter. Het verschil was niet enorm, maar het was absoluut het laatste duwtje wat ik nodig had om ze zo mooi als bij nNea te krijgen. Dit was mijn pizza op zuurdesem basis. Maar ook zonder kan je mooie resultaten krijgen.
Pita van pizzadeeg. BUBBELS BUBBELS BUBBELS

YouTube: Pita in ooni12

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-07 09:45

headout

Oi oi!

Voor de 'San Marzano tomaten uit blik gebruikers': laat je ze uitlekken en pureer je ze daarna? Of pureer je alles wat zich in het blik bevindt?

Dat laatste deed ik afgelopen week, maar daarmee wordt de saus imho te nat / vochtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:54

Moofnor

King of my castle

headout schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:37:
Voor de 'San Marzano tomaten uit blik gebruikers': laat je ze uitlekken en pureer je ze daarna? Of pureer je alles wat zich in het blik bevindt?

Dat laatste deed ik afgelopen week, maar daarmee wordt de saus imho te nat / vochtig.
Ik pureer helemaal niks. Doe ze in een pan met wat knoflook en basilicum. Met een vork wat platdrukken en daarna in laten koken tot de gewenste dikte.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:57
Ik ben ook een nieuwe Ooni Koda 12 bezitter! Ik ben gelijk naar de Sligro gereden om mijn eerste pizza's te maken zonder gelijk de complexiteit van alles zelf te maken.

Ik heb de diepvriesbollen gebruikt, is mij goed bevallen, had een blik saus van Mutti gekocht, die vond ik ook lekker (heb wel nog 3,5L over :P ).

Het enige waar ik wat mee zat was de rekbaarheid van 't deeg. Ik kreeg wel een mooie korst, smakelijke pizza, maar het was wat broderig. Ik kreeg de pizza niet goed gestretcht. Is daar nog wat aan te doen, of is dat nou eenmaal het deeg?

Ik had 'm tussen de 3 en 5 uur laten ontdooien/rijzen onder een natte handdoek. Kon er niet enorm veel verschil in ontdekken, behalve dat de laatste pizza's natuurlijk groter gerezen waren én plakkerig begonnen te worden.

Ik heb iig zin in de verdere ontdekkingstocht, komende week mijn eerste bodem op basis van zuurdesem, vriend van me die vaker broden bakt gaat me daar bij helpen!

Bewijsmateriaal van de eerste pizza, kan mooier, maar ik was al zeer tevreden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3KSezakygGoBPiaj7VrmJIPTzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2hvBNwpm7qpOSz5w3iVBN3u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PxC2kAmV-g9lmyrqPk9nkFZbzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXp3Hb0pU0V5IsNkNjO3HAHB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-07 20:42

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

headout schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:37:

Ik gebruik altijd die van Mutti, en works fine zonder uitlekken. Maar zal verschillen. Vond je het te nat omdat je pizza soggy werd, of te nat omdat het waterig smaakte? Want in het eerste geval zou ik er gewoon minder saus op doen. Veel beginners (geen idee of je dat bent) doen er vaak veel meer op dan je zou denken dat nodig is. (tenzij je deep dish maakt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

apNia schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Ik gebruik altijd die van Mutti, en works fine zonder uitlekken. Maar zal verschillen. Vond je het te nat omdat je pizza soggy werd, of te nat omdat het waterig smaakte? Want in het eerste geval zou ik er gewoon minder saus op doen. Veel beginners (geen idee of je dat bent) doen er vaak veel meer op dan je zou denken dat nodig is. (tenzij je deep dish maakt ;))
De pizza was zeker niet soppig; knapperig als altijd. Hoeveelheid saus had ik zeer beperkt gehouden, juist om te voorkomen dat het soppig ging worden. Maar viel me op dat de saus nogal dun was. Een lekkere tomatensaus op mijn pizza kan ik erg waarderen; had wel iets meer erop willen hebben :9

Saus: blik Mutti San Marzano tomaten, zout, peper, basilicum en dat even door de staafmixer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Moofnor schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Ik pureer helemaal niks. Doe ze in een pan met wat knoflook en basilicum. Met een vork wat platdrukken en daarna in laten koken tot de gewenste dikte.
Ah, jij laat ze inkoken na platdrukken, ook een goede lijkt me. Ga ik vanavond uitproberen. Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

headout schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

De pizza was zeker niet soppig; knapperig als altijd. Hoeveelheid saus had ik zeer beperkt gehouden, juist om te voorkomen dat het soppig ging worden. Maar viel me op dat de saus nogal dun was. Een lekkere tomatensaus op mijn pizza kan ik erg waarderen; had wel iets meer erop willen hebben :9

Saus: blik Mutti San Marzano tomaten, zout, peper, basilicum en dat even door de staafmixer.
Misschien moet je de staafmixer even mijden. Kwestie van persoonlijke smaak, maar platdrukken (hand of vork zoals andere Tweaker zei) maakt het iets lumpier... bovendien zeggen (!) ze dat je door de pitjes te pureren, je de saus wat bitterder maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:33
I-King schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:42:
Ik heb de diepvriesbollen gebruikt, is mij goed bevallen, had een blik saus van Mutti gekocht, die vond ik ook lekker (heb wel nog 3,5L over :P ).
Ik koop ook die grote blikken en dan portioneer ik de saus. Ik vries het in in een ijsblokvorm en daarna in een grote ziploc zak - hier is 1 blokje een eetlepel saus. Dus kan dan precies eruit halen wat ik nodig heb.
Het enige waar ik wat mee zat was de rekbaarheid van 't deeg. Ik kreeg wel een mooie korst, smakelijke pizza, maar het was wat broderig. Ik kreeg de pizza niet goed gestretcht. Is daar nog wat aan te doen, of is dat nou eenmaal het deeg?
Dat is een combinatie van het soort deeg en de temperatuur van de oven. Met deze hoge temperaturen, wordt je korst luchtiger, maar vaak ook wat minder knapperig. Het deeg van de sligro doet het beter op een iets lagere temperatuur volgens mij.
Ik had 'm tussen de 3 en 5 uur laten ontdooien/rijzen onder een natte handdoek. Kon er niet enorm veel verschil in ontdekken, behalve dat de laatste pizza's natuurlijk groter gerezen waren én plakkerig begonnen te worden.
Heb ze ook in de vriezer liggen voor als ik te lui ben om een keer zelf deeg te maken, maar leg ze meestal de avond ervoor in de koelkast en paar uurtjes voor het bakken haal ik ze daar weer uit.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@GermanPivo Thanks voor de inzichten! Is er een min of max 'rijstijd'? Of maakt dat niet zo heel veel uit?
Welke temperaturen bak jij dan?

Ik heb idd ook in kleine porties ingevroren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
I-King schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:26:
@GermanPivo Thanks voor de inzichten! Is er een min of max 'rijstijd'? Of maakt dat niet zo heel veel uit?
Welke temperaturen bak jij dan?

Ik heb idd ook in kleine porties ingevroren!
Ik bak ook in een Koda 12. Bij de bollen van de Sligro verwarm ik eerst 20 minuten maximaal voor, dan halve stand ongeveer wanneer de pizza erin gaat. Heeft de rand iets meer tijd om te rijzen in oven.
Ik hou de temperaturen niet meer bij, maar over het algemeen zit ik na 20 minuten voorverwarmen goed boven de 400+ graden.

Je kan deeg te lang laten rijzen, dan zakt het weer in omdat de luchtbellen uiteindelijk springen (en het kan ten koste gaan van de structuur en smaak). Maar als je deeg van de Sligro rustig in de koelkast ontdooit en paar uurtjes voor bakken op kamertemperatuur laat komen (vooral omdat het deeg dan makkelijker verwerkbaar is), dan zal dat niet zo snel gebeuren.
Ik laat bijvoorbeeld mijn zelfgemaakte deeg minimaal 48 uur koud rijzen, maar ook vaak genoeg 72 uur. Maar dan gaan we alweer richting de verschillende recepten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@GermanPivo Thanks! Ja, ik ben met de sligro bollen begonnen omdat de ervaring 'prima' was in het topic. et smaakte sowieso al goed, dus tot op heden helemaal happy.
Deeg is weer een volgende stap, ik kijk er naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-02 08:38
Sabbi schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Ik heb dit ook regelmatig gehad, dan heb je het deeg te veel gekneed. De korst wordt dan 'brodig', dus fijne kleine belletjes ipv grote luchtige gaten.
Bedankt voor de goede tip! Tot in hoeverre dient het deeg gekneed te worden? Zelf kneed ik denk ik zo’n 10/15 minuten totdat er geen droge delen meer zijn en het deeg soepel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39
GAEvakYD schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:45:
Super leuk topic die ik al een tijdje volg. Wilde een 16 inch Ooni kopen en was een beetje aan het inlezen. Tot ik net deze kickstarter tegen kwam.
https://www.kickstarter.c...ted-rotating-pizzaandoven

Ziet er wel erg interessant uit voor die prijs (349 euro) voor een 16 inch en dan een auto rotate functie. Keuze uit een gas of pellet aansluiting. Of beide, maar dan komt er 100 euro aan prijs bij. Het is wel een risico bij zo'n kickstarter dat het niet zo bewezen merk en product is als een Ooni.

Maar even een nachtje over slapen.
Hmmm na dat nachtje slapen toch die Ooni 16 en de Qubestove 16 van kickstarter nadrukkelijker bekeken. Wat mij later opviel was dat de Ooni ook vlammen en vuur vanaf de zijkant heeft. De qubestove heeft alleen warmte vanaf achter. Vermoedelijk door het principe omdat die brander er los onder staat en ook zonder pizzaoven gebruikt kan worden. Dit lijkt mij wel een dikke plus voor de Ooni.

Voor van de qubestove optie is de automatisch draaibare plaat. Maar dat ding werkt op batterijen en ziet wat mij betreft een beetje aliexpress. De prijs is dan wel 350 euro vs 499 van de Ooni. Maar ik begin nu langzaam te neigen om die kickstarter te annuleren.

Iemand met meer ervaring die een advies heeft?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-07 14:30
Zojuist de Koda12 kunnen scoren bij de Hornbach voor €269,10 met de laagste prijsgarantie. Bij kookpunt.nl staat deze voor 299 en de Hornbach 309.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Gister dan mijn 1e try-out met de Ooni Koda 12... wat een prachtige verschijning... Maar het is toch niet helemaal goed gegaan. Graag jullie advies.

