Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 108 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• volt22
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-03-2024
virtualJac schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:35:
Gisteren mijn eerste pizza's gebakken.

500gr bloem
300gr water
3gr gedroogde gist

Bolletjes ca. 48u in de koelkast en daarna nog 3,5u buiten de koelkast.

Gebakken op de Kamado op ca. 350gr.

Voor de volgende keer:
- Rijsbak was te klein (bollen waren tegen elkaar gegroeid).
- Deeg was mega elastisch. Echt lang bezig geweest met stretchen en dan nog redelijk kleine pizza. tips?
- Meer houtskool in de kamado, om boven die 350gr te komen.

Foto:

[Afbeelding]
Op Netflix 'The Chef Show' gezien over het maken van pizza's? Seizoen 2 Aflevering 2.
Ik kwam daar heel veel tips tegen die ik iig nog nergens had gelezen? Voor het maken van het deeg tot een uitleg waarom je het deeg op zijn kop moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 20:14
volt22 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:51:
[...]

Op Netflix 'The Chef Show' gezien over het maken van pizza's? Seizoen 2 Aflevering 2.
Ik kwam daar heel veel tips tegen die ik iig nog nergens had gelezen? Voor het maken van het deeg tot een uitleg waarom je het deeg op zijn kop moet gebruiken?
Ga ik eens checken.

@Cujo74 bedankt, ga ik dat eens proberen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Leuke aflevering, net even gekeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:26
Ik heb hulp nodig bij mijn pizza deeg. Het lukt mij niet om van die mooie opgeblazen napolitaanse pizza's te maken. (Het is wel 1 keer gelukt, maar ik weet niet waarom toen wel).

Mijn ingredienten: (berekend met de PizzApp)
00 bloem met W van 300-320
62% water
3% zout
1,25 gram IDY (7x230gram ballen)

Mijn stappen:
Water mengen met zout
10% bloem
Gist
Rest van het bloem
10 minuten kneeden
48 uur in bulk in de koelkast (soms ook 72h)
2-4 uur voor het bakken er uit en op bollen

Toch lukt het hiermee niet om mooie hoge randen te krijgen. Ik heb ook wel eens gehoord dat het verschil kan maken of je de natte of droge kant van de bol boven doet met bakken. Maar weet niet hoe dat zit met napolitaanse stijl. Ook vraag ik mij af of dat wel uit maakt als ik zo kort van tevoren het opbollen doe.

Wat kan ik proberen om dit te verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 17:41
JackPoint schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:42:
Ik heb hulp nodig bij mijn pizza deeg. Het lukt mij niet om van die mooie opgeblazen napolitaanse pizza's te maken. (Het is wel 1 keer gelukt, maar ik weet niet waarom toen wel).

62% water
3% zout

Mijn stappen:
Water mengen met zout
10% bloem
Gist
Rest van het bloem
10 minuten kneeden

Toch lukt het hiermee niet om mooie hoge randen te krijgen. Ik heb ook wel eens gehoord dat het verschil kan maken of je de natte of droge kant van de bol boven doet met bakken. Maar weet niet hoe dat zit met napolitaanse stijl. Ook vraag ik mij af of dat wel uit maakt als ik zo kort van tevoren het opbollen doe.

Wellicht proberen om de bulkrijs voor 1-2u te doen op kamertemperatuur. Daarna verdelen en de koelkast in.
Je zou eventueel nog olijfolie toe kunnen voegen aan je deeg... Weet alleen niet zeker of dat dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 14:21
[b]JackPoint in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"JackPoint schreef op woensdag 18 november 2020 @i.Stijn

Heb je het Ooni recept al eens gebruikt die gebruik ik altijd met groot succes en mooie korsten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 19:08

xon

JackPoint schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:42:

62% water
3% zout

Mijn stappen:
Water mengen met zout
10% bloem
Gist
Rest van het bloem
10 minuten kneeden

I know, erg voor de hand liggende vraag, maar waar bak je mee? En laat je genoeg 'rand' over zonder saus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Ik zal de volgende rond proberen eerst 2 uur buiten de koelkast bulkrijs te doen. En voor het bakken ook 5 uur buiten de koelkast. De keer er na kijken of eerder opbollen verschil maakt. Das namelijk lastiger omdat m'n koelkast dan gelijk vol is.

Ik bak in een stadler made oven. De steen rond 350 graden. De rand zonder saus heb ik minstens 1-2 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:52
Na het kneden laat ik het deeg eerst nog een uur rijzen buiten de koelkast.
dan maak ik al de bollen en stop deze voor 24-48u in de koelkast in een taartdoos.
dat zijn 2 dingen die als anders zijn en je kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Bicky schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:10:
Na het kneden laat ik het deeg eerst nog een uur rijzen buiten de koelkast.
dan maak ik al de bollen en stop deze voor 24-48u in de koelkast in een taartdoos.
dat zijn 2 dingen die als anders zijn en je kan proberen.
Die keer dat de korst wel mooi was had ik volgens mij ook opbollen gedaan voor ze de koelkast in gingen. Deze van vandaag nog niet. Als ze vandaag niet goed zijn probeer ik het opbollen vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 20:08
Iemand ervaring met de Burnhard Nero oven? Er is een aanbieding nu voor een online aankoop bij Burnhard zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
JackPoint schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:58:
[...]

Die keer dat de korst wel mooi was had ik volgens mij ook opbollen gedaan voor ze de koelkast in gingen. Deze van vandaag nog niet. Als ze vandaag niet goed zijn probeer ik het opbollen vooraf.
Helaas geen mooie opgebolde rand, volgende week probeer ik eerst 2 uur bulk, dan opbollen en in de koelkast voor 2-3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon

xon

JackPoint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:18:
[...]

Helaas geen mooie opgebolde rand, volgende week probeer ik eerst 2 uur bulk, dan opbollen en in de koelkast voor 2-3 dagen.
Maak ook eens foto voor en na de oven, dan kunnen we even mee koekeloeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
Die heb ik nog, van een vriend die er was en ze op insta had gezet. Dit is dan ook wel de beste pizza, de meeste anderen hadden een rand van 1cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tEuBrE9df1XYVjPY2uCx0PhSiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdqIzOalZkpLCJnrjELF9jv1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUvhQmxaz7T4hx34zCqgP4iwrwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buxIZHSLyr56aEHCLDfJ780z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 14:55
Heb vandaag mooie deegbollen gemaakt voor morgen, maar moeten deze nu in de koeling na t rijzen van de bollen?

[ Voor 5% gewijzigd door alki op 21-11-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
alki schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:32:
Heb vandaag mooie deegbollen gemaakt voor morgen, maar moeten deze nu in de koeling na t rijzen van de bollen?
Voor morgen zou ik ze wel in de koelkast zetten. Dan 2-4u vooraf eruit halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ligt aan je recept, maar de meeste zijn niet bedoeld om 24 uur op kamertemperatuur door te brengen.
Meestal is het ofwel 2-16 uur op kamertemperatuur (voornamelijk afhankelijk van hoeveelheid gist) OF zo'n 24-48 uur in de koelkast, en een paar uur erbuiten.
Of je nu eerst een paar uur laat rijzen en dan in de koelkast, en dag erna alleen nog kort op temperatuur laat komen, of direct na opbollen in koelkast en dan de dag erna misschien iets langer narijzen, is een kwestie van experimenteren.

Persoonlijk doe ik meestal na opbollen direct in koelkast, en dan 2-4 uur voor gebruik eruit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 16:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Wat @defusion zegt. Maar dit zijn dus factoren die je op voorhand al rekening mee wilt houden. De hoeveelheid gist wordt beinvloed door of je voor kort en op kamertemperatuur gaat vs lang gekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• volt22
JackPoint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:26:
Die heb ik nog, van een vriend die er was en ze op insta had gezet. Dit is dan ook wel de beste pizza, de meeste anderen hadden een rand van 1cm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe bevalt de Städler Made? Prijzig maar wel supergaaf al is hij wel wat laag voor de lange mensen onder ons? Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
volt22 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:42:
[...]

Hoe bevalt de Städler Made? Prijzig maar wel supergaaf al is hij wel wat laag voor de lange mensen onder ons? Klopt dat?
Hij is prachtig! Daarom heb ik hem vooral gekozen, vind al die ooni modellen toch beetje mwa. (al wil ik ooit als ik een grotere tuin heb zijn mooie gemetselde oven) Deze is schattig, mooi, kan pizza bakken en geeft warmte. En stoken met hout voelt nog wat mannelijker dan met een knopje het gas aanzetten. ;)

Hij is prijzig ja, helaas heb ik in het begin de kickstarter gemist. Er is wel af en toe een 10% korting actie, daarmee heb ik hem gekocht, dat scheelt nog een beetje. Hij is vooral zo duur omdat het 3mm cortenstaal is, dat is aan materiaal dus al heel duur.

