Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
Zo, vandaag maar ff de Fyra aangestoken, kleine test.

Had gisteren een paar deegballen gemaakt, recept uit de startpost van MaximusTG, ipv het Frans krokant heb ik voor het eerst La Tua Farina 00 van de AH gebruikt.
Heb de deegballen na nacht in de ijskast 1,5 uur buiten in het zonnetje gezet om na te rijzen voordat ik ging bakken.

Deeg was niet echt een succes, was vrijwel niet mee te werken, had ook amper gerezen in de koelkast.
Met het Frans krokant bloem heb ik dat probleem nooit gehad, was altijd wel goed te vormen ondanks de hoge hydratie van het recept. Kan zijn dat het water wat aan de koude kant was toen ik het ging mengen/kneden.

Bruin aanmaakblokje op de pellets, houder in de oven en 3 min. laten branden, daarna pellet-reservoir volgeschept en na 20 min was de pizzasteen 450C, gaat inderdaad erg simpel allemaal.
Leuk om te werken met de oven :-)

Met moeite (qua deeg) nog 1 pizza (tomatensaus, ui, Jalapeno, ham, champignons, paprika en mozarella) op de plaat gekregen, deze was na ong. 1 minuut klaar, hij smaakte overigens wel goed.

Heb laatst wat rode pakken bloem bij de Hanos ( tipo 00 5 Stagioni) gekocht, daar maar eens proberen een goed deeg mee te maken.

Paar foto's van de sessie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6gdRpY49hoQRTC65YE4DHNd5CI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zuHzYsu1ds7aBJEa0MbBhewQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afy4N33J3vIhoLOvzbQHFR8SJRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e4Xk5jJel2imMqW5OcIXhQ9u.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOZ6NFCdMchLFWPPC-jsCmLhoTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CLxD6R1v0k6XGXAhinEa224W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_fgV46DK8sd-L_Q0ziD6iibcs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RWLB4ulc84lee5TYyYcNNaLL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl4SUGeY4yPErwWY-FpJRkmPW6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lb50MoQz4IEyZdoLLta1yfhl.jpg?f=user_large

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:49
@antimos welkom bij de club 😉
balen dat je deeg niet zo goed gelukt was. Ik doel het deeg in de koelkast in een grote schaal en 5 uur van te voren haal ik het er uit en maak en bolletjes van. Voor de verhoudingen en het recept gebruik ik de app van Ooni, die rekent het netjes uit voor je.

[ Voor 17% gewijzigd door -Jaap-io op 22-07-2020 08:31 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En sowieso zou ik pizzadeeg nooit in de zon zetten, dan gaat het rijzen veel te snel en dat is niet goed voor de kwaliteit van het deeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

antimos schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:13:
Zo, vandaag maar ff de Fyra aangestoken, kleine test.

Had gisteren een paar deegballen gemaakt, recept uit de startpost van MaximusTG, ipv het Frans krokant heb ik voor het eerst La Tua Farina 00 van de AH gebruikt.
Heb de deegballen na nacht in de ijskast 1,5 uur buiten in het zonnetje gezet om na te rijzen voordat ik ging bakken.

Deeg was niet echt een succes, was vrijwel niet mee te werken, had ook amper gerezen in de koelkast.
Met het Frans krokant bloem heb ik dat probleem nooit gehad, was altijd wel goed te vormen ondanks de hoge hydratie van het recept. Kan zijn dat het water wat aan de koude kant was toen ik het ging mengen/kneden.

Bruin aanmaakblokje op de pellets, houder in de oven en 3 min. laten branden, daarna pellet-reservoir volgeschept en na 20 min was de pizzasteen 450C, gaat inderdaad erg simpel allemaal.
Leuk om te werken met de oven :-)

Met moeite (qua deeg) nog 1 pizza (tomatensaus, ui, Jalapeno, ham, champignons, paprika en mozarella) op de plaat gekregen, deze was na ong. 1 minuut klaar, hij smaakte overigens wel goed.

Heb laatst wat rode pakken bloem bij de Hanos ( tipo 00 5 Stagioni) gekocht, daar maar eens proberen een goed deeg mee te maken.

Paar foto's van de sessie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt als slechte bloem (is het... 5 stagioni is echt veel beter), te koud water of wellicht dode gist. Zeker als je direct zout toevoegt is te koud water soms echt een probleem. Niet genoeg kneden kan dat ook zijn, maar gezien je al vaker pizza bakt neem ik aan dat je dat al onder de knie hebt.

In de zon zetten zou ik niet doen, maar het probleem is hiervoor al ontstaan. Je geet zelf immers aan dat je bulkrijs niet goed ging.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
Boudewijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:43:
[...]

In de zon zetten zou ik niet doen, maar het probleem is hiervoor al ontstaan. Je geet zelf immers aan dat je bulkrijs niet goed ging.
Ik had het deeg buiten neergezet, was al tegen de avond, de zon was niet sterk meer, temp buiten was zo'n 24 graden, had dat er ff bij moeten zetten ;)

Overigens alweer een aantal jaren geleden dat ik wat gepost heb in het forum, vanaf het begin tot heden met een getune'de Bestron gewerkt, dat ging eigenlijk best wel goed, wat wel een probleem was is dat de rand van de pizza behoorlijk hoog kwam waardoor de bovenkant van de rand snel zwart werd, zaak dus om de pizza enigszins plat te houden.

Zin om weer nieuw deeg te maken, ga nu het recept uit 1e filmpje TS, masterclass deel 1 proberen.
Heb de smaak te pakken :)

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben bang dat dit al genoeg zegt...
"Er zijn geen reacties in dit topic die voldoen aan de zoek/filter criteria."

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Waarschijnlijk ga ik nu vloeken in de kerk mare... koolhydraatarme pizza's...

Iemand ervaring hiermee en lekkere/goeie tips?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41

ZaZ

Tweakers abonnee

Afvallen doe je niet door dingen op een verboden lijst te zetten maar door je gewoontes aan te passen. Zo erg is pizza nou ook weer niet. Het zijn meestal simpele dingen: Schep een normaal portie op je bord 's avonds en daarmee moet je het doen in plaats van bijvoorbeeld te eten tot je vol zit.
Als je 's avonds trek hebt in chips of iets dergelijks dan kan je dat gewoon nemen maar neem dan een bakje in plaats van te gaan zitten met een zak. Het zijn dat soort dingen. Als je dat aanpast met de combinatie van voldoende beweging (hoeft ook niet fanatiek sporten te zijn maar elke avond een flinke wandeling ofzo) zie je vaak dat het vrij snel de goede kant op gaat.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@streamnl Je moet ook niet elke dag een hele pizza eten! :+

Maar ff sereneus: af en toe een pizza met 'beschaafd' beleg is geen probleem.
Dikke (witte bloem)bodem met heel veel kaas en vette worst wel.

Ik bak al jaren pizza's (maar ook andere deegproducten) met volkoren meel. En dat gaat prima. Dan zit je ook sneller vol en de verzadiging houdt langer aan.

Vooral het laten staan van al het processed food kan bijdragen aan een minder ongezonde eet- en leefstijl.
Gewoon eerlijke, simpele, verse producten, zonder al te veel poespas. En vooral niet al die toegevoegde gemodificeerde (trans)vetten, meelsoorten en suikers bevattende kant-en-klaar zooi nuttigen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
ehtweak schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:01:

Ik bak al jaren pizza's (maar ook andere deegproducten) met volkoren meel. En dat gaat prima. Dan zit je ook sneller vol en de verzadiging houdt langer aan.

