Ik heb de Karu 2 en ik moet zeggen dat bakken op hout mij een veel authentieker gevoel geeft dan bakken op gas. Ben er heel blij mee dat je er alle kanten mee op kan, soms gas en soms houtskool/hout, maar wel alleen voor buiten, dus als je iets voor binnen zoekt, zou ik voor elektrisch kiezen
Een electrische pizzaoven is in 30min op temperatuur, zowwel voor gas als electrisch is meestal de steen het langzaamstChristianD schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:38:
[...]
Gas Pizzaoven
Voordelen
Snelle opwarmtijd: Ze warmen meestal sneller op dan elektrische ovens.
Serieus?! Gas ruikt/smaakt niet lekker...Betere smaak: Sommige mensen vinden dat gas een licht rokerige smaak geeft die dichter bij houtgestookte ovens ligt.
Success met het binnen gebruiken van je gasoven... Ik zou het niet durven proberen i.i.g.Minder geschikt voor binnen: Niet altijd veilig of toegestaan om binnenshuis te gebruiken.
Een pizza is te kort in de oven om noemenswaardig smaak op te pikken van het hout.Minder authentieke smaak: Mist soms de karakteristieke smaak van een traditionele oven.
Als je een AI gebruikt moet je de antwoorden voorlopig nog wel controleren anders kan je je lellijk vergissen
Ik vermoed dat persoonlijke ervaring en/of technische onderbouwing hier meer gewaardeerd wordt.
Belangrijkste reden voor mij om voor electrisch te kiezen is het binnen kunnen gebruiken, met name in de winter.
knap als je een rooksmaak van gas gestookt vuur in twee minuten in je pizza krijgt. Met hout is dat al twijfelachtig.
No offence maar chatgpt kletst hier maar wat
Voor een 90 seconden pizza klopt dit zeker. Maar wanneer je in een houtoven ook andere gerechten als vlees of ovengerechten als lasagna op lagere temperaturen dan kan de rooksmaak overgebracht worden. Als je dit belangrijk vindt dan een hout/gas gestookte oven misschien veelzijdiger.El Capitan schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:19:
knap als je een rooksmaak van gas gestookt vuur in twee minuten in je pizza krijgt. Met hout is dat al twijfelachtig.
bla di bla bla
Daar gebruik ik een smoker voor, da's een heel andere sport 😅ChristianD schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:53:
[...]
Voor een 90 seconden pizza klopt dit zeker. Maar wanneer je in een houtoven ook andere gerechten als vlees of ovengerechten als lasagna op lagere temperaturen dan kan de rooksmaak overgebracht worden. Als je dit belangrijk vindt dan een hout/gas gestookte oven misschien veelzijdiger.
Oeh die wil ik ook nog....base_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:02:
[...]
Daar gebruik ik een smoker voor, da's een heel andere sport 😅
De vraag was een pizzaoven en je antwoord begon met Napolitaanse pizza. Niet iets met andere gerechten of bereidingen.ChristianD schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:53:
Voor een 90 seconden pizza klopt dit zeker. Maar wanneer je in een houtoven ook andere gerechten als vlees of ovengerechten als lasagna op lagere temperaturen dan kan de rooksmaak overgebracht worden. Als je dit belangrijk vindt dan een hout/gas gestookte oven misschien veelzijdiger.
Binnen die kaders is het gewoon onzinnig als ik als ervaringen en testen die erover te vinden zijn mag geloven.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De reden dat ik het vroeg is alsvolgt. Ik heb een pellet gestookte pizza oven gehad. Ik vond het een hoop gedoe. Continu de pellets in de gaten houden, bijvullen etcetera. Ik heb toen een G3 Ferarri gekregen. Prima ding, temperatuur goed. Alleen de rand van de pizza blijft een probleem met zo'n apparaat.
Ik wil gewoon goede pizza's kunnen bakken. Napolitaans, Romaans, etcetera. Ik beheers de techniek, ik bak al 20 jaar zelf pizza. Maar ik ben op zoek naar de perfecte oven. Veel hitte, en waar ik mijn aandacht op het deeg en de pizza kan richten, en niet op de oven.
Gas is prima, maar het "gemak" van elektrisch trekt me ook. Ik zag dat Cozze een aantal elektrische modellen aanbood. Ook in de horecasector zijn er wat elektrische modellen. En natuurlijk de Ooni volt.
Wie heeft er ervaring met elektrisch?
Ik wil gewoon goede pizza's kunnen bakken. Napolitaans, Romaans, etcetera. Ik beheers de techniek, ik bak al 20 jaar zelf pizza. Maar ik ben op zoek naar de perfecte oven. Veel hitte, en waar ik mijn aandacht op het deeg en de pizza kan richten, en niet op de oven.
Gas is prima, maar het "gemak" van elektrisch trekt me ook. Ik zag dat Cozze een aantal elektrische modellen aanbood. Ook in de horecasector zijn er wat elektrische modellen. En natuurlijk de Ooni volt.
FWIW, elektrisch is zijn er meer dan een aantal opties, geheel afhankelijk van het budget. De Luigi is zeker een step up vs. de G3, maar niet vergelijkbaar met bijv. de N3 range. De Cozze zit er zo'n beetje tussen in en de P134H weer hoger. Wel bij allemaal een biscotto i.p.v. de standaard steen nemen.emil_406 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:39:
....
3-400 euro is helaas net te krap voor wat je zoekt. Cozze gaat niet bieden wat je zoekt (qua pizza resultaat), en de Ooni Volt is een overpriced apparaat met een cordieriet steen en wordt niet heter dan 400°C. De enige toereikende elektrische pizzaovens die in NL goed te verkrijgen zijn, zijn de modellen van Effeuno en Macte. Beiden bieden een laag en hoog model aan waarbij de hoge ook geschikt is voor bijvoorbeeld een pizza Calzone of gewoon brood. Je kunt er tot 500°C mee bakken voor dat echte Napolitaanse resultaat, en er zit een goede biscottosteen in.emil_406 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:39:
De reden dat ik het vroeg is alsvolgt. Ik heb een pellet gestookte pizza oven gehad. Ik vond het een hoop gedoe. Continu de pellets in de gaten houden, bijvullen etcetera. Ik heb toen een G3 Ferarri gekregen. Prima ding, temperatuur goed. Alleen de rand van de pizza blijft een probleem met zo'n apparaat.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Budget valt nog wel verder op te schroeven. En gas? Wat zijn daar de opties?verkeerslicht schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:59:
[...]
