Davidshadow13 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:42:
Dan ga ik dat sowieso proberen. Nog een opmerking over het deeg in dat filmpje dan. Zowel voor als na het rijzen was het deeg dermate plakkerig en vochtig dat je eigenlijk die dingen die er in het 1e filmpje mee gedaan worden niet kunt doen. Moet ik dan alsnog minder water gebruiken?
hoe lang ben je eigenlijk aan het kneden? Het lijkt erop dat je dit veel te kort doet en niet krachtig genoeg (omdat het deeg plakkerig is).
Ik vind het recept uit de openingspost trouwens niet ideaal, ik gebruik dit (recept van één van de beste hobbypizzabakkers in Nederland):
Ingrediënten:
300 gr bloem
12,5 gr verse gist
5 gr zout
5 gr suiker
100-120 ml lauw water (afhankelijk van bloemsoort)
30 ml olijfolie
Bereiding:
* Leeg het zakje met bloem op tafel.
* Maak een kuiltje in het midden.
* Schenk lauw water en olijfolie erbij
* Werk nu de bloem en de gist door elkaar tot een glad mengsel*
* Kneed het deeg met je handpalmen en maak een duwende beweging.
Zo activeer je de gluten en worden ze opgerekt. Kneed zo’n 10-15 minuten tot er een soepel elastisch deeg ontstaat.
* Maak van het pizzadeeg een bal ( door opbollen) en laat hem afgedekt op een warme plek rijzen. (20 min)
* Wanneer het deeg verdubbeld is sla het gas eruit en maak opnieuw een bol. Geef het pizzadeeg nogmaals een rijs van 30 minuten.
* Bestuif je werkblad en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 cm.
* Beleg je pizza met saus en een topping.
* Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen.
Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Het deeg is goed als hij mooi glad, soepel, elastisch en rekbaar is.
Gumball schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:22:
[...]
Precies. Ik gebruik al lang geen weegschaal meer en doe alles puur op op 't oog en op gevoel. Als je eenmaal weet hoe je deeg er uit moet zien dan is dat echt geen probleem. Overigens vind ik 't zelf altijd erg lekker om (veel) meer gist te gebruiken. Bij mij gaat er zo'n 5 gram gist in bij 400 gram meel. Tevens gebruik ik relatief veel olijfolie omdat het deeg dan wat flexibeler wordt en de smaak gewoon beter is (imho)
Precies, ik zou ook 5 gram droge gist gebruiken op 400 gram meel. Ik vind 400 gram alleen een irritante hoeveelheid omdat dat 2,5 pizza is, maar je maakt ze denk ik wat kleiner dan ik doe.
[
Voor 70% gewijzigd door
Anoniem: 738905 op 14-07-2016 14:04
]