Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werty9021
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:13
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de pizza ovens van Alfa? Het laatste model (One) vind ik er wel chic uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.alfaforni.com/wp-content/uploads/2020/02/portable-one-domestic-wood-fired-pizza-oven-600x375.jpg

Op Youtube staat er welgeteld 1 "review", maar daarin worden geen pizza's gebakken! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 17:36
werty9021 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:31:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de pizza ovens van Alfa? Het laatste model (One) vind ik er wel chic uit zien:
[Afbeelding]

Op Youtube staat er welgeteld 1 "review", maar daarin worden geen pizza's ingebakken! :(
Ziet er inderdaad netjes uit!! Maar ik vind 50kilo nou niet echt iets wat ik overal mee naar toe neem 😉
Quote: “ de nieuwe draagbare pizza oven van Alfa. Deze compacte en lichte (slechts 50 kg) oven met zijn strakke ontwerp neem je overal met je mee.”

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

-Jaap-io schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:47:
[...]

Ziet er inderdaad netjes uit!! Maar ik vind 50kilo nou niet echt iets wat ik overal mee naar toe neem 😉
Quote: “ de nieuwe draagbare pizza oven van Alfa. Deze compacte en lichte (slechts 50 kg) oven met zijn strakke ontwerp neem je overal met je mee.”
* Hijskraan niet meegeleverd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 14:51
Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Nou, ik moet zeggen dat ik mijn ingredienten wel allemaal nauwkeurig afweeg en ik probeer wel mijn proces zo goed mogelijk te reproduceren maar ik heb bijvoorbeeld wel gemerkt dat het voor mij echt niet perse bloem uit Napels hoeft te zijn (wel geprobeer :) d). We wonen praktisch naast een molen die bloem verkoopt. Buy local enzo :)
Ik moet hierop terugkomen |:( ik heb de afgelopen dagen veel geoefend met de bloem die ik bij de molen heb gehaald en veel pizzas zijn niet goed gelukt. Het deeg is niet sterk genoeg, scheurt en plakt. Ondanks dat ik eerder hier wel goeie resultaten mee gehaald heb, maar ik vermoed toch dat het in de bloem moet zitten. Ik heb uit frustratie 10 kg caputto meel besteld :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Ik moet hierop terugkomen |:( ik heb de afgelopen dagen veel geoefend met de bloem die ik bij de molen heb gehaald en veel pizzas zijn niet goed gelukt. Het deeg is niet sterk genoeg, scheurt en plakt. Ondanks dat ik eerder hier wel goeie resultaten mee gehaald heb, maar ik vermoed toch dat het in de bloem moet zitten. Ik heb uit frustratie 10 kg caputto meel besteld :X
Wellicht kneed je te kort, je hebt waarschijnlijk te weinig glutenvorming, die kun je stimuleren door langer te kneden.

En ja het kan ook door het bloem komen hoor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 10-06-2020 10:22 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Boudewijn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Wellicht kneed je te kort, je hebt waarschijnlijk te weinig glutenvorming, die kun je stimuleren door langer te kneden.

En ja het kan ook door het bloem komen hoor :)
Het ligt natuurlijk aan de bloem O-) ;)
Joking aside, dat zou kunnen. Ik ben voorzichtig met te lang kneden omdat dat weer een te stug deeg kan geven. Het kan zijn dat ik voor deze bloemsoort langer had moeten kneden dan ik gewend was.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 10-06-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Het ligt natuurlijk aan de bloem O-) ;)
Joking aside, dat zou kunnen. Ik ben voorzichtig met te lang kneden omdat dat weer een te stug deeg kan geven. Het kan zijn dat ik voor deze bloemsoort langer had moeten kneden dan ik gewend was.
Met de hand kan je nauwelijks overkneden, dan moet je echt 2 uur kneden ofzo. Als jouw deeg te stug is komt dat hoogstwaarschijnlijk omdat je het in de laatste fase niet goed tot rust hebt laten komen of dat het deeg nog te koud is.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een van de onderstaande producten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jET8uXezs_J94UD4BbNPWFM8Apk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xx1rO9dxzakaWb8WHc4sa9on.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVUmfT9rE279Q7OtVC5WoO5wCu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkOhSJ22N3FFtbsOM7moXwjP.jpg?f=fotoalbum_tile

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:22

Moofnor

King of my castle

pizzacabonara schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:47:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een van de onderstaande producten?

[Afbeelding][Afbeelding]
De rechter gebruik ik sinds de supermarkten geplunderd zijn, voornamelijk voor broden maar ook soms pizza. Werkt even goed als alle instant of verse gist die ik verder heb gebruikt.
Van de linker wil ik graag weten waar ik die vind ;)

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bruggeman gist is gewoon prima.
Mits natuurlijk niet te oud en/of te ver over de houdbaarheidsdatum; maar dat geldt voor alle gistsoorten.

Gist is gist; daar zijn niet zoveel variaties in... ;)
Hooguit in prijs en verpakking. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
ZaZ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Met de hand kan je nauwelijks overkneden, dan moet je echt 2 uur kneden ofzo. Als jouw deeg te stug is komt dat hoogstwaarschijnlijk omdat je het in de laatste fase niet goed tot rust hebt laten komen of dat het deeg nog te koud is.
Is dit zo? Zoals ik het me herinner was temperatuur toen niet het probleem (lang genoeg uit de koelkast, >2h). Wat bedoel je met "tot rust laten komen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Is dit zo? Zoals ik het me herinner was temperatuur toen niet het probleem (lang genoeg uit de koelkast, >2h). Wat bedoel je met "tot rust laten komen"?
Opgevolgd bij kamertemperatuur lekker laten staan denk ik. Helpt vaak wel voor een fijner deeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Is dit zo? Zoals ik het me herinner was temperatuur toen niet het probleem (lag genoeg uit de koelkast). Wat bedoel je met "tot rust laten komen"?
Als het bijvoorbeeld een bulkrijs is uit de koelkast moet je nadat je er bolletjes van hebt gemaakt het deeg op temperatuur laten komen en laten ontspannen. Hoe lang is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de temperatuur van het deeg. Meestal moet je ongeveer zo'n 4 uur aanhouden. Hoe warmer het is, hoe sneller het ontspant.
Als het deeg nog te koud is of niet genoeg ontspannen dan heeft het de neiging om terug te willen naar zijn oude vorm. Dan rek je dus de bodem op en dan krimpt ie meteen weer.
Als je het te lang laat ontspannen krijg je precies het tegenovergestelde; Dan rek je bij elke aanraking het deeg op en moet je soms heel voorzichtig te werk gaan. Maar dat is dus eigenlijk nooit het gevolg van te lang kneden (met de hand) Met een machine is het een ander verhaal omdat je dan tijdens het kneden teveel warmte in het deeg kan brengen.

Hier een bakker die het demonstreert:
YouTube: 120: Can You OVERKNEAD Bread Dough By Hand? (Yeasted) - Bake with Jack

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Moofnor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:54:
[...]

De rechter gebruik ik sinds de supermarkten geplunderd zijn, voornamelijk voor broden maar ook soms pizza. Werkt even goed als alle instant of verse gist die ik verder heb gebruikt.
Van de linker wil ik graag weten waar ik die vind ;)
Je zegt dat je dit gist soms voor pizza gebruikt.
Mag ik daaruit concluderen dat je eerder met verse gist werkt voor pizzadeeg ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
ZaZ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Als het bijvoorbeeld een bulkrijs is uit de koelkast moet je nadat je er bolletjes van hebt gemaakt het deeg op temperatuur laten komen en laten ontspannen. Hoe lang is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de temperatuur van het deeg. Meestal moet je ongeveer zo'n 4 uur aanhouden. Hoe warmer het is, hoe sneller het ontspant.
Als het deeg nog te koud is of niet genoeg ontspannen dan heeft het de neiging om terug te willen naar zijn oude vorm. Dan rek je dus de bodem op en dan krimpt ie meteen weer.
Als je het te lang laat ontspannen krijg je precies het tegenovergestelde; Dan rek je bij elke aanraking het deeg op en moet je soms heel voorzichtig te werk gaan. Maar dat is dus eigenlijk nooit het gevolg van te lang kneden (met de hand) Met een machine is het een ander verhaal omdat je dan tijdens het kneden teveel warmte in het deeg kan brengen.

Hier een bakker die het demonstreert:
YouTube: 120: Can You OVERKNEAD Bread Dough By Hand? (Yeasted) - Bake with Jack
Hier wordt geschreven dat het wel een risico is:
https://www.italieplein.nl/krimpende-pizzabodem/
Ik weet het niet, ik zal omwille van het experiment eens de bloem van de molen goed doorkneden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:08:
[...]

