Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04 23:18
Jon NH schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:38:
We zijn fervent pizza/ Italië liefhebber en hebben lang getwijfeld tussen een volwaardige hout gestookte pizzaoven (dome) of het kleinere alternatief in de vorm van Ooni/ de Gozney Roccbox. Beide varianten hebben voor en nadelen, maar de vormfactor in combinatie met de mogelijkheid om zowel op hout als gas te kunnen stoken gaf voor ons de doorslag.
We hebben uiteindelijk gekozen voor de Ooni Karu 16, deze is niet zo handzaam als de Karu 12, maar met twee personen til je de oven makkelijk achter in de auto om deze mee te nemen naar vrienden/ familie. De binnenruimte van deze oven is dusdanig van omvang dat er naast pizza/ focaccia ook prima andere gerechten in bereid kan worden.
Nu hebben we de optionele gasbrander er direct bij besteld, maar het stoken op hout is toch een leuk onderdeel van de algehele beleving. Hiervoor ben ik nu op zoek naar stookhout, uiteraard bied Ooni een pakket aan (Ooni Premium Assorted Oak Pack 10kg a €29,-), alleen ben ik benieuwd wat andere Tweakers gebruiken om de Ooni/ Gozney Roccbox te voeden. Zag dat het bedrijf Stocers op dit vraagstuk inspeelt met paketten, maar €25,- voor 5kg is voor mijn gevoel wat aan de prijs. Heb wel een aantal bedrijven gevonden die specifiek pizzaoven hout aanbieden, maar dit gaat veelal per pallet en dat kan ik momenteel even niet kwijt.
Zoiets mischien? https://www.hollandskaash...-voor-pizzaoven-barbecue/

Ik koop er zelf mijn pellets, en je kan meteen pizzakaas meebestellen (een staaf fior di latte of een 2kg zak pizzamozzarella bijvoorbeeld). Wel zsm invriezen, want eenmaal aangebroken houd het het in de koelkast niet zo lang uit...

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 15:18
Ik heb een vraagje over het water. Ik vind het wel lastig wat nou de temperatuur moet zijn. Het ene recept zegt koud water, de andere lauw of kamertemperatuur en soms ook 1/3 koken en mengen met 2/3 uit de kraan. Ik dacht dat warmer water vaak gebruikt wordt bij korte rijstijden maar ook bij een rijzing in de koelkast kom ik het soms tegen.

Ik wil binnenkort eens een keer de pizzApp gebruiken. Deze zegt eigenlijk niks over de temperatuur van het water. Ook over wanneer je moet opbollen is het zelfde, de pizzabijbel zegt na een minuut of tien en de andere laat het eerst een uur of 2 rusten en weer een ander recept pas na 24 uur in de koeling.

Deze instellingen van de pizzApp wil ik een keertje gebruiken, maar hoe warm moet het water dan zijn? of hebben jullie nog andere tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK7Ydc2JQWNTwDfOgXcuqw_cMt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsnhdv5yEaMRV52SZbSAq9ve.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@berghefr Daar is natuurlijk ook geen harde regel voor. Je moet gewoon zelf aan de slag en niet een bestaand recept in detail willen reproduceren. Vooral zo'n app is niet meer dan een basis om het wat makkelijker te maken de verhoudingen goed te krijgen dan 'het ultieme recept' / 'de ultieme methode'.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat je het beste 'kamertemperatuur' als uitgangspunt kunt hanteren. Want dat is wat het uiteindelijk wordt, als je het lang genoeg laat staan.
Naar mijn ervaring, als het echt koud kraanwater is, dan doet het gist eerst even niks, tot het een beetje op temperatuur is gekomen. En daarna begint het op normaal tempo. Eigenlijk verleg je de 'starttijd' daarmee.
Zelfde principe voor warmer water; daarmee geef je het een kickstart, en gaat het in het begin wat harder, maar gaat zodra het op kamertemperatuur is 'normaal' verder. Ik heb ook het idee dat het gist dan wat sneller is uitgewerkt, dus dat doe ik vooral als 'cheat' als ik haast hebt.

In de koelkast zul je zien dat het deeg amper nog rijst (dagje meer of minder zul je amper/niet zien aan het deeg). Je doet dat vooral om de smaak te ontwikkelen. Je doet het bewust in de koeling, zodat het niet overrijst, wat het waarschijnlijk wel zou doen als je het 'voor de smaak' een of enkele dagen op kamertemperatuur laat staan. Het rijzen doet het dus (voornamelijk) buiten de koelkast, kan zowel vóór als ná koeling. Of beide dus.

Verder: over het algemeen is het zinloos om warm en koud water te mengen, maar waar het wel bijv. nuttig is zijn broodrecepten waar melk én water in moet. Daar doe ik dan 'warm' water en 'koude' melk mengen, om zo ergens in het midden uit te komen qua temperatuur, zodat het geen eeuwigheid duurt dat het gist op gang komt. Maar ik ga echt niet meten hoe warm het precies is ofzo, als het maar niet zo koud is dat het gist het eerste uur niks doet.
(voor de duidelijk; dat doe ik dan omdat de melk koud staat. is die al op kamertemperatuur, dan hoeft dat natuurlijk niet).

edit; moment van opbollen maakt ook geen wereld van verschil. Natuurlijk zal een grotere deegmassa er wel langer over doen om op temperatuur te komen (of in de koeling: naar de gewenste temperatuur te zakken) dan opgebold. Dat heeft wel wat invloed op timing. Maar serieus, maak je er niet te druk om. Dagje meer of minder in de koeling, uurtje langer of korter rijzen buiten koeling, maakt allemaal niet zo gek veel uit. Beter zelf in de gaten houden: is het voldoende gerezen / gaat het niet te hard, en daar op sturen met temperatuur en eventueel opnieuw opbollen.

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 29-04-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:53

Zeeuw

5.6

Ik heb wel eens iets gehoord over de '60-regel'.
Als je kamertemperatuur 20 graden is, en je meel ook 20 graden dan moet je water ook 20 graden zijn.
Is de kamertemperatuur 18 graden en je meel 15, dan je water op 27 graden.

Ik heb het zelf nooit zo gedaan, gewoon koud water uit de kraan. Door het kneden wordt het deeg ook warm. Maar ik ga altijd voor koude 24u rijs. Als je diezelfde avond al wilt bakken zou je misschien de 60-regel toe kunnen passen.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berghefr
Dank voor je uitgebreide antwoord @defusion . Blijf het toch nog wel lastig vinden maar inmiddels gaat het wel steeds beter. We hebben een tijdje het recept uit de pizzabijbel gebruikt (ca 4 uur rijstijd) maar de laatste twee keer 8 uur laten rijzen en er wat meer water (60%) in gedaan(en minder gist) en er zaten wat meer luchtbellen in de korst! Ik had ergens gelezen dat wanneer je het in een huis staande keuken oven doet, icm met een pizzasteen wat meer water moet gebruiken omdat de baktijden wat langer zijn,ca 10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:07
Jon NH schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:38:
We zijn fervent pizza/ Italië liefhebber en hebben lang getwijfeld tussen een volwaardige hout gestookte pizzaoven (dome) of het kleinere alternatief in de vorm van Ooni/ de Gozney Roccbox. Beide varianten hebben voor en nadelen, maar de vormfactor in combinatie met de mogelijkheid om zowel op hout als gas te kunnen stoken gaf voor ons de doorslag.
We hebben uiteindelijk gekozen voor de Ooni Karu 16, deze is niet zo handzaam als de Karu 12, maar met twee personen til je de oven makkelijk achter in de auto om deze mee te nemen naar vrienden/ familie. De binnenruimte van deze oven is dusdanig van omvang dat er naast pizza/ focaccia ook prima andere gerechten in bereid kan worden.
Nu hebben we de optionele gasbrander er direct bij besteld, maar het stoken op hout is toch een leuk onderdeel van de algehele beleving. Hiervoor ben ik nu op zoek naar stookhout, uiteraard bied Ooni een pakket aan (Ooni Premium Assorted Oak Pack 10kg a €29,-), alleen ben ik benieuwd wat andere Tweakers gebruiken om de Ooni/ Gozney Roccbox te voeden. Zag dat het bedrijf Stocers op dit vraagstuk inspeelt met paketten, maar €25,- voor 5kg is voor mijn gevoel wat aan de prijs. Heb wel een aantal bedrijven gevonden die specifiek pizzaoven hout aanbieden, maar dit gaat veelal per pallet en dat kan ik momenteel even niet kwijt.
Ik koop mijn hout hier https://www.haardgoud.nl/, voornamelijk omdat ze vlakbij zitten (Katwijk) dus kan er zo heenrijden en hout halen.

Toen ik de eerste keer contact met ze opnam heb ik ook gevraagd of ik gewoon wat zakken hout kon halen ipv een heel pallet omdat ik daar ook geen plek voor had. Dat was geen enkel probleem. Mooiste was nog dat ik het zo me kreeg zonder te betalen en de volgende dag pas een betaalverzoek kreeg per whatsapp om te betalen. Ik hou van zulke bedrijven waar ze je nog gewoon vertrouwen, dus sindsdien haal ik altijd daar.

1 zak eiken hout en 1 zak beukenhout voor 25 euro de laatste keer. Maar dat was vorige zomer voor het laatst. per zak was het als het goed is 8kg.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:27
Laatst voor het eerst een pizza geprobeerd te maken in zo een g3 ferrari oven. Was redelijk goed gelukt, denk dat ik de mozzarella had moeten uitlekken. Bodem was krokant en randjes waren krokant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-2s-5FXzHTqYD6sk5jqE7xo3iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQxqxw29a87s2MbUn2R46i2F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nu te overwegen om een pizza oventje voor buiten te nemen a la ooni. Echter kijkend op amazon zie ik een veelvoud van oventjes tegen een stuk betere prijs verkrijgbaar bijv:
https://www.amazon.de/-/e...tZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwy

https://www.amazon.de/-/e...aG9uZV9kZXRhaWwp13NParams

Iemand ervaring met andere ovens dan de big name brands?

