Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:05
Reverb_ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Denk dat een hogere hydratatie juist zorgt voor een minder knapperige korst.
Dat is niet waar - zelfs met 75% hydratatie kun je pizza uit je oven krijgen met een knapperige korst. Het is het spelen met de temperatuur van je oven (steen en vlam). Maar goed, de andere tips die ik gaf zijn meer van toepassing.

Nog wat extra info; https://thepizzaheaven.com/neapolitan-pizza-dough-hydration/
Crispy Crust
This might sound counterintuitive, but higher hydration will make the exterior of the crust crispier. The reason is that softer gluten strands that stretch thinner will get crispier when you bake the pizza.

[ Voor 47% gewijzigd door Destralak op 13-06-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
Destralak schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:42:
[...]

Dat is niet waar - zelfs met 75% hydratatie kun je pizza uit je oven krijgen met een knapperige korst. Het is het spelen met de temperatuur van je oven (steen en vlam). Maar goed, de andere tips die ik gaf zijn meer van toepassing.

Nog wat extra info; https://thepizzaheaven.com/neapolitan-pizza-dough-hydration/
True, maar in de regel is het wel zo. :).

Quote van je link:
"Doughs with lower levels of hydration rise less, which results in thinner and denser pizza crusts, often crispier too. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
Reverb_ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:50:
[...]

True, maar in de regel is het wel zo. :).

Quote van je link:
"Doughs with lower levels of hydration rise less, which results in thinner and denser pizza crusts, often crispier too. "
Ik heb naderhand de link aangepast (zegt wat meer over gluten) - ik zou zeggen experimenteer ermee, dan kom je er zelf achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 17:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

De laatste twee keren dat ik pizza bakte zat er een hele vervelende zeepsmaak aan. De afgelopen keer nog prominenter dan de keer ervoor. Nou stash ik m'n bloem in de gangkast waar oa schoonmaakspullen staan op de plank eronder. M'n bloem stond er al een tijdje (dichte Caputo zakken) dus heeft de luchten geabsorbeerd. Afrader dus :D

[ Voor 3% gewijzigd door apNia op 13-06-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:09
apNia schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:09:
De laatste twee keren dat ik pizza bakte zat er een hele vervelende zeepsmaak aan. De afgelopen keer nog prominenter dan de keer ervoor. Nou stash ik m'n bloem in de gangkast waar oa schoonmaakspullen staan op de plank eronder. M'n bloem stond er al een tijdje (dichte Caputo zakken) dus heeft de luchten geabsorbeerd. Afrader dus :D
Daarom heb ik zo'n ton aangeschaft voor mijn bloem, is het gewoon goed afgesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsfGapQkO9bBGx3zxOZOu5HcQhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCV6EZV6lHn00D4HLZccfO4R.jpg?f=fotoalbum_large

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik ga het gewoon ergens anders stashen, ik bak niet genoeg voor zo'n ton denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 11:09
Je heb ze in allerlei maten, van 3,6 liter tot 110 liter. Maar ergens anders stallen kan ook. Ik houd er gewoon van als eten in luchtdicht afgesloten tonnen of potten zit. Alles waar ik geen kilo's van op voorraad heb zit in weckpotten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:59
penjon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:09:
Afgelopen week onderstaande pizza oven gekocht. Heeft iemand dezelfde oven? welke temperatuur instellingen gebruiken jullie?

https://www.pizzastore.nl/pizza-oven-effeuno-p134h509/
Check. Geweldige oven! Zie mijn vorige post met temperatuur instellingen.
Weet niet of ik mag linken naar een ander forum, maar hier veel info (Duits): https://www.grillsportver...uno-thread.328587/page-39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:08
ElGrandoNeuso schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Check. Geweldige oven! Zie mijn vorige post met temperatuur instellingen.
Weet niet of ik mag linken naar een ander forum, maar hier veel info (Duits): https://www.grillsportver...uno-thread.328587/page-39
Linken mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:53
Top! Bedankt voor jullie tips.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Even een receptje voor de gewone stervelingen die geen high tech, high energy ovens hebben :)

Vandaag is broodbak dag, dan maak ik om en om patatjes oid of 2 a 300 gram extra deeg voor een pizza
Dus gewoon hetzelfde deeg als het brood dat ik toevallig die dag maak
Vandaag een simpel deeg waarbij ik de oude deegrestjes van de vorige bakdag heb voorzien van water/standaard meel 100% hydratie) om tot een soort zuurdesem starter te komen
Uiteindelijk
1300gr meel (1000gr tarwe T65 150gr tarwe T55 en 150gr volkoren spelt)
780gr water
geen gist want opgekweekt uit oude bakdag
26gr zout
26gr suiker
52gr boter (ja is veel maar ik wil de twee broden die bij de pizza komen langer lekker houden, vet helpt
10gr olijfolie

En dan saus, 3 tomaten, geheel in kleine stukjes gesneden, met de olijfolie uit een potje anchovis wat zout op hoog vuur, bakken tot het een soort puree is, scheut balsamico azijn erbij, vuur uit, een bosje vers geplukte oregano in kleine stukjes geknipt, af laten koelen.

In een ovenbakblik ligt het deeg voor de pizza op olijfolie en sesamzaad, ongeveer 48x48cm
Als saus koel is, dun verspreiden dus dan krijgen we een vierkante pizza.
Geraspte kaas erover
Zoon wil vlees, vrouw wil vega
Dus helft krijgt dit:
olijven
champignons
gebrokkelde Rocquefort kaas
verse ui in ringen
zongedroogde tomaat (en dat is dus letterlijk, tomaat, in 4 gesneden, alle zaden en vocht eruit en dagen in de zon leggen onder insecten bescherm ding) doe ik zelf, maar uit een zakje gaat ook)
laagje geraspte grana pardano

vlees kant
salami plakjes in 4en gesneden
gerookte ham in reepjes
anchovis filetjes
olijven
uiten ringen
laagje grana pardano

(En stiekem krijg ik altijd de beste stukken want ik eet de grens, heb dus de salami/anchovis en de blauwe kaas :D)

Dat gaat de oven in voor 10 minuten, dan draait ik het bakblik (tijdens opwarmen oven bakt eerste brood in een zware gietijzeren pan gaar) en nog eens 7 a 10 minuten.
Dan leg ik overal dun gesneden Mozarella kaas op de pizza en gaat ie nog 1 minuut in de oven
Deze truc is zo belangrijk, door de mozarella pas op het allerlaatst toe te voegen is het gewelidig gesmolten en alleen een pizza in een goed restaurant haalt die kwaliteit, nooit mozarella vanaf het begin mee laten bakken in geval gebruik normale oven (speciale ovens die enorm heet zijn is ander geval)

En het mooie is, dit werkt dus echt met elk deeg, ik heb pizza's gemaakt met "witbrood" deeg maar ook 50% volkoren tarwe en 50 volkoren spelt, heerlijk, Zelfs een experiment met 30% volkoren rogge en 70% volkoren spelt werkte, dan heb je dus een diep donkere bodem.
Je hebt geen enorme oven nodig die uren verwarmen en enorme hoeveelheden energie nodig heeft. In een normale oven gaat het ook prima.
Mozarella aan het einde is sleutel.
En als je goedkoper wil en geen mozarella hebt, oud brood, jonge kaar, grana pardano (of nog veel leuker alle korsten van de stinkkazen van het fgelopen jaar bewaaard in de vriezer met wat parmesaanse kaas) in keuken machine tot een korrelige eenheid, daar zout/pepep en olijfolie bij tot alle brood kruimels verzadigd zijn als topping over wat er ook onder ligt geeft de meest crunchy/cheezy topping, onvoorstelbaar lekker voor de eters en zo gaaf dat je van oud brood en kaasresten zoiets heerlijks kan maken.
Zie deze video voor een luxere minder op oud spul georienteerd recept.
YouTube: Sicilian Christmas Pizza (Sfincione) - Food Wishes

nog steeds altijd mooi om al die prachtige ovens te zien en hoe ver mensen gaan voor een pizza, af en toe even laten weten dat het met een gewone oven ook kan lijkt me wel fijn voor ons gewone stervelingen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:46
Silent7 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:50:
Even een receptje voor de gewone stervelingen die geen high tech, high energy ovens hebben :)

Vandaag is broodbak dag, dan maak ik om en om patatjes oid of 2 a 300 gram extra deeg voor een pizza
Dus gewoon hetzelfde deeg als het brood dat ik toevallig die dag maak
Vandaag een simpel deeg waarbij ik de oude deegrestjes van de vorige bakdag heb voorzien van water/standaard meel 100% hydratie) om tot een soort zuurdesem starter te komen
Uiteindelijk
1300gr meel (1000gr tarwe T65 150gr tarwe T55 en 150gr volkoren spelt)
780gr water
geen gist want opgekweekt uit oude bakdag
26gr zout
26gr suiker
52gr boter (ja is veel maar ik wil de twee broden die bij de pizza komen langer lekker houden, vet helpt
10gr olijfolie

En dan saus, 3 tomaten, geheel in kleine stukjes gesneden, met de olijfolie uit een potje anchovis wat zout op hoog vuur, bakken tot het een soort puree is, scheut balsamico azijn erbij, vuur uit, een bosje vers geplukte oregano in kleine stukjes geknipt, af laten koelen.

