Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 13:52
apNia schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:10:
Iemand van jullie hier al eens ervaring gehad met pizza maken op basis van z'n eigen zuurdesem? If so, merkte je enig verschil?
Mn vriendin had een starter gemaakt voor brood en ik heb er nu 2x pizza mee gemaakt. Kan niet zeggen dat ik heeeel veel verschil proef, maar het werkt sowieso prima.

Qua hoeveelheid starter kwam ik van alles tegen online (liep echt ontzettend uiteen). Ik doe nu 100gram van de starter op 500gr bloem. 1tsp zout en 1 cup water er bij en dan nog wat water aanvullen "tot het goed voelt".

Deeg halve dag op kamertemp en tussendoor een paar keer vouwen. 's nachts in de koelkast. De volgende dag rond de lunch bollen maken, die hou ik dan op kamer temp. en eet ik 's avonds op. :)

Bakken met een goedkope pizzasteen in de gewone oven.

Kan vast nog beter maar vooralsnog best wel happy mee... Kan nog wel eens wat experimenteren met wat olie en/of honing er in.

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 04-01-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
rGz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:19:
[...]

Hier zijn de pizza's zelden echt "mooi" rond. Ik vind dat net wel iets hebben :)

Wat zijn jullie tomatensaus recepten? Ik hou over het algemeen 't volgende aan, maar benieuwd naar wat anderen maken;
  • 500gram Mutti gepelde tomaten (uitgelekt)
  • 2 theelepel zout
  • 3 theelepel oregano
  • Scheutje olijfolie, op gevoel
Ik hoor wel eens dat mensen ook wat geconcentreerde tomatenpuree er door heen mengen?
Misschien not done voor de puristen, maar ik gebruik een blikje mutti pizzasaus. Gemak dient de mens, en ik vind de smaak prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je er toch kant en klare saus opgooit is dat wel de betere ja. Gemakt dient inderdaad soms de mens :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-06 22:45
rGz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:19:
[...]

Hier zijn de pizza's zelden echt "mooi" rond. Ik vind dat net wel iets hebben :)

Wat zijn jullie tomatensaus recepten? Ik hou over het algemeen 't volgende aan, maar benieuwd naar wat anderen maken;
  • 500gram Mutti gepelde tomaten (uitgelekt)
  • 2 theelepel zout
  • 3 theelepel oregano
  • Scheutje olijfolie, op gevoel
Ik hoor wel eens dat mensen ook wat geconcentreerde tomatenpuree er door heen mengen?
Mijn vriendin had jumbo basilicum pastasaus gekocht.. Smaakte veel te ligt naar mijn mening. Volgende keer geheel zelf maken met gepelde tomaten en tomatenpuree!
ik222 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:05:
Wat betreft ronde pizza's, belangrijkste is dat de bol mooi rond is waarmee je begint. Is die bol niet rond dan wordt je pizza dat ook niet meer.

Voor de tomatensaus zet ik hier eerst 3 of 4 uien met knoflook aan in olijfolie. Dan pak ik een 2,5 kilo blik gepelde tomaten van de groothandel, die laat ik uitlekken in een zeef waarbij ik het vocht wel opvang. Vervolgens laat ik dat vocht eerst apart bijna helemaal inkoken en dan pas de tomaten erbij. Nog even laten koken, pureren met de staafmixer en op smaak maken met peper, zout en Italiaanse kruiden.
Thanks voor de tips! De pizza's waren in eerste instantie wel mooi rond, maar tijdens het schuiven op de pizzasteen ging het mis .

Klinkt als een heerlijk recept! Zal het binnenkort eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 22:19

rGz

Charly schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Mn vriendin had een starter gemaakt voor brood en ik heb er nu 2x pizza mee gemaakt. Kan niet zeggen dat ik heeeel veel verschil proef, maar het werkt sowieso prima.

Qua hoeveelheid starter kwam ik van alles tegen online (liep echt ontzettend uiteen). Ik doe nu 100gram van de starter op 500gr bloem. 1tsp zout en 1 cup water er bij en dan nog wat water aanvullen "tot het goed voelt".

Deeg halve dag op kamertemp en tussendoor een paar keer vouwen. 's nachts in de koelkast. De volgende dag rond de lunch bollen maken, die hou ik dan op kamer temp. en eet ik 's avonds op. :)

Bakken met een goedkope pizzasteen in de gewone oven.

Kan vast nog beter maar vooralsnog best wel happy mee... Kan nog wel eens wat experimenteren met wat olie en/of honing er in.
Ik laat mijn deeg altijd zo'n 24uur (of meer) in de koelkast "rijpen". Daarna dan nog ongeveer 4 uur op kamertemp rijzen. Waarom vouw je je deeg tussendoor?

