Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja, dat begreep ik wel hoor, maar ik had dus ook de topping voor 5 pizza's klaargemaakt. En die 3 bollen kan ik ik bijvoorbeeld ook gebruiken voor broodjes of die "focaccia" dingen, ik hoef er niet per se pizza van te maken.418O2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:09:
@bvk ik bedoelde meer dat als je toch alle toppings ook al klaar hebt, dat je ze alsnog kan maken. Heb je extra lekkere diepvriespizza
Zal het grut er eens uitzuigen, dat doe ik nooit. Zo'n staalborstel is wellicht ook iets om te kopen. Tenzij je daar de bovenkant / plafond niet mee doen mag. Zal het materiaal eens bekijken zo.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zou er dus niet met een staalborstel in gaan
Wat voorheen de heilig graal was voor pizza was nu matig.
Veel zout, erg vet, bodem was net een stuk witbrood.
Plakjes pepperoni waren zo dun dat je ze bijna doorschijnend waren.
Niet voor herhaling vatbaar.
En de hele avond dorst3dmazter schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:27:
vandaag wegens tijdgebrek en pizza beloftes weer eens new york pizza gehaald.
Wat voorheen de heilig graal was voor pizza was nu matig.
Veel zout, erg vet, bodem was net een stuk witbrood.
Plakjes pepperoni waren zo dun dat je ze bijna doorschijnend waren.
Niet voor herhaling vatbaar.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat was voordat ik een pizza oven gekocht had.Gonadan schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:18:
Misschien ben ik in de war, maar wanneer is NYP ooit de heilige graal geweest?
diepvries pizza was lekker en NYP was geweldig (vond ook mijn wederhelft)
Maar nu proef ik em nog en inderdaad enorme dorst de hele tijd.
Snap ik maar dan nog. Ook binnen het spectrum van de bezorgpizza's zitten ze aan de onderkant van de markt, zo mogelijk zelfs nog onder Domino's. Het ontloopt diepvries eigenlijk amper. Maar ook dat is maar een mening.3dmazter schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:30:
[...]
Dat was voordat ik een pizza oven gekocht had.
diepvries pizza was lekker en NYP was geweldig (vond ook mijn wederhelft)
Maar nu proef ik em nog en inderdaad enorme dorst de hele tijd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat dus.MennoE schreef op maandag 29 december 2025 @ 04:17:
Smaak verandert snel. Vroeger kon ik genieten van een pizza van Domino’s. En ook een pizzabodem van de AH die ik zelf belegde vond ik heerlijk. Moeilijk voor te stellen nu, dat ik dat echt lekker vond.
Volgende keer bak ik lekker zelf. Ik ga daar nooit meer heen.
[ Voor 8% gewijzigd door 3dmazter op 29-12-2025 05:56 ]
Zal eens op hun website kijken wat ze verkopen. Gok toch dat ze deze hebben. Dan weet ik wat ik moet kopen.pmpone schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:02:
Dat is geen staalborstel, eerder messing oid, iig iets zodat het staal niet (teveel) inkrast.
Hoe dan ook zal het een kwestie van smaak zijn, want ondanks dat ik ze als het absolute dieptepunt van de bezorgpizza's beschouw zijn ze wel zo groot geworden. Of zou dat meer met prijs/acties te maken hebben?
Om het dan nog enigszins on-topic te houden, je ziet inderdaad wel dat de 'zin in' een fabriekspizza afneemt als je weet wat het alternatief kan zijn. Maar maakt dat voor de thuisbakkers hier ook dat je dan pertinent geen ander pizza meer blieft dan zelfbak?
Ik zit daar zelf minder strikt in. Zelf maken vind ik erg leuk en lekker, maar als de omstandigheden ernaar zijn bestel ik ook gewoon nog rustig of eet zelfs een diepvries. Minder lekker uiteraard maar kan nog steeds prima dienen als een maaltijd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier ook hoor, ondanks dat ik het super leuk vind om het zelf te maken is er een nadeel. Het kost tijd om je deeg te maken en vereist dus planning vooraf wanneer je wel of geen pizza gaat eten.Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:34:
Maar maakt dat voor de thuisbakkers hier ook dat je dan pertinent geen ander pizza meer blieft dan zelfbak?
Ik zit daar zelf minder strikt in. Zelf maken vind ik erg leuk en lekker, maar als de omstandigheden ernaar zijn bestel ik ook gewoon nog rustig of eet zelfs een diepvries.