Vooral het laten staan van al het processed food kan bijdragen aan een minder ongezonde eet- en leefstijl.
Gewoon eerlijke, simpele, verse producten, zonder al te veel poespas. En vooral niet al die toegevoegde gemodificeerde (trans)vetten, meelsoorten en suikers bevattende kant-en-klaar zooi nuttigen.
ben wel benieuwd naar je ervaring met volkoren meel en pizza's. Neem je gewoon volkoren bloem van de super of gebruik je iets anders? Tell me more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

-Jaap-io schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:26:
[...]
Neem je gewoon volkoren bloem van de super of gebruik je iets anders? Tell me more
Volkoren bloem? Dat bestaat niet... ;)

Wil ik een echt smaakvolle pizza bodem, dan maal ik eerst zelf de speltkorrels er voor en gebruik dan het vers gemalen volkoren spelt meel. Dan merk je echt dat kleine beetje nootachtige aroma; gewoon top.

Heb ik geen zin/tijd om eerst de speltkorrels te malen. Dan gebruik ik vrijwel altijd :
Afbeeldingslocatie: https://www.alnatura.de/-/media/Images/Common/Alnatura-Product-Images/0001/4104420140684.jpg?mw=300&hash=F150BF7E191379E2479E987391370E06
o.a. verkrijgbaar via amazon.de voor rond de 2 euro/kg, of bij diverse andere online leveranciers

Of bij een molen gekochte volkoren tarwe of speltmeel.

De supermarkt versies zijn imho te 'oud', te lang onderweg. En dat is dus ook een groot verschil tussen meel en bloem. Bloem is veel langer houdbaar, omdat alle, nuttige en eerder bedervende ingrediënten, er uit gehaald zijn. M.a.w. da's zo dood als een pier een bederft nauwelijks. :)

En meestal gebruik je wat meer water bij een volkoren tarwe soort dan bij een witte bloemsoort. De vezels nemen meer vocht op.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inderdaad hoeft een normale zelfgemaakte pizza helemaal niet ongezond te zijn, zelfs niet als deze gemaakt is van witte pizzabloem. Zolang je een beetje normaal doet met de mozzarella, zelf verse saus maakt (dus niet die zoute prefab troep met suiker uit de supermarkt) en een beetje uitkijkt met de rest van de toppings kan het prima gezond zijn.

Een lekkere zelfgemaakte verse Italiaanse pizza heeft wat mij betreft ook helemaal niets te maken met de ongezonde vette en zoute rommel die je bestelt bij Domino's of New York Pizza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:44
Heeft er iemand ervaring met gist die over de datum is? Vorige week pizza gemaakt, maar gist was één maand over de datum. Ik dacht dat dit geen probleem zou zijn. Echter was het deeg bijna niet gerezen terwijl het recept gewoon hetzelfde was als altijd.

Nu heb ik nog een paar zakjes liggen. Maar twijfel of ik deze nog moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:01:

I know. I know.

Mijn pizza's waren al vrij summier. Dun laagje saus met 1 (soms 2) ingrediënten en wat kaas erover.

Voor mij is het handiger om "alles of niets" te doen. Ga ik uitzonderingen maken, dan verlies ik het overzicht.

Vandaar mijn vraag

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 13:16
Ongeveer een maand geleden deze pizzaoven aangeschaft van het Italiaanse merk Clementi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HdNHlaRbK143fCFAgJMB_QXJ9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dzbY7AF2fXJRPpBaGpuE8x5N.jpg?f=user_large

Erg tevreden mee. Gekozen voor een metalen oven ipv stenen vanwege de verplaatsbaarheid, het design en de opstooktijd (bij deze ongeveer 1 uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opzZKjLheEnHW-C_Pt3Uw-yIKdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c26vIFeFbHnyP68CBqwCObrS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPf90EpDn3Sbj83osQtDXrccypo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AsukDNF41ZM8REdFBY4op28c.jpg?f=user_large
De laatste creatie.

Voor het deeg gebruik ik PZ4 pizzameel van Sligro (5 kg zakken) met 14% eiwit. Verder gewoon gedroogde gist, zout, water en olijfolie. Rekken en niet rollen ben ik achter gekomen.

Voor de saus gebruiken we flessen van Mutti, gemengd met verse kruiden.

Mozzarella is van koemelk omdat ik ergens gelezen heb dat dat minder kans geeft op een slappe pizza.

Ik heb er vorige week nog een rookkanaal bovenop gezet die door het dak naar buiten gaat. Scheelt veel in de rook die onder het dak bleef hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Highfive95 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:55:
Heeft er iemand ervaring met gist die over de datum is? Vorige week pizza gemaakt, maar gist was één maand over de datum. Ik dacht dat dit geen probleem zou zijn. Echter was het deeg bijna niet gerezen terwijl het recept gewoon hetzelfde was als altijd.

Nu heb ik nog een paar zakjes liggen. Maar twijfel of ik deze nog moet gebruiken.
Kijk naar je eigen ervaring.
Ik heb gist dat al een half jaar over datum is (pakje van 500gr van le 5 stagioni), en nog steeds prima werkt.
Maar als die van jou met een maand het niet meer doet, wegkieperen en nieuwe kopen. Ik ga er van uit dat het dezelfde soort is?
(en als gist nog steeds slecht verkrijgbaar is, dubbele hoeveelheid proberen)

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 23-07-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Highfive95 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:55:

ff testen met 1 zakje.
Aanlengen met wat water/suiker/bloem, ff roeren en laten staan.
Bij kamertemperatuur zouden toch zeker na een minuut of tien wel al wat belletjes moeten ontstaan en je de typische gistgeur moeten ruiken.
Zoniet --> gist is dood.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
@defusion
Het gist is inderdaad van dezelfde soort. Destijds iets teveel gekocht vandaar dat het over de datum is gegaan.

@ehtweak
De gist ruikt nog gewoon zoals normaal. Maar zat echt bijna geen leven in vorige deeg. Was nauwelijks gerezen terwijl normaal de komt uitpuilt. Zal eens proberen met andere zakjes om kleine beetje te gebruiken. Ook maar even andere gist halen als het niet meer werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
  • Laatst online: 30-04 15:47
Ik heb ook nog eens een poging gedaan om een pizza te maken.
Deze keer het recept gebruikt van Johnny Di Francesco dat op mijn pak bloem van Le 5 Stagioni staat.

Heb het 2 uur in bulk laten rijzen en dan na het opbollen nog eens 24 uur zoals hij uitlegd in een youtube video.

Het deeg was veel te sterk gerezen, dus volgende keer wat minder gist gebruiken denk ik.
De temperatuur was ook een paar graden hoger als opgegeven, dus dit kan er ook wel wat mee te maken hebben gehad.

Doordat het nogal ver doorgerezen was ging het vormen van de bodem ook wat moeilijk.
Tijdens het bakken kwam de rand toch al beter omhoog dan bij vorige pogingen.

Al bij al was dit het soepelste deeg dat ik al gemaakt heb, maar het kan nog steeds beter :9 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKU94kyVgQSYOpBqnGcTEC6qc7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo1u2RruBkBVVH0QMom0ANGO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9GPPUyIHKBI5caoeuHFMH1PYVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ts1rBUntmjXhQKsoSqhXTcSD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBd1FIlTKx1QJlKFZ580uLAWgMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrFVNOipWyB8R6S9ewU6jerU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 18:13
Sindskort in het bezit van een gasbarbecue. Vandaag heerlijke krokante pizza's op gebakken. Eerst de pizzasteen halfuur tot temperatuur gebracht en daarna de pizza erop gelegd. De middelste brander stond op het laagste stand, de linker en rechter tot halverwege. Met onze elektrische oven hebben we nog nooit dit eindresultaat kunnen behalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOal2yJ9zjUtobAZVmhTeYV0LwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HspqmCV4gMHhSzOb05o9lxoP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 21:40
wetgos schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:14:
Ongeveer een maand geleden deze pizzaoven aangeschaft van het Italiaanse merk Clementi.
[Afbeelding]

Erg tevreden mee. Gekozen voor een metalen oven ipv stenen vanwege de verplaatsbaarheid, het design en de opstooktijd (bij deze ongeveer 1 uur).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De laatste creatie.

