‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Heb al goedkope dennenhouten pellets gebruikt en hardhouten.
de goedkope zorgen voor veel roet en soms hogere temperaturen en probeer ik in de toekomst te vermijden.
hardhouten pellets zijn wel pak duurder maar pizza kopen in de winkel valt nog duurder uit.
Kan ik tenminste de gist fatsoenlijk afwegen.
/f/image/w3i6RxJ7MohBiNdPgtYKLSaw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 05-07-2022 15:21 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Laat even weten of dit een goed werkende weegschaal is.Rivanov schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:16:
Maar even een weegschaal besteld op Amazon die vanaf 0,1gr kan wegen.
[Afbeelding]
Ik ga ook hetzelfde avontuur beginnen met een Koda 12. Lees graag mee met jouw ervaringen dan weet ik wat mij te wachten staat
De wijzen komen uit het Oosten!
Dat geeft te denken... Heeft iemand weleens een pizzavariant van spacecake geprobeerd?
kan je dan niet beter THC boter maken en dan erover heen doen?Visitor.q schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:41:
Ik zag dat in de smartshop/headshop niche ook veel weegschalen met ≤0.1 g precisie worden aangeboden, ook niet zo gek duur. Voor het afwegen van kruiden, staat er dan bij. Die zal dan vast ook wel gist en oregano kunnen afwegen.
Dat geeft te denken... Heeft iemand weleens een pizzavariant van spacecake geprobeerd?
This is the Way.
Daarna zes pizza's gemaakt. Moet snel een tweede bak kopen. Nog steeds alle pizza bollen van de Hanos. Volgende keer eens wat andere gerechten proberen.
:strip_exif()/f/image/j2QrXKZqqrRNuT4Kb6ZcraPG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3pRqRXlVNJK2lCmcbZ2PPrNg.jpg?f=fotoalbum_large)
Toevallig ook gisteren binnen gekregen, nu alleen op vakantie, dus zal hem dan niet gebruiken komende weken. Ben benieuwd!Rivanov schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:16:
Maar even een weegschaal besteld op Amazon die vanaf 0,1gr kan wegen.
[Afbeelding]
Kan hij buiten blijven staan? Zoek nog iets voor onder m'n Ooni!sfinx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:52:
[Afbeelding]
Grillskär is weer op voorraad in een paar Ikea's.
Goeie vraag.. Is gemaakt van zwart staal en RVS, zit verder geen plastic aan. Staat bij mij in de schuur als ie niet gebruikt wordt, maar laten staan onder overkapping moet wel kunnen denk ik. Weet niet of helemaal buiten in weer en wind zo'n goed idee is.dmstr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:23:
[...]
Kan hij buiten blijven staan? Zoek nog iets voor onder m'n Ooni!
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een Ooni Karu 12 en deze afgelopen weekend voor het eerst gebruikt. Wat een feest!
Ik heb de classic saus uit de Ooni app gemaakt en het deeg van Rutger Bakt (4 uur rijstijd in een - notabene - IKEA bak). Ik vond het lastig een mooie ronde pizza te maken én ik merkte dat ik de pizza toch wat ver de oven in legde. Resultaat: soms toch een verbrande korst. Ook de hoeveelheid saus per pizza was even uitzoeken, maar lukte gaandeweg prima.
Leuk speelgoed, maar toch vrij arbeidsintensief (blokjes hout toevoegen, voorbereiding van deeg en saus, Die pizza na een paar seconden al een keertje een stukje draaien, etc.)
Na de vakantie weer proberen, kijk er al naar uit.
Wij doen het met een Maxima Planeetmenger 7l. Kost ongeveer even veel, maar lijkt bedoeld te zijn voor grootkeukens. Mijn schoonouders hebben zo'n Kenwood Chef XL en dat ding maakt zoveel lawaai als je er deeg mee maakt dat het klinkt alsof de tandwielen serieus hun best moeten doen. Zo'n maxima is aangedreven met een riem en is veel stiller, dus als hij deeg mengt klinkt hij niet alsof hij uit elkaar gaat knallen. Zelfs een volledige kom gevuld met deeg voor brood mengt hij met plezier.Jlivermore schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:43:
Ik zag vandaag deze promo passeren: zou deze volstaan voor pizzadeeg?
https://www.coolblue.be/n...6300-s-extra-mengkom.html
En ze hebben hem in leuke kleurtjes, dat was ook nog een dingetje voor de wife acceptance factor
Android developer & dürüm-liefhebber
Wat voor Ikea bak gebruik je? Ben ook nog op zoek naar een rijsbak.Halfkakkende schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:01:
Wat leuk, een pizza topic!
Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een Ooni Karu 12 en deze afgelopen weekend voor het eerst gebruikt. Wat een feest!
Ik heb de classic saus uit de Ooni app gemaakt en het deeg van Rutger Bakt (4 uur rijstijd in een - notabene - IKEA bak). Ik vond het lastig een mooie ronde pizza te maken én ik merkte dat ik de pizza toch wat ver de oven in legde. Resultaat: soms toch een verbrande korst. Ook de hoeveelheid saus per pizza was even uitzoeken, maar lukte gaandeweg prima.
Leuk speelgoed, maar toch vrij arbeidsintensief (blokjes hout toevoegen, voorbereiding van deeg en saus, Die pizza na een paar seconden al een keertje een stukje draaien, etc.)
Na de vakantie weer proberen, kijk er al naar uit.
Ik heb een ooni met zowel gas- als pelletbrander. Pellets leek mij leuk maar ik vind het onhandig.pina schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:07:
ik lees hier veel mensen die gas aanraden. Al lijkt mij dat nog kostelijk met die hoge gasprijzen. Op gas heb je ook niet die heerlijke geur van houtskool.
Moet je voortdurend pellets aanvullen als je dat gebruikt? Ik lees hier 1kg voor amper 4 pizza’s, dat is wel heel veel… Of is er een verschil tussen de ooni en bv burnhard op dat vlak?
[...]
Kan je dit meubel gewoon heel het jaar door buiten laten staan?
Nadelen:
1: Zodra je er pellets op doet kakt de temperatuur in, die stijgt na een tijdje (dan kun je dus je pizza bakken) tot de pellets meer opgebrand zijn en dan daalt de temperatuur. Je moet echt die sweetspot zoeken om te bakken.
2: Je moet je ooni een beetje tegen de wind in zetten zodat hij wel trekt maar niet je pellets uitblaast.