Dat houd in dat als er last minute besloten wordt een pizza in de oven te gooien ( hetzij door laat thuis van werk, geen zin om te koken of whatever ) of er eentje te bestellen dat dan ook gewoon gebeurt. Daarnaast is er nog steeds een gebrek aan skill, 5 Bollen blijft lastig om goed voor te bereiden. Ze zijn of te "slap" of zijn "Rubber", maar zelden echt perfect
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik denk dat er veel msg in zit of een andere smaakversterker.Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:34:
@Houtenklaas @MennoE voor @3dmazter is het wellicht gewenning, maar ik heb die van NYP nooit als een heilige graal beschouwd, ook niet in tijden dat ik nog geen eigen deeg had gemaakt. Het zal een kwestie van smaak zijn maar ze doen iets met de bodems of saus waar een soort bijsmaakje aan zit en daardoor smaakt eigenlijk elke pizza hetzelfde. Ben altijd wel benieuwd geweest of dat dan een bewuste strategie was om voorspelbaar te zijn, of dat er gewoon iets in zit wat mij triggert.
Hoe dan ook zal het een kwestie van smaak zijn, want ondanks dat ik ze als het absolute dieptepunt van de bezorgpizza's beschouw zijn ze wel zo groot geworden. Of zou dat meer met prijs/acties te maken hebben?
Om het dan nog enigszins on-topic te houden, je ziet inderdaad wel dat de 'zin in' een fabriekspizza afneemt als je weet wat het alternatief kan zijn. Maar maakt dat voor de thuisbakkers hier ook dat je dan pertinent geen ander pizza meer blieft dan zelfbak?
Ik zit daar zelf minder strikt in. Zelf maken vind ik erg leuk en lekker, maar als de omstandigheden ernaar zijn bestel ik ook gewoon nog rustig of eet zelfs een diepvries. Minder lekker uiteraard maar kan nog steeds prima dienen als een maaltijd.
Ik proefde dat ding de hele avond nog.
Wij aten voor zelfmaak idd diepvries pizza of NYP en die 2e was aanzienlijk beter.
Pizza bij een echte pizzaria halen us te duur voor ons.
2e gratis bij NYP is nog net betaalbaar maar als ik proef wat ik nu kreeg voor € 25 dan kan ik daar heel wat pizza's zelf bakken.
En pizza eten we niet zo vaak maar als ik het maak wil ik wel lekker eten.
Dus bakken we voortaan lekker zelf.
Ik bestel af en toe dominos als ik brak ben. Qua supermarkt pizza is crusta en mollica nog wel lekker.
Gisteren pizza gemaakt van vriezer bollen die ik zelf had gemaakt. Op tijd er uit gehaald en dat ging prima.
Ze hebben niks op de website als accessoire maar het noemt zich: metal bristle brushpmpone schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:02:
Dat is geen staalborstel, eerder messing oid, iig iets zodat het staal niet (teveel) inkrast.
Dat is volgens Google wel echt een staalborstel?
Ziet er meer als een messing borstel uit, is ook metaal maar geen staal.Oekol schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:04:
[...]
Ze hebben niks op de website als accessoire maar het noemt zich: metal bristle brush
Dat is volgens Google wel echt een staalborstel?
[Afbeelding]
Ik gebruik zowel voor de bbq als voor de pizzaoven een messing borstel, gaat prima.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Nee hoor, maar als ik dan toch een kant-en-klaar pizza in de oven smijt, heb ik er achteraf toch een ontevreden gevoel over. Tegenwoordig is een uitsmijter dan ook een prima alternatief waar je nog enige inbreng kan hebben zonder dat dat veel tijd kost. Op een zelfbak pizza is alles beter dan bij een inkoopding. Deeg is beter, het bakken is beter, versheid is beter, ingrediënten zijn (veel) beter en daarmee is de smaak veel beter. Het is geen verschil tussen een 7 en een 8.5, het is voor mij meer het verschil van een 5 met een 9. Maar soms is een 5 inderdaad toch goed genoeg inderdaad. (Spreekt degene die altijd met de hakken IN de sloot overging)Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:34:
Vorige week had ik zo'n vijf nog opgekrikt naar een zesenhalf. Gewoon een 5-kazen pizza met redelijk oké korst kiezen en dan wat echte pittige salami uit Italië er zelf overheen snijden, dat helpt een heleboel kan ik je vertellen.Houtenklaas schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:07:
[...]
