Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:42:
[...]Dat wat je noemt glasproef is dat hetzelfde wat ze bij brooddeeg doen als vliesje trekken ?
Ja, inderdaad
Davidshadow13 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:42:
[...]
Dan ga ik dat sowieso proberen. Nog een opmerking over het deeg in dat filmpje dan. Zowel voor als na het rijzen was het deeg dermate plakkerig en vochtig dat je eigenlijk die dingen die er in het 1e filmpje mee gedaan worden niet kunt doen. Moet ik dan alsnog minder water gebruiken?
http://www.italieplein.nl...iele-napolitaanse-recept/

Of wat meer bloem, minder olie
De verhouding is 2/3 bloem & 1/3 water, en gist / zout

Het basisrecept stamt uit een tijd van 100'en jaren geleden, don't overthink !

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 11-07-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:53:
[...]

Ja, inderdaad

[...]

Het basisrecept stamt uit een tijd van 100'en jaren geleden, don't overthink !
Precies. Ik gebruik al lang geen weegschaal meer en doe alles puur op op 't oog en op gevoel. Als je eenmaal weet hoe je deeg er uit moet zien dan is dat echt geen probleem. Overigens vind ik 't zelf altijd erg lekker om (veel) meer gist te gebruiken. Bij mij gaat er zo'n 5 gram gist in bij 400 gram meel. Tevens gebruik ik relatief veel olijfolie omdat het deeg dan wat flexibeler wordt en de smaak gewoon beter is (imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gumball schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:22:
[...]

Precies. Ik gebruik al lang geen weegschaal meer en doe alles puur op op 't oog en op gevoel. Als je eenmaal weet hoe je deeg er uit moet zien dan is dat echt geen probleem. Overigens vind ik 't zelf altijd erg lekker om (veel) meer gist te gebruiken. Bij mij gaat er zo'n 5 gram gist in bij 400 gram meel. Tevens gebruik ik relatief veel olijfolie omdat het deeg dan wat flexibeler wordt en de smaak gewoon beter is (imho)
Dat is de wat Amerikaansere manier van koken en werkt inderdaad prima zodra je weet wat het eindproduct moet worden. Voor zout en gist werk ik liever wel banketbakkerachtig gram nauwkeurig maar als je eenmaal weet wat de verhoudingen zijn in je eigen maatbekers dan werkt dat prima omdat je inderdaad achteraf nog wat kan bijsturen met extra water of bloem.
Als je begint moet het toch met de weegschaal om het oog en het gevoel te trainen, maar dat is natuurlijk zo bij al het koken - je ziet het pas als je het weet ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
franssie schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:14:
[...]

Dat is de wat Amerikaansere manier van koken en werkt inderdaad prima zodra je weet wat het eindproduct moet worden. Voor zout en gist werk ik liever wel banketbakkerachtig gram nauwkeurig maar als je eenmaal weet wat de verhoudingen zijn in je eigen maatbekers dan werkt dat prima omdat je inderdaad achteraf nog wat kan bijsturen met extra water of bloem.
Als je begint moet het toch met de weegschaal om het oog en het gevoel te trainen, maar dat is natuurlijk zo bij al het koken - je ziet het pas als je het weet ;)
Ik hou ook de verhoudingen aan, alleen was mijn opmerking meer naar de 'doordenkers'
In vrijwel alle kook/bak topics zitten tweakers die echt denken dat keuken werk een copy/paste job is, en als ze de letter maar exact volgen, het resultaat ook exact is.
Niet gehinderd door enige kennis van omgeving, luchtvochtigheid of verschil van warmte in een hete luchtoven t/o een gasoven 'moet' het kloppen, want het staat zo beschreven.

Ik heb de meest vage beredeneringen voorbij zien komen, zonder dat men lijkt door te hebben dat de 'eigen' factor het grootste probleem was, het 'overthinking'

* FreshMaker heeft zo'n collega, die werkt in marketing ....
Heeft 4 x pizza gebakken, 4x het Maximus recept tot op de letter gevolgd, en hij blijft issues houden met het deeg, en de garing.
Het recept is niet goed ..... want ......
Maar vervolgens boos zijn, omdat ik hem vertel dat zijn combimagnetron op 220c wel eens helemaal niet op 220c zou kunnen staan, maar lagere temperatuur.
Nee kan niet, is een dure !

/care .... zoek het dan uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Davidshadow13 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:42:
Dan ga ik dat sowieso proberen. Nog een opmerking over het deeg in dat filmpje dan. Zowel voor als na het rijzen was het deeg dermate plakkerig en vochtig dat je eigenlijk die dingen die er in het 1e filmpje mee gedaan worden niet kunt doen. Moet ik dan alsnog minder water gebruiken?
hoe lang ben je eigenlijk aan het kneden? Het lijkt erop dat je dit veel te kort doet en niet krachtig genoeg (omdat het deeg plakkerig is).

Ik vind het recept uit de openingspost trouwens niet ideaal, ik gebruik dit (recept van één van de beste hobbypizzabakkers in Nederland):

Ingrediënten:
300 gr bloem
12,5 gr verse gist
5 gr zout
5 gr suiker
100-120 ml lauw water (afhankelijk van bloemsoort)
30 ml olijfolie

Bereiding:
* Leeg het zakje met bloem op tafel.
* Maak een kuiltje in het midden.
* Schenk lauw water en olijfolie erbij
* Werk nu de bloem en de gist door elkaar tot een glad mengsel*
* Kneed het deeg met je handpalmen en maak een duwende beweging.

Zo activeer je de gluten en worden ze opgerekt. Kneed zo’n 10-15 minuten tot er een soepel elastisch deeg ontstaat.

* Maak van het pizzadeeg een bal ( door opbollen) en laat hem afgedekt op een warme plek rijzen. (20 min)
* Wanneer het deeg verdubbeld is sla het gas eruit en maak opnieuw een bol. Geef het pizzadeeg nogmaals een rijs van 30 minuten.
* Bestuif je werkblad en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 cm.
* Beleg je pizza met saus en een topping.
* Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen.

Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Het deeg is goed als hij mooi glad, soepel, elastisch en rekbaar is.
Gumball schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:22:
[...]

Precies, ik zou ook 5 gram droge gist gebruiken op 400 gram meel. Ik vind 400 gram alleen een irritante hoeveelheid omdat dat 2,5 pizza is, maar je maakt ze denk ik wat kleiner dan ik doe.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 14-07-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
[...]

Precies, ik zou ook 5 gram droge gist gebruiken op 400 gram meel. Ik vind 400 gram alleen een irritante hoeveelheid omdat dat 2,5 pizza is, maar je maakt ze denk ik wat kleiner dan ik doe.
400 gram zijn 2 flinke pizza's, maar mijn bodems zijn ook niet perse flinterdun. Over het algemeen een krokante bodem met nog een zacht laagje brood vind ik het lekkerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha, ik dacht dat je er 3 maakte van 400 gram. Ik ben meer van de dunne pizza met dikkere rand (anders loopt al mijn beleg wat er vaak in grote hoeveelheden op gaat eraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:32
Iemand een idee hoeveelheid bloem je zou moeten gebruiken om zulke bodems te krijgen als je die van de big american zou willen maken ?

Ik ben niet altijd van de dikke bodems, maar zo op zijn tijd :Y) :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Word er niet gebakken van het weekend ?
Het is hier rustig ;)

Ik wil vandaag pizza gaan bakken.
Nu ben ik alleen benieuwd wat jullie voorkeur is wat betreft het bereiden van bet deeg..

- Maken jullie het van te voren als je wilt gaan bakken
- 's morgens deeg maken. Wegzetten in de koeling en 's middags bakken
- De avond van te voren het deeg maken en laten overnachten in de koeling?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 07:20:
Het is hier rustig ;)
Deze middag ;)

Het deeg gisteren voor het eerst in de broodbakmachine laten kneden. Ben benieuwd naar het resultaat daarvan. Uit de 2 eerste keren geleerd dat we de pizza wat kleiner willen hebben.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Deeg laten overnachten in de koelkast is wel het beste, maar dan eet je vanavond geen pizza. Maak het gewoon zo snel mogelijk nu en laat het dan nog 3 keer rijzen als dat qua tijd lukt. Dan smaakt het ook prima. In de middag gaan maken en een paar uur later opeten kan natuurlijk ook, maar dan smaakt het wel wat minder lekker (maar nog steeds goed te doen hoor).

