Ik wil vanavond pizza's gaan maken met groene asperges. Helaas hadden ze in de winkel alleen van die dikkere groene asperges. Ik ben bang dat wanneer ik die op mijn pizza leg (die gaat ca 5 minuten op de kamado, ter info) ze nog niet gaar zijn. Wat is wijsheid? De asperges vooraf een paar minuten onder de grill leggen?
Klep kan dicht, dit heb ik al geprobeerd. Hitteschild onder de steen ga ik doen, heb 4 grote moeren om tussen de steen en het hitteschild te leggen. Die tip had ik hier al gelezenGonadan schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:13:
Zo te zien kan de klep niet eens dicht, dan gaat het niet werken. Wil je succes in een kamado bouw het dan zo hoog mogelijk. Hitteschilden op het rooster en dan op propjes aluminium folie of hoekankers o.i.d. je steen.
Alles open en zelfs je top schuif eraf halen als hij niet ver genoeg open kan.
Beetje zoiets:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ga het toch maar eens proberen met deze steen, is het niks kan ik altijd nog een nieuwe pizzasteen (rond) gaan halen.
Als het wel past gewoon proberen, dan merk je vanzelf of het bevalt. Toen ik het voor het eerst ging proberen waren er genoeg die zeiden dat je op een kamado überhaupt geen degelijke pizza kan maken maar ik ben het gewoon gaan proberen. Een echte pizza oven ernaast kan altijd nog.botech schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:33:
Klep kan dicht, dit heb ik al geprobeerd. Hitteschild onder de steen ga ik doen, heb 4 grote moeren om tussen de steen en het hitteschild te leggen. Die tip had ik hier al gelezen![]()
Ik ga het toch maar eens proberen met deze steen, is het niks kan ik altijd nog een nieuwe pizzasteen (rond) gaan halen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Of even blancheren wellicht?sjors123 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:53:
Ik wil vanavond pizza's gaan maken met groene asperges. Helaas hadden ze in de winkel alleen van die dikkere groene asperges. Ik ben bang dat wanneer ik die op mijn pizza leg (die gaat ca 5 minuten op de kamado, ter info) ze nog niet gaar zijn. Wat is wijsheid? De asperges vooraf een paar minuten onder de grill leggen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb ze eerst in de pan gegrild. Direct rauw op de pizza worden ze inderdaad niet gaar.sjors123 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:53:
Weer een geslaagde pizza avond! Zoek nog wel manieren om de deegrand wat luchtiger te krijgen. Weet niet of de huidige 24 uur rijs daar genoeg voor is. Of moet werken aan mijn stretch techniek. Of wat grotere bollen dan 275 gram maken.
Resultaat vandaag:
:strip_exif()/f/image/xA5pLJjlUWP5ZQ5dbKzhKqAd.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat vandaag:
:strip_exif()/f/image/xA5pLJjlUWP5ZQ5dbKzhKqAd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JUZ0G0hGQUJBC7uohUlRReSN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door MaStar op 12-04-2025 18:54 ]
Wat is je percentage water?
Edit: misschien zit het 'm in het vormen van de bodem. Zorg je ervoor dat je echt alles goed plat drukt op moment dat de bol in de semola gaat? En wellicht kun je gevoelsmatig een ' te dikke' rand houden. Als je dan gaat stretchen dan rekt het deeg in het midden netjes mee, maar behoud uw ngt wel genoeg dikke korst om omhoog te komen. Misschien helpt dit bij een volgende baksessie.
Edit: misschien zit het 'm in het vormen van de bodem. Zorg je ervoor dat je echt alles goed plat drukt op moment dat de bol in de semola gaat? En wellicht kun je gevoelsmatig een ' te dikke' rand houden. Als je dan gaat stretchen dan rekt het deeg in het midden netjes mee, maar behoud uw ngt wel genoeg dikke korst om omhoog te komen. Misschien helpt dit bij een volgende baksessie.
[ Voor 87% gewijzigd door reAaa op 12-04-2025 20:57 ]
Recept van de pizza-app, 60% hydratatie. Ongeveer 20 uur in de koelkast.reAaa schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:58:
Wat is je percentage water?
Zie onderstaand . Nog tips om dit lichtiger te krijgen ?
:strip_exif()/f/image/iOZnOJVDPngMOVtG8Bx3aFXA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 12-04-2025 21:10 ]
Ziet er prima uit. Meer water is een optie. En je kunt een aantal keer opnieuw opbollen voor meer lucht: YouTube: Best Way to Develop the Gluten in Pizza DoughMaStar schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:09:
[...]
Recept van de pizza-app, 60% hydratatie. Ongeveer 20 uur in de koelkast.
Zie onderstaand . Nog tips om dit lichtiger te krijgen ?
[Afbeelding]
@MaStar wat meer water gaat echt het verschil maken. Foto's van pizza's met 65-70-75 die ik hier voorbij zie komen krijgen meestal zo'n mooie korst - als andere factoren ook in je voordeel zijn
Hieronder een repost vandaag een tijd geleden, 65%.
:strip_exif()/f/image/B9Sjj1qOyR8Rd9Lp3sWnNROJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder een repost vandaag een tijd geleden, 65%.
:strip_exif()/f/image/B9Sjj1qOyR8Rd9Lp3sWnNROJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fQFVarzMeOJZOdNTmWWlku8K.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog een redelijke beginner, maar ben echt wel al tevreden met mijn resultaten!
:strip_exif()/f/image/Z5REY178DgMjHtmWSmDMRkk9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eGxRlXfjZC55X1qhagReIqmM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb altijd al mijn deeg de dag voordien gemaakt (bijna 24u op voorhand, en op kamertemperatuur laten rusten)
Nu is het zo dat we morgen avond ook pizza willen eten, maar deze avond had ik niet genoeg tijd om deeg te maken.. (ook niet om goed opzoekingswerk te doen..)
Dus heb ik vandaag rond 20u voor de eerste keer 'poolish' gemaakt:
300g bloem en water; 4.10g gist en een beetje honing
Dit staat nu te rusten in de frigo...
Maar nu heb ik niet echt een idee wat mijn volgende stappen zijn..
Ik wil een totaal van 6 deegbollen van 280g.
Dus om hoe laat moet ik morgen nu mijn deeg maken (ik heb dus denk ik 18% polish?) hoe lang moet ik dan in buk laten rusten, en hoe lang moeten mijn bollen nog rusten?
Als met mijn hoeveelheid poolish 6 bollen niet lukt, is 4 bollen ook goed.
(mijn bloem is caputo pizzeria)
Thanks!
:strip_exif()/f/image/Z5REY178DgMjHtmWSmDMRkk9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eGxRlXfjZC55X1qhagReIqmM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb altijd al mijn deeg de dag voordien gemaakt (bijna 24u op voorhand, en op kamertemperatuur laten rusten)
Nu is het zo dat we morgen avond ook pizza willen eten, maar deze avond had ik niet genoeg tijd om deeg te maken.. (ook niet om goed opzoekingswerk te doen..)
Dus om hoe laat moet ik morgen nu mijn deeg maken (ik heb dus denk ik 18% polish?) hoe lang moet ik dan in buk laten rusten, en hoe lang moeten mijn bollen nog rusten?
Thanks!
YouTube: The Biggest Mistake You Can Make When Making Any Pizzas
Wonderlijk filmpje van Vito dat je gist niet in de koelkast moet bewaren? Wat een onzin. En als je de reacties leest dan gebruik je nooit meer Caputo gist.
Wonderlijk filmpje van Vito dat je gist niet in de koelkast moet bewaren? Wat een onzin. En als je de reacties leest dan gebruik je nooit meer Caputo gist.
Ziet er heel goed uit! Welk recept voor het deeg heb je gebruikt ? Welke verhoudingen.thomke schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:17:
Ik ben nog een redelijke beginner, maar ben echt wel al tevreden met mijn resultaten!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks!
En hoelang op kamertemperatuur na rijs in koelkast
Dank! Dus richting 65 % hydratatie voor wat betere en luchtigere korst .reAaa schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:51:
@MaStar wat meer water gaat echt het verschil maken. Foto's van pizza's met 65-70-75 die ik hier voorbij zie komen krijgen meestal zo'n mooie korst - als andere factoren ook in je voordeel zijn
Even jullie expertise
Ik heb gisteren weer de eerste keer sinds de zomer pizza's gemaakt alleen viel me op dat de deeg terug wilde naar z'n oorspronkelijke vorm.
