Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Het is de Koda gewordenNoepZor schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:42:
[...]
Ik ben ooit begonnen op de Weber, kostte verschrikkelijk veel briketten en/of houtskool om dat ding naar 300 te krijgen en kakte snel in. Resultaat: redelijk. Daarna in de keuken gebakken in de oven, hetelucht + grillstand 300 graden gaf wel een acceptabel resultaat. Daarna de Bastard geprobeerd, temperatuur 300+ halen is goed te doen. Maar ook dit kost wat tijd, een shitload aan houtskool en ik blijf van mening dat de bovenkant bleekjes blijft (uiteraard is de pizza dan ook prima eetbaar). Daarna de overstap gemaakt naar een Ooni Karu, dat geeft toch net dat beetje extra waar ik naar op zoek was. Mooi kleurtje op de korst, toppings gaar, bodem krokant en snel klaarMocht je jezelf ooit willen verleiden naar de Bastard pizza rotisserie, dan zou ik adviseren om een losse pizzaoven en rotisserie te halen (Letzq ofzo).
[...]
Ik heb zelf de Karu met gasbrander, deze werkt op zowel hout(skool) als gas. Wellicht ook nog een overweging waard als je beide brandstoffen wilt toepassen. Ik merk wel dat ik sinds ik een gasfles in huis heb niet meer op hout heb gestookt, puur omwille van gemak (gasfles er aan, knop om en 15 min later is ie warm en niet meer bijvullen).
Tot nu toe dus heel blij mee!
De laatste (was backup dus nog maar 2 plakjes salami
:strip_exif()/f/image/bgWzKcHujzA41yM6rGxEKCPj.jpg?f=fotoalbum_large)

natuurlijk ging de 1e veel te hard

maar de opvolgers gaan al een stuk beter!

Tegelijk ook een nieuwe manier van pizzadeeg maken dmv een poolish (voor gefermenteerd deegje) maken 18uur van tevoren.
Twee nieuwe methodes, terwijl er om 11 uur gasten op de stoep stonden voor de verjaardag. Was niet het beste idee maar uiteindelijk redelijk geslaagd.
De poolish, kwam ik bij via de bekende Vito lacopelli op YouTube. Leerzame en leuke video's wel. Veel geleerd over hoe je met sticky nat deeg omgaat. Omdat het verschillende YouTube video's waren is alles een 'beetje' blijven hangen en had ik uiteindelijk gemist dat de poolish in de koelkast moest overnachten
Uiteindelijk doe je het opbollen ook op een andere manier dan met droger deeg. Ik had gelukkig genoeg filmpjes gekeken dat ik een beetje wist wat ik moest doen
Het resultaat: echt een super fluffy luchtig en te slap deeg. Zie die bellen!
De kamado naar 350 gestookt. En de eerste twee a drie pizza's waren perfect. Ik denk omdat de steen nog aan het opwarmen was. 1,5min klaar. Daarna werd de steen steeds warmer met verbrande bodem tot gevolg. 2 pizza weg kunnen gooien waarna we de kamado lager hebben gezet en de steen tijd gegeven om af te koelen. De salami pizza was 1 van de laatste waarbij je al ziet dat het deeg toch bleker is. De sweetspot lag dus bij de eerste twee pizza's .
Conclusie is dat de steen hoger mag en de temperatuur iets lager. Het deeg recept is voor mij de way to go, maar heeft wat finetunung nodig. Ik had voorheen ook altijd de veel m8nder luchtige korst.
Zo heel verhaal, hopelijk leren jullie van mijn fouten
edit; ter verduidelijking, het deeg was niet stevig genoeg om lekker te stretchen en had meerdere keren een gat erin. het kneden mag dus wat meer aandacht.
:strip_exif()/f/image/IxhA5s73mfQCjYbQVxflkGUj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JW41IKOiGdwcMGHLpioRkw4G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0MhWpMzNp37q1gi4BnMCbb1r.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij bakken nu nog wel eens pizza in een gewone oven, maar met max 230 graden wil dat niet echt. We hebben een best wel grote tuin, en ik wil eigenlijk wel een pizzaoven. Wat zijn mooie ovens? Een volledig steenoven is niet zo praktisch denk ik, lang stoken (want veel warmtecapaciteit), ook voor 1 of 2 pizza's. We zijn met 2, en ik wil de oven ook gebruiken als er niet een hele vriendengroep over de vloer is.
Wat ik wel heel fijn zou vinden is als we de oven ook voor andere dingen kunnen gebruiken (brood, ovengerechten), en als het ding verplaatsbaar is. Liefst stook ik op hout, maar een hout/gas combi is misschien ook wel fijn want sneller voorverwarmen.
Ik had wel het een en ander gevonden:
https://www.igneuswoodfir...neus-classico-pizza-oven/
https://shop.italieplein.nl/product/alfa-pizza-one-houtoven/
Dat varieert van best wel te duur tot eigenlijk te duur, en ik weet niet of dat echt nodig is om aan de eisen te voldoen.
Eisen/wensen:
- Snel warm (30 min of sneller)
- Geisoleerd, dus zuinig
- Klein genoeg voor 2 personen
- Groot genoeg dat het ook met een groepje leuk is
- Hoog genoeg dat je er ook een kip in kan schuiven en wat anders in kan bakken.
- Zo duur als nodig is, maar liefst wel een stuk onder de 1000 (of minder als dat kan)
- Op wieltjes of te tillen
- Houtgestookt
Suggesties?
Een beetje pizza oven kost wel wat centen. Er zijn hier een aantal Maximus pizza bakkers in dit topic te vinden. oa ik. en ik ben er erg over te spreken!kasperl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:53:
Ik heb wat gekeken op internet en deze thread en hoop dat ik hier ook wat-moet-ik-kopen vragen passen?
Wij bakken nu nog wel eens pizza in een gewone oven, maar met max 230 graden wil dat niet echt. We hebben een best wel grote tuin, en ik wil eigenlijk wel een pizzaoven. Wat zijn mooie ovens? Een volledig steenoven is niet zo praktisch denk ik, lang stoken (want veel warmtecapaciteit), ook voor 1 of 2 pizza's. We zijn met 2, en ik wil de oven ook gebruiken als er niet een hele vriendengroep over de vloer is.
Wat ik wel heel fijn zou vinden is als we de oven ook voor andere dingen kunnen gebruiken (brood, ovengerechten), en als het ding verplaatsbaar is. Liefst stook ik op hout, maar een hout/gas combi is misschien ook wel fijn want sneller voorverwarmen.
Dat varieert van best wel te duur tot eigenlijk te duur, en ik weet niet of dat echt nodig is om aan de eisen te voldoen.
Eisen/wensen:
- Geisoleerd, dus zuinig
- Hoog genoeg dat je er ook een kip in kan schuiven en wat anders in kan bakken.
- Zo duur als nodig is, maar liefst wel een stuk onder de 1000 (of minder als dat kan)
- Houtgestookt
Suggesties?
https://buitenpizzaovenko...en/maximus-70-pizza-oven/
Denk aan de ~750 euro. voor een pizza oven die goed heet te stoken is en waar je prima uitstekende pizza's mee kan bakken!
je zou eens kunnen kijken naar de Ooni Karu 16 Multi-Fuel die is hoger dan de standaard ooni. Hij is alleen niet echt geïsoleerd.kasperl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:53:
Ik heb wat gekeken op internet en deze thread en hoop dat ik hier ook wat-moet-ik-kopen vragen passen?
Eisen/wensen:
- Geisoleerd, dus zuinig
- Houtgestookt
Suggesties?
Zelf ben ik recent overgestapt van een pallet Ooni naar een gas Ooni omdat het veel makkelijker is en ook onder de overkapping gebruikt kan worden (geen houtrook). Daarbij heb ik gietijzeren grizzles/sizzler en maak ik daardoor, naast geweldige pizza, nu ook gerust zalm, fajitas en rib-eye
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Dat is best wel prima op zich. Op diezelfde site hebben ze wat staan van het merk "Beek" [1]. Iemand daar ervaring mee? Ik vind ze wat mooier dan de Maximus. (Smaken verschillen maar dat stenen frontje vind ik minder mooigekke-gerrit schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:09:
[...]
Een beetje pizza oven kost wel wat centen. Er zijn hier een aantal Maximus pizza bakkers in dit topic te vinden. oa ik. en ik ben er erg over te spreken!
https://buitenpizzaovenko...en/maximus-70-pizza-oven/
Denk aan de ~750 euro. voor een pizza oven die goed heet te stoken is en waar je prima uitstekende pizza's mee kan bakken!
