Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 14:41
Sieben580 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:17:
Iemand die mij wat tips kan geven? Ik heb gisteren voor de eerste keer pizza's gebakken in mijn nieuwe ooni karu. Ik heb gisteren de gas burner gebruikt, leek mij even het gemakkelijkste. Ik heb een 65% hydration deeg gebruikt met typo 00 van de colruyt hier in België. Pizza's zijn er eigenlijk wel goed uitgekomen, maar het kan zeker nog beter. Ik vond de bodem van mijn pizza niet goed genoeg gebakken/krokant genoeg. De mozarella vond ik ook nog niet goed genoeg gesmolten, maar de korsten/randen van de pizza waren wel steeds goed gebakken, soms zelfs te snel, waardoor ik de pizza's er waarschijnlijk wat vroeger heb zitten uithalen. Ik heb mijn oven ongeveer 25 min laten opwarmen trouwens, steen was in het midden 420°C. Wat kan ik veranderen? Ik las dat een lagere hydration deeg beter zou zijn voor een krokantere korst en dat ik wat olijfolie zou moeten toevoegen aan mijn deeg.
Als je de gasbrander gebruikt is het wat lastiger de temp op orde te houden aan de voorkant van de Karu. Met hout is dat iets makkelijker, zeker ook omdat je dan met deurtje dicht bakt. Met gas bak ik met deurtje op een kiertje (en deksel op het schoorsteengat); let op, dit is gevaarlijk ivm mogelijk koolstofmonoxide / uitgaan van vlam en explosiegevaar. Zorgt er wel voor dat de temperatuur stabieler blijft. Als je een krokante korst wilt kun je proberen op lagere temp te bakken.. Zelf wil ik een zachte bodem / korst met een crunchy buitenkant; Napolitaans. Lagere hydro werkt ook zeker. Als je mozz niet goed smelt in 90 seconden is de temp in je oven echt niet hoog genoeg. Is je temperatuurmeter wel ok?

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 16:19

xon

Ik heb de kleine variant van het Italieplein deegkrat met deksel.... Hij past alleen in mijn koelkast als ik die eerst helemaal leeg ruim en daar heb ik natuurlijk heel erg veel zin in elke keer ;-)

Kortom, ik ben na 1 keer het krat gebruikt te hebben weer terug op de tupperware..

Wie van de pizzanerds kan ik blij maken met dit prijzige stuk kunststof? :-) Ik hoef er niets voor te hebben en wie het eerst komt die het eerst maalt (omgeving Haarlem). Stuur maar PM als je interesse hebt :-)

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:59
larrylaffer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:58:
[...]

Even kort het vervolg hierop. Ik heb vandaag een nieuwe Roccbox ontvangen en deze was gelukkig wel nog heel dus er zijn al 3 pizza's gebakken. Aftersales van Gozney dik in orde. Roccbox ook dik in orde, ik heb op mijn Bestron en Ferrari echt lang niet zo'n lekkere pizza's gebakken als vandaag. Erg tevreden. Nu alleen nog een abonnement op de sportschool :)
Je kan namelijk prima gezonden pizza's maken die prima in een dieet passen. Maar we gooien vaak de pizza vol met kaas etc.

Mijn kinderen houden wel van pizza's met kaas. Maar zelfs dat is gezonder dan een bak patat en kroketten aan laten rukken. En vaak vinden ze pizza's net zo lekker als patat. Dus waar we een aantal jaar terug elke vrijdag patat eten en af en toe een kant en klare pizza is het nu elke week een pizza met af en toe patat.

Deeg en saus zijn nauwelijks calorieën.

p.s. Inmiddels heb ik hier bijna 3 jaar een roccbox. Maar als deze kapot gaat is het inderdaad weer een instant buy weer. Geweldig ding die roccbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 11:36

CodeIT

Code IT

grote_oever schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:28:
[...]

Deeg en saus zijn nauwelijks calorieën.
Rond de 800 calorieën vind ik niet echt weinig (https://www.dolcevia.com/...calorieen-heeft-een-pizza). In bloem zitten helaas gewoon veel calorieën.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
Van het weekend de Koda weer eens aangeslingerd. Deeg met 60% hydratie en 48 uur rijs in de koelkast.
Pizza in de oven met Mutti pizzasaus classic, half bolletje mozzarella, beetje geraspte kaas. Daarna Parmaham, rucola en wat geraspte Pecorino. O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwvf1aEm1lMiEPh0AJbQTaNlc5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buoDzUTvSG9zFZHjhGr23K5B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4PULHrffgaf0m4b-hxfS536nzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oho9hkz5A8pLcFXSfxn3K6n3.jpg?f=fotoalbum_tile

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

GermanPivo schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:51:
Van het weekend de Koda weer eens aangeslingerd. Deeg met 60% hydratie en 48 uur rijs in de koelkast.
Pizza in de oven met Mutti pizzasaus classic, half bolletje mozzarella, beetje geraspte kaas. Daarna Parmaham, rucola en wat geraspte Pecorino. O+

[Afbeelding][Afbeelding]
Potjandorie, mooi werk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]
ziet er goed uit, merk je daadwerkelijk verschil met 24uur of 48 uur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
dr86 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:24:
[...]

ziet er goed uit, merk je daadwerkelijk verschil met 24uur of 48 uur?
Ja, merk wel verschil. Meestal maak ik twee dagen achter elkaar pizza en bij de van de tweede dag werkt het stretchen allemaal net even wat lekkerder. Zit ook wat meer lucht in en dat zie je weer terug in de luchtigheid van de korst. 72 uur gaat ook nog (maar imho niet beter dan 48), maar dat is ook wel de max wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:29
GermanPivo schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:51:
[...]

Ja, merk wel verschil. Meestal maak ik twee dagen achter elkaar pizza en bij de van de tweede dag werkt het stretchen allemaal net even wat lekkerder. Zit ook wat meer lucht in en dat zie je weer terug in de luchtigheid van de korst. 72 uur gaat ook nog (maar imho niet beter dan 48), maar dat is ook wel de max wat mij betreft.
Waarom laat je het niet meer dan 72 uur rijzen? Ik laat het deeg wel eens tot maximaal 168 uur rijzen (7 dagen) en ik merk dat de smaak dan nog beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:32

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit, begint hier steeds meer te kriebelen om toch een Koda aan te gaan schaffen.
Ter referentie, hoe groot zijn de getoonde pizzaborden, en ongeveer gewicht van een deegbol
Ik neem aan de 48 uur is bulkrijs in de koelkast en dan opbollen en paar uur uit de koelkast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
mithe schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:55:
[...]

Waarom laat je het niet meer dan 72 uur rijzen? Ik laat het deeg wel eens tot maximaal 168 uur rijzen (7 dagen) en ik merk dat de smaak dan nog beter is.
Vond het na 3 dagen minder fijn werken, maar zal het eens proberen ;-)
Cujo74 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:18:
[...]