854 gr bloem Caputo – 00 bloem ‘Pizzeria’ voor Napolitaanse pizza
498 ml water
1.7 gr droge gist -->caputo?
17gr zout
2u rijzen bulk
6u rijzen bolletjes op kamertemperatuur
Het enige waar ik aan kan denken tov vorige zomer is dat ik nu andere droge gist heb van Caputo? Hoor op dit forum vaak negatieve reacties.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb gisteren weer de eerste keer sinds de zomer pizza's gemaakt alleen viel me op dat de deeg terug wilde naar z'n oorspronkelijke vorm.
498 ml water
17gr zout
2u rijzen bulk
Het enige waar ik aan kan denken tov vorige zomer is dat ik nu andere droge gist heb van Caputo? Hoor op dit forum vaak negatieve reacties.
Dank, idd kort in de grillpan. Ging perfect! Nadat de pizza klaars was nog prosciutto op de pizza gedaan, was heerlijkSabbi schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:13:
[...]
Ik heb ze eerst in de pan gegrild. Direct rauw op de pizza worden ze inderdaad niet gaar.
Het zal idd aan de caputo-gist kunnen liggen. Ik heb het hier al eerder aangegeven. Ik heb er ook slechte ervaringen mee. Het deeg rees totaal niet met die gist. Nu gebruik ik gewoon weer de zakjes van 7 gram van de supermarkt en dat gaat prima.bartsony schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:58:
Even jullie expertise
498 ml water
17gr zout
2u rijzen bulk
Had wat blikken tomaten bij Italieplein besteld, onder andere deze https://shop.italieplein....no-tomaten-dop-blik-400g/.
Tikkeltje onvoorbereid hele blik gepureerd, wat een te waterig geheel oplevert. Vandaag laten uitlekken en alleen de tomaten gepureerd. Ook te waterig. Nu lees ik over kneden en/of koken.
Hoe is jullie succesvolle aanpak?
Tikkeltje onvoorbereid hele blik gepureerd, wat een te waterig geheel oplevert. Vandaag laten uitlekken en alleen de tomaten gepureerd. Ook te waterig. Nu lees ik over kneden en/of koken.
Ik gebruik deze of die van mutti. Meestal kneden, soms kort in een machine die de pitten niet breekt. Zelf geen last van, ik vermoed dat je teveel tomatensaus gebruikt.JBS schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:03:
Had wat blikken tomaten bij Italieplein besteld, onder andere deze https://shop.italieplein....no-tomaten-dop-blik-400g/.
Met de hand kneden. Ik had deze ook altijd, nu koop ik mutti pizzasaus. Goed op smaak en zo uit blik klaar voor de start.JBS schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:03:
Hier hetzelfde, met de hand kneden. Beetje zout erbij en klaar. Heb ook meestal deze blikken. Prima saussander121 schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:56:
[...]
Met de hand kneden. Ik had deze ook altijd, nu koop ik mutti pizzasaus. Goed op smaak en zo uit blik klaar voor de start.
Hier meestal gewoon pureren (met wat zout) en gebruiken. Niet te lang pureren, maar dat er geen al te grove stukken meer in zitten. En inderdaad niet teveel op de pizza doen.
Wat overblijft vries ik in, maar dat is wel altijd behoorlijk waterig. Dan gaat het nog eens door een zeef, en gebruik ik wat overblijft. Dat is dus ook nog een optie als het te waterig is.
Inkoken doe ik vooral als ik de saus nog verder op smaak breng, en meestal met goedkopere blikken tomaat.
Bijv: https://www.seriouseats.com/new-york-style-pizza-sauce
Wat overblijft vries ik in, maar dat is wel altijd behoorlijk waterig. Dan gaat het nog eens door een zeef, en gebruik ik wat overblijft. Dat is dus ook nog een optie als het te waterig is.
Inkoken doe ik vooral als ik de saus nog verder op smaak breng, en meestal met goedkopere blikken tomaat.
Bijv: https://www.seriouseats.com/new-york-style-pizza-sauce
[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 13-04-2025 20:27 ]
Ik haal altijd een groot blik mutti pizza saus en kies dan de variant met wat basilicum er in. Volgens mij 11 euro voor een blik van 4kg. Als het blik open gaat verdeel ik de saus per 4 pizza hoeveelheden in ziplocks en vries die dan in. Zo heb ik altijd saus in huis en is de prijs ook veel interessanter dan de kleine blikjes van de supermarkt
Goede tip! En waarom pizza saus van Mutti en niet gewoon die reguliere SAN Marzano blikken van Italieplein bijvoorbeeld ?saabfanatic schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:39:
Ik haal altijd een groot blik mutti pizza saus en kies dan de variant met wat basilicum er in. Volgens mij 11 euro voor een blik van 4kg. Als het blik open gaat verdeel ik de saus per 4 pizza hoeveelheden in ziplocks en vries die dan in. Zo heb ik altijd saus in huis en is de prijs ook veel interessanter dan de kleine blikjes van de supermarkt
Pureren met wat teentjes knoflook, basilicum, oregano en peterselie. Niet te lang pureren zodat er nog wat grove stukken in zitten. En dan een uurtje of 2 zachtjes inkoken zodat het geheel wat dikker wordt. En dat dan een dagje vooraf doen en klaar is Klara. Naar smaak kan je nog wat rommelen met andere kruiden, wat olie en zo. Maar in de basis werkt dit voor mij prima.JBS schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:03:
Ik haal de tomaten tegenwoordig door de molen die we ook voor de appelmoes gebruiken. Blijven soms nog wat velletjes hangen die ik dan nog op de snijplank fijn snijd. Beetje zout er bij en je hebt van 1 blik genoeg saus voor 4 pizza's. Ik heb dit boek, daarin staat het volgende over de saus voor traditionele napolitaanse pizza's.JBS schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:03:
/f/image/L8uRsLv8sc8x4XdIwESOIkps.png?f=fotoalbum_large)
ik gebruik eigenlijk altijd deze calculator:MaStar schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:52:
[...]
Ziet er heel goed uit! Welk recept voor het deeg heb je gebruikt ? Welke verhoudingen.
En hoelang op kamertemperatuur na rijs in koelkast
https://www.stadlermade.com/pizza-calculator/
(als je inlogt kun je uw tijden instellen)
ik maak altijd mijn deeg ongeveer 24u op voorhand, en niets in de koelkast.
Voor mij vrij simpel, een blik van 4.1kg mutti saus bevat 99.1% italiaanse tomaten, wat basilicum, oregano, ui en zout. Het kost mij 12,96 incl. BTW. Dat is dus 3,16 per kilo. Das ongeveer de helft wat de supermarktprijs is.MaStar schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:47:
[...]
Goede tip! En waarom pizza saus van Mutti en niet gewoon die reguliere SAN Marzano blikken van Italieplein bijvoorbeeld ?
Nou is prijs zeker niet het belangrijkste maar ik merk dat mijn gaste eigenlijk weinig onderscheid proeven tussen deze saus en een san marzano saus, zeker op de pizza's met iets meer beleg.
Ik geef mijn geld liever uit aan een wat betere mozzarella dan aan 'dure' saus.
gisteren voor het eerst met fior di latte pizza's gemaakt en dat beviel wel goed, bij andere kazen heb je toch een stuk meer vocht:
https://shop.italieplein....la-cubettata-blokjes-3kg/
al een 2 weken terug besteld en toen gelijk in verschillende zakjes met * x 90 gram verdeeld en ingevroren.
gisteren om 12 uur de bollen uit de koeling en de kaas uit de vriezer.
Heerlijk resultaat helaas geen foto's gemaakt..
https://shop.italieplein....la-cubettata-blokjes-3kg/
al een 2 weken terug besteld en toen gelijk in verschillende zakjes met * x 90 gram verdeeld en ingevroren.
gisteren om 12 uur de bollen uit de koeling en de kaas uit de vriezer.
Heerlijk resultaat helaas geen foto's gemaakt..
