Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Thommes
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 09-09 08:47
Denniz0229 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:01:
na jaren hier lurken ben ik eindelijk zo ver dat ik ook een knappe pizza oven wil aanschaffen. is de ooni koda nergens meer compleet te krijgen :')
weet iemand hier toevallig of ze leverings-problemen hebben door corona o.i.d.?
Ik heb begin juni m'n koda bij Ooni besteld, uiteindelijk midden augustus geleverd. Terwijl hij voor midden juli bevestigd was.

Je zou op de site van Stovrr kunnen kijken, dat is de importeur in NL.

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
Thommes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Ik heb begin juni m'n koda bij Ooni besteld, uiteindelijk midden augustus geleverd. Terwijl hij voor midden juli bevestigd was.

Je zou op de site van Stovrr kunnen kijken, dat is de importeur in NL.
daar is die helaas ook uitverkocht, ze hebben hem bij ooni zelf wel zo lijkt het, maar daar is verder echt alles uitverkocht, alle soorten peals e.d. ze hebben echt niks meer op voorraad.
wordt toch nog pizza bestellen zo lijkt het :+

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-09 22:25
Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:00:
[...]

Probeer het recept op de site in mijn signature eens. Werkt hier prima.

Mocht je door willen met je huidige receptuur:
Hoe lang is je rijs? En waar doe je die?
Leuke site :) ik doe eigenlijk precies wat jij ook doet. 1 tot 2 dagen van te voren maken en dan in de koelkast...uur of 4 voor het bakken er uit. Ik heb nu 00 meel besteld, eens kijken hoe het daar mee gaat. Toch heb ik vaak gelezen dat mensen hier soezie Frans krokant gebruiken... De smaak is ook dikke prima alleen erg onhandelbaar.

Ik las trouwens dat je er olijfolie in doet, dat doe ik niet. Goed dat je geen extra vierge neemt, maar ook de tweede persing is hier eigenlijk niet goed voor qua gezondheid. De walmtemperatuur van olijfolie wordt namelijk ver overschreden waardoor er kankerverwekkende stoffen ontstaan. Beter neem je dan rijstolie, die heeft een nog hogere walmtemperatuur (wat overigens ook overschreden wordt) en minder deeltjes. Een andere optie is wellicht ghee, maar ik weet niet of dat hetzelfde effect geeft.

Weet er ff geen

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja iedereen heeft daar last van, iedereen die teminste zo'n ding zoekt. Al eens naar een uuni3 ofzo op Marktplaats gekeken?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Denniz0229
  • Nu online
Boudewijn schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:44:
Ja iedereen heeft daar last van, iedereen die teminste zo'n ding zoekt. Al eens naar een uuni3 ofzo op Marktplaats gekeken?
Niet naar de 3, maar koop ook liever het nieuwe model eigenlijk. Daar kom ik op marktplaats helaas geen van tegen.

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-09 22:25
Vraagje ik heb nu voor het eerst m'n pizzakrat met deksel in gebruik. Leg je ze dan gewoon zo er in of moet er dan nog een vochtige doek overheen? Ik bewaar ze een dag in de koelkast

Weet er ff geen

• Phony
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
Wanneer de deksel goed afsluit is dat voldoende. Dat zorgt ervoor dat ze niet uitdrogen.

• Himalaya
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Denniz0229 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:25:
[...]

daar is die helaas ook uitverkocht, ze hebben hem bij ooni zelf wel zo lijkt het, maar daar is verder echt alles uitverkocht, alle soorten peals e.d. ze hebben echt niks meer op voorraad.
wordt toch nog pizza bestellen zo lijkt het :+
Ik heb hem 14 dagen geleden bij Ooni besteld, de Koda, en afgelopen dinsdag ontvangen. Maar alle accessoires zijn inderdaad uitverkocht. Gelukkig had ik al een Peel.

• Denniz0229
  • Nu online
Himalaya schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:05:
[...]

Ik heb hem 14 dagen geleden bij Ooni besteld, de Koda, en afgelopen dinsdag ontvangen. Maar alle accessoires zijn inderdaad uitverkocht. Gelukkig had ik al een Peel.
ja bestel hem het liefst compleet om te gaan bakken.
maar heb inmiddels besloten om maar even op black friday te wachten :)

• dr86
  • Registratie: september 2009
  • Niet online
Gister met de Ooni Karu pizza’s gemaakt.
Die op het plankje was de eerste, die ging niet helemaal goed, steen was niet heet genoeg. Nu na 2x bakken blijft het wel lastig met dat ding om de juiste temperatuur te vinden. Zodra je de oven open doet om te meten, koelt alles meteen een heel stuk af waardoor je weer moet wachten voor je de pizza erin kan doen.

