Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
proostyves schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:47:
Gisteren ook maar eens een poging ondernomen om zelf pizza te maken.
Heb het recept van Italiëplein gebruikt voor het deeg en de pizza is gebakken in een GMG pellet grill met pizza insert.

De oven heb ik ingesteld zodat de steen +-400°C zou zijn (nog geen IR thermometer, dus heb moeten vertrouwen op de instellingen die opgegeven zijn door de fabrikant).
Het deeg heb ik gemaakt met Pizza Napoletana bloem van Le 5 Stagioni en dit heeft eerst 2 uur in bulk gerezen en dan nog eens 6 uur na het opbollen.
Tijdens het vormen van de bodem merkte ik dat deze vrij elastisch was en moeilijk groot te krijgen. Ik vermoed dat dit meer aan mijn kneedkunsten zal gelegen hebben dan aan het recept.
Het bakken ging zeer snel met de pizza insert en duurde ongeveer 2 min per pizza.
De eerste pizza's waren de bodems veel sneller klaar dan de toppings, maar bij nummer 4 ging het al de goede kant op. volgende keer de temperatuur iets lager instellen en het deksel voor het bakken wat vroeger open zetten zodat de grill volop aan het branden is en er voldoende hitte aan de bovenkant van de insert zit.
De smaak was goed, maar de randen hadden wat luchtiger gemogen. Tijdens het bakken kwamen ze wel wat omhoog, maar niet zoals gehoopt.
Open deur, maar heb je lang genoeg laten voorverwarmen ?
Die steen is ongeveer 1cm dik ? zal zo'n 45 minuten duren voor die heet genoeg is, denk ik
Ik ken de GMG niet ( wel gezien op een Traeger, bij een expositie ) die pizza's zagen er prima uit
( die zal vast meer geoefend hebben al ;) )

Maar mij lijkt met zo'n pelletgrill hetzelfde mogelijk te zijn, als met een Rockbox/Ooni

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 15:03
FreshMaker schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:49:
[...]

Open deur, maar heb je lang genoeg laten voorverwarmen ?
Die steen is ongeveer 1cm dik ? zal zo'n 45 minuten duren voor die heet genoeg is, denk ik
Ik ken de GMG niet ( wel gezien op een Traeger, bij een expositie ) die pizza's zagen er prima uit
( die zal vast meer geoefend hebben al ;) )

Maar mij lijkt met zo'n pelletgrill hetzelfde mogelijk te zijn, als met een Rockbox/Ooni
Heeft ongeveer een uur voorverwarmd waarvan een half uur op temperatuur.
De steen was heet genoeg aangezien de bodem bijna volledig zwart was na een kleine 2 min bij de eerste pizza O-)

De voorbeelden die ik heb gezien gaven ook mooie luchtige pizza's. Zou het er iets mee te maken hebben dat het deeg maar 8 uur op +-23°C heeft gerezen i.p.v. een lange rijs in de koelkast?
Heb op 500g bloem 6g verse gist gebruikt. of toch te weinig/veel gekneed?

• FreshMaker
  • Niet online
De vochtverhouding geeft de luchtigheid
Samen met de CO2 in het deeg, wat door het stomen ;'uitzet' naar bubbles ( heel simplistisch, er zit véél meer achter )

Als ik mijn pizza's niet met de deegroller vernietig :+ worden ze ook luchtig en fluffy
Mijn bodemplaat ( houtoven ) is dan tussen de 400/450C )
Aanbranden gebeurt bij mij eigenlijk alleen aan de randjes, omdat ik ze niet snel genoeg draai :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aewTqNAutuKC8dzL2c-Sna2zFf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9cHe0zXkVBxHec1JETIogEu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het recept van mijn laatste batch ( gemaakt met de pizza-app - links in startpost )

Rijs van 20u in de koelkast, en 5uur in de kamer ( 22c meen ik )

Wat wel kan schelen is het kneden, ik was te laks, want het was een erg plakkerig deeg dit keer, en moest nog wel wat bloem bij tijdens de vorming

• proostyves
De IR thermometer is besteld, dus hoop deze volgende week in huis te hebben zodat ik de temperatuur van de steen kan meten.

Het recept dat ik gebruikt heb gebruikt wel minder water dan het recept van de app dat je hier laat zien.
(300g water op 500g bloem), dus dit zou al wel een verschil kunnen geven.

We blijven gewoon testen tot het goed gaat :9

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Mag ik vragen van welk merk IR-thermometers jullie aanschaffen? Vind die dingetjes vrij prijzig, of zoek ik verkeerd?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:38
Sa.Tan schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:58:
Mag ik vragen van welk merk IR-thermometers jullie aanschaffen? Vind die dingetjes vrij prijzig, of zoek ik verkeerd?
Ik zie dat hij niet meer leverbaar is, maar ik heb deze voor 18 euro gekocht vorig jaar.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Sa.Tan
Daar bij Amazon.de juist al even gekeken; voor een beetje aan te kunnen , liefst 500+ C. schrok ik dus een beetje van de prijzen.
@GermanPivo maar bedankt voor de snelle reactie, die prijsklasse in de buurt van €20 zoek ik het eigenlijk.

• proostyves
Ik heb de meter op deze pagina gekocht. Is van het merk waar ik grill/oven van heb.
Heb hem nog niet binnen, dus kwaliteit moet ik nog afwachten.

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 20:46

Zeeuw

5.6

Vandaag de Roccbox weer gebruikt, laatste keer was met kerstmis.... :X

Recept volgens de pizzabijbel (wilde geen mislukking op moederdag en deeg maken was al even geleden. Vrij droog deeg om mee te werken wat makkelijker is dus het stretchen ging perfect en de smaak was goed.), deeg 24u laten rijpen in de koelkast. Om 12u opbollen en laten rijzen op kamertemperatuur. Om kwart over vijf de Roccbox aan en voor zes uur lag de eerste van 7 pizza's in de oven. :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zogTRaH-uFOyg-XLGdX3yHYTHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfsNecCPWQSekKhc2fMDNJsc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rbpa3If82omZSy8IHKDy50xV05g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrporDdD3Me2zaZjP5PSP9zf.jpg?f=fotoalbum_large

Read the badge, Bitch!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 17:14
Eergisteren pita's gebakken en gisteren pizza's.
Pizza:
We zouden eigenlijk pasta eten dus qua kaas moest ik even improviseren en ik kon geen deeg maken met lange rijs. Deeg dit keer gemaakt met alleen rijs op kamertemperatuur (4uur) en dat was eigenlijk wel prima. Bij het stretchen was het misschien iets te elastisch.
Omdat de wind zo erg opstak aan het eind van de dag heb ik de gasbrander gemonteerd. Ging erg goed moet ik zeggen, aan het eind werd de steen wat heet. Aangezien ik ook geen ir-thermometer heb weet ik niet of het echt zo was, maar de onderkant van de pizza werd wat donker.

Pita:
Voor een griekse avond met souvlaki van de bbq en pitas uit de oven had ik de Ooni weer opgestart. Ook ontzettend leuk om te maken. 6 pita's gebakken en natuurlijk was de laatste weer het beste gelukt. Ach al doende leert men.

Ik heb al weer zin in volgend weekend. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJPNph8cn4az1Hi2HAt12EYFXh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtEVpvTkZ71nuhaKZYXipAuH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgDKBvFwFa9VYSWitwWmuYyTZUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W46F31dxM8t57qWQpocf6OK2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gbz-TRIZR0R-Ag7aCDs1Xvxt3Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BZfDXvy0BkPl9RlboWm9YRc.jpg?f=fotoalbum_large

Always look on the bright side of life.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 21:30
Na alle verhalen hier te lezen en al vaak pizza bakken in de oven, heb ik een Ooni Fyra besteld.... nog even wachten tot juni voor hij binnen komt, maar kan niet wachten. Van de week maar weer even oefenen met deeg maken 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Als je zoekt op GM 550, dan vind je er genoeg bij de Chinese webshops. Ik was nog geen €15,- kwijt een jaar geleden, maar de prijzen lijken wel enorm gestegen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Phony schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Ik was nog geen €15,- kwijt een jaar geleden, maar de prijzen lijken wel enorm gestegen.
Idd. Ooit deze gekocht, aanbieding bij BG, zoiets van een 15 euro.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7854/32094178297_9a3a0f247c_z.jpg

Maar anno nu zijn ze ineens een stuk duurder. :-( (of niet leverbaar)

ehtweak in "[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3"

Mooie Plaatjes   

• Sa.Tan
@Phony , @ehtweak ,Thanks!, bij deze website(s) had ik nog niet gekeken en inderdaad meer dan 15 euro, maar veel meer in de buurt van de prijs die ik heb gesteld en hogere maximum temperaturen. Gelijk eentje besteld en nu maar weken wachten.
Niet zo erg, ik ben bezig van binnen het pizzabakken in de oven naar het tuin gebeuren (BBQ) te proberen. Ben nu bezig een Pizzaring zelf te maken en de verdere benodigdheden bij elkaar te verzamelen, ook steeds wachten op spulletjes.
En dan uitproberen, mijn gewone oven gaat max 250 graden en wat ik hier zo lees gaat dat buiten op de BBQ wel enorm omhoog. We zullen het zien. :9

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sa.Tan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:40:
...
En dan uitproberen, mijn gewone oven gaat max 250 graden en wat ik hier zo lees gaat dat buiten op de BBQ wel enorm omhoog. We zullen het zien. :9
In een gewone oven lukt het mij ook prima overigens.

Ik heb er zo'n pizza steel plaat ingelegd.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4851/45658366884_5f6e61ea6d_z.jpg

En ruim vantevoren zet ik de oven aan op maximaal (idd 250 graden) met daarbij de bovengril, en die stookt die stalen plaat nog flink wat heter.
Vlak voordat ik de pizza er in schuif, op de pizza steel plaat, zet ik de bovengril uit (anders zou de bovenzijde van de pizza snel verbranden). En dan zie gelijk het effect van die enorm hete pizza steel plaat; de onderzijde van het pizzadeeg wordt mooi krokant en rijst binnen een paar minuten.