Even als voorbeeld als onze kids en kleinkids komen eten (de eettafel staat naast de open keuken): eerst 1 pizza die iedereen lust en ook voor de vegetariërs geschikt is, in b.v. 8 stukken snijden. Dan 1 simpele pizza voor de kleinkids van 1 tot 4 jaar: alleen tomatensaus, kaas, soms wat ham, gezichtje maken van een paar stukjes paprika, vinden ze prachtig (net als helpen met beleggen).MaStar schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:57:
[...]
Oké, dus samen eten met het gezin , is een uitdaging
Dan gaat het in willekeurige volgorde meestal zo: een pizza voor b.v. alleen de vegetariërs, eentje voor een aantal vleeseters, eentje voor degene die maximaal vlees wil, eentje voor de champignon fans, weer eentje voor iedereen enz. enz..
Tussen het bakken door eet ik meestal zelf ook mee, en soms ga ik gelijk door met de volgende pizza bakken. Het boeit me niet dat de (elektrische) oven de hele tijd aan staat, het ding blijft goed op temperatuur en de stroomkosten zijn sowieso verwaarloosbaar t.o.v. wat je aan beleg kwijt bent.
Ziet er mooi uit. Wat voor bloem heb je gebruikt?reAaa schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:36:
Vanavond 70% gemaakt. Korst mooi omhoog gekomen maar deeg was niet zo luchtig als gehoopt. Bezoek was tevreden maar de chef was kritisch
Nr1 Nduja [Afbeelding]
Nr2 Nduja
[Afbeelding]
Ben opzoek naar het ultieme pizza deeg recept. Bij voorkeur 65% hydratatie, dit weekend! Tips welkom
Dank! Caputo cuoco. 26u koelkast en nog 7u kamertemp.MennoE schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:21:
[...]
Ziet er mooi uit. Wat voor bloem heb je gebruikt?
Het zou misschien kunnen dat het deeg luchtiger wordt als je een lagere W-waarde gebruikt, zoals Caputo Pizzeria. Hoe hoger de W-waarde, hoe meer gluten en daarmee hoe meer broodachtig.reAaa schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:49:
[...]
Dank! Caputo cuoco. 26u koelkast en nog 7u kamertemp.
Ik lees hier in eerdere forum berichten om Caputo Cuoco/Chef twee dagen te laten rijzen buiten de koelkast .
Hoe dan ? Gebruik je dan zo weinig gist ? Bij mij rijzen die bollen al in de koelkast op 5 graden, met recepten van Pizza app en Ooni app.
Hoe dan ? Gebruik je dan zo weinig gist ? Bij mij rijzen die bollen al in de koelkast op 5 graden, met recepten van Pizza app en Ooni app.
Ik gebruik de Ooni calculator, en bij 48 uur rijzen buiten de koelkast kreeg ik de laatste keer 0,6 gram verse gist op 1.551 gram bloem, 930 gram (60%) water en 39 gram (2,5%) zout. Kamertemperatuur was 19 graden. Het deeg en de pizza’s rezen prima.MaStar schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:20:
Ik lees hier in eerdere forum berichten om Caputo Cuoco/Chef twee dagen te laten rijzen buiten de koelkast .
Speciaal voor de gist heb ik zo’n weegschaaltje dat tot 0,01 gram nauwkeurig is, want ik wil consistente resultaten. In dat kader is het ook belangrijk de kamertemperatuur goed in te vullen, want een paar graden meer of minder scheelt procentueel enorm in de hoeveelheid te gebruiken gist.
[ Voor 10% gewijzigd door Tikje op 14-04-2025 23:16 ]
Afgelopen weekend voor het eerst zelf de degen gemaakt. De reguliere ging super goed. lekkere dikke luchtige korst en bleef nergens aan plakken.
De glutenvrije ging echter een stukminder goed. De voorbereiding ging goed en de bollen hadden goed groot geworden. Ik had bollen van 200gram gemaakt volgens het recept op Italieplein, dus met 800gr water op 1kg meel.
Echter tijdens het bakken in de pizzaoven was de pizza bijna niet van de schep te krijgen omdat hij enorm plakte. de eerste paar keer draaien gold hetzelfde voor. waardoor er een soort van calzone over bleef. die ook lekker was...
Ik had alles goed bestrooid, wat kan ik hier nog meer aan doen?
De glutenvrije ging echter een stukminder goed. De voorbereiding ging goed en de bollen hadden goed groot geworden. Ik had bollen van 200gram gemaakt volgens het recept op Italieplein, dus met 800gr water op 1kg meel.
Echter tijdens het bakken in de pizzaoven was de pizza bijna niet van de schep te krijgen omdat hij enorm plakte. de eerste paar keer draaien gold hetzelfde voor. waardoor er een soort van calzone over bleef. die ook lekker was...
Ja, dus als ik het goed begrijp, laat je het deeg na het kneden, gewoon 48 uur in de afgesloten deegkrat in de woonkamer staan? En gaat daarna opbollen en is het gereed om te bakken.Tikje schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:05:
[...]
Ik gebruik de Ooni calculator, en bij 48 uur rijzen buiten de koelkast kreeg ik de laatste keer 0,6 gram verse gist op 1.551 gram bloem, 930 gram (60%) water en 39 gram (2,5%) zout. Kamertemperatuur was 19 graden. Het deeg en de pizza’s rezen prima.
Speciaal voor de gist heb ik zo’n weegschaaltje dat tot 0,01 gram nauwkeurig is, want ik wil consistente resultaten. In dat kader is het ook belangrijk de kamertemperatuur goed in te vullen, want een paar graden meer of minder scheelt procentueel enorm in de hoeveelheid te gebruiken gist.
Welk voordeel zou je hiervan moeten merken, ten opzichte van de deeg rijs in de koelkast?
Dit zijn de waardes die de calculator geeft , nagenoeg geen gist. Klopt ?
:strip_exif()/f/image/bQyDWr4Id7PjmksdTc68htc5.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks! Heb vorig jaar gesettled op 10kg cuoco maar ben daar bijna doorheen. Meen gelezen te hebben dat dit de beste was voor napolitaanse pizza. Maar goed na wat meer reddit werk ga ik meteen aan de slag met pizzeria danwel nuvola. Zal dit topic ook nog eens zoeken op deze soorten.MennoE schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:14:
[...]
Het zou misschien kunnen dat het deeg luchtiger wordt als je een lagere W-waarde gebruikt, zoals Caputo Pizzeria. Hoe hoger de W-waarde, hoe meer gluten en daarmee hoe meer broodachtig.
Cuoco is een heel goede bloem. Je kunt er vrij makkelijk hoog gehydrateerde pizza mee maken. Voor Napolitaanse pizza wordt vaak bloem aangeraden met wat lagere W-waarde, zoals Pizzeria. Of het echt een verschil maakt durf ik niet zo goed te zeggen.reAaa schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:41:
[...]
Thanks! Heb vorig jaar gesettled op 10kg cuoco maar ben daar bijna doorheen. Meen gelezen te hebben dat dit de beste was voor napolitaanse pizza. Maar goed na wat meer reddit werk ga ik meteen aan de slag met pizzeria danwel nuvola. Zal dit topic ook nog eens zoeken op deze soorten.
Ik ga als broodbakker dit weekend ook weer eens pizza bakken met hoe ik normaal brooddeeg maak, dit topic even als inspiratie voor de toppings. Die met andouille ziet er goed uit! 
Ik weet niet of het aan mijn bloem ligt (T65 label rouge, 11% eiwit), maar kijk wel op van de lage hydratatie van de deegjes hier. Ik zit meestal op 75%-85% voor brood. Pizza is in principe een broodproduct en zou hetzelfde moeten werken. Niet dat ik wil pochen met hoge hydratie, maar als ik 65% doe wordt het deeg bijna droog/stug. Zal proberen iets te posten dit weekend.
Ik weet niet of het aan mijn bloem ligt (T65 label rouge, 11% eiwit), maar kijk wel op van de lage hydratatie van de deegjes hier. Ik zit meestal op 75%-85% voor brood. Pizza is in principe een broodproduct en zou hetzelfde moeten werken. Niet dat ik wil pochen met hoge hydratie, maar als ik 65% doe wordt het deeg bijna droog/stug. Zal proberen iets te posten dit weekend.