Hij is wel laag ja, ik ben net geen 180cm lang en moet wel bukken. Er is wel iemand die hem op een plank met wieltjes heeft gezet, dat scheelt weer een paar cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
[...]

The Chef Show: https://www.netflix.com/nl-en/title/81028317
S02E02 Roy's Italian Cuisine (30min) - Roy teaches Jon his unique preparations for a selection of Italian dishes, including artichoke salad, lasagna, and (of course) spaghetti and meatballs.
S02E04 Tartine (30 min.) - Chefs Chad Robertson and Chris Bianco take Jon and Roy through their intricate processes for artisan bread baking, fermentation and coffee roasting.
S02E02 gaat over het maken van pasta en lasagne en een artisjok salade. Aflevering 4 "Tartine" gaat over broodbakken, fermentatie en koffie branden. Ik denk dat je die bedoelde? Bedankt voor de kijktip!

Het viel mij trouwens wel op dat ze overmatig en extreem veel zout gebruiken (afl.2) zonder enige reden. De Parmigiano-Reggiano is al zout genoeg en ook daar blijven ze maar schaven. Ook Kenji zie ik het doen en terecht dat een kijker een keer vroeg of het niet teveel zout was. Zijn antwoord: "It is properly seasoned".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• volt22
Odeklontje schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:47:
[...]

The Chef Show: https://www.netflix.com/nl-en/title/81028317

[...]

[...]

S02E02 gaat over het maken van pasta en lasagne en een artisjok salade. Aflevering 4 "Tartine" gaat over broodbakken, fermentatie en koffie branden. Ik denk dat je die bedoelde? Bedankt voor de kijktip!

Het viel mij trouwens wel op dat ze overmatig en extreem veel zout gebruiken (afl.2) zonder enige reden. De Parmigiano-Reggiano is al zout genoeg en ook daar blijven ze maar schaven. Ook Kenji zie ik het doen en terecht dat een kijker een keer vroeg of het niet teveel zout was. Zijn antwoord: "It is properly seasoned".
Op IMDB (IMDB: "The Chef Show" Pizzana (TV Episode 2019)) is het aflevering 10 van seizoen 1. In mijn Netflix is het Volume 2 / Aflevering 2?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeNQwOHPsHBsSgPmIkRSE0m2mhg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KbJdC809FuIT9lpZSr8psQw5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fraggert schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 12:09:
Zo, pizzasteen van Cobb is binnen,
Hey guys.......wij hebben een paar keer pizza's gebakken op de pizzasteen in onze Cobb-BBQ.
Helaas heb ik bovenstaande foto's niet meer in mijn album.

Nou bevalt dat niet echt......wordt niet heet genoeg, bakken duurt erg lang en dat is lastig als je met 4 of meer mensen bent. Er komt best een fatsoenlijk smakelijke pizza uit, maar het is verre van ideaal.

Nu kijken we dus naar een échte pizzaoven _/-\o_ *O* met de volgende eisen:

*Houtgestookt (want mee op wereldreis/overlanding in onze 4x4camper);
*Gas als optie (nice to have, geen need to have want thuis handig, bijv onder de veranda bij regen).

Nou zien we natuurlijk de Ooni Pro "alleskunner" voor +/- 550 euro, maar die is 26 kilo en wel erg duur.
Hetzelfde gaat op voor de prijzige én zware Roccbox.
De Fyra doet alleen pellets en daar wil ik niet afhankelijk van zijn. Die moet ik meeslepen en als ze op zijn kan ik geen pellets kopen midden in de Gobi-woestijn. :+

Maar ik zie ook de Karu. <3

Zie ik nog ovens over het hoofd zie of is de Karu eigenlijk voor ons de beste optie? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Fraggert schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:59:
[...]

Zie ik nog ovens over het hoofd zie of is de Karu eigenlijk voor ons de beste optie? :)
Karu lijkt me een goeie. Minpuntjes van mijn Koda (!) vind ik:
- Dat de vlam snel uitgaat als het wat steviger waait, daar zal je met hout wat minder last van hebben
- De oven is vrij klein dus je hebt niet echt een keuze om grotere pizza's te maken, zit altijd op de vlam, en kan lastig een turning peel gebruiken om de pizza te keren. Ik denk dat portability echter wel een belangrijke factor is voor jullie, dus het kan dan niet zo'n factor zijn. Uiteindelijk heb ik dit ding gekocht (want m'n oude peels waren te groot voor de Koda) en wip ik 'm eruit en draai ik hem steeds voorzichtig met de hand :) Dus check ook even qua accessoires hoe je zit als je 'm bestelt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

apNia schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:33:
[...]

Karu lijkt me een goeie. Minpuntjes van mijn Koda (!) vind ik:
- Dat de vlam snel uitgaat als het wat steviger waait, daar zal je met hout wat minder last van hebben
- De oven is vrij klein dus je hebt niet echt een keuze om grotere pizza's te maken, zit altijd op de vlam, en kan lastig een turning peel gebruiken om de pizza te keren. Ik denk dat portability echter wel een belangrijke factor is voor jullie, dus het kan dan niet zo'n factor zijn. Uiteindelijk heb ik dit ding gekocht (want m'n oude peels waren te groot voor de Koda) en wip ik 'm eruit en draai ik hem steeds voorzichtig met de hand :) Dus check ook even qua accessoires hoe je zit als je 'm bestelt!
thanks voor jouw duit in het Ooni-zakje, goeie tip van die Peel ook d:)b

+1 voor de Karu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volt22
Fraggert schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:59:
[...]

Hey guys.......wij hebben een paar keer pizza's gebakken op de pizzasteen in onze Cobb-BBQ.
Helaas heb ik bovenstaande foto's niet meer in mijn album.

Nou bevalt dat niet echt......wordt niet heet genoeg, bakken duurt erg lang en dat is lastig als je met 4 of meer mensen bent. Er komt best een fatsoenlijk smakelijke pizza uit, maar het is verre van ideaal.

Nu kijken we dus naar een échte pizzaoven _/-\o_ *O* met de volgende eisen:

*Houtgestookt (want mee op wereldreis/overlanding in onze 4x4camper);
*Gas als optie (nice to have, geen need to have want thuis handig, bijv onder de veranda bij regen).

Nou zien we natuurlijk de Ooni Pro "alleskunner" voor +/- 550 euro, maar die is 26 kilo en wel erg duur.
Hetzelfde gaat op voor de prijzige én zware Roccbox.
De Fyra doet alleen pellets en daar wil ik niet afhankelijk van zijn. Die moet ik meeslepen en als ze op zijn kan ik geen pellets kopen midden in de Gobi-woestijn. :+

De Ooni Pro zou mijn voorkeur hebben, omdat je hier echt meer dan een pizza mee kunt maken. Met een dutch oven kan je bv een lekker visje bakken/garen of s'ochtends verse broodjes erin afbakken. Als ik zo lees dat je een 4x4camper hebt komt je op mooie plekken en dan is dit echt wel een pro voordeel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Iemand nog BF aanbiedingen gezien voor een ooni of andere pizza oven ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-05 10:40
alki schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:32:
Iemand nog BF aanbiedingen gezien voor een ooni of andere pizza oven ?
Uit het BF kortingentopic:

Pizzaovens en accessoires van Ooni met 20% korting bij stovrr.nl (code BF2020) en eu.ooni.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
@titan1901 thanx kon t niet zo snel vinden

Burnhard geeft ook 15%

[ Voor 22% gewijzigd door alki op 25-11-2020 22:47 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

volt22 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:37:
[...]

De Ooni Pro zou mijn voorkeur hebben, omdat je hier echt meer dan een pizza mee kunt maken. Met een dutch oven kan je bv een lekker visje bakken/garen of s'ochtends verse broodjes erin afbakken. Als ik zo lees dat je een 4x4camper hebt komt je op mooie plekken en dan is dit echt wel een pro voordeel ;)

We hebben een Dutch Oven-pan waarin we zowel kunnen koken als brood bakken.

Vlees en vis hoef ik geen rekening te houden omdat we vegetarisch zijn. En wil ik een courgette grillen dan gooi ik 'm wel in de grillpan. Een foccaciatje past nog wel in de Karu denk ik?

Ik ga nog wel even wat reviews checken van de Pro om helemaal zeker te zijn, maar dat ding is ook wel een fors stukje duurder.....zwaarder en ook wat groter.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 26-11-2020 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:29
titan1901 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:25:
[...]

