Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:16
Poplitius schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Koop in elk geval nooit je oven bij Italieplein.
Heb je hier wat meer uitleg van?

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-02 23:38
Heeft iemand hier ervaring met de Cozze Classic gas pizzaovens? Ziet er best goed uit, vlammen aan drie kanten 34 cm steen.

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35
FinalBob schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:20:
Heeft iemand hier ervaring met de Cozze Classic gas pizzaovens? Ziet er best goed uit, vlammen aan drie kanten 34 cm steen.
Ik heb de 17inch uitvoering iets meer dan een jaar geleden gekocht met BF voor 200 euro. Prima oven. Heb er wel zelf een deurtje voor gemaakt zodat die wat sneller op temperatuur komt en blijft tussen het pizza bakken door. Volgens mij zit er bij nieuwere versies al een deurtje bij?

• FinalBob
Thanks! Ja, ik zie dat bij deze generatie een deurtje standaard is. Ik ben ook wel geïnteresseerd in de 17 inch. Wat groter kunnen bakken is wel prettig. Zie hem rond 250 - 260, dus je BF deal was wel scherp!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

EHBO!
Ik heb gisterenmiddag een batch gemaakt volgens het recept van @MennoE, hele nacht in de koelkast gelaten maar ik heb het idee dat het nauwelijks gerezen is. Als ik zometeen begin, kan ik nog een recept gebruiken dat (volgens de Ooni app) over 4 uur klaar kan zijn, maar ik weet niet of mijn huidige bollen het nog gaan redden vandaag. Iemand een idee of ik daar aan moet beginnen, of dat ik ze (binnen of buiten de koelkast) gewoon nog even de kans moet geven?

https://tweakers.net/i/70...SW.jpg?f=fotoalbum_medium

Nomen nescio

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:49
Bra-Jo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:45:
EHBO!
Ik heb gisterenmiddag een batch gemaakt volgens het recept van @MennoE, hele nacht in de koelkast gelaten maar ik heb het idee dat het nauwelijks gerezen is. Als ik zometeen begin, kan ik nog een recept gebruiken dat (volgens de Ooni app) over 4 uur klaar kan zijn, maar ik weet niet of mijn huidige bollen het nog gaan redden vandaag. Iemand een idee of ik daar aan moet beginnen, of dat ik ze (binnen of buiten de koelkast) gewoon nog even de kans moet geven?

Sowieso kans geven, gaat buiten de koelkast nog wel rijzen. Ik neem aan dat je bollen hebt gemaakt en ze nu buiten de koelkast hebt liggen? Zo niet, dan zou ik dat nu alsnog doen, zodat ze nog een uurtje of 4 kans hebben om op temperatuur te komen.

Verder gaat er niet zoveel mis kunnen gaan. Allerergste wat kan gebeuren is dat je deeg niet zo lekker meewerkt. En dat je misschien wat kleinere pizza krijgt. Er komt sowieso een pizza uit :9

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:00
EHBO!

Helemaal niet erg. Dat komt wel goed, na 4 uur zullen ze misschien nog niet helemaal verdubbeld zijn in grootte, maar alsnog netjes uit de oven komen. Je bollen zijn dan niet volledig ontspannen waardoor het stretchen wat moeilijker gaat.

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:45
EHBO!

Heb je het deeg voor het opbollen als bulk laten rijzen? Als het dan goed rees, dan zal het nu uit de koelkast ook goed rijzen.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:30
Hier vanavond ook pizza op menu. Bolletjes zijn mooi gerezen. Heb ze gemaakt met 5% viergranen meel. De rest Dallagiovanna Napoletana en 62% hydratatie en 24 uur in koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TTfad8q5fmCLNU1lEG5xOyzsKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iakKNmJEs4IL23tuU8OdVpc3.jpg?f=fotoalbum_large

En uiteraard nog de resultaten. :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQqk7Mg_3KCxAabTXcX_BHDXJU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbecyExAy8XOIStNObEClzPi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kC8dw1V8b_1mSfw11C9hxGjCS64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00YCQd8Cq9yowOzppgVLGyMG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IQOLZR612B7mgKczTsQs4wRWiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aRafGDLCB3Ds3KyahzCdvri.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XVZUNCluwXrgAPtss2J9YpGQdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbt4GbUl4ngpBcSh8ctOyxSy.jpg?f=fotoalbum_tile
Was weer lekker en deeg gewoon goed, maar blijft toch een beetje behelpen op de G3 Ferrari. Korst wordt niet egaal gaar. Binnenkort toch maar eens een andere oven aanschaffen. Weet alleen nog niet of elektrisch of toch gas wil.

[ Voor 63% gewijzigd door Highfive95 op 25-01-2026 19:04 ]

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bedankt allemaal!
Ik was er niet gerust op en ben toch maar het recept van Ooni gestart. De oorspronkelijke zijn inderdaad nog redelijk bijgekomen, nadat ik ze op een graad of 30 in de oven heb gehad. De nieuwe zijn ondertussen ook flink gegroeid, denk per bol een kwart groter dan de eerste batch. Ik ga dadelijk bakken, vergelijkend warenonderzoek. :)

De rest kan dan mooi de vriezer in, hebben we dat ook een keer geprobeerd.

Edit: dat eerste recept, van @MennoE, is toch echt wel beter hoor. :9 Makkelijker te vormen en een betere korst na bakken, en hij smaakte uitstekend.

[ Voor 15% gewijzigd door Bra-Jo op 25-01-2026 19:45 ]

Nomen nescio

• Erikvc
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-02 15:30
Vandaag bij Hornbach de Koda 16 voor €415,- meegenomen dankzij de laagste prijs garantie. Het was wat puzzelen voor ze met de korting van Fonq, maar uiteindelijk geen probleem.

Benieuwd hoe de 16 bevalt na 2 jaar de Koda 12. Had vooral behoefte aan wat meer ruimte voor iets grotere pizza’s en wat sneller achter elkaar bakken.

• MennoE
Bra-Jo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:09:
Bedankt allemaal!
Ik was er niet gerust op en ben toch maar het recept van Ooni gestart. De oorspronkelijke zijn inderdaad nog redelijk bijgekomen, nadat ik ze op een graad of 30 in de oven heb gehad. De nieuwe zijn ondertussen ook flink gegroeid, denk per bol een kwart groter dan de eerste batch. Ik ga dadelijk bakken, vergelijkend warenonderzoek. :)

De rest kan dan mooi de vriezer in, hebben we dat ook een keer geprobeerd.

