Ik heb een hout oven. Het is beetje spelen met minder hout of even laten afkoelen. Een laser temperatuur meter helpt goed om het in de gaten te houden.citruspers schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:46:
[...]
De Fyra is een pellet-oven, dus ik heb niet echt een thermostaat ofzo, maar kan wel de schoorsteen wel wat dichter zetten, hopelijk houdt dat de temperatuur wat lager.
Heb ik. Maar de Fyra heeft een soort automatische hopper, dus je kan niet zo veel spelen met de aanvoer. Even laten afkoelen met de deur open is natuurlijk wel een optie, maar ik ben bang dat ik daarmee vooral de oven af laat koelen, maar niet de steen?JackPoint schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:09:
[...]
Ik heb een hout oven. Het is beetje spelen met minder hout of even laten afkoelen. Een laser temperatuur meter helpt goed om het in de gaten te houden.
met de fyra heb ik nog nooit verbrande onderkant gehad.
enkel de bovenste korst als ik hem niet snel genoeg draai of uithaal.
stretch je in de bloem/semolina? doe je bloem op de steel?
klop je de bloem van de bodem af voor je hem op je steel legt om hem erin te schuiven.
zorg voor zo weinig mogelijk losse bloem op je deeg.
klop je de bloem van de bodem af voor je hem op je steel legt om hem erin te schuiven.
Thanks. Ik heb een geperforeerd aluminium steel en merk dat ik meer bloem nodig heb om hem daar soepel vanaf te krijgen dan bij een houten launch (helaas past de houten plaat die ik heb niet in de fyra).Bicky schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:45:
met de fyra heb ik nog nooit verbrande onderkant gehad.
Ik ga nog wel wat experimenteren met minder bloem, maar ben bang dat ik op een gegeven moment voornamelijks de toppings de oven in ga lanceren
Je kunt ook nog proberen om meer water in je deeg te doen. Hoger percentage dus, dan schijnt ook nog uit te maken.
Hoe ziet je deeg eruit?citruspers schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:19:
[...]
The Elements of Pizza staat ook vol met recepten.
Vraagje, het is al eerder voorbij gekomen hier, maar zelfs met semolina vind ik het heel lastig om de bodem niet te laten verbranden (ooni fyra). Ik vorm de bodem in de semolina en maak de steen tussen de pizzas door schoon met een wire brush, maar de bodem verkoolt nog steeds (te) veel...
Hoe heet is je steen ongeveer?
Hoe lang houd je je pizza erin?
Hoeveel en wat voor soort beleg gebruik je? Als je bovenkant heel nat is wil deze lastig garen terwijl je bodem verbrandt
heb deze hier al keer gepost maar nog keer kan misschien geen kwaadcitruspers schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:45:
[...]
Thanks. Ik heb een geperforeerd aluminium steel en merk dat ik meer bloem nodig heb om hem daar soepel vanaf te krijgen dan bij een houten launch (helaas past de houten plaat die ik heb niet in de fyra).
Ik ga nog wel wat experimenteren met minder bloem, maar ben bang dat ik op een gegeven moment voornamelijks de toppings de oven in ga lanceren
ik gebruik deze houten plaat met de fyra: https://www.bol.com/be/nl...ut/9200000081915733/?s2a=
Wisselend, vandaar het gebrek aan detailBoudewijn schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:17:
[...]
Hoe ziet je deeg eruit?
Hoe heet is je steen ongeveer?
Hoe lang houd je je pizza erin?
Hoeveel en wat voor soort beleg gebruik je? Als je bovenkant heel nat is wil deze lastig garen terwijl je bodem verbrandt
>Hoe ziet je deeg eruit?
Deeg doe ik zo rond de 58-60% hydratie
>Hoe lang houd je je pizza erin?
1 a anderhalve minuut. Ik gebruik tot nu toe de alu schep om de pizza er uit te halen, draaien en weer terug te leggen, maar bedacht me laatst dat zo'n kleine ronde turning peel veel beter is. Dan houd je tijdens het draaien de bodem van de steen af, maar blijft de pizza verder wel in de oven (waardoor de bovenkant dus beter door gaart).
>Hoe heet is je steen ongeveer?
All over the place, irritant genoeg. Vlak na het opwarmen heb ik hem eens op 560c gezien, wat natuurlijk veel te veel is. Ik heb het idee dat 450 de sweet spot is? Ik hoop dat ik dat met de schoorsteen ietsje omlaag kan brengen of consistenter kan maken.
>Hoeveel en wat voor soort beleg gebruik je? Als je bovenkant heel nat is wil deze lastig garen terwijl je bodem verbrandt
Wederom wisselend, maar ik ben aan het hobbyen met fiori di latte en "pizza mozzarella" van hollandskaashuis, wat een veel minder natte top geeft dan zo'n zakje watermozzarella van de lokale supermarkt.
Ik heb in ieder geval weer wat dingetjes waar ik mee kan experimenteren
* Minder natte toppings
* Pizza draaien in de oven, niet er uit halen en dan draaien
* pizza lanceren vanaf een houten schep (thx @Bicky )
* minder (semola of gewoon) bloem gebruiken voor de bodem
* schoorsteen een beetje dicht doen voor een consistentere temperatuur
Ik heb zondag voor het eerst mijn gasbrander gebruikt in de Karu 12. Het is niet zo leuk als knoeien met houtjes, maar het scheelt wel de frustratie dat je even niet oplet en het hout weg is, of dat de boel te heet is bij wat te veel hout. Ik had 2 pizza's met reepjes kipkebab (ja, geen commentaar
) en die hadden de neiging wat te plakken aan de peel. Komt dat door snel doorsijpelend vet of is het meer een gewichtsdingetje? Pizza salami etc. launchen prima vanaf de alu schep (ding vd Aldi)

De wijzen komen uit het Oosten!
430 mik ik meestal op, en dan is 1min vaak al genoeg. Rond de 450 kan soms al iets te hard gaan is mijncitruspers schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:37:
[...]
All over the place, irritant genoeg. Vlak na het opwarmen heb ik hem eens op 560c gezien, wat natuurlijk veel te veel is. Ik heb het idee dat 450 de sweet spot is? Ik hoop dat ik dat met de schoorsteen ietsje omlaag kan brengen of consistenter kan maken.
ervaring. Veel hoger dat dat krijg ik 'm overigens ook niet op gas. Althans, niet in het midden van de steen. Tegen de achterkant, waar de branders zitten, wel. Maar dat deel vermijd ik ook als ik de pizza erin doe.
Zit ik iets lager in temperatuur (rond de 380-400), dan gaat het eerder richting de 1,5min totaal.
Maar weet ook niet hoe nauwkeurig mijn IR-gun is natuurlijk, misschien dat mijn 430 jouw 450 is
Belangrijkste is in elk geval dat je het wat consistenter probeert te krijgen, anders krijg je ook nooit enige consistentie in eindresultaat. En anders liever iets lager dan hoger, en iets langere baktijd.
Toch valt het nog steeds onder reclame
[ Voor 94% gewijzigd door Outerspace op 23-03-2022 19:59 ]
Bij mij wil de bodem ook nog wel eens te hard gaan in de Fyra, zit meestal rond de 450C.citruspers schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:45:
[...]
Thanks. Ik heb een geperforeerd aluminium steel en merk dat ik meer bloem nodig heb om hem daar soepel vanaf te krijgen dan bij een houten launch (helaas past de houten plaat die ik heb niet in de fyra).
Stretch ze in Semola bloem.
Ik heb trouwens zelf een pizzaschep van 6mm triplex gemaakt, mooi dun materiaal, wel opletten dat je de nerf verticaal laat lopen voor de stevigheid.
Voorkant even schuin afschuren met schuurmachine en klaar.