Uit het BF kortingentopic:

Pizzaovens en accessoires van Ooni met 20% korting bij stovrr.nl (code BF2020) en eu.ooni.com
Ik had al besloten om mijn pizza hobby uit te breiden met een Ooni. Al dacht ik dit pas ergens in de lente volgend jaar aan te schaffen. Ik las vanmorgen jouw bericht met de korting en heb direct de Karu aangeschaft met twee zakken hout. Bij Ooni zelf, ze leveren pas in februari dus mag nog een paar maanden wachten.

Lees eigenlijk nu pas dat dezelfde prijs bij Stovrr in jouw bericht wel direct te leveren is. Wellicht iets te snel aangeschaft. Al verkopen ze bij stovrr niet de zakken hout. Ik wacht het braaf af, mijn idee was toch al niet om in de winter mijn pizza’s buiten te gaan bakken.

Bedankt voor het delen in ieder geval. Om een onbekende reden had ik niet verwacht dat de ovens mee zouden doen met de BF gekte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Update-je *O*

Gisteravond nog even de Pro en de Karu vergeleken, youtube filmpjes gekeken en overlegje met Mrs. Fraggert ^)
.
.
.
[drumroll]
.
.
.

Pro 0 - Karu 1* :+
.
[/drumroll]

Met de BlackFriday-korting van Stovrr de Karu gekocht met een zwikje accesececcesoires zoals de gasbrander en -regelaar, houten peel, draaischep, die IR-meter, handschoenen en een doosje aanmaakkrullen, 6 kuub eiken ligt naast het huis opgestapeld.

De extra's maakten het wat prijziger maar de complete set is nu net zo duur al een Pro met 20% korting :D

De Cobb staat inmiddels op marktplaats ter sponsoring van het geheel en omdat we straks niet meer NewYorkPizza hoeven te bellen, verdient 'ie zichzelf wel terug :P

sfeerplaatje van de website :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsG4aLzXFVxGdDQgR5Oe9M1joX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/880DCGgyV8bx92VjMPaBMWLf.jpg?f=user_large

We hebben er zin in d:)b

*De Pro is ons simpelweg toch te groot, te zwaar en te duur

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 27-11-2020 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:59
Fraggert schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:34:
Update-je *O*

Gisteravond nog even de Pro en de Karu vergeleken, youtube filmpjes gekeken en overlegje met Mrs. Fraggert ^)
.
.
.
[drumroll]
.
.
.

Pro 0 - Karu 1* :+
.
[/drumroll]

Met de BlackFriday-korting van Stovrr de Karu gekocht met een zwikje accesececcesoires zoals de gasbrander en -regelaar, houten peel, draaischep, die IR-meter, handschoenen en een doosje aanmaakkrullen, 6 kuub eiken ligt naast het huis opgestapeld.

De extra's maakten het wat prijziger maar de complete set is nu net zo duur al een Pro met 20% korting :D

De Cobb staat inmiddels op marktplaats ter sponsoring van het geheel en omdat we straks niet meer NewYorkPizza hoeven te bellen, verdient 'ie zichzelf wel terug :P

sfeerplaatje van de website :9

[Afbeelding]

We hebben er zin in d:)b

*De Pro is ons simpelweg toch te groot, te zwaar en te duur
Gewoon misdadig om dit te posten...

Mantra voor de rest van de dag:

Ik heb geen Ooni Karu met 20% korting nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cujo74 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:07:
[...]

Gewoon misdadig om dit te posten...

Mantra voor de rest van de dag:

_O-

we hebben al eerder naar een pizza-oven zitten kijken...van zelf bouwen van stenen tot van die stalen tonnen op marktplaats...je kent het wel......maar vond 't allemaal erg prijzig. Toen de pizza-steen voor de Cobb gekocht maar dat werkt simpelweg niet goed.....smaakte prima...maar +/- 20 min en niet heet genoeg.

Helaas ging deze november ons weekje Texel niet door vanwege de corona-maatregelen dus de Karu is een pleister op de wonde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54

Galois

1811 - 1832

Grrr... ik kocht mijn type 00 meel altijd bij de Vomar. Ik bak nu zo'n jaar-anderhalf jaar mijn eigen pizza's en omdat het met type 00 meel 'moet', heb ik dat gewoon steeds gedaan.

In mijn buurt was alleen de Vomar die type 00 verkoopt, prima dus, nooit verder over nagedacht. Maar helaas... het is uit het assortiment! Komt ook niet meer terug :(

Zojuist een pizza gemaakt met patentmeel (na tips hier), maar dat is toch echt minder. Scheurt eerder, is veel lastiger uit te strekken, ...

Ik ben dus op zoek naar type 00 bloem. Die van de Vomar was 1 euro per kg, prima prijs dus. Wat ik op internet vind kost vaak 2 euro per kg, op zich prima, maar om nou 5 euro verzendkosten te betalen voor een paar pakken meel...

Iemand tips hoe ik aan type 00 bloem kan komen? Ik heb helaas geen Italiaanse speciaalzaak in de buurt...

Ik lees hier dat genoeg van jullie ook gewoon met 'gewoon' supermarkt bloem bakken en dat het ook goed gaat. Anderen merken op dat je echt een hoog eiwitgehalte moet hebben (hoe hoog?).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:46
Galois schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:15:
Grrr... ik kocht mijn type 00 meel altijd bij de Vomar. Ik bak nu zo'n jaar-anderhalf jaar mijn eigen pizza's en omdat het met type 00 meel 'moet', heb ik dat gewoon steeds gedaan.

In mijn buurt was alleen de Vomar die type 00 verkoopt, prima dus, nooit verder over nagedacht. Maar helaas... het is uit het assortiment! Komt ook niet meer terug :(

Zojuist een pizza gemaakt met patentmeel (na tips hier), maar dat is toch echt minder. Scheurt eerder, is veel lastiger uit te strekken, ...

Ik ben dus op zoek naar type 00 bloem. Die van de Vomar was 1 euro per kg, prima prijs dus. Wat ik op internet vind kost vaak 2 euro per kg, op zich prima, maar om nou 5 euro verzendkosten te betalen voor een paar pakken meel...

Iemand tips hoe ik aan type 00 bloem kan komen? Ik heb helaas geen Italiaanse speciaalzaak in de buurt...

Ik lees hier dat genoeg van jullie ook gewoon met 'gewoon' supermarkt bloem bakken en dat het ook goed gaat. Anderen merken op dat je echt een hoog eiwitgehalte moet hebben (hoe hoog?).
Ik koop het altijd bij de Sligro. Ik neem dan 2 pak mee en dan kan ik een behoorlijk tijdje mee.

https://www.sligro.nl/p.6...al-taglio-zak-5-kilo.html

Je kan nu de Sligro in zonder pasje. Er zal vast een Sligro bij jullie in de buurt zitten.

Albert Heijn heeft het ook, maar dat is me veel te duur:
https://www.ah.nl/product...rina-bloem-voor-pizzadeeg

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 28-11-2020 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 21:20

Zeeuw

5.6

grote_oever schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:36:
[...]

Je kan nu de Sligro in zonder pasje. Er zal vast een Sligro bij jullie in de buurt zitten.
De Hanos is ook open voor particulieren. 5 stagioni superiore is hier verkrijgbaar.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon

xon

[...]

Ik koop het altijd bij de Sligro. Ik neem dan 2 pak mee en dan kan ik een behoorlijk tijdje mee.

PZ1 is overigens voor een korte rijs. Ik zou PZ4 nemen (hebben ze daar ook gewoon) voor een lange rijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cujo74
Nog steeds bezig met mijn mantra

Ter afleiding gisteren maar pizza's gemaakt, normaal op zondag maar ivm Sint Pannekoek op de 29e nu een dag eerder.

Gebruik zelf al tijden lang die Molino Spandori PZ4
Veruit de beste en constante resultaten.

Gebakken in thuis oven op een Pizza steel.
Voor die laatste 10% en echt krokante bodem wil ik dus graag een echte Pizza oven.
Nu al iets te veel excuus aankopen gedaan ivm Corona, dus zal echt moeten wachten tot voorjaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMQiQKLrCvf1lB9N3__tfX1rQQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMqTwhj276iv2ia9CSkxqeMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZpQ-k_l49aCeqzxTFonfkd_K3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5wNanVUYBlLGPDnXZs0Xwpb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkruDPLZax4SwxJu6TbLTEv0bQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZG0rGq2xQWSruQevId7HRZzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o31DHGrHrNGJ3Z3MNYoH_WMYzXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4a6bVNxjeUanbIxlHy5XehL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1yE8Do6wGiRafWEPHt-vvF2bUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8x8hKIp30VpffU47JpBsE10.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 21:17

Yucon

*broem*

Galois schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:15:

Als je supermarktbloem gebruikt moet je iig patentbloem gebruiken. Dat werkt veel beter dan de goedkopere witte bloem. Als ik het goed heb zit type 00 net nog iets hoger wat betreft gluten, maar heel veel scheelt het niet.