3: Pellets kunnen vochtig worden etc etc etc
4: Bij lange sessies zit soms de brander vol en moet je hem legen.
Voordeel van pellets:
1: Ziet er leuk/authentiek uit
2: Vuuuuurrrrrrr
3: Goedkoper dan gas (ik denk het wel maar pellets zijn ook niet gratis)
4: Als ergens op het strand ofzo pizza wil maken hoef je alleen oven en wat pellets mee te slepen. Een gastank is wel meteen groot en zwaar.
Smaak heb je niet van pellets, daarvoor ligt die pizza er veel te kort in.
Gas:
1: Aanzetten en gaan
2: Lekker constant van temperatuur, ook dimbaar
3: Geen gedoe met je oven uitrichten
Nadelen:
1: Gastanks halen/statiegeld etc
2: Ik moest bij mijn ooni de brander los kopen. Was ook weer een nib
3: Minder romantisch
In de praktijk maak ik altijd pizza met vrienden, dan vind ik het wel fijn als ik alleen het bakproces in de gaten houd (en dat vrienden er geen kerstboom van maken). Het fikkie stoken doe ik wel in een van mijn kamado's, de pelletbrander heb ik wellicht 10x gebruikt, de gasbrander 50+ keer.
Hoeveek pizza's bal je met bvb 1 gasfles van pakweg 10 kg?
ik heb gisteren 15 pizzas gebakken in ongeveer 1 uur en 15 minuten, dus 15 min voorverwarmen, 1 uur bakken. In die tijd heb ik 0,7kg gas verbruikt.pina schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:57:
Kan je dan kleinere gasflessen gebruiken? Er bestaan toch van die adapters naar een standaard aansluiting?
Hoeveek pizza's bal je met bvb 1 gasfles van pakweg 10 kg?
Tijd van werken, tijd van rusten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2lOr9RHa7HSZ1LvaobGiVjYn.jpg?f=user_large)
Tja wellicht niet helemaal op z’n plek, maar er is wel een Ooni pizza oven gebruikt. Met de gietijzeren grizzler/sizzler (en een vleesthermometer) echt in no time klaar!
Pas geleden ook voor zalm gebruikt 😎
Multifunctioneel zo’n Ooni!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1LrueWPJFkpFjAbsW4Ujm6wh.jpg?f=user_large)
Ps ik ben ga pellets overgestapt op gas, vanwege bovengenoemde redenen. Zoveel makkelijker en beter te regelen. De foto’s hierboven had ik niet met de pellet versie bereikt
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Het moet geloof ik wel echt een fles zijn.nickdemeijers schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:16:
Ik heb misschien een wat domme vraag. Is het ook mogelijk om zo’n gasblikje aan te sluiten op de ooni koda? Of moet het echt een fles zijn?
https://www.weber.com/BE/...RkPzTIyej6PsaArJiEALw_wcB
Dat is toch een stuk draagbaarder
[ Voor 5% gewijzigd door pina op 12-07-2022 06:51 ]
Die kleine flesjes zijn niet echt geschikt. Zodra de fles voor 50-75% leeg is, zit er alleen nog butaan in en komt er door de temperatuurdaling bijna geen gas meer uit.pina schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 06:50:
Was ook mijn vraag zowat, omdat je deze ook hebt en er bestaan tussenstukken voor om het aan de ooni aan te sluiten:
https://www.weber.com/BE/...RkPzTIyej6PsaArJiEALw_wcB
Dat is toch een stuk draagbaarder
Ik zou voor een 2.5kg DIN fles gaan als het nog draagbaar moet zijn.
Ik heb zelf daarom ook mijn Weber BBQ die deze flesjes slikte ook aangepast om met een grote fles te werken.
[ Voor 7% gewijzigd door Noshi op 12-07-2022 11:40 ]
Dank voor de tip. Waar kan ik iets dergelijks bestellen of ophalen?Noshi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:39:
[...]
Die kleine flesjes zijn niet echt geschikt. Zodra de fles voor 50-75% leeg is, zit er alleen nog butaan in en komt er door de temperatuurdaling bijna geen gas meer uit.
Ik zou voor een 2.5kg DIN fles gaan als het nog draagbaar moet zijn.
Ik heb zelf daarom ook mijn Weber BBQ die deze flesjes slikte ook aangepast om met een grote fles te werken.
Ivm druk moet je een fles hebbennickdemeijers schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:16:
Ik heb misschien een wat domme vraag. Is het ook mogelijk om zo’n gasblikje aan te sluiten op de ooni koda? Of moet het echt een fles zijn?
Bij een benzinepomp hebben ze soms zo'n losstaand 'huisje' met gasflessen, de boerenbond/welkoop heeft ze ook, net als de caravanwinkel.nickdemeijers schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Dank voor de tip. Waar kan ik iets dergelijks bestellen of ophalen?
Zelf vind ik de plastic flassen van benegas wel fijn, die zijn veel lichter dan die stalen units. Gas is meen ik wat duurder. Soit.
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 13-07-2022 13:12 ]
Ik wil dit weekend graag het pizzadeeg uit het Ooni boekje maken, maar daarin gebruiken ze verse gist. Echter, ik heb alleen de instant gist van Caputo. Hoeveel moet ik gebruiken voor een lange rijstijd? (Ca 35 uur)
En, is er nog verschil tussen Caputo gist en dr Oetker?
1/3 van aangegeven hoeveelheid verse gist.nickdemeijers schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:38:
Goedemorgen allen,
Ik wil dit weekend graag het pizzadeeg uit het Ooni boekje maken, maar daarin gebruiken ze verse gist. Echter, ik heb alleen de instant gist van Caputo. Hoeveel moet ik gebruiken voor een lange rijstijd? (Ca 35 uur)
En, is er nog verschil tussen Caputo gist en dr Oetker?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
500 gr 00 bloem
300 gr 25C water
10 gr zout
2 gram gist (https://www.ah.nl/product...228/dr-oetker-gist-levure)
Zout opgelost in het water, dan gist erbij, doorgeroerd, gist leek actief want bubbels. KitchenAid aan, water er langzaam bij doen. 10 min mengen en dan nog eens 10 min kneden in de mixer.
Toen ik het in de kom deed voor de eerste rijs had ik toch nog t idee dat het te nat/plekkerig was. Wat doe ik verkeerd?
This is the Way.