3-400 euro is helaas net te krap voor wat je zoekt. Cozze gaat niet bieden wat je zoekt (qua pizza resultaat), en de Ooni Volt is een overpriced apparaat met een cordieriet steen en wordt niet heter dan 400°C. De enige toereikende elektrische pizzaovens die in NL goed te verkrijgen zijn, zijn de modellen van Effeuno en Macte. Beiden bieden een laag en hoog model aan waarbij de hoge ook geschikt is voor bijvoorbeeld een pizza Calzone of gewoon brood. Je kunt er tot 500°C mee bakken voor dat echte Napolitaanse resultaat, en er zit een goede biscottosteen in.
Ideaalbeeld is wel een mooie grote houtgestooke oven in de tuin, zo'n dome. Maar ik ben bang dat dat een hoop "gedoe" is uiteindelijk.
Gas genoeg keus, ooni koda is een veilige optie.emil_406 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:02:
[...]
Budget valt nog wel verder op te schroeven. En gas? Wat zijn daar de opties?
Ideaalbeeld is wel een mooie grote houtgestooke oven in de tuin, zo'n dome. Maar ik ben bang dat dat een hoop "gedoe" is uiteindelijk.
16" eerste generatie gaat er volgens mij uit, en zijn wel deals voor te vinden. Die heb ik zelf ook, en prima tevreden mee. De 12" lukt sowieso binnen budget.
Als ik nu weer een oven zou moeten kopen werd het echter een elektrische. We eten pizza meestal binnen, dan is binnen bakken fijner. Dan moet wel het budget omhoog voor een macte of effeuno.
[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 29-05-2025 23:23 ]
Ik ben juist van gas naar elektrisch gegaan (Macte) en had dat veel eerder moeten doen. Maar pizza maken is voor mij geen geromantiseerd iets, we vinden zelfgemaakte pizza gewoon lekker maar het maakproces wil ik zo eenvoudig mogelijk hebben met een zo groot mogelijke kans op succes.emil_406 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:02:
[...]
In het begin dacht ik ook aan hout maar wilde de buren niet elke week in de rook zetten dus voor gas gegaan. Maar dat kreeg ik nooit echt heel consistent. De ene was prachtig maar de volgende weer meh. Nu paar keer in de elektrische gebakken en zonder moeite allemaal echt goed.
Maar zal allemaal te maken hebben met de voorbereiding en moeite die je daar in steekt en de skills van het bakken. En gezellig met vrienden pizza bakken in een houtgestookte oven is natuurlijk wel wat anders dan in zo’n “steriele” elektrische oven. Het is dus ook een keuze van welke sfeer je zoekt. Wij blijken dus vooral gewoon elke week lekkere pizza’s te willen, het hele jaar rond.
En de buren zet ik wel wekelijks even in de rook als ik mijn bbq aansteek, die draait dan wel weer op houtskool. Ook het hele jaar rond.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ervaring hier met een dome, aanschaf is te doen, een drama om op zijn voetstuk te zetten (loeizwaar) en als hij niet overdekt staat binnen 2 jaar losse rommel van de coating en daarna elk jaar opnieuw coaten.emil_406 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:02:
[...]
Spontaan een pizza maken is er niet bij, minsten 3-4 uur stoken voor hij warm genoeg is en als de wind verkeerd staat rook je de hele buurt uit.
Resultaten zijn wel prima mits je hem warm genoeg hebt gestookt, dikke vloer zorgt uiteraard voor lang warmte te hebben.
Ik heb de mijne een jaar of 4 geleden gesloopt en onlangs een Ooni Kura gekocht, binnen 45 minuten op temperatuur en handig op te bergen.
Edit:
Hier hoe hij er uit zag voor hij weg ging: Pixelmagic in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
[ Voor 6% gewijzigd door Pixelmagic op 30-05-2025 11:28 ]
Nu gewoon met een pizza uit de Ooni in de hottub, lekker hoor.Pixelmagic schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:57:
[...]
Ervaring hier met een dome, aanschaf is te doen, een drama om op zijn voetstuk te zetten (loeizwaar) en als hij niet overdekt staat binnen 2 jaar losse rommel van de coating en daarna elk jaar opnieuw coaten.
Spontaan een pizza maken is er niet bij, minsten 3-4 uur stoken voor hij warm genoeg is en als de wind verkeerd staat rook je de hele buurt uit.
Resultaten zijn wel prima mits je hem warm genoeg hebt gestookt, dikke vloer zorgt uiteraard voor lang warmte te hebben.
Ik heb de mijne een jaar of 4 geleden gesloopt en onlangs een Ooni Kura gekocht, binnen 45 minuten op temperatuur en handig op te bergen.
Edit:
Hier hoe hij er uit zag voor hij weg ging: Pixelmagic in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Als beginnende pizzabakker wil ik graag mijn eerste ervaringen delen. Misschien ben je net als ik was nog erg zoekende wat je allemaal nodig hebt en heb je een vergelijkbaar budget (rond de €200-250).
Wat heb je nodig?
Mijn setup:
Ik ben geen expert, maar dit werkte goed voor mijn eerste twee keer:
Ik zal deze post later ook updaten met een aantal foto’s.
Wat heb je nodig?
- Een pizza-oven
- Een pizzaschep
- Goed pizzadeeg
Mijn setup:
- Oven: Unold Luigi gekocht bij Otto.de voor €177,94 incl. verzending (tip: €5 korting met nieuwsbriefinschrijving).
- Steen: Biscotto steen van biscottodisorrento.it, maat 32x32x2 cm, €47,43 incl. verzending. Zet de regio rechtsboven op Nederland en gebruik de code smile1 voor 10% korting.
- Pizzaschep: Een geperforeerde 12" schep via AliExpress voor €12. Ikea viel voor mij af omdat die niet geperforeerd is.
Ik ben geen expert, maar dit werkte goed voor mijn eerste twee keer:
- Gebruik type 00 bloem voor het deeg (bijv. Verkrijgbaar bij Jumbo). Veel Tweakers zweren bij verschillende merken (zoals Caputo), maar voor mij was dit een goede eerste, makkelijk verkrijgbare optie. Zorg er wel voor dat je altijd bloem kiest zonder toegevoegd gist.
- Gebruik semolina bij het vormen van de pizza om het plakken te voorkomen, Fijn type is voldoende – vaak goedkoper bij Turkse winkels. (tip: doe ook een beetje op de pizzaschep zelf).