Nee hoor, maar als ik dan toch een kant-en-klaar pizza in de oven smijt, heb ik er achteraf toch een ontevreden gevoel over. Tegenwoordig is een uitsmijter dan ook een prima alternatief waar je nog enige inbreng kan hebben zonder dat dat veel tijd kost. Op een zelfbak pizza is alles beter dan bij een inkoopding. Deeg is beter, het bakken is beter, versheid is beter, ingrediënten zijn (veel) beter en daarmee is de smaak veel beter. Het is geen verschil tussen een 7 en een 8.5, het is voor mij meer het verschil van een 5 met een 9. Maar soms is een 5 inderdaad toch goed genoeg inderdaad. (Spreekt degene die altijd met de hakken IN de sloot overging)
Uitsmijter vind ik dan ook wel lekkerder inderdaad, maar dan moet ik daadwerkelijk koken en afwassen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Helemaal mee eens. Pizza is net als seks. Soms is het goed, soms is het slecht, maar het is eigenlijk altijd lekkerGonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:34:
@Houtenklaas @MennoE voor @3dmazter is het wellicht gewenning, maar ik heb die van NYP nooit als een heilige graal beschouwd, ook niet in tijden dat ik nog geen eigen deeg had gemaakt. Het zal een kwestie van smaak zijn maar ze doen iets met de bodems of saus waar een soort bijsmaakje aan zit en daardoor smaakt eigenlijk elke pizza hetzelfde. Ben altijd wel benieuwd geweest of dat dan een bewuste strategie was om voorspelbaar te zijn, of dat er gewoon iets in zit wat mij triggert.
Eerder deze week bij het boodschappen doen een pak patentbloem gekocht, gewoon voor pannenkoeken etc. en om maar in huis te hebben. Maar nu stond er in hetzelfde schap ook deze bloem:
/f/image/zUH4sXrPVmQaHdjLhOsbMJ8X.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UvM20fQIbKMqitK07b0AucOX.png?f=fotoalbum_large)
Ook een handige aanvulling op de voorraad dacht ik voor het geval dat je net even niet genoeg goede pizzabloem hebt en het gewicht wil aanvullen. Maar nu verbaas ik me over twee dingen:
1. Typo 00 aan de ene kant en T55 aan de andere kant, ik heb geleerd dat typo 00 gelijkstaat aan T45 en dat T55 eerder Typo 0 is?
2. Eiwit gehalte is maar 9%, nu zegt dat niet alles maar een check in de pizzaflower app leert me dat deze bloem maar een zwakke W waarde van 150 heeft...
Eigenlijk dus helemaal niet geschikt voor een goed pizza of brood deeg tenzij je genoegen neemt met een lage hydratatie (van hooguit 55%?) en een korte rijstijd/fermentatie. Il Molino heeft prima gist, maar ik vraag me af waarom ze een dergelijke bloem op de markt brengen waar je eigenlijk weinig aan hebt behalve het bestuiven van je werkbank....
Heb er maar wat van gemaakt. Voelde heel anders aan dan wat ik gewend ben. Morgen gaan we eten. Helaas hadden ze dus ook geen 1kg zakken zoals ze van die andere wel hebben dus zit ook aan ruim 4,5kg nog vast
![]() | ![]() |
Wat was de genoemde W waarde dan? Met 15% eiwit (proteïne) zou die wel hoog mogen zijn, zeker met "integrale" bloem. En toegevoegde glutenOekol schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:13:
Had de verkeerde bloem gekocht bij de Hanos, keek vooral naar de W waarde en dacht probeer een keer wat anders. Gelukkig ook nog wel van de normale tipo 00 zak meegepakt. Toch wilde ik het proberen met 100% van die nieuwe, nou daar snel vanaf gezien. Zit nu ongeveer 40% van waar ik thuis achter kwam integrale / volkorenmeel in. Was zo onduidelijk aangegeven op de zak en kaartje bij Hanos.
Heb er maar wat van gemaakt. Voelde heel anders aan dan wat ik gewend ben. Morgen gaan we eten. Helaas hadden ze dus ook geen 1kg zakken zoals ze van die andere wel hebben dus zit ook aan ruim 4,5kg nog vast
[Afbeelding] [Afbeelding]
Net zo'n vreemd product dus als die Il Molini bloem....
Ik heb dit een jaar geleden ook bij de Hanos gehad. Precies dezelfde verpakking en bloem, och wat baalde ik daar van.Oekol schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:13:
Had de verkeerde bloem gekocht bij de Hanos, keek vooral naar de W waarde en dacht probeer een keer wat anders. Gelukkig ook nog wel van de normale tipo 00 zak meegepakt. Toch wilde ik het proberen met 100% van die nieuwe, nou daar snel vanaf gezien. Zit nu ongeveer 40% van waar ik thuis achter kwam integrale / volkorenmeel in. Was zo onduidelijk aangegeven op de zak en kaartje bij Hanos.
