Toon posts:

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

@Hobbykok
Is een kraan inderdaad die ze daar ter plekke in elkaar zetten. Die kon een ton tillen. Pizza oven is ook meer dan 400 kg, dus moest wel :)

Vandaag weer een stuk opgeschoten. Nu langzaam aan het instoken (paar dagen met waxinelichtjes en dan steeds meer hout toevoegen)

Heb een goede pijp besteld, dus die moet er nog op gezet worden. En nog wat kleine andere dingen.

[Voor 5% gewijzigd door Mister I op 28-04-2016 20:48]

• Hobbykok
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-03-2019
kan dit wel? Lijkt me dat die voorkant heel warm gaat worden?
Wel tof, kan je hem gelijk als openhaard gebruiken, dat is denk ik ook het idee?

Ik heb ook zo'n hok achtige plek, maar met dit idee krijg ik ruzie met mijn vrouw omdat er fietsen in/onder staan...

[Voor 28% gewijzigd door Hobbykok op 29-04-2016 22:30]

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Hobbykok schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:28:
kan dit wel? Lijkt me dat die voorkant heel warm gaat worden?
Wel tof, kan je hem gelijk als openhaard gebruiken, dat is denk ik ook het idee?

Ik heb ook zo'n hok achtige plek, maar met dit idee krijg ik ruzie met mijn vrouw omdat er fietsen in/onder staan...
We hebben het helemaal uitgezocht :)
Het is een geïsoleerde oven, dus uitstraling op het hout is minimaal. De grootste hitte komt door de voorkant, maar heeft geen direct contact met het hout en uit de pijp, en daar zit ook nog een paar cm tussen. Er komt wel nog een plaat hout voor de pijp welke hittebestendig is.

Hier nog een overzichtsfoto van hoe het er nu bij staat :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Gisteren de eerste keer pizza gebakken. Dus nu de komende tijd gaan finetunen. En ook de recepten van de OP uitproberen. Nu meer even een pizza bakken na het werk. Maar eerste resultaat was heerlijk!
Oven komt mooi op temperatuur en ging heel goed.

[Voor 5% gewijzigd door Mister I op 05-05-2016 10:24]

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 21:09

arie_papa

Running on Ubuntu

Mister I schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:16:
[...]

We hebben het helemaal uitgezocht :)
Het is een geïsoleerde oven, dus uitstraling op het hout is minimaal. De grootste hitte komt door de voorkant, maar heeft geen direct contact met het hout en uit de pijp, en daar zit ook nog een paar cm tussen. Er komt wel nog een plaat hout voor de pijp welke hittebestendig is.

Hier nog een overzichtsfoto van hoe het er nu bij staat :)
[afbeelding]
Zoo, dat ziet er prima uit :9~ . Gewoon lekker doorgaan, want aan je tools kan het niet meer liggen :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vandaag voor het eerst zelf een pizza gemaakt waar ik dit recept gebruikt heb voor het maken van het deeg.

Toen het rijzen gedaan was werd het tijd om de pizzabodem te maken, ik kwam er helaas achter dat ik iets te lang gekneed heb de pizza werd namelijk na het maken van de boden weer wat kleiner. Het glutennetwerk is dus te sterk geworden.... leerpuntje :)

Wel was het deeg denk ik nog te vochtig, na het rijzen plakte het deeg nog behoorlijk, volgende keer wat meer bloem gebruiken.

Vervolgens tomatensaus, mozzarella, ham, salami en champignons erop gedaan. En toen begon het wachten ik moet het helaas doen met een simpele combi met oven en magnetron functie, maar het eindresultaat mag er zijn en smaakte prima.

Wel een keer een groter bord fixen, nu balanceert die op de buitenranden :o

[Voor 4% gewijzigd door FabiandJ op 15-05-2016 19:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbykok
Ik zou het recept uit de openingspost gebruiken of de ik gepost heb, dat vele zout is niet goed voor je. 00 bloem is denk ik niet heel nodig met een combi oven. Ik mis ook olie in het recept.

Het hele recept werkt denk ik ook pas als je echt een pizza oven hebt, de foto's van die vulkaan zijn wel erg mooi, dit is de juiste manier om het te doen als je niet een goede deegmixer of broodbakmachine hebt. Ik heb zelf pas op cursussen door steeds te voelen aan het deeg van de docent geleerd hoe,het precies moet aanvoelen, dat is een lastig leerproces.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53

DjVe

Hatsaflats!

Na lange tijd geen pizza meer gemaakt te hebben, heb ik er gisteren weer een paar gemaakt.

Deeg:

250 gram 00 bloem
170 ml lauw water
1 TL suiker
0,5TL zout
7 gram gedroogde gist
3 EL olijfolie

Met de keukenmachine (deeghaak) 5 minuten laten mengen. 1,5 uur laten rijzen op het formuis (lekker warm, want de oven was al aan). Vervolgens met de hand gevormd.

Saus:
Zelf gemaakt op basis van tomaten, uitjes, knoflook, suiker, wijnazijn, en italiaanse kruiden

Topping:
De eerste pizza met gegrilde courgette en paprika, gebakken champignons met citroenrasp en piment en gegrilde ham, mozzarella en Gran Padano, twee eitjes.

De tweede pizza met tonijn en sardientjes, kappertjes, rode ui, gegrilde paprika, champignons, Gran Padano en mozzarella en tomaatjes. Bij deze pizza de randen eerst voorzien van wat saus en kaas en deze daarna dicht gerold.

Pics:

[Voor 6% gewijzigd door DjVe op 17-05-2016 10:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 12:14
Mooie pizza's weer hoor! En die oven van Mister I is echt om jaloers op te worden! :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:20
Wat een prachtige pizza's hier!

En wat fantastisch om zo'n oven in je tuin te hebben!

Nu wil ik zelf ook zo'n oven gaan knutselen (metselen).

Heeft iemand dat al ooit gedaan en tips?

• Hobbykok
ik heb wel een bbq gemetseld. Je moet het beton wel wapenen en vuurvaste stenen gebruiken. Ik heb ernaar gekeken of ik het kon, maar omdat de bovenkant vaak in een bolvorm zit heb ik mij er maar niet aan gewaagd. Maar ik ben ook geen bouwvakker. Als je handig bent lukt het vast.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb eerst ook gekeken om zelf er een te bouwen, maar durfde het ook niet aan met de ronding. Dan wordt het toch niet zo mooi als ik hoopte dat het zou worden.

Gisteren weer eens wat pizza's gebakken (de afgelopen weken ook voor een grote groep gebakken), nu weer met z'n tweeën. Hieronder weer wat foto's :) (sorry volgorde klopt niet helemaal )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hmmmmmm pizza.....