Je kan er ook eens mee experimenteren, maak een keer een dag van te voren deeg en dan ook weer op de dag zelf en ga het verschil proeven, misschien ben je wel heel tevreden over kort vooraf deeg maken. Zelf vind ik dat vaak wel een acceptabele oplossing en dan ben je een stuk flexibeler in het maken van pizza. Zin in pizza? Ok, ik ga deeg kneden, doe er wat meer gist in zodat het lekker rijst en dan eten we over 2 uurtjes lekker pizza.

Ik maak in de zomer altijd minder pizza, meestal wel als het rond de 30 graden is in de middag (als ik dus vakantie heb) een stel hawaii pizza's in de oven en dan lekker buiten opeten uit het vuistje in het zwembad. Maar in de avond steek ik liever met dit weer de bbq aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 17-07-2016 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Met hobbykok, langer is beter (krokanter denk ik, meer smaak) maar sinds tot een uur van te voren smaakt nog altijd beter dan diepvries.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:49:
[...]

Deeg laten overnachten in de koelkast is wel het beste, maar dan eet je vanavond geen pizza. Maak het gewoon zo snel mogelijk nu en laat het dan nog 3 keer rijzen als dat qua tijd lukt. Dan smaakt het ook prima. In de middag gaan maken en een paar uur later opeten kan natuurlijk ook, maar dan smaakt het wel wat minder lekker (maar nog steeds goed te doen hoor).

Je kan er ook eens mee experimenteren, maak een keer een dag van te voren deeg en dan ook weer op de dag zelf en ga het verschil proeven, misschien ben je wel heel tevreden over kort vooraf deeg maken. Zelf vind ik dat vaak wel een acceptabele oplossing en dan ben je een stuk flexibeler in het maken van pizza. Zin in pizza? Ok, ik ga deeg kneden, doe er wat meer gist in zodat het lekker rijst en dan eten we over 2 uurtjes lekker pizza.

Ik maak in de zomer altijd minder pizza, meestal wel als het rond de 30 graden is in de middag (als ik dus vakantie heb) een stel hawaii pizza's in de oven en dan lekker buiten opeten uit het vuistje in het zwembad. Maar in de avond steek ik liever met dit weer de bbq aan.
Dan ga ik gelijk beginnen ;)
Nu deeg zetten en laten rusten in de koelkast tot vanmiddag dus ?

Als ik hem met deze temperaturen (24graden binnen) op mijn werkblad laat staan dan rijst de boel te snel toch ?

Ik heb het al eerder gedaan, maar ik ben vergeten hoe :$

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:52:
[...]

hoe lang ben je eigenlijk aan het kneden? Het lijkt erop dat je dit veel te kort doet en niet krachtig genoeg (omdat het deeg plakkerig is).

Ik vind het recept uit de openingspost trouwens niet ideaal, ik gebruik dit (recept van één van de beste hobbypizzabakkers in Nederland):

Ingrediënten:
300 gr bloem
12,5 gr verse gist
5 gr zout
5 gr suiker
100-120 ml lauw water (afhankelijk van bloemsoort)
30 ml olijfolie

Bereiding:
* Leeg het zakje met bloem op tafel.
* Maak een kuiltje in het midden.
* Schenk lauw water en olijfolie erbij
* Werk nu de bloem en de gist door elkaar tot een glad mengsel*
* Kneed het deeg met je handpalmen en maak een duwende beweging.

Zo activeer je de gluten en worden ze opgerekt. Kneed zo’n 10-15 minuten tot er een soepel elastisch deeg ontstaat.

* Maak van het pizzadeeg een bal ( door opbollen) en laat hem afgedekt op een warme plek rijzen. (20 min)
* Wanneer het deeg verdubbeld is sla het gas eruit en maak opnieuw een bol. Geef het pizzadeeg nogmaals een rijs van 30 minuten.
* Bestuif je werkblad en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 cm.
* Beleg je pizza met saus en een topping.
* Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen.

Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Het deeg is goed als hij mooi glad, soepel, elastisch en rekbaar is.

[...]

Ik had begrepen dat het deeg uitrollen met een roller hetzelfde is als vloeken in de kerk. Iets wat je nooit mag doen. Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grote_oever schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:34:
Ik had begrepen dat het deeg uitrollen met een roller hetzelfde is als vloeken in de kerk. Iets wat je nooit mag doen. Klopt dat wel?
De meeste hobbypizzabakkers gebruiken wel een deegroller (ik heb een stuk of 3 cursussen gevolgd bij goede hobbybakkers en iedereen gebruikte een deegroller, ze vonden het ook wel makkelijk en als je hem niet gebruikt om de hele pizza superdun te maken is het een handig hulpmiddel, ik heb ook 1 bakker gezien die het met een glazen buis/pot deed)FreshMaker in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel..."
, je moet echt vrij goed zijn om het zonder te kunnen. Het kan wel redelijk, maar ik heb echt vaak dat er een gaatje ontstaat en daar stroomt dan de saus uit en gaat je hele oven goor worden en je steen roken, dus tja... je moet wat.

Je haalt wel lucht eruit, daarom doe ik de randen niet, dat is ook het belangrijkste deel waar de luchtbubbels in moeten blijven, de rest van de pizza moet sowieso plat zijn. Het is natuurlijk ideaal als je het zonder kan, maar ik oefen het al meer dan 3 jaar en het lukt me maar zelden en zo in de lucht gooien en draaien zoals je op youtube ziet is volgens mij onmogelijk voor mij.
MdO82 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:59:
[...]

Dan ga ik gelijk beginnen ;)
Nu deeg zetten en laten rusten in de koelkast tot vanmiddag dus ?
Ik zou het zelf na minimaal 2 keer rijzen pas in de koelkast doen of helemaal niet als je vanavond gaat eten, door de koeling vertraagt het rijzen en je moet het deeg er dan wel weer rond 16:00 uithalen omdat het anders niet meer rijst voordat je de pizza rond 18:00 gaat maken (tijden natuurlijk zelf in te vullen).

Dus gewoon op aanrecht, als de bol heel groot is weer kneden en dan weer onder folie laten rijzen en zo doorgaan en dan kan je ervoor kiezen na 2 keer rijzen om het even koel te zetten. Zou het dan wel in de groentela doen zodat het niet superkoud wordt. 10 tot 12 graden zou wel ideaal zijn als dat kan in jouw koelkast. Maar zelf had ik het niet meer in de koelkast gezet als ik het nu zou gaan maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 17-07-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:16

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Nu ben ik alleen benieuwd wat jullie voorkeur is wat betreft het bereiden van bet deeg..

- Maken jullie het van te voren als je wilt gaan bakken
- 's morgens deeg maken. Wegzetten in de koeling en 's middags bakken
Ik volg Gennaro's methode (bleek achteraf, ik maakte al pizza's voor ik z'n video zag). Deeg twee uur laten rusten op een warme plaats met een vochtige doek erover. Kan je mooi boodschappen doen voor de topping. ;)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:10:
[...]

De meeste hobbypizzabakkers gebruiken wel een deegroller (ik heb een stuk of 3 cursussen gevolgd bij goede hobbybakkers en iedereen gebruikte een deegroller, ze vonden het ook wel makkelijk en als je hem niet gebruikt om de hele pizza superdun te maken is het een handig hulpmiddel, ik heb ook 1 bakker gezien die het met een glazen buis/pot deed)FreshMaker in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel..."
, je moet echt vrij goed zijn om het zonder te kunnen. Het kan wel redelijk, maar ik heb echt vaak dat er een gaatje ontstaat en daar stroomt dan de saus uit en gaat je hele oven goor worden en je steen roken, dus tja... je moet wat.