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Ik heb de pizza's menig keer vervloekt in voorbije jaren. Maar, inmiddels op een punt beland dat het eigenlijk altijd goed gaat. Dat tezamen met de Ooni geeft toch wel een geweldige pizza
Ik heb nu in plaats van koopmans griesmeel (balletjes) een zak echte semola, dat is een wereld van verschil. Ik heb ook iets semola toegevoegd aan het deeg, pizza's hadden een mooi dunne bodem en erg lekker krokant. Ik stookte de Ooni Karu op gas gister, net niet helemaal op vol vermogen. Anders wel kans dat het te heet wordt en je snel zwarte plekken krijgt. Met hout is dit toch wat meer op gevoel. We hebben een pizza quattro staghioni gemaakt, een tonno, een romana en een salami. Hier een tweetal foto's van de salami en de tonno voor de liefhebbers:
:strip_exif()/f/image/gHGvF3DZ1lGr7yPW3g1p5UTf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gHGvF3DZ1lGr7yPW3g1p5UTf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b7U0WIdnQgFEWf72z8J3kmDG.jpg?f=fotoalbum_large)
Yeah! Mag me officieel melden in dit topic, zojuist de roccbox opgehaald. Heb de pdf uit de startpost al gedownload. Die gaan we maar even aanhouden voor de eerste pizza's en kijken of het lukt. Zoals al eerder gelezen hier ook maar is de pizza bijbel proberen op de kop te tikken.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik denk dat de Ooni wel wat hoger kan. Ik had iets meer leopard spots verwacht. Lijkt nu dat ie er relatief lang er in heeft gezeten(>3 min). Maar goed foto’s kunnen vertekenenNoepZor schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:12:
Ik heb de pizza's menig keer vervloekt in voorbije jaren. Maar, inmiddels op een punt beland dat het eigenlijk altijd goed gaat. Dat tezamen met de Ooni geeft toch wel een geweldige pizzaIk heb nu in plaats van koopmans griesmeel (balletjes) een zak echte semola, dat is een wereld van verschil. Ik heb ook iets semola toegevoegd aan het deeg, pizza's hadden een mooi dunne bodem en erg lekker krokant. Ik stookte de Ooni Karu op gas gister, net niet helemaal op vol vermogen. Anders wel kans dat het te heet wordt en je snel zwarte plekken krijgt. Met hout is dit toch wat meer op gevoel. We hebben een pizza quattro staghioni gemaakt, een tonno, een romana en een salami. Hier een tweetal foto's van de salami en de tonno voor de liefhebbers:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wow ziet er goed uit zeg! Waar heb je de pizza in gebakken? En welk recept gebruikt voor de bodem?
[ Voor 4% gewijzigd door Reverb_ op 29-03-2022 13:01 ]
Die salami is inderdaad wat bleekjes.De tijd heb ik niet bijgehouden maar denk ergens tussen 2-3 min. Ik heb totaal 5 pizza's gebakken. Ik heb wel iets met de temperatuur gespeeld. Het is ook de kunst om ze net niet te laten verbranden, ik heb dan liever een tikkie te bleek dan dat ie er zwart uit komt.Reverb_ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat de Ooni wel wat hoger kan. Ik had iets meer leopard spots verwacht. Lijkt nu dat ie er relatief lang er in heeft gezeten(>3 min). Maar goed foto’s kunnen vertekenen.
Pizza is gebakken op een Ooni Koda, en qua recept heb ik Ken Forkish z'n levain pizza methode gebruikt uit z'n boek. Maar dat was verder een vrij standaard pizza methode, dus ik denk dat de meer brood-achtige approach daarin niet per se heeft bijgedragen (deeg een paar keer vouwen). Zuurdesem maakte het wat stretchier waardoor ik eindelijk de hele puffy rand kreeg waar ik altijd al een beetje naar streef. Qua smaak sprong het er niet meer uit dan deeg op basis van poolish. Ik wil het later nog een keer proberen, maar dan 24u bulk, 24u opgebold, kijken of de smaak dan iets meer tot z'n recht komt.Reverb_ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:00:
[...]
Wow ziet er goed uit zeg! Waar heb je de pizza in gebakken? En welk recept gebruikt voor de bodem?
Een Roccbox, nice!Oekol schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:08:
Yeah! Mag me officieel melden in dit topic, zojuist de roccbox opgehaald. Heb de pdf uit de startpost al gedownload. Die gaan we maar even aanhouden voor de eerste pizza's en kijken of het lukt. Zoals al eerder gelezen hier ook maar is de pizza bijbel proberen op de kop te tikken.
Hou ons op de hoogte van je creaties
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Hmmm, had ff zin in een pizza na al die mooie foto's.... :-)
Vrij simpele topping: tomatensaus, ui, Spaanse peper, paprika, champignons, salami en mozzarella.
Vrij simpele topping: tomatensaus, ui, Spaanse peper, paprika, champignons, salami en mozzarella.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m55q8sQhVh2rRDIDG24NdY0Z.jpg?f=user_large)
Mooie pizza man, ziet er erg goed uit. Complimenten!apNia schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:45:
[...]
Pizza is gebakken op een Ooni Koda, en qua recept heb ik Ken Forkish z'n levain pizza methode gebruikt uit z'n boek. Maar dat was verder een vrij standaard pizza methode, dus ik denk dat de meer brood-achtige approach daarin niet per se heeft bijgedragen (deeg een paar keer vouwen). Zuurdesem maakte het wat stretchier waardoor ik eindelijk de hele puffy rand kreeg waar ik altijd al een beetje naar streef. Qua smaak sprong het er niet meer uit dan deeg op basis van poolish. Ik wil het later nog een keer proberen, maar dan 24u bulk, 24u opgebold, kijken of de smaak dan iets meer tot z'n recht komt.
Ik heb ook een roggedesem staan, ben al langer aan het denken om een zuurdesempizza te maken i.p.v. mijn standaard poolish recept. Geen idee wat een deel roggebloem doet met de smaak/textuur.
Als je een puffy rand wilt zonder zuurdesem; ik heb erg goeie resultaten gehad met (een deel) Caputo Nuvola.
Trouwens; voor extra luchtigheid kun ook de bolletjes tussendoor opnieuw opbollen.
[ Voor 3% gewijzigd door Destralak op 30-03-2022 12:20 ]
Tof! Die Nuvola kende ik nog niet, thanksDestralak schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:19:
[...]
Mooie pizza man, ziet er erg goed uit. Complimenten!
Ik heb ook een roggedesem staan, ben al langer aan het denken om een zuurdesempizza te maken i.p.v. mijn standaard poolish recept. Geen idee wat een deel roggebloem doet met de smaak/textuur.
Als je een puffy rand wilt zonder zuurdesem; ik heb erg goeie resultaten gehad met (een deel) Caputo Nuvola.
Trouwens; voor extra luchtigheid kun ook de bolletjes tussendoor opnieuw opbollen.
Nog een andere tip voor een puffy rand: vaker opnieuw opbollen.
YouTube: Best Way to Develop the Gluten in Pizza Dough
Die video heeft mij tot andere inzichten gebracht, eerst dacht ik dat het niet uit zou maken. Maar sinds deze video uit is doe ik het zelf ook, en het werkt inderdaad!
YouTube: Best Way to Develop the Gluten in Pizza Dough
Die video heeft mij tot andere inzichten gebracht, eerst dacht ik dat het niet uit zou maken. Maar sinds deze video uit is doe ik het zelf ook, en het werkt inderdaad!
[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 30-03-2022 22:14 ]
Komende zaterdag wil ik 8 pizza's bakken. Ik gebruik Caputo Cuoco, waarbij ik normaal gesproken het deeg voor 4 bollen een of twee dagen van tevoren maak, 7 uur laat rijzen buiten de koelkast en dan nog tenminste 24 uur in de koelkast. Alleen mijn rijsbak voor 8 bollen past niet in de koelkast. Kan ik de bak (gezien het weer) ook gewoon in de schuur laten staan?
