Eraf schrapen wat je kunt en dan de oven op vol vermogen. Alle resten verbranden dan.sjors123 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:56:
Bij het bakken van een pizza in mijn gozney is tijdens het draaien van de pizza, de bodem gescheurd. Gevolg: een grote t….gbende op de pizzasteen. Iemand een tip hoe ik deze het beste kan schoonmaken?
Opstoken tot ca. 500C, en dan 10-15min wachten, dan is alles zo schoon door pyrolyse.sjors123 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:56:
Bij het bakken van een pizza in mijn gozney is tijdens het draaien van de pizza, de bodem gescheurd. Gevolg: een grote t….gbende op de pizzasteen. Iemand een tip hoe ik deze het beste kan schoonmaken?
Hier ook broodbakker vanwege glutenallergie vrouw. Ik gebruik een Sharp heteluchtoven, een R-971. Werkt prima.Farrell schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:28:
[...]
Jij als broodbakker, wat voor een oven heb je dan?
Afkrabben met z'n mesje (heel voorzichtig( en de rest schoonbranden. Ik had vanmiddag een te volle pizza waardoor er beleg afschoof tijdens het in de oven schuiven. Vlek gaat niet weg maar kan niet zoveel kwaad als hij niet al te groot issjors123 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:56:
Broodbakker hier ook (meestal zuurdesem). Die broodjes bak ik het liefste in de de normale keukenoven, maar wel met een soort van een dutch oven erin.Farrell schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:28:
[...]
Jij als broodbakker, wat voor een oven heb je dan?
Pizza's gaan 't beste met een echte pizzasteen in een laaiend hete oven (350 tot 500°C afhankelijk van het type pizza). Zojuist vers van de pers:
![]() |
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Ik ben van plan binnenkort eens een poolish-pizzadeeg te proberen en heb daar een paar vragen over de rijstijden. Volgens de Pizza Dough App maak ik eerst een poolish die ik 18 uur in de koelkast laat staan. Daarna voeg ik de rest van de ingrediënten toe, kneed ik het deeg af en laat ik het nog zo’n 3 uur op kamertemperatuur rijzen voordat ik bolletjes deel en ze nóg even laat rusten.
Echter, op allerlei sites en in video’s zie ik dat pizzabakkers hun deeg na het vormen van de bolletjes wéér 20 uur (of langer) in de koelkast zetten voor een tweede lange koude rijs.
• Is die extra 20‑uur koeling na het opbollen écht nodig als je al een 18‑uur poolish en 3‑uur kamerrijst hebt gedaan?
Echter, op allerlei sites en in video’s zie ik dat pizzabakkers hun deeg na het vormen van de bolletjes wéér 20 uur (of langer) in de koelkast zetten voor een tweede lange koude rijs.
• Is die extra 20‑uur koeling na het opbollen écht nodig als je al een 18‑uur poolish en 3‑uur kamerrijst hebt gedaan?
![]() | ![]() |
Zeker , maar is wel meer log en zwaar dan de Ooni 16base_ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:44:
[...]
[Afbeelding]
De effeuno past mooi op een ikea kar op wielen 😉
Verplaats je niet zo makkelijk
Niet zwaarder dan een gasfles, of een zak pellets, toch;)MaStar schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:27:
[...]
Zeker , maar is wel meer log en zwaar dan de Ooni 16![]()
Verplaats je niet zo makkelijk
Meer rijstijd van het finale deeg = meer smaak, en een malser brood (vanwege de afbraak van het glutennetwerk). Dat laatste is dan weer afhankelijk van de w-waarde (of eiwitgehalte) van het bloem. Meer eiwitten -> langer rijzen.impactftw schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:40:
Ik ben van plan binnenkort eens een poolish-pizzadeeg te proberen en heb daar een paar vragen over de rijstijden. Volgens de Pizza Dough App maak ik eerst een poolish die ik 18 uur in de koelkast laat staan. Daarna voeg ik de rest van de ingrediënten toe, kneed ik het deeg af en laat ik het nog zo’n 3 uur op kamertemperatuur rijzen voordat ik bolletjes deel en ze nóg even laat rusten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar...
Lang rijzen (met weinig gist) maakt de poolish overbodig. Zonder poolish en lang rijzen maak je het gehele deeg eigenlijk een poolish. Het enige waar een poolish dan nog goed voor kan zijn, is dat je een geijkt startpunt hebt voor het finale deeg.
Vandaag de eerste keer de Ooni Kura aan voor pizza, met kant en klaar deeg want te weinig tijd.
De baas wilde prosciutto, dat zag er zo uit:
:strip_exif()/f/image/F7B9iFqpeY2wUpHURDxnNc48.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had nog wat pulled chicken van de Kamado liggen met wat cheddar en bbq saus.
:strip_exif()/f/image/AAqH2BoKmw1px1JztHkqfMal.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XcTGzlXzdlPFZicWgtNVNQZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al niet slecht voor een eerste keer, geen grote brandplekken maar de bodem had iets meer warmte kunnen hebben. Volgende keer wat langer doorstoken voordat we beginnen met bakken.
De baas wilde prosciutto, dat zag er zo uit:
:strip_exif()/f/image/F7B9iFqpeY2wUpHURDxnNc48.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had nog wat pulled chicken van de Kamado liggen met wat cheddar en bbq saus.
:strip_exif()/f/image/AAqH2BoKmw1px1JztHkqfMal.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XcTGzlXzdlPFZicWgtNVNQZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al niet slecht voor een eerste keer, geen grote brandplekken maar de bodem had iets meer warmte kunnen hebben. Volgende keer wat langer doorstoken voordat we beginnen met bakken.
Mezelf een vervroegd verjaardagscadeau gegund en een nieuwe pizzaoven gekocht, de Cozze 17 inch op gas.
Gisteren gelijk uitgeprobeerd, mijn deeg was nog iets te stug dus pizza's bleven wat klein. De hitte en dus baksnelheid van de oven kwam wel echt in de buurt van de houtgestookte, stenen pzizaoven die ik in ons oude huis gebruikte. Merk wel dat de steen van Cozze veel tijd nodig heeft om terug op te warmen na het bakken. Ga toch het losse deurtje bestellen om dit te verbeteren, irritant dat die er niet standaard bij zit.
En een groter meubel want dit past nét
:strip_exif()/f/image/Ss4W0RktNKCcfGNc0MUz2hdm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qgQQbGpQwOF1lzCh5jtvGgn4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DKjKNSDGtMQ92Hm5HUI8V1HJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren gelijk uitgeprobeerd, mijn deeg was nog iets te stug dus pizza's bleven wat klein. De hitte en dus baksnelheid van de oven kwam wel echt in de buurt van de houtgestookte, stenen pzizaoven die ik in ons oude huis gebruikte. Merk wel dat de steen van Cozze veel tijd nodig heeft om terug op te warmen na het bakken. Ga toch het losse deurtje bestellen om dit te verbeteren, irritant dat die er niet standaard bij zit.

:strip_exif()/f/image/Ss4W0RktNKCcfGNc0MUz2hdm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qgQQbGpQwOF1lzCh5jtvGgn4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DKjKNSDGtMQ92Hm5HUI8V1HJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M3QKS5jjur1Ky3FDJv3w4ice.jpg?f=fotoalbum_large)
@Pixelmagic ziet er goed uit! je hebt ze mooi rond gekregen, welk recept heb je gebruikt?
Dat zei ik al, die van AH uit de koelingFreezhost schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:16:
@Pixelmagic ziet er goed uit! je hebt ze mooi rond gekregen, welk recept heb je gebruikt?
vraagje, ik ben een beetje aan het kijken hoe ik mijn deeg kan verbeteren, gisteren na een bulk rijs van 3 dagen opgebold en een uur of 7 op kamer temp, het deeg was behoorlijk zacht/slap. de bollen zijn dan ook erg plat (beetje uitgezakt). Het was op zich nog goed te behandelen, maar je hebt dan vrij snel het juiste formaat zonder er veel moeite voor te doen. Het eindresultaat was best goed, redelijk wat lucht in de rand en prima smaak. Maar het kan een stuk luchtiger en krokanter als ik hier zo rond kijk.. De keer ervoor was kortere (5 uur) bollen op kamer temp, en toen waren de bollen eigenlijk nog te klein en te weinig lucht (maar ook wel weer echt plat in het deegkrat.
64%, Le 5 Stagioni W310 meel, 0.09 active dry, 2.5% zout
zou dit kunnen komen, door te lang of te kort kneden, de caputo gedroogde gist (vrij groot potje) paar comments hier gelezen dat dit niet de beste gist is.
64%, Le 5 Stagioni W310 meel, 0.09 active dry, 2.5% zout
zou dit kunnen komen, door te lang of te kort kneden, de caputo gedroogde gist (vrij groot potje) paar comments hier gelezen dat dit niet de beste gist is.
Sorry overheen gelezen, het is maandagochtendPixelmagic schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:19:
[...]
Dat zei ik al, die van AH uit de koelingWe hadden geen tijd om zelf te maken.

Ik heb mijn pizza oven (Le Feu Turtle Motion 18” Gas Pizza Oven) nu met gasfles in een kleine schuurtje (in de tuin) staan. Het staat dan in ieder geval niet in de regen. Het neemt echter wel erg veel plek in in het schuurtje want het is best een grote zware pizza oven (met draaibare steen etc).