Eerst even iets over mijn achtergrond.
Na een aantal jaar geleden wisselende ervaringen pizza maken op de Bastard kwam ik tot de conclusie dat de Bastard standaard niet gemaakt is om de perfecte pizza te maken... Alle truuks geprobeerd om het wel zo goed na te bootsen maar toch op zoek naar een dedicated pizza-verlengstuk. De Bastard pizzaverlengstuk (wat ook kippetjes kan draaien) leek me ideaal...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2khD51OlZY0FCSfidHFCl1BqmC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LzmByOm6ftTiJATgA10JB1ce.jpg?f=user_large
Maar de prijs van €350 vond ik niet in verhouding.... En ik bedacht me dat ik niet en ga barbecuen en pizza maken...

Tot ik de Ooni Pizza oven zag en eerlijk gezegd ook wel een beetie verliefd werd op dat schattige ontwerp... Je kan zelfs kunnen picnicken en nog steeds de perfecte pizza tevoorschijn toveren... Verder is het eenvoudig op te bergen (met tas)... En ik kon dit demo model voor €210 krijgen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRlomPYdPw66pFmdYAx5dY3xDwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEza5bCcZm4rE6o1AlDWpCOw.jpg?f=fotoalbum_large

Terug naar vandaag... mijn 1e pizzas waren geen succes. Het deeg was totaal mislukt! Dit terwijl mijn vorige keren deeg eigenlijk prima waren. Dit keer dan andere bloem geprobeerd (van Caputo).. maar de boosdoener is denk ik de gist geweest. Dit was ik vergeten mee te bestellen gister bij de Sligro verse bakkersgist van Bruggeman gekocht.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raEGlW81mxqYAh2LAMx5UDeKo7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2o8YxE30aL0vFaoY1Al8094p.jpg?f=user_large
...

Op de verpakking staat 40gram voor 1000kg bloem...
Verder heb ik de blauwe Zero Doppio bloem gebruikt...
Recept en universele verhoudingen voor bloem, water, zout aangehouden die hier worden gegeven.

Het begon al met kneden... het deeg bleef maar kleven. Bloem erbij en ipv de gesuggereerde 15 minuten heb ik wel 30minuten gekneed om het een beetje fatsoenlijk te krijgen... Maar na 4-6 uur rijzen zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRfa0cSj-yCcTGYDg-x4XKM9NLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TXSVZgR5p4C6ctFxo6G5DXY.jpg?f=fotoalbum_large
Bedenk dat dit bakken zijn van 60x40 en de bolletjes dus veeel te groot zijn...

Het pizza bakken is aantal keer mislukt, kreeg geen mooie bodem eruit.. Met dikkere bodem kreeg ik toch een beetje acceptabel resultaat...

De vraag is dus (dank dat je tot hier het lezen hebt volgehouden): Wat deed ik fout?

Ikzelf denk dat ik minder gist had moeten gebruiken (las later pas dat de verhouding instant gist - vers gist, 1 op 3 is.)... En te lang doorkneden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:43
OmeRobbie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:51:
Gister dan mijn 1e try-out met de Ooni Koda 12... wat een prachtige verschijning... Maar het is toch niet helemaal goed gegaan. Graag jullie advies.

Eerst even iets over mijn achtergrond.
Na een aantal jaar geleden wisselende ervaringen pizza maken op de Bastard kwam ik tot de conclusie dat de Bastard standaard niet gemaakt is om de perfecte pizza te maken... Alle truuks geprobeerd om het wel zo goed na te bootsen maar toch op zoek naar een dedicated pizza-verlengstuk. De Bastard pizzaverlengstuk (wat ook kippetjes kan draaien) leek me ideaal...
[Afbeelding]
Maar de prijs van €350 vond ik niet in verhouding.... En ik bedacht me dat ik niet en ga barbecuen en pizza maken...

Tot ik de Ooni Pizza oven zag en eerlijk gezegd ook wel een beetie verliefd werd op dat schattige ontwerp... Je kan zelfs kunnen picnicken en nog steeds de perfecte pizza tevoorschijn toveren... Verder is het eenvoudig op te bergen (met tas)... En ik kon dit demo model voor €210 krijgen...
[Afbeelding]

Terug naar vandaag... mijn 1e pizzas waren geen succes. Het deeg was totaal mislukt! Dit terwijl mijn vorige keren deeg eigenlijk prima waren. Dit keer dan andere bloem geprobeerd (van Caputo).. maar de boosdoener is denk ik de gist geweest. Dit was ik vergeten mee te bestellen gister bij de Sligro verse bakkersgist van Bruggeman gekocht.. [Afbeelding]
...

Op de verpakking staat 40gram voor 1000kg bloem...
Verder heb ik de blauwe Zero Doppio bloem gebruikt...
Recept en universele verhoudingen voor bloem, water, zout aangehouden die hier worden gegeven.

Het begon al met kneden... het deeg bleef maar kleven. Bloem erbij en ipv de gesuggereerde 15 minuten heb ik wel 30minuten gekneed om het een beetje fatsoenlijk te krijgen... Maar na 4-6 uur rijzen zag het er zo uit:
[Afbeelding]
Bedenk dat dit bakken zijn van 60x40 en de bolletjes dus veeel te groot zijn...

Het pizza bakken is aantal keer mislukt, kreeg geen mooie bodem eruit.. Met dikkere bodem kreeg ik toch een beetje acceptabel resultaat...

De vraag is dus (dank dat je tot hier het lezen hebt volgehouden): Wat deed ik fout?

Ikzelf denk dat ik minder gist had moeten gebruiken (las later pas dat de verhouding instant gist - vers gist, 1 op 3 is.)... En te lang doorkneden...
Voor de hoeveelheid gist gebruik ik graag de PizzApp, daar geef je de tijd en temperatuur aan, en je ziet hoeveel gist je moet gebruiken. In geval van twijfel kan een beetje meer ook altijd. Op basis van jouw bollen denk ik niet dat het echt teveel was. Zolang ze niet heel erg bubbelig worden en ontploffen/uitzakken valt het wel mee.

Wat ik jammer vindt van dat recept is dat de instructie zegt dat je moet kneden tot het glad is. Dat lukt vaak niet. Wat je beter kunt doen is even kneden, dan alles in een grote bal en gewoon 15-30 minuten afdekken. Als je dan verder gaat is het een glad deeg. Je hebt dan de bloem wat tijd gegeven om het water op te nemen. Ik zou nooit extra bloem toevoegen in deze fase, want je verandert dan het recept. Ik vind zelf dat 60% erg laag is voor die bloem en zou eerder naar de 65 gaan. Met extra bloem ga je de andere kant op en zal je moeite hebben om een mooi luchtig en knapperige bodem te krijgen. 30 minuten kneden is ook te lang, met die hoeveelheid water krijg je geheid een stug deeg wat niet goed wil stretchen.

Oh en zorg dat het opbollen goed gaat, je wilt mooie strakke bollen waar wat spanning op staat en de onderkant goed dichtknijpen.

Verder: gewoon blijven proberen! Ik heb ook veel pizza’s calzone gemaakt of helemaal laten mislukken, en bijna van de ene op de andere dag kreeg ik hele goede resultaten. Soms moet het kwartje gewoon even vallen na een paar keer oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Mj2sL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Voor de hoeveelheid gist gebruik ik graag de PizzApp, daar geef je de tijd en temperatuur aan, en je ziet hoeveel gist je moet gebruiken. In geval van twijfel kan een beetje meer ook altijd. Op basis van jouw bollen denk ik niet dat het echt teveel was. Zolang ze niet heel erg bubbelig worden en ontploffen/uitzakken valt het wel mee.

Wat ik jammer vindt van dat recept is dat de instructie zegt dat je moet kneden tot het glad is. Dat lukt vaak niet. Wat je beter kunt doen is even kneden, dan alles in een grote bal en gewoon 15-30 minuten afdekken. Als je dan verder gaat is het een glad deeg. Je hebt dan de bloem wat tijd gegeven om het water op te nemen. Ik zou nooit extra bloem toevoegen in deze fase, want je verandert dan het recept. Ik vind zelf dat 60% erg laag is voor die bloem en zou eerder naar de 65 gaan. Met extra bloem ga je de andere kant op en zal je moeite hebben om een mooi luchtig en knapperige bodem te krijgen. 30 minuten kneden is ook te lang, met die hoeveelheid water krijg je geheid een stug deeg wat niet goed wil stretchen.

Oh en zorg dat het opbollen goed gaat, je wilt mooie strakke bollen waar wat spanning op staat en de onderkant goed dichtknijpen.

Verder: gewoon blijven proberen! Ik heb ook veel pizza’s calzone gemaakt of helemaal laten mislukken, en bijna van de ene op de andere dag kreeg ik hele goede resultaten. Soms moet het kwartje gewoon even vallen na een paar keer oefenen.
thanx voor de tips! ga volgende keer een strakker plan aanhouden. Ervaring en tips met verse gist? Ik heb nog een heleboel verse gist blokjes maar mss donder ik die wel weg (moet toch iets de schuld geven >:) )
Volgens de berekening (van dat recept / italieplein) zou ik dus 4g instant x 3 (rekenfactor) =12 gram verse gist moeten gebruiken en ik heb 40g gebruikt. Was inderdaad meer brood, dan een krokante pizzadeeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:43
OmeRobbie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

thanx voor de tips! ga volgende keer een strakker plan aanhouden. Ervaring en tips met verse gist? Ik heb nog een heleboel verse gist blokjes maar mss donder ik die wel weg (moet toch iets de schuld geven >:) )
Volgens de berekening (van dat recept / italieplein) zou ik dus 4g instant x 3 (rekenfactor) =12 gram verse gist moeten gebruiken en ik heb 40g gebruikt. Was inderdaad meer brood, dan een krokante pizzadeeg...
Niks mis met verse gist, maar het nadeel is dat het vrij kort houdbaar is. Ik prefereer droge gist (active dry yeast) vanwege het gemak. Instant zou ik niet doen, die is wel erg actief en die piekt soms te snel. Ik vond het ook minder smaakvol maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.

