Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 12:44
MWDKing schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:15:
Iemand tips voor een goede vegan "mozarella" voor op de houtoven pizza?
Dreamfarm plantaardige alternatief voor mozzarella (AH)

of

Mini babybel plant-based in plakjes snijden. (Jumbo)

[ Voor 4% gewijzigd door demonic op 03-05-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 21:40
fxs81 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Hier de laatste 2x een dagrijs gedaan met Caputo Pizzeria zonder koelkast. Ik kwam voor 8 pizza's van 235 gram op 1 gram gist uit volgens de Perfect Pizza app. Is dan op ongeveer 1 kg bloem. Na het kneden als bulk in de kist, zet hem dan weg in de berging, dat is wel iets koeler als de woonkamer en dan 5 a 6 uur voor het bakken opbollen en op kamertemperatuur laten rijzen, ik heb van die ronde bakjes met deksel en daar komt het dan gewoon tussenuit zetten tegen de tijd dat ik wil gaan bakken.
Je bedoelt de perfect pizza flours? Daar kan ik niet kiezen met buiten koelkast?

Ik kwam deze tegen soortgelijk: https://vonken-ovens.nl/blogs/recepten/pizza-24u-pizzadeeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:40

fxs81

Julianadorp

bartsony schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:45:
[...]

Je bedoelt de perfect pizza flours? Daar kan ik niet kiezen met buiten koelkast?

Ik kwam deze tegen soortgelijk: https://vonken-ovens.nl/blogs/recepten/pizza-24u-pizzadeeg
Jawel hoor, staat er gewoon bij. Hij staat hier ook wel 24 buiten de koelkast (wel inclusief opbollen na de bulkrijs zo'n 5 a 6 uur voor het bakken) dus pin je niet vast op de 18 uur uit de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7obYshkrON-65-UH34AWKA9STgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W96txzlp77Sr3CzrxI4wScpR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door fxs81 op 04-05-2025 08:36 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
demonic schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Dreamfarm plantaardige alternatief voor mozzarella (AH)

of

Mini babybel plant-based in plakjes snijden. (Jumbo)
Thx. De Dreamfarm had ik ook al gevonden. Het gaat me vooral om de ervaring die mensen hebben met vegan "mozarella". Of dat lekker smelt bijv. Heb jij ervaring ermee?

Andere vegan kaas smelt namelijk voor geen meter en werkt niet op lasagne enzo.

Hoe dan ook. Ik heb vegan mozarella van de Sligro gekocht en ga morgen pizza ermee bakken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:05
Vrijdag heb ik deeg gemaakt voor een rijs van 26 uur buiten de koelkast. Ik heb Caputo Pizzeria gebruikt, waarvan 15% tipo 1. Op 1608 g bloem heb ik 0,6 g gist gebruikt. Uiteindelijk rees het toch te snel, mede omdat het iets te warm na het kneden was. Ik heb het daarom in de nacht in de koelkast gedaan.

Anders dan dat was de pizza perfect gelukt. De pizza’s smaakte niet anders dan wanneer ik het deeg drie dagen in de koelkast laten rijzen met Caputo Cuoco. Ik heb ook een keer een indirect deeg gemaakt met biga, en ook dat smaakte niet heel anders. Ik vind het toch wel opvallend dat ik zo weinig verschil altijd merk tussen de verschillende deegstijlen.

Ik heb ook niet het idee dat je het recept echt moet aanpassen als je Napolitaanse pizza wil of wat meer Romeins. Met hetzelfde deeg kan ik de verschillende stijlen redelijk goed maken, alleen door de temperatuur van de oven aan te passen.

Dit was de eerste keer dat ik buiten heb gebakken met de EffeUno. Dat werkte perfect. Met de Ooni Koda 16 ben ik best veel tijd kwijt met de temperatuur beheersen door het gas omhoog en omlaag te zetten. De EffeUno kon ik gewoon op dezelfde temperatuur laten staan, waardoor ik tussen het bakken door veel meer tijd had om met gasten te praten. Ik ga de Ooni daarom maar verkopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
MWDKing schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:44:
[...]

Thx. De Dreamfarm had ik ook al gevonden. Het gaat me vooral om de ervaring die mensen hebben met vegan "mozarella". Of dat lekker smelt bijv. Heb jij ervaring ermee?

Andere vegan kaas smelt namelijk voor geen meter en werkt niet op lasagne enzo.

Hoe dan ook. Ik heb vegan mozarella van de Sligro gekocht en ga morgen pizza ermee bakken!
De babybell smelt een stuk beter, en door de ronde plakjes lijkt het veel op 'echte' mozarella.
De dreamfarm smelt iets, maar het word niet zoals echte kaas.

Wij zijn heel benieuwd naar je sligro ervaring. :)

[ Voor 4% gewijzigd door demonic op 04-05-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinout
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 21:50
Iemand hier die ervaring heeft met zowel de Effeuno P134HA als met de Gozney Arc XL? Het is geen kleine investering dus liever op voorhand zo goed mogelijk geïnformeerd zijn dan achteraf spijt hebben van mijn keuze.

Momenteel bak ik pizza op een steen in de oven, maar voor napolitaanse pizza (onze favoriet) is deze niet warm genoeg (max 250gr).

In eerste instantie was ik van plan een elektrische pizza-oven aan te schaffen, het is echter moeilijk deze een vaste plek te geven in de keuken, zodat ook een pizza oven op gas terug in aanmerking komt.

De pizza oven zal meer dan waarschijnlijk vooral buiten worden gebruikt op het overdekt terras. In de winter staat mijn gasbarbecue daar ook, de rest van het jaar staat die gewoon in de tuin.

Ik heb dit topic opgevolgd sinds november vorig jaar, wegens een financiële meevaller vorige maand is het budget voor de oven er eindelijk! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:03
Reinout schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:00:
Iemand hier die ervaring heeft met zowel de Effeuno P134HA als met de Gozney Arc XL? Het is geen kleine investering dus liever op voorhand zo goed mogelijk geïnformeerd zijn dan achteraf spijt hebben van mijn keuze.

Momenteel bak ik pizza op een steen in de oven, maar voor napolitaanse pizza (onze favoriet) is deze niet warm genoeg (max 250gr).

In eerste instantie was ik van plan een elektrische pizza-oven aan te schaffen, het is echter moeilijk deze een vaste plek te geven in de keuken, zodat ook een pizza oven op gas terug in aanmerking komt.

De pizza oven zal meer dan waarschijnlijk vooral buiten worden gebruikt op het overdekt terras. In de winter staat mijn gasbarbecue daar ook, de rest van het jaar staat die gewoon in de tuin.