Ik wil eigenlijk de pizza oven op een verrijdbare kar zetten zodat ik ruimte heb in het schuurtje en de pizza oven ook wat dichter bij de eettafel kan rijden in de tuin.
Ik zie dat er best wel wat van die verrijdbare karretjes zijn (bv van steigerbuizen) maar die hebben geen afdakje. Ik ben bang dat als ik de pizza oven onder een zeiltje leg dat dat niet goed is voor de levensduur. Het liefst is het karretje ook wat breder zodat ik er nog een grillplaat naast kan zetten.
Wat zou een goede oplossing zijn?
Ik wil eigenlijk de pizza oven op een verrijdbare kar zetten zodat ik ruimte heb in het schuurtje en de pizza oven ook wat dichter bij de eettafel kan rijden in de tuin.
Ik zie dat er best wel wat van die verrijdbare karretjes zijn (bv van steigerbuizen) maar die hebben geen afdakje. Ik ben bang dat als ik de pizza oven onder een zeiltje leg dat dat niet goed is voor de levensduur. Het liefst is het karretje ook wat breder zodat ik er nog een grillplaat naast kan zetten.
Wat zou een goede oplossing zijn?
Tip voor de steen: vervangen door 'n biscotto. Scheelt enorm, zowel voor vasthouden warmte als tegen verbranden bodem (heb zelf de elektrische, waar wel std 't deurtje bij zat).rvrrr schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:36:
Mezelf een vervroegd verjaardagscadeau gegund en een nieuwe pizzaoven gekocht, de Cozze 17 inch op gas.
Gisteren gelijk uitgeprobeerd, mijn deeg was nog iets te stug dus pizza's bleven wat klein. De hitte en dus baksnelheid van de oven kwam wel echt in de buurt van de houtgestookte, stenen pizzaoven die ik in ons oude huis gebruikte. Merk wel dat de steen van Cozze veel tijd nodig heeft om terug op te warmen na het bakken. Ga toch het losse deurtje bestellen om dit te verbeteren, irritant dat die er niet standaard bij zit.
Zo he, hier een semi fiasco gehad gisteren.
Ik had donderdag deeg gemaakt met een maat die het ook wilde leren.
70% hydratatie, met lange rijstijd, (gisteren pizza gebakken).
Beetje met ChatGPT gespeeld voor het recept, die kwam met 0,3 gram gist op 641 gram bloem, dat vond ik zelf wel erg weinig, dus heb het verhoogd naar 1 gram.
Alles gemaakt, was prima gelukt, opgebold, en in de koelkast gedaan. So far so good.
Gisteren rond 11 uur uit de koelkast gehaald, minimaal gerezen, dus in de vensterbank gezet, in de hoop dat het door de warmte iets meer zou rijzen. Uiteindelijk om 3 uur in de middag was het nog steeds maar heel weinig gerezen, dus begon hem een beetje te knijpen. Dus in de oven gedaan op 30 graden om het rijzen te stimuleren.
Dat werkte wel, was uiteindelijk mooi gereden, dus toen het tijd was om te bakken was ik wel tevreden.
Alles klaargemaakt om te beginnen, eerste bol uit het bakje, maar dat was niet normaal, zo zacht, en plakkerig.
Hoefde het amper aan te raken en het scheurde al door, met moeite op de pizzaschep gekregen, maar onderweg van de keuken naar de oven buiten, was het al een beetje tussen de gaten van de pizzaschep "gesmolten".. Kreeg 'm dus met geen mogelijkheid van de schep, dus met schep en al in de oven gedaan in de hoop dat ik het los kon krijgen als het iets gebakken was..
Nou die pizza was in 3 stukken uit de oven gekomen :-p
De volgende 5 die ik heb gemaakt gingen steeds iets beter, omdat ik nu wist hoe kut het deeg was, waarbij de laatste het beste was gelukt.
Echt vreselijk was dit, en ik heb geen idee waar het door komt.
Ja de hydratatie was hoog, maar heb dit al eerder gedaan.
Ik denk dat het gist misschien toch iets te weinig was nog, of dat het door de oven te zacht werd op de een of andere manier.
Volgende keer weer beter :-D
Beetje met ChatGPT gespeeld voor het recept, die kwam met 0,3 gram gist op 641 gram bloem, dat vond ik zelf wel erg weinig, dus heb het verhoogd naar 1 gram.
Alles gemaakt, was prima gelukt, opgebold, en in de koelkast gedaan. So far so good.
Gisteren rond 11 uur uit de koelkast gehaald, minimaal gerezen, dus in de vensterbank gezet, in de hoop dat het door de warmte iets meer zou rijzen. Uiteindelijk om 3 uur in de middag was het nog steeds maar heel weinig gerezen, dus begon hem een beetje te knijpen. Dus in de oven gedaan op 30 graden om het rijzen te stimuleren.
Dat werkte wel, was uiteindelijk mooi gereden, dus toen het tijd was om te bakken was ik wel tevreden.
Alles klaargemaakt om te beginnen, eerste bol uit het bakje, maar dat was niet normaal, zo zacht, en plakkerig.
Hoefde het amper aan te raken en het scheurde al door, met moeite op de pizzaschep gekregen, maar onderweg van de keuken naar de oven buiten, was het al een beetje tussen de gaten van de pizzaschep "gesmolten".. Kreeg 'm dus met geen mogelijkheid van de schep, dus met schep en al in de oven gedaan in de hoop dat ik het los kon krijgen als het iets gebakken was..
De volgende 5 die ik heb gemaakt gingen steeds iets beter, omdat ik nu wist hoe kut het deeg was, waarbij de laatste het beste was gelukt.
Ik denk dat het gist misschien toch iets te weinig was nog, of dat het door de oven te zacht werd op de een of andere manier.
Waarom zou je chatgpt hiervoor gebruiken als je simpele apps als Pizzapp hebt?iketot schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:21:
Pizzapp geeft overigens bij 72 euro koude rijs op 4 graden, 4 uur roomtemp 0.61g gist bij 70% hydratatie.
Plakkerig deeg klinkt mij meer als niet goed/genoeg gekneed. Scheuren/instorten na aanraken klinkt alsof het teveel en te hard is gerezen, wat logisch is als je het in een warme oven gooit, en teveel gist hebt toegevoegd.
Thanks! Heb jij ook de 17" en welke biscotto heb je gekocht?mtr33 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Tip voor de steen: vervangen door 'n biscotto. Scheelt enorm, zowel voor vasthouden warmte als tegen verbranden bodem (heb zelf de elektrische, waar wel std 't deurtje bij zat).
Qua afmetingen lijkt formaat van de Ooni Karu 16 overeen te komen, die kan ik online wel vinden.
Gefeliciteerd! daar zit je fout.iketot schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:21:
ChatGPT kan niet rekenen, dus verhoudingen zou ik niet doen. Verder is ChatGPT geen italiaanse chef... Misschien als je dat er bij zet kan die doen alsof.
Er zijn zoveel apps en websites vol recepten, dat zou ik niet door ChatGPT laten doen
Een Karu 16 zou moeten passen, eventueel handmatig uit te zoeken op max afmeting. Heeft 'n collega recent nog gedaan voor de 17" Cozze. Andere optie is 40x40 bij biscottodisorrento.it of rechtstreeks bij Saputo zodra de webshop is vernieuwd.rvrrr schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:35:
[...]
Thanks! Heb jij ook de 17" en welke biscotto heb je gekocht?
Qua afmetingen lijkt formaat van de Ooni Karu 16 overeen te komen, die kan ik online wel vinden.
Gisteren weer pizza's gemaakt. Totaal vergeten foto's te maken, behalve bij de laatste met ricotta, mortadella en pistache nootjes.
Was weer ff geleden, de oven werd gewoon 500 graden. Ging even heel rap ineens. Even weer gevoel voor krijgen. Verder vond ik persoonlijk het deeg weer te brood achtig, maar iedereen vond 't lekker.
Was weer ff geleden, de oven werd gewoon 500 graden. Ging even heel rap ineens. Even weer gevoel voor krijgen. Verder vond ik persoonlijk het deeg weer te brood achtig, maar iedereen vond 't lekker.
![]() | ![]() |
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat is dan bijzonder, want alle andere keren dat het goed is gelukt heb ik het ook met ChatGPT gedaan.Waah schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:53:
[...]
Gefeliciteerd! daar zit je fout.
ChatGPT kan niet rekenen, dus verhoudingen zou ik niet doen. Verder is ChatGPT geen italiaanse chef... Misschien als je dat er bij zet kan die doen alsof.
Er zijn zoveel apps en websites vol recepten, dat zou ik niet door ChatGPT laten doen
Overigens, vraag ik niet een deeg recept.
Ik geef het "basis recept" die in de topicstart staat, en laat het dan tweaken door ChatGPT, met name dus uitrekenen.
bv. Basis recept heeft bollen van 220-240 gram, ik wil 280, dus laat ik de verhoudingen omrekenen naar 280 gram bollen. Dat zijn geen moeilijke sommen die ChatGPT niet zou kunnen.
Of basis recept is voor 4 bollen, reken om naar 10 bollen.
Of verhoog hydratatie van 68% naar 70%.
Mijn mixer is ook niet heel groot / sterk dus kan niet teveel bollen in 1 keer maken. Dus vraag ik om het te delen in 2 of 3 batches.
Dus ik vraag ChatGPT geen hele recepten, maar hooguit wat aanpassingen aan een bestaand recept.