Maar het broodachtige resultaat is het gevolg van de hoeveelheid water (beter gezegd, de verhouding bloem-water) en de verwerking. Teveel gist heeft eerder als effect dat je deeg te veel lucht gaat bevatten en dat de bollen inzakken (teveel lucht voor de gluten om de structuur vast te houden) of dat er een alcohol of rijpe bananen lucht aan je deeg gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 13:38
OmeRobbie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
De tip van Mj2sL wekt erg goed, gist oplossen in water eventueel olijfolie eraan toevoegen paar keer roeren en daarna de bloem en zout. Met een lepel in een paar minuten alles goed door elkaar mengen tot dat het één geheel is. Afgedekt wegzetten en na 10 tot 20 minuten het deeg in een paar minuten mooi glad kneden.

Wanneer je dezelfde dag pizza wilt maken kun je het beste een rijstijd aanhouden van ~ 9 uur met een minimale hoeveelheid gist. Verse gist is prima maar de rekenfactor klopt niet, met de huidige binnentemperaturen kun je het beste 0,2% verse gist aanhouden (2 gram op 1 kg bloem).

De bloem die je momentele hebt is een gemiddeld sterke bloem, imo is een vochtpercentage van 60% echt de max voor dit type bloem in combinatie met meer ervaring. Om het allemaal wat makkelijker/ handelbaarder te maken zou ik het vochtpercentage verlagen 56%, een aantal keer daarmee werken eventueel stapsgewijs verhogen naar 58 en 60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Mj2sL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Niks mis met verse gist, maar het nadeel is dat het vrij kort houdbaar is. Ik prefereer droge gist (active dry yeast) vanwege het gemak. Instant zou ik niet doen, die is wel erg actief en die piekt soms te snel. Ik vond het ook minder smaakvol maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.

Maar het broodachtige resultaat is het gevolg van de hoeveelheid water (beter gezegd, de verhouding bloem-water) en de verwerking. Teveel gist heeft eerder als effect dat je deeg te veel lucht gaat bevatten en dat de bollen inzakken (teveel lucht voor de gluten om de structuur vast te houden) of dat er een alcohol of rijpe bananen lucht aan je deeg gaat zitten.
Eh, ik had ook bollen die erg luchtig waren en teveel inzakten (zie foto met de enorme "deegbollen" in de rijsbak)... Denk dat gist hoeveelheid dus niet klopte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Freshouttheoven schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

De tip van Mj2sL wekt erg goed, gist oplossen in water eventueel olijfolie eraan toevoegen paar keer roeren en daarna de bloem en zout. Met een lepel in een paar minuten alles goed door elkaar mengen tot dat het één geheel is. Afgedekt wegzetten en na 10 tot 20 minuten het deeg in een paar minuten mooi glad kneden.

Wanneer je dezelfde dag pizza wilt maken kun je het beste een rijstijd aanhouden van ~ 9 uur met een minimale hoeveelheid gist. Verse gist is prima maar de rekenfactor klopt niet, met de huidige binnentemperaturen kun je het beste 0,2% verse gist aanhouden (2 gram op 1 kg bloem).

De bloem die je momentele hebt is een gemiddeld sterke bloem, imo is een vochtpercentage van 60% echt de max voor dit type bloem in combinatie met meer ervaring. Om het allemaal wat makkelijker/ handelbaarder te maken zou ik het vochtpercentage verlagen 56%, een aantal keer daarmee werken eventueel stapsgewijs verhogen naar 58 en 60%.
wordt idd spelen met de juiste vochtverhoudingen en type bloem die ik gebruik... En dan ook nog de temp... kamertemperatuur was gisteren 23-24 graden denk ik... iets te hoog dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 00:52
Was weer een feestje. 4 pizza's achter elkaar gemaakt voor wat vrienden. Enige nadeel is toch wel het moeten wachten tussendoor, maar prima te doen als je stukjes verdeeld.

Voor de volgende keer ga ik iets minder deeg gebruiken per bolletje. Deze zijn nu 250 gram per stuk. 230 is misschien beter zodat de korst minder dik is en deze niet teveel opbolt en snel verbrand.

Ik gebruik de Mutti Polpa blikken, maar deze zijn zoals je op de foto ziet nog iets te dik. Sowieso giet ik alles meermaals af om het vocht te verliezen. Als ik na dat process nog éénmaal een staafmixer erdoorheen haal dan zou het perfect moeten zijn.

Wat betreft kaas heb ik denk ik bijna de sweetspot gevonden. Koeien mozzarella (in stukjes scheuren en ff laten aflekken/deppen) in combi met Zanetti Parmigiano Reggiano. Fijn voorgeraspt en echt een heerlijke smaak. Link

Al met al reden voor herhaling. Nu begint het optimaliseer process, hoe zo efficient mogelijk te werk gaan zowel kosten en tijd besparend.. want het is me wel een gedoe soms! Maar het is het allemaal waard. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0aBR4MNiQ4SNJetPWBXJ2dKJVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYe1f5NQAe8vpyAD7hw7w7lC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOiolm6qEIjIA8LVovusC5jQY-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGVh37lNyD52JAKlqbKgNib6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
Basxt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:50:
Was weer een feestje. 4 pizza's achter elkaar gemaakt voor wat vrienden. Enige nadeel is toch wel het moeten wachten tussendoor, maar prima te doen als je stukjes verdeeld.

Voor de volgende keer ga ik iets minder deeg gebruiken per bolletje. Deze zijn nu 250 gram per stuk. 230 is misschien beter zodat de korst minder dik is en deze niet teveel opbolt en snel verbrand.

Ik gebruik de Mutti Polpa blikken, maar deze zijn zoals je op de foto ziet nog iets te dik. Sowieso giet ik alles meermaals af om het vocht te verliezen. Als ik na dat process nog éénmaal een staafmixer erdoorheen haal dan zou het perfect moeten zijn.

Wat betreft kaas heb ik denk ik bijna de sweetspot gevonden. Koeien mozzarella (in stukjes scheuren en ff laten aflekken/deppen) in combi met Zanetti Parmigiano Reggiano. Fijn voorgeraspt en echt een heerlijke smaak. Link

Al met al reden voor herhaling. Nu begint het optimaliseer process, hoe zo efficient mogelijk te werk gaan zowel kosten en tijd besparend.. want het is me wel een gedoe soms! Maar het is het allemaal waard. :D

[Afbeelding][Afbeelding]
Nice, dat resultaat ziet er heel smakelijk uit.

Hier is vandaag het pakket van italieplein binnengekomen. Dus ik kan aan de slag deze week om het eerste deeg te maken.

Ik twijfel nog een beetje of ik beter eerst dat deeg/bodem maken onder de knie moet krijgen i.c.m. Pizza staan in de oven op 275 graden en kijken of ik het echt wat vind. OF om gewoon die Ooni 16 te kopen en all-in te gaan. Normaal ben ik geneigd dat laatste te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz7uOY6zbUjUc_8uWyJAsEVdf7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KubAMktcKJCgie1nQJpRg9UA.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:34
GAEvakYD schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Nice, dat resultaat ziet er heel smakelijk uit.

Hier is vandaag het pakket van italieplein binnengekomen. Dus ik kan aan de slag deze week om het eerste deeg te maken.

Ik twijfel nog een beetje of ik beter eerst dat deeg/bodem maken onder de knie moet krijgen i.c.m. Pizza staan in de oven op 275 graden en kijken of ik het echt wat vind. OF om gewoon die Ooni 16 te kopen en all-in te gaan. Normaal ben ik geneigd dat laatste te doen.
[Afbeelding]
Gewoon all-in. >:)
Heb ik ook gedaan.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rivanov schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Gewoon all-in. >:)
Heb ik ook gedaan.
Haha het is wel heel verleidelijk met een Hornbach hier om de hoek op 5 min lopen. Daar is de Ooni 16 het goedkoopst met 489 euro zie ik.

Edit: Done en aangesloten. Eerste proefrun wordt nu gemaakt.

Ik merk dat ik nog wat angstig ben met dat gas. Als ik mijn gasfles half opendraai heb ik al gevoel dat dat hard genoeg is. Als de gasfles verder opendraai, dan hoor je de vlammen echt bulderen. Moet dat echt om die 400-450 graden op de steen te bereiken, zodat je hem daarna iets kan bijdraaien?

Ik durfde sowieso de gasfles niet volledig open te doen en dan te starten. Ik had het idee dat ik een enorme explosie zou krijgen. :X :X . Met gevolg dat je dus aan het regelen bent op de gasfles en via de knop op de Ooni. Dit zou vast niet optimaal zijn.

Ook viel mij op dat de vlammen in het begin blauw van kleur waren, maar na 15 min waren ze vol geel. Wat ik online lees bij BBQ's dan zijn gele vlammen niet goed. Dat kan een verkeerde ontbranding of bijna lege gasfles betekenen. Echter lees ik bij Ooni dat geel prima is.

Wat is jullie mening? Linkje van een kort filmpje van zojuist

Laat de Ooni nu afkoelen en dan probeer ik straks nog een rondje om hem te starten.

Edit 2; ik blijf het maar eng vinden. Gasfles een klein beetje open gedraaid. Daarna de start knop ingedrukt, dan hoor je het gas stromen en dan de knop naar links draaien. Dit geeft een enorme verbranding met zelfs voor mij gevoel een steekvlam uit de voorkant. Daarna brand de oven maar heel erg fors. Dan draai ik de knop op de Ooni naar minimaal en dan is het voor mijn gevoel acceptabel. Maar dan moet ik niet de kraan op de glasfles verder open draaien. Doe ik echt niets fout?

[ Voor 85% gewijzigd door GAEvakYD op 23-08-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
I-King schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:42:
Ik ben ook een nieuwe Ooni Koda 12 bezitter! Ik ben gelijk naar de Sligro gereden om mijn eerste pizza's te maken zonder gelijk de complexiteit van alles zelf te maken.

Damn, had ik nou ook maar eerst de kant-en-klare deegbollen gehaald voor de 1e keer..
Nu met deeg de mist ingegaan (terwijl dat vorige keren wel goed gelukt was, alleen had toen ander recept en andere ingrediënten)...
Had ik dit forum maar eerder gevonden en doorgelezen... :) :)

Goed idee voor dit weekend, next try-out...

[ Voor 4% gewijzigd door OmeRobbie op 23-08-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
GAEvakYD schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Haha het is wel heel verleidelijk met een Hornbach hier om de hoek op 5 min lopen. Daar is de Ooni 16 het goedkoopst met 489 euro zie ik.

Ik merk dat ik nog wat angstig ben met dat gas. Als ik mijn gasfles half opendraai heb ik al gevoel dat dat hard genoeg is. Als de gasfles verder opendraai, dan hoor je de vlammen echt bulderen. Moet dat echt om die 400-450 graden op de steen te bereiken, zodat je hem daarna iets kan bijdraaien?

