Even een receptje voor de gewone stervelingen die geen high tech, high energy ovens hebben
Vandaag is broodbak dag, dan maak ik om en om patatjes oid of 2 a 300 gram extra deeg voor een pizza
Dus gewoon hetzelfde deeg als het brood dat ik toevallig die dag maak
Vandaag een simpel deeg waarbij ik de oude deegrestjes van de vorige bakdag heb voorzien van water/standaard meel 100% hydratie) om tot een soort zuurdesem starter te komen
Uiteindelijk
1300gr meel (1000gr tarwe T65 150gr tarwe T55 en 150gr volkoren spelt)
780gr water
geen gist want opgekweekt uit oude bakdag
26gr zout
26gr suiker
52gr boter (ja is veel maar ik wil de twee broden die bij de pizza komen langer lekker houden, vet helpt
10gr olijfolie
En dan saus, 3 tomaten, geheel in kleine stukjes gesneden, met de olijfolie uit een potje anchovis wat zout op hoog vuur, bakken tot het een soort puree is, scheut balsamico azijn erbij, vuur uit, een bosje vers geplukte oregano in kleine stukjes geknipt, af laten koelen.
In een ovenbakblik ligt het deeg voor de pizza op olijfolie en sesamzaad, ongeveer 48x48cm
Als saus koel is, dun verspreiden dus dan krijgen we een vierkante pizza.
Geraspte kaas erover
Zoon wil vlees, vrouw wil vega
Dus helft krijgt dit:
olijven
champignons
gebrokkelde Rocquefort kaas
verse ui in ringen
zongedroogde tomaat (en dat is dus letterlijk, tomaat, in 4 gesneden, alle zaden en vocht eruit en dagen in de zon leggen onder insecten bescherm ding) doe ik zelf, maar uit een zakje gaat ook)
laagje geraspte grana pardano
vlees kant
salami plakjes in 4en gesneden
gerookte ham in reepjes
anchovis filetjes
olijven
uiten ringen
laagje grana pardano
(En stiekem krijg ik altijd de beste stukken want ik eet de grens, heb dus de salami/anchovis en de blauwe kaas

)
Dat gaat de oven in voor 10 minuten, dan draait ik het bakblik (tijdens opwarmen oven bakt eerste brood in een zware gietijzeren pan gaar) en nog eens 7 a 10 minuten.
Dan leg ik overal dun gesneden Mozarella kaas op de pizza en gaat ie nog 1 minuut in de oven
Deze truc is zo belangrijk, door de mozarella pas op het allerlaatst toe te voegen is het gewelidig gesmolten en alleen een pizza in een goed restaurant haalt die kwaliteit, nooit mozarella vanaf het begin mee laten bakken in geval gebruik normale oven (speciale ovens die enorm heet zijn is ander geval)
En het mooie is, dit werkt dus echt met elk deeg, ik heb pizza's gemaakt met "witbrood" deeg maar ook 50% volkoren tarwe en 50 volkoren spelt, heerlijk, Zelfs een experiment met 30% volkoren rogge en 70% volkoren spelt werkte, dan heb je dus een diep donkere bodem.
Je hebt geen enorme oven nodig die uren verwarmen en enorme hoeveelheden energie nodig heeft. In een normale oven gaat het ook prima.
Mozarella aan het einde is sleutel.
En als je goedkoper wil en geen mozarella hebt, oud brood, jonge kaar, grana pardano (of nog veel leuker alle korsten van de stinkkazen van het fgelopen jaar bewaaard in de vriezer met wat parmesaanse kaas) in keuken machine tot een korrelige eenheid, daar zout/pepep en olijfolie bij tot alle brood kruimels verzadigd zijn als topping over wat er ook onder ligt geeft de meest crunchy/cheezy topping, onvoorstelbaar lekker voor de eters en zo gaaf dat je van oud brood en kaasresten zoiets heerlijks kan maken.
Zie deze video voor een luxere minder op oud spul georienteerd recept.
YouTube: Sicilian Christmas Pizza (Sfincione) - Food Wishes
nog steeds altijd mooi om al die prachtige ovens te zien en hoe ver mensen gaan voor een pizza, af en toe even laten weten dat het met een gewone oven ook kan lijkt me wel fijn voor ons gewone stervelingen