Qua ChatGPT, zie reactie hier boven, het helpt voornamelijk met rekenen, maar ik zal volgende keer wel die Pizzapp proberen!rvrrr schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:31:
[...]
Waarom zou je chatgpt hiervoor gebruiken als je simpele apps als Pizzapp hebt?
Pizzapp geeft overigens bij 72 euro koude rijs op 4 graden, 4 uur roomtemp 0.61g gist bij 70% hydratatie.
Plakkerig deeg klinkt mij meer als niet goed/genoeg gekneed. Scheuren/instorten na aanraken klinkt alsof het teveel en te hard is gerezen, wat logisch is als je het in een warme oven gooit, en teveel gist hebt toegevoegd.
Die tips over meer kneden en beter niet in de oven laten rijzen, kan ik wat mee, thanks!
@iketot dit klinkt als overrezen deeg. Dan is het gluten netwerk kapot gefermenteerd. Ik heb hetzelfde een keer gehad met brooddeeg, geen succes. Bij grofweg verdubbeld volume moet het vlot in de oven.
@iketot Wat hierboven staat klopt. En dat kan ook met heel weinig gist gebeuren. Gedroogde gist is voor lange fermentatie maar zeer weinig nodig. Alleen na het kneden direct de koelkast in is niet zo'n goed idee (althans dat denk ik te lezen uit je beschrijving).
Heb je na het kneden van het deeg het wel laten rijzen? Of gelijk opgebold en de koelkast in? En wat was de temperatuur na het kneden? Heb je nieuwe gist gebruikt? En van welk merk?iketot schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:21:
Het deeg in de oven doen op 30 graden maakt dat het heel snel overrrijst. Het lijkt alsof het tot het goede formaat is gerezen, maar het deeg wordt plakkerig en scheurt snel. Je kunt het wel op een warme plek leggen, maar 30 graden is echt te warm. Sowieso is mijn ervaring dat het deeg snel nog even wat laten rijzen op warmte temperatuur de smaak en kwaliteit van het product geen goed doet.
Ik merk soms bij het bakken ook dat de laatste bol, die dus het langst doorrijst, vaak wat overrezen is.
Hoe lang voor het bakken zou je dan maximaal het deeg uit de koelkast moeten wanneer ik:Kevinns schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:05:
@iketot dit klinkt als overrezen deeg. Dan is het gluten netwerk kapot gefermenteerd. Ik heb hetzelfde een keer gehad met brooddeeg, geen succes. Bij grofweg verdubbeld volume moet het vlot in de oven.
* Na kneden 1 uur buiten de koelkast rijzen
* bulk rijs van 36 uur in de koelkast
* Uit de koelkast verdelen en opbollen = ? uur voor gebruik
bla di bla bla
Ja dat is altijd lastig te zeggen. Erg afhankelijk van de hoeveelheid gist en omgevingstemperatuur. Ter referentie, ik had laatst iets vergelijkbaars gedaan en toen had ik ~0,15% instant gist (ten opzichte van totale hoeveelheid bloem):ChristianD schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 00:46:
[...]
Hoe lang voor het bakken zou je dan maximaal het deeg uit de koelkast moeten wanneer ik:
- 1,5 uur stretch & fold
- 30 uur koelkast
- ~5 uur kamertemperatuur.
Maar let op, bij een graadje meer of minder in koelkast of omgeving van het al wat sneller of langzamer gaan. In ieder geval liever wat onderrezen dan overrezen. Als je denkt dat het te snel gaat in het nog even terug in de koelkast. Als je denkt dat het te langzaam gaat dan zou ik het gewoon lekker laten staan en er alsnog mee bakken
Aanhakend op de laatste posts is dit wel een interessant artikel over het rijzen van pizza deeg :-).
Ik heb na het lezen ook weer verklaring gevonden waarom ik mijn deeg niet zo goed kan stretchen de laatste tijd, ik bol het veel te hard op zoals ik gewend ben bij brood bakken. Dat hoeft dus bij Pizza helemaal niet.
https://www.pizzablab.com...ulk-vs-ball-fermentation/
Ik heb na het lezen ook weer verklaring gevonden waarom ik mijn deeg niet zo goed kan stretchen de laatste tijd, ik bol het veel te hard op zoals ik gewend ben bij brood bakken. Dat hoeft dus bij Pizza helemaal niet.
1 uur rijzen buiten koelkast na kneden is veel te weinig in mijn ervaring. Ik heb gelezen dat je het moet laten rijzen tot max 1,5 volume. Dan s&f en de koelkast in.ChristianD schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 00:46:
[...]
Hoe lang voor het bakken zou je dan maximaal het deeg uit de koelkast moeten wanneer ik:
Op zich leuk artikel, maar ik bol ze best strak op, net zoals brood. Maar na fermentatie zijn ze super makkelijk te stretchen tot mooie ronde bodem.rvrrr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:54:
Aanhakend op de laatste posts is dit wel een interessant artikel over het rijzen van pizza deeg :-).
Wat ik vooral merk dat voldoende kneden erg belangrijk is en daarna toch echt wel 1,5/2 uur op kamertemperatuur laten rusten/rijzen het beste werkt.
Daarna opbollen, nog even 10 minuten laten staan en dan de koelkast in, minimaal 24 uur. Daarna zeker 5-6 uur voor bakken eruit.
Heb idee dat veel mensen denken dat je deeg een mooie bol moet blijven. Maar dat is niet. Dan doe je iets niet goed. Het deeg zakt automatisch uit. Het is meer een ronde schijf van een paar cm hoog.
Als je echt hoge bollen hebt na fermentatie, zit er teveel spanning op en veert je deeg enorm terug. Dat wil je uiteraard niet.
Wat is de reden dat jullie hoge percentages water gebruiken? (65%+). Ik merk dat sweetspot zo rond 62% zit bij mij. Experimenteren is leuk, maar het resultaat telt toch?
Hier ook nog even mijn baksels met moederdag
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jsFXRppUVt4weBXAOLraWPGg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c35xJGMuI7ySwX10BYchaSoP.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Highfive95 op 20-05-2025 12:49 ]
Nee, dat is echt onzin, hard opbollen maakt niet uit. Of het goed te stretchen is hangt van meerdere factoren af:rvrrr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:54:
- Hoe lang laat je het met rust, na de laatste keer opbollen
- Hoe hard de bloem is die je hebt gebruikt (W-waarde, of eiwitgehalte)
- (dure) bloem met hoge w-waarde -> Meer water, langer rijzen om het glutennetwerk een beetje te laten afbreken en de stretchiness te bevorderen. Bijvangst is een complexere smaak aan het brood
- (goedkope) bloem met lage w-waarde -> minder water, korter rijzen. Gluten zijn per definitie wat zwakker, dus minder tijd nodig om rekbaar te worden.
Helemaal eens. Het hangt uiteraard ook van het meel af.Highfive95 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:29:
[...]
Wat is de reden dat jullie hoge percentages water gebruiken? (65%+). Ik merk dat sweetspot zo rond 62% zit bij mij. Experimenteren is leuk, maar het resultaat telt toch?
Ik heb eigenlijk geen idee op welk vochtpercentage ik zit. Ik meng op gevoel net zoveel water erbij totdat het deeg een prettige werkbaarheid heeft. Soms is het dan een iets vaster, en soms een wat losser deeg, maar de smaak is altijd goed.
Ik verbaas me wel dat er zoveel waarde wordt gehecht aan allerlei formules en lijstjes, terwijl er nog zoveel onbekende factoren zijn, zoals:
- de binnentemperatuur,
- de warmte van het deeg tijdens en na het kneden
- de koelkast
- de degraderende kwaliteit van (instant) gist over de tijd heen.
- hoe laat wil je eten.
De koelkast is je grote vriend (in de vorm van een tijdsbuffer). Als het genoeg gerezen is (het is zo'n beetje verdubbeld en vertoont mooie bubbeltjes), dan is het tijd om het op te bollen in de koelkast te mikken. En je haalt het eruit een uurtje voordat je gaat bakken. Geen lijstjes, geen stres.
Wie nog een goedkope pizzaoven op pellets zoekt, 89 euro:
https://www.karwei.nl/ass...83-x-41-x-81-cm/p/B245883
Kwaliteit? Geen idee!
https://www.karwei.nl/ass...83-x-41-x-81-cm/p/B245883
Kwaliteit? Geen idee!
En als referentie, hoeveel weegt jouw deegbol die op je foto staat ongeveer? Want je pizza's zien er super uit, maar ook relatief klein. Dus in hoeverre het dan "Goed" stretcht is ook weer relatief.Highfive95 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:29:
[...]
Op zich leuk artikel, maar ik bol ze best strak op, net zoals brood. Maar na fermentatie zijn ze super makkelijk te stretchen tot mooie ronde bodem.
Wat ik vooral merk dat voldoende kneden erg belangrijk is en daarna toch echt wel 1,5/2 uur op kamertemperatuur laten rusten/rijzen het beste werkt.
Daarna opbollen, nog even 10 minuten laten staan en dan de koelkast in, minimaal 24 uur. Daarna zeker 5-6 uur voor bakken eruit.
Heb idee dat veel mensen denken dat je deeg een mooie bol moet blijven. Maar dat is niet. Dan doe je iets niet goed. Het deeg zakt automatisch uit. Het is meer een ronde schijf van een paar cm hoog.