De overige 3 waren wel erg goed gelukt.

Ook een klein nadeel is dat de oven zodra de pellets beginnen te branden echt ontzettend erg gaat roken.
Als alles eenmaal verkoolt is, is wel alle rook weg, maar al die rook is niet heel handig als je in een rijtjeshuis woont.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ziet er goed uit hoor, zeker voor de eerste keer :) . Lekker bezig!

Het is inderdaad erg spelen met de timing van vuur opstoken, warmte, en pizza inschuiven. Ik merk dat ik me liever focus op mijn vrienden en de maaltijd, en in de praktijk altijd op gas werk. Ook omdat de wind stabiel moet blijven staan.

• dr86
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:50:
Ziet er goed uit hoor, zeker voor de eerste keer :) . Lekker bezig!

Het is inderdaad erg spelen met de timing van vuur opstoken, warmte, en pizza inschuiven. Ik merk dat ik me liever focus op mijn vrienden en de maaltijd, en in de praktijk altijd op gas werk. Ook omdat de wind stabiel moet blijven staan.
Wellicht dat ik inderdaad voor volgend jaar het gas opzet stuk ga kopen. Nu is het idd niet zo’n probleem met zn 2en maar als je meer mensen over de vloer hebt ben je toch continu met de pizzas maken en het vuur controleren bezig.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja klopt. Ik vind pellets leuk als de oven bij de eettafel staat en ik dus zittend bij de oven kan.
Als de tafel binnen staat en ik naar buiten moet ben ik of niet bij het sociale gebeuren, of zijn de pizza's suboptimaal. A deux heb je dat probleem inderdaad minder.

offtopic:
Oven binnenzetten gaat me 'iets' te ver :+

• Sieben580
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:44
Kan het zoveel kwaad dat je warmte verliest met de deur op te doen? Het is toch vooral belangrijk dat de steen een goede temperatuur heeft en er een goede vlam is of ben ik verkeerd? Heb net zelf een ooni karu besteld.

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:57

Galois

1811 - 1832

Op aanraden hier gebruik ik ook de pizzapp. Alleen ik doe altijd een rijstijd van 24 of 48 uur in de koelkast. Helaas gaat de pizzapp maar tot 10 graden. Niet lager.

Ik heb nu net 500 gram meel en 2 gram gist voor een rijstijd van 18 uur in de koelkast en 4 uur op kamertemperatuur.

De app zegt bij 22 uur op 10 graden dat ik 2 gram gist nodig heb... zit ik een beetje binnen de marges?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• dr86
  • Niet online
Sieben580 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:13:
Kan het zoveel kwaad dat je warmte verliest met de deur op te doen? Het is toch vooral belangrijk dat de steen een goede temperatuur heeft en er een goede vlam is of ben ik verkeerd? Heb net zelf een ooni karu besteld.
Heb m pas 2x gebruikt, dus is nog een beetje uitvogelen. Volgende keer zal ik m een stuk langer laten branden. Misschien als de steen nog warmer is dat ie dan ook minder snel afkoelt.

• Michieas
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:41
Galois schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:56:
Op aanraden hier gebruik ik ook de pizzapp. Alleen ik doe altijd een rijstijd van 24 of 48 uur in de koelkast. Helaas gaat de pizzapp maar tot 10 graden. Niet lager.

Ik heb nu net 500 gram meel en 2 gram gist voor een rijstijd van 18 uur in de koelkast en 4 uur op kamertemperatuur.

De app zegt bij 22 uur op 10 graden dat ik 2 gram gist nodig heb... zit ik een beetje binnen de marges?
Bij de "Roman" variant kan je wel andere waarden invullen.
Volgens mij is de Neapolitan alleen voor dezelfde dag.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Oh ja... Tnx @Michieas, omdat ik mijn deeg zonder olie maak, kies ik voor de ‘Napolitaanse’ variant. Maar ik zie dat hij de Roman je ook het vet op 0 kan zetten...

Duidelijk zo...

Ik heb nu dit recept voor vanavond:

Iemand aanvullingen hierop? Tips?

Vorige week had ik 44 uur in koelkast en 4 uur op aanrecht. Was heerlijk!!!

Ik ga trouwens vanavond nog 100 gram deeg maken met slechts 2 uur rijstijd. Gewoon om het verschil te proeven. Kijken of dat -duidelijk- te merken is.

[Voor 35% gewijzigd door Galois op 05-09-2020 10:58]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Katadreuffe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19-09 17:04
Je kan in de instellingen van de PizzaApp aanvinken dat je ook "CT leavening" wilt hebben bij het Neopolitan tablad. Ziet er verder goed uit! Alleen zijn de bollen misschien een beetje klein, maar dat is natuurlijk je eigen voorkeur.