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Lijkt me wel, maar de temperatuur is niet constant, wat ook z'n weerslag heeft op het deeg. Dat en ik zou uitkijken voor insecten evt, maar als je rijsbak goed afsluit is dat geen probleem. Gezien mijn ijskast ook geen rijsbak aankan doe ik alles in losse containers, zit je ook niet met het issue dat ze aan elkaar blijven plakken. Beetje olijfolie erin and you're good.AppieR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:11:
Komende zaterdag wil ik 8 pizza's bakken. Ik gebruik Caputo Cuoco, waarbij ik normaal gesproken het deeg voor 4 bollen een of twee dagen van tevoren maak, 7 uur laat rijzen buiten de koelkast en dan nog tenminste 24 uur in de koelkast. Alleen mijn rijsbak voor 8 bollen past niet in de koelkast. Kan ik de bak (gezien het weer) ook gewoon in de schuur laten staan?
Zo, vanochtend ook een Koda 16 opgehaald bij de Hornbach, toch mooi dat ze die nog voor 489 verkopen terwijl je via de officiële Ooni site al op 599 zit.
Daarna nog wel even een halve hartverzakking bij het omruilen van mijn lege Primagaz 6KG gasfles voor een volle, de prijs van een navulling is blijkbaar van een euro of 25 naar 46 euro gegaan...
. Was een hout/pellet gestookte Ooni wellicht nog wel voordeliger geweest
.
Daarna nog wel even een halve hartverzakking bij het omruilen van mijn lege Primagaz 6KG gasfles voor een volle, de prijs van een navulling is blijkbaar van een euro of 25 naar 46 euro gegaan...

Vanavond de eerste keer de Koda 16 gebruikt, mooi apparaat en een stuk meer comfort dan de pizza ring op een Weber 57 gestookt met hout. Kreeg de Koda echter in het midden niet hoger dan 400 graden (overal gelezen dat 430 zo'n beetje de 'sweet spot' is daar) maar wellicht was het toch nog iets te koud / winderig vandaag. Heb hem 45 minuten op vol vermogen laten branden en hij werd gewoon niet warmer.
Pizza was wel een beetje te slap in het midden (rand was prima knapperig), volgende keer iets meer sap weg laten lopen uit het blik met tomaten alvorens deze te pureren voor de saus. Buffel mozzarella ook wel goed uit laten lekken / geknepen maar wellicht toch te vochtig.
Recept voor de deeg gebruikt uit de Pizza Bijbel (lange rijs, echter maar 17 uur in de koelkast gehad ipv 24, wellicht dat dat er ook iets mee te maken had).
Ga deze hele thread nog eens rustig helemaal doorlezen op zoek naar verdere tips / recepten om uit te proberen en mijn beginners skills verder op te krikken
.
Naast de standaard mozzarella pizza (achteraf aangevuld met rucola, parmezaanse kaas en coburger ham) nog een 'meat lovers' gemaakt met spek, salami, pepperoni en rode ui
:strip_exif()/f/image/x1EgdCsh8VfKRF2Qxi41cPq7.jpg?f=fotoalbum_large)
Pizza was wel een beetje te slap in het midden (rand was prima knapperig), volgende keer iets meer sap weg laten lopen uit het blik met tomaten alvorens deze te pureren voor de saus. Buffel mozzarella ook wel goed uit laten lekken / geknepen maar wellicht toch te vochtig.
Recept voor de deeg gebruikt uit de Pizza Bijbel (lange rijs, echter maar 17 uur in de koelkast gehad ipv 24, wellicht dat dat er ook iets mee te maken had).
Ga deze hele thread nog eens rustig helemaal doorlezen op zoek naar verdere tips / recepten om uit te proberen en mijn beginners skills verder op te krikken
Naast de standaard mozzarella pizza (achteraf aangevuld met rucola, parmezaanse kaas en coburger ham) nog een 'meat lovers' gemaakt met spek, salami, pepperoni en rode ui
:strip_exif()/f/image/x1EgdCsh8VfKRF2Qxi41cPq7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1cSF7cRtAGUkVXtS1ty70TdT.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar haal je nou goede pepperoni. Die je op Amerikaanse pizza tegenkomt. Dat je dus mooie dikke slices hebt die ook mooie 'cupjes' vormen. Iemand tips?
Had laats van de jumbo zo'n bakje met pepperoni slices bedoeld als borrelhapje. Die smaakten erg goed maar waren voor op pizza te dun gesneden.
Had laats van de jumbo zo'n bakje met pepperoni slices bedoeld als borrelhapje. Die smaakten erg goed maar waren voor op pizza te dun gesneden.
[ Voor 32% gewijzigd door Japie.G op 04-04-2022 09:39 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ziet er prima uitDouwe63 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:28:toon volledige bericht
Vanavond de eerste keer de Koda 16 gebruikt, mooi apparaat en een stuk meer comfort dan de pizza ring op een Weber 57 gestookt met hout. Kreeg de Koda echter in het midden niet hoger dan 400 graden (overal gelezen dat 430 zo'n beetje de 'sweet spot' is daar) maar wellicht was het toch nog iets te koud / winderig vandaag. Heb hem 45 minuten op vol vermogen laten branden en hij werd gewoon niet warmer.
Ga deze hele thread nog eens rustig helemaal doorlezen op zoek naar verdere tips / recepten om uit te proberen en mijn beginners skills verder op te krikken.
Naast de standaard mozzarella pizza (achteraf aangevuld met rucola, parmezaanse kaas en coburger ham) nog een 'meat lovers' gemaakt met spek, salami, pepperoni en rode ui![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vrijdagavond voor het eerst pizza gebakken op de kamado. Als recept basis die uit de bijbel (korte rijs, 54%water) maar met de gist uitgerekend door de PizzApp ivm een wat koudere RT.
Begonnen met een margherita, dat leek de veilige keuze om niet meteen alle toppings door de BBQ te gooien...
:strip_exif()/f/image/Pm03y3Ip3XRinN0Unsmlm7y8.jpg?f=fotoalbum_large)
En afgesloten met een primavera.
:strip_exif()/f/image/Pmva3gpDHdU3JeA5O48tPrJW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had er 3 willen maken, maar de eerste kwam niet goed van de peel. Daarmee was de brandschone pizzasteen meteen bevuild met een ellendig hoopje kaas/saus
Ach, heb je het maar gehad.
Begonnen met een margherita, dat leek de veilige keuze om niet meteen alle toppings door de BBQ te gooien...
:strip_exif()/f/image/Pm03y3Ip3XRinN0Unsmlm7y8.jpg?f=fotoalbum_large)
En afgesloten met een primavera.
:strip_exif()/f/image/Pmva3gpDHdU3JeA5O48tPrJW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had er 3 willen maken, maar de eerste kwam niet goed van de peel. Daarmee was de brandschone pizzasteen meteen bevuild met een ellendig hoopje kaas/saus
Ach, heb je het maar gehad.
Weet iemand de W-waarde van la tua farina 00 bloem van AH?
Staat ergens in dit topic. Ik dacht een lage, dus voor korte reistijden.nickdemeijers schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:43:
Weet iemand de W-waarde van la tua farina 00 bloem van AH?
Edit: gevonden
franssie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:09:
[...]
https://www.molinopasini...._PANE_PIZZA_DOLCI_5KG.pdf
stelt: W : 240 / 270
Als dat hetzelfde meel is dan als ze in IT verkopen![]()
website https://www.molinopasini.com/en/flours/la-tua-farina
[ Voor 43% gewijzigd door JackPoint op 08-04-2022 16:13 ]
Ik heb een zakje semola bij de sligro meegepakt maar vraag me af of ik het juiste spul heb. Het voelt niet als bloem, het voelt harder en grover qua structuur. Er staat op dat het geschikt is voor o.a. pasta. Had ik een andere maling moeten nemen?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Semola gebruik ik niet voor het deeg maar om m'n pizza in te vormen en makkelijker van de schep af te schuiven, juist omdat het een wat grovere structuur heeft
Ik zit naar een Ferrari G3 cloon van een kennis te kijken. Ik heb aangeboden hiernaar te kijken omdat na een tijdje (minuut of 5-10) de aardlek eruit vliegt bij gebruik van het apparaat. Ik heb hem open gehad en zie op zich geen fratsen (ook netjes ±45 Ohm weerstand op de elementen als ze koud zijn).