Als je echt hoge bollen hebt na fermentatie, zit er teveel spanning op en veert je deeg enorm terug. Dat wil je uiteraard niet.
Hier ook nog even mijn baksels met moederdag![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fijn dat jij zo'n meesterbakker bent dat je dit op gevoel kan doen, maar dat is voor de meeste mensen niet weggelegd. Daarom dat Ik, en vele anderen, voor bepaalde factoren toch enige zekerheid willen, om vanuit daar te leren en experimenteren. En om enig gemak te hebben bij het recept op- en afschalen, als je bijvoorbeeld minder of meer eters hebt of kleinere of grotere pizza's wil. Een "formule" app zoals "Pizzapp" houdt rekening met je binnentemperatuur, koelkast temperatuur en de tijd die het in beide temperaturen doorbrengt. Dat bepaalt automatisch ook hoelaat je wilt eten, want als ik over 2 dagen om 18:00 uur wil eten tel ik gewoon het aantal uren vanaf dat ik het deeg maak.verkeerslicht schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:52:
[...]
Helemaal eens. Het hangt uiteraard ook van het meel af.
Ik heb eigenlijk geen idee op welk vochtpercentage ik zit. Ik meng op gevoel net zoveel water erbij totdat het deeg een prettige werkbaarheid heeft. Soms is het dan een iets vaster, en soms een wat losser deeg, maar de smaak is altijd goed.
Ik verbaas me wel dat er zoveel waarde wordt gehecht aan allerlei formules en lijstjes, terwijl er nog zoveel onbekende factoren zijn, zoals:Wat mij betreft:
- de binnentemperatuur,
- de warmte van het deeg tijdens en na het kneden
- de koelkast
- de degraderende kwaliteit van (instant) gist over de tijd heen.
- hoe laat wil je eten.
De koelkast is je grote vriend (in de vorm van een tijdsbuffer). Als het genoeg gerezen is (het is zo'n beetje verdubbeld en vertoont mooie bubbeltjes), dan is het tijd om het op te bollen in de koelkast te mikken. En je haalt het eruit een uurtje voordat je gaat bakken. Geen lijstjes, geen stres.
Dan blijven er nog relatief weinig onbekende factoren over v.w.b. het deeg.
Het klopt dat deze relatief klein was. Hadden zin en meerdere smaken dus hadden een paar kleinere pizza's. Deze was maar 160 gram. Was overigens niet met tomatensaus, maar pompoen. Erg lekker!rvrrr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:59:
[...]
En als referentie, hoeveel weegt jouw deegbol die op je foto staat ongeveer? Want je pizza's zien er super uit, maar ook relatief klein. Dus in hoeverre het dan "Goed" stretcht is ook weer relatief.
Normaal zijn ze 230 gram. Pizza's zijn ongeveer 28 cm in doorsnede. Dit is een mooi formaat voor op de G3 Ferrari. Groter past er niet lekker op en bakt niet lekker. Ja het is een beetje behelpen met de G3.
Deeg hoef je eigenlijk niks voor te doen om in vorm te krijgen. Gaat echt vanzelf. Beetje uitdrukken en dan stretchen. Leg je dit op je beide knokkels dan zakt dit als mooi uit en scheurt niet. Daarom is het ook geen probleem om ze mooi rond te krijgen. Niet dat rustieke vormen niet lekker zijn hoor
[ Voor 3% gewijzigd door Highfive95 op 20-05-2025 13:18 ]
Ok dat is zeker netjes dan. Ik ga vandaag ook deeg maken zoals jij beschrijft, met groot gedeelte koude rijs opgebold en manitoba bloem. Ben benieuwdHighfive95 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:14:
[...]
Het klopt dat deze relatief klein was. Hadden zin en meerdere smaken dus hadden een paar kleinere pizza's. Deze was maar 160 gram.
Normaal zijn ze 230 gram. Pizza's zijn ongeveer 28 cm in doorsnede. Dit is een mooi formaat voor op de G3 Ferrari. Groter past er niet lekker op en bakt niet lekker. Ja het is een beetje behelpen met de G3.
Deeg hoef je eigenlijk niks voor te doen om in vorm te krijgen. Gaat echt vanzelf. Beetje uitdrukken en dan stretchen. Leg je dit op je beide knokkels dan zakt dit als mooi uit en scheurt niet. Daarom is het ook geen probleem om ze mooi rond te krijgen. Niet dat rustieke vormen niet lekker zijn hoor
Laat ik beginnen met dat mijn resultaten ook niet altijd perfect zijn, en dat ik toen ik begon, ik ook wel bakstenen als resultaat had.rvrrr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Fijn dat jij zo'n meesterbakker bent dat je dit op gevoel kan doen, maar dat is voor de meeste mensen niet weggelegd. Daarom dat Ik, en velen andere, voor bepaalde factoren toch enige zekerheid willen, om vanuit daar te leren en experimenteren. En om enig gemak te hebben bij het recept op- en afschalen, als je bijvoorbeeld minder of meer eters hebt of kleinere of grotere pizza's wil. Een "formule" app zoals "Pizzapp" houdt rekening met je binnentemperatuur, koelkast temperatuur en de tijd die het in beide temperaturen doorbrengt. Dat bepaalt automatisch ook hoelaat je wilt eten, want als ik over 2 dagen om 18:00 uur wil eten tel ik gewoon het aantal uren vanaf nu.
Dan blijven er nog relatief weinig onbekende factoren over v.w.b. het deeg.
En gebruik gerust allerlei apps en tools. Ik denk alleen dat je er niks mee op schiet. Ik merk het alleen maar op dat er zoveel waarde aan gehecht wordt. En voor mijn gevoel wordt het er alleen maar moeilijker door. Want je timing moet perfect zijn, je korrelgist moet je met een microweegschaal wegen enz. en Één onbekende factor is al teveel in het lab.
Handwerk moet leven. De ene keer wat luchtiger, de andere keer wat knapperiger. Daar ontwikkel je ook een voorkeur van. Als het maar lekker is.
Er zit een groot gapend gat tussen jouw werkwijze en de werkwijze die je hier beschrijft, het tot op de vierkante milligram nauwkeurig werken.verkeerslicht schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:32:
[...]En gebruik gerust allerlei apps en tools. Ik denk alleen dat je er niks mee op schiet. Ik merk het alleen maar op dat er zoveel waarde aan gehecht wordt. En voor mijn gevoel wordt het er alleen maar moeilijker door. Want je timing moet perfect zijn, je korrelgist moet je met een microweegschaal wegen enz. en Één onbekende factor is al teveel in het lab.
Ik schat zo in dat het merendeel ergens daar middenin werkt, met meestal heel goede resultaten en soms iets minder goede resultaten
Je gebruikt juist de tools en weeg ingrediënten af omdat je consistente resultaten wil hebben. Ik althans wel.verkeerslicht schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:32:
[...]
Laat ik beginnen met dat mijn resultaten ook niet altijd perfect zijn, en dat ik toen ik begon, ik ook wel bakstenen als resultaat had.
En gebruik gerust allerlei apps en tools. Ik denk alleen dat je er niks mee op schiet. Ik merk het alleen maar op dat er zoveel waarde aan gehecht wordt. En voor mijn gevoel wordt het er alleen maar moeilijker door. Want je timing moet perfect zijn, je korrelgist moet je met een microweegschaal wegen enz. en Één onbekende factor is al teveel in het lab.
Handwerk moet leven. De ene keer wat luchtiger, de andere keer wat knapperiger. Daar ontwikkel je ook een voorkeur van. Als het maar lekker is.
Dat je experimenteert dat snap ik wel. Ik maak ook weleens een biga of poolish voor mijn deeg.
Maar op een gegeven moment weet je wat voor jezelf het prettigste werkt en wat je lekker vindt. Dan wil je gewoon iedere keer dezelfde resultaten. Niet de ene keer een deegbom en andere keer deeg wat scheurt of taai is.
Ik probeer ook altijd dezelfde rijs-/rusttijden aan te houden, maar soms lukt dat niet. Of komt dat niet uit. Dan is een app als de pizza app super handig. Je hoeft alleen maar de data in te voeren en klaar. De rest van je proces is verder hetzelfde.
Ik weet niet of je ook brood bakt, maar daar merk je pas hoeveel invloed de hoeveelheden ingrediënten hebben. En hoe lang je het deeg laat rijzen. Een simpel busbrood is al een opgave om deze netjes te bakken zonder dat deze uitscheurt.

Pizzadeeg heb ik, vind ik zelf, echt wel goed onder de knie, maar brood.....daar heb ik nog met regelmaat misbaksels. En dat is toch zonde
Het belangrijkste vind ik dat je plezier erin hebt. En ik heb echt al veel geleerd hier. Nu alleen nog een gasoven kopen.
@iketot
Chatgpt en rekenen....

Gebruik inderdaad pizza app, niks makkelijkers.
Ik vind de 12 eigenlijk net te klein en de 16 te groot dus dat de nieuwe generatie 14 inch is vind ik geweldig!fxs81 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:05:
[...]
Hier een zeer tevreden gebruiker van de Karu2 (12") die ik alleen houtgestookt gebruik. Kan wel gas op maar ik vind hout leuk. Ik zou zelf dan eerder voor de nieuwe generatie 14 gaan dan voor de oude 16 als ik een nieuwe oven op gas moest kopen.
