Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

arie_papa schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:42:
Vandaag heeft arie_mama 'frisch Backhefe' (bakkergist) weten te scoren bij de Lidl (DE) voor 0,09 euro/42 gram. Ben eigenlijk alleen benieuwd, kan ik het gewicht aanhouden van instant gist in recepten (waar ik normaal mee werk), of werkt dat compleet anders?
Er bestaat biologische, instant, gedroogde en verse gist. Frisch Backhefe is verse gist, de toevoeging van bakker is marketing.

Let wel even op de houdbaarheid, je kan het maar 2 weken maximaal bewaren, wellicht iets korter.

Ik koop het trouwens gewoon bij de bakker, betaal je voor 100 gram ook maar een euro of wat minder (ik bestel het altijd bij het brood, dus de prijs weet ik zo heel exact niet). Dat wordt dan van een groot blok gesneden en gebruik ik meestal dezelfde dag. Ik zou je aanraden de volgende keer verse gist bij de bakker te halen als je ook brood haalt omdat dat makkelijker is dan naar Duitsland te rijden en je er toch komt, anders is die van de Duitse Lidl natuurlijk prima. Het is wel lekker goedkoop die gist daar.

Je kan het trouwens ook invriezen volgens sommige sites, maar ik ben van mening dat je de gist dan half dood maakt en ik zou het dus niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 01-09-2016 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17

m0nk

16-09-2003 15.15

arie_papa schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:42:
Vandaag heeft arie_mama 'frisch Backhefe' (bakkergist) weten te scoren bij de Lidl (DE) voor 0,09 euro/42 gram. Ben eigenlijk alleen benieuwd, kan ik het gewicht aanhouden van instant gist in recepten (waar ik normaal mee werk), of werkt dat compleet anders?
Voor 100 gram verse gist gebruik je 33 gram gedroogde, 3 keer zo veel gebruiken dus.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:01

arie_papa

Running on Ubuntu

Anoniem: 738905 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 19:04:
[...]

Er bestaat biologische, instant, gedroogde en verse gist. Frisch Backhefe is verse gist, de toevoeging van bakker is marketing.

Let wel even op de houdbaarheid, je kan het maar 2 weken maximaal bewaren, wellicht iets korter.

Ik koop het trouwens gewoon bij de bakker, betaal je voor 100 gram ook maar een euro of wat minder (ik bestel het altijd bij het brood, dus de prijs weet ik zo heel exact niet). Dat wordt dan van een groot blok gesneden en gebruik ik meestal dezelfde dag. Ik zou je aanraden de volgende keer verse gist bij de bakker te halen als je ook brood haalt omdat dat makkelijker is dan naar Duitsland te rijden en je er toch komt, anders is die van de Duitse Lidl natuurlijk prima. Het is wel lekker goedkoop die gist daar.

Je kan het trouwens ook invriezen volgens sommige sites, maar ik ben van mening dat je de gist dan half dood maakt en ik zou het dus niet doen.
De vertaling "bakkersgist" was uit mijn vrij hand vertaald. Wel helder verhaal. Normaal vind ik instant gist (die zakjes) wel makkelijk omdat ik/wij meestal spontaan zin hebben in ofwel pizza of vers brood. Maar ik ga je tips zeker onthouden en eens navraag doen bij de bakker. Hier zijn het over het algemeen meer afbakkers, dus ik vrees het ergste, vandaar dat ik wel blij was zoiets gewoon in de super te kunnen scoren (en wij daar bijna wekelijks boodschappen doen)
m0nk schreef op donderdag 01 september 2016 @ 19:10:
[...]

Voor 100 gram verse gist gebruik je 33 gram gedroogde, 3 keer zo veel gebruiken dus.
Merci, precies het antwoord wat ik zocht :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bij de grote ah ligt het ook (koopmans) in het koelvak in Nederland. Zelf vind ik verse gist het leukst om mee te werken, maar heb ook droge liggen als ik een spontane ingeving krijg inderdaad. Maar omdat ik het deeg meestal een dag eerder maak lukt het meestal ook met verse gist.

Maat voor 0,09 cent heb ik het helaas hier nooit gezien. Bizar goedkoop.

Ik ben ook welens gaan shoppen in Duitsland, is half uur rijden van mijn werkplek, helaas ben ik altijd drie keer zo duur uit omdat ik dingen zie die ik niet ken en het is nogal een afwijking dat ik het dan koop om te proberen en dan kom ik met drie winkelkarren naar buiten terwijl ik alleen haarverf voor mijn vrouw wilde kopen :X

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 01-09-2016 23:01 ]

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Anoniem: 738905 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:58:
Bij de grote ah ligt het ook (koopmans) in het koelvak in Nederland. Zelf vind ik verse gist het leukst om mee te werken, maar heb ook droge liggen als ik een spontane ingeving krijg inderdaad. Maar omdat ik het deeg meestal een dag eerder maak lukt het meestal ook met verse gist.

Maat voor 0,09 cent euro heb ik het helaas hier nooit gezien. Bizar goedkoop.

Ik ben ook welens gaan shoppen in Duitsland, is half uur rijden van mijn werkplek, helaas ben ik altijd drie keer zo duur uit omdat ik dingen zie die ik niet ken en het is nogal een afwijking dat ik het dan koop om te proberen en dan kom ik met drie winkelkarren naar buiten terwijl ik alleen haarverf voor mijn vrouw wilde kopen :X
Ik heb nu 2 blokjes liggen, dus zal maar eens snel aan de gang gaan. Sowieso een lekker broodje in de broodbakmachine, maar pizzadeeg is ook wel een leuke test :9

De pizzadeksel moet sowieso eens getest worden. Thermometer is inmiddels binnen, handvat is nog een dingetje (cheap of weber official) en het liefst nog een nettere + hogere ondersteuning voor de pizzasteen/

En die pizzaschep, die mis ik nog steeds. Volgende week maar wat plaatjes staal regelen op het werk.

edit:
0,09 euro = 9 cent. 0,09 cent is idd bizar goedkoop :P

edit2:
Ik heb jullie input eigenlijk even nodig. Ik ben dus met een BBQ-pizzadeksel bezig (zie eerdere posts). Nu ligt de pizzasteen momenteel op het rooster, wat een stuk lager ligt. Het liefst heb ik de pizzasteen verder vrij liggen zodat je rondom kan stoken + bijvullen, dus een soort van steun staat op de wensenlijst.

Ik twijfel alleen tussen 2 opties:
1: Een verhoogde metalen steun waar de pizzasteen in vastgezet wordt. De metalen steun zal op de steunen van het normale rooster gaan steunen. Hout(skool) toevoegen kan dan redelijk makkelijk via de ruimtes tussen steen en buitenkant.
2: Een aantal metalen strips in de deksel bevestigen waar de pizzasteen op rust. Als ik hout(skool) wil toevoegen zou het alleen een kwestie van deksel optillen zijn (incl steun + pizza :+)

2e optie is wat lastiger met het ijzer juist buigen, maar lijkt me zeker niet onmogelijk. Voordeel is wel dat ik dan geen extra ding (behalve de deksel zelf) heb rondslingeren. Nadeel, als er iets fout gaat (langsschuiven oid) gaat het ook goed fout, want je komt er niet meer bij.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 30% gewijzigd door arie_papa op 02-09-2016 11:49 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:50
Mijn ouders gaan zondag een paar dagen naar Duitsland.
Nu zijn we hier pizza en broodbakkers.

Wat is handig om daar vandaan mee te nemen om pizza en/of brood te bakken ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Vers gist (Frisch backhefe) is er te scoren bij de Lidl. Ook de gewone bloem (type 405?) is daar in elke supermarkt te scoren. De DM heeft trouwens een ruimer assortiment aan verschillende melen zoals roggemeel en speltmeel (Dinkel), dus daar zou je ze ook eens langs kunnen sturen.
En als laatste, zaden e.d. zijn daar ook best wel een stuk goedkoper dan hier in NL.

edit:
Ik heb het nu puur over de veel voorkomende grote ketens. Waarschijnlijk als je ergens een speciaalzaak weet te vinden dat je helemaal lachend naar buiten komt.

[ Voor 19% gewijzigd door arie_papa op 03-09-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duits brood is wel heel anders dan Nederlands brood, pas dus wel wat op dat je niet heel grote zakken neemt, straks vind je het niet zo lekker en heb je het in een baal in huis.
De steen moet niet alleen aan de zijkanten op het rooster liggen, dan barst de steen waarschijnlijk in het midden. Dus zoiets zou werken, maar ik denk jouw 1e idee minder:

Afbeeldingslocatie: https://bbq-helden.nl/wp-content/uploads/pizzasteen-opwarmen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thefoodinmybeard.com/content/pizza/grill/grill001.jpg

Zoals je op deze foto's ziet zit er onder de steen ook veel steun, dat is wel belangrijk. Ik heb weleens een steen gehad die in stukken brak omdat ik dat niet deed en een steen is ook niet zo goedkoop.

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 03-09-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Anoniem: 738905 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:32:

[...]