Hier wordt geschreven dat het wel een risico is:
https://www.italieplein.nl/krimpende-pizzabodem/
Ik weet het niet, ik zal omwille van het experiment eens de bloem van de molen goed doorkneden :)
Overkneden bestaat, absoluut. Mijn punt is dat het met de hand nagenoeg onmogelijk is tenzij je uren blijft kneden en je er dus niet druk om hoeft te maken. Jouw voorbeeld van Italieplein is een pizza enthousiasteling die een mailtje heeft gehad van een thuisbakker dat deeg ook zo kan reageren als te lang gekneed is en dat is waar, maar er wordt met geen woord gerept over met de hand kneden. Misschien heeft deze thuisbakker wel gedacht dat iemand het meer dan een uur in een machine heeft laten zitten ofzo.

Ik bak zelf ook veel verschillende soorten broden omdat ik ooit sterk de behoefte had om deeg zo goed mogelijk te leren begrijpen. Daarin ben ik best wel als een nerd vrij fanatiek broodbakfora gaan volgen en ik lees al jaren niet anders dat ongeveer elke professionele bakker van mening is dat het overkneden met de hand eigenlijk bijna niet mogelijk is zonder uitgeput te raken. Je moet op zijn minst op een manier bezig zijn om bewust te overkneden.

edit:

How to Prevent Over Kneading

One of the best ways to prevent over kneading a dough is to always opt to knead by hand. When you use your hands to knead dough, you can feel the dough at every step of the way. You will know if it needs a touch more flour or if it is starting to get firm.

When you have your hands in the dough, you will likely stop kneading before the dough ever gets too tough- your hands will get tired too!

bron: https://www.bakingkneads....-if-you-over-knead-dough/

Over-Kneading Dough

If you are kneading by hand, it’s nearly impossible to over-knead because you’ll tire yourself out long before it happens, no matter how buff you are! It’s much easier to over-knead using a stand mixer because the motor so powerful and the whole kneading process happens more quickly.

bron: https://www.thekitchn.com...-clinic-under-knea-157484

How to Knead Dough by Hand

Aside from being a meditative, stress-relieving activity, there are a multitude of benefits to kneading your bread dough by hand rather than using a stand mixer or other machines. For example, you’ll notice improved texture in your final product due to better gluten formation that occurs while hand kneading. Kneading dough by hand also makes it virtually impossible to over-knead, which will prevent your bread from becoming too dense.

bron: https://nielsenmassey.com...w-to-knead-dough-by-hand/

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Vooral met posts op bakkersfora.
Ik zou me er in ieder geval geen zorgen om maken :)

[ Voor 38% gewijzigd door ZaZ op 10-06-2020 23:33 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ook gewoon Patent Tarwebloem van de Molen (Aolus, Vaardingen). Ik kneed hem 6 minuten in de Kenwood op standje 1 a 1½. Dan heb ik een mooi zijdeglad deegje (met 59 a 60% hydratatie).

Ik gebruik op mijn deeg 1 tl droge gist en 1tl zuurdesempoeder omdat ik het deeg 's avonds gebruik ( korte rijs, 2 a 3 uur bulk, en 3 a 4 uur bol rijs, totaal ongeveer 6 uur) en op die manier heb ik eigenlijk een redelijk consistent bruikbaar deeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Mede door jullie enthousiasme over de G3Ferrari wil ik 'm ook kopen. Deze is helaas overal uitverkocht. En al een tijdje!

Ik dacht eerst dat het wel zou komen door de corona-onderdeelleverproblemen, maar kennelijk meer aan de hand?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 09:37
Galois schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:27:
Mede door jullie enthousiasme over de G3Ferrari wil ik 'm ook kopen. Deze is helaas overal uitverkocht. En al een tijdje!

Ik dacht eerst dat het wel zou komen door de corona-onderdeelleverproblemen, maar kennelijk meer aan de hand?
Ik ben ook aan het kijken naar een pizzaoven. Het liefst een Ooni pro. Maar die zijn tot augustus niet leverbaar. Zo lang wachten vind ik dan weer zonde. Iemand ervaringen met alternatieve pizza ovens met vergelijkbare steen qua grootte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Jaap-io
Maandag deeg gemaakt, met minder vocht (54%), bulk rijs van 36uur. Ik was nog even bang dat het niet gelukt was, aangezien het niet echt veel gerezen was... Daarna bolletjes maken en 5 uur op temperatuur laten komen, met keurige bolletjes als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKYWFZL2b3fllRElDLvyOMTptF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jm18AYJhL3t3kcnZLjrYlUQ6.jpg?f=user_large

daarna mooie cirkels ervan maken, en daarbij ontstonden al flinke luchtbellen 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fih8jUGuz3MPKBvBuLa2wE8cz3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OmjOW8mTIcSbob4AgdPpwK3m.jpg?f=user_large

beleggen met ham, Kaas, ananas en blauwekaas O-) en daarna in de oven op een pizza steen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZR_UDImjcREmRkXjHX1HhRZ-Kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P1V0zcqrJz6Fwhuyola2mAip.jpg?f=user_large

Totaal niet onverdienstelijk al zeg ik het zelf 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ziet er goed uit @-Jaap-io!

Ik had laatst bij een 24 uur rijs dat er 'slierten' ontstonden in mijn deed... Verder geen gevolgen gemerkt, maar kwam misschien door teveel gist? Of te warm.

- 2 uur op kamertemperatuur rijzen
- doorkneden
- 16 uur in koelkast
- doorkneden
- 6 uur op kamertemperatuur
Worra schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:34:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een pizzaoven. Het liefst een Ooni pro. Maar die zijn tot augustus niet leverbaar. Zo lang wachten vind ik dan weer zonde. Iemand ervaringen met alternatieve pizza ovens met vergelijkbare steen qua grootte.
Dan heb je nog een levertijdindicatie. De G3Ferrari heeft dat helemaal niet :)

[ Voor 41% gewijzigd door Galois op 11-06-2020 10:03 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:22

Moofnor

King of my castle

MdO82 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:56:
[...]

Je zegt dat je dit gist soms voor pizza gebruikt.
Mag ik daaruit concluderen dat je eerder met verse gist werkt voor pizzadeeg ?
Over het algemeen gebruik ik wat voorhanden is, inderdaad ook wel eens verse gist gebruikt voor pizzadeeg. Naar mijn idee werkt het precies hetzelfde, benodigde hoeveelheid gist x 3 en gaan.
Disclaimer hier is wel dat ik over het algemeen snel deeg maak, dus kneden, 1.5 uur rijzen en bakken. Ik ben slecht in het 2 dagen van te voren beslissen wat ik wil eten :+

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhcn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Lichte paniek hier.. voor het eerst met 00 bloem van de AH aan de slag. 65% hydratie en ~1gr instagist (zakje was al open, ~maand oud) conform mijn Ooni app / PizzApp voor 5 ballen van 200gr. Ingezet om 9.45 en om 18:15 wil ik bakken
In het verleden deed ik veel meer gist erin (3-5gr). Nu na een dikke 2 uur bij kamertemperatuur (22C) is het deeg nog nauwelijks gerezen... is dit normaal en was de rijs bij meer gist in het verleden overdone of gaat er iets niet helemaal goed? Wil rond 15:00 bollen maken en die nog 3 uur separaat laten verder rijzen...
Ben zelf bang dat het gist niet meer actief is.. is dit deeg dan nog te redden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
rhcn schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:00:
Lichte paniek hier.. voor het eerst met 00 bloem van de AH aan de slag. 65% hydratie en ~1gr instagist (zakje was al open, ~maand oud) conform mijn Ooni app / PizzApp voor 5 ballen van 200gr. Ingezet om 9.45 en om 18:15 wil ik bakken
In het verleden deed ik veel meer gist erin (3-5gr). Nu na een dikke 2 uur bij kamertemperatuur (22C) is het deeg nog nauwelijks gerezen... is dit normaal en was de rijs bij meer gist in het verleden overdone of gaat er iets niet helemaal goed? Wil rond 15:00 bollen maken en die nog 3 uur separaat laten verder rijzen...
Ben zelf bang dat het gist niet meer actief is.. is dit deeg dan nog te redden?
Moeilijk om vanuit tekst te beoordelen maar in het algemeen is 3 tot 5 gram instant gist (grote marge trouwens) op 350 gram bloem ook wel heel erg veel voor pizzadeeg. Dus ja met die hoeveelheid erin kan ik me voorstellen dat het aardig extreem rijst (en dus weer inzakt als je niet uitkijkt). Als je dan nu minder gebruikt en het gaat vergelijken kan dat visueel lijken of er niets gebeurd terwijl het eigenlijk gewoon juist prima is wat er nu gebeurd.