[ Voor 4% gewijzigd door Perseus op 15-04-2025 09:30 ]
Ja gewoon op kamer temperatuur gaat perfect. ook met zo weinig gist zullen je bollen flink rijzenMaStar schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:57:
[...]
Ja, dus als ik het goed begrijp, laat je het deeg na het kneden, gewoon 48 uur in de afgesloten deegkrat in de woonkamer staan? En gaat daarna opbollen en is het gereed om te bakken.
Welk voordeel zou je hiervan moeten merken, ten opzichte van de deeg rijs in de koelkast?
[Afbeelding]
Welk deeg had je gebruikt voor de GV pizza ?BlueSS50 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:33:
Afgelopen weekend voor het eerst zelf de degen gemaakt. De reguliere ging super goed. lekkere dikke luchtige korst en bleef nergens aan plakken.
Ik gebruik het GV deeg van Caputo, en dat werkt echt fantastisch. Afgelopen weekend ook weer pizza gemaakt, ook 3 GV en iedereen was enthausiast.
Ik gebruik ipv semola, maismeel, dat vind ik persoonlijk lekker(der), en dat zorgt er ook voor dat het goed op de schep glijdt en ook weer in de oven.
Zelf maak ik soms nog de fout om iets te snel de pizza te willen draaien in de oven waardoor hij beetje scheurt, maar als ik hem ongeveer een minuutje stil laat liggen, en is de bodem vaak hard genoeg geworden en kan ik hem zonder problemen draaien.
Ook dit weekend weer een GV bol uit de vriezer gehaald, maar dat wil nog steeds niet lukken.. Blijf het proberen
Ik heb de GV meel van Caputo gebruikt. misschien hebben we m ook iets te dun uitgesmeerd. ik heb de gv meel ook gebruikt om uit te strooien tegen het plakken. Moet ik hier maismeel voor gebruiken?iketot schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:57:
[...]
Welk deeg had je gebruikt voor de GV pizza ?
Ook dit weekend weer een GV bol uit de vriezer gehaald, maar dat wil nog steeds niet lukken.. Blijf het proberen
Ervaringsdeskundige met glutenvrij meel hier ... Ik gebruik Fioreglut, dat bevalt mij het best. Dat is één. Tweede, aangezien er zoveel water in zit, plakt het inderdaad heel erg. Dat is oplosbaar door eerst de bodem één minuut in de oven te bakken, terug naar de werkplek, beleggen en dan afbakken. Na de eerste bakpoging is veel water al weg en plakt het heel veel minder. Succes!BlueSS50 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:33:
Ik gebruik glutenvrije bloem onder pizza, heb altijd ruzie met maismeel
[ Voor 3% gewijzigd door Houtenklaas op 15-04-2025 13:13 ]
Ja ik merk ook als je hem te dun maakt scheurt hij gauw, al bij het beleggen inderdaad!BlueSS50 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:56:
[...]
Ik heb de GV meel van Caputo gebruikt. misschien hebben we m ook iets te dun uitgesmeerd. ik heb de gv meel ook gebruikt om uit te strooien tegen het plakken. Moet ik hier maismeel voor gebruiken?
Je moet geen maïsmeel gebruiken, ik heb dat geleerd in mijn domino's pizza tijd daar gebruikten ze maïsmeel. Vind dat zelf ook lekkerder.
Je zou het kunnen proberen.
De tip van Houtenklaas, het voorbakken, kan ook een optie zijn, maar zelf heb ik niet zo veel problemen dat het niet lukt met beleg in 1 keer in de oven te doen.
Wat is het verschil met koelkast rijs ?alki schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:00:
[...]
Ja gewoon op kamer temperatuur gaat perfect. ook met zo weinig gist zullen je bollen flink rijzen
Ik bak veel zuurdesembrood en ook zuurdesempizza. Het verschil is dat ik brood zo'n 45 minuten bak op 200-250 graden, en Napolitaanse stijl pizza één minuut op 450 graden. Als je dat met een deeg met hoge hydratatie probeert wordt je korst niet gaar van binnen. Met een hogere hydratatie moet je dus ook bij pizzas wat langer op lagere temperatuur.Perseus schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:30:
Ik ga als broodbakker dit weekend ook weer eens pizza bakken met hoe ik normaal brooddeeg maak, dit topic even als inspiratie voor de toppings. Die met andouille ziet er goed uit!
dat hoor je die Vito in dat filmpje een paar paginas eerder terloops zeggen, omdat hij in een home oven bakte maakte hij deeg met een hogere hydratatie.
Stug deeg heb je gewoon niet genoeg gekneed
Ah, makes sense. Verdampen vocht koelt het deeg af waardoor kleuring wat langer duurt, dus langere baktijd. Ik bak op een steen op max. 280gr, dus daarom ging het vorige keer goed met 80% hydratie en werkt dus in mijn situatie.Sabbi schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:49:
[...]
Ik bak veel zuurdesembrood en ook zuurdesempizza. Het verschil is dat ik brood zo'n 45 minuten bak op 200-250 graden, en Napolitaanse stijl pizza één minuut op 450 graden. Als je dat met een deeg met hoge hydratatie probeert wordt je korst niet gaar van binnen. Met een hogere hydratatie moet je dus ook bij pizzas wat langer op lagere temperatuur.
dat hoor je die Vito in dat filmpje een paar paginas eerder terloops zeggen, omdat hij in een home oven bakte maakte hij deeg met een hogere hydratatie.
Stug deeg heb je gewoon niet genoeg gekneed![]()
Wanneer je kwalitatief goede tomaten koopt is 1 gram op 100 gram tomaten zonde, hiermee doe je imo de smaak volledig teniet los van de gezondheidsredenen om het achterwegen te laten.Kreuk schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:04:
[...]
Ik haal de tomaten tegenwoordig door de molen die we ook voor de appelmoes gebruiken. Blijven soms nog wat velletjes hangen die ik dan nog op de snijplank fijn snijd. Beetje zout er bij en je hebt van 1 blik genoeg saus voor 4 pizza's. Ik heb dit boek, daarin staat het volgende over de saus voor traditionele napolitaanse pizza's.
[Afbeelding]
Maar als jij ervan geniet, vooral dit recept blijven hanteren haha.
Perfecte recept bestaat niet, aangezien iedereen zijn/ haar persoonlijke voorkeur heeft.MaStar schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:40:
Ben opzoek naar het ultieme pizza deeg recept. Bij voorkeur 65% hydratatie, dit weekend! Tips welkom
Beste tip die je kunt volgen is om meerdere weken/ keren hetzelfde recept aan te houden, en hiermee de basis onder de knie te krijgen. Zodat je het proces beter begrijpt evenals het stretchen.
Hierna kun je gaan finetunen en het aanpassen naar jouw smaak, meer bite vs minder bite, hogere hydratatie vs lagere hydratatie, eerst in bulk een x aantal uur laten rijzen en erna in de koelkast vs direct in de koelkast, 24/ 48uur buiten te koelkast, 72 uur in de koelkast, meer zout of minder zout, langer kneden of minder lang i.c.m. stretch and fold, verschillende soorten bloem (W-waarde maar ook de fijnheid), direct deegje vs. Poolish/ Biga etc.
Eens, tomatensaus kan echt zonder zout en mag juist wat fris (zuurtje) blijven. Het enige wat ik er bijgooi is wat knoflook. Niks geen ui of inkoken.Freshouttheoven schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:46:
[...]
Wanneer je kwalitatief goede tomaten koopt is 1 gram op 100 gram tomaten zonde, hiermee doe je imo de smaak volledig teniet los van de gezondheidsredenen om het achterwegen te laten.
Maar als jij ervan geniet, vooral dit recept blijven hanteren.
Voor het deeg ga ik ook steeds minder zout gebruiken tot waar ik het nog lekker vind.
De toppings zijn ook vaak zout, met name de Napoli
Twijfels, twijfels twijfels....
Nu bak ik mijn heerlijke pizza's op mij G3 Ferrari. Prima pizza's, maar mis toch net echt die smaak van een "echte" oven.