Je haalt wel lucht eruit, daarom doe ik de randen niet, dat is ook het belangrijkste deel waar de luchtbubbels in moeten blijven, de rest van de pizza moet sowieso plat zijn. Het is natuurlijk ideaal als je het zonder kan, maar ik oefen het al meer dan 3 jaar en het lukt me maar zelden en zo in de lucht gooien en draaien zoals je op youtube ziet is volgens mij onmogelijk voor mij.

[...]

Ik zou het zelf na minimaal 2 keer rijzen pas in de koelkast doen of helemaal niet als je vanavond gaat eten, door de koeling vertraagt het rijzen en je moet het deeg er dan wel weer rond 16:00 uithalen omdat het anders niet meer rijst voordat je de pizza rond 18:00 gaat maken (tijden natuurlijk zelf in te vullen).

Dus gewoon op aanrecht, als de bol heel groot is weer kneden en dan weer onder folie laten rijzen en zo doorgaan en dan kan je ervoor kiezen na 2 keer rijzen om het even koel te zetten. Zou het dan wel in de groentela doen zodat het niet superkoud wordt. 10 tot 12 graden zou wel ideaal zijn als dat kan in jouw koelkast. Maar zelf had ik het niet meer in de koelkast gezet als ik het nu zou gaan maken.
Ik heb hem lekker op het aanrecht laten staan kan ie lekker zijn gang gaan :D
Achteraf wel controleren of je genoeg gist in huis hebt (gelukkig had ik dat) :X

Nu heb ik (nog) geen pizzasteen en wil het doen op mijn bakplaat in de oven.
Wat ik mij bedacht was om de bakplaat mee op te warmen in de oven dan bakpapier en de pizza erop leggen (opletten voor de handen en vingers) is dat een slimme methode of hebben jullie een slimmere oplossing ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:39:
Nu heb ik (nog) geen pizzasteen en wil het doen op mijn bakplaat in de oven.
Wat ik mij bedacht was om de bakplaat mee op te warmen in de oven dan bakpapier en de pizza erop leggen (opletten voor de handen en vingers) is dat een slimme methode of hebben jullie een slimmere oplossing ?
Als je ook geen pizzaschep hebt zou ik het inderdaad zo doen.

Een pizzaschep kost iets van 10 euro, zou die gelijk met een steen kopen als je hiermee aan de slag wilt gaan, echt duur is het ook allemaal niet. Wellicht handig om gelijk 2 scheppen te kopen, dan kan je op 1 schep een pizza leggen en beleggen en met de andere schep een pizza uit de oven halen, zo kan je wat doorwerken als je met 2 of meer bent.

Je kan natuurlijk ook zelf een schep maken en een steen halen bij de bouwmarkt, maar niet elke steen is echt geschikt. Een echte pizzasteen is echter wel te vervangen door een ander type steen, maar als je toch vaker bakt is een echte pizzasteen op maat wel handig.

Ik heb mijn steen gekocht bij een aardefabriek en op maat laten zagen bij iemand die ik ken met een megagrote diamantzaag (ik was eerst gaan zagen, maar verder dan 2 cm zagen kwam ik niet omdat die steen van mij bijna 2 cm dik is).

Voor nu zou ik hem dus op bakpapier leggen en dat op de voorverwarmde plaat leggen. Dan heb je weinig kans dat je je handen verbrand. Als je wel een pizzaschep hebt kan je ervoor kiezen om hem gelijk op de plaat te leggen, maar ik denk dat je plaat dat niet zo tof vind en je hem dan weer lastig mooi schoon krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
Anoniem: 738905 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:10:
[...]

[...]

Waar zit bij jou het probleem dan? Ik rol eigenlijk, zonder al te veel ervaring, nooit. Ik maak gewoon een bolletje van het deeg en begin vanuit midden te drukken.

Hier een voorbeeld: YouTube: Zelf heerlijk pizzadeeg maken, recept voor beginners

Hoe dik maak je het deeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 15:11:
[...]

Als je ook geen pizzaschep hebt zou ik het inderdaad zo doen.

Een pizzaschep kost iets van 10 euro, zou die gelijk met een steen kopen als je hiermee aan de slag wilt gaan, echt duur is het ook allemaal niet. Wellicht handig om gelijk 2 scheppen te kopen, dan kan je op 1 schep een pizza leggen en beleggen en met de andere schep een pizza uit de oven halen, zo kan je wat doorwerken als je met 2 of meer bent.

Je kan natuurlijk ook zelf een schep maken en een steen halen bij de bouwmarkt, maar niet elke steen is echt geschikt. Een echte pizzasteen is echter wel te vervangen door een ander type steen, maar als je toch vaker bakt is een echte pizzasteen op maat wel handig.

Ik heb mijn steen gekocht bij een aardefabriek en op maat laten zagen bij iemand die ik ken met een megagrote diamantzaag (ik was eerst gaan zagen, maar verder dan 2 cm zagen kwam ik niet omdat die steen van mij bijna 2 cm dik is).

Voor nu zou ik hem dus op bakpapier leggen en dat op de voorverwarmde plaat leggen. Dan heb je weinig kans dat je je handen verbrand. Als je wel een pizzaschep hebt kan je ervoor kiezen om hem gelijk op de plaat te leggen, maar ik denk dat je plaat dat niet zo tof vind en je hem dan weer lastig mooi schoon krijgt.
Schep laat ik mijn vader maken hoeft ie zich niet te vervelen ;)
Zal voor nu een stuk bakpapier op maat maken zodat ik die erop kan leggen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
JA! Ik maak weer eens Turkse pizza van dit recept waarvan ik t recept volgens mij uit dit topic heb: http://www.traditionaltur...lso-known-as-turkish.html Al vaak gemaakt en stelt nooit teleur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Vandaag dus ook even lekker bezig geweest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5XzWGwh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/E3qqoO8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/WBIMPex.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jM16PZQ.jpg

Wel gemerkt dat je beter een ovenwand kan gebruiken dan een pannenlap.

Maar goed de lidl maar eens in de gaten houden voor een steen.

Een bakplaat met bakpapier vindt ik het ook net niet

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 17-07-2016 19:40 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 11:44
Ziet er goed luchtig uit!

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Voor diegene die hem al even in gebruik hebben hoe bevalt de Lidl pizzasteen ik begreep uit de reacties uit het topic dat deze wat dunner is dan een regulier pizzasteen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:29

arie_papa

Running on Ubuntu

MdO82 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:07:
Voor diegene die hem al even in gebruik hebben hoe bevalt de Lidl pizzasteen ik begreep uit de reacties uit het topic dat deze wat dunner is dan een regulier pizzasteen
Een "echte" goede pizzasteen is heel dik, maar dat heeft weer als nadeel dat je die ook heel lang op moet warmen. Voordeel is dan weer dat hij langer warm blijft en je er dus meer pizza's achter elkaar kan bakken. In de praktijk laat ikzelf altijd gewoon de oven nog aan.

Ik heb een Lidl-pizzasteen en deze is 11,5 mm dik. Voor een normale oven is dit eigenlijk wel prima en ik ben ook erg tevreden over de steen. Dik genoeg om stevig te zijn, maar niet te dik om je stroom/gasrekening omhoog te jagen.

Toentertijd ook even die van de Xenos zitten beoordelen, maar die ik zag waren al kapot in de doos en stukken dunner.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
arie_papa schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:19:
[...]

Een "echte" goede pizzasteen is heel dik, maar dat heeft weer als nadeel dat je die ook heel lang op moet warmen. Voordeel is dan weer dat hij langer warm blijft en je er dus meer pizza's achter elkaar kan bakken. In de praktijk laat ikzelf altijd gewoon de oven nog aan.

Ik heb een Lidl-pizzasteen en deze is 11,5 mm dik. Voor een normale oven is dit eigenlijk wel prima en ik ben ook erg tevreden over de steen. Dik genoeg om stevig te zijn, maar niet te dik om je stroom/gasrekening omhoog te jagen.