Ik zou hoe dan ook gewoon rustig afwachten en straks kijken wat het is, nu nog eraan rommelen kan het alleen maar slechter maken in elk geval. Waarschijnlijk valt het straks reuze mee en heb je gewoon lekkere pizza's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhcn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
ik222 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Moeilijk om vanuit tekst te beoordelen maar in het algemeen is 3 tot 5 gram instant gist (grote marge trouwens) op 350 gram bloem ook wel heel erg veel voor pizzadeeg. Dus ja met die hoeveelheid erin kan ik me voorstellen dat het aardig extreem rijst (en dus weer inzakt als je niet uitkijkt). Als je dan nu minder gebruikt en het gaat vergelijken kan dat visueel lijken of er niets gebeurd terwijl het eigenlijk gewoon juist prima is wat er nu gebeurd.

Ik zou hoe dan ook gewoon rustig afwachten en straks kijken wat het is, nu nog eraan rommelen kan het alleen maar slechter maken in elk geval. Waarschijnlijk valt het straks reuze mee en heb je gewoon lekkere pizza's :)
Je hebt helemaal gelijk... er komen al mooie gasbellen in en het gewoon voor wat het is...👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wij eten vegetarisch (wel soms vis) en hebben een kleine BBQ (Boretti Tonello).

Op de BBQ doen we dan dingen als vis, groente, gepofte aardappelen, enz. Vooral voor de gezelligheid.

Nu leek het mij ook wel leuk om op deze BBQ een pizza te bakken. Dat moet makkelijk kunnen. Ik heb een pizzasteen besteld van 30 cm doorsnede (deze, kwam een leuke aanbieding tegen). Ook dit vooral voor de gezelligheid: samen aan tafel de pizza's beleggen en op de BBQ leggen.

Ik lees hier en daar dat jullie dit ook wel doen. Is het wat? Aanrader? Tips? Makkelijk te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 19:04
Galois schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:04:
Wij eten vegetarisch (wel soms vis) en hebben een kleine BBQ (Boretti Tonello).

Op de BBQ doen we dan dingen als vis, groente, gepofte aardappelen, enz. Vooral voor de gezelligheid.

Nu leek het mij ook wel leuk om op deze BBQ een pizza te bakken. Dat moet makkelijk kunnen. Ik heb een pizzasteen besteld van 30 cm doorsnede (deze, kwam een leuke aanbieding tegen). Ook dit vooral voor de gezelligheid: samen aan tafel de pizza's beleggen en op de BBQ leggen.

Ik lees hier en daar dat jullie dit ook wel doen. Is het wat? Aanrader? Tips? Makkelijk te doen?
het moeilijkste gedeelte is de bovenkant gaar krijgen.

Gouden tip: zet je oven alvast aan met Grillstand (boven warmte),
Als mijn 'pizza oven' te warm is aan de onderkant, krijg ik de bovenkant niet gaar. Even in de oven en ik heb een bovenkant die wel gaar is, en toch die superkrokante bodem :+

Ik heb deze oven met twee pizza stenen op elkaar, om de hitte van open vuur beter te kunnen controleren, maar dan nog ontkom ik soms niet aan de oven in mijn eigen keuken :X Afbeeldingslocatie: https://man-man.nl/app/uploads/2018/07/pizza-oven-aldi-MAN-MAN.png

*Gerrit heeft inmiddels de stoute schoenen aangetrokken en een Maximus pizza oven besteld 8) *

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 09:37
Vorige week gelukt om via marktplaats de Ooni Koda op de kop te tikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq4w8vKW-NqJyZnBc2_WePVQapU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YDCkr98avcWk6KsJieOICtEU.png?f=user_large

Gist kopen bleek nog de grootste uitdaging. Uitverkocht bij 6 supermarkten bij ons in de buurt dus toen maar naar de sligro gereden.

Daarna kon de bakpret beginnen! :) In het kader van de tijd de snelle deeg variant gekozen. Van de week maar eens een lange rijs plannen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krNEMRvJlsYFoCDbcG3lTxBcxj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cda5W1yEwLyKx3p9h0LRBeLk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gefeliciteerd met je beste aankoop ooit. :) Zien er al prima uit voor de eerste keer in de Koda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 22:37
Even een vraagje voor de specialisten hier. Ik wil een pizza steen kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Het is voor gebruik in de oven en op de BBQ.

Nu heb ik een steen gevonden van chamotte, maar deze is 2,5 cm dik. Volgens mij duurt dat veel te lang om deze warm te krijgen in de oven. Ik heb ook een steen van cordieriet gezien en deze is maar 1 cm dik.

Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Highfive95 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:04:
Even een vraagje voor de specialisten hier. Ik wil een pizza steen kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Het is voor gebruik in de oven en op de BBQ.

Nu heb ik een steen gevonden van chamotte, maar deze is 2,5 cm dik. Volgens mij duurt dat veel te lang om deze warm te krijgen in de oven. Ik heb ook een steen van cordieriet gezien en deze is maar 1 cm dik.

Wat zouden jullie aanraden?
Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen hier over zeggen. Ik heb deze vandaag besteld voor op de BBQ: https://www.kookwinkel.nl...zzasteen-o-30-cm-keramiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ikzelf ben voor de 36 (diameter) en 1cm. dik gegaan, 2 stuks, onder en boven in de weber 47 Kettle. De dome blijft eraf en hier komt een rooster met daarop de bovenste pizzasteen en een rvs deksel.
Foto's volgen nog.
Bij het bestellen had ik veel pech, op diverse sites als voorradig aangegeven, besteld en 3a4 dagen later bericht dat ze niet meer voorradig waren. Terugstorting duurde dan weer 14 dagen.
Wees gewaarschuwd en waag een mailtje of chat!! Wordt je niet vrolijk van en het schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:12
Voor de geïnteresseerden: de Ooni Koda is nog steeds op voorraad bij de Makro. Zaterdag aangeschaft en gisteren de eerste pizza's kunnen opdienen. Deeg was nog niet optimaal, maar daar heb ik dit topic voor 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Galois schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen hier over zeggen. Ik heb deze vandaag besteld voor op de BBQ: https://www.kookwinkel.nl...zzasteen-o-30-cm-keramiek
Ik vind het al typisch dat ze aangeven dat je hem schoon maakt met water en afwasmiddel.

Dat is volgens mij het eerste wat je jezelf afleert anders heb je kans op een kapotte steen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup gewoon schoon laten branden, en als het echt heel gortig wordt met een schieter of plamuurmes je meuk afsteken.
Ik draai na de meeste bakbeurten de steen om, dan bakt bij de volgende beurt alle crackzooi netjes aan de onderkant van de steen weg.

Dat vocht kan in je steen trekken, zit het er nog in als je de steen opwarmt dan klapt ie. Bad stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Boudewijn schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:09:
Yup gewoon schoon laten branden, en als het echt heel gortig wordt met een schieter of plamuurmes je meuk afsteken.
Ik draai na de meeste bakbeurten de steen om, dan bakt bij de volgende beurt alle crackzooi netjes aan de onderkant van de steen weg.

Dat vocht kan in je steen trekken, zit het er nog in als je de steen opwarmt dan klapt ie. Bad stuff.
Hmm, dat omdraaien had ik nog geen eens bedacht :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:12
Heeft er hier iemand ervaring met een deeg krat?
Mijn deeg is een beetje opgedroogt aan de randen en hij plakt heel erg aan de onderkant.
Het deeg heb ik maandag avond gemaakt.

Ik heb dit krat met deksel: https://shop.italieplein....rat-voor-pizzadeeg-klein/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Ooni schrijft voor om de steen 2u op 60 graden in de oven te doen als je hem met water hebt gewassen.

Wat ik lastig vind, is als er een pizza stuk gaat tijdens het bakken in de oven( gebeurd helaas toch soms) en er kaas etc op de steen komt. Dit fikt helemaal aan en ik weet nooit zo goed hoe ik de hete steen dan schoon moet krijgen voor de volgende. Ik gebruik wel eens zo’n borstel voor een bbq rooster maar dat ook niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Hornbach een smalle steenveger , met schraper aan de bovenkant.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dr_Frickin_Evil schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:55:
Ooni schrijft voor om de steen 2u op 60 graden in de oven te doen als je hem met water hebt gewassen.