Daar heb je wel een punt en dat lijkt me prima. Mijn methode zit waarschijnlijk helemaal aan de andere kant van het spectrum, en dat is ook een kwestie van smaak.headout schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:57:
[...]
Er zit een groot gapend gat tussen jouw werkwijze en de werkwijze die je hier beschrijft, het tot op de vierkante milligram nauwkeurig werken.
Ik schat zo in dat het merendeel ergens daar middenin werkt, met meestal heel goede resultaten en soms iets minder goede resultaten
Dat is zo, en dat doen ze in een bakkerij ook, met wisselvallige resultaten kunnen ze niet voor de dag komen. Dus eens dat je met nauwkeurig werken een consistenter resultaat kunt hebben.Highfive95 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:03:
[...]
Je gebruikt juist de tools en weeg ingrediënten af omdat je consistente resultaten wil hebben. Ik althans wel.
Dat je experimenteert dat snap ik wel. Ik maak ook weleens een biga of poolish voor mijn deeg.
Maar op een gegeven moment weet je wat voor jezelf het prettigste werkt en wat je lekker vindt. Dan wil je gewoon iedere keer dezelfde resultaten. Niet de ene keer een deegbom en andere keer deeg wat scheurt of taai is.
Ik probeer ook altijd dezelfde rijs-/rusttijden aan te houden, maar soms lukt dat niet. Of komt dat niet uit. Dan is een app als de pizza app super handig. Je hoeft alleen maar de data in te voeren en klaar. De rest van je proces is verder hetzelfde.
Ik weet niet of je ook brood bakt, maar daar merk je pas hoeveel invloed de hoeveelheden ingrediënten hebben. En hoe lang je het deeg laat rijzen. Een simpel busbrood is al een opgave om deze netjes te bakken zonder dat deze uitscheurt.![]()
Pizzadeeg heb ik, vind ik zelf, echt wel goed onder de knie, maar brood.....daar heb ik nog met regelmaat misbaksels. En dat is toch zonde
Het belangrijkste vind ik dat je plezier erin hebt. En ik heb echt al veel geleerd hier. Nu alleen nog een gasoven kopen.
@iketot
Chatgpt en rekenen....![]()
Gebruik inderdaad pizza app, niks makkelijkers.
Maar praktisch gezien, voor thuis bakken vind ik (en da's persoonlijk) het toch wat anders. Want ik heb geen gecontroleerde rijskas zoals de bakker, en moet het dus met de fluctuerende binnentemperatuur doen. Dat alleen al maakt dat het deeg sneller of minder snel rijst (en dat heeft weer invloed op de uiteindelijke kruim). Daar doet een formule niks aan. Dus de consistentie is in die zin betrekkelijk. Ik denk dus dat voor een consistent lekker resultaat, ervaring, vallen en opstaan, nodig is.
Zeker, ik bak vaker brood dan pizza. Maar daar geldt het eigenlijk nog erger. Want dan is het leuk om verschillende meelsoorten te proberen. Laatst bijvoorbeeld kamut (een oud type graan) meel gebruikt. Het deeg is meteen anders, rijst en voelt anders. Rogge of spelt idem. En dan ontkom je niet aan een beetje voelen en optisch bepalen hoe het ermee staat. Met brood val je ook sneller door de mand. Je kunt het ook niet camoufleren met een lekkere topping.
Misschien een overbodige tip voor brood: probeer een Dutch oven (of zoals ik doe) een pyrex ovenschaal met deksel onderste boven.
Het was dus niet overrezen, ik was juit bang dat het niet teveel had gerezen, dat ik het in de oven had gezet, het was wel ongeveer dubbel in formaat geworden, maar de vorige keren dat ik pizza heb gemaakt, was het stuk meer gerezen, en veel beter bewerkbaar.Kevinns schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:05:
Enfin, heb nog veel te leren zo te zien :-)
Had hem inderdaad direct de koelkast in gedaan, beter om het dus eerst buiten te laten rijzen even ? Of in ieder geval rusten ?verkeerslicht schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:18:
@iketot Wat hierboven staat klopt. En dat kan ook met heel weinig gist gebeuren. Gedroogde gist is voor lange fermentatie maar zeer weinig nodig. Alleen na het kneden direct de koelkast in is niet zo'n goed idee (althans dat denk ik te lezen uit je beschrijving).
Ik heb het na het kneden opgebold, in bakjes gedaan, en misschien een (half) uur later in de koelkast geplaatst.MennoE schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:36:
[...]
Heb je na het kneden van het deeg het wel laten rijzen? Of gelijk opgebold en de koelkast in? En wat was de temperatuur na het kneden? Heb je nieuwe gist gebruikt? En van welk merk?
Het deeg in de oven doen op 30 graden maakt dat het heel snel overrrijst. Het lijkt alsof het tot het goede formaat is gerezen, maar het deeg wordt plakkerig en scheurt snel. Je kunt het wel op een warme plek leggen, maar 30 graden is echt te warm. Sowieso is mijn ervaring dat het deeg snel nog even wat laten rijzen op warmte temperatuur de smaak en kwaliteit van het product geen goed doet.
Ik merk soms bij het bakken ook dat de laatste bol, die dus het langst doorrijst, vaak wat overrezen is.
Temperatuur na het kneden durf ik niet te zeggen, heb geen temperatuur meter daar voor.
Gist was niet nieuw, maar van een paar weken geleden? Bewaard in een klein Ikea bakje (de glazen kleine variant van bekende ronde bakjes die hier veel worden besproken).
OK, dus 30 graden was dus te warm.. Hoop het in de toekomst niet meer te hoeven doen, maar als het nodig is, dan weet ik dus iets minder warm zetten.
Ik krijg als het goed is morgen mijn eerste levering Caputo - Cuoco Saccorosso binnen en zoek naar een gegarandeerd succesvol eerste keer recept. Het plan is om morgen avond de boel klaar te maken en vrijdag pizza te bakken voor 2 personen. Ik ben gecharmeerd van de Poolish methode maar nog geen goed beeld of dit voor een eerste keer (in jaren) de beste keuze is.
Wie helpt me met wat hints of een recept ?
Perfect pizza app of pizza app voor ingrediënten en even op YouTube kijken voor de stretch en fold methode?Pixelmagic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:32:
Ik krijg als het goed is morgen mijn eerste levering Caputo - Cuoco Saccorosso binnen en zoek naar een gegarandeerd succesvol eerste keer recept. Het plan is om morgen avond de boel klaar te maken en vrijdag pizza te bakken voor 2 personen. Ik ben gecharmeerd van de Poolish methode maar nog geen goed beeld of dit voor een eerste keer (in jaren) de beste keuze is.
/f/image/rKfDgi4RzZtFD544Nd80BKEO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Freezhost op 21-05-2025 20:04 ]
Ok, thnx, maar hoe weeg je in hemelsnaam 0,5 gram gist af, zijn dat 26 korreltjes ofzo ?Freezhost schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:03:
[...]
Perfect pizza app of pizza app voor ingrediënten en even op YouTube kijken voor de stretch en fold methode?
[Afbeelding]
Mijn weegschaal pakt ook minimaal 1 gram en geen tiendes. Ik weeg dus 1 gram af en gooi dan de helft bij de bloem, de andere helft gaat terug in het zakje voor een volgende keer.Pixelmagic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:14:
[...]
Ok, thnx, maar hoe weeg je in hemelsnaam 0,5 gram gist af, zijn dat 26 korreltjes ofzo ?
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Precisieweegschaal. Die van mij gaat per 0,01 gram. Niet dat ik geloof dat hij zo accuraat is, maar toch.Pixelmagic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:14:
[...]
Ok, thnx, maar hoe weeg je in hemelsnaam 0,5 gram gist af, zijn dat 26 korreltjes ofzo ?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn minimum zit ergens tussen de 3 en 5, dus dat gaat niet werken helaas.fxs81 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Mijn weegschaal pakt ook minimaal 1 gram en geen tiendes. Ik weeg dus 1 gram af en gooi dan de helft bij de bloem, de andere helft gaat terug in het zakje voor een volgende keer.
Ik las al iets van 133 gram meel en een zakje gist van 7 gram, goed mengen. Dan bevat 10 gram van de mix 0,5 gram gist (en uiteraard 9,5 gram meel). Dat klinkt nog als de meest handige, alleen wel risico als het niet goed is gemixt.
Ja, je wil eigenlijk eerst even gewoon rijzen op kamertemperatuur, totdat je merkt dat het wat lucht aan het vasthouden is, en je het kunt gaan opbollen. Dan kun je het in de koelkast zetten en het op een gewenst moment er weer uit halen.iketot schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:02:
[...]
Had hem inderdaad direct de koelkast in gedaan, beter om het dus eerst buiten te laten rijzen even ? Of in ieder geval rusten ?
Mis je compleet het gevoel hoe het precies moet, dan raad ik aan het een beetje simpel te houden, en met gewoon flink wat meer gist te beginnen. Dan gaat het rijzen sneller, goed met het oog te zien, en dus ook niet zo'n gok. Begin eens gewoon met een half zakje instant gist (3,5g dus) op 600g supermarktbloem. Gewoon om een gevoel te krijgen. Gooi het na het rijzen de koelkast in (houdt er rekening mee dat het in de koelkastn nog lang blijft doorrijzen), en haal het eruit als je de oven gaat voorverwarmen om te bakken.
p.s. als het deeg overontwikkeld/overrezen raakt dan wordt het heel plakkerig, onhandelbaar en blijft ovenrijs nagenoeg uit. Komt wel overeen met je eerdere bescrhijving.