In een ovenbakblik ligt het deeg voor de pizza op olijfolie en sesamzaad, ongeveer 48x48cm
Als saus koel is, dun verspreiden dus dan krijgen we een vierkante pizza.
Geraspte kaas erover
Zoon wil vlees, vrouw wil vega
Dus helft krijgt dit:
olijven
champignons
gebrokkelde Rocquefort kaas
verse ui in ringen
zongedroogde tomaat (en dat is dus letterlijk, tomaat, in 4 gesneden, alle zaden en vocht eruit en dagen in de zon leggen onder insecten bescherm ding) doe ik zelf, maar uit een zakje gaat ook)
laagje geraspte grana pardano

vlees kant
salami plakjes in 4en gesneden
gerookte ham in reepjes
anchovis filetjes
olijven
uiten ringen
laagje grana pardano

(En stiekem krijg ik altijd de beste stukken want ik eet de grens, heb dus de salami/anchovis en de blauwe kaas :D)

Dat gaat de oven in voor 10 minuten, dan draait ik het bakblik (tijdens opwarmen oven bakt eerste brood in een zware gietijzeren pan gaar) en nog eens 7 a 10 minuten.
Dan leg ik overal dun gesneden Mozarella kaas op de pizza en gaat ie nog 1 minuut in de oven
Deze truc is zo belangrijk, door de mozarella pas op het allerlaatst toe te voegen is het gewelidig gesmolten en alleen een pizza in een goed restaurant haalt die kwaliteit, nooit mozarella vanaf het begin mee laten bakken in geval gebruik normale oven (speciale ovens die enorm heet zijn is ander geval)

En het mooie is, dit werkt dus echt met elk deeg, ik heb pizza's gemaakt met "witbrood" deeg maar ook 50% volkoren tarwe en 50 volkoren spelt, heerlijk, Zelfs een experiment met 30% volkoren rogge en 70% volkoren spelt werkte, dan heb je dus een diep donkere bodem.
Je hebt geen enorme oven nodig die uren verwarmen en enorme hoeveelheden energie nodig heeft. In een normale oven gaat het ook prima.
Mozarella aan het einde is sleutel.
En als je goedkoper wil en geen mozarella hebt, oud brood, jonge kaar, grana pardano (of nog veel leuker alle korsten van de stinkkazen van het fgelopen jaar bewaaard in de vriezer met wat parmesaanse kaas) in keuken machine tot een korrelige eenheid, daar zout/pepep en olijfolie bij tot alle brood kruimels verzadigd zijn als topping over wat er ook onder ligt geeft de meest crunchy/cheezy topping, onvoorstelbaar lekker voor de eters en zo gaaf dat je van oud brood en kaasresten zoiets heerlijks kan maken.
Zie deze video voor een luxere minder op oud spul georienteerd recept.
YouTube: Sicilian Christmas Pizza (Sfincione) - Food Wishes

nog steeds altijd mooi om al die prachtige ovens te zien en hoe ver mensen gaan voor een pizza, af en toe even laten weten dat het met een gewone oven ook kan lijkt me wel fijn voor ons gewone stervelingen :)
Leuk om eens een heel ander recept te lezen :)

Overigens, wij hebben eerder altijd onze pizza's gebakken in een normale oven die tot 250 graden ging. Wel met behulp van een pizzasteen, en later een gietijzeren pizzaplaat die ons beter bevalt. De oven die we nu hebben gaat tot 300, maar is wel een reguliere oven. En dat gaf hier toen we eenmaal een recept naar onze smaak hadden, geen enkel probleem met bakken.

Heerlijke pizza's, erg dunne, knapperige bodem (houden we van), met mooie bolling op de rand. Ik las iets van dat dat meer naar Romeins neigt dan naar Napolitaans, en dat vinden we prima.

Dus ik ben het met je eens. Ook ik schrok een beetje van alle specifieke pizza-ovens die ik hier voorbij zag komen :) Maar voor mij is dat dus zeker niet nodig voor een heerlijke eigen gebakken pizza.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
Sjamo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Leuk om eens een heel ander recept te lezen :)
de Mozarella truc heb ik van yt YouTube: YouTube
echte italiaanse chefs die gewoon duidelijk maken hoe dingen OOK kunnen (ipv dure YT "hipster" channels)
(ook de chef die een mooie tip geeft hoe wij pepe e cachio kunnen maken met veel betere kans van slagen dan alles precies op de juiste temp te hoeven doen, geweldig, als een Italiaanse restaurateur het doet hoef ik me niet te schamen dat over te nemen, goedkoper, makkelijker, en net zo lekker :
ja ik deed het eerst origineel, best wel stressen en nu is het een heerlijk dingtje voor de luie avonden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
oh oh 1 tip nog
koop een zakje diepvries spinazie, puur, dus geen a la creme
Ontdooi wat blokjes terwijl je pizza bodem rijst
Ipv de laatste minuut gebruiken om je mozarella ideaal te krijgen, mix een beetje peper/zout/peterselie met de ontdooide spinazie (een slap vormloos geheel) leg met een lepel een bergje spinazie op je pizza, en daaroverheen een plakje mozarella
Na een minuut of 2 is het een prachtige toevoeging geworden en zelfs kinderen die niet van groenten houden eten het met smaak (lol sidenote, Gordon Ramsay broccolie soep, echt alleen maar broccolie, zout peper en water door blender is iets dat zo lekker is, ik heb nog niemand ontmoet die het niet met smaak eet, knderen, ouderen, al zijn ze zelf verklaard broccoliehaters :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:16

Oekol

waka waka hey hey

Voor deze vrijdag voor het eerst zelf deeg maken. 00 pizzabloem snel bij AH en semola bij AH + Dr oetker gist en dan ben ik er toch? Verder vergeet ik niks?

Tips voor diegene die nog geen rijs bak hebben? Folie overheen of andere opties?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Oekol schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:58:
Voor deze vrijdag voor het eerst zelf deeg maken. 00 pizzabloem snel bij AH en semola bij AH + Dr oetker gist en dan ben ik er toch? Verder vergeet ik niks?

Tips voor diegene die nog geen rijs bak hebben? Folie overheen of andere opties?
Wij gebruiken altijd een wegwerp plastic badmuts voor het afdekken van schalen waarin deeg rijst.

En of je verder nog iets nodig hebt voor je deeg is ook afhankelijk van je recept denk ik. Wij gebruiken bloem, gist, suiker, zout, olie en natuurlijk water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hkuit schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:02:
[...]

@Phony heb je een website waar die 2e mod goed wordt uitgelegd? Ik kwam wat Italiaanse sites tegen, maar dat red ik toch niet met mijn vakantie-italiaans…
Ik wil idd ook die thermostaat modificeren (en/of iets met een weerstand veranderen?) maar weet niet hoe ik dat verantwoord aan kan pakken.
Ciao!
[later] ik kan wél genoeg Duits, en op een duitse website las ik dat het om het mini-schroefje in de thermostaat-schroef ging. Ik las echter ook dat je daarna niet vanzelf betere pizza’s kreeg, omdat de steen loeiheet wordt, de bodem dus snel gaar en even later zwart, terwijl de bovenwarmte de vulling nog niet gegaard heeft. Nou begrijp ik jouw tekst al wat beter. Wat is nu jouw advies om te doen na het warmer instellen van de thermostaat?
Een grote bron van inspiratie was voor mij dit topic: https://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=19732.0
Erg tweakers waardig zou ik zeggen ;) De exacte posts over de thermostaat heb ik helaas niet meer bij de hand. Stelschroef is inderdaad een optie. Ik heb t echter op de lompere manier gedaan door het verend stukje metaal iets te verbuigen zodat deze pas later uitslaat. Het vergt wat trial en error voor de juiste balans.

Je zou de thermostaat ook in zn geheel kunnen omzeilen door de bekabeling iets aan te passen, maar ik vind t zelf wel prettig om 'm werkend te houden. Enerzijds als fail save, omdat ie (weliswaar later) toch uitschakelt bij een bepaalde temperatuur. Anderzijds om tussen het bakken door de oven even uit te zetten, want anders moet je dat met de stekker doen.

Het doel van deze aanpassing is niet per se om de steen HEEL veel heter te krijgen, maar vooral om te zorgen dat de oven tijdens het bakken niet uit slaat. Daar krijg je echt slappe pizza's van. Ik meet met een IR thermometer het midden van de steen. Tussen 350-375 graden geeft bij mij een goed resultaat om te starten met bakken.

Op die link die ik je hierboven gaf zie je zelfs fanatiekelingen die een thermometer hebben ingebouwd of een draaiende steen hebben gefabriceerd. Erg leuk om te zien.

Disclaimer: alles op eigen risico. De bedrading is er niet op ontworpen. Voor een lichte aanpassing hoeft dat niet direct dramatisch te zijn, maar controleer zo nu en dan je interne bekabeling even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Het is erg interessant om te beseffen dat er relatief veel Italiaanse gerechten in de Amerikaanse canon zijn opgenomen, met een twist natuurlijk, je moet wat zonder de ingredienten van "thuis" dus zie je een NY pizza vs Chicago pizza.
Als nuchtere Hollander kunnen we prima over al dat soort dingen heenstappen en beseffen dat:
een bodem, dun, dik, met of zonder kaas/vlees in de rand
een saus, niet te veel
toppings, allerlei
gebakken
zal leiden tot een pizza.

