Ja, deze was het: https://shop.italieplein....pizza-molino-caputo-25kg/Rivanov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:50:
[...]
Thanks!
En het Caputo deeg, is dat één van deze?
https://shop.italieplein....ameel/?filter_merk=caputo
Voor deze keer dit besteld, helaas niet boven de 65 euro gratis verzenden gekomen.Rivanov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:12:
[...]
Wat heb je allemaal besteld?
Wil daar namelijk ook binnenkort gaan bestellen, maar weet nog niet precies wat.
Maar prima voor deze keer. Wilde graag die 'goede' bloem uitproberen en dan kan ik echt het recept van Boudewijn 1 op 1 volgen.
- Le 5 stagioni - 00-bloem Superiore (1kg / 10kg)
- Kleine deegkrat voor pizzadeeg (40 x 30 cm)
- Deksel voor deegkrat (40 x 30 cm)
- Deegschraper 1
- Biologische tomatensaus met verse basilicum
- Biologische tomatensaus met olijven en
Grappig dat de 25kg zak duurder is dan de 5kg zak 5x bestellen.Mj2sL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:51:
[...]
Ja, deze was het: https://shop.italieplein....pizza-molino-caputo-25kg/
[ Voor 16% gewijzigd door Oekol op 20-06-2022 12:56 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dit recept bedoel je?Oekol schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:55:
[...]
Voor deze keer dit besteld, helaas niet boven de 65 euro gratis verzenden gekomen.
Maar prima voor deze keer. Wilde graag die 'goede' bloem uitproberen en dan kan ik echt het recept van Boudewijn 1 op 1 volgen.[...]
- Le 5 stagioni - 00-bloem Superiore (1kg / 10kg)
- Deegschraper 1
- Biologische tomatensaus met verse basilicum
- Biologische tomatensaus met olijven en
Grappig dat de 25kg zak duurder is dan de 5kg zak 5x bestellen.
https://www.gatheringofko...oor-lang-rezen-pizzadeeg/
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Jazeker, die was met de bloem van AH al relatief oké. Stretchen wilde minder goed door te lage W waarde. Maar smaak en luchtigheid was top. Nu dus met de juiste bloem en dan weer proberen.Rivanov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:21:
[...]
Dit recept bedoel je?
https://www.gatheringofko...oor-lang-rezen-pizzadeeg/
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Welk gist gebruiken jullie? We hadden afgelopen weekend simpel gist bij de Lidl gehaald. Is dit in principe voldoende? Of is bijvoorbeeld Gedroogde gist voor pizzadeeg – Caputo (100g) aan te raden? Want dan neem ik dat direct mee in de bestelling.
[ Voor 8% gewijzigd door Rivanov op 21-06-2022 10:07 ]
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
En sorry voor mijn "groentjes" vragen. Moet het allemaal nog leren..
Ik lees nu dit in het recept op Italiëplein.
Pizzadeeg maken:
Ik begrijp nog niet helemaal wanneer je het deeg in de koelkast moet plaatsen en hoelang het in de koelkast moet rijzen, en wanneer (en hoelang) het vervolgens uit de koelkast gehaald moet worden om daarna nog op kamer temperatuur te laten rijzen.
Pizzadeeg maken:
- Los het zout op in het water
- Doe het zoute water in een kom en voeg ongeveer 10% van de bloem toe (dit komt niet heel precies). Meng tot de bloem is opgelost.
- Voeg nu de gist toe en de rest van de bloem en meng alles goed. Je merkt vanzelf dat het mengen vanzelf overgaat in kneden.
- Kneed voor circa 10 minuten tot je een mooi glad, soepel en samenhangend deeg hebt.
- Laat je deeg ½ uur tot 2 uur in zijn geheel rijzen op kamertemperatuur (20 graden C.)
- Maak na deze eerste rijs bolletjes van je deeg: 220 gram deeg per bolletje is gemiddeld.
- Laat de bolletjes deeg daarna opnieuw rijzen:
- Gebruik je (patent)bloem uit de supermarkt: laat je bolletjes dan nog 2 tot 4 uur rijzen.
- Gebruik je speciale sterke 00-bloem voor pizza? Laat je deeg dan na de eerste rijs nog 6 uur rijzen
Ik begrijp nog niet helemaal wanneer je het deeg in de koelkast moet plaatsen en hoelang het in de koelkast moet rijzen, en wanneer (en hoelang) het vervolgens uit de koelkast gehaald moet worden om daarna nog op kamer temperatuur te laten rijzen.
ik heb dit recept ook geprobeerd maar de pizza's zijn wat klein. Ik zou voor de 12" mss wel 250 gr. bolletjes doen.Rivanov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:20:
Pizzadeeg maken:De laatste stap, de 6 uur rijs. Is dit ook op kamer temperatuur? Of is deze 6 uur in de koelkast?
- Doe het zoute water in een kom en voeg ongeveer 10% van de bloem toe (dit komt niet heel precies). Meng tot de bloem is opgelost.
- Voeg nu de gist toe en de rest van de bloem en meng alles goed. Je merkt vanzelf dat het mengen vanzelf overgaat in kneden.
- Kneed voor circa 10 minuten tot je een mooi glad, soepel en samenhangend deeg hebt.
- Laat je deeg ½ uur tot 2 uur in zijn geheel rijzen op kamertemperatuur (20 graden C.)
- Maak na deze eerste rijs bolletjes van je deeg: 220 gram deeg per bolletje is gemiddeld.
- Gebruik je (patent)bloem uit de supermarkt: laat je bolletjes dan nog 2 tot 4 uur rijzen.
- Gebruik je speciale sterke 00-bloem voor pizza? Laat je deeg dan na de eerste rijs nog 6 uur rijzen
This is the Way.
Prima start. Zo ben ik ook gestart, de eerste keer ging een beetje misRivanov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:20:
Pizzadeeg maken:De laatste stap, de 6 uur rijs. Is dit ook op kamer temperatuur? Of is deze 6 uur in de koelkast?
Wat betreft de 6 uur rijs. Elke dag zijn de omstandigheden anders. Als je kamertemperatuur 24 graden is i.p.v 18 dan is 6 uur veel te lang.
Wat ik zelf doe (ik bak nu anderhalf jaar pizza's & brood, ongeveer 100 KG bloem opgemaakt;))
; Pizza-App gebruiken. Met deze app bepaal ik ,afhankelijk van hoeveel en hoe zwaar m'n bollen worden, de omgevingstemperatuur en de tijd die ik ervoor neem de hoeveelheid bloem,gist, water, en zout.
Ik gooi het bloem, zout en instant gist in de keukenmachine. Indien het water percentage >65 is dan laat ik de machine eerst een gedeelte kneden. Restant volgt later. Je kan natuurlijk ook de de hand kneden, voor mij was na een paar keer hier de lol wel vanaf. Met de machine is een stuk makkelijker.
Na 10-15 minuten kneden, vouw ik het deeg nog een paar keer met de hand. Dan maak ik er een bol van, dit laat ik 30 minuten/uurtje rusten in de keuken. Vervolgens aantal uur in de koelkast ( afhankelijk van wat ik heb ingesteld in de app).