Over het tuingebeuren heb ik ook zitten nadenken. Nu, in de 'aangename' tijden, is dat wel leuk. Maar in de winter, of bij regen en storm? Mwah; dan niet echt praktisch. :N

Mooie Plaatjes   

• Sa.Tan
@ehtweak Ik (wij) doen het iets simpeler, geen bovengrill, maar prima resultaten en met dit weer, nu en afgelopen jaar lokt de pizza op de BBQ.
Het meer echte werk Kolen en hout moet toch meer smaak afgeven (hoop ik) en de beleving!
Maar dit wordt de eerste keer.
Winter, regen en storm? Schakel met gezwinde snelheid weer over naar binnen. Maar met deze temps? Heerlijk buiten genieten en voor ons leren en lekker eten en genieten.
Dat met die stalen plaat hou ik wel even in de gaten of dit ook wat voor ons is. :9

[ Voor 8% gewijzigd door Sa.Tan op 11-05-2020 15:33 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FreshMaker schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:58:
[...]

<bloos>
Ik moet toegeven dat ik me daar allemaal niet meer aan hou

Ik maak het deeg, laat het zo'n 20/24u in de koeling staan, en verdeel het in porties van 250gr
Ik maak er bolletjes van, zo goed als mogelijk ( buitenste delen naar binnen vouwen )
Dan gaan ze in een kunststof bak, met wat bloem en olie afgedekt met cellofaan
Na een uur of 3 / 4 zijn het vierkanten geworden, en steek ik ze uit, in 9 van de 10 gevallen is het dan geen 'bol' meer ( maar dat was met de officiële opbol methodes die ik deed ook niet )
op de filmpjes zien de bollen er vrijwel hetzelfde uit als de mijne

Gemakzuchtig plet ik ze met een deegroller, en laat ze dan nog een paar minuten ( 5 a 10 ) liggen
Er komt weer wat 'rijs' in, en ga dan beleggen.
Zou je voor picture perfect gaan, snap ik het wel, maar (gelukkig) mijn familie/gasten willen een pizza, en dat het uit een 'speciaal' apparaat komt ( voorheen een steen / Bestron en nu de kamado / houtstook-pizzaoven ) vinden ze al een beleving, en de smaak heeft er al verschillende doen overtuigen om geen prefab-pizza's meer te kopen.

Een collega van mij is zelf al aan het oriënteren op een eigen houtoven :+
( hem aangegeven dat 80x80 in deze modellen al genoeg zou zijn voor thuisgebruik ;) )
Ik vermoed dat hij eerder naar een pizzaparty/maximus zal gaan kijken, of de Ooni-Pro.

@Boudewijn
Je geeft aan te zweren bij bakkerspercentages, maar doet het net verkeerd om ;)
Bloem is in de bakkerij altijd de 100%
Daarop bereken je de andere ingredienten

( toevallig is dus de 2e kolom hier de juiste weergave ;) ) omdat je daar 1000gr als 100% aanpakt

https://www.broodoven.com...ikelen/bakkerspercentages
https://nl.qwe.wiki/wiki/Baker_percentage

Verder goed geschreven, zal het in de OP zetten
Grappig de meeste recepten die ik zie hanteren het water als 100%-norm. In bijvoorbeeld (https://modernistcuisine.com/2013/01/how-to-scale-a-recipe/) zie ik nergens iets staan over dat je het bloem dient te nemen, en ik zie vaker italiaanse recepten met het water op 100% of juist op 1000gr. Maar idd je hydratatie uitrekenen is makkelijker als je je water niet als 100% neemt.

Hmm toch wellicht even aanpassen, thanks! Edit: aangepast.

• FreshMaker
  • Niet online
Volgens mij ligt hij momenteel ook bij Action, alleen even kijken tot hoe 'hoog' het kan meten
Sommige gaan maar tot 300C
Veel meer heb je niet nodig, maar als je tot 700C kan, heb je ook die laatste 50C er bij ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een voltcraft bij Conrad gekocht. Prima ding, kan ook negatief meten... voor de diepvries is dat handig.

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 20:46

Zeeuw

5.6

[YouTube: I Hacked My Oven To Make Professional Pizza at Home]

Voor wie met z'n pizzasteel wil experimenteren...

Read the badge, Bitch!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 12:51

xon

Laat ik eens wat ervaringen en bevindingen van mij afschrijven :-)

Ooni Koda

Sinds een week of drie ben ik in het bezit van de Koda. Dit nadat ik een pallet aan pizzastenen heb misbruikt en de Pizzasteel het plankje van mijn keukenkastje liet ontwrichten (dat ding is ZWAAR). Toch, nooit tevreden omdat mijn oven gewoon niet boven de 300 graden uitkomt hoe goed ie ook is. Kortom, de volgende aankoop moest een Koda zijn. Ondanks 100 filmpjes te hebben gekeken en gewaarschuwd te zijn geweest heb ik twee keer mijn vingers verbrand, stond 3 keer mijn pizza in de hens en deed het een beetje pijn om een pluk kaas op de mooie schone pizzasteen te zien vallen.

Nu, zo'n 6 pizza's verder kan ik zeggen dat het ECHT een aanwinst is zolang je je aan de regels houdt en je niet van plan bent een (afhaal) restaurant te beginnen. Na zo'n 15 a 20 minuten is de steen (as advertised) echt 400 graden. Op dat moment draai ik de gastoevoer ruim een kwart terug en kan de pizza erin. Dit zorgt ervoor dat de bodem net even langer de tijd krijgt om die 'geinige zwarte puntjes' te krijgen en goed gaar te worden. Ik draai elke 25 seconden een kwartslag (+ nog wat extra) en na ruim een minuut is dit het resultaat (inclusief insta filter natuurlijk) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/955lfaGFyz0-16LUe9hlYkA_1bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbqnOlC58jH8ZANma7Acshbo.jpg?f=fotoalbum_large

Na pizza avontuur + ontplofte keuken rag ik de steen even schoon met DIT ding omdat DIT ding nou eenmaal niet in mijn oventje past. Half uurtje afkoelen en (handige) Ooni hoes eromheen en in de schuur...TOP!

Deeg

Het deeg blijft voor mij een soort geheime niet te kraken formule. Ik heb nu al heel wat bollen gemaakt de afgelopen tien jaar maar het is eigenlijk nooit precies hetzelfde. Natuurlijk volg ik het basisrecept (in de OONI app zit overigens ook een handige meettool) maar het deeg pakt NET weer even anders uit. Dan is het weer te dun en zie je tijdens het rekken je keukenblad langzaam zichtbaar worden door de pizza heen en dan stretchend het weer niet goed genoeg, dan is het weer te nat en dan weer te droog. Afgelopen keer heb ik voor het eerste keer een pizza krat gebruikt en daarvan kreeg ik toch weer de indruk dan het toch wel erg uitdroogde (en ja ik had er een deksel opzitten). Dit lijkt mij ook logisch omdat er niet iets van afsluitrubbers tussen zitten.

Ondanks het deeg er altijd wel anders uitziet en reageert is het leuke dat de hitte van de oven een hoop compenseert! Eigenlijk ziet en smaakt het in grote lijnen gewoon ongeveer gelijk, hoe dramatisch het ook lijkt te zijn voordat het de oven in gaat. Je zal hier vast een spreekwoord voor hebben maar het komt in ieder geval altijd wel goed :-)

Als laatste nog even een goede tip. Ik dacht dat niets boven mijn (koude) stenen werkblad ging tot ik DEZE bestelde in China. Het is in principe gewoon een siliconenmat maar de afgebeelde ronde (meet) vorm moedigt toch echt aan om je pizza zo rond mogelijk te maken. Daarbij een handig meetinstrument voor als je wat overmoedig wordt. Om een slechte avond + schelden te voorkomen gebruik in een mengsel van bloem+maismeel op de mat + schep om de boel van keuken naar oven te krijgen. Dit gaat (bijna) altijd goed.

Misschien geen nieuwe info maar wellicht heb ik weer wat mensen op ideeën gebracht :) . Mocht je twijfelen voor het aanschaffen van zo'n oven...don't! En vakantiegeld komt eraan en je kan toch niet weg dus ach >:)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooie post @xon
Die plastic mat, is dat een beetje kwaliteit of is het flimsy?

• xon

xon

Boudewijn schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:36:
Mooie post @xon
Die plastic mat, is dat een beetje kwaliteit of is het flimsy?
Nee echt goed spul. Ik heb hem al een jaar of twee dus weet niet hoe het met deze sneller/versie is maar ach..five it a try :)

• streamnl
  • Niet online
Gisterochtend deeg en saus gemaakt. Wederom, de simpele variant.
Ik was na mijn werk boven aan het klussen en rond 18:45 hoorde ik vanuit beneden:" Jij ging toch pizza maken"? Helemaal de tijd vergeten.

Enkele tips van jullie aangehouden (niet te veel erop) zodat hij niet weer te nat wordt.
Ook heb ik nu wél salami (met 3 sterren uiteraard) ipv cerverlaat en ik had "echte pizza kaas" gekocht.

Ik denk dat ik de deeg eerder uit de koelkast moet halen want de kaas was te ver aan het verkleuren maar mijn deegrand was nog niet hard.

Ook al was de deeg niet helemaal zoals ik hem zou willen, hij smaakte nog steeds erg lekker.

Pizza-salami.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QufqJf5Fo0W_atoPRf08dXZyPQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NaFnBzjth0vKUS6ch8rl9TZ.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

• ducmanducman
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 14:03
Ik ben van plan een oven aan te schaffen om wat pizza's te bakken.
Mijn thuisoven haalt maar 250°....

Ik twijfel nog tussen de Ooni Koda (16) of de Roccbox.
Of heeft er iemand een betere in gebruik?

Alle tips welkom.

Mercie

• -Jaap-io
ducmanducman schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:30:

Alle tips welkom.