De steen moet niet alleen aan de zijkanten op het rooster liggen, dan barst de steen waarschijnlijk in het midden. Dus zoiets zou werken, maar ik denk jouw 1e idee minder:

[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals je op deze foto's ziet zit er onder de steen ook veel steun, dat is wel belangrijk. Ik heb weleens een steen gehad die in stukken brak omdat ik dat niet deed en een steen is ook niet zo goedkoop.
Ik zat een beetje aan het volgende te denken

Pizzadeksel houder optie 1 Pizzadeksel houder detail

De opstaande beugel zal aan de onderkant van het handvat vast gezet worden met de bestaande bouten.
Om de steen heen ondersteuning met L-profielen.
Jou opmerking is wel terecht, maar kan opgelost worden met meerdere overspannende metaalstrips onder de steen (het gaat om 30x30cm steen + 5cm boog, elke 5cm strip vastzetten zou imo voldoende moeten zijn).

Mijn idee is op zich best makkelijk te maken en waarschijnlijk kan ik wel wat afvalstukken scoren op het werk, dus ben wel eens benieuwd of/hoe het gaat werken.

[ Voor 9% gewijzigd door arie_papa op 03-09-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meerdere strips lost het denk ik wel op, wellicht zijn 2 strips al voldoende (in een kruis), het blijft wat proberen of je moet iemand vinden die er verstand van heeft. Mijn steen brak omdat ik alleen de randen (aan alle kanten) op een stuk van 1 cm liet steunen. Het ging een paar keer wel goed, maar de 5e keer bakken gaf gedonder, steen doormidden.

Ik puzzel nu elke keer mijn pizzasteen maar in elkaar voordat ik ga bakken omdat hij verder nog wel werkt, maar het is wat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Goede tip en ik pak hem mee.

Ik vraag me trouwens af. Er zijn van die hitte/vuurvaste stenen te krijgen in de bouwmarkt vaak bedoelt voor de openhaard e.d. Zijn die stenen te gebruiken of speel je dan echt met je gezondheid? Ik zie dat ze herhaaldelijk ingezet worden, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:32:
Duits brood is wel heel anders dan Nederlands brood, pas dus wel wat op dat je niet heel grote zakken neemt, straks vind je het niet zo lekker en heb je het in een baal in huis.
Nou het ging meer om wat voor meel/bloem is een aanrader :)
Zullen geen grote hoeveelheden worden, maar meer om wat is waard om eens te proberen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

arie_papa schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:25:
Er zijn van die hitte/vuurvaste stenen te krijgen in de bouwmarkt vaak bedoelt voor de openhaard e.d. Zijn die stenen te gebruiken of speel je dan echt met je gezondheid?
Dat werkt niet, het oppervlakte moet glad zijn. Als het niet glad is gaat de pizza vastzitten en krijg je hem er nooit meer af. Maar ik begrijp dat jij mensen kent die het wel werkende hebben? Het kan verder geen kwaad. Maar je hebt denk ik meer aan deze tip:

Wat wel goed werkt is een travertin / travertijn (ik weet even niet de juiste spelling) vloertegel, die gebruiken veel professionelere hobbykoks voor het bakken van brood en pizza in de oven.

Kost iets van 20 tot 25 euro per m2, maar als je een tegelboer belt kan je vast wel een tegel gratis krijgen uit een restant ofzo. Anders wellicht marktplaats? Zie bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/m1083128155 , al is dat wel heel veel tegel :P

Zie bijvoorbeeld een comment onder deze post: http://onno-indekeuken.blogspot.nl/2012/04/la-pizza.html
Prachtige pizza, tip voor Hannie: koop een travertin tuintegel nog geen 10 euri, kan geen pizzasteen tegenop!
Een pizzasteen is voor een normale oven soms handiger omdat hij dikker is en langer de warme vasthoud. Ik heb wel het idee dat de travertin tegel hem sneller bakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 03-09-2016 22:11 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met keukenmachines die goed overweg kunnen met pizza-deeg?
Ik zou graag een mooie machine willen aanschaffen maar dan moet deze natuurlijk wel krachtig genoeg zijn om pizzadeeg goed te kunnen kneden.

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04 17:25
Gumball schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:24:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met keukenmachines die goed overweg kunnen met pizza-deeg?
Ik zou graag een mooie machine willen aanschaffen maar dan moet deze natuurlijk wel krachtig genoeg zijn om pizzadeeg goed te kunnen kneden.
Ik gebruik altijd mijn Kitchenaid (artisan) met deeghaak en die heeft er totaal geen moeite mee. Ik maak dan eigenlijk altijd deeg voor 4 pizza's (meer tegelijk heb ik nooit geprobeerd)

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:57
Hier ook. Wel de grotere model met 6.9L inhoud. Doet het prima.

[ Voor 5% gewijzigd door dangerpaki op 08-09-2016 09:39 ]

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Keukenmachine was ik niet zo van gecharmeerd.

Beetje dit model heb ik thuis, is daar ook niet voor bedoeld
Afbeeldingslocatie: http://voordeelwinkelplein.nl/media/catalog/product/cache/21/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/proficook_keukenmachine_km1025.jpg

Liever gebruik ik dan een handmixer met deeghaken. Maar sinds kort in het bezit van een Panasonic broodbakmachine met deegstanden. Daar maak ik tegenwoordig dan ook dankbaar gebruik van :)

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik gebruik een Kitchenaid artisan, gaat prima. Al kneed ik het deeg altijd nog even na met de hand.. :)

• Gumball
  • Niet online
Ik was altijd bang dat de Artisan te weinig vermogen had, maar dat valt dus wel mee. Dan maar op zoek naar een goede aanbieding!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 15:26
Ik gebruik de deegstand op mijn broodmachine daarvoor.

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Gumball schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:30:
Ik was altijd bang dat de Artisan te weinig vermogen had, maar dat valt dus wel mee. Dan maar op zoek naar een goede aanbieding!
Ik heb ook een Artisan, als die het niet kan, dan heb je een probleem...

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Gumball schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:30:
waarom koop je niet voor 10 euro ongeveer een 2e hands broodbakmachine? Enige nadeel van die dingen is dat ze vrij lomp groot zijn voor het keukenkastje, maar voor de rest... scheelt je toch wat geld als het je alleen om het deeg gaat. Marktplaats staat er bomvol mee, zelfs hier in de weilanden zitten er minimaal 30 stuks die te koop staan in een straal van 10 km.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 08-09-2016 16:28 ]

• Gumball
  • Niet online
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:27:
[...]

waarom koop je niet voor 10 euro ongeveer een 2e hands broodbakmachine? Enige nadeel van die dingen is dat ze vrij lomp groot zijn voor het keukenkastje, maar voor de rest... scheelt je toch wat geld als het je alleen om het deeg gaat. Marktplaats staat er bomvol mee, zelfs hier in de weilanden zitten er minimaal 30 stuks die te koop staan in een straal van 10 km.
Ja dat heb ik ook nog overwogen maar aangezien ik evengoed ook voor andere baksels een keukenmachine koop, dan liever in een keer goed. (En eerlijk, het oog wil ook wat)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

arie_papa schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:55:
[...]

Keukenmachine was ik niet zo van gecharmeerd.

Beetje dit model heb ik thuis, is daar ook niet voor bedoeld
[afbeelding]

Liever gebruik ik dan een handmixer met deeghaken. Maar sinds kort in het bezit van een Panasonic broodbakmachine met deegstanden. Daar maak ik tegenwoordig dan ook dankbaar gebruik van :)
Zoiets hebben wij ook, voor deeg gebruiken wij ook de broodmachine. Het is een model van de Lidle met twee deeghaken, maar het werkt verder prima.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Vandaag eens pizzameel van de molen in Weesp geprobeerd. Volgens de verpakking met durum tarwe, tarwe, mais en zout. Normaal gebruik ik gewoon een eenvoudige bloem van de natuurwinkel.

Dat er zout in zit was te merken, dit moet je dus niet alsnog toevoegen, dan wordt het veel te zout. Qua structuur gaf het meel wel een heel mooi resultaat, niet te plakkerig en na het bakken lekker stevig. De smaak was in principe prima, zelf vond ik hem wel wat te complex. Het had wel wat neutraler gemogen. Hij was iets te volkoren en als je goed oplet proef je de mais ook terug.

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3506922/14334683_300631156982868_1635475910_n.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Erapaz op 11-09-2016 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Gumball schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:10:
[...]

Ja dat heb ik ook nog overwogen maar aangezien ik evengoed ook voor andere baksels een keukenmachine koop, dan liever in een keer goed. (En eerlijk, het oog wil ook wat)
Vandaag de knoop doorgehakt. Het is een KitchenAid Artisan geworden. Deze was bij iBood voor 379 euro in de flash sale vanochtend. Geen slechte prijs. Foto's zullen volgen *O*

Mijn favoriete pizzeria (ik woon er in de buurt) is helaas ontdekt door de westenaren, pagina groot artikel in de krant:

https://www.nrc.nl/nieuws...ne-pizza-4314613-a1521624

Alle Italiaanse ingredienten komen van http://www.ilcasale.nl/ in Ryptsjerk bij Leeuwarden (online winkel is vooral voor wijn, al het ander spul kan je daar in de boerderij kopen) en dat is ook het adres waar ik alles koop.