Ik durfde sowieso de gasfles niet volledig open te doen en dan te starten. Ik had het idee dat ik een enorme explosie zou krijgen. :X :X . Met gevolg dat je dus aan het regelen bent op de gasfles en via de knop op de Ooni. Dit zou vast niet optimaal zijn.

Ook viel mij op dat de vlammen in het begin blauw van kleur waren, maar na 15 min waren ze vol geel. Wat ik online lees bij BBQ's dan zijn gele vlammen niet goed. Dat kan een verkeerde ontbranding of bijna lege gasfles betekenen. Echter lees ik bij Ooni dat geel prima is.

[YouTube: 2022 08 23 17 59 34]

Laat de Ooni nu afkoelen en dan probeer ik straks nog een rondje om hem te starten.

Edit 2; ik blijf het maar eng vinden. Gasfles een klein beetje open gedraaid. Daarna de start knop ingedrukt, dan hoor je het gas stromen en dan de knop naar links draaien. Dit geeft een enorme verbranding met zelfs voor mij gevoel een steekvlam uit de voorkant. Daarna brand de oven maar heel erg fors. Dan draai ik de knop op de Ooni naar minimaal en dan is het voor mijn gevoel acceptabel. Maar dan moet ik niet de kraan op de glasfles verder open draaien. Doe ik echt niets fout?
Zou niet zo bang zijn. Vlammen op het filmpje zijn prima. Je kan de knop op de gasfles gewoon volledig opendraaien. Regelen doe je met de knop op de Koda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspaa
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:36
GAEvakYD schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

[YouTube: 2022 08 23 17 59 34]

Even een controlevraag: Heb je een drukregelaar aan de glasfles zitten en zo ja voor welke druk? Ik merk nl bij de oven het verschil niet tussen een half open en geheel open gasfles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Kijk even onderop de Ooni welke druk en of de gasregelaar dezelfde druk heeft. Waarschijnlijk 30mbar, maar zou ook 50 mbar of afwijkend kunnen zijn. Ik denk dat normaliter de fles 10% open of meer al geen verschil meer zal maken.

Misschien heb je een NL Ooni en 50mbar regelaar waardoor je wat meer gas in je oven krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Jaspaa schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Even een controlevraag: Heb je een drukregelaar aan de glasfles zitten en zo ja voor welke druk? Ik merk nl bij de oven het verschil niet tussen een half open en geheel open gasfles.
I-King schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:42:
Kijk even onderop de Ooni welke druk en of de gasregelaar dezelfde druk heeft. Waarschijnlijk 30mbar, maar zou ook 50 mbar of afwijkend kunnen zijn. Ik denk dat normaliter de fles 10% open of meer al geen verschil meer zal maken.

Misschien heb je een NL Ooni en 50mbar regelaar waardoor je wat meer gas in je oven krijgt.
Goede vragen. Ik heb een oude gasfles en regelaar gebruikt die ik nog had liggen van een Skottlebraai.
Daar zit de volgende regelaar op. Ben op het werk nu, dus kan even niet kijken of er nog iets op de regelaar staat of het 30 of 50 mbar is.

Fototje heb ik wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AUZdIzWiDurizMG78h8uB3At44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80P8hNvRihHGwVw2r4x2ZMJd.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien anders toch maar voor de zekerheid even langs Obelink rijden voor een G-901 of G-909 setje.
https://www.obelink.nl/bade-g-901-gasdrukregelaarset.html

Sowieso moet ik ook nog een andere gasfles kopen. Hebben jullie daar nog tips voor? Ik zit eraan te denken om een 9-10 kilo fles te kopen. Ik kan die fles in een kastje zetten onder de Oven, dus dat die wat groter is heb ik geen last van. Er vanuit gaande dat dezelfde gasfles aansluiting past op die grotere gasfles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-07 07:46
Je hebt een gasdrukregelaar waarvan je de druk kan regelen mbv de sleutel (lijkt te gaan van 1 t/m 6 bar).
Onderaan je ooni kan je zien op hoeveel bar hij werkt (30mbar wsl als je propaan gebruikt op een nederlands model).

30mbar (0,03 bar) krijg je volgens mij niet afgeregeld op dat ding :-). Kijk even welk gas je gebruikt (butaan/propaan) en dan onderop de oven welke gasdrukregelaar je daarvoor moet aanschaffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Dan kan ik me voorstellen dat 't gas je tegenmoet knalt :D

[ Voor 5% gewijzigd door I-King op 24-08-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hahaha oeps. Dat was dus echt een oepsie. Vandaar ook de steekvlam uit de voorkant van de oven. :) :)
Straks maar even langs de winkel voor een andere regelaar.

En op zoek naar een winkel of plek in de buurt van Apeldoorn/Deventer waar ze gasflessen incl vulling verkopen voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
GAEvakYD schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:38:
Hahaha oeps. Dat was dus echt een oepsie. Vandaar ook de steekvlam uit de voorkant van de oven. :) :)
Straks maar even langs de winkel voor een andere regelaar.

En op zoek naar een winkel of plek in de buurt van Apeldoorn/Deventer waar ze gasflessen incl vulling verkopen voor een schappelijke prijs.
Waarom wil je eigenlijk een 10kg fles? Ik heb juist gekozen voor 2x 5kg, zodat ik altijd een volle fles als reserve heb staan. Omdat nu met 10kg te gaan doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zo'n gasdrukregelaar is wel goed voor een onkruidbrander of wokbrander overigens. Zoiets kreeg ik ook bij mijn (40kw) wokbrander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
GermanPivo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Waarom wil je eigenlijk een 10kg fles? Ik heb juist gekozen voor 2x 5kg, zodat ik altijd een volle fles als reserve heb staan. Omdat nu met 10kg te gaan doen. :+
Oei ik merk dat ik zo'n enorme noob ben op dit vlak. Ik dacht dat 10 Kg makkelijk zou zijn, want groot dus minder vaak vullen. Maar misschien is 2x 5Kg net zo makkelijk inderdaad zodat je de lege fles gelijk kan laten vullen. Heb je toevallig een tip welk type fles te kopen en waar? Ik zie dat er meerdere statiegeld merken zijn. Ze worden verkocht bij een bouwmaat, maar ook wel wat specialistische bedrijven. Geen idee wat de meeste waar voor het geld geeft.

Om toch een beetje on-topic te blijven. Gisteren al wel vast mijn eerste deegbollen gemaakt. :) Volgens recept van de pizza bijbel. Nu 48-72 uur rijzen in de koelkast en hopelijk vrijdagavond de eerste pizza's op de Ooni.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7ksVkACZfVn9K0-QrVMbdBhnfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0tsUCmez9Z54dLbM2oQ9LoD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
GAEvakYD schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Oei ik merk dat ik zo'n enorme noob ben op dit vlak. Ik dacht dat 10 Kg makkelijk zou zijn, want groot dus minder vaak vullen. Maar misschien is 2x 5Kg net zo makkelijk inderdaad zodat je de lege fles gelijk kan laten vullen. Heb je toevallig een tip welk type fles te kopen en waar? Ik zie dat er meerdere statiegeld merken zijn. Ze worden verkocht bij een bouwmaat, maar ook wel wat specialistische bedrijven. Geen idee wat de meeste waar voor het geld geeft.
Gewoon zo'n zelfde fles kopen die je nu al hebt. Als je zoekt op iets als "gasfles propaan 5kg" kom je die al snel tegen en kan je vast in de buurt wel ergens halen. Die fles koop je (dus geen statiegeld) en in de toekomst kan je die omruilen voor een nieuwe fles. Dat kost dan vulling + 2,50 per verschil tussen keuringsjaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
GAEvakYD schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:38:

Ik heb zelf de keuze gemaakt voor de blauwe Benegas (voorheen PrimaGaz) flessen die onder andere bij de Karwei te krijgen zijn.
Belangrijkste reden voor mij is niet de prijs maar de beschikbaarheid. Er is altijd wel een Karwei in de buurt in Nederland en ze hebben hele ruime openingstijden zoals in de avond en op zondag.

Ik heb zelf 2 van de 9,5kg flessen want die zijn maar 4 euro duurder dan de 6kg flessen. (61,59 vs 57,49)
https://www.karwei.nl/ass...s-9-5kg-vulling/p/B532752
Deze prijzen zijn wel 2 keer hoger dan voor de Ukraine oorlog. Dus die zijn flink omhoog gegaan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
GermanPivo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Gewoon zo'n zelfde fles kopen die je nu al hebt. Als je zoekt op iets als "gasfles propaan 5kg" kom je die al snel tegen en kan je vast in de buurt wel ergens halen. Die fles koop je (dus geen statiegeld) en in de toekomst kan je die omruilen voor een nieuwe fles. Dat kost dan vulling + 2,50 per verschil tussen keuringsjaren.
Die fles die ik nu heb is volgens mij aan de datum ofzo. Ik weet dat ik die jaren geleden heb gevuld en dat het bedrijf toen zei dat dat de laatste keer was dat ze die fles konden vullen.

Liefst zou ik inderdaad een fles kopen die generiek is voor alles en ik eindeloos kan laten vullen. Zonder het risico te lopen dat een merk of aanbieder er mee stopt. Voordeel van die Benegas is inderdaad dat elke bouwwinkel die dingen verkoopt en je de lege fles kan omruilen voor een volle (tegen betaling van de vulling).

[ Voor 8% gewijzigd door GAEvakYD op 24-08-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-02 08:38
Hoi allen,

Heeft iemand van jullie ooit een eigen tafel gemaakt voor z’n Ooni Koda 12? Ik twijfel om zelf wat te maken of voor een Ikea bekvam of grillskar te gaan. Lijkt me juist wat fijner als ik naast de oven de pizza kan bereiden ipv van de keuken naar de oven te lopen. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
Korte update. Volle grijze gasfles gekocht van Benegas. 40 euro vulling en 19 euro statiegeld. De blauwe en groene lichtere flessen waren totaal met fles en vulling toch al snel 30 euro duurder. En nieuwe gasregelaar ertussen van de Praxis voor 12 euro.