[1]: https://buitenpizzaovenko...beek-classico-pizza-oven/
Hoe hoog is de deur daar ongeveer? Ik moet zeggen dat de Ooni's toch wel de apparaten waren waardoor ik hier naar ben gaan kijken (en via het zoeken op die dingen ben ik in dit topic gekomen), maar ik ben een beetje bang dat ze niet zo handig zijn voor broden enzo, en dat je om de houtjes op maat te maken best wel aan het prutsen bent met zagen en fijn kloven.-Jaap-io schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:37:
[...]
je zou eens kunnen kijken naar de Ooni Karu 16 Multi-Fuel die is hoger dan de standaard ooni. Hij is alleen niet echt geïsoleerd.
Zelf ben ik recent overgestapt van een pallet Ooni naar een gas Ooni omdat het veel makkelijker is en ook onder de overkapping gebruikt kan worden (geen houtrook). Daarbij heb ik gietijzeren grizzles/sizzler en maak ik daardoor, naast geweldige pizza, nu ook gerust zalm, fajitas en rib-eye(zie mijn posts een van een paar weken terug)
Ik ben een echt pizza monster, als er iets is waar je me midden in de nacht voor wakker kan maken dan is dat een lekkere Italiaanse pizza magherita. Wanneer ik in Italië op vakantie ben, loop ik zo zeg ik zelf altijd '1 op 1', dus elke dag 1 pizza magherita. Sla ik een dag over, dan de dag er na 2 pizza magherita's.
Ik heb sinds een maandje mijn kamado in bedrijf en gisteren heb ik hem opgestookt naar 350. Platesetters erin, en dan op het rooster de pizzasteen.
Hierbij mijn ervaringen:
Ik heb een poolish gemaakt op basis van dit recept: https://mypizzacorner.com...neapolitan-poolish-pizza/
Hier ben ik woensdagavond om half 9 mee begonnen. Ik heb de hoeveelheden gebruikt die zijn aangegeven in het recept. Alleen de hoeveelheid gist was een beetje 'eyeballen' want ik heb geen weegschaal die tienden van een gram aangeven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aPFqX49edtA4tjjM0F4RsYue.jpg?f=user_large)
Na deze nacht rijzen in een grote rvs IKEA kom afgedekt met folie heb ik de boel gekneed en daarna verdeeld in 4 bollen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkY5oSpSmTGb7unHI91CZq3q.jpg?f=user_large)
Wat ik heb nagelaten is deze bollen even met olijfolie te behandelen, dat doe ik de volgende keer zeker!
Toen de bollen ook nog de hele dag laten rijzen tot half 6 en toen de kamado aangestoken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a67YnFmoJBWbPhGdsmYf3j8S.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mzyk5J4BwpGxTWviFLuleIIN.jpg?f=user_large)
Mijn ervaring is dat die steen er echt geen uur in hoeft te liggen (thans ik heb zo'n dun pizza steentje van jamie oliver)
Pizza opgemaakt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YJtZYeaYVBcYbcWejvz7P9cz.jpg?f=user_large)
Mooiste van alles is, ik had geen pizzaschep, want DHL was te laat

Ik had 2 probeersels, een was kant en klare mozzarella uit een zakje van de appie en de andere bol buffel mozzarella
Eindresultaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P9Fc1m2TXIL4Rx1ap83oCsN1.jpg?f=user_large)
Het gaat wel heel hard, bij deze pizza was de bodem al meer zwart dan gebakken krokant.
Voor de saus gewoon klein blikje gepelde tomaten gebruikt, deze met de hand gecrushed, best wat zout erin en 4 blaadjes basilicum.
Ook zal ik de volgende keer een grotere bak gebruiken om de bollen in te laten rijzen.
Aan het recept ga ik echter niets veranderen. Ik heb type 00 bloem gebruikt en het was lekker luchtig:
De mozzarella variant, was net iets te vochtig helaas door de hoeveelheid saus:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AECvAcRGL697JqyLxuQlvv3k.jpg?f=user_large)
Luchtigheid
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUy5Dl6LhCckgOeDHUs7s4jY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/87C97PP7Qtgj0ueffciIg1hL.jpg?f=user_large)
Al met al waande ik me heel even in Italië.
Mogelijk dat ook de mozzarella de boosdoener was.loewie1984 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:25:
De mozzarella variant, was net iets te vochtig helaas door de hoeveelheid saus:
Wat ik tegenwoordig doe, is de mozzarella laten uitlekken. Dus op tijd in stukken snijden, en dan een paar uurtje in een vergiet hangen. Of een schone en droge theedoek gebruiken, dat werkt ook prima.
Een pizza oven is natuurlijk supertof, maar om je oven pizza's wat beter te maken, een pizza staal of steen helpt echt al een boel. Als je je oven voorverwarmt met de grill aan voor half uurtje verwacht ik dat je die steen wel op 250c+ kan krijgen. Dat helpt voor je bodem enorm.kasperl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:53:
Eisen/wensen:
- Geisoleerd, dus zuinig
- Houtgestookt
Suggesties?
Dik/dun is meer hoe veel warmte het vasthoudt volgens mij, ik schuif altijd gelijk de volgende erop dus dan is dikker iets beter. Ik heb ook een tijdje wat leftover badkamer tegels gebruikt
Verse mozz kun je eventueel een avond er voor al uitlekken, inderdaad in iets als een zeefje. In de koelkast droogt het dan extra, kun je het ook vast wat zouten, komt er nog meer vocht uit!
Ik denk dat je dezelfde fout als ik heb gemaakt met de kamado, door deze te hoog stoken.
Het deeg ziet er nog best bleek uit aan de bovenkant, waardoor ik denk dat je de steen moet proberen nog hoger in de kamado te krijgen door nog iets tussen het rooster en pizzasteen te plaatsen.
Heb je een kamado Joe of een Joe junior?
Zelf heb ik een junior en moet ik het nog gaan uitvinden hoe deze gaat werken met pizzasteen.
Qua gist en Poolish snap ik de verhouding ook nog niet helemaal, het recept van Vito gebruikt 5gr gist en 5gr honing
Ben benieuwd! Nu voor 24 uur in de koelkast.
:strip_exif()/f/image/7htQHkuimW9yHwAHHGlQ04XL.jpg?f=fotoalbum_large)
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Tot 29 augustus in de aanbieding. Van € 160 voor € 136.sfinx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:52:
[Afbeelding]
Grillskär is weer op voorraad in een paar Ikea's.
Ben ‘m as we speak aan het halen bij IKEA Ekkersrijt.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hoeft de Ooni tenminste niet meer op de eettafel te staan buiten.
:strip_exif()/f/image/JVzpbQqF9SxpxcoUD2wxfUjw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SK00hyVXNYo7VBdTgE9tomv0.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was even zoeken naar het juiste hout, maar uiteindelijk via doosjehout.nl eerst maar eens 5 kilo gekocht (meteen juiste formaat voor de Ooni) om te proberen.
Wel goed hout naar mijn idee, en meteen op het juiste formaat voor de Ooni, alleen misschien wat prijzig.
Begonnen met een laagje houtskool en daarop af en toe een blokje hout. Na zo'n 20 minuten was de steen ongeveer 400 graden.
Pizzadeeg gemaakt op de "Vito Iacopelli" manier en begonnen met een vrij eenvoudige pizza. 90 seconden in de oven (om de 30 seconden nog even een klein slagje gedraaid) en naar mijn idee een goed resultaat.
Had verwacht dat het stoken met kolen/hout misschien wat gedoe zou zijn, maar het valt me enorm mee. De oven is goed stabiel op temperatuur te houden en ook wel weer makkelijk schoon te maken.
Vooralsnog nog niet de behoefte om hem op gas aan te sluiten, maar wel mooi dat de optie er is.
:strip_exif()/f/image/evf69KQW0jjkYj8d4taFIRYy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/18d9Cesi0aoANGamvlYgZIvL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QKurBPdjp1jGe0prKMUGXGpv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X4c56UQwupjMeoT3UinBBz14.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit topic wordt weinig gesproken over braaihout, maar dat lijkt mij wel een goede optie. Over het algemeen goed geprijsd en volgens bovengenoemde website brandt het langer dan ander hardhout. Als iemand nog wat tips/ervaringen wil delen over (betaalbaar) hout dan hoor ik het graag.
Ik heb de Koda nu 3 weken ofzo en hij bevalt perfect. Vorige week zo’n 14 pizza’s gebakken, ging prima. De steen koelt iets af, dus soms iets rustiger en een korte pauze en de vlam proberen in balans met de steen te laten zijn.