Nu twijfel ik heel erg tussen de Ooni koda 12 of de 16. Ik bak altijd wat kleinere pizza's anders passen ze niet op de G3. De deegballen zijn 230 gram. Wat ik begrijp van de 16 is dat je meer ruimte hebt om je pizza te draaien.
Maar weegt dat op tegen de meerprijs en de iets meer ruimte die je hebt? Mijn lichte voorkeur gaat wel uit naar de 16. Misschien hebben jullie nog tips?
Nu bak ik mijn heerlijke pizza's op mij G3 Ferrari. Prima pizza's, maar mis toch net echt die smaak van een "echte" oven.
Nu twijfel ik heel erg tussen de Ooni koda 12 of de 16. Ik bak altijd wat kleinere pizza's anders passen ze niet op de G3. De deegballen zijn 230 gram. Wat ik begrijp van de 16 is dat je meer ruimte hebt om je pizza te draaien.
Maar weegt dat op tegen de meerprijs en de iets meer ruimte die je hebt? Mijn lichte voorkeur gaat wel uit naar de 16. Misschien hebben jullie nog tips?
Een ander voordeel van de 16 is de L-vormige brander, waardoor 1x draaien halverwege in principe voldoende is. ipv. meerdere keren met alleen achterin een brander.Highfive95 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:48:
Voornaamste nadeel is denk ik gasverbruik. van ~300gr/uur naar ~600gr/uur op vol vermogen.
Heb zelf een roccbox, maar over deze kwestie heb ik ook nagedachtHighfive95 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:48:
-In de praktijk vind ik het leuker om meerdere, kleinere pizza's te maken
-12" oven is nog redelijk portable. inpakken+meenemen naar vrienden/familie én bakken maar (Koda 12= 9kg vs Koda 16 = 18 kg)
-voordeel 16" is wel dat je makkelijker met je turning peel kunt hannessen, maar goed zo cruciaal is dat ook weer niet.
Als bovenstaande niet echt op jou van toepassing is, dan is de weg redelijk vrij voor de 16"
@defusion
Gasverbruik is wel hoger, maar niet echt een dealbreaker voor mij. Alleen de ruimte van de 16 lijkt mij handiger inderdaad.
@reAaa
Portable is niet nodig. Ding staat toch gewoon in de tuin. Meenemen naar vrienden of camping is leuk, maar in praktijk ga ik dat toch niet doen.
Heb ook nog even naar de Gozney Arc gekeken, maar dat is wel tandje duurder. Dat is mij iets te gortig.
Kwam ook nog een optie van Cozze tegen die 13 inch is. Maar kan daar niet zo heel veel van vinden. Of een knockoff op amazon, maar dan heb ik mijn twijfels een beetje over de kwaliteit.
Gasverbruik is wel hoger, maar niet echt een dealbreaker voor mij. Alleen de ruimte van de 16 lijkt mij handiger inderdaad.
@reAaa
Portable is niet nodig. Ding staat toch gewoon in de tuin. Meenemen naar vrienden of camping is leuk, maar in praktijk ga ik dat toch niet doen.
Heb ook nog even naar de Gozney Arc gekeken, maar dat is wel tandje duurder. Dat is mij iets te gortig.
Kwam ook nog een optie van Cozze tegen die 13 inch is. Maar kan daar niet zo heel veel van vinden. Of een knockoff op amazon, maar dan heb ik mijn twijfels een beetje over de kwaliteit.
De opmerkingen over het gas zetten me aan het denken.
Van mijn Ooni Karu 12 (kleine 2 jaar oud) is het handvat losgekomen van het luikje waar je hout bij vult. Aangezien de Ooni 24/7 buiten staat (weliswaar meeste tijd afgedekt onder een zeil maar ben het ook wel eens vergeten
) is hij in die zin best een beetje misbruikt en zal garantie waarschijnlijk niet van toepassing zijn. Ik kan zo gauw even niet vinden of dit luikje los verkrijgbaar is.
Het luikje is met wat gepriegel nog wel te gebruiken, maar ideaal is het natuurlijk niet. Dus ik zat te denken: misschien is nu wel het moment om voor die gasbrander te gaan, want dan is het openen van dat luikje niet meer nodig toch? En wat doet dat voor de smaak van de pizza t.o.v. hout? Qua reguleren van de temperatuur lijkt het me wel een stuk makkelijker werken dan hout.
Van mijn Ooni Karu 12 (kleine 2 jaar oud) is het handvat losgekomen van het luikje waar je hout bij vult. Aangezien de Ooni 24/7 buiten staat (weliswaar meeste tijd afgedekt onder een zeil maar ben het ook wel eens vergeten

Het luikje is met wat gepriegel nog wel te gebruiken, maar ideaal is het natuurlijk niet. Dus ik zat te denken: misschien is nu wel het moment om voor die gasbrander te gaan, want dan is het openen van dat luikje niet meer nodig toch? En wat doet dat voor de smaak van de pizza t.o.v. hout? Qua reguleren van de temperatuur lijkt het me wel een stuk makkelijker werken dan hout.
Pizza zit er te kort in om het hout/ rokerige te proeven. In mijn aanvankelijke zoektocht wilde ik ook hout want 'het heeft iets. In de praktijk wil je gewoon praktisch pizza's eruit knallen en geen gedoe hebben om steeds fikkie te stoken en het ding op temperatuur te houden (fluitje van een cent met gas).Denman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:22:
Van mijn Ooni Karu 12 (kleine 2 jaar oud) is het handvat losgekomen van het luikje waar je hout bij vult. Aangezien de Ooni 24/7 buiten staat (weliswaar meeste tijd afgedekt onder een zeil maar ben het ook wel eens vergeten) is hij in die zin best een beetje misbruikt en zal garantie waarschijnlijk niet van toepassing zijn. Ik kan zo gauw even niet vinden of dit luikje los verkrijgbaar is.
Ik heb een nieuwe klepje opgestuurd gekregen via support (ooni website). Na1.5 jaar denk ik.. alleen onafgedekt buiten na gebruik om af te koelen...soms dus een nachtje regen. Daarna de schuur in.Denman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:22:
Van mijn Ooni Karu 12 (kleine 2 jaar oud) is het handvat losgekomen van het luikje waar je hout bij vult. Aangezien de Ooni 24/7 buiten staat (weliswaar meeste tijd afgedekt onder een zeil maar ben het ook wel eens vergeten) is hij in die zin best een beetje misbruikt en zal garantie waarschijnlijk niet van toepassing zijn. Ik kan zo gauw even niet vinden of dit luikje los verkrijgbaar is.
Met een kapot klepje zou je ook met een gasbrander kunnen gebruiken. Maar een nieuwe kopen kan dus ook. Al zou ik eerst eens contact opnemen... Support was erg vriendelijk.
Verder blij met de gasmodule.. erg praktisch en nooit meer een steen die toch ineens afgekoeld is naar 300°
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 17-04-2025 17:34 ]
voor de mensen die een poolish maken: mengen jullie de poolish met het overige deeg met de hand of gebruiken jullie een keukenrobot?
reAaa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:55:
[...]
Pizza zit er te kort in om het hout/ rokerige te proeven. In mijn aanvankelijke zoektocht wilde ik ook hout want 'het heeft iets. In de praktijk wil je gewoon praktisch pizza's eruit knallen en geen gedoe hebben om steeds fikkie te stoken en het ding op temperatuur te houden (fluitje van een cent met gas).
Helder. Ga support nog wel proberen hoor, maar hoor ook dusdanig goede verhalen over de gasbrander dat ik die optie sowieso wel overweeg. Is het trouwens ook mogelijk om ‘m aan te sluiten op een Campinggaz fles? Heb er daar nog 3 van staan thuis ivm de camping, en om er nou nog een 4e gasfles bij aan te schaffen…Prulleman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:33:
[...]
Ik heb een nieuwe klepje opgestuurd gekregen via support (ooni website). Na1.5 jaar denk ik.. alleen onafgedekt buiten na gebruik om af te koelen...soms dus een nachtje regen. Daarna de schuur in.
Met een kapot klepje zou je ook met een gasbrander kunnen gebruiken. Maar een nieuwe kopen kan dus ook. Al zou ik eerst eens contact opnemen... Support was erg vriendelijk.