Toentertijd ook even die van de Xenos zitten beoordelen, maar die ik zag waren al kapot in de doos en stukken dunner.
Dat is een goed punt inderdaad :)
Gebruik je de aluminiumplaat de erbij zit ook of gewoon direct op de steen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ikzelf heb mijn steen moeten inkorten, dus die plaat is rechtstreeks de prullenbak ingevlogen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:18
Gisteren geprobeerd met dit recept en echt stukken beter. Ook al moest ik het deeg een nachtje in de koelkast laten staan was het nog steeds elastisch maar niet plakkerig en was het perfect plat te krijgen. Uit eindelijk de pizza's wel erg dun geworden omdat ik toch iets te weinig deeg had dus ik ga de volgende keer iets meer maken maar dit recept werkt duidelijk beter.

Ook de twee keer rijzen op iets boven kamertemperatuur werkt erg goed. Het deeg wordt dan erg luchtig zonder bros te worden en de smaak was ook stukken beter dan met het recept van de TS. Bedankt ;) :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grote_oever schreef op zondag 17 juli 2016 @ 15:51:
Waar zit bij jou het probleem dan? Ik rol eigenlijk, zonder al te veel ervaring, nooit. Ik maak gewoon een bolletje van het deeg en begin vanuit midden te drukken.

Hier een voorbeeld: YouTube: Zelf heerlijk pizzadeeg maken, recept voor beginners

Hoe dik maak je het deeg?
Ik zie een tip in het filmpje dat ik zelf niet gebruikt heb (deeg plat op het aanrecht en dan trekken), ik probeerde altijd de techniek (die ik niet beheers) om het deeg met 2 handen in de lucht rond te krijgen, de truuk is dus het deeg te laten liggen op het aanrecht?

Dat zie ik wel werken, ik gebruik die techniek wel om de pizza rond te krijgen als ik weer eens een andere vorm heb gekregen :+ , ik ga even zien of ik er morgen mee aan de slag kan. Kwam toevallig nog achter in de voorraadkast 9 liter hoge kwaliteit tomaten in fles uit Italie tegen, kan ik die gelijk tot lekkere saus omtoveren en dan invriezen in porties. Helaas is wel mijn deeg bijna op, zal straks op weg naar het strand even bij een Welkoop langs om dat aan te vullen en dan laat ik het later deze week weten.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 19-07-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:51:
[...]

Gebruik je de aluminiumplaat de erbij zit ook of gewoon direct op de steen ?
De aluminiumplaat is om de pizza op de steen te schuiven, niet om op te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb sinds kort een 'baksteen' van cordieriet (30cmx38cmx3cm), wil het ding binnenkort eens proberen voor wat baksels, een pizza is dan natuurlijk ook een lekker idee. Heeft iemand ervaring met dat materiaal (ik zie net dat de lidl-steen ook daarvan gemaakt is)? Ik ben aan het twijfelen tussen ovengebruik (max 300°C in mijn oven) en bbq-gebruik (dan zijn hogere temperaturen haalbaar)

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2016 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zat te kijken voor de pizzasteen van de lidl.
Heeft iemand deze steen al nagemeten ?
Is deze inderdaad 30 bij 40 ?

Ik kom dan net 5 mm te kort op mijn rooster ;)

Anders zou ik moeten kijken of iemand deze op maat zou kunnen maken

[ Voor 17% gewijzigd door MdO82 op 20-07-2016 12:46 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:02
Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:13:
[...]

Ik zie een tip in het filmpje dat ik zelf niet gebruikt heb (deeg plat op het aanrecht en dan trekken), ik probeerde altijd de techniek (die ik niet beheers) om het deeg met 2 handen in de lucht rond te krijgen, de truuk is dus het deeg te laten liggen op het aanrecht?

Dat zie ik wel werken, ik gebruik die techniek wel om de pizza rond te krijgen als ik weer eens een andere vorm heb gekregen :+ , ik ga even zien of ik er morgen mee aan de slag kan. Kwam toevallig nog achter in de voorraadkast 9 liter hoge kwaliteit tomaten in fles uit Italie tegen, kan ik die gelijk tot lekkere saus omtoveren en dan invriezen in porties. Helaas is wel mijn deeg bijna op, zal straks op weg naar het strand even bij een Welkoop langs om dat aan te vullen en dan laat ik het later deze week weten.
Welke koop je precies bij de Welkoop? Zit er hier eentje in de buurt, dus dan ook maar eens een zak halen. :)

Ik zit te slapen. Dacht dat Soezie/Frans Krokant twee verschillende waren :+

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 20-07-2016 14:20 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De meesten gebruiken soesie krokant. Hen ik ook uit de topic start van het vorige deel en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

MdO82 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:46:
Ik zat te kijken voor de pizzasteen van de lidl.
Heeft iemand deze steen al nagemeten ?
Is deze inderdaad 30 bij 40 ?

Ik kom dan net 5 mm te kort op mijn rooster ;)

Anders zou ik moeten kijken of iemand deze op maat zou kunnen maken
Met een ijzerzaag is het een fluitje van een cent. En 5 mm is zelfs nog goed te vijlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Oh dat is dan wel heel makkelijk.
Je denkt van het is een steen dus het zal niet makkelijk gaan, maar het is dus wel makkelijk te doen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:31:
Oh dat is dan wel heel makkelijk.
Je denkt van het is een steen dus het zal niet makkelijk gaan, maar het is dus wel makkelijk te doen.
die lidl steen valt mee, maar die steen die ik heb.... damn, hele zaag kapot (net gekocht) en niet eens een deuk in een pakje boter zeg maar...
GermanPivo schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:18:
Ik zit te slapen. Dacht dat Soezie/Frans Krokant twee verschillende waren :+
Ze zijn beiden lekker, ik proef als de pizza klaar is het verschil niet zo, als je een stuk eet zonder pizzasaus dan proef je wel dat de frans krokant een iets meer stokbrood smaak heeft. Frans krokant is wel relaxed om in huis te hebben als je stokbroden gaat bakken of een franse bol. Meestal heb ik ze beiden in huis, maar momenteel niks. Ik zal even zien of ik morgen langs een welkoop kom op weg naar het open luchtzwembad. Voor nu heb ik nog wat american pizza's in de diepvries van de lidl, met dit weer heb ik niet zoveel zin om te koken... beter met een potje koud bier op de stoel blijven zitten.
begintmeta schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:42:
Ik heb sinds kort een 'baksteen' van cordieriet (30cmx38cmx3cm), wil het ding binnenkort eens proberen voor wat baksels, een pizza is dan natuurlijk ook een lekker idee. Heeft iemand ervaring met dat materiaal (ik zie net dat de lidl-steen ook daarvan gemaakt is)? Ik ben aan het twijfelen tussen ovengebruik (max 300°C in mijn oven) en bbq-gebruik (dan zijn hogere temperaturen haalbaar)
De pizzstenen van weber zijn dunner, maar ook van dat materiaal. Ik denk dus dat het beiden werkt. Hem op de bbq leggen is altijd wel een wat groter risico omdat je wat lastiger kan opwarmen.

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 20-07-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 19:37:
[...]

die lidl steen valt mee, maar die steen die ik heb.... damn, hele zaag kapot (net gekocht) en niet eens een deuk in een pakje boter zeg maar...
Dat zal ook een verschil in prijs zijn ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Of prijsverschil direct gerelateerd is aan zaagbaarheid vraag ik me af. Ik weet trouwens ook niet of de zaagbaarheid van een steen direct zoveel zou zeggen over de kwaliteit voor bakdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb vorige week ook een poging gedaan om een pizzasaus te maken, maar qua smaak vond ik hem wat flauw.