Edit: dat eerste recept, van @MennoE, is toch echt wel beter hoor. :9 Makkelijker te vormen en een betere korst na bakken, en hij smaakte uitstekend.
Als je wat meer bakt dan krijg je beter gevoel bij hoe snel je deeg rijst. Ik laat na het kneden het deeg altijd in bulk rijzen tot 150% volume. Als het deeg op dat moment goed rijst, dan rijst het ook goed als het uit de koelkast komt. Verder maakt een goed koelende koelkast veel verschil. Ik heb een Liebherr die de temperatuur constant op 4 graden houdt. Het deeg rijst dan vrijwel niet in de koelkast. Vroeger had ik een slechtere koelkast die wat warmer was en waarbij de temperatuur fluctueerde. Het deeg rees dan soms best hard door in de koelkast.

• Johan25
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:11
Na veel gelezen te hebben hier, dit weekend aan de slag gegaan op basis van dit recept:
Voor de bloem: Caputo – Cuoco gebruikt.
Als saus: San Marzano tomaten D.O.P. Rega gebruikt met een beetje zout en verse basilicum.
Afgemaakt met parmezaanse kaas, mozzarella en een beetje olijfolie.

Al met al tevreden voor een eerste keer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAmvSETcn3kTdK4qnetJg89Snz4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rwJ7aM7CM3lcv2isuND6UWmE.png?f=fotoalbum_large

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-02 21:09
Ik heb mijn Ooni gasoventje nu bijna 2 jaar en tot nu toe alleen Napolitaanse pizzas gemaakt. Dat gaat me steeds beter af.

Nu wil ik graag eens een New York stijl pizza maken, maar ik kom nog niet helemaal op de goede bloem. Amerikaanse recepten vragen om sterk brood bloem met 13 tot 14 procent eiwit. Maar het moet dan weer juist GEEN 00 bloem zijn omdat de pizza langer in de oven moet.

Is dit wat? 13gr eiwit en w340. https://share.google/IDER38Adg69q0xNfS

Verder heb ik voor mijn KitchenAid Artisan nu een spiraal deeghaak besteld. Wel aftermarket, dus benieuwd of het kneden nu beter gaat dan met de C-haak

[ Voor 14% gewijzigd door goldmemberf1 op 26-01-2026 10:27 ]

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:21
Welke oven heb je :)
Johan25 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:39:
Na veel gelezen te hebben hier, dit weekend aan de slag gegaan op basis van dit recept: [YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021]

Voor de bloem: Caputo – Cuoco gebruikt.
Als saus: San Marzano tomaten D.O.P. Rega gebruikt met een beetje zout en verse basilicum.
Afgemaakt met parmezaanse kaas, mozzarella en een beetje olijfolie.

Al met al tevreden voor een eerste keer:

[Afbeelding]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:42
@Johan25 die mag wel iets langer in de oven denk ik.. of was de onderkant al helemaal klaar?

Strava

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:48
goldmemberf1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:24:
Ik heb mijn Ooni gasoventje nu bijna 2 jaar en tot nu toe alleen Napolitaanse pizzas gemaakt. Dat gaat me steeds beter af.

Nu wil ik graag eens een New York stijl pizza maken, maar ik kom nog niet helemaal op de goede bloem. Amerikaanse recepten vragen om sterk brood bloem met 13 tot 14 procent eiwit. Maar het moet dan weer juist GEEN 00 bloem zijn omdat de pizza langer in de oven moet.

Is dit wat? 13gr eiwit en w340. https://share.google/IDER38Adg69q0xNfS

Verder heb ik voor mijn KitchenAid Artisan nu een spiraal deeghaak besteld. Wel aftermarket, dus benieuwd of het kneden nu beter gaat dan met de C-haak
Type 00 zegt enkel iets over de maalgraad, ik zou niet weten waarom een fijne maalgraad ongeschikt is om New York style pizza mee te bakken. Enige dat je moet doen is op een lagere temperatuur bakken voor een langere tijd ( ~ 3 minuten bij ~ 350 °C) en de bodem op een andere manier stretchen.

Ik vind hybride pizza (tussen Napolitaans en New York stijl in) het lekkerste, hierbij gebruik ik type 00 bloem met hoge W-waarde en voeg er 20% volkorenmeel aan toe bijv. deze of Caputo Tipo 1, puur voor meer smaak en bijkomend voordeel dat het iets gezonder is. Maar met alleen een sterke 00 bloem kun je ook prima New York stijl pizza's bakken is mijn ervaring.

Water, bloem, zout en gist + langzame rijs. Meer heb je niet nodig.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik heb de laatste tijd wat geëxperimenteerd met semolina in het deeg (20-30%) en dat werkt wel mooi.

• goldmemberf1
Freshouttheoven schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Type 00 zegt enkel iets over de maalgraad, ik zou niet weten waarom een fijne maalgraad ongeschikt is om New York style pizza mee te bakken. Enige dat je moet doen is op een lagere temperatuur bakken voor een langere tijd ( ~ 3 minuten bij ~ 350 °C) en de bodem op een andere manier stretchen.

Ik vind hybride pizza (tussen Napolitaans en New York stijl in) het lekkerste, hierbij gebruik ik type 00 bloem met hoge W-waarde en voeg er 20% volkorenmeel aan toe bijv. deze of Caputo Tipo 1, puur voor meer smaak en bijkomend voordeel dat het iets gezonder is. Maar met alleen een sterke 00 bloem kun je ook prima New York stijl pizza's bakken is mijn ervaring.

Water, bloem, zout en gist + langzame rijs. Meer heb je niet nodig.
Zo'n hybride lijkt me ook wel wat, op hoeveel graden bak je hem af?

Wat ik begreep is dat 00 bloem ongemout is en daarom minder goed bruint op lagere temperaturen. Misschien dat de toevoeging van suiker in de meeste NY recepten ook wel wat doet hierin. Verder zit in de meeste recepten NY stijl ook olie, 3 tot 6 procent.

• 418O2
goldmemberf1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Wat ik begreep is dat 00 bloem ongemout is en daarom minder goed bruint op lagere temperaturen. Misschien dat de toevoeging van suiker in de meeste NY recepten ook wel wat doet hierin. Verder zit in de meeste recepten NY stijl ook olie, 3 tot 6 procent.
Je gaat dan ook gauw richting het recept van Romeinse pizza

• goldmemberf1
418O2 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Je gaat dan ook gauw richting het recept van Romeinse pizza
Een Romeinse pizza is volgens mij een stuk krokanter, waarbij de NY stijl pizza traditioneel nog steeds gevouwen wordt als je hem opeet.