----
Denk dat ik of voor de Mimiuo variant met gas en draaiende pizzasteen ga (a 350 euro) of de variant zonder draaiende pizzasteen (a 180 euro).

Wat filmpjes en reviews bekeken en zie dat ze sneller/net zo snel op temperatuur komen als een ooni. En dan is de vraag wil ik helemaal lazy style aan de slag dus met draaiende schijf of toch nog zelf een klein beetje kloten met handmatig draaien...

[ Voor 15% gewijzigd door xminator op 08-05-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Vrijdag komt mijn pizza oven. Het is een Alfa Forni 4 pizza. Iemand tips voor het deeg, nog nooit pizza deeg gemaakt.

Kwam dit tegen op internet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJbaUuq-t24TPZjo6UvxG3CUmm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBEtVY8WSRKUmvxJflDJ5A4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbU1Ixb5XX0RQZfxJwuyXVClA3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCjReXtRfuZIdtjouxN2uvZk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit maken of deegbollen bij de Hanos halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 23:41
Wackmack schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:04:
Vrijdag komt mijn pizza oven. Het is een Alfa Forni 4 pizza. Iemand tips voor het deeg, nog nooit pizza deeg gemaakt.

Kwam dit tegen op internet [Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit maken of deegbollen bij de Hanos halen?
Wow nog nooit deeg gemaakt en dan een oven kopen van 3000+ euro?

Ik zou beide doen. Zou zonde zijn als je je helemaal hebt verheugd op pizza bakken/eten en je eigen deeg mislukt. En mocht je eigen deeg toch goed gelukt zijn dan kan je die andere deegbollen de volgende dag nog gebruiken.

Kijk ook eens op italieplein.nl voor wat deeg en bak tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
DoubleD1980 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Ik zou beide doen. Zou zonde zijn als je je helemaal hebt verheugd op pizza bakken/eten en je eigen deeg mislukt. En mocht je eigen deeg toch goed gelukt zijn dan kan je die andere deegbollen de volgende dag nog gebruiken.

Kijk ook eens op italieplein.nl voor wat deeg en bak tips!
BBQ al 15 jaar. Er komt een buitenkeuken met bbq en een pizza oven. Hou van vuur, pizza en natuurlijk van het zelf maken dus gaat helemaal goed komen.

Dank voor je tips, ga daar direct even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:21

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

DoubleD1980 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Eerste wat ik dacht :D
Doet me beetje denken aan mensen die een sport gaan beoefenen en gelijk beginnen met de allerduurste spullen zonder dat ze weten of ze het leuk vinden.

Het is ook mild jealousy hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 07:26
xminator schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:19:
Laatst voor het eerst een pizza geprobeerd te maken in zo een g3 ferrari oven. Was redelijk goed gelukt, denk dat ik de mozzarella had moeten uitlekken. Bodem was krokant en randjes waren krokant.

[Afbeelding]

Ik zit nu te overwegen om een pizza oventje voor buiten te nemen a la ooni. Echter kijkend op amazon zie ik een veelvoud van oventjes tegen een stuk betere prijs verkrijgbaar bijv:
https://www.amazon.de/-/e...tZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwy

https://www.amazon.de/-/e...aG9uZV9kZXRhaWwp13NParams

Iemand ervaring met andere ovens dan de big name brands?

----
Denk dat ik of voor de Mimiuo variant met gas en draaiende pizzasteen ga (a 350 euro) of de variant zonder draaiende pizzasteen (a 180 euro).

Wat filmpjes en reviews bekeken en zie dat ze sneller/net zo snel op temperatuur komen als een ooni. En dan is de vraag wil ik helemaal lazy style aan de slag dus met draaiende schijf of toch nog zelf een klein beetje kloten met handmatig draaien...
Mijn ervaring is dat goedkoop vaak duurkoop is. Sneller warmer lees ik als een dunnere pizzasteen en dat is nadelig als je meerdere pizza's achter elkaar maakt. Tuurlijk betaal je bij sommige modellen ook voor het merk en ik zeg niet dat alles goedkopen ovens troep moeten zijn (want die ervaring heb ik niet). Maar ik merk toch echt wel wat verschil tussen mijn Roccbox en de goedkopere Ooni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berghefr
Afgelopen weekend weer aan de slag geweest met de pizza. Toch een vraag over het deeg. Ik had dit keer 5 bolletjes gemaakt en een uurtje of 8 laten rijzen op kamer temperatuur. De bollen waren helemaal tegen elkaar aangekomen en daardoor al erg vervormd voordat ik kon gaan stretchen.
Kunnen jullie zo zien of de bollen (ca 200 gram met opbollen) te veel zijn geresen, ik misschien te veel gist gebruikt heb of dat de W waarde van het deeg te laag was en daardoor ingezakt waren? Of is dit misschien wel zoals het hoort maar heb ik nog niet het juiste gereedschap om te bolletjes netjes uit de bak te halen?

Na opbollen en ca 200 gram per stuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jquC-hqAVYEFJPJUgQPio1O8pDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iETLutJgPxPmMUDPJQSceYVP.jpg?f=fotoalbum_large

Na het rijzen van ca 8 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci4HtI3xdCW5crgPSkEaQy7TPv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi5ZoFwRI9meS3LNGP1AdVcI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Laatst online: 16:05

headout

Oi oi!

berghefr schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:42:
Of is dit misschien wel zoals het hoort maar heb ik nog niet het juiste gereedschap om te bolletjes netjes uit de bak te halen?
Mi zien de bollen er na de rijs uit zoals het hoort. Ik zou zelf wel een laagje semola in de bak plaatsen, en daarna de bollen erin. Een deegschraper die je voorziet van een laagje semola maakt het wat makkelijker om de bollen uit de bak te scheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Op de foto lijken ze mij wel wat te ver gerezen, maar zou ze gewoon gebruikt hebben. Verwacht er nog steeds prima pizza mee te kunnen maken. Inderdaad semola om het werkbaar te maken. Heb zelf geen deegschraper, ik strooi wat op en rondom de bollen en werk dat eronder, dan laat het makkelijker los.

Mijn bollen van meestal ~250gr raken elkaar en de zijkant van de krat ook tegen het einde, maar die beginnen dus al iets groter, en liggen op het eind niet zo dicht bij elkaar als deze. Optisch zijn ze dan ongeveer 2x zo groot geworden.

Persoonlijk had ik waarschijnlijk zeg ~3 uur voor gebruik gekeken hoe het ervoor stond, en mogelijk op dat moment, afhankelijk van wat ik zag, besloten opnieuw op te bollen. Dan heeft het waarschijnlijk nog genoeg tijd om weer tot het gewenste formaat te rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

grote_oever schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:11:
[...]
Maar ik merk toch echt wel wat verschil tussen mijn Roccbox en de goedkopere Ooni.
Clarify please, want ik ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 28-04 07:26
apNia schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Clarify please, want ik ben wel benieuwd :)
De vraag is wat je hier in praktijk van merkt, maar de steen bij een Roccbox is een stuk dikker dan bij de Ooni. Ook is de gehele isolatie van de Roccbox ook beter. Daarnaast heb je bij de Roccbox ook nog de mogelijkheid om met hout te stoken... als je dat al wilt. Gewicht van beide zegt al behoorlijk wat. Persoonlijk vind ik de temperatuur sensor in de Roccbox ook een toegevoegde waarde. Pizzaschep erbij is bij de roccbox ook wel een fijne toevoeging.

Ik zeg absoluut niet dat een Ooni slecht is, maar er zit wel degelijk verschil in en dat zal de prijs ook verhogen/verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

grote_oever schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:18:
[...]

De vraag is wat je hier in praktijk van merkt, maar de steen bij een Roccbox is een stuk dikker dan bij de Ooni. Ook is de gehele isolatie van de Roccbox ook beter. Daarnaast heb je bij de Roccbox ook nog de mogelijkheid om met hout te stoken... als je dat al wilt. Gewicht van beide zegt al behoorlijk wat. Persoonlijk vind ik de temperatuur sensor in de Roccbox ook een toegevoegde waarde. Pizzaschep erbij is bij de roccbox ook wel een fijne toevoeging.

Ik zeg absoluut niet dat een Ooni slecht is, maar er zit wel degelijk verschil in en dat zal de prijs ook verhogen/verlagen.
Ja dat zijn valide redenen hoor! Maar ik vroeg me meer af of de verschillen zich ook uitte in de soort pizza die je kan maken in de oven, want dat was me nml niet bekend dat daar een verschil in zat. Vooralsnog lijkt dat in een hoop secundaire features te zitten als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-04 20:08
apNia schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Ja dat zijn valide redenen hoor! Maar ik vroeg me meer af of de verschillen zich ook uitte in de soort pizza die je kan maken in de oven, want dat was me nml niet bekend dat daar een verschil in zat. Vooralsnog lijkt dat in een hoop secundaire features te zitten als ik het zo lees.
Helaas heeft Roccbox geen 16" variant. 16" werkt zoveel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-04 20:08
grote_oever schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:18:
[...]

De Ooni Karu heeft ook een temperatuur sensor en kan je ook met hout stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:30
als er iemand nog centjes teveel heeft, er staat een mooie Alfa Forni op MP https://www.marktplaats.n...ven-4-pizze-8-maanden-oud (ken de beste jonge overigens niet.)

