Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je de bbq effectief ombouwt tot pizzaoven (resp. ervoor zorgt dat er van boven ook genoeg warmte is) kan het natuurlijk werken, maar even een pizzasteen van een tientje op het raster gooien en de klep dicht zal waarschijnlijk niet het gewenste resultaat geven.
Op lage temperatuur en met een langere baktijd kan ik me voorstellen dat het wel zou werken, maar dan nog zal het onderop sneller gaan dan boven. En dan kun je denk ik beter gewoon je normale oven gebruiken. Weet niet of je iets wint qua smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-04 19:33
defusion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:23:
Pizza op de BBQ werkt voor geen meter kan ik je uit ervaring vertellen. Steen wordt wel heet, maar de lucht rondom blijft te koud, waardoor onderkant zwart is en/of bovenkant niet gaar.

Voor de oven zal het wel prima zijn, maar kan iedereen aanraden daarvoor door te sparen voor een pizzasteel
Heb zelf ook een pizzasteel, nooit meer een steen voor mij. Ik gebruik voortaan staal.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:47:
[...]

Maar waarom wil je niet heter dan dat gaan? Geen idee hoe hoog een BBQ kan gaan hoor, maar als je je steen warm hebt op zo'n 400 graden, en in de dome 500 kan bereiken, dan zit je volgens mij goed. Maar again, ik weet niks van BBQen, maar ga het soon wel proberen op de Bastard van een vriendin :)
Ik heb het vroeger zo gedaan op de Green Egg, met de steen op 400+ graden en dome op 450 kreeg ik een zwarte bodem terwijl de bovenkant eigenlijk nog niet eens klaar was. Verklaring daarvoor is waarschijnlijk dat de deksel open moet om de pizza erop te leggen (en om te kijken hoe ver hij is). En dan ben je elke keer je bovenwarmte kwijt terwijl de gloeiend hete steen lekker door bakt. En ja natuurlijk komt die bovenwarmte op zich steeds vrij snel terug maar de tijd daarvoor is er dan simpelweg niet, want met de steen op 400+ graden is de bodem in maximaal 2 minuten klaar. Op 300-320 graden kreeg ik vele betere resultaten maar dat is eigenlijk weer te laag voor een echte luchtige Italiaanse pizza.

Voor mij was dat in elk geval de reden om er een Ooni naast te zetten en daar heb ik geen seconde spijt van gehad :) Bijkomend voordeel is dat het vilt van de BGE nu tenminste niet steeds na een paar maanden weg is, dat kon ook bijzonder slecht tegen pizza sessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:47:
[...]

Maar waarom wil je niet heter dan dat gaan? Geen idee hoe hoog een BBQ kan gaan hoor, maar als je je steen warm hebt op zo'n 400 graden, en in de dome 500 kan bereiken, dan zit je volgens mij goed. Maar again, ik weet niks van BBQen, maar ga het soon wel proberen op de Bastard van een vriendin :)
In een kamado is het dan nog wat eenvoudiger dan een ketel á la Weber
Als je lang genoeg stookt, en het keramiek is door en door verwarmd, gaat het aardig.
Maar er zijn wat puntjes waar je rekening mee moet houden.
dometemperatuur is het punt ter hoogte van de voeler, niet van het keramiek er omheen.
je zal net als met een 'echte' oven de boel moeten doorverwarmen, dus hou rekening met minimaal 45 minuten hoge temperaturen.

In dit geval is het dan het beste om de steen zo hoog mogelijk te plaatsen ( dichtbij de dome met gewenste hittestraling

Wat ik deed in mijn kamado, wat een opstelling van deflector, rooster - pizzasteen - 3 of 4 boutjes - 2e pizzasteen en op de verhoging nog een pizzasteen

( ik moet even de foto opzoeken )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQbKgHdjm8soE3OuhENlCIvvL4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nm3XewrjbW29z014v8ARjyqh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbPmsrt7NybXzEg0TtPSAW8c7aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kDoiC6I7zKnJJsUVYwKYcv1.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste poging,
Dit was de opvolgende itteratie :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4y6m5uo6eS3N3idwgoUvqeQwZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bt41iZ5m3fIHDlUUCSDo1yDI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit werkt aardig, maar je blijft nog steeds aan tijden van 4 tot 6 minuten of langer zitten
ik222 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:35:
[...]

Ik heb het vroeger zo gedaan op de Green Egg, met de steen op 400+ graden en dome op 450 kreeg ik een zwarte bodem terwijl de bovenkant eigenlijk nog niet eens klaar was. Verklaring daarvoor is waarschijnlijk dat de deksel open moet om de pizza erop te leggen (en om te kijken hoe ver hij is).
Waarschijnlijk is dat omdat de onderste steen teveel directe hitte krijgt, ook met deflector nog ertussen
De oplossing is om een centimeter lucht tussen de onderste 2 stenen als buffer blijft

[ Voor 43% gewijzigd door FreshMaker op 28-04-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:21

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

ik222 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:35:
[...]

Ik heb het vroeger zo gedaan op de Green Egg
OK dat is wel interessant. Zag inderdaad dat er een gigantische drop in hitte is als je dat ding openmaakt. Als we gaan experimenteren op de Bastard wil ik eigenlijk ook zo kort mogelijk dat ding open hebben. Zij heeft haar pizzasteen wel verhoogd staan. Raad je aan om hem lager te hebben zodat hij minder ver open moet, of juist hoger voor de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-04 19:33
Verkloot je niet ook vrij snel je vilten afdichting op die hele hoge temperaturen?

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11

Bestla

M/M -> V/F

defusion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:23:
Pizza op de BBQ werkt voor geen meter kan ik je uit ervaring vertellen. Steen wordt wel heet, maar de lucht rondom blijft te koud, waardoor onderkant zwart is en/of bovenkant niet gaar.

Voor de oven zal het wel prima zijn, maar kan iedereen aanraden daarvoor door te sparen voor een pizzasteel
Mijn steen past net aan in het vuurgedeelte van mijn smoker bbq. Daar zal het echt wel heet genoeg worden denk ik zo.

Deze week toch geen bbq weer maar een pizza moet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Lekker Ventje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:35:
Verkloot je niet ook vrij snel je vilten afdichting op die hele hoge temperaturen?
Ik gebruik een Grill Guru, en heb nog steeds de eerste viltlaag.
Zal ondertussen aan vervanging toe zo zijn, maar dat zal 25€ kosten geven

Een vieze viltlaag + hitte zal inderdaad sneller slijtage opleveren.
Bestla schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:40:
[...]
Deze week toch geen bbq weer maar een pizza moet lukken.
Die oven staat hier net zo goed buiten ;)
Al heb ik nu wel een dakje erboven gecreëerd

[ Voor 24% gewijzigd door FreshMaker op 28-04-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11

Bestla

M/M -> V/F

FreshMaker schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:44:
Die oven staat hier net zo goed buiten ;)
Al heb ik nu wel een dakje erboven gecreëerd
Anders rij ik die smoker wel onder 1 van twee afdaken die ik heb. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Bestla op 28-04-2020 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Bestla schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:05:
[...]

Anders rij ik die smoker wel onder 1 van twee afdaken die ik heb. ;)
Doe maar duur ....

:+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlQg7FS385Qo6PRYAOkhM17OCc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcGuhro4yEDrxZZlhrkosWQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ohw, wacht ....
Hier ook ;)

* W.I.P .... moet nog worden afgemaakt .....

[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 28-04-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:06:
[...]