Gezien het optreedt bij warme elementen is het waarschijnlijk zo dat een van de elementen stuk is. Weet iemand of ze nog goedkoper te krijgen zijn dan ±30 euro?
Vind ze voor dat bedrag inclusief verzenden hier nml:
https://www.pizzaoven-onl...oven-2-stuks/#description
(Het is een pizza express napolitano oid, wat gewoon een G3 rebrand is zo te zien. Op zich niets mis mee, maar zo'n oventje kost nieuw 11 tientjes, dan is 30E voor nieuwe elementen best fors).
Gezien het optreedt bij warme elementen is het waarschijnlijk zo dat een van de elementen stuk is. Weet iemand of ze nog goedkoper te krijgen zijn dan ±30 euro?
Vind ze voor dat bedrag inclusief verzenden hier nml:
https://www.pizzaoven-onl...oven-2-stuks/#description
(Het is een pizza express napolitano oid, wat gewoon een G3 rebrand is zo te zien. Op zich niets mis mee, maar zo'n oventje kost nieuw 11 tientjes, dan is 30E voor nieuwe elementen best fors).
[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 11-04-2022 00:25 ]
@Boudewijn waarom zou dan de aardlekschakelaar eruit vliegen? Edit : ik zou eens naar de thermostaat kijken.
[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 11-04-2022 08:37 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Uitzetten van gloeidraden in de behuizing. Er zit verder een lampje en een thermostaatje in en c'est ca.
Zodra de boel warm is vliegt de ALS eruit . Als je die weer opnieuw aan wil zetten klapt hij er meteen weer uit. Er is dus iets dat beïnvloedt wordt door warmte, en dan lijkt uitzetting me een goede kandidaat qua effect.
Zodra de boel warm is vliegt de ALS eruit . Als je die weer opnieuw aan wil zetten klapt hij er meteen weer uit. Er is dus iets dat beïnvloedt wordt door warmte, en dan lijkt uitzetting me een goede kandidaat qua effect.
https://www.pizzaoven-onl...ri-pizzaoven/#description
Deze hangt direct aan de behuizing dus aarde. Ik heb zelf ooit een G3 gehad en die elementen hadden best wat ruimte. Vandaar mijn idee om ook maar de thermostaat te kijken.
Deze hangt direct aan de behuizing dus aarde. Ik heb zelf ooit een G3 gehad en die elementen hadden best wat ruimte. Vandaar mijn idee om ook maar de thermostaat te kijken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja ik ga straks elementen en thermostaat even een voor een loskoppelen en debuggen. De buitenkant van de elementen is geaard, binnenin loopt een gloeidraad (en er zit wschl zand in om de boel fysiek stabiel te houden).franssie schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:15:
https://www.pizzaoven-onl...ri-pizzaoven/#description
Ah dat de buitenkant geaard is wist ik niet. Dan zou dat best kunnen
Hmm wacht ff ik doe nu ook gewoon die aanname. Straks nog even kijken. Ik postte dit gisteravond vrij laat na 2 glazen wijn.

Je hebt gelijk, de elementen zijn geaard als ik dit mag geloven:Boudewijn schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:40:
Hmm wacht ff ik doe nu ook gewoon die aanname. Straks nog even kijken. Ik postte dit gisteravond vrij laat na 2 glazen wijn.
the metal outside of the element that is connected to ground.
<>
The element could cause the problem also, but if it worked earlier in time its not most likely, and it worked if i understand it correctly.
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 11-04-2022 10:43 ]
Verwijderd
Stel, je hebt de wederhelft overtuigd dat er een opvolger van de roccbox gaat komen.
Vereisten minimaal 2 grote pizzas er in.
Zelf bouwen? Staat genoeg over op internet, maar heb nog nooit gemetseld.
Kant en klare kopen bij de pizzashop . In 1x klaar maar wel dubbele prijs van zelf maken.
Wat zouden jullie doen???
Kant en klare kopen bij de pizzashop . In 1x klaar maar wel dubbele prijs van zelf maken.
Verwijderd
Ruimte zat, alleen ik twijfel over die 2 linkerhandenTazzy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:49:
Als je ruimte hebt zelf bouwen
Lastig, ik kan eigenlijk alles wel. Voor mij geen twijfel.
Als ik kijk wat er op youtube staat denk ik dat ik er wel uit kom
Als ik kijk wat er op youtube staat denk ik dat ik er wel uit kom
Verwijderd
Wachten tot de Gozney Dome beschikbaar is.Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:06:
Stel, je hebt de wederhelft overtuigd dat er een opvolger van de roccbox gaat komen.
Verwijderd
De dome is niet zo heel groot. maar 66 cm. ik zou liever +/- 90 hebben. Ook is de opening van de dome niet zo hoog. mocht je er bv iets anders in willen maken, wordt dat lastig omdat de opening niet heel hoog is. ( 190mm H x 470mm D x 550mm W ) heb er wel serieus overnagedacht, maar voor het geld van een dome heb je ook een prima grotere outdoor oven. size does matterVerwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:06:
[...]
Wachten tot de Gozney Dome beschikbaar is.
Verwijderd
Ja het is maar net wat je wil. Groter is vaak op een vaste plek, maar dat is voor jou geen probleem begreep ik. En het duurt langer voor je hem op pizza temperatuur hebtVerwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:53:
[...]
De dome is niet zo heel groot. maar 66 cm. ik zou liever +/- 90 hebben. Ook is de opening van de dome niet zo hoog. mocht je er bv iets anders in willen maken, wordt dat lastig omdat de opening niet heel hoog is. ( 190mm H x 470mm D x 550mm W ) heb er wel serieus overnagedacht, maar voor het geld van een dome heb je ook een prima grotere outdoor oven. size does matter
Hoe goed wil je het doen? Als je de juiste hittebestendige stenen gebruikt voor de vloer en isolatie verwerkt moet je voor de grap even een begroting maken. Dan zul je zien dat je echt voor de helft nog niet klaar bent.Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:06:
Lees aub even hoe meneer wateetons 10 jaar geleden een pizzaoven heeft gemaakt. Fijn beschreven maar die man heeft dus wel een jaar als een soort sado-masochist aan dat karwei gezeten (en toen het afwas een jaar plezier gehad oid, en toen bij scheiding de boel verkocht ...
)

:strip_exif()/f/image/mbuOGpjWdwzNwp1xdcXGJuJp.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna begon ik het iets beter onder de knie te krijgen:
:strip_exif()/f/image/y721CXKb2BxOb3IXnd1dR3ei.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb dit recept gebruikt:
https://www.seriouseats.c...he-guys-at-robertas-pizza
Het ligt er helemaal aan wat je wil hoor, mijn zelfgemaakte pizza oven heeft me 50 euro gekost. Maar je kan ook rustig 5.000 uitgeven.bszz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:49:
[...]
Hoe goed wil je het doen? Als je de juiste hittebestendige stenen gebruikt voor de vloer en isolatie verwerkt moet je voor de grap even een begroting maken. Dan zul je zien dat je echt voor de helft nog niet klaar bent.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Hi allen,
Ik twijfel nogal over mijn nieuwe pizzaoven. Wil graag een gas aangedreven oven en heb o.a. Ooni, Burnhard en roccbox hier en elders op internet voorbij zien komen. Kan iemand mij eens uitleggen wat de verschillen zijn en of er wellicht alternatieven zijn? Welke oven heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding?
Ben benieuwd naar jullie meningen.
Ik twijfel nogal over mijn nieuwe pizzaoven. Wil graag een gas aangedreven oven en heb o.a. Ooni, Burnhard en roccbox hier en elders op internet voorbij zien komen. Kan iemand mij eens uitleggen wat de verschillen zijn en of er wellicht alternatieven zijn? Welke oven heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding?