Maar deed daarna wel is 20% integrale bij het deeg en dat was best lekker!
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Hij heeft W390 en die ik normaal heb heeft W310. Wat ik best laag vond eigenlijk, toen ik in de winkel stond.bvk schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Wat was de genoemde W waarde dan? Met 15% eiwit (proteïne) zou die wel hoog mogen zijn, zeker met "integrale" bloem. En toegevoegde gluten![]()
Net zo'n vreemd product dus als die Il Molini bloem....
Denk dat dat ook de move wordt. Helaas is het zo'n grote zak waar je niet snel vanaf komt en al helemaal niet als het niet voor de volle 100% verwerkt wordt in een pizza. Al ga ik dat stiekem wel een keer proberen denk ik.Terrie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:28:
[...]
Ik heb dit een jaar geleden ook bij de Hanos gehad. Precies dezelfde verpakking en bloem, och wat baalde ik daar van.
Maar deed daarna wel is 20% integrale bij het deeg en dat was best lekker!
Of gewoon brood van bakkenOekol schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:03:
[...]
Denk dat dat ook de move wordt. Helaas is het zo'n grote zak waar je niet snel vanaf komt en al helemaal niet als het niet voor de volle 100% verwerkt wordt in een pizza. Al ga ik dat stiekem wel een keer proberen denk ik.
W390 is OK natuurlijk, dan zou je met een hoge hydratatie en lange rijstijd moeten kunnen werken. Je bol op de foto ziet er prima uit, dus wat is nu eigenlijk het "probleem"? Dat het maar weinig vezels bevat en dus geen Integrale is maar meer Typo 1 of 2?Oekol schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:01:
[...]
Hij heeft W390 en die ik normaal heb heeft W310. Wat ik best laag vond eigenlijk, toen ik in de winkel stond.
@defusion Inderdaad, lijkt me prima bloem voor ciabatta of zo
Ja had nu 63% zoals ik normaal doe. Voelde droog. Is niet een extreem probleem want denk dat t wel los loopt. Maar schrok wel even wat er uit kwam zetten aan bloem tov tipo 00 hoe fijn dat is. Had me helemaal scheel gestaard op die hogere W waarde haha.bvk schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:59:
[...]
W390 is OK natuurlijk, dan zou je met een hoge hydratatie en lange rijstijd moeten kunnen werken. Je bol op de foto ziet er prima uit, dus wat is nu eigenlijk het "probleem"? Dat het maar weinig vezels bevat en dus geen Integrale is maar meer Typo 1 of 2?
@defusion Inderdaad, lijkt me prima bloem voor ciabatta of zo
Brood is een goed idee, nog nooit gemaakt dus maar eens onderzoek doen hoe dat moet. Even wat filmpjes zoeken.
Niet te moeilijk denken, grote bol deeg maken, zoals je ook voor pizza zou doen. Misschien iets meer water gelet op de W-waarde, oven verwarmen, deegbol erin, bakken.Oekol schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:37:
[...]
Mocht je een mooie how to filmpje hebben en die wilt delen graag! Ga het maar eens proberen.
Kunt later altijd nog varieren met andere toevoegingen/hydratie/etc
Direct op de bakplaat kan, pizzasteen/steel, in een pan, in een bakblik, alles kan/mag.
Temperatuur en tijd variëert, afhankelijk van dikte. Begin rond de 220-240, en schroef terug, zeg 180, om door te garen zodra het wat kleur heeft. Sowieso bijsturen waar nodig.
Met een kernthermometer kun je controleren of het deeg gaar is. 95-100 graden. Uiteraard kun je online wel wat richtlijnen van baktijden vinden.
In de meest simpele vorm: letterlijk een bol pizzadeeg in de oven:
defusion in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
(stappen staan een post eronder. Ik zie nu trouwens dat jij dat ook was die dat toen vroeg
[ Voor 15% gewijzigd door defusion op 02-01-2026 10:07 ]
Ziet er goed uit!Oekol schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:36:
Het smaakte weer goed! Wel wat minder rijzende korst, was veel meer brood achtig dan normaal.
Hieronder twee calzones met ricotta, mortadella en geroosterde pistachenoten.