Ik heb een ui en 2 tenen knoflook wat aangebakken en hier een blikje van 400gr gepelde tomaten bij gedaan.
Nu kan ik er natuurlijk wat zout bij doen, maar ik houdt het altijd minimaal met zout.
Wat zou ik verder nog kunnen doen om de saus wat meer op smaak te krijgen ?
Zou een blikje tomatenpuree bijvoorbeeld al kunnen helpen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan wat ui toevoegen en eventueel ansjovis (heb je gelijk wat zout te pakken). Ook kan je suiker en wijnazijn toevoegen en wat italiaanse kruiden eventueel.

Ik heb een vrij basic saus die wel een lekkere smaak heeft, komt wel deels door de keuze van de tomaten:

Ingrediënten:

1 fles Passata di Pomodoro
1 Ui fijngesneden
3 Ansjovissen
2 el olijfolie

Bereiding:

* Doe een flinke scheut olijfolie in de pan.
* Fruit eerst de ui glazig.
* Voeg de ansjovis erbij en laat smelten.
* Voeg vervolgens de tomatensaus toe.
* Breng op de saus aan de kook en breng op smaak met peper.
* Laat de saus eventueel nog iets inkoken.

Deze saus heb ik hier een keer genoteerd en moet lekker zijn, nog niet zelf geprobeerd (ben even kwijt wie hier de tip gaf):

http://www.kayotic.nl/blog/divine-pasta-casserole

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22-07-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:56:
Ik heb vorige week ook een poging gedaan om een pizzasaus te maken, maar qua smaak vond ik hem wat flauw.

Ik heb een ui en 2 tenen knoflook wat aangebakken en hier een blikje van 400gr gepelde tomaten bij gedaan.
Nu kan ik er natuurlijk wat zout bij doen, maar ik houdt het altijd minimaal met zout.
Wat zou ik verder nog kunnen doen om de saus wat meer op smaak te krijgen ?
Zou een blikje tomatenpuree bijvoorbeeld al kunnen helpen ?
Je zou verse kruiden kunnen toevoegen, zoals tijm, salie, oregano.

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:59:
Ik heb een vrij basic saus die wel een lekkere smaak heeft, komt wel deels door de keuze van de tomaten:

Ingrediënten:

1 fles Passata di Pomodoro
1 Ui fijngesneden
3 Ansjovissen
2 el olijfolie

Bereiding:

* Doe een flinke scheut olijfolie in de pan.
* Fruit eerst de ui glazig.
* Voeg de ansjovis erbij en laat smelten.
* Voeg vervolgens de tomatensaus toe.
* Breng op de saus aan de kook en breng op smaak met peper.
* Laat de saus eventueel nog iets inkoken.
Die ga ik van het weekend een proberen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:01:
[...]

Die ga ik van het weekend een proberen :)
ik heb mijn bericht nog wat aangevuld, zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:03:
[...]

ik heb mijn bericht nog wat aangevuld, zie hierboven.
Hoeveel zit er eigenlijk in zo'n fles Passata ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MdO82 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:04:
Hoeveel zit er eigenlijk in zo'n fles Passata ?
er staat op de fles:

peso netto 700 gram.

Ik denk dus 700 gram. Maar ik ga het vanmiddag wel even nawegen, ik ga straks namelijk saus bereiden voor de komende maanden (heb wat flessen die nog opmoeten voor augustus, oogstjaar 2014).

Ik post straks wel even het exacte gewicht, maar ik moet even nog wat ander kookwerk afmaken. Was namelijk ook een Chinese rijsttafel aan het bereiden en die moet even af omdat ik anders geen goede pan heb voor de pizzasaus.

Straks post ik hier wel het gewicht en het aantal mililiter. Denk rond een uur of 4 vanmiddag. Denk morgen, heb bezoek gekregen

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22-07-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:08:
[...]

er staat op de fles:

peso netto 700 gram.

Ik denk dus 700 gram. Maar ik ga het vanmiddag wel even nawegen, ik ga straks namelijk saus bereiden voor de komende maanden (heb wat flessen die nog opmoeten voor augustus, oogstjaar 2014).

Ik post straks wel even het exacte gewicht, maar ik moet even nog wat ander kookwerk afmaken. Was namelijk ook een Chinese rijsttafel aan het bereiden en die moet even af omdat ik anders geen goede pan heb voor de pizzasaus.

Straks post ik hier wel het gewicht en het aantal mililiter. Denk rond een uur of 4 vanmiddag. Denk morgen, heb bezoek gekregen
Ik heb je bericht van Februari gevonden met een foto :)
Anoniem: 738905 in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Edit: nog een vraag voor de kenners.
Ik wil voor zondag weer pizza maken met mijn pizzasteen :p

Nu wil ik morgenavond het deeg maken en laten overnachten.
Nu heb ik vorige week gemerkt dat als ik het deeg niet meer kneed dat ik flinke luchtbellen krijg.

Logisch want ik heb de lucht er niet meer uitgekneed.
Als jullie het deeg een avond van te voren maken kneden jullie het deeg nog een keer of laten jullie het deeg gewoon lekker zijn gang gaan ? :)

[ Voor 21% gewijzigd door MdO82 op 22-07-2016 20:49 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Hierbij nog een vraag :)
Ik ben nu weer deeg aan het maken voor morgen.

Het kneden doe ik nu in mijn broodbakmachine en wil het laten overnachten in de koekast.

Nu wil ik graag weten of ik het deeg na het kneden gelijk in de koeling kan zetten?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

na het kneden eerst minimaal 1 keer laten rijzen voordat je het in de koeling doet, beter is 2 keer rijzen en dan koelen. De dag erna het eruit halen, kneden, op kamertemperatuur weer laten rijzen en dan kneden en dan gebruiken. Koud deeg gelijk verwerken geeft niet zo'n fijn resultaat vind ik.

Ik ga zo ook aan de slag, was helaas te laat gisteren bij de welkoop, dus geen soezie deeg. Heb nu iets van pizzadeeg van jumbo huismerk, moet geen gist in, ik vind het denk ik niks, maar ik kon niks anders vinden in de supermarkt waar we op dat moment waren (we zaten bij een pretpark)...

bedenk me net dat ik wel vergeten ben mozarella e.d. te kopen, straks maar weer even naar de supermarkt 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 24-07-2016 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb het deeg nu uit de koeling gehaald en in 3 bakjes gestopt zodat ze o temperatuur kunnen komen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteren het recept van de Turkse pizza's gemaakt wat hier eerder genoemd is. Was nog een beetje prutsen met hoeveelheden, maar dat smaakte erg lekker.

Ik heb wel te veel topping gedaan of er was teveel gehakt in de saus, maar wij hebben hier zitten smikkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als ik een dutch pizza ring wil maken... Zijn daar tekeningen van??? Anyone? :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

teacher schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:24:
Stuur deze user even een DM, die heeft hem gebouwd: Hari-Bo

Ik kan het alleen zo 123 niet terugvinden, wel dit soort berichten van hem (maar de foto's zie ik niet meer, kennelijk overschreven door anderern van zijn modwerk aan de bbq): Hari-Bo in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"

Edit: ik heb nog een tweaker gevonden die er een gebouwd heeft, dit keer met foto's:"
Mystikal in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"

Ik denk dat je met een DM bericht wel hulp krijgt van beide heren.
arie_papa schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:21:
Ik heb wel te veel topping gedaan of er was teveel gehakt in de saus, maar wij hebben hier zitten smikkelen :)
Er kan nooit genoeg toping op een pizza :P
Hier zijn het altijd de vrouwen in huis die gaan klagen... klagen ze weer eens over mijn bolognaise saus die hier een vleessaus genoemd wordt. Maar daarin hoort gewoon een lekker chorizo worstje etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 24-07-2016 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

teacher schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:24:
Duitse pizzaring ook goed? (ergens halverwege)
http://www.grillsportvere...-57er-weber.153864/page-3
Anoniem: 738905 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:12:
[...]