4-6 uur van te voren haal ik het uit de koelkast ,vorm er losse bollen van die op kamertemperatuur de laatste rijs ondergaan.
Thanks voor je uitgebreide reactie!denuz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:58:
[...]
Prima start. Zo ben ik ook gestart, de eerste keer ging een beetje mis. Je zal merken dat het allemaal niet heel nauw komt.
Wat betreft de 6 uur rijs. Elke dag zijn de omstandigheden anders. Als je kamertemperatuur 24 graden is i.p.v 18 dan is 6 uur veel te lang.
Wat ik zelf doe (ik bak nu anderhalf jaar pizza's & brood, ongeveer 100 KG bloem opgemaakt;))
; Pizza-App gebruiken. Met deze app bepaal ik ,afhankelijk van hoeveel en hoe zwaar m'n bollen worden, de omgevingstemperatuur en de tijd die ik ervoor neem de hoeveelheid bloem,gist, water, en zout.
Ik gooi het bloem, zout en instant gist in de keukenmachine. Indien het water percentage >65 is dan laat ik de machine eerst een gedeelte kneden. Restant volgt later. Je kan natuurlijk ook de de hand kneden, voor mij was na een paar keer hier de lol wel vanaf. Met de machine is een stuk makkelijker.
Na 10-15 minuten kneden, vouw ik het deeg nog een paar keer met de hand. Dan maak ik er een bol van, dit laat ik 30 minuten/uurtje rusten in de keuken. Vervolgens aantal uur in de koelkast ( afhankelijk van wat ik heb ingesteld in de app).
4-6 uur van te voren haal ik het uit de koelkast ,vorm er losse bollen van die op kamertemperatuur de laatste rijs ondergaan.
Maakt het aantal uur in de koelkast nog uit? Want bijvoorbeeld in Boudewijns Recept schrijft hij dit:
Ongeveer 8-24 uur voor ik ga eten:
Ik snijd stukjes van ongeveer 2 ons af van de deegbol
Druk eventuele lucht uit het deeg
Ik punt deze stukjes deeg netjes op tot bolletjes. Hierbij wil ik veel spanning op de buitenkant maken. Weet je niet wat oppunten is?
Het deeg is wat stugger dan je denkt omdat het nog goed koud is. Leg nu de bolletjes weer in de ijskast. Idealiter raken ze elkaar niet, en dek je ze weer netjes af. Ze zakken wat uit, en kunnen elkaar dan raken. Dat vind ik in mijn consumenten-ijskast acceptabel.
Ga niet zitten kneden. Het is vormen, spanning op oppervlak opbouwen en klaar. Kneden deden we in de vorige stap.
2 uur voor je gaat eten mag het deeg de ijskast uit, lekker op het aanrecht op kamertemperatuur komen. Je zult zien dat het deeg veel zachter, soepeler en minder elastisch is bij de vorige fase(n).
Maar hoelang ligt het volgens bovenstaande uitleg dan in de koelkast? 6 uur (uitgaande van 8 uur)? Aangezien hij het 2 uur van te voren uit de koelkast haalt? En anders 22 uur (uitgaande van 24 uur)?
Dat is voor mij op dit moment nog zo verwarrend.
Ik maak zelf vaak 's morgens het deeg en haal deze 's avonds +- 1 uur voor bereiding uit de koelkast. Uur of 6-8 in de koelkast bij mij.Rivanov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Maakt het aantal uur in de koelkast nog uit? Want bijvoorbeeld in Boudewijns Recept schrijft hij dit:
Ongeveer 8-24 uur voor ik ga eten:
Ik snijd stukjes van ongeveer 2 ons af van de deegbol
Druk eventuele lucht uit het deeg
Ik punt deze stukjes deeg netjes op tot bolletjes. Hierbij wil ik veel spanning op de buitenkant maken. Weet je niet wat oppunten is?
Het deeg is wat stugger dan je denkt omdat het nog goed koud is. Leg nu de bolletjes weer in de ijskast. Idealiter raken ze elkaar niet, en dek je ze weer netjes af. Ze zakken wat uit, en kunnen elkaar dan raken. Dat vind ik in mijn consumenten-ijskast acceptabel.
Ga niet zitten kneden. Het is vormen, spanning op oppervlak opbouwen en klaar. Kneden deden we in de vorige stap.
2 uur voor je gaat eten mag het deeg de ijskast uit, lekker op het aanrecht op kamertemperatuur komen. Je zult zien dat het deeg veel zachter, soepeler en minder elastisch is bij de vorige fase(n).
Maar hoelang ligt het volgens bovenstaande uitleg dan in de koelkast? 6 uur (uitgaande van 8 uur)? Aangezien hij het 2 uur van te voren uit de koelkast haalt? En anders 22 uur (uitgaande van 24 uur)?
Dat is voor mij op dit moment nog zo verwarrend.
En laat je vóórdat je het deeg in de koelkast plaatst, ook al X uur rijzen op kamertemperatuur als één grote bal? Vervolgens kleine balletjes maken en die in de koelkast plaatsen?FastForwardNL schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:06:
[...]
Ik maak zelf vaak 's morgens het deeg en haal deze 's avonds +- 1 uur voor bereiding uit de koelkast. Uur of 6-8 in de koelkast bij mij.
Ik maak zelf het deeg in de broodbakmachine (pizzadeeg programma). Laat het daarna nog even rusten. En ga dan opbollen en portioneren. Vervolgens in de koelkast in een deegkrat.Rivanov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:09:
[...]
En laat je vóórdat je het deeg in de koelkast plaatst, ook al X uur rijzen op kamertemperatuur als één grote bal? Vervolgens kleine balletjes maken en die in de koelkast plaatsen?
Maar ik maak nog maar één jaartje pizza's...
@Rivanov
Hoelang je het in de koelkast/ erbuiten doet maakt niet uit. Je kan het in de koelkast voor 8 uur doen, maar ook voor 60 uur. Wat je aanpast is de hoeveelheid gist.
:strip_exif()/f/image/fADprB3FznbrXm8Pf8OZv9WF.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit geval ; RT = roomtemperature 5 uur totaal, 1 uur voor de koelkast, 4 uur na.
CT = cold temperature, 20 uur in de koelkast op 4 graden.
0,66 gram gist. Temperatuur/ tijd aanpassing leidt tot een verschil in gist.
Hoelang je het in de koelkast/ erbuiten doet maakt niet uit. Je kan het in de koelkast voor 8 uur doen, maar ook voor 60 uur. Wat je aanpast is de hoeveelheid gist.
:strip_exif()/f/image/fADprB3FznbrXm8Pf8OZv9WF.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit geval ; RT = roomtemperature 5 uur totaal, 1 uur voor de koelkast, 4 uur na.
[ Voor 34% gewijzigd door denuz op 21-06-2022 11:26 ]
Ah check! Kan dus ook de CT op 0 uur zetten, maar dat betekent gewoon meer gist.denuz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:14:
@Rivanov
[Afbeelding]
Maar het is dus beter om minder gist te gebruiken en daardoor de koelkast methode te gebruiken?
En de Room Temperature is dus altijd 1 uur vóór de koelkast en de resterende uren ná de koelkast?