Ziet er goed uit, begint hier steeds meer te kriebelen om toch een Koda aan te gaan schaffen.
Ter referentie, hoe groot zijn de getoonde pizzaborden, en ongeveer gewicht van een deegbol
Ik neem aan de 48 uur is bulkrijs in de koelkast en dan opbollen en paar uur uit de koelkast?
Ik kan het alleen maar aanraden! Ik heb er ook lang over getwijfeld, maar vanaf de eerste pizza absoluut geen spijt van gehad.

Deegbol is ongeveer 240 gram. Ik doe altijd gelijk opbollen en dan per bol de koelkast in. Bollen zijn 240 gram en de borden zijn 30 cm in diagonaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 11:22
kreeg vandaag een nieuwsbrief van Ooni met een filmpje over de hoeveel zout en de invloed op het deeg. duurt 4 minuten, leuk om het verschil te zien, ik wist niet dat het verschil zo groot was...
YouTube: Why Salt Is Important In Pizza Dough | Salt Quantities in Dough Expl...

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
-Jaap-io schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:45:
kreeg vandaag een nieuwsbrief van Ooni met een filmpje over de hoeveel zout en de invloed op het deeg. duurt 4 minuten, leuk om het verschil te zien, ik wist niet dat het verschil zo groot was...
YouTube: Why Salt Is Important In Pizza Dough | Salt Quantities in Dough Expl...
Ah interessant, ga het eens bekijken. Ik houdt zelf altijd dit recept aan (volgens mij kwam dit uit de live video van Simon Giacotto)

1700 gr bloem
10 gr droge gist
20 gr olie
55 gr zout
1 liter water

wat ik dan verreken naar een zal bloem van 500 gram, hier haal ik dan 4 bollen uit van 25 cm doorsnee denk ik

500 gr bloem
3 gr droge gist
6 gr olie
17 gr zout
300 ml water

edit: ga m maar eens aanpassen naar minder zout, mn deeg is idd nooit zo heel erg veel gerezen, al is de smaak wel prima. Maar volgende keer de helft zout proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door dr86 op 29-09-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
dr86 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:34:
[...]

Ah interessant, ga het eens bekijken. Ik houdt zelf altijd dit recept aan (volgens mij kwam dit uit de live video van Simon Giacotto)

1700 gr bloem
10 gr droge gist
20 gr olie
55 gr zout
1 liter water

wat ik dan verreken naar een zal bloem van 500 gram, hier haal ik dan 4 bollen uit van 25 cm doorsnee denk ik

500 gr bloem
3 gr droge gist
6 gr olie
17 gr zout
300 ml water

edit: ga m maar eens aanpassen naar minder zout, mn deeg is idd nooit zo heel erg veel gerezen, al is de smaak wel prima. Maar volgende keer de helft zout proberen.
Ik gebruik zelf de Ooni app, maar doe altijd minder zout... Ga hem de volgende keer op de aanbevolen hoeveelheid zetten.
ik ben benieuwd naar je ervaring.

ps. ook als je geen Ooni hebt, kan je de app gebruiken 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
-Jaap-io schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:45:
Interessant inderdaad, ik zit zelf op 2% zout en 63% water wat voor mij prima werkbaar deeg geeft dat ook mooi omhoog komt tijdens het bakken.

Origineel zat ik op 3% maar ik probeer overal toch zoveel mogelijk te minderen met zout. 1,5 % heb ik ook geprobeerd maar dan merk je toch echt dat de structuur van je deeg eronder gaat lijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 10:54
Ik heb de afgelopen tijd flink stappen gezet met mijn pizzas. Mijn deeg is veel makkelijker te verwerken en ook het bakken gaat een stuk beter. Ik ben een tijd bezig geweest met het fijntunen van mijn proces, en ik doe nu het volgende:
  • hydratatie 60% (hoger dan plakt het deeg teveel), zout 3%, gist 0.1-0.2% (bepaal ik met pizza app afh van rijstijden), olie 2%
  • Kom met water, zout plus 10% vd bloem erbij en hier het gist in oplossen.
  • Hierna de rest erbij, roeren en kort kneden.
  • Vervolgens zo 15 min laten staan, het deeg is hierna zachter en kneed prettiger.
  • 15 min flink doorkneden: kneden deed ik voorheen te weinig, de structuur van mijn deeg is nu veel zachter/gladder dan eerst.
  • Dit afgesloten in de koelkast (24-48u), en zeker 4u van tevoren eruit halen.
  • Opbollen en laten rijzen.
  • Stretchen etc.
Mijn pizzas zijn wel nog wat klein (<25 cm) met bollen van 220gr. Ik denk dat ik gewoon grotere bollen moet maken, want het stretchen gaat naar mijn idee OK. Dit werkt goed voor mij, ik heb nu wel het gevoel dat ik pizzas kan maken - na 1 jaar :) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Dr_Frickin_Evil Wat betreft het gewicht van de deegbollen, dat ligt er ook heel erg aan wat voor pizza's je wilt maken.

Ik maak zelf altijd 35cm pizza's. Als ik met de hand gevormde Napolitaanse pizza's maak (dus met relatief dikke opgeblazen rand) zit ik dan op deegbollen van ongeveer 300 gram. Als ik echter pizza's met een dunne knapperige rand maak (met de deegroller dus) dan gebruik ik voor diezelfde 35cm pizza slechts bollen van 240 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Ik maak altijd napolitaanse stijl pizzas. Ik zal dus eens wat grotere bollen gaan maken :)

Heeft iemand trouwens een goed recept/bereidingswijze voor flammkuchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De hoeveelheid gist komt vaak op een gram (of delen daarvan zelfs) aan. Mijn keukenweegschaal heeft een precisie van 1g. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een keukenweegschaal die tot op 0.1g kan meten. Idealiter eentje die wel gewoon tot een paar kilo gaat, ik wil liefst mijn huidige vervangen, niet een extra apparaat in de keuken zetten.

De meeste webshops lijken weegprecisie niet als filter te hebben, wellicht kunnen mensen hier mij op weg helpen met tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Ik heb er twee, eentje die kilogrammen kan meten met 0.1 gram nauwkeurigheid zijn vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Hij hoeft natuurlijk niet perse de kilogrammen met die nauwkeurigheid te meten, maar alles onder de 20g of zo wel. als het te duur wordt is een tweede altijd nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik heb een klein precisie weegschaaltje naast de reguliere keuken weegschaal. Koste bijna niets en neemt ook nauwelijks ruimte in beslag omdat hij zo klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
ik222 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:01:
Ik heb een klein precisie weegschaaltje naast de reguliere keuken weegschaal. Koste bijna niets en neemt ook nauwelijks ruimte in beslag omdat hij zo klein is.
heb ik ook, kan prima gebruiken om kleine hoeveelheden poeder mee te wegen :+
ik heb zo'n soort https://www.bol.com/nl/p/...C5BXg_0_7.33.ProductTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Haha ja ik neem aan dat als je zoiets besteld je meteen een vinkje achter je naam krijgt bij de opsporingsinstanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
Gewoon simpele lepel weegschaal halen.