Ik heb dit topic opgevolgd sinds november vorig jaar, wegens een financiële meevaller vorige maand is het budget voor de oven er eindelijk! :)
Heb zelf geen Gozney, maar wel een gas barbecue en de Effeuno P134HA pro. Voor mij was vooral doorslaggevend dat ik juist altijd binnen een pizza kan bakken en niet afhankelijk van mooi weer. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken om ook brood in te bakken en dit is gewoon makkelijker als je dit gewoon binnen kan doen. Ik merk dat de BBQ namelijk de laatste jaren ook meer en meer ongebruikt blijft. Ik heb in mijn keuken speciaal plek gemaakt, maar het is inderdaad een groot log apparaat. Qua gewicht wel verplaatsbaar en ik zal het zomers dan ook zeker wel eens buiten neerzetten om pizza's te bakken. Verplaatsen kan ik alleen, maar zou je eigenlijk wel met zijn tweeën doen. Electrische pizza oven geven geen extra rooksmaak, maar alles wat je onder de 5 minuten bakt zal zo ie zo de smaak niet op zich nemen.

Ik heb wel na de Gozney Arc XL gekeken en had hem bijna gekocht. Voordeel ik kon hem buiten laten staan, eventueel met een grotere gasfles combineren met de BBQ en je kan in principe ook vleesgerechten erin bereiden. Had ik veel meer een buitenkok en BBQ Bourgondiër geweest zou dit voor mij een veel betere keuze geweest zijn. Voor nu ben ik blij met al het gemak en kan ik leven van de gebreken van de elektrische Effeuno.

Qua napolitaanse pizza maken zal dit in ieder geval ongeacht de keuze een perfect resultaat opleveren :9

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinout
  • Laatst online: 10-05 21:50
ChristianD schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Heb zelf geen Gozney, maar wel een gas barbecue en de Effeuno P134HA pro. Voor mij was vooral doorslaggevend dat ik juist altijd binnen een pizza kan bakken en niet afhankelijk van mooi weer. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken om ook brood in te bakken en dit is gewoon makkelijker als je dit gewoon binnen kan doen. Ik merk dat de BBQ namelijk de laatste jaren ook meer en meer ongebruikt blijft. Ik heb in mijn keuken speciaal plek gemaakt, maar het is inderdaad een groot log apparaat. Qua gewicht wel verplaatsbaar en ik zal het zomers dan ook zeker wel eens buiten neerzetten om pizza's te bakken. Verplaatsen kan ik alleen, maar zou je eigenlijk wel met zijn tweeën doen. Electrische pizza oven geven geen extra rooksmaak, maar alles wat je onder de 5 minuten bakt zal zo ie zo de smaak niet op zich nemen.

Ik heb wel na de Gozney Arc XL gekeken en had hem bijna gekocht. Voordeel ik kon hem buiten laten staan, eventueel met een grotere gasfles combineren met de BBQ en je kan in principe ook vleesgerechten erin bereiden. Had ik veel meer een buitenkok en BBQ Bourgondiër geweest zou dit voor mij een veel betere keuze geweest zijn. Voor nu ben ik blij met al het gemak en kan ik leven van de gebreken van de elektrische Effeuno.

Qua napolitaanse pizza maken zal dit in ieder geval ongeacht de keuze een perfect resultaat opleveren :9
Ik ben zowel pizza-liefhebber als BBQ bourgondiër maar ik zal wel beide behouden; ik gebruik mijn bbq een 4-tal keer per week, oa om braadkip te grillen aan een ronddraaiend spit, dit gaat sws ook niet op de Gozney Arc XL, dus de keuze blijft op basis van pizza en eventueel brood, naan, …

Toch maar eens proberen plek te maken in de keuken zodat ik gemakkelijker ‘s winters of bij regenweer (België is nog steeds een garantie op geregeld een bui) ook eenvoudig pizza kan bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaak123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:26
Wacht zelf nu ook op een unold Luigi besteld bij Otto. Ben heel benieuwd:)

Zag ook deze oven bij de action voor 120 euro. Weinig info of reviews over te vinden:
https://shop.action.com/n...a8276d7b29efd31cf526fa7ac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:38
Hoi ik heb vorige week een gozney arc xl gekocht en had even een vraaagje welke gas fles raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
SteffanS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:45:
Hoi ik heb vorige week een gozney arc xl gekocht en had even een vraaagje welke gas fles raden jullie aan?
Ik heb deze voor de Koda 16. Past veel in en was geloof ik het goedkoopst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozRU3DZPb6k2nl7NSuphDeF9DP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UI5CQJBbzglugYsWz3PzClZO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Laatst online: 12-05 14:38
MennoE schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]
Zijn zo een gasflessen eigenlijk veilig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
fxs81 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:35:
[...]

Jawel hoor, staat er gewoon bij. Hij staat hier ook wel 24 buiten de koelkast (wel inclusief opbollen na de bulkrijs zo'n 5 a 6 uur voor het bakken) dus pin je niet vast op de 18 uur uit de app.

[Afbeelding]
Ja ok, maar 8-18u is wel even een verschil met de hoeveelheid gist toevoegen, ik had verwacht om met die uren vs gist te kunnen "spelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Laatst online: 14:08
[...]

[Afbeelding]
Een aangesloten gasfles moet je niet op ze zij leggen. Er kan vloeibaar gas in de leiding komen en dat is gevaarlijk .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Weet niet of de fles nu ligt voor de foto, maar je weet dat een gasfles altijd rechtop moet staan? Het gas in de fles is vloeibaar en het gasvormige gas drijf bovenop. Als de fles ligt kan vloeibaar gas uit de gaskraan komen. Niet zo lekker op je aangesloten apparaat, maar ook risico op een steekvlam.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Oh echt? Dat wist ik helemaal niet. Dank voor het opmerken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
bartsony schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Ja ok, maar 8-18u is wel even een verschil met de hoeveelheid gist toevoegen, ik had verwacht om met die uren vs gist te kunnen "spelen"
Dese website doet dit wel. Ter info:

https://www.stadlermade.com/pizza-calculator/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Guids schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Ze verkopen nu ook van de EU website naar Nederland. Dan lijkt mij dat er geen invoerrechten zijn.

Mocht je de code kunnen delen met me, heel graag! Ik probeer ook al afgelopen dagen een gozney arc xl te bestellen ergens bij de Nederlandse winkels, maar nergens is de Bone kleur te vinden.

update: nou ben benieuwd, heb hem via de eu.gozney website besteld. Hoewel een iemand bij een nederlandse shop me kon vertellen dat deze pas later worden uitgeleverd dan de bestaande pre-orders bij winkels. Heb in ieder geval 10% kunnen besparen, dus maar ook niet klagen als het iets langer duurt.
Ik heb even geïnformeerd bij ze. Ze hebben een magazijn in NL waarvandaan ze verzenden. Geen invoerrechten dus. Ze geven aan met een week te kunnen leveren, maar doorgaans sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
demonic schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:06:
[...]

De babybell smelt een stuk beter, en door de ronde plakjes lijkt het veel op 'echte' mozarella.
De dreamfarm smelt iets, maar het word niet zoals echte kaas.

Wij zijn heel benieuwd naar je sligro ervaring. :)
De Sligro vegan mozarella was geen succes... Smelt nauwelijks en smaakt "kunstmatig". Geen aanrader. Heb nog 2/3 pak over, maar ik vrees dat die niet meer gegeten gaat worden. Koud is het al helemaal niet lekker. Binnenkort maar eens een 'vegan' mozarella van de AH proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
.