Voor het deeg gebruik ik PZ4 pizzameel van Sligro (5 kg zakken) met 14% eiwit. Verder gewoon gedroogde gist, zout, water en olijfolie. Rekken en niet rollen ben ik achter gekomen.

Voor de saus gebruiken we flessen van Mutti, gemengd met verse kruiden.

Mozzarella is van koemelk omdat ik ergens gelezen heb dat dat minder kans geeft op een slappe pizza.

Ik heb er vorige week nog een rookkanaal bovenop gezet die door het dak naar buiten gaat. Scheelt veel in de rook die onder het dak bleef hangen.
Mooi ding, heb er zelf ook een. Als je het vuur over dwars achterin plaatst kun je er makkelijker 2 tegelijk bakken. Bij robuust wonen gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 13:16
appelflap1992 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Mooi ding, heb er zelf ook een. Als je het vuur over dwars achterin plaatst kun je er makkelijker 2 tegelijk bakken. Bij robuust wonen gekocht?
Bij Robuust Wonen in Baarn inderdaad. Overdwars kan ook inderdaad, alleen hoe maak en hou je het aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 21:40
wetgos schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Bij Robuust Wonen in Baarn inderdaad. Overdwars kan ook inderdaad, alleen hoe maak en hou je het aan?
Ik koop eens in de zoveel tijd een pallet eikenhouten plankjes van een pakketfabriek hier in de buurt. Die hak ik in smalle latjes/plankjes waarmee ik het vuur constant aan houd. Dat is wel noodzaak bij deze oven, je moet vlammen houden als je een beetje tempo wil draaien. En ik bak vaak voor groepen waarbij dat wel nodig is, vandaar dat ik ook het het vuur achterin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:03

Exirion

Gadgetfetisjist

mutsje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:53:
Voor het eerst een pizza op een kamado bbq gemaakt. simpel recept niet teveel poes pas etc.

[Afbeelding]
Ik ben op zoek naar informatie over het maximale formaat van een pizzasteen t.o.v. de maat van de kamado c.q. de grillplaat. Nergens concrete info te vinden, maar op basis van wat ik her en der gezien heb lijkt jouw pizzasteen me vrij fors voor het formaat kamado. Er moet genoeg hete lucht langs de steen omhoog kunnen komen.

Wat zijn de ervaringen van andere mensen met een pizzasteen op een kamado?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:49:
[...]

Ik heb een Bastard large (49cm) en zij verkopen dit met een pizzasteen van 38cm. Werkt perfect.

Ik denk inderdaad dat je enkele cm's rondom moet hebben om een goede airflow te behouden, anders krijg je de temperatuur niet hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:47

mutsje

Certified Prutser

Exirion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:49:
[...]

Ik ben op zoek naar informatie over het maximale formaat van een pizzasteen t.o.v. de maat van de kamado c.q. de grillplaat. Nergens concrete info te vinden, maar op basis van wat ik her en der gezien heb lijkt jouw pizzasteen me vrij fors voor het formaat kamado. Er moet genoeg hete lucht langs de steen omhoog kunnen komen.

Steen leeft inmiddels niet meer :+ maar pizza kwam er goed vanaf hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

'Zelf' pizza maken met een DIY pakket:

https://www.nvwa.nl/docum...matensaus-van-tante-fenny

Let op; wat je gebruikt... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antimos
Vanavond ff de Ooni Fyra aangeslingerd, 4 verschillende soorten pizza's gemaakt met deeg- en pizza recepten van Simon (Pizzabijbel, 48 uur in ijskast)

Wel ff wennen dat deeg, 54% water t.o.v. de 68% in het deeg van MaximusTG, een wereld van verschil als je de bodem gaat vormen, maakte met het deegrecept van Maximus altijd goed smakende pizza's uit de Bestron, bloem/griesmeel op de schieter noodzakelijk anders een Calzone. Niet echt een deegrecept om aan te raden aan iemand die met de hobby wil gaan beginnen. Het recept van Simon is daarentegen erg makkelijk hanteerbaar, als je de deegballen goed opbolt en een uurtje of 3 tot 4 voor het bakken uit de ijskast haalt kun je daar mooie en sterke bodems mee vormen, geen bloem of griesmeel op de schieter nodig. ;)

Funghi, Mimosa, Tonno en Ajam Pedis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ultRi2069khM7GpAZIPdpN_ie1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ISU9JU6cbSu1qSOTPwTxa2IF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkfEb69hVSYTh3Io4rJdbE30q5M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6CPhIVFjU9iuZ8LVoIbZOziA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzTFymeNVhTAISEeANNtzZoKvoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q33PvWFqN2kqiouyJOUXC2Ro.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E_okaIYBY3EZCCey3I60hPBkpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kuGDONNbeF96JWtfDIheS7Ts.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
@antimos zat er veel smaakverschillen tussen 54&68% water? Ik gebruik zelf 60% momenteel en dat werkt prima

Ook gister de Fyra aan gehad met een “snelbeslag” 2,5uur gerezen, maar prima resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoVgsB3GBDlz2Px73rzrdY-oo_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wFZro7gddgnOaeQlklkOxqJb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:49
De Ooni Koda in de uitverkoop bij de Makro, nu 50% korting. Er liggen er nu nog drie in de vestiging Best voor 148,23 incl btw.

https://producten.makro.n...0021/Ooni-Koda-Pizza-oven

[ Voor 28% gewijzigd door sandergar op 02-08-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
sandergar schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:20:
De Ooni Koda in de uitverkoop bij de Makro, nu 50% korting. Er liggen er nu nog drie in de vestiging Best voor 148,23 incl btw.

Wauw... paar weken geleden 130 euro meer voor uitgegeven :X :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 01-05 23:36
sandergar schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:20:

Als je de verschillende vestigingen afgaat staat overal.
"Momenteel niet beschikbaar in Makro <locatie>".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
demonic schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:54:
[...]

Klopt, alleen Best had gisteren nog voorraad. Om 12:00 uur lagen er 4 stuks. Heb Ooni Peel, infrarood thermometer, draaghoes, gasdrukregelaar allemaal met 50% korting.

Blijkbaar nu ook uitverkocht in Best.

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 02-08-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antimos
@Anoniem: 24549

Beetje lastig te vergelijken, die 68% ging niet echt goed in de Fyra de 1e keer, waarschijnlijk oud gist, daarna ben ik met het recept van Simon verder gegaan. Dan zou ik ze eigenlijk eens naast elkaar moeten proberen in de Fyra....
De 24 uur of langer in de ijskast zal zeker wat doen met de smaak, daar wil ik eigenlijk ook niet van afwijken, het 54% recept naar rond de 60% brengen ga ik binnenkort eens proberen, s'kijken hoe dat gaat en smaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
xon schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:13:
[...]
Ik ga denk ik het krat maar gebruiken als ..sja...een dure voorraadbak of zo en koop bij de action een grote nep Tupperware bak van 4 euro en probeer dat eens 😏😃
Bij de Action hebben ze geen bak met een vlakke bodem. Bij de Xenos heb ik voor 4,- een afsluitbare bak met deksel gevonden met een vlakke bodem : https://www.xenos.nl/opbergbox-plat-9-liter-40x29x11-cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:09

koku

Tnet Devver
sandergar schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Bij de Action hebben ze geen bak met een vlakke bodem. Bij de Xenos heb ik voor 4,- een afsluitbare bak met deksel gevonden met een vlakke bodem : https://www.xenos.nl/opbergbox-plat-9-liter-40x29x11-cm
Staat niet bij dat hij voedselveilig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
koku schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Staat niet bij dat hij voedselveilig is...
De bak heeft "recycling code 5 pp"
Code 5 PP: veilig
PP oftewel Polypropeen is een wat harder soort plastic. In de keuken zijn heel veel bakjes, schalen en lunchboxen gemaakt van polypropeen. Veel Ikea spul en Tupperware hebben deze code (let op niet alle producten, sommige producten zijn van het gevaarlijke Polystyreen). Ook het meeste magnetron plastic is vaak van dit materiaal gemaakt. PP is een veilig plastic wat eventueel nog een keer opnieuw gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku

koku

Tnet Devver
sandergar schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

De bak heeft "recycling code 5 pp"