Aangesloten en nu brand de Ooni heel erg netjes. Ik wil niet weten hoeveel bar ik gisteren op die Ooni heb gehad. Dat verklaart wel die steekvlam en dat ik wat verschroeide armharen en wimpers had gisteren. Ach we hebben er weer een ervaring en goed verhaal. :)

Vrijdagavond gaan de eerste pizza's erop. De bollen liggen zich nu in de koelkast voor te bereiden op hun voorstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 11:16
GAEvakYD schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:59:
Korte update. Volle grijze gasfles gekocht van Benegas. 40 euro vulling en 19 euro statiegeld. De blauwe en groene lichtere flessen waren totaal met fles en vulling toch al snel 30 euro duurder. En nieuwe gasregelaar ertussen van de Praxis voor 12 euro.

Aangesloten en nu brand de Ooni heel erg netjes. Ik wil niet weten hoeveel bar ik gisteren op die Ooni heb gehad. Dat verklaart wel die steekvlam en dat ik wat verschroeide armharen en wimpers had gisteren. Ach we hebben er weer een ervaring en goed verhaal. :)

Vrijdagavond gaan de eerste pizza's erop. De bollen liggen zich nu in de koelkast voor te bereiden op hun voorstelling.
Wel foto's maken he! En ons de (tussen) resultaten laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 08:27

Galois

1811 - 1832

Na alle goede verhalen hier (en elders) over de Ooni Koda heb ik besloten om er één aan te schaffen. Ik heb nu twee jaar een G3Ferrari waar heerlijke pizza's uitkomen, maar toch tijd voor een upgrade :)
De houtovens zijn ook geweldig, alleen wil ik niet op hout stoken. Ik vind de overlast voor de buren gewoon te groot en erg vervelend voor ze.

Wel nog een vraag: ik twijfel tussen de 12 en 16. De 12 heeft een hele goede prijs, de 16 is echt een stuk duurder. Is de 12 echt te klein? Iemand die de 12 heeft en zeker weet dat hij nu voor de 16 zou gaan als de keuze opnieuw gemaakt zou worden?

En hoe doen jullie het in de winter? Snel naar buiten en snel naar binnen? :) In de zomer lijkt het mij erg gezellig om buiten bij de Ooni te staan, maar in de winter is dat wat minder plezierig verwacht ik. En als het regent (en je geen afdakje hebt)?

(bij voorbaat) Tnx voor jullie ervaringen!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Galois schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:02:
Na alle goede verhalen hier (en elders) over de Ooni Koda heb ik besloten om er één aan te schaffen. Ik heb nu twee jaar een G3Ferrari waar heerlijke pizza's uitkomen, maar toch tijd voor een upgrade :)
De houtovens zijn ook geweldig, alleen wil ik niet op hout stoken. Ik vind de overlast voor de buren gewoon te groot en erg vervelend voor ze.

Wel nog een vraag: ik twijfel tussen de 12 en 16. De 12 heeft een hele goede prijs, de 16 is echt een stuk duurder. Is de 12 echt te klein? Iemand die de 12 heeft en zeker weet dat hij nu voor de 16 zou gaan als de keuze opnieuw gemaakt zou worden?

En hoe doen jullie het in de winter? Snel naar buiten en snel naar binnen? :) In de zomer lijkt het mij erg gezellig om buiten bij de Ooni te staan, maar in de winter is dat wat minder plezierig verwacht ik. En als het regent (en je geen afdakje hebt)?

Ik ben ook een nieuwe Ooni Koda 12 gebruiker en tevreden over het formaat:
pizzas van 30cm de standaard maat bevalt mij prima!
Waarom zou je groter willen? In 1-2 minuten een pizza is net zo snel dan 1 grote pizza!?

Dit formaat is lekker klein, met de tas erbij mobiel. Klein 5kg lichtgewicht gasfles erbij en het pizzafeest kan (morgen) weer beginnen.
De winter weet ik nog niet hoe ik dat ga doen maar als je buiten kan BBQen (wat ik doe) kan pizzas maken ook alleen zal het wel wat langer duren voor ie op temp is en wat meer gas verbruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

OmeRobbie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Ik ben ook een nieuwe Ooni Koda 12 gebruiker en tevreden over het formaat:
pizzas van 30cm de standaard maat bevalt mij prima!
Waarom zou je groter willen? In 1-2 minuten een pizza is net zo snel dan 1 grote pizza!?

Dit formaat is lekker klein, met de tas erbij mobiel. Klein 5kg lichtgewicht gasfles erbij en het pizzafeest kan (morgen) weer beginnen.
De winter weet ik nog niet hoe ik dat ga doen maar als je buiten kan BBQen (wat ik doe) kan pizzas maken ook alleen zal het wel wat langer duren voor ie op temp is en wat meer gas verbruiken...
Tnx!
Hoe zit het met het gasverbruik? Kan je een schatting geven hoe lang een gasfles mee gaat? En heb je dan ook 2 gasflessen? Want je wilt natuurlijk niet halverwege een pizza-avond opeens de laatste 3 pizza's niet meer kunnen bakken omdat het gas op is :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Galois schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Tnx!
Hoe zit het met het gasverbruik? Kan je een schatting geven hoe lang een gasfles mee gaat? En heb je dan ook 2 gasflessen? Want je wilt natuurlijk niet halverwege een pizza-avond opeens de laatste 3 pizza's niet meer kunnen bakken omdat het gas op is :)
Helaas heb ik die Kona ook pas een paar weken... ik heb een gasfles gekocht die doorzichtig is (kun je zien hoeveel gas er nog in zit), en die kan ik altijd op gewicht laten bijvullen hier in de buurt bij mij (Hendriks in Vijfhuizen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranzy
  • Laatst online: 25-06 12:21
Verjaardag morgen.. Wat dacht ik toen ik beloofde dit te gaan doen! Dat wordt een drukke dag morgen. 8)7 :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hi-Cm_ePDh9R_osABXbwaEgUFsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2UYSQHtjfYiL3OW4BADF8fe.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals altijd Typo 0.0 caputo,

Voor 6 x 265gr bollen:

1kg Caputo
600ml water
30 gr zout
0,15gr gist bij 24h kamertemp

[ Voor 11% gewijzigd door Tranzy op 26-08-2022 22:01 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:07
Tranzy schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:59:
Verjaardag morgen.. Wat dacht ik toen ik beloofde dit te gaan doen! Dat wordt een drukke dag morgen. 8)7 :9

[Afbeelding]
Je bent in 36 minuten klaar :P 18 x 2 minuten

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranzy
  • Laatst online: 25-06 12:21
loewie1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Je bent in 36 minuten klaar :P 18 x 2 minuten
Afbakken wel. ;-)

Reken, als alles goed loopt op zo'n
3 minuten deeg vormen
3 minuten beleggen
2 minuten bakken

En dat keer 18.

Grote kans dat het zo ver niet komt maar zit niet graag zonder.

Plaats zondag of maandag wel wat pics

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
edit: delete. Gisterenavond update gemaakt. Zag ik vanmorgen nergens meer staan. Ook niet na een paar keer F5. Dan maar een nieuwe update schrijven, zie hieronder. En opeens zie ik ook de update van gisteravond. Bug Got?

[ Voor 191% gewijzigd door GAEvakYD op 27-08-2022 10:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GAEvakYD
berghefr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Wel foto's maken he! En ons de (tussen) resultaten laten zien
Resultaat was acceptabel, maar ik heb nog een paar verbeterpunten gevonden.

Beginnend met het deeg dat 72 uur koud in de koelkast had gelegen. Van de 4 bollen waren er twee op sommige plekken iets wat hard en uitgedroogd aan de rand. Er was nog prima een bodem van te maken, maar stretchen op die plekken ging niet. Ook waren de bollen niet heel veel groter / breder geworden. Ik denk dat kan komen door twee dingen. De (bier) koelkast stond vrij koud op 2 graden, 5 graden was denk ik beter geweest. En ik heb het recept van Viva La Pizza gebruikt en dan zit er maar 0.5% gist in. En nog een detail. Ik had de (droge) gist gewoon gemend samen met de bloem, zout etc. Later las ik dat je dat beter eerst kan men activeren door het te mengen met het water.

Overall viel me het eerste keer stretchen en bakken helemaal niet tegen. Met dat kant en klare deeg van de winkel zat ik altijd te prutsen, maar nu had ik vier hele acceptabele pizza's.

Tomatensaus gemaakt met San Marzano tomaten D.O.P. en peper en zout. Restant heb ik nu in ijsblokjes bakjes gedaan en probeer ik in te vriezen voor een volgende keer. Goede tip die ik hier ergens tegen kwam.

1 magarita, 1 salami pizza, 1 salami pizza met pepers en wat ui, en eentje met salami, champignons, uien. Mijn vrouw moest ik nogal remmen dat ze niet een compleet bouwwerk op die pizzabodem wilde hebben. Ze begreep het principe less is more nog niet echt. :)

Bakken in de oven ging wel echt mega snel. Ik had de Ooni vol aan staan en gooide de pizza in het midden. 15 seconden wachten en toen beginnen met draaien. Ik zal zo'n kleine pizza draai peel gekocht op Amazon en die was wel ideaal. Uiteindelijk pizza klaar tussen de 60-90 seconden.

Dik tevreden dus en nog genoeg te verbeteren.

Lijst van verbeterpunten:
  • Gist activeren in het water ipv direct mengen
  • Koelkast minder koud zetten
  • Betere salami, deze was niet top en werd hard
  • Uien ringen dunner snijden
  • Rand van de pizzabodem iets beter/hoger maken. Ging fout bij strechen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fSla5Pw4PGHojzTiNI4paRhLaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8Z8gr9iigwekC9KAcdQSAAP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkyCwP_6r64NrxQEXsq5xgieHAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cgvu7odQAO3zIVhRWl6vQglp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Jj5f17p_jkTj7Ns3ae0sTZjJQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSTrTcGqyQKxuW7Fo2kIwu6V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFqqpLdwrpSlgCEKRqbudh_RwB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdhaWttjM2bxLGTjGKvkzcfu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb nu eindelijk een voor mij perfect deegje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6h0iCZcrj8SVa4h978biD0ujAX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT1RR9hSTwq0DXP1Tlr7udIc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOM2aRb0yQUfFeFFw_8goqWCFOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKrdOSOtBSU9bAlU4UXwbd02.jpg?f=fotoalbum_large
De lange rijstijd in de koelkast geeft veel meer smaak en "rijpheid" aan het deeg. Het was ook uitermate goed te stretchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIiEoJuNilzAVngViYahgPbHwuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvAkFzINK49uyFxP9twDUcqC.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was hetzelfde recept alleen 24 uur rijstijd. De korst had hier wel veel meer lucht, maar dat komt denk ik doordat er door de rijstijd meer gist in moest volgens de calculator. En gist met tienden op mijn weegschaal gaat wel, maar vraag me af hoe accuraat het is :P.