Glutenpoeder kun je ook los kopen. In theorie zou het zo ook mogelijk moeten zijn om goede volkorenpizza's te maken maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Meestal gebruik is zelf 1/3 patentbloem 2/3 volkorenbloem en accepteer ik dat het wat minder rijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Volgens mij zegt typo 00 alleen iets over de maalgraad, en volgens mij ligt die erg dicht bij de maalgraad van patentbloem.
Maar het ene bloem is het andere niet, eiwitten zou je nog op kunnen letten dat die hoog genoeg zitten (maar ook weer niet te hoog), en W-waarde als die bekend is, maar verder is het gewoon een kwestie van proberen, of afgaan op ervaringen van anderen (zoals in dit topic).

Zie ook
https://www.italieplein.n...100%20kilo%20meel%20maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

defusion schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:46:
Volgens mij zegt typo 00 alleen iets over de maalgraad, en volgens mij ligt die erg dicht bij de maalgraad van patentbloem.
Maar het ene bloem is het andere niet, eiwitten zou je nog op kunnen letten dat die hoog genoeg zitten (maar ook weer niet te hoog), en W-waarde als die bekend is, maar verder is het gewoon een kwestie van proberen, of afgaan op ervaringen van anderen (zoals in dit topic).

Zie ook
https://www.italieplein.n...100%20kilo%20meel%20maakt.
Klopt... ik was in ieder geval niet tevreden over de AH patentbloem in vergelijking tot de vele ander pizza's die ik gemaakt heb met type 00 bloem van de Vomar (weet helaas niet meer welk merk... ik herken de verpakking wel! :))

Iemand die patentbloem uit de supermarkt gebruikt (en ook ervaring heeft met type 00) en wat aan kan raden?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik kan eigenlijk Vooral supermarktspul afraden. Weinig echt goede resultaten mee behaald, en de kwaliteit varieert gewoon enorm. Ook omdat ze partijen kopen en soms een compleet ander product in dezelfde zak stoppen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
Galois schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:13:
[...]

Klopt... ik was in ieder geval niet tevreden over de AH patentbloem in vergelijking tot de vele ander pizza's die ik gemaakt heb met type 00 bloem van de Vomar (weet helaas niet meer welk merk... ik herken de verpakking wel! :))

Iemand die patentbloem uit de supermarkt gebruikt (en ook ervaring heeft met type 00) en wat aan kan raden?
Ik heb zowel patentbloem van AH, Jumbo, Coop en de Plus geprobeerd. Het gaat maar geen echt geweldige resultaten.
Ook Frans krokant van Soezie geprobeerd op aanraden van anderen in dit topic maar zelf niet tevreden over. Ook de tipo 00 van de supermarkt vind ik niet geweldig.

Uiteindelijk op de PZ4 uitgekomen en dat werkt voor mij perfect, iedere keer weer. Of ik het deeg nu 1 of 2 dagen van te voren maak of op de ochtend zelf.

Het exacte verschil weet ik niet maar dit is wat voor mij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Cujo74 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:21:
[...]

Ik heb zowel patentbloem van AH, Jumbo, Coop en de Plus geprobeerd. Het gaat maar geen echt geweldige resultaten.
Ook Frans krokant van Soezie geprobeerd op aanraden van anderen in dit topic maar zelf niet tevreden over. Ook de tipo 00 van de supermarkt vind ik niet geweldig.

Uiteindelijk op de PZ4 uitgekomen en dat werkt voor mij perfect, iedere keer weer. Of ik het deeg nu 1 of 2 dagen van te voren maak of op de ochtend zelf.

Het exacte verschil weet ik niet maar dit is wat voor mij werkt.
Daar ben ik dus ook naar op zoek! Iets wat voor mij perfect werkt... Maar ik vind 5 kg bestellen en 6 euro verzendkosten betalen... erg veel... Maar het lijkt erop dat ik er niet aan zal ontkomen als er geen fysieke winkel in de buurt is. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
Yucon schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:26:
[...]

Als je supermarktbloem gebruikt moet je iig patentbloem gebruiken. Dat werkt veel beter dan de goedkopere witte bloem. Als ik het goed heb zit type 00 net nog iets hoger wat betreft gluten, maar heel veel scheelt het niet.

Glutenpoeder kun je ook los kopen. In theorie zou het zo ook mogelijk moeten zijn om goede volkorenpizza's te maken maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Meestal gebruik is zelf 1/3 patentbloem 2/3 volkorenbloem en accepteer ik dat het wat minder rijst.
Het 00 gaat over de maalgraad, dat is de fijnste die er is (volkoren, 2, 1, 0 en 00). De maalgraad van 00 is belangrijk voor hoeveel water het bloem kan opnemen. De 00 kan een hoog percentage aan. Bij patentbloem zul je dat dus ook lager moeten houden (ik dacht maximaal 60%)

De gluten staat daar voor zover ik weet los van de maalgraad, dat hangt van het bloem af. Je kunt dat op de verpakking zien aan het aantal eiwitten. Voor pizza is rond de 12,5% het beste.

De W waarde gaat over hoe sterk het bloem is. Een w waarde boven de 300 is sterk en rijst langzaam. Hiermee kun je cold fermented deeg maken. Lagere w waarde is minder sterk bloem en kan sneller rijzen. Die kun je op de dag zelf op kamertemperatuur maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Galois schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:28:
[...]

Daar ben ik dus ook naar op zoek! Iets wat voor mij perfect werkt... Maar ik vind 5 kg bestellen en 6 euro verzendkosten betalen... erg veel... Maar het lijkt erop dat ik er niet aan zal ontkomen als er geen fysieke winkel in de buurt is. Dank!
Ook geen groothandel in de buurt? Daar zullen ze wel iets hebben.
En anders zoals ik, 10-15kg online bestellen (italieplein), dan vallen de verzendkosten wel mee.
Het is lang genoeg goed dat het wel op gaat. Ook als je geen grootverbruiker bent.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 29-11-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 01-05 20:08
Ik ben aan het kijken voor een ooni of ander pizzaoven. Nu zag ik een advertentie van een oven "mijnpizzaoven". Ik vind het ook leuk om een haardje te hebben in de tuin. Lijkt alsof ik hier twee vliegen in één klap mee kan slaan. Iemand ervaring mee?

https://mijnpizzaoven.nl/

Afbeeldingslocatie: https://mijnpizzaoven.nl/wp-content/uploads/2019/06/image1.jpeg

[ Voor 13% gewijzigd door THxZ0NE op 29-11-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe verwarmt deze oven de bovenkant van je pizza? Verder lijkt het me prima, je moet denk ik wel redelijk wat energie energie verstoken om de steen goed heet te krijgen (open voorkant, plaatstaal).

Let er verder aub op dat je met houtstook wel continu bezig bent met bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Ik ben geen pro, maar die van de Albert heijn werkt voor mij prima. Duur is relatief, een euro voor 500 gram komt neer op een kwartje per pizza zo ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
THxZ0NE schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:10:
Ik ben aan het kijken voor een ooni of ander pizzaoven. Nu zag ik een advertentie van een oven "mijnpizzaoven". Ik vind het ook leuk om een haardje te hebben in de tuin. Lijkt alsof ik hier twee vliegen in één klap mee kan slaan. Iemand ervaring mee?

https://mijnpizzaoven.nl/

[Afbeelding]
Ik heb een Städler Made oven. Lijkt erg op deze maar dan zonder schoorsteen. Die heeft ook 2 pizza stenen. 1 voor boven en 1 voor onder. Dan kun je dus ook goed je toppings smelten. Ook werkt de airflow zo dat de vlammen van beneden over je pizza heen gaan (als je goed stookt) zodat je kaas snel smelt. Ik heb die ook gekocht omdat hij gezellig staat in de tuin.

Ik zie dat die mijnpizzaoven gemaakt is van 2mm plaatstaal. Die van Städler is 3mm cortenstaal. Geen idee of dat dezelfde soorten staal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Okay daar heb ik ook een pakje van gehad en het beviel me niet. Weet niet meer goed waarom, maar de bodem was geen succes.

(aan de andere kant heb ik al heel veel gedaan met cinque stagioni en ben ik daar ook wel op ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Galois schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:28:
[...]

Waar woon je ongeveer, wellicht weten wij een winkel waar je kan kopen wat je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xon

xon

Oke...hier volgt een wijze les. Als je geen zin hebt in een lang verhaal skip dan vooral door naar de laatste regel.

Gisteren, na eigenlijk altijd roepen dat het echt niet kan, heb ik een doos met pizza deegbollen gehaald bij de Sligro.

Offtopic: Ik heb een pasje, maar je kan daar nog steeds ook heen zonder pasje, Ze hebben daar de 5kg Molino Spadori PZ4 en PZ1 zakken. Van de PZ4 maak ik al ruim een jaar m'n bodems. Nog dieper offfftopic: Ik snap niet dat die groothandels nog hun hoofd boven water kunnen houden. Naast dat het heel triest is natuurlijk dat de restaurants bijna geen spullen halen is het vooral teveel ruimte met veel te dure producten. Je ziet zoveel producten die je ook gewoon bij de supermarkt kan halen waar het vaak veel en veel minder kost!. Er hangt ook altijd een wat troosteloze sfeer of zo...maar genoeg gezwets.

Ik haalde DIT doosje met 12 pizzabollen a 220 gram. Ik dacht dat mijn vriezer vol zou liggen maar het past prima aangezien het natuurlijk (wat mij zelf nooit goed lukt) hele mooie ronde bolletjes zijn. Op de doos staat overigens niet wat voor meel ze gebruiken voor de bollen, maar wel dat je ze bakt tussen de 200 en 250 graden in de oven. Dit vond ik op zich al wat bijzonder aangezien ik in de veronderstelling ben dat dit soort bollen vooral worden gebruikt in de horeca of door zo'n grilroom achtige tent die ook een pizza oven heeft staan.

Ik wilde het natuurlijk meteen proberen en heb twee bollen laten ontdooien tot kamertemperatuur. Ondertussen de Koda opgestookt (die het zwaar had met 0 graden buitentemperatuur :) ). Het verwerken van de bollen ging eigenlijk best goed maar het deeg was merkbaar stugger en wat minder elastisch. Voor de eerste keer valsgespeeld met een klein rollertje en dat zorgde voor de beste ronde pizza bodem ooit. Vol enthousiasme gleed het meesterwerkje van mijn mijn peel de oven in en het feest kon beginnen.

Not.....

Na nog geen 15 seconden stond de rand al in de fik. Niks geen mooie opgebolde rand met her en der een zwart puntje maar gewoon verbrand. Temperatuur nog verder naar beneden en maar verder rond gedraaid om de 10 seconden. Het eindresultaat was een 'my first pizza' die je ook uit een standaard oven zou krijgen. De bodem had geen mooi 'patroon' maar was gewoon donker tegen verbrande aan. De tweede pizza heb ik nog minder heet gebakken en die was hierdoor weer niet gaar te krijgen.

Om een VEEL te lang kort te maken, Dit soort prefab deegbollen zijn niet bestand tegen de hitte die een beetje pizza oven genereerd (en je ook wilt hebben). Het is wat mij betreft vergelijkbaar met het deeg wat je ook krijgt als je zo'n kant en klaar pak koopt van koopmans (broodachtig). Nu weet ik dus ook weer waarom ik een dag van tevoren loop te zwoegen en mijn koelkast vol staat met bakjes deeg :)

Overigens MOET het zo zijn dat er (wellicht bij andere groothandels) wel gewoon deegbollen te koop zijn die geschikt zijn voor hogere temperaturen. Ik geloof er namelijk geen *** van dat al die 'snel geld verdienen'; pizzaboeren en grillrooms elke dag hun deeg aan het kneden zijn.

Benieuwd naar jullie ervaring als je dit wel eens hebt geprobeerd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-05 21:41
xon schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:42:
Oke...hier volgt een wijze les. Als je geen zin hebt in een lang verhaal skip dan vooral door naar de laatste regel.

Gisteren, na eigenlijk altijd roepen dat het echt niet kan, heb ik een doos met pizza deegbollen gehaald bij de Sligro.

Offtopic: Ik heb een pasje, maar je kan daar nog steeds ook heen zonder pasje, Ze hebben daar de 5kg Molino Spadori PZ4 en PZ1 zakken. Van de PZ4 maak ik al ruim een jaar m'n bodems. Nog dieper offfftopic: Ik snap niet dat die groothandels nog hun hoofd boven water kunnen houden. Naast dat het heel triest is natuurlijk dat de restaurants bijna geen spullen halen is het vooral teveel ruimte met veel te dure producten. Je ziet zoveel producten die je ook gewoon bij de supermarkt kan halen waar het vaak veel en veel minder kost!. Er hangt ook altijd een wat troosteloze sfeer of zo...maar genoeg gezwets.

Ik haalde DIT doosje met 12 pizzabollen a 220 gram. Ik dacht dat mijn vriezer vol zou liggen maar het past prima aangezien het natuurlijk (wat mij zelf nooit goed lukt) hele mooie ronde bolletjes zijn. Op de doos staat overigens niet wat voor meel ze gebruiken voor de bollen, maar wel dat je ze bakt tussen de 200 en 250 graden in de oven. Dit vond ik op zich al wat bijzonder aangezien ik in de veronderstelling ben dat dit soort bollen vooral worden gebruikt in de horeca of door zo'n grilroom achtige tent die ook een pizza oven heeft staan.

Ik wilde het natuurlijk meteen proberen en heb twee bollen laten ontdooien tot kamertemperatuur. Ondertussen de Koda opgestookt (die het zwaar had met 0 graden buitentemperatuur :) ). Het verwerken van de bollen ging eigenlijk best goed maar het deeg was merkbaar stugger en wat minder elastisch. Voor de eerste keer valsgespeeld met een klein rollertje en dat zorgde voor de beste ronde pizza bodem ooit. Vol enthousiasme gleed het meesterwerkje van mijn mijn peel de oven in en het feest kon beginnen.

Not.....

Na nog geen 15 seconden stond de rand al in de fik. Niks geen mooie opgebolde rand met her en der een zwart puntje maar gewoon verbrand. Temperatuur nog verder naar beneden en maar verder rond gedraaid om de 10 seconden. Het eindresultaat was een 'my first pizza' die je ook uit een standaard oven zou krijgen. De bodem had geen mooi 'patroon' maar was gewoon donker tegen verbrande aan. De tweede pizza heb ik nog minder heet gebakken en die was hierdoor weer niet gaar te krijgen.

Om een VEEL te lang kort te maken, Dit soort prefab deegbollen zijn niet bestand tegen de hitte die een beetje pizza oven genereerd (en je ook wilt hebben). Het is wat mij betreft vergelijkbaar met het deeg wat je ook krijgt als je zo'n kant en klaar pak koopt van koopmans (broodachtig). Nu weet ik dus ook weer waarom ik een dag van tevoren loop te zwoegen en mijn koelkast vol staat met bakjes deeg :)

Overigens MOET het zo zijn dat er (wellicht bij andere groothandels) wel gewoon deegbollen te koop zijn die geschikt zijn voor hogere temperaturen. Ik geloof er namelijk geen *** van dat al die 'snel geld verdienen'; pizzaboeren en grillrooms elke dag hun deeg aan het kneden zijn.

Ben erg benieuwd naar de ingrediëntendeclaratie. Ik neem aan dat er toch we iets op staat, bijvoorbeeld over de hoeveelheid suiker...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon

xon

bszz schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:50:
[...]

Ben erg benieuwd naar de ingrediëntendeclaratie. Ik neem aan dat er toch we iets op staat, bijvoorbeeld over de hoeveelheid suiker...?
Niet echt wel de ingrediënten zie hier

Ik google net eens naar de temperatuur die ze bij een zaak als Domino's gebruiken in hun (lopende band) ovens maar dat is dus ook gewoon maar 250 graden. Die pizza zijn ook zo plat als wat nu ik wat foto's zie. Nooit bewust bij stilgestaan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Laatst online: 30-04 23:29
We hebben tijdens blackfriday een kamado aangeschaft. Nu leek het ons wel leuk om een pizza proberen te maken. Zijn er ook redelijke kant & klare pizzadegen op de markt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
d0nny41 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:34:
We hebben tijdens blackfriday een kamado aangeschaft. Nu leek het ons wel leuk om een pizza proberen te maken. Zijn er ook redelijke kant & klare pizzadegen op de markt ?
Ik gebruik regelmatig die kant en klare (ingevroren) deegbollen van de Sligro. Erg tevreden over. Wel 6 uur van te voren eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-04 11:50
Kwam toevallig bij dit topic terecht (was op zoek naar pizzasteen (/steel)), maar ik bestel mijn bloem/meel/etc altijd bij deze webshop https://www.bouwhuis.com/catalogsearch/result/?q=tipo+00 (baktotaal Bouwhuis). Wellicht volstaat Amerikaans patentbloem ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Iemand van jullie hier al eens ervaring gehad met pizza maken op basis van z'n eigen zuurdesem? If so, merkte je enig verschil?
bramth schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:04:
Kwam toevallig bij dit topic terecht (was op zoek naar pizzasteen (/steel)), maar ik bestel mijn bloem/meel/etc altijd bij deze webshop https://www.bouwhuis.com/catalogsearch/result/?q=tipo+00 (baktotaal Bouwhuis). Wellicht volstaat Amerikaans patentbloem ook :-)
Molen de Hoop, Italiaanse Bloem
wut :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Gister deze pizzas thuis gemaakt, op de helft van het zout na precies zijn recept en tijden aangehouden.

YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021

Voor een thuis oven pizza waren ze zeer goed, heb de steen uit mn ooni gebruikt en deze blijft er voorlopig in liggen!

Poolish (in volgorde)
- 300 ml water
- 5 gr gist
- 5 gr honing
- 300 gr bloem

1 uur op kamer temperatuur, daarna 24 uur in de koelkast

Deeg (in volgorde)
- 700 ml water
- Poolish (goed mengen)
- 1250 gr bloem
- 40 gr zout (zelf dus 20gr. gedaan)

- 15 min op kamer temperatuur laten rusten
- handen invetten met olie
- grote bal van maken in gesloten bak houden
- 1 uur kamer temperatuur
- kleine ballen draaien
- 2 uur kamer temperatuur
- pizza steen in de oven (minimaal 1 uur hoogste stand heet maken)

- Pizza gaar bakken met alleen tomatensaus
- daarna kaas erop en afbakken

[ Voor 11% gewijzigd door dr86 op 15-12-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hebben jullie ook ervaring met pizza's maken op zo'n gourmetstel of dergelijke varianten?

Heb nu een nieuwe waar de pannetjes van onder en boven verhit kunnen worden en daar schijn je kleine pizza's in te kunnen maken.

Nu snap ik wel dat het iets heel anders is dan een knappe pizza uit een steenoven, maar het kan toch geinig zijn om eens te doen met het gezin.
Iemand ervaringen of tips om dat een succes te maken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:17:
Hebben jullie ook ervaring met pizza's maken op zo'n gourmetstel of dergelijke varianten?

Heb nu een nieuwe waar de pannetjes van onder en boven verhit kunnen worden en daar schijn je kleine pizza's in te kunnen maken.

Nu snap ik wel dat het iets heel anders is dan een knappe pizza uit een steenoven, maar het kan toch geinig zijn om eens te doen met het gezin.
Iemand ervaringen of tips om dat een succes te maken?
Het zal inderdaad heel iets anders zijn maar ik denk dat dit best een prima resultaat kan geven. En inderdaad leuk om te doen.

Ik weet niet hoe groot de pannetjes precies zijn maar ik denk dat je dan deegbolletjes van 25 gram ofzo nodig hebt. Ik zou dan met een klein deegrollertje dat uitrollen, het pannetje in en vervolgens gewoon tomatensaus (of niet natuurlijk) en toppings naar keuze erop. Met boven en onderwarmte moet dat dan netjes gaar worden zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik heb een uitsteekvorm erbij gekregen, dat maakt het een heel stuk handiger gok ik. Wel goed dun rollen inderdaad, die had ik ook bedacht. M'n dochter wil ze per se krokant. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat die pannetjes te weinig thermische capaciteit hebben om je bodem netjes te garen. Maar ben benieuwd. Wellicht een calzone en dan halverwege omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 19:36

koku

Tnet Devver
@Gonadan wij hebben zo'n ding (pizzarette), is best leuk om eens per jaar met het gezin te doen, maar echt goede pizza's haal je er niet uit inderdaad. Na de eerste keer zelf deeg maken, kwam ik erachter dat de Albert Heijn deze dingen verkoopt. Super praktisch, want met deeg klooien op dat ding is echt onhandig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

koku schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:30:
@Gonadan wij hebben zo'n ding (pizzarette), is best leuk om eens per jaar met het gezin te doen, maar echt goede pizza's haal je er niet uit inderdaad. Na de eerste keer zelf deeg maken, kwam ik erachter dat de Albert Heijn deze dingen verkoopt. Super praktisch, want met deeg klooien op dat ding is echt onhandig imo.
Haha ja die ken ik, die at mijn dochter voorheen kaal voordat ik haar aan de Margherita kreeg. :P

Maar ik vind het wel zo leuk om het met deeg te doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 19:36

koku

Tnet Devver
Gonadan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:32:
[...]

Haha ja die ken ik, die at mijn dochter voorheen kaal voordat ik haar aan de Margherita kreeg. :P

Maar ik vind het wel zo leuk om het met deeg te doen.
Living on the edge :P
Als ik normale pizza's maak, dan doe ik dat wel met gewoon deeg, maar icm zo'n pizzarette vind ik het gewoon onhandig om van te voren een stapel deeg te hebben wat dan weer aan elkaar plakt enzo. En voor m'n kinderen is dat helemaal lastig, die willen zo'n ding gewoon veel te zwaar beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
mijn vrouw wilde in de afgelopen zomer ook zo een pizzarette kopen. ik was geen voorstander omdat reviews spraken over lange baktijd.
dat het ze adverteren dat het niet warm wordt aan de buitenkant en een laag verbruik vind ik negatief. dat kan er enkel op wijzen dat het aan de binnenkant ook niet erg warm wordt.

Als je 15-20min moet wachten voor een mini pizza gaat het gewoon niet vooruit.
misschien leuk voor 1 keer per jaar maar meer niet.

het is uiteindelijk een Ooni Fyra geworden. en sinds dien geen diepvries pizzas meer en iedere 2 weken verse pizza.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:41
Bicky schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:06:
mijn vrouw wilde in de afgelopen zomer ook zo een pizzarette kopen. ik was geen voorstander omdat reviews spraken over lange baktijd.
dat het ze adverteren dat het niet warm wordt aan de buitenkant en een laag verbruik vind ik negatief. dat kan er enkel op wijzen dat het aan de binnenkant ook niet erg warm wordt.

Als je 15-20min moet wachten voor een mini pizza gaat het gewoon niet vooruit.
misschien leuk voor 1 keer per jaar maar meer niet.

het is uiteindelijk een Ooni Fyra geworden. en sinds dien geen diepvries pizzas meer en iedere 2 weken verse pizza.
Pizzarette is inderdaad erg leuk als vervangen voor gourmetten etc, maar voor de echte pizza ga je met een Fyre / Koda sowieso niet de mist in :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
Hoi. We willen morgen voor het eerst zelf pizzadeeg gaan maken voor op de kamado

We gaan het volgende recept uitproberen:

600 Gram tip 00 bloem
3g droge gist
10 gram zout
20 Gr olijfolie
400 Gram water

Dit recept moet 24 uur in de koelkast rijzen

Nu is onze koelkast vaak voor 90% gevuld , we zijn al aan het kijken voor een grotere maar dit zal pas ergens volgende maand zijn.

Het gaat dus zeer lastig worden om een grote tray of bak in de koelkast te plaatsen rond de feestdagen. Nu vroeg ik mij dus af of iemand misschien een tip weet om het pizzadeeg in een krappe koelkast te laten rijzen?

Ik zat te denken aan ziplocks maar ik lees online tegenstrijdige verhalen. De 1 zegt dat je pizzadeeg hierin wel kan laten rijzen en de ander weer niet. Misschien dat 1 van jullie iets weet? 🤞

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe about buiten? Morgen wordt het 10°C. In ziplocks gaat het deeg heel raar aan de wanden kleven is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
Boudewijn schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 02:05:
Hoe about buiten? Morgen wordt het 10°C. In ziplocks gaat het deeg heel raar aan de wanden kleven is mijn ervaring.
Buiten zou prima kunnen, wat mag de maximale buitentemperatuur zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 20:21
Ik doe ze los in een deze bakjes, gaat prima. Wel het bakje iets invetten. Plek-in-de -koelkast technisch werkt dit voor mij het beste.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HzAcKIkX0IPwVppZ3TEdw25rCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkeeBYlNcUHwFJD61ZCmLvKS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 20:13
d0nny41 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 02:23:

Buiten zou prima kunnen, wat mag de maximale buitentemperatuur zijn?
Huidige buitentemperatuur is prima voor een 24 uur rijs. Ik adviseer je wel om het recept aan te passen aangezien het eindresultaat qua deeg van het recept wat jij hebt gevonden relatief onhandelbaar zal zijn, zeker wanneer het je eerste keer is ;).
De olijfolie kun je eventueel ook achterwegen laten en de hoeveelheid water met 2% verhogen aangezien olijfolie vaak alleen wordt toegepast in deegrecepten waarbij de pizza op lagere temperatuur wordt gebakken.