- Gebruik simpele zakjes instant gist. Huismerk is prima.
- Voor het recept gebruik ik de Pizza Dough app en dan het standaard op het Poolish-recept.
- Ik werk met bollen van 250g, volgens mij een goed formaat voor de Luigi.
Ik zal deze post later ook updaten met een aantal foto’s.
Ik heb een vergelijkbare setup en mijn grootste stap in kwaliteit was toch de bloem. Caputo Nuvola of Pizzeria is echt wel the way to go.
Voor de pizzabollen-invriezers onder ons: hoe lang van tevoren halen jullie de bollen uit de vriezer om ze op kamertemperatuur te laten ontdooien?
Ik waag vandaag weer een nieuwe poging 😂😅
@Disconnection Ik bak al jaren pizza’s, maar nog nooit met poolish. Dat lijkt me juist ingewikkeld. Vanwaar je keuze om daar mee te beginnen?
Ik zou ze de dag ervoor in de koelkast leggen. Dan kunnen ze mooi gelijkmatig ontdooien.impactftw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 06:17:
Voor de pizzabollen-invriezers onder ons: hoe lang van tevoren halen jullie de bollen uit de vriezer om ze op kamertemperatuur te laten ontdooien?
Vorige week als volgt gedaan (en resultaat was top!)impactftw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 06:17:
Avond van te voren uit de vriezer en in de koelkast. In ochtend uit koelkast en op KT laten komen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zeg ook niet dat ander bloem geen verschil maakt, alleen dat dit type bloem makkelijk verkrijg baar is bij o.a. de Jumbo en ik hier zelf voor mijn eerste pizza'a goede resultaten mee heb gehaald. Ik wil zelf ook nog wel andere merken proberen, maar ik heb hier geen italiaanse super in de buurt en de verzendkosten online schrikken mij nog een beetje af.saabfanatic schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:41:
Ik heb een vergelijkbare setup en mijn grootste stap in kwaliteit was toch de bloem. Caputo Nuvola of Pizzeria is echt wel the way to go.
Goede vraag! Ik had eerst naar het recept gekeken in de openingspost. Verderop las ik een tip over de 'Pizza Dough app' en las ik veel goeds over poolish recepten. Eigenlijk was dit recept op de Pizza Dough app niet ingewikkelder dan het recept in de openingspost dus daarom hier mee begonnen. Nu ik eerst wat mensen heb uitgenodigd om hier pizza's te komen eten wil ik nog niet te heftig gaan experimenteren, uiteindelijk wil ik zelf ook o.a. zuurdesem recepten gaan testen.coinman63 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:32:
@Disconnection Ik bak al jaren pizza’s, maar nog nooit met poolish. Dat lijkt me juist ingewikkeld. Vanwaar je keuze om daar mee te beginnen?
Niks mis met simpele supermarktbloem, zo zijn de meeste begonnen echter staat het in schilcontrast met bloemsoorten die in dit topic veelvuldig voorbijkomen. Typo 00 zegt niets over de kwaliteit en dat deze geschikter zou zijn om pizzadeeg mee te maken, het zegt enkel iets over de maalgraad.Disconnection schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:52:
[...]
Ik zeg ook niet dat ander bloem geen verschil maakt, alleen dat dit type bloem makkelijk verkrijg baar is bij o.a. de Jumbo en ik hier zelf voor mijn eerste pizza'a goede resultaten mee heb gehaald. Ik wil zelf ook nog wel andere merken proberen, maar ik heb hier geen italiaanse super in de buurt en de verzendkosten online schrikken mij nog een beetje af.
Il Molino Chiavazza is een zwakke bloem met dito resultaat. Huismerk patentbloem heeft een vergelijkbare maalgraad en sterkte. Je betaald enkel meer voor de Italiaanse branding.
Die verzenkosten zijn het dubbel waard, er zit namelijk een groot verschil (verschillende aspecten) tussen Il Molino Chiavazza en merken zoals Caputo Nuvola/ Dallagiovanna/ Molino Spadoni. Wellicht dat je iemand in de omgeving kent met een Sligro of Hanos pasje.
Of gewoon baksterke bloem van een molenwinkel met 12% eiwitgehalte maar nog steeds zo fijn als patentbloem/typ00, geeft voor mij perfecte pizzadeeg voor 8€/5kg
Voor mij een grote verbetering van de 405/550 meel die ik normaal haal van de supermarkt, ook voor sommige stijl broodjes.
Voor mij een grote verbetering van de 405/550 meel die ik normaal haal van de supermarkt, ook voor sommige stijl broodjes.
[ Voor 31% gewijzigd door vrilly op 01-06-2025 13:25 ]
Combineer het met de aankoop van fior di latte en je zit boven het minimum bestelbedrag voor gratis verzendkosten. Goede kaas die niet te vochtig is, is in mijn beleving echt een game changer.Disconnection schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:52:
[...]
Ik zeg ook niet dat ander bloem geen verschil maakt, alleen dat dit type bloem makkelijk verkrijg baar is bij o.a. de Jumbo en ik hier zelf voor mijn eerste pizza'a goede resultaten mee heb gehaald. Ik wil zelf ook nog wel andere merken proberen, maar ik heb hier geen italiaanse super in de buurt en de verzendkosten online schrikken mij nog een beetje af.
[...]
Goede vraag! Ik had eerst naar het recept gekeken in de openingspost. Verderop las ik een tip over de 'Pizza Dough app' en las ik veel goeds over poolish recepten. Eigenlijk was dit recept op de Pizza Dough app niet ingewikkelder dan het recept in de openingspost dus daarom hier mee begonnen. Nu ik eerst wat mensen heb uitgenodigd om hier pizza's te komen eten wil ik nog niet te heftig gaan experimenteren, uiteindelijk wil ik zelf ook o.a. zuurdesem recepten gaan testen.
Oekol schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:29:
Materiaal gevonden voor het deurtje te maken van de pizza oven. Even op maat maken en proberen. Was RVS volgens mij.
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Kan helaas volgende week pas testen. Ben benieuwd of het veel scheelt
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Na enkele jaren leerzaam stoeien met G3Ferrari, handgekneed supermarktdeeg en bouwen zonder semolina, is het tijd voor een step-up. De beste pizza voor mij is de pizza die ik wekelijks klaarmaak zonder al teveel geplan en gedoe.
