Van de week mijn G3ferrari binnengekregen. En dit is mijn eerste pizza:
Zeker niet ontevreden! Alleen wil ik 'm eigenlijk wat dunner. Nadeel is dat mijn deeg dan makkelijker gaat scheuren en er dus een 'gat' ontstaat in mijn pizza. Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? Misschien teveel tomatensaus?
(ik maak al jaren pizza in de 'gewone' oven die tot 220 graden gaat, dus enige ervaring heb ik wel, maar weinig, misschien eens per maand een pizza)
Ik heb dit deeg als volgt gemaakt:
- 500 gram type 00 deeg, met 315 gram water (en 9 gram zout en 6 gram olijfolie)
- 1,75 gram gist (ongeveer een kwart zakje van 7 g, ik heb geen precisieweegschaal)
- 2 uur rijzen op kamertemperatuur
- doorkneden en dan de koelkast in voor 18 uur
- uit de koelkast en weer doorkneden en 4 bolletjes van maken
- deze 4 bolletjes onder een natte theedoek nog 4 uur laten rijzen op kamertemperatuur
(het kneden gebeurt met een KitchenAid, stand 2 voor 14 minuten)
Is hier iets op aan te merken? Of nuttige tips? Ik vind het erg leuk om verder dingen te proberen.
Wat mij overigens ook opviel is dat mijn bolletjes niet zo mooi zijn als de bolletjes die je op internet ziet (zoals bv.
deze). Ze zijn niet 'egaal' van structuur. Ik merk er verder niets van, geen last met uitrollen (met de hand) of qua smaak.
Maar het hoort volgens mij niet. Zie de foto hieronder. Iemand hier iets verstandigs over te zeggen?
En hoe 'nat' horen de bolletjes te zijn? Heb ik misschien teveel water gebruikt? Want ze zijn bij mij erg 'plakkerig' nat. Ze zaten wel wat 'vast' aan de theedoek (met een spatel wel eenvoudig los te krijgen).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.