[ Voor 99% gewijzigd door MWDKing op 05-05-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

bartsony schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Ik snap niet goed wat je bedoelt, als ik hem 24 tot 48 uur in de koelkast zet dan gaat er evenveel gist in als bij de 8-18 uur hier. De app geeft maar 1 hoeveelheid gist aan. Beide manieren gebruikt en buiten dat de langere koelkast rijs net even iets beter smaakt volgens de dames hier merk ik weinig tot geen verschil bij rijs na het opbollen, het vormen en bakken gaat bij beide prima.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZt6rXCc1a94iSS2NgvwPWggKjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eahrYModFJjSFWJJJ1uPZls8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Tijdje gezocht en ingelezen over verschillende mixers/kneders.

Zo'n ooni spriaal kneder (of andere alternatieven) is natuurlijk prachtig, maar die prijzen zijn toch echt een stukje te hoog voor deze hobby (heb nog meer dure hobbies namelijk🙃). Dus op zoek naar iets waar je voor een paar 100 euro toch wat deeg(3-10 bollen) mee kan maken (kleine hoeveelheden zijn vaak ook noet mogelijk met de dedicated spiraal kneders). Aangezien ik de cheape handmixer een hele tijd terug al had gesloopt met pizzadeeg en deeghaken, was in principe een multifunctionele mixer ook zeker een optie, zolang deze maar goed met deeg overweg kan.

Aantal goed bekeken in reviews specifiek voor deeg kneden. En dit waren mijn conclusies.

KitchenAid, eigenlijk te duur en niet supergoed met deeg. Een alternatieve haak helpt wat, en een sterkere variant ook, maar dat drijft de hoge basis prijs nog verder op.

Bosch MUM6 nogwat, super lelijk apparaat, kan redelijk deeg kneden (niet unaniem) maar met de aandrijving door de kom lastig schoonmaken. Veel versies met veel plastic, ook 1 met een stalen kom. Lastig te verkrijgen

Kenwood, veel varianten, de chef zou denk ik het best aansluiten bij mijn gebruik, een betere optie dan bovenstaande, vooral degelijk, maar ook weer niet unaniem goede resultaten met kneden

Maxima MPM7 (maxima beter bekend van de spiraal kneders, maar dit is de planeet mixer, ala KitchenAid en kenwood zeg maar).
Degelijk (stalen tandwielen), zou goede resultaten moeten geven met 3-8 bollen. Ook te gebruiken voor andere baksels. En eigenlijk geen slechte reviews of comments gevonden over de kneedresultaten. Daarnaast ook nog redelijk stil. Bij bol nu 369 euro. Dus over een weekje zullen we eens kijken hoe de resultaten zijn :)

Iemand nog tips voor de volgorde van ingrediënten bij zo'n type mixer? Mix/rust/mix tijden? Waar op letten om overkneden te voorkomen, ...?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaak123
Disconnection schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:55:
Ik had vorige week een elektrische BBQ gekocht (met pizzasteen) maar helaas haal ik hier niet de resultaten mee waarop ik hoopte. Nu wil ik het meteen goed aanpakken en ben ik dus op zoek naar een aparte elektrische pizza-oven. Als ik kijk naar de goedkopere opties zie ik hier in het forum de Unold Luigi veel voorbij komen (178 euro bij Otto en dan het liefst i.c.m. een biscotto pizzasteen van https://www.biscottodisorrento.it/). Nu zag ik ook de G3 Ferrari Pronto Pizza 2 minuti voor hetzelfde geld in de aanbieding bij Limango. Met welke maak ik de betere keuze of is er inmiddels een beter betaalbaar alternatief?

Reactie op @Noreia: Bedankt voor je reactie! Ik had eerder in de reacties gelezen dat Otto nu het 450 graden model verkoopt, als je de beschrijving leest staat er ook 450 graden als maximale temperatuur. En voor mij komt het juist goed uit dat het een klein model is, dus dit lijkt perfect.

Edit: Ik heb de Luigi bij Otto besteld en toch ook maar meteen een Biscotto steen. Deze is nu 47,43 euro inclusief verzendkosten bij https://www.biscottodisorrento.it met de code smile1 voor 10% korting. Hopelijk kan ik met deze combinatie nog jaren genieten van lekkere pizza's!
Welke afmetingen heb je uiteindelijk voor gekozen? Ik zie door de biscotti de biscotto niet helemaal meer 🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-05 19:29
Snaak123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Welke afmetingen heb je uiteindelijk voor gekozen? Ik zie door de biscotti de biscotto niet helemaal meer 🤷
Ik heb de 32cm x 32cm variant gekocht in 2cm dikte. Ik las hier dat dit het beste was voor de Luigi. https://www.biscottodisor...ia?variant=48641968898378
Morgen komt mijn oven binnen en hopelijk ergens begin volgende week de steen. Dan kan ik dat weekend aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 12:22

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Prulleman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:18:
Iemand nog tips voor de volgorde van ingrediënten bij zo'n type mixer? Mix/rust/mix tijden? Waar op letten om overkneden te voorkomen, ...?
De pizzabijbel. Is het standaardwerk voor wie een goede pizza wil bakken. Dan ben je in 1 keer klaar en weet je wat je moet doen en wat je niet moet doen.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Laatst online: 14:08
Disconnection schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:49:
[...]

Ik heb de 32cm x 32cm variant gekocht in 2cm dikte. Ik las hier dat dit het beste was voor de Luigi. https://www.biscottodisor...ia?variant=48641968898378
Morgen komt mijn oven binnen en hopelijk ergens begin volgende week de steen. Dan kan ik dat weekend aan de slag!
Die heb ik ook, die is perfect. Past goed en als die dikker kom je toch wel in de knoop aan de bovenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaak123
Disconnection schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:49:
[...]

Thanks! In het winkelmandje kwam er toch meteen wel meer dan een tientje bij. Zal er nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
MWDKing schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:35:
[...]

De Sligro vegan mozarella was geen succes... Smelt nauwelijks en smaakt "kunstmatig". Geen aanrader. Heb nog 2/3 pak over, maar ik vrees dat die niet meer gegeten gaat worden. Koud is het al helemaal niet lekker. Binnenkort maar eens een 'vegan' mozarella van de AH proberen.
Ik was gisteren bij toeval in de Sligro. En heb even gekeken.
Die je hebt gepakt was waarschijnlijk VioLife.

Die was bij ons ook heel erg tegen gevallen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
demonic schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:54:
[...]

Ik was gisteren bij toeval in de Sligro. En heb even gekeken.
Die je hebt gepakt was waarschijnlijk VioLife.