• FinalBob
Maandag is ook een prima pizza dag!

Deegje uit de vriezer van eerder. Caputo pizzeria, 60% hydratatie en 0,6 gr gost.
Vanochtend op KT laten ontdooien en net gemaakt. Spicy salami is altijd lekker.

Wederom, voor de action oven prima resultaat. De echt zwarte plekken krijg ik er niet op, denk dat dat komt doordat hij maar tot 400 graden gaat. Met de gasoven lukt dat een stuk beter.

Desalniettemin smaakte hij prima en zat er voldoende lucht in het deeg. Krokante buitenkant, zacht van binnen. Top. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN4QVpZJmU-O1Ho8jgU4GILiv68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8btcawPiSYUcTTaug8gdvVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5kPGLvsqtD6rV_8waG6sYzf7qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4CMp7m60a5vDhf5lVNDTvY3.jpg?f=fotoalbum_large

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:14
Ik heb dit topic net ontdekt en zit me toch een partij te kwijlen :9

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:48
goldmemberf1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:12:
[...]

De toevoeging van suiker / honing is inderdaad voor de kleur en soms voor een snellere rijs, daarnaast is het bleken van bloem gemeengoed in de VS. Olijfolie wordt toegepast om het deeg/ de bodem zachter te houden omdat de baktijd langer is, zodat de bodem minder snel uitdroogt/ (te) krokant wordt.

Overigens is er niet één definitie van New York stijl of Romeinse pizza, je hebt bekende pizza zaken in NY die met een dunne krokante bodem zoals L’industrie of een zachtere pizza met een iets zwaardere bodem zoals Joe's. Zelfde geldt voor Romeinse pizza.

Ik bak eerst alleen de bodem met saus voor op op ~ 330 °C in ~ een minuut en erna bak ik de pizza direct af in ~ 2 minuten. Je krijgt dan geen leopard spots maar wel mooie bruining. Het deeg langzaam laten fermenteren zorgt ook voor meer bruining (24 uur op kamertemperatuur of twee tot drie dagen in de koelkast). Imo is suiker hierdoor onnodig, je zou eventueel met olijfolie kunnen experimenteren al is 6% wel aan de hoge kant.

Doe vooral experimenteren en ervaar zelf welke temperatuur x baktijd het beste naar jouw smaak is.

• Johan25
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:11
Een "gewone" oven die tot 300 graden kan. Wel een pizzasteen gebruikt.
Prulleman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:02:
@Johan25 die mag wel iets langer in de oven denk ik.. of was de onderkant al helemaal klaar?
Ja, had inderdaad iets langer gemogen. Ik heb nu nog bollen in de vriezer voor de volgende keer. Dan gaan we het weer beter doen :)

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-02 11:17
Gonadan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:46:
We hadden al begrepen dat je slechte ervaringen met hun nazorg had maar het is wel zo netjes om het dan ook te onderbouwen met je beloofde review als je toch dit soort statements blijft posten. Dan kunnen wij ook goed in perspectief plaatsen wat je bedoelt en er gebeurt is. :)
Ik zag 'm niet in de webshops staan op tweakers. Kan het verhaal hier wel posten, is dat on topic?

• FinalBob
Lijkt mij prima ter info. Als we dan niet te lang erover doorgaan. Maar een terechte waarschuwing voor bepaalde sites lijkt mij zeker op zijn plaats.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Poplitius schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Ik zag 'm niet in de webshops staan op tweakers. Kan het verhaal hier wel posten, is dat on topic?
Een hele discussie over winkels en de garantie afhandeling niet, maar gewoon je verhaal doen ter info aan de rest is op zich prima. Het gaat toch over een webshop die hier veel gebruikt wordt, dus kan altijd interessant zijn.
Sowieso beter dan wel de winkel ontraden maar geen informatie geven. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:07
Vraagje: ik ben sinds deze week de gelukkige eigenaar van een Gozney Roccbox. Na de tips op dit forum, ben ik van plan een Antargaz Calypso aan te schaffen, omdat deze makkelijk te koppelen zou zijn. Nu vroeg ik me alleen af: op de door Gozney meegeleverde drukregelaar staat 30mbar. Zit de 37mbar drukregelaar dan bij de Calypso? Of moet je die clip-on drukregelaar er nog los bij kopen?

• 418O2
rwr_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:15:
Vraagje: ik ben sinds deze week de gelukkige eigenaar van een Gozney Roccbox. Na de tips op dit forum, ben ik van plan een Antargaz Calypso aan te schaffen, omdat deze makkelijk te koppelen zou zijn. Nu vroeg ik me alleen af: op de door Gozney meegeleverde drukregelaar staat 30mbar. Zit de 37mbar drukregelaar dan bij de Calypso? Of moet je die clip-on drukregelaar er nog los bij kopen?
Waarom wil je die fles? Ik zou gewoon een gashandelaar zoeken en een willekeurige gasfles halen. Ik heb een van 10.5kg voor 35 euro. Elke fles heeft dezelfde aansluiting voor een drukregelaar

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:53

arie_papa

Running on Ubuntu

Dit weekend ga ik een poging doen om pizzadeeg met zuurdesem te maken.
Ik dacht vanmiddag een deegje te maken, en die zo'n 16u de koelkast in + zaterdag 5 a 6 uur buiten de koelkast rijzen:
100g starter (100% hydratatie)
750g bloem
405g water (54% v.d. bloem)
15g olijfolie (2%)
12g zout (1,6%)
(4g instant gist (0,5%) < optioneel)

Buiten de starter heb ik dit deeg de vorige keer ook gemaakt, dus ben eigenlijk wel benieuwd of dit gaat werken. Hier mensen ervaring met zuurdesem-pizzadeeg?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• EWS99
arie_papa schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:01:
Ik dacht vanmiddag een deegje te maken, en die zo'n 16u de koelkast in + zaterdag 5 a 6 uur buiten de koelkast rijzen:
750g bloem
15g olijfolie (2%)
12g zout (1,6%)

Buiten de starter heb ik dit deeg de vorige keer ook gemaakt, dus ben eigenlijk wel benieuwd of dit gaat werken. Hier mensen ervaring met zuurdesem-pizzadeeg?
Ik zou zeggen, zoek even naar Poolish in dit topic. Kom je genoeg ervaringen tegen..