Zelf in het bezit van een Karu 12 en bevalt mij uitstekend.
Heb er gelijk de gas unit bij gekocht en wissel zo nu en dan af.
Gas is handiger en beter op temperatuur te houden dan het stoken op hout.
Hout is dan wel leuker ;) een prachtiger rollende vlam die je tegemoet komt wanneer je het deurtje weg haalt heeft wel wat!
Draaien op een DIY rvs pizza peel werkt prima maar wil toch eens aan een turning peel gaan beginnen.
zie er genoeg staan op het wereld wijde web en zit te twijfelen tussen een lange of een middel lange peel.
Iemand ervaring met zo'n ding?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:04
Afgelopen weekend ook een Karu 12 aangeschaft en voor ‘t eerst pizza’s mee gebakken (op hout). Was nog aardig wat werk om wat brandhout dat we hier al hadden liggen in stukjes van 15 cm te krijgen :). Ging best aardig, wel tricky om pizza van de peel af te krijgen (gebruikte mix van bloem en grove semolina). Dat verbrandt ook wel redelijk snel als het overtollige op de steen belandt. Smaak was iig goed, wat een verschil met een oven die tot 230 graden gaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxcIMKny53tykFP4YMLOGodD4w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGBeMUA7Gcn3OUfSGqU1U5IG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFEX7CsidhLRW1RlhhFI4vOBiGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHnJok18zmsZSZq01bHI19Dx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 23:41
Wackmack schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:07:
[...]

BBQ al 15 jaar. Er komt een buitenkeuken met bbq en een pizza oven. Hou van vuur, pizza en natuurlijk van het zelf maken dus gaat helemaal goed komen.

Dank voor je tips, ga daar direct even kijken.
Nou klinkt goed! Als de buitenkeuken af is, zien we hier graag wat foto’s verschijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berghefr
sfinx schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:04:
Afgelopen weekend ook een Karu 12 aangeschaft en voor ‘t eerst pizza’s mee gebakken (op hout).
...
Smaak was iig goed, wat een verschil met een oven die tot 230 graden gaat :)
Tof! Ik heb afgelopen weekend de Koda 12 aangeschaft (op gas) maar moet hem nog uitproberen. Ben erg benieuwd inderdaad naar het verschil tussen de oven en de ooni. Ik heb er ieder geval er veel zin in om het uit te proberen.

edit: Aangeschaft op het pizalovers festival afgelopen weekend. Ze hadden daar een actie van 20% vanaf de adviesprijs dus uiteindelijk voor ca 280 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door berghefr op 10-05-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berghefr
defusion schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:26:
Op de foto lijken ze mij wel wat te ver gerezen, maar zou ze gewoon gebruikt hebben. Verwacht er nog steeds prima pizza mee te kunnen maken. Inderdaad semola om het werkbaar te maken. Heb zelf geen deegschraper, ik strooi wat op en rondom de bollen en werk dat eronder, dan laat het makkelijker los.

Mijn bollen van meestal ~250gr raken elkaar en de zijkant van de krat ook tegen het einde, maar die beginnen dus al iets groter, en liggen op het eind niet zo dicht bij elkaar als deze. Optisch zijn ze dan ongeveer 2x zo groot geworden.

Persoonlijk had ik waarschijnlijk zeg ~3 uur voor gebruik gekeken hoe het ervoor stond, en mogelijk op dat moment, afhankelijk van wat ik zag, besloten opnieuw op te bollen. Dan heeft het waarschijnlijk nog genoeg tijd om weer tot het gewenste formaat te rijzen.
Ik heb ze ook gebruikt hoor! Smaak was gewoon prima en kwam krokant uit de oven. Alleen het stretchen ging wat lastig omdat ik ze dus niet lekker uit de bak kreeg. Maar de deegschraper is een goede tip, nog maar eens aanschafen dus.

Maar opnieuw opbollen is dus geen probleem? Ik dacht namelijk dat je dan het opgebouwde lucht deels weer uit de bol drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
berghefr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:05:
[...]
Maar opnieuw opbollen is dus geen probleem? Ik dacht namelijk dat je dan het opgebouwde lucht deels weer uit de bol drukte.
Dat is ook de bedoeling, maar dat het dan in die laatste paar uur opnieuw kan rijzen tot het gewenste niveau (ipv. overrijzen zoals nu).
Moet de gist wel nog actief zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 10-05-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Beste pizza tweakers,

Mijn vrouw zeurt al een aantal jaren, waarom ik geen pizza's maak op de BGE. Heeft ergens een filmpje gezien dat dit tot de mogelijkheid behoort. Zelf dit als zeer moeilijk en zo hoort het niet..... :+ .

Persoonlijk helemaal niets met pizza en waarschijnlijk komt dit door de pizza's die we bij uitzondering bestellen bij de bekende dozenschuivers of een diepvries gevalletje.

Hobby is koken en de ruimste zin van.

Vandaag overstag gegaan en wil ook een fatsoenlijke pizza fabriceren.

2 cm dikke steen besteld met schep :Y

Tools zijn een Big green Erg large en minimax. Plate setten en alle verkrijgbare aanvullingen. Heb de setups bekeken dus moet mogelijk zijn.

Wat ik niet wil is de large hoger dan 260 a 270 C op te stoken. In sommige filmpjes zie ik dat ze soms veel hoger gaan met als gevolg vilt wat verbrand, of scheur in het keramiek.

Wat betreft topping maak ik me niet zoveel zorgen maar zou graag wat tips krijgen voer het te gebruiken deeg.

Zat zelf als beginner, aan de kant en klare bollen van de Sligro te denken omdat die wat meer geschikt zijn voor lagere temperaturen.

Nu ben ik zelf niet zo van de 'kant en klaar' en wat zou het beste selfmade deeg zijn om in een kamado te gebruiken bij genoemde temperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04 23:18
TecTo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:25:

Nu ben ik zelf niet zo van de 'kant en klaar' en wat zou het beste selfmade deeg zijn om in een kamado te gebruiken bij genoemde temperatuur?
Heel kort door de bocht: des te lager de temperatuur, des te langer je pizza in de oven moet, des te meer tijd het water in je deeg heeft om te verdampen.

Het is een beetje natte-vingerwerk ( :+ ), maar 65% water lijkt me een aardig startpunt? Voor mijn Ooni gebruik ik 60%, en voor huis-tuin en keuken-ovens heb ik 70% voorbij zien komen, dus ik zou lekker in het midden gaan zitten en wat experimenteren.

[ Voor 14% gewijzigd door citruspers op 10-05-2022 21:21 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@TecTo In elk een goede keuze om op een Kamagon niet te heet te bakken. Been there done that en bij 350 graden of hoger krijg je gewoon heel snel een zwarte bodem al voordat de bovenkant mooi gekleurd is. Als de deksel open is geweest heeft het namelijk simpelweg wat tijd nodig om de bovenwarmte te herstellen en met een loeihete steen heeft de bodem die tijd niet.

Bakken op een BGE is echt heel anders dan in een pizzaoven, ze kunnen ook heel lekker zijn maar het is een wel een iets ander soort pizza dan wanneer je op 350 - 400 graden in een pizza oven bakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
TecTo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:25:
Beste pizza tweakers,

Mijn vrouw zeurt al een aantal jaren, waarom ik geen pizza's maak op de BGE. Heeft ergens een filmpje gezien dat dit tot de mogelijkheid behoort. Zelf dit als zeer moeilijk en zo hoort het niet..... :+ .

Persoonlijk helemaal niets met pizza en waarschijnlijk komt dit door de pizza's die we bij uitzondering bestellen bij de bekende dozenschuivers of een diepvries gevalletje.

Hobby is koken en de ruimste zin van.

Vandaag overstag gegaan en wil ook een fatsoenlijke pizza fabriceren.

2 cm dikke steen besteld met schep :Y

Tools zijn een Big green Erg large en minimax. Plate setten en alle verkrijgbare aanvullingen. Heb de setups bekeken dus moet mogelijk zijn.

Wat ik niet wil is de large hoger dan 260 a 270 C op te stoken. In sommige filmpjes zie ik dat ze soms veel hoger gaan met als gevolg vilt wat verbrand, of scheur in het keramiek.

Wat betreft topping maak ik me niet zoveel zorgen maar zou graag wat tips krijgen voer het te gebruiken deeg.

Zat zelf als beginner, aan de kant en klare bollen van de Sligro te denken omdat die wat meer geschikt zijn voor lagere temperaturen.

Hoe weet je dit? Wil dezelfde bollen zaterdag klaar maken in de pizza houtoven dus rond de 400 graden. Dat gaat toch wel goed met deze pizza bollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wackmack schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Hoe weet je dit? Wil dezelfde bollen zaterdag klaar maken in de pizza houtoven dus rond de 400 graden. Dat gaat toch wel goed met deze pizza bollen?
Het kan wel maar dan kleuren de randen wel heel snel, een iets lagere temperatuur is beter voor deze bollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:35:
@TecTo In elk een goede keuze om op een Kamagon niet te heet te bakken. Been there done that en bij 350 graden of hoger krijg je gewoon heel snel een zwarte bodem al voordat de bovenkant mooi gekleurd is. Als de deksel open is geweest heeft het namelijk simpelweg wat tijd nodig om de bovenwarmte te herstellen en met een loeihete steen heeft de bodem die tijd niet.

Bakken op een BGE is echt heel anders dan in een pizzaoven, ze kunnen ook heel lekker zijn maar het is een wel een iets ander soort pizza dan wanneer je op 350 - 400 graden in een pizza oven bakt.
Bovenwarmte is toch niet zo belangrijk? Ik heb wel eens een pizza gebakken op een weber en dat ging prima. Mijn ervaring is dat de W-waarde en recept van de bloem/deeg een belangrijk gegeven is als het gaat over hoe warm een pizza gebakken kan worden. Het is wel belangrijk dat de pizza niet teveel directe onderwarmte krijgt. Dan wordt hij inderdaad zwart. Kan je dat juist niet goed managen met een BGE? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DR!5EQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:51:
[...]

Bovenwarmte is toch niet zo belangrijk? Ik heb wel eens een pizza gebakken op een weber en dat ging prima. Mijn ervaring is dat de W-waarde en recept van de bloem/deeg een belangrijk gegeven is als het gaat over hoe warm een pizza gebakken kan worden. Het is wel belangrijk dat de pizza niet teveel directe onderwarmte krijgt. Dan wordt hij inderdaad zwart. Kan je dat juist niet goed managen met een BGE? :)
Je kunt dat prima regelen maar bij elke BBQ heb je nu eenmaal de enige warmtebron onderin. Als je dan de dome 350-400 graden wil gaan stoken dan is het zelfs met een platesetter e.d. niet te voorkomen dat de steen simpelweg te warm wordt. Daarom is dus een iets lagere temperatuur en dan iets langzamer bakken beter op een kamado.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:54
Bijzonder, ik bak regelmatig pizza's op mijn kamado, met temperaturen boven de 350 graden (IR thermometer op de steen gericht). Bodem verbrand nooit. Ik heb mijn pizzasteen wel nog boven een platesetter liggen, en de steen zo hoog mogelijk.