OK dat is wel interessant. Zag inderdaad dat er een gigantische drop in hitte is als je dat ding openmaakt. Als we gaan experimenteren op de Bastard wil ik eigenlijk ook zo kort mogelijk dat ding open hebben. Zij heeft haar pizzasteen wel verhoogd staan. Raad je aan om hem lager te hebben zodat hij minder ver open moet, of juist hoger voor de temperatuur?
Ik had hem verhoogd staan, zo dicht mogelijk tegen de dome. Hoe lager de steen lag bij mij hoe slechter de balans als ik het me goed herhinner.
Lekker Ventje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:35:
Yup, dat is ook een van de grote nadelen. Sinds ik de Ooni heb blijft het vilt van de BGE veel en veel langer goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:28
Deeg gemaakt voor 4 bollen maar mijn vriendin kwam onverwachts eten dus iets kleinere pizza's :+ . Nu denken jullie hoe kan dat onverwachts tijdens deze tijd. Mijn vriendin werkt in de zorg, we hadden elkaar al 5 weken niet gezien maar ze was negatief getest op Covid-19 dus we vonden het veilig genoeg om haar toe te laten in onze quarantaine zone :9. Nu is het weer afwachten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUCqaA2lGRW5P9F4OJH4pmy82T8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK52QW8ui4rZhFQSamxl8c50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G99LB6Gw2H_jS5-8_2JPXWJU3Wg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qwKtk9b9WK6Tlh3WShJpYlXD.jpg?f=user_large

Meer foto's helaas niet gemaakt maar de kwaliteit van de pizza's ging met elke pizza omhoog. Fouten bij de eerste pizza's: Steen te koud, te veel saus, iets te veel groenten. Maar eerlijk is eerlijk zelfs de eerste pizza uit de Ooni Pro was al beter dan ik in menig restaurant gegeten heb. Recept is het standaard neapolitan recept van http://www.pizzacreator.net/ alhoewel ik 3/4 van het zout gebruikt heb. Ik voeg nooit zout toe aan mijn eten dus ik kan dat slecht verdragen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik wil vandaag beginnen om zelf deeg te maken. En aangezien wij ook zelf brood maken (en een broodbakmachine heb), wil ik dat gebruiken. Ik was bang dat dit vloeken in de kerk was hier, maar gelukkig valt dat mee ;)

Er staat zelfs in een (online) handleiding hoe en wat:

PIZZADEEG
Selecteer menu ‘28’
theelepel droge gist1
harde bloem voor witbrood, type 550450 g
theelepel met zout2
eetlepels plantaardige olie 4
water 240 mL

Dat moet mij zelfs lukken :*)

Ik ga 1 aanpassing doen, en dat is het bloem aanpassen. Aangezien ik straks toch naar de molen moet voor kippenvoer, ga ik daar meteen maar bloem "00" halen.

Voor vanavond wil ik 1 tonijn pizza maken en 1 met salami. Wie kan mij een heerlijke basissaus adviseren?
Die wil ik dan ook meteen maken.

Uiteraard zal ik vanavond/morgen mijn eindresultaat hier posten EN ik zal vaker actiever meeposten ipv alleen lezen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Basis tomatensaus gebruik ik niet echt een recept voor. Gewoon wat ui en knoflook even aanzetten in olijfolie, blik gepelde tomaten erbij en dan wat in laten koken en pureren. Eventueel kun je naar smaak nog wat kruiden naast peper en zout toevoegen zoals basilicum, tijm en rozemarijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik kook het niet eens in, gewoon ingeblikte tomaten prakken, teentje knoflook, zeven, klaar.
Zelfs de knoflook is optioneel.

Soms gooi ik er wat verse basilicum doorheen.

Er zit wel verschil in de smaak van ingeblikte tomaten. Even mee experimenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De basissaus voor een pizza?

Simpel toch; een blikje tomatenpuree, aangevuld met wat olijfolie, zout (naar smaak) en gemalen peper.
Of, voor nog meer smaak; gebruik een bruschetta kruidenmix door de tomatenpuree heen.
Of pluk wat verse kruiden uit de tuin, ff fijnsnijden en er door mengen, met een teentje knoflook.

Werkt prima.

Enne, tomatenblokjes uit een blikje zeven en dan het vocht weggooien is natuurlijk eeuwig zonde.
Altijd dat vocht opvangen en hergebruiken! Voor jus, voor tomaten/pastasaus/whatever. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 30-04-2020 11:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:23
Deze al een par keer gebruikt, erg lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je een italiaanse pizza wil maken is het natuurlijk wel belangrijk italiaanse tomaten te gebruiken.
Ik gebruik eigenlijk altijd mutti (AH etc) of petti (jumbo) tomaten. San Marzano's zijn denk ik het lekkerst.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hoe zeven jullie dan je tomaten? Ik gebruik gewoon het hele blik Mutti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Top! Bedankt voor de tips

De molen (waar ik altijd mijn meel haal voor het brood) wist niet wat "00" inhield. Maar hij had wel meel speciaal voor pizza. Waarschijnlijk zal het wel hetzelfde zijn. We gaan het meemaken

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

apNia schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:14:
Hoe zeven jullie dan je tomaten? Ik gebruik gewoon het hele blik Mutti.
Ik prak ze gewoon even. Daarna door een grove bolzeef, klaar.
streamnl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:23:
Top! Bedankt voor de tips

De molen (waar ik altijd mijn meel haal voor het brood) wist niet wat "00" inhield. Maar hij had wel meel speciaal voor pizza. Waarschijnlijk zal het wel hetzelfde zijn. We gaan het meemaken
Ik zou dan even vragen wat daar anders aan is dan aan gewoon meel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

fiore della farina della speziale solo per pizza! :+

Het moet natuurlijk wel extra speciaal premium hoogwaardig geprijsd en exclusief verpakt bloem zijn; anders kun je er onder geen beding lekkere pizza's mee maken!

Woeha! O-)

Ik gebruik gewoon volkoren meel. Werkt net zo goed als witte bloem. En dan is het ietsje gezonder....

BTW: er is verschil tussen meel en bloem... ;)
https://www.brood.net/faq...oem-meel-en-volkorenmeel-
Boudewijn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:00:
Als je een italiaanse pizza wil maken is het natuurlijk wel belangrijk italiaanse tomaten te gebruiken.
Tja... wat is echt 'Italiaans'?
Geplukt door uitgebuite Afrikanen in Italië? :-(

https://www.npostart.nl/k...rde/23-04-2020/KN_1713422

Zeker nog niet de laatste afleveringen van de KvW over dit onderwerp gezien?
Aan vrijwel alles zit tegenwoordig een zwart randje... :X

Trouwens; dat Nederlands tomatenwaterbom verhaal is ook al lang achterhaald...
Da's al zo oud en verleden tijd. Ergens rond 1990 is dat ontstaan.
https://www.duitslandnieu...nd-geen-wasserbombe-meer/

[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 30-04-2020 12:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ehtweak schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:36:

Tja... wat is echt 'Italiaans'?
Geplukt door uitgebuite Afrikanen in Italië? :-(

https://www.npostart.nl/k...rde/23-04-2020/KN_1713422

Zeker nog niet de laatste afleveringen van de KvW over dit onderwerp gezien?
Aan vrijwel alles zit tegenwoordig een zwart randje... :X
het maakt mij echt geen biet uit wie die tomaat plukt. Hier in Nederland zou je een waterbom krijgen met een al dan niet pools (wit?) randje.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:30:
[...]

Ik prak ze gewoon even. Daarna door een grove bolzeef, klaar.
Zodat je naar ratio meer vlees overhoudt dus? Smaakt het dan veel beter? En wanneer stop je? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

apNia schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:46:
[...]