Verder blij met de gasmodule.. erg praktisch en nooit meer een steen die toch ineens afgekoeld is naar 300°
Spiraalmixer (Maxima MSM 8.)pina schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:51:
voor de mensen die een poolish maken: mengen jullie de poolish met het overige deeg met de hand of gebruiken jullie een keukenrobot?
Het kan vast ook met de hand of een handmixer of een planeetmenger, maar ik ben héél blij met de Maxima. Poolish met de overige ingrediënten 8-10 minuten mixen geeft me echt een super glad, egaal en rekbaar deeg.
Heb hier al even niet meer gepost, het is dan ook al zeker een half jaar geleden dat ik voor het laatst pizza heb gebakken. Roccbox in de winter in de doos gedaan, en nu ligt hij te wachten tot ik hem na een verhuizing weer uitpak. Hoop daar echt een mooie pizzahoek te kunnen maken. Mis het bakken wel!
ik heb zelf nu een deeg gemaakt met een poolish en ik heb het met de hand gekneed. Het gaat wel maar om twee pizza’s, want ik wil het eerst eens uittesten. Wat mij vooral opvalt is dat het deeg heel luchtig is nu en ik ben bang dat wanneer ik het met de machine zou kneden, al het lucht er wordt uitgekneden...Recrush schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:28:
[...]
Spiraalmixer (Maxima MSM 8.)
Het kan vast ook met de hand of een handmixer of een planeetmenger, maar ik ben héél blij met de Maxima. Poolish met de overige ingrediënten 8-10 minuten mixen geeft me echt een super glad, egaal en rekbaar deeg.
Heb hier al even niet meer gepost, het is dan ook al zeker een half jaar geleden dat ik voor het laatst pizza heb gebakken. Roccbox in de winter in de doos gedaan, en nu ligt hij te wachten tot ik hem na een verhuizing weer uitpak. Hoop daar echt een mooie pizzahoek te kunnen maken. Mis het bakken wel!
Wat @defusion zegt. De luchtigheid creëer je met rijzen, fermenteren en zelfs door de manier waarop je je bodem vormt. Het kneden stimuleert je glutennetwerk en hoe goed deze de lucht, die door het fermenteren ontstaat, vast te houden.pina schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:06:
[...]
ik heb zelf nu een deeg gemaakt met een poolish en ik heb het met de hand gekneed. Het gaat wel maar om twee pizza’s, want ik wil het eerst eens uittesten. Wat mij vooral opvalt is dat het deeg heel luchtig is nu en ik ben bang dat wanneer ik het met de machine zou kneden, al het lucht er wordt uitgekneden...
Hier wat willekeurige resultaten van mij met poolish, (als het goed is allemaal 65% deeg) uit de spiraalmixer.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Met de hand, ik kneed zo weinig mogelijk.pina schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:51:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gaaf! Hoeveel gram deeg per bol ? En welk poolish recept? Wil deze ook proberenRecrush schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:38:
[...]
Wat @defusion zegt. De luchtigheid creëer je met rijzen, fermenteren en zelfs door de manier waarop je je bodem vormt. Het kneden stimuleert je glutennetwerk en hoe goed deze de lucht, die door het fermenteren ontstaat, vast te houden.
Hier wat willekeurige resultaten van mij met poolish, (als het goed is allemaal 65% deeg) uit de spiraalmixer.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
270 gram per bol! Bloem is Caputo Pizzeria, overigens.MaStar schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:01:
[...]
Gaaf! Hoeveel gram deeg per bol ? En welk poolish recept? Wil deze ook proberen
Deze zijn op basis van het poolish recept uit de ‘Dough app’. Die plant ook bij elke stap notificaties voor je in als je aangeeft wanneer je wilt bakken. Ik heb ook het een en ander geëxperimenteerd en andere recepten geprobeerd, maar deze geeft mij persoonlijk consistent de fijnste resultaten.
Als je ‘m gebruikt laat je het resultaat ook zien?
/f/image/MshS6zHo1CmZjvPmJXUqkecN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/79ZYO5YlWiA3F6jqBsnu87UV.png?f=fotoalbum_large)
dat ga ik ook eens proberen, bij mij staat nu een deeg te rijzen maar gewoon op een normale manier. Gewoon op kamer temperatuur buiten de koelkast. Ook Caputo Pizzeria trouwens.
Moet eigenlijk iets langer maar had geen tijd eerder deeg te maken
Moet eigenlijk iets langer maar had geen tijd eerder deeg te maken
leuke app, nu ook eens geinstalleerdRecrush schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:15:
[...]
270 gram per bol! Bloem is Caputo Pizzeria, overigens.
Deze zijn op basis van het poolish recept uit de ‘Dough app’. Die plant ook bij elke stap notificaties voor je in als je aangeeft wanneer je wilt bakken. Ik heb ook het een en ander geëxperimenteerd en andere recepten geprobeerd, maar deze geeft mij persoonlijk consistent de fijnste resultaten.
Als je ‘m gebruikt laat je het resultaat ook zien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
qua ingredienten en hoeveelheden lijkt die wel heel sterk op wat ik zelf al heb. Ga deze dan ook eens proberen
Ik kom voor recept 1300 gram bloem waarschijnlijk iets meer dan 150 gram tekort. Caputo rood. Kamerriijs 27hr. Kan ik dit vervangen door 150 gram fijne semola?
Jazeker. 10% toevoegen is geen probleem. Het zou een wat krokanter deeg op moeten leverenDeruxian schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:05:
Ik kom voor recept 1300 gram bloem waarschijnlijk iets meer dan 150 gram tekort. Caputo rood. Kamerriijs 27hr. Kan ik dit vervangen door 150 gram fijne semola?
Gisteren vrienden over de vloer die pizza kwamen eten, heb er 6 gemaakt. Eerst 3 gebakken, daarna even mee gegeten, toen nog 3 gebakken. Was weer lekker. Heb op vrijdag donderdag het deeg gemaakt, 65% hydratatie, 1 gram gist, 10 gram zout. Bollen van 225 gram. 24 uur in de berging de bulkrijs gedaan (graadje of 10 is het daar) en gisteren rond de middag opgebold en op kamertemperatuur laten rijzen tot 1800 uur. Was weer lekker, heb maar 1 foto gemaakt, was te druk met ouwenelen en bier.
:strip_exif()/f/image/I1nK8aYvJVOqVHaZgz3GLScs.jpg?f=fotoalbum_large)
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Ik gok op donderdag…?fxs81 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:29:
… Heb op vrijdag het deeg gemaakt,…
Scherp, aangepast

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Ja na het kneden gaat de bol deeg de krat in, gaat het deksel er op met daarop weer wat gewicht zodat ‘ie goed afsluit, en blijft buiten de koelkast op kamertemperatuur staan. Pas 5 uur voor het bakken maak ik er bollen van, met als voordeel dat de bollen dan niet in elkaar overlopen en dus makkelijk uit de krat te halen zijn.MaStar schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:57:
[...]
Ja, dus als ik het goed begrijp, laat je het deeg na het kneden, gewoon 48 uur in de afgesloten deegkrat in de woonkamer staan? En gaat daarna opbollen en is het gereed om te bakken.
[Afbeelding]
Het voordeel lijkt mij dat het deeg lang de tijd krijgt om te rijpen, al zijn er ongetwijfeld ook voordelen als je het deeg juist in de koeling laat rijpen (heb ik me niet in verdiept). Hoe dan ook merken we smaakverschil tussen 24 en 48 uur rijzen/rijpen, die laatste smaakt net wat lekkerder.
De waarden van de calculator kloppen ongetwijfeld als je alles goed hebt ingevuld. Bij een lange rijs/rijptijd heb je inderdaad maar heel weinig gist nodig om toch goed rijzende pizzza’s te maken.
Vanavond voor het eerst een 30% poolish pizza.
Deeg overall 70% hydratatie
70% nuvola / 30% cuoco.
Erg succesvol. Dschr dat ik pizzeria deeg had maar bleek doppio zero. Daarom gegaan voor cuoco. Volgende keer met 70% nuvola 30% pizzeria proberen.
Poolish woensdagavond gemaakt.
Deeg gisterenavond gemaakt.
Rons 14:00 vandaag uit de koelkast en opgebold.