Gebruik de G3Ferrari steeds minder vaak. De pizza's zijn net wat te klein, de hoge korsten worden te zwart (of de rest te wit) en … klaar met kneden.
:strip_exif()/f/image/LYahfukmWnufFA5CydhD1atw.jpg?f=fotoalbum_large)
Eisen: hele jaar door wekelijks pizza eten (dus elektrisch, indoor). Gekneed deeg, dus geen KitchenAid oid.
Beoogde nieuwe setup:
Effeuno P134H Pro (sneller warm dan HA en pizza's zien er net beter uit dan HA variant)
Ooni Halo Pro spiraalmixer (moet wel een afneembare kom die handig af te wassen is)
Weet iemand of die Halo geschikt is voor kleine porties? Zeg 500gr bloem of desnoods 1kg?
Verder in lazy mode. Mutti saus, Lidl gesneden mozza. Alleen, 2k lappen om betere pizza te kunnen maken?
Gebruik de G3Ferrari steeds minder vaak. De pizza's zijn net wat te klein, de hoge korsten worden te zwart (of de rest te wit) en … klaar met kneden.
:strip_exif()/f/image/LYahfukmWnufFA5CydhD1atw.jpg?f=fotoalbum_large)
Eisen: hele jaar door wekelijks pizza eten (dus elektrisch, indoor). Gekneed deeg, dus geen KitchenAid oid.
Beoogde nieuwe setup:
Effeuno P134H Pro (sneller warm dan HA en pizza's zien er net beter uit dan HA variant)
Ooni Halo Pro spiraalmixer (moet wel een afneembare kom die handig af te wassen is)
Weet iemand of die Halo geschikt is voor kleine porties? Zeg 500gr bloem of desnoods 1kg?
Verder in lazy mode. Mutti saus, Lidl gesneden mozza. Alleen, 2k lappen om betere pizza te kunnen maken?
Dat zat ik ook even te denken, die oven kan je waarschijnlijk nog wel voor andere dingen gebruiken, maar 800 voor een deegmixer....Poplitius schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:32:. Alleen, 2k lappen om betere pizza te kunnen maken?
Ik gebruik een Kenwood mixer, doet het goed met 500gr deeg maar is er niet gelukkig mee. Stel je sloopt hem, dan heb je er nog steeds 4 voor de prijs van die Ooni. Overigens zag ik al plaatsjes voorbij komen van mensen die de Ooni hebben weten te slopen....
Waarom een afneembare kom? Ik snap niet dat de Ooni spiraalmixer zoveel mensen aantrekt. Pizza is Italiaans en er zijn fantastische Italiaanse spiraalmixers die zich al decennia bewezen hebben. Waarom dan de eerste versie van een niet-Italiaanse producent kopen, welk bedrijf hyper commercieel is?Poplitius schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:32:
Na enkele jaren leerzaam stoeien met G3Ferrari, handgekneed supermarktdeeg en bouwen zonder semolina, is het tijd voor een step-up. De beste pizza voor mij is de pizza die ik wekelijks klaarmaak zonder al teveel geplan en gedoe.
[Afbeelding]
Beoogde nieuwe setup:
Waarom überhaupt een kneedmachine. Gewoon met de hand 2 minuten in een beslagkom. De tijd doet de rest (evt. in de tussentijd een paar keer vouwen). Scheelt ruimte, kosten, en gemak (want je hoeft bijna niks schoon te maken).
team noknead
team noknead
Ik ben echt mega blij met mijn Maxima MSM 8 spiraalmixer. Met €556 een stuk goedkoper dan de Ooni. Mijn gevoel zegt dat de Ooni vooral ook commercieel is en mooi en design moet zijn voor een consument, als alternatief of upgrade op een Kenwood of KitchenAid. De Maxima (en bijv een Famag Grilletta IM5) zijn gewoon no-nonsense en goed in wat ze doen zonder poespas.Poplitius schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]
Beoogde nieuwe setup:
De kom van de Maxima is niet afneembaar maar dat vind ik persoonlijk geen gemis. M’n deeg trek ik er in één geheel uit, en als je een mooi deegje maakt blijft er bijna niks aan residu over in de kom. Ik maak een mild sopje die ik opzuig met een doekje en uitknijp in de kom, overal een keer overheen en daarna weer opzuigen en uitknijpen in de wasbak. Met een droog doekje of keukenrol er achteraan om het droog te maken en klaar. Paar minuutjes werk.
Minimale hoeveelheid deeg van de Maxima is 1,5kg, dat wijkt wel af van je wensen. Maar als makkelijk en snel pizza maken je behoefte is kun je ook 1x meer deeg maken en wat bollen invriezen. Kun je met 1x deeg maken 3x bakken.
Qua oven kies je wel meteen een vrij top model. Als het geld je tegenhoudt zijn er ook goedkopere alternatieven die beter zijn dan een G3 Ferrari. Ik denk dat je voor 1k of minder net zo goed lekkere pizza kan bakken.
Helemaal zelf gemaakt? Gaaf! Ben benieuwd of je veel verschil merkt. En of vooral de voorkant van je steen nu misschien ook een hogere temperatuur bereikt?Oekol schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:11:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Adds up. Ik wil geen apparaat waarbij ik veel met het apparaat zelf moet doen, het moet juist voor mij aan het werk. Kom eruit pakken en in de vaatwasser spreekt me een stuk meer aan. Of een paar seconden met de borstel erdoor desnoods.Recrush schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:57:
[...]
Ik maak een mild sopje die ik opzuig met een doekje en uitknijp in de kom, overal een keer overheen en daarna weer opzuigen en uitknijpen in de wasbak. Met een droog doekje of keukenrol er achteraan om het droog te maken en klaar. Paar minuutjes werk.
Dat is best een optie. En 1,5kg deeg is niet 1,5kg bloem, da's 1kg bloem. Zou nog kunnen. Alleen. Hij moet in de keuken staan. Ik vind 'm gruwelijk niet mooi en ik heb een open keuken. Wellicht zou hij in een trolley onder de oven kunnen staan, maar dan moet je elke keer 36 kg van de grond tillen en daarna terugzetten. Bijna 1,5 keer de arbo-norm, zo'n unit verdient een vaste plek en dat zie ik niet graag terug op mijn aanrecht.Minimale hoeveelheid deeg van de Maxima is 1,5kg, dat wijkt wel af van je wensen. Maar als makkelijk en snel pizza maken je behoefte is kun je ook 1x meer deeg maken en wat bollen invriezen. Kun je met 1x deeg maken 3x bakken.