Wat je uiteindelijk maakt is afhankelijk van je setup en de kneepjes die je zelf ontdekt.
Ik ben bijvoorbeeld dol op een dun laagje sesamzaad op de bakplaat waar ik mijn pizzas op bak, niet "gebruikelijk" maar zo makkelijk om een grote pizza na in stukken gesneden te zijn uit het bakblik te verdelen. Reactie van mensen, NL en FR, wow, nooit gehad bij mijn pizza, maar zo lekker.

je wilt sowieso olie om je bodem, dus je kan een veel hoger hydratie niveau nemen dan bij brood bakken (hydratie 50 at 60% zijn erg makkelijke degen om te bewerken, hoe hoger hydratie hoe lastiger, maar met een plens olijfolie kan je dat met 5%verhogen, want dan plakt het niet en doet het meer wat je wilt.)

Maak het jezelf niet te moeilijk, als ik een heerlijke pizza kan maken die 30 min in de oven staat, met deeg gemaakt met granen van donker volkoren spelt en volkoren rogge dan kan iedereen een lekkere pizza maken echt zo moeilijk is het niet :)

Dure energie slurpende ovens worden erg heet, dan kan je met een 60 a 70% hydratie wit deeg in 3 minuten een pizza maken, hoe langer je laat fermenteren hoe lekkerder het deeg.

En dan komen er trucks om de hoek kijken, ik heb als test eens een pizzabodem gemaakt van 100$ volkoren spelt, 70% hydratie en als toevoeging gistvlokken, zout, peper, olijfolie en bakpoeder, geen minuut vergisting, de gistvlokken gaven de smaak alsof het een dag gegist had en in 4 minuten had ik een bodem klaar.
Brood is echt niet zo moeilijk, staar je niet blind op recepten, tech of mensen die zich helemaal hebben vast gebeten in een oud recept van oma, neem het mee, bak, leer en tweak.. Mensen maken al duizenden jaren platte broden, het is dus iets wat echt erg eenvoudig is.
Je moet alleen je werkwijze aanpassen aan wat je hebt aan apparatuur, een pizza die 3 min in een high powered oven staat moet je anders plannen dan een pizza die 20 to 30 minuten in een normale oven bakt, bij het laatste kan je namelijk tijdens die 30 minuten dingen toevoegen, waar een 3 min pizza er als geheel in moet gaan en dan ook klaar is. Niets is beter, het beste is wat jij kan doen in jouw keuken/tuin, daar pas je het recept op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 09:01
apNia schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:09:
Hebben andere hier ook last van? Ik heb namelijk ook mn bloem gewoon in de voorraadkast staan in de originele verpakking (maar dan weer dichtgevouwen). De huidige zak (5kg) staat er nu ongeveer 1,5e maand en ik merk nog niks, maar het zou zonde zijn als het ineens naar schoonmaakmiddelen gaat smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Phony schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:26:
[...]

Een grote bron van inspiratie was voor mij dit topic: https://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=19732.0
Erg tweakers waardig zou ik zeggen ;) De exacte posts over de thermostaat heb ik helaas niet meer bij de hand. Stelschroef is inderdaad een optie. Ik heb t echter op de lompere manier gedaan door het verend stukje metaal iets te verbuigen zodat deze pas later uitslaat. Het vergt wat trial en error voor de juiste balans.

Je zou de thermostaat ook in zn geheel kunnen omzeilen door de bekabeling iets aan te passen, maar ik vind t zelf wel prettig om 'm werkend te houden. Enerzijds als fail save, omdat ie (weliswaar later) toch uitschakelt bij een bepaalde temperatuur. Anderzijds om tussen het bakken door de oven even uit te zetten, want anders moet je dat met de stekker doen.

Het doel van deze aanpassing is niet per se om de steen HEEL veel heter te krijgen, maar vooral om te zorgen dat de oven tijdens het bakken niet uit slaat. Daar krijg je echt slappe pizza's van. Ik meet met een IR thermometer het midden van de steen. Tussen 350-375 graden geeft bij mij een goed resultaat om te starten met bakken.

Op die link die ik je hierboven gaf zie je zelfs fanatiekelingen die een thermometer hebben ingebouwd of een draaiende steen hebben gefabriceerd. Erg leuk om te zien.

Disclaimer: alles op eigen risico. De bedrading is er niet op ontworpen. Voor een lichte aanpassing hoeft dat niet direct dramatisch te zijn, maar controleer zo nu en dan je interne bekabeling even.
Dankjewel!
Ik heb inmiddels weer eens pizza’s gebakken op de rode Ferrari; het deeg een dag vantevoren gemaakt (dat was een succes, kneed fijner, minder plakkerig), de oven goed heet (dat was minder succesvol; bodem nogal donker en al het deeg eigenlijk te gaar, omdat de topping veel tijd nodig had om te smelten). Ik zou die bovenspiraal wel willen hacken, zodat die niet meer tussendoor uit gaat, en onder wel. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js9nU85oPqok8hpwNu7y5RNRQ18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fvo8M7Lt93NMK5oY2Y7Jdujb.jpg?f=fotoalbum_large

Ons zakje bloem type 00 van AH is 500 gram. Gewoon alles terug rekenen of meer bloem kopen?

Wellicht toch ander recept pakken, staat dat voor eerste keer niet het meest makkelijke recept om te kneden is door het water.

[ Voor 22% gewijzigd door Oekol op 15-06-2022 08:19 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:16:
[Afbeelding]

Ons zakje bloem type 00 van AH is 500 gram. Gewoon alles terug rekenen of meer bloem kopen?

P.s. Wat wordt er bedoelt met 395/130 gram? Staat toch 525 gram? Of moet die bloem gemixt worden
Middels de percentages erachter kun je alles toch eenvoudig terugrekenen naar 500 gram bloem? En ja meer bloem kopen kan natuurlijk altijd ;) De 75/25 verdeling staat erachter vanwege de manier waarop ze later in het recept gaan kneden.

Zelf heb ik overigens wel altijd wat moeite met dergelijke super exacte recepten, simpelweg omdat het alleen werkt als je ook exact dezelfde bloem hebt. Iets andere bloem kan zomaar betekenen dat je wat meer of minder water nodig hebt. Het blijft dus wat mij betreft altijd een kwestie van ook goed voelen aan je deeg of er nog wat water bij moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ik222 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:20:
[...]

Middels de percentages erachter kun je alles toch eenvoudig terugrekenen naar 500 gram bloem? En ja meer bloem kopen kan natuurlijk altijd ;) De 75/25 verdeling staat erachter vanwege de manier waarop ze later in het recept gaan kneden.

Zelf heb ik overigens wel altijd wat moeite met dergelijke super exacte recepten, simpelweg omdat het alleen werkt als je ook exact dezelfde bloem hebt. Iets andere bloem kan zomaar betekenen dat je wat meer of minder water nodig hebt. Het blijft dus wat mij betreft altijd een kwestie van ook goed voelen aan je deeg of er nog wat water bij moet.
Dat inderdaad, plus wanneer je het zo uitrekent, en je koopt daadwerkelijk 500gr bloem, dan heb je geen bloem voor het werkblad (kneden) en om de pizza de oven in te schuiven lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

berghefr schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Hebben andere hier ook last van? Ik heb namelijk ook mn bloem gewoon in de voorraadkast staan in de originele verpakking (maar dan weer dichtgevouwen). De huidige zak (5kg) staat er nu ongeveer 1,5e maand en ik merk nog niks, maar het zou zonde zijn als het ineens naar schoonmaakmiddelen gaat smaken.
Ik denk dat dit pak er al een maand of 4 stond? Misschien langer. Zou het iig ergens anders stashen, of in een ton doen zoals een andere tweaker deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

ik222 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:20:
[...]

Ja klopt. Je was er snel bij, ik was verder aan het lezen en toen las ik het. Dus verwijderd uit mijn post.
Ik ga het recept van @Boudewijn wel gebruiken met twee zakken van 500 gram bloem. Wordt de eerste keer en ik snap wat je zegt met exact een recept volgen, maar voor de eerste keer ga ik juist niet aan een recept tweaken. Vrijdag moeten er gewoon links of rechtsom pizza's op tafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:13
Hoogstwaarschijnlijk is de vraag die ik nu ga stellen, heel erg hard vloeken in de kerk. :+
Maar ik stel 'm toch.

Wij eten momenteel af en toe pizza's die we zelf beleggen op de bloemkool of courgette bodems van Magioni.
Deze doen wij daarna in de oven middels de pizzastand.

Enfin. We hebben ons oog ook op de Ooni Koda 12 laten vallen, maar ik vraag me af of je dan ook prima dergelijke kant en klaar bodems kunt gebruiken met een mooi resultaat?

Of zitten hier enkel leden die puur en alleen zelf de bodems maken. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
Rivanov schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:23:
Hoogstwaarschijnlijk is de vraag die ik nu ga stellen, heel erg hard vloeken in de kerk. :+
Maar ik stel 'm toch.

Wij eten momenteel af en toe pizza's die we zelf beleggen op de bloemkool of courgette bodems van Magioni.

Enfin. We hebben ons oog ook op de Ooni Koda 12 laten vallen, maar ik vraag me af of je dan ook prima dergelijke kant en klaar bodems kunt gebruiken met een mooi resultaat?

Ik denk dat het grootste probleem hem in de temperatuur zit. Zo'n Ooni wordt gewoon 4 a 500 graden, terwijl zo'n kant-en-klaar bodem is bedoeld voor een standaard keuken-oven die op, zeg, 220c staat.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
citruspers schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Ik denk dat het grootste probleem hem in de temperatuur zit. Zo'n Ooni wordt gewoon 4 a 500 graden, terwijl zo'n kant-en-klaar bodem is bedoeld voor een standaard keuken-oven die op, zeg, 220c staat.
Makes sense. :)
Mocht iemand anders nog een andere ervaring hierin hebben, dan hoor ik het uiteraard graag!