600 gram tip 00 bloem (100%)
1,5g droge gist (0,25%)
10 gram zout
12 gram olijfolie (2%)
372 Gram water (62%)

Je kan het deeg 24 uur in bulk laten rijzen in een beslagkom of pan, een goede tip hierbij is om met een natte vinger een paar keer langs de bovenrand van de beslagkom/ pan te strijken alvorens je deze afdekt met vershoudfolie (zoals je hierboven op de foto kunt zien), dit zal voor een goede seal zorgen. Na 20 - 24 uur bol je het deeg in porties op en laat je het nog 4 uur rijzen/ rusten op kamer temperatuur.

Je kan ook het deeg maken en dit 2 uur laten rusten/ rijzen alvorens het opbollen in de gewenste grootte, vervolgens de volgende dag minimaal 2 uur voor het bereiden op kamertemperatuur laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 16:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik krijg mijn deeg maar niet echt goed voor elkaar.
Mijn recept is als volgt:
250g bloem
200ml water
2-3g gist
Tl suiker
Tl zout
2 el olie

Ik heb de hoeveelheid water al teruggebracht tot 150ml, maar het blijft een plakkerige bende. Met de hand, met de mixer, niks helpt. Uiteindelijk voeg ik dan bloem toe tot het eindelijk los wil komen van mn handen, maar dat lijkt me niet ideaal.

Wat gaat hier fout? Ik gebruik geen 00 bloem, maar dat is vziw meer een smaak en structuurding, en ik geef het meestal op (voeg bloem toe) na 15-20 minuten. Heeft de olie invloed hierop en kan ik die beter weglaten?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
DirtyBird schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:43:
250g bloem
200ml water
2-3g gist
Tl suiker
Tl zout
2 el olie

Ik heb de hoeveelheid water al teruggebracht tot 150ml, maar het blijft een plakkerige bende. Met de hand, met de mixer, niks helpt. Uiteindelijk voeg ik dan bloem toe tot het eindelijk los wil komen van mn handen, maar dat lijkt me niet ideaal.

Wat gaat hier fout? Ik gebruik geen 00 bloem, maar dat is vziw meer een smaak en structuurding, en ik geef het meestal op (voeg bloem toe) na 15-20 minuten. Heeft de olie invloed hierop en kan ik die beter weglaten?
200ml is heel veel! Ik zou voor 150ml gaan dat is 60%.
Verder goed kneden probeer dit met de hand voor 15min~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
DirtyBird schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:43:
250g bloem
200ml water
2-3g gist
Tl suiker
Tl zout
2 el olie

https://apps.apple.com/us/app/pizzapp/id1228158792
Dit is een zeer handige app om procentueel goed de gewichten te hebben.
Probeer een 60% water. En met de handen blijven kneden totdat het deeg zo plakkerig is als een post-it. Met deze standaard ben ik begonnen en het deeg maken gaat nu elke keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
Net voor het eerst pizzadeeg gemaakt ! Ik heb twee verschillende recepten gebruikt.

Recept 1: 65% water , recept 2:62% water.

Nu begon ik met 62% water, en het deeg was echt super kleverig! Mijn handen zaten helemaal vol met deeg.

Daarna begon ik met 65% water, dit ging echt stukken beter omdat ik meer bloem op mijn werkblad had gelekt. Echter werd het na 1-2 min weer kleverig. Wanneer ik weer wat bloem eroverheen strooide ging het prima.

Is het dus verstandig om elke 1-2 min een beetje bloem bij te strooien? Of doe ik iets verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
d0nny41 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:03:
Net voor het eerst pizzadeeg gemaakt ! Ik heb twee verschillende recepten gebruikt.

Nu begon ik met 62% water, en het deeg was echt super kleverig! Mijn handen zaten helemaal vol met deeg.

Daarna begon ik met 65% water, dit ging echt stukken beter omdat ik meer bloem op mijn werkblad had gelekt. Echter werd het na 1-2 min weer kleverig. Wanneer ik weer wat bloem eroverheen strooide ging het prima.

Is het dus verstandig om elke 1-2 min een beetje bloem bij te strooien? Of doe ik iets verkeerd ?
En wat gebeurd er als je gewoon door blijft kneden een minuut of 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
koesie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:46:
[...]

En wat gebeurd er als je gewoon door blijft kneden een minuut of 10?
Textuur veranderde wel. Op youtube zag ik dat je kon bekijken of het deeg klaar was door het uit te rekken. Wanneer je er licht doorheen kon zien zonder dat het deeg scheurde was het goed. Dat kon ik. Nog steeds erg plakkerig.

Wat is eigenlijk het nut van het maken van een pizzabal? Is dat puur estetisch of heeft het een reden?

[ Voor 11% gewijzigd door d0nny41 op 30-12-2020 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cujo74
d0nny41 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:03:

Als het je eerste keer pizza deeg maken is zou ik misschien zelfs nog wat minder water gebruiken en iets van 55-58% aanhouden.
In het begin is het gewoon wennen en lijkt het inderdaad grote kleverige bende. Maar zoals met heel veel dingen is het gewoon vaak doen en dan krijg je vanzelf de handigheid te pakken.

Deeg is en blijft zeker in het begin erg plakkerig, maar zoals bovenstaand al aangegeven met een minuut of 10 doorkneden moet dat wel voorbij zijn. Je kunt daarna je handen erg makkelijk schoonmaken/ontdoen van het deeg door beetje bloem te nemen en die dan direct tussen je handen te wrijven.

Wat ikzelf eigenlijk altijd doe is eerst alles in beslagkom mengen met grote opscheplepel en dan zo goed als het gaat door roeren en mengen. Even 5-10 minuten laten staan, dan op werkblad kieperen en dan echt gaan kneden, zo voorkom je de eerste plakkerige fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

d0nny41 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:02:
[...]

Textuur veranderde wel. Op youtube zag ik dat je kon bekijken of het deeg klaar was door het uit te rekken. Wanneer je er licht doorheen kon zien zonder dat het deeg scheurde was het goed. Dat kon ik. Nog steeds erg plakkerig.

Wat is eigenlijk het nut van het maken van een pizzabal? Is dat puur estetisch of heeft het een reden?
het helpt bij je glutenvorming zodat je straks een nette uniforme pizza kunt maken. Met name ook de buitenkant op spanning brengen ;) (oppunten dus ja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Vloeken in de kerk. Ik zweer altijd bij het recept van italieplein voor in de koelkast. Sinds ik die gebruik (en een beetje snap hoe het deeg moet aanvoelen) nooit meer bollen die mislukken en de pizza's zijn gewoon lekker.

Nu last minute gaan we pizza eten, normaal haal ik die bij een goede Italiaanse pizzeria in de buurt, maar alles is dicht.

Dus van die supermarkt pizzadeeg gekocht (niet eens bollen, waren er niet), die een kwartier in de gewone oven moet. Daarmee krijg je gewoon een soort panpizza, broodachtig, niet verkeerd als je maar geen 'pizza' verwacht.

Kan het hier niet vinden, maar heeft iemand dat soort deeg wel eens in de pizzaoven op hoge temperatuur gebruikt? Of kan ik dat beter laten en maar lekker een belegde broodpizza ervan maken in de reguliere oven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Heb wel eens van dat kant en klare deeg gehaald, maar dat verbrandde aan de onderkant op mijn pizzasteel.
Zou adviseren gewoon het advies op de verpakking te volgen en inderdaad brood met beleg verwachten.

Nu zal het wel afhankelijk zijn van het merk/soort, maar meeste supermarkt spullen zijn gericht op consumenten met een gewone oven en geen speciale apparatuur of pizzasteel oid. Misschien dat een pizzasteen op normale oventemperaturen wel nog te doen is zonder verbranding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door defusion op 30-12-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xon

xon

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:29:
Vloeken in de kerk. Ik zweer altijd bij het recept van italieplein voor in de koelkast. Sinds ik die gebruik (en een beetje snap hoe het deeg moet aanvoelen) nooit meer bollen die mislukken en de pizza's zijn gewoon lekker.