Het meel wat deze pizzeria en de http://www.deburgemeestervannapels.nl/ wordt in Friesland gemaakt, helaas is dat als particulier niet heel interessant omdat je minimaal 50 kilo moet afnemen en tja, dat krijg je niet eens op voor de houdbaarheidsdatum als je met het hele gezin elke dag pizza gaat eten.

De groenten van de pizzeria uit Pinjum komen van Jochum de Boer die iedereen wel kent van Boer zoekt vrouw. In Boer zoekt vrouw werd hij weggezet als verlegen jongen die niks zei, maar dat was een rollenspel. Hij is namelijk heel anders en ik heb hem notebene een keer betrapt in de supermarkt toen hij met een erg lekker meisje aan haar meloenen en meer zat op de groenteafdeling, ja dat zie je niet op tv 8)7 , zijn openingstijden zijn wel wat lastig te combineren met het eten van een pizza, dus tja.

nou, met een mooiere tip kan je dit weekeinde niet ingaan. Maar svp niet allemaal tegelijk komen, zoveel zitplek is er niet. Ik had liever gezien dat deburgemeestervannapels.nl erin had gestaan, die bakt zijn pizza's net te heet en is meer bekend bij het grote publiek, deze parel had ik liever niet zo bekend zien worden. Maar het is de eigenaren gegund.

Ik ga volgende week ook weer met de pizzabakhobby aan de slag, ben momenteel wat meer met pasta's bezig.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 17-09-2016 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Gisteren en vandaag ook weer eens bezig geweest en hoe vaker je het doet des te makkelijker gaat het ;)

Al moet ik dan wel zeggen dat ik nu een goeie inschieter van mijn vader heb gekregen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r6tMlEB.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wjqMrBb.jpg?1

2250 WP Zuid PVoutput

• Gumball
  • Niet online
De beloofde en zeer onflateuze foto's (telefoonflitser) van mijn laatste kunstwerk waarbij het deeg door de Artisan gekneed is.
Deeg was goed gekneed maar niet beter dan dat ik het zelf met de hand zou doen (maar ook niet slechter). Scheelt een hoop tijd zo.

Afbeeldingslocatie: https://www.weijma.net/got/IMG_20160924_141856.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.weijma.net/got/IMG_20160924_141943.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.weijma.net/got/IMG_20160924_141917.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Gumball op 24-09-2016 14:28 ]

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Christiano007

Ich bin der champion

Nou ben voor het eerst deeg aan het maken met de mixer. Heb een Kenwood Kmix gekocht.

Tot nu toe ziet het er erg goed uit in maar een paar minuten draaien.

Heb het pizzadeeg recept van jamie oliver gebruikt, maar dan een halve portie.

http://www.pizzamaken.net...l-pizzadeeg-jamie-oliver/

Ter land, ter zee en in de kroeg

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
Voor op de gas BBQ en om mee te nemen tijdens kamperen (op het gasstel), Ironate gebackt op Kickstarter. Ben benieuwd of het een beetje gaat werken. :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Gumball
  • Niet online
GermanPivo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:26:
Voor op de gas BBQ en om mee te nemen tijdens kamperen (op het gasstel), Ironate gebackt op Kickstarter. Ben benieuwd of het een beetje gaat werken. :)
Tof concept maar ik vraag me af of dit heel veel beter werkt dan een dikke gietijzeren pan. Ook het formaat en de prijs vind ik wat tegenvallen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen als je 'm binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Gumball schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:58:
[...]

Tof concept maar ik vraag me af of dit heel veel beter werkt dan een dikke gietijzeren pan. Ook het formaat en de prijs vind ik wat tegenvallen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen als je 'm binnen hebt.
Is ook een beetje en gok, maar misschien dat het goed uit pakt. :+ Als ik er aan denk, zal ik een vergelijking maken tussen de Ironate en de Ferrari G3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GermanPivo schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:03:
Is ook een beetje en gok, maar misschien dat het goed uit pakt. :+ Als ik er aan denk, zal ik een vergelijking maken tussen de Ironate en de Ferrari G3.
ik denk dat hij op een bbq of op een kampvuur uitstekend werkt, in de keuken weet ik het zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04 18:11

Bestla

M/M -> V/F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47

jeka

Support your local club.

GermanPivo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:26:
Dat lijkt me een ideaal ding! Vind het alleen 50 euro te duur..

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
jeka schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:23:
[...]

Dat lijkt me een ideaal ding! Vind het alleen 50 euro te duur..
Jup, vond ik ook, maar de nieuwsgierigheid heeft gewonnen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Haha ik zal me proberen in te houden.

FCG

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 831405

Hi! Ik zit dit forum zo eens te bekijken uit interesse (ben een professionele pizzabakker) en ik zie een hoop enthousiaste mensen met vragen en antwoorden. Goed om elkaar te helpen! Maar ik zie vooral veel 'hoe' vragen, en weinig 'waarom' vragen.

Als je het antwoord hebt op 'hoe', dan doe je een kunstje na. Als je het antwoord hebt op 'waarom' dan heb je wat geleerd en ben je gegroeid, op weg naar een (nog) betere pizza!

Er komt veel wetenschap kijken bij pizza bakken en dat maakt het juist zo interessant, maar ook ongrijpbaar als je het niet weet. Ik hou het forum in de gaten om een bijdrage te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Anoniem: 831405 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 22:15:
Hi! Ik zit dit forum zo eens te bekijken uit interesse (ben een professionele pizzabakker) en ik zie een hoop enthousiaste mensen met vragen en antwoorden. Goed om elkaar te helpen! Maar ik zie vooral veel 'hoe' vragen, en weinig 'waarom' vragen.

Als je het antwoord hebt op 'hoe', dan doe je een kunstje na. Als je het antwoord hebt op 'waarom' dan heb je wat geleerd en ben je gegroeid, op weg naar een (nog) betere pizza!

Er komt veel wetenschap kijken bij pizza bakken en dat maakt het juist zo interessant, maar ook ongrijpbaar als je het niet weet. Ik hou het forum in de gaten om een bijdrage te kunnen leveren.
Nou Simon begin eens met te vertellen hoe jij het doet :)
Deeg recept en saus vind ik persoonlijk wel interessant.

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ja, dat is dus een 'hoe' vraag. Herken je hem? ;-)

Als je van iemands recept wilt leren dan moet je eerst weten welke pizza hij maakt. Zelden vraagt iemand naar de style pizza die bij het recept hoort. Maar zo ben je appels met peren aan't vergelijken.
De meeste recepten die van culinaire sites af komen zijn bedoeld voor het type Napolitaanse pizza. Maar dat staat er vaak niet bij. Deze Napolitaanse pizza heeft een hele hoge rand die zacht-krokant is en loopt dan over in een dunne bodem die zacht en slap is. Ik weet zeker dat er weinig mensen zijn die op basis van deze omschrijving graag het Napolitaanse recept wilt. Toch is dit de wereld beroemde pizza style waar de meeste recepten op geschreven zijn.

Grofweg bestaan er 3 soorten Italiaanse ronde pizza's;
- Napolitaanse pizza (zie hierboven)
- Romeinse pizza; lage krokante korst, van buiten naar binnen krokant, zeer dunnen bodem
- Italiaanse pizza; tussen de Napolitaanse en Romeinse in. Duidelijke en luchtig krokante rand, krokant naar het midden toe, maar een iets dikkere bodem dan de Romeinse.

Uiteraard heb je ook nog Amerikaanse, Turkse, enz. pizza's.

Als je dan weet wat voor pizza er bij het recept hoort, dan ben je er nog niet. Een recept is belangrijk, maar nog belangrijker zijn de handelingen (en volgorde), type bloem en rijstijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Er is nog een 4e soort: de vierkante pizza van de meesten hier :+

In cursussen die ik gevolgd heb gaat het vooral over de gedachten erachter, maar de verhalen over gluten etc. vind ik zelf lastig te volgen. Omdat ik ook maar af en toe pizza's bak heb ik meer aan how-to's dan alle wtenschappelijke info erachter.

Ik denk dat jouw hulp voor de serieuzere hobby pizzakok wel nuttig kan zijn, maar met mijn standaard oventje heb ik de basisbenodigdheden al niet lekker voor elkaar, dan stokt het daar al gezien de temperatuur die ik eigenlijk nodig heb.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 25-10-2016 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Wat betreft de saus; dat is veel makkelijk dan je denkt.
Er zijn 2 stelregels bij het maken van goede pizzasaus;
1. kook/verhit je saus nooit! Dan doe je alleen voor pastasaus
2. voeg zo min mogelijk andere ingrediënten toe, behalve zout.

Waarom? Als je de saus laat koken, dan verlies je het zuurtje van de tomaat. Dat is bij pizzasaus niet de bedoeling. Dit hoort in het smaakpallet van een goede pizza. Dan is het wel belangrijk dat je een hele goede tomaat (uit blik!) hebt, want een slechte (of 'niet geschikte') tomaat kan veel te zuur zijn.