Mercie
In mijn zoektocht was ik deze tegen gekomen:
https://countertoppizzaov...ne-is-a-better-pizza-oven

En op YouTube
YouTube: Do You Need a $700 Portable Pizza Oven? - The Kitchen Gadget Test Show

De meeste kiezen toch de Ooni boven de roccbox. Ik heb echter met beide zelf nog geen ervaring

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:57
xon schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:56:
Laat ik eens wat ervaringen en bevindingen van mij afschrijven :-)

Ooni Koda

Sinds een week of drie ben ik in het bezit van de Koda. Dit nadat ik een pallet aan pizzastenen heb misbruikt en de Pizzasteel het plankje van mijn keukenkastje liet ontwrichten (dat ding is ZWAAR). Toch, nooit tevreden omdat mijn oven gewoon niet boven de 300 graden uitkomt hoe goed ie ook is. Kortom, de volgende aankoop moest een Koda zijn. Ondanks 100 filmpjes te hebben gekeken en gewaarschuwd te zijn geweest heb ik twee keer mijn vingers verbrand, stond 3 keer mijn pizza in de hens en deed het een beetje pijn om een pluk kaas op de mooie schone pizzasteen te zien vallen.

Nu, zo'n 6 pizza's verder kan ik zeggen dat het ECHT een aanwinst is zolang je je aan de regels houdt en je niet van plan bent een (afhaal) restaurant te beginnen. Na zo'n 15 a 20 minuten is de steen (as advertised) echt 400 graden. Op dat moment draai ik de gastoevoer ruim een kwart terug en kan de pizza erin. Dit zorgt ervoor dat de bodem net even langer de tijd krijgt om die 'geinige zwarte puntjes' te krijgen en goed gaar te worden. Ik draai elke 25 seconden een kwartslag (+ nog wat extra) en na ruim een minuut is dit het resultaat (inclusief insta filter natuurlijk) :

[Afbeelding]

Na pizza avontuur + ontplofte keuken rag ik de steen even schoon met DIT ding omdat DIT ding nou eenmaal niet in mijn oventje past. Half uurtje afkoelen en (handige) Ooni hoes eromheen en in de schuur...TOP!

Deeg

Het deeg blijft voor mij een soort geheime niet te kraken formule. Ik heb nu al heel wat bollen gemaakt de afgelopen tien jaar maar het is eigenlijk nooit precies hetzelfde. Natuurlijk volg ik het basisrecept (in de OONI app zit overigens ook een handige meettool) maar het deeg pakt NET weer even anders uit. Dan is het weer te dun en zie je tijdens het rekken je keukenblad langzaam zichtbaar worden door de pizza heen en dan stretchend het weer niet goed genoeg, dan is het weer te nat en dan weer te droog. Afgelopen keer heb ik voor het eerste keer een pizza krat gebruikt en daarvan kreeg ik toch weer de indruk dan het toch wel erg uitdroogde (en ja ik had er een deksel opzitten). Dit lijkt mij ook logisch omdat er niet iets van afsluitrubbers tussen zitten.

Ondanks het deeg er altijd wel anders uitziet en reageert is het leuke dat de hitte van de oven een hoop compenseert! Eigenlijk ziet en smaakt het in grote lijnen gewoon ongeveer gelijk, hoe dramatisch het ook lijkt te zijn voordat het de oven in gaat. Je zal hier vast een spreekwoord voor hebben maar het komt in ieder geval altijd wel goed :-)

Als laatste nog even een goede tip. Ik dacht dat niets boven mijn (koude) stenen werkblad ging tot ik DEZE bestelde in China. Het is in principe gewoon een siliconenmat maar de afgebeelde ronde (meet) vorm moedigt toch echt aan om je pizza zo rond mogelijk te maken. Daarbij een handig meetinstrument voor als je wat overmoedig wordt. Om een slechte avond + schelden te voorkomen gebruik in een mengsel van bloem+maismeel op de mat + schep om de boel van keuken naar oven te krijgen. Dit gaat (bijna) altijd goed.

Misschien geen nieuwe info maar wellicht heb ik weer wat mensen op ideeën gebracht :) . Mocht je twijfelen voor het aanschaffen van zo'n oven...don't! En vakantiegeld komt eraan en je kan toch niet weg dus ach >:)
Ik heb ook een koda gekocht, en ik ben het helemaal met je eens. Ook je ervaringen met het deeg herken ik, ik vind het lasting om een goed resultaat te reproduceren :) wat ik wel heb gemerkt is dat een recept met minder water (zoals bijv van de pizzabijbel met 54% water) bij mij een goed resultaat geeft. Het verwerkt makkelijk en je overkneedt het niet zo snel denk ik. Maar bij het bakken merk je wel dat het wat droger wordt.

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-11 17:50

Alle tips welkom.

Mercie
Ik heb nog een Uuni die me destijds ongeveer €270 kostte en die voldoet goed. Heb m wel van pellets naar gas omgebouwd met een andere module omdat dat ding pellets vrat bij het leven.
De Koda ziet er goed uit maar dat geldt ook voor de Roccbox. Kijk ook eens op youtube naar gebruikerservaringen en laat daarna je gevoel spreken. Ik zie dat de Roccbox al flink in prijs gedaald is.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Gisteren eerste keer from scratch pizza maken. Deeg 2 uur laten rijzen, in bollen verdeeld en nog 6 uur laten rijzen. Alles op kamertemperatuur.

Deeg was iets te elastisch, gelezen dat ik dan waarschijnlijk nog wat te weinig gekneed heb. Daarom de deegroller erbij gepakt, kreeg ik ze nog enigszins op de goede grootte. Deeg was iig wel luchtig zat :) Had vier bollen gemaakt en eentje ingevroren. Benieuwd hoe die er volgende week uit komt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM8uMGqFXpvru0nVriHsmNuhpTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOMS1rIVS6MNEzj8MNkQg0oZ.jpg?f=fotoalbum_large

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Paitor schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:50:
Gisteren eerste keer from scratch pizza maken. Deeg 2 uur laten rijzen, in bollen verdeeld en nog 6 uur laten rijzen. Alles op kamertemperatuur.

Deeg was iets te elastisch, gelezen dat ik dan waarschijnlijk nog wat te weinig gekneed heb. Daarom de deegroller erbij gepakt, kreeg ik ze nog enigszins op de goede grootte. Deeg was iig wel luchtig zat :) Had vier bollen gemaakt en eentje ingevroren. Benieuwd hoe die er volgende week uit komt!

[Afbeelding]
Te elastisch kan ook komen door teveel gluten, dus te lang kneden :) . Niet slecht voor een eerste pizza.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-11 21:10

bbblije

Riiiiight

Wij hebben hier thuis van de week het pizza virus ook te pakken gekregen. Al dat binnen zitten maakt dat ik sochtends al bezig ga met wat we savonds eten. Zo kwam ik op YouTube terrecht bij Alex. En zo weer bij verschillende, vooral Nopolitaanse, pizza deeg recepten. Uiteindelijk de filmpjes van Pieter (Städler) die me bij het volgende resultaat brachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwmKfa2dsYEmrhfSWx43QE1NYkY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmxPm6owwXBt1nqByL9Madjf.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCTW8KjPdvNVdC8bVOtQrWhKBlk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kvdRSGXeCXkj7uh9DpFOoYb.jpg?f=fotoalbum_small

Oven op 260 graden, pizza steen 45 min voorverwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ2sxYyHPdkUaefBXX1oLIU_sMA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEOWXIoeo9LFgeDPNFsWcFcX.jpg?f=fotoalbum_small

Nu was vorige week de Ooni Koda in de aanbieding bij de Makro. Deze aanbieding helaas gemist te hebben toch geïnformeerd, en nog op de kop weten te tikken! Onze bevindingen zal ik hier posten!

• apNia
  • Laatst online: 20-11 19:28

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Nice @bbblije ! Ziet er netjes uit!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier vandaag tijdens het pizza bakken het risico gelopen op een inval van het anti pizza Hawaii front (op speciaal verzoek) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSJB_vRpV7NnkEVqI5tz-K7JSiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTHwHrrqXFjNPiDZh4y2N27w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lC7Kh9--chTn4eGPdMa7ibAni8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8wyylFcRXd93jUKFKffSAMS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqrRFHcAo0-n1g6HlFZq6xEWguI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVwYksE5vAIOdzopKXFXwp0J.jpg?f=fotoalbum_large

• Gumball
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:33:
Hier vandaag tijdens het pizza bakken het risico gelopen op een inval van het anti pizza Hawaii front (op speciaal verzoek) :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik wil je wel een duimpje geven maar ik ben bang dat ik dan word aangehouden door de pizzapolitie wegens verspreiding van illegale pizzaporno.

Edit: fuckit, je krijgt het duimpje want ze zien er echt fantastisch uit _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Gumball op 17-05-2020 21:21 ]

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-11 15:48

emzed

*

Devil schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:49:
Gisteren ook weer heerlijk pizza gemaakt tussen de buien door. Dit is nu de 5e keer met de houtoven en ze worden nog steeds elke keer beter!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gelukt! Weet je zo wat je vochtpercentage was voor dit deeg? En ook een nachtje in de koelkast gehad?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Devil schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:49:
Gisteren ook weer heerlijk pizza gemaakt tussen de buien door. Dit is nu de 5e keer met de houtoven en ze worden nog steeds elke keer beter!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Waar heb je dat 'schot' vandaan om je vuurtje een beetje compact te houden? Dat kan ik ook wel gebruiken :Y

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

emzed schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:35:
[...]

Mooi gelukt! Weet je zo wat je vochtpercentage was voor dit deeg? En ook een nachtje in de koelkast gehad?
Nee, mijn vrouw maakt het deeg, ik manage het vuur :+ Het deeg heeft 4 uur gerezen buiten de koelkast. Recept is op basis van een app waarbij we altijd minder zout instellen.
eamelink schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:00:
[...]

