Ik vind dat echt belachelijk duur. De marge op die dingen moet echt gigantisch zijn. Ik vind het altijd vervelend om ze uit zo'n bak te wippen, dus ik ben na een tijdje overgegaan op individuele bakjes. Stuk goedkoper, makkelijker in de ijskast te plaatsen en als je er een laagje olie in smeert voor ze de koeling in gaan, uitermate makkelijk om eruit te krijgen, zonder dag je andere bollen stuk trekt.barber schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:55:
[...]
Tja, wat is belachelijk duur?
Voor een krat en een deksel was ik ongeveer 28 euro kwijt.
Ik kan deze niet vinden op de site van de Hanos. Ga binnenkort zelf even kijken en ben heel benieuwd naar je ervaringen. Voor thuis maak ik zelf wel bollen, maar binnenkort wil ik voor wat meer mensen pizza maken en dan heb ik niet de middelen om iets van 15 / 20 bollen te maken.Wackmack schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:59:
Net voor het eerste pizzabollen bij de Hanos gehaald. De verkoper gaf aan dat de pizza het beste kan worden gemaakt in een oven die 400+ aantikt, dat zou moeten lukken.
Wil nu 6 bollen ontdooien. Leg ze in de bekende witte pizzabak. Druppel olijfolie tegenuitdroging en dan in de koelkast. Vervolgens morgenmiddag na 24 uur buiten de koelkast in de doos laten rijzen. Dan rond 17 uur beginnen. Goed of sla ik iets over of doe ik verkeerd? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zag in filmpjes die van doughmate terugkomen en die vond ik toch heftig qua prijs.barber schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:55:
[...]
Tja, wat is belachelijk duur?
Voor een krat en een deksel was ik ongeveer 28 euro kwijt.
Ik heb later nog een 2e krat zonder deksel gekocht voor 14 euro, omdat je ze kan stapelen.
Ik heb wel het geluk dat mijn losstaande koelkast precies 2mm breder is dan deze kratten zodat ik ze zo in de koelkast kan zetten
DoughMate Artisan Dough Tray Kit - ADT-148KT door DoughMateÃ'® https://www.amazon.nl/dp/...pi_i_S8YC4A2X3HCQD9MV5EDM
Die van jou zijn idd een pak goedkoper.
Heb alles gehaald bij de Hanos in Apeldoorn. Helaas toch geen pizza's kunnen maken. De buitenkeuken was niet op tijd af. Donderdag wordt nu de pizzaoven geplaatst. Kunnen we volgende weekend eindelijk los!.TheJVH schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:26:
[...]
Ik kan deze niet vinden op de site van de Hanos. Ga binnenkort zelf even kijken en ben heel benieuwd naar je ervaringen. Voor thuis maak ik zelf wel bollen, maar binnenkort wil ik voor wat meer mensen pizza maken en dan heb ik niet de middelen om iets van 15 / 20 bollen te maken.
:strip_exif()/f/image/QHjSpTY1z6RHNPeJFDsdPms4.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een geld, maar dan heb je ook niet verder gekeken? Ik heb er twee van 30 bij 40 met ook èèn deksel, hierdoor wat makkelijker in de koelkast.Michiel95 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:27:
[...]
Ik zag in filmpjes die van doughmate terugkomen en die vond ik toch heftig qua prijs.
DoughMate Artisan Dough Tray Kit - ADT-148KT door DoughMateÃ'® https://www.amazon.nl/dp/...pi_i_S8YC4A2X3HCQD9MV5EDM
Die van jou zijn idd een pak goedkoper.
Bij italieplein zijn ze 30,- met deksel dacht iksander121 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:20:
[...]
Wat een geld, maar dan heb je ook niet verder gekeken? Ik heb er twee van 30 bij 40 met ook èèn deksel, hierdoor wat makkelijker in de koelkast.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Gebruik hier gewoon een plastic Ikea/Blokker/Leen Blokker bak
Heb een bak van sistema die eigenlijk voor bestek ofzo isSmoothTweaker schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:15:
Gebruik hier gewoon een plastic Ikea/Blokker/Leen Blokker bak
Ik heb deze https://www.hollandskaash...za/kleine-deegkrat-pizza/ vond ik een prima prijs.
Ik heb er ook nog aan gedacht om deze te gebruiken https://www.ikea.com/nl/nl/p/trofast-opbergbak-wit-80089239/ met de deksel erop. Stuk voordeliger. Alleen uiteindelijk had ik een keer de bovenste deegkrat besteld omdat ik dan precies over de grens voor gratis verzenden heen kwam.
Ik heb er ook nog aan gedacht om deze te gebruiken https://www.ikea.com/nl/nl/p/trofast-opbergbak-wit-80089239/ met de deksel erop. Stuk voordeliger. Alleen uiteindelijk had ik een keer de bovenste deegkrat besteld omdat ik dan precies over de grens voor gratis verzenden heen kwam.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Gister pre-ferment gemaakt en vandaag het deeg volgens dit recept:
Enkel heb ik alle ingrediënten gedeeld door twee gezien ik niet voor de eerste keer zoveel deeg wou hebben. Helaas volledig mislukt, het deeg plakte aan alles en er was geen structuur in te brengen. Zelfs veel olijfolie/bloem toegevoegd maar geen oplossing.
Iemand enig idee wat ik verkeerd deed? Mocht ik niet zomaar bloem/water/gist... delen door twee om zo minder deeg te hebben?
Enkel heb ik alle ingrediënten gedeeld door twee gezien ik niet voor de eerste keer zoveel deeg wou hebben. Helaas volledig mislukt, het deeg plakte aan alles en er was geen structuur in te brengen. Zelfs veel olijfolie/bloem toegevoegd maar geen oplossing.
Iemand enig idee wat ik verkeerd deed? Mocht ik niet zomaar bloem/water/gist... delen door twee om zo minder deeg te hebben?
[ Voor 3% gewijzigd door Michiel95 op 28-05-2022 10:51 ]
Delen door 2 is prima, zolang de verhouding maar klopt. Ik denk dat te plakkerig deeg gewoon een combinatie is van misschien iets te veel water voor jou specifieke bloem en als het de eerste keer is ook voor een deel gewoon wennen aan een natter deeg.Michiel95 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:46:
Gister pre-ferment gemaakt en vandaag het deeg volgens dit recept:
[YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - With THERMOMIX BIMBY at Home 100%]
De hoeveelheid water is gewoon lastig exact uit een recept over te nemen als je niet ook exact die bloem gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 28-05-2022 11:41 ]
Bloem is van de AH -> https://www.ah.be/product...rina-bloem-voor-pizzadeegik222 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Delen door 2 is prima, zolang de verhouding maar klopt. Ik denk dat te plakkerig deeg gewoon een combinatie is van misschien iets te veel water voor jou specifieke bloem en als het de eerste keer is ook voor een deel gewoon wennen aan een natter deeg.
De hoeveelheid water is gewoon lastig exact uit een recept over te nemen als je niet ook exact die bloem gebruikt.
Volgende poging dan best iets minder water toevoegen tijdens het mengen van de poolish met bloem en water?
Hout is duur, maar gas is op het moment ook niet helemaal goedkoop?-Jaap-io schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:28:
Gister voor het eerst in ons nieuwe huis pizza’s gemaakt met de Ooni.
De bijkeuken is ideaal en de Ooni werkte weer prima.