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 22:09
Ik denk dat dat inderdaad het probleem is, tenzij je van verkoolde bloemkool houdt ;).
Deze hout/gas ovens zijn echt bedoeld voor de pizza-nerds die traditionele pizza's willen bakken zoals in Italia ;).

Natuurlijk kun je zo'n oven ook minder heet stoken en dan alsnog je bloemkool-bodem-pizza erin pleuren, maar dan kun je natuurlijk net zo goed je gewone oven in je keuken gebruiken. Die temperatuur is ook nog eens beter te regelen. Zou ik lekker zo laten ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Makes sense. :)
Mocht iemand anders nog een andere ervaring hierin hebben, dan hoor ik het uiteraard graag!
Ik heb geen Uuni maar een G3 Ferarri oven.
Heb ik het verleden wel eens kant en klaar bodems gebruik en ook de bloemkool bodems waar jij het over hebt. Zoals al gemeld is de hoge temperatuur een probleem.
Ik moest de G3 echt lager zetten anders verbrande de bodem voor de topping/kaas gaar/gesmolten was.
Dus het kan wel maar is verre van ideaal, je kan die bodems beter in de oven maken waar ze voor gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Nou het deeg is gemaakt. Ging best goed volgens mij. Heb zo'n 15 minuten gekneed en was toen mooi egaal en als een post it zoals beschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eykk3yTscC5WKqB09wxlybzvNRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnY8P6s0icXDIJa3IsU4bHEY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEHi-nSpJk0DfXyrpAGWEr9oAXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKIePbjqkoKBZ8QxqmiiAjeC.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit blijft nu in de koelkast tot vrijdag einde middag. Dan komen we thuis van een dagje weg. Anders is het waarschijnlijk te lang buiten de koelkast. Wanneer ik dan porties ga snijden en dan het deeg ga stretchen etc, moet ik dan direct beleggen? We zijn met z'n vieren en ik zie het nog niet helemaal voor me hoe dat gaat zijn vrijdag. Hoe doen jullie dit. Iedereen in keuken na elkaar zelf beleggen en dan iemand die bij de Roccbox / ooni etc staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Oekol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:22:
Hoe doen jullie dit. Iedereen in keuken na elkaar zelf beleggen en dan iemand die bij de Roccbox / ooni etc staat?
Het probleem met direct beleggen is dat er een redelijk grote kans is dat je saus langzaam je bodem in trekt, en vervolgens de bodem vast zit op je plaat. Ik zou dan eerder de bodems alvast maken (maar nog geen saus en beleg er op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:32
Rivanov schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:23:
Maar ik stel 'm toch.

Waarom gebruik je de groente bodems? Als het vanwege gluten is kan je bodems maken welke net zo goed zijn als een "normale" pizza. Dit kan in de oven of een pizza oven (waarvan ik vind dat de pizza oven en beter resultaat geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

citruspers schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:35:
[...]

Het probleem met direct beleggen is dat er een redelijk grote kans is dat je saus langzaam je bodem in trekt, en vervolgens de bodem vast zit op je plaat. Ik zou dan eerder de bodems alvast maken (maar nog geen saus en beleg er op).
Ik las verder dat Boudewijn 8 tot 24 uur van te voren het deeg in porties snijdt en dan in porties weer terug de koelkast in doet. Twee uur van te voren er uit, kan je wel als je ruimte hebt stretchen maar beleggen en tegelijk eten zie ik nog niet echt voor me. We gaan het meemaken. Zal het niet gaan beleggen van te voren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-09 14:59
2de keer pizza gemaakt volgens recept van Vito Iacopelli (met pre-ferment).
Pizzasteen op 250 graden in een elektrische bbq van 300 graden (Weber Pulse), ongeveer 6 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjOzicpQnP6LjiMTO8gTOJec8Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWkxOT9GPXVW79XwBQrWneXo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2igePs1AHCqMR37iSn4C5v43u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng5nGvALbuejVoqzV2YxBmE0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmDz6T6zbeRdA4sGMpxUWR4xAmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA1zsPIjYsmQz0LJxmzKsM1A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Oekol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:22:
Nou het deeg is gemaakt. Ging best goed volgens mij. Heb zo'n 15 minuten gekneed en was toen mooi egaal en als een post it zoals beschreven.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit blijft nu in de koelkast tot vrijdag einde middag. Dan komen we thuis van een dagje weg. Anders is het waarschijnlijk te lang buiten de koelkast. Wanneer ik dan porties ga snijden en dan het deeg ga stretchen etc, moet ik dan direct beleggen? We zijn met z'n vieren en ik zie het nog niet helemaal voor me hoe dat gaat zijn vrijdag. Hoe doen jullie dit. Iedereen in keuken na elkaar zelf beleggen en dan iemand die bij de Roccbox / ooni etc staat?
Als je het in porties snijdt, bol je ze op (mooi strak) en laat je ze nog buiten de koelkast een aantal uren rijzen. Pas als ze mooi gerezen zijn, zou ik ze pas stretchen en beleggen :)

Hoe ik het doe als er mensen op bezoek zijn of bij een feestje; pizza maken/eten is meer een sociale aangelegenheid, rekt zich over wat meer tijd, en de pizzas worden gedeeld.
Gewoon de bolletjes rustig aan maken, beleggen en bakken, iedereen pakt regelmatig een slice van wat er uit de oven komt. Als er kinderen bij zijn, kun je ze ook laten beleggen - vinden ze super interessant, creatief en leuk.

Als je een wat hoger tempo wilt, zou 1 iemand het stretchen/beleggen doen en iemand anders ze bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Michieas schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:53:
[...]

Waarom gebruik je de groente bodems? Als het vanwege gluten is kan je bodems maken welke net zo goed zijn als een "normale" pizza. Dit kan in de oven of een pizza oven (waarvan ik vind dat de pizza oven en beter resultaat geeft)
Met name voor de hoeveelheid koolhydraten. Proberen daarbij zoveel als mogelijk koolhydraatarm te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

@Boudewijn met jouw recept ben ik gisterenavond begonnen, staat nu te rijzen in de koelkast. Morgenavond gaan we eten dus ongeveer 48u er na, is dat dan vanavond x aantal aparte bollen maken en dan weer terug in de koelkast (of bijv morgenvroeg?).

En dan morgenavond twee uur van te voren uit de koelkast halen zodat het op kamertemperatuur kan komen. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oekol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:34:
@Boudewijn met jouw recept ben ik gisterenavond begonnen, staat nu te rijzen in de koelkast. Morgenavond gaan we eten dus ongeveer 48u er na, is dat dan vanavond x aantal aparte bollen maken en dan weer terug in de koelkast (of bijv morgenvroeg?).

En dan morgenavond twee uur van te voren uit de koelkast halen zodat het op kamertemperatuur kan komen. Klopt dit?
klopt. Ik vorm tegenwoordig het liefst de bollen halverwege de rijstijd, dus op -26 uur. Dit kost wel meer ijskastruimte, dus het lukt niet altijd.

Veel plezier, je hebt al een mooie start en ik ben benieuwd naar de resultaten! :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
Rivanov schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:22:

Met name voor de hoeveelheid koolhydraten. Proberen daarbij zoveel als mogelijk koolhydraatarm te eten.
Zo’n groente pizzabodem van Magioni bevat verhoudingsgewijs ongeveer net zoveel koolhydraten als een traditionele pizzabodem gemaakt op basis van 100% bloem.

Komt de Ooni Koda 12 wellicht toch een stapje dichterbij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ben de bolletjes gaan maken met m'n vrouw. We hebben 1 van 200 gram, 5 van 220 gram en 1 van 240 gram. Gaan we morgen even kijken wat de ideale maat is voor ons.

Het 'bollen' ging opzich wel oké. Had filmpje van pizzaparadijs als voorbeeld genomen. Na de 3e of 4e bol bleef het alleen heel erg aan m'n hand plakken. Toen ben ik m'n handen gaan wassen en heeft m'n vrouw het afgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3b8X6CcqmXe7IL_NmPrxHmU7Eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1jPLGzAwfG9RqavZKKUw9dw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmM-kO_ZSG9t1IrOivE5omEF0xM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IY71km08G9BdkcdEdgUuIAr0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LakEilIJ66zYHTZlkt9xlIB_HcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dckOzerRyUeHXLQs6kmXxslX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Oekol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:16:
Ben de bolletjes gaan maken met m'n vrouw. We hebben 1 van 200 gram, 5 van 220 gram en 1 van 240 gram. Gaan we morgen even kijken wat de ideale maat is voor ons.

Het 'bollen' ging opzich wel oké. Had filmpje van pizzaparadijs als voorbeeld genomen. Na de 3e of 4e bol bleef het alleen heel erg aan m'n hand plakken. Toen ben ik m'n handen gaan wassen en heeft m'n vrouw het afgemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Beetje bloem op je handen tussendoor doet wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

citruspers schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:49:
[...]

Beetje bloem op je handen tussendoor doet wonderen :)
Ja honderd procent, alleen dacht ik dat je dat pas doet morgen met het stretchen.
Heb semola gekocht hiervoor. Enfin, aldoende leert men. Wellicht volgende keer dan wel wat bloem op mijn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Oekol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:51:
[...]