@Recrush m'n schoonvader. Even afwachten of het handvat niet te heet wordt en gaat roken. Na het voorbeeld wat op etsy staat, gaat meer om het verbruik in gas te minimaliseren.
Wat mij vooral aanspreekt is het gewicht en formaat. Een aparte deegkneder is uiteindelijk toch de zoveelste keukenapparaat en zal na gebruik toch opgeborgen moeten worden. Qua opbergruimte is de omvang dus belangrijk. Qua gewicht vind ik het ook een verschil van 15 kg of 25 kg qua verplaatsen als het dragende gewicht van een plank in de voorraadkast belangrijk.MennoE schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:34:
[...]
Waarom een afneembare kom? Ik snap niet dat de Ooni spiraalmixer zoveel mensen aantrekt. Pizza is Italiaans en er zijn fantastische Italiaanse spiraalmixers die zich al decennia bewezen hebben. Waarom dan de eerste versie van een niet-Italiaanse producent kopen, welk bedrijf hyper commercieel is?
Qua gevoel/ervaring en degelijkheid had ik als ik voldoende ruimte in de keuken had ook eerder voor een Famag IMS-5 gekozen over de Ooni. Qua degelijkheid heb ik zelf ook mijn twijfels bij een versie 1.0 product.
bla di bla bla
Met de hand kneden hoeft niet mega intensief te zijn, maar 'twee minuten in een beslagkom' is niet reëel. Je bent er meer tijd en energie aan kwijt, en die heeft niet iedereen.verkeerslicht schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:44:
Waarom überhaupt een kneedmachine. Gewoon met de hand 2 minuten in een beslagkom. De tijd doet de rest (evt. in de tussentijd een paar keer vouwen). Scheelt ruimte, kosten, en gemak (want je hoeft bijna niks schoon te maken).
team noknead
De Famag is inderdaad zwaar. Tegelijkertijd is dat gewicht er niet voor niets. Het kneden van deeg oefent veel krachten uit op de onderdelen, dus wat mij betreft wil je dan ook een apparaat die dat aankan en niet te snel slijt. Persoonlijk vind ik het gesjouw van de Famag wel meevallen, omdat hij niet zo groot is. Het voelt een beetje alsof je een zware maar handzame steen moet verplaatsen.ChristianD schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:46:
[...]
Wat mij vooral aanspreekt is het gewicht en formaat. Een aparte deegkneder is uiteindelijk toch de zoveelste keukenapparaat en zal na gebruik toch opgeborgen moeten worden. Qua opbergruimte is de omvang dus belangrijk. Qua gewicht vind ik het ook een verschil van 15 kg of 25 kg qua verplaatsen als het dragende gewicht van een plank in de voorraadkast belangrijk.
Qua gevoel/ervaring en degelijkheid had ik als ik voldoende ruimte in de keuken had ook eerder voor een Famag IMS-5 gekozen over de Ooni. Qua degelijkheid heb ik zelf ook mijn twijfels bij een versie 1.0 product.
Ik denk dat het apparaat qua ruimte niet per se groter is dan de Ooni. Maar dat weet ik niet zeker.
Een afneembare kom is handig, al mis ik het niet. Gewoon de ingrediënten wegen en erin knikkeren. Schoonmaken is met een beetje water zo gedaan.
Ik vind twee minuten nog veel, meer dan een beetje mengen hoeft je niet te doen toch? Zodra het mengen echt kneden begint te worden kap ik ermee. Gewoon een nachtje laten staan en het ontwikkelt zich vanzelf wel.MennoE schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:55:
Met de hand kneden hoeft niet mega intensief te zijn, maar 'twee minuten in een beslagkom' is niet reëel. Je bent er meer tijd en energie aan kwijt, en die heeft niet iedereen.
Of doel jij op maken voor gebruik op de dag zelf?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien reëeler dan je denktMennoE schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:55:
[...]
Met de hand kneden hoeft niet mega intensief te zijn, maar 'twee minuten in een beslagkom' is niet reëel. Je bent er meer tijd en energie aan kwijt, en die heeft niet iedereen.
Bij een korte rijstijd (veel gist) is kneden nuttig. De tijd kan z'n werk dan namelijk niet doen.
Maar bij lange rijstijden (zoals de meesten hier toch doen) doet de tijd het werk voor je. Zoals reeds gezegd is een paar keer vouwen geen verkeerd idee.
Alle ingredienten goed mengen en zorgen dat er geen droge delen meer zijn is een goed startpunt.
Mits goed uitgevoerd ben je er juist minder tijd en energie aan kwijt.
[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 02-06-2025 10:20 ]
Hier ook een roccbox met zelf gefabriceerd deurtje. De opwarmtijd is met ongeveer de helft korter en ligt nu op 20-25 minuten.Oekol schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:11:
[...]
Is een Maxima MPM 7L niet een alternatief als je een planeetmenger handiger vindt? Is wel te vinden voor ongeveer €350,00 met cashback en coupons. (Bol)Poplitius schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]
Ik heb langt getwijfeld, maar ik vind een spiraalkneder echt overkill voor 1x pizza en 2 broden in de week. Ik heb nu de Maxima een aantal weken hier staan en ik moet zeggen dat ding staat als een huis. Mag ook wel met zijn 17 kg.
Kleine hoeveelheden geen probleem. Ook grotere hoeveelheden (gisteren bijna 1,5 kg totaaldeeg) geen centje pijn. Op standje 2 beginnen en lekker laten draaien op 3. Echt prima ding voor de prijs.
Ook naar Kitchenaid gekeken, maar die is een stuk duurder. En meer moeite met deeg als ik reviews zie.
Ik wil ook mijn G3 vervangen, maar twijfel nog steeds of ik elektrisch of gasoven moet kopen. Nieuwe Koda 2 14 inch lijkt me wel wat. Maar dan kun je alleen buiten bakken. Keuzestress
Hier vorige week de nieuwe deeghaak binnen gekregen voor de Kitchenaid, ik ben benieuwd, eind van de week maar eens even testen. De originele C-haak die erbij zit daar werd ik gek van, deeg blijft omhoog kruipen, meng hier trouwens regelmatig 1 kg bloem met de Kitchenaid en die geeft (vooralsnog) geen krimp al weet ik dat dit eigenlijk teveel is.