Zodat je naar ratio meer vlees overhoudt dus? Smaakt het dan veel beter? En wanneer stop je? :D
Ik wil geen te grote stukjes tomaat erop. De vloeibaarheid van de saus kun je aanpassen door de boel even 5 mins in een ikea-trechterzeefje te zetten. Dan heb je veel tomatensap verwijderd en dat kun je dan naar smaak bijvoegen om je saus dunner.
Inkoken kan uiteraard ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
een goed begin :+ ....
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vind "normaal" koken echt niet leuk, heb er net geen hekel aan. Maar BBQ, brood bakken en zelf hamburgers maken vind ik dan wel weer leuk. En ik vermoed dat dit ook in het lijstje komt.

[ Voor 11% gewijzigd door streamnl op 30-04-2020 13:49 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

streamnl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:42:

***members only***

Ik vind "normaal" koken echt niet leuk, heb er net geen hekel aan. Maar BBQ, brood bakken en zelf hamburgers maken vind ik dan wel weer leuk. En ik vermoed dat dit ook in het lijstje komt.
Grappig, BBQ en broodbakken zijn best wel tegenovergesteld. Het een moet je exact vantevoren voorbereiden en perfect uitvoeren, waarna je dan pas het resultaat kunt beoordelen.
Het ander is het ultieme bijstuur-voedsel, waarbij het proces bijna meer telt dan de voorbereidingen (net als indisch).

Wat vind je zo leuk aan beide? (wellicht beter om dit in de kookclub te doen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

streamnl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:42:

***members only***

Die wijn is een goed begin alleen wel uit Chilli, nog even Eros Ramazzotti op de achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:55:
[...]

Grappig, BBQ en broodbakken zijn best wel tegenovergesteld. Het een moet je exact vantevoren voorbereiden en perfect uitvoeren, waarna je dan pas het resultaat kunt beoordelen.
Het ander is het ultieme bijstuur-voedsel, waarbij het proces bijna meer telt dan de voorbereidingen (net als indisch).

Wat vind je zo leuk aan beide? (wellicht beter om dit in de kookclub te doen :+ )
Offtopic
Ik houd van (vers) brood. Altijd al gedaan. Dan is de "moeite" wat je moet doen voor vers brood niet erg.
En je kan hier veel variaties mee maken waardoor ik het leuk vind om te doen.

BBQ (niet altijd met vlees ) en zelf hamburgers maken... Ook hier vind ik de variaties leuk die je kan maken.

Geen idee waarom ik dit wel leuk vind en "normaal" koken niet.
Brilsmurfffje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:56:
[...]
Die wijn is een goed begin alleen wel uit Chilli, nog even Eros Ramazzotti op de achtergrond
:+
Volgens hebben we (voor vanavond) nog wel een Italiaanse wijn in de kelder staan.
Dit vind ik een heerlijke soepele wijn om "zo" te drinken.
Lang leven de vakantie (helaas wel in eigen land maar we maken we doen ons best)

En hier komt geen Eros op. Tenminste, niet door een bewuste actie van ons

Ontopic:
stap 1 √
Stap 2, saus. Als ik jullie zo hoor, begin ik simpel.
Mutti pomodoro, knoflook met wat peper en zout. Hierna zal ik ongetwijfeld een eigen mening krijgen wat ik eventueel "mis" ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Brilsmurfffje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:56:
[...]

Ik vind bier lekkerder bij Pizza. Kan beter tegen het vet en de tomaten dan rode wijn.
streamnl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:10:

Stap 2, saus. Als ik jullie zo hoor, begin ik simpel.
Mutti pomodoro, knoflook met wat peper en zout. Hierna zal ik ongetwijfeld een eigen mening krijgen wat ik eventueel "mis" ;)
Niets mis mee. Soms wat oregano erdoor, soms niet. Als de dikte goed is is het klaar wmb.
Je wil ook niet je beleg overschreeuwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:41

Garyu

WW

Boudewijn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:47:
[...]

Ik wil geen te grote stukjes tomaat erop. De vloeibaarheid van de saus kun je aanpassen door de boel even 5 mins in een ikea-trechterzeefje te zetten. Dan heb je veel tomatensap verwijderd en dat kun je dan naar smaak bijvoegen om je saus dunner.
Inkoken kan uiteraard ook.
Ik doe meestal zo:
- blik gepelde tomaten openmaken
- kwart er uit scheppen en bewaren voor de volgende soep o.i.d.
- oregano, zout, peper, knoflook in het blik
- restje courgette, wortel- o.i.d.-soep
- de pureerstaaf er op

Pizza-saus-in-blik is klaar :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Saus √
Inmiddels heb ik 2 bolletjes in de koelkast liggen en 2 liggen klaar voor straks.

Enkele zaken wat mij nog niet helemaal duidelijk is.
Ik heb geen pizza oven...
We hebben wel zo'n steen die in de oven kan en onze oven kan tot 250 graden.
Nu lees ik hier en daar dat de oven op 250 graden moet en dat de pizza ongeveer 6 minuten erin moet.

Klopt dit?

De paprika (een voorbeeld) is dan toch nog niet gaar?

Nog 4 stappen die ik straks ga doen.

deeg uittrekken/rollen
bedekken
opwarmen
eten :Y)

Maar... wat ik nu vind... dit komt inderdaad in het "leuke" rijtje van koken. Misschien over een tijdje kijken (als ik het nog steeds leuk vind) voor een pizza oven voor buiten.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
streamnl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:29:
Ik heb geen pizza oven...
We hebben wel zo'n steen die in de oven kan en onze oven kan tot 250 graden.
Nu lees ik hier en daar dat de oven op 250 graden moet en dat de pizza ongeveer 6 minuten erin moet.

Klopt dit?

Het zal altijd afhangen van de specifiek oven (en steen).
Ik gebruik een pizzasteel, dus geen steen, en oven gaat iets warmer (kan na de 250 in ieder geval nog even doordraaien, hoe warm precies weet ik niet).

Wat ik doe: oven op de maximale temperatuur voorverwarmen met de pizzastee(l/n) er in, redelijk hoog geplaatst zodat de warmte van de grill redelijk dicht tegen de pizza aan zit.
Tegen het eind van de voorverwarmtijd gooi ik de stand om naar grillstand.
Pizza erin, en in 4 minuten is 'ie gaar.

Maar dat is dus met staal, een steen brengt minder warmte over, dus zal het iets langer duren.

Eventuele paprika is dan helemaal prima gaar hoor!

Met een pizzasteen, en lagere oventemperatuur zul je inderdaad iets langer nodig hebben. Ik schat tussen de 6 en 8 min. En de grillstand niet de volledige 6-8 minuten, tegen de 4 beginnen de eerste zwarte puntjes al te komen.

Voorbeeld van gisteren. Bleef wat plakken, dus beetje misvormd, maar dit is dus met 4 minuten in een vrij standaard oven...
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6g1mmZ0/20200429-180403.jpg
(salami en wat restjes van de steak tortilla van de dag ervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
defusion schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:44:
[...]

Het zal altijd afhangen van de specifiek oven (en steen).
Ik gebruik een pizzasteel, dus geen steen, en oven gaat iets warmer (kan na de 250 in ieder geval nog even doordraaien, hoe warm precies weet ik niet).

Wat ik doe: oven op de maximale temperatuur voorverwarmen met de pizzastee(l/n) er in, redelijk hoog geplaatst zodat de warmte van de grill redelijk dicht tegen de pizza aan zit.
Tegen het eind van de voorverwarmtijd gooi ik de stand om naar grillstand.
Pizza erin, en in 4 minuten is 'ie gaar.

Maar dat is dus met staal, een steen brengt minder warmte over, dus zal het iets langer duren.

Eventuele paprika is dan helemaal prima gaar hoor!

Met een pizzasteen, en lagere oventemperatuur zul je inderdaad iets langer nodig hebben. Ik schat tussen de 6 en 8 min. En de grillstand niet de volledige 6-8 minuten, tegen de 4 beginnen de eerste zwarte puntjes al te komen.