Wat ik lastig vind, is als er een pizza stuk gaat tijdens het bakken in de oven( gebeurd helaas toch soms) en er kaas etc op de steen komt. Dit fikt helemaal aan en ik weet nooit zo goed hoe ik de hete steen dan schoon moet krijgen voor de volgende. Ik gebruik wel eens zo’n borstel voor een bbq rooster maar dat ook niet zo goed.
Ik laat het gewoon schoon branden en dan enkel een keer erover heen met de schraper / borstel. De steen mag best zwart blijven, hij hoeft echt niet helemaal schoon te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
ik222 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:29:
[...]

Ik laat het gewoon schoon branden en dan enkel een keer erover heen met de schraper / borstel. De steen mag best zwart blijven, hij hoeft echt niet helemaal schoon te zijn.
Maar als er zooi op verbrand wil je dat wel weghebben voor de volgende pizza. Das echt niet gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
De echte resten krijg je er zo toch prima af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dr_Frickin_Evil schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:55:

Als ik een echte oopsie heb (niveautje onvrijwillige calzone) , dan schuif ik met een schieter de rommel meestal heel ver naar achteren zodat het wegbrandt. Desnoods de oven even een paar minuten vol aan laten staan, de luchtstroom neemt ook wel wat as mee naar buiten als je bovenstaande hebt gedaan.

Dit gebeurt me echt zeer zeer zelden overigens. De keren dat het gebeurt is het met vrienden en wijn/bier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...
Dit gebeurt me echt zeer zeer zelden overigens. De keren dat het gebeurt is het met vrienden en wijn/bier :+
Een Ooni icm bier / wijn en/of vrienden is een rampzalige combinatie... heb al een paar keer een pizza Pompeii gehad daardoor. niet een beetje verbrand ofzo, maar echt gewoon volledig in de fik en brandend uit de oven... O-)

Overigens heb ik de Karu, en daar is in de hoogte niet voldoende ruimte voor een "oepsie calzone" dan ligt de bovenkant echt volledig in as.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 08:49

xon

mithe schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:00:
Heeft er hier iemand ervaring met een deeg krat?
Mijn deeg is een beetje opgedroogt aan de randen en hij plakt heel erg aan de onderkant.
Het deeg heb ik maandag avond gemaakt.

Ik heb dit krat met deksel: https://shop.italieplein....rat-voor-pizzadeeg-klein/
Scroll even wat terug dan zie je ook mijn opmerking hierover. Eigenlijk is het (hoe langer ik hierover nadenk) heel logisch wat er gebeurt. Het krat sluit nergens echt goed af zoals een Tupperware achtige bak wel doet. Ik heb geprobeerd om er een heel arsenaal aan blikken en potten op te zetten om beetje druk te krijgen maar het blijft gewoon een beetje uitdrogen. De koude luchtstroom van een koelkast verergert dit alleen maar.

Ik ga denk ik het krat maar gebruiken als ..sja...een dure voorraadbak of zo en koop bij de action een grote nep Tupperware bak van 4 euro en probeer dat eens 😏😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrooding
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 10:43
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Een Ooni icm bier / wijn en/of vrienden is een rampzalige combinatie... heb al een paar keer een pizza Pompeii gehad daardoor. niet een beetje verbrand ofzo, maar echt gewoon volledig in de fik en brandend uit de oven... O-)

Overigens heb ik de Karu, en daar is in de hoogte niet voldoende ruimte voor een "oepsie calzone" dan ligt de bovenkant echt volledig in as.
Ik heb het met de Karu soms ook. Enkele seconden te lang wachten, hout (zacht aanmaakhout v/d intratuin) er op het verkeerde moment bij gooien of de pizza te dicht bij het vuur leggen en de rand is zo zwart.

Ik ben zelf nog een beetje op zoek naar de perfecte techniek voor de Karu. Krijg nu nog te vaak een rand die zwart is en ik blijf er dan echt wel continue bij staan.

Ik vraag me af of je een consistenter resultaat krijgt met de gasaansluiting. Het zacht hout wat ik koop brand enorm snel weg, en als je dan teveel er bij doet krijg je weer een enorme vlammenzee die de pizza zo verbrand.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gas is veel constanter en vraagt minder aandacht. Hierdoor veel makkelijker.

Heb beide op mijn ooni3 maar stook liever geen pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Laatst online: 06-09 13:55
Boudewijn schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:04:
Gas is veel constanter en vraagt minder aandacht. Hierdoor veel makkelijker.
Ik vind de "strijd met de hitte" en het "aandacht aan het bakproces geven" juist het leukste.

Als ik "minder aandacht" wil geven aan het bakken bestel ik wel een pizza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

emil_406 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:32:
[...]

Ik vind de "strijd met de hitte" en het "aandacht aan het bakproces geven" juist het leukste.

Als ik "minder aandacht" wil geven aan het bakken bestel ik wel een pizza.
Snap ik. Ik doe het echter altijd met vrienden en heb geen veel mooiere lekkerder en goedkopere maatwerkpizza dan wanneer ik de lokale Italiaan bel. Die overigens best goed is.
Voor ons zit de lol ook in met deeg en ingrediënten aan tafel zitten en iedereen zijn eigen pizza laten beleggen.

Als ik voor groepen kook (tot 15 man ofzo) geldt de voorkeur voor gas helemaal :P

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 19-06-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

mrooding schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:48:
[...]

Ik heb het met de Karu soms ook. Enkele seconden te lang wachten, hout (zacht aanmaakhout v/d intratuin) er op het verkeerde moment bij gooien of de pizza te dicht bij het vuur leggen en de rand is zo zwart.

Ik ben zelf nog een beetje op zoek naar de perfecte techniek voor de Karu. Krijg nu nog te vaak een rand die zwart is en ik blijf er dan echt wel continue bij staan.

Ik vraag me af of je een consistenter resultaat krijgt met de gasaansluiting. Het zacht hout wat ik koop brand enorm snel weg, en als je dan teveel er bij doet krijg je weer een enorme vlammenzee die de pizza zo verbrand.

Je kunt eens proberen harder hout, bijvoorbeeld eiken of beuken, te gebruiken. Dat brandt minder intens en als extra bonus hoef je minder vaak bij te vullen. Opstoken zou ik nog wel met zachter hout doen om zo een goede vuur basis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooding
CodeIT schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:06:
[...]

Je kunt eens proberen harder hout, bijvoorbeeld eiken of beuken, te gebruiken. Dat brandt minder intens en als extra bonus hoef je minder vaak bij te vullen. Opstoken zou ik nog wel met zachter hout doen om zo een goede vuur basis te krijgen.
Ik weet dat hardhout beter is dan zacht hout vanwege de reden die jij benoemt. Ik heb mij echter wezenloos gezocht naar hardhout in kleine stukken maar ik heb het nog niet gevonden.. Zelf met een bijltje aan de slag gaan vind ik iets teveel van het goede. Heb jij een goede tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Niet door laten afschrikken, klein kloofbijltje kopen en gaan. Als het hout gied droog is dan kost dat bijna geen moeite en kun je in korte tijd een mooi voorraadje hakken. Ik stook op essenhout, is niet heel hard, ook niet heel zacht. Brand daardoor mooi en is goed te regelen (brand relatief lang, maar als je er teveel op gooit daalt de temperatuur ook weer redelijk snel).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mrooding schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Ik weet dat hardhout beter is dan zacht hout vanwege de reden die jij benoemt. Ik heb mij echter wezenloos gezocht naar hardhout in kleine stukken maar ik heb het nog niet gevonden.. Zelf met een bijltje aan de slag gaan vind ik iets teveel van het goede. Heb jij een goede tip?
Hoe groot moeten je blokjes zijn? Ik heb voor mijn rookovens onder andere eiken, en beukenhout gekocht in blokjes van een cm of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooding
Boudewijn schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Hoe groot moeten je blokjes zijn? Ik heb voor mijn rookovens onder andere eiken, en beukenhout gekocht in blokjes van een cm of 5.
Daar zeg je wel wat. Ik heb hout chunks voor op de bbq liggen. Die zou ik natuurlijk ook kunnen gebruiken. Wordt wel een stuk duurder om te stoken. Ik ga het gewoon een keer proberen. Bekijken hoe dat bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:48
Ik ben wel benieuwd naar mooie en verrassende toppings die jullie gebruiken. Trap zelf af met koud gerookte mozzerella (kersenhout): Pizza bakken, uit de oven, mozzerellla erop en weer even terug om de mozzerellla te laten smelten. Goede combi met iets zouts zoals bijv. spek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Laatst online: 09:12
bastichelaar schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:26:
Voor de geïnteresseerden: de Ooni Koda is nog steeds op voorraad bij de Makro. Zaterdag aangeschaft en gisteren de eerste pizza's kunnen opdienen. Deeg was nog niet optimaal, maar daar heb ik dit topic voor 😊
Dankje voor de tip! Gister er gelijk een gehaald!
xon schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:13:
[...]