Ja honderd procent, alleen dacht ik dat je dat pas doet morgen met het stretchen.
Heb semola gekocht hiervoor. Enfin, aldoende leert men. Wellicht volgende keer dan wel wat bloem op mijn handen.
Ah, misschien had ik het niet goed begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat ze bij het stretchen plakten.
Nou kan een beetje bloem bij het maken van bolletjes ook niet zo veel kwaad denk ik, zeker als het aan de buitenkant zit.

Misschien een heel klein beetje normale bloem op je handen zodra het te veel gaat plakken, en het stretchen alsnog in semola doen.

[ Voor 10% gewijzigd door citruspers op 16-06-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:04

NoTimeRemains

I know

Ik zit te twijfelen tussen de Ooni Koda 12 en de Karu 12. Beiden hebben dezelfde prijs maar de Koda heeft natuurlijk een vrij dure gasfles nodig en daarnaast de accessoires ervoor. De Karu kan ik met briketten stoken die ik al heb voor m'n bbq.

Wat zouden jullie doen?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
NoTimeRemains schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:43:
Ik zit te twijfelen tussen de Ooni Koda 12 en de Karu 12. Beiden hebben dezelfde prijs maar de Koda heeft natuurlijk een vrij dure gasfles nodig en daarnaast de accessoires ervoor. De Karu kan ik met briketten stoken die ik al heb voor m'n bbq.

Wat zouden jullie doen?
Een dure gasfles? Duur is natuurlijk relatief anders voor iedereen, maar een groene 5kg gasfles inclusief vulling kost €50, daarna alleen kosten voor de vulling (tussen de €15-25 afhankelijk van de vullocatie). En je kan echt wel een fink aantal pizza's bakken met 5kg gas. Enige andere accessoire is een gasslang + drukregelaar, maar die scoor je voor €15.

Eenmalig zo'n €65 extra, maar je briketten zijn uiteindelijk ook niet gratis ;)

Voor mij is de Koda een stukje gemak - aanzetten en ik kan weer verder met de voorbereidingen en 15 minuten later is de boel heet.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 17-06-2022 08:53 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:40

headout

Oi oi!

Ik heb afgelopen week voor de eerste keer met ingevroren pizzabollen gewerkt. Recept zoals hier beschreven, en daarna de restanten deeg in bollen in een bak geplaatst, met wat semolina op de bodem. De complete bak zo in de vriezer geplaatst, en na een aantal uren, toen de bollen hard waren, per tweetallen geëvacueerd. Klein beetje semolina ertussen zodat ik ze aan het begin van het ontdooi proces eenvoudig van elkaar kon halen.

Enkele uren voor de start van het pizza bakken een zak met 2 bollen uit de vriezer gehaald, en ontdooid in een schaal afgedekt met een theedoek. Meer dan prima resultaat; wel met de kanttekening dat de korst iets minder luchtig was dan de verse bollen. Nu zag je wel wat lucht in het deeg komen nadat het ontdooid was, maar minder dan bij de verse.

Voor mij een dikke aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

Wat zouden jullie doen?
Is dat wel lekker, briketten in je pizzaoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 23:19
Raymond schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:52:
[...]

Is dat wel lekker, briketten in je pizzaoven?
Kan prima, heb nu een houtoven, maar voorheen op een black bastard pizza's gebakken met briketten/houtskool. proef je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Tomas_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:54:
[...]

Kan prima, heb nu een houtoven, maar voorheen op een black bastard pizza's gebakken met briketten/houtskool. proef je niets van.
Ik vind tussen houtskool en briketten nogal verschil zitten. Wat heb jij gebruikt op je black bastard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 23:19
Raymond schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:30:
[...]

Ik vind tussen houtskool en briketten nogal verschil zitten. Wat heb jij gebruikt op je black bastard?
Eens

(te dure) houtskool, ben dus blij met de houtoven, eigen hout voorziening, ik heb zelf een bos.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomas_ op 17-06-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers

Wat zouden jullie doen?
Ik heb zelf een houtgestookte Fyra, en ondanks dat daar erg lekkere pizza's uit komen (houtrook voegt voor mijn gevoel wel wat toe) is het wel tricky, zeker omdat de temperatuur alle kanten op schiet. Een oven met gas zou een stuk consistenter moeten zijn, en makkelijker op de juiste temperatuur te krijgen.

Briketten lijken me daar een beetje tussenin zitten, consistenter dan brandend hout, maar minder consistent dan gas.

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 17-06-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Tomas_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Eens

(te dure) houtskool, ben dus blij met de houtoven, eigen hout voorziening, ik heb zelf een bos.
En indien je niet over een eigen bos beschikt :) : waar schaffen anderen hun hout aan? Hier in de omgeving heb ik wel enkele adressen gevonden, maar leveren niet thuis of verwachten dat je direct een kuub afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
headout schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:12:
[...]

En indien je niet over een eigen bos beschikt :) : waar schaffen anderen hun hout aan? Hier in de omgeving heb ik wel enkele adressen gevonden, maar leveren niet thuis of verwachten dat je direct een kuub afneemt.
Heb je niet iemand met een haard/kachel in de buurt? Ik heb zelf een kachel en neem dus wel regelmatig een kuub of meer af. Zou er geen probleem mee hebben als iemand af en toe een bakje komt halen voor een paar euro. Alternatief is een zakje bij de welkoop oid, maar daarvan vind ik de kwaliteit vaak minder.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:16:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt een te hoge percentage water gebruikt voor het type bloem, dit is de reden waarom het zo plakkerig is. Tijdens het strechen ga je een aardige hoeveelheid semola nodig hebben ;).

Farina bloem van de AH is een relatief zwakke bloemsoort (lage W-waarde). Hoe hoger de W-waarde, hoe meer water er door de bloem opgenomen kan worden en geschikter is voor een langere rijstijd.

Wanneer je de volgende keer weer dit type bloem gaat gebruiken kun je beter het vochtpercentage aanpassen. Je kan dan het beste 54% water en 2% olijfolie aanhouden.

Bij een sterke(re) bloemsoort, in combinatie met een normale oven, is 58% water en 2% olijfolie een goede combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 14:10
GermanPivo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:50:
[...]

Een dure gasfles? Duur is natuurlijk relatief anders voor iedereen, maar een groene 5kg gasfles inclusief vulling kost €50, daarna alleen kosten voor de vulling (tussen de €15-25 afhankelijk van de vullocatie). En je kan echt wel een fink aantal pizza's bakken met 5kg gas. Enige andere accessoire is een gasslang + drukregelaar, maar die scoor je voor €15.

Eenmalig zo'n €65 extra, maar je briketten zijn uiteindelijk ook niet gratis ;)

Voor mij is de Koda een stukje gemak - aanzetten en ik kan weer verder met de voorbereidingen en 15 minuten later is de boel heet.
Ik denk dat jij al een tijdje geen gasfles of vulling meer hebt gehaald, prijzen zoals genoemd waren tot vorig jaar correct maar reken voor nu enkel de vulling maar op zeker het dubbele.
Hier zelf vorige week nog € 50 kunnen aftikken voor enkel de vulling (5kg).
Maar zoals gezegd, je doet er zeker een hele tijd mee, dus echt duur mwah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Cujo74 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat jij al een tijdje geen gasfles of vulling meer hebt gehaald, prijzen zoals genoemd waren tot vorig jaar correct maar reken voor nu enkel de vulling maar op zeker het dubbele.
offtopic:
Nou, dat eerste klopt inderdaad :9 Maar heb je een groene fles? Want de navullingen van de vlauwe primagaz zijn inderdaag €50 euro voor 5 kg. Maar dan betaal je ook wat voor de service dat je in bijna heel Europe die flessen om kan ruilen.
Een groene fles kan je nog steeds laten vullen voor die prijzen. Bijvoorbeeld https://www.dewitschijnde...ling-stalen-gasfles-5-kg/ , maar bij de lokale caravanzaak (randstad) ook voor die prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 17-06-2022 13:40 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Freshouttheoven schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:21:

Bij een sterke(re) bloemsoort, in combinatie met een normale oven, is 58% water en 2% olijfolie een goede combi.
58% bij een normale oven? Dat lijkt me veel te laag, dat is nagenoeg het minimum van de AVPN, en die gaan uit van bakken met een houtgestookte oven op zo'n 500c.

Ter vergelijking, in Elements of Pizza beveelt Ken Forkish bijna 70% water aan voor pizza die in de huis-tuin-en-keuken oven gaat, simpelweg omdat die veel langer moet bakken, en het water dus veel meer kans krijgt om te verdampen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Cujo74 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Het is het wel waard even rond te shoppen. € 50 voor 5kg is zelf nu heel erg hoog. Heb vrij recent net geen € 60 betaald voor 9,5kg (primagaz statiegeldfles, te krijgen bij o.a. welkoop, gamma, praxis). En dat is al een van de duurdere opties.
Eigendomsflessen laten vullen is aanzienlijk goedkoper. Maar nogal afhankelijk van wat voor locaties bij jou in de buurt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Hier staat ie net, wat een knapperd! <3

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
NoTimeRemains schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:44:
[...]

Hier staat ie net, wat een knapperd! <3
Korting gekregen? Dus uiteindelijk voor € 269 gekocht?
Had je gewoon de website laten zien van De Bijenkorf? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 17-06-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Rivanov schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Korting gekregen? Dus uiteindelijk voor € 269 gekocht?
Had je gewoon de website laten zien van De Bijenkorf? :)
Yes!