Vandaag een receptje gebruikt uit de pizzabijbel; viel me op dat er meer kaas op gaat dan ik zelf zou doen, maar was nog steeds dikke prima
Deed nu telkens één pizza maken.. die vervolgens door 5 delen (en na twee pizza’s nog maar door 4
Je bent dan wel continue bezig en is minder gezellig, aangezien je telkens van tafel gaat.
Je eet natuurlijk wel rustiger en langzamer omdat je iedere keer maar een stukje pizza eet.
Hoe doen jullie dat bij grotere groepen?
[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 07-08-2022 21:58 ]
Had je wel alle spullen in de buurt, of moest je ook steeds op en neer lopen? Daar valt wellicht nog wat te winnen. Alles in de buurt hebben, en in principe naast de tafel, op luisterafstand, bereiden. Dan mis je niks.
Wellicht hen zelf laten beleggen of anderszins laten meehelpen. Stretchen bij voorkeur wel door iemand die dat enigszins kan.
Stretchen en beleggen deed ik binnen in de keuken.. maar dat is aan de achterzijde van het huis bij de schuifpui. Dus het is niet zo dat ik helemaal afgezonderd sta. Kan gewoon communiceren.defusion schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:54:
@Rivanov Eerlijk gezegd nog niet echt voor anderen buiten het gezin pizza's gebakken. Staat wel op de planning, ook met een vergelijkbaar aantal, en ga het waarschijnlijk ook hetzelfde doen.
Had je wel alle spullen in de buurt, of moest je ook steeds op en neer lopen? Daar valt wellicht nog wat te winnen. Alles in de buurt hebben, en in principe naast de tafel, op luisterafstand, bereiden. Dan mis je niks.
Wellicht hen zelf laten beleggen of anderszins laten meehelpen. Stretchen bij voorkeur wel door iemand die dat enigszins kan.
Maar je moet wel telkens “van tafel af”.
ik heb 3 planken om de pizzas de ooni in te schuiven, ik kan er dus steeds 3 voorbereiden en bakken.Rivanov schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:58:
Had vandaag voor de eerste keer gebakken voor meer dan twee personen. M’n zus, man en m’n neefje kwamen pizza proeven. Waren dus met 4 volwassen en één kind. Had 6 bollen gemaakt voor 6 pizza’s.
Deed nu telkens één pizza maken.. die vervolgens door 5 delen (en na twee pizza’s nog maar door 4) en daarna weer de volgende pizza maken.
Je bent dan wel continue bezig en is minder gezellig, aangezien je telkens van tafel gaat.
Je eet natuurlijk wel rustiger en langzamer omdat je iedere keer maar een stukje pizza eet.
Tijd van werken, tijd van rusten
Dat is ook een optie inderdaad om te overwegen. Want ik stretch het deeg en leg 'm vervolgens op de peel, waar ik de pizza op beleg.Driek schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:07:
[...]
ik heb 3 planken om de pizzas de ooni in te schuiven, ik kan er dus steeds 3 voorbereiden en bakken.
Ik bak er 2 af en houd deze warm in de hetelucht oven.
nadat de 3de klaar is in de ooni kan ik zo in 1 keer 3 pizzas verdelen.
daarna gaat het iets trager aan 1 pizza per keer. Maar bij de eerste lichting direct iedereen van enkele stukken kunnen voorzien zorgt voor minder druk.
Driek schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:07:
[...]
ik heb 3 planken om de pizzas de ooni in te schuiven, ik kan er dus steeds 3 voorbereiden en bakken.
Hoe voorkomen jullie dat de pizza's aan de plank gaan plakken? Extra maismeel/bloem eronder?Bicky schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:27:
als ik pizza bak voor bij bezoek beleg ik er een 6 op voorhand op houten scheppen.
Ik bak er 2 af en houd deze warm in de hetelucht oven.
nadat de 3de klaar is in de ooni kan ik zo in 1 keer 3 pizzas verdelen.
daarna gaat het iets trager aan 1 pizza per keer. Maar bij de eerste lichting direct iedereen van enkele stukken kunnen voorzien zorgt voor minder druk.
ik gebruik gewoon griesmeel.Mr_DD schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
[...]
Hoe voorkomen jullie dat de pizza's aan de plank gaan plakken? Extra maismeel/bloem eronder?
Tijd van werken, tijd van rusten
ik wrijf er klein beetje bloem opMr_DD schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
[...]
Hoe voorkomen jullie dat de pizza's aan de plank gaan plakken? Extra maismeel/bloem eronder?
Klein beetje tarwe griesmeel. Pizza vliegt dan van de peel.Mr_DD schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
[...]
Je kunt ook semolina gebruiken. Dat is dubbel gemalen harde griesmeel en verbrand wat minder snel.
[ Voor 14% gewijzigd door Rivanov op 08-08-2022 13:35 ]
Ik denk dat de snelheid (vanaf het eerste stukje beleg tot aan de in de oven) belangrijkste is.
SnelheidMr_DD schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
[...]
Niet te vochtig beleg
Niet teveel beleg (het is geen kerstboom!)
Beetje semolina, niet teveel
Als de boel echt plakt wil ik nog wel eens een 2e schieter instoffen met wat semolina (of soms ook gewoon heel weinig bloem als ik geen semolina voorhanden heb) en die er langzaam tussen steken. Dan koop je weer wat tijd
Ik stretch op bloem, dat ik heb uitgestrooid op het aanrecht. Daarvoor gebruik ik overigens gewoon "goedkoop" bloem en niet de Le 5 Stagioni.ZieMaar! schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:08:
Ik stretch op Semolina, klop de pizza wat uit, veeg het blad schoon, beleg de pizza, schuif em op schep en schiet hem de oven in. Op de schep soms een heel klein beetje semolina, maar zonder lukt volgens mij ook wel.
Ik denk dat de snelheid (vanaf het eerste stukje beleg tot aan de in de oven) belangrijkste is.
Vervolgens leg ik de uitgestrekte bodem op de peel, waar wat griesmeel op ligt, om de pizza te beleggen.
Heeft iemand nog een gouden tip? Op zich wil ik wel elke dag iets proberen om er zo achter te komen, maar ik krijg morgen iemand te gast en hoop dus eigenlijk bij mijn eerstvolgende poging weer op het oude niveau te zitten, vandaar deze post.
De bloem die ik nu heb is tipo 0 en bevat per 100 gram:
- 338 kcal
- 1.1 g vet
- 69.9 g koolhydraten (waarvan 0.8 g suikers)
- 2.7 g voedingsvezels
- 11.1 g proteïne
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Resultaat:
:strip_exif()/f/image/5WTzCNnl7fSYgzIwInGXylPi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CGq2XlkKK5GdYAvKxNwVbY2T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kNam1cx6iSmptXSHRyDA6DtY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HiJNc0F7yu4wJwcGSKTqD8lt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q7nKvNb7J8iHIHmKSnfGuHrm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yETzhJ00Duv7m6b9smsLQ2er.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uit! En nu zelf deeg maken i.p.v. de kant en klare bollen vol suiker.osbourne1903 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:19:
Na jaren meelezen eindelijk besloten om een Ooni 16 te kopen. Vorige week pizza's gemaakt met deegbollen van de Makro. Heb eerlijk gezegd niet verwacht dat de pizza's zo lekker zouden zijn. Ben toevallig net ook terug uit Napoli waar ik de beste napolitaanse pizza's heb gehad. Sindsdien ben ik gek op pizza's met een hele dunne bodem en dikke fluffy korst. Heb daarom afgelopen weekend recept van Stadler Made gevolgd en de pizza's waren veel lekkerder dan wat ik in Napels heb gehad! Dit allemaal dankzij de Koda anders was het in de normale oven nooit zo lekker geweest.
Resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat heeft ie ook al gedaanRivanov schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 06:58:
[...]
Ziet er goed uit! En nu zelf deeg maken i.p.v. de kant en klare bollen vol suiker.![]()
osbourne1903 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:19:
Heb daarom afgelopen weekend recept van Stadler Made gevolgd en de pizza's waren veel lekkerder dan wat ik in Napels heb gehad!
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Verwijderd
Even door de blender/foodprocessor en een snufje zoutMrVegeta schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:36:
Vraagje, ook aan italieplein zelf gevraagd maar nog geen reactie gekregen. Ik ga binnenkort weer pizza's maken en normaliter haal ik een potje Bertolli pizzasaus in de super, maar wilde nu wel mijn eigen pizzasaus maken. Op italieplein verkopen ze tomaten > https://shop.italieplein....e/pizza-beleggen/tomaten/ maar ik vroeg me een beetje af wat daarmee moet gebeuren om er een sausje van te maken. Iemand ervaring?