Voorbeeld van gisteren. Bleef wat plakken, dus beetje misvormd, maar dit is dus met 4 minuten in een vrij standaard oven...
[Afbeelding]
(salami en wat restjes van de steak tortilla van de dag ervoor)
Bedankt voor de feedback. Op zich is ~5 minuten eigenlijk wel ideaal. Voordat de eerste op is, is de 2de al klaar ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Zoals beloofd.

Dit was zeer zeker voor herhaling vatbaar. Gelukkig heb ik nog 2 bolletjes in de koelkast liggen O-)
Oven stond op 250 graden en de pizza's gingen ieder 10 minuten in de oven.

pizza vega,
met mozzarella, tomaat, 3 kleuren paprika, rode ui en champignons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3b9r2MXtCCzM45HWTfaC1dWaUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hJvUk0MIXX1xJIPMNh5GBAf.jpg?f=fotoalbum_large

pizza salami,
met cervelaatworst :? , tomaat, rode ui en champignons.
Aangezien de eerste pizza niet echt bruin werd bij de randjes, deze ingespoten met olijfolie d:)b .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoEPeZ1OvO35YnIur5PxpIuOR4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8eKCbKdxsWuxMxpjZk5QVx3.jpg?f=fotoalbum_large

De saus was erg lekker.

Verbeterpunten:
Saus, zodra mijn peperplant weer groot genoeg is, wil ik 2 varianten maken. Een "normale" en een iets pittiger.
Bodem, ik vond hem iets te dun in het midden. De punt ging hangen door het gewicht.

Vlees, wij kopen alleen vlees met "3 sterren" en het liefst biologisch vlees. Jumbo heeft geen salami die aan mijn criteria voldoet. Vandaar dat ik cervelaatworst gekocht heb, die had wel 3 sterren.
De volgende toch naar de slager

Een extra keukentool, wat een gekloot om een belegde pizza in de oven (zit op gezichtshoogte) te gooien zonder mijn handen/armen te verbranden.

Maar voor een eerste poging ben ik (en mijn vrouw) zeer tevreden.
Nogmaals bedankt voor de tips e.d.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 23:41
streamnl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:07:

Vlees, wij kopen alleen vlees met "3 sterren" en het liefst biologisch vlees. Jumbo heeft geen salami die aan mijn criteria voldoet. Vandaar dat ik cervelaatworst gekocht heb, die had wel 3 sterren.
De volgende toch naar de slager
Als je een De Groene Weg in de buurt hebt zitten, moet je daar de peper salami nemen! Die is echt heel lekker op pizza!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@streamnl Ik denk dat met name de eerste pizza eigenlijk net iets te zwaar belegd is en dat dit de belangrijkste reden is dat de pizza doorhangt. Eigenlijk moet je een pizza echt heel dun beleggen en bijvoorbeeld de paprika nog dunner snijden.

Maar goed dat eigenlijk te zwaar beleggen doe ik ook nog steeds regelmatig omdat het wel erg lekker is met alles erop :p En zo erg is het wat mij betreft niet als de punt wat doorhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
DoubleD1980 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:53:
[...]

Als je een De Groene Weg in de buurt hebt zitten, moet je daar de peper salami nemen! Die is echt heel lekker op pizza!
Bedankt voor de tip! Ik kon ze niet. Er zit er ook 1 in Eindhoven, lekker dichtbij.
Wij halen sinds een tijdje ons vlees bij koopeenkoe

@ik222
Ik zal de volgende keer alles nog dunner snijden. Thanks voor de tip

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
streamnl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:31:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik kon ze niet. Er zit er ook 1 in Eindhoven, lekker dichtbij.
Wij halen sinds een tijdje ons vlees bij koopeenkoe
Als je er dan toch bent, kan je bij de buren (ekoplaza) lekkere mozzarella en de rest van je ingrediënten halen.
Mocht je ook lekkere ham willen, op zaterdag is op t Wilheminaplein biologische markt. Daar staat een boer die vlees van zijn eigen varkens en koeien verkoopt. De rauwe en gekookte ham die hij verkoopt is erg lekker! Andere vlees trouwens ook maar een hamburger is wat apart op een pizza. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:47
DoubleD1980 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:27:
[...]

Andere vlees trouwens ook maar een hamburger is wat apart op een pizza. ;)
Alles kan. Heb weleens een frikandel erop gedaan. Was gewoon lekker hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 146599

ik222 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:12:
@streamnl
..
Maar goed dat eigenlijk te zwaar beleggen doe ik ook nog steeds regelmatig omdat het wel erg lekker is met alles erop :p En zo erg is het wat mij betreft niet als de punt wat doorhangt.
Die punt is toch het eerste wat naar binnen verdwijnt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik222 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:12:
@streamnl Ik denk dat met name de eerste pizza eigenlijk net iets te zwaar belegd is en dat dit de belangrijkste reden is dat de pizza doorhangt. Eigenlijk moet je een pizza echt heel dun beleggen en bijvoorbeeld de paprika nog dunner snijden.

Daar zit te clue in.

Mocht je toch een 'dikke pizza' willen:

Als ik er voor het oog veel op wil doen gooi ik wel eens de spullen door de mandoline op 2-3 millimeter. Dan heb je heel veel flinters en ziet het eruit als veel... maar valt het qua gewicht wel mee.

Let wel op, je beleg droogt ook vrij snel met die kleine diktes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Vrijdag middag pizza die slechts 2 uurtjes gerezen heeft. Met wat olie op de randjes voor het beleggen toch een mooi bruin randje uit de Ferrari. Tomatensaus gemaakt met pasata, veel gedroogde basilicum , knoflookgrannulaat en pikante paprikapoeder. Belegd met mozerella, champion, rode ui en salami.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCn632BvQkSvSdQRjJAGOiOorG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v38s8ZvJDRNdK9QhnH5GJeqO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZ278AaZHlzG6kjY_7wshqlj-ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkS2br9ygbBrlW1wFiP7Vt9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxlZFyvUTmFwN8WNYl1czxYFX38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFQDlI2yO5itvaJRoo7z6MlR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
streamnl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:29:

Neem vooral dingen die al 'gaar' zijn, of 'rauw' gegeten kunnen worden.
Een halve bloemkool kan je niet rauw eten ( voorbeeld :+ ) maar dun gesneden in plakjes en wat geblancheerd eventueel, kan prima dan.

Vleeswaar is zo te eten, dus het enige wat je dan nog nodig hebt is warmte en een kleurtje ( salami is gebakken toch het beste )

Mijn wederhelft maakt pizza's ter hoogte van het WTC in NewYork, maar alles is ook 'koud' te eten
( hoe ik het verder in de oven krijg, is niet meer haar probleem .... soms eet ze een Calzone... )

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 18:06
Hi allemaal, ik lurk hier al een tijdje mee. In de tussentijd heb ik vaker pizza's gebakken op een pizzasteen in de oven, maar sinds een tijdje ook een G3Ferrari in huis (Bij het gebrek van het hebben van een tuin de beste oplossing denk ik).

Leuk om te horen dat hier ook pizzabakkers uit Eindhoven zijn, De groene weg (en de ekoplaza) zit bij mij om de hoek. Misschien voor vanavond wat salami halen!
Waar halen jullie trouwens bloem vandaan (en welk merk/type) ik heb tot nu toe alleen met het la tua farina (albertheijn )type 00 bloem gebakken. Maar misschien maar eens naar de sligro o.i.d. voor een voorraadje. Die halve kilo zakjes vliegen er doorheen.