Bijvoorbeeld:
RT 8
CT 10
1 uur rijzen voordat het de koelkast in gaat. 10 uur koelkast. 7 uur rijzen nadat het uit de koelkast komt.
Snap ik het zo?
@Rivanov Ja je hoeft geen CT te doen. Ik doe dat wel omdat het deeg dan wat 'lichter' wordt. (niet zo'n steen in je maag).
En wat tijd voor/na betreft. Wat als je om 18:00 pizza wilt maken, maar om 11:00 niet thuis bent? Dan lukt het dus niet om de pizza's er uit te halen. Dan zul je toch een aanpassing moeten doen. Dan dus wat korter en de temperatuur wat hoger.
Mijn advies is, begin gewoon! Het is geen exacte wetenschap. Je merkt vanzelf wat jij prettig vind en wat in jouw schema past.
En wat tijd voor/na betreft. Wat als je om 18:00 pizza wilt maken, maar om 11:00 niet thuis bent? Dan lukt het dus niet om de pizza's er uit te halen. Dan zul je toch een aanpassing moeten doen. Dan dus wat korter en de temperatuur wat hoger.
Mijn advies is, begin gewoon! Het is geen exacte wetenschap. Je merkt vanzelf wat jij prettig vind en wat in jouw schema past.
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar wil het "concept" wel snappen, zeg maar.denuz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:29:
@Rivanov Ja je hoeft geen CT te doen. Ik doe dat wel omdat het deeg dan wat 'lichter' wordt. (niet zo'n steen in je maag).
Weer het e.e.a. besteld. 
Bol.com
- VONROC Digitale infrarood thermometer – Laser – Meetbereik -40°C tot 530°C
- Deegschraper (moest het bedrag aanvullen voor gratis verzending
)
Italiëplein
- Le 5 Stagioni bloem type 00 voor Napolitaanse Pizza - 1kg (2 zakken)
Ben nu compleet.
Bol.com
- Deegschraper (moest het bedrag aanvullen voor gratis verzending
Italiëplein
Ben nu compleet.
Wanneer ga jij weer aan de slag? Ik ga vanmiddag mijn bestelling ophalen van italieplein bij de pakketshop en daarna het deeg maken voor donderdagavond.Rivanov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:06:
Weer het e.e.a. besteld.
Bol.com
- Deegschraper (moest het bedrag aanvullen voor gratis verzending)
Italiëplein
Ben nu compleet.
Dat wordt waarschijnlijk het weekend. Door de week hebben wij daar simpelweg geen tijd voor i.v.m. werk.Oekol schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:50:
[...]
Wanneer ga jij weer aan de slag? Ik ga vanmiddag mijn bestelling ophalen van italieplein bij de pakketshop en daarna het deeg maken voor donderdagavond.
Dus de Ooni zal enkel in de weekenden gebruikt gaan worden.
Allright! Ben benieuwd (vergeet niet foto's te maken van het resultaatRivanov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:52:
[...]
Dat wordt waarschijnlijk het weekend. Door de week hebben wij daar simpelweg geen tijd voor i.v.m. werk.
Dus de Ooni zal enkel in de weekenden gebruikt gaan worden.
Wij werken overdag, dus we maken het deeg even van te voren en dan hebben we een buurt bbq donderdag (kon even op korte termijn niet in het weekend) en dan gaan wij eigenwijs als we zijn pizza's bakken
De kleine op bed leggen en dan gezelligheid in de tuinen.
:strip_exif()/f/image/MtYUQLTRihBKEbkU5TEbYTey.jpg?f=fotoalbum_large)
Poging twee met nu het juiste bloem. Helaas kwartier geleden in de koelkast pas gezet en daardoor gaat hij de 48 uur niet halen. Denk dat ik hem bij 46 uur uit de ijskast haal en dan op kamertemperatuur het laatste beetje laat doen. Morgenavond portioneren. Donderdag op de buurtBBQ gaan wij pizza bakken!
Ik zie hier soms hoeveelheden dry yeast van 0.15 of 0.66 gram... Hebben jullie dan een weegschaal die tot op de 0.1 gram nauwkeurig kan wegen? Meng je een zakje van 7 gram bij bv 63 gram bloem en gebruik je dan maar een kleine portie daarvan? Of gewoon proberen of ervaring?
Mijn weegschaal meet, zegt ie, op 1 gram nauwkeurig maar als het puntje bij paaltje komt moet ik zowat een half zakje van 7g inwegen om een zichtbare verandering te krijgen.
Mijn weegschaal meet, zegt ie, op 1 gram nauwkeurig maar als het puntje bij paaltje komt moet ik zowat een half zakje van 7g inwegen om een zichtbare verandering te krijgen.
Ja het is echt aan te raden te investeren in een kwaliteit weegschaaltje die op de tiende gram kan wegen. Heel prijzig zijn die ook weer niet en je hebt er veel plezier van. Voor bakken echt een must!Visitor.q schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:34:
En ik vroeg met precies hetzelfde als jij af een half jaartje geleden en ik ben heel blij dat ik z'n ding gekocht heb!
Zo'n weegschaaltje is handig ja, ik heb er ook een. Daarnaast maak ik vaak grotere hoeveelheden product.
Bij pizza komt het niet enorm kritisch, bloem is vaak ook weer een mengsel van verschillende batches tarwe. Idem voor de kamertemperatuur bij kneden en de temperatuur in mijn ooni.
Bij pizza komt het niet enorm kritisch, bloem is vaak ook weer een mengsel van verschillende batches tarwe. Idem voor de kamertemperatuur bij kneden en de temperatuur in mijn ooni.
Gewoon op de gok. Pizza deeg kan echt wel wat hebben, het is geen keiharde wiskunde. Zo'n weegschaal is leuk, maar zonder bak je je pizza's ook wel.Visitor.q schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:34:
Ik zie hier soms hoeveelheden dry yeast van 0.15 of 0.66 gram...
Die 2 uur minder in de koelkast ga je echt niet merken :-) gaat goed komen!Oekol schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:45:
[Afbeelding]
Poging twee met nu het juiste bloem. Helaas kwartier geleden in de koelkast pas gezet en daardoor gaat hij de 48 uur niet halen. Denk dat ik hem bij 46 uur uit de ijskast haal en dan op kamertemperatuur het laatste beetje laat doen. Morgenavond portioneren. Donderdag op de buurtBBQ gaan wij pizza bakken!
We hebben afgelopen zaterdag, twee restant bollen in de diepvries gedaan.
Deze hebben vooraf al enkele uren gerijsd op kamertemperatuur.
We willen deze hoogstwaarschijnlijk zaterdag gaan gebruiken. Hoelang heeft dit doorgaans nodig om volledig te ontdooien? M.a.w., stel dat we rond 17:00/17:30 willen gaan eten.. hoelaat kan ik ze dan het best uit de diepvries halen zodat het tijd genoeg heeft om te ontdooien maar ook weer niet té lang ontdooid buiten de diepvries ligt.
Heb her en der gelezen dat het ontdooien normaliter 3 a 4 uur duurt.. komt dat overeen met ervaringen van ervaren bakkers hier?