Bijvoorbeeld nu bij de Lidl voor € 8,-
Gebruik dat hier zelf nu al paar jaar voor de gist en bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 14:55
Hoe reken ik het beste de hoeveelheid gist uit bij cold fermented? De PizzApp gaat maar tot 10 graden. Daarna kan ik hem bijv wel op 72 uur zetten. Is dat dan hoe ik dat het beste kan uitrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 19:56
JackPoint schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:38:
Hoe reken ik het beste de hoeveelheid gist uit bij cold fermented? De PizzApp gaat maar tot 10 graden. Daarna kan ik hem bijv wel op 72 uur zetten. Is dat dan hoe ik dat het beste kan uitrekenen?
In de settings van de PizzApp moet je eerst de 'CT' setting aanzetten (oftewel koude fermentatie). Dan krijg je die optie erbij, onder RT leavening (kamertemperatuur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUXrDcGhZ3mHbyYjUHsFEFiRbYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GXPubGFUgxw0jNQZZGhRMzF2.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Destralak op 07-10-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Handig, thanks! Heb voor dit keer 2x zoveel gist gebruikt als dat hij aangeeft dus ben benieuwd wat er uit komt over 3 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Gozney(roccbox) heeft een nieuwe oven ontworpen. Wat een gaaf ding, en nog enigszins betaalbaar (1000 euro). Alleen nog even geduld, spring 2022 komt hij beschikbaar :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0305/3558/1828/products/GozneyDome_Ecom_green_wood_2400x200_77e3c318-1380-4106-8ad6-195868b4eb69_720x.png?v=1601985198

https://eu.gozney.com/products/dome?variant=34295553785988

Tegen die tijd m'n roccbox maar proberen verkopen en deze "Dome" kopen :D

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 09-10-2020 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:41:
Gozney(roccbox) heeft een nieuwe oven ontworpen. Wat een gaaf ding, en nog enigszins betaalbaar (1000 euro). Alleen nog even geduld, spring 2022 komt hij beschikbaar :)
Dat is gunstig, heb ik nog even de tijd om een huis met tuin te kopen, want op het balkon mag ik helaas geen fikkie stoken. Wat een gaaf apparaat :9~

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io

[Afbeelding]

Inderdaad gaaf ding, zag hem ook op insta voorbij komen. Ik vraag mij af hoe groot hij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24
-Jaap-io schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Inderdaad gaaf ding, zag hem ook op insta voorbij komen. Ik vraag mij af hoe groot hij is?
lijken wel tandenstokers onderin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Oven external dimensions: 660mm H x 630mm D x 732mm W

;)

Makkelijk 2 pizza's tegelijk dus. Of zo'n lekkere grote dunne New york pepperoni pizza :9~

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 09-10-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 13:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:52:
Oven external dimensions: 660mm H x 630mm D x 732mm W

;)

Makkelijk 2 pizza's tegelijk dus. Of zo'n lekkere grote dunne New york pepperoni pizza :9~
Binnendiameter zal fors minder zijn lijkt me :)

Of je moet pizza's van 20cm willen bakken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katadreuffe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-06 22:02
---------

[ Voor 100% gewijzigd door Katadreuffe op 16-10-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 21:57
Ik heb pas uit gemakzucht (ik weet het, vloeken in de kerk) een doos kant en klare bollen gekocht bij de Sligro. Vorige week een paar pizza's mee gemaakt, maar ze waren om een of andere reden veel te elastisch (als in, stretchen hielp maar een paar seconden, waarna het terugkeerde naar bolvorm).

Is er hier iemand die dé tip heeft qua tijden van ontdooien en buiten de koelkast op temperatuur laten komen? Of is dat gewoon de algemene kwaliteit van die bollen?

[ Voor 8% gewijzigd door Ardj op 20-10-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:03
Ardj schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:55:
Is er hier iemand die dé tip heeft qua tijden van ontdooien en buiten de koelkast op temperatuur laten komen? Of is dat gewoon de algemene kwaliteit van die bollen?
Ik weet niet welke bollen het zijn, maar deze van Biofood moeten 36/48 uur ontdooien/rijzen.

Maar waarom kant en klaar kopen? Is letterlijk 2-3 minuten werk om zelf te maken? Als je ze dan toch in de vriezer doet kun je ze net zo goed zelf maken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Highfive95 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Ik weet niet welke bollen het zijn, maar deze van Biofood moeten 36/48 uur ontdooien/rijzen.

Maar waarom kant en klaar kopen? Is letterlijk 2-3 minuten werk om zelf te maken? Als je ze dan toch in de vriezer doet kun je ze net zo goed zelf maken toch?
je bent wel wat langer bezig met kneden hoor :)

Maar idd het is niet veel werk, aan de andere kant leuk dat iemand zo'n product probeert en zijn ervaringen deelt.
nietorigineel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:59:
Haha ja ik neem aan dat als je zoiets besteld je meteen een vinkje achter je naam krijgt bij de opsporingsinstanties.
Gewoon cash betalen en meebestellen bij je voorraad kabouterpost?
Ik heb pas uit gemakzucht (ik weet het, vloeken in de kerk) een doos kant en klare bollen gekocht bij de Sligro. Vorige week een paar pizza's mee gemaakt, maar ze waren om een of andere reden veel te elastisch (als in, stretchen hielp maar een paar seconden, waarna het terugkeerde naar bolvorm).

Inderdaad even wat langer laten rijzen helpt, en op kamertemperatuur laten komen. Waren ze ook vrij stug of juist niet? Te stug, te koud. Juist niet, verdere vergisting (rijs) nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Ik heb rond april wel eens een doos van 12 deegbollen meegenomen van de Sligro. (Geen gist en bloem meer te krijgen in die periode ;))

Heb ze toen dag van te voren in de koelkast gezet en daarna nog 2 a 3 uur op kamertemperatuur laten komen.
Een andere keer was ik vergeten ze de dag van te voren eruit te halen en heb ze toen 5 a 6 uur bij kamertemperatuur laten ontdooien.

Beide waren eigenlijk prima pizza's. En deeg was goed te behandelen. Die bollen worden ook nog wel zeker 2 keer zo groot als je ze op temperatuur laat komen. Wel afgedekt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever

[Afbeelding]

Zow, vet ding! Maar dat bedrag is ook zeer vet. 1100 euro.. das flink meer dan de standaard roccbox. Maar goed; alle bedragen zijn goed te praten. Das minder dan sommige bbq's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Boudewijn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:58:
[...]
je bent wel wat langer bezig met kneden hoor :)

Maar idd het is niet veel werk, aan de andere kant leuk dat iemand zo'n product probeert en zijn ervaringen deelt.