En ohja, verse gist is wat mij betreft nonsense. Ik heb het nu een aantal keer gebruikt en het maakt geen verschil. Instant dry is veel makkelijker. Gewoon alle droge ingrediënten in een bak, water erbij en kneden maar.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 27-08-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Mijn 2e pizza tryout met de Ooni Koda 12...

Ik heb net als velen het deeg leerproces even gelaten voor wat het is en heb de Sligro deegbollen gehaald ...

De dag ervoor uit de vriezer gehaald en in de koelkast gestopt... Rekening gehouden met 3 uur rijzen buiten de koelkast. Dat was in totaal te lang denk ik... De pizzabollen waren weer veel te groot gerezen...
Dat merkte ik ook met het stretchen... de 1e pizza was overstretched en had een gat en heb ik maar weggedonderd... Of dit nu kwam door mijn stretchtechniek of dat het deeg te ver was gerezen (minder elastisch): ik denk beide. Of als iemand hier een andere mening over heeft hoor ik dat graag.

Toch maar met de deegroller ad slag... hiermee krijg ik een egale spreiding en heb ik meer controle over de dunne plekjes... Kreeg weliswaar geen ronde pizza, maar dat ik vind ik niet zo erg. Ik ben op pizza-journey!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufyWXEgFhZ_1O7hgKLLcYzguhhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJOlRyuODQHpIFyzKwB9NFtH.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat mag er zijn: een mooie krokante kost met goudbruine luchtbellen was mijn doel... Zie foto: ik ben tevreden... :-)
Het kan uiteraard nog beter maar heb dit keer genoten (en daar draait het om) van 4 heerlijke belegde pizza's met (relatief) dunne bodems, mooie bruining en korsten, en belangrijkste:
Zeer makkelijk opzetten van de Ooni Koda en in 15min klaar voor pizza bakken... Het pizza bakken zelf is ook prima bevallen... Vorige keer vloeken en tieren omdat ik de pizza niet makkelijk op de steen kreeg, randen aanbranden... gaten in het deeg zaten.... En dus maar dikkere bodempizzas had gemaakt (wat wel lukte)

Volgende uitdaging wordt om het deeg en het stretchen onder de knie krijgen.

Voor iedereen die start met een Ooni Koda (worden er steeds meer met prijzen rond de €250) is mijn tip dus:
start eerst met kant en klare deegbolletjes (let op de rijstijden, die was bij mij teveel) en geniet van het pizza bakken zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door OmeRobbie op 28-08-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De lange rijstijd in de koelkast geeft veel meer smaak en "rijpheid" aan het deeg. Het was ook uitermate goed te stretchen.

[Afbeelding]
Dit was hetzelfde recept alleen 24 uur rijstijd. De korst had hier wel veel meer lucht, maar dat komt denk ik doordat er door de rijstijd meer gist in moest volgens de calculator. En gist met tienden op mijn weegschaal gaat wel, maar vraag me af hoe accuraat het is :P.

En ohja, verse gist is wat mij betreft nonsense. Ik heb het nu een aantal keer gebruikt en het maakt geen verschil. Instant dry is veel makkelijker. Gewoon alle droge ingrediënten in een bak, water erbij en kneden maar.
Fijn om te lezen hoe weekends iedereen hier met dezelfde Pizza gear (heb dezelfde schep) en perfectioneren van deeg mbv apps enzo bezig is!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wow die app ga ik ook eens proberen. Valt me wel op dat die app wel heel weinig Gist aangeeft. Het Viva la pizza recept is ook al laag en die gaf bij 0.5% op 2.7 gram. De Ooni app zegt dat bij soortgelijke verhouding dat er 0.5 Gram gist in moet. Dat vind ik wel echt heel laag voor 4 bollen van +/- 230 gram.

Of komt dit niet zo heel nauw. va 0.5 naar 2.7 gram is procentueel een flinke verhoging, echter in absolute zin heb je het nergens over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik gooi er 0,3% in, en dan is dagje koelkast en 2-3 uur erbuiten prima. Denk dat ik met minder ook wel weg kom. En als je langere rijs aanhoudt al helemaal/kun je nog een stuk lager gaan zitten.

Temperatuur heeft ook veel invloed.

Kort gezegd, zelf experimenteren, en als het onvoldoende gerezen is laat je het wat langer op kamertemperatuur liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 28-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:51

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik ben er ook over aan het denken om de Koda 12 te kopen (maat lijkt me prima maar twijfel nog een beetje), ik wil hem met hout gaan fuelen maar ook af en toe met een gasfles...heb ik dan alleen de gasmodule van Ooni nodig (of zijn er andere alternatieven?) en een gasfles?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Nutterd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:35:
Ik ben er ook over aan het denken om de Koda 12 te kopen (maat lijkt me prima maar twijfel nog een beetje), ik wil hem met hout gaan fuelen maar ook af en toe met een gasfles...heb ik dan alleen de gasmodule van Ooni nodig (of zijn er andere alternatieven?) en een gasfles?
Volgens mij kunnen de Ooni producten maar één brandstof aan. Je kiest of voor hout, pellet of gas, maar een apparaat kan niet meerdere soorten brandstof aan.
Foutje. Zie post hieronder. Je kunt blijkbaar een losse gas module bij de Ooni kopen.

Dan moet je kijken naar deze bijna aflopende kickstarter. Die heeft een variant met losse pellet en losse gas brander.
https://www.kickstarter.c...6Vxk9knezDHHzbK9c1GYlKVRs

Heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat ik puur voor gas wilde gaan. En dan vond ik de dubbele gas lijn van de Ooni 16 toch handiger dan alleen van achteren vuur. Maar als je twee soorten brandstof wil en ook 16 inch, dan is dit wel een mooi apparaat volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 28-08-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Nutterd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:35:
Waarom zou je op hout willen stoken? Ik had destijds hetzelfde idee: een houtgestookte pizza is lekkerder dan een gasgestookte. Ik kom immers van een Kamado (en daarvoor gasBBQ) waar je het verschil wel degelijk proeft.

Na onderzoek blijkt dat niet echt zo te zijn. Althans, er zijn er weinigen die het verschil kunnen proeven. Bijv. hier een testje en zo zijn er meerdere...

Blijkt dat de smaak van een goede pizza voornamelijk komt van de juiste hitte vd steen en de snelle reactie die dat maakt met het deeg. Is ook logisch: de tijd die de pizza doorbrengt id oven is veel tekort om maar iets vd rook/houtsmaak terug te proeven in het deeg....

Kortom: ik ben direct gegaan voor de Ooni Koda....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
GAEvakYD schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Volgens mij kunnen de Ooni producten maar één brandstof aan. Je kiest of voor hout, pellet of gas, maar een apparaat kan niet meerdere soorten brandstof aan.
Dat is niet waar, je hebt een combi variant... hier kun je later een gasmodule bij kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
OmeRobbie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Dat is niet waar, je hebt een combi variant... hier kun je later een gasmodule bij kopen...
Ah oeps. Ik zal mijn post corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ok en stel ik wil alleen op gas pizza's maken...dan moet ik alsnog de koda + gasmodule kopen toch?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Nutterd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:02:
Ok en stel ik wil alleen op gas pizza's maken...dan moet ik alsnog de koda + gasmodule kopen toch?
Bij de Ooni Koda 12 en 16 zit al een gasmodule ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

GAEvakYD schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Bij de Ooni Koda 12 en 16 zit al een gasmodule ingebouwd.
Ok, top dat was voor mij dus niet duidelijk! Dus dan is het alleen nog een (of twee) gasfles(sen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Nutterd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Ok, top dat was voor mij dus niet duidelijk! Dus dan is het alleen nog een (of twee) gasfles(sen)
Lees ook even naar boven en voorkom mijn fout van afgelopen week. :) :) Je hebt nog een gasregelaar van 30mbar nodig voor Koda. Bij de Praxis was deze voor mij key goedkoopst en makkelijk af te halen.
https://www.praxis.nl/tui...bi-x-30mbar-150cm/5487406

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Thanks! Morgen even gaan halen oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Nutterd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Dat is zo persoonlijk. Ik heb een 5kg fles van deze alleen niet deze groene van Benegas... Snap je het nog? 8)7
Die van mij is blauw en verder hetzelfde alleen kan ik die altijd op gewicht laten bijvullen. Groot voordeel is dat je kunt zien hoeveel gas (vloestof) er nog id fles zit. En het is een stuk lichter dan zo'n metalen ding.
dat Benegas systeem werkt met inruilen ongeacht hoeveel er nog in zit. Als ik thuis ben, zijn er genoeg buren met gasflessen mocht het niet uitkomen... Ik kan altijd nog een tweede 5KG gasfles bijkopen als reserve... Bij mijn vorige gasbbq bleek dat ik die echt niet nodig had.