Mooi! Waar heb je dat 'schot' vandaan om je vuurtje een beetje compact te houden? Dat kan ik ook wel gebruiken :Y
Die kwam bij de oven. Is op zich gewoon een gebogen stuk staal met wat gaten er in, dus zou relatief simpel zelf te maken moeten zijn.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Vandaag onze eerste ervaring met de Ooni Koda. Heel erg wennen! Oppervlakte is compact, er past een 30 cm pizza in, maar dan verbrand hij bij het leven. Sowieso is mijn ervaring dat je niet kunt weglopen. Erbij blijven, en blijven draaien! Ook om die reden ben ik de pizza's toch kleiner gaan maken. Handzamer en makkelijker te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eo44M1wiAXR5EYxdmQYL72Rhgs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fr79fwFiJsf9iUjSmxcZIKrK.jpg?f=fotoalbum_medium

Het deeg is in een dag gemaakt, vandaar iets meer gist. 4 uur in de kom, daarna nog 2 uur als pizza bollen laten rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Pkr6tPnH2YqxS6mhVjGWPIhqSM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYU0mkAWUb6L7Gtdcu6n7RqH.jpg?f=fotoalbum_medium

Ooni geeft zelf al aan dat je pizza in een voorverwarmde oven in 1 min klaar is. Dit is zeker het geval! Ik moest blijven draaien om hem niet te laten aanbranden. Na de eerste 2 pizza's heb ik het vuur ook wat lager gezet, al had ik de indruk dat dit weinig verschil maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSmdui2SlwborNkKXGafsr92dYA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnEe0mEmZKrrLW8Rf7vKeZDa.jpg?f=fotoalbum_medium

De plaat zoals ik ook bij mijn pizza steen in de oven ervaar verkleurt. De "bench flour" verbrand en blijft iets achter op de plaat. Enige technische nadeel aan de oven vind ik de gas aansluiting. Hier is als het geheel op tafel staat moeilijk bij te komen. Het is dus aan te raden eerst je koppelingen op orde te maken voordat je de pizzasteen in de oven legt. Al met al, zeer tevreden! Heerlijke pizza's met die echte pizza oven smaak! Goede ervaring!

• ik222
  • Niet online
Mooi resultaat hoor, lekker luchtige randen :)

Temperatuur bij zo'n Ooni moet je een beetje gevoel mee krijgen, want inderdaad je kunt hem ook te heet laten worden en dan is de bodem meteen zwart.

Verwijderd

-Jaap-io schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:59:
[...]

In mijn zoektocht was ik deze tegen gekomen:
https://countertoppizzaov...ne-is-a-better-pizza-oven

En op YouTube
YouTube: Do You Need a $700 Portable Pizza Oven? - The Kitchen Gadget Test Show

De meeste kiezen toch de Ooni boven de roccbox. Ik heb echter met beide zelf nog geen ervaring
Die review linkt naar een vergelijking met de pro die veel beter zou zijn, alleen komt dat nergens tot uiting. Hij is groter en dat is het. Ziet er een beetje gesponsord uit zo.

De roccbox is top, maar duur inderdaad. Denk dat je met beide merken hele goede pizza's kunt maken.
Hier morgen weer een ronde! Truffelsalami is favoriet, verder nog een soort Taco die ik maak met kipgehakt en een flammkuchen achtige pizza met witte saus en spekjes.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11 19:07
Wij hebben de G3 Ferrari pizzaoven en die maakt prima pizza's. Toch lijkt me zo'n Ooni Koda ook een fijn apparaat. Is die echt een stap beter of zijn de pizza's die je bakt redelijk gelijkwaardig?

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:20
ik222 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een recept (zonder ananas :P)

• GermanPivo
Civic09 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:16:
Wij hebben de G3 Ferrari pizzaoven en die maakt prima pizza's. Toch lijkt me zo'n Ooni Koda ook een fijn apparaat. Is die echt een stap beter of zijn de pizza's die je bakt redelijk gelijkwaardig?
Die vraag is wel vaker langsgekomen hier ;)
GermanPivo in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" en de berichten daaronder.

• apNia

apNia

bbblije schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:19:
Vandaag onze eerste ervaring met de Ooni Koda. Heel erg wennen! Oppervlakte is compact, er past een 30 cm pizza in, maar dan verbrand hij bij het leven. Sowieso is mijn ervaring dat je niet kunt weglopen. Erbij blijven, en blijven draaien! Ook om die reden ben ik de pizza's toch kleiner gaan maken. Handzamer en makkelijker te draaien.
Ja dat is wel echt jammer van de Koda. Ik heb bijvoorbeeld zo'n draaischep gekocht, maar hij is NET te klein om daarmee te draaien; je zit gelijk tegen de zijkanten aan. Weglopen is inderdaad geen optie. Ik sta normaal gesproken constant te turen, ik kijk tot de randen het dichtst bij de vlam stopt met puffen, dan haal ik 'm eruit en check ik voor spotting. Als je spotting krijgt is 't het moment om te draaien, dus dan haal ik hem eruit en draai ik 'm een kwartslag of een vijfde oid.

Ik zie dat jouw bodem ook niet mooi donker wordt. Wat ik nu doe is als de randen goed zijn, de oven op z'n allerlaagste stand zetten, en de pizza zo ver voorin als mogelijk leggen. Dan bakt de bodem door op de hitte van de steen, zonder dat de randen al te hard aangepakt worden. Daarmee krijg je imo de beste pizza.

Verder zien ze er echt prachtig uit, nice work ♥
Enige technische nadeel aan de oven vind ik de gas aansluiting. Hier is als het geheel op tafel staat moeilijk bij te komen. Het is dus aan te raden eerst je koppelingen op orde te maken voordat je de pizzasteen in de oven legt.
Kan je dit iets meer uitleggen? Ik snap het probleem niet helemaal geloof ik :)

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:20
Ooni zou een oven moeten maken waarin de pizzasteen automatisch draait.

• apNia

apNia

Automatisch draaien zou je spring verknallen, omdat je gelijk een blast hitte krijgt, welke relatief snel alweer verdwijnt.

• xon

xon

apNia schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Ja dat is wel echt jammer van de Koda. Ik heb bijvoorbeeld zo'n draaischep gekocht, maar hij is NET te klein om daarmee te draaien; je zit gelijk tegen de zijkanten aan. Weglopen is inderdaad geen optie. Ik sta normaal gesproken constant te turen, ik kijk tot de randen het dichtst bij de vlam stopt met puffen, dan haal ik 'm eruit en check ik voor spotting. Als je spotting krijgt is 't het moment om te draaien, dus dan haal ik hem eruit en draai ik 'm een kwartslag of een vijfde oid.

Ik zie dat jouw bodem ook niet mooi donker wordt. Wat ik nu doe is als de randen goed zijn, de oven op z'n allerlaagste stand zetten, en de pizza zo ver voorin als mogelijk leggen. Dan bakt de bodem door op de hitte van de steen, zonder dat de randen al te hard aangepakt worden. Daarmee krijg je imo de beste pizza.

Verder zien ze er echt prachtig uit, nice work ♥

[...]

Even reageren op twee reacties tegelijk :-)

@bbblije Je ervaring en reactie is volllledig normaal :) en na een pizza of 4 a 5 snap jij de Koda en heeft de Koda ook wat meer compassie met jou ;). Check mijn post op de vorige pagina nog even, het is inderdaad zo dat weglopen er niet bij is en om de +/- 20 seconden draai je hem een kwartslag. En nog steeds heb ik nog wel eens een rauw iets te donker randje aan mijn pizza. Ik zet hem overigens eerst een kwartier a 20min op de hoogste stand en draai hem dan een goede kwartslag terug. Vergeet alleen niet dat het weer buiten (vooral wind) ook een hoop uitmaakt. Soms heb ik echt 20 minuten opwarmtijd nodig met de wind er vol in en soms is een kwartier al genoeg om hem op +/- 400 graden te krijgen.

Het verbranden van de Bench flour daar had ik bij de eerste pizza's ook veel last van omdat ik eigenlijk alleen maar het maismeel gebruikte en veel teveel. Ik gebruik nu een mix van wat bloem + maismeel en veel en veel minder (in het begin neem je het zekere voor het onzekere) en dat werkt echt prima. Wat er overblijft op de steen poets ik weg met de pizza borstel (linkje ook in mijn post). Mocht je overigens weer een mooie schone steen willen....even omdraaien en na een paar pizza beurten weer terugdraaien. De onderkant is door de hitte weer helemaal schoongebakken.

Voor wat betreft het draaien, je hebt natuurlijk dit ding van Ooni zelf maar dit kan je natuurlijk ook gewoon met een normale peel doen + je vingers! Zolang je de steen niet aanraakt gaat dit prima.

Het automatisch laten ronddraaien daar zijn een aantal freaks al een tijdje mee bezig en met resultaat!. Kijk hier offfff hierrrrr (insta)

Voor je opmerking over de gasaansluiting volg ik je ook niet helemaal? Ik heb een gasfles voor mijn Weber BBQ en heb daar een duo koppeling opgezet en er 'ligt' nu ook een slang klaar die ik op de Koda 'klik' met een snelkoppeling. Dit doe je uiteraard nadat je hem helemaal klaar (en stevig) hebt neergezet.

[ Voor 7% gewijzigd door xon op 22-05-2020 10:14 ]

• apNia

apNia

xon schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:09:
[...]
Het automatisch laten ronddraaien daar zijn een aantal freaks al een tijdje mee bezig en met resultaat!. Kijk hier offfff hier https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link
Wellp I stand corrected. Dat ziet er echt fucking nice uit. De steen wordt natuurlijk ook beter verwarmd op die manier, daar had ik geen rekening mee gehouden :D

[ Voor 9% gewijzigd door apNia op 22-05-2020 10:14 ]

• ik222
  • Niet online
Ruudox schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:24:
[...]

Heb je een recept (zonder ananas :P)
Mijn recept voor het deeg is na veel experimenteren het volgende. Maar daarbij heb ik dan steeds ook dezelfde pizzabloem van een lokale molen. Als je andere bloem hebt kan met name de hoeveelheid water zomaar iets afwijken, dat moet je een beetje aanvoelen.

750 gram bloem
475 gram koud water
16 gram zout
1,8 gram instant gist

Dit kneedt ik en laat ik dan eerst 2 uur op de aanrecht rijzen (uiteraard in een afgesloten deegkrat).

Vervolgens verdeel ik het deeg in 5 stuken van ongeveer 245 gram, die bol ik op en laat ik dan minimaal 24 uur in de deegkrat in de koelkast verder rijzen. Dat kan overigens ook prima 48 uur zijn, het resultaat wordt daar wat mij betreft niet beter of slechter van, gewoon net hoe het toevallig uitkomt. Ongeveer 2 uur voor het bakken haal ik het deeg uit de koelkast om op kamertemperatuur te laten komen.