Kortom: koop een blik San Marzano DOP gepelde tomaat van het merk Mutti bij de Albert Heijn voor € 1,99 (400 gram). Haal de staafmixer door de hele inhoud en breng op smaak met een beetje zout.

Goedkopere tomatenblikjes kunnen ook, maar wees kritisch en gebruik de San Marzano als referentiekader, want beter ga je het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:02:
Ik zei 'ronde' pizza he ;)

Maar die vierkante zijn waarschijnlijk rond bedoeld :D

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 831405 op 25-10-2016 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:02:

In cursussen die ik gevolgd heb gaat het vooral over de gedachten erachter, maar de verhalen over gluten etc. vind ik zelf lastig te volgen. Omdat ik ook maar af en toe pizza's bak heb ik meer aan how-to's dan alle wtenschappelijke info erachter.

Ik denk dat jouw hulp voor de serieuzere hobby pizzakok wel nuttig kan zijn, maar met mijn standaard oventje heb ik de basisbenodigdheden al niet lekker voor elkaar, dan stokt het daar al gezien de temperatuur die ik eigenlijk nodig heb.
Ook met je standaard oven (+/- 250 graden in huis) kun je heel behoorlijke pizza's bakken. Je moet dan wel een (pizza)steen in je oven hebben van een beetje fatsoenlijke dikte (2cm+) en de steen minimaal 1 uur mee verwarmen op de hoogte stand. Zal je niets tegen vallen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Goede tomaten zijn inderdaad heel belangrijk, ik haal ze bij een Italiaanse importeur, mijn voorkeur zit trouwens in een soort grote donkere bierfles, worden gebotteld bij de kweker in Italie, wereld van verschil met een pot, pak of blik van de Lidl bijvoorbeeld.

waar ik wel een vraag over heb, ik wil graag een goedkope meel gebruiken en daarbij heel fijn griesmeel doen om genoeg gluten te krijgen, is dat verstandiger dan duurder meel te kopen waar genoeg gluten inzitten? Ik heb namelijk niet altijd duurder mail op voorraad en woon op het platte land, goedkoop meel gebruik ik voor cakes en dergelijke en een paar pakken fijn griesmeel is goed houdbaar op voorraad. Maar ik den dat jij jouw meel laat samenstellen bij een meelfabriekje? Daar kan ik als particulier niet echt terecht (wel geprobeerd, maar ik kon alleen een grote zak kopen die veel te groot was).
Anoniem: 831405 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:11:
[...]

Ook met je standaard oven (+/- 250 graden in huis) kun je heel behoorlijke pizza's bakken. Je moet dan wel een (pizza)steen in je oven hebben van een beetje fatsoenlijke dikte (2cm+) en de steen minimaal 1 uur mee verwarmen op de hoogte stand. Zal je niets tegen vallen!
Die heb ik, werkt prima, maar ondanks veel proberen kom ik mijn inziens niet boven de 80% uit van een exht goede pizza uit een restaurant, die laatse 20% haal je net niet erdoor. Maar ach, je kan ook niet alles hebben. Heb net voor mijn verjaardag een atlas150 gekregen om zelf pasta nu ook te kunnen maken, toch leuk om ermee bezig te zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 25-10-2016 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:13:
Goede tomaten zijn inderdaad heel belangrijk, ik haal ze bij een Italiaanse importeur, mijn voorkeur zit trouwens in een soort grote donkere bierfles, worden gebotteld bij de kweker in Italie, wereld van verschil met een pot, pak of blik van de Lidl bijvoorbeeld.

waar ik wel een vraag over heb, ik wil graag een goedkope meel gebruiken en daarbij heel fijn griesmeel doen om genoeg gluten te krijgen, is dat verstandiger dan duurder meel te kopen waar genoeg gluten inzitten? Ik heb namelijk niet altijd duurder mail op voorraad en woon op het platte land, goedkoop meel gebruik ik voor cakes en dergelijke en een paar pakken fijn griesmeel is goed houdbaar op voorraad. Maar ik den dat jij jouw meel laat samenstellen bij een meelfabriekje? Daar kan ik als particulier niet echt terecht (wel geprobeerd, maar ik kon alleen een grote zak kopen die veel te groot was).
Die bierflesjes ken ik ja. Over duur gesproken ;) Er zit meestal een tomaat uit zuid Sicilië in. Zeer goede kwaliteit, maar persoonlijk vind ik hem iets te zoet.

Een grote zak bloem is 25 Kg en gaat zeker een jaar mee. Dan moet je dus elke week een halve kilo gebruiken. Moet lukken toch? :) Waarschijnlijk ben je dan veel goedkoper uit dan die kilo pakken van de speciaalwinkel.

Mijn advies; ga niet mengen met (veel) griesmeel, want je krijgt een taaier product. Ga liever naar een Turkse winkel (eventueel een Toko) en pak daar alle soorten witte bloem mee die je kunt vinden, als het eiwitgehalte (soms proteïne genoemd) maar hoger is dan 12gr (per 100 gram, dus 12%). Daaronder heb je een zwakke bloem. Daarbij moet je wel weten dat de ene eiwitkwaliteit de andere niet is. Het kan dus zijn dat een 12% van het ene merk zo goed presteert als 13% van het andere.
Kortom: een weekend lang testen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Weet je toevallig of ik van dat meel ook pasta kan maken? Ik vermoed van wel. Dan kan ik daar gelijk mee testen.

Ik zal binnenkort een lijstje inhoudelijke andere vragen maken, veel kon ik al stellen bij cursussen die ik gevolgd heb, maar ik heb er nog wel een paar. Ik zit nu echter aan een fles limoncella en achter de ipad, dat tikt niet lekker. Bedankt!

Die tomaten zijn inderdaad wat zoet en amper zuur erin, maar ik gebruik die flessen ook voor pastasaus. Volgens mij betaal ik 3 euro per fles in het plaatsje Ryptsjerk waar een bekende Italiaanse wijnimporteur zit die als hobby pizza's bakt (en op zijn erf een supergrote pizzaoven heeft gebouwd). Ik zal het eens vergelijken met dat blik van de AH die je noemt.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 25-10-2016 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:13:

[...]

Die heb ik, werkt prima, maar ondanks veel proberen kom ik mijn inziens niet boven de 80% uit van een exht goede pizza uit een restaurant, die laatse 20% haal je net niet erdoor. Maar ach, je kan ook niet alles hebben. Heb net voor mijn verjaardag een atlas150 gekregen om zelf pasta nu ook te kunnen maken, toch leuk om ermee bezig te zijn.
In hoeveel minuten bak je de pizza? In mijn oude (gas)oven thuis bak ik met steen in 5 minuten een zeer degelijke pizza. Die 100% ga je natuurlijk nooit halen, maar iets meer dan 80% moet lukken..

Misschien wordt je oven toch niet zo heet als dat de fabrikant belooft. Even een andere thermometer erin hangen in je weet het zeker. Niet dat je er dan wat aan kan doen, maar dan weet je het ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:28:
Weet je toevallig of ik van dat meel ook pasta kan maken? Ik vermoed van wel. Dan kan ik daar gelijk mee testen.

Ik zal binnenkort een lijstje inhoudelijke andere vragen maken, veel kon ik al stellen bij cursussen die ik gevolgd heb, maar ik heb er nog wel een paar. Ik zit nu echter aan een fles limoncella en achter de ipad, dat tikt niet lekker. Bedankt!
Ja, dat kan zeker. Griesmeel wordt meestal gebruikt voor de gedroogde pasta. Het kan beiden, maar voor de verse pasta wordt meestal witte bloem gebruikt. De kleur van het eindproduct wordt wel geler door het gebruik van eieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

5 minuten bij de 1e pizza, de 2e iets langer, daarna duurt het 7 minuten (en na vier pizza's zelfs 8 minuten). Maar ik maak ze niet heel dun. Een dunne pizza is rond de 5 minuten. Steen heb ik gekocht bij een steen fabriek hier om de hoek, is wel bijna 3 cm dik. Ik laat hem minimaal 1,5 uur voorverwarmen.