Ik ga het dit weekend ook voor het eerst proberen. Ik gebruik de Ooni app voor de calculaties en heb nu het volgende recept op basis van 500g bloem en 65% hydration:

- 165g bloem
- 165ml water
- 1g instant gist
12h fermentatie op kamertemperatuur

Daarna:
- 335g bloem
- 160ml water
- 15g zout
48h in de koelkast

Vervolgens:
Opbollen en nog 4h buiten de koelkast

Ik kan je zondag avond vertellen of het gelukt is :9

Als ik het goed berekend heb zit jij straks op 67,3% hydration? Ik deed tot vandaag altijd 60%. Dit weekend eens 65% proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door EWS99 op 30-01-2026 19:38 ]

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

EWS99 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:34:
[...]
Als ik het goed berekend heb zit jij straks op 67,3% hydration? Ik deed tot vandaag altijd 60%. Dit weekend eens 65% proberen.
Die 100g starter is grofweg 50g meel en 50g water. Ik kom daarmee rekenen op ~57% uit.

Poolish ken ik wel van broodbakken. Leuke techniek. Succes met bakken 🙂

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:19
750g bloem
15g olijfolie (2%)
12g zout (1,6%)

Ik heb toevallig woensdag zuurdesem pizza’s gebakken in een reguliere oven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3RY4wS64tru1B6z1FM_YQ9igoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh3XKEVuYdpDQc6xktvaSzIu.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens recept van the perfect loaf, wel iets meer meel aangezien de bloem op was.
270 g tarwebloem
50 g tarwe meel
215 g water
6 g zout
50 g zuurdesem starter

[ Voor 20% gewijzigd door El-Vder op 30-01-2026 22:16 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD1PW1fhMIrofUZh1rAlYp2y84M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mdSEcD75T2Nqzry5ufYygvU.jpg?f=fotoalbum_large zat gisteravond in het broodtopic te lezen, en kreeg toen zin in belegd brood. En een deegje staan maken om 00:00...

Recept is het Napolitaans recept met normale hydratatie uit de MP.

Dus vandaag maar ff de italiaanse tosti's met rode saus uit de oven gemaakt :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 30-01-2026 22:57 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:00
El-Vder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Ik heb toevallig woensdag zuurdesem pizza’s gebakken in een reguliere oven. [Afbeelding]
Volgens recept van the perfect loaf, wel iets meer meel aangezien de bloem op was.
270 g tarwebloem
50 g tarwe meel
215 g water
6 g zout
50 g zuurdesem starter
Misschien een tip. Als je op voorhand je courgette opbakt in redelijk wat olijfolie en kruidt met peper en zout, dan smaakt hij persoonlijk beter op de pizza dan dat je een rauw sneetje erop legt.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:19
Weswyp schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Misschien een tip. Als je op voorhand je courgette opbakt in redelijk wat olijfolie en kruid met peper en zout, dan smaakt hij persoonlijk beter op de pizza dan dat je een rauw sneetje erop legt.
Dank je voor de tip, deze gingen rauw de oven in en niet helemaal rauw meer eruit. Was een beetje een haast klus met een hongerig thuisfront. Ik houd het in het achterhoofd voor een volgende keer.

• greatgonzo
  • Laatst online: 12-02 19:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik wil ook eens poolish proberen, voor morgenavond pizza.
Maar de varianten die ik zie is: poolish maken, de koelkast in, hoofddeeg maken, de koelkast in en verder verwerken. Dan zou het twee nachten in de koelkast moeten staan.

Kan ik ook vandaag poolish maken en morgen gewoon het hoofddeeg, na een paar uurtjes opbollen en dan morgen bakken?

• 418O2
greatgonzo schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:37:
Maar de varianten die ik zie is: poolish maken, de koelkast in, hoofddeeg maken, de koelkast in en verder verwerken. Dan zou het twee nachten in de koelkast moeten staan.

Kan ik ook vandaag poolish maken en morgen gewoon het hoofddeeg, na een paar uurtjes opbollen en dan morgen bakken?
Nee. Dat heeft gewoon twee dagen nodig minimaal. Ik zou gewoon een goed recept voor 24 uur zoeken. Veel verschil merk je echt niet

• mtr33
  • Laatst online: 08:49

Ik maak regelmatig ' s ochtends poolish en 's avonds het hoofddeeg. Poolish gewoon op kamertemp (bijkeuken) tot meer dan verdubbeld en de bulkrijs overnight in de kelder of schuur. Tweede dag bollen maken en verder later rijzen of rusten.

• 418O2
mtr33 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Ik maak regelmatig ' s ochtends poolish en 's avonds het hoofddeeg. Poolish gewoon op kamertemp (bijkeuken) tot meer dan verdubbeld en de bulkrijs overnight in de kelder of schuur. Tweede dag bollen maken en verder later rijzen of rusten.
Heb je dan nog voordeel van de extra moeite?

• EWS99

De Ooni app zegt:
Poolish 12h kamer temperatuur
Hoofddeeg 2h kamer temperatuur
Opbollen en nog 4h kamer temperatuur

Dus als je vanavond je poolish maakt kun je morgen avond pizza bakken

• mtr33
  • Laatst online: 08:49
418O2 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Heb je dan nog voordeel van de extra moeite?
Hangt er vanaf hoe je voordeel definieert, ik merk zeker een smaakverschil en dat het deeg luchtiger is. Binnenkort hebben we een grotere groep en ga ik weer eens een direct deeg maken tegelijk met een poolish..

• 418O2
mtr33 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Hangt er vanaf hoe je voordeel definieert, ik merk zeker een smaakverschil en dat het deeg luchtiger is. Binnenkort hebben we een grotere groep en ga ik weer eens een direct deeg maken tegelijk met een poolish..
Dat klinkt als een voordeel. Bedoelde zelf meer 24 uur poolish van 24 "in 1 keer" deeg

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

750g bloem
15g olijfolie (2%)
12g zout (1,6%)

De koelkast rijs werd uiteindelijk ~36 uur. En was met het recept even terug gegaan naar 500g bloem = 4 bollen 225g.
Resultaat was weer prima. Mooie rand, alleen wat bleek ivm oven, maar de smaak was prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e-Rt5d3D2nT3cDm4xV6QexRPAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4H6txcX2m8NcmZPTZgoL0Qb7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwC9wsWixgrkn_9L23Hh9uk394Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVIkZkr71FuIk7Vl860nw3yn.jpg?f=fotoalbum_large

• 418O2
@arie_papa gebruik je een staal of steen?