5KG is lekker portable, ik ben van plan om de pizza oven ook mee te nemen voor feestjes en dat wij dan bijv de pizzas ver4zorgen, de andere hamburgers, de andere salade etc... Dat is echt uniek voor dit ding: erg makkelijk mee te nemen...
Enige dat ik nog moet leren is pizza deeg maken en leren bakken :)

[ Voor 16% gewijzigd door OmeRobbie op 28-08-2022 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

Galois schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:02:

Ik zou persoonlijk absoluut voor de 16 gaan. Ik heb zelf een 12 en merk op dat het allemaal net wat krapjes is. Te krap om echt grote pizza's te maken, te krap om fijn met een turning peel te kunnen draaien en met een degelijke maat pizza zit je al snel bovenop de vlam. Toen ik mijn Koda kocht waren Ooni's net een beetje in opkomst, dus de 16 was er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
apNia schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Ik zou persoonlijk absoluut voor de 16 gaan. Ik heb zelf een 12 en merk op dat het allemaal net wat krapjes is. Te krap om echt grote pizza's te maken, te krap om fijn met een turning peel te kunnen draaien en met een degelijke maat pizza zit je al snel bovenop de vlam. Toen ik mijn Koda kocht waren Ooni's net een beetje in opkomst, dus de 16 was er niet.
Ander groot voordeel van de Koda 16 is dat je ook hitte van de zijkant hebt. Hierdoor hoef je inderdaad minder te draaien als met de 12 waar de hitte alleen vanachter komt. Dat draaien met de peel lukt me ook nog niet echt goed, komt misschien door het formaat (leg graag de oorzak buiten mezelf O-) )

Alleen deze 16 is weer een stuk groter en duurder ding. Voor de ruim €200 waar ik mijn versie voor heb kunnen scoren ben ik heel tevree over de resultaten. Bij mij thuis hoeven ze liever geen grote pizza's maar geven de voorkeur aan meerdere kleine die we dan met elkaar delen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

hmm...denk dat ik toch maar voor de Koda 16 ga als er een keer ergens een hele goeie aanbieding is...tot die tijd red ik me ook wel met mijn G3 ferrari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Nutterd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:28:
hmm...denk dat ik toch maar voor de Koda 16 ga als er een keer ergens een hele goeie aanbieding is...tot die tijd red ik me ook wel met mijn G3 ferrari
Ik heb ook een G3Ferrari en ook in de markt voor een Koda. Neig ook een beetje naar de 16. Maar zie niet vaak goede aanbiedingen... helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Galois schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Ik heb ook een G3Ferrari en ook in de markt voor een Koda. Neig ook een beetje naar de 16. Maar zie niet vaak goede aanbiedingen... helaas.
nee, helaas! Maar ik heb geen haast...wie weet met Blackfriday ofzo (ben ook in de markt voor een Kamado en heb blackfriday daar ook voor in de agenda staan :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

OmeRobbie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Dat is zo persoonlijk. Ik heb een 5kg fles van deze alleen niet deze groene van Benegas... Snap je het nog? 8)7
Die van mij is blauw en verder hetzelfde alleen kan ik die altijd op gewicht laten bijvullen. Groot voordeel is dat je kunt zien hoeveel gas (vloestof) er nog id fles zit. En het is een stuk lichter dan zo'n metalen ding.
dat Benegas systeem werkt met inruilen ongeacht hoeveel er nog in zit. Als ik thuis ben, zijn er genoeg buren met gasflessen mocht het niet uitkomen... Ik kan altijd nog een tweede 5KG gasfles bijkopen als reserve... Bij mijn vorige gasbbq bleek dat ik die echt niet nodig had.

5KG is lekker portable, ik ben van plan om de pizza oven ook mee te nemen voor feestjes en dat wij dan bijv de pizzas ver4zorgen, de andere hamburgers, de andere salade etc... Dat is echt uniek voor dit ding: erg makkelijk mee te nemen...
Enige dat ik nog moet leren is pizza deeg maken en leren bakken :)
Ja, ik dacht er ook over na om 2 flessen van 5 kg te hebben staan. Maar het prijsverschil tussen 5 kg en 10 kg is groot: de 5 kg kost 50 euro en de 10 kg 60 euro. Gas gaat niet over datum, dus misschien toch 2x 10 kg flessen. Is toch superirritant als halverwege je pizzabakken de fles leeg is. En ook bij de Light dat je kunt zien hoeveel er nog in zit, dan ga je toch ook niet het laatste restje weggooien (alvast inwisselen voor een volle)?

Dat van bij laten vullen op gewicht is wel ideaal, alleen begrijp ik dat het helemaal niet kan bij Benegas? En dat Benegas dat ook afraadt om te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Nutterd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

nee, helaas! Maar ik heb geen haast...wie weet met Blackfriday ofzo (ben ook in de markt voor een Kamado en heb blackfriday daar ook voor in de agenda staan :+ )
:)

De beste aanbieding die ik voorbij heb zien komen is net onder de 500 euro (490 of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik vroeg hier laatst wat het gasverbruik is van zo'n Koda en zojuist vond ik bij de specificaties dat de 16 een verbruik heeft van Gasverbruik 0,59 kg / uur en de 12 ruim de helft (0,28 kg/uur).

Kortom: een 10 kg fles die zal zo'n 17 uur meegaan op de 16 en met de Koda 12 het dubbele.

Als ik een schatting maak: 20 minuten opwarmtijd en een stuk of 6 pizza's bakken, dus al met al ook z'n 20 minuten baktijd... dan kom ik op zo'n 25 pizza-avonden per gasfles op de Koda 16 en dus 50 pizza-avonden op de 12.

Een goede schatting? Toch best duur eigenlijk: zo'n EUR. 2,50 aan gas per pizza-avond... (met de huidige propaan-prijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Nutterd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Het goedkoopst is hij momenteel bij de hornbach voor 489.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Galois schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:08:
Toch best duur eigenlijk: zo'n EUR. 2,50 aan gas per pizza-avond... (met de huidige propaan-prijs).
Eten bij de pizzeria is ook niet gratis en ook lang niet altijd even lekker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindaman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-03 04:41
Ik lees veel ervaringen over pizza ovens hier, maar zijn er ook mensen met ervaringen met een Sage Pizzaiolo smart oven.

Daar zie ik niet veel over in dit draadje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Galois schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Dat van bij laten vullen op gewicht is wel ideaal, alleen begrijp ik dat het helemaal niet kan bij Benegas? En dat Benegas dat ook afraadt om te doen...
Klopt, dat werkt niet met hun businessmodel. Als je toevallig id buurt woont van Vijfhuizen, dan kun je langs Hendriks.

Anders inderdaad een gewone metalen gasfles of toch de groene benegas (voorheen BP). Die 10l fles heb ik ook jaren gehad en vind ik toch te groot… Maar goed ik woon wel vlakbij en kan dus per LPG hoeveelheid afname betalen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silentkiller
Hier sinds een paar weken een ooni 12.
Leuk ding maar ik moet hem altijd wat terugschroeven omdat ik anders een verbrande bodem heb.

Al twee keer pizza gebakken met het recept van Vito Iacopelli.

Lukte zeer goed, mooie deegbollen en enkel de dag op voorhand poolish maken. Het nadeel aan dit recept vind ik dat het deeg in het begin moeilijk verwerkbaar is. Heel mijn handen plakken van het deeg (71% water!).

Besloten om eens een deeg te maken met 60% water en het 48 uur te laten rijpen in de koeling.
Via pizapp:
60% water
2,9% zout
4h KT @ 23 Celsius
44h GT @ 4 Celsius
=> Dat resulteerde in 0,001% gist, in mijn geval 0,76 gram

Werkwijze:
Gist opgelost in een deeltje van het water, zout opgelost in een ander deel van het water.
Het gist/water mengsel bij de bloem gedaan, nadien geleidelijk het water met het zout toegevoegd.
Gezien ik geen weegschaal heb die 0,76gram kan afwegen, heb ik er gist bij gedaan op goed geluk (precisie weegschaaltje is ondertussen besteld).

Alles gemengd/gekneed tot het een geheel was (2/3 minuten). 20 minuten laten rusten en nog een kort 1 minuut gekneed.
Na een uur verdeeld in deegbollen, goed proberen dichtplooien en dichtdraaien om er spanning op te krijgen. Vervolgens in glazen kommen in de koeling gezet.
Resultaat na 48uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr_TJnolQGElBgBvNTyXOSlLSdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5kcdM13aGwchBiQMiRQOZhr.jpg?f=fotoalbum_large

Moeilijk om ze uit de kommen te krijgen en rechthoekige pizza's moeten maken. An sich lukte dat nog wel maar het was veel moeilijker werken dan met ronde pizza's gezien de (kleine) ooni oven.
De smaak van het deeg was prima! Lekker licht en goed verteerbaar, erna geen ontzettende dorst van het zout (had ik bij het deeg van Vito meer)

Wat is hier mis gelopen? Toch te veel gist? Wegen jullie dat perfect af op een precisie weegschaal?
Ik heb ook de temperatuur van het deeg en de koelkast genomen bij het uithalen van het deeg. 15 graden!
Vrouw lief had de drankvoorraad aangevuld 's morgens, vermoedelijk krijgt onze koelkast dit niet verwerkt..

Na 24 uur waren de bollen eigenlijk ook al goed gerezen, toen waren ze naar mijn gevoel klaar voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-07 07:40

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Afgelopen zaterdag een aantal pizza's gemaakt in de pizzaoven, nu heb ik ook een Ooni Infrarood Thermometer gebruikt om de temperatuur bij te houden. Ik heb geprobeerd om de temperatuur boven de 300-350c te houden en ik merkte op dat het resultaat van de pizza's beter waren.

Hieronder een foto met een thermometer die normaal voor een gasoven werd gebruikt, hiermee hield ik eerst de temperatuur bij van de oven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0kre9azhjUinQWZEM1x5Cxn6q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43NxHV3i6VsUZZubTgiwfdI3.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een houtgestookte oven vind ik het nog wel lastig om de oven op temperatuur te houden, maar met de Ooni Infrarood Thermometer denk ik dat het wel beter gaat, ik gebruik de Zwitserse aansteekmethode om het vuur te starten en verder gebruik ik Panid'Or Pizza deegbollen van de Sligro.

Heeft er iemand nog tips m.b.t. het stoken met hout, alle tips zijn welkom :) .

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:40

Oekol

waka waka hey hey

silentkiller schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:23:
Leuk ding maar ik moet hem altijd wat terugschroeven omdat ik anders een verbrande bodem heb.

Lukte zeer goed, mooie deegbollen en enkel de dag op voorhand poolish maken. Het nadeel aan dit recept vind ik dat het deeg in het begin moeilijk verwerkbaar is. Heel mijn handen plakken van het deeg (71% water!).

Besloten om eens een deeg te maken met 60% water en het 48 uur te laten rijpen in de koeling.
Via pizapp:
60% water
2,9% zout
4h KT @ 23 Celsius
44h GT @ 4 Celsius

Werkwijze:
Gist opgelost in een deeltje van het water, zout opgelost in een ander deel van het water.
Het gist/water mengsel bij de bloem gedaan, nadien geleidelijk het water met het zout toegevoegd.
Gezien ik geen weegschaal heb die 0,76gram kan afwegen, heb ik er gist bij gedaan op goed geluk (precisie weegschaaltje is ondertussen besteld).