Waar kijken we naar: 500 gram antico molino caputo tipo 00. 60/65% water, 3 gram droge gist, 10 gram zout.
Ik gebruik meestal de rode, daarvan blijven de bollen beter bij invriezen en weer ontdooien. Blauw wil ik ook wel eens gebruiken als ik alles opmaak op de dag zelf.

* teacher lovessss pizza!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

poe die oven.. het water loopt me in de mond... manmanman wat mooi! echt respect!

* GoldenSample gaat binnenkort maar eens bij moeders op bezoek om weer samen pizza te maken

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:57

franssie

Save the albatross

teacher schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:42:
<>
Ik gebruik meestal de rode, daarvan blijven de bollen beter bij invriezen en weer ontdooien. Blauw wil ik ook wel eens gebruiken als ik alles opmaak op de dag zelf.
<>
De red pill or the blue pill? Heb je het over het JoZo zout? Dat zou betekenen dat Jodium helpt bij het rijzen van Pizzadeeg? (JoZo = JodiumZout)? Dat zou wel een ontdekking zijn !
Dat is een mooie uitleg. Heb ook net een nieuwe zak Soesie Krokant gehaald dus maar eens proberen op de ferrari of beter de kamado.

[Voor 24% gewijzigd door franssie op 08-06-2016 18:46]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

franssie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 18:34:
[...]

De red pill or the blue pill? Heb je het over het JoZo zout? Dat zou betekenen dat Jodium helpt bij het rijzen van Pizzadeeg? (JoZo = JodiumZout)? Dat zou wel een ontdekking zijn
Ik zie dat ik het en beetje onlogisch heb opgeschreven:

Rood:

Blauw:

• Hobbykok
Je besteld denk ik niet zelf op de site waar die afbeeldingen staan? ( http://www.youdreamitaly.com )
De verzendkosten van 25 euro voor een pak vind ik namelijk nogal veel :P

Heb je misschien een adres wat goedkoper is met versturen? Of bestel je gelijk 6 pakken (25 euro verzendkosten tot 30 kilo)?

Ik heb wel een adres gevonden waar ik kan bestellen uit Italie, maar dan moet ik gelijk 100 kilo zakken kopen (levert officieel aan pizzeria's in het noorden) en ik denk: mijn god, 100 kilo... dat kan ik nergens opbergen zonder dat ik gedoe krijg (die zak zal maar omvallen).

De rode ziet er wel professioneel uit, die wil ik wel proberen, maar ik wil eigenlijk niet boven de 12,50 incl. versturen uitkomen voor 5 kilo. Anders kan ik beter een dealtje proberen te sluiten met mijn buurman (bakker).

[Voor 45% gewijzigd door Hobbykok op 08-06-2016 23:13]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik haal gewoon kilopakken bij de lokale italian deli :)
Vast wel ietsje duurder dan internet, maar geen verzendkosten, goed advies en mooie producten.

Die rode kan je dus laangggggg laten rijzen... En als je, zoals ik, bollen invriest, komen ze mooi op bij het ontdooien.

Ik kom ze online tegen op http://shop.italieplein.nl
Daar vind je ook meer pizzagoodies trouwens... :Y

• FreshMaker
  • Niet online
Bij de rode staat het er ook op
"long fermentation baking"

Weer een hele dag aan het neuzen geweest naar een oven ...

* FreshMaker twijfelt nog steeds ....

http://www.haardhout.eu/pizzaovens/24/ambienta-pro.html
549,- ( + 50€ verzendkosten ) maar met 100€ accessoireset ( deurtje en rooster meen ik )

Zelfbouw -
http://www.lekkermelig.nl...leioven-1-om-te-beginnen/

Goed omschreven met grappige ondertoon :
http://wateetons.com/2015...gewoon-nog-een-pizzaoven/
( klik vooral op zijn tags, voor zijn eerste ervaring )

Of nog meer bronnen :)

http://zelfvoorzienendedi...n-in-de-tuin-of-cob-oven/
http://www.quintarural.eu/leemoven/
http://masconmenos.nl/nl/...-het-zelf-pizzaoven-leem/ ( groot project :+ )
http://masconmenos.nl/nl/2015/11/23/oliedrum-oven-leem-stro/

Of hier iets omheen fabriceren :
http://www.xenos.nl/koken.../bbq/toscaanse-pizza-oven

[Voor 16% gewijzigd door FreshMaker op 14-06-2016 20:48]

• franssie

franssie

Save the albatross

FreshMaker schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:43:
<>

Goed omschreven met grappige ondertoon :
http://wateetons.com/2015...gewoon-nog-een-pizzaoven/
( klik vooral op zijn tags, voor zijn eerste ervaring )
<>
Ha ja, meneer Wateetons (Handboek voor de vinexjager, Over Worst en Over Rook) kan het mooi vertellen. Hij is erg van de zelfbouw (ook rookkasten etc).

Maar wat te kiezen? Geen idee.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Hobbykok
Worst en rook, hou op.... Heb al genoeg hobby's... Mmmmmmmm

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:53

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik zie dat je op dat Italiëplein ook 'Italiaanse' tomatensaus kan scoren. San Marzano komt mij bekend voor en 'pomodorini's del vesuvio' klinkt bijzonder smakelijk. :9

Het voornaamste dat me tegenhoud is de melding dat er zout bij zit. Nou heb ik geen hartklachten maar ik ben er best trots op dat ik een lekkere pizza met ham en kaas kan klussen met minder dan 3 gram zout (èn <850 calorieën).

Wie koopt er wel eens van die tomaten? Zijn ze het waard? Of proef je van de tomatenpuree uit de supermarkt net zoveel?

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Hobbykok
Tektoon schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:49:
Wie koopt er wel eens van die tomaten? Zijn ze het waard? Of proef je van de tomatenpuree uit de supermarkt net zoveel?
De tomatensaus is heel belangrijk, maar die uit de supermarkt in Nederland is een stuk minder dan de Italiaanse met tomaten die daar groeien.

Ik gebruik alleen pastasaus van http://www.pastificioromita.it/ing/homepage.html

Passata di Pomodoro Artigianale ,daarin zit ook zout dat als conserveermiddel wordt gebruikt. Zonder zout is er denk ik geen goede saus te koop.

Ik betaal trouwens maar iets van 3 euro voor 700 gram pure kwaliteit, meer moet je niet gaan betalen omdat je dan vooral de webshop zit te spekken. Ik haal mijn saus hier: http://www.ilcasale.nl/

Volgens mij staat het niet in de webshop, maar ze hebben het wel op voorraad. Het is tegenover ons zomerhuisje, dus ik kom er geregeld. Ik maak mijn saus trouwens zouter qua smaak door ansjovis e.d., als je het gewoon proeft proef ik amper het zout. Maar misschien is dat met andere merken anders.