[...]

Inderdaad even wat langer laten rijzen helpt, en op kamertemperatuur laten komen. Waren ze ook vrij stug of juist niet? Te stug, te koud. Juist niet, verdere vergisting (rijs) nodig.
Zoals gezegd, vooral uit gemakzucht en het eens te proberen. Als het lekker is, is het een makkelijk alternatief.

Ze waren inderdaad nog vrij stug, dus mijn gevoel dat het aan het eind van de avond steeds beter ging klopte dan.

Maar, inmiddels is de keukenmachine gearriveerd, dan wordt zelf deeg maken een stuk vriendelijker :)

Allen bedankt, ik ga het nog eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ardj schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:02:
[...]

Zoals gezegd, vooral uit gemakzucht en het eens te proberen. Als het lekker is, is het een makkelijk alternatief.

Ze waren inderdaad nog vrij stug, dus mijn gevoel dat het aan het eind van de avond steeds beter ging klopte dan.

Maar, inmiddels is de keukenmachine gearriveerd, dan wordt zelf deeg maken een stuk vriendelijker :)

Mijn tip is: leer eerst lekker met de hand kneden tot de goede substantie bereikt is (plakkerig als een post-it). Met een machine heb je zo veel minder feedback dat het lastiger is. Vind ik dan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 11:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpubfmpfSlpcMNMszFj31I5Bv1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thfSLehv7ff45qN3Lm1Koned.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOb7ICx6pTZlOqcyvLzYDDaYV6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AG8FSLOBw3xOCGmX8G0qnoRS.jpg?f=fotoalbum_large

Na 4.5 maanden wachten is de Maximus pizza oven daar dan eindelijk! De eerste 2 broden zijn mislukt :+ de vloer was te heet, en de bodem was instant verbrand, maar ik heb er veel van geleerd! Die pizza’s gaan vast goed komen! Heb alleen nog wel fatsoenlijk hout nodig ipv de draagbalken van mijn huis 😋

en mijn thermometer laser ding gebruiken zal mij ook meer wijsheid verschaffen :P

Ik ben een kleine 3 dagen bezig geweest om het onderstel te maken, maar dan heb je ook wat!

[ Voor 8% gewijzigd door gekke-gerrit op 21-10-2020 14:10 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
grote_oever schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Zow, vet ding! Maar dat bedrag is ook zeer vet. 1100 euro.. das flink meer dan de standaard roccbox. Maar goed; alle bedragen zijn goed te praten. Das minder dan sommige bbq's.
Maar dan wil je misschien eigenlijk wel de two fuel versie die ook nog op gas kan voor 200,- extra.
En dan ook nog de 500,- aan accessoires, zoals de Dome Stand, Dome Rope Sealed Door, Dome Mantle, Dome Neapolitan Arch, etc. ;-)

Bijna 2000 euro ;) (Wat overigens nog steeds minder is als sommige BBQ's ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een pizza-/steenoven als ruimteverwarming? Wij hebben een tuinkamer waar ik momenteel een ooni heb staan, maar op termijn zou ik daar wel een pizzaoven neer willen zetten en ik vraag me af of dit ook enigzins efficient de ruimte kan verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 16:19

xon

Ardj schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:02:
[...]

Jij hebt gedaan wat ik al tijden wilde doen maar een tekort aan vriezerruimte hield mij tegen :-)

Erg benieuwd wat je ervaring nu uiteindelijk is, waar je hem in maakt en vooral...hoe is de smaak?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Laatst online: 05-06 12:58

Nark0tiX

Software Engineer

Na veel te veel recensies en video's gekeken te hebben maar eens een Ooni Karu aangeschaft.

Waarom de Karu? Omdat zowel met hout als gas kan stoken.

Heb ook gelijk wat kant en klare bollen bij de Makro gekocht (als test) en mijn neef uitgenodigd (jaren lang professioneel pizza guy)

Ik was enorm benieuwd wat het resultaat zal zijn en hoe hij de 'bollen' en oven zal gaan vinden.

Natuurlijk werd het precies die dag noodweer en moest ik even snel wat zeiltjes spannen etc etc, kortom let niet op de rotzooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLuyMiuipTpH99TvATaQg-e1uy4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w5oCdo1U0voJe77QbslyS7Uk.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xDWMDi234ohJazfaGf2yMfbP6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NRclwrKjHp8JT5pLDpfRNZ7S.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1qHMWb07VGssA9kuh6xUR7H6ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EQcvFXgY9qoNyBsvSzlcDOCh.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sF4bPmnSvXo5PW55hmPRpu5xLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/504FOgGTMB9PlURfkKdbWYDG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt3H6tpdsIrkVfvXGE-1CJsQuGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8oqHZVf5giGEuurXgneIRZu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvlzXhogmCKchS1xnnPVoN5AGh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRrRS9EJJxigTuNkbd47PLEj.jpg?f=fotoalbum_large

De Karu deed het perfect, lekker snel op temperatuur. Op de bodem van het bakje had ik wat briketten gelegd. Daarop telkens wat aanmaak hout. Vlak voor het bakken van een pizza weer even lekker opstoken en nieuw hout toevoegen.

Heb prachtige video's van de rollende vlammen en het effect op de pizza. Helaas kan ik die hier niet uploaden...

De bollen hebben hun werk uitstekend gedaan, echt top. Zeker een aanrader als je geen zin heb om zelf deeg te maken. Ik zorg in iedergeval dat ik altijd een goede zak vol van deze bollen in de vriezer heb.

Mijn neef was ook zeer te spreken over de kwaliteit van het deeg en de oven. We gaan het snel weer doen, hopelijk met wat beter weer.

Ook heb ik de gasbrander besteld, dus daar ga ik van de week even mee experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ziet er wel echt heel goed uit ook dat deeg. Heb de ook wel eens willen proberen maar bij de Hanos was het dan meteen 60 stuks en dan zit de vriezer vrij snel vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

ik222 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:56:
Ziet er wel echt heel goed uit ook dat deeg. Heb de ook wel eens willen proberen maar bij de Hanos was het dan meteen 60 stuks en dan zit de vriezer vrij snel vol...
Ja dat is wel erg veel haha, bij mij zaten er volgens mij 14 bollen in. Dat was al redelijk proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardj
xon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Jij hebt gedaan wat ik al tijden wilde doen maar een tekort aan vriezerruimte hield mij tegen :-)

Erg benieuwd wat je ervaring nu uiteindelijk is, waar je hem in maakt en vooral...hoe is de smaak?
Vandaag een nieuwe poging, met bevroren bollen (32 uur in koelkast, 3 uur op 21 graden) in vergelijk met zelfgemaakt deeg (machinegedraaid, tipo 00 le 5 Stagioni, 2 uur bulkrijs, 7 uur opgebold op 21 graden).