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Pizzasteen, wel een dunne 33x33x1,2.
En mijn oven gaat max 260. Prima voor brood, maar bij pizza schiet hij toch tekort.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:21

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

arie_papa schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Pizzasteen, wel een dunne 33x33x1,2.
En mijn oven gaat max 260. Prima voor brood, maar bij pizza schiet hij toch tekort.
Bak je in 1 of 2 keer? Dus eerst met alleen saus en daarna nog een keer met kaas en topping, of alles tegelijk? Het lijkt op het laatste of toch te weinig bovenwarmte.

Specs

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

bvk schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:55:
[...]

Bak je in 1 of 2 keer? Dus eerst met alleen saus en daarna nog een keer met kaas en topping, of alles tegelijk? Het lijkt op het laatste of toch te weinig bovenwarmte.
Alles in een keer. Maar ik hang hem nu midden in de oven. Zal hem de volgende keer wat hoger hangen, misschien dat het wat doet.

Bleekscheten zijn trouwens wel handig om in te vriezen en af te bakken 🙂

• 418O2
arie_papa schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:52:

Bleekscheten zijn trouwens wel handig om in te vriezen en af te bakken 🙂
Of als argument om een pizzaoven te kopen

• FinalBob
Vanavond weer mogen bakken voor de buurt. 52 pizzas dit keer. 3x Action oven en 1x gasoven. Was wederom een waanzinnig succes. Als je het temperatuur surfen eenmaal door hebt gaan de Action ovens als een malle.

14 uur koelkast rijping. 8u kamer temperatuur rijs. 60% hydratatie, 3% zout, 1,2 gram gist.

Allemaal blije reacties. Mooi om te doen zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ7eITrigkFc9ksRO5ypHr3-XoM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwCZgDfxm8M2JVI2w3hfOmbL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DJRlVFgAask2afWw3Q82K_ZDr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH1N4PlSO8obiBoBqyG8l0up.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JyBPVYAtSSMS06sNbjomcG2Yz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfMF9zVYD2xIkIzkqG3vBhJP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js8qeUewicH5PVkbTO6bis5ceUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nhZWkD8zIsc1PtjIw21g8lX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZiZvQ3-KoZR2NE4VFD4L49x_uQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZvq2YklRYVHxurPQjbaAI0g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_bBN9F1RWXiC2Mkiv0B_w6eci8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IW29J5ngJ2rhAYiAlMPMW370.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp0wYAoKtofoDrnk2xqwdej4m_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PczL9Tu3ThUn5Fn5Laqc3ldU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7uDgch7p8oZeA4NxAeeuQmfHG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9wA1XlwGUT2Eo2peNGGDVU9.jpg?f=fotoalbum_tile

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-02 22:33
Heel gaaf @FinalBob! Pizza’s zien er super uit. Hoe doe je het bakken voor zoveel mensen? Gewoon veel toppings inslaan en zien hoe ver je komt, of van tevoren laten bestellen oid?

• FinalBob
Recrush schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:09:
Heel gaaf @FinalBob! Pizza’s zien er super uit. Hoe doe je het bakken voor zoveel mensen? Gewoon veel toppings inslaan en zien hoe ver je komt, of van tevoren laten bestellen oid?
Ja, we hebben inmiddels een aardige email lijst uit de buurt, dus we emailen de mensen did zich hebben opgegeven als geïnteresseerde. Uiterlijke besteldatum is dan bijvoorbeeld donderdag 17:00. Kunnen we donderdagavond inkopen doen, vrijdag deeg maken en zaterdag bakken. Zo hebben we praktisch geen waste. Werkt super goed.

• MennoE
FinalBob schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:37:
[...]

Ja, we hebben inmiddels een aardige email lijst uit de buurt, dus we emailen de mensen did zich hebben opgegeven als geïnteresseerde. Uiterlijke besteldatum is dan bijvoorbeeld donderdag 17:00. Kunnen we donderdagavond inkopen doen, vrijdag deeg maken en zaterdag bakken. Zo hebben we praktisch geen waste. Werkt super goed.
Netjes! Wat vraag je per pizza? Overigens heb ik een keer in de Sligro gekeken om pizzadozen te kopen, maar die waren nog best duur vond ik.

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:13
FinalBob schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:38:
Vanavond weer mogen bakken voor de buurt. 52 pizzas dit keer. 3x Action oven en 1x gasoven. Was wederom een waanzinnig succes. Als je het temperatuur surfen eenmaal door hebt gaan de Action ovens als een malle.

14 uur koelkast rijping. 8u kamer temperatuur rijs. 60% hydratatie, 3% zout, 1,2 gram gist.

Allemaal blije reacties. Mooi om te doen zo.
Zelf ook de Action oven, heeft mijn pizza's echt wel naar een next level gebracht, alleen die temperatuur behouden is wel een dingetje.
Je stelt Napolitaans in > warmt op > begint onophoudelijk te piepen > schuift pizza in > start timer 3 minuten > klaar maar te bleek > dan stel ik opnieuw opwarmen in en dan krijg ik na een minuutje extra ongeveer de kleur die ik wil als het verwarmingselement weer in gang schiet.

Jij een andere (en betere) techniek? Dat manueel heb ik nog niet echt mee gespeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Drwho1 op 03-02-2026 09:54 ]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05
MennoE schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:46:
[...]

Netjes! Wat vraag je per pizza? Overigens heb ik een keer in de Sligro gekeken om pizzadozen te kopen, maar die waren nog best duur vond ik.
Zie ze bij de makro voor circa 27 cent de stuk (33x33cm dozen).

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:59
Echt een leuk idee zo voor de buurt! Ik overweeg ook zoiets te doen op een kleinschalige manier. Ben ook wel benieuwd wat je vraagt voor een pizza. Ik hoef er niks aan te verdienen maar leg er ook liever niks op toe.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:32
Azijnzeikermodus aan: op deze schaal ben je bezig om een aardige concurrent voor de lokale pizzabedrijven te worden. Prima voor vrienden en bekenden, maar je raakt zo wel je verantwoordelijkheid voor o.a. HACCP-regels.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:21
Ben benieuwd hoe je dit in de puntjes voorbereid :D _/-\o_
FinalBob schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:37:
[...]

• EWS99
coinman63 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:50:
Azijnzeikermodus aan: op deze schaal ben je bezig om een aardige concurrent voor de lokale pizzabedrijven te worden. Prima voor vrienden en bekenden, maar je raakt zo wel je verantwoordelijkheid voor o.a. HACCP-regels.
Wij hebben hier in Brabant buurtverenigingen. Hoe is dit anders dan een buurt BBQ?

• coinman63
Kan ik bij die buurtbbq ook een streng spareribs bestellen en dan gezellig in mijn eentje opeten?