Alles gemengd/gekneed tot het een geheel was (2/3 minuten). 20 minuten laten rusten en nog een kort 1 minuut gekneed.
Na een uur verdeeld in deegbollen, goed proberen dichtplooien en dichtdraaien om er spanning op te krijgen. Vervolgens in glazen kommen in de koeling gezet.
Resultaat na 48uur:
[Afbeelding]

Moeilijk om ze uit de kommen te krijgen en rechthoekige pizza's moeten maken. An sich lukte dat nog wel maar het was veel moeilijker werken dan met ronde pizza's gezien de (kleine) ooni oven.
De smaak van het deeg was prima! Lekker licht en goed verteerbaar, erna geen ontzettende dorst van het zout (had ik bij het deeg van Vito meer)

Wat is hier mis gelopen? Toch te veel gist? Wegen jullie dat perfect af op een precisie weegschaal?
Ik heb ook de temperatuur van het deeg en de koelkast genomen bij het uithalen van het deeg. 15 graden!
Vrouw lief had de drankvoorraad aangevuld 's morgens, vermoedelijk krijgt onze koelkast dit niet verwerkt..

Na 24 uur waren de bollen eigenlijk ook al goed gerezen, toen waren ze naar mijn gevoel klaar voor gebruik.
Vierkante pizza's? Heb je wel geportioneerd (lijkt het niet op)? Opbollen!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Ik heb geen foto getrokken voordat ik ze in de koelkast heb gestoken.

Ik had drie glazen kommen met elk twee pizza bolletjes.
Deze had ik wel degelijk dubbel geplooid, gedraaid, nog eens geplooid en dan door een ringetje van mijn vingers dicht gedraaid en op het aanrecht nog verder dicht gedraaid (= opbollen, toch?).

Gedurende de 48 uur zijn de 'bollen' groter en groter geworden totdat ze de kant van de glazen kommen raakten alsook elkaar. Daarom zijn de bollen 'vierkant' geworden,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 16:09
silentkiller schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:36:
Ik heb geen foto getrokken voordat ik ze in de koelkast heb gestoken.

Ik had drie glazen kommen met elk twee pizza bolletjes.
Deze had ik wel degelijk dubbel geplooid, gedraaid, nog eens geplooid en dan door een ringetje van mijn vingers dicht gedraaid en op het aanrecht nog verder dicht gedraaid (= opbollen, toch?).

Gedurende de 48 uur zijn de 'bollen' groter en groter geworden totdat ze de kant van de glazen kommen raakten alsook elkaar. Daarom zijn de bollen 'vierkant' geworden,
Volgens mij heb je prima opgebold, ze zien er goed uit. Ze worden vierkant door de vorm van het bakje maar dat is geen probleem, met ervaring kun je daar prima ronde pizza's van maken

Paar tips;
- Ze zijn licht overproofed. Maar verder veel lucht in het deeg - dat is goed.
- Je moet wat semolina en/of olijfolie gebruiken als je ze in de bakjes plaatst. Dan zijn ze er veel makkelijker uit te halen.
- Gebruik een pizzaspatel om de bolletjes van elkaar te scheiden als ze aan elkaar geplakt zijn.
- Een deegkrat werkt makkelijker dan zo'n glazen kommetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Je hebt of teveel gist gebruikt ondanks het goed geluk, of de temperatuur van de koelkast staat te hoog/ de koelkast koelt niet goed. Bij een temperatuur van rond de 4 graden rijst het deeg nog nauwelijks, het is dan eerder rijpen. Als je een poolish gebruikt gaat het ook een stuk sneller.

Zo'n precisie weegschaal werkt goed om in te spelen op variabelen (temperatuur, rijstijd).

Je kan het beste met een deegkrat werken, wanneer er hiervoor geen plaats is werken voorraaddozen waarbij je per bol werkt ook goed, je smeert de onderkant/ zijkanten dan in met een paar druppels olijfolie. Je hebt ook een glazen variant mocht je plastic willen vermijden.
Net als dat er over het algemeen een te hoge percentage gist wordt gebruikt, geldt dit imo ook voor zout. 2% is meer dan voldoende om het deeg een goede smaak te geven en voor een goede gluten structuur te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nu een thermometer in de koelkast liggen, ik hou het de komende dagen in de gaten.
Of de frigo koelt niet goed genoeg, of het is toch de batch aan drank die erin gegaan is die de temperatuur te hard heeft doen stijgen.

Ik dacht dat je op voorhand geen olie/semolina mocht doen in je krat/kom/bak, goede tip!
Misschien toch ook eens kijken voor een deegkrat!

Wat betreft het zoutpercentage: als ik in de pizapp onder de 2,9% ga, wordt het cijfer oranje. Vandaar dat ik toch 2,9% heb aangehouden.
Vanaf 1,9% wordt het cijfer rood. Is de oranje zone toch OK?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
silentkiller schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:43:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nu een thermometer in de koelkast liggen, ik hou het de komende dagen in de gaten.
Of de frigo koelt niet goed genoeg, of het is toch de batch aan drank die erin gegaan is die de temperatuur te hard heeft doen stijgen.

Ik dacht dat je op voorhand geen olie/semolina mocht doen in je krat/kom/bak, goede tip!
Misschien toch ook eens kijken voor een deegkrat!

Wat betreft het zoutpercentage: als ik in de pizapp onder de 2,9% ga, wordt het cijfer oranje. Vandaar dat ik toch 2,9% heb aangehouden.
Vanaf 1,9% wordt het cijfer rood. Is de oranje zone toch OK?
Graag gedaan.

Bij het werken met een deeg krat heb je inderdaad geen olie of semolina nodig, alleen wat semolina net voordat je de deeg eruit haalt met een spatel. Wanneer je de deeg per stuk gaat verpakken heb je geen werkruimte meer over op het moment dat het deeg gerezen is, door een dun laagje olie wordt het een stuk makkelijker om het deeg uit een voorraad doos te halen.

Gebruik zoveel zout naar gelang jij/ jullie het lekker vinden, of dit nou 0,9% is of 6% maakt niet uit.

Het percentage zout die je gebruikt heeft invloed op de gluten structuur, het helpt om een sterke gluten netwerk te bouwen. Dit is de reden waarom er in veel recepten een relatief hoge percentage zout wordt gebruikt, daarnaast wordt er ook vaak zout toegevoegd aan de tomatensaus + het zoutgehalte wat in de kaas en andere toppings zit. Alles bij elkaar krijg je dan veel te veel zout binnen, goed voor de hydratatie maar verre van gezond.

Zelf hanteer ik altijd 1,7% als zoutpercentage, + 0,4 gram toegevoegd aan een blik gepelde tomaten. Smakelijke eindresultaat met goede gluten vorming, zonder achteraf een liter water te moeten drinken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 09:29

Japie.G

Colour Classic

Via pizapp:
60% water
2,9% zout
4h KT @ 23 Celsius
44h GT @ 4 Celsius

Werkwijze:

Resultaat na 48uur:
[Afbeelding]

ah eindelijk nog iemand met verbrande bodems met een ooni12 |:(

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Even gezocht in het topic, ik heb exact hetzelfde probleem als jij
Als ik de ooni op full force laat staan, is (vooral) de rand zwart. Lijkt mij dat de steen te heet is (?).
Ik heb geen infrarood thermometer

Als ik mijn deeg uit een bak haal (of van de tafel in het geval van het recept van vito), gebruik ik overvloedig semola rimacinata om het deeg te stretchen.
Na het stretchen gooi ik het deeg over mijn hand en veeg ik alle semola weg. De pizza wordt dan belegd en gaat op de pizzaschep zonder nog semola te gebruiken. Het lijkt me ook niet dat er een teveel van semola specifiek aan de rand blijft kleven

Edit: misschien wat meer info
Ik gebruik propaan en een 37mbar ontspanner zoals aangegeven door ooni zelf.
Ik heb enkel nog maar gebakken op de kant van de steen waar het ooni logo NIET op staat (maar ik denk dat dit geen verschil maakt?)

[ Voor 17% gewijzigd door silentkiller op 29-08-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 22:51
Japie.G schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

ah eindelijk nog iemand met verbrande bodems met een ooni12 |:(
hoezo is dit een kwaal/probleem van de ooni12? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
ik denk eerder van de baasjes hoor >:)

Misschien leg ik mijn pizza te ver naar achter, vlam toch te hoog, .. geen idee momenteel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
silentkiller schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:16:
Misschien leg ik mijn pizza te ver naar achter, vlam toch te hoog, .. geen idee momenteel
Sowieso geen honing/ suiker gebruiken in je deeg en ook geen olijfolie wanneer je op hoge temperaturen bakt + lage hydratatie van max. 60%.

Probeer de volgende keer om de vlam van de Ooni op z’n laagst te zetten net voordat je de pizza erin schuift, en na ~ 20 seconde elke 10 seconde de pizza draaien.

Tussen het bakken van de pizza’s door kun je de vlam wel hoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

silentkiller schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:16:
ik denk eerder van de baasjes hoor >:)

Ik ben op de markt voor het kopen van een Ooni (ik twijfel nog tussen de 12 en 16).
Het gekke is wel dat mijn neef de Ooni ook net heeft en ik gisteren van 'm hoorde dat hij niet zo tevreden was: de onderkant verbrandt, terwijl het midden van de pizza nog niet helemaal gaar is.

En nu lees ik dit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik heb geen last van verbrandde bodems... meten jullie 'm wel voor je hem erop legt? Zo ja, welke temperatuur in het midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Neen, ik heb geen thermometer. Voorlopig is de taktiek 20min vol verwarmen en dan de pizza erin.
Steen is dus mogelijks te heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:34
Heb ook geen last van verbrande bodems met de Koda 12. Heb een thermometer en zorg dat het midden van de steen circa 400 graden is.
Gasbrander staat gewoon vol open.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Wacht je dan bij de eerste pizza tot het midden 400 graden is en schiet je hem er dan in?
Hoe doe je het dan bij de volgende pizza, moet je de brander dan even terug schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 00:52
Verbrande bodems kan komen door overtollig bloem onderop je pizza. Klop even af/veeg weg.

Ik gebruik bij voorkeur semolina. (dikker en crunchier dan bloem en verbrand minder snel)

Hitte van het steen alleen zou niet snel een probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Supergadget investering die Ooni laser thermometer (al denk ik dat er geen echte kwaliteitsverschil is.met willekeurig Amazon of Ali noname...)

Ik meet het midden van de steen... heb deze tips allemaal gevolgd en die 2x dat ik nu heb gebakken, lag daar niet het probleem (zoals ik hier lees met verbrande onderkant enzo)...

[ Voor 21% gewijzigd door OmeRobbie op 30-08-2022 06:35 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 112 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.