18:15 eerste bak.
Laatste pizza wat te zwart. (Geitenkaas / mozzarella / pancetta / vijgenjam)
:strip_exif()/f/image/pXj2ft3hyJJxIOXGbapm048E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JehfIH34L5giz9NTwCJ6GkvL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HHlkpSsA5hYG6gS089qQG0fB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E63vc5aVM74leh7fntlFTHFk.jpg?f=fotoalbum_large)
Deeg overall 70% hydratatie
70% nuvola / 30% cuoco.
Erg succesvol. Dschr dat ik pizzeria deeg had maar bleek doppio zero. Daarom gegaan voor cuoco. Volgende keer met 70% nuvola 30% pizzeria proberen.
Poolish woensdagavond gemaakt.
Deeg gisterenavond gemaakt.
Rons 14:00 vandaag uit de koelkast en opgebold.
18:15 eerste bak.
Laatste pizza wat te zwart. (Geitenkaas / mozzarella / pancetta / vijgenjam)
:strip_exif()/f/image/pXj2ft3hyJJxIOXGbapm048E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JehfIH34L5giz9NTwCJ6GkvL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HHlkpSsA5hYG6gS089qQG0fB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E63vc5aVM74leh7fntlFTHFk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QgjdBHIzeSEpD5OfVNkXIFS1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals ik eerder al eens schreef, heb ik een tijdje terug voor het eerst Caputto Pizzeria bloem gekocht. Ik moet zeggen: wat een enorme stap, tov standaard supermarktbloem! Mooie kleuring, prima smaak, en ook goed luchtig. De bloem kan ook veel vocht aan, hetgeen icm de Superdough-hook ook meteen een voordeel is. Dit is zeker een blijvertje, en er gaat komende week een bestelling voor nog wat kilo's de deur uit.
Ik gebruik overigens geen pizza-oven, maar gewoon de normale oven. Maar dan wel de grill-stand icm hetelucht, op een temperatuur van 240 graden. Dan op het tweede rekje een pizza-steel; mijn stalen plaat van 30x40 cm en 1,5cm dik. Weegt 8,5 kilogram en duurt dan ook even voordat dat op temperatuur is. Maar eenmaal zo ver, bak ik toch mooie resultaten, al zeg ik het zelf.
:strip_exif()/f/image/u0j8I1CaktlYRZWw8qEkQIEX.jpg?f=fotoalbum_large)
Pizza met ham, champignon, ui, artisjok en mozzarella.
:strip_exif()/f/image/FXiOfSViKiHkd1NMWakGjL7l.jpg?f=fotoalbum_large)
Dochter merkte op: "lekkerste pizza ooit!". Dat doet mij als amateur toch weer goed!
Ik gebruik overigens geen pizza-oven, maar gewoon de normale oven. Maar dan wel de grill-stand icm hetelucht, op een temperatuur van 240 graden. Dan op het tweede rekje een pizza-steel; mijn stalen plaat van 30x40 cm en 1,5cm dik. Weegt 8,5 kilogram en duurt dan ook even voordat dat op temperatuur is. Maar eenmaal zo ver, bak ik toch mooie resultaten, al zeg ik het zelf.
:strip_exif()/f/image/u0j8I1CaktlYRZWw8qEkQIEX.jpg?f=fotoalbum_large)
Pizza met ham, champignon, ui, artisjok en mozzarella.
:strip_exif()/f/image/FXiOfSViKiHkd1NMWakGjL7l.jpg?f=fotoalbum_large)
Dochter merkte op: "lekkerste pizza ooit!". Dat doet mij als amateur toch weer goed!
Inmiddels een paar keer pizza gemaakt, en ook brood. Ervaringen zijn positief! Het deeg kruipt niet meer omhoog, doordat de haak het naar beneden drukt. Er wordt dus gekneed op de bodem van de kom. Ik heb ook het idee dat het meer echt kneden is, in plaats van alleen maar duwen.FabianNL schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:36:
Ben benieuwd of die deeghaak veel verschil maakt! Mocht je hem getest hebben, hoor ik graag je ervaring.
Belangrijk is wel te vermelden, dat je je echt moet houden aan de minimale vochtigheid. Ze zeggen zelf 63%, maar ik zit zelf toch wel wat hoger. 65% met gewone bloem, tot wel 70% met de Caputto Pizzeria.
Dat gezegd hebbende: de machine moet er duidelijk wat meer voor werken. Ik bak meestal 3 broden tegelijk, dus 3x kneden van 500 gram bloem met 330gr water (66% vochtigheid dus), en bij het derde deeg voel ik dat de machine (Kitchen Aid Heavy Duty) het warm krijgt. Op zich geen probleem, want het is lauw en niet heet, maar viel me wel op. Ik zou eens moeten kijken wat het doet met de gewone deeghaak.
Overall ben ik wel erg positief over de haak, en kan ik hem aanraden. Heb echt het idee dat het een beter deeg oplevert!
Ik had vorige week een elektrische BBQ gekocht (met pizzasteen) maar helaas haal ik hier niet de resultaten mee waarop ik hoopte. Nu wil ik het meteen goed aanpakken en ben ik dus op zoek naar een aparte elektrische pizza-oven. Als ik kijk naar de goedkopere opties zie ik hier in het forum de Unold Luigi veel voorbij komen (178 euro bij Otto en dan het liefst i.c.m. een biscotto pizzasteen van https://www.biscottodisorrento.it/). Nu zag ik ook de G3 Ferrari Pronto Pizza 2 minuti voor hetzelfde geld in de aanbieding bij Limango. Met welke maak ik de betere keuze of is er inmiddels een beter betaalbaar alternatief?
Reactie op @Noreia: Bedankt voor je reactie! Ik had eerder in de reacties gelezen dat Otto nu het 450 graden model verkoopt, als je de beschrijving leest staat er ook 450 graden als maximale temperatuur. En voor mij komt het juist goed uit dat het een klein model is, dus dit lijkt perfect.
Edit: Ik heb de Luigi bij Otto besteld en toch ook maar meteen een Biscotto steen. Deze is nu 47,43 euro inclusief verzendkosten bij https://www.biscottodisorrento.it met de code smile1 voor 10% korting. Hopelijk kan ik met deze combinatie nog jaren genieten van lekkere pizza's!
Reactie op @Noreia: Bedankt voor je reactie! Ik had eerder in de reacties gelezen dat Otto nu het 450 graden model verkoopt, als je de beschrijving leest staat er ook 450 graden als maximale temperatuur. En voor mij komt het juist goed uit dat het een klein model is, dus dit lijkt perfect.
Edit: Ik heb de Luigi bij Otto besteld en toch ook maar meteen een Biscotto steen. Deze is nu 47,43 euro inclusief verzendkosten bij https://www.biscottodisorrento.it met de code smile1 voor 10% korting. Hopelijk kan ik met deze combinatie nog jaren genieten van lekkere pizza's!
[ Voor 32% gewijzigd door Disconnection op 30-04-2025 11:28 ]
Bij de lidl heb je weer tijdelijk mozzarella voor.pizza, zo een droge blok. Ik zag even niet het gewicht maar het was 2,99€. Uiteraard heb ik vandaag voor het eerst ook 2 kg fior di latte bij van lemmen besteld...😅 Is de mozzarella van de lidl ook lekker of smaakt die zoals de blok van galbani, smakeloos dus.
@ Disconnection
Ik heb zelf eerder een Ferrari gehad en ben toen overgestapt naar een unold luigi en het was echt een verbetering. Ik denk dat ze tussen de Ferrari en een macte/effeuno zitten. De oven is niet heel groot en met de meegeleverde pizzasteen verbrand de bodem op 400/400 dus ik zet hem altijd op 400/260. Voor de prijs vind ik het een top pizzaoven en volgens mij is er nu ook een 450 graden model te koop.
@ Disconnection
Ik heb zelf eerder een Ferrari gehad en ben toen overgestapt naar een unold luigi en het was echt een verbetering. Ik denk dat ze tussen de Ferrari en een macte/effeuno zitten. De oven is niet heel groot en met de meegeleverde pizzasteen verbrand de bodem op 400/400 dus ik zet hem altijd op 400/260. Voor de prijs vind ik het een top pizzaoven en volgens mij is er nu ook een 450 graden model te koop.