Scroll even wat terug dan zie je ook mijn opmerking hierover. Eigenlijk is het (hoe langer ik hierover nadenk) heel logisch wat er gebeurt. Het krat sluit nergens echt goed af zoals een Tupperware achtige bak wel doet. Ik heb geprobeerd om er een heel arsenaal aan blikken en potten op te zetten om beetje druk te krijgen maar het blijft gewoon een beetje uitdrogen. De koude luchtstroom van een koelkast verergert dit alleen maar.

Ik ga denk ik het krat maar gebruiken als ..sja...een dure voorraadbak of zo en koop bij de action een grote nep Tupperware bak van 4 euro en probeer dat eens 😏😃
Dankje voor je antwoord! Dat is misschien een goed alternatief. Maar toch nog maar even kijken of ik een andere manier er voor vind :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

mrooding schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Zoals @Devil al aangeeft valt het zelf kloven wel mee. Ik heb een houtkachel en de blokken voor de kachel hak ik met een kloofbijltje in wat kleinere stukken.
Als je in de buurt van de Betuwe woont kun je ook langs een fruitteler gaan en stukken appelhout kopen. Dat is zelf al relatief dun en makkelijker te verwerken. Is ook vrij hard en brand mooi. Geeft wel wat meer as. Veel telers bieden hout aan op Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mrooding schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:48:
[...]

...

Ik heb de gas aansluiting ook, om bij slecht weer toch een pizza te kunnen bakken, maar dat scheelt vrijwel niets met houtvuur. Na het op temperatuur brengen van de oven/steen, moet je de gastoevoer dusdanig dicht zetten zodat de vlam nog nèt niet uitgaat, anders is het net een F16 afterburner welke over je pizza blaast :X

Maar met een raam open, kun je dan wel prima binnen bakken, dat dan weer wel (ook al mag het niet volgende het boekje O-) )

Maar om op je vraag terug te komen, nee ook met een gas aansluiting blijft het opletten. Wellicht dat dat bij de Koda anders is, omdat die gas vlam ander gepositioneerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooding
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:51:
[...]

Ik heb de gas aansluiting ook, om bij slecht weer toch een pizza te kunnen bakken, maar dat scheelt vrijwel niets met houtvuur. Na het op temperatuur brengen van de oven/steen, moet je de gastoevoer dusdanig dicht zetten zodat de vlam nog nèt niet uitgaat, anders is het net een F16 afterburner welke over je pizza blaast :X

Maar met een raam open, kun je dan wel prima binnen bakken, dat dan weer wel (ook al mag het niet volgende het boekje O-) )

Maar om op je vraag terug te komen, nee ook met een gas aansluiting blijft het opletten. Wellicht dat dat bij de Koda anders is, omdat die gas vlam ander gepositioneerd is.
Helder verhaal. Ik had verwacht dat je met de gasaansluiting, na het flink opwarmen van de steen, de gastoevoer zo zou kunnen instellen dat je wel een mooie vlam over je plafond krijgt, maar wel zo dat het consistent qua temperatuur blijft en niet spiked zoals bij hout. Opletten zal het sowieso altijd blijven maar het maakt het e.e.a. wel consistenter dus voorspelbaarder toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, het is wel iets voorspelbaarder idd. had hem de laatste keer zacht genoeg gekregen om er 90 seconden over te doen per pizza _O- wat een luxe.

Ik moet zeggen dat dat ik de pizza 3 a 4 keer een stukje draai, en daar al mee begin voordat de rand kleurt aan de vuurkant (als hij net bellen begint te vormen zeg maar). En dan elke keer een kwart / derde draaien. Ook als de eerste kant aan de oven opening staat kleurt ie nog mooi door door de hitte. Dat levert bij ons meestal wel een prima pizza op ( totdat iemand tegen me begint te praten, of ik weer wijn moet inschenken ofzo O-) )

-edit-
grammar typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mrooding schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:53:
[...]

Helder verhaal. Ik had verwacht dat je met de gasaansluiting, na het flink opwarmen van de steen, de gastoevoer zo zou kunnen instellen dat je wel een mooie vlam over je plafond krijgt, maar wel zo dat het consistent qua temperatuur blijft en niet spiked zoals bij hout. Opletten zal het sowieso altijd blijven maar het maakt het e.e.a. wel consistenter dus voorspelbaarder toch?
Mijn ooni3 laat ik vol open staan bij het daadwerkelijke bakken. Gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 23:19
Ik heb deze pizza oven vandaag gekocht: https://www.blokker.nl/p/royal-patio-pizza-oven/2093222

Hij was in de aanbieding voor 49 euro en heb deze dus meegenomen.

Ik heb wat filmpjes bekeken waarin ze dit ding tot de 400 graden stoken met pellets echter krijg ik het niet voor elkaar.

Heeft iemand hier ervaring met het gebruiken van pellet hout in zijn pizza oven?

Welke pellets gebruik je precies? Ik heb nu een zak naaldhout pellets van de praxis en had er wat houtskool bij gedaan.

Gewoon brood bakken ging super goed maar bij de pizza’s was de bodem niet goed, de rest wel. Dit komt natuurlijk doordat de steen niet goed warm was maar daarvoor moet de oven weer heter worden.

Op een of andere manier krijg ik hem niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

GranCanaria schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:53:
Ik heb deze pizza oven vandaag gekocht: https://www.blokker.nl/p/royal-patio-pizza-oven/2093222

Hij was in de aanbieding voor 49 euro en heb deze dus meegenomen.

Ik heb wat filmpjes bekeken waarin ze dit ding tot de 400 graden stoken met pellets echter krijg ik het niet voor elkaar.

Heeft iemand hier ervaring met het gebruiken van pellet hout in zijn pizza oven?

Welke pellets gebruik je precies? Ik heb nu een zak naaldhout pellets van de praxis en had er wat houtskool bij gedaan.

Gewoon brood bakken ging super goed maar bij de pizza’s was de bodem niet goed, de rest wel. Dit komt natuurlijk doordat de steen niet goed warm was maar daarvoor moet de oven weer heter worden.

Op een of andere manier krijg ik hem niet goed.
De steen word in mijn oven pas echt goed warm na lang stoken, minstens twee uur een goed vuurtje er op. Misschien kun je dat proberen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 23:19
Pixelmagic schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:06:
[...]

De steen word in mijn oven pas echt goed warm na lang stoken, minstens twee uur een goed vuurtje er op. Misschien kun je dat proberen.
Ik ben heel YouTube afgeweest en het model dat ik heb lijkt erg veel op die van WPPO en hier zijn gelukkig veel filmpjes van te vinden.

Wat ze bijna altijd doen is pellet hout alleen gebruiken om of kolen of hout aan het branden te krijgen. Dat is de fout die ik heb gemaakt.

Kolen zorgen voor een lage constante temperatuur en hout voor een lange hoge temperatuur.

Ik gooide constant pellets bij welke even gaan branden en dan moet je weer bij gooien.

Ik ga het vandaag met hout proberen, ik weet zeker dat ik hem tot de 450 graden krijg. Dank al de steen ook lekker heet worden en dan gaat het vanzelf :)

Van de week ga ik even bij een meubel maker langs die altijd eikenhout over heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Roccbox heeft een nieuwe wood burner te koop die een stuk groter is, beter op temperatuur zou moeten komen en compatible is met hout, houtskool en briquettes.
Toch wel benieuwd.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

De Ooni Koda 37mbar (BE) is hier toegekomen, enkele dagen na bestelling op Stovrr.
Verkoper nog aan de lijn gehad ook, blijkt dat hij vroeger een 500m van mijn huidige woonplaats gewoond heeft :) Echt leuk gesprek gehad eigenlijk

Heb nog de Ooni peel in nabestelling staan, maar hij heeft er voor gezorgd dat de oven toch al verzonden werd. Nu nog even een gasfles ergens regelen, en dan beginnen we eens met een koude rijs receptuur.