Als laatst rol ik het deeg met een deegroller uit tot pizza's van ongeveer 32cm op het aanrecht of in de zomer buiten op een trespa plaat. Vervolgens beleg ik ze en schep ik ze met een geperforeerde pizzaschep op (dan heb je nauwelijks tot geen verbrande bloem in je oven) en bak ik ze ongeveer 1,5 a 2 minuten in de Ooni.

• xon

xon

apNia schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Wellp I stand corrected. Dat ziet er echt fucking nice uit. De steen wordt natuurlijk ook beter verwarmd op die manier, daar had ik geen rekening mee gehouden :D
En dan past een pizza topic toch ineens heel goed op tweakers haha. Het is onwijs leuk om daarmee te experimenteren natuurlijk maar dat rauwe randje is toch ook wel leuk! Plus, ik wil dat ding gewoon na gebruik in de tas doen, inklappen en in de schuur gooien zonder dat daar een berg snoeren onder hangt. ;)

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Alle tips welkom.

Mercie
Ik ben zelf erg tevreden met mijn G3 ferrari. past in een keukenlade, en is electrisch, dus binnen te gebruiken. Waarschijnlijk vloeken in de pizza-kerk, een apparaat met een stekker, maar ik ben ook prima tevreden met wat er mee te fabriceren valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub5pt3fcqYFqDTpqDMmGsB88wZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxvVcQjM4XQaGUsXNdUMQC8v.jpg?f=fotoalbum_large

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:20
xon schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Even reageren op twee reacties tegelijk :-)

@bbblije Je ervaring en reactie is volllledig normaal :) en na een pizza of 4 a 5 snap jij de Koda en heeft de Koda ook wat meer compassie met jou ;). Check mijn post op de vorige pagina nog even, het is inderdaad zo dat weglopen er niet bij is en om de +/- 20 seconden draai je hem een kwartslag. En nog steeds heb ik nog wel eens een rauw iets te donker randje aan mijn pizza. Ik zet hem overigens eerst een kwartier a 20min op de hoogste stand en draai hem dan een goede kwartslag terug. Vergeet alleen niet dat het weer buiten (vooral wind) ook een hoop uitmaakt. Soms heb ik echt 20 minuten opwarmtijd nodig met de wind er vol in en soms is een kwartier al genoeg om hem op +/- 400 graden te krijgen.

Het verbranden van de Bench flour daar had ik bij de eerste pizza's ook veel last van omdat ik eigenlijk alleen maar het maismeel gebruikte en veel teveel. Ik gebruik nu een mix van wat bloem + maismeel en veel en veel minder (in het begin neem je het zekere voor het onzekere) en dat werkt echt prima. Wat er overblijft op de steen poets ik weg met de pizza borstel (linkje ook in mijn post). Mocht je overigens weer een mooie schone steen willen....even omdraaien en na een paar pizza beurten weer terugdraaien. De onderkant is door de hitte weer helemaal schoongebakken.

Voor wat betreft het draaien, je hebt natuurlijk dit ding van Ooni zelf maar dit kan je natuurlijk ook gewoon met een normale peel doen + je vingers! Zolang je de steen niet aanraakt gaat dit prima.

Het automatisch laten ronddraaien daar zijn een aantal freaks al een tijdje mee bezig en met resultaat!. Kijk hier offfff hierrrrr (insta)

Voor je opmerking over de gasaansluiting volg ik je ook niet helemaal? Ik heb een gasfles voor mijn Weber BBQ en heb daar een duo koppeling opgezet en er 'ligt' nu ook een slang klaar die ik op de Koda 'klik' met een snelkoppeling. Dit doe je uiteraard nadat je hem helemaal klaar (en stevig) hebt neergezet.
Gaaf en bedankt voor het delen. Ik had nog niet gezien dat men al bezig was met de automatisch draaiende pizzasteen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik haal hem er gewoon op een schieter uit, draai hem 1/3 of 1/4 slag en schuif hem terug erin. Allemaal niet te moeilijk doen, dan kun je ook meteen goed beoordelen hoe de pizza gebakken is.
Polenta of griesmeel gebruiken werkt ook prima.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

apNia schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:41:

[...]

Als de Koda op zijn pootje staat, kom je er niet onder met 2 steeksleutels om je gas koppelingen vast te draaien.

• apNia

apNia

bbblije schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Als de Koda op zijn pootje staat, kom je er niet onder met 2 steeksleutels om je gas koppelingen vast te draaien.
Bij mij zit de slang vast aan de Koda maar koppel ik hem aan de gasfles. Misschien is dat minder irritant in het vervolg?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

apNia schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Bij mij zit de slang vast aan de Koda maar koppel ik hem aan de gasfles. Misschien is dat minder irritant in het vervolg?
Zo doe ik dat met mijn Uuni3 ook. De koppeling tussen slang en uuni maak ik eigenlijk nooit los.

• Martinussss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-11 16:50
Vraagje: het is wel duidelijk welk hout ik wil hebben voor mijn (Ooni) oven: goede kwaliteit ovengedroogd Essen, of evt beuken of eiken.

De vraag is waar halen jullie dit? De meeste online aanbieders verkopen met pallets tegelijk. Ik heb bij de Gamma wel een zak met gemixt ovengedroogd essen/eiken/beuken maar hier lijkt veel roet vandaan te komen dus ik twijfel over de kwaliteit.

Iemand suggesties waar je (al dan niet online) kleinere hoeveelheden goed hout kunt kopen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zoek je pellets of echt stukken hout?

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:57
Ik heb goeie ervaringen met het deeg recept van de pizzabijbel. Dit gaat uit van 54% water. Dit is een deeg wat heel makkelijk te kneden en te hanteren is, maar het is wat droog als het gebakken is. Nu heb ik al een paar keer een deeg gemaakt met zo’n 60% water maar dat was de ene keer te elastisch - ondanks dat ik maar zo’n 10 minuten gekneed heb - en de andere keer veel te plakkerig. Waarschijnlijk te kort gekneed. De smaak was wel beter naar mijn idee. Ik denk dat ik vaker moet oefenen. Wat is jullie ervaring? Hoeveel water gebruiken jullie en hoelang kneden jullie ongeveer?

• -Jaap-io
in afwachting van de Ooni de laatste weken een aantal pogingen gedaan in de oven en op de green-egg, van de buren, beide met pizzasteen en goed op temperatuur. Ik ben helemaal niet ontevreden, maar kan niet wachten op de Ooni 😉
Dit is het recept wat ik gebruik voor 6 bollen op 160gr en kom dan meestal op 6 van 150 uit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_ruZGCkXXPv5Qeq2LHV6woNW_o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZ4FoVKKB4OkN8x47a02GXUf.jpg?f=fotoalbum_medium

dan na de koude rijs, 5 uur op temperatuur laten komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqPDJAZgkpFHa12gl80swh2lzZo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoFkT7wktWo4t1A1Ky1w9x5B.jpg?f=fotoalbum_medium
in deze bak rijzen ze tegen elkaar aan, dus de pizza's worden vaak een beetje vierkant...

resultaat uit de oven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5JkW4Yq8g8c3No_JZvlt4dYON4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HI8Ds5G38pXEaODhtaA8D50J.jpg?f=fotoalbum_medium

en het meest recente resultaat uit de green-egg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqL7QBqefYA8uXvulL_ycrTHCBI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5andW2dbbtvvc4UVVvktytb.jpg?f=fotoalbum_medium

• Martinussss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-11 16:50
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:32:
Zoek je pellets of echt stukken hout?
Nee echte stukken hout. Ik heb een Ooni Karu deze vraagt wel om vrij kleine stukken (formaat aanmaakhout) maar dat is altijd zelf nog wel te hakken en zagen.

• Sa.Tan
@Martinussss
Wat die stukjes hout betreft, zoek eens op het BBQ forum, komt daar vaak voorbij.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand van wat voor staal een pizza steel is gemaakt? Ik wil er stiekem toch een voor mijn barbeque. Dan is een ronde, serieus grote, een mooie optie. De ronde pizzasteel is 180+ euro en wordt niet naar NL verstuurd... voor dat geld moet een rond stuk staal van 10mm ook wel te fixen zijn ;).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn
FYI:
ehtweak in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
ehtweak in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

BTW: de ronde Pizza Steel kost toch maar 59 euro? En is gewoon leverbaar.
https://shop.italieplein....pizzabakplaat-rond-33-cm/

[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2020 22:54 ]

Mooie Plaatjes   

• FreshMaker
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:22:
Weet iemand van wat voor staal een pizza steel is gemaakt? Ik wil er stiekem toch een voor mijn barbeque. Dan is een ronde, serieus grote, een mooie optie. De ronde pizzasteel is 180+ euro en wordt niet naar NL verstuurd... voor dat geld moet een rond stuk staal van 10mm ook wel te fixen zijn ;).
Als het 'gewoon' gietijzer mag zijn, kan je bij een lokale tuin/bbq supplier terecht
Gietijzer is enorm populair geworden, lijkt het wel ;)

Hier liggen ze in de schappen á 20€, 30cm rond
wel een 'oortje' en een steel er aan, maar niets wat een beetje haakse slijper in de weg zit ;)

( voorbeeld van internet geplukt )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czZUTFYQtkd2RvYt4-OHur6uu-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIbH8gEFtVv89fBT46gkFYZo.png?f=fotoalbum_large

Het is eerder een crepepan, maar lijkt m ewel zwaar daar voor :+
een flinterdunne pannekoek bakken, in 3 kilo ijzer

Vorige week een mooie vierkante 'ovenschaal' gekocht, 14.95 morgen of dinsdag nog eens terug voor wat andere items
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3h4AfbAK6HzrRADoK6cZSJftfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3W93c9OvxK46RgD7FXqhNlr.png?f=user_large
* FreshMaker houdt wel van mooi gietijzer

[ Voor 18% gewijzigd door FreshMaker op 24-05-2020 23:06 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@ehtweak @FreshMaker Ah tof man, die staalinformatie, dat wilde ik hebben. Punt is beetje dat ik dan ook meteen een bad-ass formaat wil,
Dan kom je op deze uit:
https://shop.bakingsteel..../baking-steel-pro-package

189USD.. en dan zit je op 16". Mijn BBQ is 24" qua grillrooster, dat scheelt dus 8".
Kan prima, maar ik vind 190E best wel aan de prijs voor een stuk.