Nog steeds af en toe aan het experimenteren met deeg, de saus en het beleg maar er komen al regelmatig erg mooie pizza's uit, en laatst met wat rest-deeg van een avond pizza's bakken wat focaccia achtige broodjes gemaakt. Hieronder wat foto's van de laatste resultaten. Vanavond mag ik weer, gisteren deeg gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2Zakqadj2UFj43VVZBXEuRYgu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToC4l9mhcq3ztSivEvWVfD8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KnHh5R9yAIlhaexTdHDclOEkcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtOAEFFUXTCSGYyLhN2Hpzfg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik haal meel tegenwoordig altijd bij de molen, zowel voor brood als ook voor pizza. Ik woon zelf ook in de buurt van Eindhoven en ga de bloem meestal in grotere hoeveelheden in Budel halen.

Voor pizza heb voorheen ook wel eens de 00 bloem bij de Sligro gehaald, die was ook prima.

Maar ik vind het wel fijn niet steeds andere bloem te hebben, je merkt namelijk wel echt verschil in bijvoorbeeld hoeveel water erbij moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:06
Ik haal altijd bloem bij Welkoop: https://www.welkoop.nl/wi...t-broodmeel-2-5kg_1147388

Werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Igor92
Focaccia broodjes! Dit is wel goed idee. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik vroeg me vanochtend al af wat ik met de 2 rest bolletjes moest doen. (ik was ze vergeten uit de koelkast te halen en in de diepvries te gooien...)
En mijn bloem (voor brood) haal ik al jaren bij de Molen in Valkenswaard. En sinds deze week ook mijn pizzameel ;)

Edit:
Meteen woord bij daad gevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMzjK_1P_X8HNkeN9mIq55GdGSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EofzblVs3TLcfVKrJMVOtOk9.jpg?f=fotoalbum_large

Oven 220 graden, 15 minuten.

Rozemarijn, Italiaanse kruiden, knoflook gemixt met olijfolie. En grove zeezout om het af te maken.
Erg lekker.

Verbeterpunten... deeg iets langer laten rijzen uit de koelkast. Hij mag wat luchtiger. En iets meer knoflook. We proefde (en rook) geen knoflook. Zout meer verspreiden, maar dat kon ook gemakkelijk erna.

nogmaals, bedankt voor de tip

[ Voor 52% gewijzigd door streamnl op 02-05-2020 12:34 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
Toevallig gisteren een zak bloem binnen gekregen van italieplein. Ook de kleine deegkratjes besteld dus zometeen deeg maken en dan 24 uur in de koelkast. Dus morgenavond weet ik of het lekker was! :) Voorheen een zak bloem gehaald bij de-zuidmolen.nl. En nu dus bloem uit Italië zelf. Benieuwd of dat nog iets doet qua smaak.

Met deegbolletjes die over zijn maak ik zo plat als een pizzabodem en besmeer ze dan met een papje van olijfolie, geperste knoflook en oregano. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvNNUxqQ08I9ithO2PlqHiA-RMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcYNaZjaw39rT8k5IsleHnMl.jpg?f=fotoalbum_large

Heel de tuin ruikt dan naar knoflook en olijfolie. Op het moment dat je hem eraf haalt, trekt de olie die er nu op ligt er in. Met de pizzasnijder snij ik hem dan in een aantal punten en eten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
DoubleD1980 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:20:
Toevallig gisteren een zak bloem binnen gekregen van italieplein. Ook de kleine deegkratjes besteld dus zometeen deeg maken en dan 24 uur in de koelkast. Dus morgenavond weet ik of het lekker was! :) Voorheen een zak bloem gehaald bij de-zuidmolen.nl. En nu dus bloem uit Italië zelf. Benieuwd of dat nog iets doet qua smaak.

Met deegbolletjes die over zijn maak ik zo plat als een pizzabodem en besmeer ze dan met een papje van olijfolie, geperste knoflook en oregano. Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]

Heel de tuin ruikt dan naar knoflook en olijfolie. Op het moment dat je hem eraf haalt, trekt de olie die er nu op ligt er in. Met de pizzasnijder snij ik hem dan in een aantal punten en eten maar!
Potverdorie, ik krijg er honger van!
Inhoud zak: 10kg, je kan dus even vooruit :+

Dit begrijp ik niet: "Op het moment dat je hem eraf haalt, trekt de olie die er nu op ligt er in. Met de pizzasnijder snij ik hem dan in een aantal punten en eten maar!"

Hoezo trekt de olie er pas in, als je hem er af haalt?

(mijn excuses voor de noobvragen)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58
Vooraf aan de pizza maak ik altijd graag een voorgerecht bestaande uit een "kale pizza", zoals je die ook wel in een pizzaria krijgt. Een pizzabodem met wat knoflook, olijfolie en zeezout. Maar op de een of andere manier krijg ik die thuis niet goed. De bodem is perfect, maar toch is de smaak teleurstellend. Ik vermoed dat de knoflook verbrand of iets dergelijks. Doen jullie die er achteraf op of vooraf?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De olie kan ook zomaar verbranden. Wat proef je? Of wat is er anders dan bij de pizzaboer?
Ik doe de olie er vaak pas na het bakken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
streamnl schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Potverdorie, ik krijg er honger van!
Inhoud zak: 10kg, je kan dus even vooruit :+

Dit begrijp ik niet: "Op het moment dat je hem eraf haalt, trekt de olie die er nu op ligt er in. Met de pizzasnijder snij ik hem dan in een aantal punten en eten maar!"

Hoezo trekt de olie er pas in, als je hem er af haalt?

(mijn excuses voor de noobvragen)
Nou ik ben ook geen pro hoor! ;)

En die 10kg zak deel ik samen met een vriend, ieder 5kg. Hij krijgt deze week een Kaggel binnen, zaterdag proeven hoe dat bakt!

Die opmerking ging erover dat je op de foto een laagje olie op het deeg ziet liggen. Als ik ermee van buiten naar binnen loop, trekt die olie er weer in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Gisteren ook weer heerlijk pizza gemaakt tussen de buien door. Dit is nu de 5e keer met de houtoven en ze worden nog steeds elke keer beter!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivo-iO_maIkokL88qIGUf9XhTlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94Ohv2pdxGVjbmRxqfHRTFiI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBSG-uCF3L1EryIhub0EK6NDpGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwuSuKGNclZluGY6hsWmDYQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt8YIZJRo-yOlKSl-SMdI4cDXuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6vIr5bLlrNSqAkqe0eGq1Io.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wan9mM5Xf5zyZfk9beXt4AVEkWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdJ2mrYmeq3GXtWw5BNDo7t3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL2sFletxxWdLPgWK7PisHzqTlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usi9Sx3z6whNZVLWMoIrNbAw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXA-sRmSMAxRHpNnxBs4BNWSEN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVRwpNyNB0A8rkb813f8SKh0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn_FtTaxKa8_4dFWCRmsaili37s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pbLaz05mM0qMwTtIJrgWngp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ebVj0EQO52xOHj0FtNgHwR6dwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dEnC0ST4IaxYJXKjGV2g95d.jpg?f=fotoalbum_large

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdinger
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-04 12:43
Ziet er lekker uit! Wel een beetje weinig tomatensaus :p

How low-code can you go?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:28
Gisteravond mijn verjaardag gevierd met het hele huishouden 8)7 ...

Ik had weinig tijd om fotos te maken. De oven was veel heter dan de laatste keer en dat was wel gunstig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwlQ0yGb8-AyMRnrKQO3LUUrnOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUTEWMqPM6WxZsruh9SySGBf.jpg?f=fotoalbum_large

Geen foto gemaakt van mijn deegbollen maar die waren niet zo gunstig gestemd. Het stretchen was moeilijk en het deeg behoorlijk vochtig. Gerezen in de koelkast en ik denk stiekem een paar uur te lang of te lang gekneed. Maar hé uiteindelijk waren het lekkere pizza's!