Moet nog ergens een stevig tafeltje zien te scoren ook, druk druk druk 8)

[ Voor 3% gewijzigd door KipCurreh op 22-06-2020 15:17 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 12:51
Even benieuwd naar anderen met een Ooni Pro. Ik heb sinds kort een Ir-temperatuur meter en krijg de steen in combinatie met de gasbrander eigenlijk niet >350°C. Met hout stoken heb ik hem snel een stuk warmer maar met de gasbrander krijg ik gewoon niet het juiste resultaat. Anderen met dezelfde ervaring?

Als ik hier kijk op pagina 12: http://files.ooni.com/pro...-pro-essentials-guide.pdf

Dan zou ik zeggen dat hij gewoon de gewenste temperatuur moet kunnen halen met gas. Gebruik ik verkeerd gas? Is mijn regulator niet goed meer? Of liegt Ooni gewoon over de te behalen temperaturen? Ik heb hem al een keer een uur laten branden en behalve dat ik veel gas had verstookt was de temperatuur niet verder gestegen.

[ Voor 41% gewijzigd door Clifdon op 22-06-2020 17:12 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik krijg de steen echt wel over de 450 graden met de gasbrander in mijn Ooni Pro. Sterker nog ik zet tussen de pizza's door vaak de brander wat kleiner omdat ik anders meteen zwarte bodems krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 12:51
@ik222 Hoe lang doe je daar dan over en heb je dan wel de pizza deur er in zitten?

Ik herinner met zojuist dat ik deze regulator ook gebruikte in een terrasheater waarvan ik ook niet onder de indruk was.... Dus misschien is het toch eens tijd om die te vervangen.

Hoeveel mbar is de gas regulator die jij gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door Clifdon op 23-06-2020 09:12 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik laat hem meestal tussen de 20 en 30 minuten opwarmen, na 10 a 15 minuten heb ik al 400+ graden op de IR thermometer maar dat extra kwartiertje heb je nodig om de steen door en door warm te krijgen zodat deze niet meteen koud is als je de pizza erop gooit. Pizzadeur zit er bij mij altijd in.

Ik heb een 30mbar regelaar maar je moet daarmee even opletten. Voor de Ooni Pro zijn er namelijk twee verschillende gasbranders, in Nederland wordt normaal de 30mbar versie geleverd waarvoor je dus ook een 30mbar regelaar nodig hebt (dat is wat ik heb). Maar in het buitenland verkoopt Ooni de 50mbar brander, als je die hebt is dat ook niet erg maar dan heb je dus ook een 50mbar regelaar nodig.

Het is niet zo dat de 50mbar brander meer vermogen heeft dan de 30mbar versie maar als je op de 50mbar versie een Nederlandse 30mbar regelaar aansluit dan werkt deze simpelweg niet goed en zal deze onvoldoende vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZaZ schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:58:
Roccbox heeft een nieuwe wood burner te koop die een stuk groter is, beter op temperatuur zou moeten komen en compatible is met hout, houtskool en briquettes.
Toch wel benieuwd.
Heb hem blind besteld. Jammer dat ze pas eind oktober geleverd gaan worden.
Op gas is leuk, maar de hout/rook smaak is ook erg fijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sa.Tan
Het pizzaschepje is af, naar een Chinese Ali voorbeeld, maar dan RVS.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVIABDJMfoq7hF4ElCvHgEvYrJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/By4A0kiGhoPgvuNoMBPRChst.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGMNtrlAqtAWJZ43tuFU-tnDk5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxMm5Upyvcjhi3EhyfZTgpN1.jpg?f=fotoalbum_large

Nu, met dit hete weer verder de oven afmaken. :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Voor diegenen die zelf een houtoven willen bouwen, maar eerst klein oefenen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Waarom God?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Van de week mijn G3ferrari binnengekregen. En dit is mijn eerste pizza:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9sz833L6b7Yc2VVvVEq2L6xERg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVCrwtbpgm5xkwJVpHy36Qbf.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker niet ontevreden! Alleen wil ik 'm eigenlijk wat dunner. Nadeel is dat mijn deeg dan makkelijker gaat scheuren en er dus een 'gat' ontstaat in mijn pizza. Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? Misschien teveel tomatensaus?
(ik maak al jaren pizza in de 'gewone' oven die tot 220 graden gaat, dus enige ervaring heb ik wel, maar weinig, misschien eens per maand een pizza)

Ik heb dit deeg als volgt gemaakt:

- 500 gram type 00 deeg, met 315 gram water (en 9 gram zout en 6 gram olijfolie)
- 1,75 gram gist (ongeveer een kwart zakje van 7 g, ik heb geen precisieweegschaal)
- 2 uur rijzen op kamertemperatuur
- doorkneden en dan de koelkast in voor 18 uur
- uit de koelkast en weer doorkneden en 4 bolletjes van maken
- deze 4 bolletjes onder een natte theedoek nog 4 uur laten rijzen op kamertemperatuur
(het kneden gebeurt met een KitchenAid, stand 2 voor 14 minuten)

Is hier iets op aan te merken? Of nuttige tips? Ik vind het erg leuk om verder dingen te proberen.

Wat mij overigens ook opviel is dat mijn bolletjes niet zo mooi zijn als de bolletjes die je op internet ziet (zoals bv. deze). Ze zijn niet 'egaal' van structuur. Ik merk er verder niets van, geen last met uitrollen (met de hand) of qua smaak.
Maar het hoort volgens mij niet. Zie de foto hieronder. Iemand hier iets verstandigs over te zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqsRtU9aSh2zgnAXStfnTH-HgS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BE1ZRCD5i00nhPYXRBwrOzZ.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe 'nat' horen de bolletjes te zijn? Heb ik misschien teveel water gebruikt? Want ze zijn bij mij erg 'plakkerig' nat. Ze zaten wel wat 'vast' aan de theedoek (met een spatel wel eenvoudig los te krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Om ergens in te geloven, denk ik zo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:30
Galois schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:55:

Ik heb dit deeg als volgt gemaakt:

- 500 gram type 00 deeg, met 315 gram water (en 9 gram zout en 6 gram olijfolie)
- 1,75 gram gist (ongeveer een kwart zakje van 7 g, ik heb geen precisieweegschaal)
- 2 uur rijzen op kamertemperatuur
- doorkneden en dan de koelkast in voor 18 uur
- uit de koelkast en weer doorkneden en 4 bolletjes van maken
- deze 4 bolletjes onder een natte theedoek nog 4 uur laten rijzen op kamertemperatuur
(het kneden gebeurt met een KitchenAid, stand 2 voor 14 minuten)

Is hier iets op aan te merken? Of nuttige tips? Ik vind het erg leuk om verder dingen te proberen.
Dat doorkneden doe ik eigenlijk niet of nauwelijks. Ik heb mijn recept wel eens gedeeld, maar wil dat best nog eens doen.

500gr 00 bloem (gebruik zelf vaak Caputo)
Ongeveer 65 a 70% water
10gr zout
2 a 3gr instant gist
(Geen olie etc)

Eerst de bloem met het zout mengen, dan de gist erdoor mengen. Dan voeg ik het water toe en meng dit kort met een spatel. Dan verder met de deeghaak in de keukenmachine mengen. Denk zon 5 minuten is zat bij mij. Bij teveel mengen wordt het deeg te elastisch door de sterke glutenvorming.

Dan kneed ik het deeg op het aanrechtblad nog kort even met de hand, zo'n 1 min. Ik voeg eventueel nog heel iets bloem toe op gevoel als het te plakkerig is, maar vaak is het al prima.

Dan maak ik er een mooie bol van. Een lauwwarme vochtige theedoek over de bol en laat deze even 20min rusten.

Na deze 20 minuten kneed ik nog even 1 a 2 min met de hand en maak er weer een goede stevige bol van. Nu wordt het deeg een stuk gladder, maar perfect hoeft niet van mij.

Deze grote bol goed 'opbollen' en in een kom, afgedekt met huishoudfolie (of tip; een douchemuts) in de koelkast voor 24/48u.

Hierna de bol uit de koelkast en dan snijdt ik er, zonder weer te kneden, 4 of 5 bollen van (ik weeg dit af). Deze bollen "bol' ik weer individueel strak op. Dan strooi ik wat bloem in een deegkrat en doe de bollen hierin en strooi nog licht wat bloem op de bollen. Krat dicht / afdekken. Nu 4 a 6 uur rijzen op kamertemperatuur en je hebt perfecte bollen. Het stretchen met de hand gaat altijd ook zeer makkelijk.