[Voor 7% gewijzigd door Hobbykok op 15-06-2016 15:36]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:07
In Nederland verkopen ze tegenwoordig heel behoorlijke kwaliteit tomaten in blik. Dan moet je niet de huismerk AH nemen ofzo (al is daar eingelijk ook niet veel mee mis) maar de wat duurdere Italiaanse varianten. Heb afgelopen zomer rond de 40 blikken tomaat in blik uit Italië meegenomen, allerlei varianten van San Marzano tot weet ik veel wat voor D.O.P. Ze zijn voornamelijk wat zoeter omdat ze daar wat meer zon hebben gehad maar echt grote verschillen zijn er mijns inziens niet.

Ik heb zo'n Italiaans pizzareceptenboek wat recepten heeft van de beste pizzarestaurants in Italië en gebruiken ze allemaal San Marzano gepureerd of gezeefd zonder toevoegingen.

Persoonlijk geef ik wel altijd een smaakje mee aan de saus. Even een sjalotje en een teentje knoflook fruiten, dan 2 blikken zo goed mogelijke kwaliteit tomaten uit blik en dat een half uurtje minimaal laten koken. Als het vuur uit is nog een handje basilicum erbij en dan pureren, dat geeft het beste resultaat mijns inziens. Zeven kan ook maar dan is het wat wateriger en dat is precies wat je niet wil bij een pizza natuurlijk. Eventueel op smaak brengen met wat balsamico en peper en zout.

Grootste tip uit dat receptenboek is dat je natte ingrediënten ook prima later kan toevoegen. Dus bijvoorbeeld je pizza eerst een minuut dicht laten schroeien voor je er tomatensaus op doet en pas in de laatste 30s je kaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:42
Pizzaoven! Wil een pizzaoven kopen voor mijn buitenkeuken straks. Wie heeft er tips of foto's hoe het erbij jou uitziet. Hoe lang duurt het warm stoken met hout? Kan je zoiets überhaupt integreren in een buitenkeuken? Nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001

m0nk

16-09-2003 15.15

Hangt een beetje van je situatie af, je hebt veel keus daarin. Ik heb zelf een vrij mobiele pizza oven (foto's ergens in dit topic). Warmstoken ongeveer een klein uurtje.

Zie bijv

Niet mijn foto, wel dezelfde oven.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Wackmack schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:02:
Pizzaoven! Wil een pizzaoven kopen voor mijn buitenkeuken straks. Wie heeft er tips of foto's hoe het erbij jou uitziet. Hoe lang duurt het warm stoken met hout? Kan je zoiets überhaupt integreren in een buitenkeuken? Nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf?
FreshMaker in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

:+

Ik hang naar zelfbouw, maar zit een beetje met de grondstoffen.
Klei en onderbouw is wel te regelen, maar de ovenstenen zijn best prijzig ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Ook net weer even bezig geweest.. was weer een tijd geleden..

en nog eentje voor de diepvries voor van de week :D

Allen 2,5 minuut op ongeveer 400 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09
Ik krijg spontaan honger van de foto's die hier voorbij komen :Y) :9

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
m0nk schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:42:

en nog eentje voor de diepvries voor van de week :D
Werkt dat een beetje ?
Gaat het beter dan de deegbolletjes invriezen en later gebruiken ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

FreshMaker schreef op zondag 26 juni 2016 @ 19:38:
[...]

Werkt dat een beetje ?
Gaat het beter dan de deegbolletjes invriezen en later gebruiken ?
Vers bakken is natuurlijk beter. Ik bak hem alleen af als ik van de week trek heb en ik hem even snel in de oven kan opwarmen/afbakken met toppings.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
Wat een geweldig topic. Net bijna alles gelezen. Volgende weekend sowieso pizza maken. Twijfel alleen of ik de Weber of de Kamado ga gebruiken. De vuurring was bjj de laatste sessie gebarsten. De kamado was 400 graden geworden maar dat moet gewoon kunnen. Kreeg ook direct een nieuwe. Verder sindskort een kitchenaid wat het weer wat makkelijker maakt. Gisteren op een festival zo'n lekkere pizza uit een steenoven, 2min klaar en zo lekker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Gewoon je kamado gebruiken, althans dat zou ik doen.. :P

• MdO82
Ooit als ik groot ben ;) zal er een pizza oven buiten komen.

Maar nu moet ik het nog even doen met mijn inbouwoven.
Heb bij het uitzoeken van de oven reeds rekening gehouden met de temperatuur.

Deze kan daarom tot 300 graden.
Natuurlijk kunnen pizza-ovens veel hoger, maar je moet wat.

Op dit moment heb ik nog geen pizza-steen en ben er wel naar aan het kijken.
Maar wat ik mij dan wel afvraag hoe bevordelijk is een pizza-steen voor je rooster als je deze regelmatig gebruikt.

Ik vermoed dat je ongetwijfeld wat slijtage krijgt op je rooster, maar goed dan had het maar geen rooster moeten worden.

Iemand een idee ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Hobbykok
de meeste lidls (in iedergeval die in amersfoort) hebben weer een pizzasteen te koop voor 12,99. Hier in het noorden heb ik ze nog niet gezien.

Lidl heeft sinds deze week een webshop, ze zijn ook online te bestellen met 3 euro verzendkosten:
https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Pizzasteen/p100193242
MdO82 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:45:
Ik vermoed dat je ongetwijfeld wat slijtage krijgt op je rooster, maar goed dan had het maar geen rooster moeten worden.
De steen leg je op de bodem van de oven, niet op het rooster (dan barst de steen sneller). Op het plaatje van de webshop hierboven ligt hij verkeerd. Dat rooster kan trouwens prima de temperatuur van de steen aan hoor, het is niet dat de steen warmer gaat worden dan de oven warm is. Maar ik zou hem gewoon zonder rooster gebruiken. Dus op de bodem en klaar ben je.

[Voor 51% gewijzigd door Hobbykok op 28-06-2016 12:24]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat ziet er best goed uit eigenlijk.

Met zo'n inbouwoven tot 300 graden hoef je je echt niet te schamen hoor. Ik heb mijn pizzasteen pas een keer gebruikt. Daarbij tot de ontdekking gekomen dat het met blote handen niet te doen is om een rauwe pizza op een hete steen te krijgen*, dus ik moet nog een pizzasteek hebben. Gelukkig ben ik binnenkort jarig. :+

*: Uiteindelijk maar op bakpapier gelegd en toen met bakpapier en al op de steen geschoven.