Die was bij ons ook heel erg tegen gevallen. ;)
Even gekeken en het merk is "zuger vegan" op basis van haver. Niet kopen dus :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 21:30
Kanonnen jongens. Ik ben verwend geworden. Vanavond kwam het ff zo uit, ristorante pizza van de dokter gegeten. Dat is bijna niet meer te eten joh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAaVefglygNUPAA6hxy341QYgnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kv7RS2Zf01o5oZepu0RaceOj.jpg?f=fotoalbum_large

Van het weekend weer zelf gebakken. Wat was het weer lekker, en dan moet ik nog zoveel leren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSjuR_Nx2H0dAdb18oLC6-ijtoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FM70XgPqXvAjfd4jhmO5GtAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9aODysWinxIQaBRNQ3PpbPGXf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhQsF4GZuzLxzWH6lmpNyKZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mosselmaniac schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:10:
Kanonnen jongens. Ik ben verwend geworden. Vanavond kwam het ff zo uit, ristorante pizza van de dokter gegeten. Dat is bijna niet meer te eten joh.
En dan te bedenken dat je het vroeger waarschijnlijk lekker vond. Ik wel tenminste.

Is op zich wel goed om als je eens kritisch bent op je eigen creaties nog eens een diepvriespizza te eten. Dan valt het opeens allemaal reuze mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaak123
jupinator schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:57:
[...]

Ik heb een Kenwood Keukenmachine Chef KVC3110S met de Kenwood KAT52.000SS deeg haak. De Chef Titanium is volgens mij het grotere broertje en zou eigenlijk beter moeten werken.

Het verschil met de standaard deeghaak is echt enorm. Met die standaard deeghaak kun je eigenlijk geen pizza deeg kneden. Worstenbroodjes kun je er wel goed mee maken :P
Heb dezelfde mixer. Ik lees op reddit dat deze spiraalhaak net wat te kort is voor de mixer. Heb jij die ervaring ook? Had ook deze gevonden, vraag me af of dit een andere is. Hierbij staat in elk geval wel aangegeven dat ie geschikt is voor de kvc3110s/kvc3100s:
https://www.kenwoodchefre...od-chef-dough-hook-spiral

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:32
Snaak123 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:37:
[...]

Heb dezelfde mixer. Ik lees op reddit dat deze spiraalhaak net wat te kort is voor de mixer. Heb jij die ervaring ook? Had ook deze gevonden, vraag me af of dit een andere is. Hierbij staat in elk geval wel aangegeven dat ie geschikt is voor de kvc3110s/kvc3100s:
Als ik pizza maak voor 4 bollen mixt hij beter dan als ik voor 2 bollen maak. Deeg kruipt ook nog wel een beetje omhoog maar veel beter dan de standaard haak. Als je geen vermogen wil uitgeven voor een spiraalmixer had ik het gewoon geprobeerd met deze haak. Heb niet echt de ervaring dat die net te kort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianD
Snaak123 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:37:
[...]

Ben zelf ook recent overgestapt op de spiraaldeeghaak. Een flinke verbetering t.o.v. standaard deeghaak, maar het is nog steeds verre van optimaal. Deeg blijft evengoed naar boven kruipen of deeg blijft onder in de kom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjpWNKKqajJhnPCdz8MNWYw11nU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9QGYF6Fvx339r6r6XLxbpVej.jpg?f=user_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-y8KR3gyeqrCbrDN-C1y7nYGKo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NUSkkVPTXJseDVkgOeBtVcXw.jpg?f=user_medium

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaak123
ChristianD schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Ben zelf ook recent overgestapt op de spiraaldeeghaak. Een flinke verbetering t.o.v. standaard deeghaak, maar het is nog steeds verre van optimaal. Deeg blijft evengoed naar boven kruipen of deeg blijft onder in de kom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft de spiraalhaak misschien een bout die je losser kunt draaien zodat ie dieper in de kom kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:32
Snaak123 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Heeft de spiraalhaak misschien een bout die je losser kunt draaien zodat ie dieper in de kom kan komen?
Planetary mixers zijn niet geschikt/ gemaakt om deeg goed te kneden, een spiraal-deeghaak kan voor verbetering zorgen echter blijft het 'aanklooien'.

Een spiral mixer maakt gebruik van een staaf, deze implementatie zorgt ervoor dat het deeg niet omhoog komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianD
Freshouttheoven schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Planetary mixers zijn niet geschikt/ gemaakt om deeg goed te kneden, een spiraal-deeghaak kan voor verbetering zorgen echter blijft het 'aanklooien'.

Een spiral mixer maakt gebruik van een staaf, deze implementatie zorgt ervoor dat het deeg niet omhoog komt.
Ik probeer mezelf ook nog steeds te overtuigen om voor de hobby een spiraal mixer aan te schaffen :-) Waarom moeten die dingen zo duur, groot en zwaar zijn (Ooni Halo is nog de meest compact en minst zwaar is)

bla di bla bla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
ChristianD schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Ik probeer mezelf ook nog steeds te overtuigen om voor de hobby een spiraal mixer aan te schaffen :-) Waarom moeten die dingen zo duur, groot en zwaar zijn (Ooni Halo is nog de meest compact en minst zwaar is)
Ik niet meer. Buiten dat het ruimte vreet en vrouwlief daar een uitgesproken mening over heeft, is met de hand je deegje maken bij mij inmiddels onderdeel van het mooie proces. Lekker met water, meel en gist kloten in die deegkrat. Verbazen dat het van een grote plakzooi rustig verandert in een mooi deegje. Heerlijk rustgevend.

Vanuit het gadgetgehalte vind ik zo'n spiraalding ook leuk hoor, zeker ook als je veel pizza's wil maken. Maar ik doe er 4 waarvan één glutenvrij. En dat is met de hand gewoon prima te doen. Maar heb je koopdrift, gewoon doen. Zelf brood maken (toegeven, dat gaat WEL in de keukenmachine) is ook leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
Gisteren verse pizzaballen gehaald bij de lokale Plus, die een grote pizza oven heeft staan. Hoorde dat je dus de ballen kon kopen die ze gebruiken voor hun in-house pizza's. Waren best goed, beter dan de koeling varianten, wel erg stevig deeg dus makkelijk mee te werken, maar ik hou van wat hoger watergehalte.
1e20 blijft duur voor wat bloem en water, maar als ik geen zin heb om het zelf te doen is het zeker een betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Zebby schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:45:
Gisteren verse pizzaballen gehaald bij de lokale Plus, die een grote pizza oven heeft staan. Hoorde dat je dus de ballen kon kopen die ze gebruiken voor hun in-house pizza's. Waren best goed, beter dan de koeling varianten, wel erg stevig deeg dus makkelijk mee te werken, maar ik hou van wat hoger watergehalte.
1e20 blijft duur voor wat bloem en water, maar als ik geen zin heb om het zelf te doen is het zeker een betere optie.
vind 1,20 eigenlijk best betaalbaar.. bij online shops zit het meer tussen de 1.50 en 2.50 per stuk, en dan komt er waarschijnlijk nog verzendkosten bij..