Officieel is dit geen calzone, want dan moet de pizza helemaal dichtgevouwen zijn. Ik vraag me vooral af of er een officiële naam is voor een dubbelgevouwen pizza
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 02-01-2026 20:47 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Hij gaat dichtgevouwen de oven in met olie (of blokjes ijs) zodat hij na het bakken weer uitgevouwen kan worden. Geen calzone is een terechte opmerking. Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit zou moeten heten haha. Ga wel de volgende keer zorgen dat er niet meer dan 10% van dit spul bij gaat, of veel meer hydratatie. Dat laatste is niet eens zo verkeerd, de smaak was goed.GermanPivo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:45:
[...]
Ziet er goed uit!![]()
Officieel is dit geen calzone, want dan moet de pizza helemaal dichtgevouwen zijn. Ik vraag me vooral af of er een officiële naam is voor een dubbelgevouwen pizzaWant voor een portafoglia moet ‘ie nog een keer dubbel worden gevouwen.
Volgens mij is de offic8iele naam voor de pizza sandwich een Panuozzo. Erg lekker, kan van een goede pizza sandwich zelfs meer genieten dan van een pizzaOekol schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:36:
Het smaakte weer goed! Wel wat minder rijzende korst, was veel meer brood achtig dan normaal.
Hieronder twee calzones met ricotta, mortadella en geroosterde pistachenoten.
Bak vaak deze sandwiches op basis van volkorenmeel af en vries ze dan in. Zo heb ik altijd lekkere en gezonde sandwiches achter de hand. Even kort in de oven of onder een tosti/gril ijzer om ze weer knapperig te maken en ze zijn klaar om te beleggen.
Voor inspiratie :-)
https://www.youtube.com/r...h_query=panuozzo+sandwich
[ Voor 3% gewijzigd door ChristianD op 03-01-2026 00:00 ]
bla di bla bla
We've got the winner!ChristianD schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:59:
[...]
Volgens mij is de offic8iele naam voor de pizza sandwich een Panuozzo. Erg lekker, kan van een goede pizza sandwich zelfs meer genieten dan van een pizza![]()
Bak vaak deze sandwiches op basis van volkorenmeel af en vries ze dan in. Zo heb ik altijd lekkere en gezonde sandwiches achter de hand. Even kort in de oven of onder een tosti/gril ijzer om ze weer knapperig te maken en ze zijn klaar om te beleggen.
Voor inspiratie :-)
https://www.youtube.com/r...h_query=panuozzo+sandwich
Panuozzo is een Italiaans broodje pizzabrood gevuld met vulling van vlees en groenten. Het werd in 1983 uitgevonden door de pizzaiolo Giuseppe Mascolo, uit de gemeente Gragnano, nabij Napels, Italië, en werd voor het eerst toegepast in de regio van de Monti Lattari.
Twijfel nog om te upgraden met een biscotto, anderzijds vindt de vrouw des huizes een new york style lekkerder (a 330-350 graden) en dan bak je beter met een corderiet dan een biscotto.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Mooi oventje, staat ook op mijn lijstje. Waar heb je deze gekocht voor €110,00?
gek dat de pizza nog gedraaid moet worden.. de spiraal ziet er redeljk rond uit... zou het misschien helpen om wat langer voor te verwarmen, zodat de hitte helemaal verdeeld is?xminator schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:17:
Afgelopen week de Ariete 3901 pizzaoven binnengekregen. Moest dit uiteraard snel proberen. Snel op temperatuur en er kwamen prima pizza's uit, misschien wel iets beter dan met de pizzaoven buiten. Enige nadeel wat mij betreft is dat je de pizza's nog wel even moet draaien, had verwacht dat dit niet zou hoeven met een elektrische oven (normaliter heb ik een roterende steen buiten). Anderzijds niets te klagen voor een oventje a 110 euro.
Twijfel nog om te upgraden met een biscotto, anderzijds vindt de vrouw des huizes een new york style lekkerder (a 330-350 graden) en dan bak je beter met een corderiet dan een biscotto.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mooi oventje zeg! Kan hij tot 450 graden? En blijft hij warm of moet je temperatuur surfen zoals bij de action oven?xminator schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:17:
Afgelopen week de Ariete 3901 pizzaoven binnengekregen. Moest dit uiteraard snel proberen. Snel op temperatuur en er kwamen prima pizza's uit, misschien wel iets beter dan met de pizzaoven buiten. Enige nadeel wat mij betreft is dat je de pizza's nog wel even moet draaien, had verwacht dat dit niet zou hoeven met een elektrische oven (normaliter heb ik een roterende steen buiten). Anderzijds niets te klagen voor een oventje a 110 euro.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Via amazon.it, ook nog getwijfeld tussen de unold enzo (te lang gewacht en was daarna niet beschikbaar voor 180 euro) en de rgv vulcano (vaak voor 160 euro te krijgen, echter door reviews met spontane barsten van het glaswerk toch maar niet gedaan).Highfive95 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:47:
@xminator
Mooi oventje, staat ook op mijn lijstje. Waar heb je deze gekocht voor €110,00?