Gietijzeren pannetjes omvormen kan, maar dan moet ik wel echt een bad-ass pan vinden. Ik heb naast de BBQ ook nog een Uuni. Dus als het een beetje net-niet blijft heeft het weinig zin tov de Uuni.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 24-05-2020 23:33 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:22:
Ben je ook van plan er pizza op te maken, of wordt het in feite een flat top voor de bbq?
Want ik denk dat je voor pizza nog meer problemen krijgt met teveel onderwarmte (tov bovenwarmte) dan je al met een gewone pizzasteen op de bbq hebt.
Je wilt ook geen staal onderop een pizzaoven. Dan krijg je dit: YouTube: I Hacked My Oven To Make Professional Pizza at Home
Het is juist om de lage temperatuur van een gewone oven te compenseren door meer warmteoverdracht.

Wat misschien wel zou werken is zo'n plaat boven de pizzasteen monteren, vlak boven de pizza, om juist die bovenwarmte te creëren.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja het is een kamado, dus ik heb ook bovenwarmte. Ik gebruik zelf dus een Uuni3 voor mijn pizza's en een maatje van me bouwt heel verdienstelijke pizza's met een pizzasteen op zijn BGE. Die heb ik ook, maar ik lees in de modernist cuisine dat een pizza steel door de betere geleiding veel beter werkt dan een steen. De kamado is onbedoeld al 2x klokje-rond gestookt (450C+) dus die temperaturen haalt hij ook vrij makkelijk. Voordeel is dat ik grotere pizza's kan maken en niet meer hoef te draaien ;).

Dus daarom maar eens experimenteren. Echter is de portemonnaie vrij leeg na de BGE, dus een BGE-pizza-steen a 150 euro vind ik te gortig. Ik kan eens proefdraaien met de steen uit de uuni, maar ik vind het stiekem ook wel tof om eens wat anders te doen en op staal te bakken.

• defusion
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:37:
maar ik lees in de modernist cuisine dat een pizza steel door de betere geleiding veel beter werkt dan een steen. De kamado is onbedoeld al 2x klokje-rond gestookt (450C+) dus die temperaturen haalt hij ook vrij makkelijk.
Dat is juist het probleem. De combinatie van richting 450 graden + betere warmtegeleiding. Dan krijg je dus verbrande pizza's.
Je wilt of hoge temperatuur (400-450) met een gewone steen, of lagere temperatuur (zeg 250-300) met staal.
Uiteraard kun je wel de bbq wat lager stoken met staal, maar misschien kun je dan beter je geld besparen en een gewone pizzasteen gebruiken + hogere temperaturen.

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:37:
Nou ja het is een kamado, dus ik heb ook bovenwarmte. Ik gebruik zelf dus een Uuni3 voor mijn pizza's en een maatje van me bouwt heel verdienstelijke pizza's met een pizzasteen op zijn BGE. Die heb ik ook, maar ik lees in de modernist cuisine dat een pizza steel door de betere geleiding veel beter werkt dan een steen. De kamado is onbedoeld al 2x klokje-rond gestookt (450C+) dus die temperaturen haalt hij ook vrij makkelijk. Voordeel is dat ik grotere pizza's kan maken en niet meer hoef te draaien ;).

Dus daarom maar eens experimenteren. Echter is de portemonnaie vrij leeg na de BGE, dus een BGE-pizza-steen a 150 euro vind ik te gortig. Ik kan eens proefdraaien met de steen uit de uuni, maar ik vind het stiekem ook wel tof om eens wat anders te doen en op staal te bakken.
Als je zo hoog komt qua temperatuur ben je inderdaad waarschijnlijk beter af met een steen. De pizza steel is dan te efficiënt qua warmtegeleiding en je krijgt waarschijnlijk een verbrande bodem. Op YouTube kwam recent een video van Alex (the French guy) voorbij waar hij de pyrolyse stand van een consumenten oven gebruikt voor pizza bakken. Dat was dusdanig heet dat hij van steel terug ging naar een steen. Als jij op 450 graden bakt zal dat vermoedelijk een zelfde uitkomst hebben.

• streamnl
  • Niet online
Jullie zeggen eigenlijk dat je voor binnen (ovens e.d.) beter een stalen plaat kan pakken dan een steen.

Qua voorwarmen zal het vast enorm in tijd schelen. Nu ben ik zeker een half uur bezig aangezien ik de steen niet mag opwarmen met de "vlugvoorwarmknop".

Waarom is zo'n stalen plaat wel in orde en een bakplaat niet?

Ik vind dit wel een interessante discussie aangezien ik (nog) geen "echte" pizzaoven heb en mijn oven max 270 graden kan worden.

Meer dan ik dacht...

• ik222
  • Niet online
Een normale bakplaat is veel te dun en heeft daardoor niet genoeg massa om warmte te kunnen vasthouden. Die is dus meteen "koud" zodra je daar een pizza op legt en kan zo niet de bodem bakken. Een pizza steel is veel dikker staal.

• defusion
  • Niet online
Het gaat om warmteoverdracht.
Houd voor de grap eens je hand op een stalen plaat van 50 graden, en dan op een steen van 50 graden. Wat houdt je langer vol?

Ze kunnen beide prima warmte vasthouden, maar staal brengt die warmte veel sneller over op datgene waar het mee in aanraking komt dan steen.

Daarom ook dat een pizza op een staalplaat van 450 graden verbrandt, en op een steen niet(zo snel).

Mijn ervaring is dat een pizza in mijn oven ongeveer 4 minuten duurt op staal, en ca. 8 minuten op een steen. Met dezelfde temperatuur!

ps. bakplaat schijnt ook te werken, maar natuurlijk minder goed dan echt een staalplaat van een paar kilo ;) Misschien wel beter dan een steen. Zelf niet geprobeerd, maar heb het wel eens voorbij zien komen. Je zou het eens kunnen proberen.

Verwijderd

Martinussss schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:04:
[...]

Nee echte stukken hout. Ik heb een Ooni Karu deze vraagt wel om vrij kleine stukken (formaat aanmaakhout) maar dat is altijd zelf nog wel te hakken en zagen.
Hier ook de Karu, ik heb een zak essenhout gehaald bij "Opa Freek", naast de zakken met aanmaak houtjes van de Gamma. Dat essenhout met je idd wel even extra splijten en halveren, maar brand fantastisch. Die vurehouten aanmaakhoutjes werken wel goed om het vuurtje lekker aan te krijgen.

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 13:47
defusion schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:41:
Het gaat om warmteoverdracht.
Houd voor de grap eens je hand op een stalen plaat van 50 graden, en dan op een steen van 50 graden. Wat houdt je langer vol?

Ze kunnen beide prima warmte vasthouden, maar staal brengt die warmte veel sneller over op datgene waar het mee in aanraking komt dan steen.

Daarom ook dat een pizza op een staalplaat van 450 graden verbrandt, en op een steen niet(zo snel).

Mijn ervaring is dat een pizza in mijn oven ongeveer 4 minuten duurt op staal, en ca. 8 minuten op een steen. Met dezelfde temperatuur!

ps. bakplaat schijnt ook te werken, maar natuurlijk minder goed dan echt een staalplaat van een paar kilo ;) Misschien wel beter dan een steen. Zelf niet geprobeerd, maar heb het wel eens voorbij zien komen. Je zou het eens kunnen proberen.
YouTube: I Hacked My Oven To Make Professional Pizza at Home laat dit goed zien

Hij "hacked" zijn oven om continu de pyrolyse functie van zijn oven te gebruiken.

bij 450 graden met een steel fikt zijn pizza weg. Bij een steen gebeurd dit niet.

• emzed

emzed

*

Nou heb ik zelf al een houtoven (fantastisch ding, Pizza Maximus) maar als ik nu in een zoektocht was voor een kleinere oven (Ooni/Roccbox) zou ik voor 140,- toch dit overwegen eerlijk gezegd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F6gzNq6.png

[ Voor 13% gewijzigd door emzed op 25-05-2020 15:11 ]

• FixDeluxe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 22:13
Ik zou eigenlijk deze zomer zelf een steenoven / pizzaoven in de tuin willen bouwen.
Nu is eigenlijk de vraag of ik hiervoor toch bij een speciaal bedrijf naar het materiaal moet zoeken?
Of kan (bij wijze van) bij de normale bouwmarkten ook het benodigde materiaal verkregen worden.
Ik zag dat fornitalia al een bouwparket hebben, maar ik gok toch dat die ook wel iets goedkoper zou moeten kunnen

• emzed

emzed

*

FixDeluxe schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:58:
Ik zou eigenlijk deze zomer zelf een steenoven / pizzaoven in de tuin willen bouwen.
Nu is eigenlijk de vraag of ik hiervoor toch bij een speciaal bedrijf naar het materiaal moet zoeken?
Of kan (bij wijze van) bij de normale bouwmarkten ook het benodigde materiaal verkregen worden.
Ik zag dat fornitalia al een bouwparket hebben, maar ik gok toch dat die ook wel iets goedkoper zou moeten kunnen
Er zijn diverse webshops die hiervoor materialen verkopen. Deze bijvoorbeeld. Je kunt de meest fantastische ovens bouwen op die manier. Zelf heb ik er bewust niet voor gekozen vanwege het praktische punt van de opwarmtijd van een echte steenoven (2 a 3 uur) en gebrek van mobiliteit van zo'n oven. En het wordt stiekem ook wel prijzig op die manier.

• FixDeluxe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 22:13
emzed schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Er zijn diverse webshops die hiervoor materialen verkopen. Deze bijvoorbeeld. Je kunt de meest fantastische ovens bouwen op die manier. Zelf heb ik er bewust niet voor gekozen vanwege het praktische punt van de opwarmtijd van een echte steenoven (2 a 3 uur) en gebrek van mobiliteit van zo'n oven. En het wordt stiekem ook wel prijzig op die manier.
Heb dit topic doorgekeken en zag dat de pizza's uit de Ooni-pro er ook echt heerlijk en professioneel uit zien :D .
Ondanks dat de charme's van een echte oven juist de hele ervaring boosten is het inderdaad een prijzige klus. misschien zo prijzig en onhandig dat het niet opweegt tegen een Ooni-Pro of een ander goed op hout-stokkende oven.