[Voor 33% gewijzigd door Katadreuffe op 05-09-2020 11:23]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Katadreuffe schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:23:
Je kan in de instellingen van de PizzaApp aanvinken dat je ook "CT leavening" wilt hebben bij het Neopolitan tablad. Ziet er verder goed uit! Alleen zijn de bollen misschien een beetje klein, maar dat is natuurlijk je eigen voorkeur.
Grrr... ik zie het! Ik moet ook verder kijken dan mijn neus lang is 😃

Exact wat ik wilde!!

Die ‘bollen’ zijn niet bewust. Hoe krijg ik grotere?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Galois schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:35:
[...]
Die ‘bollen’ zijn niet bewust. Hoe krijg ik grotere?
Al eens op het plusje gedrukt naast het gewicht ?

• Galois

Galois

1811 - 1832

FreshMaker schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:39:
[...]

Al eens op het plusje gedrukt naast het gewicht ?
Ai!!! Ik ben duidelijk een noob hier. Excuses 😂
Ik dacht met bollen, de bollen aan de rand van de pizza 😱

Ik heb een G3 Ferrari en de bollen zijn exact groot genoeg voor deze pizzaoven.

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-09 18:25
Deze keer een vraag over het deeg. Als ik op YouTube filmpjes zie van mensen die deeg maken ziet dat er altijd(zoals de Italianen zelf zeggen) silky smooth uit. Bij mij blijft er toch altijd een vrij grove structuur over. Iemand een idee waardoor dit komt?

Ik denk zelf altijd langer doorkneden. Maar de laatste keer dat ik dat deed lukte het bijna niet meer om een pizza van het deeg te maken zo'n elastiek was het.

Always look on the bright side of life.

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ziet er prima uit hoor, zou me er niet druk om maken.

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:30
Crap, ik wist nooit wat de Yeast types waren. Nu zag ik je foto en ben er eens op gaan zoeken. Zelf gebruik ik altijd type CY en zie dat jij IDY gebruikt. Blijkt dat ik altijd de verkeerde gebruikt hebt: CY ipv IDY.

CY = Cake Yeast
ADY = active dry yeast
IDY = instant dry yeast

Geen idee wat dit is:
FSD
LSD

Volgens mij zijn de dokter oekter zakjes idd instant, dus moet ik IDY pakken.

• Galois

Galois

1811 - 1832

grote_oever schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:59:
[...]

Crap, ik wist nooit wat de Yeast types waren. Nu zag ik je foto en ben er eens op gaan zoeken. Zelf gebruik ik altijd type CY en zie dat jij IDY gebruikt. Blijkt dat ik altijd de verkeerde gebruikt hebt: CY ipv IDY.

CY = Cake Yeast
ADY = active dry yeast
IDY = instant dry yeast

Geen idee wat dit is:
FSD
LSD

Volgens mij zijn de dokter oekter zakjes idd instant, dus moet ik IDY pakken.
Zie de ‘glossary’:

FSD/LSD: firm/liquid sourdough. Zuurdesem dus... nooit gebruikt. Ook niet voor het bakken van brood. Ik heb altijd van die dr. Oetker zakjes.

• grote_oever
Owh, dat had ik inderdaad niet gezien. Zat te kijken bij de "?". Maar bedankt; pas mijn save even aan :)

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19-09 15:39

PnD

like in Pinda ^_^

Vandaag voor de 2e keer pizza gemaakt op de kamado.
Vorige keer was het deeg wat te droog en brandde de maïzena aan op 350 graden.

Vandaag spontaan besloten pizzas te eten dus even valsgespeeld met kant en klaar deeg. De kamado op 250-280 en dit ging goed.

Eerste keer met mijn pizza schep en bij gebruik van voldoende maisgriesmeel schoof ie er genoeg af.

Kreeg wat klachten vd eters dat er toch wel veel crispy maisgriesmeel aan de bodem zat. Laatste pizza met bloem gedaan en daar bleef weer veel bloem aan zitten 🙉 is daar dan toch echt een geperforeerde pizzaschep voor vereist? En/Of gewoon zuiniger doen met de bloem.

Ik heb deze gebruikt: Valle del sole Maisgriesmeel voor polenta bramata #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi203858

Al mijn oude & nieuwe systemen

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beetje griesmeel op de schep, niet op het deeg. Met nadruk op beetje.

Steen reinigen na elke bakbeurt (met schieter even schrapen of gewoon blazen). Je griesmeel is okay.

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-09 12:27
Ik ben van plan om dit jaar nog een Koda te kopen.