De pizza gaart in principe goed zonder te draaien, gaat mij meer om de leopard spots.Prulleman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:33:
[...]
gek dat de pizza nog gedraaid moet worden.. de spiraal ziet er redeljk rond uit... zou het misschien helpen om wat langer voor te verwarmen, zodat de hitte helemaal verdeeld is?
Maximale temperatuur waar je op kan instellen is 430, heb eigenlijk niet verder gemeten. Bij het opwarmen ingesteld met maximale temperatuur boven en onderen. Vervolgens alleen verwarmingselement boven aanlaten staan. Daarna heb ik er niets mee gedaan (dus geen temperatuur surfen denk ik?). Circa 2 minuten (of iets korter) per pizza. Binnen één uur tien pizza's gebakken.FinalBob schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:14:
[...]
Mooi oventje zeg! Kan hij tot 450 graden? En blijft hij warm of moet je temperatuur surfen zoals bij de action oven?
Bij ovens is het sowieso vaker dat het bij het glas wat kouder blijft omdat het dat minder goed geïsoleerd is.Prulleman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:33:
[...]
gek dat de pizza nog gedraaid moet worden.. de spiraal ziet er redeljk rond uit... zou het misschien helpen om wat langer voor te verwarmen, zodat de hitte helemaal verdeeld is?
bulkrijs doe je koud in de koelkast toch?418O2 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:37:
Mijn rijstkoker kan ook deeg rijzen, dat gaat dan met 40c. Heeft iemand dat hier wel eens geprobeerd? Leek me voor de bulkrijs misschien wel handig
of is het voor de zelfde dag?
[ Voor 6% gewijzigd door 3dmazter op 07-01-2026 21:26 ]
Ik doe laat mijn deeg regelmatig in de broodmachine rijzen, zal ook rond de 40 graden zijn en dan 3,5 uur. Daarna opbollen en nog eens 3-4 uur. Ik vind dat prima werken (voor als je in 8 uur deeg wil hebben). Heb nog geen ervaring met 24-48h rijzen in de koelkast, maar dat ga ik binnenkort wel proberen418O2 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:37:
Mijn rijstkoker kan ook deeg rijzen, dat gaat dan met 40c. Heeft iemand dat hier wel eens geprobeerd? Leek me voor de bulkrijs misschien wel handig
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ik doe idealiter ook 24 uur, maar een extra optie is altijd prettigEWS99 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:14:
[...]
Ik doe laat mijn deeg regelmatig in de broodmachine rijzen, zal ook rond de 40 graden zijn en dan 3,5 uur. Daarna opbollen en nog eens 3-4 uur. Ik vind dat prima werken (voor als je in 8 uur deeg wil hebben). Heb nog geen ervaring met 24-48h rijzen in de koelkast, maar dat ga ik binnenkort wel proberen
ik wil niet meteen een top oven maar gewoon eens proberen of ik meer zin heb om zelf te maken als het wat makkelijker gaat met een elektrische oven. Ik zie een Unold luigi vaak langskomen met redelijk goede ervaringen, kan je geen buil aan vallen, al zie ik geen mooie aanbiedingen onder de €200.
Nu zag ik ook een do9289pz pizza genius van Domo, die lijkt als 2 druppels water op een Unold Luigi. Iemand bekend met deze? zijn ze echt het zelfde? Kon er eigenlijk niets van vinden online. behalve dat de spec ook overeenkomen. Domo is momenteel voor 200 te krijgen.
Als iemand die beiden heeft....Maurice1066 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:08:
Ik ben aan het kijken om een electrische Pizza oven te kopen. tot nu toe slechts een paar keer pizza gemaakt op de kamado, gaat redelijk, maar veel kolen en lang opwarmen.
Pizza op de Kamado haalt het echt niet bij pizza uit de/een pizza-oven.
Heb zelf de Nero Burnhard met gasmodule.
Werkt voor mij/ons prima, misschien ooit in de toekomst vervangen door een grotere met een roterende pizza staan, maar dat is echt nog toekomst toekomst toekomst muziek ;-)
Eric, Signing off !!