/f/image/e5OW7ZIrTNPTvmzlijiFGZZX.webp?f=fotoalbum_large)
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
hier ook de Maxima MPM 7l, nu een paar keer gebruikt, 2 keer voor pizzadeeg en 2 keer voor brood. 1e keer nog een beetje bang voor overkneden, maar 10-15 minuten was de laatste keer geen probleem.Highfive95 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:14:
[...]
Is een Maxima MPM 7L niet een alternatief als je een planeetmenger handiger vindt? Is wel te vinden voor ongeveer €350,00 met cashback en coupons. (Bol)
Ik heb langt getwijfeld, maar ik vind een spiraalkneder echt overkill voor 1x pizza en 2 broden in de week. Ik heb nu de Maxima een aantal weken hier staan en ik moet zeggen dat ding staat als een huis. Mag ook wel met zijn 17 kg.
Kleine hoeveelheden geen probleem. Ook grotere hoeveelheden (gisteren bijna 1,5 kg totaaldeeg) geen centje pijn. Op standje 2 beginnen en lekker laten draaien op 3. Echt prima ding voor de prijs.
Ook naar Kitchenaid gekeken, maar die is een stuk duurder. En meer moeite met deeg als ik reviews zie.
Ik wil ook mijn G3 vervangen, maar twijfel nog steeds of ik elektrisch of gasoven moet kopen. Nieuwe Koda 2 14 inch lijkt me wel wat. Maar dan kun je alleen buiten bakken. Keuzestress
keer 3 bollen (750 gram deeg) en 5 (1250 gram) gedraait en beide ging prima, denk dat 3 bollen een beetje het minimum is. 8, misschien 10 bollen gaat volgens mij ook prima. (deze week denk ik voor 8 bollen deeg maken).
Anyway, 1e bevindingen van de maxima planeetmixer zijn prima. Makkelijk in gebruik en multifunctioneel was toch ook wel een pre
Heb je foto? Want dat is wel echt kort. Tot hoeveel graden doe je 'm dan?reAaa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:49:
[...]
Hier ook een roccbox met zelf gefabriceerd deurtje. De opwarmtijd is met ongeveer de helft korter en ligt nu op 20-25 minuten.
Ik had 'm afgeschoten nadat ik op een broodbakkersforum las dat hij aan de wandel ging en moeite had met zwaar deeg. Hij moet wel keurig z'n werk doen als ik met anderen dingen bezig ben. Eerlijke reviews zijn tegenwoordig lastig te vinden en ik ben te weinig tegengekomen over de kwaliteit van het deeg. Zag wel mooie voorbeelden hoe de Ooni ver boven planeetmengers uitsteeg. Heb jij vergelijk met goed spiraaldeeg?Highfive95 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:14:
[...]
Is een Maxima MPM 7L niet een alternatief als je een planeetmenger handiger vindt?
Als mevrouw Maxima serieus goed deeg kan maken, dan is 'ie met 550 euro prijsverschil wel een prima overweging. Ik vind 'm alleen zo lelijk dat ik 'm na gebruik zo snel mogelijk weer afvoer uit de keuken. En met 17kg is dat geen bezwaar. Goed voor kleine porties vind ik alleen maar nuttig en als ik een zeldzame party geef, dan kan hij ook wel 2x of desnoods 3x op een middag draaien.
Voor een paar maandjes per jaar waarin het ook nog regelmatig regent? Er is een doelgroep voor, maar daar hoor ik zeker niet bij. Heb keukenspullen... in de keuken. Je kan pizza's toch ook buiten opeten als je ze binnen maakt. Als ik pizza's maak dan heb ik daar ook mijn aandacht en ga ik toch amper sociaal lopen doen tot ze klaar zijn. En een ander heeft er juist speciaal een overkapping voor met heaters, niks is hetzelfde.Ik wil ook mijn G3 vervangen, maar twijfel nog steeds of ik elektrisch of gasoven moet kopen. Nieuwe Koda 2 14 inch lijkt me wel wat. Maar dan kun je alleen buiten bakken. Keuzestress
reAaa in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"Oekol schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:44:
[...]
Heb je foto? Want dat is wel echt kort. Tot hoeveel graden doe je 'm dan?
Meen 430 graden
Ik heb deze ook, en al een tijdje naar volle tevredenheid in gebruik. Wel even opletten met de hydratatie van je deeg. Minimaal 65% is wel aanbevolen. En een kilo bloem kan in principe wel, maar let even op de warnte van je KA! Ik heb zelf de Heavy Duty, en die kan dat op zich wel aan, maar geen 3x achter elkaar... De deeghaak zelf is wel een merkbare verbetering, tov de standaard-deeghaak. Deeg blijft mooi beneden en wordt tegen de bodem gekneed ipv tegen de zijkant. Ik vind het zeker de moeite waard...fxs81 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:20:
Hier vorige week de nieuwe deeghaak binnen gekregen voor de Kitchenaid, ik ben benieuwd, eind van de week maar eens even testen. De originele C-haak die erbij zit daar werd ik gek van, deeg blijft omhoog kruipen, meng hier trouwens regelmatig 1 kg bloem met de Kitchenaid en die geeft (vooralsnog) geen krimp al weet ik dat dit eigenlijk teveel is.
[Afbeelding]
Maar 40-45 min opwarmen lukte mij ook al niet. Dat lukte de laatste keer pas met die bakstenen er voor. Ben heel benieuwd. Ons hele handvat is hout. Hoe heb jij dit bij jou gemaakt en van welk materiaal?
Mijn vader heeft het in elkaar gezet. Her is een rvs / metalen pin met schroefdraad aan het einde. Gat geboord in de plaat en zo vastgemaakt. Houten handvat. Gat erin geboord en dat is over de pen geschoven en vastgelijmd.Oekol schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:26:
[...]
Maar 40-45 min opwarmen lukte mij ook al niet. Dat lukte de laatste keer pas met die bakstenen er voor. Ben heel benieuwd. Ons hele handvat is hout. Hoe heb jij dit bij jou gemaakt en van welk materiaal?
N=1 maar hier gaat hij echt niet aan de wandel. Meeste wat ik erin had was 1,8 kilo deeg voor 2 broden. En dat ging echt moeiteloos. Ook echt geen problemen met deeg dat omhoog kruipt, wat je bij veel Kitchenaids ziet.Poplitius schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:12:
[...]