We willen deze hoogstwaarschijnlijk zaterdag gaan gebruiken. Hoelang heeft dit doorgaans nodig om volledig te ontdooien? M.a.w., stel dat we rond 17:00/17:30 willen gaan eten.. hoelaat kan ik ze dan het best uit de diepvries halen zodat het tijd genoeg heeft om te ontdooien maar ook weer niet té lang ontdooid buiten de diepvries ligt.
Heb her en der gelezen dat het ontdooien normaliter 3 a 4 uur duurt.. komt dat overeen met ervaringen van ervaren bakkers hier?
[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 22-06-2022 15:48 ]
3-4 uur is genoeg, met deze temperaturen evt. nog korter.Rivanov schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:47:
Ben benieuwd wat je van de smaak vindt - het zal wat zuurder zijn, vind ik persoonlijk heerlijk!
[ Voor 5% gewijzigd door Destralak op 22-06-2022 15:57 ]
Ben meer benieuwd of we er nog wat mee kunnen.Destralak schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:56:
[...]
3-4 uur is genoeg, met deze temperaturen evt. nog korter.
Ben benieuwd wat je van de smaak vindt - het zal wat zuurder zijn, vind ik persoonlijk heerlijk!
Zoals al eerder deze week verteld hadden we dit deeg even snel ad-hoc met standaard bloem gemaakt. Dus afgelopen zaterdag was het resultaat ook nog niet top. Dus benieuwd hoe het er mee staat als het ingevroren is geweest.
Maar vandaag de Italiëplein bestelling binnengekregen, dus we hebben nu 2kg Le 5 Stagioni Napolitana "00" bloem in huis.
Oh de diepvries (dacht koelkast). Ik heb wel eens deeg een week lang in de koelkast laten liggen, en dan alsnog afgebakken. Is niet bevorderlijk voor de korst (wordt plat) maar krijgt een interessante smaak.Rivanov schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:00:
[...]
Ben meer benieuwd of we er nog wat mee kunnen.
Zoals al eerder deze week verteld hadden we dit deeg even snel ad-hoc met standaard bloem gemaakt. Dus afgelopen zaterdag was het resultaat ook nog niet top. Dus benieuwd hoe het er mee staat als het ingevroren is geweest.
Maar vandaag de Italiëplein bestelling binnengekregen, dus we hebben nu 2kg Le 5 Stagioni Napolitana "00" bloem in huis.
Gewoon proberen - experimenteren is altijd leuk - alhoewel je de volgende keer zeker een 00 bloem moet gebruiken.
Uiteraard. Maar als je 's middags impulsief de Ooni aanschaft en je diezelfde avond wilt testen, dan heb je dat niet in huis.Destralak schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Oh de diepvries (dacht koelkast). Ik heb wel eens deeg een week lang in de koelkast laten liggen, en dan alsnog afgebakken. Is niet bevorderlijk voor de korst (wordt plat) maar krijgt een interessante smaak.
Gewoon proberen - experimenteren is altijd leuk - alhoewel je de volgende keer zeker een 00 bloem moet gebruiken.
Wat een verschil met porties maken met het '00' bloem van AH! Mijn handen zijn haast nog schoon. Was wel heel vochtig in de bak, de ene kant van het deeg was ook super vochtig nog. Is dat goed? De rijsbak hebben we toen ik aan portioneren was even beetje droog gedept, maar wellicht was dat niet nodig. Enfin. Heel benieuwd naar morgenavond!
Edit: nu dus de goede bloem Le Stagioni 5 typo 00 gebruikt.
Edit: nu dus de goede bloem Le Stagioni 5 typo 00 gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 22-06-2022 21:14 ]
1 van de pizza's van vanavond uit de Ooni

Trigger warning voor de puristen.
* supermarkt huismerk tarwebloem (geen tipo 00 en al helemaal geen caputo)
* instant-gist
* supermarkt huismerk niet-buffel mozzarella
* deeg wat maar een paar uur had gerezen
Door de korte rijstijd niet zulke mooie leopard spots, maar smaakte prima.

Trigger warning voor de puristen.
* supermarkt huismerk tarwebloem (geen tipo 00 en al helemaal geen caputo)
* instant-gist
* supermarkt huismerk niet-buffel mozzarella
* deeg wat maar een paar uur had gerezen
Door de korte rijstijd niet zulke mooie leopard spots, maar smaakte prima.
Avond ervoor in de koelkast leggen en dan een uur of drie-vier voor het bakken uit de koelkast halen.Rivanov schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:47:
Bedankt voor deze mooie tip. Zojuist ook deze Cadac Quick Release gehaald. Wel zo makkelijk voor m'n Koda 12.coinman63 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:51:
Omdat de Ooni Koda niet buiten kan blijven staan heb ik ook de draagtas gekocht en de gasaansluiting vervangen voor een snelkoppeling van Cadac.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Was gisteravond een succes. Stretchen was echt 10x makkelijker. Er uithalen uit de rijsbak soms wat moeilijker omdat t echt wel nattig plakkerig was aan onderkant.
Foto's soms vergeten maar dit zijn nog 3 impressies. De geitenkaas smolt niet zo lekker. Is dat altijd zo?
:strip_exif()/f/image/9Regm8w7gTfqXpjcIx85LhQp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ywcq9DMk0xq65F4BytYpnhvM.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's soms vergeten maar dit zijn nog 3 impressies. De geitenkaas smolt niet zo lekker. Is dat altijd zo?
:strip_exif()/f/image/9Regm8w7gTfqXpjcIx85LhQp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ywcq9DMk0xq65F4BytYpnhvM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T1Jyxrf8wBiDhPnIGaywc90y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uit! V.w.b. het uit de rijsbak halen. Heb op diverse filmpjes gezien als tip, om wat semolina of griesmeel op je deegschraper/snijder te doen. Daarmee zou het beter gaan.Oekol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:48:
Was gisteravond een succes. Stretchen was echt 10x makkelijker. Er uithalen uit de rijsbak soms wat moeilijker omdat t echt wel nattig plakkerig was aan onderkant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of vooraf al wat op de bodem van de bak strooien waar je vervolgens de ballen op legt.
De hoeveelheid gist is op deze App echt een heel stuk lager dan die van bijvoorbeeld de pizzabijbel (waarbij zn 20 uur in de koelkast en 4 uur in op kamertemperatuur). Daarin geeft de Simon aan dat hij 1% instant gist gebruikt. Als ik dat los laat op de 508 gram bloem is dat 5 gram.denuz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:14:
@Rivanov
[Afbeelding]
Waarom is dat verschil zo groot? 0,66 vs 5 gram. Dat uurtje extra op kamertemperatuur kan het volgens mij niet zijn.
Hebben ze het puur over gist, of geven ze ook aan welke soort? Instant-gist heb je m.i. een stuk minder van nodig dan droge gist.berghefr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:58:
[...]
De hoeveelheid gist is op deze App echt een heel stuk lager dan die van bijvoorbeeld de pizzabijbel (waarbij zn 20 uur in de koelkast en 4 uur in op kamertemperatuur). Daarin geeft de Simon aan dat hij 1% instant gist gebruikt. Als ik dat los laat op de 508 gram bloem is dat 5 gram.