Je zou het zout later kunnen toevoegen. Het schijnt de activiteit van het gist te beinvloeden. Dus eerst 30% bloem bij het water en dan pas het zout.NoTimeRemains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:45:
Ik gebruik het recept van italieplein (https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-basisrecept/)
500 gr 00 bloem
300 gr 25C water
10 gr zout
Zout opgelost in het water, dan gist erbij, doorgeroerd, gist leek actief want bubbels. KitchenAid aan, water er langzaam bij doen. 10 min mengen en dan nog eens 10 min kneden in de mixer.
Toen ik het in de kom deed voor de eerste rijs had ik toch nog t idee dat het te nat/plekkerig was. Wat doe ik verkeerd?
Als het te plakkerig is blijven kneden. Heeft je deeg een gladde structuur of is deze korrelig?
Een goed gekneed deeg zal aan moeten voelen als een post-it.
Het is wel glad ja.Michieas schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:01:
[...]
Je zou het zout later kunnen toevoegen. Het schijnt de activiteit van het gist te beinvloeden. Dus eerst 30% bloem bij het water en dan pas het zout.
Als het te plakkerig is blijven kneden. Heeft je deeg een gladde structuur of is deze korrelig?
Een goed gekneed deeg zal aan moeten voelen als een post-it.
This is the Way.
Voor 60% hydratatie na zo lang kleden klinkt 'plakkerig' wat gek. Natuurlijk is het een relatief begrip. Het kan ook zijn dat je een soort bloem hebt wat niet genoeg water absorbeert. Welke bloem gebruik je precies?NoTimeRemains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:45:
Ik gebruik het recept van italieplein (https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-basisrecept/)
500 gr 00 bloem
300 gr 25C water
10 gr zout
Als het blijft aanhouden moet je eens een filmpje maken, ben benieuwd wat je als plakkerig definieert.
https://www.ah.nl/product...rina-bloem-voor-pizzadeegapNia schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:32:
[...]
Voor 60% hydratatie na zo lang kleden klinkt 'plakkerig' wat gek. Natuurlijk is het een relatief begrip. Het kan ook zijn dat je een soort bloem hebt wat niet genoeg water absorbeert. Welke bloem gebruik je precies?
Als het blijft aanhouden moet je eens een filmpje maken, ben benieuwd wat je als plakkerig definieert.
This is the Way.
Ik denk inderdaad dat de gist bij het zoute water voegen t probleem is. Gist kan niet goed tegen zout. Op jouw manier is t water en zout nog niet "verdund" door t meel en dus nadeliger voor t gist.NoTimeRemains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:45:
Na de eerste rijs zie ik dat het amper is gerezen. Lijkt er mss toch wel op dat de gist doodgaat door het zoute water of dat de gist oud of dood is. Heb nu aparte bollen gemaakt maar ik heb er een hard hoofd in.
Ik doe meestal 2/3e van t water in de deegkrat. Dan ongeveer de helft van de bloem erin. Op dat "eilandje" bloem strooi ik t gist. Dan de rest van de bloem erop en daaroverheen t zout. Dan begin ik te kneden en voeg ik op een gegeven moment de rest van t water toe. Laatste keer bij de maatbeker water een klein beetje honing gedaan (suiker werkt ook) om t gist nog wat extra voeding te geven.
Gist sterft (of werkt iig minder/niet meer) als het direct in aanraking komt met zout. Volgens mij staat daarom ook in het recept van Italieplein, dat je eerst 10% van het bloem toe moet voegen aan het water met zout. Dan de gist door de rest (90%) van de bloem moet roeren en dat toe moet voegen aan het water. Maar dood gist zou niets met de plakkerigheid moeten doen, toch?NoTimeRemains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:45:
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
De Farina pizza bloem van de AH is een relatief zwakke bloem, hierdoor neemt het minder water op en wordt het dus plakkeriger bij en hogere percentage water. Daarnaast is de temperatuur van het water te hoog, hierdoor wordt het er deeg ook plakkeriger van. Je kunt beter 'koud' water gebruiken, kraanwater is prima qua temperatuur. Hou er verder rekening mee dat dit type bloem niet geschikt is voor een lange rijs.NoTimeRemains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:45:
500 gr 00 bloem
300 gr 25C water
10 gr zout
Zout en instant gist kun je zonder problemen tegelijk met elkaar mixen wanneer je het deeg direct erna gaat kneden. Als je het voor een lange tijd zou laten staan heeft zout wel invloed op het gist.
De concentratie zout is niet hoog genoeg om je gist te killen, daar heb je wat meer voor nodig. Ik zou misschien ff andere bloem proberen, Caputo 00 ofzo.
Ziet er goed uit! Welk recept hou je aan vóór glutenvrije pizza's? Je werkt met Fioreglut meen ik gelezen te hebben? Mijn vrouw is allergisch aan gluten, maar eet dolgraag pizza. Ik heb vorige week een poging gewaagd met Fioreglut, maar het als gewoon deeg behandeld, maar dat was geen succes 😀Michieas schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:31:
Glutenvrije pizza met kip, bbq saus en mozzarella.
Begin de ooni goed onder controle te krijgen.
Helaas was bij mijn laatste pizza het gas op. Gelukkig was de steen nog warm genoeg om hem af te bakken. Dus die had geen foto verdiend 😬.
[Afbeelding]
This is the Way.
Ik heb een Ooni koda 12 gekocht en wil hem dit weekend voor het eerst testen. Ik vroeg me nog even af hoe noodzakelijk een turning peel is, aangezien ik die nog niet heb. Of is een ronde schep ook genoeg?
niet noodzakelijk, je hebt een peel/schep nodig om je pizza eruit te halen en dan met t handje draaien.nickdemeijers schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:43:
Hoi allen,
Ik heb een Ooni koda 12 gekocht en wil hem dit weekend voor het eerst testen. Ik vroeg me nog even af hoe noodzakelijk een turning peel is, aangezien ik die nog niet heb. Of is een ronde schep ook genoeg?
This is the Way.
Dat, ik kan best een beetje bakken en heb er niet eens een. Gewoon beginnen met goed deeg, wat spul eronder (maismeel bijv) en gaan met die banaan. Als de pizza aan de achterkant mooi is , schieter eronder, pizza eruit, met je hand halve slag draaien en terug.nickdemeijers schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:43:
Hoi allen,
Focus daar eerst op.
Gefeliciteerd en welkom bij de club!