Dat vilt heb je gelijk ik, ik heb deze al moeten vervangen na een jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
Wackmack schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:45:
[...]

xon in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

xon in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Goed punt, hmmm, wat nu 8)7 Misschien zijn de bollen van de hanos beter? Eerst maar eens kijken hoe heet mijn pizzaoven gaat worden. Dat de gebruiker ook zegt, dit zou toch geschikt moeten zijn voor een houtoven?

@TecTo barber in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" hier lijkt het wel te lukken?

[ Voor 11% gewijzigd door Wackmack op 11-05-2022 09:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Zo, mijn pizza-bak avontuur had gister wel een momentje waar ik trots op was. Ik heb zelf geen mooie houtoven of zo'n kleinere versie, maar wel 2 Siemens ovens met pizza-stand (hete-lucht + onderwarmte). Ik ben al een half jaar bezig, elke twee weken ongeveer, om te kijken hoe ik e.e.a. kan verbeteren. Ik ben niet van plan zo'n speciale pizza-oven te kopen, want ik ken mezelf. Over een half jaar ben ik weer iets anders veel aan het bakken en staat die oven stof te vergaren.

Maar gister heb ik toch wel mijn beste resultaat tot nu toe voor elkaar gekregen:
- recept van Vito Lacopelli (YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021)
- ovens op 250C pizza-stand
- toppatentbloem van de zuidmolen (hier gelukkig op 5km afstand)

En dat laatste was echt de game-changer. Je hebt hoog-proteine-bloem en je hebt hoog-proteine-bloem. Kwalitatief maakte het zo enorm veel uit. De poolish was al lekkerder, het deeg was veel beter te bewerken, en het was enorm goed uit te rollen en te verplaatsen.

Dus hier even 2 mooie plaatjes van een burrata pizza en een 4-kazen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCM7ks7-9omXN0BOvztpyI8LI1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2wBhekSKulVUpER7gW9enBJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RY9h5GflmzqFUDlDAoQH2Ec3ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRFrZ4A5U2jTTKzwfm3b4L0p.jpg?f=fotoalbum_tile

Iets teveel korst nog, maar dat komt wel goed. Ik was verbaasd hoe luchtig ze werden.

Om in de woorden van Vito te praten: Nice and a craunchy!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 23:34
DR!5EQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:51:
[...]

W waarde zegt hoe sterk het bloem is. Afhankelijk daarvan kun je kort (vaak tot 8 uur) of lange reis doen in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
JackPoint schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:37:
[...]

W waarde zegt hoe sterk het bloem is. Afhankelijk daarvan kun je kort (vaak tot 8 uur) of lange reis doen in de koelkast.
Daar ben ik van op de hoogte. Volgens mij heeft het dus ook invloed op hoe warm je een pizza of brood kunt bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:33:
[...]
- toppatentbloem van de zuidmolen (hier gelukkig op 5km afstand)

En dat laatste was echt de game-changer. Je hebt hoog-proteine-bloem en je hebt hoog-proteine-bloem. Kwalitatief maakte het zo enorm veel uit. De poolish was al lekkerder, het deeg was veel beter te bewerken, en het was enorm goed uit te rollen en te verplaatsen.

Dus hier even 2 mooie plaatjes van een burrata pizza en een 4-kazen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Iets teveel korst nog, maar dat komt wel goed. Ik was verbaasd hoe luchtig ze werden.

Om in de woorden van Vito te praten: Nice and a craunchy!
Dat proef je inderdaad. Helemaal als je het gistingsproces overlaat aan een poolish of een desem. Ziet er goed uit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
Wackmack schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Goed punt, hmmm, wat nu 8)7 Misschien zijn de bollen van de hanos beter? Eerst maar eens kijken hoe heet mijn pizzaoven gaat worden. Dat de gebruiker ook zegt, dit zou toch geschikt moeten zijn voor een houtoven?

@TecTo barber in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" hier lijkt het wel te lukken?
Zojuist de bollen bij de Sligro gehaald.

Kijken hoe het gaat vanmiddag :+

Ben klaar voor de...... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9h4-15pp4C0Qgzli2EUNe78KXk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/AJ84RkiRgRQk0B0A2nIpIXIT.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSYI-GlDlazkWd1s9zNb2kkFoII=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PkLx21KRxi8ApO0b9lEsUztZ.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TecTo
De eerste run zit er op en viel best wel mee, ondanks een paar hobbels.

Voor de saus in de blender, Mutti tomaten uit blik, gekarameliseerde ui en knoflook, oregano, paar blaadjes verse basilicum, bruine suiker, zout, peper extract en scheutje ollijf olie.

Sligro deeg zes uur van tevoren onder vochtige theedoek op kamertemperatuur...

De bge naar 240C in de onderstaande setup. Steen minimaal een uur op temp.

Setup; Plate setter, gietijzeren rooster, platesetter van de minimax en daarop een 2cm dikke steen met een diameter van 36cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr7uiVlkC_b1ztG3GnC-tcydZR8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/DI3KY11EsH3OWo9AguGLR5Nt.gif?f=fotoalbum_large

Het deeg bolletje tot een mooi ronde vorm te krijgen was nog een dingetje. Niet helemaal naar m'n zin. Toch maar voorzien van, saus, mozzarella, Grano pedano en chorizo worst.
Smaak was prima, bodem niet verbrand en knapperig evenals de buitenrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgBDSbIODag2Ufp1iOF4oSpiD08=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Kmz6mQ1lvJjOCW9vJ0dugByJ.gif?f=fotoalbum_large

Tweede ging al iets beter. Deze keer aangevuld met champignons en kappertjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJbxHsZCLV7QbJDKEMSSots72xQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pHKdLu4dNkKXQaXkI4kMwjbI.gif?f=fotoalbum_large

Als laatste saus, mozzarella, Grano pedano en salami.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B13K58KA702zucYCZG-Os1LqPU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XChQUzmBcGI1iLIxgObxKXJZ.gif?f=fotoalbum_large

Buitenkant korst was knapperig en luchtig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv1MS5Cuw3AbLC8x5PQtnlnq_XA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jpgocBxW5qBtuBnE39V4gJnB.gif?f=fotoalbum_large

Vrouw wist er wel raad me en was tevreden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7Fqp0JBqEruGIXdW8hnC4lpoXo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pFyCaiWqYylNN2rxGnAdEZSp.gif?f=fotoalbum_large

Veel aan de info gehad in dit topic. De Sligro bollen vielen mee en de kamado op 240C en 8 min gaf het beste resultaat.

Als met al tevreden over deze eerste run en smaakt naar meer. Wel veel teveel saus aangemaakt, te veel mozeralla enz.. Een blok gekocht bij de Sligro en morgen de rest vacumeren.

Wil eerst alles uit de Sligro bollen halen in combinatie met andere topping. Denk aan tonijn, shoarma, ansjovis etc.. Daarna wellicht zelf deeg maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

TecTo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:31:
De eerste run zit er op en viel best wel mee, ondanks een paar hobbels.

Voor de saus in de blender, Mutti tomaten uit blik, gekarameliseerde ui en knoflook, oregano, paar blaadjes verse basilicum, bruine suiker, zout, peper extract en scheutje ollijf olie.

Sligro deeg zes uur van tevoren onder vochtige theedoek op kamertemperatuur...

De bge naar 240C in de opstaande setup. Steen minimaal een uur op temp.

Setup; Plate setter, gietijzeren rooster, platesetter van de minimax en daarop een 2cm dikke steen met een diameter van 36cm.

[Afbeelding]

Het deeg bolletje tot een mooi ronde vorm te krijgen was nog een dingetje. Niet helemaal naar m'n zin. Toch maar voorzien van, saus, mozzarella, Grano pedano en chorizo worst.
Smaak was prima, bodem niet verbrand en knapperig evenals de buitenrand.

[Afbeelding]

Tweede ging al iets beter. Deze keer aangevuld met champignons en kappertjes.

[Afbeelding]

Als laatste saus, mozzarella, Grano pedano en salami.

[Afbeelding]

Buitenkant korst was knapperig en luchtig.

[Afbeelding]

Vrouw wist er wel raad me en was tevreden :)

[Afbeelding]

Veel aan de info gehad in dit topic. De Sligro bollen vielen mee en de kamado op 240C en 8 min gaf het beste resultaat.

Als met al tevreden over deze eerste run en smaakt naar meer. Wel veel teveel saus aangemaakt, te veel mozeralla enz.. Een blok gekocht bij de Sligro en morgen de rest vacumeren.

Wil eerst alles uit de Sligro bollen halen in combinatie met andere topping. Denk aan tonijn, shoarma, ansjovis etc.. Daarna wellicht zelf deeg maken.
Waarom met de deksel open? :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
MrVegeta schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Waarom met de deksel open? :)
Om een fotootje te maken van de setup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

TecTo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Om een fotootje te maken van de setup ;)
Ik zou zweren dat ik las dat je de deksel sowieso open had :p nou ja, ziet er goed uit!

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
MrVegeta schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:39:
[...]

Ik zou zweren dat ik las dat je de deksel sowieso open had :p nou ja, ziet er goed uit!
Begijp nu de verwarring. Er staat 'opstaande' setup maar moet 'onderstaande' zijn. Inmiddels veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Kan op de site van de hanos de pizzabollen niet zien. Zijn de pizzabollen van de Hanos anders dan die van de Sligro? Wordt mijn eerste keer zaterdag dus hopelijk gaan de pizza's niet verbranden. Ook benieuwd hoe het uirollen voor het eerst gaat.