Conclusie was dat het diepvries-deeg wat stugger was en daardoor lastiger te stretchen. Wellicht dat nog langer uit de koeling hier de oplossing was geweest. Gevoelsmatig was het deeg ook zouter.

Ik bak de pizza's op een kamado op +- 350 graden. Platesetter onder en dan een 2 cm pizzasteen een stukje erboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

Vandaag kreeg ik de gasbrander voor de Karu binnen, had nog drie bollen van de Makro in de vriezer. Dus gelijk maar even uitgeprobeerd.

Wel even wennen op welke stand die nou moet, heb hem eerst op vol vermogen gezet. En als de pizza er in gaat op de laagste stand.

Lijkt toch dat met hout en dus de Luik dicht (mag niet met gas) de gehele temperatuur binnen hoger is.

Nu meer de hitte van de vlam, waardoor je goed moet uitkijken dat je rand niet verbrand. De rest lijkt dan nog allemaal heel langzaam te gaan. Maar de rand vlakbij de vlam gaat super snel.

Iemand anders ervaring met de gasbrander?

Kortom stuk sneller draaien voor mijn gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3OkzqYTG-HBdfD7t7qFsAcyikA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8VeujGpn8pBJrdyGiXy4yKA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTIJvXNenmVPwZQC2qOF3rb3HR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGncshNnI9Oa7Qiz4HKc3dXl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V7DExk5qrv2hTjPOdq4Fvi4Dsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fwj1V0AjKPndXbKr4geKsZgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Toch weer prima resultaat! En geen rook / zwarte aanslag. Ga binnenkort met vriendin naar een vakantie huisje en had geen zin om iedereen uit te roken. Dus dit leek me een prima oplossing.

Iemand nog advies over bakken met de gasbrander?

[ Voor 9% gewijzigd door Nark0tiX op 23-10-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Ik gebruik regelmatig dit bloem van de AH: La Tua Farina Bloem https://www.ah.nl/producten/product/wi214286

Nergens kan ik de W waarde hiervan vinden. Hoe kom ik hier acher? Wil graag weten of het wel sterk genoeg is voor lang rijzen in de koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57

franssie

Save the albatross

JackPoint schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:44:
Ik gebruik regelmatig dit bloem van de AH: La Tua Farina Bloem https://www.ah.nl/producten/product/wi214286

Nergens kan ik de W waarde hiervan vinden. Hoe kom ik hier acher? Wil graag weten of het wel sterk genoeg is voor lang rijzen in de koelkast.
https://www.molinopasini...._PANE_PIZZA_DOLCI_5KG.pdf

stelt: W : 240 / 270

Als dat hetzelfde meel is dan als ze in IT verkopen ;)

website https://www.molinopasini.com/en/flours/la-tua-farina

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Thanks voor het speuren. Volgens verschillende sites is dit gemiddeld sterk en eigenlijk niet geschikt voor lang rijzen. Heb het al wel een aantal keer lang laten rijzen met dit bloem. Voor de volgende ronde opzoek naar 300+ W bloem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mithe
In een opwending een zak Typo 00 besteld van 25 kilo 😅 we doen gemiddeld 2 á 3 maanden over een zal van 10 kilo.

In dit geval moeten wij dus wel iets meer pasta eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsKaCGb9ypvyOyqt1mHjIIIzwbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHmhhacvWKXEYYnzcoQUf5Sb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mithe schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:09:
In een opwending een zak Typo 00 besteld van 25 kilo 😅 we doen gemiddeld 2 á 3 maanden over een zal van 10 kilo.

In dit geval moeten wij dus wel iets meer pasta eten.

[Afbeelding]
Nice. Maar ga je er ook pizza mee maken?

Ik merk dat sinds ik een goede BBQ heb ik dat dit jaar leuker vind dan pizza. Maar wellicht komend weekend weer even een paar bakken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithe
Boudewijn schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:38:
[...]
Nice. Maar ga je er ook pizza mee maken?

Ik merk dat sinds ik een goede BBQ heb ik dat dit jaar leuker vind dan pizza. Maar wellicht komend weekend weer even een paar bakken :*)
Wekelijks 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:55
Gisteren met mijn dochter pizza gebakken, kilo bloem, 5 uur rijs. had 40% volkoren, was een restje en wilde het wel eens proberen. Deeg was prima, mooi elastisch en hartig (duh) uiteindelijk 4 pizzas mee gemaakt.

Ik gebruik een pizzasteen en oven tot 300gr, heb nog geen pizzapeel zodoende het papier zodat hij er makkelijk in glijd van de plank af :)

Slechte foto, lekkere pizza :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3h-adCrbmxK3bzOPOEa-emVrA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdkoDGKijl3mha9AV2NrAO1u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Gisteren weer eens pizza's gemaakt, zag bij iemand in de signature een link naar een recept die in de koelkast kon, dus gedaan. Denk dat mijn gist een beetje dood was, al zit het in zo'n Oetker zakje, misschien gewoon iets te weinig gedaan. Deeg had niet zo veel gerezen, zelfs met 3 dagen in de koelkast. Uiteindelijk was het fijn, lekker elastisch, maar had net wat meer bubbels erin gewild. Pizza steen (badkamer tegels) ook iets te kort voorverwarmd. Wat er allemaal niet mis kan gaan :D

En toch smaakt de pizza dan altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:00
Misschien een handige tip: Gist kan je ook vers bij de bakker kopen kan je meestal wel 2 weken bewaren en kost niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 14:09
Mjelnir schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:23:
Misschien een handige tip: Gist kan je ook vers bij de bakker kopen kan je meestal wel 2 weken bewaren en kost niks
Ter aanvulling: Turkse supermarktjes verkopen het vaak ook, voor een paar dubbeltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:48

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Aangezien je nu weer naar groothandels kan als de Sligro en Hanos :P

Daar ook.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Heb bakkers gist gekregen, is een blokje in de koelkast, blijkbaar gewoon uit de supermarkt. Bedoel je zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je hebt de welbekende blokjes 'verse' gist:
Afbeeldingslocatie: https://algistbruggeman.be/wp-content/uploads/2018/09/AB_gist24x_schaduw20LowR-500x320.jpg

En de pakken met droge gist:
Afbeeldingslocatie: https://d1uhk8hmveyu4m.cloudfront.net/assets/images/480_480_box/2200010368000_1.jpg

qua werking ontloopt het elkaar bar weinig.
Alleen is de verse gist hooguit een paar weken houdbaar en droge uitvoering veel langer. (mits goed afgesloten en droog bewaard indien eenmaal de verpakking is aangebroken)

Teruggerekend per effectief werkende hoeveelheid gist is de droge variant wel veel goedkoper!
Qua werking is het 1 deel droge gist versus 3 delen verse gist. (gewichtsmaat)
Die kleine blokjes verse gist kosten zo rond de 20cent per blokje.