Iemand met wat meer ervaring tips over welke schep/peel erbij te kopen?
Die van Ooni zelf (met gaatjes)?
Of iets van een ander merk.

• Meneerik
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11:59
Hebben jullie nog tips om het deeg elastischer te maken?
Gebruik het recept uit de pizza app, vocht 60% en kneed het tussen de 10 en 20 minuten in de kitchenaid( afhankelijk van de hoeveelheid deeg)

Merk dat het deeg steedsvaker scheurt wanneer ik het probeer te strechen..

• mithe
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:13
Meneerik schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:54:
Gebruik het recept uit de pizza app, vocht 60% en kneed het tussen de 10 en 20 minuten in de kitchenaid( afhankelijk van de hoeveelheid deeg)

Gebruik je wel zout? Dat was bij mij eerst het probleem.
Verder langer kneden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Meneerik schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:54:

kneed eerst eens met de hand voor je machinaal gaat kneden. Dan voel je tenminste wat er gebeurt.

• Thommes
  • Laatst online: 09-09 08:47
Weet iemand waar nduja makkelijk verkrijgbaar is?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Meneerik Misschien kneed je wel TE lang?
Want je kunt de elasticiteit er ook uitkneden. Ik gebruik zelf ook een KitchenAid machine met kneedhaak voor brood/pizzadeeg.
En afhankelijk van de gebruikte meel/bloemsoort heb ik meestal na 5 minuten al een glanzend, elastisch deeg.
Met b.v. een harde tarwe gries gaat het vrij snel en met volkoren spelt meel duurt het wat langer. Maar zeker geen 20 minuten...

BTW: ik begin eigenlijk altijd met 50/50 meel/bloem versus vocht en tijdens het kneden voeg ik dan stapsgewijs vaak wat vocht toe. Gewoon kijken en voelen wat er gebeurt. Af en toe de kneedhaak ff omhoog halen en voelen aan het deeg hoe plakkerig/elastisch het al dan niet is.
Want ook de dagelijkse omstandigheden zijn van invloed.

[Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 08-09-2020 09:34]

Mooie Plaatjes   

• Bicky
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:17
Met b.v. een harde tarwe gries gaat het vrij snel en met volkoren spelt meel duurt het wat langer. Maar zeker geen 20 minuten...
Ik vroeg me al af of het mogelijk was om met andere bloem/meel deeg te maken.
Online vond ik nog niet direct een goed recept.
zijn er dingen waar je rekening mee moet houden als je ander bloem gebruikt?
Gebruik nu meestal OO-bloem maar mijn vrouw wil graag een "gezondere" pizza .

ik bak ze in ooni fyra

20 min kneden lijkt me ook lang.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bicky schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:42:
[...]

Ik vroeg me al af of het mogelijk was om met andere bloem/meel deeg te maken.
Natuurlijk kan dat! :Y

Zoek maar eens op 'volkoren' in dit topic.

Wij (hier thuis en familie) vinden volkoren spelt pizza's veel meer smaak hebben dan 'ordinaire' witte bloem deegplakken. :+
Bijkomend voordeel: meer vezels en meer verzadiging. :)

Mooie Plaatjes   

• Meneerik
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11:59
ehtweak schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:31:
@Meneerik Misschien kneed je wel TE lang?
Want je kunt de elasticiteit er ook uitkneden. Ik gebruik zelf ook een KitchenAid machine met kneedhaak voor brood/pizzadeeg.
En afhankelijk van de gebruikte meel/bloemsoort heb ik meestal na 5 minuten al een glanzend, elastisch deeg.

BTW: ik begin eigenlijk altijd met 50/50 meel/bloem versus vocht en tijdens het kneden voeg ik dan stapsgewijs vaak wat vocht toe. Gewoon kijken en voelen wat er gebeurt. Af en toe de kneedhaak ff omhoog halen en voelen aan het deeg hoe plakkerig/elastisch het al dan niet is.
Want ook de dagelijkse omstandigheden zijn van invloed.
zit wat in. doe meestal ook 50/50 en dan nog ff 15 minuutjes. maar misschien is dat wel te veel ja.

thnx!

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik bak al jaren heerlijke pizza's, al zeg ik het zelf. Werk met de koelkast-methode en gebruik crappy bakken van de Action. Elektrisch G3 Ferrari steenoventje, perfect om mee te nemen naar vrienden, etc.

Als ik nog eens meer ruimte heb, komt er een steen-houtoven.

Mijn favorieten zijn Griekse pizza met courgette, rode ui tomaat, feta, rozemarijn en een lik knoflooksaus, heerlijk! Ansjovis met kappertjes, rode ui. En geienkaas peer met groene pesto eronder, rucola erop. Heerlijk!

Voor de kinderen wordt het salami met paprika, Hawaii en soms BBQ chicken.

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat nieuwe verrassende smaken. Toch eens even die pizzabijbel erop naslaan. Of misschien zijn er lui met tips voor smaaksensaties?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gorgonzola, walnoot, peer.

Appelstroop, venkel, varkensvlees

Mortadella en salie

[Voor 53% gewijzigd door Boudewijn op 08-09-2020 16:28]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Ja... duh... dan kun je die pizza(bodem) ook wel weglaten... :+

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ehtweak schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:31:
Mja dat zijn wmb wel 3 heel mooie combinaties waar mensen niet aan denken.

Alledrie heel klassiek maar ook heel lekker.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ehtweak mompelt iets over hoe je bakstenen ook lekker kunt maken door er knoflooksaus over te doen, hoef je ze alleen maar af te likken... :+

Mooie Plaatjes   

• ohno_nl
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-09 13:15
ehtweak schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:31:
en vervangen door pannenkoeken? :o

• Cujo74
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19-09 11:38
Onderstaande doen het bij ons ook heel goed:

Ipv tomatensaus de bodem bestrijken met pesto en dan beleggen met kip stukjes (al dan niet vegetarische variant) en wat parmezaan

Vijgen in plakken-geitenkaas-stukjes pecan en/of pistache noten en bij serveren een paar druppeltjes honing
(Ideaal voor mensen met koemelk allergie)

Enkel bodem met tomatensaus en klein beetje aan tomaten stukjes in de oven bakken en dan bij het serveren beleggen met koude mozzarella, rest van de tomatenstukjes, verse rucola en wat geraspte parmezaan

• grote_oever
koelkast schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:15:
Ik bak al jaren heerlijke pizza's, al zeg ik het zelf. Werk met de koelkast-methode en gebruik crappy bakken van de Action.
Ik gebruik ook crappy bakken. Prima voor paar bolletjes, maar afgelopen zondag heb ik 12 bollen op gebakken. Dat werkt niet helemaal lekker met de bakken van de action. Ben wel benieuwd welke bakken de overige tweakers gebruiken. Heb al vaak in het rond gekeken, maar de meeste bakken zijn of heel prijzig, of heel groot.

• proostyves
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:09
grote_oever schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:33:
[...]

Ik gebruik ook crappy bakken. Prima voor paar bolletjes, maar afgelopen zondag heb ik 12 bollen op gebakken. Dat werkt niet helemaal lekker met de bakken van de action. Ben wel benieuwd welke bakken de overige tweakers gebruiken. Heb al vaak in het rond gekeken, maar de meeste bakken zijn of heel prijzig, of heel groot.
Ik heb gewoon deze bakken gekocht. Ik krijg 3 a 4 bollen per bak zonder dat deze elkaar raken en geen gedoe met hoekjes en kantjes in de bak die moeilijk proper te maken zijn. Het voordeel van deze kleinere tegenover de grotere is dat deze nog in de koelkast passen.

Was wel 40€ kwijt voor 3 bakken en 1 deksel, maar het gemak is mij wat waard en een hobby mag geld kosten :9

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb een veel te groot deegkrat gekocht, past dus niet in de ijskast. Prima voor rijs buiten de ijskast, maar niet erin.
Erin gebeurt meestal op een snijplank of op borden. Onhandig. Heel onhandig.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:49
Ik doe bulkrijs in de koelkast in een grote bak, en daarna leg ik de ballen op een snijplank met een (grote) bak er omgekeerd op, voor de rijs. Dat werkt makkelijk vind ik, je haalt de bak eraf en kunt de ballen zo van de snijplank pakken.

• grote_oever
grappig, snijplank nooit overwogen. Drogen de bolletjes dan niet uit?

Deegkrat is inderdaad wel mooie oplossing voor buiten de koeling: https://pizzawinkel.com/product/deegbak-30x40-cm/

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

grote_oever schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:07:
grappig, snijplank nooit overwogen. Drogen de bolletjes dan niet uit?

Deegkrat is inderdaad wel mooie oplossing voor buiten de koeling: https://pizzawinkel.com/product/deegbak-30x40-cm/
Ik gooi er meestal wat vershoudfolie losjes overheen. Een ijskast is een heel droge omgeving, dus zonder een vorm van bescherming krijg je van die vervelende uitgedroogde buitenkantjes.

• Dr_Frickin_Evil
Ik zei snijplank, het kan ook gewoon het aanrechtblad zijn. Ik merk dat vershoudfolie oid al gauw flink aan het deeg gaat plakken, daarom zet ik liever iets overheen zonder het deeg aan te raken.

• Destralak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 09:16
grote_oever schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:33:
[...]

Ik heb 2 kleine deegkratten bij de Sligro gehaald, die passen bij ons mooi in de koelkast.
Ze hadden ook grotere deegkratten. Heb nooit last van uitgedroogde bolletjes, ze sluiten goed af.

M3 LR Deep Blue / Zwart / 18" Aero | Besteld: 05/10 | RN: 09/10 | VIN: 27/11 | Levering: 30/12

• mithe
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:13
Een tip voor deegkratten met een deksel.
Als de deksel niet goed afsluit leg er iets zwaars op waardoor de deksel weer recht komt te liggen. Hierdoor Zal het deegkrat weer goed afsluiten.
Verder doe ik vaak nog wat plastic tussen de bak en deksel zodat ik zeker weet dat hij goed afsluit.

En als je deeg uitgedroogd is dan kan je de volgende truc gebruiken:

• grote_oever
mithe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:33:
Een tip voor deegkratten met een deksel.
Als de deksel niet goed afsluit leg er iets zwaars op waardoor de deksel weer recht komt te liggen. Hierdoor Zal het deegkrat weer goed afsluiten.
Haha, zo doe ik het ook. Ik had afgelopen zondag 5 grote bakken. Ik kon er bijna een toren van bouwen :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ohno_nl schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:01:
[...]

en vervangen door pannenkoeken? :o
Nope. WEGLATEN die bodem; de vulling is al lekker genoeg! :+

Mooie Plaatjes   

• Dr_Frickin_Evil
YouTube: How to Make NEAPOLITAN PIZZA DOUGH like a World Best Pizza Chef
Leuk filmpje, duidelijke uitleg. Hij stelt voor om het deeg voordat het de koelkast in gaat alvast te laten rijzen, eigenlijk andersom van wat ik (en de meeste hier volgens mij) doe. Toch de moeite waard om eens te proberen.

• larrylaffer
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 18-09 17:48
Destralak schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:29:
[...]

Ik heb 2 kleine deegkratten bij de Sligro gehaald, die passen bij ons mooi in de koelkast.
Ze hadden ook grotere deegkratten. Heb nooit last van uitgedroogde bolletjes, ze sluiten goed af.
Zijn dat echte deegkratten of grote bewaardozen? Ik heb ze namelijk nog nooit gezien/ gevonden bij de lokale Sligro.

• Katadreuffe
Zelf heb ik ze ook niet kunnen vinden bij de Sligro (Rdam). Uiteindelijk wel prima deegkratten bij de Hanos gevonden die goed sluiten en ook in de koelkast passen!

• Bicky
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:17
Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:43:
YouTube: How to Make NEAPOLITAN PIZZA DOUGH like a World Best Pizza Chef
Leuk filmpje, duidelijke uitleg. Hij stelt voor om het deeg voordat het de koelkast in gaat alvast te laten rijzen, eigenlijk andersom van wat ik (en de meeste hier volgens mij) doe. Toch de moeite waard om eens te proberen.
ik laat eerst het deeg rijzen op kamertemperatuur voor een uur, verdeel dan in bollen en de frigo in.
2u op voorhand uithalen zodat ze terug op kamertemperatuur komen.

Vanavond de eerste poging met speltmeel, ik ben benieuwd.

We hebben de ooni frya nu 1 maand en al iedere week stond er versepizza op de menu.
Ben er erg tevreden van

• Mjelnir
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-09 16:39
Laatst ook voor het eerst 12 pizz's achter elkaar in de kleine koda gedaan ging als een trein. Iedereen stond er versteld van.

- Eerst bulk laten rijzen in de koelkast voor 24 uur
- Daarna bollen gemaakt en in kommetjes 5 uur laten proofen
- En dan pizza bakken

Gouden tip voor de koda is toch wel voorverwarmen op volle vlam voor 20 to 25 minuten en dan vlam op 3 kwart zetten verband een stuk minder snel!

• xon
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-09 23:02
Mjelnir schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:32:
Laatst ook voor het eerst 12 pizz's achter elkaar in de kleine koda gedaan ging als een trein. Iedereen stond er versteld van.

- Eerst bulk laten rijzen in de koelkast voor 24 uur
- Daarna bollen gemaakt en in kommetjes 5 uur laten proofen
- En dan pizza bakken

Gouden tip voor de koda is toch wel voorverwarmen op volle vlam voor 20 to 25 minuten en dan vlam op 3 kwart zetten verband een stuk minder snel!
True!! Let wel op dat je hem voor de volgende pizza wel weer even 5 minuten opstookt op hoogste stand anders is je steen te 'koud'.

• larrylaffer
Mijn Roccbox werd vandaag na 3 weken wachten eindelijk bezorgd. Doos beschadigd, verpakschuim gebroken, pizza steen door midden en stukjes afgebrokkeld. Bedankt dpd... :(

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
xon schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:30:
[...]

True!! Let wel op dat je hem voor de volgende pizza wel weer even 5 minuten opstookt op hoogste stand anders is je steen te 'koud'.
Ik zet bij mijn Ooni Pro juist op een bepaald moment de brander tussen de pizza's door even wat lager omdat de steen anders te warm wordt met verbrande bodems tot gevolg.

Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf vorm en beleg en vervolgens ook zelf bak, daardoor zit er altijd wel 5 minuten tussen pizza's. Als je continu blijft bakken is het waarschijnlijk anders.

@larrylaffer Dat is wel heel vervelend inderdaad. Hier was PostNL de hele oven kwijtgeraakt destijds. Misschien hebben ze gewoon niet zo veel zin in die zware pakketen ofzo :(

[Voor 12% gewijzigd door ik222 op 14-09-2020 18:43]

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:46
larrylaffer schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:16:
Mijn Roccbox werd vandaag na 3 weken wachten eindelijk bezorgd. Doos beschadigd, verpakschuim gebroken, pizza steen door midden en stukjes afgebrokkeld. Bedankt dpd... :(
:/ Wat kut. Hopelijk lossen ze het snel op bij Gozney. Gelijk een goede test voor hun aftersales, ben benieuwd :)

• larrylaffer
Supreme schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:06:
[...]

:/ Wat kut. Hopelijk lossen ze het snel op bij Gozney. Gelijk een goede test voor hun aftersales, ben benieuwd :)
Aftersales goed tot nu toe. Gisteren gemaild, direct mail terug gekregen. Pakket wordt morgen weer opgehaald, en hoe het daarna verloopt zal ik hier naderhand samenvatten. Ik ben wel huiverig voor de volgende bezorging, ik heb nog nooit goede ervaring met DPD gehad. Maar we zullen zien.

• Pruimenvlaai
  • Laatst online: 18-09 13:37
Kan iemand me helpen met het begrijpen van mijn Ferrari G3?

Ik heb deze nu een paar weken, en snap nog niet helemaal hoe je hier nou goede pizza mee maakt. Soms gaat het goed, soms is de onderkant verbrand en de bovenkant (vooral het midden) nog koud.

Wat ik ervan begrijp: er zit één thermostaat in het apparaat, die zowel het verwarmingselement boven en onder schakelt (1200 watt ongeveer). Het standaard-protocol (op temperatuur laten komen totdat lichtje uitgaat, kap open tot lichtje weer aangaat, pizza erin) is wat het is omdat je het verwarmingselement boven aan wilt hebben terwijl de pizza erin zit. Voor een goede pizza met dit apparaat is het namelijk niet voldoende dat het metaal van de oven en de lucht in de oven de goede temperatuur zijn, er moet ook nog flink wat infraroodstraling op de pizza komen, anders word de bovenkant relatief niet warm genoeg.

Klopt dit?

En nu mijn vragen: ligt het aan mij of is dit protocol hartstikke onhandig? Voornamelijk de stap dat je de kap open zet. Je moet hier continu kijken of het lampje al weer aan is, (wat lastig te zien is) want als het lampje al weer een tijd aan is (en de oven bijna weer op temperatuur is) gaat het bovenste hitte-element uit tijdens het bakken van je pizza. Is het niet handiger om dit protocol aan te vullen met de thermostaat 0.5 hoger zetten, zodat het boven-element gegarandeerd aan blijft?

En is er niemand die een mooie digitale onafhankelijke (boven/onder los) temperatuurregeling voor dit ding heeft gemaakt? Lijkt me een fijne upgrade.

• demonic
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:33
Pruimenvlaai schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:38:
Kan iemand me helpen met het begrijpen van mijn Ferrari G3?

Ik heb deze nu een paar weken, en snap nog niet helemaal hoe je hier nou goede pizza mee maakt. Soms gaat het goed, soms is de onderkant verbrand en de bovenkant (vooral het midden) nog koud.

En nu mijn vragen: ligt het aan mij of is dit protocol hartstikke onhandig? Voornamelijk de stap dat je de kap open zet. Je moet hier continu kijken of het lampje al weer aan is, (wat lastig te zien is) want als het lampje al weer een tijd aan is (en de oven bijna weer op temperatuur is) gaat het bovenste hitte-element uit tijdens het bakken van je pizza. Is het niet handiger om dit protocol aan te vullen met de thermostaat 0.5 hoger zetten, zodat het boven-element gegarandeerd aan blijft?
eigenlijk is het vrij simpel. je zet het ding ruim van te voren aan zodat de steen kan opwarmen. (die zou rond ~2.5 moeten zijn.
Zodra de steen opgewarmd is, pizza er in. en zet je stand op ~2.6 zodat die altijd aan staat.