Komt straks mooie bestelling binnen van Italieplein. Gisteren al mooie accessoires binnen gekregen zoals pizzascherp, temperatuurpistool en nog meer mooi spul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:45
Vormen met de hand zal je bedoelen :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Michieas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Vormen met de hand zal je bedoelen :P :X
Dat natuurlijk ja! Gisteren filmpje bekeken van Italiëplein, moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04 19:25

NeoflexNL

Forever young

Oke, ik ben echt een enorme noob, maar even het volgende..

Ik wilde pizza bakken op de kamado vanavond en had van die bollen bij de sligro gehaald (diepvries).

Gisteravond uit de diepvries gehaald en in bakjes gedaan en nu zijn ze ongeveer 2x zo groot en heel luchtig.

Is dat juist goed? Heb ze nou maar weer in de koelkast gelegd.

Of kan ik beter nu een paar nieuwe bollen uit de vriezer halen?

Help! :+

Edit: toch maar kant en klaar deeg gehaald bij de Jumbo.. :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwxS8E-nDFNGhr50vGdUYtQYMrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrlK8arXNOYp2KeQyXpgdYVQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door NeoflexNL op 14-05-2022 19:08 ]

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
NeoflexNL schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:30:

Ik wilde pizza bakken op de kamado vanavond en had van die bollen bij de sligro gehaald (diepvries).

Gisteravond uit de diepvries gehaald en in bakjes gedaan en nu zijn ze ongeveer 2x zo groot en heel luchtig.

Is dat juist goed? Heb ze nou maar weer in de koelkast gelegd.

Of kan ik beter nu een paar nieuwe bollen uit de vriezer halen?

Help! :+

Edit: toch maar kant en klaar deeg gehaald bij de Jumbo.. :$

[Afbeelding]
Heb je de bollen nog geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
NeoflexNL schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:30:

Deeg gaat rijzen. Dat zorgt juist voor de luchtigheid en smaak in het deeg.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04 19:25

NeoflexNL

Forever young

SmoothTweaker schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:53:
[...]

Heb je de bollen nog geprobeerd?
Nee, alhoewel ik wel denk dat het best gekund had. Uiteindelijk maar deeg van de Jumbo gehaald. Ik ging zoals gewoonlijk weer als een kip zonder kop van start.

Ik begrijp nu dat ik de bollen ongeveer 6 uur van tevoren uit de vriezer moet halen en in een bak moet leggen, met natte theedoek erboven. Heb ik dat goed?

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
NeoflexNL schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:19:
[...]

Nee, alhoewel ik wel denk dat het best gekund had. Uiteindelijk maar deeg van de Jumbo gehaald. Ik ging zoals gewoonlijk weer als een kip zonder kop van start.

Ik begrijp nu dat ik de bollen ongeveer 6 uur van tevoren uit de vriezer moet halen en in een bak moet leggen, met natte theedoek erboven. Heb ik dat goed?
Haha, dat is herkenbaar. Ik weet niet exact hoe je het met die bollen moet doen, heb zelf nog geen ervaring met het maken van verse pizza maar daar komt vandaag verandering in.
Bij de AH een pizzasteen en schep gekocht om mee te oefenen, vindt het zonde om veel geld aan een Ooni oid uit te geven als ik het niet leuk vindt.

Als recept heb ik deze van rutgerbakt gepakt.
Vanmorgen rond 10 uur het deeg gemaakt en in een ikea bak gelegd om te rijzen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnEGivC_FwByQmIumPx2rGZ44Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg59W9BtlEKpJgkLutq8o6gN.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ruim 6 uur later ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVhlYzi2blH0DWh8OdG-k7UhCQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyrRoMWERUmy6sSfFJdHrByS.jpg?f=fotoalbum_large

Straks de grote vuurdoop :)

Update 21:02
Van de 4 deegballen was de eerste mislukt. Ik probeerde de pizzaschep met wat teveel geweld onder de pizza te schuiven, gevolg was een calzone --- :)

De overige 3 pizza's (Hawaii, ham en shoarma) waren perfect gelukt. Pizza optie icm steen gebruikt op de siemens oven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyemKtG2zSjkBX2s5RXZEcEhH88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HveziQ0mmGHVWffQ0LaoqmU0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8gc87OXtrZo4z8sCF25IACp06g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7y9cL10SgWsSAavhzHu0YyjE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door SmoothTweaker op 15-05-2022 21:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bicky
  • Laatst online: 13:49
Vrijdag was terug tijd voor een pizza avond .
Ik las hier iets ergens de melding dat lagere hydratatie zorgt voor hardere korst dus dat maar even geprobeerd.

Pizzas worden allemaal op voorhand belegd en ondertussen wordt de oven opgestart.
Stond wel lekker windje buiten dus het gat van de fyra in de wind gezet zodat deze goed opgestookt wordt.
Eerst keer ook calzone geprobeerd op vraag van mijn zoon en is voor herhaling vatbaar.
ook het experiment van een pizza met kaassaus ipv tomatensaus viel goed mee.

Deeg
20 uur koud rijzen, 3uur warm rijzen.
60% vochtigheid
universele oo bloem uit colruyt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGrWIKWV3Y5lPYx02oD6ROwOX9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMKLY7yhmS6U5t8sCVowICIF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJ33BkwfpJcAxnGJl0nffRfh28g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjJlmM2poQWBF5dJWXwk5JSa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD4Ok0N-khAboLuK0b61rnYi3o4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x260punQhX4lXqWCzwCBOTix.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJmItTf3MGJDM7DysBsX2KTuCb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2UkMHE9rroHFMF5vXtn2CHC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqzFMiY0JClfuMCwpTtDtlOFgY4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FVSsCmcKgPTxb0DndB4ksMA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dCVNfz8NRMx0MhVrnSJF6eFP1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUnHtnd2H6cqyxeSeL6JHzpH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Oz9s51i0VuisQjup4tfsWSrgrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Mqn69xten9RUEJLZ8EGFkjW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 08:30
Hoi,

Ik weet niet of er een specifiek forum is voor een Ooni. Dus als het goed is dan vraag ik het hier.

Ik heb een Ooni Karu 12. Dit weekend voor het eerst geprobeerd en de pizza's lukten best goed.
Het is wel een precair evenwicht tussen net niet gaar of net verbrand. Maar uiteindelijk was ik best tevreden.

Maar ik had wel heel veel roet in de oven en in de schoorsteen. Dus ik denk dat ik verkeerd heb gestookt.
Ik gebruikte voornamelijk kleine aanmaakhoutjes van de HB en ik had nog wat grof rookhout (hickory) liggen, dat heb ik eigenlijk voornamelijk gebruikt. Geen aanmaakblokjes oid, ik gebruik een gasbrander om m aan te steken.

Wel hout gebruiken jullie en hoe stoken jullie ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Azfxv9jC_ayUA9vwi6lFhApKjp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/du8F2oNkKPVcyLziIr4FLe8X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door LastSamurai op 16-05-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 15:00
Bicky schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:44:
Vrijdag was terug tijd voor een pizza avond .
Ik las hier iets ergens de melding dat lagere hydratatie zorgt voor hardere korst dus dat maar even geprobeerd.

Pizzas worden allemaal op voorhand belegd en ondertussen wordt de oven opgestart.
Stond wel lekker windje buiten dus het gat van de fyra in de wind gezet zodat deze goed opgestookt wordt.
Eerst keer ook calzone geprobeerd op vraag van mijn zoon en is voor herhaling vatbaar.
ook het experiment van een pizza met kaassaus ipv tomatensaus viel goed mee.

Deeg
20 uur koud rijzen, 3uur warm rijzen.
60% vochtigheid
universele oo bloem uit colruyt
Welke hydratie gebruik je normaal als 60% lager is? In de pizzabijbel is het hoogste 57%, laagste 54%. Dat is zo'n beetje mijn referentiekader. Ik heb dit weekend ook pizza's gemaakt met 60%, maar dat was juist om met 'meer' te experimenteren :?

[ Voor 7% gewijzigd door Rmanen op 16-05-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
Rmanen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Welke hydratie gebruik je normaal als 60% lager is? In de pizzabijbel is het hoogste 57%, laagste 54%. Dat is zo'n beetje mijn referentiekader. Ik heb dit weekend ook pizza's gemaakt met 60%, maar dat was juist om met 'meer' te experimenteren :?
Normaal gebruik ik 65% of zelf iets meer.
Krijg je dikkere luchtigere korsten maar uit ervaring gemerkt dat de bodem slapper wordt.
Mijn vrouw eet graag iets hardere korsten dus zal volgende keer nog 5% lagere hydratatie proberen.
LastSamurai schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:51:
Maar ik had wel heel veel roet in de oven en in de schoorsteen. Dus ik denk dat ik verkeerd heb gestookt.
Ik gebruikte voornamelijk kleine aanmaakhoutjes van de HB en ik had nog wat grof rookhout (hickory) liggen, dat heb ik eigenlijk voornamelijk gebruikt. Geen aanmaakblokjes oid, ik gebruik een gasbrander om m aan te steken.

Wel hout gebruiken jullie en hoe stoken jullie ?

[Afbeelding]
geen hout hier maar pellets en ook roet. dat is sterk afhankelijk van de pellets. bij mijn vorige zak eiken pellets had ik minder roet. Dus bij hout zal hetzelfde zijn en sterk afhankelijk van de houtsoort.
Ik blaas regelmatig de oven en schoorsteen uit met perslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Rmanen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Het is afhankelijk van hoeveel vocht de bloem die je gebruikt kan opnemen. 57% is de officiele hoeveelheid die de napolitanen toepassen. Hoe meer vocht je bloem aan kan, hoe meer luchtbellen er in je deeg komen. Ik gebruik een specifieke bloem voor mn pizza zodat ik altijd weet hoeveel water erbij kan (en daar heb ik in het begin mee geexperimenteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Bicky schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Normaal gebruik ik 65% of zelf iets meer.
Krijg je dikkere luchtigere korsten maar uit ervaring gemerkt dat de bodem slapper wordt.
Mijn vrouw eet graag iets hardere korsten dus zal volgende keer nog 5% lagere hydratatie proberen.