[...]
Ok, ik let zelf altijd op dat icoontje met een glas en vork. Ben altijd huiverig om andere soorten plastic te gebruiken. Als het voedselveilig zou zijn, waarom zetten ze dat er dan niet op? Heb zelf in ieder geval deze deegkrat, maar dat is wel een stuk duurder als je ook een deksel erbij neemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
koku schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:43:
[...]Ok, ik let zelf altijd op dat icoontje met een glas en vork.
Is dat een officieel icoon?
De officiele codering : https://www.duurzaamthuis...eet-hoe-giftig-is-plastic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku

koku

Tnet Devver
Ja, al kan ik er op m’n telefoon niet heel veel over vinden. Hier wat info: http://nl.wikisage.org/wi...r_voedselveilig_materiaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 15:33
demonic schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:54:
[...]

Gisteren gebeld en toen werd er gezegd dat er nog 4 in Beverwijk zouden moeten liggen en 4 in Best. Vanmorgen zelf 1 gehaald in Best, daarna nog 1 zien liggen (en het showroom model staat er ook nog natuurlijk). Bellen voor de actuele voorraad is aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
FireSonus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Gisteren gebeld en toen werd er gezegd dat er nog 4 in Beverwijk zouden moeten liggen en 4 in Best. Vanmorgen zelf 1 gehaald in Best, daarna nog 1 zien liggen (en het showroom model staat er ook nog natuurlijk). Bellen voor de actuele voorraad is aan te bevelen.
In Beverwijk net het showmodel meegenomen. :) Niks meer op voorraad verder behalve heel veel hoezen en pizzascheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
Ik heb de opbergbak van de Action, 39x29x11cm, 1,99 euro met deksel
PP5, BPA free.

Bodem is niet helemaal vlak maar daar heb ik geen last van met het uithalen van de bollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 30-04 19:21

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Iemand van jullie ervaring met deze oven?
https://www.buitenkado.nl/pizzaoven-houtgestookt.html

Afbeeldingslocatie: https://www.buitenkado.nl/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/p/r/product-pizzaoven-logo-zelf-wit.jpg

Relatief goedkoop, maar ben beetje bang voor addertjes onder het gras.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Jaap-io
Het is te rustig in dit topic....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxdY1kotfDilGCuZJHztUA9yf8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7p3ERB1pFfWbvY07Dk8kVfh.jpg?f=fotoalbum_large 😈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Zal m'n vriendin blij mee zijn. Zelf kan ik het echt niet aan :F . Op internet wel vernomen dat er meer mensen een gruwelijk hekel hebben aan Hawaii, nu voel ik me toch minder alleen.

Ik heb inmiddels een nieuwe gasdrukregelaar gekocht voor m'n Ooni Pro omdat ik niet echt temperatuur kreeg in het ding(350°C was moeizaam te behalen na 45 min opwarmen). Nog geen tijd gehad om hem te testen :/. Ik dacht later dat het misschien aan het gas kon liggen. Gebruikt er nog iemand Primagaz? Ik gebruik eigenlijk altijd overal Primagaz Easyblue XL voor omdat deze ook in de camper van m'n ouders past. Maar wie weet is het minder geschikt voor een Ooni?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Clifdon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Zal m'n vriendin blij mee zijn. Zelf kan ik het echt niet aan :F . Op internet wel vernomen dat er meer mensen een gruwelijk hekel hebben aan Hawaii, nu voel ik me toch minder alleen.

Ik heb inmiddels een nieuwe gasdrukregelaar gekocht voor m'n Ooni Pro omdat ik niet echt temperatuur kreeg in het ding(350°C was moeizaam te behalen na 45 min opwarmen). Nog geen tijd gehad om hem te testen :/. Ik dacht later dat het misschien aan het gas kon liggen. Gebruikt er nog iemand Primagaz? Ik gebruik eigenlijk altijd overal Primagaz Easyblue XL voor omdat deze ook in de camper van m'n ouders past. Maar wie weet is het minder geschikt voor een Ooni?
Ik gebruik dat gas hier ook, maar dan voor de Roccbox en een wokbrander. Gaat prima.
Roccbox wordt ook gewoon 500 graden op dat gas in +/-30 minuten. Heb wel de 50mbar regelaar, dan gaat het wel sneller dan met de originele regelaar.
Meestal laat ik hem ook niet warmer worden dan 400 graden en tijdens het bakken zet ik hem zelfs op de laagste stand omdat het anders te hard gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/995/030/65e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Vraagje kan ik de pizzasteen direct boven openvuur gebruiken op de barbecue (Weber) zonder dat deze breekt?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Kan denk ik wel, maar weet niet of je dat wilt. Denk dat dat ding dan echt schreeuwend heet wordt en je bodem sneller gaat dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Nu online
Hi guys nieuwe regelaar op de Ooni Pro gemonteerd en het bied niet echt meerwaarde.

Heb maar even een korte video gemaakt om om te laten zien hoe de brander brand. Dit was na 15 minuten opwarmen en dan zit ik op ~310°C op een klein puntje achterin de oven.

YouTube: Ooni pro

Doe ik iets fout? Gaat er iets fout? M'n keukenoven gaat namelijk tot 280°C. En daar haal ik dus ongeveer hetzelfde resultaat mee als met deze gasbrander.

Op hout echt al mooi resultaat uit die pro kunnen krijgen. De gasbrander is echter een flinke tegenvaller voor het geld.

Ik heb er overigens wel cadac quick connect koppelingen tussenzitten. Maar ik neem toch aan dat die voldoende gas doorlaten.

Edit: na 30 minuten 340°C in het midden van de steen en 390°C op het heetste punt net onder de brander.

[ Voor 6% gewijzigd door Clifdon op 09-08-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Clifdon De vlam ziet er wat mij betreft ook niet goed uit, bij mij krijg ik echt een rolvlam tegen de bovenkant van de oven aan. Als ik de gasbrander 30 minuten vol aan zet dan zit ik ruim over de 450 graden en het op heetste punt zelfs ongeveer 500.

Hoeveel mbar is je regelaar en komt dat overeen met wat op de brander staat?

[ Voor 22% gewijzigd door ik222 op 09-08-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Nu online
@ik222 Ja de brander is 30 mBar en ik heb dus een nieuwe 30 mBar drukreglaar gekocht. Twijfel toch of er niet per ongeluk iets mis is gegaan in de fabriek.

Ik ga toch maar eens contact opnemen voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 11:17

Galois

1811 - 1832

Ik laat mijn pizzadeeg altijd 24 uur rijzen. Heb dus maar 1-2 gram (gedroogde) gist nodig.

Een zakje is 7 gram, kortom, kan ik 4-5x mee.

Maar is gist geopend wel zo lang houdbaar? Hoe lang is gist geopend houdbaar?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Galois schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:38:
Ik laat mijn pizzadeeg altijd 24 uur rijzen. Heb dus maar 1-2 gram (gedroogde) gist nodig.