Het was dus even wat gedoe omdat de Bijenkorf de EAN code niet vermeld op hun website, ook hun chat medewerker wist dit niet. Maar goed dan kan Hornbach kijken naar de afmetingen en die zijn op hun site precies 1 cm groter dan de afmetingen bij de Bijenkorf. Maar goed t heeft geen schoorsteen dus geen Karu en hij was te klein voor de 16" dus t moest wel de 12" zijn. Uiteindelijk met wat teleurgesteld gelul aan mijn kant, de website van Ooni en een bedrijfsleider d'r bij gaf men (beetje schorvoetend) de korting. Dus voor €269.10

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
NoTimeRemains schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Yes!

Het was dus even wat gedoe omdat de Bijenkorf de EAN code niet vermeld op hun website, ook hun chat medewerker wist dit niet. Maar goed dan kan Hornbach kijken naar de afmetingen en die zijn op hun site precies 1 cm groter dan de afmetingen bij de Bijenkorf. Maar goed t heeft geen schoorsteen dus geen Karu en hij was te klein voor de 16" dus t moest wel de 12" zijn. Uiteindelijk met wat teleurgesteld gelul aan mijn kant, de website van Ooni en een bedrijfsleider d'r bij gaf men (beetje schorvoetend) de korting. Dus voor €269.10
Hmm, dus het ging al met al niet van harte? Dus kans is ook aanwezig dat je een slecht gehumeurd persoon treft die er dus niet in mee gaat.

In de specs op de website van De Bijenkorf staat overigens ook dat het voor pizza's is van maximaal 33cm. Dus dat betreft de Koda 12.

Maar onder aan de specificaties hebben ze het ook over de Fyra. :+
Dus het is lekker inconsistent.
Belangrijkste kenmerken:

Gasgestookt (propaan, 30 mbar)
Voor pizza's tot 33 cm (13")
Klaar voor gebruik in 15 minuten
Bereikt temperatuur tot 500°C
De supercompacte Ooni Koda is direct uit de doos klaar en is binnen enkele seconden klaar voor gebruik. Klap gewoon de opvouwbare poten open, plaats de pizzasteen en sluit hem aan op een gasfles (gasslang en -drukregelaar zijn niet bijgesloten). Geen montage, geen rommel, geen gedoe. En met een gewicht van slechts 12 kilo is de Fyra ultra-draagbaar dus ook prima mee te nemen naar camping, boot of park

[ Voor 36% gewijzigd door Rivanov op 17-06-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Welk koppelstuk heb je er overigens bijgekocht @NoTimeRemains ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freshouttheoven schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Je hebt een te hoge percentage water gebruikt voor het type bloem, dit is de reden waarom het zo plakkerig is. Tijdens het strechen ga je een aardige hoeveelheid semola nodig hebben ;).

Farina bloem van de AH is een relatief zwakke bloemsoort (lage W-waarde). Hoe hoger de W-waarde, hoe meer water er door de bloem opgenomen kan worden en geschikter is voor een langere rijstijd.

Wanneer je de volgende keer weer dit type bloem gaat gebruiken kun je beter het vochtpercentage aanpassen. Je kan dan het beste 54% water en 2% olijfolie aanhouden.

Shit dat is zonde! Had gezocht op die type 00 bloem wat ik veel las en welke ik 't snelst zou hebben. Net uit de koelkast gehaald en plakt inderdaad nog. Dan maar veel semola en de volgende keer ergens online dingen bestellen (niet alleen bloem, maar wil ook kijken voor zo'n bak om te rijsen en zo'n krabber. Wellicht nog een houten serveer plank). Als dat allemaal bij pizzaplein oid kan daar even grote bestelling doen van 5kg.

Ben benieuwd hoe het smaakt vanavond. Denk dat ik alle bollen ga maken vanavond in de Roccbox en dan morgen als ontbijt/lunch nog wat nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Rivanov schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Hmm, dus het ging al met al niet van harte? Dus kans is ook aanwezig dat je een slecht gehumeurd persoon treft die er dus niet in mee gaat.

In de specs op de website van De Bijenkorf staat overigens ook dat het voor pizza's is van maximaal 33cm. Dus dat betreft de Koda 12.

Maar onder aan de specificaties hebben ze het ook over de Fyra. :+
Dus het is lekker inconsistent.

[...]

[...]
Nee het ging niet van harte maar gewoon even zeuren. Tis een gratis Ooni 12" peel :+

Ik heb deze van de Gamma gekocht (https://www.gamma.nl/asso...verseel-30-mbar/p/B137428). Hornbach had alleen vele duurdere liggen en ik had weinig zin om voor het merkje CampinGaz te betalen. De Gamma ligt 100 meter van de Hornbach dus die heb ik daar maar gehaald.

This is the Way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Rivanov
Ze zoeken bij de hornbach laagste prijs garantie meestal inderdaad op de EAN code, want van veel producten zijn verschillende varianten in omloop, ze willen gewoon weten dat het exact dezelfde is.

Op de website staat als voorwaarde:
"Identiek betekent voor ons dat de producent, typeaanduiding enz. identiek zijn of alle gespecificeerde eigenschappen van het artikel identiek zijn. Voorwaarde is dat het gaat om vergelijkbare verpakkingseenheden resp. verpakkingen."

Als ze dat niet makkelijk kunnen vaststellen, kan het wat moeite kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
defusion schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:04:
@Rivanov
Ze zoeken bij de hornbach laagste prijs garantie meestal inderdaad op de EAN code, want van veel producten zijn verschillende varianten in omloop, ze willen gewoon weten dat het exact dezelfde is.

Op de website staat als voorwaarde:
"Identiek betekent voor ons dat de producent, typeaanduiding enz. identiek zijn of alle gespecificeerde eigenschappen van het artikel identiek zijn. Voorwaarde is dat het gaat om vergelijkbare verpakkingseenheden resp. verpakkingen."

Als ze dat niet makkelijk kunnen vaststellen, kan het wat moeite kosten.
Begrijp ik. En ze gaan er natuurlijk alles aan doen om er niet aan te hoeven voldoen. :+
Enfin, genoeg off-topic denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 14:10
defusion schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Het is het wel waard even rond te shoppen. € 50 voor 5kg is zelf nu heel erg hoog. Heb vrij recent net geen € 60 betaald voor 9,5kg (primagaz statiegeldfles, te krijgen bij o.a. welkoop, gamma, praxis). En dat is al een van de duurdere opties.
Eigendomsflessen laten vullen is aanzienlijk goedkoper. Maar nogal afhankelijk van wat voor locaties bij jou in de buurt zitten.
Nog beetje offtopic, maar ik moet mezelf corrigeren het was 6 kg, ook Primagaz. En € 50 is momenteel toch echt de reguliere prijs bij een Praxis en Welkoop etc.
9,5kg variant is met slechts € 10 meerprijs de betere deal, enkel zit je met behoorlijk wat grotere fles. Past bij mij dus net niet op de plaats waar ie nu staat.
Ook moet ik dat ding nog geregeld verslepen, o.a. onkruidbranden etc. dus mobiliteit is me ook wat waard.
Is dat niet van belang dan kun je beter inderdaad voor grotere en/of stalen fles gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
citruspers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:59:
[...]

58% bij een normale oven? Dat lijkt me veel te laag, dat is nagenoeg het minimum van de AVPN, en die gaan uit van bakken met een houtgestookte oven op zo'n 500c.

Ter vergelijking, in Elements of Pizza beveelt Ken Forkish bijna 70% water aan voor pizza die in de huis-tuin-en-keuken oven gaat, simpelweg omdat die veel langer moet bakken, en het water dus veel meer kans krijgt om te verdampen.
Ik had het beter moeten nuanceren.

Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van het type pizza wat je lekker vindt/ wilt bakken. Aangezien de structuur van een echte Napolitaanse pizza nooit zal lukken in een huis-tuin-en-keuken oven, en de meerderheid de voorkeur geeft aan een krokante bodem is 58% zeker geschikt. Gebakken op staal krijg je in 6 tot 7 minuten een pizza waarvan de bodem en korst krokant zijn maar in zekere zin ook nog chewy.

Als je van een zachte/ slappe pizza houdt (Napolitaanse-stijl) dan is 58% inderdaad aan de lage kant.

Wat sowieso een goede tip is bij een huis-tuin-en-keuken oven, ongeacht het type pizza, is om de pizza eerst voor te bakken met alleen tomatensaus voor 3 tot 4 minuten en vervolgens te beleggen en direct af te bakken gedurende nog een 3 tot 4 minuten (afhankelijk van de oven en max. temperatuur). Ook voor beginners met bijv. een Roccbox of Ooni Karu is het raadzaam om op max ~ 60% te beginnen in combinatie met een sterke bloeemsoort, deeg zal dan minder snel plakken en zo krijg je het strechen makkelijker/ sneller onder de knie ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Nou de eerste keer zit er op! Het stretchen was extreem lastig, moest echt veel semola bij wat resulteerde dat de roccbox een dikke vlam gaf :+

Dus de keren er na proberen zoveel mogelijk er af te blazen etc. Deeg was luchtig en smaakte opzich oké. Had stiekem wel wat meer smaak verwacht maar iedereen vond het smullen.