Prachtige pizza. Heb je meer details? Hoelang koud/kamer temperatuur? Welke bloem? Hoeveel gist/zout?Reverb_ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:30:
Hier net als mijn voorganger ook een Koda 16 gekocht. Van te voren veel YouTube filmpjes gekeken om het apparaat alvast goed te snappen. Hieronder de eerste Napolitan pizza die erop gemaakt is. (72 uur deeg, 64% hydratatie)
[Afbeelding]
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2022 15:40 ]
Het deeg is dan niet goed ontwikkeld, lees: glutenvorming.Ample Energy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:42:
Ik heb nieuw bloem om pizza mee te bakken, maar als ik daar mee doe wat ik deed (hoeveelheid gist en zout, temperatuur water, tijd kneden, etc.) scheurt het deeg heel snel als ik het probeer uit te rekken. Eigenlijk is de bodem ook net even te dun. Ik heb geprobeerd het deeg twee keer zo lang te kneden, maar dan krimpt het heel erg na het uitrekken.
Heeft iemand nog een gouden tip? Op zich wil ik wel elke dag iets proberen om er zo achter te komen, maar ik krijg morgen iemand te gast en hoop dus eigenlijk bij mijn eerstvolgende poging weer op het oude niveau te zitten, vandaar deze post.
De bloem die ik nu heb is tipo 0 en bevat per 100 gram:
- 338 kcal
- 1.1 g vet
- 69.9 g koolhydraten (waarvan 0.8 g suikers)
- 2.7 g voedingsvezels
- 11.1 g proteïne
Gebruik minder gist en laat het langer rijzen, je hebt momenteel een relatief zwakke bloem met een max rijstijd van ~ 9 uur.
0,1% gist is voldoende bij deze temperaturen om het deeg ~ 9 uur buiten de koelkast te laten rijzen, hierdoor krijgt het deeg meer tijd om een goed glutennetwerk te ontwikkelen. Je kan dan het beste koud water gebruiken en niet te lang kneden, zodra het en mooi glad geheel is zit je goed.
Over het algemeen wordt er een veel te hoge percentage gist gebruikt in de verschillende recepturen die ik hier tegenkom. Je kunt het beste imo alleen gist gebruiken tijdens het maken van de poolish, 0,1% instant gist is voldoende in de zomermaanden (tijdens de wintermaanden met lagere kamertemperaturen kun je dit eventueel verhogen naar 0,2%).apNia schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:07:
Is er eigenlijk een zinnige manier om de hoeveelheid gist naar rijstijd te vertalen? Ik ben dinsdagavond met een poolish begonnen, om zo grofweg 72h totaal voor m'n deeg te hebben. 1x 24h voor poolish en 48 voor de rijs (gekoeld). Ik zag 'm gisteravond echter al heel snel peaken, en ik denk dat hij vanavond gaat inzakken. Ik kan volgende keer proberen de hoeveelheid gist voor de bulk fermentatie te halveren, maar is er een richtlijn voor, of is het gewoon trial and error?
De poolish bijv. aan het begin van de avond maken en bij kamertemperatuur laten ontwikkelen, voor het slapen gaan verplaatsen naar de koelkast en de volgende dag een uur voor het maken van het deeg er weer uithalen. Opbollen en weer een aantal uur buiten de koelkast laten staan, daarna in de koelkast 24 tot 48 uur laten rijpen/ rijzen. Zo heb je nooit een overrezen deeg, is mij althans met deze methode nog niet overkomen
Ik maak de pizzasaus meestal volgens dit recept:MrVegeta schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:36:
Vraagje, ook aan italieplein zelf gevraagd maar nog geen reactie gekregen. Ik ga binnenkort weer pizza's maken en normaliter haal ik een potje Bertolli pizzasaus in de super, maar wilde nu wel mijn eigen pizzasaus maken. Op italieplein verkopen ze tomaten > https://shop.italieplein....e/pizza-beleggen/tomaten/ maar ik vroeg me een beetje af wat daarmee moet gebeuren om er een sausje van te maken. Iemand ervaring?
https://www.eefkooktzo.nl/pizzasaus-maken/
Hier ook fan van EeftKooktZo! heerlijke saus, en als je over hebt is hij in de pasta ook smullenJulesvH schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
Ik maak de pizzasaus meestal volgens dit recept:
https://www.eefkooktzo.nl/pizzasaus-maken/
Bedankt voor je reactie!Freshouttheoven schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:10:
[...]
Het deeg is dan niet goed ontwikkeld, lees: glutenvorming.
Gebruik minder gist en laat het langer rijzen, je hebt momenteel een relatief zwakke bloem met een max rijstijd van ~ 9 uur.
0,1% gist is voldoende bij deze temperaturen om het deeg ~ 9 uur buiten de koelkast te laten rijzen, hierdoor krijgt het deeg meer tijd om een goed glutennetwerk te ontwikkelen. Je kan dan het beste koud water gebruiken en niet te lang kneden, zodra het en mooi glad geheel is zit je goed.
Heb vandaar daarom maar voor de derde keer achtereen pizza gegeten
Ik heb nu koud water gebruikt in plaats van lauw en het deeg 9 uur laten rijzen in plaats van 6. Wel stiekem 0.5% gist gebruikt, maar nu ik je een beetje vertrouw zal ik de vorige keer nog minder gebruiken. Verder heb ik maar maximaal 5 minuten gekneed in plaats van 10-15.
Less is more blijkbaar. Het uitrekken ging nu prachtig zonder scheuren en ik kon het na het rekken met de hand door de lucht overbrengen naar de schep. De bodem was ook niet zo overdreven dun dat het knapperig en recht was, maar netjes 1-2 mm en nog een beetje 'al dente'.
Bedankt voor het meedenken! Heb zin in de volgende 9 kg
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Graag gedaan!Ample Energy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:52:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Heb vandaar daarom maar voor de derde keer achtereen pizza gegeten
Ik heb nu koud water gebruikt in plaats van lauw en het deeg 9 uur laten rijzen in plaats van 6. Wel stiekem 0.5% gist gebruikt, maar nu ik je een beetje vertrouw zal ik de vorige keer nog minder gebruiken. Verder heb ik maar maximaal 5 minuten gekneed in plaats van 10-15.
Less is more blijkbaar. Het uitrekken ging nu prachtig zonder scheuren en ik kon het na het rekken met de hand door de lucht overbrengen naar de schep. De bodem was ook niet zo overdreven dun dat het knapperig en recht was, maar netjes 1-2 mm en nog een beetje 'al dente'.
Bedankt voor het meedenken! Heb zin in de volgende 9 kg
Hahaha, dat zal vast geen straf zijn geweest
Wanneer de 9 kg op is kun je eventueel een sterkere bloemsoort (hoge W-waarde) proberen in combinatie met een lange rijstijd in de koelkast (48 uur). Dit komt de smaak ten goede en maakt het deeg nog makkelijker om mee te werken.
Wat een beetje grasduinen in dit topic al niet oplevert qua tipsdizzytal schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:35:
Wat betreft hout, ik gebruik eigenlijk alleen maar Sekelbos hout https://houtskool.nl/product/braaihout-sekelbos-kopen/ Brand goed heet en goed op zodat je weinig as in je oven heb/houdt.. Netjes aan de deur geleverd, in dozen en mooie stukjes.
Ik heb dit hout inmiddels ook besteld via de genoemde site. Voelde me wel wat bezwaard gezien het gewicht, dus heb de bezorger maar direct aan de wagen geholpen met uitladen....
Aankomend weekend uitproberen!
Hier het zelfde recept alleen fruit ik vaak ook een worteltje en wat selderie mee. Is eigenlijk gewoon mijn basis pasta saus recept. Wel laat ik hem langer dan die 5 minuten koken. Meestal een uurtje op een laag pitje.gekke-gerrit schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Hier ook fan van EeftKooktZo! heerlijke saus, en als je over hebt is hij in de pasta ook smullen
En dan afhankelijk of het voor de pizza of pasta is een beetje water erbij.
Ja, klopt. Een lokale winkel zei tipo 00 in de aanbieding te hebben voor €1 per kilo en ik had 10 kilo besteld, maar bij aankomst bleek het deze bloem te zijn. Daarvoor had ik W300 en dat ging perfect met mijn vorige recept. Ik zie dat ze inmiddels ook Caputo rood met W300-W320 hebben dus ik zal binnenkort weer eens de lange rijs in de koelkast proberen.Freshouttheoven schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
Graag gedaan!