• FinalBob
coinman63 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:50:
Ik snap je opmerking wel. Hebben we ook over nagedacht. Waar ik woon zijn er nauwelijks faciliteiten. Elke bezorging komt minimaal 15 minuten hiervandaan. Dus alles komt lauw of koud aan. Er wordt weinig besteld door de buurt daardoor. Daarnaast kennen we 90% vd bewoners en vinden zij dit een mega tof initiatief en gaat het om een extra "bestelling". Het zit andere zaken niet in de weg. Zolang we het super incidenteel doen zie ik dat probleem niet zo en kan je niet echt spreken van grote schaal. Het is echt een voor en door de buurt idee. Als we dit wekelijks of structureel zouden doen wordt het een ander verhaal.

• coinman63
Hoewel mijn opmerking wellicht overkomt als kritiek is die zeker niet zo bedoeld, sterker nog, ik waardeer het enthousiasme en begrijp de wens om de fantastische smaak van een echte verse pizza te delen. Horeca is echter ook een vak met regels (o.a. op het gebied van voedselveiligheid) die er niet voor niets zijn. Je neemt een bepaalde verantwoordelijkheid op je.

• 418O2
coinman63 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:45:
Hoewel mijn opmerking wellicht overkomt als kritiek is die zeker niet zo bedoeld, sterker nog, ik waardeer het enthousiasme en begrijp de wens om de fantastische smaak van een echte verse pizza te delen. Horeca is echter ook een vak met regels (o.a. op het gebied van voedselveiligheid) die er niet voor niets zijn. Je neemt een bepaalde verantwoordelijkheid op je.
Hij maakt gewoon een pizzatje voor zijn buren in het dorp, noaberschap noemen we dat hier. Heeft met horeca weinig van doen

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Hij maakt gewoon een pizzatje voor zijn buren in het dorp, noaberschap noemen we dat hier. Heeft met horeca weinig van doen
Totdat er iemand (of meerderen) de dag erna klagen dat ze gezondheidsklachten hebben. Zo'n vaart zal het misschien niet lopen maar ik vind het een terechte vraag/opmerking.

Inschrijvingen, 4 ovens en 2 dagen voorbereiding, inkopen bij een groothandel, uitleveren in pizzadozen... het lijkt verdacht veel op horeca ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Cartman! op 04-02-2026 10:32 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

418O2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Het is wel iets meer dan dat, er is nota bene een hele e-maillijst en bestelmogelijkheid. Maar de vraag is uiteindelijk hoe structureel het is, op welke schaal het gaat en of er bijvoorbeeld een commercieel voordeel aan zit.
Zolang alle betrokkenen welwillend zijn en er wordt niemand ziek zal het allemaal wel los lopen, maar het zijn wel dingen om over na te denken.

Het zou vervelend zijn als je ineens 'buren' met buikloop hebt die je aan willen klagen of een instantie aan de deur die er wat van gaat vinden dat je pizza's verkoop. Ik vind de waarschuwing niet zo gek hoor, goed bedoeld lijkt mij. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:46
Ik ben wel benieuwd hoe de workflow er uit ziet als je daadwerkelijk gaat bakken. Ik probeer ook om de pizzaoven steeds weer op te warmen voordat er een nieuwe pizza in gaat. Alleen ben ik dan of veels te vroeg klaar met het beleggen van de pizza of staat er een action oven in men oor te piepen.

Hoe pak je dat aan?

• 418O2
jordyc schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:09:
Ik ben wel benieuwd hoe de workflow er uit ziet als je daadwerkelijk gaat bakken. Ik probeer ook om de pizzaoven steeds weer op te warmen voordat er een nieuwe pizza in gaat. Alleen ben ik dan of veels te vroeg klaar met het beleggen van de pizza of staat er een action oven in men oor te piepen.

Hoe pak je dat aan?
Pizza er uit > aftoppen (parmezaanse kaas, honing, hot honey, basilicum, wat dan ook > snijden
Nieuwe pizza stretchen, sauzen, toppen, de oven in

dan is de oven wel weer warm toch?

• alki
  • Laatst online: 09:25
Cartman! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Totdat er iemand (of meerderen) de dag erna klagen dat ze gezondheidsklachten hebben. Zo'n vaart zal het misschien niet lopen maar ik vind het een terechte vraag/opmerking.

Inschrijvingen, 4 ovens en 2 dagen voorbereiding, inkopen bij een groothandel, uitleveren in pizzadozen... het lijkt verdacht veel op horeca ;)
Dus een buurt bbq mag dan ook niet meer? man man man

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
alki schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Dus een buurt bbq mag dan ook niet meer? man man man
Werkt een buurt bbq bij jou ook met vooraf bestellingen doorgeven aan een enkel huishouden die dan alles bereid en laat afhalen? Er wordt gesteld dat het niet op horeca lijkt maar daar ben ik het niet mee eens.

Dat gezegd hebbende, ik vind het persoonlijk een heel leuk initiatief maar de waarschuwing van coinman63 snijdt wel hout.

• 418O2
Cartman! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Werkt een buurt bbq bij jou ook met vooraf bestellingen doorgeven aan een enkel huishouden die dan alles bereid en laat afhalen? Er wordt gesteld dat het niet op horeca lijkt maar daar ben ik het niet mee eens.

Dat gezegd hebbende, ik vind het persoonlijk een heel leuk initiatief maar de waarschuwing van coinman63 snijdt wel hout.
Ze verdienen er niets mee en niemand heeft het idee dat ze een restaurant zijn lijkt me, dus wat is er aan de hand. Een buurman bakt met alle liefde een pizza voor zijn buren maar wil van te voren even weten wie wat wil. Its not that deep

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
Dit lijkt wat door te schieten jongens. Zodra je tegen betaling pizzas gaat bakken voor wie dat maar wil (op vaste basis) dan krijg je er ook verantwoordelijkheden bij, zeker als je er een verdienmodel aan hangt..

Een buurtbbq is eenmalig of slechts sporadisch en daar draagt iedereen toch aan bij? Niet echt te vergelijken dus.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:42
ik heb nog geen frequentie gezien en ook geen prijzen.. er worden weer een hoop aannames gedaan hier, wie weet is het tegen kostprijs en 2x per jaar..