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Erdinger schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:53:
Ziet er lekker uit! Wel een beetje weinig tomatensaus :p
Ja ik doe het graag lekker dun, geeft een fijne subtiele smaak.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 19:19
Ziet er mooi uit allen! Ik heb sinds gisteren de ooni koda wat een top ding! Heerlijke pizza's. Ik heb nog wel en G3 ferrari over voor de liefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Laatst online: 29-04 17:30

tha_crazy

Mafketel

Na alweer heel lang geen pizza's gemaakt te hebben, hebben we eindelijk weer een oven en als bonus ook een gietijzeren pan van 26cm.
Nu willen wij dus morgen pan-pizza;s maken, maar ik zit even met het deeg. aangezien het alweer even geleden is.

In het begin gebruikte ik eigenlijk de no-knead methode, maar ik ben de verhoudingen een beetje kwijt hiervoor.
Het deeg wil ik dus vanavond maken zodat we het morgen kunnen gebruiken.

Kan ik hiervoor gewoon die calculator gebruiken die in de startpost staat?
Dus dan in ons geval
600g bloem
360ml water
6g gist
12g zout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@tha_crazy
Als je lange rijs aanhoudt, 1 dag in de koelkast, zou ik de gist halveren (0,5% bakkerspercentage).
Hoeveelheid water is ook beetje afhankelijk van het gebruikte bloem, patentbloem van de supermarkt zit ik rond de 58-60%. Caputo rood zit ik rond de 62-65%. Maar die 60% die je nu hebt is denk ik wel een veilige start. Kunt het volgende keer altijd beetje bijstellen. Te nat is alleen niet fijn voor het verwerken, maar dan gebruik je gewoon wat extra bloem. Te droog zal het niet snel zijn, is dan misschien wel wat minder luchtig.
Zout komt overeen met mijn recept.

[ Voor 16% gewijzigd door defusion op 04-05-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

defusion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:57:
@tha_crazy
Als je lange rijs aanhoudt, 1 dag in de koelkast, zou ik de gist halveren (0,5% bakkerspercentage).
Hoeveelheid water is ook beetje afhankelijk van het gebruikte bloem, patentbloem van de supermarkt zit ik rond de 58-60%. Caputo rood zit ik rond de 62-65%. Maar die 60% die je nu hebt is denk ik wel een veilige start. Kunt het volgende keer altijd beetje bijstellen. Te nat is alleen niet fijn voor het verwerken, maar dan gebruik je gewoon wat extra bloem. Te droog zal het niet snel zijn, is dan misschien wel wat minder luchtig.
Zout komt overeen met mijn recept.
Ik heb in dit geval Tarwebloem van de AH, gezien er bij de jumbo verder niks te krijgen was helaas.
Alleen het rijzen doen we dan meestal buiten de koelkast eigenlijk, gewoon op kamertemeratuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat kan ook, bij rijzen buiten de koelkast is 8-12 uur ook prima met 0,5% gist.
Korter heb je misschien wel die 1% nodig. Dat is beetje spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Om de hoeveelheid gist af te stemmen op de rijstijd gebruik ik al een tijdje dit overizcht, waarin de temperatuur ook wordt meegenomen: https://www.pizzamaking.c...26831.msg349349#msg349349

Rijs in koelkast, of erbuiten... geen probleem. Gewoon checken hoe lang van tevoren je het deeg maakt en de hoeveelheid gist erop afstemmen. Ideaal!

Bij 24u van tevoren en 20 gr. Zit je op 0.035% gist (ADY = active dry yeast)

8 a 12u bij 20 gr. ( laten we 10u nemen) geeft dan 0.13%

[ Voor 15% gewijzigd door Phony op 04-05-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

defusion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:34:
Dat kan ook, bij rijzen buiten de koelkast is 8-12 uur ook prima met 0,5% gist.
Korter heb je misschien wel die 1% nodig. Dat is beetje spelen.
Dus dan zou het dit ongeveer worden

600g bloem
360ml water
6 3g gist
12g zout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Jup, en als je de link van Phony bekijkt, dan kun je waarschijnlijk met nog veel minder gist uit, afhankelijk van rijstijd en kamertemperatuur.
Die 0,5% / 3g op 600, doe ik als ik ongeveer 1 dag in de koelkast laat rijzen, en dan 2-4 uur tevoren eruit haal. Heb het zonder aan te passen ook wel eens 8-12 uur buiten de koelkast gegeven, en dat was ook prima, maar geloof best dat het met minder ook kon. Teveel (grote) gasbellen is ook weer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

defusion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:41:
Jup, en als je de link van Phony bekijkt, dan kun je waarschijnlijk met nog veel minder gist uit, afhankelijk van rijstijd en kamertemperatuur.
Die 0,5% / 3g op 600, doe ik als ik ongeveer 1 dag in de koelkast laat rijzen, en dan 2-4 uur tevoren eruit haal. Heb het zonder aan te passen ook wel eens 8-12 uur buiten de koelkast gegeven, en dat was ook prima, maar geloof best dat het met minder ook kon. Teveel (grote) gasbellen is ook weer niet goed.
Mogelijk dat ik met het gist iets door ben geschoten, weegschaal is niet zo accuraat als dat ik dacht dus zit +/- een half zakje van 7 gram in.
We gaan het morgen zien in ieder geval en laat het wel even weten hoe het heeft gesmaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:38
Dracula schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:28:
[...]

Welkoop? Als die in je buurt zit of online
Dank! Een halve kilo bemachtig

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
tha_crazy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:47:
[...]

Mogelijk dat ik met het gist iets door ben geschoten, weegschaal is niet zo accuraat als dat ik dacht dus zit +/- een half zakje van 7 gram in.
We gaan het morgen zien in ieder geval en laat het wel even weten hoe het heeft gesmaakt :P
Komt goed, die halve gram zal het verschil niet maken ;)
Ik kan je wel een weeglepel aanbevelen voor de volgende keer. Die wegen meestal op 0,1gr nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Voor zulke kleine hoeveelheden gist heb ik een precisieweegschaal aangeschaft. Die weeg max 500 gr. maar met een nauwkeurigheid van 0.01 gram. Een half zakje gist is nog wel op het zicht te splitsen in 2x 3,5 gram, maar daarna vond ik het toch wel heel lastig worden.

Ik moet zeggen dat elke keer wanneer ik "voor de zekerheid" toch wat extra gist erbij gooi (omdat het anders zo weinig lijkt), dat resulteert in een overrezen / te slap deeg. Dat kan heel goed komen doordat ik meestal standaard (patent)bloem van de supermarkt gebruik, maar wel iets om rekening mee te houden.

Om een perfecte bol te krijgen doe ik meestal een bulkrijs en dan 2u van tevoren opbollen. Ik merk dat wanneer ik de bollen veel langer laat liggen, ze ook vaak slap worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
in het kader van DIY :

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Leuk idee, maar ben ik de enige waarbij de honger na het eerste shot van die roestige wasmachine over is :/ :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik heb alleen nog maar meer honger na dat filmpje :D

Vandaag toevallig ook begonnen aan m'n eerste brood. Deeg staat te rijzen, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Leuk idee, maar ben ik de enige waarbij de honger na het eerste shot van die roestige wasmachine over is :/ :|
Het enige wat nog gebruikt wordt, is het binnenwerk

Dus een beetje ijzer in je voeding kan altijd nog ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apNia

apNia

Beetje offtopic, maar gisteren eerste brood gebakken. Had wel aardig wat aan m'n pizza kennis, leuk als variatie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcrFlTRPXQLhHdTiaXqBCjeuBTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feNpCGvNeonAuzNcOYaZFYTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Oi27686sl4llFayXtYql1mkXFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k5HhnxNVOPHNg46P2rc9Y9BL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xjwGfxSS9JZNudXKZckco7slwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uPXTIvD2Y0a774qsBsK8S96v.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u-AjAU8VE4kpyEX4F-nvgihZy0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xdHZDEvlBzlOE3cScvcRAPyV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjPh9nPnyUi3gT5AXVByrXiR48U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RchcaRBbrJqtDS8Tedm8dOWp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@apNia Het is nu ideaal weer om een gistdeeg te laten rijzen!