De pizza's waren wel gelukt. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Hobbykok schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:21:
de meeste lidls (in iedergeval die in amersfoort) hebben weer een pizzasteen te koop voor 12,99. Hier in het noorden heb ik ze nog niet gezien.

Lidl heeft sinds deze week een webshop, ze zijn ook online te bestellen met 3 euro verzendkosten:

[...]

De steen leg je op de bodem van de oven, niet op het rooster (dan barst de steen sneller). Op het plaatje van de webshop hierboven ligt hij verkeerd. Dat rooster kan trouwens prima de temperatuur van de steen aan hoor, het is niet dat de steen warmer gaat worden dan de oven warm is. Maar ik zou hem gewoon zonder rooster gebruiken. Dus op de bodem en klaar ben je.
Ik heb die Ernesto rechthoekige steen vorig jaar aangeschaft. Ik heb wel een cm of 5 ervan af moeten zagen om hem passend in mijn inbouw oven te krijgen, maar verder is het een prima steen om mee te beginnen.

Ikzelf leg hem wel op het (omgekeerde) rooster en dan tijdens het opwarmen helemaal bovenin de oven.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06 10:53
Heb al een pizzasteen, maar heb vandaag toch de rechthoekige van de Lidl ook even opgehaald als extra.

Heb net ook mijn bestelling van het Italieplein binnen gekregen, de bovengenoemde Caputo bloem en semolina. Daarnaast nog DOP tomaten in blik en een pizzakrabber. Ben benieuwd of dit merk een andere smaak zal geven aan de pizza. Wat ik trouwens wel leuk vond dat ik een hand geschreven berichtje van het Italieplein erbij kreeg waarbij succes wordt gewenst bij het bakken van de pizza's, erg attent.

Hieronder wat voorbeelden van eerder gemaakte pizza's in mijn (normale) Siemens oven. Gebruik vaak de bloem van de AH, La Tua Farina. Welke naar mijn idee prima smaakt.

Margherita (eigen gemaakte tomatensaus, echte (en daardoor dure) buffelmozzarella, Parmezaanse kaas en basilicum blaadjes.

Nog 2 gemixte pizza's met olijven, kip en verschillende soorten kaas (edammer, provolone, cheddar, emmentaler, gruyère, goudse etc, heb van alles wel eens geprobeerd).

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Zien er goed uit!! Ik bestel ook regelmatig bij Italieplein, ook altijd met een handgeschreven notitie erbij.

• Hobbykok
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:55:
Daarbij tot de ontdekking gekomen dat het met blote handen niet te doen is om een rauwe pizza op een hete steen te krijgen*, dus ik moet nog een pizzasteek hebben.
Dit seizoen in masterchef australie heb ik geleerd dat je vingers hebt om te laten verbranden, dus hup, die schep heb je niet nodig :+

De pizza eruit halen doen de meeste pizzabakkers die ik ken wel met de hand, maar nadat ik 1 keer met een paar glazen wijn dat probeerde waarbij mijn hand tegen de bovenkant van de oven kwam doe ik dat niet meer :X

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het eruit halen is het probleem niet. Het erin krijgen zonder de pizza dubbel te vouwen is het probleem. :P Heeft ook een beetje ermee te maken dat ik weliswaar tegenwoordig een wat serieuzere oven heb (tot 300 graden), maar het nog steeds een compact model van maar 45cm hoog is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Hobbykok schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:21:

[...]

Dus gewoon echt op de bodem?
Ik las ergens anders (ook hier??) dat je de steen zo hoog mogelijk moest zetten (richting verwarmingselement), maar dat hoeft dus helemaal niet?

Wil zelf ook eens beginnen met de pizza's, en die Ernosto lijkt me prima om mee te beginnen.
Huidige oven gaat tot 220 graden.
Alleen nog even denken of ik voor de ronde of rechthoekige ga.
Daar nog tips voor? Los van de eventuele 'echte pizza's zijn rond'-opmerkingen :+

• Hobbykok
ToyotaMR2 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:01:

Dus gewoon echt op de bodem?
Ik las ergens anders (ook hier??) dat je de steen zo hoog mogelijk moest zetten (richting verwarmingselement), maar dat hoeft dus helemaal niet?
Je hebt neem ik aan ook verwarmingselementen onderin de oven?

Ik leg de steen altijd op de bodem, geen idee waarom eigenlijk. Volgens mij heb ik dat ooit zo geleerd. Ik laat de steen altijd minimaal 1 uur opwarmen. Ik denk dat als je een oven met onder en bovenwarmte hebt zoals volgens mij bijna elke oven dat het niet zoveel uitmaakt, de steen moet opwarmen en dat doet hij overal in de oven wel.

Bovenin lijkt me niet zo praktisch omdat de pizza er ook nog in moet en je kan dan lastig zien of hij klaar is.

Dit vind ik zelf een goede site:
http://www.3-2-1-pizza.eu/nl/pg_10.html

Daar staat dat hij onderin de oven moet, wel op een rooster geven zijn aan. Maar ik leg dat ding gewoon op de bodem. Geen idee wederom waarom, maar de pizza's smaken prima 8)

Als je een steen op de bbq hebt leg je hem meen ik ook op de kolen. Maar kortom: het maakt denk ik niet zoveel uit, maar bovenin is gewoon niet zo praktisch. Misschien was die reactie van iemand die alleen een grill ofzo had bovenin de oven en geen onderwarmte?

Ik zou als 1e keuze een rechthoekige steen nemen, is ook makkelijker voor brood. Meet wel even of hij past in de oven. Een ronde steen kan ook, maar als je de pizza eruit wil halen en je doet niet een goede steek met dat stuk hout, dan kan hij wat naar achteren schuiven op de steen en dan is een rond steen minder handig omdat de achterkant van de oven ook niet rond is.

[Voor 23% gewijzigd door Hobbykok op 30-06-2016 16:14]

• ToyotaMR2
Inderdaad boven en onder elementen. En boven nog een grilstand/element/ding.
Dank!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn oven heeft zelfs van zichzelf een pizzastand, waarbij hij vooral van onderen en achteren warmt. De bovenkant doet dan dus blijkbaar niet mee. (Ik lees het ook net in de handleiding. :P)
Ik moet echter wel altijd het rooster erin gebruiken. De steen die bosch en siemens ook verkopen moet volgens mij ook op het rooster of heeft een eigen ophanging.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hobbykok schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:11:
[...]

Je hebt neem ik aan ook verwarmingselementen onderin de oven?