Er kan nooit genoeg toping op een pizza :P
Hier zijn het altijd de vrouwen in huis die gaan klagen... klagen ze weer eens over mijn bolognaise saus die hier een vleessaus genoemd wordt. Maar daarin hoort gewoon een lekker chorizo worstje etc.
Dit was het resultaat uiteindelijk (x5 :9 )

Turkse pizza

[ Voor 45% gewijzigd door arie_papa op 24-07-2016 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ziet er goed uit verder, wat sambal of Srirachasaus erbij....

krijg gelijk zin in zo'n turkse pizza...

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 24-07-2016 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Het mocht mij idd een tikkie pittiger, maar stond al versteld van de smaak die het met die paar basisingrediënten gaf. Wel vond ik dat ik teveel gehakt er doorheen had en teveel bovenop de pizza's heb gesmeerd, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak :).

Met wat ijsbergsla erin smaakte het al met al ++ prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Vandaag eens een poging gedaan met 65% vocht in mijn pizza, maar ik ben er nog niet echt tevreden over :X
Het blijft mij te plakkerig en kreeg hem dus niet goed op mijn pizzasteen :-(

Maar goed we blijven het proberen.
Pizzasteen ziet er nu al lekker uit :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:37:
Vandaag eens een poging gedaan met 65% vocht in mijn pizza, maar ik ben er nog niet echt tevreden over :X
Je moet langer kneden, met 65% moet het lukken, alternatief is mijn recept met 40% gebruiken. Maar je kneed niet lang genoeg. Het is echt 15 volle minuten met je volle gewicht kneden en je moet achteraf het echt voelen in de spieren. Alternatief is een 2e hands broodbakmachine van marktplaats (tussen de 10 en 15 euro kosten ze).

een plakkerige pizza moet je trouwens wel gewoon op je steen krijgen, griesmeel op de pizzasteek (dat houten ding) of dececco semola (griesmeel, maar dan dubbel zo fijn). Voordat je de pizza naar de steen brengt even boven het aanrecht heen en weer schudden zodat je weet dat hij kan bewegen. Je wilt niet een helft op de steen hebben en de andere helft vastgeplakt aan je pizzasteek, want dan valt de helft van de toppings op de steen, gaat het roken, gaat je rookalarm af en kan je patat gaan halen bij de patatboer en de pizza op de buik schrijven.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 24-07-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:04:
[...]

Je moet langer kneden, met 65% moet het lukken, alternatief is mijn recept met 40% gebruiken. Maar je kneed niet lang genoeg. Het is echt 15 volle minuten met je volle gewicht kneden en je moet achteraf het echt voelen in de spieren. Alternatief is een 2e hands broodbakmachine van marktplaats (tussen de 10 en 15 euro kosten ze).
Ik had hem in mijn BBM gedaan want ik wist dat er even spierkracht nodig is ;)
Dit is een Panasonic en die heeft een Pizzastand die duurt in totaal 45 minuten .
Deze gaat dan eerst 15 minuten kneden.
Daarna begint hij te rijzen.
Had het rijzen onderbroken omdat ik hem in de koelkast wilde doen en niet zeker wist of ik hem moest laten rijzen, maar goed al doende leert men ;)

Hij wilde ook al niet lekker van mijn schietplankje wat ik bij de steen had zitten, maar ik moet zorgen dat ik griesmeel in huis heb zodat ik dat een beetje op het plankje kan doen

[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 24-07-2016 19:11 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die panasonic heb ik ook gehad, uitstekend ding. Echt een van de beste machines hiervoor. Maar je moet de volgende keer even het hele proces doorlopen en daarna pas in de koelkast, Dan zit daar je probleem.

Volgende keer dus 45 minuten laten draaien, daarna even met de hand kneden, bolletjes van maken en die nog 1 keer laten rijzen en dan kneden en dan in goed folie in de koelkast, dan eet je de volgende keer goede pizza. Met die panasonic machine in huis kan er weinig misgaan mits je het proces niet halverwege stopt (ik herken de problemen, heb ze ook allemaal gehad, maar als je straks een heerlijke pizza hebt smaakt hij beter dan wat je ooit geproefd hebt).

Ik heb nu een andere broodbakmachine, die doet 2,5 uur over het pizzadeeg ipv 45 minuten, man man man, ik kan alleen die panasonic al tijden niet hier in de buurt vinden op marktplaats.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 24-07-2016 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:09:
die panasonic heb ik ook gehad, uitstekend ding. Echt een van de beste machines hiervoor. Maar je moet de volgende keer even het hele proces doorlopen en daarna pas in de koelkast, Dan zit daar je probleem.

Volgende keer dus 45 minuten laten draaien, daarna even met de hand kneden, bolletjes van maken en die nog 1 keer laten rijzen en dan kneden en dan in goed folie in de koelkast, dan eet je de volgende keer goede pizza. Met die panasonic machine in huis kan er weinig misgaan mits je het proces niet halverwege stopt (ik herken de problemen, heb ze ook allemaal gehad, maar als je straks een heerlijke pizza hebt smaakt hij beter dan wat je ooit geproefd hebt).

Ik heb nu een andere broodbakmachine, die doet 2,5 uur over het pizzadeeg ipv 45 minuten, man man man, ik kan alleen die panasonic al tijden niet hier in de buurt vinden op marktplaats.
Kijk met deze tips kom je telkens weer een stukje verder :)
En ik ben nu 2 of 3 keer bezig geweest (allereerste keer was in een combimagnetron) en mijn vrouw had nu al de opmerking dat het beter smaakt dan het diepvriesspul ;)

Niet zo heel gek natuurlijk :D

Edit: Oh ja wat ik nog vergat.
Ik had nu mijn bal in zijn geheel in de koeling gezet hoe doen jullie dat.
Laten jullie hem in zijn geheel in de koeling of delen jullie hem gelijk in gelijke delen en dan de koeling in ?

Edit2: Verder heb ik het volgende recept gebruikt wat ik van mijn vader heb gekregen:

550gr bloem, 7gr gist, ongeveer 13gr zout, ongeveer 200gr water en een scheut olijfolie.

De verhoudingen:
100% bloem
36% water (wat ik deze keer verhoogd had naar 65%)
1,5% gist
2,5% zout
en olijfolie.

En verder heb ik gelijk teveel dingen anders gedaan wat ik niet moet doen en gewoon 1 ding tegelijk :P

[ Voor 27% gewijzigd door MdO82 op 24-07-2016 19:30 . Reden: Recept geplaatst ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 14:51
Hier van het weekend de Pizza steen uitgetest op de BBQ, nog wel met een 'standaard kant en klaar / prefab' deeg maar eerst eens zien wat de steen doet :)

Blijkt dus dat ik het advies dat het goed heet moet iets te letterlijk heb opgevolgd: Hele kolenrek lag vol met zowel briketten als gloeiende houtskool, en ik kon niet met mij blote hand in de buurt van de steen komen. (2 volle starters toegevoegd, het BBQ rek paste er nog maar net op).

Gelukkig met mijn eigen gefabriceerde pizzaschep voldoende afstand om ze erop te leggen en er weer af te halen.
Resultaat zag er prima uit, echter was de onderkant in 4 minuten zwart. (Rest perfect gaar).

Deze week maar eens nieuwe poging wagen en dan met 1 starter proberen. gelukkig heeft de steen het overleefd :)
Hoe verdelen jullie de kolen als jullie het op de BBQ doen?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:11:
Ik had nu mijn bal in zijn geheel in de koeling gezet hoe doen jullie dat.
maak 1 bol per pizza, dus niet een bol voor 4 pizza's in de koeling doen, het kan wel, maar het werkt handiger als je vooraf al de juiste maat neemt, dan warmen ze ook weer wat sneller op.