[...]
Dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe lang je het laat rijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 16:44
LastSamurai schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:51:
voornamelijk kleine aanmaakhoutjes van de HB
Ik denk dat het hier in zit, vaak is aanmaakhout naaldhout en dat bevat hars (= roet). Je moet specifiek zoeken naar stukken hardhout/loofhout (eik, els, beuk etc). Ik heb zelf de gasbrander (ideaal set & forget). Als ik op hout stook combinatie van marabu houtskool en ooni houtjes (eik). Als dat op is heb ik een groot net aanmaakhout wat uit stukken loofhout bestaat.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Laatst online: 29-04 19:19
Van het weekend ook weer eens de ooni aangeslingerd voor de eerste x sinds het verhuizen,

Recept:
- Apparatuur: Ooni Koda (steen op +- 400c)
- Classic ooni pizza dough recept bereid met mixer
- met kanttekening van bollen 1.5 uur laten reizen

Was weer even spelen maar het is net als fietsen je verleerd het niet 😬Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXrPT-6qhAHMm9-prvsL_0cyBXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJwLymzDU2gUkwHMI9E0UWFc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Mjelnir op 16-05-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
Misschien moeten we bij het presenteren van gebakken pizza's ook altijd zoveel mogelijk info bijvoegen.
De oven, bloem, rijstijd, hoeveel gist .....

Altijd interessant om verschillen te zien

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mag een pizza hawaii hier ook? >:) >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUb7XAW_CR-TtxjzyxbIU4mLg40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qi8jKkM6YxP4O5C6uTDaMqQz.jpg?f=user_large
Bicky schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:07:
Misschien moeten we bij het presenteren van gebakken pizza's ook altijd zoveel mogelijk info bijvoegen.
De oven, bloem, rijstijd, hoeveel gist .....
Altijd interessant om verschillen te zien
Roccbox +/- 400graden
PZ4 bloem, 60% water, 2% zout, 0.25% gist, 225 gram deeg per bol
2 dagen in de koelkast, 3 uur voor bakken uit de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
NoepZor schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Ik denk dat het hier in zit, vaak is aanmaakhout naaldhout en dat bevat hars (= roet). Je moet specifiek zoeken naar stukken hardhout/loofhout (eik, els, beuk etc). Ik heb zelf de gasbrander (ideaal set & forget). Als ik op hout stook combinatie van marabu houtskool en ooni houtjes (eik). Als dat op is heb ik een groot net aanmaakhout wat uit stukken loofhout bestaat.
Dat zou idd goed kunnen. Die aanmaakhoutjes maken ook altijd een knapperend geluid.
Nooit bij stil gestaan dat daar hars in kan zitten. Thanks !

Ik heb zakken gekloofd en gedroogd beuken en essen liggen, wat ik altijd in de openhaard stook.
Misschien goed om die kleiner te zagen en te kloven en dan voortaan beuken en essen te stoken in de Ooni.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• berghefr
Na het zien van alle pizza fotos van afgelopen weekend kan ik natuurlijk ook niet achterblijven.

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst mijn Ooni koda 12 getest, die ik gekocht heb op het pizzalovers festival. Vond het vooral erg spannend om te doen omdat de beloofte baktijden natuurlijk vele male korter zijn dan vanuit de standaard keuken oven met pizzasteen die maar tot 250 (zegt ie maar volgens mij is het lager) kan.

Goed, ik heb natuurlijk ook zelf pizza deeg gemaakt volgens het recept van de pizzabijbel maar dan met 55% hydratatie. Dat was wat de schrijver Simon op het pizzaloversfestival nu gebruikt als recept. Hierbij heb ik Pizzabloem Tipo 00 Napoletana (W310) gebruikt, zogezegd 55% water, 2% zout, 0,5% instant gedroogde gist en echt een heel klein scheutje olie.

Na het mixen (in de mixer voor 10 minuten) ongeveer 10 minuten laten rusten en vervolgens verdeeld in kleine bolletjes van ca 200 gram, opgebold en direct de koelkast in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ctv_3iT-qjiSWbOO9pBIZgA6IR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WheEiD4tzk3ALt8k7CbAeDao.jpg?f=fotoalbum_large

Na 20 uur koelkast en ongeveer 3 uur op kamertemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSGC_VO47RXsjmb8HuqJy2rbc8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GD38iUEaG6yaEz4GCLN6Of4K.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk was het tijd om de nieuwe pizza oven aan te steken. Na ongeveer een kwartier op vol vermogen de oven laten opwarmen (helaas nog geen thermometer, weet iemand een goede ik hou me aangeraden!) Toen heb ik de het gas op ongeveer 3/4 van het maximale gezet en kon de Pizza erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k5-Y6oBcHeaw102_ZOawB64wqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLatXnTw84OQ378W8yeCmRaa.jpg?f=fotoalbum_large

Het ging echt ontzettend snel en draaien was nog wat lastig en de kleine oven, maar opzich prima te doen. Ik ga binnenkort een turningpeel halen zodat het wat makkelijker gaat. Toch nog even spelen met de instelling, want een deel van de kost vatte vlam. Mocht iemand hier goede ervaringen mee hebben, laat het weten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNmefS4IgibwFAYKO-EADB9Robg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3nPSV7twz3oKdwKgW2ZXiW7.jpg?f=fotoalbum_large

Even de zwarte randjes niet opeten, maar wat een enorm verschil zeg met de oven! Hier doe ik volgens mij totaal niet onder voor de lokale italiaan met hun houtoven (op de aangebrande kost na natuurlijk). Tijd voor pizza twee en het gas iets terug gedraaid om het verbranden te voorkomen. Helaas kwam ik nu iets te dicht bij de vlam maar dat mocht de pret niet drukkenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA4I30EN-vckNUThFDt90VUk3oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPsbLUX1mOmhYvwJKeeMxSmx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vhZJnnH0-dnj1Z_xlIUfggjTGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KQH1VcfQ5CCP7mVm6rn91xu.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het nog wel dus even zoeken met de instelling van de hitte. Ik had het idee dat het deeg nog niet helemaal gaar was, zeker onder wat dikkere stukjes beleg. Maar misschien was mn tomatensaus iets te nat. Ik weet het nog niet helemaal maar binnenkort maar weer proberen! :9

Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-04 21:02
NoepZor schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Ik haak hier even op in, zit te kijken om een KARU 12 pizza oven te kopen, heb al ervaring met de Uuni 3 van een vriend.

In mijn zoektocht naar hout voor de KARU 12 kwam ik dit tegen, RUF briketten van 100% Eiken en Beuken geperst in kleine blokjes. Zou dit ook geschikt zijn voor gebruik in de Karu?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 16:44
Marcusso schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Ik haak hier even op in, zit te kijken om een KARU 12 pizza oven te kopen, heb al ervaring met de Uuni 3 van een vriend.

In mijn zoektocht naar hout voor de KARU 12 kwam ik dit tegen, RUF briketten van 100% Eiken en Beuken geperst in kleine blokjes. Zou dit ook geschikt zijn voor gebruik in de Karu?
Die briketten zijn 16x7x11cm groot, dat gaat niet in het brandstofvakje van een Karu 12 passen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
NoepZor schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:15:
[...]

Die briketten zijn 16x7x11cm groot, dat gaat niet in het brandstofvakje van een Karu 12 passen.
Ah, ja goede. Maar wellicht zijn ze te breken / zagen. Anyway, de Karu 12 is besteld! :)

Die briketten hebben ze hier om de hoek bij Opa Freek haardhout dus haal er eens een paar om te kijken of het wat is. Ze hebben daar ook normaal pizza hout, dat moet ik ook kleiner maken. Wellicht zondag pizza’s maken!

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-04 21:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Laatst online: 29-04 19:19
berghefr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:34:

Nu is het nog wel dus even zoeken met de instelling van de hitte. Ik had het idee dat het deeg nog niet helemaal gaar was, zeker onder wat dikkere stukjes beleg. Maar misschien was mn tomatensaus iets te nat. Ik weet het nog niet helemaal maar binnenkort maar weer proberen! :9

Alle tips zijn welkom!
Hier ook een Koda eigenaar >:)

Wat voor mij erg goed werkt qua draaien is de Ooni pizza peel. Daarmee kan je snel even de pizza uit de oven halen kwartslag draaien op de peel en weer erin.

Om de temp te meten gebruik ik een infrarood thermometer van amazon (let wel op dat deze een voldoende hoge temp kan meten) Als de steen op tempratuur is (achterkant 400 +-) dan draai ik als ik met de pizza bij de oven sta de vlam bijna helemaal naar beneden dit scheelt enorm in de hoeveelheid zwarte korsten. Bakken duurt hierdoor wel iets langer maar dat is hooguit 1 minuut meer tijd +- dit zou sneller kunnen als je een turning peel gebruikt dat wordt mijn volgende aankoop. Nadat de pizza dan klaar is en ik de volgende ga maken draai ik de vlam weer op vol vermogen rinse and repeat :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Mjelnir op 18-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berghefr
Mjelnir schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Hier ook een Koda eigenaar >:)

Wat voor mij erg goed werkt qua draaien is de Ooni pizza peel. Daarmee kan je snel even de pizza uit de oven halen kwartslag draaien op de peel en weer erin.

Om de temp te meten gebruik ik een infrarood thermometer van amazon (let wel op dat deze een voldoende hoge temp kan meten) Als de steen op tempratuur is (achterkant 400 +-) dan draai ik als ik met de pizza bij de oven sta de vlam bijna helemaal naar beneden dit scheelt enorm in de hoeveelheid zwarte korsten. Bakken duurt hierdoor wel iets langer maar dat is hooguit 1 minuut meer tijd +- dit zou sneller kunnen als je een turning peel gebruikt dat wordt mijn volgende aankoop. Nadat de pizza dan klaar is en ik de volgende ga maken draai ik de vlam weer op vol vermogen rinse and repeat :9~
Super, ik ga dat komend weekend dat eens proberen. 400 graden is nog een beetje op de gok aangezien een therometer er nog moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 22:02

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

berghefr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Super, ik ga dat komend weekend dat eens proberen. 400 graden is nog een beetje op de gok aangezien een therometer er nog moet komen.
Ik heb nog een Ooni thermometer over in de verpakking. Waar woon je?