Hahaha, dat zal vast geen straf zijn geweest![]()
Wanneer de 9 kg op is kun je eventueel een sterkere bloemsoort (hoge W-waarde) proberen in combinatie met een lange rijstijd in de koelkast (48 uur). Dit komt de smaak ten goede en maakt het deeg nog makkelijker om mee te werken.
Goede Italiaanse (gepelde) tomaten uit blik. Beetje zout en redelijk wat knofflook. Paar basilicum blaadjes, beetje olijolie en pureren. Ik warm het ook niet op.
Zo doe ik het ook, gepelde tomaten, beetje zout, basilicum of een kruidenmixje (die van Italieplein zijn verrassend lekker) en een beetje olijfolie, en dan is het helemaal prima. Wel gebruik ik San Marzano gepelde tomaten (bij de AH van Mutti, maar ander merk is ook prima), die hebben echt veel meer smaak dan de gewone gepelde tomaten. Betaal je ook wel voor, maar dat nemen we dan maar voor liefPlint schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:58:
Ik hou eigenlijk van een lekkere simpele tomaten saus, en moet deze in mijn ogen zeker niet zoet zijn en ook niet complex qua smaak. En mag best een zuurtje hebben.
Goede Italiaanse (gepelde) tomaten uit blik. Beetje zout en redelijk wat knofflook. Paar basilicum blaadjes, beetje olijolie en pureren. Ik warm het ook niet op.
Laatst bij mijn schoonouders in het dorp, bij de Coop had Italiaanse tomaten blikken, en ik was echt verrast hoe lekker deze waren! Ik zal nog even vragen welke dit waren en of dit eenmalig was. Duidelijk lekkerder dan de mutti en de blikken pomodore san marzano die ik uit Italië had meegenomen.TheJVH schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
Zo doe ik het ook, gepelde tomaten, beetje zout, basilicum of een kruidenmixje (die van Italieplein zijn verrassend lekker) en een beetje olijfolie, en dan is het helemaal prima. Wel gebruik ik San Marzano gepelde tomaten (bij de AH van Mutti, maar ander merk is ook prima), die hebben echt veel meer smaak dan de gewone gepelde tomaten. Betaal je ook wel voor, maar dat nemen we dan maar voor lief.
Die San Marzano blikken van Mutti kocht ik voorheen ook bij de Ah. Echter kan ik de laatste 1,5 jaar toch niet meer vinden daar. Jij dus nog wel? Toch maar weer even goed zoeken dan.TheJVH schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
Zo doe ik het ook, gepelde tomaten, beetje zout, basilicum of een kruidenmixje (die van Italieplein zijn verrassend lekker) en een beetje olijfolie, en dan is het helemaal prima. Wel gebruik ik San Marzano gepelde tomaten (bij de AH van Mutti, maar ander merk is ook prima), die hebben echt veel meer smaak dan de gewone gepelde tomaten. Betaal je ook wel voor, maar dat nemen we dan maar voor lief.
Ik ben zelf zoekende naar een goede tomatensaus. De laatste comments waren dan ook interessant. Zelf heb ik het ook niet op een tomatensaus aangemaakt met suiker. Ieder z’n ding uiteraard.
Bij “onze” appie hebben ze die nog gewoon. Wel is het zo dat ze maar 1 rij breed staan, onder in het vak aan de zijkant, dus echt opvallen doen ze niet 😉sander121 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 05:51:
[...]
Die San Marzano blikken van Mutti kocht ik voorheen ook bij de Ah. Echter kan ik de laatste 1,5 jaar toch niet meer vinden daar. Jij dus nog wel? Toch maar weer even goed zoeken dan.
Ik ben zelf zoekende naar een goede tomatensaus. De laatste comments waren dan ook interessant. Zelf heb ik het ook niet op een tomatensaus aangemaakt met suiker. Ieder z’n ding uiteraard.
Je kan wel merken dat de Grillskar weer leverbaar is en dat ze in de aanbieding zijn. Ik heb er ook twee gekocht!Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:26:
Mijn pizza station ook maar eens een upgrade gegeven met de Ikea Grillskar aanrechtblokken.![]()
[Afbeelding]
[...]
Bij AH Online kun je deze ook gewoon bestellen. Maar als je je boodschappen niet laat bezorgen is dit zinloze informatie
Ik zal binnenkort weer eens alle tomatenblikken goed bekijken bij de AH. Langer dan een jaar geleden waren ze er echt niet meer. Ook het etiket was niet meer aanwezig.
Ik zat er eerst aan te denken om bij italieplein een tree te bestellen zodra m’n bloem bijna op is.
Verwijderd
Na 2 keer eikenhout gebruikt te hebben vorige keer ook sekelbos hout gebruikt, rookt stukken minder, alles verbrand ( geen halve stukken hout meer de dag er na in de oven).headout schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:07:
[...]
Wat een beetje grasduinen in dit topic al niet oplevert qua tips![]()
Ik heb dit hout inmiddels ook besteld via de genoemde site. Voelde me wel wat bezwaard gezien het gewicht, dus heb de bezorger maar direct aan de wagen geholpen met uitladen....
Aankomend weekend uitproberen!
Echt een aanrader.
** Knip. Het is niet toegestaan producten aan te bieden op het forum. Dat mag in dit geval op Vraag & Aanbod overig of op een ander platform. **
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 13-08-2022 23:12 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat is zonder testen niet te zeggen. Het ultragoedkope gist dat ik gebruik om brood mee te bakken kan ik dicht vouwen en met plakband sluiten en dan is het alsnog na 3 dagen dood. Bij het normale gist dat ik gebruik om pizza mee te bakken vouw ik het pakje dubbel en leeg ik het onder een boterkuipje en dan kan ik het na 3 weken nog steeds gebruiken.Oekol schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:20:
Hoe zit het met een zakje gist wat al weken open is? Kan ik dst gewoon nog gebruiken of beter nieuw zakje openen? Je gebruikt er zo weinig van dat het zonde is maar het is ook zo goedkoop dat het zonde is als het deeg mislukt.
Neem een mok, doe er voor de helft warm water in, lepel suiker, even roeren, gist er in. Dan zie je na 5-10 minuten wel of je gist nog werkt (geeft bubbeltjes).
Alle producten via Italiëplein besteld:
San Marzano tomaten
00 bloem 'Pizzeria' voor Napolitaanse pizza - Caputo
Gedroogde gist voor pizzadeeg - Caputo (100g)
Extra Vergine Olijfolie van 100% Italiaanse olijven (blik 1L) - Levante
Semola rimacinata - Caputo
Italiaans zeezout - fijn
Nu nog niet alles afgewogen maar meer op gevoel gedaan.
Volgende keer proberen een langere rijs te doen + de bodem met de hand te stretchen voor een dikkere luchtigere korst.
Wat is het leuk om te doen!
:strip_exif()/f/image/N2BlSba2vNiHMXOOyRobWHuJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j3trVpBIorIsGOR3ZHSRPfwn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JZGSxEUX3reWu7sQYdLUvYZs.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag in de zinderde hitte 48 pizza’s gebakken met 2 ooni’s voor een zomerkamp. In een goed uur hebben we ze er doorheen gejast. De deeg bollen hebben we vrijdag diepgevroren gekregen van de lokale pizzabus-foodtruck (zijn kind ging vroeger mee😉), in polyboxen en deegkratten. Verder niets meer aan gedaan alleen vanmiddag even 5minuten in de zon op temperatuur laten komen.
Ze waren prima gelukt! En zo’n turningpeel is wel heel chill!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Gaaf!-Jaap-io schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:55:
[Afbeelding]
Vandaag in de zinderde hitte 48 pizza’s gebakken met 2 ooni’s voor een zomerkamp. In een goed uur hebben we ze er doorheen gejast. De deeg bollen hebben we vrijdag diepgevroren gekregen van de lokale pizzabus-foodtruck (zijn kind ging vroeger mee😉), in polyboxen en deegkratten. Verder niets meer aan gedaan alleen vanmiddag even 5minuten in de zon op temperatuur laten komen.
Ze waren prima gelukt! En zo’n turningpeel is wel heel chill!
Ik blijf zwarte bodems houden uit deze ooni. Alleen als ik de vlam extreem terugdraai gaat het goed maar dan bakt de rest weer veel minder mooi. Altijd precies de onderkant van de rand is zwart. Hebben jullie dat ook? Gebeurt instant. Pizza op de steen en acuut ruik ik dan al verbrande bodem. T zal bloem zijn dat verbrandt. Maar heb alles al geprobeerd, minder bloem, afkloppen, semola acuut bodem draaien, meer water in deeg etc.. blijf het houden zodra ik de steentemp boven de 350 graden heb. Binnenkort een heel nieuwe merk bloem proberen (italieplein blauw en rood gehaald) ipv sligro 00. Ben benieuwd maar ga het bijna opgeven..