Toch blijf ik wel twijfelen om deze te verkopen en de gas variant te halen, dan kan ik hem onder de overkapping gebruiken en is het allemaal wat makkelijker 😉
Ik maak zeker een keer in de week Pizza en om dat op hout te doen was me te veel gedoe, voor die paar minuten dat er daadwerkelijk wat in ligt moet je er toch best veel aandacht aan geven (en wederom, ik wil mijn buren niet naast mijn bbq luchtjes ook nog wekelijks in de rook van een pizzaoven zetten). Dus voor gas gegaan en geen spijt van. Terwijl buiten de oven op temperatuur komt binnen de pizza klaar maken. Ik werk met een 6liter gasfles en kan daar toch aardig wat pizza’s mee maken, viel mij mee. Maar heb geen exacte cijfers.Zebby schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:57:
[...]
Hout is duur, maar gas is op het moment ook niet helemaal goedkoop?Hoe lang kan je met zo'n gasfles doen eigenlijk? Vind het beetje zelfde als bij een BBQ, hout(skool) geeft net wat meer ervaring en smaak, maar het is ook wel een hoop gehannes ten opzichte van gas. Al vind ik hier het verschil kleiner, omdat een BBQ met gas voor mij geen meerwaarde levert maar een pizza oven wel door de hogere temperatuur. Goed idee dus
Mijn bbq is wel gewoon een Kamado die op mooie houtskool en soms wat rookhout erbij brand. Maar dat zijn vaker sessies van minimaal een uur met uitlopers naar 12uur
Maar voor een keer samen met vrienden pizza maken is de ervaring van een houtoven natuurlijk wel mooi
[ Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 28-05-2022 20:26 ]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Paar maanden met de Effeuno oven bezig geweest en wat een geweldig apparaat. Eigenlijk heb ik het beste resultaat met 375gr boven en 350gr onder. Tweeënhalve minuut er in en een keertje of drie draaien is altijd succes. Vandaag wat eenvoudige pizza’s gemaakt en ook die vielen weer in de smaak
.
:strip_exif()/f/image/ttuBJ4gSCdHkZwQFrgptugP4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door ElGrandoNeuso op 28-05-2022 22:41 ]
Ik gebruik als bak eentje voor taart in te bewaren. Stond al in de kast en wordt nu gewoon meer gebruikt.
Deze heeft wel geen vlakke onderkant maar het werkt wel
Deze heeft wel geen vlakke onderkant maar het werkt wel
zou de hornbach meegaan in de laagste prijs garantie voor de koda 16-Jaap-io schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:31:
De kogel is door de kerk, vanavond de Ooni koda 12” besteld met 20% korting bij Ooni zelf. De Fyra gaat op marktplaats opzoek naar een nieuw baasje 😉
Dan moet je het vandaag doen, de actie loopt tot en met vandaag.alki schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:37:
[...]
zou de hornbach meegaan in de laagste prijs garantie voor de koda 16
Maar de 16 is normaal “maar” 499 bij coolblue en nu 479 bij Ooni dus dat verschil is kleiner
479 - 10% is toch een nette deal-Jaap-io schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:50:
[...]
Dan moet je het vandaag doen, de actie loopt tot en met vandaag.
Maar de 16 is normaal “maar” 499 bij coolblue en nu 479 bij Ooni dus dat verschil is kleiner
Wellicht dat het niet op gaat
De prijsgarantie geldt voor prijzen van concurrenten die hun winkel in ons land, op basis van de hier geldende wetten en belastingen runnen en ook voor garantie en service bereikbaar zijn. Daarom geldt dit niet voor prijzen van vrije handelaren, buitenlandse leveranciers of particulieren, die een keer een artikel verkopen.
Staat op 599?-Jaap-io schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:50:
[...]
Dan moet je het vandaag doen, de actie loopt tot en met vandaag.
https://www.coolblue.be/n...tm_campaign=product-share
EDIT: Ha, op Coolblue.nl inderdaad 100 euro goedkoper.. bizar
[ Voor 7% gewijzigd door Michiel95 op 30-05-2022 19:04 ]
Voor degene die nog een koda 16 (of ander model zoeken) en in de regio Nijmegen wonen: check marktplaats even (VPF e-returns). Allerlei modellen nieuw in de doos. Overstock of retour (maar nieuw).
Onlangs zelf daar een koda 16 gehaald, fonkelnieuw en zeer scherpe prijs.
En de 50 mbar versie!
En de 50 mbar versie!
Die zijn inderdaad scherp aan de prijs. €200 voor een Koda 12. Twijfelaar voor dat bedragnrdnmg schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:03:
Voor degene die nog een koda 16 (of ander model zoeken) en in de regio Nijmegen wonen: check marktplaats even (VPF e-returns). Allerlei modellen nieuw in de doos. Overstock of retour (maar nieuw).
En de 50 mbar versie!
Wel opletten: had daar een gasbrander voor de Karu 12 aangeschaft, bleek om de 37 mbar propaan versie te gaan (die wordt verkocht in BE/FR/GB). Stond niet bij de advertentie vermeld. Volgens Ooni werkte deze wel op een 30mbar propaanregelaar, maar heeft dan logischerwijs minder vermogen. Dus maar weer teruggestuurdnrdnmg schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:03:
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Is de Koda 12 trouwens gebruiksklaar en zo aan te sluiten op een gasfles? Of moet ik de slang en regelaar er apart bijbestellen?
En hebben jullie tips voor (Ooni) accessoires om te bestellen? Wat zijn de musthaves voor een pizzabakker?
Iemand ervaring met Ali-Express voor deze accessoires?
En hebben jullie tips voor (Ooni) accessoires om te bestellen? Wat zijn de musthaves voor een pizzabakker?
[ Voor 39% gewijzigd door -Muncky- op 31-05-2022 10:09 ]
hangt er vanaf waar je besteld volgens mij. Bij coolbleu zie ik de slang en drukregelaar er niet bij staan bijvoorbeeld, maar bij ooni zelf zit die er wel bij.-Muncky- schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:06:
Is de Koda 12 trouwens gebruiksklaar en zo aan te sluiten op een gasfles? Of moet ik de slang en regelaar er apart bijbestellen?
Bij Ooni zit de regelaar er niet bij. Staat bij de "inhoud verpakking" wel aangegeven, maar met een tekentje erachter. Als je dan kijkt wat t betekend zie je dat o.a. Nederland een uitzondering is en er dus geen regelaar bij zit.-Jaap-io schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:37:
[...]
hangt er vanaf waar je besteld volgens mij. Bij coolbleu zie ik de slang en drukregelaar er niet bij staan bijvoorbeeld, maar bij ooni zelf zit die er wel bij.
Je hebt gelijk...JulesvH schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Bij Ooni zit de regelaar er niet bij. Staat bij de "inhoud verpakking" wel aangegeven, maar met een tekentje erachter. Als je dan kijkt wat t betekend zie je dat o.a. Nederland een uitzondering is en er dus geen regelaar bij zit.
Dat is jammer, dan moet ik die nog ergens scoren...
Jammer, maar gelijk maar een besteld dan!
Poosje geleden paar pizzabolletjes gemaakt, pizzabodem van gemaakt, beetje saus en kort aangezet op de kamado en ingevroren in een vrieszakje. Poosje geleden gebruikt om pizza's af te bakken maar het resultaat was wel een stuk minder dan een vers bolletje. Nogal droog en niet luchtig. Kan dat proces niet perse aanraden tenzij je echt veel pizza's moet gaan maken.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
@Anoniem: 135360 Nice! Ben jaloers 
Hoe hoog is je hek? Anders zou je misschien ergens een motorbloktakel kunnen huren/lenen.