Als je gaat kijken enkel de kostprijs van ingredienten is alles belachelijk duur.. en -mits- ze goede kwaliteit typo 00 bloem gebruiken valt de prijs echt heel erg mee (dat zit consumenten kg prijs) al snel voor 50 cent bloem in

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianD
Prulleman schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:50:
[...]

vind 1,20 eigenlijk best betaalbaar.. bij online shops zit het meer tussen de 1.50 en 2.50 per stuk, en dan komt er waarschijnlijk nog verzendkosten bij..

Als je gaat kijken enkel de kostprijs van ingrediënten is alles belachelijk duur.. en -mits- ze goede kwaliteit typo 00 bloem gebruiken valt de prijs echt heel erg mee (dat zit consumenten kg prijs) al snel voor 50 cent bloem in
Voor 6 pizza's gebruik ik nu 1 kg bloem en 2 gram gist. Als ik dit omreken, dan is zelf deeg maken een stuk goedkoper dan 7,20 (6 x 1,20). Begrijp het gemak wel, maar bij zelf maken weet ik in ieder geval wat er in zit en dat het zoutgehalte ook niet te hoog is.

1 kg goede Typo 00 bloem = 2,50 - 3,00
Gedroogde gist dr Oetker 21 gram = 10 cent (3 x 7 gram bij AH is 0,99)
15 gram zout = 0,01 (Keukenzout 1 kg bij AH is 0,79)
650 ml Water
Totaal kosten (exclusief stroomkosten): +- 2,75 euro

Qua toppings kunnen de kosten altijd flink oplopen.

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
ChristianD schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Het formaat weerhoudt mij ook om er een te kopen haha. Ik heb er wel ervaring mee, en het eindresultaat is ongeëvenaard (wanneer je een fijnproever bent) vergeleken met de hand kneden of een Planetary mixer.

Betreft prijs koop je een goede spiral mixer met ketting en AC motor voor het leven, en valt hierdoor de relatief hoge aankoopprijs omgerekend imo wel mee.

Een Ooni Halo ziet er strak uit en is relatief compact vergeleken met de meer traditionelere spiral mixers echter heb ik sterk mijn twijfels over de levensduur door de gebruikte onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
  • Laatst online: 17:54
Als ik de ruimte had om permanent een 30kg apparaat in de keuken neer te zetten, dan werd het sowieso een dedicated kneder. De Ooni biedt voor mij de flexibiliteit van pakken en opbergen. Ik moet in de kelder ook nog een trapje af en hij staat nog op een plank. Wel fijn dat ie dan slechts 15kg weegt! Hopelijk gaat ie lang mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toffeltje
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:08
Freshouttheoven schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Het formaat weerhoudt mij ook om er een te kopen haha. Ik heb er wel ervaring mee, en het eindresultaat is ongeëvenaard (wanneer je een fijnproever bent) vergeleken met de hand kneden of een Planetary mixer.

Betreft prijs koop je een goede spiral mixer met ketting en AC motor voor het leven, en valt hierdoor de relatief hoge aankoopprijs omgerekend imo wel mee.

Een Ooni Halo ziet er strak uit en is relatief compact vergeleken met de meer traditionelere spiral mixers echter heb ik sterk mijn twijfels over de levensduur door de gebruikte onderdelen.
Is de smaak echt beter dan met de hand kneden? Wij hebben als we klaar zijn met onze verbouwing wel plek voor zo'n apparaat (of er dan nog geld over is is natuurlijk een tweede O-) ). Tot nu toe vind ik met de hand kneden wel leuk, het is fijn om te zien hoe het deeg zich ontwikkelt. Maar een spiraalmixer klinkt wel makkelijk, en als de smaak ook echt beter is, is het misschien toch wel een overweging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Toffeltje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:04:
[...]

Is de smaak echt beter dan met de hand kneden? Wij hebben als we klaar zijn met onze verbouwing wel plek voor zo'n apparaat (of er dan nog geld over is is natuurlijk een tweede O-) ). Tot nu toe vind ik met de hand kneden wel leuk, het is fijn om te zien hoe het deeg zich ontwikkelt. Maar een spiraalmixer klinkt wel makkelijk, en als de smaak ook echt beter is, is het misschien toch wel een overweging waard.
Het antwoord is genuanceerd en hangt af van de werkwijze waar jouw voorkeur naar uitgaat.

Wanneer je meer smaak wilt dien je het deeg langzaam te laten rijpen, een pre-ferment te gebruiken of typo 1 bloem te mixen met typo 00.

Waar het voornamelijk omgaat is de textuur, met een spiral mixer creëer je het beste/ sterkste glutennetwerk wat weer voor een mooie luchtige deegje zorgt.

Door met de hand te kneden, het deeg langzamer te laten rijzen en een aantal keer fold en stretch toe te passen kom je ook redelijk in de buurt, echter vergt dit meer tijd en handelingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Freshouttheoven op 09-05-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:48
Ik heb een Kamado met pizzaatjes, een G3 Ferrari pizza oven en ik heb al jaren het idee om een Ooni Koda 16 aan te schaffen. Kamado vreet veel te veel kolen en gebruik ik niet voor pizza’s Ferrari wordt net niet heet genoeg voor echt goede pizza’s maar op zich niet verkeerd. Zonde van het geld om nog weer een apparaat aan te schaffen of wel echt een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:05
Civic09 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:41:
Ik heb een Kamado met pizzaatjes, een G3 Ferrari pizza oven en ik heb al jaren het idee om een Ooni Koda 16 aan te schaffen. Kamado vreet veel te veel kolen en gebruik ik niet voor pizza’s Ferrari wordt net niet heet genoeg voor echt goede pizza’s maar op zich niet verkeerd. Zonde van het geld om nog weer een apparaat aan te schaffen of wel echt een aanrader?
Wat wil je horen ? Wil je de beste pizza’s , heb je een Ooni Koda 16 nodig . Wil je er geen geld aan uitgeven en iets mindere pizza’s , dan laat je het bij wat het is.

Verschil in kwaliteit is in ieder geval duidelijk merkbaar en dan is Koda gewoon top of The Bill. Je kan nu nog bestellen voor het zomer seizoen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:02
Zo hier liggen de deegbollen weer in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SkacbSf4NA7XQeXfU7B9heO-7k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/savkKXKd6p5U5F1G7ESVZ0wP.jpg?f=user_large

Sinds een week of twee staat er een Maxima MPM7 op het aanrecht. Lang getwijfeld om een kitchenaid te kopen, maar de ervaringen met deeg zijn vaak wat minder. Ook een spiraalkneder is even voorbij gekomen maar daarvoor bak te weinig.

Erg blij met de Maxima. Voelt echt solide aan en deeg blijft mooi onderin en kruipt niet omhoog. Vandaag ruim 1 kilo bloem (totale deeg ruim 1,6 kilo) erin en dat gaat echt moeiteloos op standje 3. Waar mijn oude lidl machine al moeite had met 500 gram bloem.

Machine blijft netjes staan. Mag ook wel met 17 kilo gewicht.