Ik leg de steen altijd op de bodem, geen idee waarom eigenlijk. Volgens mij heb ik dat ooit zo geleerd. Ik laat de steen altijd minimaal 1 uur opwarmen. Ik denk dat als je een oven met onder en bovenwarmte hebt zoals volgens mij bijna elke oven dat het niet zoveel uitmaakt, de steen moet opwarmen en dat doet hij overal in de :9 oven wel.
Waarschijnlijk moet hij onderin omdat boven vaak die spiraaltjes zitten waardoor de topping verbrandt. En op een rooster omdat hij dan van twee kanten opgewarmd kan worden wat niet kan als hij op de onderplaat van de oven ligt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hobbykok
Ik ga mijn steen ook eens op het rooster leggen om te zien of ik een verschil merk.

• MdO82
Hobbykok schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:47:
Ik ga mijn steen ook eens op het rooster leggen om te zien of ik een verschil merk.
Ik ben benieuwd :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Hobbykok
ik ga dit weekeinde wel even pizza's maken. Eerst morgen even nieuw soezie meel kopen en gelijk wat droge gist omdat die ook op is.

• Hobbykok
Aha, ik zie het al, mijn steen was te groot voor het rooster.

Ik zaag er morgen even een stukje af. Dat kan toch wel met een normale handzaag?

• franssie

franssie

Save the albatross

wat is een normale handzaag? Met de juiste zaag lukt natuurlijk alles los van de aandrijving ;)
Met een houtzaag is het denk ik wel even doorzagen en kom je misschien wel halverwege of verder. Een haakse slijper met een diamantblad is misschien dan weer wat overkill maar wel snel (draag dan wel een bril).

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik weet niet waar jouw steen van gemaakt is, maar die wat ik heb is in feite een dikke (vloer)tegel maar dan zonder de glazuurlaag. Als ik die zou moeten aanpassen zou ik dat hoogstens met een haakse slijptol doen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Het is meestal (als het goed is) poreus gesteente, dus met een scherpe houtzaag kom je er wel in maar die wordt dan bot en dan stopt het.
maar je hebt gelijk, wat door een tegel kan, kan ook door een pizzasteen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
Waar halen jullie goede mozzarella?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is nu een vraag waarop ik ook wel benieuwd ben naar de antwoorden. Ik heb er zelfs over gedacht om het zelf te maken van de melk van mijn buren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• red1
Ik heb dus gelezen dat je de steen juist niet zonder rooster op de bodem moet leggen, omdat je dan de verwarmingselementen van de oven kan beschadigen. Dit door oververhitting.

Goede Mozzarella (echte buffelmozzarella) haal ik hier bij de goede kaasboer in Deventer. Kost ook een stuk meer dan die goedkopere pakjes in de supermarkt of op de markt hier. Maar je proeft het verschil echt. Die mozzarella is ook beperkt houdbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
Dat je het verschil proeft geloof ik graag. Vandaar de vraag hier.
De normale mozzarella hier smaakt naar water.
In Italië proef je echte smaken in de kaas. Sowieso het eten daar. Zou zo weer terug gaan, puur voor het eten.

Maar zal eens informeren bij de kaasboer dan.
Het is dus niet iets simpels als bv een site of bepaalde winkel?

Welke kaasboer in Deventer btw?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Deze met afstand: http://www.lokaalenlekker...felmozzarella-grootegast/

Wel in het noorden van het land.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53

DjVe

Hatsaflats!

Op een pizza vind ik verschil in mozzarella maar zeer beperkt. Dan geef ik liever iets meer uit aan een fatsoenlijke harde kaas (Parmigiano-Reggiano, Pecoriono) gezien je daar meer smaaksensatie uit haalt. Koude mozzarella met een tomaatje, basilicum en olie is een ander verhaal. Daar prefereer ik wel de wat duurdere varianten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Hobbykok schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:24:
Aha, ik zie het al, mijn steen was te groot voor het rooster.

Ik zaag er morgen even een stukje af. Dat kan toch wel met een normale handzaag?
Ik heb mijn steen doorgezaagd met een gewone kapzaag (houtzaag). Ik kon hem daarna wel weggooien omdat de tanden helemaal weggesleten zijn, maar hij ging er verder prima doorheen.

Als je een grote ijzerzaag hebt dan zou ik daarvoor gaan. Haakse slijper is natuurlijk ook een prima optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbykok
ik heb ze gemaild waar ik nu precies die kaas kan kopen, Groningen centrum is wat irritant, ik ben benieuwd. Als er iets in de buurt zit van mijn werk bijvoorbeeld zou het ideaal zijn.

Wel jammer dat ik niet in Opende kan kopen, daar kom ik dagelijks langs, maar dat mag kennelijk niet bij de boerderij zelf 8)7
ToyotaMR2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 05:03:
Die van de Lidl vind ik nog het beste, helemaal voor de feta kaas. Maar de mozarella is ook wel ok-isch, in iedergeval beter dan wat ik bij andere supermarkten heb geprobeerd.

Edit: pizzasteen nog niet gezaagd, kwam er niet meer aan toe, morgen wel pizza op het menu. Hawaii met ananas uit blik, kon geen verse ananas vinden helaas. Zijn hier een stel grote schepen en de bemanning had de halve supermarkt leeggekocht, staan er gewoon gasten met 20 karren fruit, 20 karren brood en 1000 kratten bier in de rij 8)7

Ananas uit blik vind ik wat vervelender omdat ik het moet drogen. Morgenochtend deeg maken met de hand ipv de machine en gelijk een paar liter saus maken en invriezen. Zal een foto'tje maken.

Verde pr ga ik weer een poging wagen om mini pizza's te maken, maar die zijn lastig. Ik wil ze 15 cm doorsnee hebben, maar krijg die kleintjes nooit mooi rond... Grrrrr, we gaan het zien. Zou leuk zijn om op een feestje zo te presenteren namelijk.

Eerst morgen steenzagen, hoop dat het droog is buiten...

[Voor 69% gewijzigd door Hobbykok op 01-07-2016 23:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• red1
ToyotaMR2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 05:03:
In Italië proef je echte smaken in de kaas. Sowieso het eten daar. Zou zo weer terug gaan, puur voor het eten.

Maar zal eens informeren bij de kaasboer dan.
Het is dus niet iets simpels als bv een site of bepaalde winkel?

Welke kaasboer in Deventer btw?
Kaashandel de brink, is al een aantal keer uitgeroepen tot beste kaas speciaalzaak van Nederland.

Wat ik dus gelezen heb is dat een aantal zaken echte mozzarella uit italie invoeren. Maar dus ook dat er in Groningen mozzarella van buffelmelk gemaakt wordt, welke ook erg lekker moet zijn, Oro Bianco. Wordt ook wel op meerdere plekken verkocht, kijk even op de website.