Geen idee maar ik neem het risico op mislukt deeg niet, ik gebruik uit een zakje wat ik nodig heb en gooi de rest weg. Gedroogde gist kost sowieso bijna niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik222 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Geen idee maar ik neem het risico op mislukt deeg niet, ik gebruik uit een zakje wat ik nodig heb en gooi de rest weg. Gedroogde gist kost sowieso bijna niets.
Same. Als je vrienden over de vloer krijgt en er dan achter komt dat je gist dood is baal je.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• amahusu
  • Laatst online: 29-04 13:08

amahusu

taking over the world!

ah cool, een speciaal pizza topic op GoT :D Waarom zie ik dit nu pas :'(

Self-proclaimed pizza connoisseur hier :+

heb in m'n jongere jaren (van m'n 16e tot m'n 20e) bij een pizza restaurant gewerkt als pizzabelegger (volgende in rang was de pizzabakker :P). Dus heb duizenden pizza's belegd, maar ook deegjes gedraaid (zowel machinaal als met de hand), sauzen gemaakt. etc.

Dus ik ben vrij kritisch als het op pizza aan komt (en vooral het deeg / de bodem). Helaas heb nog geen kans gehad om een fatsoenlijke pizzaoven in huis te installeren, maar daar gaat verandering in komen in ons nieuw te bouwen huis. Hier ga ik zelf in de tuin een hout/steenoven bouwen.

Wat ik vooral jammer vindt is dat de standaard huis-tuin-en-keuken ovens vaak niet warmer worden dan 225 graden, waardoor m.i. het deeg nooit lekker uit de verf komt en wordt gebakken. Dus wat ik sinds een aantal jaar doe zijn de zogenaamde siciliaanse of plaatpizza's bakken. Qua deeg is dit wat dikker en luchtiger en kan het makkelijk in/op een bakplaat. Inmiddels al het ideale deegrecept gevonden en altijd een succes in huize Amahusu (met 3 kleine kindertjes die allemaal pizzamonsters zijn) :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E594yMAYoDGLtAEWXidV-yFbdj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xRvstdxJzyObv7lmsj6SmzlN.jpg?f=user_large

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19
amahusu schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:09:
ah cool, een speciaal pizza topic op GoT :D Waarom zie ik dit nu pas :'(

Self-proclaimed pizza connoisseur hier :+

heb in m'n jongere jaren (van m'n 16e tot m'n 20e) bij een pizza restaurant gewerkt als pizzabelegger (volgende in rang was de pizzabakker :P). Dus heb duizenden pizza's belegd, maar ook deegjes gedraaid (zowel machinaal als met de hand), sauzen gemaakt. etc.

Dus ik ben vrij kritisch als het op pizza aan komt (en vooral het deeg / de bodem). Helaas heb nog geen kans gehad om een fatsoenlijke pizzaoven in huis te installeren, maar daar gaat verandering in komen in ons nieuw te bouwen huis. Hier ga ik zelf in de tuin een hout/steenoven bouwen.

Wat ik vooral jammer vindt is dat de standaard huis-tuin-en-keuken ovens vaak niet warmer worden dan 225 graden, waardoor m.i. het deeg nooit lekker uit de verf komt en wordt gebakken. Dus wat ik sinds een aantal jaar doe zijn de zogenaamde siciliaanse of plaatpizza's bakken. Qua deeg is dit wat dikker en luchtiger en kan het makkelijk in/op een bakplaat. Inmiddels al het ideale deegrecept gevonden en altijd een succes in huize Amahusu (met 3 kleine kindertjes die allemaal pizzamonsters zijn) :D

[Afbeelding]
Heb je ook wat recepten voor goed plaat deeg? Of complete recepten die je aanraadt voor siciliaanse pizzas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

cvs79 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Heb je ook wat recepten voor goed plaat deeg? Of complete recepten die je aanraadt voor siciliaanse pizzas
Mijn go-to recept sinds een jaar of twee is het volgende:

Voor een diepe (het is wel belangrijk dat ie diep genoeg is) bakvorm van ongeveer a4 formaat (20x30 uit m'n hoofd) gebruik ik:

- 400 gram fijne bloem (of gewoon de biologische bloem van de appie, wel even goed door een zeef halen voor een instant fijne textuur bij het draaien van je deeg)

- 210 ml lauw water (gewoon koud water als je verse gist gebruikt)

- 1 volle theelepel instant gist (ongeveer 8 gram als je verse gist gebruikt)

- snufje zout

en nu komt m'n geheime ingredient:

- een halve theelepel bakpoeder :+

Door sommigen beschouwt als doodzonde, maar ik heb vaak niet al te veel tijd om een mooi deegje te draaien en wil toch graag een krokante buitenkant en fluffy binnenkant. Dus op deze manier heb je in 2 uur tijd toch een mooi luchtig gerezen bodem.

Deeg met de hand goed kneden totdat je een mooie elastisch bol hebt met een gelijke consistentie, dan 1 tot anderhalve uur laten rijzen, waarbij je de kom/bak bedekt moet ofwel een lauwe, natte theedoek (zorgt er ook voor dat het gisten harder gaat) of in een schone vuilniszak doen. Wait whut?! Jawel, in een afgesloten schone vuilniszak. Vraag me niet waarom, maar zo werd het al 10+ jaar gedaan in het restaurant waar ik 20 jaar geleden werkte en ik heb nooit een verkeerd gerezen bolletje gehad :+. Plus het is een stuk makkelijker dan al dat gepriegel met natte doeken of vershoudfolie. zorg wel dat je de binnenkant van de bak/kom goed hebt ingevet met olijfolie.

Nadat dat je het deeg hebt laten rijzen spreid je het uit in de bakvorm en laat je het daarna nog eens een half uur tot een uur rijzen in een vuilniszak. Als het goed is heb je daarna een super fluffy bodem dat je dan niet te dik moet beleggen (ik gebruik altijd zo min mogelijk saus) omdat je pizza anders sompig wordt.

Je oven zo warm mogelijk voorverwarmen (bij ons is dat 225 :'() en dan zo'n 15 minuten laten bakken. Als je de bakvorm goed hebt ingevet dan zorgt de olie ervoor dat je de boden als het ware "frituurt" in de vorm, waardoor je een heerlijk krokant laagje krijgt en een luchtige binnenkant.

Uiteraard hangt alles af van de grootte van je bakvorm en hoe goed je oven warm wordt. Je kan bijvoorbeeld ook dezelfde hoeveel deeg in een standaard bakplaat verspreiden, dan moet je het wel wat langer in de plaat laten rijzen, maar dan heb je dus een iets dunner bodem.

edit: een dergelijke bodem is ook wel bekend als een "detroit style" bodem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OJ_pWMB3h1znaZmAl2v-wwtBFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xd439FS9dXJAG0COm8ca3xU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door amahusu op 10-08-2020 13:54 ]

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robert.r
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-04 12:55
Hey wat leuk een pizza topic😜😃. Sinds een jaar of 10 bak ik ze ook zelf. Eerst begonnen met een pizzasteen, daarna een (gemodificeerde) bestron pizza oven en nu een houtoven.

Mijn lekkerste bodem resultaten bereik ik met een poolish (voordeeg) met zowel gist als een deel zuurdesem.

Eerst het oventje opstoken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-0Ds2dP1MEXmvTK0ewYi4dVtOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEBTA5z6r4YROWjrvTWtY6Pn.jpg?f=fotoalbum_large

Pizza’tje erin schuiven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6MizodMT1325E8FYP9v79ldkHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dryc0Al3T86ga7ivNF73M00r.jpg?f=fotoalbum_large

En klaar😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVsvXrHeuh-CjlQF7fJT6jDLPBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4MLYXTxZTLIrTkFueE2OMUE.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg er (weer) honger van🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Galois schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:38:

Afgesloten in de koelkast kun je dat maanden bewaren. Ik koop zelf altijd 500gram verpakkingen, doe dat in een afsluitbare bak (echt goed afsluitbaar, je wilt er zo weinig mogelijk vocht enzo bij hebben) en zet dat in de koelkast, en daar doe ik dan een paar maanden mee. Stuk goedkoper als je vaak bakt ;)

https://www.de-zuidmolen....en/bruggeman-gist-500-gr/ bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Koetjeboe op 11-08-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 11:55
Koetjeboe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:33:
[...]