Ik had 'm afgeschoten nadat ik op een broodbakkersforum las dat hij aan de wandel ging en moeite had met zwaar deeg. Hij moet wel keurig z'n werk doen als ik met anderen dingen bezig ben. Eerlijke reviews zijn tegenwoordig lastig te vinden en ik ben te weinig tegengekomen over de kwaliteit van het deeg. Zag wel mooie voorbeelden hoe de Ooni ver boven planeetmengers uitsteeg. Heb jij vergelijk met goed spiraaldeeg?
Hier staat hij overigens wel vast op aanrecht en wordt ook veelvuldig voor andere baksels gebruikt.
Ik heb ook alle fora afgestruind voor eerlijke reviews en je vindt altijd wel een negatieve. Omdat ik spiraalkneder overkill vond ben ik voor de maxima gegaan. Omdat je bij Kitchenaid toch wel veel negatieve reviews leest als het om brood gaat. En Maxima is goedkoper, dus dat was ook mooi meegenomen.
Vanavond weer pizza
Ik heb niet dezelfde, maar wel iets vergelijkbaars bij amazon gekocht. Een verademing inderdaad. Bijzonder dat kitchenaid zo'n nutteloze haak meelevert, je zou denken dat ze ook wel eens iets geprobeerd hebben te kneden tijdens het ontwerpen van dat ding.fxs81 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:20:
[Afbeelding]
Ah ik heb dezelfde haak voor mijn Kenwood chef. Bevalt veel beter dan de bijgeleverde haak.fxs81 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:20:
[Afbeelding]
Ook van Superdoughhook.com neem ik aan?
Ik heb de superdoughhook vaker voorbij zien komen, met wisselende ervaringen. Welke heb jij?nietorigineel schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:09:
[...]
Ik heb niet dezelfde, maar wel iets vergelijkbaars bij amazon gekocht. Een verademing inderdaad. Bijzonder dat kitchenaid zo'n nutteloze haak meelevert, je zou denken dat ze ook wel eens iets geprobeerd hebben te kneden tijdens het ontwerpen van dat ding.
Ik heb deze gekocht:Kevinns schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:24:
[...]
Ik heb de superdoughhook vaker voorbij zien komen, met wisselende ervaringen. Welke heb jij?
https://www.amazon.nl/dp/B0C7GT5VQL
Deeg kruipt niet omhoog, en wordt daardoor wel goed door elkaar gekneed ipv als een bal rondgedraait met de originele haak. Geen idee hoe deze presteert tov superdoughhook.
Hier de superdoughhook voor een Kitchenaid Mini in gebruik, wereld van verschil met de nutteloze originele haak (in positieve zin), maar vraag me af hoe lang die Kitchenaid in staat zal blijven om te kneden, staat echt veel kracht op de as bij pastadeeg, maar misschien moet ik mijn recept / manier van ingrediënten toevoegen aanpassen. Pizzadeeg ging heel mooi.Kevinns schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:24:
[...]
Ik heb de superdoughhook vaker voorbij zien komen, met wisselende ervaringen. Welke heb jij?
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Over het algemeen maak ik hogere hydratatie deeg. Voor brood omdat het lekker is, en bij pizza omdat ik op 300 graden bak en hij iets meer uitdroogt. Daarbij zou ik minder problemen verwachten dan bij stug pastadeeg.coyote1980 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:38:
[...]
Hier de superdoughhook voor een Kitchenaid Mini in gebruik, wereld van verschil met de nutteloze originele haak (in positieve zin), maar vraag me af hoe lang die Kitchenaid in staat zal blijven om te kneden, staat echt veel kracht op de as bij pastadeeg, maar misschien moet ik mijn recept / manier van ingrediënten toevoegen aanpassen. Pizzadeeg ging heel mooi.
Neemt niet weg dat ik ook de verhalen van gesloopte kitchenaids heb gezien…
Ik werk bij een "broodjeszaak" en bak tijdens mijn avonddiensten regelmatig een verse AH pizza. Best te eten maar uiteraard niet te vergelijken met een echte zelf gemaakte pizza..... Dus wil ik eens gaan proberen om dit beter te gaan doen, maar ben ik even op zoek naar wat tips.
En dan met name voor het deeg, ik kan niet bakken op de 400 graden die ideaal is maar zal het moeten doen met zeg maar max 240 graden waar onze ovens op draaien om diverse deegproducten te bakken. Is dit heet genoeg voor "standaard" pizza deeg al duurt het dan wat langer? Die AH pizza zou 6-8 minuten op 240 graden moeten maar in de gebruikte (hete lucht) oven is 4 minuten op 230 graden genoeg, heter of langer geeft een zwart geblakerde schijf dus de bakcapaciteit (13 kW) is OK
Ik heb ook de beschikking over echte brood ovens met stenen vloer, maar die gebruik ik liever niet om diverse redenen.... Een rijskast (28c op 80% luchtvochtigheid) is ook beschikbaar.
Dus als ik gewoon een deeg maak met 1000 gram bloem, 7 (of minder?) gram gist, 10 gram zout en 700 gram water, dit even goed door kneed en een dag laat rijzen in de koelcel? Daarna nogmaals door kneden, opbollen, op temperatuur laten komen en eventueel de rijskast in. Pizza vormen, beleggen en op een plaatstalen bakplaat in die hete lucht oven met hetzelfde programma wat ik heb aangemaakt voor die AH pizza..
Gaat dit werken?
En dan met name voor het deeg, ik kan niet bakken op de 400 graden die ideaal is maar zal het moeten doen met zeg maar max 240 graden waar onze ovens op draaien om diverse deegproducten te bakken. Is dit heet genoeg voor "standaard" pizza deeg al duurt het dan wat langer? Die AH pizza zou 6-8 minuten op 240 graden moeten maar in de gebruikte (hete lucht) oven is 4 minuten op 230 graden genoeg, heter of langer geeft een zwart geblakerde schijf dus de bakcapaciteit (13 kW) is OK
Ik heb ook de beschikking over echte brood ovens met stenen vloer, maar die gebruik ik liever niet om diverse redenen.... Een rijskast (28c op 80% luchtvochtigheid) is ook beschikbaar.
Dus als ik gewoon een deeg maak met 1000 gram bloem, 7 (of minder?) gram gist, 10 gram zout en 700 gram water, dit even goed door kneed en een dag laat rijzen in de koelcel? Daarna nogmaals door kneden, opbollen, op temperatuur laten komen en eventueel de rijskast in. Pizza vormen, beleggen en op een plaatstalen bakplaat in die hete lucht oven met hetzelfde programma wat ik heb aangemaakt voor die AH pizza..
