Er bestaat biologische, instant, gedroogde en verse gist. Frisch Backhefe is verse gist, de toevoeging van bakker is marketing.arie_papa schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:42:
Vandaag heeft arie_mama 'frisch Backhefe' (bakkergist) weten te scoren bij de Lidl (DE) voor 0,09 euro/42 gram. Ben eigenlijk alleen benieuwd, kan ik het gewicht aanhouden van instant gist in recepten (waar ik normaal mee werk), of werkt dat compleet anders?
Let wel even op de houdbaarheid, je kan het maar 2 weken maximaal bewaren, wellicht iets korter.
Ik koop het trouwens gewoon bij de bakker, betaal je voor 100 gram ook maar een euro of wat minder (ik bestel het altijd bij het brood, dus de prijs weet ik zo heel exact niet). Dat wordt dan van een groot blok gesneden en gebruik ik meestal dezelfde dag. Ik zou je aanraden de volgende keer verse gist bij de bakker te halen als je ook brood haalt omdat dat makkelijker is dan naar Duitsland te rijden en je er toch komt, anders is die van de Duitse Lidl natuurlijk prima. Het is wel lekker goedkoop die gist daar.
Je kan het trouwens ook invriezen volgens sommige sites, maar ik ben van mening dat je de gist dan half dood maakt en ik zou het dus niet doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 01-09-2016 19:05 ]