[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 22-05-2025 08:44 ]
Ik heb zn koffie weegschaal en die zijn heel nauwkeurig. Ooni verkoopt er ook een maar er is ook internet genoeg verkrijgbaar.Pixelmagic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:14:
[...]
Ja, heb ze gezien maar we drinken geen koffie en hebben al zoveel zooiFreezhost schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:48:
[...]
Ik heb zn koffie weegschaal en die zijn heel nauwkeurig. Ooni verkoopt er ook een maar er is ook internet genoeg verkrijgbaar.

Weeglepel https://www.leifheit.nl/n...schaal-cooking-star/66220 is net precies genoeg, 0.1gPixelmagic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:14:
[...]
Ik ben uiteindelijk gezwicht voor een precisieweegschaal die 0,01g meet. En ik zou ‘m voor geen goud meer willen missenPixelmagic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:14:
[...]
Een normale keukenweegschaal is mega onnauwkeurig bij enkele grammen. Die van mij heeft volgens mij ook een sampling rate van meerdere seconden als hij denkt dat er niks gebeurt, dus meestal blijft hij gewoon op 0 staan.
Als je echt geen extra apparaat wil, neem dan zo’n 2-in-1 ding. Zoiets https://www.baktotaal.nl/...w8Tw2VKqhK0xoCx4wQAvD_BwE (geen ervaring mee)
Zakje legen en vier keer op het oog halveren + een klein beetje erbij
Maar ja, als er de volgende keer 0,41g in moet dan wordt het 4x halveren en een beetje eraf. Dat wordt een uitdagingsander121 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:14:
Zakje legen en vier keer op het oog halveren + een klein beetje erbij
En gemak dient de mens natuurlijk
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan deeg ook overrezen zijn zonder dat het qua volume enorm groot is. Overrijzen betekent niet per se een deeg met te veel volume. Het is een kantelpunt waarna de glutenstructuur degradeert. Ik heb ook weleens in een warme oven deeg nog snel even laten rijzen en dat ging ook steeds sterk ten koste van de kwaliteit ervan.iketot schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:02:
[...]
Het was dus niet overrezen, ik was juit bang dat het niet teveel had gerezen, dat ik het in de oven had gezet, het was wel ongeveer dubbel in formaat geworden, maar de vorige keren dat ik pizza heb gemaakt, was het stuk meer gerezen, en veel beter bewerkbaar.
Enfin, heb nog veel te leren zo te zien :-)
Koffie en pizza zijn het beste van twee wereldenPixelmagic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:57:
[...]
Ja, heb ze gezien maar we drinken geen koffie en hebben al zoveel zooi
Maar dan is een weeglepel wel een goed alternatief, ga je veel plezier van krijgen want de hoeveelheid gist zou ik niet willen gokken.
Inderdaad zoals velen zeggen met een precisie weegschaal. Op Amazon varieren afhankelijk van kwaliteit tussen de 10 en 25 euro. Heb zelf deze bij Amazon gekocht, waarbij dit vooral was gebaseerd op de hoeveelheid reviews en dat er een gewichtje bij zit om de weegschaal eventueel te kunnen hercalibreren.Pixelmagic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:14:
[...]

bla di bla bla
Ik heb zelf ook een nauwkeurige weegschaal, maar als je het niet hebt is dat je optie. Of je telt hoeveel korrels er in 7 gram zit en bepaalt daarna hoeveel je er nodig hebt. Houdt je van de straat.Kevinns schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:55:
[...]
Maar ja, als er de volgende keer 0,41g in moet dan wordt het 4x halveren en een beetje eraf. Dat wordt een uitdaging![]()
En gemak dient de mens natuurlijk
Nou, het ging niet helemaal vlekkeloos met mijn Effeuno n3. 😅
Ten eerste kreeg ik de pizza niet goed van de schep af waardoor de toppings op de pizzasteen vielen en verbrandden. Resultaat: dikke rook in huis!
Iemand tips om dit voortaan te voorkomen? Op de schep had ik toch aardig wat semolina gemixt met bloem erop liggen..😅 bol kwam trouwens uit de vriezer die ik ongeveer 4 uur heb laten ontdooien op kamer temp.
Ten eerste kreeg ik de pizza niet goed van de schep af waardoor de toppings op de pizzasteen vielen en verbrandden. Resultaat: dikke rook in huis!
Iemand tips om dit voortaan te voorkomen? Op de schep had ik toch aardig wat semolina gemixt met bloem erop liggen..😅 bol kwam trouwens uit de vriezer die ik ongeveer 4 uur heb laten ontdooien op kamer temp.
Voordat je de pizza er in schuift altijd even kijken of hij los op de schep zit/kan schuiven.impactftw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:33:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
En niet beleggen op de schepimpactftw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:33:
Afgelopen weekend weer eens n paar gebakken op een Ooni Karu 12G, blijft een leuk ding 
:strip_exif()/f/image/gr9J0tzkXoDou3ivWh5OSkMY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SvnICc6SMuQ5JOoaF0Rn6r30.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste een Margarita en de tweede een met geitenkaas, honing en pancetta
:strip_exif()/f/image/gr9J0tzkXoDou3ivWh5OSkMY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SvnICc6SMuQ5JOoaF0Rn6r30.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste een Margarita en de tweede een met geitenkaas, honing en pancetta
[ Voor 4% gewijzigd door Cartman! op 22-05-2025 19:01 ]
Wat voor schep.maak je gebruik van? Dit overkwam mijn ook nog wel eens, maar niet meer sinds ik een geperforeerde schep gebruik.impactftw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:33:
Op de schep had ik toch aardig wat semolina gemixt met bloem erop liggen.
Deze:
Steen en het raam zijn aardig zwart geworden 😥 iemand tips om deze weer mooi schoon te krijgen voor deze amateur 🙈🙈😬
![]() | ![]() |
Steen en het raam zijn aardig zwart geworden 😥 iemand tips om deze weer mooi schoon te krijgen voor deze amateur 🙈🙈😬
headout schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:41:
[...]
Wat voor schep.maak je gebruik van? Dit overkwam mijn ook nog wel eens, maar niet meer sinds ik een geperforeerde schep gebruik.
Een half uurtje zo heet mogelijk laten branden. Daarna blijft er alleen witgrijze as over wat je weg kunt zuigen, en is de steen weer brandschoon.impactftw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:03:
Deze:
[...]
Raampje moet je waarschijnlijk nog even nareinigen omdat die iets koeler blijft.
Hangt een beetje af wat de oorzaak was. Plakte het deeg heel erg, of ging het in de oven schieten gewoon mis (we kennen allemaal het fenomeen van de niet ingeplande calzoneimpactftw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:33:
Pizza stretchen in een bedje van (ongemengde) semolina. Dan de overtollige meel wegkloppen en beleggen (mijn ervaring is dat het niet uitmaakt of je het belegt op de schep zelf of niet, tenzij je er heel lang over doet.
Vervolgens het schieten. Rustig naar voren de oven in, schep iets schuin houden en contact laten maken met de steen, en dan de schep met een vlotte beweging terugtrekken, (eventueel een beetje pulserend, maar altijd naar je toe trekken). Het helpt mij om de pizza ietsje over de rand heen te laten hangen. Dan krijgt de steen als het ware meteen grip op de pizza.
verkeerslicht schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:22:
we kennen allemaal het fenomeen van de niet ingeplande calzone

Deeg plakte heel erg aan de schep vast idd (Wel eerst in de semolina gehad). Daarna in een wanhoopspoging geprobeerd de pizza er met de andere schep af te laten glijden maar dat resulteerde in de beruchte 'pizza calzone' met een paar missende topping's die al voor de pizza op de steen lagen en tussen de steen en de ovenverkeerslicht schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:22:
[...]
Hangt een beetje af wat de oorzaak was. Plakte het deeg heel erg, of ging het in de oven schieten gewoon mis (we kennen allemaal het fenomeen van de niet ingeplande calzone).
Pizza stretchen in een bedje van (ongemengde) semolina. Dan de overtollige meel wegkloppen en beleggen (mijn ervaring is dat het niet uitmaakt of je het belegt op de schep zelf of niet, tenzij je er heel lang over doet.
Vervolgens het schieten. Rustig naar voren de oven in, schep iets schuin houden en contact laten maken met de steen, en dan de schep met een vlotte beweging terugtrekken, (eventueel een beetje pulserend, maar altijd naar je toe trekken). Het helpt mij om de pizza ietsje over de rand heen te laten hangen. Dan krijgt de steen als het ware meteen grip op de pizza.

[ Voor 5% gewijzigd door impactftw op 22-05-2025 20:28 ]
aah naar! Waarom het zo aan je schep plakte blijft dan wel een vraagstuk. Was het deeg erg stug bij het stretchen? of juist overdreven rekbaar?impactftw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:27:
[...]
Deeg plakte heel erg aan de schep vast idd (Wel eerst in de semolina gehad). Daarna in een wanhoopspoging geprobeerd de pizza er met de andere schep af te laten glijden maar dat resulteerde in de beruchte 'pizza calzone' met een paar missende topping's die al voor de pizza op de steen lagen en tussen de steen en de oven![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
p.s. dit is trouwens één van de redenen dat ik altijd in de schuur of buiten bak. Zo nu en dan komt het wel eens voor dat er een keer een vette kaasdruiper het pad vindt naar de ovensteen. Dat blijf je drie jaar in huis ruiken en de rookmelders laten dat ook weten.