Boven de 80% uitkomen zit denk ik in de techniek die ik niet goed beheers, deeg beter kneden, dat soort zaken. Ik weet hoe het ongeveer moet, maar als je thuis bent met het gezin in je kleinere drukke keuken gat het nooit zoals het op de pizzacursus ging.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 25-10-2016 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Nou, ik kom binnenkort met meer inhoudelijke vragen, voor nu ga ik eerst met de tip van dat meel aan de slag. Er zit hier een goede turkse winkel, even zien wat hij heeft. Wel interessant om eens met verschillende soorten meel te experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:33:
5 minuten bij de 1e pizza, de 2e iets langer, daarna duurt het 7 minuten. Maar ik maak ze niet heel dun. Een dunne pizza is rond de 5 minuten. Steen heb ik gekocht bij een steen fabriek hier om de hoek, is wel bijna 3 cm dik. Ik laat hem minimaal 1,5 uur voorverwarmen.
Dat lijkt me prima. Door het openen van de deur verlies je warmte en tevens is de steen inmiddels wat afgekoeld door die eerste pizza, dus deze getallen kloppen wel. Je eerste pizza zal het lekkers zijn :) Een pizza moet altijd in zo'n kort mogelijke tijd gebakken worden om verlies van vocht uit je deeg en toppings te minimaliseren. De Napolitanen stoken op 480 graden en bakken hem in 60 tot 90 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik weet het, heb wel toestemming van de vrouw om een pizza oven in de tuin neer te zetten, maar de kosten vind ik wat hoog. Ik kook heel graag, maar ik leer ook graag nieuwe gerechten en ik ben van pizza (waar ik dus cursussen voor gevolg heb) naar bakcursussen gegaan en nu heb ik een pasta maak cursus gevolgd (ik volg cursussen bij een meesterkok die dat als hobby doet). Daarom durf ik niet echt een grote investering te doen, ik zou namelijk ook heel graag professioneler willen bbq'en, maar een green egg en een grote weber met alles erop en eraan, helaas zijn die al bet zo duur als een goede pizza oven.

Ik heb 1 probleem: ik heb teveel hobby's. Ideal als ik later met pensioen ga, maar als je werkt en een gezin hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 25-10-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:45
Pfoe, ik ben wel weer gemotiveerd door jullie! Het is ondertussen al gauw 1-2 maanden geleden dat ik pizza heb gebakken, maar ik heb net weer wat deeg gekneed voor morgenmiddag of -avond. De meeste waarom-vragen ben ik ondertussen alleen weer kwijt. Misschien dat dit telt: Als ik mijn deeg in bakjes laat rijzen komt het wel mooi omhoog, maar ik krijg vaak luchtgaatjes en wanneer ik het uit de bakjes haal zakt het vaak behoorlijk in elkaar. Maar als ik foto's van de bolletjes zie van de mensen hier bij wie de pizza's goed lukken, dan is het deeg vaak heel mooi glad voordat het vlak wordt gemaakt. Hoe ( ;) ) kan dat?

En morgen maar eens bij de AH kijken voor dat Mutti. Ik was altijd wel tevreden over mijn saus, maar ik had er best wat werk aan. Volgens mij zit er in de saus van Hobbykok zelfs vis! Ik ga eerst maar eens back to the basics voordat ik zoiets ga proberen :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ample Energy schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:42:
Volgens mij zit er in de saus van Hobbykok zelfs vis!
Ja, ansjovis, maar dan hoef je er geen zout bij te doen, dat scheelt weer :+
Ik kook meestal mijn saus wel, maar de tomatensaus die ik gebruik is niet zuur.

Ik krijg ook weer zin in pizza hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ample Energy schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:42:
Pfoe, ik ben wel weer gemotiveerd door jullie! Het is ondertussen al gauw 1-2 maanden geleden dat ik pizza heb gebakken, maar ik heb net weer wat deeg gekneed voor morgenmiddag of -avond. De meeste waarom-vragen ben ik ondertussen alleen weer kwijt. Misschien dat dit telt: Als ik mijn deeg in bakjes laat rijzen komt het wel mooi omhoog, maar ik krijg vaak luchtgaatjes en wanneer ik het uit de bakjes haal zakt het vaak behoorlijk in elkaar. Maar als ik foto's van de bolletjes zie van de mensen hier bij wie de pizza's goed lukken, dan is het deeg vaak heel mooi glad voordat het vlak wordt gemaakt. Hoe ( ;) ) kan dat?

En morgen maar eens bij de AH kijken voor dat Mutti. Ik was altijd wel tevreden over mijn saus, maar ik had er best wat werk aan. Volgens mij zit er in de saus van Hobbykok zelfs vis! Ik ga eerst maar eens back to the basics voordat ik zoiets ga proberen :P
Als je deeg weer inzakt dan heb je hoogst waarschijnlijk geen sterk glutennetwerk opgebouwd. Dat kan liggen aan je bloem (te weinig eiwitten), het kneden (vaak te lang!), teveel water (ik zou niet meer doen dan 56% van je bloemgewicht), teveel gist (deeg wil te snel rijzen), niet strak genoeg opgebold (belangrijke!) of te hoge temperatuur.

Welke is/zijn het in jouw geval denk je?

Ik zou ook grotere bakjes pakken zodat je met een deegkrabbel (of een kaasschaaf :o ) je bol uit het bakje kan halen. Alleen de onderkant van de bol mag in contact zijn met het bakje. Die onderkant maak je los door er een deegkrabbertje onder te steken en het vervolgens ze rond mogelijk uit je bak te halen. Alleen daarom wil je al werken met niet te warm deeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Te weinig eiwitten: Zou kunnen, want toen ik bloem gebruikte dat ik van Hobbykok had gekregen (Soezie Frans Krokant uit m'n hoofd) ging het wel al veel beter. Maar sinds kort heeft de Albert Heijn Typo 00-bloem en aangezien er niet echt wat anders in de buurt is te halen blijf ik daar voorlopig maar bij. Je zei dat dat er meer dan 12 gram eiwitten per 100 gram bloem in moet zitten, maar ik zit precies op die 12. Het lijkt mij dat ik goed genoeg in de buurt zit en me beter op de andere zaken kan focussen.

Te lang kneden: Dat kan makkelijk. Ik denk dat ik ongeveer 15-20 minuten kneed. Ik zal de volgende keer voor mijn gevoel zeer kort kneden om te kijken wat dat doet.

Te veel water: Ik gebruik ongeveer 50-60% water. Ik begon met ongeveer 65%, maar dat bleef veel te nat om lekker mee te werken. Ik denk dat ik qua water wel goed zit.

Te veel gist: Ik ga hier mee beginnen. Ik gebruik zo'n 7 gram droge gist per 500 gram bloem, maar ik zal de hoeveelheid halveren. Het lijkt me dat m'n deeg dan ook wat steviger moet blijven.

Opbollen: Daar begin ik aardig goed in te worden! Geen idee of ik het goed doe, maar ik voel me in ieder geval aardig professioneel wanneer ik het doe :P

Temperatuur: Het deeg staat vaak een tijd in de koelkast en daarna in de keuken op 21°. Dat is toch niet te warm?

Bakjes: Ik zou graag zo'n grote bak nemen waar je alle bolletjes in kunt leggen zonder dat ze elkaar raken, maar daar heb ik de ruimte niet voor. Binnenkort ga ik een bakplaat uit de oven afschrijven en dan kan zo'n bak misschien op die plaats komen. Maar het liefste zou ik de bak ook kunnen afsluiten en in de koelkast kunnen plaatsen, dus ik moet nog een keer goed op zoek.

Van het weekend dus weer aan de pizza! Bedankt voor het meedenken!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een deegkrat heb je nodig, kost een kleine 10 euro. Een grote kom kan ook met daarin 1 bol. Of een voorraadbak. Op alles kan plastic folie om af te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben weer lekker begonnen met pizza bakken. Het lukt me steeds beter om dunne bodems te maken. Als ik dat zonder deegroller doe, en het met mijn handpalm 'uitdruk' op tafel of het aanrechtblad, plakt het deeg er altijd ontzettend aan vast, ondanks het gebruik van meel om dat te voorkomen. Heeft iemand daar een handig trucje voor? Of zou ik in de lucht moeten 'uitrekken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 17:33
Zelf inmiddels nu een paar maanden bezig, mede dankzij dit topic een groot deel van de recepten en adviezen wel gevolgd.
Alle problemen dus ook gehad, te nat, te plakkerig, te elastisch etc etc.
Ook diverse soorten bloem enz zoals van lokale molen en Frans krokant uitgeprobeerd.

Via dit topic uiteindelijk op website van Italieplein uitgekomen daar nodige inspiratie gevonden en voor mij het tot nu toe beste recept.

Wat voor mij nu het beste resultaat geeft is toch het al eerder meermaals aanbevolen Tipo 00 bloem. Dit in verhouding met 55% water. Zout gebruik ik ongeveer 25 gram op 1 kilo bloem. En slechts 2 gram instant gist op ook 1 kilo bloem. Verder geen olijf olie, suiker, honing of wat dan ook.
Eerst water, dan zout er doorheen, dan 10-15% bloem en goed mengen en dan pas de gist, zodat deze niet direct met het zout in aanraking komt. hierna de rest van de bloem erdoor en dan max. 10 minuten kneden.
2 uur laten rusten en dan verdelen in gewenste porties, zelf rond de 265gram voor forse pizza. En dan weer een uurtje of 5-6 laten rusten.
Vervolgens is het vormen van de pizza kinderspel, geen gedoe en geen geplak, en ook geen deegroller nodig.
Oven op hoogste stand en pizzasteen van de Lidl onderin.
Gebruik zelf de kant en klare saus van Mutti, maar wil obv bovenstaande ook binnenkort wel eens de gepelde tomaten gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een tip: neem warm water zodat de gist gelijk gaat werken

En volgens mij is 00 bloem alleen echt nuttig als de oven boven de 300 graden uitkomt. Daaronder heb je er geen voordeel van zover ik het begrijp, maar ach, prijsverschil valt ook mee.
koelkast schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:17:
Of zou ik in de lucht moeten 'uitrekken'?
Ik zie op youtube altijd filmpjes van Italianen die van alles net dat deeg kunnen, ik zou het knap vinden als dit je zou lukken. Ik heb werkelijk geen idee hoe die gasten dat doen.