Strava

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Weer een typische tweakers discussie die volledig uitgemelkt wordt terwijl het punt al lang duidelijk is :+

Weet iemand of Action nog regelmatig terugkomt met hun Pizzaoven? https://shop.action.com/n...114/elektrische-pizzaoven

Mijn favoriete Italiaan is helaas met pensioen en hij was de enige die écht goede pizza's maakte in Groningen. Dus ik vrees dat ik dit topic moet gaan doorlezen en zelf pizza's zal moeten maken

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• 418O2
Die komt wel regelmatig terug volgens mij
Mijn favoriete Italiaan is helaas met pensioen en hij was de enige die écht goede pizza's maakte in Groningen. Dus ik vrees dat ik dit topic moet gaan doorlezen en zelf pizza's zal moeten maken
Da Carlo? Tarante 081 is ook goed van wat ik hoor

• stin00
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:12:
[...]
Die komt wel regelmatig terug volgens mij
Top, ga ik dat even in de gaten houden!
Da Carlo? Tarante 081 is ook goed van wat ik hoor
Ik heb er een stuk of 20 geprobeerd, waaronder ook die twee, en geen van allen vond ik écht goed. Maar ik ben ook niet echt een liefhebber van Napolitaanse pizza, meer de Romeinse pizza.. dat is wel een beetje vloeken in de kerk hier geloof ik :D Tarante 081 is prima voor Napolitaanse pizza.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 04-02-2026 14:34 ]

• 418O2
stin00 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:34:
[...]

[...]

Ik heb er een stuk of 20 geprobeerd, waaronder ook die twee, en geen van allen vond ik écht goed. Maar ik ben ook niet echt een liefhebber van Napolitaanse pizza, meer de Romeinse pizza.. dat is wel een beetje vloeken in de kerk hier geloof ik :D Tarante 081 is prima voor Napolitaanse pizza.
Abbraciao, buurman en Da Vinci ook?

Sinds ik zelf pizzas maak heb ik ook geen behoefte meer aan afhaalpizza hoor, voor zover ik dat al had

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 04-02-2026 14:44 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Volgens mij zijn er onderhand best veel gebruikers van die Action oven als je alles optelt. De ervaringen lijken af en toe op een beetje behelpen maar hij is aardig populair volgens mij.
Ik lees er tegenwoordig meer over dan over die hoogwaardige merken. Is dat kamp minder groot onderhand of zijn die gewoon fanatiek bezig met pizza's bakken. :D
Prulleman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:57:
ik heb nog geen frequentie gezien en ook geen prijzen.. er worden weer een hoop aannames gedaan hier, wie weet is het tegen kostprijs en 2x per jaar..
offtopic:
Mja, het was een goedbedoeld advies van de ene tweaker aan de ander en die reageerden prima op elkaar. Kan me niet voorstellen dat er iemand is die daar echt een probleem mee heeft.

Maar dan moet er weer een derde zich mee bemoeien omdat die daar alsnog wat van vindt, en dat lokt weer reacties uit. Hoort er een beetje bij op een forum toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
Gonadan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:54:
Volgens mij zijn er onderhand best veel gebruikers van die Action oven als je alles optelt. De ervaringen lijken af en toe op een beetje behelpen maar hij is aardig populair volgens mij.
Ik lees er tegenwoordig meer over dan over die hoogwaardige merken. Is dat kamp minder groot onderhand of zijn die gewoon fanatiek bezig met pizza's bakken. :D

[...]
Ik heb er ook eentje gekocht in het najaar '25, nadat ik het hier al eens had zien passeren met goede indrukken.
Het is vooral een goedkope en makkelijke manier om met pizzabakken te beginnen. Geen gedoe met gas of hout, gewoon in de stekker en als beginner eerst de basis onder de knie krijgen. Met het aankopen van de oven heb ik me na het inlezen hier en elders ook meteen alle benodigdheden in huis gehaald.
De Napolitaanse pizza's die ik ondertussen bak maken dat we gewoon niet meer naar de pizzeria willen en mijn dochter vraagt zélf om pizza wat ze voordien nooit deed :*)

Er zijn enkele tekortkomingen, maar anderzijds moet je voor het geld ook gewoon realistisch blijven.
Ondertussen zit ik wel aardig te kijken naar een upgrade op gas in de toekomst, dat pizzabakken lijkt wel een blijvertje te worden 8)

• Frederik1
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50
Vraagje; ik heb de Cozze Elektrische Pizza oven 13 inch en afgelopen zomer geprobeerd pizza's mee te bakken. Waar ik tegenaan liep was dat de bodem eerder aanbrandt dan dat het gaar is, zonde dus. De temperatuur kan worden ingesteld tot 450 graden. Ik heb geprobeerd om het aantal graden te verlagen om het garing proces te vertragen maar weinig succes. Van alles geprobeerd van zo snel mogelijk draaien tot een enkele keer. Maar krijg het niet voor elkaar.

Hebben jullie ideeën wat me zou kunnen helpen of wat ik kan proberen? Er zit een vrij simpele pizzasteen in van 1 cm. Zou die kunnen vervangen voor een biscotto steen van 2 cm dik.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Frederik1 wat is dan precies niet gaar? Je beleg of de bodem zelf?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
Welke recept gebruik je? Als de bodem verbrandt is een dikkere steen niet nodig denk ik, een dunnere zou sneller afkoelen en minder doorgaren zou ik denken. Probeer een 400c met wat hogere hydratatie

• Frederik1
418O2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:45:
Welke recept gebruik je? Als de bodem verbrandt is een dikkere steen niet nodig denk ik, een dunnere zou sneller afkoelen en minder doorgaren zou ik denken. Probeer een 400c met wat hogere hydratatie
Ik gebruik het volgende recept per bol: bloem 100%, water 60%, zout 2%, gist 0,4%. Laat het ongeveer 5 uur rijzen. Ik zou wel graag een recept willen blijven gebruiken die ik op de dag zelf kan maken.

@Gonadan vooral de bodem is niet gaar. De topping zou ook beter gegaard kunnen zijn maar vind ik minder een probleem.

• 418O2
Frederik1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:54:
[...]

Ik gebruik het volgende recept per bol: bloem 100%, water 60%, zout 2%, gist 0,4%. Laat het ongeveer 5 uur rijzen. Ik zou wel graag een recept willen blijven gebruiken die ik op de dag zelf kan maken.

@Gonadan vooral de bodem is niet gaar. De topping zou ook beter gegaard kunnen zijn maar vind ik minder een probleem.
dat zou prima moeten zijn, ik las je post anders. Weet je zeker dat de steen goed heet is? Je kan de temp iets omlaag zetten op het moment dat je de pizza er in doet

• Frederik1
418O2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:56:
[...]

dat zou prima moeten zijn, ik las je post anders. Weet je zeker dat de steen goed heet is? Je kan de temp iets omlaag zetten op het moment dat je de pizza er in doet
Ik laat de oven 30 minuten voorverwarmen en bereikt ook overal de temperatuur die ik instel. Heb dat gemeten met een infrarood warmte meter. Ik heb wat je zegt ook geprobeerd, helaas geen succes. Zelfs gezakt tot 300 graden en alsnog kreeg ik het niet goed gaar.