Morgen lekker moederdag pizzas maken in hartvorm. Ben benieuwd. :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:07
Ik zou dan nog even doorsparen voor een effeuno: die kan je ook in de winter binnen gebruiken en is nog net een stap beter als de ooni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:41
Met een g3 kan je eigenlijk al best goede pizza's mee maken, lukt dat nu al?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:22
base_ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Ik zou dan nog even doorsparen voor een effeuno: die kan je ook in de winter binnen gebruiken en is nog net een stap beter als de ooni.
Effeuno N3 zit rond dezelfde prijs dus doorsparen is misschien niet eens nodig. Wel duidelijk minder cool dan een Ooni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:05
base_ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Het is maar wat je wilt . De Effeuno kan je weer niet lekker verplaatsen en in de zomer in de tuin zetten op een leuke plek .

Ik kies daarvoor toch de Ooni. Zodat die lekker naast mijn lounge kan staan in de zomer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
MaStar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Het is maar wat je wilt . De Effeuno kan je weer niet lekker verplaatsen en in de zomer in de tuin zetten op een leuke plek .

Ik kies daarvoor toch de Ooni. Zodat die lekker naast mijn lounge kan staan in de zomer .
Een EffeUno vind ik net zo hanteerbaar als de Koda 16.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• base_
MaStar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bJJ6RJOZxm9EFqr5sejPSjnghI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExSI8aW176uD2lTRnCBis97k.jpg?f=fotoalbum_large

De effeuno past mooi op een ikea kar op wielen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:48
MaStar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Wat wil je horen ? Wil je de beste pizza’s , heb je een Ooni Koda 16 nodig . Wil je er geen geld aan uitgeven en iets mindere pizza’s , dan laat je het bij wat het is.

Verschil in kwaliteit is in ieder geval duidelijk merkbaar en dan is Koda gewoon top of The Bill. Je kan nu nog bestellen voor het zomer seizoen ;)
Oké, een Ooni Koda dus. Alleen is de Koda 2 14 onlangs geïntroduceerd. Nog nergens in de winkel te vinden maar wel online te bestellen. Verbrandingssysteem schijnt flink beter te zijn waardoor de steen veel gelijkmatiger verwarmd wordt.. Tsja, ga je dan voor 449 voor een Koda 2 14 of haal je voor 50 euro meer een 16 van de vorige generatie bij de Hornybach…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Nu online
Civic09 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Oké, een Ooni Koda dus. Alleen is de Koda 2 14 onlangs geïntroduceerd. Nog nergens in de winkel te vinden maar wel online te bestellen. Verbrandingssysteem schijnt flink beter te zijn waardoor de steen veel gelijkmatiger verwarmd wordt.. Tsja, ga je dan voor 449 voor een Koda 2 14 of haal je voor 50 euro meer een 16 van de vorige generatie bij de Hornybach…..
Tja, ik vind de Koda 16 wel fijn omdat je ruimte zat hebt om de pizza op de steen te draaien, dat wordt me de 14 alweer wat lastiger denk ik. Daar heb ik hem nooit op uitgezocht, maar wel een onverwacht pluspunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Vandaag weer pizza gebakken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQOMbecQiGNBiPRrrzwl_Z90rjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x66HCLXgtp10tJ7ziLuqgD9K.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nog een paar bollen (al volledig gerezen) over, wat doen jullie daarmee? Ik heb ze terug in de koelkast gezet en wellicht morgen wat broodjes mee bakken, maar benieuwd naar inspiratie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:02
Yaay schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:19:

Maar nog een paar bollen (al volledig gerezen) over, wat doen jullie daarmee? Ik heb ze terug in de koelkast gezet en wellicht morgen wat broodjes mee bakken, maar benieuwd naar inspiratie!
Ik had er laatst ook over. Heb daar platbrood voor bij de curry van gemaakt. Knoflook persen en beetje olijfolie mengen. Dan gewoon pizzabodem maken en halverwege instrijken met knoflook olie. Heerlijk.

Had de eerst fout gemaakt om meteen met knoflook olie in te strijken. Die werd keihard. Eerst even bodem half gaar bakken en dan olie werkte perfect.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:57
Beetje plat maken, parmigiano erop eventueel een uitje, oregano en dichtrollen. Soort baquette. Oven iets lager dan pizzastand maar wel hoger dan gewone oven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhWxMcVbFd38LjPLLoM44j_ay1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCdhcbavdR24wRm9MAO9Humm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLfHKJ7D8ZbAaNUEm6wb67Jg65Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKKdlRa30ea7K90NyIT18BGU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:17

headout

Oi oi!

[b]Yaay schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:19:
Beetje olijfolie erop, en dubbel vouwen. De olijfolie zorgt ervoor dat het deeg niet gaat plakken. Afbakken, en daarna kan je ze openvouwen en heb je een lekker broodje dat je kan vullen met mozzarella, tomaat, rucola, Italiaanse ham et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Civic09 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Hier een zeer tevreden gebruiker van de Karu2 (12") die ik alleen houtgestookt gebruik. Kan wel gas op maar ik vind hout leuk. Ik zou zelf dan eerder voor de nieuwe generatie 14 gaan dan voor de oude 16 als ik een nieuwe oven op gas moest kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Laatst online: 10:28
Ik heb zojuist mijn Effeuno N3 ontvangen en ben hem nu aan het inbranden (300 graden, 40 minuten) met de Biscotto-steen erin. Is het bij jullie ook zo dat er flink wat rook vrijkomt, vooral als je de klep opent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianD
impactftw schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:08:
Ik heb zojuist mijn Effeuno N3 ontvangen en ben hem nu aan het inbranden (300 graden, 40 minuten) met de Biscotto-steen erin. Is het bij jullie ook zo dat er flink wat rook vrijkomt, vooral als je de klep opent?
Heb zelf de P134HA en die rookte ook flink. Ik vermoed dat het komt door mogelijk gebruik van een beschermende olie aan de binnenkant vrij komt. Daarnaast merkte ik zo ie zo dat de steen best wel wat vocht vrijliet. Mijn handleiding gaf ook aan dat je het in stappen moest inbranden. Dit was ook de reden dat ik het inbranden zelf buiten heb gedaan.

1) Verhoog de temperatuur van de steen naar 50 graden
2) Meet met een infrarood thermometer de steen tot de temperatuur is bereikt
3) Wacht 10 minuten op deze termperatuur
3) Verhoog de termperatuur met 50 graden
4) herhaal stappen 2,3 en 4 tot de temperatuur van 500 graden

[ Voor 3% gewijzigd door ChristianD op 12-05-2025 17:00 ]

bla di bla bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:26
Hmm begin nu te twijfelen tussen een effeuno en een Koda16 of fat tony van burnhard.... Oorspronkelijke plan is bij de loungeplaats in de zomer, maar als die effeuno zoveel beter is en in de winter gebruikt kan worden...!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Iseo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:54:
Ik ben zelf nog aan het zoeken naar wat het beste type houtskool en hout is voor de Ooni? En welke verhouding gebruiken jullie? Wie kan mij verder helpen?
Hier dezelfde vraag. Volgens mij Wim je grote stukken zodat er zuurstof tussendoor kan... Maar hoe groot?