Waarom is dat verschil zo groot? 0,66 vs 5 gram. Dat uurtje extra op kamertemperatuur kan het volgens mij niet zijn.
Die diepvriesbollen van de sligro: Als ik die in de koelkast wil ontdooien, hoe lang van te voren moet of mag ik die er al uithalen?
Stel dat ik ze vanavond in de koelkast leg, kan ik ze dan morgen gewoon gebruiken of zijn ze dan helemaal doorgerezen en kan ik ze weggooien?
Stel dat ik ze vanavond in de koelkast leg, kan ik ze dan morgen gewoon gebruiken of zijn ze dan helemaal doorgerezen en kan ik ze weggooien?
Ik heb sindskort een Ooni Koda 12 (op gas dus) en wil volgend weekend de eerste pizza's gaan maken.
Vraag: is dit een goed uitgangspunt om mee te starten, en belangrijker nog: mis ik nog iets qua basic ingredienten (semolina al in huis)?
https://shop.italieplein....ordeel-pizza-startpakket/
Vraag: is dit een goed uitgangspunt om mee te starten, en belangrijker nog: mis ik nog iets qua basic ingredienten (semolina al in huis)?
Ziet er uit als een redelijk compleet pakket. Als je het hebt over basic ingredienten qua beleg (dus niet deeg) mozarella, parmezaanse kaas en bascilicum. Maar dat is smaak onderheven natuurlijk-Muncky- schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:20:
Ik heb sindskort een Ooni Koda 12 (op gas dus) en wil volgend weekend de eerste pizza's gaan maken.
Ik vraag me ook af wat voor soort gist precies wordt gebruikt, maar persoonlijk zit ik met vergelijkbare tijden op 0,3% (dus zo'n 1,5gr op de 500gr bloem in jouw voorbeeld). Bij kamertemp van ~20 graden.berghefr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:58:
[...]
De hoeveelheid gist is op deze App echt een heel stuk lager dan die van bijvoorbeeld de pizzabijbel (waarbij zn 20 uur in de koelkast en 4 uur in op kamertemperatuur). Daarin geeft de Simon aan dat hij 1% instant gist gebruikt. Als ik dat los laat op de 508 gram bloem is dat 5 gram.
Dat is volgens mij dan ADY (active dry yeast), gewoon dat standaard spul uit de supermarkt.
Overigens gaat het met de huidige temperatuur (met airco is het hier binnen ~24) een stuk harder heb ik laatst gemerkt, en denk dat 0,2% dan al ruim voldoende is.
@-Muncky- Ik vind de kruiden en conserven die zij hebben ook wel prima, dus je kan overwegen een zakje italiaanse kruiden en blikje champignons mee te bestellen.
Klein potje oregano om wat van over de pizza te strooien kan ook geen kwaad. Maar net zo goed aan smaak onderhevig. Een basilicumplantje van de supermarkt het ook echt af, paar blaadjes op de pizza na het bakkenapNia schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:31:
[...]
Ziet er uit als een redelijk compleet pakket. Als je het hebt over basic ingredienten qua beleg (dus niet deeg) mozarella, parmezaanse kaas en bascilicum. Maar dat is smaak onderheven natuurlijk
Een rasp is trouwens ook wel handig voor de parmezaanse kaas (staand model, of een molentje).
Lieve mensen ik overweeg een big horn pizza oven —> https://www.bol.com/nl/nl...tionType=featured_product . Alleen als ik google op pallets kom ik zakken van een paar 100 euro tegen. Wat voor houtpellets kun je het beste kopen voor zo’n oven? En is er nog een argument om voor een duurdere pizza oven te gaan? Deze lijkt goed
.
In de pizzabijbel hebben ze het over instant droge gist en in de pizzApp kan je dat ook selecteren. In het voorbeeld dat gegeven was ging het ook om instant droge gist. Vandaar dat ik niet helemaal snap waarom dat verschil echt enorm is.citruspers schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:44:
[...]
Hebben ze het puur over gist, of geven ze ook aan welke soort? Instant-gist heb je m.i. een stuk minder van nodig dan droge gist.
Hardhout pellets. Helaas zijn de meeste pellets (voor in een pelletkachel bijvoorbeeld) zacht (naald) hout, dat wordt minder warm, bevat hars en laat meer resten achter als ik het goed heb begrepen.Joel22 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:22:
Lieve mensen ik overweeg een big horn pizza oven —> https://www.bol.com/nl/nl...tionType=featured_product . Alleen als ik google op pallets kom ik zakken van een paar 100 euro tegen. Wat voor houtpellets kun je het beste kopen voor zo’n oven? En is er nog een argument om voor een duurdere pizza oven te gaan? Deze lijkt goed.
Zelf gebruik ik deze https://www.hollandskaash...outpellets-100-eikenhout/, en bestel ik er meteen parmezaanse kaas bij. Je kan ook meteen "pizza mozzarella" of een staaf Fior Di Latte meebestellen, maar vooral die eerste doet het in mijn ervaring niet zo denderend op echt heet gestookte pizza-ovens.
Vanavond de laatste twee bollen van het mislukte deeg (dat we hadden ingevroren) van vorige week opgemaakt. Kunnen we vanaf de volgende keer eindelijk het juiste bloem gebruiken!
Enfin, hier het resultaat. Smaakte prima uiteraard. Maar het lijkt nog nergens op.
:strip_exif()/f/image/6cuhSM69gYPe66oPd9dq4igK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RYRR7pMt8pdnTgRSQT2zqDt2.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf nu “hopelijk” beter met het Le 5 Stagioni meel!
Enfin, hier het resultaat. Smaakte prima uiteraard. Maar het lijkt nog nergens op.
:strip_exif()/f/image/6cuhSM69gYPe66oPd9dq4igK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RYRR7pMt8pdnTgRSQT2zqDt2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 25-06-2022 18:10 ]
Als het maar lekker is!
Eer ik ronde pizza kon vormen was ik heel wat pizza's verder.
Oefening baart kunst
Eer ik ronde pizza kon vormen was ik heel wat pizza's verder.
Oefening baart kunst
Ze lijken niet nergens op, ze zijn gewoon rustiek en ambachtelijkRivanov schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:07:
Vanavond de laatste twee bollen van het mislukte deeg (dat we hadden ingevroren) van vorige week opgemaakt. Kunnen we vanaf de volgende keer eindelijk het juiste bloem gebruiken!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja maar het deeg was niet bepaald luchtig. Was meer een focaccia haha.
Anoniem: 135360
Duurde ff, maar zoals hans van zetten zou zeggen;Anoniem: 135360 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:05:
[Afbeelding]
Nieuw speelgoed . helaas tuinhek te smal dus oplossing zoeken hoe we hem in de achtertuin kunnen krijgen
hij staat
:strip_exif()/f/image/U5BVKjAsqNHA9qk7ATQhlO2r.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, na de ferrari nu ook een ooni koda 12 aangeschaft, eens kijken hoe dat bevalt.