• Hobbykok
Zo, pizzasteen is kleiner. Dat viel niet mee. Ik was begonnen met een handzaag, maar na 1 cm zagen was de zaag bot... Ik heb ook een speciale steen van de aardwerkfabriek en niet een dunne van bijv. de Lidl. Hij blijft wel langer warm omdat hij zo dik is, maar zagen, damn....

Uiteindelijk via via hem laten zagen met een professionele zaagmachine met diamantzaag erop van 40 cm doorsnee, was vervolgens nog een paar minuten werk, maar ziet er strak uit.

Nu ligt de steen op het rek in het midden van de oven voor te verwarmen, zo smullen :P

[Voor 17% gewijzigd door Hobbykok op 02-07-2016 18:41]

• ToyotaMR2
Hobbykok schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:08:
[...]

ik heb ze gemaild waar ik nu precies die kaas kan kopen, Groningen centrum is wat irritant, ik ben benieuwd. Als er iets in de buurt zit van mijn werk bijvoorbeeld zou het ideaal zijn.

Wel jammer dat ik niet in Opende kan kopen, daar kom ik dagelijks langs, maar dat mag kennelijk niet bij de boerderij zelf 8)7

[...]

Die van de Lidl vind ik nog het beste, helemaal voor de feta kaas. Maar de mozarella is ook wel ok-isch, in iedergeval beter dan wat ik bij andere supermarkten heb geprobeerd.
In een link stukje erboven staan een paar zaken die verkopen. Echter ook Groningen (en ene Amsterdam geloof ik), maar nog steeds te ver uit de buurt van het zuiden.
Als er nog iets interessants uit de mail kom dan hoor ik dat graag!

• Hobbykok
Ik heb nog geen reactie op de mail gehad, maar ik heb omgeving Drachten gevraagd, dus ik weet niet of ze een lijst sturen of 1 winkel bij mijn werk in de buurt. Maar ik post het hier.

Ik ben nu pizza aan het bakken, steen is op maat en op het rooster iets onder het midden van de oven, dit werkt voor mij beter dan op de bodem, pizza lijkt ook 1 minuut sneller klaar te zijn (6 ipv 7 minuten). Maar het is wat gokwerk en ik moest tijdens het bakken opeens met een kat van ons naar de dierenarts, dus het is wat lastig allemaal nu te beoordelen.

Ik ga volgende week voor 10 man pizza's bakken, dan kan ik het wat beter testen, maar met mijn iets kleinere pizzasteen die op het rooster past ben ik wel blij nu.

Edit: net pizza's op en de kinderen wilden ook, dus die nemen nu een pizza met kaas en salami nog voor het slapen gaan. De pizza's waren perfect, de zijkanten iets zachter dan als ik de plaat op de bodem heb. Zou dat daar nu door komen? Ik ben in iedergeval heel heel tevreden, als dit volgende week ook zo gaat met de zijkanten blijf ik het nu zo doen, heerlijk. Jammer dat ik er niet veel aandacht aan kon besteden en wat met de deegroller heb gedaan ipv met de hand door tijdgebrek, maar met iets meer liefde heb ik de volgende keer een topproduct op tafel staan.

[Voor 28% gewijzigd door Hobbykok op 02-07-2016 20:44]

• MdO82
Zou de steen als deze op de bodem ligt dan toch wat beter gelijkmatig verwarmd worden ?
Dat zou je denken als je verschil merkt in de rand :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Vandaag de blauwe caputo, had nog een halve zak.
241 gram bloem
62% water (151 gram)
5 gram zout
3 gram gist (ruim gist genomen, iets meer haast!)

Gemengd en gekneed met de kitchen aid, even laten rusten, toen nog even doorgekneed.
Uurtje laten rijzen, twee ballen gemaakt en die de koelkast in. Toen op pad gegaan.
Bij thuskomst steen in de oven, oven voluit. Bodempje gemaakt; platdrukken en rekken.
Sausje erover (uitje en knoflookje fijnhakken met magimix, even aanfruiten, tomaat uit blik fijnhakken in de magimix, lekker laten pruttelen). Beetje kaas, uitje, pepertje, ansjovis, tonijn, garnaal... Hmmmmmm :Y
Echt goed gelukt, al zeg ik het zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ziet er goed uit Teacher :Y

Gisteren de BioLite Pizzadome voor het eerst uitgeprobeerd. Prima resultaat, al zeg ik het zelf :9

[Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 04-07-2016 09:41]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Goed bezig allemaal! Leuk om te zien dat er veel pizza liefhebbers zijn en bij komen. :D

• Hobbykok
Die mozerella boerderij in friesland reageert helaas niet op mails, ik ga er binnenkort gewoon even aanbellen... Wordt vervolgd...

• franssie

franssie

Save the albatross

Hobbykok schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 23:08:
Die mozerella boerderij in friesland reageert helaas niet op mails, ik ga er binnenkort gewoon even aanbellen... Wordt vervolgd...
Mozerella ga ik proberen zelf te maken volgende week - als het lukt post ik het hier.

recept http://allrecipes.nl/recept/10578/mozzarella.aspx
Rauwe melk van de buurman en buurvrouw http://www.degroenegriffi...derij_bedrijf/Welkom.html (en ja ik weet dat het van koemelk geen mozzerella is maar het blijft scheurkaas)

Dat met mijn PIC gestuurde rijstkoker die ik normaal voor sous-vide gebruik maar ook prima dit maisch schema kan volgen :+

Moet lukken.

Drie liter melk is 300 gram kaas ongeveer en dat is net wat er in mijn rijstkoker past.

[Voor 44% gewijzigd door franssie op 06-07-2016 23:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Hohoho, het Italiëplein.nl-fanboi-imperium breidt zich uit. Vandaag kreeg ook ik m'n bestelling met handgeschreven saluti van Stefan binnen. Blauwe Caputo zak + Marzano tomaten die ik met wat salie, knoflook en ui tot een sausje heb vermaakt.

Hij is rond bij benadering (er bleef een flapje hangen op m'n schep). Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben. De tomaten zijn lekker en het deeg is goed. Nèt een tikje beter dan wat de AH verkoopt en/maar ik doe het ervoor. :)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:01
* Craven meld zich hier ook.

Ik ben van plan om een tuindeuren met pizzaoven en bbq te bouwen volgende zomer. Tot die tijd doe ik het nog even met een improvisatie oven buiten.