Afgesloten in de koelkast kun je dat maanden bewaren. Ik koop zelf altijd 500gram verpakkingen, doe dat in een afsluitbare bak (echt goed afsluitbaar, je wilt er zo weinig mogelijk vocht enzo bij hebben) en zet dat in de koelkast, en daar doe ik dan een paar maanden mee. Stuk goedkoper als je vaak bakt ;)

https://www.de-zuidmolen....en/bruggeman-gist-500-gr/ bijvoorbeeld.
Die van mij is zelf al over de datum maar werkt nog altijd.
Ik heb hem inderdaad ook in een afgesloten bak zitten waar je ook nog lucht uit kunt halen en wat ik nodig heb zit in een "werk" bakje waaruit ik kan pakken

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Net voor het eerst mijn nieuwe ooni Koda 16 gebruikt voor een pizzalunch: werkt super! Kwartiertje voorverwarmen en dan in 90 seconde een perfecte pizza bakken. Mijn kamado kreeg ik altijd met veel pijn en moeite warm genoeg dus dit is wel een verademing. Ook had ik nog geen ervaring met op gas werken maar ook dat werkte in de praktijk wel fijn, vooral fijn om eenvoudig de temperatuur te regelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo2yHCWcYUPd9Zoq7AQF3jiIsH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COXSEatltbuP7uGOpao0AthX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:29
Koetjeboe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:12:
Net voor het eerst mijn nieuwe ooni Koda 16 gebruikt voor een pizzalunch: werkt super! Kwartiertje voorverwarmen en dan in 90 seconde een perfecte pizza bakken. Mijn kamado kreeg ik altijd met veel pijn en moeite warm genoeg dus dit is wel een verademing. Ook had ik nog geen ervaring met op gas werken maar ook dat werkte in de praktijk wel fijn, vooral fijn om eenvoudig de temperatuur te regelen. [Afbeelding]
Goed idee! Ideaal te combineren met thuis werken zo'n pizza lunch!

Ik wacht al maanden op mijn Maximus pizza oven. Levering, half september zoals het er nu naar uit ziet! Kan niet wachten!

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:45
Mijn ooni fyra oven werd vorige week geleverd (na 3 weken wachten)
De pizza schep die ik tegelijk bij ALI besteld heb was ook reeds geleverd.

In het weekend alvast de eerste pizza's gebakken.
Ben alvast erg tevreden over de oven. die is snel heet en ook terug afgekoeld.

Enkel het deeg moet nog veel beter. ze waren rond en juiste grote dus dat zat al goed.

Maar het deeg rees slecht en had kleine verbrande bellen op de korst.

Eerst nog nieuwe gist halen want die in de kast is te oud geworden om goed te rijzen.

De gebruikte bloem was ook niet goed.
Had oo-bloem gekocht maar was eigenlijk voor pasta en dat blijkt ook niet zo goed te zijn.
heb ook met standaard witte bloem bodems gemaakt om te testen en erg veel verschil kwa smaak was er niet.

Wat er als goed was van bodem was voorgemaakte pizza bodem van de ALDI. was minder snel verbrand en had die typische mooie bellen/blazen en smaakte ook goed.

iemand ervaring of je diepvriespizzas ook kan bakken in een ooni, of is dat heiligschennis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:09
gekke-gerrit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:14:
[...]

Goed idee! Ideaal te combineren met thuis werken zo'n pizza lunch!

Ik wacht al maanden op mijn Maximus pizza oven. Levering, half september zoals het er nu naar uit ziet! Kan niet wachten!
Mooie oven! heb zelf sinds dit jaar de Maximus Prime en ben er dik tevreden over. Duurt eventjes om hem goed op temperatuur te krijgen maar daarna is het een feestje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bicky schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:23:
....
iemand ervaring of je diepvriespizzas ook kan bakken in een ooni, of is dat heiligschennis?
Als je eenmaal wat handigheid hebt met deeg maken, dan wil je geen diepvries pizza meer ;) Desnoods vries je wat deeg in, of maak je deeg dat in 2u rijst. Dan kun je alsnog last minute iets lekkers bereiden.

Mocht je dan toch met een diepvries pizza aan de slag gaan zou ik zeggen "low & slow". Je wilt de pizza rustig opwarmen. Bij teveel hitte wordt de buitenkant zwart terwijl de binnenkant nog rauw/koud is. Tot max ca 350 graden voor de steen zou ik dan adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 11:17

Galois

1811 - 1832

Zelfgemaakte pizza’s mee zelfgemaakt deeg zijn heerlijk! Zelfs met minder optimaal gerijst/gerijpt deeg.

Waar ik eigenlijk altijd een beetje tegenaan loop is dat mijn deeg op mijn aanrecht plakt bij het verwerken. Als ik de belegde pizza dan in de oven wil doen, dan moet ik daar erg hard mijn best voor doen.

De enige oplossing die ik heb is om extra bloem op het aanrecht te strooien, maar dan krijg je zo’n ‘bebloemde’ pizza wat ik jammer vind.

Hebben jullie dit probleem ook? En hoe gaan jullie ermee om?

Edit: oh ja, ik gebruik 58% water.

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 15-08-2020 20:42 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:47
Galois schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:39:
Zelfgemaakte pizza’s mee zelfgemaakt deeg zijn heerlijk! Zelfs met minder optimaal gerijst/gerijpt deeg.

Waar ik eigenlijk altijd een beetje tegenaan loop is dat mijn deeg op mijn aanrecht plakt bij het verwerken. Als ik de belegde pizza dan in de oven wil doen, dan moet ik daar erg hard mijn best voor doen.

De enige oplossing die ik heb is om extra bloem op het aanrecht te strooien, maar dan krijg je zo’n ‘bebloemde’ pizza wat ik jammer vind.

Ik heb via marktplaats een marmeren plaat gescoord van 60x40 voor iets van €30 iirc. Paar viltjes eronder en werkt perfect :)

Als je je pizza hebt gevormd, deze voordat je gaat beleggen op een licht bebloemde schieter doen. Tijdens het beleggen af en toe even schudden en dan glijdt hij zo de oven in.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online

Gewoon veel bloem op de aanrecht en dan als de pizza helemaal belegd is een geperforeerde pizzaschep gebruiken om hem in de oven te schuiven. Paar keer op en neer schuiven over de geperforeerde schep en de overtollige bloem is er af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert.r

Ik bewerk het deeg altijd op een houten plaat, en beleg de pizza op een met griesmeel bedekte pizzaschep. Door de wat grovere korrel van griesmeel blijft de pizza ‘los’ van de pizzaschep. Let we op dat het beleggen niet te lang duurt want anders kan het alsnog gaan plakken. Gebruik ook niet te veel, max een theelepeltje is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 15:12

emzed

*

Ik gebruik daarvoor maïsmeel. De bol gaat eerst een diep bord met maïsmeel in, vervolgens uitrekken etc. Het is wat dikker en korreliger dan bloem en geeft een lekkere smaak aan de bodem. Na elke pizza veeg ik het beetje overgebleven meel weg, anders krijg je een bittere smaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

we hadden gister wat logees over de vloer, dus dan zijn 3 grote plaatpizza's het ideale avondeten! En met de hitte van de afgelopen dagen had ik binnen 2 uur een flink gerezen deegje :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORKep0VnTUmKzgubuNa1ENQPYhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsfSiOl1Q8Qh3pcMKGDynNRS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRXoOsWsDCYzPdyjW9hzDdEOR5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvQAWT9R4tVBUd3yfzycS6OZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tvRIsdhr7pBQdjeMhoUdCrRgwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KY6d3bqTcJ4IzhFtohjNhkfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD9AuDKGoaJZCGubKrkMQo12mpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5kaCnSjPxxNJCY5nCzvWqQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA75QP2ZF2505v0ialUNM-Ej49s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeAIZTSkPdE29qlOak6BeLDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23E5GFXWnjwTWZvug55-JEtkhaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jl4hFU18obbqByM0V4Opuq7n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door amahusu op 18-08-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert.r
Iemand ervaring met een op kolen gestookte houtoven? Zou namelijk graag eens willen proberen om te barbequen in de oven. Hoeft niet hee heet te worden (200 gr) zodat ik een paar sateetjes of burgertjes kan bakken. Of evt slowcoocking voor pulled pork oid.