Hoe hoog is je hek? Anders zou je misschien ergens een motorbloktakel kunnen huren/lenen.
Hieronder een plaatje van onze scouting pizza oven, die momenteel al weer gesloopt is voor een verbeterde versie. Dit gaat prima met 2 pizza's per keer, vuur naar achter duwen, paar stenen erin aan de voorzijde en daar een rooster op met de pizza's.
Nu gaan we binnenkort op zomerkamp, en het kamp thema is 'maffia', Italiaans. Dan moet er natuurlijk een avond pizza gemaakt en gegeten worden. Maar hoe bak je een beetje vlot pizza's voor ~20 man? We zitten midden in een bos met alleen water, elektra is op loopafstand. Brandhout is er voldoende, en een kampvuurplaats. Het bakken zou in een Dutchoven kunnen, maar 1 pizza tegelijk schiet niet op.
We kunnen zelf stenen mee nemen, we hebben al eens een geimproviseerde oven gemaakt met grindtegels. Ik was eens benieuwd of er nog andere toffe (goedkope) oplossingen zijn?
Nu gaan we binnenkort op zomerkamp, en het kamp thema is 'maffia', Italiaans. Dan moet er natuurlijk een avond pizza gemaakt en gegeten worden. Maar hoe bak je een beetje vlot pizza's voor ~20 man? We zitten midden in een bos met alleen water, elektra is op loopafstand. Brandhout is er voldoende, en een kampvuurplaats. Het bakken zou in een Dutchoven kunnen, maar 1 pizza tegelijk schiet niet op.
We kunnen zelf stenen mee nemen, we hebben al eens een geimproviseerde oven gemaakt met grindtegels. Ik was eens benieuwd of er nog andere toffe (goedkope) oplossingen zijn?
/f/image/oJCADYcaMJ2W915SU2gDhH7I.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 31-05-2022 16:10 ]
Je ze zoiets kunnen proberen zoals in dit filmpje: YouTube: How to build an Earthen Oven and Use it the Same Day!FastFred schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:09:
Hieronder een plaatje van onze scouting pizza oven, die momenteel al weer gesloopt is voor een verbeterde versie. Dit gaat prima met 2 pizza's per keer, vuur naar achter duwen, paar stenen erin aan de voorzijde en daar een rooster op met de pizza's.
[Afbeelding]
Als je hem heet genoeg opstookt dan kan je in 1,5-2 minuten een pizza bakken.
Of naar het labelterrein in Baarn op kamp gaan, daar is een pizza oven die je kan reserveren voor een avond
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
@Ozzie We gaan naar Ommen, Gilwell Ada's hoeve. That being said, ik heb voor de zekerheid even op de website gekeken en ze hebben daar gewoon een verrijdbare pizza oven daar

Als ik bollen over heb dan vries ik die gewoon als bolletje in. Avond voor ik pizza wil maken leg ik ze in de koelkast en paar uur ervoor uit de koelkast in een deegkratje.MrVegeta schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:29:
Poosje geleden paar pizzabolletjes gemaakt, pizzabodem van gemaakt, beetje saus en kort aangezet op de kamado en ingevroren in een vrieszakje. Poosje geleden gebruikt om pizza's af te bakken maar het resultaat was wel een stuk minder dan een vers bolletje. Nogal droog en niet luchtig. Kan dat proces niet perse aanraden tenzij je echt veel pizza's moet gaan maken.
Yes! Buitenkeuken met pizza 🍕 oven is klaar. Gisteren direct even de pizza oven getest. Binnen 15-30min zat die al op 400 graden. Bodem zat rond de 300 graden.
Net de eerste pizzabollen uit de vriezer gehaald. Hopelijk gaat het een beetje goed zondagmiddag. Eerste keer van pizzabol tot echte pizza.
In de zomervakantie voor het eerst deeg maken. Bij Italiëplein verschillende soorten deeg gekocht. Is kijken hoever ik kom.
:strip_exif()/f/image/99vPusJYYgUxuxSXnvCKSb6c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kOEVR0KLNV8U84fKADvi1jML.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/30kO3plHN0n8TI116VWnTltY.jpg?f=fotoalbum_large)
Net de eerste pizzabollen uit de vriezer gehaald. Hopelijk gaat het een beetje goed zondagmiddag. Eerste keer van pizzabol tot echte pizza.
In de zomervakantie voor het eerst deeg maken. Bij Italiëplein verschillende soorten deeg gekocht. Is kijken hoever ik kom.
:strip_exif()/f/image/99vPusJYYgUxuxSXnvCKSb6c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kOEVR0KLNV8U84fKADvi1jML.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/30kO3plHN0n8TI116VWnTltY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RyGZ6WV8HmD7GY4b69VYZxDb.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel gaaf! Heeft Bart weer mooi gemaakt!Wackmack schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:46:
Yes! Buitenkeuken met pizza 🍕 oven is klaar. Gisteren direct even de pizza oven getest. Binnen 15-30min zat die al op 400 graden. Bodem zat rond de 300 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jeeeeeezus doe normaal man 😍😍😍Wackmack schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hqz6vXoHj938X1aFLLUGa9PN.jpg?f=fotoalbum_large)
Pizzabollen zien er na 48 uur uit. Deze bollen komen van de Hanos. Wil rond 17 uur gaan eten. Wanneer zou ik de bal uit de koelkast halen, 12 uur of is 16 uur beter? En dan luchten met de deksel half open?
Veel vragen voor een beginner. Wordt mijn eerste keer. Hopelijk is de regen niet te erg 😂
[ Voor 39% gewijzigd door Wackmack op 05-06-2022 10:47 ]
Ziet er top uit, maar doet me erg denken aan dat soort lui dat de nieuwste skispullen koopt en dan nog nooit heeft geskied...Wackmack schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hahaha 😂 toevallig afgelopen jaar voor het eerst wezen skieen en netjes alles gehuurd. De pizzaoven is natuurlijk een blijvertje dus goede investering.Enclave schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:58:
[...]
Ziet er top uit, maar doet me erg denken aan dat soort lui dat de nieuwste skispullen koopt en dan nog nooit heeft geskied...
:strip_exif()/f/image/elkxob4A0Vu32u6LJTHC7b0B.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg mooi hoor.Wackmack schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ik voel een tweakers uitnodiging aankomen, zo te zien genoeg plaats om met stel van hier langs te komen en dan leren we je wel deeg maken

De bollen zijn al gerezen en daarna ingevroren zodat je ze in de horeca direct in de oven kan pleuren. Verder laten rijzen zou dus eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Het zou mij niets verbazen als het gist al morsdood is door de temperatuur van de vriezerWackmack schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:47:
[Afbeelding]
Pizzabollen zien er na 48 uur uit. Deze bollen komen van de Hanos. Wil rond 17 uur gaan eten. Wanneer zou ik de bal uit de koelkast halen, 12 uur of is 16 uur beter? En dan luchten met de deksel half open?
Veel vragen voor een beginner. Wordt mijn eerste keer. Hopelijk is de regen niet te erg 😂
Maat potttver..dan heb je zo'n fantastische (!) setting en dan niet even een bolletje Tipo 00 (kuch die wel tegen hoge temperatuur kan kuch) zelf kneden om uit te proberen
Succes vanavond..ik ben benieuwd naar het restultaat.
Klinkt als een plan!Cujo74 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:32:
[...]
Erg mooi hoor.
En ik voel een tweakers uitnodiging aankomen, zo te zien genoeg plaats om met stel van hier langs te komen en dan leren we je wel deeg maken![]()
Hahaha beginner stress he 😂.xon schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:02:
[...]