Nog tips voor een goede pizza peel, of is deze al prima?
https://www.amazon.nl/DIF...d=pla-1456991130705&psc=1
Heb al een rvs schep, beetje alla deze https://www.ah.nl/product...nbevqTsA1svBoCZJgQAvD_BwE
Of is een langere steel handiger?
Vanavond proefdraaien, zin in!
Zo, ging nog aardig voor de 3 pizza's eerste ging eigenlijk het beste, de laatste toch wat te zwarte randen, maar over de smaak zeer tevreden, tov de ferrari nog lekkerder.
:strip_exif()/f/image/jCQ7V8xj97qAQFhGagCOtPpX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IvUtSrPNXotQPWZ3wa8RM0e5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VehifRO7YNnjJWtpA6BTZRZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb al een rvs schep, beetje alla deze https://www.ah.nl/product...nbevqTsA1svBoCZJgQAvD_BwE
Zo, ging nog aardig voor de 3 pizza's eerste ging eigenlijk het beste, de laatste toch wat te zwarte randen, maar over de smaak zeer tevreden, tov de ferrari nog lekkerder.
:strip_exif()/f/image/jCQ7V8xj97qAQFhGagCOtPpX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IvUtSrPNXotQPWZ3wa8RM0e5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VehifRO7YNnjJWtpA6BTZRZL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CQXl4dZRiWwxyLxpzh1d8pKy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Driek op 26-06-2022 19:41 ]
Tijd van werken, tijd van rusten
Misschien gekke vraag, maar zijn hier ook mensen die hun g3ferrari buiten gebruiken? (met een verlengsnoertje o.i.d. Ik aarzel een beetje tussen een g3ferrari en een buitenoven. Houtpellets lijken me leuk, maar redelijk duur? Of stookt het niet zo hard. En noujah die g3ferrari kun je ook lekker binnen gebruiken.
Voordeel van de g3 is dat je m makkelijk kunt verplaatsen. Heb m zowel binnen als buiten gebruikt. Werkt prima.Joel22 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:40:
Misschien gekke vraag, maar zijn hier ook mensen die hun g3ferrari buiten gebruiken? (met een verlengsnoertje o.i.d. Ik aarzel een beetje tussen een g3ferrari en een buitenoven. Houtpellets lijken me leuk, maar redelijk duur? Of stookt het niet zo hard. En noujah die g3ferrari kun je ook lekker binnen gebruiken.
Dank voor je antwoord! Nog maar een vraagje dan. Kun je makkelijk ook meerdere kleine pizza’s achter elkaar erin doen. Of moet hij steeds weer opwarmen?penjon schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:50:
[...]
Voordeel van de g3 is dat je m makkelijk kunt verplaatsen. Heb m zowel binnen als buiten gebruikt. Werkt prima.
Ziet er netjes uit! Welk recept heb je voor je deeg gebruikt, en welke ingrediënten?Driek schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:19:
Zo, na de ferrari nu ook een ooni koda 12 aangeschaft, eens kijken hoe dat bevalt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren wat snelle pizza's gemaakt. Ietjes meer gist dus voor een snelle rijs. Had s middags ook nog andere plannen dus haast haast haast.
Voor een rijstijd van 5 uurtjes prima pizza, zo op het eerste gezicht.
Eerst wat den vrouw zij: "zit wel een beetje weinig zout in hè"
Toen zag ik xe fout wel snel in.... Helemaal het zout vergeten
Achja, was verder prima te bikken
Voor een rijstijd van 5 uurtjes prima pizza, zo op het eerste gezicht.
Eerst wat den vrouw zij: "zit wel een beetje weinig zout in hè"
Toen zag ik xe fout wel snel in.... Helemaal het zout vergeten
Achja, was verder prima te bikken
tijd voor wat klusjes!
Duurt iets van 5 minuten per pizza in mijn ervaring. Duurt niet lang voordat de oven weer op temperatuur is. Voor de volledigheid, ik gebruik de G3 niet vaak meer want heb nu een Effeuno oven.Joel22 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:06:
[...]
Dank voor je antwoord! Nog maar een vraagje dan. Kun je makkelijk ook meerdere kleine pizza’s achter elkaar erin doen. Of moet hij steeds weer opwarmen?
deeg van simon giacotto, filmpjes staan in de ts. Als bloem gebruik ik la tua farina 00, te koop bij de ah en jumbo. Avond van te voren maken, 4 uur van te voren uit de koelkast.Rivanov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:19:
[...]
Ziet er netjes uit! Welk recept heb je voor je deeg gebruikt, en welke ingrediënten?
Op de ferrari smaakte dit al meer dan prima, de ooni maakt het nog beter.
Tijd van werken, tijd van rusten
:strip_exif()/f/image/UOZ3RKH2PaDEB2YfimHxqveU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mUxGcznDN8kWynFUzD5y2lol.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2mxAKYAgQC95qFCH0HjzbxY3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lOwWUa7U63VMtdMjjdIzlR12.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren weer eens pizza’s gebakken. Mocht je nog ideeen nodig hebben:
Pizza met tomatensaus, geraspte kaas, kipfilet(plakjes), ui, verse oregano, buffelmozzarella en afgelakt met Blues Hog Raspberry saus.
De andere pizza was tomatensaus, geraspte kaas, blokjes (licht uitgebakken) chorizoworst, ui, verse oregano, buffelmozzarella en pittige olijfolie.
Nog even een tip, ik heb een paar deegscheppen geprobeerd en heb tegenwoordig deze; https://amzn.eu/d/h42zbFF
Echt een top ding! Licht, geperforeerd, geanodiseerd aluminium, perfect.
Wilde eigenlijk voor de GI metal gaan, maar die zijn volgens mij niet verkrijgbaar in een korte en geperforeerde variant. Sowieso zijn ze stevig aan de prijs (100+) wat voor mij als achtertuinpizzabakker wat overdreven is.
Echt een top ding! Licht, geperforeerd, geanodiseerd aluminium, perfect.
Wilde eigenlijk voor de GI metal gaan, maar die zijn volgens mij niet verkrijgbaar in een korte en geperforeerde variant. Sowieso zijn ze stevig aan de prijs (100+) wat voor mij als achtertuinpizzabakker wat overdreven is.
Ik ben een tijdje geleden begonnen met pizza's bakken en ga volgende week de Ooni Koda 12 bestellen (nu was het nog op pizzasteen in de oven, max 235 graden). Met behulp van de pizzabijbel bereik ik inmiddels prima resultaten. Enige twijfel waar ik nog een beetje mee zit is het gebruik van maismeel. Gebruiken jullie ook maismeel bij het stretchen? Of semolina? En wat is het voordeel van beide? Ik heb nu een redelijk groffe maismeel korrel, dit is op zich lekker maar het proeft nu een beetje als een pizza van New York pizza ipv de echte italiaan. Wat zijn jullie voorkeuren?
Grappig, daar deed semola mij ook meteen aan denken. Maar toen gebruikte ik echt veel te veel, nu ik een stuk minder gebruik merk je er eigenlijk niks meer van.nickdemeijers schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:01:
Ik heb nu een redelijk groffe maismeel korrel, dit is op zich lekker maar het proeft nu een beetje als een pizza van New York pizza ipv de echte italiaan. Wat zijn jullie voorkeuren?