Zouden kooltjes of briketten het beste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandweerjan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-08-2020
Goedenavond beste mede pizza-fanaten.

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een b-lijn palletoven die ik via Facebook op de kop heb getikt.

Nu merk ik dat ik de ovensteen practisch niet op temperatuur weet te krijgen met als resultaat bleke halfbakken bodems (wel een prima crispy rand)

Iemand suggesties?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUF3aIh7hBGmn4IHKTHlWu5GaRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQTFLu1ofZrGtN4YxUTwp2kU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Iemand hier ervaring met mini pizza's in een Ooni Pro of soortgelijke oven?

Lijkt me wel leuk als er wat mensen komen om in plaats van grote pizza's allemaal kleine pizza's te bakken. En dan bedoel ik echt een bol van 240gr bijvoorbeeld in 6 stukken verdelen en dan afzonderlijk stretchen / uitrollen en beleggen.

Grootste twijfel die ik heb is of ik ze een beetje fatsoenlijk met 5 a 6 tegelijk in de oven krijg en ik dan alles nog goed kan draaien. Ga dat denk ik binnenkort eens proberen :)

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:45
Dit weekend de diepvries pizzas geprobeerd in de ooni oven
Natuurlijk eerst alles mooi laten ontdooien.
De buitenste rand werd al snel zwart. was nog eetbaar maar niet ideaal.
De ooni fyra valt kwa temperatuur niet te regelen dus minder warm was niet mogelijk

vers deeg is natuurlijk het beste maar kon het maar proberen.

Er komen alvast geen nieuwe diepvriespizzas meer in de vriezer.
vanaf nu enkel nog zelfgemaakte pizza's

Een vriend van mij heeft alvast ook een ooni besteld na een paar foto's op facebook te zien van onze oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1p
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-04 23:16

j1p

Brandweerjan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:06:
Goedenavond beste mede pizza-fanaten.

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een b-lijn palletoven die ik via Facebook op de kop heb getikt.

Nu merk ik dat ik de ovensteen practisch niet op temperatuur weet te krijgen met als resultaat bleke halfbakken bodems (wel een prima crispy rand)

Iemand suggesties?
[Afbeelding]
Lijkt op de oven die ik heb (royal patio/blokker?). Hier had ik in het begin ook last van, en nog steeds wel eens. Omdat de oven (in ieder geval die van de blokker) niet geïsoleerd is, is het erg lastig om hem constant op temperatuur te houden. Wat in ieder geval helpt is om de oven goed op de wind te zetten, zodat de wind het hout achterin aanjakkert en je een goede trek in de oven hebt. Verder de klep niet te veel en te lang open houden.

Daarnaast zijn pellets bij mij echt een ramp, het ding vreet pellets en is niet warm te krijgen. Daarom meerdere dingen geprobeerd. Kolen/briketten onderin de vuurbak voor constante hitte, en dan af en toe pellets erop voor "vlam". Ik heb ook goede ervaringen met stoken op aanmaakhout, maar dat moet wel echt goed kort zijn.

Hierdoor ben ik wel aan het overwegen om een Ooni koda/fyra aan te schaffen, destijds deze gekocht omdat ie erg goedkoop in de aanbieding was, en om het pizza bakken eens uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Robert.r schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:45:
Iemand ervaring met een op kolen gestookte houtoven? Zou namelijk graag eens willen proberen om te barbequen in de oven. Hoeft niet hee heet te worden (200 gr) zodat ik een paar sateetjes of burgertjes kan bakken. Of evt slowcoocking voor pulled pork oid.

Zouden kooltjes of briketten het beste zijn?
Wat voor oven heb je, of bedoel je ?

Ik heb ( omdat het kan ) wel eens een brikettenstarter in mijn oven gedaan, en daarboven een improv-tuscan grill gemaakt.
Maar het voegde niet zo veel toe, behalve wat onhandige bewegingen en houdingen voor de opening :)
De BBQ's ernaast werken dan stukken makkelijker.

Maar kijk eens bij de woodfired oven chef ( YT )
Die heeft een serie waarin hij best wel van die dingen behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert.r
FreshMaker schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Wat voor oven heb je, of bedoel je ?

Ik heb ( omdat het kan ) wel eens een brikettenstarter in mijn oven gedaan, en daarboven een improv-tuscan grill gemaakt.
Maar het voegde niet zo veel toe, behalve wat onhandige bewegingen en houdingen voor de opening :)
De BBQ's ernaast werken dan stukken makkelijker.

Maar kijk eens bij de woodfired oven chef ( YT )
Die heeft een serie waarin hij best wel van die dingen behandeld.
Thanx voor de tip! Die ga ik zeker bekijken

Ik heb een maximus pizza oven. Inmiddels geprobeerd om sateetjes te bakken i.c.m. Briketten maar het werd pas echt heet genoeg na even een houtvuurtje gestookt te hebben. De volgense keer ga ik het proberen met kolen, die schijnen heter te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Zoals ik al aangaf, de usecase is daar niet helemaal geschikt voor.
Zeker niet voor ene 'kleine' hoeveelheid, daar is zo'n oven te groot voor.

Ik doe het wel bij het opwarmen, dan zet ik een paar bakstenen met daarom een skillet, en bak alvast een chorizo of andere dingetjes voor later op de pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Iemand van jullie een ideetje hoe ik hiermee moet omgaan? Ik heb m'n 65% hydration deeg gemaakt met poolish, en toen ik wilde oppunten was het echt onhandelbaar. Plakte als een bezetene. Nou weet ik wel hoe je deeg met hoge hydratatie moet oppunten, en met deze is het de volgende dag alsnog gelukt (nadat ze ingezakt waren) met wat bloem. Maar ik vond het toch vreemd, hoe onhandelbaar een relatief laag hydratatie deeg was. Ook toen ik ze uit hun bakjes wilde halen plakte ze enorm, ondanks het laagje olie wat ik altijd toepas.

Jullie enig idee hoe dat komt/hoe ermee om te gaan? Misschien toch wat gaatjes in m'n plastic folie prikken bij bulk fermentatie zodat er wat vocht weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 20:58
Heeft iemand tips voor een stalen/rvs houtoven voor in de tuin? Het liefst mat zwart maar rvs kleur mag ook. Een die je permanent kunt laten staan.

Ik heb al zitten zoeken in dit topic maar het is zo groot dat ik het niet echt kon vinden.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
FireFoz schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:28:
Heeft iemand tips voor een stalen/rvs houtoven voor in de tuin? Het liefst mat zwart maar rvs kleur mag ook. Een die je permanent kunt laten staan.

Ik heb al zitten zoeken in dit topic maar het is zo groot dat ik het niet echt kon vinden.
Zoals op deze site? https://www.renzoformaggio.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik222 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:11:
Iemand hier ervaring met mini pizza's in een Ooni Pro of soortgelijke oven?

Lijkt me wel leuk als er wat mensen komen om in plaats van grote pizza's allemaal kleine pizza's te bakken. En dan bedoel ik echt een bol van 240gr bijvoorbeeld in 6 stukken verdelen en dan afzonderlijk stretchen / uitrollen en beleggen.