Paasweekend is Pizzaweekend!
Zuurdesem-pizza:
5 stagioni Napoletana bloem, 60% hydratie 15% roggedesem 2% zout. kneden/bollen en 24 rijs op kamertemperatuur. Gevormd in een hoopje mais-griesmeel.
Resultaat: dit waren misschien wel de best gelukte pizza's dit ik tot nu toe gemaakt heb. Met snelle gist heb ik vaak wel dat de pizza te 'broderig' wordt, maar dit deeg werd echt mooi taai van binnen en krokant van buiten. Bodem niet slap en qua smaak top. Verse (ah) Mozzarella van te voren in kleine stukjes gesneden en op een keukenpapiertje uit laten lekken.
Zuurdesem-pizza:
5 stagioni Napoletana bloem, 60% hydratie 15% roggedesem 2% zout. kneden/bollen en 24 rijs op kamertemperatuur. Gevormd in een hoopje mais-griesmeel.
Resultaat: dit waren misschien wel de best gelukte pizza's dit ik tot nu toe gemaakt heb. Met snelle gist heb ik vaak wel dat de pizza te 'broderig' wordt, maar dit deeg werd echt mooi taai van binnen en krokant van buiten. Bodem niet slap en qua smaak top. Verse (ah) Mozzarella van te voren in kleine stukjes gesneden en op een keukenpapiertje uit laten lekken.

Ik ben blij met mijn Ooni, geen gas genomen maar zou het in 2e instantie wel gedaan hebbennickdemeijers schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:41:
Hi allen,
Interessant! Waarom zou je het nu wel gedaan hebben als ik vragen mag?Tazzy schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:42:
[...]
Ik ben blij met mijn Ooni, geen gas genomen maar zou het in 2e instantie wel gedaan hebben
Vind het soms wat lastig om hem heet te houden. Doordat we eigenlijk altijd pizza bakken en gelijk op eten is de oven door zijn brandstof heen als ik vergeet bij te vullen. Denk dat ik met gas ook makkelijker andere dingen dan pizza zou kunnen bakken
Ik bak nu zelf regelmatig pizza's op de kamado, maar zou stiekem toch wel een Ooni op gas willen. Waarom op gas? Puur voor het gemak. Ik wil niet nog een voorraad met materiaal om een hout/pellet gestookte pizzaoven te kunnen gebruiken. Gas is ook, zeker vergeleken met een kamado, kostenefficiënter in gebruik dan een houtgestookte versie.nickdemeijers schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:41:
Hi allen,
Ik twijfel nog steeds of ik er nu echt een "nodig heb" of dat het gewoon nice to have is en dat de Ooni dan alleen maar weer in de weg gaat staan. Het feit dat een Koda 12 nu in de aanbieding te vinden is maakt het alleen maar lastiger
Waar is die in de aanbiedingAnton2610 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:44:
[...]
Ik bak nu zelf regelmatig pizza's op de kamado, maar zou stiekem toch wel een Ooni op gas willen. Waarom op gas? Puur voor het gemak. Ik wil niet nog een voorraad met materiaal om een hout/pellet gestookte pizzaoven te kunnen gebruiken. Gas is ook, zeker vergeleken met een kamado, kostenefficiënter in gebruik dan een houtgestookte versie.
Ik twijfel nog steeds of ik er nu echt een "nodig heb" of dat het gewoon nice to have is en dat de Ooni dan alleen maar weer in de weg gaat staan. Het feit dat een Koda 12 nu in de aanbieding te vinden is maakt het alleen maar lastiger.
Ik wil ook graag eentje op gas. Zit te twijfelen tussen de 12 en 16.
Als ik het zo bekijk is de 12 het gene wat mijn wensen afdekt
- Maar al mijn pizza's zijn ca 30 cm.
- en het gas verbruik is volgens de opgave wel echt een stuk minder bij de 12.
Maar de extra beweegruimte van de 16 is natuurlijk ook wel weer fijn. maar ja de prijs is dat dan weer wat minder.
Vaderdag is in juni verwacht dat er dan wel wat goede aanbiedingen gaan komen
deze is ook alredelijk geprijsd.
https://www.hornbach.nl/s...-cm/10510428/artikel.html
deze is ook alredelijk geprijsd.
https://www.hornbach.nl/s...-cm/10510428/artikel.html
[ Voor 80% gewijzigd door alki op 19-04-2022 11:34 ]
Ik heb zelf de Karu en heb ook de gasbrander er bij, geeft wel een heleboel gemak als je geen zin hebt om te klooien met hout/houtskool. Qua smaak maakt het ook geen zak uit.Tazzy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:30:
Vind het soms wat lastig om hem heet te houden. Doordat we eigenlijk altijd pizza bakken en gelijk op eten is de oven door zijn brandstof heen als ik vergeet bij te vullen. Denk dat ik met gas ook makkelijker andere dingen dan pizza zou kunnen bakken
Ik heb een 12 gekocht in de tijd dat er nog geen 16 was, maar doe jezelf een plezier en ga voor de 16. Je zal minder dicht op de vlam hoeven zitten met je pizza en er is ook ruimte om je pizza te keren zonder hem uit de oven te halen. Dat lukt me nog niet echt met de 12.berghefr schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:21:
[...]
Waar is die in de aanbieding?
Maar de extra beweegruimte van de 16 is natuurlijk ook wel weer fijn. maar ja de prijs is dat dan weer wat minder.
De Bijenkorf (berghefr schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:21:
[...]
Waar is die in de aanbieding?
In de pizzabijbel wordt voor een bepaald pizzadeeg minimaal W280 aangeraden (rijstijd 4 uur). Welk bloem raden jullie daarvoor aan? W300 lijkt alleen voor langere rijstijden dan 4 uur.
Ooni Karu 12 is nu 299 bij de Welkoop. Met de laagste prijsgarantie van Hornbach (309 euro) leuke deal voor 270 dan.
Geen idee van de W-waarde, maar Caputo Doppio Zero doet het prima onder de 8 uur.nickdemeijers schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:31:
In de pizzabijbel wordt voor een bepaald pizzadeeg minimaal W280 aangeraden (rijstijd 4 uur). Welk bloem raden jullie daarvoor aan? W300 lijkt alleen voor langere rijstijden dan 4 uur.
Maar als ik heel eerlijk ben werkt voor een paar uurtjes rijzen generiek supermarktbloem ook goed genoeg, dus misschien ben ik niet zo kritisch als de meesten

Ik gebruik zelf altijd Molino Spadoni PZ1 (W170) van de Sligro voor alles met korte/geen rijstijd, niet alleen pizza, maar ook taart, pannekoeken, sommige broodsoorten, etc.nickdemeijers schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:31:
En de PZ4 (W325) voor pizza en brood met lange rijstijden.
Is makkelijk voor me, maar 2 soorten bloem in huis in grotere hoeveelheden waar ik voor bijna alles mee uit de voeten kan. En ik kom regelmatig bij de Sligro voor andere spullen dus makkelijk te verkrijgen. Buiten de Sligro is deze bloem best wel prijzig vaak.
Ik gok dat bijna alle bloem in de supermarkt wel van een zachtere tarwesoort is en dus eigenlijk geschikt voor korte rijstijden.
Ja daar twijfel ik enorm over. De 12 lijkt mij groot genoeg voor de 30 cm pizza's die ik maak maar een beetje extra ruimte lijkt mij ook wel fijn. Alleen het gasverbruik is wel 2x zo veel en het prijsverschil van ongeveer 180 is wel enorm veel.apNia schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:02:
[...]
Ik heb een 12 gekocht in de tijd dat er nog geen 16 was, maar doe jezelf een plezier en ga voor de 16. Je zal minder dicht op de vlam hoeven zitten met je pizza en er is ook ruimte om je pizza te keren zonder hem uit de oven te halen. Dat lukt me nog niet echt met de 12.