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berghefr
CrociStrike030 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Ik heb nog een Ooni thermometer over in de verpakking. Waar woon je?
Ik PM je even

[ Voor 7% gewijzigd door berghefr op 18-05-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wat ik zo maf vind is hoe alleen de poolish lang staat, en de rest binnen een paar uur de dag erop wordt gemaakt. Doen we dan 48h/72h pizza's voor niks? :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• aritmeester
  • Laatst online: 25-04 11:32
Voor de geïnteresseerden: deze heb ik een tijdje geleden uitgewerkt in een document. Voor mij is dit op het moment het recept wat ik standaard volg.

Pizza Poolish deeg recept

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• headout
  • Laatst online: 16:05

headout

Oi oi!

Ik heb de werkwijze van Vito nav deze video (How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021) eens uitgeschreven, voor de liefhebber:
Ingredienten:
Starter
300 ml water
300 gr meel tipo 00
5 gr droge gist
5 gr honing

Deeg
Starter
700 ml water
1250 gr meel tipo 00
40 gr zout

Bereiding:
Starter: Water, gist en honing mengen Meel toevoegen en 1 uur bij kamertemperatuur laten rusten. Daarna 16 tot 24 uur in de koelkast bewaren met deksel

Deeg: Water en starter mengen, daarna een deel van het meel toevoegen. Zout toevoegen, mengen. De rest van het meel toevoegen en in de mengkom mengen met een spatel.

Deegbal op het aanrecht gooien, en kneden : dubbel vouwen en plat drukken totdat al het meel is opgenomen. Het deeg zal wat plakkerig aanvoelen. Laat het 15 minuten rusten op het aanrecht met de mengkom er over heen.
Klein beetje olijfolie op de handen en de deegbal rustig aan vormen tot een gladde bal: til de bal steeds in het midden op.
Klein beetje olijfolie in de mengkom en laat de bal erin vallen, afdekken en minimaal 30 minuten rusten.
Olijfolie op de handen en de deegbal portioneren. Leg in een ovenschaal een klein beetje griesmeel / semolina. Pizza bollen in een ovenschaal leggen, klein beetje olijfolie boven op en daarna met plastic afdekken en 2 uur laten rusten op kamertemperatuur.
Na 2 uur zijn de ballen gereed: leg ze in de semolina en leg de bal op het aanrecht. Let op: hou de bovenkant bovenop. Druk de lucht met vingers langzaam naar buiten, 1 maal de onderkant naar boven, opnieuw rustig drukken en als laatste nog een keer de bal omdraaien.
Rechterhand (vingers) drukken, linkerhand trekken naar buiten toe. Als het oppervlak ongeveer 8 a 10 inch is, stretch dan met beide handen de pizza.
Randen invetten met olijfolie als de toppings erop liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:44
Vorig weekend ook weer eens de Ooni Karu op hout aangeslingerd. 7 pizza’s, ze worden steeds lekkerder.

Caputo pizzeria bloem 215 gram, 58% water 8 uur op kamertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARyD9PYHzfZbufjcokM615X4iMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNA5KskUbqkrZ09rE3A0FFPi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben wat lager gaan zitten in temperatuur omdat mijn toppings nog rauw zijn terwijl de bodem en zijkanten snel bruin worden. Hierdoor ook het vocht wat verhoogd. Dit zorgt er bij mij wel voor dat het stretchen moeizamer gaat. Ik krijg er geen ronde pizza’s meer uit. Veel oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Gisteren de derde keer de Ooni Karu 12 gebruikt. Vorige keer was er best tevreden over,
Nu was het een drama.

Het deeg rees al anders, waar het eerst mooie bolletjes waren, had ik nu een plat kleverig rommeltje.
Het plakte enorm aan de pizzaschep, kreeg het er bijna niet af, moest bloem/semola gebruiken om het los te krijgen maar door de bloem verbrandde het vrijwel direct

Achteraf heb ijk wat extra water aan het deeg toegevoegd (350 ipv 300ml) omdat ik had gelezen dat ik zo luchtiger deeg kon krijgen. Dat was denk ik de fout.

Ook heb ik het idee dat het 'makkelijker' gaat als de Ooni iets minder heet is. Bij 450 graden verbrand het deeg best snel. Als ik het deurtje openlaat en de temp gaat naar 350 graden dan heb je iets meer speelruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

Omgaan met deeg met een hogere hydratatie is gewoonweg wennen. Als je brood gaat bakken dan leer je dat snel genoeg. Wellicht dat het ook gewoon helpt als je je deeg een beetje in de bloem vormt en het daarna dat er een beetje afblaast @LastSamurai . Het klinkt allemaal enorm bekend, en iedereen hier heeft dat wel meegemaakt. Laat je iig niet ontmoedigen en zie het als een van de (helaas soms) nodige fouten in het leerproces :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
De kans dat iets mislukt is de reden dat ik meestal meer bollen maak dan ik nodig heb. Op zich valt het wel mee, maar 1x een onbedoelde calzone gehad (en niet helemaal gaar) doordat het nog wat erg plakte en ik 'm er met geweld af schudde richting oven. En 1x van de schep gevallen op de grond na het bakken.

300ml naar 350ml water is een zeer grote stijging (ik neem aan dat dat van 60% naar 70% hydratatie was, dus op 500gr bloem). 70% is rond het maximale wat ik nog pizzadeeg zou beschouwen. Hoger gaat het richting ciabattadeeg.
Ik zit persoonlijk rond 62-63% met caputo rood (of hoe die tegenwoordig heet). Supermarktbloem kan vaak minder hebben. Lang niet meer gebruikt voor pizza, maar daarmee zat ik in principe altijd iets onder de 60%.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:06

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Afgelopen zaterdag de vuurdoop van onze pizzaoven, gelijk maar 11 personen uitgenodigd :)

Voor de pizza's hebben we bij de Sligro een doos met bollen gehaald https://www.sligro.nl/p.8...-12-stuks-x-220-gram.html, de bollen ± 2-3 uur voor de tijd uit de vriezer gehaald en op een plaat gelegd en afgedekt met een natte theedoek.

Voor de inspiratie voor de pizza's heb ik gekeken naar de onderstaande video, en daar ook een aantal recepten uit gehaald.

Het vuur heb ik rond 13:45 aangestoken terwijl de eerste gasten vanaf 16:00 zouden arriveren. Helaas beschik ik nog niet over een infrarode thermometer, maar het was dus een beetje op de gok, maar het pakte wel goed uit.

De ingrediënten netjes gesneden in bakjes en de tomatensaus in een schaal, was ik er klaar voor, nu de eerste pizza maken :? Op een werkbank naast de oven bestrooid met maisbloem de eerste bol gelegd en rustig plat gedrukt om de luchtbellen eruit te krijgen, na wat draaien met het deeg en rond proberen te krijgen was de eerste pizza geboren.

Nu nog in de oven, met een pizzaschep heb ik de pizza in de over gelegd en daarna kijken hoe het gaat, ondertussen met de ronde pizzaschep de pizza eruit gehaald om te draaien, ik merkte na verloop van tijd dat het steeds eenvoudige ging, de eerste was redelijk geslaagd (vond ik zelf).

In totaal heb ik 12 pizza's gemaakt en met samenwerking met mijn vrouw ging het erg vlot (een flesje bier ernaast wil ook helpen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB-kKK1MYSVXn3LTJDxZPquJmTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At52Wq5kodoYD3nuRkRJZejZ.jpg?f=fotoalbum_large
Vuur is aangestoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0kre9azhjUinQWZEM1x5Cxn6q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43NxHV3i6VsUZZubTgiwfdI3.jpg?f=fotoalbum_large
De temperatuur bijhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B98IQpX9TlZZSs1O7dmyF-_W0sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxF2uf2ItOwlVrepR1NZMmn4.jpg?f=fotoalbum_large
Pizza met tonijn en ui en kaas, mijn favoriet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx9agIErxLDPKDiwO1DDGzI4Q3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uh0JfanfsuufshJXm6NpOtv2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Slayer op 23-05-2022 11:34 . Reden: typo ]

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Slayer je durft wel, meteen de eerste keer voor gasten koken. Respect!
Oven ziet er heel netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Laatst online: 10-03 18:50
Ik heb even een vraagje; ik ben ook van plan om een pizza-oven aan te schaffen en ik twijfel tussen de Koda 12 en Karu 12. Ik lees dat veel mensen voor de Koda kiezen, omdat dit praktischer is en je de hout smaak toch niet echt proeft ivm de korte tijd in de oven.

Wat ik me vooral afvroeg: werkt de optionele gasbrander van de Karu net zo goed als die van de Koda?
Zo te zien brandt deze alleen van de achterkant? Terwijl de Koda ook van de zijkant brandt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Laatst online: 25-04 11:32
mirod schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:07:
Ik heb even een vraagje; ik ben ook van plan om een pizza-oven aan te schaffen en ik twijfel tussen de Koda 12 en Karu 12. Ik lees dat veel mensen voor de Koda kiezen, omdat dit praktischer is en je de hout smaak toch niet echt proeft ivm de korte tijd in de oven.

Wat ik me vooral afvroeg: werkt de optionele gasbrander van de Karu net zo goed als die van de Koda?
Zo te zien brandt deze alleen van de achterkant? Terwijl de Koda ook van de zijkant brandt?
Je noemt de koda 12, die heeft geen zijbrander. Dat is alleen bij de 16. Het verschil tussen de gasbrander van de karu en koda weet ik niet. Persoonlijk zou ik voor de karu gaan omdat je dan meer keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:06

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

defusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:56:
@Slayer je durft wel, meteen de eerste keer voor gasten koken. Respect!
Oven ziet er heel netjes uit!