Dank! Wat ik mij nog afvraag: voorheen bakte ik in de oven en had ik de neiging om met de peel de pizza verder in de oven te drukken als ik hem eruit wilde halen. Hoe zorg ik ervoor dat die niet naar voren schuift? Kan me voorstellen dat dit namelijk in de Ooni voor problemen gaat zorgen.NoTimeRemains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:50:
[...]
niet noodzakelijk, je hebt een peel/schep nodig om je pizza eruit te halen en dan met t handje draaien.
Voldoende meel eronder, en met de schieter eronder schieten. De pizza ruikt het als je bang bent, dan gaat het fout. Dus ken geen angst en gewoon in 1x tsjakkanickdemeijers schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:53:
[...]
Dank! Wat ik mij nog afvraag: voorheen bakte ik in de oven en had ik de neiging om met de peel de pizza verder in de oven te drukken als ik hem eruit wilde halen. Hoe zorg ik ervoor dat die niet naar voren schuift? Kan me voorstellen dat dit namelijk in de Ooni voor problemen gaat zorgen.
Ja dat dacht ik dus ook toen ie op de peel lag. Ik denk: ff schudden om te kijken of ie niet plakt. Iets teveel overgave, overal saus en die deeg schijf bijna een calzoneBoudewijn schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:57:
[...]
Voldoende meel eronder, en met de schieter eronder schieten. De pizza ruikt het als je bang bent, dan gaat het fout. Dus ken geen angst en gewoon in 1x tsjakka
Maar over het algemeen inderdaad goed advies!
Gebruik inderdaad Fioreglut. Heb er meerdere geprobeerd, Le 5 Stagione, Holland Barrett en nog 1 maar die Fioreglut is echt de beste. Deegsmaak is het beste en ook de verwerking.marvel27 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:31:
[...]
Ziet er goed uit! Welk recept hou je aan vóór glutenvrije pizza's? Je werkt met Fioreglut meen ik gelezen te hebben? Mijn vrouw is allergisch aan gluten, maar eet dolgraag pizza. Ik heb vorige week een poging gewaagd met Fioreglut, maar het als gewoon deeg behandeld, maar dat was geen succes 😀
Ik gebruik 80% water, 4% olie, 2.6% zout en 0,5% gist, gebruik eventueel de PizzApp.
Het deeg legde ik voorheen in de folie voor 7u maar tegenwoordig leg ik het gewoon in de bak naast de andere bollen. Het deeg loopt iets meer uit dus dat is even proberen. Je kan olijfolie gebruiken op alles, handen, folie, gereedschap, zodat het deeg nergens aan blijft plakken maar ik gebruik het steeds minder.
- Aangezien je het deeg niet kan stretchen moet je het voorzichtig groter "duwen". Dit zal even wat tijd kosten om het goed onder de knie te krijgen. Gebruik hetzelfde bloem zodat het niet plakt. Maak de bodem af en toe los van de keukenblad.
- Ik bak de bodems met tomatensaus voor en dan met beleg afbakken. In de oven ongeveer 2.5min voorbakken en 2.5min afbakken. In de Ooni 1min voorbakken en 1min afbakken.
Ik zie het resultaat wel hier verschijnen!
Top! Bedankt voor de tips, ook voor de PizzApp, die kende ik nog niet.Michieas schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Gebruik inderdaad Fioreglut. Heb er meerdere geprobeerd, Le 5 Stagione, Holland Barrett en nog 1 maar die Fioreglut is echt de beste. Deegsmaak is het beste en ook de verwerking.
Ik gebruik 80% water, 4% olie, 2.6% zout en 0,5% gist, gebruik eventueel de PizzApp.
Het deeg legde ik voorheen in de folie voor 7u maar tegenwoordig leg ik het gewoon in de bak naast de andere bollen. Het deeg loopt iets meer uit dus dat is even proberen. Je kan olijfolie gebruiken op alles, handen, folie, gereedschap, zodat het deeg nergens aan blijft plakken maar ik gebruik het steeds minder.
- Aangezien je het deeg niet kan stretchen moet je het voorzichtig groter "duwen". Dit zal even wat tijd kosten om het goed onder de knie te krijgen. Gebruik hetzelfde bloem zodat het niet plakt. Maak de bodem af en toe los van de keukenblad.
- Ik bak de bodems met tomatensaus voor en dan met beleg afbakken. In de oven ongeveer 2.5min voorbakken en 2.5min afbakken. In de Ooni 1min voorbakken en 1min afbakken.
Ik zie het resultaat wel hier verschijnen!
Hoe lang laat je de bollen nu rijzen? En hoe zwaar maak je de bollen ongeveer?
Duw je het deeg, of rol je het ook uit met een roller?
Ik laat de bollen (230g) ongeveer 5-7u liggen (met en zonder folie) op kamertemperatuur.marvel27 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:59:
[...]
Top! Bedankt voor de tips, ook voor de PizzApp, die kende ik nog niet.
Hoe lang laat je de bollen nu rijzen? En hoe zwaar maak je de bollen ongeveer?
Duw je het deeg, of rol je het ook uit met een roller?
Het beste is om de bollen uit te duwen omdat je dan nog een rand kan creeeren. Rol je hem uit dan zal de rand niet opzetten denk ik.Maar dan is een kwestie van proberen.
Vanmorgen deeg gemaakt waar ik toch wat te veel gist aan toe heb gevoegd (Ooni recept aangehouden, 7 gram instant gist terwijl ik lang wil rijzen). Ik ben nu het deeg aan het rijzen in de koelkast, maar er komt al na een paar uur een sterke geur vanaf. Kan ik het deeg morgen nog wel gebruiken of beter nieuwe maken?
Gr
Dat kan zeker.nickdemeijers schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:21:
Kan ik het deeg morgen nog wel gebruiken of beter nieuwe maken?
Hier liggen ze soms een hele week. Al doe ik er dan wat verse bloem bij. Zolang het koud staat kan er niet veel mis aan gaan.
Morgen een uurtje van te voren uit de koelkast en opnieuw opbollen. Koud deeg vormt niet zo makkelijk.
ik vind de turning peel toch erg handig.nickdemeijers schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:43:
Hoi allen,
Ben ik weer. Gisteravond voor het eerst de Ooni Koda getest en natuurlijk ontzettend enthousiast over. Wat mij wel opviel was dat er bij het apparaat aan gasdrukregelaar zat van 50 mbar (heb hem via marktplaats). Dit heeft niet voor problemen gezorgd, maar vroeg me toch even af of het verstandiger is alsnog een 30mbar te kopen of dat deze gewoon kan. Ook viel me op dat op de onderkant op het kaartje van het apparaat 50 mbar staat, maar van Ooni begreep al dat het apparaat verder hetzelfde is als in andere landen.