De voorbereidingen:

Ingrediënten zijn momenteel gewoon allemaal van standaard Appie makelij maar vanuit een echte oven smaakt het prima. :*)

• Hobbykok
zometeen meer foto's? Het is mij namelijk niet helemaal duidelijk wat je van plan bent, maar ik heb ook wel een berg hout en stenen liggen. Alleen niet zo'n grote steen aan de voorkant... ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 08:56
Iemand al een keer flammekueche/tarte flambée geprobeerd? Ook erg lekker en simpel. Ik heb het al een aantal keer gemaakt met speciale bodems (uit Alsace, de regio waar dit vandaan komt) maar nog niet zelf deeg gemaakt hiervoor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Craven
Imgur werkt niet mee... Maar ik zal straks ff meer posten.

Die stenen kun je op ieder random moment vinden op marktplaats. Gewoon zoeken naar grintstenen. Kosten niks en had 4 aanbieders hier op 5 minuten rijden.

Resultaat:

Het is een rooster met stukjes alufolie per pizza. Alufolie even insmeren met olijfolie en je bent er.

[Voor 39% gewijzigd door Craven op 09-07-2016 20:49]

• Hobbykok
ik denk dat als je daarop nog een pizzasteen legt je een nog beter resultaat krijgt, al vermoed ik dat die vlammen wat te heftig zijn voor een steen. Bij kookclubs gebruikten ze vaak een soort binnenhuistegels, ik ga eens wat proberen binnenkort op de camping, daar kan ik gerust wat bouwen en dan zet ik hem wel op het zand zodat ik ook mijn terras thuis niet kapot maak. Wel een interessant idee.

• Craven
Die muur gaat er dit jaar nog uit anders had ik het ook niet gedaan. Ik begin overigens pas als de vlammen weg zijn dus een steen zou ik nog kunnen gebruiken. Maar omdat dit toch tijdelijk is steek ik er niet meer energie in dan dit.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
Voor de liefhebbers in (omgeving) Utrecht. Bij Bigoli vlak bij het Neude verkopen ze super lekkere mozzarella. Eigenlijk zonde om het op je pizza te doen, beter eet je a la caprese.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Craven schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 22:02:
Die muur gaat er dit jaar nog uit anders had ik het ook niet gedaan. Ik begin overigens pas als de vlammen weg zijn dus een steen zou ik nog kunnen gebruiken. Maar omdat dit toch tijdelijk is steek ik er niet meer energie in dan dit.
Volgens mij bedoelt de chef dat je op je metalen rooster gewoon een pizzasteen van 15e bij de Blokker kan leggen ipv alu folie onder je pizza. Zo'n steen is wel nice, zeker als de temperaturen wat omhoog gaan. :)

Wat zit er op je pizza btw? (alleen tomaten-kaas-kruiden?) Ziet er lekker uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
Het waren voornamelijk tomaten-kaas-mozarella-oregano. Maar we hadden ook 2 andere varianten waarbij de oregano voor salami of tonijn is vervangen. In totaal hebben we 13 van die dingen gemaakt (bezoek + koelkast). De overblijfselen ga ik zo mee lunchen xD

Zijn die dingen bij de blokker duur? Gaat dat niet aanbakken trouwens dan?

Overigens heeft het 1 nadeel als je niet van de houtbrandlucht houd. Die hangt nu nog steeds in de achtertuin.

[Voor 27% gewijzigd door Craven op 10-07-2016 09:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Craven schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 19:05:
Imgur werkt niet mee... Maar ik zal straks ff meer posten.

Die stenen kun je op ieder random moment vinden op marktplaats. Gewoon zoeken naar grintstenen. Kosten niks en had 4 aanbieders hier op 5 minuten rijden.

[afbeelding]

Resultaat:
[afbeelding]

Het is een rooster met stukjes alufolie per pizza. Alufolie even insmeren met olijfolie en je bent er.
Leuk idee en heerlijk goedkope oplossing. Die ga ik denk ik ook maar eens proberen hier :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
Het kost idd geen drol. Dit deed ik vroeger als jochie altijd bij ons op de scouting. Alles was al aanwezig alleen ff bouwen. Wij deden het altijd in de zijkant van een heuveltje. Die graaf je uit en bouw je hen helemaal in. Aan de voorkant luchtgaten onder de deur aan de voorkant. En rechts achter een klein schoorsteentje opbouwen. Dan weer aan de boven en zijkant volgooien met zand. Dan houd hij de warmte beter vast.

In any case kost het je zoals ik nu gedaan heb misschien 10 minuten om de oven te bouwen. Daarna wel ongeveer een uurtje stoken om de kolen op te bouwen. Dan is het daarna zo heet dat je binnen 5 minuten een pizza hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik betwijfel het ....

Mijn aanname
Geen (semi) professionele apparatuur
Geen 'eigen' bodem

De echte tweaker zou in ieder geval een thermometer ernaast hebben :+

Je krijgt een pizza zo zwart niet in 5 minuten, dit ziet er uit als meer dan een uur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemands tips voor een goede howto?
Ik heb net een pizzasteen besteld, en ik wil als beginneling eens experimenteren. Ook goed pizzadeeg is wel fijn... Dus als iemand nog een goede webshop weet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik moest er wel even om lachen. Man, man, man... ;w

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ja, dit soort 'ongelukjes' zijn gewoon lomp

Maar er komen er nog een paar, het seizoen is nog jong.
ik voorspel binnen 14 dagen weer een artikel over iemand die brandwonden oploopt bij een BBQ, omdat er zo nodig 'extra' brandgel opgespoten moet worden.
Ferra schreef op zondag 10 juli 2016 @ 17:54:
Iemands tips voor een goede howto?
Ik heb net een pizzasteen besteld, en ik wil als beginneling eens experimenteren. Ook goed pizzadeeg is wel fijn... Dus als iemand nog een goede webshop weet?
Als je nu eens begint met de startpost ?

Er staat al zoveel info beschreven, dat je er vast wel uitkomt

[Voor 44% gewijzigd door FreshMaker op 10-07-2016 18:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbykok
Brandgel kan je wel spuiten, dat doen vrienden van mij die beiden al meer dan 10 jaar brandweerman zijn in iedergeval altijd wel. Spiritus, wasbenzine of wat ze ook proberen is wel een probleem omdat dat gelijk in zijn geheel ontvlamt, die gel niet (dit is althans blijven hangen van de uitleg die ze gaven, zelf zou ik het niet doen).
FreshMaker schreef op zondag 10 juli 2016 @ 17:41:
Je krijgt een pizza zo zwart niet in 5 minuten, dit ziet er uit als meer dan een uur.
Lol, ik zie nu pas dat het een pizza is na het lezen van jouw bericht, ik dacht eerst namelijk dat het een ronde zwartkleurige pizzasteen was en snapte het al niet 8)7

[Voor 32% gewijzigd door Hobbykok op 10-07-2016 22:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hobbykok schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:13:
Brandgel kan je wel spuiten, dat doen vrienden van mij die beiden al meer dan 10 jaar brandweerman zijn in iedergeval altijd wel. <>
Dan nog is het af te raden - je post kan brandwonden uitlokken en daar zijn je brandweervrienden vast geen voorstander van.
Geen Geen Vloeistof op de BBQ. Beverwijk & co hebben het al druk genoeg met kinderen en hun hete thee en zo - daar willen ze ons soort echt niet bij hebben :(

edit:// sowieso hebben de meeste brandweermannen (M/V) een ander risico perspectief, wat goed is want anders waren er geen brandweermannen (M/V).