De bollen zijn al gerezen en daarna ingevroren zodat je ze in de horeca direct in de oven kan pleuren. Verder laten rijzen zou dus eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Het zou mij niets verbazen als het gist al morsdood is door de temperatuur van de vriezer.
Maat potttver..dan heb je zo'n fantastische (!) setting en dan niet even een bolletje Tipo 00 (kuch die wel tegen hoge temperatuur kan kuch) zelf kneden om uit te proberen...ook al is het er maar eentje
![]()
Succes vanavond..ik ben benieuwd naar het restultaat.
Heb geweldig deeg, gist, olijfolie gehaald bij Italiëplein. Volgende sessie wordt met eigen deeg
Daar ben ik uiteraard benieuwd naarWackmack schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:13:
[...]
Klinkt als een plan!
[...]
Hahaha beginner stress he 😂.
Heb geweldig deeg, gist, olijfolie gehaald bij Italiëplein. Volgende sessie wordt met eigen deeg
@Phony heb je een website waar die 2e mod goed wordt uitgelegd? Ik kwam wat Italiaanse sites tegen, maar dat red ik toch niet met mijn vakantie-italiaans…Phony schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:36:
[...]
Zelf heb ik twee simpele mods gedaan.
1. Aluminium ovenschaal als heat reflector boven het element in de deksel. Na verloop van tijd kleur het metaal aan de binnenkant donkerder en hiermee schijn je iets meer hitte naar de pizza te reflecteren.
2. Thermostaat aangepast zodat het hele apparaat iets heter kan worden. Af fabriek schakelt deze tussen 350-400 graden uit dacht ik en dan schakelt ie soms af wanneer je de steen te heet laat worden. Niet handig wanneer er een pizza in ligt te bakken. Je kunt er prima rekening mee houden door op tijd de pizza erin te schuiven of even de keep open te zetten.
Let op: deze mod is niet zonder risico.
Mijn steen kan ik nu op 500+ graden krijgen als iknzou willen, maar dan mis je de bovenwarmte om de pizza in 60-90 seconden te garen. Dat lukt dus niet.
Dat is waarom er 1200-1600W aan de bovenkant wordt gestopt. Soms door het onderste element naar boven te verplaatsen, waardoor het totaal op 1200W blijft. Soms ook door boven een zwaarder element erbij te plaatsen.
Al met al een hele goede upgrade vanaf een gewone (combi)oven: lekker compact en voor mij het belangrijkste: je kunt gewoon binnen staan, waardoor je je niet hoeft af te zonderen van de rest.
Ik wil idd ook die thermostaat modificeren (en/of iets met een weerstand veranderen?) maar weet niet hoe ik dat verantwoord aan kan pakken.
Ciao!
[later] ik kan wél genoeg Duits, en op een duitse website las ik dat het om het mini-schroefje in de thermostaat-schroef ging. Ik las echter ook dat je daarna niet vanzelf betere pizza’s kreeg, omdat de steen loeiheet wordt, de bodem dus snel gaar en even later zwart, terwijl de bovenwarmte de vulling nog niet gegaard heeft. Nou begrijp ik jouw tekst al wat beter. Wat is nu jouw advies om te doen na het warmer instellen van de thermostaat?
[ Voor 12% gewijzigd door Hkuit op 05-06-2022 18:17 ]
Aller eerste keer pizza's gemaakt in de nieuwe buitenkeuken. Pizza bollen dus van de Hanos. Qua ingrediënten alles basic gehouden. Weer werkte niet mee maar viel mij echt reuze mee voor de eerste keer. Pizza's kwamen heel makkelijk op en af van de pizza schep. Ook al even met de temperatuur gespeeld. Hoe heter leek makkelijker en lekkerder.
Vooraf plukbrood in de oven gedaan, daarna garnalen in een pan. Lekker dippen met Turks brood. Vervolgens over gegaan op de pizza 🍕.
Miste nog wel wat lucht. Volgende keer dus zelf maken.
:strip_exif()/f/image/PEmemWPDrQwiFemK5DnUx7Bj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/peAIusd4JdEWmp3xzUd3f21g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WW4b52YfyuscCCxmTWqc7uqY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/42TNlcUDo9VmIy5ICZBk1DRK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooraf plukbrood in de oven gedaan, daarna garnalen in een pan. Lekker dippen met Turks brood. Vervolgens over gegaan op de pizza 🍕.
:strip_exif()/f/image/PEmemWPDrQwiFemK5DnUx7Bj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/peAIusd4JdEWmp3xzUd3f21g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WW4b52YfyuscCCxmTWqc7uqY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/42TNlcUDo9VmIy5ICZBk1DRK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F5mZKY9qQkiJa91FRaMjyteV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Wackmack op 06-06-2022 08:13 ]
klasse hoor dat je het met dit weer gewoon doet!Wackmack schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:44:
Aller eerste keer pizza's gemaakt in de nieuwe buitenkeuken. Pizza bollen dus van de Hanos. Qua ingrediënten alles basic gehouden. Weer werkte niet mee maar viel mij echt reuze mee voor de eerste keer. Pizza's kwamen heel makkelijk op en af van de pizza schep. Ook al even met de temperatuur gespeeld. Hoe heter leek makkelijker en lekkerder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gelukkig moest je toch naar binnen voor de wifi
denk overigens wel dat je betere pizza's krijgt met eigen deeg. Zijn overigens genoeg verhoudingen apps te vinden die de gist doseren aan de hand van de rijstijd en temperatuur
en kreeg je de over nog wel een beetje op temperatuur? hij heeft namelijk een flinke opening.
[ Voor 7% gewijzigd door -Jaap-io op 05-06-2022 21:44 ]
Ieder neemt wat eigen bollen mee en dan gaan we proeven welke het lekkerste is!
Weet niet waar je ergens woont maar hier kwam het er met bakken uit. Respect dat je het toch deed. Maar snap het ook wel weer. Waarschijnlijk lang zitten dromen/fantaseren over die buitenkeuken en hem samengesteld, pizza oven uitgekozen etc. Dan heb je hem nu staan en een dag gekozen om hem uit te proberen. En als het weer dan niet meewerkt…helaas! Had het zelf ook wel gedaan denk ik! Zelf ook wel eens in de stromende regen achter de bge gestaan!
Weet wel zeker dat ik betere deeg krijgen. Lekkere pizza's, vooral met alleen wat saus en mozzarella. Wel wil ik een veel betere rand. Dat is natuurlijk ook ee kwestie van techniek.-Jaap-io schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:42:
[...]
klasse hoor dat je het met dit weer gewoon doet!
Gelukkig moest je toch naar binnen voor de wifi
denk overigens wel dat je betere pizza's krijgt met eigen deeg. Zijn overigens genoeg verhoudingen apps te vinden die de gist doseren aan de hand van de rijstijd en temperatuur
en kreeg je de over nog wel een beetje op temperatuur? hij heeft namelijk een flinke opening.
Temperatuur ging heel makkelijk en snel. Zat zo op de 500 graden. De steen richting de 275 graden. Was begonnen met plukbrood, insnijden, kruidenboter, knoflook/uien poeder en wat spekjes met parmezaanse kaas erop.
Hierna garnalen 🦐 met 🌶, knoflook en bosui in een gietijzeren pan. Dippen met turks brood. Dit was al geweldig he. Spelen met vuur en nog lekker eten ook.