Mocht ik nu snel pizzadeeg nodig hebben. Dan doe ik eigenlijk het begin hetzelfde, maar dan 7gr instant gist (het hele zakje). De bol 1 uur op kamertemperatuur rijzen in een afgedekte kom. Bollen maken en die ook weer laten rijzen 1 uur. Dan heb je in 2 uur je pizzadeeg klaar. Uiteraard wel iets minder handbaar en minder smaak dan de 24/48u methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Net voor het eerst zelf deeg gekneed met de verhoudingen van de pizza app.
Het kneden is erg goed te doen vooral als je het vergelijkt met het kneden van brood.

Het gaat zo gemakkelijk dat het eigenlijk onzin is dat ik hier de broodbak machine voor gebruikte.

Het valt me wel op dat ik nu geen olie hoeft te gebruiken. Mijn bolletje ligt nu te rusten, ben benieuwd of ik straks verschil proef.
Edit: (en best veel zout 9,1gram. Dat zal de volgende keer wel aangepast worden)

As we speak, is mijn vrouw nu een volkoren bodem aan het kneden... We zijn vele jaren in Italië geweest en ik heb daar nog nooit een volkoren pizza gezien. Niet bewust in ieder geval. Dat zal wel een reden hebben ;)
Toch ben ik hier ook benieuwd naar.

[ Voor 5% gewijzigd door streamnl op 27-06-2020 17:03 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik maak vaak een salade caprese en ben dol op goede mozzarella. Koop dus vaak de duurdere mozzarella. Uit de supermarkt mozzarellas is die van Zanetti (buffel) een van mijn favorieten. Goedkope mozzarella is smaakloos en koop ik nooit.

Maar voor op de pizza misschien een beetje duur, dus koop ik vaak de goedkopere alternatieven. Maar ik koop dan toch vaak nog wel de ‘merken’ als bv. Galbani. Maar ook nog wel redelijk aan de prijs.

Mijn buurman zei gisteren ‘voor op de pizza, koop ik altijd die van 50 cent uit de supermarkt. Proef geen verschil!’.

Hmmm... wat doen jullie voor op de pizza’s?

Volgens mij proef je ook op de pizza zeker wel verschil. Maar voor een echte test moet je eigenlijk twee naast elkaar proeven. Dat ga ik binnenkort eens doen! Eentje met (bv) Galbani mozzarella en eentje met 50 ct mozzarella naast elkaar maken en proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik pak ook altijd de toch nog wat betere buffel mozzarella voor op de pizza (Galbani heb ik ook vaak daarvoor).

Nog goedkopere mozzarella van de Aldi / Lidl heb ik ook wel eens gedaan maar los van de smaak laat dat veel meer vocht los. Ik vind het dus geen aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even in een keukenpapiertje wikkelen scheelt al een hoop.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik pak vrijwel altijd voorgeraspte. Heb je geen last van al dat vocht dat je bodem verpest.
Heb niet het idee dat er heel veel verschil in zit, maar gebruik die van het huismerk van de plus (met als enige reden: die ligt in de buurt, dus daar doe ik mijn boodschappen, en dat is de enige geraspte die ze hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:45
Galois schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:26:
Ik maak vaak een salade caprese en ben dol op goede mozzarella. Koop dus vaak de duurdere mozzarella. Uit de supermarkt mozzarellas is die van Zanetti (buffel) een van mijn favorieten. Goedkope mozzarella is smaakloos en koop ik nooit.

Maar voor op de pizza misschien een beetje duur, dus koop ik vaak de goedkopere alternatieven. Maar ik koop dan toch vaak nog wel de ‘merken’ als bv. Galbani. Maar ook nog wel redelijk aan de prijs.

Mijn buurman zei gisteren ‘voor op de pizza, koop ik altijd die van 50 cent uit de supermarkt. Proef geen verschil!’.

Hmmm... wat doen jullie voor op de pizza’s?

Volgens mij proef je ook op de pizza zeker wel verschil. Maar voor een echte test moet je eigenlijk twee naast elkaar proeven. Dat ga ik binnenkort eens doen! Eentje met (bv) Galbani mozzarella en eentje met 50 ct mozzarella naast elkaar maken en proeven.
Voor de pizza gebruik ik of, de el cheapo mozzarella van de supermarkt, of de scarmorza van https://orobiancomozzarella.nl/ (gerookte mozzarella)

Voor de caprese gebruik ik de mozzarella van orobianco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Al dan niet dure versus goedkope, natte versus drogere mozzarella is net uitgebreid aan de orde geweest:

ehtweak in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
en verder lezen... ;)

Het is altijd zo jammer dat voorgeraspte mozzarella (moet je zelf eens proberen, dat raspen) gelijk met een meel/bloemsoort (aardappelzetmaal, maisbloem o.i.d) in de zak van de supermarkt gestopt wordt. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
De pizzaoven nadert nu toch langzamerhand de eindfase. Ik zit nog wel te twijfelen over een paar dingen; hoogte van de koker zelf, maar het lijkt me eerst verstandig eens te proefdraaien en temperaturen af te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jcWdxfY7GcjyYMRNjOD9l2UNvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlngfEHp8qskRlqAFeKBK9lb.jpg?f=fotoalbum_large

Een schuif achter de steen gemaakt zodat de steen niet wegschuift met het draaien en afhalen van de pizza.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wis9_hFXffsBRsMOP-oLr1LZhi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFaQs8Z3eNr68sg64Pq3S5Jr.jpg?f=fotoalbum_large

thermometertje uit china erop, was er sneller dan de pizzastenen in Nederland . |:( Ook nog nauwkeurig ook nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ2V6PGX-Gad-T1qu87k8o6ffs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVkMYc5S0HrwHKaFGtUS0vFQ.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste steen komt hier nog op dit boven rooster, maar helaas, in bestelling alweer 3 week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlBqYoFcJI91rwy2HzmgnHz-fKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RC5jNcfOQuOEbOu0RR5gRchy.jpg?f=fotoalbum_large

Wilde eerst de dome van weber zelf plaatsen, maar dan wordt het wel erg hoog, dus eerst maar een rvs deksel erbij. Wanneer de laatste steen er is proefdraaien. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:48
defusion schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:41:
Ik pak vrijwel altijd voorgeraspte. Heb je geen last van al dat vocht dat je bodem verpest.
Heb niet het idee dat er heel veel verschil in zit, maar gebruik die van het huismerk van de plus (met als enige reden: die ligt in de buurt, dus daar doe ik mijn boodschappen, en dat is de enige geraspte die ze hebben).
Eerst bakken, pizza eruit en met mozzerellla weer even terug. Gaat prima! Goedkope mozzerellla gaat vaak goed maar kan soms een consistentie van kauwgom krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
Ik maak wel eens pan pizza, maar wilde ook wel eens iets anders proberen. Nu heb ik wat staal laten snijden om in de gewone elektrische oven te leggen. 35cm diameter, met handvatten past het precies op een 35x39 rekje. In verband met de kosten (lagere prijs bij meer stuks afname, heb nu 5 stuks) heb ik ze redelijk dun gehouden, 5mm. Ze wegen net geen 4 kilo per plaat. Door ze te stapelen kan ik dan een beetje tunen was mijn idee. Net met twee platen onder en 1 ~10cm er boven getest en ik ben al erg tevreden :)

Het is nog wel even oefenen met de pizza schep bij het eruit halen, doordat het staal zo glad is glijdt de pizza gewoon naar achter en komt er een hoop polenta van onder de pizza in de fan terecht...

Ze doen het denk ik ook goed als griddle/plancha op de gasbrander. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mty8Tm7NNpcmC8jKmEShRELfbgM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkSTUhTwD5MUmJNlukbJxxEx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAf71QKMZRMxEtciQcfIFnJKg7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hb4PILY5Vcj4pLmXBlTuJNZ0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door straat op 04-07-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:02
straat schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:40:
Nu heb ik wat staal laten snijden om in de gewone elektrische oven te leggen.
Nice. Waar heb je dat laten doen? Ik heb wel eens een offerte gevraagd bij Avezaat staal voor een RVS 304 ronde plaat maar daar niets meer van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als dat een beetje opportuun is kun je ook je eigen pizzasteel daar laten maken gok ik zo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
Enkel stuks is gewoon niet zo interessant als je het niet zelf kan doen. Als er wat interesse is voor meer dan 1 dan kan ik deze (of een ander ontwerp/maat) voor €30 per stuk doen of €45 in 304 rvs.

Maar waarom zou je rvs willen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

Gisteren voor de eerste keer de Ooni Koda aangeslingerd en enkele pizza's gebakken.

Voor de test hadden we afgelopen woesndag deeg gemaakt op basis van 2 verschillende soorten bloem nl; La Tua Farina 00 en Aveve Surfina
We hebben het basisrecept van Maximus gevolgd btw, koude rijs dus ruim 3 dagen kunnen doorgaan.