Gisteren gewoon de bak, met een doek er overheen, buiten gezet in de tuin, om te laten rijzen.
Gaat uitstekend met het zonnetje erop.

BTW: Het Grote Broodbaktopic - Deel 2

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Grappig, hoe het nog steeds 'crisis' is qua bloem aanschaffen in de supermarkt.

Ik wilde een kilo hebben om cinnamonbuns te maken na de Pizza vrijdag, maar Lidl, Dirk en AH waren out of stock
Bij AH nog 3x500gr pakjes, maar er stond een man met een lijstje die er ook naar zocht
Dus ik heb er maar één
( op mijn lijstje stond het niet, dus hij zal het écht nodig gehad hebben )

Bij Dirk hadden ze 'genoeg' tipo 00 staan btw, á 79ct/kilo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrHKtz3u4Ef41rTIhRnDcXkw6gE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2eIJ3aaslJuHNN81qZFl272.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xleWyehoGQSQrZDreSO8ZkVk1a0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaYMqQhZXxa11Gqlwe6KND7n.jpg?f=fotoalbum_tile

Pakje meegenomen om te testen, en de andere is met gist, ga ik voor de cinnabuns gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 14:25
apNia schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:33:
Beetje offtopic, maar gisteren eerste brood gebakken. Had wel aardig wat aan m'n pizza kennis, leuk als variatie :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat wil ik ook nog eens doen. Kun je een kort stappenplan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:39:
[...]

Dat wil ik ook nog eens doen. Kun je een kort stappenplan geven?
Kijk ff in het broodbaktopic, daar staat redelijk wat info :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:31
tha_crazy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Dus dan zou het dit ongeveer worden

600g bloem
360ml water
6 3g gist
12g zout
Vergeet scheutje olijfolie niet. Daar wordt de deeg meer elastisch van en krijg je een mooiere kleur. Anders kleurt het deeg het langzaam tijdens het bakken. Waardoor je de pizza langer gaat bakken, de korst wordt dan droog.

Gebruik geen deegroller, omdat je dan de lucht uit de pizzabodem duwt en de bodem moet een beetje luchtig blijven, even de de hand erop slaan om grote luchtbellen te verwijderen.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJemaGXn33ZxCWtPoNP44FWjKm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjccXHxb1HL9m9PTXxctE8nC.jpg?f=fotoalbum_large

Naar aanleiding van mijn vragen van gisteren, zijn de pizza's redelijk goed gelukt moet ik zeggen.
Alleen duur het erg lang voordat zo een gietijzeren pan wat afgekoeld is natuurlijk, dus er is er ook 1 in een bakblik gemaakt en dat ging ook perfect :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar doordat je gietijzer veel thermische capaciteit heeft kun je ook meer pizza's achter elkaar bakken of wellicht zelfs betere bodems mee maken. Zo'n bakblik koelt echt best fors af als je er koud deeg in gooit denk ik zo :).

Ik bak mijn brood vaak in een gietijzeren pan zelfs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben voor het blog van mij en @bvk een post aan het maken over hoe je deeg maakt voor pizza. Daarbij gebruik ik sinds ik ben begonnen altijd de Cinque Stagioni die ik bij de Hanos koop. Deze is online bij pizzashops te koop maar ik wil dat mensen niet aanraden (6.95verzendkosten en dan vaak nog marge ook :X ).

Heeft iemand een tip voor een goed verkrijgbare bloem met een hoge W-waarde dat je ook zonder groothandel-toegang kunt regelen? Het gaat om een deeg waarbij ik 48u in de ijskast voorstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw blog. Misschien doe ik wel ideeën op.
Zou ik de link mogen?

Misschien voor in de OP? Een kopje met "blog links" van vaste posters?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:50
streamnl schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:44:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw blog. Misschien doe ik wel ideeën op.
Zou ik de link mogen?
Ik zou eens naar z'n signature kijken......

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
TheOmen schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:49:
[...]

Ik zou eens naar z'n signature kijken......
spoiler:
Wie leest nou een signature :+

Thanks! d:)b

Al denk ik nog steeds dat zo'n kopje met links een leuke toevoeging is.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Boudewijn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:32:
Ik ben voor het blog van mij en @bvk een post aan het maken over hoe je deeg maakt voor pizza. Daarbij gebruik ik sinds ik ben begonnen altijd de Cinque Stagioni die ik bij de Hanos koop. Deze is online bij pizzashops te koop maar ik wil dat mensen niet aanraden (6.95verzendkosten en dan vaak nog marge ook :X ).

Heeft iemand een tip voor een goed verkrijgbare bloem met een hoge W-waarde dat je ook zonder groothandel-toegang kunt regelen? Het gaat om een deeg waarbij ik 48u in de ijskast voorstel.
Ben nu gewisseld naar de bekende versie van de Sligro, maar heb goede ervaringen met Soezie Frans Krokant van de Welkoop.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Hier wordt ook de Soezie Frans Krokant gebruikt en alhier altijd op voorraad. Bevalt mij ook prima voor pizza en zo nu en dan variaties met belegde (stok) broodjes. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Sa.Tan op 07-05-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

streamnl schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:09:
[...]

spoiler:
Wie leest nou een signature :+

Thanks! d:)b

Al denk ik nog steeds dat zo'n kopje met links een leuke toevoeging is.
Ja het is nog niet af, @bvk en ik proberen elke week wat leuks (vrijdag eind van de middag lijkt me een mooi moment omdat mijn recepten vaak wat tijd kosten) te posten.
Wat voor links zou je willen?
Morgen komt het pizzadeeg verhaal online :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Ja het is nog niet af, @bvk en ik proberen elke week wat leuks (vrijdag eind van de middag lijkt me een mooi moment omdat mijn recepten vaak wat tijd kosten) te posten.
Wat voor links zou je willen?
Morgen komt het pizzadeeg verhaal online :)
Ik wilde graag jouw link van jouw blog, misschien doe ik ideeën op om zelf ook een keer te proberen.
Een blog leest (en zoekt) gemakkelijker dan de berichten hier.
Maar zoals @TheOmen al aangaf, jouw link staat onder jouw berichten als signature.
Dus ik heb hem al ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Aaah ik dacht dat je wat links op mijn blog miste. Nee je hebt hem al gevonden, top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand een tip voor een webshop die snel kant en klare pizzadeeg kan leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Boudewijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:27:
offtopic:
Aaah ik dacht dat je wat links op mijn blog miste. Nee je hebt hem al gevonden, top :)
Altijd leuk weer een nieuwe kooksite te vinden...

/off-topic
ben wel heel nieuwschierig naar je siphon hollandaise, sta me nu elke keer een lamme arm te kloppen.

/ontopic

Staan geloof ik niet veel pizza's op he? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 146599 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:35:
[...]

Altijd leuk weer een nieuwe kooksite te vinden...

/off-topic
ben wel heel nieuwschierig naar je siphon hollandaise, sta me nu elke keer een lamme arm te kloppen.