Dit laatste is natuurlijk helemaal waar. De bollen lagen al 48 uur in de koelkast. Verder hebben we nog redelijk grote veranda dus daar alles lekker kunnen opmeten. Zon was natuurlijk heerlijk geweest. Hele week was het lekker 😋DoubleD1980 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:41:
[...]
Ieder neemt wat eigen bollen mee en dan gaan we proeven welke het lekkerste is!
Weet niet waar je ergens woont maar hier kwam het er met bakken uit. Respect dat je het toch deed. Maar snap het ook wel weer. Waarschijnlijk lang zitten dromen/fantaseren over die buitenkeuken en hem samengesteld, pizza oven uitgekozen etc. Dan heb je hem nu staan en een dag gekozen om hem uit te proberen. En als het weer dan niet meewerkt…helaas! Had het zelf ook wel gedaan denk ik! Zelf ook wel eens in de stromende regen achter de bge gestaan!
Nu opzoek naar een mooi deeg. Ligt nog 3kg deeg van Italiëplein dus dat komt helemaal goed.
:strip_exif()/f/image/vHxckExoMSj6G77pFlSTnLGY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7mebTk0g7lQ9FzWjuoGkgT5A.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog twee goede foto's 😂. Gemerkt dat de pizza schep van Alfa glad is!
:strip_exif()/f/image/1OS4SCNJLZROVr1l6Wqe6oqK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3OzcUhLdPXSqCRoevWQQD5p0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Wackmack op 06-06-2022 08:12 ]
Wij hadden gisteren collega's van mijn vrouw op bezoek. Mijn vrouw heeft ze al maanden lekker gemaakt dat ik zulke lekkere pizza's maak in de houtoven
Dus maar afgesproken voor begin juni, dan kunnen we vast lekker in de tuin zitten dachten we.. Nou niet dus.
Gelukkig is het naast de pizzaoven loeiheet, dus dat ging op zich prima. Pizza's waren heerlijk, maar helemaal vergeten foto's te maken. Maar ik heb dit keer ook voor het eerst focaccia gemaakt en dat was echt heel goed gelukt.
Daar wel een (mislukte) foto van gemaakt.:strip_exif()/f/image/UEIcAFsaDWo2dhhjM4WJUG34.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende keer alleen wat meer vlammen erin houden want de bodem en rand was heel mooi gaar en bruin alleen de bovenkant had iets meer kleur mogen hebben.
Vandaag is mijn schoonvader jarig en we hadden nog heel veel deeg en allerlei beleg over dus vanavond gaan we gewoon nog een keer pizza's maken
Gelukkig is het naast de pizzaoven loeiheet, dus dat ging op zich prima. Pizza's waren heerlijk, maar helemaal vergeten foto's te maken. Maar ik heb dit keer ook voor het eerst focaccia gemaakt en dat was echt heel goed gelukt.
Daar wel een (mislukte) foto van gemaakt.
:strip_exif()/f/image/UEIcAFsaDWo2dhhjM4WJUG34.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende keer alleen wat meer vlammen erin houden want de bodem en rand was heel mooi gaar en bruin alleen de bovenkant had iets meer kleur mogen hebben.
Vandaag is mijn schoonvader jarig en we hadden nog heel veel deeg en allerlei beleg over dus vanavond gaan we gewoon nog een keer pizza's maken
Vandaag de Ooni Karu voor 279 gekocht bij Welkoop! Was de laatste tijd bezig met pizza's vanuit de oven binnen met pizzasteen en een oven die de 300 graden haalde, maar nu toch maar een stapje verder.
Pizzabijbel er ook bij gekocht en deed het eerst met dit recept: https://rutgerbakt.nl/all...f-pizzadeeg-maken-recept/
Dus we gaan eens lekker proberen binnenkort!
Pizzabijbel er ook bij gekocht en deed het eerst met dit recept: https://rutgerbakt.nl/all...f-pizzadeeg-maken-recept/
Dus we gaan eens lekker proberen binnenkort!
Wat een leuk topic.
Wij bakken graag zelf pizza's.
Hebben een enorm simpel recept voor deeg, nog simpeler voor saus, en hebben beide maar 1 topping naast de kaas, mijn man salami en ik kaas.
We gebruiken een gewone oven die standaard tot 300 graden gaat. We gebruiken een gietijzeren pizzaplaat, welke ons veel beter bevalt dan een stenen pizzaplaat.
Ik ga dit topic met plezier volgen.
Hebben een enorm simpel recept voor deeg, nog simpeler voor saus, en hebben beide maar 1 topping naast de kaas, mijn man salami en ik kaas.
We gebruiken een gewone oven die standaard tot 300 graden gaat. We gebruiken een gietijzeren pizzaplaat, welke ons veel beter bevalt dan een stenen pizzaplaat.
Leuk! Wat is je deegrecept?Sjamo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:25:
Wat een leuk topic.
https://shop.italieplein.nl/product/alfa-houtrek/
Zie dit vaak langskomen op Instagram maar heeft dit ook echt neerwaarts? De oven pas twee keer aangehad maar in een hoekje met hout werkt prima.
Ik zet ons hele recept er maar bijWackmack schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:28:
[...]
Leuk! Wat is je deegrecept?
https://shop.italieplein.nl/product/alfa-houtrek/
Zie dit vaak langskomen op Instagram maar heeft dit ook echt neerwaarts? De oven pas twee keer aangehad maar in een hoekje met hout werkt prima.
Ons recept deeg 2 pizza's
250 gr bloem
150 ml water
2,5 gr gist
5 gr zout
5 gr suiker
10 gr olijfolie.
Water mengen met suiker en gist.
Zout door de bloem mengen.
Die 2 mengen en olie toevoegen, kneden tot glad en soepel.
In 2 bollen hakken en vormen, ongeveer een uur laten rijzen tot ongeveer 2x zo groot.
Bollen klaar voor gebruik.
Onze saus:
Blik met 425 gr san marzano tomaten gepeld. Toevoegen 1 theelepel knoflookpoeder of 2 geperste teentjes knoflook, 4,5 gr zout. Pureren met staafmixer.
Hier hou je wat van over, ook lekker door pasta.
Voor de pizza, bol deeg met deegroller of vingers vormen tot pizza ongeveer 30cm. Saus toevoegen, 2 a 3 juslepels.
1/2e bolletje mozzarella in plakken verspreiden. Eventueel topping aanbrengen. Afmaken met wat vers geraspte parmezaanse kaas.
Bakken in voorverwarmde oven, op voorverwarmde gietijzeren pizzaplaat.
Geeft hier een pizza met mooi opbollende rand waar geen saus zit, en een lekker knapperige bodem.
We houden beiden niet van basilicum.
Vandaag 2 pizza's gemaakt van pizzabollen van de Hanos, vooral om te kijken of het wat is zodat ik later voor veel mensen pizza kan bakken zonder enorme hoeveelheden deeg voor te bereiden.
Moet zeggen dat ik best tevreden ben. Eigen deeg is beter, ja, maar dit deeg is prima te bewerken en ook prima luchtig, zolang je ze er maar op tijd uit haalt. heb ze een dag van te voren uit de vriezer gehaald en in de koelkast gezet, en toen 3 uur van te voren uit de koelkast gehaald. Daar zijn ze nog verdubbeld in grootte en kon ik prima een luchtige rand maken. Ook is het deeg stevig genoeg.
/f/image/QFTGO2QdEYkXsw0wiZoCnHpW.png?f=fotoalbum_large)
Wel mistte mijn pizza nog een klein beetje smaak. Heb goedkope mozzarella gebruikt en wellicht te weinig parmazaanse kaas, maar prima probeersel.
Moet zeggen dat ik best tevreden ben. Eigen deeg is beter, ja, maar dit deeg is prima te bewerken en ook prima luchtig, zolang je ze er maar op tijd uit haalt. heb ze een dag van te voren uit de vriezer gehaald en in de koelkast gezet, en toen 3 uur van te voren uit de koelkast gehaald. Daar zijn ze nog verdubbeld in grootte en kon ik prima een luchtige rand maken. Ook is het deeg stevig genoeg.
/f/image/QFTGO2QdEYkXsw0wiZoCnHpW.png?f=fotoalbum_large)
Wel mistte mijn pizza nog een klein beetje smaak. Heb goedkope mozzarella gebruikt en wellicht te weinig parmazaanse kaas, maar prima probeersel.
Lekker recept, zeker als je wat sneller een paar bollen gereed wil hebben en geen dag voorbereiding kwijt wil zijn.Sjamo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:57:
[...]
Ik zet ons hele recept er maar bij
Ons recept deeg 2 pizza's
250 gr bloem
150 ml water
2,5 gr gist
5 gr zout
5 gr suiker
10 gr olijfolie.
Water mengen met suiker en gist.
Zout door de bloem mengen.
Die 2 mengen en olie toevoegen, kneden tot glad en soepel.
In 2 bollen hakken en vormen, ongeveer een uur laten rijzen tot ongeveer 2x zo groot.
Bollen klaar voor gebruik.
Onze saus:
Blik met 425 gr san marzano tomaten gepeld. Toevoegen 1 theelepel knoflookpoeder of 2 geperste teentjes knoflook, 4,5 gr zout. Pureren met staafmixer.
Hier hou je wat van over, ook lekker door pasta.
Voor de pizza, bol deeg met deegroller of vingers vormen tot pizza ongeveer 30cm. Saus toevoegen, 2 a 3 juslepels.
1/2e bolletje mozzarella in plakken verspreiden. Eventueel topping aanbrengen. Afmaken met wat vers geraspte parmezaanse kaas.
Bakken in voorverwarmde oven, op voorverwarmde gietijzeren pizzaplaat.
Geeft hier een pizza met mooi opbollende rand waar geen saus zit, en een lekker knapperige bodem.
We houden beiden niet van basilicum.
Ik zou alleen het advies van de deegroller weglaten: je verwijdert met een deegroller vrijwel alle lucht uit je deeg. En dat is zonde, want daarmee verandert ook de structuur van je bodem en de korst.
Ik moet hier thuis juist verplicht de deegroller gebruiken, daarmee wordt de korst dunner en harder. Ik weet dat het inderdaad absoluut niet de bedoeling is van een Napolitaanse pizza maar e.a. is dus wel ook een kwestie van smaak.headout schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:26:
[...]
Lekker recept, zeker als je wat sneller een paar bollen gereed wil hebben en geen dag voorbereiding kwijt wil zijn.
Ik zou alleen het advies van de deegroller weglaten: je verwijdert met een deegroller vrijwel alle lucht uit je deeg. En dat is zonde, want daarmee verandert ook de structuur van je bodem en de korst.
In dat opzicht dus leuk om een beetje mee te experimenteren, want inderdaad wel of geen deegroller maakt echt een flink verschil
Wat een mooie korst! Heb dezelfde bollen gebruikt en die van mij waren nog vrij plat zo te zien. Ga volgende week eens focussen op techniek. De allereerste keer komt daar natuurlijk weinig van terecht.TheJVH schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 00:43:
Vandaag 2 pizza's gemaakt van pizzabollen van de Hanos, vooral om te kijken of het wat is zodat ik later voor veel mensen pizza kan bakken zonder enorme hoeveelheden deeg voor te bereiden.
[Afbeelding]
Vooral op tijd eruit halen, dan kan het deeg nog wat rijzen voordat je ermee aan de slag gaat! En niet de hele pizza platslaan natuurlijkWackmack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:18:
[...]
Wat een mooie korst! Heb dezelfde bollen gebruikt en die van mij waren nog vrij plat zo te zien. Ga volgende week eens focussen op techniek. De allereerste keer komt daar natuurlijk weinig van terecht.

Ik heb een ooni karu 12 gekocht echter na 4 x stoken komt er nog steeds veel zwarte rook uit en ruikt chemisch. Brandstof is al uitgesloten. Diverse houtsoorten geprobeerd en allemaal zelfde effect.
Hoort dit?
Hoort dit?
Misschien een stuk plastic er in laten liggen?bd-casemod schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:56:
Ik heb een ooni karu 12 gekocht echter na 4 x stoken komt er nog steeds veel zwarte rook uit en ruikt chemisch. Brandstof is al uitgesloten. Diverse houtsoorten geprobeerd en allemaal zelfde effect.
Hoort dit?
Dacht ik ook, heb hem helemaal nagekeken.Raymond schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:56:
[...]
Misschien een stuk plastic er in laten liggen?
Wanneer je brandstof toevoegd dan begint hij weer extreem te roken, ook wanneer ik maar 3 a 4 "balkjes" hout gebruik, ik hoor meerdere mensen dit probleem hebben maar nog geen oplossing hiervoor hebben.
Heb je al ander hout geprobeerd? Misschien is deze een vochtig gewordenbd-casemod schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:16:
[...]
Dacht ik ook, heb hem helemaal nagekeken.
Wanneer je brandstof toevoegd dan begint hij weer extreem te roken, ook wanneer ik maar 3 a 4 "balkjes" hout gebruik, ik hoor meerdere mensen dit probleem hebben maar nog geen oplossing hiervoor hebben.
yes 3 verschillende soorten, en houtskool. allemaal zelfde probleemJackPoint schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:20:
[...]
Heb je al ander hout geprobeerd? Misschien is deze een vochtig geworden
Dan is het vast techniek. Had ze 48 uur in de koelkast gelegd en toen nog eens drie uur zodat ze op kamertemperatuur konden komen. Donderdag tweede poging.TheJVH schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:08:
[...]
Vooral op tijd eruit halen, dan kan het deeg nog wat rijzen voordat je ermee aan de slag gaat! En niet de hele pizza platslaan natuurlijk
Zoek trouwens nog hout voor de pizzaoven. Waar bestellen jullie dat? Had twee dozen bij Italiëplein besteld maar dat ging wel erg hard.
gvd ik dacht even dat dat die Wagyu van je was uit het BBQ topic
Misschien teveel hout en te weinig zuurstof? Onvolledige ontbranding geeft een hoop rook. Dus als je je vuurtje verstikt met hout dan gaat het niet goed.bd-casemod schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:48:
[...]
yes 3 verschillende soorten, en houtskool. allemaal zelfde probleem
heb je vlammen bij de verbranding? bij vlammen heb je normaal geen rook.bd-casemod schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:56:
Hoort dit?
kachel moet normaal inbranden, maar dat is maar 1 keer. hoelang heeft hij al gebrand?
al keer uitgeblazen met luchtdruk om eventueel losse "verf" te verwijderen?
Wanneer hij goed brand en dus de vlammen die je wilt hebben begint hij zwaar te roken, zwarte chemische stinklucht;. Wanneer hij wat rustiger brand is het weg. maar ik wil hem boven de 400 graden krijgen dus dat gaat zo nooit lukken. Heb hem ook al weer helemaal schoon gemaakt en een half uur goed hard lopen stoken maar helaas wordt het niet minder.Bicky schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:33:
[...]
heb je vlammen bij de verbranding? bij vlammen heb je normaal geen rook.
kachel moet normaal inbranden, maar dat is maar 1 keer. hoelang heeft hij al gebrand?
al keer uitgeblazen met luchtdruk om eventueel losse "verf" te verwijderen?
welk hout / houtskool gebruiken jullie voor de Ooni Karu, en waar heb je deze gekocht ?
Ik gebruik berkenhout (gekocht bij Opa Freek) en dit geeft een mooi vuurtje, met wel wat rook aan het begin / bijleggen van hout. Maar als het eenmaal goed brand dan is de verbranding zonder rook. En geen stinklucht maar gewoon houtvuur geur.
No Shame, only Fame!
Ik gebruik een combinatie van eiken en beukenhout.
Ik heb dezelfde ervaring. Na het opstoken geen rook meer aanwezig. Ik heb bij aanschaf van de Karu twee dozen eikenhout mee besteld. Gebruik nu berkenhout.Marcusso schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:00:
Ik gebruik berkenhout (gekocht bij Opa Freek) en dit geeft een mooi vuurtje, met wel wat rook aan het begin / bijleggen van hout. Maar als het eenmaal goed brand dan is de verbranding zonder rook. En geen stinklucht maar gewoon houtvuur geur.
Heb je de uitlaatklep wel volledig open?
Twee dagen geleden weer 6 pizzabollen uit de vriezer in de koelkast gelegd. Vanavond rond 17 uur tweede poging pizza's maken. Begin met een focccia en daarna pizza's.
Vraag omtrent het rijzen, als ik het er nu al uithaal, dan worden de bollen te groot? Zie dat veel Tweakers het ongeveer 3 uur van te voren uit de koelkast halen.
Vraag omtrent het rijzen, als ik het er nu al uithaal, dan worden de bollen te groot? Zie dat veel Tweakers het ongeveer 3 uur van te voren uit de koelkast halen.
Laatst de eerste pizza sessie gehad na de pizza workshop van Italiëplein. Alle tips en tricks toegepast en het was fantastisch. Super mooi deeg. Perfecte bolletjes, kon er hele mooie ronde bodems mee maken door het over de knokkels uit te draaien. Kamado rond de 400 graden waardoor ze zo klaar waren. Erg goeie korst, niet te dik maar wel luchtig. Het was een absoluut feest om zo pizza's te maken. Kan de workshop aanraden voor iedereen die naar de next level wil.
Ik heb zelf het koud rijpen en rijzen gebruikt. Dus deeg bol gemaakt. 2 uur in de kamer laten staan. In bolletjes verdelen, opbollen en die 36 uur in de koelkast geplaatst. 4 uur van te voren er weer uitgehaald om op temperatuur te komen.
Ik heb zelf het koud rijpen en rijzen gebruikt. Dus deeg bol gemaakt. 2 uur in de kamer laten staan. In bolletjes verdelen, opbollen en die 36 uur in de koelkast geplaatst. 4 uur van te voren er weer uitgehaald om op temperatuur te komen.
[ Voor 20% gewijzigd door MrVegeta op 09-06-2022 10:27 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Leuk, ik ben ook wel geïnteresseerd in z'n workshop. Alleen de prijs vind ik nog wel hoog om het "zomaar" eventjes te doen. Ik denk daarom ook niet dat er vrienden of kennissen van mij mee willen, dus dan zal ik alleen heen moeten.MrVegeta schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:25:
Laatst de eerste pizza sessie gehad na de pizza workshop van Italiëplein. Alle tips en tricks toegepast en het was fantastisch. Super mooi deeg. Perfecte bolletjes, kon er hele mooie ronde bodems mee maken door het over de knokkels uit te draaien. Kamado rond de 400 graden waardoor ze zo klaar waren. Erg goeie korst, niet te dik maar wel luchtig. Het was een absoluut feest om zo pizza's te maken. Kan de workshop aanraden voor iedereen die naar de next level wil.
Ik zag zo snel de workshop van Italieplein en ook van eentje van zijn grote concurrent Simon Giaccotto.
Maar het is dus wel een dikke aanrader?
Was inderdaad prijzig, cadeautje van de vrouw. Zij was ook mee, was gezellig maar waren ook aantal deelnemers alleen gekomen. Maar je bent al snel wat aan het kletsen, de sfeer was heel gemoedelijk. Ik vond het in ieder geval een dikke aanrader, aardige lui, je hebt veel tijd om (domme) vragen te stellen. Ook wel leuk was het kaasproeven. Het is duur, maar je bent de hele dag bezig, je krijgt een deegkratje, je bakt daar je eigen pizza (met deeg dat zij de dag van te voren maken) dan maak je nog aantal deegbolletjes voor jezelf om mee te nemen naar huis en daar ook pizzas van de bakken. Dus dat mag je er allemaal af halen haha.berghefr schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:53:
[...]
Leuk, ik ben ook wel geïnteresseerd in z'n workshop. Alleen de prijs vind ik nog wel hoog om het "zomaar" eventjes te doen. Ik denk daarom ook niet dat er vrienden of kennissen van mij mee willen, dus dan zal ik alleen heen moeten.
Ik zag zo snel de workshop van Italieplein en ook van eentje van zijn grote concurrent Simon Giaccotto.
Maar het is dus wel een dikke aanrader?
Vandaag twee poging, leerzame en lekkere dag 👋. Pizzabollen niet te vroeg uit de koelkast halen. Volgende keer, max een uurtje. Pizza maken was vandaag een stuk moeilijker. :strip_exif()/f/image/I5Mo6krOr15cqltbMhstAtaI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VaBJ1bAvWHY9vdeUPrtzDXMy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bKgXuCLlNmWfw7mnywmzZNNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/96jiVPXxcuHeCuv6PNVYOTzv.jpg?f=fotoalbum_large)
Smaak was gelukkig top, alle 6 de bollen waren op. Focaccia was heerlijk en zo makkelijk. Net zoals dr Nutella Pizza. Nadat ik klaar was kwam er een mooi pakketje van Italiëplein binnen. Deegroller voor de focaccia en Nutella pizza. Volgende keer even gebruiken.
Zie dat de pizza vrij snel op de 500 graden is. Echter welke temperatuur houden jullie aan op de bodem? 250 graden of moet die ook 300+ zijn?
:strip_exif()/f/image/I5Mo6krOr15cqltbMhstAtaI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VaBJ1bAvWHY9vdeUPrtzDXMy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bKgXuCLlNmWfw7mnywmzZNNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/96jiVPXxcuHeCuv6PNVYOTzv.jpg?f=fotoalbum_large)
Smaak was gelukkig top, alle 6 de bollen waren op. Focaccia was heerlijk en zo makkelijk. Net zoals dr Nutella Pizza. Nadat ik klaar was kwam er een mooi pakketje van Italiëplein binnen. Deegroller voor de focaccia en Nutella pizza. Volgende keer even gebruiken.
Zie dat de pizza vrij snel op de 500 graden is. Echter welke temperatuur houden jullie aan op de bodem? 250 graden of moet die ook 300+ zijn?
bodem wil je wel op zo'n 350+
bovenkant van je deegbollen ziet er op de laatste foto uitgedroogd uit, hou de klep erop!
bovenkant van je deegbollen ziet er op de laatste foto uitgedroogd uit, hou de klep erop!
@-Jaap-io zoals ik het doe, en volgens mij ook zo is gegroeid: gewoon pizzadeeg, dat je over hebt, opbakken. Alleen wat olijfolie, zeezout en vaak rozemarijn erop, en klaar. Ohja, ik prik er wat gaatjes om te voorkomen dat er één grote luchtbel ontstaat.