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik heb 't ook regelmatig, voornamelijk bij de eerste pizza. Sneller draaien helpt iets, maar regelmatig toch een (deels) zwarte bodem. Verpest de smaak helaas compleet. Ik gebruik ook goedkope bloem en semola trouwens, zou daar wel aan kunnen liggenJapie.G schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:43:
Ik blijf zwarte bodems houden uit deze ooni. Alleen als ik de vlam extreem terugdraai gaat het goed maar dan bakt de rest weer veel minder mooi. Altijd precies de onderkant van de rand is zwart. Hebben jullie dat ook?
Nee dat herken ik eerlijk gezegd niet… ik heb wel de thermometer van Ooni en bij 350/400 ga ik aan de slag.Japie.G schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
Gaaf!
Ik blijf zwarte bodems houden uit deze ooni. Alleen als ik de vlam extreem terugdraai gaat het goed maar dan bakt de rest weer veel minder mooi. Altijd precies de onderkant van de rand is zwart. Hebben jullie dat ook? Gebeurt instant. Pizza op de steen en acuut ruik ik dan al verbrande bodem. T zal bloem zijn dat verbrandt. Maar heb alles al geprobeerd, minder bloem, afkloppen, semola acuut bodem draaien, meer water in deeg etc.. blijf het houden zodra ik de steentemp boven de 350 graden heb. Binnenkort een heel nieuwe merk bloem proberen (italieplein blauw en rood gehaald) ipv sligro 00. Ben benieuwd maar ga het bijna opgeven..
Verbrande bloem herken ik wel, had ik vandaag ook regelmatig, maar dan met de pizzaschep even alles naar achter vegen, brandt het weg en klaar…
Reminds me, er liggen nog 2 stukken ananas op de brander 🫢
[ Voor 10% gewijzigd door -Jaap-io op 14-08-2022 23:32 ]
dat is je straf van de pizzagoden voor het gebruik van ananas-Jaap-io schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
Nee dat herken ik eerlijk gezegd niet… ik heb wel de thermometer van Ooni en bij 350/400 ga ik aan de slag.
Verbrande bloem herken ik wel, had ik vandaag ook regelmatig, maar dan met de pizzaschep even alles naar achter vegen, brandt het weg en klaar…

Zojuist een bol gemaakt van de italieplein bloem. Ben benieuwd of dat verschil maakt. Meet je de temperatuur in het midden van de steen of achter in? Ik krijg het mooiste resultaat als de steen in het midden 350 is, maar dan wel acuut instant verbrande ring aan de bodem-Jaap-io schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
Nee dat herken ik eerlijk gezegd niet… ik heb wel de thermometer van Ooni en bij 350/400 ga ik aan de slag.
En dan ga ik pizza eten, in de tussentijd loopt de temp van de oven flink door. Hoe doen jullie dat dan in de tussentijd? Of bak je eerst alles achter elkaar en daarna eten?
Vanmorgen gevoeld, echt een keiharde bal, beide geworden.Oekol schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:03:
Ging net even deeg maken met een nieuw zakje gist. Ging voor geen meter. Kreeg geen 1 homogene brei. Uiteindelijk twee aparte ballen gemaakt voor zover het lukte. Benieuwd hoe het er morgen uitziet. Enige wat ik kan bedenken is water verkeerde temp of omgevingstemp te hoog of zo. Alles was verder afgemeten zoals vorige keer.
Ik snap echt niet wat ik gedaan heb haha. Vanavond weer opnieuw maken.
Wat is je recept, hoe maak je het, en welke bloem gebruik je?Oekol schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:23:
[...]
Vanmorgen gevoeld, echt een keiharde bal, beide geworden.
Ik snap echt niet wat ik gedaan heb haha. Vanavond weer opnieuw maken.
Ik stook hem op tot +\- 450 achter, dus 350 in het midden zou wel kunnen.Japie.G schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Zojuist een bol gemaakt van de italieplein bloem. Ben benieuwd of dat verschil maakt. Meet je de temperatuur in het midden van de steen of achter in? Ik krijg het mooiste resultaat als de steen in het midden 350 is, maar dan wel acuut instant verbrande ring aan de bodemsmaak van de korst is dan totaal waardeloos.
En dan ga ik pizza eten, in de tussentijd loopt de temp van de oven flink door. Hoe doen jullie dat dan in de tussentijd? Of bak je eerst alles achter elkaar en daarna eten?
Wel echt om de 20seconden draaien!
Kan het niet zijn dat de bloem onder de pizza verbrandt? Wellicht eens proberen met minder meel, of met griesmeel/semolina.
Als de oven warm is draai ik hem terug naar ongeveer de helft en kijk ik eigenlijk niet meer naar de temperatuur.
Gister met 24 pizza achter elkaar heb ik hem gewoon op Max laten branden.
[ Voor 10% gewijzigd door -Jaap-io op 15-08-2022 13:34 ]
Die van Boudewijn uit TS en zelfde als vorige keer gemaakt. Blijkbaar nu toch iets anders. We gaan zo weer proberen.Mj2sL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Wat is je recept, hoe maak je het, en welke bloem gebruik je?
Edit:
Ik weet al wat het probleem was. Heb gisteren vanaf 15u op terras gezeten met vrienden en werd opgehaald omdat ik niet meer mocht rijden. Thuis alles afgewogen en bij water per ongeluk de bak meegewogen. Zat dus 'wat' water te weinig in. Ging nu perfect.

[ Voor 30% gewijzigd door Oekol op 15-08-2022 19:49 ]
Schiet mij maar lek..Japie.G schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Zojuist een bol gemaakt van de italieplein bloem. Ben benieuwd of dat verschil maakt. Meet je de temperatuur in het midden van de steen of achter in? Ik krijg het mooiste resultaat als de steen in het midden 350 is, maar dan wel acuut instant verbrande ring aan de bodemsmaak van de korst is dan totaal waardeloos.
:strip_exif()/f/image/6zMvId25vRh9OHOrC4ox6zhC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ooni 12. Steen 320graden in het midden. Achterin 380. Gestretcht op semolina, dus verder geen bloem gebruikt. Ik vind dat semolina trouwens niet lekker, die harde knispers op en in je deeg. Ondanks dat ik zo veel mogelijk heb afgeklopt.
Pizza direct gedraaid met turning peel maar het is ja 3 seconden al gebeurd.
Wat doe ik toch fout. Ga het denk ik maar opgeven met die oven. Met lage temp is er niks aan de hand, ga ik boven de 250 krijg ik dit.. ruïneert de smaak volledig.
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 16-08-2022 07:54 ]
Wat is het recept voor je deeg? Het klinkt mij alsof je een recept gebruikt welke minder geschikt is voor de hogere temperaturen.Japie.G schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:49:
[...]
Schiet mij maar lek..
[Afbeelding]
Ooni 12. Steen 320graden in het midden. Achterin 380. Gestretcht op semolina, dus verder geen bloem gebruikt. Ik vind dat semolina trouwens niet lekker, die harde knispers op en in je deeg. Ondanks dat ik zo veel mogelijk heb afgeklopt.
Wat doe ik toch fout. Ga het denk ik maar opgeven met die oven. Met lage temp is er niks aan de hand, ga ik boven de 250 krijg ik dit.. ruïneert de smaak volledig.
Ik heb de oven altijd vol gas staan en een klein tikje terug als er een pizza in gaat. Daarna vol gas en de volgende beleggen --> repeat. Niks aan de hand
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 16-08-2022 08:03 ]
Recept is het simpele recept van italiepleinGermanPivo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:56:
[...]
Wat is het recept voor je deeg? Het klinkt mij alsof je een recept gebruikt welke minder geschikt is voor de hogere temperaturen.
Ik heb de oven altijd vol gas staan en een klein tikje terug als er een pizza in gaat. Daarna vol gas en de volgende beleggen --> repeat. Niks aan de hand
500gr bloem
300ml water
2gram instant gist
10gr zout
Daar is niet echt iets raars aan te zien inderdaad. Gebruik je de goedkope bloem uit de supermarkt of wat anders?Japie.G schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:01:
[...]
Recept is het simpele recept van italieplein
500gr bloem
300ml water
2gram instant gist
10gr zout
Snap de frustratie wel. Misschien een iets ander recept proberen - kan zijn dat deze voor jou gewoon niet werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 16-08-2022 08:11 ]
Deed eerst met 00 bloem van sligro, en gisteren met de blauwe caputo 00 van italieplein. Ook die factor dus uitgesloten. Het ligt Of aan mij en mijn techniek Of aan de oven. En aangezien anderen met een ooni 12 gewoon op bijna volgas prima pizza’s er uit halen zoek ik het bij mezelf :-)GermanPivo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:11:
[...]
Daar is niet echt iets raars aan te zien inderdaad. Gebruik je de goedkope bloem uit de supermarkt of wat anders?
Snap de frustratie wel. Misschien een iets ander recept proberen - kan zijn dat deze voor jou gewoon niet werkt.
Binnenkort eens een pizza bakken in de roccbox van mn zwager, kijken of ik dan ook dit effect krijg. Dan weet ik zeker dat het aan mij ligt.
Verwijderd
Al eens een langere koude rijs geprobeerd met 65% water? Bijv 24 uur koelkast 5 uur op kamertemperatuur? Even met de Ooni app spelen.Japie.G schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:01:
[...]
500gr bloem
300ml water
2gram instant gist
10gr zout
Nee een koude rijs heb ik nog niet gedaan. Dat staat op de planning, heb daar een zak van die rode caputo 00 voor in huis staan.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:20:
[...]
Al eens een langere koude rijs geprobeerd met 65% water? Bijv 24 uur koelkast 5 uur op kamertemperatuur? Even met de Ooni app spelen.
Ik denk dat je deeg wel goed, ik gebruik ongeveer hetzelfde maar heb nog nooit een verbrande bodem gehad. Ik laat de Ooni 20min voorverwarmen.Japie.G schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:01:
[...]
500gr bloem
300ml water
2gram instant gist
10gr zout
Heb je wel eens onderstaand gebruikt?
https://shop.italieplein.nl/product/semola-rimacinata-molino-caputo-1-kg/
Ik heb voorheen bloem en maismeel gebruikt. Maar deze verbrande inderdaad wel.
Ik maak de bollen en leg deze op een beetje semola in de bak. Bij het eruit halen gooi ik nog wat semola eroverheen en op het werkblad. Wanneer ik de pizza gevormd heb schuif ik het ongebruikte semola aan de kant. Als je de bodem optilt valt veel er al af.
Met bloem blijft het plakken en deze verbrand dan meteen.
Momenteel bakken we de pizza's op een Kamado BBQ, maar de hoeveelheid kolen die dit kost is best irritant.
Plus het bakken van de pizza met de Ooni lijkt me gewoon erg leuk!
Het zou voor mij dan de Ooni Karu 12 of 16 worden, maar volgens mij is de 16 wel erg groot?
is het die (flinke) meerprijs waard?
https://eu.ooni.com/pages/the-ooni-great-pizza-guarantee ?Japie.G schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:49:
[...]
Schiet mij maar lek..
[Afbeelding]
Is het niet stiekem alsnog een rand van semolina die verbrand? Gebruik je die hele fijne dubbelgemalen semolina, of echt van die griesmeelballetjes?Japie.G schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:49:
[...]
Schiet mij maar lek..
[Afbeelding]
De wijzen komen uit het Oosten!
Zou kiezen voor gas (beter te doseren dan met korrels), tja formaat naar family size?Kraz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:23:
Ik zit in dubio om ook een Ooni aan te schaffen.
Momenteel bakken we de pizza's op een Kamado BBQ, maar de hoeveelheid kolen die dit kost is best irritant.
Plus het bakken van de pizza met de Ooni lijkt me gewoon erg leuk!
Het zou voor mij dan de Ooni Karu 12 of 16 worden, maar volgens mij is de 16 wel erg groot?
is het die (flinke) meerprijs waard?
Michieas schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Ik denk dat je deeg wel goed, ik gebruik ongeveer hetzelfde maar heb nog nooit een verbrande bodem gehad. Ik laat de Ooni 20min voorverwarmen.
Heb je wel eens onderstaand gebruikt?
https://shop.italieplein.nl/product/semola-rimacinata-molino-caputo-1-kg/
Ik heb dit gebruikt. Voelt als harde knispers. Ik denk dat het een rand verbrand semolina is ja. Vrijwel zeker. Maar waarom heb ik dat dan :-)NoepZor schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:57:
[...]
Is het niet stiekem alsnog een rand van semolina die verbrand? Gebruik je die hele fijne dubbelgemalen semolina, of echt van die griesmeelballetjes?
:strip_exif()/f/image/ei2KcxtJTO2H3dJi3Assorae.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f2Alo1JTQ7bV6jogyjZVKi93.jpg?f=fotoalbum_large)
Temp testjes ooni koda 12, omgevingstemp 31
graden. Gemeten met goedkope ir thermometer, bij brandende brander. Dus meting is niet puur de steen maar ook deels stralingshitte van de brander.
Ooni volgas na 10min
Midden steen: 310
Achterkant steen: 394
Ooni volgas na 15min
Midden steen: 380
Achterkant steen: 450
Ooni volgas na 20min
Midden steen: 410
Achterkant steen: 490
Ooni volgas na 40min
Midden steen: 440
Achterkant steen: 525
En daar lijkt het te blijven hangen. Na 20 minuten voorverwarmen op volgas zoals een eedere poster altijd doet zou ik dus zeker zwaar verbrand resultaat krijgen.
Als ik het deeg stretch druk ik het geheel op het aanrechtblad en daarmee druk ik bloem/semolina in die rand. Dat gaat er dan toch nooit afvallen? Bij mij dus in ieder geval niet. Overtollig wel, maar je drukt toch altijd een randje semolina in het deeg? Of zie ik dat fout.
[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 16-08-2022 16:27 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik gebruik precies dezelfde en ook het PZ4 bloem van de Sligro.Japie.G schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:11:
[...]
Ik heb dit gebruikt. Voelt als harde knispers. Ik denk dat het een rand verbrand semolina is ja. Vrijwel zeker. Maar waarom heb ik dat dan :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Als ik het deeg stretch druk ik het geheel op het aanrechtblad en daarmee druk ik bloem/semolina in die rand. Dat gaat er dan toch nooit afvallen? Bij mij dus in ieder geval niet. Overtollig wel, maar je drukt toch altijd een randje semolina in het deeg? Of zie ik dat fout.
Op een Roccbox tussen de 500 en 550 graden.
Zonder die verbrande rand, dus het ligt niet aan de bloem of temperatuur.
Hier een foto van de onderkant van mijn pizza:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U3s51iTEHmPhkgPgjebt4hsW.jpg?f=user_large)
Misschien gebruik je al te veel voor/tijdens het stretchen?
Ik strooi een bergje semolina aan de zijkant van het werkblad.
Pak een bol deeg en leg die in het bergje, pak hem weer op en leg hem op de andere kant in de semolina.
Pak de deegbol weer op en schud het overtollige semolina eraf en leg hem dan op een schoon stuk aanrecht. Er zit op deze manier niet heel veel semolina aan het deeg.
Als de pizza toch nog wat plakt als ik deze op de schep wil dan, dan wil ik nog een heel klein beetje voor de pizza leggen wat dan met de schep mee onder de pizza wordt geschoven, maar ook dit is echt maar een heel klein beetje.
Ik gebruik nergens meer gewone bloem zodra het deeg is gemixed. Dus ook niet tijdens het opbollen of zo.
Wat ook nog zou kunnen is dat je deeg nog heel plakkerig is en daarmee heel veel semolina meeneemt.
Dan zou je kunnen kijken naar minder water (56% ipv 60% die je nu doet), langer kneden, langer laten rusten voordat je opbolt of een andere techniek van opbollen.
Dit is wat ik wil :-)barber schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:57:
[...]
Ik gebruik precies dezelfde en ook het PZ4 bloem van de Sligro.
Op een Roccbox tussen de 500 en 550 graden.
Zonder die verbrande rand, dus het ligt niet aan de bloem of temperatuur.
Hier een foto van de onderkant van mijn pizza:
[Afbeelding]
Misschien gebruik je al te veel voor/tijdens het stretchen?
Ik strooi een bergje semolina aan de zijkant van het werkblad.
Pak een bol deeg en leg die in het bergje, pak hem weer op en leg hem op de andere kant in de semolina.
Pak de deegbol weer op en schud het overtollige semolina eraf en leg hem dan op een schoon stuk aanrecht. Er zit op deze manier niet heel veel semolina aan het deeg.
Als de pizza toch nog wat plakt als ik deze op de schep wil dan, dan wil ik nog een heel klein beetje voor de pizza leggen wat dan met de schep mee onder de pizza wordt geschoven, maar ook dit is echt maar een heel klein beetje.
Ik gebruik nergens meer gewone bloem zodra het deeg is gemixed. Dus ook niet tijdens het opbollen of zo.