De "gasten" waren familie en vrienden van mij ;)

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirod
  • Laatst online: 10-03 18:50
aritmeester schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Je noemt de koda 12, die heeft geen zijbrander. Dat is alleen bij de 16. Het verschil tussen de gasbrander van de karu en koda weet ik niet. Persoonlijk zou ik voor de karu gaan omdat je dan meer keuze hebt.
Ah shit, je hebt gelijk inderdaad. Misschien een tip voor anderen: donderdag kun je de Karu scoren met 20% korting bij Welkoop (en evt nog 9% cashback).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
En nog eens 10% eraf bij de hornbach met laagste prijs garantie ;)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Vorige week in het Amsterdamse bos voor het team (ongeveer 20 personen) pizza's gebakken.
Is weer eens wat anders dan een bbq en de roccbox op gas is relatief mobiel ;)
En het was prachtig weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj_Ykr_FqqecRx5LZD31qUo_7EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KZiM2ymk1hsyz2d5iV8GvI8.jpg?f=fotoalbum_large

Behangtafel mee voor de opstelling (roccbox, marmere tegel en 2 schalen met ingredienten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jngvH2rW22XkPAO2opOKNI0ppQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoZXNG6fwH2cUowUA73sKlWs.jpg?f=fotoalbum_large

Van te voren 24 bollen gemaakt (2 dagen koelkast, hier zijn ze net uit de koelkast en komen dan in 3 a 4 uur op kamertemperatuur voordat ze gebakken worden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq-VEsyWbAwTHbk6p4rmxZPM6jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzyDtHjYCkJyildPUL6ZChir.jpg?f=fotoalbum_large

Verschillende soorten ingredienten(verse en gerapste mozzarella, geitenkaas, parmezaan, salami, chorizo, kip, (gedroogde) ham, tonijn, ansjovis, ui, paprika, champignons, peertjes, artisjokharten, ananas, groene asperges, rucula, (zongedroogde) tomaatjes, olijven, pecannoten, pijnboompitten, honing, groene pesto, en vast nog wat vergeten te noemen hier):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbecS_V3sntT1CL3avEuG_J_6t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwA4SjfUqYOiYNQ4g8dCJRv1.jpg?f=fotoalbum_large

Af en toe door het kletsen wel eens net te laat met draaien, maar dat maakt het authentiek toch? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bh7blwozEQKCNHtfCu11_oRVxFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBbvx1vF3C1GbsOFAVN1ipVF.jpg?f=fotoalbum_large

Verrassende favorieten waren:
- Geitenkaas, peertjes, honing, pecannoten en rucola. (pecannoten laatste 30 seconden meegebakken en daarna rucola erop)
- Pesto, buffelmozzarella, groene asperges, pijnboompitten (pijnboompitten laatste 30 seconden meegebakken)
- Pesto, buffelmozzarella, artisjokharten, pijnboompitten (zie foto hierboven)
- Zoete pizzolo met Nutella als toetje zoals beschreven in de Pizzabijbel (
Blanke pizza bakken van 2 op elkaar gestapelde pizzabollen, open snijden en royaal besmeren met nutella, weer dichtklappen en nog even afbakken. In stukken snijden en bestrooien met poedersuiker. En het klopt helemaal wat er in het boek staat: "Als de pot Nutella tevoorschijn komt wordt menig wenkbrauw gefronst, maar als uiterlijk iedereen een stukje heeft geproefd dan komen de huwelijksaanzoeken binnen" ;) )

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Marcusso
@barber Ziet er goed uit en leuke combinaties met toppings!

Ik heb dit weekend m'n nieuwe KARU 12 aangestoken en dat was een groot succes! Ik moet zeggen dat ik al ervaring heb met pizza maken op de kamado dus het deeg maken en stretchen heb ik al een beetje in de vingers.

Ik heb het volgende recept gebruikt met Caputo Chef bloem. Volgende keer ga ik Caputo Pizzeria bloem gebruiken omdat deze wat meer geschikt moet zijn voor hogere temperaturen. Topping is parmaham, artisjok, mozzarella en champignons.

Als hout heb ik bij de haardhoutboer een netje met berken hout gekocht, en dit in kleinere stukken gehakt / gezaagd.

Was zeer smaakvol!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cphHjcepcidwqi1XEt5fBI30Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzb8iVJq6JLwbjRKOQkXLvAF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N55Xiz6V3TM3z9WNTbemjPQWE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8pB1DlnfCuX3yo5yFQvsk5O.jpg?f=fotoalbum_large

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Net voor het eerste pizzabollen bij de Hanos gehaald. De verkoper gaf aan dat de pizza het beste kan worden gemaakt in een oven die 400+ aantikt, dat zou moeten lukken.

Wil nu 6 bollen ontdooien. Leg ze in de bekende witte pizzabak. Druppel olijfolie tegenuitdroging en dan in de koelkast. Vervolgens morgenmiddag na 24 uur buiten de koelkast in de doos laten rijzen. Dan rond 17 uur beginnen. Goed of sla ik iets over of doe ik verkeerd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xZiuOqWewtyUdyLe2pCUaAuCyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NGJPEfyVy69TqDOfxJU17G9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz22RrIBPyfYqu9F1jJ8QVKwX_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfK2LE2JXj1mkHivMFJVsqLL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Wackmack ik zie wel bij ingredienten suiker en olie. Dan heb je kans dat het toch wat sneller verbrandt op dergelijke temperaturen.
Bij de eerste even checken hoe het lukt, anders temperatuur toch wat lager houden en langer bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
defusion schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:47:
@Wackmack ik zie wel bij ingredienten suiker en olie. Dan heb je kans dat het toch wat sneller verbrandt op dergelijke temperaturen.
Bij de eerste even checken hoe het lukt, anders temperatuur toch wat lager houden en langer bakken.
Goede tip! Zal het er rekening mee houden. Sowieso morgen voor het eerst testen hoe de temperatuur opbouw is bij de pizzaoven.

Ontdooi stappen zijn wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:54
Wackmack schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Goede tip! Zal het er rekening mee houden. Sowieso morgen voor het eerst testen hoe de temperatuur opbouw is bij de pizzaoven.

Ontdooi stappen zijn wel goed?
Zo heb ik het laatst ook gedaan met bollen van de Sligro (maar zal een pot nat zijn). Ontdooien in de koelkast en voor het bereiden een paar uur op kamertemperatuur laten komen. Was prima.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:13
aritmeester schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:40:
[...]

De Koda 12 heeft een brander over de gehele achterkant, de brander voor Karu zit meer in het midden en is dus smaller. De Koda 16 heeft een L-vormige brander die aan een zijkant en de achterkant zit.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:13
mirod schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:07:

Ik ben voor de Koda 12 gegaan, gewoon voor het gemak en omdat ik niet steeds mn buren in de rook wil zetten. Maar als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik nu voor de Koda16 gaan. Net wat meer ruimte om te bewegen. De *12 modellen zijn best klein waardoor je toch best dicht bij de brander zit met je pizza en verbandingsgevaar is dan groot als je niet snel genoeg bent met draaien.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 19:08

xon

defusion schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:47:
@Wackmack ik zie wel bij ingrediënten suiker en olie. Dan heb je kans dat het toch wat sneller verbrandt op dergelijke temperaturen.
precies dat! :-) Het wordt vast irritant omdat ik in herhaling val, maar deze zijn juist geschikt voor de horeca die op +/- 230 graden bakt en niet voor de 'italian style' die 400 graden om hun oren krijgen. Ik zie wel dat ze inmiddels nu sojaolie gebruiken. Zal wel vanwege tekort zijn.

Het wordt trouwens gemaakt door Euro Pizza die dat ook doet voor een paar van de grote fastfood pizzaboeren.

Ik vond nog overigens nog het bakadvies van deze bollen:

Bereiding: Luchtdicht in de koeling laten ontdooien en rijzen, voor 48 uur. Voor gebruik één uur op kamertemperatuur laten komen. Maximaal 6 dagen in de koeling bewaren. Bakadvies voor pizza: 240- 250 graden, 4 á 5 minuten.

Anyway...dit is tweakers..dus ZEKER uitproberen op 400 graden! Misschien is de samenstelling wel veranderd :). Anders heel even de steen wat laten afkoelen en op 300 eens uitproberen als er een frisbee uitkomt :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 19:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDce9iOvXCL1i1KUZtb009ws98c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHeIuw4uo5BIKMOdShiaCJF9.jpg?f=fotoalbum_large
Gister voor het eerst in ons nieuwe huis pizza’s gemaakt met de Ooni.
De bijkeuken is ideaal en de Ooni werkte weer prima.
Toch blijf ik wel twijfelen om deze te verkopen en de gas variant te halen, dan kan ik hem onder de overkapping gebruiken en is het allemaal wat makkelijker 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 10:13
Pizzabollenbakken (Is dat een woord?) zijn voor één of andere reden belachelijk duur, wat gebruikt de community hier voor de deegbolletjes afgesloten te laten rijzen?

Ik zie meerdere youtubers mesolina gebruiken om het deeg uit te rollen/op de pizzaschep te strooien, is eender welk tarwegriesmeel hiervoor geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Michiel95 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:36:
Pizzabollenbakken (Is dat een woord?) zijn voor één of andere reden belachelijk duur, wat gebruikt de community hier voor de deegbolletjes afgesloten te laten rijzen?
Tja, wat is belachelijk duur?
Voor een krat en een deksel was ik ongeveer 28 euro kwijt.

Ik heb later nog een 2e krat zonder deksel gekocht voor 14 euro, omdat je ze kan stapelen.

Ik heb wel het geluk dat mijn losstaande koelkast precies 2mm breder is dan deze kratten zodat ik ze zo in de koelkast kan zetten :)
Pagina: 1 ... 45 ... 107 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.