Volgens mij zijn er twee varianten van de brander, als er 50 mbar op staat zou ik ook een 50 mbar regelaar gebruiken.nickdemeijers schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:53:
Hoi allen,
Ben ik weer. Gisteravond voor het eerst de Ooni Koda getest en natuurlijk ontzettend enthousiast over. Wat mij wel opviel was dat er bij het apparaat aan gasdrukregelaar zat van 50 mbar (heb hem via marktplaats). Dit heeft niet voor problemen gezorgd, maar vroeg me toch even af of het verstandiger is alsnog een 30mbar te kopen of dat deze gewoon kan. Ook viel me op dat op de onderkant op het kaartje van het apparaat 50 mbar staat, maar van Ooni begreep al dat het apparaat verder hetzelfde is als in andere landen.
Op mijn brander staat ook echt 30 mbar en dan gebruik je logischerwijs dus ook een 30 mbar regelaar.
Wij hebben hetzelfde apparaat met 50 bar. Dat is de Tsjechische/Duitse versie. Is vast ook de reden waarom de aanbieding op Marktplaats zo scherp was.nickdemeijers schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:53:
Hoi allen,
Wat is voor jou het voordeel om de gasdrukregelaar te verwisselen? Als het nu goed werkt dat is toch wat wenselijk is. Een goed functionerend apparaat.
Ik dacht: wellicht beter voor de druk van het gas vanuit gasfles? (Ben geen expert) Of maakt dat geen verschil? En misschien gewoon beter voor het apparaat ;-).Aramiss schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:17:
[...]
Wij hebben hetzelfde apparaat met 50 bar. Dat is de Tsjechische/Duitse versie. Is vast ook de reden waarom de aanbieding op Marktplaats zo scherp was.
Wat is voor jou het voordeel om de gasdrukregelaar te verwisselen? Als het nu goed werkt dat is toch wat wenselijk is. Een goed functionerend apparaat.
Overigens lees ik op Reddit dat de burners gewoon hetzelfde zijn, maar dat het slechts de gasdrukregelaar is die andere mbar heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door nickdemeijers op 16-07-2022 09:48 ]
dan heb ik dezelfdenickdemeijers schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:53:
Hoi allen,
de brander is 50mbar, dan moet de drukverdeler ook 50mbar
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 16-07-2022 22:16 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
edit: uit .de dus:
Zie ook Boudewijn in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
[ Voor 41% gewijzigd door Boudewijn op 18-07-2022 20:12 ]
Wat anderen ook gezegd hebben, je moet de originele drukregelaar gebruiken. Maar omdat ik ook niet altijd iedereen op zn blauwe ogen geloof, en we natuurlijk op tweakers zitten, wat meer uitleg.nickdemeijers schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:28:
[...]
Ik dacht: wellicht beter voor de druk van het gas vanuit gasfles? (Ben geen expert) Of maakt dat geen verschil? En misschien gewoon beter voor het apparaat ;-).
Overigens lees ik op Reddit dat de burners gewoon hetzelfde zijn, maar dat het slechts de gasdrukregelaar is die andere mbar heeft.
Of je 30 of 50 mbar krijgt per land is gebaseerd op oude nationale regelgeving die nooit echt veranderd is. Functioneel maakt het ook niet zoveel uit. Maar de oven is wel anders. Tenminste, alles is hetzelfde, behalve de sproeier in de brander. Dat is het punt in de brander waar het gas uitkomt. Bij de 30mbar oven zit er een sproeier met een ietsje groter gat in, zodat met minder druk er toch genoeg gas en dus vermogen uit de brander komt.
De 30 en 50 mbar regelaar kan je zonder problemen op dezelfde gastanks aansluiten, de druk in de tank is vele malen hoger dan wat de regelaar doorgeeft (1-10 bar)
Ik kon geen goede foto's vinden maar bij deze conversion-kit van Ooni krijg je andere sproeiers voor ander soort gas: (het zijn de kleine bronzen boutjes)
https://ooni.com/products/ooni-natural-gas-conversion-kit
Meer info over drukregelaars:
https://benegas.com/blog/...hil-tussen-30-en-50-mbar/
Beetje eigen initiatief wordt wel gewaardeerd hier. Heb je het topic al doorzocht? (eventueel alleen op afbeeldingen). Er zijn hier echt wel wat mensen die hun pizza oven delen + ervaringen.Anoniem_40A schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:42:
Heeft iemand een aanrader voor een pizzaoven? Ik zou er graag een willen aanschaffen en ik zat zelf al te kijken naar deze pizzaoven: Alfa Pizzaoven One. Iemand hier toevallig ervaring mee?
[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 19-07-2022 08:45 ]
Vanochtend een bestelling de deur uit gedaan bij Italiëplein voor een houten en aluminium pizzaschep. Komend weekend maar eens aanmodderen met het oventje. Heb al wel de ervaring van zelf het deeg maken en bakte voorheen op een pizzasteen in de reguliere oven of op de barbecue. Benieuwd wat de Ooni te bieden heeft!
[ Voor 15% gewijzigd door Slappyjoez op 22-07-2022 08:05 ]
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
was dit ook een retourtje, of echt nieuw in doos? Heb zelf daar een retourtje opgepikt, maar was als nieuw.Slappyjoez schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:03:
Gisteren de Ooni Koda 12" opgepikt in Bemmel (VPF e-returns) voor € 200,-. Hartstikke netjes, nieuw in doos met pizzasteen, boekjes etc. erbij. Dat is de 50 mbar variant en de drukregelaar werd meegeleverd. Bewust gekozen voor een gasgestookte oven in verband met een stukje gemak wat erbij komt kijken. Gasflessen heb ik sowieso al staan voor de barbecue, dus dit is een mooie toevoeging aan de collectie.
Vanochtend een bestelling de deur uit gedaan bij Italiëplein voor een houten en aluminium pizzaschep. Komend weekend maar eens aanmodderen met het oventje. Heb al wel de ervaring van zelf het deeg maken en bakte voorheen op een pizzasteen in de reguliere oven of op de barbecue. Benieuwd wat de Ooni te bieden heeft!
Volgens mij worden daar alleen maar geretourneerde Ooni's verkocht. Dus het was een samengesteld pakket (wel originele doos, beschermingsplastic etc.) met ongebruikte spullen.Driek schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:34:
[...]
was dit ook een retourtje, of echt nieuw in doos? Heb zelf daar een retourtje opgepikt, maar was als nieuw.