Morgen voor het eerst voor meerdere en andere personen dan eigen huishouden pizza's bakken op de Koda 12. Erg benieuwd of het gaat lukken wanneer er veel mensen over mijn schouder mee kijken. Gisterenavond alvast de bolletjes gemaakt en dit keer maar met de hand gedaan omdat ik bang was dat onze keuken machine deze hoeveelheid deeg niet zou trekken.
(100% Bloem, 55% water, 2% zout en 0,9 gram instant gist.)
na kneden ca 10 minuten laten rusten, daarna bolletjes maken en opbollen.
40 uur koelkast en zaterdag rond een uurtje of 2 gaan ze de koelkast uit.
:strip_exif()/f/image/Nuvc5FO2gbSVrtxaY1u8jbiL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/96fstEiEu87f7WGe4pEDOWdr.jpg?f=fotoalbum_large)
(100% Bloem, 55% water, 2% zout en 0,9 gram instant gist.)
na kneden ca 10 minuten laten rusten, daarna bolletjes maken en opbollen.
40 uur koelkast en zaterdag rond een uurtje of 2 gaan ze de koelkast uit.
:strip_exif()/f/image/Nuvc5FO2gbSVrtxaY1u8jbiL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/96fstEiEu87f7WGe4pEDOWdr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kq0FH7ot9pyGPngzDZ39pjLk.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand hier die de masterclass van Vito Iacopelli heeft gekocht? Meer bepaald zijn e-book? Zo ja, is dat de moeite of heb je genoeg met zijn YouTube filmpjes?
Ik twijfel omdat hij in zowat elk filmpje een andere hoeveelheid gist/water/bloem gebruikt en het wat moeilijk maakt om een eenduidig recept te hebben. Ik probeer namelijk in excel een recept te maken die zich automatisch aanpast naargelang de hoeveelheid gewenste pizzabollen.
Ik twijfel omdat hij in zowat elk filmpje een andere hoeveelheid gist/water/bloem gebruikt en het wat moeilijk maakt om een eenduidig recept te hebben. Ik probeer namelijk in excel een recept te maken die zich automatisch aanpast naargelang de hoeveelheid gewenste pizzabollen.
de verhoudingen hangen ook erg af van je smaak. Als je die masterclass doet denk ik dat je 995 variaties kent ipv 994Michiel95 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:03:
Iemand hier die de masterclass van Vito Iacopelli heeft gekocht? Meer bepaald zijn e-book? Zo ja, is dat de moeite of heb je genoeg met zijn YouTube filmpjes?
Het recept dat ik vaak noem werkt vrij goed voor veel mensen (laatst ook weer iemand hier gezien die me tagte) maar je kunt daar prima een hoger watergehalte in kwijt. Alleen dan is je pizza minder geschikt voor beginners.
Het recept wat ik nu van één van zijn filmpjes heb ook. Alleen is me bv de hoeveelheid gist in de Poolish niet duidelijk. Soms gebruikt hij 5gr, dan weer 3gr… dan heeft hij ook een filmpje waarin hij maar deeg maakt voor één pizzabol en zie ik ‘m evengoed 5gr gist gebruiken.Boudewijn schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:45:
[...]
de verhoudingen hangen ook erg af van je smaak. Als je die masterclass doet denk ik dat je 995 variaties kent ipv 994![]()
Het recept dat ik vaak noem werkt vrij goed voor veel mensen (laatst ook weer iemand hier gezien die me tagte) maar je kunt daar prima een hoger watergehalte in kwijt. Alleen dan is je pizza minder geschikt voor beginners.
Op hoop van zegen. Deeg gemaakt om morgenavond pizza’s te kunnen bakken.
Om 12:00 in koelkast gezet dus kan 24 uur rijzen en morgen nog 4 uur op kamertemperatuur.
Deze verhouding aangehouden:

Een uur vooraf op kamertemperatuur rijzen:
:strip_exif()/f/image/Y0AT5ftNVv0xRHg0YzaFSroU.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee bollen de rijskrat in voor 24 uur:
Om 12:00 in koelkast gezet dus kan 24 uur rijzen en morgen nog 4 uur op kamertemperatuur.

:strip_exif()/f/image/Y0AT5ftNVv0xRHg0YzaFSroU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4P0ic9ugCpvVZXEd8dd4fke5.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je ze al opgebold?Rivanov schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:20:
Op hoop van zegen. Deeg gemaakt om morgenavond pizza’s te kunnen bakken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er twee bollen van gemaakt ja. Dat zijn die twee in de krat. Zo goed mogelijk opgebold.
Heb er gewoon bollen van gedraaid…Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:55:
@Rivanov je moet nog wel even werken aan je opbol skills
Liggen nu al drie uur in de koelkast. Kan ik ze nog “opnieuw” opbollen?
Was achteraf gezien nog best eenvoudig eigenlijk.
Waarom ik dat niet meteen heb gedaan? Geen idee haha.
Heerlen en Zwolle op dit moment.sfinx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:52:
[Afbeelding]
Grillskär is weer op voorraad in een paar Ikea's.
Heb net even een snelle blik in de krat geworpen, maar de bollen zijn nauwelijks groter geworden sinds gistermiddag 12:00.
Is dat normaal als ze in de koelkast liggen? Groeien ze pas echt bij het rijzen op kamertemperatuur vanmiddag?
Of heb ik een miscalculatie gemaakt in recept v.w.b. gist? Heb namelijk een keukenweegschaal die op 1gr kan meten i.p.v. 0,01gr dus heb het gist “op de gok” toegevoegd.
Kan dat er iets mee te maken hebben v.w.b. de groei?
Is dat normaal als ze in de koelkast liggen? Groeien ze pas echt bij het rijzen op kamertemperatuur vanmiddag?
Of heb ik een miscalculatie gemaakt in recept v.w.b. gist? Heb namelijk een keukenweegschaal die op 1gr kan meten i.p.v. 0,01gr dus heb het gist “op de gok” toegevoegd.
Het groeit bij mij de eerste twee keren dat ik het heb gedaan vrijwel direct. Na een dag zie je zeker verschil. Het loopt helemaal uit, niet per se dat het omhoog komt.Rivanov schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:11:
Heb net even een snelle blik in de krat geworpen, maar de bollen zijn nauwelijks groter geworden sinds gistermiddag 12:00.
Maar teveel gist zou zorgen voor meer rijs dus dat lijkt me niet het probleem. Eerder te weinig dan?
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 03-07-2022 08:29 ]
Zou kunnen. Moest volgens Pizzapp 0,29gr in. Maar dat kon ik dus niet afwegen. Heb het dus op de gok erin gedaan.Oekol schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:28:
[...]
Het groeit bij mij de eerste twee keren dat ik het heb gedaan vrijwel direct. Na een dag zie je zeker verschil. Het loopt helemaal uit, niet per se dat het omhoog komt.
Maar teveel gist zou zorgen voor meer rijs dus dat lijkt me niet het probleem. Eerder te weinig dan?
Maakt te weinig gist iets uit?
Was het niet 2,9gr?Rivanov schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:34:
[...]