Je kan ook wat suiker gebruiken om het meer te laten gisten (ongeveer evenveel als je zout gebruikt).
soepah schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:41:
Hoe verdelen jullie de kolen als jullie het op de BBQ doen?
Ik meen dat de meesten de kolen aan de zijkanten leggen, misschien even vragen in het bbq topic hier? Daar zitten veel kenners.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 25-07-2016 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:02
Gisteren ook maar weer eens pizza's gemaakt op de Ferrari G3 :)

Recept uit de TS, maar wel met een iets andere hoeveelheid water en wat olijfolie. Voor het eerst gemaakt met Frans Krokant en werkt imho toch wel prettiger dan normale tarwebloem.
Saus van blik gepelde tomaten, ui, 3 teentjes knoflook en eetlepel oregano en een beetje tijm,

Ben nog aan het finetunen, maar voor mij in ieder geval het beste resultaat tot nu toe. :) Bodem was naar mijn smaak nog iets te dik (wel knapperig :) ), maar kon de pizza's niet meer groter maken. Dus volgende keer maar 5 bolletjes deeg maken ipv 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zuv9EqsET92w72uU3hetxpO9/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q7PeDoBH0fNtIhJfAWG2wGS5/thumb.jpg

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Een maat van mij de lidl/ernesto steen cadeau gedaan, en mezelf ook een.

En gisteren meteen de "voorbak" tip die ik hier ergens las gebruikt. Mevrouw teacher vierde haar verjaardag, en voor de kids hadden we "zelf pizza bakken" op het programma staan. Dus een berg kleine bollen gemaakt, die voorgebakken en weggelegd. Basissausje gemaakt en wat losse ingredienten gesneden en in bakjes gedaan.

To sum up: succes! Kinders konden lekker reuten met de bodems, die dus lekker stevig waren. Nog 5 minuutjesin de oven, klaar. Ook de grote mensen wilden pizza! Zelf ook eentje op, lekker simpel met tomast mozarella basilicum. Echt superlekker.

Voordeel: ik heb nog een berg bodems over in de vriezer nu. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe heb je dat voorbakken gedaan? 1 minuut op de steen zonder saus of iets dergelijks?

klinkt wel als een erg leuk idee en wij hebben binnenkort ook wat kinderfeestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:16

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Als je voorbakt zonder saus komt je hele bodem omhoog. Ik bak altijd voor met de saus erop. Dan blijft je bodem plat en komen de randen mooi omhoog. Daarna is je pizza makkelijker te bewerken doordat 'ie z'n vormpje behoudt. En je kan ze invriezen. d:)b

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Aangezien bij mij een "echte" hout gestookte pizzaoven in de tuin er echt niet in zit (ruimte), ben ik sowieso al geïnteresseerd in de pizzaring voor de BBQ. Die staat in ieder geval op de planning.

Maar ergens smeulen nog oude jeugdherinneringen van een skivakantie in een blokhut met een hout gestookt fornuis. Nu zijn er her en der wel 2e hands hout gestookte antieke fornuizen/oven te scoren, maar heeft er iemand ervaring met pizza bakken (of andere gerechten) + oude hout gestookte fornuis/ovens? Erg benieuwd of je daar prima 300+ temperaturen kan bereiken, of dat dat juist enorm gaat tegenvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:51:
hoe heb je dat voorbakken gedaan? 1 minuut op de steen zonder saus of iets dergelijks?

klinkt wel als een erg leuk idee en wij hebben binnenkort ook wat kinderfeestjes.
Tektoon schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:20:
Als je voorbakt zonder saus komt je hele bodem omhoog. Ik bak altijd voor met de saus erop. Dan blijft je bodem plat en komen de randen mooi omhoog. Daarna is je pizza makkelijker te bewerken doordat 'ie z'n vormpje behoudt. En je kan ze invriezen. d:)b
Ik heb ze op de steen een minuutje of 2 a 3 voorgebakken. Tijd niet echt bijgehouden, gewoon even kijken en voelen. Ik heb wel het midden terug gedrukt met een spateltje, want inderdaad kwam die ook omhoog. Express zonder saus voorgebakken, want het leuke van "zelf je pizza bouwen" is natuurlijk ook de saus erop kliederen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13

vhal

ಠ_ಠ

teacher schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:51:
Een maat van mij de lidl/ernesto steen cadeau gedaan, en mezelf ook een.
Had je deze online besteld of lagen ze nog in de winkel? Ik ben nl. ook op zoek naar deze steen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

vhal schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:35:
[...]

Had je deze online besteld of lagen ze nog in de winkel? Ik ben nl. ook op zoek naar deze steen
Die aanbieding liep tot 4-6-2016, dus de kans dat er nog één te scoren is in de winkel is nihil.
Maar ze komen wel 1 á 2 x per jaar in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13

vhal

ಠ_ಠ

arie_papa schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:40:
[...]
Die aanbieding liep tot 4-6-2016, dus de kans dat er nog één te scoren is in de winkel is nihil.
Maar ze komen wel 1 á 2 x per jaar in de aanbieding.
ah ok, dan wordt het maar online bestellen, wellicht bij italieplein als hun stenen 'beter' zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

vhal schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:35:
[...]

Online besteld. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik wil dit weekend weer lekker pizza's gaan bakken, maar nu heb ik even een vraagje mbt het gebruik van een broodbakmachine voor het kneden van het deeg.
Sinds gisteren heb ik een 2e hands Panasonic SD-206 in mijn bezit en hier zit ook een pizzastand van 45 minuten bij (15kneden/15rijzen/10kneden/10rijzen).

Is dit deeg net zo smakelijk als de overnachting in de koelkast, of is het aan te raden om gewoon nog een koude rijs te doen van een nacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik moest helaas mijn panasonic teruggeven aan mijn ouders en heb nu een ander merk waarbij de pizzastand 2,5 uur duurt :X , die van 45 minuten was ideaal. Die van mij doet er eigenlijk veel te lang over, maar ik krijg het ook niet goed als ik het er eerder uithaal... 45 minuten is fijn, bij die van mij moet je echt plannen wat je de rest van de dag gaat doen.

Ik liet het altijd 1 keer rijzen met de panasonic, daarna in de koelkast en als het de dag erna uit de koelkast kwam liet ik het weer rijzen (meestal 1 keer, soms 2). Maar ik heb ook vaak genoeg het gelijk verwerkt (wel even in de broodbakmachine laten rijzen zodat het tot de rand kwam van de machine), dan kreeg ik wel minder luchtbellen in de korst, maar qua smaak was het best ok.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 10-08-2016 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 10:59

jeka

Support your local club.

Nog mensen 500 euro over en op zoek naar een pizza oven?
Afbeeldingslocatie: https://www.roccbox.com/wp-content/uploads/2016/03/Heat-Flow-1.gif
https://www.roccbox.com/
Wel een cool ding maar voor mij een betje te duur.

[ Voor 12% gewijzigd door jeka op 11-08-2016 15:27 ]

FCG

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
jeka schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:26:
[afbeelding]
Die is hier al eerder voorbij gekomen. Inderdaad een erg mooi ding, en heb er serieus over gedacht om er een te bestellen, maar uiteindelijk toch maar vanaf gezien. Is inderdaad aan de dure kant voor iets waarvan ik niet weet hoe vaak ik het in de praktijk zou gaan gebruiken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:15

Whaam

Meer beter

vhal schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:03:
[...]

ah ok, dan wordt het maar online bestellen, wellicht bij italieplein als hun stenen 'beter' zijn.
Ik was ook op zoek, en heb hem in de webshop van lidl gevonden. Voor die prijs vond ik het een gokje waard.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

• MdO82
Whaam schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:23:
[...]

Ik was ook op zoek, en heb hem in de webshop van lidl gevonden. Voor die prijs vond ik het een gokje waard.
Het kan alleen zijn dat je hem een stukje moet inkorten.

2250 WP Zuid PVoutput

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44
[afbeelding]
Zou ik eerder voor de http://uuni.net/ gaan. Stuk goedkoper en zelfde principe.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:35
[afbeelding]
Heel cool. Als ze nou een beetje zorgen (misschien hebben ze dat al, kan het snel niet vinden) dat je dat ding ook een beetje als een BBQ kunt gebruiken. Dan is 500E nog wel te overwegen. Maar alleen 500E voor pizzatjes: zo vaak eet ik geen pizza.