Ik had ook dezelfde afweging en ben toch voor de 16 gegaan. Die extra ruimte maakt het zoveel flexibeler, je kunt veel beter de boel in de gaten houden, grotere pizza's maken en meer spelen met de warmte doordat je de pizza naar rechtsvoor kunt verplaatsen mocht het qua rand te hard gaan en je wilt het geheel toch wat meer warmte geven (b.v. voor de toppings).berghefr schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:32:
[...]
Ja daar twijfel ik enorm over. De 12 lijkt mij groot genoeg voor de 30 cm pizza's die ik maak maar een beetje extra ruimte lijkt mij ook wel fijn. Alleen het gasverbruik is wel 2x zo veel en het prijsverschil van ongeveer 180 is wel enorm veel.
Ik heb ook de 12 gekocht toen de 16 nog niet bestond.berghefr schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:32:
[...]
Ja daar twijfel ik enorm over. De 12 lijkt mij groot genoeg voor de 30 cm pizza's die ik maak maar een beetje extra ruimte lijkt mij ook wel fijn. Alleen het gasverbruik is wel 2x zo veel en het prijsverschil van ongeveer 180 is wel enorm veel.
Ik kan er prima mee werken en krijg er dus mooie pizza's uit. Eerst draaide ik de pizza in de oven, maar dan raakte ik met de schep regelmatig tegen de binnenkant (zijkant) van de oven. Tegenwoordig haal ik 'm er kort uit en draai ik de pizza met de hand. Kan me voorstellen dat je met de 16 meer werkruimte hebt met de schep.
Ik heb zelf ook de 12, ik draai de pizza’s met een klein blad. Het is een beetje ervaring opdoen maar ik ben wel in staat om nu met een slag de pizza voor 1/4e - 1/3e te kunnen draaien. Met twee slagen kan de deur weer dicht. Stook wel op hout.Destralak schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:08:
[...]
Ik heb ook de 12 gekocht toen de 16 nog niet bestond.
Ik kan er prima mee werken en krijg er dus mooie pizza's uit. Eerst draaide ik de pizza in de oven, maar dan raakte ik met de schep regelmatig tegen de binnenkant (zijkant) van de oven. Tegenwoordig haal ik 'm er kort uit en draai ik de pizza met de hand. Kan me voorstellen dat je met de 16 meer werkruimte hebt met de schep.
Ja, kan ik me voorstellen dat het dan beter te doen is, mijn schep heeft geen klein blad.sander121 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:26:
[...]
Ik heb zelf ook de 12, ik draai de pizza’s met een klein blad. Het is een beetje ervaring opdoen maar ik ben wel in staat om nu met een slag de pizza voor 1/4e - 1/3e te kunnen draaien. Met twee slagen kan de deur weer dicht. Stook wel op hout.
Uiteindelijk raak je overal wel aan gewend :-)
Ik heb een specifieke draaischep, maar wat ik steeds heb is dat de bodem nog te zacht is als ik moet draaien. Of ik schuif hem te diep en dan valt het deeg eroverheen. Misschien de vlam lager en wat meer oefening tho. Bemoedigend dat het je wel is gelukt iigsander121 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:26:
[...]
Ik heb zelf ook de 12, ik draai de pizza’s met een klein blad. Het is een beetje ervaring opdoen maar ik ben wel in staat om nu met een slag de pizza voor 1/4e - 1/3e te kunnen draaien. Met twee slagen kan de deur weer dicht. Stook wel op hout.
Ik leg de pizza er in, tel braaf tot 20 (seconde) dan kan ik hem draaien. Als ik niet braaf tel wordt het ook niks. Ik worstel dan weer met te snel aangebrande randen en bodem. Ieder z’n eigen aandachtspunten blijkbaar.apNia schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:36:
[...]
Ik heb een specifieke draaischep, maar wat ik steeds heb is dat de bodem nog te zacht is als ik moet draaien. Of ik schuif hem te diep en dan valt het deeg eroverheen. Misschien de vlam lager en wat meer oefening tho. Bemoedigend dat het je wel is gelukt iig
Thanks voor de tip! Net gehaald bij de Hornbach in Arnhem. Ze passen de prijs nu aan.NoepZor schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:39:
Ooni Karu 12 is nu 299 bij de Welkoop. Met de laagste prijsgarantie van Hornbach (309 euro) leuke deal voor 270 dan.
Ha allemaal, ik weet niet goed hoe ik de juiste gisting met het deeg moet bereiken. Soms rijst het deeg te weinig lijkt het, en soms veel te veel. Ik probeerde met weinig gist 48 uur in de koelkast te rijzen. Daarna nog een uur of 4 op kamertemperatuur. Eerst gebruikte ik biologische 'active dry' gist, waarbij het deeg vrij langzaam ging rijzen. Daarbij leek het deeg soms te weinig te rijzen. Deze week heb ik het een paar keer geprobeerd met 'instant dry' gist (de standaardgist uit de supermarkt). Met deze gist rijst het deeg als een malle, en lijkt het ruim te verdubbelen. Van de website van Varasano heb ik geleerd dat het deeg ongeveer 1,5 x in volume moet toenemen, waarbij er kleine luchtbellen moeten ontstaan. Het lukt mij dus niet goed met de instant dry gist. Mag ik jullie wat vragen stellen?
1. Welke gist hebben jullie goede ervaringen mee? Dus vers, instant of active? En nog een specifiek merk?
2. Voegen jullie het zout tegelijkertijd met het gist toe? Sommige websites zeggen dat de zout en het gist elkaar niet moet raken.
3. Lossen jullie gist eerst in water op? Ik lees dat dit niet nodig is, maar vaak staat het toch in recepten.
4. Wat is de temperatuur van het water dat jullie aan het deeg toevoegen? Er staat vaak kamertemperatuur. Ik ga daarom uit van 20 graden ongeveer.
5. Als jullie zowel koud gisten als op kamertemperatuur, welke doe je dan eerst? Ik doe eerst 24/48 uur koelkast, dan paar uur nog op kamertemperatuur.
6. Doen jullie het deeg in luchtdichte bakjes, of afgesloten met folie (wat ademt)? Weten jullie of dit verschil maakt?
7. Kneden jullie gegist deeg? Of mag je het niet meer kneden na het gisten? Ik las dat als je het kneedt dit de aanwezige luchtbelletjes kapot kan maken.
Als jullie nog andere tips hebben dan heel graag. Super bedankt voor het meedenken!
1. Welke gist hebben jullie goede ervaringen mee? Dus vers, instant of active? En nog een specifiek merk?
2. Voegen jullie het zout tegelijkertijd met het gist toe? Sommige websites zeggen dat de zout en het gist elkaar niet moet raken.
3. Lossen jullie gist eerst in water op? Ik lees dat dit niet nodig is, maar vaak staat het toch in recepten.
4. Wat is de temperatuur van het water dat jullie aan het deeg toevoegen? Er staat vaak kamertemperatuur. Ik ga daarom uit van 20 graden ongeveer.
5. Als jullie zowel koud gisten als op kamertemperatuur, welke doe je dan eerst? Ik doe eerst 24/48 uur koelkast, dan paar uur nog op kamertemperatuur.
6. Doen jullie het deeg in luchtdichte bakjes, of afgesloten met folie (wat ademt)? Weten jullie of dit verschil maakt?
7. Kneden jullie gegist deeg? Of mag je het niet meer kneden na het gisten? Ik las dat als je het kneedt dit de aanwezige luchtbelletjes kapot kan maken.
Als jullie nog andere tips hebben dan heel graag. Super bedankt voor het meedenken!