Zou kunnen. Moest volgens Pizzapp 0,29gr in. Maar dat kon ik dus niet afwegen. Heb het dus op de gok erin gedaan.
Maakt te weinig gist iets uit?

Nu ben ik geen deegmaster, maar in dat recept lijkt me het zoutpercentage het dubbele te zijn van wat je zou willen en het gist% een kwart van wat je zou willen.
We gaan het vanavond zien.Raymond schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:10:
Nu ben ik geen deegmaster, maar in dat recept lijkt me het zoutpercentage het dubbele te zijn van wat je zou willen en het gist% een kwart van wat je zou willen.
@Rivanov je zou nog kunnen overwegen iets langer op kamer temperatuur te laten rijzen/vroeger eruit te halen, en/of in een iets warmere ruimte zetten.
Zout lijkt mij nog wel prima, zit zelf op 2,5%. En dat is volgens mij al minder dan de oorspronkelijke Italiaanse recepten aanhouden.
Gist is de vraag, het lijkt mij ten eerste te weinig, maar als je het niet nauwkeurig kunt meten is er sowieso niks nuttigs over te zeggen. Weegschaal die 0,1 nauwkeurig meet is overigens prima, 0,01 zwaar overdreven.
Zout lijkt mij nog wel prima, zit zelf op 2,5%. En dat is volgens mij al minder dan de oorspronkelijke Italiaanse recepten aanhouden.
Gist is de vraag, het lijkt mij ten eerste te weinig, maar als je het niet nauwkeurig kunt meten is er sowieso niks nuttigs over te zeggen. Weegschaal die 0,1 nauwkeurig meet is overigens prima, 0,01 zwaar overdreven.
[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 03-07-2022 10:14 ]
Wil het om 12:00 uit de koelkast halen. Dan heeft het 24 uur in de koelkast gestaan en kan het nog +/- 5 uur op kamertemperatuur rijzen.defusion schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:13:
@Rivanov je zou nog kunnen overwegen iets langer op kamer temperatuur te laten rijzen/vroeger eruit te halen, en/of in een iets warmere ruimte zetten.
/edit: om 11:45 uit koelkast gehaald.
:strip_exif()/f/image/7XXhkYtK5ydF3LnmIhg9R1Dx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Rivanov op 03-07-2022 11:47 ]
Ik heb zelf nog niet de tijd genomen om een koelkast rijs uit te voeren. Maar ik gok dat je met een 1 gram nauwkeurige weegschaal eerder meer dan minder dan 0,3 gram gist gebruikt. Zal wel los lopen tijdens de kamertemperatuur rijs.Rivanov schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Wil het om 12:00 uit de koelkast halen. Dan heeft het 24 uur in de koelkast gestaan en kan het nog +/- 5 uur op kamertemperatuur rijzen.
/edit: om 11:45 uit koelkast gehaald.
[Afbeelding]
Status update. 
:strip_exif()/f/image/7SuNcP1ZLqGydrzXjZcTQdcF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil de pizza’s rond 17:30 gaan maken, na de F1.
:strip_exif()/f/image/7SuNcP1ZLqGydrzXjZcTQdcF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 03-07-2022 15:59 ]
Moet wel goed komen. Ze hebben een uur extra gekregen om te rijzenRivanov schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:58:
Status update.
[Afbeelding]
M’n zorgen waren nergens voor nodig. Deeg was super! Plakte totaal niet en was perfect te stretchen. Pizza’s waren heerlijk en bodem was super thin en randen waren redelijk luchtig en bouncy en crunchy. 
:strip_exif()/f/image/jphkX1ZR8Sn5K0XKPyeNq6bt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8FyDFe0Mh1WlfONQgklPWYFh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BMOIvgMTy1EOcoTD5XvJD40c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ly9Fi2HYw3VHSlh1M5q3eZUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jphkX1ZR8Sn5K0XKPyeNq6bt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8FyDFe0Mh1WlfONQgklPWYFh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BMOIvgMTy1EOcoTD5XvJD40c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ly9Fi2HYw3VHSlh1M5q3eZUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kUin3ioGbCcmhhPMxb7tjuf7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben sinds kort in het bezit van een pizzaoven. Dit weekend een eerste keer geprobeerd op basis van het deegrecept in de openingspost maar dit is uitgedraaid op een regelrechte flop: deegbollen niet te strechen omwille van veel te plakkerig deeg.
Ik vermoed dat dit komt omdat mijn handmixer vastliep op het deeg en ik er dan maar extra water bijgekapt heb om het toch gekneed te krijgen. Ik denk dat ik dus op zoek moet naar een stevigere mixer.
Ik ga de mixer niet enkel voor pizza gebruiken maar maak ook regelmatig desserts dus mag het budget tot ongeveer 500 eur.
Ik zag vandaag deze promo passeren: zou deze volstaan voor pizzadeeg?
https://www.coolblue.be/n...6300-s-extra-mengkom.html
Ik vermoed dat dit komt omdat mijn handmixer vastliep op het deeg en ik er dan maar extra water bijgekapt heb om het toch gekneed te krijgen. Ik denk dat ik dus op zoek moet naar een stevigere mixer.
Ik ga de mixer niet enkel voor pizza gebruiken maar maak ook regelmatig desserts dus mag het budget tot ongeveer 500 eur.
Ja zit een deeghaak bij. Maar je kan ook prima met je handen kneden. Kost je 10 minuten en zo erg is 't ook niet om te doen.Jlivermore schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:43:
Ik ben sinds kort in het bezit van een pizzaoven. Dit weekend een eerste keer geprobeerd op basis van het deegrecept in de openingspost maar dit is uitgedraaid op een regelrechte flop: deegbollen niet te strechen omwille van veel te plakkerig deeg.
Ik gebruik tegenwoordig ook een machine (een Smeg) maar heb het zeker een jaar met de hand gedaan. Ik raad je sowieso aan om het een aantal keer met de hand te doen. Dan krijg je gevoel voor het deeg en weet je wanneer het goed is. Als je dan later een machine gebruikt helpt dit je om te bepalen of het genoeg is.Jlivermore schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:43:
Let wel op de hoeveelheid deeg die je kan maken in een machine is meestal beperkt ook al heb je een grote kom.
Ik doe het gewoon met de hand. Goede workout.
ik lees hier veel mensen die gas aanraden. Al lijkt mij dat nog kostelijk met die hoge gasprijzen. Op gas heb je ook niet die heerlijke geur van houtskool.
Moet je voortdurend pellets aanvullen als je dat gebruikt? Ik lees hier 1kg voor amper 4 pizza’s, dat is wel heel veel… Of is er een verschil tussen de ooni en bv burnhard op dat vlak?
Moet je voortdurend pellets aanvullen als je dat gebruikt? Ik lees hier 1kg voor amper 4 pizza’s, dat is wel heel veel… Of is er een verschil tussen de ooni en bv burnhard op dat vlak?
Kan je dit meubel gewoon heel het jaar door buiten laten staan?sfinx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:52:
[Afbeelding]
Grillskär is weer op voorraad in een paar Ikea's.
[ Voor 33% gewijzigd door pina op 04-07-2022 22:13 ]
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.