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 27-10-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:08:
Een deegkrat heb je nodig, kost een kleine 10 euro. Een grote kom kan ook met daarin 1 bol. Of een voorraadbak. Op alles kan plastic folie om af te dekken.
Ik weet het, ik weet het :P
Zodra ik ruimte heb in de oven (voor opslag) ga ik op zoek naar zo'n krat met een deksel, zodat er in de koelkast ook nog wat bovenop kan. Tot nu toe gebruik ik beslagkommen of, wanneer ik ruimte op tafel tekort kom, van die snoeptomatenbakjes. Dat laatste is natuurlijk niet ideaal, maar wel lekker compact.
Ik ben weer lekker begonnen met pizza bakken. Het lukt me steeds beter om dunne bodems te maken. Als ik dat zonder deegroller doe, en het met mijn handpalm 'uitdruk' op tafel of het aanrechtblad, plakt het deeg er altijd ontzettend aan vast, ondanks het gebruik van meel om dat te voorkomen. Heeft iemand daar een handig trucje voor? Of zou ik in de lucht moeten 'uitrekken'?
Misschien gebruik je te veel water? Want dan heb je erg veel bloem nodig om het werkbaar te maken en dat wordt er niet lekkerder op. Je zou ook wat bloem met griesmeel of maïsmeel kunnen mengen. Vooral maïsmeel vind ik wel lekker, maar volgens mij "hoort" dit met semola di grano duro of zo.
Qua handige trucjes: wrijf je handen in met wat olijfolie. Dat doe ik altijd als deeg te veel aan het aanrecht plakt of wanneer ik het niet goed uit een bak krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ample Energy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:08:
Te weinig eiwitten: Zou kunnen, want toen ik bloem gebruikte dat ik van Hobbykok had gekregen (Soezie Frans Krokant uit m'n hoofd) ging het wel al veel beter. Maar sinds kort heeft de Albert Heijn Typo 00-bloem en aangezien er niet echt wat anders in de buurt is te halen blijf ik daar voorlopig maar bij. Je zei dat dat er meer dan 12 gram eiwitten per 100 gram bloem in moet zitten, maar ik zit precies op die 12. Het lijkt mij dat ik goed genoeg in de buurt zit en me beter op de andere zaken kan focussen.

Te lang kneden: Dat kan makkelijk. Ik denk dat ik ongeveer 15-20 minuten kneed. Ik zal de volgende keer voor mijn gevoel zeer kort kneden om te kijken wat dat doet.

Te veel water: Ik gebruik ongeveer 50-60% water. Ik begon met ongeveer 65%, maar dat bleef veel te nat om lekker mee te werken. Ik denk dat ik qua water wel goed zit.

Te veel gist: Ik ga hier mee beginnen. Ik gebruik zo'n 7 gram droge gist per 500 gram bloem, maar ik zal de hoeveelheid halveren. Het lijkt me dat m'n deeg dan ook wat steviger moet blijven.

Opbollen: Daar begin ik aardig goed in te worden! Geen idee of ik het goed doe, maar ik voel me in ieder geval aardig professioneel wanneer ik het doe :P

Temperatuur: Het deeg staat vaak een tijd in de koelkast en daarna in de keuken op 21°. Dat is toch niet te warm?

Bakjes: Ik zou graag zo'n grote bak nemen waar je alle bolletjes in kunt leggen zonder dat ze elkaar raken, maar daar heb ik de ruimte niet voor. Binnenkort ga ik een bakplaat uit de oven afschrijven en dan kan zo'n bak misschien op die plaats komen. Maar het liefste zou ik de bak ook kunnen afsluiten en in de koelkast kunnen plaatsen, dus ik moet nog een keer goed op zoek.

Van het weekend dus weer aan de pizza! Bedankt voor het meedenken!
Ik zou voor meer eiwitten gaan. Maar ik begrijp dat dit op het moment lastig voor je is om aan te komen. Kun je toevallig wel komen aan Manitoba bloem? Ook wel Amerikaans patentbloem genoegd? Dat bevat ongeveer 15% eiwitten (bijna de max) en dat kun je dan met je bestaande bloem mengen. Veel molens hebben deze bloem ook.

Of je goed opbolt kan ik alleen beoordelen op een foto. Heb je die?

Kneden; doe het korter. Ook hiervoor geldt dat ik eerst het deeg moet zien, maar het mag niet zijde zacht gekneed zijn. Dan ben je te ver gegaan.

21 graden is een prima temperatuur!

Water; tussen de 50 en de 60 is een veel te ruim begrip. Begin eens met 55% en weeg het goed af! Ik zou vervolgens liever een procentje naar beneden dan naar boven gaan (voor een krokante pizza).

Voor een korte rijstijd (3 tot 4 uur en niet in de koeling) gebruik je ongeveer 1 tot 1,5 % gist. Voor een lange rijstijd (24 uur via de koelkast) slechts 0,5%

Probeer je recept altijd in procenten uit te drukken. Ze noemen dit bakkerspercentages. Daarbij gaan we er altijd vanuit dat je bloemgewicht 100% is. Dus 55% water is 550 gram water op een kilo bloem. Zo kun je veel makkelijke recepten schalen en vergelijken. Alleen de Napoletanen hebben ook hier weer hun eigen wet; zij gaan uit van het watergewicht. Lastige mensen toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb je veel te nat deeg. Hoeveel % water gebruik je t.o.v. de bloem?
Zorg er ook voor dat je deeg niet hoger dan 22 graden is. Dan gaat het makkelijk plakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 738905 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:38:
Nog een tip: neem warm water zodat de gist gelijk gaat werken

En volgens mij is 00 bloem alleen echt nuttig als de oven boven de 300 graden uitkomt. Daaronder heb je er geen voordeel van zover ik het begrijp, maar ach, prijsverschil valt ook mee.

[...]

Ik zie op youtube altijd filmpjes van Italianen die van alles net dat deeg kunnen, ik zou het knap vinden als dit je zou lukken. Ik heb werkelijk geen idee hoe die gasten dat doen.
Neem nooit warm water. Dan rijst je deeg veel te snel en dat gaat ten koste van de kwaliteit. Daarnaast is je eindproduct te warm en krijg je problemen met plakken en vooral met het uitrollen van het deeg. De warmte heeft een negatieve invloed op de elasticiteit van het deeg waardoor het moeilijker wordt een mooie ronde pizza te krijgen.

Dubbel '00' is een uitmaalgraad. Er zijn (in Italië) 4 uitmaalgraden; 2, 1, 0 en 00. Hoe kleiner het getal, des te fijner is het gemalen en des te meer/vaker de bloem gezeefd wordt. Bij '00' is de bloem maximaal gezeefd en hou je het pure 'witte goud' over van het binnenste van de graankorrel (de endosperm). In de endosperm zitten de meeste glutenine-eiwitten. Deze zijn verantwoordelijk voor het maken van je glutennetwerk. Bij uitmaalgraad 1 heb je meer van de zemel erbij zitten en heet het geen bloem meer maar meel. Dit is een stuk gezonder, maar je hebt dus relatief weinig glutenine-eiwitten. Daarom wordt er altijd geroepen dat je dubbel nul moet hebben. Alleen weet eigenlijk niemand waar ze het roepen, en jullie vanaf nu wel :)

Een '00' bloem zegt dus helemaal niets over de kwaliteit van de bloem of over het eiwit gehalte. Ik heb liever een '0' bloem van een hele goede tarwe met veel eiwitten dan een '00' bloem met slappe eiwitten.
De kwaliteit en de hoeveelheid van de eiwitten wordt trouwens door het klimaat bepaald. Hoe meer zonlicht, hoe sterker en meer eiwitten. Daarom kun je geen goede pizza's bakken van Nederlandse bloem. Simpelweg niet voldoende zon gehad en dus niet sterk genoeg.

De Fransen en Duitsers hebben weer andere aanduidingen voor bijna hetzelfde systeem. Zo komt het Italiaanse '00' overeen met het Duitse Type 405 (T405).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk, zo leren we wat. Dank je!

Bedankt voor de Duitse tip, ik shop daar af en toe omdat het een uurtje rijden is van mijn werk en ik daar graag mijn limoncella en whiskey koop gezien de prijzen), ik neem deze tip mee.

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 27-10-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 17:33
Anoniem: 831405 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:59:
[...]

Voor een korte rijstijd (3 tot 4 uur en niet in de koeling) gebruik je ongeveer 1 tot 1,5 % gist. Voor een lange rijstijd (24 uur via de koelkast) slechts 0,5%
Dank voor je tips en informatie, ga er zeker met een paar aan de slag om de boel te verfijnen.
Mbt de gist heb je het hier over de instant gist of over verse gist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cujo74 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:24:
[...]