Volgende keer wil ik ff testen met Kamado Joe Big Block. Dat zijn heel grote stukken houtskool.... Dus maar ff zien of dat werkt.

Temperatuur blijft wel lastig met hout vind ik. Houtje erop en hij si lekker heet. Maar soms gaat de pizza gewoon te hard. En soms ook weer niet. Blijft zoeken hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 07:05
wowly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:09:
Hmm begin nu te twijfelen tussen een effeuno en een Koda16 of fat tony van burnhard.... Oorspronkelijke plan is bij de loungeplaats in de zomer, maar als die effeuno zoveel beter is en in de winter gebruikt kan worden...!
Ik heb de koda 16 lang op de verlanglijst gehad maar afgelopen black friday toch de effeuno P134HA gekocht. Ook voor de reden dat ik het hele jaar pizza wil kunnen eten. Ongeveer elk weekend dus. Nog geen moment spijt van gehad. Lekker makkelijk dat elektrisch verwarmen. En maak er ook vaak baguettes in. Zeker de hoge variant pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Ok de hoge variant dus. Ga op zoek voor een goede deal. Misschien tips voor goede adressen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:44
Was van plan m'n Roccbox pas na m'n verhuizing weer uit de doos te halen, maar met het fijne weer dit weekend kon ik het niet laten :)

Zelfde poolish 65% hydratatie recept als dat ik een paar pagina's terug heb gedeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXQbFSWs5VHQjBFlnq8r9tmyfCU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e8MzQ2H0dDJ2gwda1GsiI8gq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LLxUzsAD7xmttPSDgXe-04Bxpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUC2go1gTtNGWrM0BebpMURS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FietsFanaat33
wowly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:53:
Ok de hoge variant dus. Ga op zoek voor een goede deal. Misschien tips voor goede adressen?
Ik had 'm van pizzastore. Voor aanbieding moet je wss wachten tot BF. Dan gaat er 10% vanaf. Italieplein heeft 'm ook. Je kunt 'm maar op een paar sites kopen. Gewoon een tijdje in de gaten houden. Mss komt er eerder ook nog een aanbieding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Waah schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Hier dezelfde vraag. Volgens mij Wim je grote stukken zodat er zuurstof tussendoor kan... Maar hoe groot?

Volgende keer wil ik ff testen met Kamado Joe Big Block. Dat zijn heel grote stukken houtskool.... Dus maar ff zien of dat werkt.

Temperatuur blijft wel lastig met hout vind ik. Houtje erop en hij si lekker heet. Maar soms gaat de pizza gewoon te hard. En soms ook weer niet. Blijft zoeken hier.
Die bigblock gaat niet passen hoor. Ik warm de Ooni altijd op met houtskool, brokken zo groot als een kleine vuist is wel de max. Daarna houtjes erbij tot hij op 400+ graden is en dan per pizza meestal 1 houtje erbij zodat je een mooie vlam over de pizza hebt. Als de pizza klaar is houtje erop, volgende pizza maken en dan weer een houtje erbij als die erin gaat. Wat foto's ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WANwPcb_c760fKlMchuZ70Ou5W0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rr4khpMjVph23RXpje8Xd6Oj.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fX3QMHV3i9MAgKX4HzM8e1KnsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aEBXXXVYb5kSsysuo1zQEmTt.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zya8UUyHzdVzLELxOlb89J6FPkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nfy929bh28drpzHhFQffjR5.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52
Recrush schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:57:
Was van plan m'n Roccbox pas na m'n verhuizing weer uit de doos te halen, maar met het fijne weer dit weekend kon ik het niet laten :)

Zelfde poolish 65% hydratatie recept als dat ik een paar pagina's terug heb gedeeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Linkje naar dat recept voor de luiere mensen onder ons.

Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Welke bloem zou men aanraden in combinatie met een pizza steel in een normale oven op 300 graden? En hydratatie?

Afgelopen weekend heb ik weer eens pizza’s gebakken met Caputo Pizzeria en 63% hydratatie, 36 uur in de koelkast, 5 uur op kamertemperatuur. Op zich een mooi en handelbaar deeg, maar de pizza’s bleven een beetje bleekjes en ook wat slapper dan ik gewend ben. Ik las al dat dit vaker voorkomt met 00 bloem op ‘lage’ temperatuur.

Het deeg moet nog wel 1-3 dagen kunnen blijven liggen zonder een plakkerige bende te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Kevinns op 13-05-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op latere temperaturen wordt toch vaak olijfolie gebruikt om te helpen bruinen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
wowly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:53:
Let op dat op sommige sites alleen de oude versie wordt verkocht. Nieuwste model is de pro met verbeterde isolatie, thermostaat en digitale temperatuur display. Ook is de verlichting achterin gemonteerd i.p.v. de zijkant. Misschien dat je de oude variant we tegen een oude voorraad prijs kunnen vinden.

De hoge variant heeft, naast de mogelijkheid tot ook brood bakken, ook als voordelen dat de pizza minder snel verbrand doordat het element iets hoger zit en je minder snel het plafond raakt bij de pizza’s in de oven schuiven.

https://www.effeuno.biz/e...a-pro-en/p134h-509-copia/

bla di bla bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
ChristianD schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Let op dat op sommige sites alleen de oude versie wordt verkocht. Nieuwste model is de pro met verbeterde isolatie, thermostaat en digitale temperatuur display. Ook is de verlichting achterin gemonteerd i.p.v. de zijkant. Misschien dat je de oude variant we tegen een oude voorraad prijs kunnen vinden.

De hoge variant heeft, naast de mogelijkheid tot ook brood bakken, ook als voordelen dat de pizza minder snel verbrand doordat het element iets hoger zit en je minder snel het plafond raakt bij de pizza’s in de oven schuiven.

https://www.effeuno.biz/e...a-pro-en/p134h-509-copia/
Haha grappig dat je dat zegt. Heb vanmiddag wat rondgebeld en een bedrijf (zeer aardige man!) had nog enkele oudere modellen staan. Aangezien mijn budget wat beperkingen heeft gaf hij opeens aan een van die modellen met transport"schade" te hebben (cosmetisch) die hij met een korting kan aanbieden. Is me dat even fijn! Hopelijk is het wat, lijkt me geen verkeerde investering want tweedehands waren ze nog steeds erg duur (9 jaar oud gewoon 500 euro) dus de afschrijving is laag.

Idd niet digitaal, maar ik heb een gevoel dat apparatuur dat langdurig deze enorme temperaturen straalt wel een invloed heeft op digitale circuits. Analoog hoeft in dit geval niet perse minder te zijn misschien?

Dankzij jullie adviezen allemaal, dus allen superbedankt tot zover!
Iemand nog een tip voor een kost effectieve kar voor de oven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FietsFanaat33
wowly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:11:
[...]