Een half kilo pak droge gist zoiets van 5-6 euro (vaak te koop bij turkse winkels)

Kun je zelf uitrekenen wat duur en wat goedkoop is... ;)

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 26-10-2020 21:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
ehtweak schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:51:

qua werking ontloopt het elkaar bar weinig.
Alleen is de verse gist hooguit een paar weken houdbaar en droge uitvoering veel langer. (mits goed afgesloten en droog bewaard indien eenmaal de verpakking is aangebroken)
Ieder zijn ding natuurlijk, maar dat verse gist snap ik niet echt. Vooral deze 2 redenen is gedroogde gist voor mij veel beter. Je kan een hele tijd doen over een paar oetker zakjes. Volgens mij kosten 3 zakjes ongeveer 70 cent. Meestal heb ik stuk of 6 zakjes in huis en kan altijd "adhoc" een pizza maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vers gist of gedroogd gist - ik merk het verschil ook niet (en ik ben dus ook al heel snel gestopt met vers gist).
Anders wordt het als je met een moederdeeg gaat werken, maar dan heb je het over meer dan gist maar een ecosysteem waar gist in leeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dit is wat een bekende bakker er over zegt:

https://rutgerbakt.nl/bak...droogde-gist-instantgist/

En qua kiloprijs... tja... Oetker verkoopt graag alles in hele kleine zakjes.
Dan valt het niet zo op, dat de kiloprijs nogal fors is... >:)

De 7grams zakjes van Oetker komen op rond de 30 euro/kg uit.
Aldi/Lidl verkopen hun eigen merk droge gist in de welbekende 7grams zakjes, voor beduidend lagere prijzen
Gist=Gist!
En zo'n half kilo pak van Bruggeman zit op amper een tientje/kg.

Uiteraard moet je geen halve kilo droge gist op voorraad nemen als je slechts 1x per maand een pizza of een brood bakt...

@franssie Maar als je echt een (zuurdesem) moederdeeg maakt, of beter gezegd laat ontstaan. Dan gebruik je helemaal geen gist. Slechts geduld en de lucht om ons heen, gevuld met gratis schimmel- en gistsporen doen hun werk! 8)

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 26-10-2020 22:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[b]ehtweak in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"ehtweak schreef op maandag 26 oktober 2020 @ <>
@franssie Maar als je echt een (zuurdesem) moederdeeg maakt, of beter gezegd laat ontstaan. Dan gebruik je helemaal geen gist. Slechts geduld en de lucht om ons heen, gevuld met gratis schimmel- en gistsporen doen hun werk!
Ik vind dat zuurdezem maar niets. Maar dat is smaak en persoonlijk. Als ik een moederdeeg maak is dat op basis van gist en regelmatige bijvoeding. Ik hou van koolzuur en alcohol. Schimmels eet ik wel als garnering ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ff speciaal voor @franssie ;)
Gist IS (afkomstig) een schimmel!

Wikipedia: Gist
Gisten zijn eencellige, eukaryote micro-organismen die behoren tot het rijk van de schimmels.

Gisten van het geslacht Saccharomyces en sommige andere zijn in staat om glucose te ontleden en deze om te zetten in alcohol en koolzuurgas. Het metabolisme van Saccharomyces cerevisiae (bakkersgist, brouwersgist, wijngist of biergist) is aeroob of anaeroob.

Onder anaerobe omstandigheden is de alcoholproductie maximaal, onder aerobe omstandigheden is de groei en vermenigvuldiging het hoogst.

M.a.w. een pizza ai funghi is eigenlijk een bodem, waar eerst de gist z'n werk heeft gedaan. En vervolgens de 'bloemen' v.d. schimmel (paddenstoelen dus), er bovenop liggen als garnering!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50507308216_d1a7c3a27c_c.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 26-10-2020 22:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ehtweak schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:27:
ff speciaal voor @franssie ;)
Gist IS een schimmel!

Wikipedia: Gist
Gisten zijn eencellige, eukaryote micro-organismen die behoren tot het rijk van de schimmels.

Gisten van het geslacht Saccharomyces en sommige andere zijn in staat om glucose te ontleden en deze om te zetten in alcohol en koolzuurgas. Het metabolisme van Saccharomyces cerevisiae (bakkersgist, brouwersgist, wijngist of biergist) is aeroob of anaeroob.

Onder anaerobe omstandigheden is de alcoholproductie maximaal, onder aerobe omstandigheden is de groei en vermenigvuldiging het hoogst.
:+
En een koe is een zoogdier.

Maar een champignon is nog geen gist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
franssie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:29:
[...]

Maar een champignon is nog geen gist.
We are the pizza champions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 08:23

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Really? Gist behoort toe tot de schimmels? Weer wat geleerd :)

[ Voor 20% gewijzigd door apNia op 28-10-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 15:23
Een vraagje voor de kenners. Ik heb alle ingredienten in huis gehaald om vrijdag een paar bolletjes te gaan maken. Nu wil ik twee bolletjes gebruiken om zondag pizza's te maken en twee invriezen.

Is het nu handig om alle 4 de bolletjes in de koelkast te laten rijzen tot zondag? Of de bolletjes na opbollen direct invriezen?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik geloof eerst rijzen, dan invriezen. Zorg ervoor dat je ze goed luchtdicht verpakt, anders krijg je freezer burn als je ze wat langer bewaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Eerst laten rijzen inderdaad en daarna goed verpakken en invriezen. Doe ik ook regelmatig en werkt uitstekend verder.

Vers deeg is natuurlijk altijd het beste maar eigen deeg uit de diepvries doet er niet heel veel voor onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-06 13:04
Aaargh ik loop te kloten met het deeg... Ik heb dus een kilo Stagioni 5 meel en ik gebruik de pizza app (roman pizza > 1 CT leavening en 6 uur RT leavening) :

802 gram lauw water in de bak van de keukenmachine.
4,69 gram droge instant gist bij het water
1 kilo meel toevoegen
25 gram zout toevoegen

Ik laat de machine even kneden (minuutje) en voeg dan 25 gram olijfolie toe.

Ik heb de machine op de laagste stand wel een half uur laten kneden maar het deeg blijft veel te slap. Ik kan het niet normaal vastpakken omdat het uit mijn handen glijdt.

Ik las dat als het te nat is dat de bloem dan nog niet goed is opgenomen. Maar na 40 minuten kneden moet dat toch wel voorbij zijn ? Of heb ik een andere fout gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

40 minuten is veel te lang bij de meeste machines. Probeer het aub eens met de hand.

Je krijgt dan veel meer feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Boudewijn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:17:
40 minuten is veel te lang bij de meeste machines. Probeer het aub eens met de hand.