• xon

xon

Sinds een paar 'deeg batches' gebruik ik het bekende witte rijskrat (van italieplein). Ik gebruik hem voor een vertraagde 24 uur rijs in de koelkast. Ondanks het natuurlijk niets meer is dan een stuk wit plastic met een deksel ben ik toch wat teleurgesteld. Wannttt ik merk toch opnieuw op dat het deeg wat uitgedroogd is na 24 uur en de bovenkant wat harder is en verkleurd.

Hebben jullie dit ook of heb ik ergens een memo gemist hoe je een stuk plastic goed moet gebruiken? :-)

• ik222
  • Niet online
Ik gebruik zelf van die voedsel bewaar bakken van de Hanos als deegkrat. Die heb ik dan 2 stuks in de maat die precies in de breedte de grote koelkast passen.

Deze bedoel ik dus: https://www.hanos.nl/nl/A...7L/p/62123897?search=true

Die sluiten echt hermetisch af, je duwt de deksel er echt vast op. Ik heb daarbij geen enkele last van uitdrogen, sterker nog er vormt zich meestal wat condens in de bak.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 25-05-2020 21:23 ]

• defusion
  • Niet online
Ik denk vooral zorgen dat het goed (luchtdicht) afsluit.
Zelf doe ik de bolletjes in losse kommetjes, en doe die in een plastic zak. Dan zie je dat er condens ontstaat, dus hoge luchtvochtigheid, en geen uitgedroogd deeg.
Als extra maatregel zou je een dun laagje olie op het deeg kunnen doen. Helpt ook tegen eventueel vastplakken.

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 25-05-2020 21:24 ]

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:13
emzed schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:55:
Nou heb ik zelf al een houtoven (fantastisch ding, Pizza Maximus) maar als ik nu in een zoektocht was voor een kleinere oven (Ooni/Roccbox) zou ik voor 140,- toch dit overwegen eerlijk gezegd:

[Afbeelding]
Sinds kort heb ik een Maximus Prime en ik ben er echt superblij mee. Warmt snel op en is goed geïsoleerd en na de presentatie zza bak je nog even een broodje voor de volgende dag. Uit nieuwsgierigheid zou ik wel eens zo'n klein oventje willen proberen maar de afmetingen lijken me toch een beperking voor bijstoken en werkruimte.

• emzed

emzed

*

defusion schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:23:
Ik denk vooral zorgen dat het goed (luchtdicht) afsluit.
Zelf doe ik de bolletjes in losse kommetjes, en doe die in een plastic zak. Dan zie je dat er condens ontstaat, dus hoge luchtvochtigheid, en geen uitgedroogd deeg.
Als extra maatregel zou je een dun laagje olie op het deeg kunnen doen. Helpt ook tegen eventueel vastplakken.
Dat uitdrogen van de bovenkant voorkom je door pas op het laatst op te bollen. Na veel ge-expirimenteer ben ik op dit recept uitgekomen:
100% Tipo 00 bloem (Sligro PZ4)
53% water
2% zout
4% olie
ca 0,2% gist
bollen van 230 gram
Dit heb ik zo in de app PizzApp staan. Ideaal, want je kunt zo afhankelijk van aantal mensen automatisch uitrekenen wat je nodig hebt.

Het deeg maak ik een avond van te voren en dat zet ik in bulk in de koelkast. De volgende dag ongeveer 2 uur voor gebruik uit de koelkast halen, even zachter laten worden en opbollen. Als ik het te lang eruit laat, wordt het vaak te zacht, waardoor het heel moelijk is om er mooie pizza's van te maken. Als je graag neapolitan pizza maakt, maakt dat niet zoveel uit. Maar ik merk dat de meeste mensen eigenlijk liever een dunne krokante pizza eten, met grote luchtbellen.
Ik haal de bollen voor het uitrekken even door een bakje griesmeelpoeder of grof maismeel. Dan schuiven ze beter op het werkblad dan bij gewone bloem, en het maakt het net weer wat krokanter.

Een paar kiekjes;

Ik gebruik de metalen flameguard juist niet, omdat je daardoor de straling van het vuur op de vloer en de pizza mist in mijn ogen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aF6FLyp.jpg

Veel lucht in de bodem, soms zelfs teveel
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xvsUnm7.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2AKApxb.jpg

• xon

xon

emzed schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:15:
[...]

Dat uitdrogen van de bovenkant voorkom je door pas op het laatst op te bollen. Na veel ge-expirimenteer ben ik op dit recept uitgekomen:
100% Tipo 00 bloem (Sligro PZ4)
53% water
2% zout
4% olie
ca 0,2% gist
bollen van 230 gram
Dit heb ik zo in de app PizzApp staan. Ideaal, want je kunt zo afhankelijk van aantal mensen automatisch uitrekenen wat je nodig hebt.

Het deeg maak ik een avond van te voren en dat zet ik in bulk in de koelkast. De volgende dag ongeveer 2 uur voor gebruik uit de koelkast halen, even zachter laten worden en opbollen. Als ik het te lang eruit laat, wordt het vaak te zacht, waardoor het heel moelijk is om er mooie pizza's van te maken. Als je graag neapolitan pizza maakt, maakt dat niet zoveel uit. Maar ik merk dat de meeste mensen eigenlijk liever een dunne krokante pizza eten, met grote luchtbellen.
Ik haal de bollen voor het uitrekken even door een bakje griesmeelpoeder of grof maismeel. Dan schuiven ze beter op het werkblad dan bij gewone bloem, en het maakt het net weer wat krokanter.

Een paar kiekjes;

Ik gebruik de metalen flameguard juist niet, omdat je daardoor de straling van het vuur op de vloer en de pizza mist in mijn ogen.
[Afbeelding]

Veel lucht in de bodem, soms zelfs teveel
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks voor je reactie!

Ik gebruik zelfde meel en zit denk ik tegen de 55/56% aan. Je zou dan verwachten dat ze ook iets vochtiger zijn en juist minder snel 'droog' worden. Begrijp mij niet verkeerd, ze zijn niet heel hard of zo en ook nog wel gewoon te kneden maar lang niet zo moisty als ik het altijd had in een afgesloten tupperware achtig bakjesding. De grote bewaarbak die hierboven beschreven wordt is ook nog wel een goede optie trouwens maar dat is weer zo zonde van mijn mooie 'made in italie stuk plastic :*)

Nog wel even nieuwsgierig, bol je het deeg helemaal niet voordat je ze in de bak stopt? Ik ben altijd wel erg voorzichtig om het op een later moment te bollen. De bollen worden altijd wel mooi alleen krijg je aan de onderkant zo'n soort navel waar weer lucht ontstaat en later in de weg zit als je de pizza vormt. of niet mooi egaal is Het lost zich wel weer op vaak als het deeg weer wat fermenteert in die paar uur maar toch. Of heb ik dit alleen? 8)

• emzed

emzed

*

xon schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:15:
[...]
Nog wel even nieuwsgierig, bol je het deeg helemaal niet voordat je ze in de bak stopt? Ik ben altijd wel erg voorzichtig om het op een later moment te bollen. De bollen worden altijd wel mooi alleen krijg je aan de onderkant zo'n soort navel waar weer lucht ontstaat en later in de weg zit als je de pizza vormt. of niet mooi egaal is Het lost zich wel weer op vaak als het deeg weer wat fermenteert in die paar uur maar toch. Of heb ik dit alleen? 8)
Nee ik bol pas op na de koude rijs. Wel doe ik een dun laagje olie op de bal deeg. Ik heb het ook weleens anders gedaan hoor, onlangs nog eens opgebold en in een afgesloten bak in de koelkast gezet, en door slecht weer konden we pas een dag later pizza eten. Maar je krijgt dan inderdaad een wat hardere toplaag. Hier moet je niet mee gaan bakken, want die harde laag rekt heel lelijk uit. Je krijgt een soort giraffe patroon, zeker op de korst. (if that makes sense :o) Deze bollen heb ik uiteindelijk weer doorgekneed, opnieuw opgebold en 2 a 3 duur later gebakken. Perfect resultaat!
Ik snap wat je bedoelt met de 'navel'. Uit de koeling laat ik het wel dermate warm worden dat het deeg zacht is (half uurtje ca) en ik zorg dat ik hem aan de onderkant goed dichtknijp. Hiervan staan op youtube best veel voorbeelden.

Ook heb ik weleens een hele lange rijs gedaan met heel weinig gist. Deegkratten in de kelder gezet (12 gr) gedurende 48 uur. Het resultaat is dat het deeg echt te zacht wordt om goed mee te kunnen werken. Je hebt snel een te dikke rand en flinterdun centrum van de pizza.

• rhcn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Ooni Koda... Dit nadat ik afgelopen jaar 3x met de Blokker pizza oven heb geploeterd. Pizzas bakken vind ik fantastisch maar de moeite met zo'n pelletoventje was niet leuk meer. 5 pizzaatjes in 2,5 uur en enkel buffelen op de temperatuur in de oven krijgen. Ik was na afloop gesloopt... Afgelopen weekend 8 pizza's (25cm) in minder dan een uur. Stuk voor stuk perfect gebakken, ik ben echt blij :). Nu al 3x gebakken in 2 weken..
Nu weer druk aan het lezen hoe de pizza's te verbeteren. Ik lees telkens over een koude rijs van 24 uur in de koelkast. Nu wil ik voor dit weekend ook een grote batch (12) voorbereiden ivm een verjaardag maar ik heb dus 0,0 ruimte in onze koelkast. Wat maakt het uit als ik de batch gewoon bij kamertemperatuur laat rijzen? In mijn ogen dien ik dan enkel de hoeveelheid instagist aan te passen en voor een +/- gelijk effect zou een kortere rijs volstaan. Waarom wil iedereen perse de rijs in een koelkast doen? dit vertraagt toch het rijzen ipv bevorderen? Ik heb tot halverwege vorig jaar dit forum terug gelezen maar kan niet echt een antwoord hierop vinden..

