Pita van pizzadeeg. BUBBELS BUBBELS BUBBELSapNia schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Zo'n rand is altijd mijn grote doel geweest. Wat @ZieMaar! zegt,de randen moeten onaangeraakt blijven. Verder helpt een hogere hydratatie, hoe meer vocht, hoe meer oven spring je hebt. Het vocht kookt, zet zich om in gas, en oefent druk uit op je deeg. Daarbij is het van belang dat je een goed glutennetwerk hebt, wat niet gelijk barst als er een beetje druk op komt. Ik kan het niet echt goed onderbouwen omdat ik verder er niet genoeg mee geexperimenteerd heb, maar Caputo Blauw zou voor een korte rijs moeten zijn. Rood voor de langere, en heeft ook een hogere W-waarde.
Om Italieplein te citeren:
[...]
Again, niet genoeg geexperimenteerd om daar m'n hand voor in het vuur te steken. Maar ik weet wel dat deeg wat ik dezelfde dag nog maak aanzienlijk sneller scheurt.
Ik heb een Ooni Koda 12, en ik krijg een beduidend betere "spring" als ik het tegen het vuur op max vermogen laat bakken. Logisch natuurlijk, want dan schrikt het water zich pas echt 't schompes
En ik denk dat de overstap van thuisoven naar pizzaoven het grootste verschil was voor mij. Afhankelijk van wat voor een oven je hebt moet je een mooie balans zien te vinden in je deeg een optater verkopen en zorgen dat je deeg niet verbrandt. Zeker als je echt zowat op de vlam zit moet je goed blijven kijken.
Verder heb ik de indruk dat ik mooier deeg kreeg toen ik Dr Oetker gist ging vervangen met m'n eigen zuurdesem starter. Het verschil was niet enorm, maar het was absoluut het laatste duwtje wat ik nodig had om ze zo mooi als bij nNea te krijgen. Dit was mijn pizza op zuurdesem basis. Maar ook zonder kan je mooie resultaten krijgen.
YouTube: Pita in ooni12
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output