Ter plekke nog even werkend gezien om te laten zien dat hij werkt zoals het hoort.
[ Voor 9% gewijzigd door Slappyjoez op 22-07-2022 08:37 ]
dan zijn ze qua prijs goed omhoog gegaan, had hem 3 weken terug voor 115. (maar stond hij zelf ook van te kijken dat hij ermee accoord was gegaan)Slappyjoez schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:36:
[...]
Volgens mij worden daar alleen maar geretourneerde Ooni's verkocht. Dus het was een samengesteld pakket (wel originele doos, beschermingsplastic etc.) met ongebruikte spullen.
Ter plekke nog even werkend gezien om te laten zien dat hij werkt zoals het hoort.
Volgens mij is dat de standaard prijs die ze hanteren voor de gebruikte Koda 12". Die had hij ook staan, kon je goed zien van binnen dat die wel een paar keer had aan gestaan.Driek schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:40:
[...]
dan zijn ze qua prijs goed omhoog gegaan, had hem 3 weken terug voor 115. (maar stond hij zelf ook van te kijken dat hij ermee accoord was gegaan)
voor het geld helemaal prima spul.Slappyjoez schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:41:
[...]
Volgens mij is dat de standaard prijs die ze hanteren voor de gebruikte Koda 12". Die had hij ook staan, kon je goed zien van binnen dat die wel een paar keer had aan gestaan.
Laatst binnen uur 15 pizzas mee gemaakt, werkte perfect.
Ik heb van de week weer pizza gemaakt maar het lukt niet zo goed deze keer. Misschien weten jullie wat er gebeurd is.
Ik heb deeg gemaakt mbv de pizzApp (60% water, 2,8% zout en gist rekent ie zelf uit) heb bloem met w310 gebruikt
Ik heb na het kneden alles in bluk ongeveer 1 uur op kamertemperatuur laten rijzen (vond dat zelf erg hard gaan met deze temperaturen) daarna opgedeeld in stukjes van 200 gram, opgebold en z'n 40 uur in de koelkast laten rijpen.
Vervolgens eruit gehaald en nog 4 uur laten staan maar de bollen zagen er wel heel erg plat uit en na het bakken in de ooni koda oven weinig lucht in de korst.
Valt jullie iets op in wat er fout zou kunnen zijn gegaan ? Misschien niet straks genoeg opgebold of te kort gekneed (deeg was ook heel erg plakkerig). Of hoort dit gewoon zo
:strip_exif()/f/image/XBT1pltvxtmisQ4GqGuHezyV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dteyd9T3XoDO2wTyU9JiqfvP.jpg?f=fotoalbum_large)
Zanetti buffelmozzarella dit keer uitgeknepen, is een stuk beter omdat je minder vocht heb en de pizza niet drijfnat is.
:strip_exif()/f/image/shllvx3crjzvbDgecKwAYjyI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JGYT5e4h0JgLGU2AJngBw21I.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon in een ijskoude koolstofstalen koekenpan het deeg gedaan, 15 minuten @ 250C hetelucht oven. Klaar is kees.
De crust was echt extreem goed
:strip_exif()/f/image/FA0QEANCdeEGWcT3ugEw2d2f.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook nog een foccacia gemaakt van hetzelfde deeg, +- 5-6 minuten @ 300C direct op de bakplaat.
:strip_exif()/f/image/KcHDSC7mjSwIC3eS4NaDCBXE.jpg?f=fotoalbum_large)
Having said that, de crust ziet er niet eens zo slecht uit in de andere foto
Ziet er al best prima uit!berghefr schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:11:
Hallo!
Ik heb van de week weer pizza gemaakt maar het lukt niet zo goed deze keer. Misschien weten jullie wat er gebeurd is.
Ik heb deeg gemaakt mbv de pizzApp (60% water, 2,8% zout en gist rekent ie zelf uit) heb bloem met w310 gebruikt
Ik heb na het kneden alles in bluk ongeveer 1 uur op kamertemperatuur laten rijzen (vond dat zelf erg hard gaan met deze temperaturen) daarna opgedeeld in stukjes van 200 gram, opgebold en z'n 40 uur in de koelkast laten rijpen.
Vervolgens eruit gehaald en nog 4 uur laten staan maar de bollen zagen er wel heel erg plat uit en na het bakken in de ooni koda oven weinig lucht in de korst.
Valt jullie iets op in wat er fout zou kunnen zijn gegaan ? Misschien niet straks genoeg opgebold of te kort gekneed (deeg was ook heel erg plakkerig). Of hoort dit gewoon zo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
W310 en 60% water zou volgens mij niet zo uit moeten zakken.
Als het tijdens het bewerken te plakkerig is: gewoon even 15-30 minuten afgedekt laten rusten. Dan heeft de bloem wat meer tijd om het water te absorberen.
Zorg dat er genoeg sterkte in het deeg zit, dus misschien wat langer kneden. Check of het deeg genoeg sterkte heeft of je een stukje dun kunt uitrekken en er doorheen kunt kijken zonder te scheuren. Dan opbollen en zorg inderdaad dat er wat spanning op staat. Als de bollen dan nog te plat worden, even opnieuw opbollen en paar uur wachten.
Qua recept zou ik eerder wat meer water doen, meer richting 65%. In mijn ervaring wordt dat eerder luchtig.
Vooral veel blijven proberen! Gelukkig is 'mislukte' pizza vrijwel altijd goed te eten. Het kostte mij ook veel pizza's om een beetje een consistent en goed resultaat te krijgen.
Dit is interessant. Ik merk dat ze snel reageren en de prijs is echt goed (ook als de doos niet perfect is). Ik merk dat ik zelf licht twijfel tussen de Fyra en de Koda. De Koda lijkt makkelijker, maar dan moet ik weer een gasfles kopen (al is dat niet zo erg met de prijs in Bemmel), maar pellets zijn ook niet zo lastig en het is hout (maar goed, wat merk je daar precies van in 90s?).Slappyjoez schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:03:
Gisteren de Ooni Koda 12" opgepikt in Bemmel (VPF e-returns) voor € 200,-. Hartstikke netjes, nieuw in doos met pizzasteen, boekjes etc. erbij. Dat is de 50 mbar variant en de drukregelaar werd meegeleverd. Bewust gekozen voor een gasgestookte oven in verband met een stukje gemak wat erbij komt kijken. Gasflessen heb ik sowieso al staan voor de barbecue, dus dit is een mooie toevoeging aan de collectie.