[ Voor 43% gewijzigd door Noreia op 29-04-2025 17:40 ]
Gewicht is 400gram. Thanks voor de tip! Zojuist 4kg ingeslagen en straks portioneren en invriezen.Noreia schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:32:
Bij de lidl heb je weer tijdelijk mozzarella voor.pizza, zo een droge blok. Ik zag even niet het gewicht maar het was 2,99€.
Ik heb deze een keer geprobeerd maar herinner mij dat ik het een beetje smaakloos vond. Wat is jullie ervaring?reAaa schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:03:
[...]
Gewicht is 400gram. Thanks voor de tip! Zojuist 4kg ingeslagen en straks portioneren en invriezen.
Hij bakt mooi, maar ik vind hem ook smakeloosMennoE schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:20:
[...]
Ik heb deze een keer geprobeerd maar herinner mij dat ik het een beetje smaakloos vond. Wat is jullie ervaring?
De Unold Luigi is nu standaard 450 graden. Er is een update geweest. Het is nu de Don Luigi maar dan in het RVS zonder accesoires.Noreia schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:32:
Bij de lidl heb je weer tijdelijk mozzarella voor.pizza, zo een droge blok. Ik zag even niet het gewicht maar het was 2,99€. Uiteraard heb ik vandaag voor het eerst ook 2 kg fior di latte bij van lemmen besteld...😅 Is de mozzarella van de lidl ook lekker of smaakt die zoals de blok van galbani, smakeloos dus.
@ Disconnection
Dat is inderdaad wat ik mij herinner.Dashlane schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:58:
[...]
Hij bakt mooi, maar ik vind hem ook smakeloos
De Unold Luigi is naar ik begrijp anders geprogrammeerd. De spiralen blijven langer aan en daardoor haalt hij 450 graden. Sommigen halen zelfs 480 graden. Technisch is hij niet aangepast.
groot verschil tussen boven en onder. Ik merk ook dat als ik onder boven de 300 graden zet de boel niet in balans isNoreia schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:32:
@ Disconnection
Ik laat mijn deeg normaliter 48 uur in de koelkast rijpen. Nu ga ik een deeg maken met Caputo Pizzeria om morgen te bakken. Een rijs van 28 uur. Ik zit te denken dat op kamertemperatuur te doen. Qua gist kom ik in de verschillende apps uit op 0,025%. Is een stuk minder dan de 0,2% die ik normaliter ongeveer gebruik.
Heeft iemand ervaring met een dag rijs op kamertemperatuur en hoeveel gist je dan gebruikt?
Heeft iemand ervaring met een dag rijs op kamertemperatuur en hoeveel gist je dan gebruikt?
Hier de laatste 2x een dagrijs gedaan met Caputo Pizzeria zonder koelkast. Ik kwam voor 8 pizza's van 235 gram op 1 gram gist uit volgens de Perfect Pizza app. Is dan op ongeveer 1 kg bloem. Na het kneden als bulk in de kist, zet hem dan weg in de berging, dat is wel iets koeler als de woonkamer en dan 5 a 6 uur voor het bakken opbollen en op kamertemperatuur laten rijzen, ik heb van die ronde bakjes met deksel en daar komt het dan gewoon tussenuit zetten tegen de tijd dat ik wil gaan bakken.MennoE schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:59:
Ik laat mijn deeg normaliter 48 uur in de koelkast rijpen. Nu ga ik een deeg maken met Caputo Pizzeria om morgen te bakken. Een rijs van 28 uur. Ik zit te denken dat op kamertemperatuur te doen. Qua gist kom ik in de verschillende apps uit op 0,025%. Is een stuk minder dan de 0,2% die ik normaliter ongeveer gebruik.
Zeker weten.Koekstra schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:26:
Zijn er al wat gebruikerservaringen te delen over de burnhard Fat Tony toevallig?
@xon @iketot hebben jullie al nieuws? Ben nog steeds erg benieuwd!
Zie dit bericht : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81980860
Bevalt nog steeds heel goed, met koningsdag had ik 8 pizza's gemaakt.
Had toen wel hulp van 1 van de bezoekers, die ging de pizza's stretchen en beleggen, en ik afbakken, als je het een beetje samen doet, gaat het best wel vlot, in de tijd dat de pizza in de oven aan het afbakken is heeft hij er weer 1 belegd.
En terwijl ik loop van oven naar keuken en de pizza die klaar is snijd en op bord leg, en de nieuwe pizza weer op de schep zet, is de oven weer goed op temperatuur.
Beetje spelen met de vlammen, zodat hij weer goed warm wordt, en als de nieuwe pizza erin gaat wat zachter zodat het niet meteen zwart wordt overal
Had overigens een hydratatie van 72% gedaan, en alleen buiten een rijs gedaan van ong 15-17 uur.
Deeg was heel mooi gaan rijzen, maar het was wel best lastig om mee te werken, opbollen mega plakkerig en lastig om goed bollen te maken, en ook met het stretchen was het echt wel veel meer werk dan normaal.
Wilde proberen meer "fluffy" deeg te krijgen. Was nog niet echt goed gelukt dat ik van die grote bellen in het deeg kreeg helaas, was nog niet helemaal tevreden, dus ik ga verder met experimenteren.
De gasten vonden het deeg in ieder geval mega lekker, dus dat scheelt
Ik sta op het punt om de Gozney Arc XL te kopen (+hoes, stand, turning peel en pizzaschep). Ik heb nu een code van Gozney om direct daar met 10% korting te kopen. Scheelt alles bij elkaar toch ruim 140 euro. Iemand hier ervaringen met direct bij Gozney kopen? En dan vooral levertijd en evt invoerrechten (ik weet niet of ze vanuit de UK verzenden)?
Ze verkopen nu ook van de EU website naar Nederland. Dan lijkt mij dat er geen invoerrechten zijn.sjors123 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:58:
Ik sta op het punt om de Gozney Arc XL te kopen (+hoes, stand, turning peel en pizzaschep). Ik heb nu een code van Gozney om direct daar met 10% korting te kopen. Scheelt alles bij elkaar toch ruim 140 euro. Iemand hier ervaringen met direct bij Gozney kopen? En dan vooral levertijd en evt invoerrechten (ik weet niet of ze vanuit de UK verzenden)?
Mocht je de code kunnen delen met me, heel graag! Ik probeer ook al afgelopen dagen een gozney arc xl te bestellen ergens bij de Nederlandse winkels, maar nergens is de Bone kleur te vinden.
update: nou ben benieuwd, heb hem via de eu.gozney website besteld. Hoewel een iemand bij een nederlandse shop me kon vertellen dat deze pas later worden uitgeleverd dan de bestaande pre-orders bij winkels. Heb in ieder geval 10% kunnen besparen, dus maar ook niet klagen als het iets langer duurt.
[ Voor 16% gewijzigd door Guids op 02-05-2025 15:31 ]
ben benieuwd hoe de Gozney je gaat bevallen,sjors123 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:58:
Code mocht de code vaker te gebruiken zijn houd ik me aanbevolen mocht je hem willen delen
Hij is wel aangepast, de afdichting is evenals de don Luigi nu van glasvezel. Dit was van rubber, het zou goed kunnen dat de bottleneck was en dat ze hem daardoor anders hebben kunnen programmeren.MennoE schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:57:
[...]
Dat is inderdaad wat ik mij herinner.
De Unold Luigi is naar ik begrijp anders geprogrammeerd. De spiralen blijven langer aan en daardoor haalt hij 450 graden. Sommigen halen zelfs 480 graden. Technisch is hij niet aangepast.
Even googelen op Gozney en Mention me. Dan kom je voldoende links tegen. Een aantal werken niet meer, velen nog wel. Daar je mailadres achterlaten en je krijgt een 10% korting voucher toegestuurd. Je moet dan wel voor minimaal 300 euro kopen.BomBer_BeN schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:12:
[...]
ben benieuwd hoe de Gozney je gaat bevallen,
Code mocht de code vaker te gebruiken zijn houd ik me aanbevolen mocht je hem willen delen
Iemand tips voor een goede vegan "mozarella" voor op de houtoven pizza?
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.