Haha grappig dat je dat zegt. Heb vanmiddag wat rondgebeld en een bedrijf (zeer aardige man!) had nog enkele oudere modellen staan. Aangezien mijn budget wat beperkingen heeft gaf hij opeens aan een van die modellen met transport"schade" te hebben (cosmetisch) die hij met een korting kan aanbieden. Is me dat even fijn! Hopelijk is het wat, lijkt me geen verkeerde investering want tweedehands waren ze nog steeds erg duur (9 jaar oud gewoon 500 euro) dus de afschrijving is laag.

Idd niet digitaal, maar ik heb een gevoel dat apparatuur dat langdurig deze enorme temperaturen straalt wel een invloed heeft op digitale circuits. Analoog hoeft in dit geval niet perse minder te zijn misschien?

Dankzij jullie adviezen allemaal, dus allen superbedankt tot zover!
Idd, ik ben juist blij met analoog en heb hier bewust voor gekozen. Dat werkt tenminste altijd. Waarom zou je in godsnaam tot op de graden precies willen instellen. En reken maar dat dat digitaal idd sneller kapot gaat en dan zit je ermee te kijken.

Ook gaat analoog instellen veel sneller. Waar je met (vervelende) touchsxreen veel langer bezit bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DRaD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:57
Na hier veel te hebben gelezen, ook maar tot aanschaf van een Unold Liuigi overgegaan.

Mijn gebruikte bloem (Polselli farina) kwam niet voor in de calculator, was verder ook niet veel over te vinden. Uiteindelijk prima deeg mee kunnen kneden. Na het opbollen gelijk in de Ikea bakjes in de koelkast, na zo’n 12 uur nog 8 uur buiten de koelkast gelaten.

Van de 7 bollen is er maar 1 gescheurd bij het stretchen, had ik zeker erger verwacht!

De steen van de Unold was eigenlijk te heet, had ik hier ook al over gelezen. Desondanks toch een paar lekkere pizza’s uit dit apparaat kunnen krijgen!

Bedankt voor het delen van alle tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COm8d65VvREqMMGMd-Gs9BBKGlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pINqUaZbfV7EOSi8ChEdHTme.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKc1rph__uw74bZm19dKiw8Nk8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO6qKUwPM8hGoBZ748UycUy5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMxBb8qjFokm0_NZjoTy5S9ESIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hxVGGkLN5BCpXWMqmCEoZHd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf2cjr1YE9Q3hXX1NFQwpH1tuFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJkp1tQh3esgZPVhk3jwUxyc.jpg?f=fotoalbum_large

psn drad83

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
wowly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:11:
[...]
De Ikea Brohr base_ in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2", past mijn pizzadeeg krat precies naast ook

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wowly
Nou de kogel is door de kerk hoor, er komt een Effeuno P134HA oude analoge model met minimale schade (net zichtbare ingedeukte paneeltje achter de deur) wat we fijn op een karretje gaan zetten en in de zomer de overschotten van de zonnepanelen gaan gebruiken om heerlijke pizza's te gaan maken :)

Ik heb al een karretje gevonden (niet de ikea bror maar misschien dat dat nog komt) en nu wat ander spul kopen zoals een pizza schep. Was van plan een paar kant en klare deegbollen te kopen om mee te beginnen, eens kijken waar ze dat bij ons in de buurt verkopen.

Hij wordt volgende week pas verzonden, dus we hebben nog wat tijd voor de voorbereidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:57
Tijd voor voorbereidingen -waaronder dus ook pizzadeeg maken natuurlijk. Het is echt een klein klusje. Gebruik de pizza app voor het recept met een dag of twee/drie in de koelkast en je weet niet wat je proeft ten opzichte van een kant en klaar bol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:46
Ik bak normaal altijd brood, maar vanavond pizza! En had hier eerder al eens beloofd dan (meer) foto's te posten, ook van de onderkant en zijkant, en heb ook wat tweaks ten opzicht van vorige keer gedaan. Besloot vanmorgen dat ik pizza wilde vanavond, dus deegje wel wat sneller dan normaal gemaakt met wat meer gist en minder fermentatie, maar eindresultaat was echt wel mega lekker. Dit keer pizzasteen een uur laten voorverwarmen op 300gr, in plaats van 275 en wat korter voorverwarmen. Denk dat dit het grootste verschil maakte in de rijs van de korst.

Deeg: T65 bloem label Rouge, 75-78% hydratie, iets meer gist dan normaal omdat ik weinig tijd had, paar keer omgeslagen na autolyse en 12 uur bulk ferment deels in de koelkast (normaal doe ik 24h ferment), bollen ongevuur 2 uur van tevoren 2x gevormd. T65 LR zorgt ook voor goudgele kruim.

Pizza gevormd in wat semola en bloem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTf5I3exhH1QV8gMNCd5Z3YrTgQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mUN3TlJBVNC69deWOTAW9Hhx.jpg?f=user_large

Simpel beleg met wat leftovers (mozzerella, grana padano, blikje tomatensaus van vakantie en salami)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwGg2I0E6RLjQhxV3fYol1blu4A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iEU0DlFzZghXNl8jiFqcyjEy.jpg?f=user_large

Gebakken, korst lekker 'ontploft' :P . Was super luchtig, dun en krokant, heel smakelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8qFQYWraGWfdCG66Neb2zODvkA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R4OUx5ENTqrllghpLrCU8SUc.jpg?f=user_large

Onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9htsHnDO_gMkeK1mqdB6AP-FG3I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5yrC0uhhz7qf0czpLaB8KVL7.jpg?f=user_large

Kort doorgesneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqbebnRBWsQBY6vzWIKnwmfnChQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tba06uzGNW4HDf73sTU0xkwG.jpg?f=user_large

Erg blij met het resultaat in ieder geval, echt enorm lekker, ondanks de bij elkaar geraapte toppings.

Wat zou ik volgende keer anders doen?
- Langer van tevoren deeg maken, maar eerlijk gezegd smaakte het nu ook al enorm goed
- Wat meer aandacht aan toppings besteden, misschien lekkere mortadella halen, burrata, of goede ham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
coinman63 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:23:
Tijd voor voorbereidingen -waaronder dus ook pizzadeeg maken natuurlijk. Het is echt een klein klusje. Gebruik de pizza app voor het recept met een dag of twee/drie in de koelkast en je weet niet wat je proeft ten opzichte van een kant en klaar bol.
Ok, ik ga het proberen. Nog veel te leren maar goede adviezen mag ik van mezelf niet in de wind slaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Kent men de Doughminator app al? https://apps.apple.com/nl...za-dough-pro/id6745183523

Als relatieve leek vond ik de veelgenoemde apps en websites niet super duidelijk. Bijvoorbeeld, 6 uur rijzen op kamertemperatuur, maar tel je daar de kneed- en stretch-and-fold-tijd bij op?

Deze app vul je in en hij komt met een ingrediëntenlijst en volledig stappenplan, plus timers die gaan lopen met een druk op de knop. Het is helaas wel een abonnement en vrij duur voor wat het is met 2,50 euro per maand. Maar als totale beginner is het best leuk om een paar keer te gebruiken. Eerste week is gratis.
Pagina: 1 ... 107 108 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.