Idee is dat ik hem zelf gebruik voor als ik zin in pizza heb, maar ook zo nu en dan om een pizzaatje of 8 te maken met een feestje. Dat hoeft niet achter elkaar (we delen punten) maar betekent wel veel deeg (dus extra kratje). Of zie ik het te simpel?
:strip_exif()/f/image/mw5gNYB8PoBVET5QSb5EgP5l.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het eerst de Koda uitgeprobeerd, i.c.m. pizzadeegbollen van de Makro. Volgende keer nog iets meer uitrekken en beter op laten warmen want de onderkant is nog iets te zacht. Maar een lekker en goed eerst begin. Binnenkort maar weer eens aankloten met eigen deeg...
Toen de temperatuur op 250-275 was aanbeland even wat bloem getest op de pizzasteen. Deze werd langzaam aan bruin, dus de temperatuur was goed. Snel een nieuwe pizza bereid en die erop gelegd. Toen we eenmaal de tijden en temperatuur goed hadden ging dit helemaal prima. Erg tevreden over. De pizza's mogen wat ronder en rijker belegd, maar dat komt de volgende keer wel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JrSVmsEpJsFVnwZCzOpTBobO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dYImE6bGhpA2xwd6ymgbEzHD.jpg?f=user_large)
Wat ons betreft een prima manier om pizza's te bereiden, het vereist iets meer handelingen dan een aparte pizza oven, maar als je alles toch al in huis hebt een prima optie
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
...een onsje geluk en een theelepeltje liefde...
Gelukkig is mijn vriendin ook niet van dat soort teksten idd.
De pizza ziet er prima uit! Lekker.....rustiekTaro schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:21:
Toen de temperatuur op 250-275 was aanbeland even wat bloem getest op de pizzasteen. Deze werd langzaam aan bruin, dus de temperatuur was goed. Snel een nieuwe pizza bereid en die erop gelegd. Toen we eenmaal de tijden en temperatuur goed hadden ging dit helemaal prima. Erg tevreden over. De pizza's mogen wat ronder en rijker belegd, maar dat komt de volgende keer wel
[Afbeelding]
Wat ons betreft een prima manier om pizza's te bereiden, het vereist iets meer handelingen dan een aparte pizza oven, maar als je alles toch al in huis hebt een prima optie
[ Voor 62% gewijzigd door Kraz op 25-07-2022 10:02 ]
Hoe lang van te voren haalde je die bollen uit de vriezer? 2 a 3 uurtjes? Afgedekt laten ontdooien?Slappyjoez schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:12:
[Afbeelding]
Voor het eerst de Koda uitgeprobeerd, i.c.m. pizzadeegbollen van de Makro. Volgende keer nog iets meer uitrekken en beter op laten warmen want de onderkant is nog iets te zacht. Maar een lekker en goed eerst begin. Binnenkort maar weer eens aankloten met eigen deeg...
De Koda 12 staat hier inmiddels (nieuw, € 200,-
Afgedekt in soort tupperware bak laten ontdooien buiten de koelkast, uurtje of 4 geloof ik. Was prima te bewerken daarna.ZieMaar! schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:27:
[...]
Hoe lang van te voren haalde je die bollen uit de vriezer? 2 a 3 uurtjes? Afgedekt laten ontdooien?
De Koda 12 staat hier inmiddels (nieuw, € 200,-) en we gaan em morgen testen!
:strip_exif()/f/image/29ngGiJYfoEAEtfWBNEJGhQD.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar als ik het goed begrijp hoef ik dus niet nog iets extra's aan te schaffen als ik de 50 mbar variant van de Ooni koop en de drukregelaar ook 50 mbar is?Sabbi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:26:
[...]
Wat anderen ook gezegd hebben, je moet de originele drukregelaar gebruiken. Maar omdat ik ook niet altijd iedereen op zn blauwe ogen geloof, en we natuurlijk op tweakers zitten, wat meer uitleg.
Of je 30 of 50 mbar krijgt per land is gebaseerd op oude nationale regelgeving die nooit echt veranderd is. Functioneel maakt het ook niet zoveel uit. Maar de oven is wel anders. Tenminste, alles is hetzelfde, behalve de sproeier in de brander. Dat is het punt in de brander waar het gas uitkomt. Bij de 30mbar oven zit er een sproeier met een ietsje groter gat in, zodat met minder druk er toch genoeg gas en dus vermogen uit de brander komt.
De 30 en 50 mbar regelaar kan je zonder problemen op dezelfde gastanks aansluiten, de druk in de tank is vele malen hoger dan wat de regelaar doorgeeft (1-10 bar)
Ik kon geen goede foto's vinden maar bij deze conversion-kit van Ooni krijg je andere sproeiers voor ander soort gas: (het zijn de kleine bronzen boutjes)
https://ooni.com/products/ooni-natural-gas-conversion-kit
Meer info over drukregelaars:
https://benegas.com/blog/...hil-tussen-30-en-50-mbar/
Klopt, de gasfles zelf heeft een veel hogere druk. De regelaar past gewoon.mirod schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:33:
[...]
Maar als ik het goed begrijp hoef ik dus niet nog iets extra's aan te schaffen als ik de 50 mbar variant van de Ooni koop en de drukregelaar ook 50 mbar is?
Ik zou die twee inderdaad gelijk houdenmirod schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:33:
[...]
de 50 mbar variant van de Ooni koop en de drukregelaar ook 50 mbar is?
@Taro leuke pizza voor de eerste keer
Het kan ook een overschot aan beleg zijn, ook al lijkt het daar op de foto niet op.Slappyjoez schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:12:
[Afbeelding]
Te kleine bak? Teveel bollen in 1 bak? Als je alsnog makkelijk van elkaar kan scheiden niets?Boomkweker schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:35:
Wanneer er tijdens de bulkrijs de bollen uiteindelijk allemaal weer tegen elkaar komen en er eigenlijk 1 grote plaat deeg ontstaat(je kunt nog wel het onderscheid tussen de bollen als lijnen zien) wat gaat er dan niet goed
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja zou kunnen maar ik denk het niet. Het worden ook niet echt mooie bollen maar meer een ingezakt exemplaarOekol schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:42:
[...]
Te kleine bak? Teveel bollen in 1 bak? Als je alsnog makkelijk van elkaar kan scheiden niets?