Je krijgt dan veel meer feedback.
Heb ik ook al eens eerder gedaan maar het blijft gewoon te nat / glibberig.. Heb ik de verkeerde verhoudingen genomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 22:59
vortexnl1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:08:
Aaargh ik loop te kloten met het deeg... Ik heb dus een kilo Stagioni 5 meel en ik gebruik de pizza app (roman pizza > 1 CT leavening en 6 uur RT leavening) :

802 gram lauw water in de bak van de keukenmachine.
4,69 gram droge instant gist bij het water
1 kilo meel toevoegen
25 gram zout toevoegen

Ik laat de machine even kneden (minuutje) en voeg dan 25 gram olijfolie toe.

Ik heb de machine op de laagste stand wel een half uur laten kneden maar het deeg blijft veel te slap. Ik kan het niet normaal vastpakken omdat het uit mijn handen glijdt.

Ik las dat als het te nat is dat de bloem dan nog niet goed is opgenomen. Maar na 40 minuten kneden moet dat toch wel voorbij zijn ? Of heb ik een andere fout gemaakt ?
80% water is ook wel erg veel. Volgens mij zitten de meeste hier tussen de 50-60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
demonic schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

80% water is ook wel erg veel. Volgens mij zitten de meeste hier tussen de 50-60%.
Ja dat zegt de pizza app standaard. Of moet ik dat aanpassen ?

Heb nu :

7 pizza bollen
250 gram bal gewicht
80 % water
2.5 % vetten
2.5% zout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 13:03
demonic schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:25:
[...]
[...]
80% is inderdaad veel te veel
de pizzApp geeft groen tot 62% en rood vanaf 71%

waterpercentage dus aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Bicky schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Waar kan ik dat zien (rood/groen) ?

[ Voor 41% gewijzigd door vortexnl1982 op 28-10-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
@vortexnl1982
Probeer deze anders eens te volgen: YouTube: How To Make Pizza Dough At Home | by Ooni Pizza Ovens

Werkt voor mij echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Dat is wel een goeie ! Hoeveel droge gist gebruik je met die verhoudingen ?
Bicky schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb een roman pizza geprobeerd en daar stond 80% standaard... Ik zie inderdaad bij napolitaans dat het op 60% staat (in het groen). Is voor roman 80% normaal ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:20
vortexnl1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:

Ik heb een roman pizza geprobeerd en daar stond 80% standaard... Ik zie inderdaad bij napolitaans dat het op 60% staat (in het groen). Is voor roman 80% normaal ?
Wat bedoel je met Roman pizza? Een pizza met dunne knapperige bodem zonder hoge luchtige randen of een pizza Romana wat meer op een focaccia lijkt?

Daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoe je de pizza's wilt gaan bakken, op hoge temperatuur in een pizza oven of op lagere temperatuur in een standaard oven. Zo kun je voor een Napolitaanse pizza ,dat zachter is, het waterpercentage verhogen naar 60 a 65 procent.

Voor pizza a la Romana is een hogere waterpercentage inderdaad de bedoeling, je kan dan rond de 70 a 75% zitten. Houd er wel rekening mee dat dit type pizza een andere bereiding vergt dan bijv. een Napolitaanse pizza.

Voor een Pizza met dunne krokante bodem kun je het beste onderstaande waardes aanhouden:

Bloem 100%
Koud water 56%
Zout 1,5 of 2%
Olijfolie 2% (eventueel)
Gist 0,25%

Ik zou eerst proberen om het met de hand te kneden, de instant gist met het water mengen eventueel olijfolie erbij doen en vervolgens hier de bloem en zout aan toevoegen. Dit meng je vervolgens met een spatel ongeveer een minuut door elkaar en laat het even 5 minuten staan. Daarna haal je het uit de kom en kneed je het deeg een aantal minuten op het aanrechtblad totdat het een glad geheel is.

Je kan het deeg in de ochtend maken, afdekken en het minimaal 10 uur laten rijzen op kamertemperatuur wanneer je het dezelfde dag wilt eten.
Of je maakt het deeg en laat het 2 uur rijzen op kamertemperatuur, stopt het vervolgens in de koelkast en haalt het er 24/ 48 uur later weer uit om het vervolgens te portioneren/ opbollen en 2 tot 4 uur op kamertemperatuur te laten ontspannen c.q. verder rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
[quote]vortexnl1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

[...]

7 gram gist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mocht je nog iets van het veel-te-hoge-hydratie-deeg willen maken zou ik het in een (ingevet) bakblik/pan/ovenschaal gieten (ik neem aan dat het te onhandelbaar is om er echt ballen van de maken), beleggen, en en relatief rustig garen in de oven, vergelijkbaar met brood.

Kunt er een focaccia van maken, of een soort van pan pizza. Zou redelijk luchtig moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 12:43

ZaZ

Tweakers abonnee

Met 80% maak je broden zoals baguette.
80% is weliswaar erg hoog voor pizza (niet onmogelijk) maar het zit nog ver weg van 'gieten'.
Wel moet je hoge hydratatie deeg anders behandelen dan de voorbeeldjes van pizza maken op het internet.
Je werkt meer met natte spatels, natte vingers en veel meer 'slap and fold' technieken anders heb je het gevoel dat je jouw handen in vloeibare kauwgom steekt. Het is effe wennen maar met een beetje oefening en vertrouwen en de juiste snelle korte bewegingen is het prima te doen.
Focaccia heb ik wel eens met 95% gemaakt.
Dan kan je er nog amper vorm in krijgen.

Lekker op de bank

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
Gisteren weer eens keer deeg gemaakt met het recept uit de TS en vandaag dus pizza gebakken in de Koda :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFE9g16dzoJK63NtJx7a2C_m1Cs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2VHQ04UJJmpFmmmpzgY1Fyv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3atSC69vDlocEseM9jai9GEnnSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9S6H53c53ttco3ZhqYS9FT5e.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Dit weekend weer pizza gemaakt. Hydratatie 60%, zout 3%, gist 0.1%. Beste tot nu toe :) ik heb de mozzarella dit keer na het bakken toegevoegd. Echt een aanrader wat mij betreft, lekker fris, smaal blijft meer intact en minder kans om je bek te verbranden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCHfNmQe0-WXDajwjWAYpt_b3wo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjqgdlTJFYZkj8HpIAhkbvmN.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Oh my dude, wat een pracht van een pizza <3

Waarin gebakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Thanks, het voelt toch een beetje alsof je me complimenteert met m'n mooie kinderen :D

Heb een ooni koda, gas vol open, binnen een minuut gebakken ongeveer. Ik blijf er een beetje mee spelen. Deeg heeft 48u in de koelkast gelegen, en ik had het voordat het de koelkast in ging nog 1-2u bij kamertemperatuur laten staan (tip van vito iacopelli op yt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:50:
Dit weekend weer pizza gemaakt. Hydratatie 60%, zout 3%, gist 0.1%. Beste tot nu toe :) ik heb de mozzarella dit keer na het bakken toegevoegd. Echt een aanrader wat mij betreft, lekker fris, smaal blijft meer intact en minder kans om je bek te verbranden.

