rhcn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:10:
...
Nu weer druk aan het lezen hoe de pizza's te verbeteren. Ik lees telkens over een koude rijs van 24 uur in de koelkast. Nu wil ik voor dit weekend ook een grote batch (12) voorbereiden ivm een verjaardag maar ik heb dus 0,0 ruimte in onze koelkast. Wat maakt het uit als ik de batch gewoon bij kamertemperatuur laat rijzen? In mijn ogen dien ik dan enkel de hoeveelheid instagist aan te passen en voor een +/- gelijk effect zou een kortere rijs volstaan. Waarom wil iedereen perse de rijs in een koelkast doen? dit vertraagt toch het rijzen ipv bevorderen? Ik heb tot halverwege vorig jaar dit forum terug gelezen maar kan niet echt een antwoord hierop vinden..
Zoals je later al zag heb je 2 processen, fermenteren en rijzen.
Bij hogere temperaturen gaan beide sneller, met het gevaar dat het deeg slap wordt bij te lang rijzen.
Door minder gist te gebruiken en bloem van een harde tarwesoort te gebruiken (zoals PZ4 van de sligro) kan je dat enigszins voorkomen.
Ik doe het de ene keer wel en de andere keer niet in de koelkast net afhankelijk van de beschikbaarheid van koelkastruimte en de tijd die ik de volgende dag heb
Dit zijn mijn 2 methodes die werken met mijn bloem, gist en Roccbox (opgevoerd naar 50mbar gas). Jouw situatie kan afwijken
Met koelkast:
0,5% droge gist
Lauw water.
De dag ervoor rond etenstijd (kan ervoor of erna zijn) maak ik het deeg door de ingrediënten te mengen en kort te kneden en laat ik het buiten de koelkast staan (wel afgedekt) tot rond 22:00. Ik doe dan wel elk uur (of wanneer ik eraan denk) het deeg even omslaan.Dat geeft het sterkte en gaat minder plakken bij hogere vochtigheid. (je kan ook langer kneden, maar dit geeft me meer controle wanneer het goed is) Zo rond 22:00 is het dan soepel en scheurt het niet meer zo makkelijk. Dan opbollen en goed op spanning brengen en dan afgedekt in de koelkast (3 graden).
De volgende dag een uurtje voordat ik ga bakken haal ik het uit de koelkast.
Dit is mooi te combineren met werkdagen
Zonder koelkast:
0,25% droge gist
Koud water.
De dag ervoor ergens in de avond maak ik het deeg door ingrediënten te mengen en even kort te kneden.
Dan afdekken en laten staan. Dan voordat ik naar bed ga sla ik het deeg nog even om.
Volgende ochtend sla ik het weer even om. Als het dan nog slap of plakkerig is herhaal ik dat daarna nog even. Dan minimaal 4 uur voordat ik ga bakken bol ik het op, goed op spanning brengen.
Geen koelkastruimte nodig, maar kost wel meer tijd op de dag van bakken, mooi voor in het weekend.
Zet overigens het deeg niet in de volle zon, of naast de verwarming, maar zoek een iets koeler plekje op.
Verder gebruik ik 1,5% tot 2% zout en tussen de 54% en 70% water afhankelijk van de soort pizzabodem/rand ik wil.