De surfina was luchtiger en plakkeriger; ook elastischer dus moeilijker te vormen. Volgende keer houden we het dus bij de Farina 00, makkelijker te vormen, en de rand ging ook niet zo hoog tijdens het bakken.
Het vormen moet ik wel nog wat onder de knie krijgen 8)

Eerste 2 waren dus met de Farina 00, laatste 2 foto's met de surfina

De eerste pizza ooit was er eentje voor de kids
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1x4AuMAKgWU06093P8wmFuVjrs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjk4JGKSCsO5vHABjnEy1zFJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb113vEsfJLnwKFqElAeo_84bP4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfOSZlfQmPMH1Hpzk9A7hF8t.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXlVCTtGwOQz20c7Bdb_M-ylcy4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TkQjJlNrK5dL2MxWRltwEEf.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKu97gJ2lcaUQaB60ABgVNyz_is=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txgmghruhRpGUOtEi2dK6gAI.jpg?f=fotoalbum_medium

Het werken met de peel is een klein beetje onder de knie krijgen, maar naar het einde toe durfde ik wel al meer en ging het best goed.
Maar die Koda werkt echt fantastisch _/-\o_

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb donderdag mijn pizzaoven in ontvangst mogen nemen. Gister voor het eerst aangestoken als test en uiteindelijk een bloemkool / aardappel curry erin klaargemaakt met enorm veel smaak.

Vandaag de eerste keer hoog proberen op te stoken en pizza bakken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBi7Fh_dr26-p7LaUDN0qqf245Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsbSz3cjoIZa8L8Cjz90yNHi.jpg?f=fotoalbum_medium
Allereerst een test met een klein stukje deeg en alleen tomaten saus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrgyeLBRsbbCNf0i4TQDvbYs800=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXW6sX2DupduEo46nbF6LnWf.jpg?f=fotoalbum_medium
Daarna de eerste echte pizza, een margherita.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9WWFRf4FLMBDvkdqCI0ugFiDgk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QF3CWqGl2D8XMY5MLJwCDbu.jpg?f=fotoalbum_medium
Het deeg was echt bizar goed gelukt, duidelijk zichtbaar in de korst :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWaiFtSavuHCJT8NsJg2qn_c3B4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUbVougfwSBGenYkJHMzBXe8.jpg?f=fotoalbum_medium
Een marinara met rucola

In totaal 7 pizza’s gebakken, gemiddeld in 90-120 seconden klaar. Waar ik nog wel moeite mee had was de deeg bollen intact uit het krat te halen(te ver doorgerezen) en daardoor goed uit stretchen was lastig. Daarnaast waren de laatste twee bollen erg eigenwijs en daar heb ik dus helemaal flink mee zitten worstelen. Maar dat is wat mij betreft oefenen oefenen oefenen.

Deeg recept wat ik heb gebruikt is:
735 gram normale bloem
735 gram 00 bloem(ik heb capital gebruikt)
1000 gram water
30 gram zout
7,5 gram instant gist

Wat mij betreft prima recept, mooi knapperige korst en zoals zichtbaar enorm veel lucht in de korst :D volgende keer wat meer variëren in het type pizza, wilde het nu vooral makkelijk houden dus enkel margherita en marinara gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door bolleh op 12-07-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
eindelijk is vandaag mijn Ooni Fyra binnengekomen! foto's van de eerste pizza's volgen 😉 Ik kan niet wachten, helaas wordt het pas dit weekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antimos
  • Laatst online: 11:58
-Jaap-io schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:36:
eindelijk is vandaag mijn Ooni Fyra binnengekomen! foto's van de eerste pizza's volgen 😉 Ik kan niet wachten, helaas wordt het pas dit weekend
Benieuwd naar je gebruikerservaring met de Fyra, vooral naar het werken met de pellets.
Heb deze zelf ook op m'n wensenlijst staan...

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Jaap-io
tja wachten ben ik niet zo goed in... Dus gister avond toch maar even een late night snack gemaakt 😉
bij thuis komst snel 2 bolletjes gemaakt en 3 uur laten rijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq32sr1G-JILjPj6CvW2v33GZ38=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKia0tSDhMarPxhjbEo9wmOD.jpg?f=fotoalbum_medium

het eerste vuur in de Fyra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFeiEwhbtCeZFXzOi7sqN_5uxDw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFu5vA42KQJuYRxjxCzehQMH.jpg?f=fotoalbum_medium

als eerste een knoflookbrood met Rozemarijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5H57oojWF3JZtcPe0PJHxlvTjw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0m7Ygk2opwD2qvGWIakCx4w.jpg?f=fotoalbum_medium

uiteraard niet lang genoeg gewacht tot de steen warm genoeg was, met als gevolg een Brande bovenkant en nog redelijk slappe bodem, smaak was nog wel prima
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLHgBwCiSyq9lpDzGQrAwNklqmU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmjxWs3Z4KSyWD5jsjLCIU5B.jpg?f=fotoalbum_medium

vervolgens toch maar even een echte pizza in elkaar gezet met, naar goed Italiaans gebruik, wat ik nog in huis had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3TKh3Buhaqr6qu_hUo0Rl0sVdo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ54gpLcPjjhdnJhnDwBJebF.jpg?f=fotoalbum_medium

en inmiddels was de steen goed op tempratuur, zie het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR_bfWN1I9vmaJ_jKLxvh-74iOw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt79mypT0yawpqjki8j9i4bc.jpg?f=fotoalbum_medium

dat komt wel goed van het weekeind 8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
Ziet er goed uit die pizza Jaap-io.
Hoe bevalt het werken met de pellets? Het pelletverbruik zou volgens de maker trouwens zuiniger zijn dan de Uuni 3.
Hoe lang duurt het ong. voordat je hem op bedrijfstemperatuur hebt?

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
antimos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:43:
Ziet er goed uit die pizza Jaap-io.
Hoe bevalt het werken met de pellets? Het pelletverbruik zou volgens de maker trouwens zuiniger zijn dan de Uuni 3.
Hoe lang duurt het ong. voordat je hem op bedrijfstemperatuur hebt?
Thanks!

Het is zo simpel als ze zeggen 😉 2schepjes (is ook de deksel van de schoorsteen) in bak, firestarter erop, aansteken in de Fyra schuiven en wachten. Als het een beetje brand vul je de hopper en wacht je nog een tijdje.
Ze zeggen 15-20 min. Ik was vergeten een timer te zetten dus op de gok het knoflook brood er ik gedaan. Binnen no time grote bellen in het beslag 2x draaien om de 20/30sec en toen stond de bovenkant in de fik 😂 bodem was nog wat zacht dus de steen was niet warm genoeg (bodem niet gaar/bovenkant verbrand)
Daarna binnen een pizza gemaakt dus kon de Fyra op temperatuur komen. Pizza er op, 2x draaien om de 20/30 sec en perfect resultaat.

Pellets heb ik tussendoor denk ik 3-4x bijgevuld na dat ik initieel voor 1/3 gevuld had. Maar ik heb het niet heel precies bijgehouden. Ik denk dat ik met de 3kilo zak dit een keer of 6-8 kan doen, maar dat is echt een gok.

Al met al vond ik het erg leuk om mee te werken en heb ik echt geen spijt van de aanschaf 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Morgen komen er vrienden pizza eten en ik heb vanochtend deeg gemaakt met de zg stretch and fold techniek, zie YouTube: SOURDOUGH BREAD - STRETCH AND FOLD AND TENSION PULL (volgens mij met de theme van full house, wie kent het nog). Ik heb het volgende gedaan:
ingredienten bij elkaar, 5 min kneden
dan 1x stretch and fold (4x per sessie) en vervolgens 10 min laten rusten, daarna weer stretch and fold en vervolgens weer 10 min laten rusten. Dit heb ik 4x zo gedaan.

Na de eerste keer rusten merk je al dat het deeg echt ontzettend zacht wordt, veel zachter dan ik zelf met kneden voor elkaar heb gekregen. Ik ben benieuwd wat het deeg morgen doet, ik hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antimos
-Jaap-io schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:05:
[...]
Al met al vond ik het erg leuk om mee te werken en heb ik echt geen spijt van de aanschaf 😃
De knoop maar doorgehakt, zojuist besteld, volgende week pizza's bakken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
antimos schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:15:
[...]

De knoop maar doorgehakt, zojuist besteld, volgende week pizza's bakken. :9
Haha daar ga je geen spijt van krijgen!
Enjoy

Pagina: 1 ... 32 ... 116 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.