Grootste twijfel die ik heb is of ik ze een beetje fatsoenlijk met 5 a 6 tegelijk in de oven krijg en ik dan alles nog goed kan draaien. Ga dat denk ik binnenkort eens proberen :)
Ik heb nu al een paar keer een minipizza van 80-90gr gedaan voor een diner (verschillende settings). Het komt er vaak op neer dat mensen een specifieke pizza namaken die wij voordoen en dan afbakken. In de praktijk doe ik er maar 1 of 2 in de ooni, omdat het dan gewoon vrij vol is. Gaat prima als voorafje.
Kleiner dan dat nooit gegaan. Lastige is dat je achterste pizza veel harder gaat dan je voorste, en je die eruit moet vissen... ga je dan de minimaal 3 pizzas die ervoor liggen eerst eruit halen? Good riddance!

offtopic:
De pizza is met geitenkaas, gecarameliseerde amsterdamse uitjes in ringen, zuring en paling... _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Precies wat ik zoek! *O* Iemand ervaring hier met die modellen? Bakvloer van 60x60 cm waar dan ook nog houtvuur bij moet lijkt me wat krap of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 13:11

m0nk

16-09-2003 15.15

FireFoz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Precies wat ik zoek! *O* Iemand ervaring hier met die modellen? Bakvloer van 60x60 cm waar dan ook nog houtvuur bij moet lijkt me wat krap of niet?
Iets goedkoper: https://www.bonnewits.nl/...utoven-maximus-zwart.html

Ben al een tijd niet erg actief meer in dit topic, wel nog in de tijden met MaximusT en iets daarna..
Deze oven heb ik, wellicht zijn er nog foto's in dit topic te vinden ook. Bevalt nog steeds erg goed.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Ik neem aan dat die oven toevallig maximus heet, maar het bracht wel een grijns op mijn gezicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:48

D85

FireFoz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Ik heb de Nonno Peppe met de 60x60 bakvloer, prima maat om een houtvuur te hebben aan de linker of rechterzijde en een grote pizza ernaast te leggen. Meerdere (normale maat) pizza's gaat niet, maar daar heb ik ook geen zin in gezien het gehannes om die te draaien. Voor mij precies de goede maat. Mooi meubel onder gemaakt met werkruimte. Ik ben er echt heel erg tevreden mee. Als je vragen hebt, just ask!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Boudewijn schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:36:
offtopic:
Ik neem aan dat die oven toevallig maximus heet, maar het bracht wel een grijns op mijn gezicht :)
Moest er ook meteen aan denken :P

Ik vind die echter wel wat minder mooi door die bakstenen aan de voorkant. Prijs is overigens ex BTW. Ik ga eens even nadenken ;)

@D85 goed om te horen dat jij in ieder geval tevreden bent met 60x60! Ik had echt gedacht dat het krap zou zijn tenzij je heel kleine pizza's zou maken. Meerdere pizza's tegelijk hoeft voor mij ook niet, maar vind het wel fijn als ik niet steeds moet pielen. Mijn schep is volgensmij al 40 breed...

[ Voor 27% gewijzigd door FireFoz op 25-08-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:48

D85

FireFoz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:43:
[...]

Moest er ook meteen aan denken :P

Ik vind die echter wel wat minder mooi door die bakstenen aan de voorkant. Prijs is overigens ex BTW. Ik ga eens even nadenken ;)

@D85 goed om te horen dat jij in ieder geval tevreden bent met 60x60! Ik had echt gedacht dat het krap zou zijn tenzij je heel kleine pizza's zou maken. Meerdere pizza's tegelijk hoeft voor mij ook niet, maar vind het wel fijn als ik niet steeds moet pielen. Mijn schep is volgensmij al 40 breed...
Los van het smaakgevoelige steenpatroon (>:)), als ik die foto's zo zie is de bouwkwaliteit en het gebruik van materialen niet echt vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Nonno Peppe maar daar zal dan het prijsverschil ook vandaan komen.

Ik heb deze schep en die past prima zonder te moeten pielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Mijn buurman heeft de Nonno Peppe, uitstekende kwaliteit en 60x60 is ruim zat voor een enkele pizza van 275 gram, 2 pizza’s van 225 gram lukt hem ook nog wel maar met een bak tijd van 90 seconden meestal niet echt nodig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Bedankt voor de antwoorden :) nog een andere vraag. Ik krijg m'n deeg gewoon maar niet goed. Ik gebruik soezie Frans krokant met een hoge eiwit waarde. Volgens het recept 500 meel 300 water. Nou zelfs met 250 water is het echt mega plakkerig. Doe ik er nog minder in, dan wordt het weer te stug/droog. Ik snap niet waarom het dan zo plakt bij 50%.

Iemand ideeën? Zowel met de hand kneden als via machine dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@FireFoz Zie voor een vergelijkbare vraag:
defusion in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
Misschien kun je iets met die tips

Ik vermoed echter dat als het zelfs met 50% hydratatie nog te plakkerig is dat je het niet meer goed gaat krijgen met dat meel. Zou daarom eens met ander meel proberen, liefst een soort die hier vaker besproken wordt zodat je resultaten kunt vergelijken.

[ Voor 43% gewijzigd door defusion op 26-08-2020 23:48 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FireFoz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:15:
Bedankt voor de antwoorden :) nog een andere vraag. Ik krijg m'n deeg gewoon maar niet goed. Ik gebruik soezie Frans krokant met een hoge eiwit waarde. Volgens het recept 500 meel 300 water. Nou zelfs met 250 water is het echt mega plakkerig. Doe ik er nog minder in, dan wordt het weer te stug/droog. Ik snap niet waarom het dan zo plakt bij 50%.

Iemand ideeën? Zowel met de hand kneden als via machine dit probleem.
Probeer het recept op de site in mijn signature eens. Werkt hier prima.

Mocht je door willen met je huidige receptuur:
Hoe lang is je rijs? En waar doe je die?

• bvk
  • Laatst online: 13:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:00:
[...]

Probeer het recept op de site in mijn signature eens. Werkt hier prima.
Leuke site 8)

Ik moet jouw deeg ook nog eens proberen, maar ik ben lui.... Ook gaat mijn oven niet erg hoog qua temps. Ik gebruik nu gewoon zo'n rol deeg van Tante Fanny en bak ik de pizza op een plaatstalen tray en bakpapier op 220c.

Dat gaat prima.al wordt het nooit zo lekker als jouw pizza uit de Uuni!

Specs

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met plaatstaal kom je een eind als je dat recept gebruikt. Die site is echt baggervet, maar dat wist je al @bvk ;)

Au serieux: zelfde recept, baktijden wat verlengen en de pizzasteel goed voorwarmen. Ik neem althans aan dat je een pizzasteel hebt en geen 0.5mm oventray?

• bvk
  • Laatst online: 13:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:40:
Met plaatstaal kom je een eind als je dat recept gebruikt. Die site is echt baggervet, maar dat wist je al @bvk ;)

Au serieux: zelfde recept, baktijden wat verlengen en de pizzasteel goed voorwarmen. Ik neem althans aan dat je een pizzasteel hebt en geen 0.5mm oventray?
Ik heb het over deze: https://www.blokker.nl/p/...9-x-26-5-x-2-5-cm/1398656

Zal 2 mm plaatstaal zijn, ding is niet heel erg licht. Niet ideaal voor pizza, maar gewoon gekocht voor algemeen gebruik en dan bevalt het prima. Een pizza met dat Tante Fanny deeg kost dan ook inderdaad wel 15 minuten, maar geeft wel een goede korst en bodem.

Specs

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ach als je beleg in hetzelfde tempo (15 mins) gaart als de onderkant is het prima. Het gaat om die balans.
Wordt de bovenkant in die 15 mins prima, dan heb je genoeg tijd.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 15:58
na jaren hier lurken ben ik eindelijk zo ver dat ik ook een knappe pizza oven wil aanschaffen. is de ooni koda nergens meer compleet te krijgen :')
weet iemand hier toevallig of ze leverings-problemen hebben door corona o.i.d.?
Pagina: 1 ... 33 ... 107 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.