[Voor 12% gewijzigd door franssie op 10-07-2016 22:28]

• FreshMaker
  • Niet online
Inderdaad ...
Nooit iets spuiten op de BBQ, zelfs geen water om hem 'snel' te doven.
Water op de hete kolen ( soms wel 200+ graden ) wordt stoom, en maakt de BBQ instabiel ...

Doven met zand, of de deksel dichtdoen

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 11:44
Afgelopen weekend voor het eerst zelf pizza gemaakt op basis van het recept van Maximus in de TS en met mijn nieuwe Gas BBQ en Praxis pizzasteen. Werkt toch beter met betere hitte circulatie dan mijn (te) kleine combi oven.

Nu heb ik het deeg een nacht in de koelkast laten rijzen zoals het recept en het was erg goed gerezen. Alleen was het deeg nog zo elastisch en plakkerig dat wanneer ik het uit ging rollen of vormen tot een pizza het gewoon weer automatisch samentrok. Was bijna niet te doen om het nog een beetje dun uitgerold te krijgen, iemand tips?

Heb uit het recept het water wel overgenomen als gram (dom?) of moet het gewoon in ml? Want dan zou het kunnen dat er teveel water in zit.

HD4Life @ Full-HD

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18
Davidshadow13 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:19:
Afgelopen weekend voor het eerst zelf pizza gemaakt op basis van het recept van Maximus in de TS en met mijn nieuwe Gas BBQ en Praxis pizzasteen. Werkt toch beter met betere hitte circulatie dan mijn (te) kleine combi oven.

Nu heb ik het deeg een nacht in de koelkast laten rijzen zoals het recept en het was erg goed gerezen. Alleen was het deeg nog zo elastisch en plakkerig dat wanneer ik het uit ging rollen of vormen tot een pizza het gewoon weer automatisch samentrok. Was bijna niet te doen om het nog een beetje dun uitgerold te krijgen, iemand tips?

Heb uit het recept het water wel overgenomen als gram (dom?) of moet het gewoon in ml? Want dan zou het kunnen dat er teveel water in zit.
Mijn ervaring met dag deeg is dat ik het slechts eenmalig met de hand plat moet maken. Mislukt dat en moet ik opnieuw beginnen dan krijg ik er geen bodem meer van.
Dus ik zou niet rollen, maar met de hand doen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Gumball
  • Laatst online: 21:37
Davidshadow13 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:19:

ML = gram als het als water gaat.
Pizza deeg nooit met een deegroller bewerken, dan pers je alle lucht er uit. Beter is het om dit uit te rekken met je handen/vuisten en aan de buitenkanten het deeg met rust laten zodat je een mooi opstaand randje krijgt.
Als het deeg te na het rijzen niet goed uit te rekken is, heb je kans dat je niet goed genoeg gekneed hebt.

• Davidshadow13
Gumball schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:42:
[...]

ML = gram als het als water gaat.
Pizza deeg nooit met een deegroller bewerken, dan pers je alle lucht er uit. Beter is het om dit uit te rekken met je handen/vuisten en aan de buitenkanten het deeg met rust laten zodat je een mooi opstaand randje krijgt.
Als het deeg te na het rijzen niet goed uit te rekken is, heb je kans dat je niet goed genoeg gekneed hebt.
Ok, verhoudingen water dus goed genoeg. In eerste instantie heb ik ook geen deegroller gebruikt en gewoon met de handen gedaan. Het ging wel een beetje uitelkaar maar trok dan meteen weer samen tot een dikke platte schijf van 15 cm in doorsnede. Dunner en groter krijgen in diameter was onmogelijk zonder dat het deeg meteen weer samentrok of scheurde.

Niet genoeg kneden kan wel eens de krux zijn. Heb nog niet de beschikking over een mixer met deeghaken dus heb alles met spatel en handen moeten doen. Dus toen het een homogene massa was ben ik maar gestopt ;) 8)

HD4Life @ Full-HD

• MdO82
Als ik weet hoe ik erop moet zoeken dan had ik ze waarschijnlijk al gevonden.
Maar er zijn waarschijnlijk ook filmpjes te vinden met de techniek om een pizzabodem klaar te maken ?

Dus hoe je het beste de bodem kan maken.
Heeft iemand een link ?

2250 WP Zuid PVoutput

• FreshMaker
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:07:
[...] Dus toen het een homogene massa was ben ik maar gestopt ;) 8)
Dan begint het pas ...
Vanaf dat moment mag je nog zo'n 10 minuten trekken, strekken en vouwen
kneden, slang maken, slang in 3 of 4 delen opvouwen, in elkaar duwen, en repeat

Als je een stukje deeg neemt naderhand, kan je die uittrekken, tot je er bijna doorheen kan kijken ( glasproef )
MdO82 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:23:
Als ik weet hoe ik erop moet zoeken dan had ik ze waarschijnlijk al gevonden.
Maar er zijn waarschijnlijk ook filmpjes te vinden met de techniek om een pizzabodem klaar te maken ?

Dus hoe je het beste de bodem kan maken.
Heeft iemand een link ?
stukje VVS, daarna uitleg :

[Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 11-07-2016 13:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdO82
FreshMaker schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:37:
[...]

Dan begint het pas ...

Als je een stukje deeg neemt naderhand, kan je die uittrekken, tot je er bijna doorheen kan kijken ( glasproef )
Bedankt voor de links :)
Dat wat je noemt glasproef is dat hetzelfde wat ze bij brooddeeg doen als vliesje trekken ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Davidshadow13
FreshMaker schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:37:
[...]

Dan begint het pas ...

Dan ga ik dat sowieso proberen. Nog een opmerking over het deeg in dat filmpje dan. Zowel voor als na het rijzen was het deeg dermate plakkerig en vochtig dat je eigenlijk die dingen die er in het 1e filmpje mee gedaan worden niet kunt doen. Moet ik dan alsnog minder water gebruiken?

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1 ... 4 ... 64 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee