FireFoz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:
Denk dat ik toch eigenwijs ben en voor hout ga

Het hele pizza maken is voor mij een soort van uitje. Het deeg maken kost ook al veel tijd. Als ik voor gemak ga kan ik ook een pizza afhalen. Het vuur, de geur van het vuur/rook, dat is voor mij wel echt een onderdeel van pizza. Als ik in Italie uit eten ga en ik ruik de houtovens dan loopt het water me al in de mond. Ik kan me al helemaal voorstellen dat ik dat straks ook in m'n achtertuin heb...maar met gas dus niet.
Ik las net ook dit nog, wat wellicht wel interessant is:
[...]
@
Denniz0229 dat probleem heb ik ook vaak. Niet te vochtig beleggen en zo snel mogelijk beleggen helpt. Ook kun je de bodem eventueel eerst even voorbakken zodat je al wat stevigheid heeft. Je kunt ook een bakpapiertje gebruiken en die er halverwege onder uit halen.
Ik denk dat er in dat verhaaltje over een ander soort gasoven wordt gesproken.
Hoe dan ook; Ik heb een houtoven en een roccbox en er zitten zeker verschillen tussen die twee maar zeker niet dat je met de ene betere pizza's bakt dan met de ander.
Dat de steen heter kan worden in een houtoven is zeker waar, maar dat is niet per se een goed iets.
Met hout duurt het veel langer om op te stoken, ook omdat de roccbox 30kg massa heeft en de houtoven 700kg massa en precies daar merk je het grootste verschil.
Als de houtoven heet is dan blijft ie dat ook. Als je bijvoorbeeld klaar bent met de pizza's en het vuur dooft dan kan je 's nachts een schaal lasagna erin zetten en die wordt gewoon gaar. Om daar te komen moet je wel redelijk wat hout verstoken. De temperatuur van de bodem van de ovens komt redelijk overeen maar met een grotere houtoven heb je wat meer om mee te spelen. Verder van het vuur is het koeler maar je hebt in zijn geheel ook meer om te 'managen'. Zo is het zo dat de eerste pizza's lastig kunnen zijn om dat je nog geen goede plek hebt gecreëerd. Als de steen te heet is (en dat kan ie dus worden tijdens de eerste pizza's) dan is het belangrijk dat je de pizza steeds tijdens het keren precies op dezelfde plek legt. Schuif je 'm wat op dan verbrandt daar de bodem en precies op de plek waar de pizza daarvoor lag zakt de temperatuur naar ongeveer 400c/500c.
Dus vooral in het begin moet je vaker de pizza op de turning peel garen omdat de steen nog te heet is, maar toch ook af en toe op de steen leggen omdat anders de steen op die plek te heet blijft.
Met de roccbox (of een ooni etc) heb je dat probleem niet. Die zet je aan en als ze de max temp bereiken is ie gewoon 450 graden ofzo. Tijdens het bakken zakt de temperatuur iets maar tegen de tijd dat de nieuwe pizza de oven in gaat is de temperatuur weer hersteld.
Mijn ervaring is dat, hoewel ik ook zo'n 'ouderwets' ding meer charme vind hebben, ik nadat ik de trucjes heb geleerd om dat beest te temmen, de uitdaging wel een beetje weg is en het iets meer als 'gedoe' ben gaan zien en eigenlijk altijd voor het gemak van mijn roccbox kies als we met het gezin gewoon pizza's gaan eten.
Neemt niet weg dat wat je ook kiest het geweldige toevoeging zal zijn. De houtoven is bijvoorbeeld prettiger als je een feestje houdt en dat ding gewoon de hele avond laat branden.
Dus ja er zijn verschillen en ze hebben beide sterke en zwakkere punten maar de pizza's die je maakt zullen ongeveer gelijk zijn zodra je jouw oven hebt leren kennen.