Oke...hier volgt een wijze les. Als je geen zin hebt in een lang verhaal skip dan vooral door naar de laatste regel.
Gisteren, na eigenlijk altijd roepen dat het echt niet kan, heb ik een doos met pizza deegbollen gehaald bij de Sligro.
Offtopic: Ik heb een pasje, maar je kan daar nog steeds ook heen zonder pasje, Ze hebben daar de 5kg Molino Spadori PZ4 en PZ1 zakken. Van de PZ4 maak ik al ruim een jaar m'n bodems. Nog dieper offfftopic: Ik snap niet dat die groothandels nog hun hoofd boven water kunnen houden. Naast dat het heel triest is natuurlijk dat de restaurants bijna geen spullen halen is het vooral teveel ruimte met veel te dure producten. Je ziet zoveel producten die je ook gewoon bij de supermarkt kan halen waar het vaak veel en veel minder kost!. Er hangt ook altijd een wat troosteloze sfeer of zo...maar genoeg gezwets.
Ik haalde
DIT doosje met 12 pizzabollen a 220 gram. Ik dacht dat mijn vriezer vol zou liggen maar het past prima aangezien het natuurlijk (wat mij zelf nooit goed lukt) hele mooie ronde bolletjes zijn. Op de doos staat overigens niet wat voor meel ze gebruiken voor de bollen, maar wel dat je ze bakt tussen de 200 en 250 graden in de oven. Dit vond ik op zich al wat bijzonder aangezien ik in de veronderstelling ben dat dit soort bollen vooral worden gebruikt in de horeca of door zo'n grilroom achtige tent die ook een pizza oven heeft staan.
Ik wilde het natuurlijk meteen proberen en heb twee bollen laten ontdooien tot kamertemperatuur. Ondertussen de Koda opgestookt (die het zwaar had met 0 graden buitentemperatuur

). Het verwerken van de bollen ging eigenlijk best goed maar het deeg was merkbaar stugger en wat minder elastisch. Voor de eerste keer valsgespeeld met een klein rollertje en dat zorgde voor de beste ronde pizza bodem ooit. Vol enthousiasme gleed het meesterwerkje van mijn mijn peel de oven in en het feest kon beginnen.
Not.....
Na nog geen 15 seconden stond de rand al in de fik. Niks geen mooie opgebolde rand met her en der een zwart puntje maar gewoon verbrand. Temperatuur nog verder naar beneden en maar verder rond gedraaid om de 10 seconden. Het eindresultaat was een 'my first pizza' die je ook uit een standaard oven zou krijgen. De bodem had geen mooi 'patroon' maar was gewoon donker tegen verbrande aan. De tweede pizza heb ik nog minder heet gebakken en die was hierdoor weer niet gaar te krijgen.
Om een VEEL te lang kort te maken, Dit soort prefab deegbollen zijn
niet bestand tegen de hitte die een beetje pizza oven genereerd (en je ook wilt hebben). Het is wat mij betreft vergelijkbaar met het deeg wat je ook krijgt als je zo'n kant en klaar pak koopt van koopmans (broodachtig). Nu weet ik dus ook weer waarom ik een dag van tevoren loop te zwoegen en mijn koelkast vol staat met bakjes deeg
Overigens MOET het zo zijn dat er (wellicht bij andere groothandels) wel gewoon deegbollen te koop zijn die geschikt zijn voor hogere temperaturen. Ik geloof er namelijk geen *** van dat al die 'snel geld verdienen'; pizzaboeren en grillrooms elke dag hun deeg aan het kneden zijn.
Benieuwd naar jullie ervaring als je dit wel eens hebt geprobeerd :-)