• Orion84
  • Laatst online: 21:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dangerpaki schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:00:
[...]

Heel cool. Als ze nou een beetje zorgen (misschien hebben ze dat al, kan het snel niet vinden) dat je dat ding ook een beetje als een BBQ kunt gebruiken. Dan is 500E nog wel te overwegen. Maar alleen 500E voor pizzatjes: zo vaak eet ik geen pizza.
Biolite Basecamp + Pizzadome komt in die richting :)
Orion84 in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 10:59

jeka

Support your local club.

cvs79 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:53:
[...]

Zou ik eerder voor de http://uuni.net/ gaan. Stuk goedkoper en zelfde principe.
Cool! Dat moet je toch ook kunnen maken met een half biervat en een lasapparaat oid.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28

Bestla

M/M -> V/F

Ik kwam bij de Karwei een pizzaoven tegen die je op het bbqrooster kan zetten.
Afgeprijst van € 129 naar € 79

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/e7h3gym1v/pizzaoven.jpg

Het ding krijgt zijn warmte van achteren aan de onderzijde en is voorzien van een volledig stenen binnenzijde.

Ik ben benieuwd komende week.

[ Voor 11% gewijzigd door Bestla op 14-08-2016 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Dat ziet er niet verkeerd uit. Ben benieuwd naar je ervaringen met dat ding.

Bij mij staat een dremelbeurt op de planning, ben ik ook wel erg benieuwd naar :)

dome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
arie_papa schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 09:57:

Bij mij staat een dremelbeurt op de planning, ben ik ook wel erg benieuwd naar :)

[afbeelding]
Ben benieuwd of het gaat lukken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 09:22
arie_papa schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 09:57:

[afbeelding]
En dan nog een pizzasteen erin? Dit gat is om zoveel mogelijk warmte te behouden en de pizza er zo in te kunnen sliden?

Komt er dan een scharniertje op ofzo om hem weer af te kunnen dichten? Lijkt mij dat je veel warmte verliest als ie open blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28

Bestla

M/M -> V/F

Het moet gewoon zo werken staat op de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bestla schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:11:
Ik kwam bij de Karwei een pizzaoven tegen die je op het bbqrooster kan zetten.
Afgeprijst van € 129 naar € 79

[afbeelding]

Het ding krijgt zijn warmte van achteren aan de onderzijde en is voorzien van een volledig stenen binnenzijde.

Ik ben benieuwd komende week.
Leuk concept. Zo te zien meer gericht op gebruik op een gasbbq/buitenkeuken: http://www.bakerstonebox.com/
Dat ding heeft een diagonaal van 70cm, dat gaat niet lekker op een gemiddelde kolen bbq passen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

MdO82 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:18:
[...]

Ben benieuwd of het gaat lukken :)
Bedankt, wordt sowieso 1e keer dremelen, dus uitdaging :P
GoeiedagEem schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:24:
[...]

En dan nog een pizzasteen erin? Dit gat is om zoveel mogelijk warmte te behouden en de pizza er zo in te kunnen sliden?

Komt er dan een scharniertje op ofzo om hem weer af te kunnen dichten? Lijkt mij dat je veel warmte verliest als ie open blijft.
Er komt inderdaad een pizzasteen in te liggen. Ik heb nog een rechthoekige die ik een klein beetje bij moet vormen (formaat grafzerk) zodat hij op het rooster past. Of ik met een deurtje ga werken moet ik nog even bekijken of dat nodig is. Grootste probleem bij een pizza op de barbecue is voornamelijk de topping gaar krijgen en als het goed is zou dit juist een enorme luchtstroom moeten geven zodat ook de bovenkant gelijkmatig gaar wordt. :) (aldus mijn theorie :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb een poging gedaan in meten, maar wat ik een beetje kon zien is de deksel 5mm dik
Een drempel zou er geen moeite mee moeten hebben.
Weet alleen niet of het verstandig is om in 1 keer door te slijpen, maar goed het is niet zo heel dik

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:27:
Dat ding heeft een diagonaal van 70cm, dat gaat niet lekker op een gemiddelde kolen bbq passen.
Ik zou er zelf wat omheen bouwen, dit heeft mij in totaal iets van 30 euro gekost (wel zelf betonnen onderkant maken met bewapening erin en vuurvaste stenen gebruiken en koop eerst het bbq rek en daar omheen bouwen), je kan hem zo maken dat het echt goed zou passen:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28mfm9i.png

En met mijn buurman erbij:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/zswdtu.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 14-08-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:30:
[...]

Ik zou er zelf wat omheen bouwen, dit heeft mij in totaal iets van 30 euro gekost (wel zelf betonnen onderkant maken met bewapening erin en vuurvaste stenen gebruiken en koop eerst het bbq rek en daar omheen bouwen), je kan hem zo maken dat het echt goed zou passen:

[afbeelding]

En met mijn buurman erbij:

[afbeelding]
Wat heb je gebruikt als houders waar het rooster op rust ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:32:
Wat heb je gebruikt als houders waar het rooster op rust ?
Ik had een staaf van ijzer, niet heel dik, die had ik in stukjes gezaagd van 10 cm lang ongeveer. In de stenen had ik vervolgens met een boor gaten geboord van 5 cm diep en daarin stak ik die stukjes ijzeren staaf.

Werkte prima trouwens, het kan ook wel professioneler natuurlijk, maar ik was het hok aan het opruimen en kwam die staaf tegen die ik weg wilde gooien en toen bedacht ik dit plannetje. Heeft zo prima jaren gewerkt. Ik raakte weleens een staafje kwijt in de winter als het in het hok stond allemaal, dat was wel een nadeel.

Ik had wat verschillende gaten zodat ik afhankelijk wat ik ging maken de hoogte vooraf kon instellen. Als de bbq aanstond kon het ook wel (mits je niet teveel drank op had), dan deed ik het gewoon met de bbq tang. Moet je alleen niet het staafje laten vallen in de hete kolen, dan heb je geen eten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Als ik vrijer zou wonen dan had ik zoiets ook wel gebouwd denk ik :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

En inmiddels al wat opgeschoten met de aanpassing.

Deksel heeft een gat en mijn huidige pizzasteen ook al aangepast zodat ik hem zowel in de oven als in de bbq kan gebruiken. Helaas heb ik nog geen goede pizzaschep dus het uittesten zal nog even duren vrees ik.

deksel Pizzasteen Rooster Barbekettle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zo. Op vakantie op het platteland in midden-Italië even bij een lokale bakker 8 kilo tipo 00 farina per pizza gehaald, afkomstig van een nabijgelegen meelfabriek. Ik kan weer verder :)

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
koelkast schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:31:
Zo. Op vakantie op het platteland in midden-Italië even bij een lokale bakker 8 kilo tipo 00 farina per pizza gehaald, afkomstig van een nabijgelegen meelfabriek. Ik kan weer verder :)
Gewoon uit interesse wat heb je betaald?

Want hier kan je bij een pizza restaurantook gewoon je deeg kopen, maar ze vragen toch 'veel' geld...

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Repi3 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:40:
[...]

Gewoon uit interesse wat heb je betaald?

Want hier kan je bij een pizza restaurantook gewoon je deeg kopen, maar ze vragen toch 'veel' geld...
€ 1,20 per kilo was het. Geen idee of dat duur is voor een lokaal bakkertje. Het was een tip van de campingbaas om een bakkerij te zoeken. In de supermarkten ligt daar tenero tipo 00 per pizza variërend van 0,59 voor een huismerk tot 1,50 voor een 'luxe' merk. Zo'n 20 soorten in zo'n enorme supermarkt 8)7

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag heeft arie_mama 'frisch Backhefe' (bakkergist) weten te scoren bij de Lidl (DE) voor 0,09 euro/42 gram. Ben eigenlijk alleen benieuwd, kan ik het gewicht aanhouden van instant gist in recepten (waar ik normaal mee werk), of werkt dat compleet anders?

Pagina: 1 ... 5 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.