/ontopic
Ik heb er nog niets over getikt maar kijk hier eens : https://modernistcuisine.com/recipes/sous-vide-hollandaise/
Staan geloof ik niet veel pizza's op he? O-)
Vanmiddag 1700u wordt hij zichtbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Omdat er nooit genoeg plaatjes zijn, twee foto's van de tweede en derde run op de Koda :) Met het gemak en de snelheid waarmee het gaat, vrees ik dat we vaker pizza gaan eten :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBEEKX4LULUsYXtDcLrRhJJ8jMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n93MEc9fHxAo6PxoN1IR0s8z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03l9dfQfgWwdbYmZyVaYhAbQSPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8LwcSOqYwZaw0LFI1AQXahH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTeiuaQcuz2O00ujV2vc3efqW3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JLtntZJyokkSvBnQLhDxBjR.jpg?f=fotoalbum_tile

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
geslaagd middagje, avondje ...
Schoonmoeder was op visite ( even nieuwe fiets uittesten - gelijk 40km wegtrappen enkele reis :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdULizqMxfh4Faqy0HegENHFY14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYs9UoZgnIuPVdpXQx52qLBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE20PVQQm-poPoLOSdieJgY3EgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfsdDr2297RhIffxBBrndXxo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9T1-4P_cDog3Rk1p-0xVrZktEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVZb3VhWS1DkVTHM5wkixXaD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXqPPlgBII4-ZVNoywAV_6j0JoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMuwzbR6q1dIrVtWsHuXIFBu.jpg?f=fotoalbum_large

Met de 500C de hitte verschuiven naar de buitenkanten, en bodem schoonvegen, en wat laten bekoelen (450C)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Etc34gyGTGSUP9YBZl5aDB-vctk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXsM4t2wy88qRjOr2Y76lXOh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrFVen1RiMIye1R2kfolbJUisK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiIrei0bpKdAxVZHduIcwRUB.jpg?f=fotoalbum_large

Deze keer het bolus recept van "rutger bakt" getest, anders, maar stukken beter dan de cinnamonbuns van laatste keer ( heel andere manier ook )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90VO9dtwiXUNUku2lQ9nqartUCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ls6k8xyeuq20wm9stnSYgr97.jpg?f=fotoalbum_large

Kids willen marshmallows op koekjes ( Smores ) prima .. regelen we :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Su0cSdrEkXyaUx6kvxmQ9Tl01E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PW4VoXigg8JcQ9GH0gnVh7xY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kX-d4BrEatvtIbGrXH-jm3N1ZuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQf6i3Xje5jlWzSXtDoUboze.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMtuqpiNZZhHCax5f4dwFcfjsoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qhjma7xrewVHjWqZZysuUrGF.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat het ding nog steeds niet afgekoeld was, met de restwarmte ook nog maar een cake voor op't werk morgen gebakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boudewijn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:25:
[...]

Ik heb er nog niets over getikt maar kijk hier eens : https://modernistcuisine.com/recipes/sous-vide-hollandaise/

[...]

Vanmiddag 1700u wordt hij zichtbaar.
Goed verhaal Boudewijn. Pizza ziet er goed uit. Ikzelf doe het deeg opbollen ipv oppunten https://www.youtube.com/watch?v=_AxUNXljIAk

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 146599 op 08-05-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielrenner
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03-2023
Aan het kijken naar een Ooni. Is een Karu hoog genoeg om een brood in te kunnen bakken? Of moet je dan richting een pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Anoniem: 146599 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:01:
[...]Pizza ziet er goed uit. Ikzelf doe het deeg opbollen ipv oppunten
<bloos>
Ik moet toegeven dat ik me daar allemaal niet meer aan hou

Ik maak het deeg, laat het zo'n 20/24u in de koeling staan, en verdeel het in porties van 250gr
Ik maak er bolletjes van, zo goed als mogelijk ( buitenste delen naar binnen vouwen )
Dan gaan ze in een kunststof bak, met wat bloem en olie afgedekt met cellofaan
Na een uur of 3 / 4 zijn het vierkanten geworden, en steek ik ze uit, in 9 van de 10 gevallen is het dan geen 'bol' meer ( maar dat was met de officiële opbol methodes die ik deed ook niet )
op de filmpjes zien de bollen er vrijwel hetzelfde uit als de mijne

Gemakzuchtig plet ik ze met een deegroller, en laat ze dan nog een paar minuten ( 5 a 10 ) liggen
Er komt weer wat 'rijs' in, en ga dan beleggen.
Zou je voor picture perfect gaan, snap ik het wel, maar (gelukkig) mijn familie/gasten willen een pizza, en dat het uit een 'speciaal' apparaat komt ( voorheen een steen / Bestron en nu de kamado / houtstook-pizzaoven ) vinden ze al een beleving, en de smaak heeft er al verschillende doen overtuigen om geen prefab-pizza's meer te kopen.

Een collega van mij is zelf al aan het oriënteren op een eigen houtoven :+
( hem aangegeven dat 80x80 in deze modellen al genoeg zou zijn voor thuisgebruik ;) )
Ik vermoed dat hij eerder naar een pizzaparty/maximus zal gaan kijken, of de Ooni-Pro.

@Boudewijn
Je geeft aan te zweren bij bakkerspercentages, maar doet het net verkeerd om ;)
Bloem is in de bakkerij altijd de 100%
Daarop bereken je de andere ingredienten

( toevallig is dus de 2e kolom hier de juiste weergave ;) ) omdat je daar 1000gr als 100% aanpakt

https://www.broodoven.com...ikelen/bakkerspercentages
https://nl.qwe.wiki/wiki/Baker_percentage

Verder goed geschreven, zal het in de OP zetten

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 09-05-2020 12:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Gisteravond de roccbox weer aangeslingerd. Door het succes zijn we onze eigen afhaal service begonnen voor vrienden en familie. In zo'n 2 uur stuk of 18 pizza's bakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pfqzaz4L7WozfnGXHatYhCsQRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvAe86jdHUGALIKhlhEXjAvt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CLa4GreQBJQEi9nmJ7BwkznulM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fgfNHdZX45Ted45gWUnLWaa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ6M991ej8NfRgYyLXy_KH2eL3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJlv2RhiX5P68kqTLQb13QZQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6t-cTyqMoz_dH8BZi5MUXMY8l8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9gVWkEVDHvSLtvqESoYvPRO.jpg?f=fotoalbum_tile

Die dozen zijn meer voor de fun. Blijven ze wel beter inbewaard dan ze in folie te wikkelen. Dingen kosten geen drol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proostyves
  • Laatst online: 15:47
Gisteren ook maar eens een poging ondernomen om zelf pizza te maken.
Heb het recept van Italiëplein gebruikt voor het deeg en de pizza is gebakken in een GMG pellet grill met pizza insert.

De oven heb ik ingesteld zodat de steen +-400°C zou zijn (nog geen IR thermometer, dus heb moeten vertrouwen op de instellingen die opgegeven zijn door de fabrikant).
Het deeg heb ik gemaakt met Pizza Napoletana bloem van Le 5 Stagioni en dit heeft eerst 2 uur in bulk gerezen en dan nog eens 6 uur na het opbollen.
Tijdens het vormen van de bodem merkte ik dat deze vrij elastisch was en moeilijk groot te krijgen. Ik vermoed dat dit meer aan mijn kneedkunsten zal gelegen hebben dan aan het recept.
Het bakken ging zeer snel met de pizza insert en duurde ongeveer 2 min per pizza.
De eerste pizza's waren de bodems veel sneller klaar dan de toppings, maar bij nummer 4 ging het al de goede kant op. volgende keer de temperatuur iets lager instellen en het deksel voor het bakken wat vroeger open zetten zodat de grill volop aan het branden is en er voldoende hitte aan de bovenkant van de insert zit.
De smaak was goed, maar de randen hadden wat luchtiger gemogen. Tijdens het bakken kwamen ze wel wat omhoog, maar niet zoals gehoopt.

Om af te sluiten nog een voor en na foto van de laatste pizza. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmMETTOyzOpAUVce7EbnyAFYjPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovbOEVAKQ78GTC2IDaf8ynTG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAmqaozcx8VERgVrP1mg-S3XzJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Jx4QTmsvgDybY4tl4Jy6JhF.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 29 ... 107 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.