Ziet er goed uit maar ik zoek een eigenlijk electrische voor binnen😉418O2 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:08:
@Maurice1066 kijk ook eens naar een Solo Stove Prime. Heb ik hier staan, kan je voor 280 euro vinden. Echt een goede propaanoven, helemaal voor het geld
Ik gebruik nu grote deegkratten om ze te laten rijzen op kamertemp. Deze bakken zijn te groot voor de koelkast. Welke gebruiken jullie? Ik zie bij makro bijv. 40x30cm deegkratjes.
ik gebruik dezebartsony schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:14:
Ik wil een (tweede) koelkast aanschaffen voor in de zomers de pizzadeeg bulk te laten rusten. Met gezin van 5 geen plaats voor jn de normale koelkast haha.
Ik gebruik nu grote deegkratten om ze te laten rijzen op kamertemp. Deze bakken zijn te groot voor de koelkast. Welke gebruiken jullie? Ik zie bij makro bijv. 40x30cm deegkratjes.
past wel in de inbouw koelkast, niet in de los staande..
en de thermostaat in de inbouwkoelkast zit in de weg om hem vol te zetten met kratten. ik zou wel even goed op meten van te voren dus!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Herkenbaar. In onze vorige woning had ik speciaal daarvoor een extra koelkast in de kelder gezet, die gebruikten we voor feestjes en voor het rusten van het deeg. De rest van de tijd stond 'ie gewoon uit.bartsony schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:14:
Ik wil een (tweede) koelkast aanschaffen voor in de zomers de pizzadeeg bulk te laten rusten. Met gezin van 5 geen plaats voor jn de normale koelkast haha.
Overigens; met de ronde, inmiddels bekende bewaarbakjes 365+ van ikea bespaar je een hoop ruimte, en die passen altijd. Moet je ze alleen wel opbollen voordat je ze de koelkast in doet.
Hmm al vaker gelezen hier idd. Maar dan doe je ze dus gelijk na de bulk kneden a 20min en opbollen?koelkast schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Herkenbaar. In onze vorige woning had ik speciaal daarvoor een extra koelkast in de kelder gezet, die gebruikten we voor feestjes en voor het rusten van het deeg. De rest van de tijd stond 'ie gewoon uit.
Overigens; met de ronde, inmiddels bekende bewaarbakjes 365+ van ikea bespaar je een hoop ruimte, en die passen altijd. Moet je ze alleen wel opbollen voordat je ze de koelkast in doet.
https://www.xenos.nl/opbergbox-plat-9-liter-40x29x11-cmbartsony schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:14:
Deze krat heb ik.
werkt prima.
Je zou ook kunnen kijken naar een, iets groter formaat, koelbox met een compressor. Wanneer je het alleen wilt gebruiken voor pizzadeeg. Voordeel is dat je deze ook makkelijk kan meenemen op vakantie of in de tuin neerzetten met uiteindelijk een max temperatuur van 22 graden.basvn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:28:
[...]
ik gebruik deze
past wel in de inbouw koelkast, niet in de los staande..
en de thermostaat in de inbouwkoelkast zit in de weg om hem vol te zetten met kratten. ik zou wel even goed op meten van te voren dus!
bla di bla bla
Ik heb deze en dan 2 stuks hahabartsony schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:14:
https://shop.italieplein.nl/product/deegkrat-voor-pizzadeeg-klein/
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Mijn bollen zijn dan nooit echt groter geworden, Maak ik een fout met de rijstijd buiten de koelkast?
Ja, dat is een te korte tijd buiten de koelkast, de gist heeft nu te weinig tijd tijd gehad om de suikers op te eten en het deeg te laten rijzen. Die 22 uur in de koelkast is prima voor de smaak ontwikkeling, maar het gist doet dan heel weinig.Acradavos schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:24:
Ik heb ooit een recept gekregen op basis van het volgende.. Ik kan mij alleen niet meer herinneren wat de exacte rijstijden waren. De laatste keer heb ik ze 24 uur van te voren gemaakt, waarbij ik eerst het deeg een half uur heb laten rijzen en toen verdeeld in 4 bollen. Vervolgens 22 uur in de koelkast en 2 uur van te voren er uit gehaald.
Mijn bollen zijn dan nooit echt groter geworden, Maak ik een fout met de rijstijd buiten de koelkast?
Ik zou het deeg na het kneden eerst het deeg de kans geven om te "groeien" en pas als het wat volume gekregen heeft de bollen vormen, dat kost zeker een uur of meer. Daarna de koude rijs en dan nog 4 à 5 uur buiten de koeling voor de warme rijs voor je gaat vormen (stretchen) en bakken.
had nog een paar zakken liggen die op moesten. maar dat ik het ooit daar mee gered heb.
het bleef plakkerig, het hele proces door, zat geen stevigheid in.
en de korst/bodem smaakte naar ''niks''. na een ruime 100 pizza's gemaakt te hebben was dit wel het slechtste wat ik op tafel heb gezet.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Weswyp schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:15:
Hier gebruik ik ook twee kratten voor pizza van 40x30. Past in de koelkast en neemt niet zoveel plaats in. Maar ik plaats mijn deeg niet in bollen in de koelkast. Doe enkel mijn bulkrijs erin. Dus de grote deegbol gaat in een deegkom de koelkast in. Scheelt ook wel ruimte. Het maakt dan niet uit welke vorm je "doos" heeft, zolang het maar afgesloten is. Na het opbollen gebruik ik de pizzakratten en staan ze uit de koelkast.
Gisteren om 12 uur besloten dat het pizza werd, en om 6 uur stonden ze op tafel. De rijstijd was dus wat korter, dus wat extra gist gebruikt. Deze keer gekozen voor een NYC-style pizza met een beetje olie en suiker (of honing) in het deeg, plus wat volkorenmeel voor de smaak.
Deeg kwam neer op bollen van zo een 300 gram: 940 g bloem, 166 g volkorenmeel, 686 g water, 28 g zout, 17 g suiker, 22 g olijfolie en 5 g gist. Ondanks de korte rijstijd was het deeg superlekker. Gebakken op ongeveer 300 graden, 7 à 8 minuten per pizza. Mooie randen, stevige bodem, maar nog steeds 'luchtig' en smaakvol (zie foto: minuut 1 en minuut 4 van dezelfde pizza).
Had 2 kilo fior di latte gekocht, maar vond de smaak wat vlak. Dus uiteindelijk een mix gemaakt van gewone kaas, fior di latte en Parmezaan, bleek een topcombinate voor deze NYC-style pizza’s.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 16% gewijzigd door xminator op 18-01-2026 10:56 ]
Vanochtend om 11u eruit gehaald en meteen ~200g bollen gemaakt. Zie niet heel veel gebeuren 5u later.
Recept
- 750g biobloem
- 405g water (54%)
- 15g zout (2%)
- 15g olijfolie (2%)
- 4g instant gist (~0,5%)
:strip_exif()/f/image/d23C5QADEGxE4Uj5ceSsxYEx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Toch aardig goed gelukt. Helaas een oven die max 260C wordt, dus het blijven een beetje bleekscheten.
Verder niets bijzonders. Pizza tonno en Margarita.
:strip_exif()/f/image/lb2z20IMdrOum4wRcrQkYqgR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5QradxZ7pMjrweX4R8kcLfVf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door arie_papa op 18-01-2026 20:14 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Dat lijkt wel een FlammkuchenEWS99 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:25:
[Afbeelding]
Experiment geslaagd! Philadelpia met gerookte zalm en wat rode ui.
Ik heb eentje met deksel, maar folie werkt even goed. Desnoods gewoon in de pizzabak met deksel.impactftw schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:48:
Heb je een deksel op je deegkom of dek je het af met folie?
[...]
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/Pzk85GP7GBsOxfv5iuj6Akhl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/k88Rb1Bfi6dRHpu66Cx7Do0j.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JgFczYTu3ert7VttX5og89Oa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OPFtq0TdpGvIgcOvCjStvKt1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/g2QHuNsiJ0qQqa4HV7yDlqL8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/z1xPyeYXEJD8eHtQYE5O8hMZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Qtm4Y5qF6YvBC45R0JfHpBK2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jvnTUTqyD6QbTphy7CfEd0Y2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RYzApNWWPkL9CVvEH17UXt8c.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dLcxMAyciKnWrgxz8OEsdNwp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EsbgF2S5C2SwNyPT6WOKZ6nF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VXdsgUZLgk1fY8yC6WzVt8Cw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MrdI8ISKpYZmkh0Ew55FJ7XD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/y0UAm5xIt5O8bqqrTlqIq7Hx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7hbZVOnQQlZj5R5sguXk4RJx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Butu4B7PB9TVeKTiz0WDrG2b.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5zxZMHUWHNTSitLFVohxDYtW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UZQ5ZS3Z18hFXeoNcEf12xKu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KJ18dOa790el9VWbZIfuzXEB.jpg?f=fotoalbum_large)