Enfin, de tomatensaus was (te) dik. Hierdoor de eerste pizza te weinig saus gedaan omdat ik niet teveel wilde doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqDBbGqaV2h8bx_Hdnr29AGIdbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PteHddrztWpghUFDBcipJ6hl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzx1sz69A8r9JgKKZAMl7T5Zc2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyLzU4ACz24mNlOaBFKG6b23.jpg?f=fotoalbum_large

Maarja vaak ben je te bang: nummero dos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lK1iEj7Et5EGLTEN6NaoIoUP1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPVOPEWDMx8i7GkgXPtyGzpY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6JtajcYunT7ypyGyspfma4oCJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSccRNSqKPbLuW7NVmAcvYA5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wK-umS4Ek2Nn7La6yXcXcoeJOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbXJOcQaGT3vUNpdNsGmhUNP.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p42Qp1XyRPdTDbg2QF_EuAEc9wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0O9w4eH0FbwkJ3TlWbzvT6i.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de laatste had ik echt heel veel moeite. Met het stretchen liep het extreem terug. Dus een rondje lukte echt niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR4RuAUE_UFaAPk1m2qS6Me5ii8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6lY4iE5yaLKnk5KsFRTTlmC.jpg?f=fotoalbum_large

Wel de welbekende leopard spots op m'n pizza's gekregen die goed waren, zoals gelezen hier op het forum is dat goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Ziet er uit als prima pizza's @Oekol!
Verder is en blijft het experimenteren, maar dat is dan ook de helft van de lol 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
NoTimeRemains schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Nee het ging niet van harte maar gewoon even zeuren. Tis een gratis Ooni 12" peel :+

Ik heb deze van de Gamma gekocht (https://www.gamma.nl/asso...verseel-30-mbar/p/B137428). Hornbach had alleen vele duurdere liggen en ik had weinig zin om voor het merkje CampinGaz te betalen. De Gamma ligt 100 meter van de Hornbach dus die heb ik daar maar gehaald.
Gekocht bij Hornbach Best! Deden totaal niet moeilijk. Keken op de website van Bijenkorf.. “Koda 12.. klopt!”

Done. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
Woep!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/feqVK53.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

@Boudewijn is dit de goede bloem? https://shop.italieplein....dYGe-Zse_rLBoCCzoQAvD_BwE

Je recept is namelijk dikke prima, had gewoon zelf het verpest met verkeerde bloem. De link naar hanos is niet werkend, maar denk dat het deze is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oekol schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:37:
@Boudewijn is dit de goede bloem? https://shop.italieplein....dYGe-Zse_rLBoCCzoQAvD_BwE

Je recept is namelijk dikke prima, had gewoon zelf het verpest met verkeerde bloem. De link naar hanos is niet werkend, maar denk dat het deze is?
Dat is hem ja. Dank je wel <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Boudewijn schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:41:
[...]

Dat is hem ja. Dank je wel <3
Top ga daar even wat dingen bestellen. Zoals deegkrat en krabber. Kijken of we bij het gratis verzenden kunnen uitkomen. Iemand toevallig nog wat nodig omgeving Amersfoort?

Ik breng het wel langs als het een beetje in de buurt is :>

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 18-06-2022 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
Gezien de redelijke wildgroei aan nieuwe pizza-oven bezitters de afgelopen dagen:

Haal vooral een infrarood-thermometer, zeker als je een oven op hout(skool) hebt. Daarmee haal je in ieder geval een deel van het giswerk uit het bakken van je pizza.

Duur zijn ze niet, een generiek model van de bouwmarkt/action/bol/aliexpress volstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb zojuist wat Tarwe Griesmeel gehaald als vervanger van Semola om op de Peel te strooien.
Ben benieuwd vanavond. De vuurdoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
De eerste pizza's zijn gebakken. Voor een eerste keer viel het zeker niet tegen, maar nog veel te leren en oefenen qua deegbereiding. M'n vrouw had een recept ergens gevonden. Deeg was erg sticky en kregen het niet lekker egaal. Dus we hadden kleine en ietsjes dikkere pizza's. Kregen de bodem niet goed gestretched.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aD5Elj_7To0eZXNT-k8zSDyDvKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZpizN2zXQ8IhCt5akwO1IcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het recept:
- 300 gram water (lauwwarm - rond de 30 graden)
- 1 zakje gedroogde gist (7 gram)
- 500 gram bloem (type "00" (Italiaans pizzabloem)**)
- 25 gram olijfolie (+ extra om de kom in te vetten)
- 12 gram zout

Vanmiddag rond 13:00 gemaakt en op kamer temperatuur in de keuken laten liggen, in houdbaarheidsfolie.
Begon op den duur als een malle te rijzen met deze temperaturen natuurlijk. :+

Tarwe griesmeel op de peel deed wel wonderen. Pizza's gleden makkelijk van de peel in de oven.
Het enige waar ik mee zat te stoeien, was de pizza terug op de peel te krijgen om 'm te draaien.
Kreeg 'm telkens voor 3/4 op de peel maar het achterste deel wilde er dan niet op.

Wat ik nu deed was de peel helemaal de oven in steken, onder de pizza door zodat deze tegen het achterwandje aan kwam. Zo schoof de pizza via dat wandje uiteindelijk op de peel.

Nadeel was dat er af en toe wat van de pizza op de steen viel, waardoor er dan een klein brandje ontstond. :+

Iemand tips om de pizza moeiteloos en zonder dat "achterwandje" op de peel te krijgen? Of is dat wandje daar juist voor bedoeld?

[ Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 18-06-2022 18:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaal_en_dik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-09 03:26
Hoi en hallo!
Goed om te zien dat iedereen nog lekker aan het bakken is.
Met de huidige temperatuur vandaag voel ik mijzelf ook aardig gebakken. Dit zij van die dagen dat zo'n buitenkeuken als die van Wackmack goed van pas zou komen. Wat een plaatje is dat geworden!

Even wat creaties delen;
Mozzarella, zongedroogde tomaatjes, geitenkaas en een olijfolie en peterselie saus
aanrader: ja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFOVkO_TT8otYuzTM2AHOAfNqsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pEUiPYJcFTj5rlZ487gJufK6.png?f=user_small

Vijgen, prosciutto, rucola, mozzarella, olijfolie
aanrader: ja,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppmgbmnE7-AegmptshNIisM5Zzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ah8xRnoCksrW9u5LDuKaDFLO.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2oi5F4dRcHC6gjWqC52HMf1vuA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ehcOlAuYc1HbA2TgiIZlKB8A.png?f=fotoalbum_large

Overrijpe tomaat, grillworst, mozzarella
aanrader: meh niet bijzonder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ys4V8FhCtmVYsDExWCzb-PQaio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/db7jz6aKgGBcWEhDxdp4YqzB.png?f=user_large

Zalm, tomaat blokes, Mozzarella
aanrader: meh, tonijn is een betere keus als je van vis houdt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyooEvfARFewVRKIz6FHQc0CYmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZVpObHgGWEndOyxFq98UA72J.png?f=fotoalbum_large

Ham, Champion, mozzarella met tomatensaus
aanrader: ja, oud en vertrouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxoNhp4vHBSLFwChxhg44QcrDXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zb5Et9Pq6ZLLAJpO7aTJvSo3.png?f=user_large

Zoete paprika, een overgebleven fuet worst, mozzarella en pesto saus
aanrader: ja maar snijdt de fuet niet te dun, dan brand het aan :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-TMcb6aTJICN4QfPDqlGhvnEzw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IBBPZwq76cSlYAebnKrZznkA.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
Na een paar maanden lurken hier heb ik veel geleerd en ga ik ook een resultaat posten :) Ik maak al langer pizza in mijn oven op een pizzasteen, maar die oven gaat maar tot 250 graden en dat is het dan toch niet helemaal, vooral als je er een paar wilt maken.

Maar vanavond was het de beurt aan de kamado om eens pizzaoven te spelen. Vanmorgen het deeg gemaakt (500g bloem 00, 300 g water, 10 g zout en 4 g gist, hydratatie 60%). Een beetje laat om het op de dag zelf te doen, maar goed, het kon net uit. Deeg heeft uiteindelijk 7h de koelkast van binnen gezien en na verdelen en opbollen nog 2h op kamertemperatuur gelegen. Het was heerlijk zacht bij het stretchen, nog wel licht elastisch maar de bodem kon ik flinterdun krijgen zonder dat er meteen gaten in vielen. Dat heb ik ook weleens anders gehad, 'n klein gaatje kan vreselijk veel ellende opleveren van pizza's die blijven plakken aan je schep tot een vieze en rokende pizzasteen.

Kaas was ook altijd een dingetje; ik mixte vaak wat gewone geraspte kaas met van die 50-cent mozzarella uit zo'n supermarkt zakje en iets van grana padano oid, net wat voorhanden was, maar dat miste wel wat authenticiteit. Maar bij de AH een zakje pizzakaas kopen van 3 euro vond ik altijd wat overdreven. Goed, van een tip in dit topic leerde ik dat de Sligro dus grote blokken mozzarella had, dus die vandaag gekocht (1 kg mozzarella op een rol), en een kwart hiervan in kleine blokjes gesneden en verdeeld over de pizza's. De rest van die kaas ligt in de vriezer. Deze kaas smolt fantastisch, hij was vooral niet zo zeiknat als die mozzarella die in een zak met water wordt verkocht.