Wat ook nog zou kunnen is dat je deeg nog heel plakkerig is en daarmee heel veel semolina meeneemt.
Dan zou je kunnen kijken naar minder water (56% ipv 60% die je nu doet), langer kneden, langer laten rusten voordat je opbolt of een andere techniek van opbollen.
Dank voor de tips. Ik heb inderdaad vrij plakkerig deeg. Ik ga het daar eens in zoeken. Vandaag een andere opbol techniek gebruikt en daarmee werden de bollen al een stuk mooier dan ik tot nog toe had. Wellicht is dat het.
:strip_exif()/f/image/svYWRLKCHK0Hu2Pkjd37iERd.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bol zag er nu zo uit voor het uit de krat halen. Eerder zag het er zo uit :
:strip_exif()/f/image/YCs7HlTRnfmy2S2oJIITZaCz.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb nu het deeg na de eerste rijs even in de koelkast gehad en twee uur voor bereiding er weer uit gehaald. Dit ivm hoge kamertemp. Tevens een nieuwe opbol techniek gebruikt. Resultaat was dus een stuk beter.
:strip_exif()/f/image/flj0vGs5H5p0WNnSHhT3fYLr.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst een pita broodje gemaakt op laagste vlamstand. Perfect
:strip_exif()/f/image/4Cki0k1Nfq1tTOTtoD9ojFXi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SUOu4O64oghTHsmwx52t50sD.jpg?f=fotoalbum_large)
Mini pizza op laagste vlamstand. Prima, al zie je ook hier al een rand die op hogere temps mijn beruchte zwarte rand wordt..
:strip_exif()/f/image/PjiowWuirqRgzcWrS67okvF1.jpg?f=fotoalbum_large)
Pizza op 450 graden, hele mooie luchtbellen, crunchy korst, perfectie alom… maaaarrr..
:strip_exif()/f/image/TX9GkfXMRTjZUxYWs6hNl3kJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet te eten door zwarte bodem.
Geen semolina gebruikt vandaag. Dus het zal verbrand bloem zijn.
Volgende keer streven naar droger deeg en dan weer semolina gebruiken. Dank voor alle tips so far.
[ Voor 51% gewijzigd door Japie.G op 16-08-2022 19:46 ]
Ik gebruik koeien mozzarella met lage vochtigheid, zoiets. En strooi meestal een beetje parmezaanse over heenBasxt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:57:
Gebruiken jullie buffel of koeien mozzarella? Buffel is meer vochtig en zou meer smaak bevatten. En sprinkelen jullie ook een beetje Parmezaanse kaas voor je je mozzarella erop legt?
https://www.kickstarter.c...ted-rotating-pizzaandoven
Ziet er wel erg interessant uit voor die prijs (349 euro) voor een 16 inch en dan een auto rotate functie. Keuze uit een gas of pellet aansluiting. Of beide, maar dan komt er 100 euro aan prijs bij. Het is wel een risico bij zo'n kickstarter dat het niet zo bewezen merk en product is als een Ooni.
Maar even een nachtje over slapen.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Had ook een mini pizza gemaakt (150 gram) voor dochter van 15 maanden. Ze vond het geweldig!
:strip_exif()/f/image/8lKwfyWxC4gv8m95aUTZqF9a.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 17-08-2022 22:55 ]
Hoe krijg je nou echt zo’n luchtige knapperige rand? Zat afgelopen week bij een pizzeria en daar was de rand gewoon compleet luchtig. Er zat niet tot nauwelijks deegvulling in de rand maar het was alleen lucht en een knapperig randje. Dat vond ik top! Mijn randen zijn vaak nog wel deegachtig. Iemand een idee hoe ik dit resultaat behaal? Heb zowel rode als blauwe bloem van Caputo :-).
Alvast dank!
Zo'n rand is altijd mijn grote doel geweest. Wat @ZieMaar! zegt,de randen moeten onaangeraakt blijven. Verder helpt een hogere hydratatie, hoe meer vocht, hoe meer oven spring je hebt. Het vocht kookt, zet zich om in gas, en oefent druk uit op je deeg. Daarbij is het van belang dat je een goed glutennetwerk hebt, wat niet gelijk barst als er een beetje druk op komt. Ik kan het niet echt goed onderbouwen omdat ik verder er niet genoeg mee geexperimenteerd heb, maar Caputo Blauw zou voor een korte rijs moeten zijn. Rood voor de langere, en heeft ook een hogere W-waarde.nickdemeijers schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:19:
Hey allen,
Hoe krijg je nou echt zo’n luchtige knapperige rand? Zat afgelopen week bij een pizzeria en daar was de rand gewoon compleet luchtig. Er zat niet tot nauwelijks deegvulling in de rand maar het was alleen lucht en een knapperig randje. Dat vond ik top! Mijn randen zijn vaak nog wel deegachtig. Iemand een idee hoe ik dit resultaat behaal? Heb zowel rode als blauwe bloem van Caputo :-).
Alvast dank!
Om Italieplein te citeren:
Again, niet genoeg geexperimenteerd om daar m'n hand voor in het vuur te steken. Maar ik weet wel dat deeg wat ik dezelfde dag nog maak aanzienlijk sneller scheurt.De W-waarde zegt iets over de ‘sterkte’ van de bloem. De W-waarde ligt tussen W90 en W440. Hoe hoger het W-getal, hoe sterker de bloem. Sterkere bloem kan meer water opnemen en vormt ook een sterker glutennetwerk. De rijp- en rijstijden zijn langer bij hogere W-waardes.
Ik heb een Ooni Koda 12, en ik krijg een beduidend betere "spring" als ik het tegen het vuur op max vermogen laat bakken. Logisch natuurlijk, want dan schrikt het water zich pas echt 't schompes
En ik denk dat de overstap van thuisoven naar pizzaoven het grootste verschil was voor mij. Afhankelijk van wat voor een oven je hebt moet je een mooie balans zien te vinden in je deeg een optater verkopen en zorgen dat je deeg niet verbrandt. Zeker als je echt zowat op de vlam zit moet je goed blijven kijken.
Verder heb ik de indruk dat ik mooier deeg kreeg toen ik Dr Oetker gist ging vervangen met m'n eigen zuurdesem starter. Het verschil was niet enorm, maar het was absoluut het laatste duwtje wat ik nodig had om ze zo mooi als bij nNea te krijgen. Dit was mijn pizza op zuurdesem basis. Maar ook zonder kan je mooie resultaten krijgen.
Ik doe dat regelmatig voor ‘grotere’ groepen. De oven zet ik dan wel naast de groep en alle benodigdheden op een tafel er naast. Laatst nog voor 11 man, dan ben ik wel gewoon de pizzabakker en stel ik iemand aan om de pizza in stukken te snijden. Ik doe het stretchen beleggen en bakken. Pizza gaat op tafel en tegen de tijd dat ik de volgende klaar heb zijn die stukken al wel weer van de pizzaplank af. Vervolgens doe ik dat totdat de helft van het deeg op is. Je merkt dan namelijk dat mensen minder gaan eten. In dit geval na 1 krat (6 bollen) dan bak ik een pizza waar ik zelf de helft van op ga eten, dan zit ik dus ook even met de rest. Vervolgens pizza voor pizza de oven in met wat meer rust er tussen. Dan moet je niet vergeten tussen de pizza’s het vuur lager te zetten anders wordt de steen te heet.Rivanov schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:58:
Had vandaag voor de eerste keer gebakken voor meer dan twee personen. M’n zus, man en m’n neefje kwamen pizza proeven. Waren dus met 4 volwassen en één kind. Had 6 bollen gemaakt voor 6 pizza’s.
Deed nu telkens één pizza maken.. die vervolgens door 5 delen (en na twee pizza’s nog maar door 4) en daarna weer de volgende pizza maken.
Voordeel hiervan is dat je je gasten snel wat te eten geeft. Dan worden ze niet hangry. Want eigenlijk is alles meer dan een halve pizza gewoon luxe opvulling.
Deegbollen die ik gebruik zijn 270gr
Always look on the bright side of life.
Clifdon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Voordeel hiervan is dat je je gasten snel wat te eten geeft. Dan worden ze niet hangry. Want eigenlijk is alles meer dan een halve pizza gewoon luxe opvulling.
Deegbollen die ik gebruik zijn 270gr

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik heb dit ook regelmatig gehad, dan heb je het deeg te veel gekneed. De korst wordt dan 'brodig', dus fijne kleine belletjes ipv grote luchtige gaten.nickdemeijers schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:19:
Hey allen,
Alvast dank!
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.