• 418O2
Frederik1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:00:
[...]

Ik laat de oven 30 minuten voorverwarmen en bereikt ook overal de temperatuur die ik instel. Heb dat gemeten met een infrarood warmte meter. Ik heb wat je zegt ook geprobeerd, helaas geen succes. Zelfs gezakt tot 300 graden en alsnog kreeg ik het niet goed gaar.
hoe groot zijn je bollen?

• El Capitan
stin00 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:34:
[...]

[...]

was het een pizzabakker met een mobiel kraampje? hoek van de kraneweg geloof ik.
Vriend van mij was ook groot fan. Is recent gestopt, geloof dat zijn vrouw het nog wel heeft geprobeerd.

• stin00
  • Niet online
El Capitan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:57:
[...]

was het een pizzabakker met een mobiel kraampje? hoek van de kraneweg geloof ik.
Vriend van mij was ook groot fan. Is recent gestopt, geloof dat zijn vrouw het nog wel heeft geprobeerd.
Gaat om Il Pizzavendolo, zat ergens verstopt in een garagebox in Ulgersmaborg (Beckerweg) :D Een wat ouder Italiaans echtpaar, hun bezorggebied was erg klein dus veel mensen kennen het niet. Maar zo te zien wordt de toko en naam binnenkort overgenomen door iemand die naast pizza's ook shoarma, kebab en turkse tosti's gaat verkopen.. dat is zelden een goed teken :D

• El Capitan
stin00 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Gaat om Il Pizzavendolo, zat ergens verstopt in een garagebox in Ulgersmaborg (Beckerweg) :D Een wat ouder Italiaans echtpaar, hun bezorggebied was erg klein dus veel mensen kennen het niet. Maar zo te zien wordt de toko en naam binnenkort overgenomen door iemand die naast pizza's ook shoarma, kebab en turkse tosti's gaat verkopen.. dat is zelden een goed teken :D
ah wel eens op maps zien staan denk ik. Jammer van de overname, misschien willen ze de kennis en kunde wel aan je overdragen :)

• Frederik1
418O2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:26:
[...]

hoe groot zijn je bollen?
Bollen zijn ongeveer 260 gram.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Frederik1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:37:
Vraagje; ik heb de Cozze Elektrische Pizza oven 13 inch en afgelopen zomer geprobeerd pizza's mee te bakken. Waar ik tegenaan liep was dat de bodem eerder aanbrandt dan dat het gaar is, zonde dus. De temperatuur kan worden ingesteld tot 450 graden. Ik heb geprobeerd om het aantal graden te verlagen om het garing proces te vertragen maar weinig succes. Van alles geprobeerd van zo snel mogelijk draaien tot een enkele keer. Maar krijg het niet voor elkaar.

Hebben jullie ideeën wat me zou kunnen helpen of wat ik kan proberen? Er zit een vrij simpele pizzasteen in van 1 cm. Zou die kunnen vervangen voor een biscotto steen van 2 cm dik.
Zeker die steen vervangen. Ik neem aan dat het cordieriet is. Daarmee verbrandt je bodem een stuk sneller dan biscotto. Of je temperatuur moet fors omlaag. 450 op cordieriet gaat hard.

• 418O2
Frederik1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Bollen zijn ongeveer 260 gram.
Dat is wel groot, probeer eens 230. Dat scheelt meer dan je denkt

• Frederik1
defusion schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Zeker die steen vervangen. Ik neem aan dat het cordieriet is. Daarmee verbrandt je bodem een stuk sneller dan biscotto. Of je temperatuur moet fors omlaag. 450 op cordieriet gaat hard.
De huidige steen is van cordiriet inderdaad. Ga ik dat testen dit voorjaar, dank!

@418O2 Wat maakt het gewicht van de bol uit? Dat het deeg minder dicht bij de verwarmingselementen in de buurt komt?

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
Frederik1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:13:
[...]

De huidige steen is van cordiriet inderdaad. Ga ik dat testen dit voorjaar, dank!

@418O2 Wat maakt het gewicht van de bol uit? Dat het deeg minder dicht bij de verwarmingselementen in de buurt komt?
Dunnere bodem, eerder gaar is de gedachte.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• FinalBob
Frederik1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:13:
[...]

Weet je zeker dat het de daadwerkelijke bodem is die verbrand of dat er wat teveel bloem/semola mee gaat en dat aanbakt op de bodem? Daardoor kan het lijken alsof de bodem is verbrand terwijl eigenlijk de semola dus is vastgeplakt en verband. Mocht die kant bestaan, je deeg goed leegschuddel voordat je hem schiet.

• Frederik1
Himalaya schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:32:
[...]

Dunnere bodem, eerder gaar is de gedachte.
Dat begrijp ik, ik probeer het deeg altijd zoveel mogelijk te stretchen. Met een grotere bol krijg je alleen een grotere pizza 😀. Maar zal er ook op letten zo dun mogelijk te maken.

@FinalBob , bedankt voor de tip. Zal hier ook op letten. Weet dat niet zeker, heb sinds kort wel een schep met gaten, dat werkt in ieder geval al een stuk beter. Maak mijn pizzas nu in mijn oven 275 graden met pizzasteel. Daar heb ik nooit last van niet gare aangebrande korst.

• xminator
stin00 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:02:
Weer een typische tweakers discussie die volledig uitgemelkt wordt terwijl het punt al lang duidelijk is :+

Weet iemand of Action nog regelmatig terugkomt met hun Pizzaoven? https://shop.action.com/n...114/elektrische-pizzaoven

Je zou deze kunnen nemen als warehouse deal a 99 euro, wat beter dan de action oven.
https://www.amazon.de/dp/B0FGYCW6MM

• FinalBob
Ik zie hem alleen voor 170 euro?

• xminator
Was er ook maar 1 beschikbaar.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:26
Denk ik laat de Cozze 17 electric online zien aan de vrouw en het is gebeurd. Niets van dat... Ze wil de pizza oven in het echt zien. Ik heb al gegoogled maar zoek een zaak bij mij in de buurt die em heeft staan. "Even" naar de hornbach vind ik wat uit de hand lopen. Regio kaag en braassem (2451 zeg maar).

Iemand een tip?
Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.