Nu last minute gaan we pizza eten, normaal haal ik die bij een goede Italiaanse pizzeria in de buurt, maar alles is dicht.

Dus van die supermarkt pizzadeeg gekocht (niet eens bollen, waren er niet), die een kwartier in de gewone oven moet. Daarmee krijg je gewoon een soort panpizza, broodachtig, niet verkeerd als je maar geen 'pizza' verwacht.

Kan het hier niet vinden, maar heeft iemand dat soort deeg wel eens in de pizzaoven op hoge temperatuur gebruikt? Of kan ik dat beter laten en maar lekker een belegde broodpizza ervan maken in de reguliere oven?
Ja, helaas geen goede ervaring mee. Het komt vooral denk ik omdat ze gewoon meel gebruiken en niet 00. Ook zit er vaak een klein beetje olie in. Check mijn post in dit topic even van paar weken terug daar 'review' ik de sligro bollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

xon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:29:
[...]

Ja, helaas geen goede ervaring mee. Het komt vooral denk ik omdat ze gewoon meel gebruiken en niet 00. Ook zit er vaak een klein beetje olie in. Check mijn post in dit topic even van paar weken terug daar 'review' ik de sligro bollen.
Dit gaat niet eens over bollen, maar die lange opgevouwen plakken op bakpapier. Zeg maar de my first pizza onder de pizza's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:45:
[...]

Dit gaat niet eens over bollen, maar die lange opgevouwen plakken op bakpapier. Zeg maar de my first pizza onder de pizza's.
ik heb dit in het begin gedaan met de uitrol pizza bodems van den aldi en was er erg tevreden over in mijn ooni fyra.
voor die 1 euro dat in de aldi zo bodem kost probeer je dat gewoon even

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WKD
  • Laatst online: 25-04 14:11

WKD

xon schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:42:

Not.....

Wij gebruiken in onze houtoven (zo'n grote in de tuin die je in 2 uur warmstookt) pizzabollen van de Hanos. Deeg is dacht ik iets van 275gr per bol. Wij vinden dat je hiervan goede pizzas krijgt die als je het deeg goed uitrolt, lekker krokant zijn. Wat ons betreft zeker een aanrader als je voor gemak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb mijn deeg nu voor elkaar. Mooi elastisch na het reizen.
Nu gebakken (dikke tomatenpuree/pasta, mozarella, beetje olie, parmagio en basilicum) op een pizzasteen die 30 minuten is voorverwarmd in een heteluchtoven op 250C.
Pizza is helemaal wit gebleven, zowel van onderen als de rand. De pizza heeft ca 7-8 min in de oven gezeten en de mozarella kookte al. Ik had gehoopt op een wat luchtigere en geblakerde pizza. Is dit de oven/steen/temperatuur?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:29:

Dat spul had ik laatst gebruikt voor m'n pizza uit 'gourmetstel' avontuur. Dat vond eigenlijk prima gaan, had wel een pizzagevoel. Niet een traditionele uit een king-size steenoven uiteraard, maar wel goed te doen.
Alleen was die zooi zo onmeunig plakkerig dat je eerst je handen nat moest maken voordat je netjes plakjes kon pakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
WKD schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:58:
[...]

Wij gebruiken in onze houtoven (zo'n grote in de tuin die je in 2 uur warmstookt) pizzabollen van de Hanos. Deeg is dacht ik iets van 275gr per bol. Wij vinden dat je hiervan goede pizzas krijgt die als je het deeg goed uitrolt, lekker krokant zijn. Wat ons betreft zeker een aanrader als je voor gemak gaat.
Bedoel je die pizzabollen die alleen in dozen van 10kg ofzo te koop zijn? Kon namelijk geen kleinere porties vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Laatst online: 04-05 10:40
DirtyBird schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:34:
Ik heb mijn deeg nu voor elkaar. Mooi elastisch na het reizen.
Nu gebakken (dikke tomatenpuree/pasta, mozarella, beetje olie, parmagio en basilicum) op een pizzasteen die 30 minuten is voorverwarmd in een heteluchtoven op 250C.
Pizza is helemaal wit gebleven, zowel van onderen als de rand. De pizza heeft ca 7-8 min in de oven gezeten en de mozarella kookte al. Ik had gehoopt op een wat luchtigere en geblakerde pizza. Is dit de oven/steen/temperatuur?
Hoe dik is de pizzasteen? Ik heb er eentje van ongeveer 3cm en die is pas na een uur (300 graden) op de perfecte temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

titan1901 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:46:
[...]

Hoe dik is de pizzasteen? Ik heb er eentje van ongeveer 3cm en die is pas na een uur (300 graden) op de perfecte temperatuur.
Minder dan een cm. Geen dure steen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WKD
  • Laatst online: 25-04 14:11

WKD

d0nny41 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:53:
[...]

Bedoel je die pizzabollen die alleen in dozen van 10kg ofzo te koop zijn? Kon namelijk geen kleinere porties vinden.
Je koopt ze inderdaad per 50bollen. Dus dat is wel een aantal, maar je kan ze een half jaar ongeveer in de diepvries bewaren. Handig als je een 2e hebt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0nny41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2AggMS4D6Kf6_eOsxzruzGWKmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ray6bPgr9goFvWl8QDoF60wl.jpg?f=fotoalbum_large

Allereerste zelfgemaakte pizza. Echt serieus lekkerder dan de gemiddelde pizzaria in mijn omgeving. Volgende keer wel zelf tomaten saus maken want dat kon echt beter. Alleen de 1e pizza was rond, de rest was een beetje misvormd, maar de smaak is wat geld toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 21:20

Zeeuw

5.6

De eerste pizza's van 2021 zijn weer gebakken!
Ik was tijdens het mixen het zout vergeten...daar kwam ik tijdens het kneden pas achter.

Snel het grove zeezout erbij maar dat bleven grote korrels...
Na de eerste rijs van 2u was het net een bol met puisten.
Toch maar een paar keer omgevouwen en 24u de koeling in.
Gelukkig was de volgende dag alles weg.

Werkwijze:
Ingrediënten volgens PizzApp. 60% meel, 3% zout.
RT: 2h/20C
CT: 12h/3C (uiteindelijk 24u in de koeling)

Iets langer dan gewenst gekneed ivm het zout.
Daarna 2u rusten onder natte theedoek, paar keer omvouwen (vanwege de puistenbol), opbollen (1 grote bol) en de koeling in met een natte theedoek over de bak.
De volgende dag rond 10u uit de koeling 3u laten rusten.
Om 13u was de kerntemperatuur zo'n 15 graden, bolletjes van 225gr gemaakt en in een grote bak met een natte theedoek direct over de bollen op kamertemperatuur (kerntemperatuur 21 graden) laten rijzen tot de eerste om half zes de oven in ging.

De vaste tafelgasten vonden het de beste pizza tot nu toe. :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcmUPQbD9vw5WcIflgTTgYcbCQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70EOi88wvDG8MTzhTYsaI6in.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaFi7aNinIzgcUWO_djOvh2-QEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZO9tNOCffW61jFvRKKOJI1K.jpg?f=fotoalbum_tile

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-04 15:46

rGz

d0nny41 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:24:

Allereerste zelfgemaakte pizza. Echt serieus lekkerder dan de gemiddelde pizzaria in mijn omgeving. Volgende keer wel zelf tomaten saus maken want dat kon echt beter. Alleen de 1e pizza was rond, de rest was een beetje misvormd, maar de smaak is wat geld toch?
Hier zijn de pizza's zelden echt "mooi" rond. Ik vind dat net wel iets hebben :)

Wat zijn jullie tomatensaus recepten? Ik hou over het algemeen 't volgende aan, maar benieuwd naar wat anderen maken;
  • 500gram Mutti gepelde tomaten (uitgelekt)
  • 2 theelepel zout
  • 3 theelepel oregano
  • Scheutje olijfolie, op gevoel
Ik hoor wel eens dat mensen ook wat geconcentreerde tomatenpuree er door heen mengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat betreft ronde pizza's, belangrijkste is dat de bol mooi rond is waarmee je begint. Is die bol niet rond dan wordt je pizza dat ook niet meer.

Voor de tomatensaus zet ik hier eerst 3 of 4 uien met knoflook aan in olijfolie. Dan pak ik een 2,5 kilo blik gepelde tomaten van de groothandel, die laat ik uitlekken in een zeef waarbij ik het vocht wel opvang. Vervolgens laat ik dat vocht eerst apart bijna helemaal inkoken en dan pas de tomaten erbij. Nog even laten koken, pureren met de staafmixer en op smaak maken met peper, zout en Italiaanse kruiden.
Pagina: 1 ... 36 ... 108 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.