Dat is het inderdaad niet, heb het bewust een beetje karig gehouden met de eerste keer oefenen. Had ook nog een margherita gemaakt maar kwam er hetzelfde uit.Boudewijn schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:00:
[...]
Het kan ook een overschot aan beleg zijn, ook al lijkt het daar op de foto niet op.
Zetten jullie op de Koda de gastoevoer iets lager tijdens het bakken zodra die opgewarmd is of nog vol vermogen?
Zonder foto weten we niks. Maar vergelijk het zelf anders eens met foto's hier in 't topic.Boomkweker schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:42:
[...]
Ja zou kunnen maar ik denk het niet. Het worden ook niet echt mooie bollen maar meer een ingezakt exemplaar
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik ben ooit begonnen op de Weber, kostte verschrikkelijk veel briketten en/of houtskool om dat ding naar 300 te krijgen en kakte snel in. Resultaat: redelijk. Daarna in de keuken gebakken in de oven, hetelucht + grillstand 300 graden gaf wel een acceptabel resultaat. Daarna de Bastard geprobeerd, temperatuur 300+ halen is goed te doen. Maar ook dit kost wat tijd, een shitload aan houtskool en ik blijf van mening dat de bovenkant bleekjes blijft (uiteraard is de pizza dan ook prima eetbaar). Daarna de overstap gemaakt naar een Ooni Karu, dat geeft toch net dat beetje extra waar ik naar op zoek was. Mooi kleurtje op de korst, toppings gaar, bodem krokant en snel klaarTaro schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:21:
Ik heb zelf de Karu met gasbrander, deze werkt op zowel hout(skool) als gas. Wellicht ook nog een overweging waard als je beide brandstoffen wilt toepassen. Ik merk wel dat ik sinds ik een gasfles in huis heb niet meer op hout heb gestookt, puur omwille van gemak (gasfles er aan, knop om en 15 min later is ie warm en niet meer bijvullen).ZieMaar! schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:30:
[...]
Dit is interessant. Ik merk dat ze snel reageren en de prijs is echt goed (ook als de doos niet perfect is). Ik merk dat ik zelf licht twijfel tussen de Fyra en de Koda. De Koda lijkt makkelijker, maar dan moet ik weer een gasfles kopen (al is dat niet zo erg met de prijs in Bemmel), maar pellets zijn ook niet zo lastig en het is hout (maar goed, wat merk je daar precies van in 90s?).
Idee is dat ik hem zelf gebruik voor als ik zin in pizza heb, maar ook zo nu en dan om een pizzaatje of 8 te maken met een feestje. Dat hoeft niet achter elkaar (we delen punten) maar betekent wel veel deeg (dus extra kratje). Of zie ik het te simpel?
op mijn ooni classic neem ik wat gas terug.Slappyjoez schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:19:
[...]
Dat is het inderdaad niet, heb het bewust een beetje karig gehouden met de eerste keer oefenen. Had ook nog een margherita gemaakt maar kwam er hetzelfde uit.
Zetten jullie op de Koda de gastoevoer iets lager tijdens het bakken zodra die opgewarmd is of nog vol vermogen?
Ik ga donderdag en het weekend waarschijnlijk weer aan de slag, hoop dat het dan niet zo is, maar wanneer het wel zo is maak ik een foto. Voor zover vast bedanktOekol schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:12:
[...]
Zonder foto weten we niks. Maar vergelijk het zelf anders eens met foto's hier in 't topic.
With Boudewijn. Eerst steen op temperatuur laten komen maar tijdens het bakken iets minder hard. Ervaring is dat anders de ingredienten aanbakken voordat de bodem goed gaar is.Boudewijn schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:42:
[...]
op mijn ooni classic neem ik wat gas terug.
Daar ga ik toch eens naar kijken, thx. Een keramische egg houdt de warmte een stuk beter vast dan een Weber en het snel behalen van die hogere temperatuur is ook een kwestie van ervaring opdoen. Ik heb voor 5 pizza's nog geen half mandje (1,5-2kg?) met kolen gevuld en die zijn niet volledig verbrand, dus een volgende keer ook nog bruikbaar.NoepZor schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:42:
[...]
Ik ben ooit begonnen op de Weber, kostte verschrikkelijk veel briketten en/of houtskool om dat ding naar 300 te krijgen en kakte snel in. Resultaat: redelijk. Daarna in de keuken gebakken in de oven, hetelucht + grillstand 300 graden gaf wel een acceptabel resultaat. Daarna de Bastard geprobeerd, temperatuur 300+ halen is goed te doen. Maar ook dit kost wat tijd, een shitload aan houtskool en ik blijf van mening dat de bovenkant bleekjes blijft (uiteraard is de pizza dan ook prima eetbaar). Daarna de overstap gemaakt naar een Ooni Karu, dat geeft toch net dat beetje extra waar ik naar op zoek was. Mooi kleurtje op de korst, toppings gaar, bodem krokant en snel klaarMocht je jezelf ooit willen verleiden naar de Bastard pizza rotisserie, dan zou ik adviseren om een losse pizzaoven en rotisserie te halen (Letzq ofzo).
De bovenkant en rand van de pizza mogen idd wel wat minder bleekjes, daar mis je toch de warmte van bovenaf. Zal eens kijken of ik een keer kan proberen bij iemand. Zal net wat meer gemak en waarschijnlijk een beter resultaat geven.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb je je kamado eerst een paar keer laten wennen aan de temp of bij poging 1 meteen naar 275/300 gejaagd? Begrijp dat dat niet zo goed is voor het keramiek.Taro schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:21:
Wat wellicht nog wel kan helpen is om je steen iets te verhogen door je platesetter om te draaien. Je legt de pizza dan wat hoger in de dome, zodat de bovenkant wat meer stralingswarmte krijgt. Zie ook https://antonkorteweg.nl/blog/bastard/bastard-opbouw-pizza/Taro schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:09:
[...]
Daar ga ik toch eens naar kijken, thx. Een keramische egg houdt de warmte een stuk beter vast dan een Weber en het snel behalen van die hogere temperatuur is ook een kwestie van ervaring opdoen. Ik heb voor 5 pizza's nog geen half mandje (1,5-2kg?) met kolen gevuld en die zijn niet volledig verbrand, dus een volgende keer ook nog bruikbaar.
De bovenkant en rand van de pizza mogen idd wel wat minder bleekjes, daar mis je toch de warmte van bovenaf. Zal eens kijken of ik een keer kan proberen bij iemand. Zal net wat meer gemak en waarschijnlijk een beter resultaat geven.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.