De kamado kon een temperatuur van tegen de 340 goed vasthouden! Ik heb de kamado en pizzasteen zo'n 30 minuten laten staan voordat de eerste pizza er in ging. Die eerste pizza was in 2 minuten klaar, maar wel redelijk zwart aan de onderkant (terwijl ik toch een heat deflector tussen de kolen en de pizzasteen had). Dat was wel op het randje van niet-ok, maar met een beetje schrapen kom je er ook. De overige pizza's gingen echt nagenoeg perfect, ca 3 minuten per stuk, geen zwarte onderkant meer en de vulling was ook gaar.

Ze waren toch nog een klein klein beetje bleek bovenop de korst, dus volgende keer wil ik nog even de bovenste vent dichtgooien 10 minuten van te voren om goed veel hitte te verzamelen in de dome, zodat ook de korst nog een tikje bruin kan worden. Of kan ik beter iets van olie toevoegen aan mijn deeg? Dat zat er nu helemaal niet in.

Hoe dan ook, het resultaat was nu al buitengewoon lekker!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbUtTSJRTL12qL7u2Xr-SmbqB_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3CBbDCyMtDJXcwGe14MjtVgX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Echte pepperoni krijg je dat in Nederland ook?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:59
NoTimeRemains schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:02:
Echte pepperoni krijg je dat in Nederland ook?
Appie verkoopt het. https://www.ah.nl/producten/product/wi454038/ah-pepperoni

Edit: ….zo te zien is dit geen authentieke pepperoni

[ Voor 10% gewijzigd door ElGrandoNeuso op 19-06-2022 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor de fans (zoals ik...) , Er is nu ndudja in de aanbieding bij de Hanos. https://www.hanos.nl/nl/A...E-SALAMI-200GR/p/31102920

Tot september.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Rivanov schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:19:
De eerste pizza's zijn gebakken. Voor een eerste keer viel het zeker niet tegen, maar nog veel te leren en oefenen qua deegbereiding. M'n vrouw had een recept ergens gevonden. Deeg was erg sticky en kregen het niet lekker egaal. Dus we hadden kleine en ietsjes dikkere pizza's. Kregen de bodem niet goed gestretched.

[Afbeelding]

Het recept:
- 300 gram water (lauwwarm - rond de 30 graden)
- 1 zakje gedroogde gist (7 gram)
- 500 gram bloem (type "00" (Italiaans pizzabloem)**)
- 25 gram olijfolie (+ extra om de kom in te vetten)
- 12 gram zout

Vanmiddag rond 13:00 gemaakt en op kamer temperatuur in de keuken laten liggen, in houdbaarheidsfolie.
Begon op den duur als een malle te rijzen met deze temperaturen natuurlijk. :+

Tarwe griesmeel op de peel deed wel wonderen. Pizza's gleden makkelijk van de peel in de oven.
Het enige waar ik mee zat te stoeien, was de pizza terug op de peel te krijgen om 'm te draaien.
Kreeg 'm telkens voor 3/4 op de peel maar het achterste deel wilde er dan niet op.

Wat ik nu deed was de peel helemaal de oven in steken, onder de pizza door zodat deze tegen het achterwandje aan kwam. Zo schoof de pizza via dat wandje uiteindelijk op de peel.

Nadeel was dat er af en toe wat van de pizza op de steen viel, waardoor er dan een klein brandje ontstond. :+

Iemand tips om de pizza moeiteloos en zonder dat "achterwandje" op de peel te krijgen? Of is dat wandje daar juist voor bedoeld?
Waar zijn de foto's van de pizza's? (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Rivanov schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:19:
Snelheid is de belangrijkste truc volgens mij? En als ie er deels op ligt, langzaam peel+pizza een stukje naar je toe halen en dan nogmaals de peel snel naar binnen stoten om 'm er verder onder te schuiven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Oekol schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Waar zijn de foto's van de pizza's? (y)
We waren te druk met alle werkzaamheden, dat die foto’s er helaas niet van zijn gekomen.
Volgende keer. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Orion84 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Snelheid is de belangrijkste truc volgens mij? En als ie er deels op ligt, langzaam peel+pizza een stukje naar je toe halen en dan nogmaals de peel snel naar binnen stoten om 'm er verder onder te schuiven.
Ik heb de eerste al tegen t achterwandje aangekwakt... Die heeft het niet gered... :F

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zoveel zin in de volgende keer! Zojuist voor 50 euro bij italieplein besteld. Benieuwd wanneer het binnen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ElGrandoNeuso schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Appie verkoopt het. https://www.ah.nl/producten/product/wi454038/ah-pepperoni

Edit: ….zo te zien is dit geen authentieke pepperoni
Ook bij de appie: Herz pittige Hongaarse salami oid. Twee worstjes in een zakje dus zelf snijden. Doet het heel goed hier op de pizza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Oekol schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:47:
Zoveel zin in de volgende keer! Zojuist voor 50 euro bij italieplein besteld. Benieuwd wanneer het binnen komt
Wat heb je allemaal besteld? :)
Wil daar namelijk ook binnenkort gaan bestellen, maar weet nog niet precies wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Visitor.q schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:27:
Ze waren toch nog een klein klein beetje bleek bovenop de korst, dus volgende keer wil ik nog even de bovenste vent dichtgooien 10 minuten van te voren om goed veel hitte te verzamelen in de dome, zodat ook de korst nog een tikje bruin kan worden. Of kan ik beter iets van olie toevoegen aan mijn deeg? Dat zat er nu helemaal niet in.
Klein beetje olijfolie over de korst strijken voordat je pizza de oven of BBQ opgaat, will do the trick. Mooie bruine korst gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Boudewijn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:35:
Voor de fans (zoals ik...) , Er is nu ndudja in de aanbieding bij de Hanos. https://www.hanos.nl/nl/A...E-SALAMI-200GR/p/31102920

Tot september.... 8)
Heerlijk inderdaad, helaas moet je wel een pasje zien te regelen :'(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXMbitwGQLLUCu-JhzFyieNRW0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMTo59ROSqmJYUD5OwTVw29z.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren weer pizzadag. De eerste keer met nieuwe (reguliere) oven. Even met alleen saus in de Ferrari, daarna met toppings afbakken op 300 graden in de gewone oven. Bevalt goed zo, beste kleur die ik er tot nu toe op kreeg. Ik heb wel het idee dat ik die Ferrari net zo goed kan vervangen door een pizza steen of steel in de huidige oven.

Recept: +-28 uur kamer temperatuur, 65% hydration. Ik zat voorheen meer richting de 60-62%, is wel een wat moeilijker verwerkbaar deeg. Smaakte goed, maar weet niet of ik nu zoveel verschil proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Mj2sL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:35:
[Afbeelding]

Gisteren weer pizzadag. De eerste keer met nieuwe (reguliere) oven. Even met alleen saus in de Ferrari, daarna met toppings afbakken op 300 graden in de gewone oven. Bevalt goed zo, beste kleur die ik er tot nu toe op kreeg. Ik heb wel het idee dat ik die Ferrari net zo goed kan vervangen door een pizza steen of steel in de huidige oven.

Recept: +-28 uur kamer temperatuur, 65% hydration. Ik zat voorheen meer richting de 60-62%, is wel een wat moeilijker verwerkbaar deeg. Smaakte goed, maar weet niet of ik nu zoveel verschil proef.
Wauw. Ziet er super uit! Mag ik vragen welke ingrediënten jij gebruikt hebt voor dit deeg? En dan ook het type bloem? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Rivanov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:41:
[...]

Wauw. Ziet er super uit! Mag ik vragen welke ingrediënten jij gebruikt hebt voor dit deeg? En dan ook het type bloem? :)
Dankje! Zit wel een filtertje overheen hoor ;-)

Ik heb de Pizzapp gebruikt en het volgende recept:
1kg Caputo Pizzeria
650g water (65%)
32g zout (3,2%)
0,15g ADY (ik vermoed iets meer, lastig met die mini beetjes)

Eerst alleen bloem en water mengen, half uurtje laten staan. Dan zout en gist erbij mengen. Half uurtje laten staan, nog een keer kneden (zeker van zijn dat het zout goed opgelost is) en half uurtje staan en dan opgebold in +- 220g ballen. Bij deze stappen telkens een klein beetje olijfolie op het deeg en een theedoek erover heen tegen het uitdrogen.

Dagje laten rusten en gaan. Op de dag zelf nog wel opnieuw ballen van gemaakt, de combinatie van de hoge temperatuur zaterdag en het relatief natte deeg maakte dat het allemaal iets te hard ging.

[ Voor 5% gewijzigd door Mj2sL op 20-06-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Mj2sL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Dankje! Zit wel een filtertje overheen hoor ;-)

Ik heb de Pizzapp gebruikt en het volgende recept:
1kg Caputo Pizzeria
650g water (65%)
32g zout (3,2%)
0,15g ADY (ik vermoed iets meer, lastig met die mini beetjes)

Eerst alleen bloem en water mengen, half uurtje laten staan. Dan zout en gist erbij mengen. Half uurtje laten staan, nog een keer kneden (zeker van zijn dat het zout goed opgelost is) en half uurtje staan en dan opgebold in +- 220g ballen. Bij deze stappen telkens een klein beetje olijfolie op het deeg en een theedoek erover heen tegen het uitdrogen.

Dagje laten rusten en gaan. Op de dag zelf nog wel opnieuw ballen van gemaakt, de combinatie van de hoge temperatuur zaterdag en het relatief natte deeg maakte dat het allemaal iets te hard ging.
Thanks! :)
En het Caputo deeg, is dat één van deze?

https://shop.italieplein....ameel/?filter_merk=caputo

Pagina: 1 ... 47 ... 115 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.