Dank voor je tips en informatie, ga er zeker met een paar aan de slag om de boel te verfijnen.
Mbt de gist heb je het hier over de instant gist of over verse gist?
Instant gist en verse gist is hetzelfde product, alleen is het water bij instant droge gist uit het gist gehaald waardoor je een gedroogd product over houd. Dit product is geconcentreerd, dus gebruik je er minder van dan van verse gist (ongeveer de helft). Ik gebruik altijd gedroogde gist, want verse gist is beperkt houdbaar (2 weken in de koelkast) en neemt in die 2 weken ook langzaam af in kwaliteit en dus activiteit. Instant gedroogde gist is dus veel stabieler en makkelijker. Mensen die zeggen dat ze een smaakverschil ervaren tussen droge en verse gist weten niet waar ze het over hebben. In theorie, maar dan ben je een behoorlijke purist óf werk je met hele grote hoeveelheden deeg, moet je dus bij gebruik van instant gedroogde gist meer water gebruiken in je receptuur, want de droge gist heeft water nodig voor zijn hydratatie.

Instant gedroogde gist hoef je niet op te lossen in water, maar kun je direct met je bloem vermengen. Vroeger bestond er ook 'gewone' gedroogde gist. Deze moest je eerst activeren in water, maar dit type is niet meer verkrijgbaar in de reguliere handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag maar eens met de tips van Simon aan de slag. Normaal hield ik eigenlijk altijd het recept van de pdf aan, maar vandaag gaan we experimenteren :)

500 g type 405 bloem (100%)
300 g water (60%)
7 g instant gist (1,4%)
11 g zout (2,2%)

Verder gebruik ik voor het kneden gewoon mijn broodbakmachine met de 45 minuten pizzastand (10 ~15 min kneden / 10~15 min rijzen / 10 min kneden / 10 min rijzen). Daarna heeft het deeg de hele dag de tijd om verder te rijzen, in plaats van nachtje koelkast.
Straks een goed blik tomaten scoren en wat simpele ingrediënten voor de topping. Hopelijk vergeet ik vanavond geen foto's te maken, maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arie_papa schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:07:
Vandaag maar eens met de tips van Simon aan de slag. Normaal hield ik eigenlijk altijd het recept van de pdf aan, maar vandaag gaan we experimenteren :)

500 g type 405 bloem (100%)
300 g water (60%)
7 g instant gist (1,4%)
11 g zout (2,2%)

Verder gebruik ik voor het kneden gewoon mijn broodbakmachine met de 45 minuten pizzastand (10 ~15 min kneden / 10~15 min rijzen / 10 min kneden / 10 min rijzen). Daarna heeft het deeg de hele dag de tijd om verder te rijzen, in plaats van nachtje koelkast.
Straks een goed blik tomaten scoren en wat simpele ingrediënten voor de topping. Hopelijk vergeet ik vanavond geen foto's te maken, maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat.
Ben benieuwd! Vind het vrij veel water, maar dat is persoonlijk. Ook zou ik eens zelf gaan kneden. Je bent binnen 10 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik kom van 68,5% af, dus ik doe al minder water bij de wijn ;) Volgende stap zal idd waarschijnlijk richting 55% zijn.

Bij de tomatensaus adviseer jij erg zuinig te zijn met ingrediënten. Normaal laat ik het lang koken met basis van knoflook/ui/oregano. Hoeveel zout zou je aanraden (richtlijn)? Ik heb hier een 240g uitlek / 400g gepelde tomatenblik waar geen zout toegevoegd zou zijn. Wil het eigenlijk alleen koud pureren en wat zout en peper toevoegen.

edit:
Uiteindelijk voor de saus wel gewoon een fijngesneden uitje en knoflook opgebakken. Beetje zout en peper en oregano op het laatst toegevoegd en als laatste (gas uit) een blik gepelde tomaten en pureren.
De smaak was zo al subliem, maar na het bakken ook heerlijk.

pizza

Aan het deeg moet ik nog ff wennen, maar het is in ieder geval een stuk werkbaarder dan wat ik gewend ben. Ik ga nog even dooroefenen ;)

edit2:
Ook nog de olijfolie vergeten, achteraf wel toegevoegd, maar op de losse hand.

[ Voor 43% gewijzigd door arie_papa op 30-10-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 831405 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:57:
Ook zou ik eens zelf gaan kneden. Je bent binnen 10 minuten klaar.
De broodbakmachine is wel ideaal, kneed beter dan met de hand (althans in mijn geval). Heb het wel met de hand gedaan op cursussen , maar het is nogal heftig en vermoeiend. Als je er 1 of 2 maakt prima, maar meer is wel lastiger.

Ik heb vandaag spaghetti zelf gemaakt en dat deeg vind ik fijner kneden en het is ook leuker omdat je ermee kan gooien als een bal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Vandaag toch maar weer eens een paar pizza's gemaakt.

Bodem is waanzinnig goed gelukt (600gr 00-meel, 325gr water, 4gr zout, 4gr inst. gist en 2 eetlepels olijfolie)
12 minuten in de KitchenAid, 14 uur in de koelkast en nog 5 uur buiten de koelkast gerezen.

Als saus, een pakje pasata, een half uitje langzaam aangefruit (in een plasje olijfolie), flinke teen knoflook geperst, eetlepel droge basilicum en een eetlepel groene pesto uit een potje.

Als topping: gele paprika, ui, champignons (van te voren iets aangebakken ivm vocht), salami en acherham.
Tevens eens 'droge' mozzerella gebruikt ipv een bolletje. Doseert een stuk eenvoudiger.

Misschien wat te dik belegd volgens velen, maar daar houden meneer, mevrouw en mini Gumball nou eenmaal van.

Even wat pizzaporno

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UQrajmaKApLRdBb4RE01BwfY/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M5EBysokPbdM4ewISoIkPW7E/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wbFDWIc9vFf7IIlr7ro0dRWo/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2ScCPvd4RmuxsllPWGFLAiP8/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zlHsELpJWv8P3p8WRKTx2IwQ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JbhY8NcBO7bZCbkWxt40RoBk/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arie_papa schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:14:
Ik kom van 68,5% af, dus ik doe al minder water bij de wijn ;) Volgende stap zal idd waarschijnlijk richting 55% zijn.

Bij de tomatensaus adviseer jij erg zuinig te zijn met ingrediënten. Normaal laat ik het lang koken met basis van knoflook/ui/oregano. Hoeveel zout zou je aanraden (richtlijn)? Ik heb hier een 240g uitlek / 400g gepelde tomatenblik waar geen zout toegevoegd zou zijn. Wil het eigenlijk alleen koud pureren en wat zout en peper toevoegen.

edit:
Uiteindelijk voor de saus wel gewoon een fijngesneden uitje en knoflook opgebakken. Beetje zout en peper en oregano op het laatst toegevoegd en als laatste (gas uit) een blik gepelde tomaten en pureren.
De smaak was zo al subliem, maar na het bakken ook heerlijk.

[afbeelding]

Aan het deeg moet ik nog ff wennen, maar het is in ieder geval een stuk werkbaarder dan wat ik gewend ben. Ik ga nog even dooroefenen ;)

edit2:
Ook nog de olijfolie vergeten, achteraf wel toegevoegd, maar op de losse hand.
Zout doe ik echt op smaak. Geen idee hoeveel gram het is.. Ik adviseer inderdaad om een hele goede tomaat uit blik te kopen en er dan alleen zout aan toe te voegen, maar je mag je natuurlijk helemaal uitleven op de saus. Alleen de reden om de saus niet te koken is om zo de meest natuurlijke smaak van de tomaat te hebben, zonder dat het zuurtje eruit gekookt wordt. Hoe langer je kookt, hoe zoeter de saus wordt, helemaal als je een uitje erbij fruit.
Ik denk dat als je de San Marzano tomaat hebt gebruikt, je nooit meer naar gekookte saus wilt. Probeer maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Anoniem: 831405 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:36:
[...]

Zout doe ik echt op smaak. Geen idee hoeveel gram het is.. Ik adviseer inderdaad om een hele goede tomaat uit blik te kopen en er dan alleen zout aan toe te voegen, maar je mag je natuurlijk helemaal uitleven op de saus. Alleen de reden om de saus niet te koken is om zo de meest natuurlijke smaak van de tomaat te hebben, zonder dat het zuurtje eruit gekookt wordt. Hoe langer je kookt, hoe zoeter de saus wordt, helemaal als je een uitje erbij fruit.
Ik denk dat als je de San Marzano tomaat hebt gebruikt, je nooit meer naar gekookte saus wilt. Probeer maar eens.
Ik heb je tip inderdaad gevolgd om de saus niet te koken. Wel werd ik enigszins teleurgesteld hier in de supermarkt qua tomaten in blik. Bij gebrek aan keuze, maar een blik "Heinz" hele tomaten gepakt. Ik zal binnenkort maar eens de AH XL binnenwandelen om te kijken of ze daar die blikken San Marzano wel verkopen. Maar er was geen twijfel mogelijk, de smaak van de saus was stukken lekkerder dan wat ik voorheen maakte. Zeer bruikbare tip dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arie_papa schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:54:
[...]