[ Voor 17% gewijzigd door verkeerslicht op 22-05-2025 20:38 ]
als de schep warm is plakt hij ook. te zwaar of te nat belegde pizza kan ook nog.impactftw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:27:
[...]
Deeg plakte heel erg aan de schep vast idd (Wel eerst in de semolina gehad). Daarna in een wanhoopspoging geprobeerd de pizza er met de andere schep af te laten glijden maar dat resulteerde in de beruchte 'pizza calzone' met een paar missende topping's die al voor de pizza op de steen lagen en tussen de steen en de oven![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sorry maar ik moet echt hard lachen om die tweede foto haha.impactftw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:03:
Deze:
[...]
Ik heb het zelf ook in iets mindere mate gehad afgelopen weekend, dus weet hoe het voelt, maar ik zie hier volgens mij gewoon alle toppings verkoold liggen of niet?
Ik wil voor morgenavond een keer zelf pizzadeeg maken, nu heb ik alleen morgenochtend geen tijd. Kan ik dit: https://vanlemmenpizza.nl...deeg-maken-korte-rijstijd recept volgen alleen dan het deeg na stap 8 in de koelkast zetten tot morgen 12 uur en dan buiten de koelkast laten rijzen?
Ik ben zeker geen expert maar, ik zou het deeg voor het opbollen in de koelkast zetten, dus voor stap 8. Dan morgenochtend er uit halen, opbollen en verder laten rijzen. Al verwacht ik dat het waarschijnlijk weinig uit maakt voor het resultaat... Mogelijk dat de meer gevorderde pizzabakkers er nog wat over kunnen zeggen.Agostino schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:16:
Ik wil voor morgenavond een keer zelf pizzadeeg maken, nu heb ik alleen morgenochtend geen tijd. Kan ik dit: https://vanlemmenpizza.nl...deeg-maken-korte-rijstijd recept volgen alleen dan het deeg na stap 8 in de koelkast zetten tot morgen 12 uur en dan buiten de koelkast laten rijzen?
Eerste keer in tijden zelf deeg gemaakt, 284gr Caputo Cuoco bloem, 0,6gr gist, 6gr zout en 170gr water, gisteravond gemaakt en na een uur in de koelkast gezet voor de nacht. Vanmorgen naar kamertemp gezet tot aan gebruik. Saus van San Marano DOP met theelepel knoflook en wat zout.
Net over vijven de Ooni Karu aangemaakt met houtskool en een stukje hout, deze week een doos eiken stukjes gescoord.:strip_exif()/f/image/jn5u0uUoEwsZqOmw1sDzVYVV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hAsCaLxfDYvuqZY8jAvJy0ID.jpg?f=fotoalbum_large)
We gebruikte eerder griesmeel van de super maar deze week met de Cuoco ook Semola mee laten komen, is flink wat fijner en werkt inderdaad prettiger.
Deze week ook wat videos bekeken dus kon wat dingen uitproberen, zoals deeg direct in de Semola leggen en dan stretchen en als de pizza eenmaal op de schep ligt wat oprekken en in vorm proberen te krijgen. De eerste lukte dat niet helemaal mee.
:strip_exif()/f/image/FA4WLIsp3hxcpBjw3PTaPH7m.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar hij was wel lekker zei de baas, alleen deeg was niet overal helemaal gaar en wat zwart aan de onderkant. Ik vermoed te veel topping (ik had er nog wat afgehaald) en te warme steen (500+).
Nummer twee ging wat beter op de plaat
:strip_exif()/f/image/kOsZNIWuOE2UiC0IqPjOvu3s.jpg?f=fotoalbum_large)
En hij kwam er ook lang niet slecht uit.
:strip_exif()/f/image/qqEl6NmzXopOsiqMQzUjkOLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze was voor mij en ik vond hem heerlijk, al waren er ook wat zwarte stukjes aan de onderkant.
Vorige keren met de griesmeel had ik altijd te veel door de manier van werken en ook op de schep gooien. Met de echte Semola en direct ermee werken bij het vormen was voor mij een eye-opener.
Nu nog even kijken of ik de baas zo gek kan krijgen dat we het zondag nog eens proberen
Net over vijven de Ooni Karu aangemaakt met houtskool en een stukje hout, deze week een doos eiken stukjes gescoord.
:strip_exif()/f/image/jn5u0uUoEwsZqOmw1sDzVYVV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hAsCaLxfDYvuqZY8jAvJy0ID.jpg?f=fotoalbum_large)
We gebruikte eerder griesmeel van de super maar deze week met de Cuoco ook Semola mee laten komen, is flink wat fijner en werkt inderdaad prettiger.
Deze week ook wat videos bekeken dus kon wat dingen uitproberen, zoals deeg direct in de Semola leggen en dan stretchen en als de pizza eenmaal op de schep ligt wat oprekken en in vorm proberen te krijgen. De eerste lukte dat niet helemaal mee.
:strip_exif()/f/image/FA4WLIsp3hxcpBjw3PTaPH7m.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar hij was wel lekker zei de baas, alleen deeg was niet overal helemaal gaar en wat zwart aan de onderkant. Ik vermoed te veel topping (ik had er nog wat afgehaald) en te warme steen (500+).
:strip_exif()/f/image/kOsZNIWuOE2UiC0IqPjOvu3s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qqEl6NmzXopOsiqMQzUjkOLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze was voor mij en ik vond hem heerlijk, al waren er ook wat zwarte stukjes aan de onderkant.
Vorige keren met de griesmeel had ik altijd te veel door de manier van werken en ook op de schep gooien. Met de echte Semola en direct ermee werken bij het vormen was voor mij een eye-opener.
Nu nog even kijken of ik de baas zo gek kan krijgen dat we het zondag nog eens proberen
Ja moet zeggen dat het deeg al wel een maand of 4/5 in de diepvries heeft gelegen. Ik heb het 4 a 5 uur van te voren eruit gehaald. Daarna niet meer gestretched of opgebold. Het deeg had idd wel wat droge vlakken/plekken. 😅verkeerslicht schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:35:
[...]
aah naar! Waarom het zo aan je schep plakte blijft dan wel een vraagstuk. Was het deeg erg stug bij het stretchen? of juist overdreven rekbaar?
p.s. dit is trouwens één van de redenen dat ik altijd in de schuur of buiten bak. Zo nu en dan komt het wel eens voor dat er een keer een vette kaasdruiper het pad vindt naar de ovensteen. Dat blijf je drie jaar in huis ruiken en de rookmelders laten dat ook weten.
- Wat is de max tijd dat pizza bollen in de diepvries kunnen liggen?
- En wat zijn de handelingen/the way to go wanneer je de bollen uit de diepvries haalt?🤗
Geen praktijkervaring, ik vries m'n deeg nooit in, maar maak het altijd on demand. Ik kan me het nut er wel van voorstellen, maar ik geloof toch dat de kwaliteit van het deeg eronder lijdt. Alles met water vriest namelijk stuk, o.a. de gistcellen en de gluten. En de laatste zal zeker zorgen voor extra plakkerigheid.impactftw schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:26:
[...]
Ja moet zeggen dat het deeg al wel een maand of 4/5 in de diepvries heeft gelegen. Ik heb het 4 a 5 uur van te voren eruit gehaald. Daarna niet meer gestretched of opgebold. Het deeg had idd wel wat droge vlakken/plekken. 😅
- Wat is de max tijd dat pizza bollen in de diepvries kunnen liggen?
- En wat zijn de handelingen/the way to go wanneer je de bollen uit de diepvries haalt?🤗
Maar toch zijn er wel gebruikers hier met goede ervaringen van invriezen geloof ik.
Ben een beetje klaar met het lange opwarmen van de roccbox. Moet echt 'n deurtje komen. Wat als ik vandaag aluminium folie er voor doe met gaten er in. Zou dat kunnen?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ziet er goed uit! Voor de donkere onderkant is een Biscotto wel een aanraderPixelmagic schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:41:
Eerste keer in tijden zelf deeg gemaakt, 284gr Caputo Cuoco bloem, 0,6gr gist, 6gr zout en 170gr water, gisteravond gemaakt en na een uur in de koelkast gezet voor de nacht. Vanmorgen naar kamertemp gezet tot aan gebruik. Saus van San Marano DOP met theelepel knoflook en wat zout.
Net over vijven de Ooni Karu aangemaakt met houtskool en een stukje hout, deze week een doos eiken stukjes gescoord.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor deze keer zo opgelost.Oekol schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:39:
Ben een beetje klaar met het lange opwarmen van de roccbox. Moet echt 'n deurtje komen. Wat als ik vandaag aluminium folie er voor doe met gaten er in. Zou dat kunnen?
![]() | ![]() |
Wel weer geslaagd als je 't mij vraagt. Deeg was goed handelbaar.
Twee normale pizza's met ham paprika en kaas gemaakt en afgesloten met twee calzones met mortadella, pistachenootjes en ricotta gemaakt met citroen.
Twee normale pizza's met ham paprika en kaas gemaakt en afgesloten met twee calzones met mortadella, pistachenootjes en ricotta gemaakt met citroen.