Je kunt er natuurlijk ook andere dingen op doen, tomaten, olijven, of wat ik vaak doe: achteraf beleggen met rauwe ham (zoals parma of coburger oid).
Doe ik vaak de dag erna, met de lunch. Ideaal daarvoor, gezien ik altijd meer deeg maak dan nodig.
Je kunt er natuurlijk ook andere dingen op doen, tomaten, olijven, of wat ik vaak doe: achteraf beleggen met rauwe ham (zoals parma of coburger oid).
Doe ik vaak de dag erna, met de lunch. Ideaal daarvoor, gezien ik altijd meer deeg maak dan nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 09-06-2022 20:50 ]
O echt! Dacht dat de bodem van ruim 200/250 graden al genoeg was. Ga ik volgende keer iets langer door stoken. Heb inderdaad de klep erop gehad. Volgende keer later eruit en met de deksel erop. Thnx voor de tip!apNia schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:33:
bodem wil je wel op zo'n 350+
Welcome to the Koda family 🤗-Jaap-io schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van de week binnen gekomen 😎
Nu even inbranden en dan vanavond de eerste sessie! Ben benieuwd hoe dat nu gaat met gas in de Koda na de ervaringen met de Fyra
Wat is jullie beste Koda methode voor (neapolitan) pizza ?
Gastoevoer volledig open, steen rond de 430 graden, vlak voordat je de pizza er in doet de gastoevoer terugdraaien zodat de vlammen een stuk minder zijn en dan de pizza er in schuiven?
Gastoevoer volledig open, steen rond de 430 graden, vlak voordat je de pizza er in doet de gastoevoer terugdraaien zodat de vlammen een stuk minder zijn en dan de pizza er in schuiven?
Ja, zo ongeveer. En dan beginnen met draaienReverb_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:29:
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Het is een beetje aanvoelen en het verschilt per keer een beetje. Ik ben het na tientallen pizza's nog steeds aan het uitvogelen. De mooiste rim krijg je met een hoge temperatuur (niet terugdraaien of een tikje), maar dan moet je er echt bovenop zitten. Maar dat komt ook een beetje met ervaring. Lager is natuurlijk veiliger.Reverb_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:29:
Wat altijd wel goed werkt is hem halverwege de twee uitersten. De knop zit op z'n max op 12u meen ik, en op z'n laagst op 9u? Precies in het midden werkt goed (dus half 11
Tijd geleden de Ooni 12 gekocht. Deze had er vandaag al moeten zijn, maar DPD doet weer eens lastig. Nu even aan het oriënteren op de accessoires.
Ik heb een warmtebeeld camera die tot 400 graden kan meten, gaat dit genoeg zijn, of heb ik iets nodig dat tot 500 kan meten?
Ik heb een warmtebeeld camera die tot 400 graden kan meten, gaat dit genoeg zijn, of heb ik iets nodig dat tot 500 kan meten?
De steen wordt geadviseerd op +\- 400° bij mij kwam dit neer op 450 achter 400 midden en 250 voor aan. Dus denk dat je dit prima in beeld kan brengen met je camera 🙂1337aldi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:17:
Tijd geleden de Ooni 12 gekocht. Deze had er vandaag al moeten zijn, maar DPD doet weer eens lastig. Nu even aan het oriënteren op de accessoires.
Verder is een goede “schep” wel aan te bevelen! Ik heb 1 metalen om te launchen (van boska) en een paar houten/bamboe om te serveren. Wellicht dat ik nog eens de turning Peel aanschaf.
Ik heb de iron cast grizzler/sizzler op m’n verlanglijstje staan om eens iets anders dan pizza te kunnen maken 😉
Iemand nog tips voor een simpel, niet te duur tafeltje voor een koda 16?
[ Voor 4% gewijzigd door JulesvH op 10-06-2022 22:08 ]
Afgelopen week onderstaande pizza oven gekocht. Heeft iemand dezelfde oven? welke temperatuur instellingen gebruiken jullie?
https://www.pizzastore.nl/pizza-oven-effeuno-p134h509/
Dit weekend ook weer mogen bakken op de Koda 12! Inmiddels de derde keer en nu voor het eerst geen in de brand gevlogen korst. Wel heb ik het idee dat ze er voor het mooie nog iets langer op moeten, zodat de korst ook wat krokanter wordt maar ik was bang dat deze zou verbranden als ik het nog langer liet bakken. Wordt denk ik verstandig om een thermometer te kopen.
(Tipo 00 Napoletana; 100% bloem, 60% water, 3% zout, 0,3 gram gist, na kneden 10 minuten rusten, 2 bolletjes maken en opbollen, zn 40 uur de koelkast en daarna 4 uur van de voren uit de koelkast gehaald)
:strip_exif()/f/image/0TvuBexhbOcRNZa9QmpvkFz3.jpg?f=fotoalbum_large)
(Tipo 00 Napoletana; 100% bloem, 60% water, 3% zout, 0,3 gram gist, na kneden 10 minuten rusten, 2 bolletjes maken en opbollen, zn 40 uur de koelkast en daarna 4 uur van de voren uit de koelkast gehaald)
:strip_exif()/f/image/0TvuBexhbOcRNZa9QmpvkFz3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O0ZGX5hYciSDTekc3poFzXzt.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice!penjon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:09:
Afgelopen week onderstaande pizza oven gekocht. Heeft iemand dezelfde oven? welke temperatuur instellingen gebruiken jullie?
Ome Vito heeft er in elk geval een paar filmpjes mee gemaakt
YouTube: YouTube
Denk dat je daar wel wat instellingen uit kunt halen om eens mee te beginnen.
Ziet er goed uit! Paar tips m.b.t. korst minder laten verbranden (ik heb zelf ook een Koda 12);berghefr schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:15:
Dit weekend ook weer mogen bakken op de Koda 12! Inmiddels de derde keer en nu voor het eerst geen in de brand gevlogen korst. Wel heb ik het idee dat ze er voor het mooie nog iets langer op moeten, zodat de korst ook wat krokanter wordt maar ik was bang dat deze zou verbranden als ik het nog langer liet bakken. Wordt denk ik verstandig om een thermometer te kopen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Minder bloem/semolina op de schep en pizza; restjes die op de steen liggen kunnen in brand vliegen.
- Hele dunne luchtbellen in de korst stuk knijpen voordat de pizza in de oven gaat
- Afstand tot het vuur vergroten en/of pizza iets kleiner maken. Zelf houd ik 200-220g aan per bolletje bij de Koda 12.
Je zou ook eens de hydratatie kunnen verhogen naar 65% om te experimenteren.
Succes!
Denk dat een hogere hydratatie juist zorgt voor een minder knapperige korst.Destralak schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:37:
[...]
Ziet er goed uit! Paar tips m.b.t. korst minder laten verbranden (ik heb zelf ook een Koda 12);
- Minder bloem/semolina op de schep en pizza; restjes die op de steen liggen kunnen in brand vliegen.
- Hele dunne luchtbellen in de korst stuk knijpen voordat de pizza in de oven gaat
- Afstand tot het vuur vergroten en/of pizza iets kleiner maken. Zelf houd ik 200-220g aan per bolletje bij de Koda 12.
Je zou ook eens de hydratatie kunnen verhogen naar 65% om te experimenteren.
Succes!
Ik zou ook idd 200-220 per bol aanhouden, dan zit je op 28cm(11") en past ie ook mooi op je 12" schep en raakt hij niet de uitersten in de Koda.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.