[Afbeelding]
Mooi pizzatje dat! Als je echte mozarella gebruikt ook goed om te voorkomen dat je bodem niet soggy wordt, al is dat misschien niet zo'n issue met een echte pizza oven.

@vortexnl1982 Als dit de eerste keren zijn dat je werkt met deeg, maak het jezelf niet te moeilijk en start met wat lagere waterpercentages, dat werkt zo veel makkelijker. 60% is mooi genoeg, werk dan door naar 70%. Soort bloem maakt ook verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 13:03
Hierbij mijn laatste creaties.
door laattijdige beslissing deeg maar 3 uur op voorhand gemaakt en dat proef je toch.
volgende keer toch dag op voorhand het deeg klaarmaken.

had extra deeg gemaakt en van de overschot dikke kleine bodems gemaak met beetje kaas op en nog afgebakken.

Erg lekker de dag erna als ontbijt na even in de gewone oven op te warmen.

Gebakken in ooni fyra met standaard pellets

de houten planken komen van bol.com. ik vind ze goed van grote en pizzas schuiven er makkelijk van met beetje speltbloem eronder.
kan zo 6 pizzas klaarmaken op voorhand en binnen 10min is alles gebakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2al7fG1LwR1BFP5U0JRb3Gjv_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUdfdsjQyyOkXjyXaoReSUKz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtA-CVKEPSoY9QW4tBAs2u0z-7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xr37XhzLHWe2ahevbE6OnP9e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkygL9wKagTc4_ittGas-T619qw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KYugKvxCV9C04L0EJdoT3EK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPmMYMAyHO2bxSCUmmnEK7lbeZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRciFLEu1pxDAqv0jdDoFNnU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGSAyCQSU_CovqcaP69Oh4S8D0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAFqWSAJh4MzZHAS6wEZqQ1c.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Dr_Frickin_Evil schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:48:
Thanks, het voelt toch een beetje alsof je me complimenteert met m'n mooie kinderen :D
Dit is een veilige omgeving. We zijn allemaal hetzelfde hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 15:23
Gisteren mijn eerste pizza's gebakken.

500gr bloem
300gr water
3gr gedroogde gist

Bolletjes ca. 48u in de koelkast en daarna nog 3,5u buiten de koelkast.

Gebakken op de Kamado op ca. 350gr.

Voor de volgende keer:
- Rijsbak was te klein (bollen waren tegen elkaar gegroeid).
- Deeg was mega elastisch. Echt lang bezig geweest met stretchen en dan nog redelijk kleine pizza. tips?
- Meer houtskool in de kamado, om boven die 350gr te komen.

Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4KJOqtUSu4PSS6zc3IiIpX6fSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9D7POwYbsPHuWdME2WtihkS.jpg?f=fotoalbum_large

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Na het ontdekken dat de oven in ons nieuwe huis tot 300 graden kan en het cadeau krijgen van een pizzasteen is het pizzavirus hier ook toegeslagen :P

Ik heb al verschillende deegrecepten geprobeerd en het is allemaal heerlijk maar het moeilijkste blijkt toch altijd het in pizzavorm krijgen van het deeg en vooral dit daarna netjes op de pizzasteen krigen. Als ik dan het gemak zie waarmee men dat op youtube doet denk ik altijd dat er iets mis is met mijn deeg maar wellicht heb ik gewoon meer oefening nodig. Meestal laat ik het 7 a 8 uur rijzen, ik zal het eens een keer een hele dag in de koeling zetten om te kijken of dat nog uit maakt.

Maken jullie de pizza op het aanrecht en verplaatsen jullie die naar de oven of maken jullie de pizza op de ovenschep zodat hij er alleen nog maar af hoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
Jheroun schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:33:
Na het ontdekken dat de oven in ons nieuwe huis tot 300 graden kan en het cadeau krijgen van een pizzasteen is het pizzavirus hier ook toegeslagen :P

Ik heb al verschillende deegrecepten geprobeerd en het is allemaal heerlijk maar het moeilijkste blijkt toch altijd het in pizzavorm krijgen van het deeg en vooral dit daarna netjes op de pizzasteen krigen. Als ik dan het gemak zie waarmee men dat op youtube doet denk ik altijd dat er iets mis is met mijn deeg maar wellicht heb ik gewoon meer oefening nodig. Meestal laat ik het 7 a 8 uur rijzen, ik zal het eens een keer een hele dag in de koeling zetten om te kijken of dat nog uit maakt.

Maken jullie de pizza op het aanrecht en verplaatsen jullie die naar de oven of maken jullie de pizza op de ovenschep zodat hij er alleen nog maar af hoeft?
Zorg er voor dat het deeg minimaal 4 uur buiten de koelkast staat voor gebruik.

Verder maak ik de pizza op het aanrechtblad en dan steek ik hem in de oven met de pizzaschep.

En in het begin kan je beter iets te veel bloem dan te weinig gebruiken tijdens het maken 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 11:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svswbCsqe4dlEuqiGLN1J9nz17E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nexr7VHGHS1IguJthTK2bu7c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNMNj19jSD33JtNoVkMZUCxzqu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMXar97LXOZnEUHBwK3Wq5NR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb2yPBY8tGz_iUFvLDDur1s3qlE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKN4PHxJZadGzXnpRLhLWs7F.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bizi7exwYuxojHyfpBmWWGn3hcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVZdpdrkVkbSz74nJIGI8rKd.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier afgelopen week ook aan het bakken geweest! Voor het eerst Pizza in de oven _/-\o_ Die mag nog wel wat warmer opgestookt worden. maar dat is toch wel lastig met het hout wat ik nu heb liggen. Het moet ook geen grote vlammenzee worden. Vooral bij het bakken van brood zijn de directe vlammen een uitdaging.

Al met al erg lekker! bodem toch wel een stuk beter al dan uit de elektrische oven op 300 graden met pizza steen.

Excuus voor de ananas 🍍 :X Dat is de pizza van mijn vrouw. Op haar verjaardag... dus tja, dan ga ik niet in discussie :+

[ Voor 11% gewijzigd door gekke-gerrit op 03-11-2020 15:27 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
virtualJac schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:35:
Gisteren mijn eerste pizza's gebakken.

500gr bloem
300gr water
3gr gedroogde gist

Bolletjes ca. 48u in de koelkast en daarna nog 3,5u buiten de koelkast.

Gebakken op de Kamado op ca. 350gr.

Voor de volgende keer:
- Rijsbak was te klein (bollen waren tegen elkaar gegroeid).
- Deeg was mega elastisch. Echt lang bezig geweest met stretchen en dan nog redelijk kleine pizza. tips?
- Meer houtskool in de kamado, om boven die 350gr te komen.
Ik denk te veel gist gebruikt en vandaar te elastisch
Zeker als je ook aangeeft dat bollen tegen elkaar aan waren gegroeid.
Met 48 uur in de koelkast heb je al voldoende aan 0,5 - 1gram gedroogde gist
Pagina: 1 ... 35 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.