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rhcn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:10:
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Ooni Koda... Dit nadat ik afgelopen jaar 3x met de Blokker pizza oven heb geploeterd. Pizzas bakken vind ik fantastisch maar de moeite met zo'n pelletoventje was niet leuk meer. 5 pizzaatjes in 2,5 uur en enkel buffelen op de temperatuur in de oven krijgen. Ik was na afloop gesloopt... Afgelopen weekend 8 pizza's (25cm) in minder dan een uur. Stuk voor stuk perfect gebakken, ik ben echt blij :). Nu al 3x gebakken in 2 weken..
Nu weer druk aan het lezen hoe de pizza's te verbeteren. Ik lees telkens over een koude rijs van 24 uur in de koelkast. Nu wil ik voor dit weekend ook een grote batch (12) voorbereiden ivm een verjaardag maar ik heb dus 0,0 ruimte in onze koelkast. Wat maakt het uit als ik de batch gewoon bij kamertemperatuur laat rijzen? In mijn ogen dien ik dan enkel de hoeveelheid instagist aan te passen en voor een +/- gelijk effect zou een kortere rijs volstaan. Waarom wil iedereen perse de rijs in een koelkast doen? dit vertraagt toch het rijzen ipv bevorderen? Ik heb tot halverwege vorig jaar dit forum terug gelezen maar kan niet echt een antwoord hierop vinden..
ik ben zeker geen pro, en er zijn hier een boel mensen die er veel meer verstand van hebben.
Zover ik begreep is de koude "rijs"niet zozeer om het deeg te laten rijzen maar meer om te laten fermenteren. En daardoor ontwikkeld het meer smaak.
De rijs om het deeg daadwerkelijk te laten rijzen doe je een aantal uren van de voren buiten de koelkast.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:31
Hier een Ooni Koda 16 sinds kort. Op gas.. Moest er even wat trots voor opzij zetten, maar ik heb een Green Egg staan en wilde ook iets wat "gewoon" makkelijk is.

Ik vind het nog erg lastig om mooie grote "rondjes" te maken van de pizza. Daar loop ik nog wel mee te prutsen.

Heeft de sligro een goede "kant en klaar" saus voor de bodem?

• rhcn
koesie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:14:
[...]

ik ben zeker geen pro, en er zijn hier een boel mensen die er veel meer verstand van hebben.
Zover ik begreep is de koude "rijs"niet zozeer om het deeg te laten rijzen maar meer om te laten fermenteren. En daardoor ontwikkeld het meer smaak.
De rijs om het deeg daadwerkelijk te laten rijzen doe je een aantal uren van de voren buiten de koelkast.
Bedankt voor je reactie. Maar waarom dan perse in een koelkast (behalve dat je een geconditioneerde omgeving hebt met een vaste temperatuur)? Ik neem aan dat dit fermenteren ook gewoon bij kamertemperatuur kan plaatsvinden en is dit fermenteren niet gewoon gelijk aan rijzen?

• -Jaap-io
jantje112 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:15:
Hier een Ooni Koda 16 sinds kort. Op gas.. Moest er even wat trots voor opzij zetten, maar ik heb een Green Egg staan en wilde ook iets wat "gewoon" makkelijk is.

Ik vind het nog erg lastig om mooie grote "rondjes" te maken van de pizza. Daar loop ik nog wel mee te prutsen.

ik gebruik zelf gezeefde tomaten met wat Italiaanse kruiden er door gemengd en dat werkt prima.
Voorheen maakte ik zelf tomatensaus, maar die is toch vaak te zwaar en niet vloeibaar genoeg.

• GermanPivo

Passata of de pizzasaus van Mutti (Heeft AH sowieso) / Petti (Jumbo). Maar die kan je ook wel bij je plaatselijke supermarkt halen waarschijnlijk ;-)

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rhcn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar waarom dan perse in een koelkast (behalve dat je een geconditioneerde omgeving hebt met een vaste temperatuur)? Ik neem aan dat dit fermenteren ook gewoon bij kamertemperatuur kan plaatsvinden en is dit fermenteren niet gewoon gelijk aan rijzen?
Ja dat kan ook buiten de koelkast, en dus korter.
De pro's doen het in de koelkast , en er zijn hier mensen (inclusief mij) die gek genoeg zijn om de moeite hiervoor te nemen.
Het is net wat je zelf wilt.
Persoonlijk vind ik het lang gefermenteerde deeg lekkerder dan de snelle versie.
Zie hier voor wat informatie: https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-laten-rijzen-en-rijpen/

• FreshMaker
  • Niet online
FixDeluxe schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Heb dit topic doorgekeken en zag dat de pizza's uit de Ooni-pro er ook echt heerlijk en professioneel uit zien :D .
Ondanks dat de charme's van een echte oven juist de hele ervaring boosten is het inderdaad een prijzige klus. misschien zo prijzig en onhandig dat het niet opweegt tegen een Ooni-Pro of een ander goed op hout-stokkende oven.
Ik ben zo'n gek met een houtoven in de achtertuin, en kan je vertellen .....
Met de ervaring die ik er nu mee heb ( jaartje ) is het tweeledig
Het is een fantastisch apparaat, ik heb nog maar een klein deel 'ontdekt' en speel er echt graag mee.
Maar aan de andere kant, als mij om advies gevraagd zou worden, zeg ik : kies een meer 'draagbare' variant.
Ik heb hier een 100cm doorsnede, weegt 600+ kilo - die zet je niet even opzij ....
( in mijn geval zou het minimaal 100/150€ aan materiaalkosten zijn om te huren ;) )
Het koste mij destijds rond de 400€ aanschaf, losse materialen zou ook rond die koers zitten, waarschijnlijk meer, omdat je toch zelf wat invloed wilt hebben
Maar ondanks ons klusmotto hier thuis - ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel aankan was mij dit een brug tever.
Charmottetegels en de hittebestendige baksteen is niet zo heel duur, maar je hebt er bijna 500 nodig.
Hittevast cement, isolatie en accessoires hetzelfde.

TLDR; als je alleen een pizza wilt bakken, zijn de Ooni's en aanverwanten prima, daarna komt de Maximus type's, als er ook brood e.d in gaat
Heb je ruimte en mogelijkheid - dan is een 'vaste' geweldig

• rhcn
koesie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Ja dat kan ook buiten de koelkast, en dus korter.
De pro's doen het in de koelkast , en er zijn hier mensen (inclusief mij) die gek genoeg zijn om de moeite hiervoor te nemen.
Het is net wat je zelf wilt.
Persoonlijk vind ik het lang gefermenteerde deeg lekkerder dan de snelle versie.
Zie hier voor wat informatie: https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-laten-rijzen-en-rijpen/
nuttige link! thanks! geeft inderdaad meer duiding aan het rijpen en rijzen. Als ik het zou moeten interpreteren betekend dit als je een rijs buiten de koelkast doet, je gist 'uitgegeten' kan zijn en je wellicht dus minder luchtig deeg krijgt dan als je je deeg laat rijpen in de koelkast en dus nog 'voeding' voor je gist overlaat nadat je het deeg uit de koelkast hebt gehaald...

• Katadreuffe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-11 16:58
-----

[ Voor 99% gewijzigd door Katadreuffe op 16-10-2023 20:37 ]

• emzed

emzed

*

Ja Sligro heeft deze grote blikken van een kilo of 4:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hDfW1NR.png

Hoewel ik veel tijd steek in het maken van het deeg, vind ik het zelf koken van een saus niet de moeite waard. Ik heb zo'n blik gekocht, en per 500 gram in diepvrieszakjes ingevroren. Ik weet de prijs niet meer, het was wel minder dan 10 euro. Heerlijk van smaak en goede structuur!
Ze hebben overigens ook grote blikken saus van Mutti.
Katadreuffe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:06:
Ik gebruik dus een veel hogere hydratie dan @emzed, grappig. Ga van de week eens de hydratie omlaag gooien en kijken wat ik daar van vind. Nog niet onder de 60% gehad eigenlijk haha. Waarom gebruik jij eigenlijk olie in je deeg? De smaak? Ik las dat dit vooral nuttig is wanneer je op lagere temperaturen pizza's bakt, maar gezien die mooie stapel hout is dat bij jou niet het geval haha.
Op het de verpakking van PZ4 staat ook een prima recept trouwens. Zo te zien bak jij meer een Napolitaanse stijl pizza, daar hoort volgens het pizza politburo dan weer geen olie in inderdaad. Maar in de Romaanse stijl of NY stijl zit er altijd wel wat olie door. Het bakt inderdaad wat bruiner en meer crunchy en geeft een iets hartigere smaak.

Leuke dessertpizza trouwens! Onze vaste dessertpizza is een droog gebakken bodem, doorsnijden en koud beleggen met mengsen van mascarpone en poedersuiker + aardbeien. Je weet niet wat je meemaakt!!!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t0fm9FT.png

[ Voor 47% gewijzigd door emzed op 27-05-2020 14:30 ]

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 17:35
als ik zelf deeg gemaakt heb en laat rijzen dan plakt mijn deeg altijd zodanig aan dat bij het eruitpakken ik het deeg eigenlijk kapot maak. Een deel blijft dan in de rijsbak zitten. Heb ik dan te vochtig deeg? Of is het materiaal van de rijsbak het probleem? ik heb vanalles al geprobeert met maismeel, bloem, zelfs overpapier maar ik krijg het niet opgelost.

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Moosjes schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:42:
als ik zelf deeg gemaakt heb en laat rijzen dan plakt mijn deeg altijd zodanig aan dat bij het eruitpakken ik het deeg eigenlijk kapot maak. Een deel blijft dan in de rijsbak zitten. Heb ik dan te vochtig deeg? Of is het materiaal van de rijsbak het probleem? ik heb vanalles al geprobeert met maismeel, bloem, zelfs overpapier maar ik krijg het niet opgelost.
Ik ben pas net begonnen dus misschien niet het meest betrouwbare advies maar ik leg ze meestal in een glazen ovenschaal welke ik met een klein beetje olijfolie heb ingevet.

• emzed

emzed

*

Moosjes schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:42:
Misschien heb je het te lang laten rijzen. Het eruit halen doe ik al met een flinke hoeveelheid griesmeel op m'n deegschraper.
Pagina: 1 ... 30 ... 119 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.