Ik heb je tip inderdaad gevolgd om de saus niet te koken. Wel werd ik enigszins teleurgesteld hier in de supermarkt qua tomaten in blik. Bij gebrek aan keuze, maar een blik "Heinz" hele tomaten gepakt. Ik zal binnenkort maar eens de AH XL binnenwandelen om te kijken of ze daar die blikken San Marzano wel verkopen. Maar er was geen twijfel mogelijk, de smaak van de saus was stukken lekkerder dan wat ik voorheen maakte. Zeer bruikbare tip dus :)
Goed om te horen! Bij mij in de buurt hebben meerdere AH's de San Marzano tomaten liggen, ook de kleinere filialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zal hier eens kijken of ze die hebben.
Is het overigens aan te raden om verse tomaten te gebruiken of zouden deze teveel vocht bevatten?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20
Anoniem: 831405 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:12:
[...]
Goed om te horen! Bij mij in de buurt hebben meerdere AH's de San Marzano tomaten liggen, ook de kleinere filialen.
En deze week alle Mutti producten in de Bonus, dus 25% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:43:
Is het overigens aan te raden om verse tomaten te gebruiken of zouden deze teveel vocht bevatten?
Nee, geen verse tomaten gebruiken. Die bevatten idd veel te veel vocht, maar ze zijn ook kwalitatief niet te vergelijken met de Italiaanse tomaten uit blik (van een goed merk). Zoek anders naar het merk Cirio in een Dekamarkt. Die is ook best te doen en kost maar 69 cent. Haalt het natuurlijk niet bij een San Marzano...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
Na 4 maanden geen pizza, was het er wel weer een keer tijd voor :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p7GW8R733CKqYZG9UJBRqI9F/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nyp82TgF3tyC2ZoCS6SmUcWc/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cNXH3NGWkxoeqa3q59OzvBQf/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 07:26
Gaat uiteindelijk allemaal om de smaak, maar toch allemaal complimenten over de pizza's die jullie hier als foto posten. Ze zien er allemaal zo lekker uit. Die van mij ziet eruit als een gedrocht ten opzichte van die van jullie. Moet ik er wel even bij vermelden dat ik, ondanks hun leeftijd, twee grote eters als kinderen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 831405 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:47:
[...]

Nee, geen verse tomaten gebruiken. Die bevatten idd veel te veel vocht, maar ze zijn ook kwalitatief niet te vergelijken met de Italiaanse tomaten uit blik (van een goed merk). Zoek anders naar het merk Cirio in een Dekamarkt. Die is ook best te doen en kost maar 69 cent. Haalt het natuurlijk niet bij een San Marzano...
Ik zie dat AH ze ook heeft.
Wij gebruiken altijd de basic, maar ga ze zeker eens proberen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:43:
De beste pizzeria ter wereld, Da Michele in Napels, gebruikt ook bliktomaten. Wel van een bepaalde wat langwerpige soort. Op YouTube zijn wel filmpjes van Da Michele te zien waarin de blikken goed in beeld komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Ik herken je probleem. Zelf schuif ik de bodem na elke paar keer drukken het bebloemde gedeelte van het aanrecht over. Plakt vrijwel niet meer vast en er zit aan het einde niet overdreven veel bloem aan de onderkant van het deeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 07:26
GermanPivo schreef op maandag 07 november 2016 @ 07:35:
[...]

Ik herken je probleem. Zelf schuif ik de bodem na elke paar keer drukken het bebloemde gedeelte van het aanrecht over. Plakt vrijwel niet meer vast en er zit aan het einde niet overdreven veel bloem aan de onderkant van het deeg ;)
Als het deeg plakt aan de tafel dan is het toch echt te vochtig. De volgende keer zal ik dan minder vocht gebruiken. Goed kneden kan soms het plakken ook wel tegengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
grote_oever schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:32:
[...]

Als het deeg plakt aan de tafel dan is het toch echt te vochtig. De volgende keer zal ik dan minder vocht gebruiken. Goed kneden kan soms het plakken ook wel tegengaan.
Valt bij mij wel mee hoe vochtig het is (recept uit de TS). Alleen het is soms net één plekje wat blijft plakken en dat kan ik zo in ieder geval voorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat vinden we hier van? :)

Weekaanbieding bij Action voor €34,95.
(Deze aanbiedingen zijn geldig van woensdag 23 november 2016 tot en met dinsdag 29 november 2016.)

http://www.action.nl/pizzacasa-pizzaoven

Afbeeldingslocatie: https://www.action.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/e/week47nlfoto8_1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Heb zelf al twee jaar een Pizzarette voor 6 personen en gebruik hem vrij regelmatig. Neemt qua opslag wel een hoop ruimte in :P De gezelligheid van gourmetten, maar met een hoop minder rook/stank en het hele jaar door goed te doen. Aangezien de meeste mensen pizza's van de supermarkt gewend zijn, vinden ze het allemaal nog hartstikke lekker ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Anoniem: 831405 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:59:
[...]
Of je goed opbolt kan ik alleen beoordelen op een foto. Heb je die?

Kneden; doe het korter. Ook hiervoor geldt dat ik eerst het deeg moet zien, maar het mag niet zijde zacht gekneed zijn. Dan ben je te ver gegaan.
Ik heb gisteravond wat simpel meel dat ik over had kort gekneed, maar ben het daarna vergeten en heb er net pas bolletjes van gemaakt. Ik weet dus niet of je hier wel wat aan hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlycu0X3HBlNH36bcDwjr59o/medium.jpg

Ik denk dat ik volgende week wel tijd heb om een paar keer pizza te maken. Alleen komen dan ook m'n Raspberry Pi's binnen, dus misschien zit ik wel de hele week aan de rijst :P Maar áls ik volgende week weer pizza ga maken zal ik het doen met minimaal 12 gram eiwitten per 100 gram bloem en zal ik ook de ingrediënten afwegen.

Overigens heeft 'mijn' AH die blikken met San Marzano tomaten van Mutti! oOo De geur alleen al O+

[ Voor 4% gewijzigd door Ample Energy op 25-11-2016 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

vandaag maar eens recept van Maximus (rip) gedaan alleen geen koelkast tussendoor. Lekker laten raggen in de kitchenaid en in de kom laten rijzen. Met de platte batter met rubberzijkanten tweede keer kneden op hoog tempo :+ (niks krak niks kapot) en weer laten rijzen. Daarna in vieren gedeeld en pizza's van gemaakt. Werkt als een trein en iedereen happy. Volgende keer ga ik het recept wel volgen en het in de koelkast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk pizza verhaal over piiza en bier: http://www.foodlog.nl/art...ir-ontdekt-pizza-en-bier/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

CaptJackSparrow schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:51:
Wat vinden we hier van? :)

Weekaanbieding bij Action voor €34,95.
(Deze aanbiedingen zijn geldig van woensdag 23 november 2016 tot en met dinsdag 29 november 2016.)

http://www.action.nl/pizzacasa-pizzaoven

[afbeelding]
Funcook apparaatje, maar meer ook niet. Zal vast gezellig zijn maar het heeft weinig met "echte" pizza te maken natuurlijk.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Bij amazon.it is de G3 Ferrari Delizia in de aanbieding:
https://www.amazon.it/G3-...r=8-1&keywords=g3+ferrari
€83,35 inclusief verzendkosten.
Wellicht interessant als je er eentje zoekt en geen haast hebt :)
Heb 'm zojuist zelf ook besteld. Wordt 10 december verstuurd.

[ Voor 9% gewijzigd door Gumball op 02-12-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ample Energy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:06:
[...]

Ik heb gisteravond wat simpel meel dat ik over had kort gekneed, maar ben het daarna vergeten en heb er net pas bolletjes van gemaakt. Ik weet dus niet of je hier wel wat aan hebt.

[afbeelding]

Ik denk dat ik volgende week wel tijd heb om een paar keer pizza te maken. Alleen komen dan ook m'n Raspberry Pi's binnen, dus misschien zit ik wel de hele week aan de rijst :P Maar áls ik volgende week weer pizza ga maken zal ik het doen met minimaal 12 gram eiwitten per 100 gram bloem en zal ik ook de ingrediënten afwegen.

Overigens heeft 'mijn' AH die blikken met San Marzano tomaten van Mutti! oOo De geur alleen al O+
Ziet er goed uit. Zo te zien staat er spanning op. Hier een video mbt opbollen van niet-napoletaans deeg: YouTube: Formatura panetti (serrata)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een recept voor pizza soep uit een soepkookboek, als het lekker is deel ik het. Als het matig is niet. Rare jongens die Italianen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

franssie

Save the albatross

ben benieuwd!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 00:07:
Ik heb een recept voor pizza soep uit een soepkookboek, als het lekker is deel ik het. Als het matig is niet. Rare jongens die Italianen :p
Zal wel een soort tomaten/broodsoep zijn. Klinkt op zich wel lekker.. :)

Pagina: 1 ... 6 ... 107 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.