Zelf gebruik ik altijd de app PizzApp (iOS en Android). Deze app berekent de hoeveelheid gist die je moet gebruiken o.b.v. de gewenste gistsoort, hydratatie, zouthoeveelheid, rijstijd en de temperatuur in je huis/koelkast (er is een instelling in de app voor zowel kamertemperatuur als koelkasttemperatuur).MennoE schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:21:toon volledige bericht
Ha allemaal, ik weet niet goed hoe ik de juiste gisting met het deeg moet bereiken. Soms rijst het deeg te weinig lijkt het, en soms veel te veel. Ik probeerde met weinig gist 48 uur in de koelkast te rijzen. Daarna nog een uur of 4 op kamertemperatuur. Eerst gebruikte ik biologische 'active dry' gist, waarbij het deeg vrij langzaam ging rijzen. Daarbij leek het deeg soms te weinig te rijzen. Deze week heb ik het een paar keer geprobeerd met 'instant dry' gist (de standaardgist uit de supermarkt). Met deze gist rijst het deeg als een malle, en lijkt het ruim te verdubbelen. Van de website van Varasano heb ik geleerd dat het deeg ongeveer 1,5 x in volume moet toenemen, waarbij er kleine luchtbellen moeten ontstaan. Het lukt mij dus niet goed met de instant dry gist. Mag ik jullie wat vragen stellen?
Mijn proces is normaal: kneden (windowpane test is een goede indicatie wanneer het klaar is), uurtje in bulk buiten de koelkast laten rijzen, vervolgens in de koelkast in een tupperware doos, volgende dag uit de koelkast halen en deegballetjes maken en nog ca. 5 uur laten rijzen op kamertemperatuur. Op deze manier gaat het bij mij altijd goed.
Zie dikgedrukt hierbovenMennoE schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:21:toon volledige bericht
standaard supermarktgist/instant
gist mag geen te zoute omgeving hebben. Gist en zout in water oplossen is mogelijk teveel. Maar beide direct in deeg is geen probleem naar mijn ervaring.
doe het wel eens, primair om te testen of de gist nog leeft
warmer werkt gist sneller, varieert naar gelang van mijn doel. Maar mag niet te warm, dan gaat het weer dood. Ergens tussen kamertemperatuur en lichaamstemperatuur.
meestal eerst laten rijzen, meestal opgebold, dan nogmaals opbollen en in koelkast, en dan vaak nog een keer opbollen op de dag van gebruik
deegkrat, is niet helemaal luchtdicht. Je wilt niet teveel lucht om uitdroging te voorkomen, maar luchtdicht hoeft ook weer niet. Weet niet of het beter of slechter zou zijn
ja dus, zoek even een recente post van mij met YouTube link waarom
Edit: deze dus
defusion in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
Alhoewel, dat is niet meer full on kneden, alleen opbollen. Maar maak je ook de luchtbellen mee kapot. Zo lang het gist nog werkt maakt het niet uit, maar uiteindelijk doet het gist niks meer en rijst het dus niet opnieuw. Daar moet je wel op letten. Omslagpunt is kwestie van ervaring opdoen.
[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 24-04-2022 15:24 ]
@MennoE Active Dry gist moet je eerst activeren, dwz in een bakje water met theelepel suiker oplossen en dan 5 minuten wachten tot het begint te bubbelen/schuimen. Instant gist kan je direct in het deeg kieperen. Ik gebruik zelf altijd instant gist (of desem).
Hi!
2,5 maand geleden via Marktplaats een Karu 12 gekocht. Toen verliefd geworden en na een maand de Karu 16. Wat een lekkere pizza's komen eruit. Helaas is de thermometer onder de Karu na 1x al kapot gegaan. Omdat het zo lang duurt heb ik een losse thermometer van Ooni gekregen. Nu komt het, ik heb er al 1...
Dus mocht je nog geen thermometer hebben, je mag hem bijna gratis bij mij komen ophalen. Enige wat je moet is 6 pizzabollen meenemen
Zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de oven
Tim
2,5 maand geleden via Marktplaats een Karu 12 gekocht. Toen verliefd geworden en na een maand de Karu 16. Wat een lekkere pizza's komen eruit. Helaas is de thermometer onder de Karu na 1x al kapot gegaan. Omdat het zo lang duurt heb ik een losse thermometer van Ooni gekregen. Nu komt het, ik heb er al 1...
Dus mocht je nog geen thermometer hebben, je mag hem bijna gratis bij mij komen ophalen. Enige wat je moet is 6 pizzabollen meenemen
Zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de oven
Tim
Morgen gratis bier!
Hoe zijn je ervaringen naar een jaar? Krijg namelijk deze week dezelfde oven. Al veel aan het inlezen en filmpjes kijken.Tomas_ schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:46:
Een pizza topic! kwam hem toevallig tegen in de active topics!
Hier bakken. we al een tijdje pizza's op de Bastard. Ging op zich redelijk, maar baktijd is wel lang om meerdere mensen gelijktijdig te laten eten.
Daarom nu afgelopen week de Alfa Forni 4 Pizze aangeschaft. Dat is wel even nextlevel pizza bakken. klaar in 1 minuut en weer door.
Een van de redenen is ook het gebruik van kolen wat relatief duur is. We hebben zelf 2 houtkachels dus hout vooraad is ruim voldoende. We bakken vaak pizza's ook voor grote groepen vrienden.
[Afbeelding]
Nu eerst nog even de wat hout kopen voor de pizzaoven. Verder nog wat handige accessoires voor het maken van de pizza.
Bevalt buitengewoon goed. We bakken vaak op verjaardagen makkelijk 20 pizza's. 1 per minuut.Wackmack schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:27:
[...]
Hoe zijn je ervaringen naar een jaar? Krijg namelijk deze week dezelfde oven. Al veel aan het inlezen en filmpjes kijken.
Nu eerst nog even de wat hout kopen voor de pizzaoven. Verder nog wat handige accessoires voor het maken van de pizza.
Met de restwarmte en het deeg wat over is maken we stokbroden. Erg lekker.
Een paar tips. We gebruiken goed gedroogd eikenhout voor het vuur. kleine dunne stukken.
Vuur starten in het midden en wanneer hij op 400 a 500 graden is het vuur naar links verplaatsen. Niet te lang wachten anders wordt de bodem te heet en heb je kans dat de bodem van de pizza aanbrand. Bij het draaien van de pizza, deze op dezelfde plek draaien om dezelfde reden.
Met wind is het lastig om de temperatuur te controleren, dus verrijdbaar is wel handig (maar duur).
Hij staat bij ons nu op een palletbox en verplaatsbaar met de palletwagen.
We hebben een ijzeren borstel aan lange steel voor het wegvegen van de houtskool waar de pizza terecht komt, een kleine ronde pizzadraaischijf aan lange steel en een haak om het vuur naar de zijkant te verplaatsen.
Zeer blij met deze aanwinst!
[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 25-04-2022 21:26 ]
Wat een goede tips, dank dank! De oven komt in de buitenkeuken staan dus dat wordt lastig.Tomas_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:24:toon volledige bericht
[...]
Bevalt buitengewoon goed. We bakken vaak op verjaardagen makkelijk 20 pizza's. 1 per minuut.
Met de restwarmte en het deeg wat over is maken we stokbroden. Erg lekker.
Een paar tips. We gebruiken goed gedroogd eikenhout voor het vuur. kleine dunne stukken.
Vuur starten in het midden en wanneer hij op 400 a 500 graden is het vuur naar links verplaatsen. Niet te lang wachten anders wordt de bodem te heet en heb je kans dat de bodem van de pizza aanbrand. Bij het draaien van de pizza, deze op dezelfde plek draaien om dezelfde reden.
Met wind is het lastig om de temperatuur te controleren, dus verrijdbaar is wel handig (maar duur).
Hij staat bij ons nu op een palletbox en verplaatsbaar met de palletwagen.
We hebben een ijzeren borstel aan lange steel voor het wegvegen van de houtskool waar de pizza terecht komt, een kleine ronde pizzadraaischijf aan lange steel en een haak om het vuur naar de zijkant te verplaatsen.
Zeer blij met deze aanwinst!
Qua accessoires wil ik deze set halen, https://www.alfaforni.com/nl/product/kit-pizzaiolo/
Ben ik gelijk voorzien van alles. Zal van de week wat foto's plaatsen en dan lekker aan de slag!