En klaar :) Nooit echt problemen mee gehad. Duurt alleen relatief lang.

• -ko-
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 16:33

-ko-

Leidend Voorwerp

Heeft er iemand ervaring met een Ooni Koda op een balkon? Ik vind het zelf moeilijk om in te schatten hoe warm het om de oven heen wordt, maar het lijkt me een mooie upgrade van de electrische oven naar buiten, en de pizza's kunnen achter elkaar door gebakken worden.

Aanrader of niet doen? Dan blijf ik namelijk bij mijn huidige setup. (Normale oven + steel)

Wa Doede Nou

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
-ko- schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:45:
Heeft er iemand ervaring met een Ooni Koda op een balkon? Ik vind het zelf moeilijk om in te schatten hoe warm het om de oven heen wordt, maar het lijkt me een mooie upgrade van de electrische oven naar buiten, en de pizza's kunnen achter elkaar door gebakken worden.

Aanrader of niet doen? Dan blijf ik namelijk bij mijn huidige setup. (Normale oven + steel)
Moet prima kunnen zolang je de oven niet hoeft aan te raken om er langs te kunnen. De buitenkant van de oven wordt namelijk wel goed heet maar stralingswarmte is eigenlijk niet noemenswaardig.

• Katadreuffe
-ko- schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:45:

Ik heb op verschillende mensen op andere fora dit zien doen. Klein tafeltje in de hoek met de Koda erop, schijnt prima te gaan!

• nietorigineel
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:07
demonic schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:50:
[...]

eigenlijk is het vrij simpel. je zet het ding ruim van te voren aan zodat de steen kan opwarmen. (die zou rond ~2.5 moeten zijn.
Zodra de steen opgewarmd is, pizza er in. en zet je stand op ~2.6 zodat die altijd aan staat.

En klaar :) Nooit echt problemen mee gehad. Duurt alleen relatief lang.
Precies, zo doe ik het ook: G3Ferrari op standje 2,5 opwarmen, pizza erin, en dan bak ik zo ongeveer op 2,75 de pizza in een paar minuten gaar. De combinatie van standje 2,5, en de warmte die verloren gaat als je de oven open doet om de pizza erop te leggen, en dan 'opschalen' naar ietsje hoger zorgt dat de bovenkant 'aan' blijft staan. Als ik te dicht bij standje 3 kom gaat de bovenkant te hard, en is de buitenrand zwart voor de pizza klaar is.

• Sieben580
Hallo allemaal

Ik heb vandaag mijn ooni karu ontvangen en heb hierbij ook de gas burner bijgekocht. Nu wou ik deze connecteren, maar dit is precies niet de juiste aansluiting voor de gas flessen hier in Belgie. Ik heb nochtans de 37 mBar BE versie besteld, maar de meegeleverde aansluiting is precies niet juist. Iemand hier ervaring mee? Diegene met de rode bovenkant is diegene van ooni en het zou eigenlijk zoals die andere foto moeten zijn.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Sieben580 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:19:
Hallo allemaal

Ik heb vandaag mijn ooni karu ontvangen en heb hierbij ook de gas burner bijgekocht. Nu wou ik deze connecteren, maar dit is precies niet de juiste aansluiting voor de gas flessen hier in Belgie. Ik heb nochtans de 37 mBar BE versie besteld, maar de meegeleverde aansluiting is precies niet juist. Iemand hier ervaring mee? Diegene met de rode bovenkant is diegene van ooni en het zou eigenlijk zoals die andere foto moeten zijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kan je bij elke outdoorwinkel wel kopen
Ook eenbouwmarkt in de buurt ( die ook gasBBQ's levert ) zal ze hebben liggen

En in het uiterste geval, Action :+
https://www.action.com/nl-be/p/gasdrukregelaar-2/

• Sieben580
FreshMaker schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:47:
[...]

Kan je bij elke outdoorwinkel wel kopen
Ook eenbouwmarkt in de buurt ( die ook gasBBQ's levert ) zal ze hebben liggen

En in het uiterste geval, Action :+
https://www.action.com/nl-be/p/gasdrukregelaar-2/
Thanks voor de reactie, had er blijkbaar nog 1 liggen thuis. Dus is al opgelost. Ik vind het alleen wel raar dat ooni dan de verkeerde levert, nog iemand die dit al heeft voorgehad?
Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True