![]() | ![]() |
Ik heb vorige week voor de eerste keer de Unold Luigi gebruikt (meteen met een biscotto steen). Helaas was de steen bij binnenkomt in tweeën gespleten, maar met wat metalen ringen eronder toch kunnen gebruiken. Als het goed is is een vervangende steen al verzonden door biscottodisorrento. Maar ik ben wel benieuwd naar het volgende. De Luigi is al redelijk verkleurd na dit eenmalig gebruik, is dit normaal? Verder merk ik dat de zijkanten nu al flinke krassen hebben van drie keer de biscotto steen in en uit de oven te doen (voor gebruik en schoonmaak), terwijl ik dit toch redelijk voorzichtig probeer. Hoe erg is dit?
Ik ben wel heel tevreden met de oven en de steen, het resultaat was geweldig. Ik zal binnenkort mijn eigen foto's posten!
Ik ben wel heel tevreden met de oven en de steen, het resultaat was geweldig. Ik zal binnenkort mijn eigen foto's posten!
Onlangs van een Ooni Koda op gas overgestapt op een elektrische Macte Nettuno en dat had ik veel eerder moeten doen. Was door het stresvolle bakken in de Koda met het snelle moeten draaien van de pizza, de middelmatige temperatuurregeling en de kleine ruimte om te bewegen toch een beetje de lol in het pizzabakken verloren en zelfs een tijd overgestapt op kant en klaar pizza in de gewone oven
Maar nu weer helemaal blij, de allereerste pizza ging al weer in een keer goed en die biscotto steen is een genot. Ga weer mooie tijden tegemoet
:strip_exif()/f/image/vrZ6NYgGH2T5OuIQPTb7zGVw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V3lOBI3PWwM4CHo5kkRP1PVa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yJN5K7OGBMmLvdbRfrKVrp5j.jpg?f=fotoalbum_large)
Al een tafeltje gehaald zodat ik hem in de schuur kan rollen, in huis bakken kan wellicht in de winter maar de rest van het jaar lekker buiten.

Maar nu weer helemaal blij, de allereerste pizza ging al weer in een keer goed en die biscotto steen is een genot. Ga weer mooie tijden tegemoet
:strip_exif()/f/image/vrZ6NYgGH2T5OuIQPTb7zGVw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V3lOBI3PWwM4CHo5kkRP1PVa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yJN5K7OGBMmLvdbRfrKVrp5j.jpg?f=fotoalbum_large)
Al een tafeltje gehaald zodat ik hem in de schuur kan rollen, in huis bakken kan wellicht in de winter maar de rest van het jaar lekker buiten.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Mooie oven en pizza’s die eruit komen zien er ook geweldig uit!
Ik hoop dat hier de Ooni Koda wel gaat bevallen. Gisteren de 2e generatie 14 inch meegenomen. Die schijnt toch wel weer een stuk beter te zijn vanwege de nieuwe brander-technologie en dikkere steen. Nu eens kijken welke accessoires ik moet gaan aanschaffen. De Optima Napoli kan nu met pensioen.
Ik hoop dat hier de Ooni Koda wel gaat bevallen. Gisteren de 2e generatie 14 inch meegenomen. Die schijnt toch wel weer een stuk beter te zijn vanwege de nieuwe brander-technologie en dikkere steen. Nu eens kijken welke accessoires ik moet gaan aanschaffen. De Optima Napoli kan nu met pensioen.
Nice, nog een Nettuno. Zie dat ze een paar kleine cosmetische veranderingen hebben doorgevoerd, waaronder (zo te zien stalen) knoppen.Himalaya schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:54:
Onlangs van een Ooni Koda op gas overgestapt op een elektrische Macte Nettuno en dat had ik veel eerder moeten doen. Was door het stresvolle bakken in de Koda met het snelle moeten draaien van de pizza, de middelmatige temperatuurregeling en de kleine ruimte om te bewegen toch een beetje de lol in het pizzabakken verloren en zelfs een tijd overgestapt op kant en klaar pizza in de gewone oven![]()
Maar nu weer helemaal blij, de allereerste pizza ging al weer in een keer goed en die biscotto steen is een genot. Ga weer mooie tijden tegemoet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bakt super! En door de hoogte kun je ook mooie calzones, broden of andere dingen in bakken.
Lijken inderdaad metalen knoppen. Maar bakt inderdaad super. Was mijn eerste pizza in bijna een jaar met eigen deegje dat eigenlijk niet zo heel goed aanvoelde maar toch een erg mooie pizza werd. Bodem ook erg mooi zonder verbrande plekken en net dat vond ik altijd lastig in de Koda. Daar had ik te vaak verbrande plekken op de bodem terwijl de toppings nog niet helemaal klaar waren. Nu gewoon spelen met de boven en onderwarmte en de biscotto is ook veel vergevingsgezinder.verkeerslicht schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:10:
[...]
Nice, nog een Nettuno. Zie dat ze een paar kleine cosmetische veranderingen hebben doorgevoerd, waaronder (zo te zien stalen) knoppen.
Bakt super! En door de hoogte kun je ook mooie calzones, broden of andere dingen in bakken.
Ook naar de EffeUno gekeken maar daar hebben ze net afstand genomen van de draaiknoppen en dat hoeft van mij niet zo, en de Macte is wat smaller en past daardoor straks beter in mijn buitenkeuken. En natuurlijk de prijs
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Toch nog gelukt de baas te overtuigen
, om twee uur een snel deeg in elkaar gegooid met 304gr Caputo 00 met 6 gram gist, 6gr zout en 187gr water. Na een uurtje bollen van gemaakt.
Deze keer met creme fresh, paprika, uien, spekjes en natuurlijk kaas.
:strip_exif()/f/image/y5ER6Ou4OaNBiNYFxqU4mEuB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pm2LxEZvq1kW2Q4yGcSNjDkD.jpg?f=fotoalbum_large)
De Ooni nu 3 keer gebruikt, heel erg leuk ding en redelijk idioot-proof. Het hout wat ik in de vorige post liet zien werkt ook uitstekend en toch weer wat goedkoper dan die van Ooni.
Oh ja, de baas vond deze korte rijs deeg lekkerder dan die lange van vrijdag
Deze keer met creme fresh, paprika, uien, spekjes en natuurlijk kaas.
:strip_exif()/f/image/y5ER6Ou4OaNBiNYFxqU4mEuB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pm2LxEZvq1kW2Q4yGcSNjDkD.jpg?f=fotoalbum_large)
De Ooni nu 3 keer gebruikt, heel erg leuk ding en redelijk idioot-proof. Het hout wat ik in de vorige post liet zien werkt ook uitstekend en toch weer wat goedkoper dan die van Ooni.
Oh ja, de baas vond deze korte rijs deeg lekkerder dan die lange van vrijdag

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 25-05-2025 19:14 ]
Welke pizza oven is de must buy op dit moment? Voorkeur elektrisch, alternatief gas. Budget 3 a 4 honderd euro.
Ik heb al een jaar of wat de g3 Ferrari. Maar dat is het toch niet.
Unold Luigi met een biscotto steen erin. Unold is voor 177 te krijgen bij Otto. Steen kost je 6 tientjes (uit Italië). Was met de originele steen niet helemaal happy met de Unold maar sinds de biscotto helemaal in mijn nopjes. Gewoon op max (450) zetten een uur van te voren en gaan met die banaan. Afen toe een klein beetje timen met het bovenelement maar dat gaat meestal eigenlijk al wel goed.
Heb je wat meer budget dan kan je ook kijken naar de Gozney Tread.
Heb je wat meer budget dan kan je ook kijken naar de Gozney Tread.
[ Voor 42% gewijzigd door saabfanatic op 29-05-2025 10:22 ]
<knip> AI-antwoorden zijn niet de bedoeling.emil_406 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 01:21:
Welke pizza oven is de must buy op dit moment? Voorkeur elektrisch, alternatief gas. Budget 3 a 4 honderd euro.
[ Voor 77% gewijzigd door Ardana op 29-05-2025 22:01 ]
bla di bla bla
Dit voelt als een Chatgpt antwoord

Gas = Authentieker?
Gas warmt zeer snel op? , het is nog altijd de steen die moet opwarmen en dat is nooit "zeer" snel.
Geschikt voor binnen: Ideaal voor gebruik in keukens of kleine ruimtes. ?? in principe kan je dat ding overal neerzetten, ook buiten, ook in grote ruimtes..
Verder halen lang niet alle elektrische ovens de temperatuur om een Napolitaanse pizza te maken,
Kortom dit gegenereerde antwoord is wel heel summier om iemand te overtuigen een keuze te maken.
[ Voor 62% gewijzigd door Ardana op 29-05-2025 22:01 ]
Ik had misschien als disclaimer erbij moeten zetten dat het een ai gegenereerd overzicht is 🫣Plint schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Dit voelt als een Chatgpt antwoord![]()
![]()
Gas = Authentieker?
Gas warmt zeer snel op? , het is nog altijd de steen die moet opwarmen en dat is nooit "zeer" snel.
Geschikt voor binnen: Ideaal voor gebruik in keukens of kleine ruimtes. ?? in principe kan je dat ding overal neerzetten, ook buiten, ook in grote ruimtes..
Verder halen lang niet alle elektrische ovens de temperatuur om een Napolitaanse pizza te maken,
Kortom dit gegenereerde antwoord is wel heel summier om iemand te overtuigen een keuze te maken.
Verder beïnvloed natuurlijk op alles de kwaliteit / aanschaf en onderhoud prijs van de oven
bla di bla bla
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.