Superbedankt voor je hulp. Ik heb de app bekeken en de calculator vergeleken met die in de Ooni app, die ik tot nu toe gebruik. De Ooni app adviseert vreemd genoeg veel meer gist te gebruiken dan de PizzApp, soms wel drie keer zoveel. Geen wonder dat mijn deeg zo hard rijst. Bedankt!JoJo nl schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:33:
[...]
Zelf gebruik ik altijd de app PizzApp (iOS en Android). Deze app berekent de hoeveelheid gist die je moet gebruiken o.b.v. de gewenste gistsoort, hydratatie, zouthoeveelheid, rijstijd en de temperatuur in je huis/koelkast (er is een instelling in de app voor zowel kamertemperatuur als koelkasttemperatuur).
Mijn proces is normaal: kneden (windowpane test is een goede indicatie wanneer het klaar is), uurtje in bulk buiten de koelkast laten rijzen, vervolgens in de koelkast in een tupperware doos, volgende dag uit de koelkast halen en deegballetjes maken en nog ca. 5 uur laten rijzen op kamertemperatuur. Op deze manier gaat het bij mij altijd goed.
Die set hebben wij ook gekocht! alleen de grote pizzaschep gebruiken we nooit. Pizza's eruit halen met de draaischijf gaat ook prima en heb je toch al in de hand.Wackmack schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:55:
[...]
Wat een goede tips, dank dank! De oven komt in de buitenkeuken staan dus dat wordt lastig.
Qua accessoires wil ik deze set halen, https://www.alfaforni.com/nl/product/kit-pizzaiolo/
Ben ik gelijk voorzien van alles. Zal van de week wat foto's plaatsen en dan lekker aan de slag!
Hoe korter je rijs, hoe meer gist je wilt, de Ooni app is daarin nogal bout iddMennoE schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:32:
[...]
Superbedankt voor je hulp. Ik heb de app bekeken en de calculator vergeleken met die in de Ooni app, die ik tot nu toe gebruik. De Ooni app adviseert vreemd genoeg veel meer gist te gebruiken dan de PizzApp, soms wel drie keer zoveel. Geen wonder dat mijn deeg zo hard rijst. Bedankt!
Waar heb je de set gekocht? Zie grote verschillende bij de webshops. Nog tips voor andere accessoires?Tomas_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:38:
[...]
Die set hebben wij ook gekocht! alleen de grote pizzaschep gebruiken we nooit. Pizza's eruit halen met de draaischijf gaat ook prima en heb je toch al in de hand.
volgens mij bij Bula outdoor samen met de oven.Wackmack schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:17:
[...]
Waar heb je de set gekocht? Zie grote verschillende bij de webshops. Nog tips voor andere accessoires?
Andere tip: ronde houten planken waarop je de pizza's kunt serveren!
Wij steken het hout aan met houtkrullen, dus niet met blokjes om smaak invloed te vermijden.
[ Voor 11% gewijzigd door Tomas_ op 26-04-2022 10:49 ]
Perfect! Die site heb ik ook op het oog. Hier liggen nog tig zaken met houtkrullen, doe veel aan bbq'en dus deze hobby kan ik mooi combineren. Nogmaals dank voor de goede tipsTomas_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:46:
[...]
volgens mij bij Bula outdoor samen met de oven.
Andere tip: ronde houten planken waarop je de pizza's kunt serveren!
Wij steken het hout aan met houtkrullen, dus niet met blokjes om smaak invloed te vermijden.
Ik heb ook zo'n schep, en ik gebruik hem ook niet. Om een pizza te lanceren is hout veel beter (alu plakt veel te veel), en om hem er weer uit te halen is de draaischep inderdaad voldoende.Tomas_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:38:
Die set hebben wij ook gekocht! alleen de grote pizzaschep gebruiken we nooit. Pizza's eruit halen met de draaischijf gaat ook prima en heb je toch al in de hand.
Wel zou ik oppassen met zo'n messing borstel, ik ben zelf op zoek naar iets van palmvezel, of gewoon een schraper om de steen schoon te maken. Die messing borstels zijn prima voor de BBQ (waar eventuele stukjes metaaldraad door het rooster vallen), maar als ze op een pizzasteen blijven liggen kan het goed mis gaan: https://www.foodsafetynew...-discard-that-wire-brush/
Gewoon op tijd vervangen, dan is er niks aan de hand.citruspers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:18:
[...]
Ik heb ook zo'n schep, en ik gebruik hem ook niet. Om een pizza te lanceren is hout veel beter (alu plakt veel te veel), en om hem er weer uit te halen is de draaischep inderdaad voldoende.
Wel zou ik oppassen met zo'n messing borstel, ik ben zelf op zoek naar iets van palmvezel, of gewoon een schraper om de steen schoon te maken. Die messing borstels zijn prima voor de BBQ (waar eventuele stukjes metaaldraad door het rooster vallen), maar als ze op een pizzasteen blijven liggen kan het goed mis gaan: https://www.foodsafetynew...-discard-that-wire-brush/
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Maarja, wat is dan op tijd?Ozzie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:09:
[...]
Gewoon op tijd vervangen, dan is er niks aan de hand.
Ozzie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:09:
[...]
gewoon een doordrenkte bezem met natuurvezels er door halen, ik gebruik soms ook nog wel mijn blaaspijp.Ozzie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:09:
[...]
We zijn fervent pizza/ Italië liefhebber en hebben lang getwijfeld tussen een volwaardige hout gestookte pizzaoven (dome) of het kleinere alternatief in de vorm van Ooni/ de Gozney Roccbox. Beide varianten hebben voor en nadelen, maar de vormfactor in combinatie met de mogelijkheid om zowel op hout als gas te kunnen stoken gaf voor ons de doorslag.
We hebben uiteindelijk gekozen voor de Ooni Karu 16, deze is niet zo handzaam als de Karu 12, maar met twee personen til je de oven makkelijk achter in de auto om deze mee te nemen naar vrienden/ familie. De binnenruimte van deze oven is dusdanig van omvang dat er naast pizza/ focaccia ook prima andere gerechten in bereid kan worden.
Nu hebben we de optionele gasbrander er direct bij besteld, maar het stoken op hout is toch een leuk onderdeel van de algehele beleving. Hiervoor ben ik nu op zoek naar stookhout, uiteraard bied Ooni een pakket aan (Ooni Premium Assorted Oak Pack 10kg a €29,-), alleen ben ik benieuwd wat andere Tweakers gebruiken om de Ooni/ Gozney Roccbox te voeden. Zag dat het bedrijf Stocers op dit vraagstuk inspeelt met paketten, maar €25,- voor 5kg is voor mijn gevoel wat aan de prijs. Heb wel een aantal bedrijven gevonden die specifiek pizzaoven hout aanbieden, maar dit gaat veelal per pallet en dat kan ik momenteel even niet kwijt.
We hebben uiteindelijk gekozen voor de Ooni Karu 16, deze is niet zo handzaam als de Karu 12, maar met twee personen til je de oven makkelijk achter in de auto om deze mee te nemen naar vrienden/ familie. De binnenruimte van deze oven is dusdanig van omvang dat er naast pizza/ focaccia ook prima andere gerechten in bereid kan worden.
Nu hebben we de optionele gasbrander er direct bij besteld, maar het stoken op hout is toch een leuk onderdeel van de algehele beleving. Hiervoor ben ik nu op zoek naar stookhout, uiteraard bied Ooni een pakket aan (Ooni Premium Assorted Oak Pack 10kg a €29,-), alleen ben ik benieuwd wat andere Tweakers gebruiken om de Ooni/ Gozney Roccbox te voeden. Zag dat het bedrijf Stocers op dit vraagstuk inspeelt met paketten, maar €25,- voor 5kg is voor mijn gevoel wat aan de prijs. Heb wel een aantal bedrijven gevonden die specifiek pizzaoven hout aanbieden, maar dit gaat veelal per pallet en dat kan ik momenteel even niet kwijt.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.