Gaat dit werken?
Qua temperatuur:
Het ding dat je gaat helpen is een 'pizzasteel' ; een platte stalen plaat. Die heeft een forse thermische capaciteit waardoor je bodem sneller gaart, ook al is het 'maar' 240C.
Qua gist:
Ik ga liever voor een 48u rijs, met veel minder gist. Als je terugzoekt vind je mijn recept hier wel
Het ding dat je gaat helpen is een 'pizzasteel' ; een platte stalen plaat. Die heeft een forse thermische capaciteit waardoor je bodem sneller gaart, ook al is het 'maar' 240C.
Qua gist:
Ik ga liever voor een 48u rijs, met veel minder gist. Als je terugzoekt vind je mijn recept hier wel
De te gebruiken bakplaat:60x40, plaatstaal, 3050 gram. Kan ik natuurlijk voorverwarmen. Of meerdere platen op elkaar leggenBoudewijn schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:18:
Qua temperatuur:
Snelle rijs is nodig omdat de afspraak om samen met een collega pizza te eten vaak nogal ad-hoc genomen wordt....Qua gist:
@bvk een pizzasteel is doorgaans ~6mm dik (je hebt verschillende merken/verschillende diktes)
Dat is toch wel wat meer dan een gewone plaatstalen bakplaat. Dus meer thermische capaciteit.
Als ik hier de pizzasteel gebruik (niet zo vaak meer, want heb ook een echte pizzaoven) dan bak ik meestal 4min. Maar denk dat 'ie na 2-3min wel al gaar is, maar ga dan nog even door om een beetje kleur op de rand te krijgen. Het resultaat is wel echt anders dan uit een pizzaoven. Wordt meer wat je hier in een Italiaans restaurant zou krijgen (dunner/krokanter) dan traditioneel Napolitaans.
Dat gezegd hebbende is zo'n voorverwarmde bakplaat waarschijnlijk wel beter dan niks. Ik zou het gewoon eens proberen. Kunt altijd nog een pizzasteel kopen als je het dat waard vindt.
Dat is toch wel wat meer dan een gewone plaatstalen bakplaat. Dus meer thermische capaciteit.
Als ik hier de pizzasteel gebruik (niet zo vaak meer, want heb ook een echte pizzaoven) dan bak ik meestal 4min. Maar denk dat 'ie na 2-3min wel al gaar is, maar ga dan nog even door om een beetje kleur op de rand te krijgen. Het resultaat is wel echt anders dan uit een pizzaoven. Wordt meer wat je hier in een Italiaans restaurant zou krijgen (dunner/krokanter) dan traditioneel Napolitaans.
Dat gezegd hebbende is zo'n voorverwarmde bakplaat waarschijnlijk wel beter dan niks. Ik zou het gewoon eens proberen. Kunt altijd nog een pizzasteel kopen als je het dat waard vindt.
Ja klopt, besteld bij de pizzastore, het is de haak die in 1 van hun filmpjes te zien is maar dat hij geleverd werd zat er een briefje in de doos van superdough.Ronster schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:19:
[...]
Ah ik heb dezelfde haak voor mijn Kenwood chef. Bevalt veel beter dan de bijgeleverde haak.
Ook van Superdoughhook.com neem ik aan?
Vanavond heerlijke vier kazen pizza gegeten, en een pizza Mortadella. Alleen van de laatste heb ik een foto.
4 kazen: Mozzarella, cheddar, zachte blauwschimmelkaas, provolone, en na het bakken een paar klodders ricotta.
Mortadella: olijfolie, oregano, mozarella, en na het bakken een paar plakjes Mortadella en een garnering van geroosterde pistache crunch.
:strip_exif()/f/image/Z3t58QWKiJah2GqxvSfwr66F.jpg?f=fotoalbum_large)
De Mortadella was lekker maar niet heel uitgesproken van smaak. De volgende keer wil ik daar wat pit aan toevoegen.
De 4kazen pizza blijft ongekend lekker.
4 kazen: Mozzarella, cheddar, zachte blauwschimmelkaas, provolone, en na het bakken een paar klodders ricotta.
Mortadella: olijfolie, oregano, mozarella, en na het bakken een paar plakjes Mortadella en een garnering van geroosterde pistache crunch.
:strip_exif()/f/image/Z3t58QWKiJah2GqxvSfwr66F.jpg?f=fotoalbum_large)
De Mortadella was lekker maar niet heel uitgesproken van smaak. De volgende keer wil ik daar wat pit aan toevoegen.
Ik zit nu al een tijdje te zoeken naar een 60x40 pizzasteel, maar bestaan die wel? In dat formaat kom ik alleen bakplaten tegen zoals die ik al wil gebruiken... En dan nog dunner/lichter ook. Maar niet iets van 6 mm dik die pakweg een 10 kilo zou moeten wegen?defusion schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:46:
@bvk een pizzasteel is doorgaans ~6mm dik (je hebt verschillende merken/verschillende diktes)
En anders toch maar gewoon een broodoven gebruiken (mits niet in gebruik wat weinig voorkomt) met stenen vloer en de schuif open laten zodat ik zie wat er gebeurt.
Morgen of maandag maar eerst eens een deeg maken en dan dinsdag maar gewoon gaan proberen
Voor de pizza met Mortadella gebruik ik zelf verse pesto als 'saus', fior di latte, 4-5 hele grote plakken Mortadella en burrata. Vooral de pesto geeft veel smaak en meer Mortadella helpt ookverkeerslicht schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:03:
Vanavond heerlijke vier kazen pizza gegeten, en een pizza Mortadella. Alleen van de laatste heb ik een foto.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/n076XC3YRFMGEKsMNrVr0WxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Gewoon een kleinere nemen en op de bakplaat leggenbvk schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:37:
[...]
Ik zit nu al een tijdje te zoeken naar een 60x40 pizzasteel, maar bestaan die wel? In dat formaat kom ik alleen bakplaten tegen zoals die ik al wil gebruiken... En dan nog dunner/lichter ook. Maar niet iets van 6 mm dik die pakweg een 10 kilo zou moeten wegen?
En anders toch maar gewoon een broodoven gebruiken (mits niet in gebruik wat weinig voorkomt) met stenen vloer en de schuif open laten zodat ik zie wat er gebeurt.
Morgen of maandag maar eerst eens een deeg maken en dan dinsdag maar gewoon gaan proberen
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.