Wil wel nog altijd eens zuurdesem pizzabodem maken, ik ben erg benieuwd wat het doet met de smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
rGz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:42:
[...]

Ik laat mijn deeg altijd zo'n 24uur (of meer) in de koelkast "rijpen". Daarna dan nog ongeveer 4 uur op kamertemp rijzen. Waarom vouw je je deeg tussendoor?

Wil wel nog altijd eens zuurdesem pizzabodem maken, ik ben erg benieuwd wat het doet met de smaak.
Het vouwen is een alternatief voor kneden en helpt met gluten vorming. Als het deeg in de kom zit om te rijzen vouw je het soort van over zichzelf heen. Check youtube voor verdere uitleg.

Eerder deed ik de "no knead" methode, maar na een paar keer proberen heb ik de indruk dat je met een paar keer vouwen wel beter rekbaar deeg krijgt.

Dit hele verhaal staat verder los van of je zuurdesem of gist gebruikt trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 22:19

rGz

Interessante techniek, dit zei me nog niets. Ik las dat deze methode gebruikt wordt om een hogere hydratatie in je deeg te kunnen realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:03
Hier het weekend ook weer een zelf heerlijke pizza's gemaakt. (helaas vergeten foto's te maken :'( )

Tijdje terug had ik problemen met verplaatsen van de pizza's op de schep en in de oven, maar dat is door aanpassing van recept gelukkig verleden tijd. Probleem deze keer was dat ik meerdere pizza's moest maken.

Normaal doen we één pizza tegelijk in de oven, maar had er nu twee in liggen. En moest er nog meer maken. De eerste gingen prima, maar toen ik de tweede batch wilde maken ging net de kleine over de zeik.

Had pizza op de schep liggen en ben toen met kleine in de weer gegaan. Met als gevolg dat toen ik na paar minuten terug kwam de pizza met geen mogelijkheid eraf wilde. :F ;w :-( .

Dus toen maar met paletmes en hoop gehannes voorzichtig geprobeerd weer op aanrecht te krijgen. Uiteindelijk was het meer een calzone geworden. :X . Was ook nog lekker, maar niet helemaal de bedoeling. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 16:19

xon

Ken je dat? Dat je van die foute advertenties krijgt op instagram tussen de berichten door? Instagram dacht dat ik deze wel wilde kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffsqG8Vpv4RmP_LH-3B1cQiTVU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jS2ERPAfAqnZwbV6uvGLWKw6.jpg?f=fotoalbum_large

De Sage Pizzaiolo smart oven! Een nogal elitair pizza 'oventje' voor binnen die de 400 graden aantikt. Ik kende deze nog niet..... Take my mone.....nee toch niet. Oven kost.....799 euro!!! Doei!

Meer info hierrrrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 13:03
Highfive95 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:49:
Hier het weekend ook weer een zelf heerlijke pizza's gemaakt. (helaas vergeten foto's te maken :'( )

Tijdje terug had ik problemen met verplaatsen van de pizza's op de schep en in de oven, maar dat is door aanpassing van recept gelukkig verleden tijd. Probleem deze keer was dat ik meerdere pizza's moest maken.

Normaal doen we één pizza tegelijk in de oven, maar had er nu twee in liggen. En moest er nog meer maken. De eerste gingen prima, maar toen ik de tweede batch wilde maken ging net de kleine over de zeik.

Had pizza op de schep liggen en ben toen met kleine in de weer gegaan. Met als gevolg dat toen ik na paar minuten terug kwam de pizza met geen mogelijkheid eraf wilde. :F ;w :-( .

Dus toen maar met paletmes en hoop gehannes voorzichtig geprobeerd weer op aanrecht te krijgen. Uiteindelijk was het meer een calzone geworden. :X . Was ook nog lekker, maar niet helemaal de bedoeling. :N
ik maak mijn pizzas op voorhand op houten scheppen. heb 6 stuks van deze besteld bij bol.com
ze blijven veel minder kleven aan hout dan aan metalen schep.
het hout wordt wat zwart maar werkt goed.
uithalen/draaien gebeurd dan met metalen schep.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier gisteren ook weer eens pizza's gebakken in de Ooni. Daarnaast ook extra deeg gemaakt voor in de diepvries zodat we weer een keer snel en makkelijk verse pizza's kunnen maken.

Deeg laat ik altijd minimaal 24 uur in de koelkast rijzen en rijpen in deze kratten (2 stuks dus 10 bollen gemaakt deze keer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wuWjdKmc6LXsK6UvlFavi0C8WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFvvXSPqA2Lf8hCZ8KfEG6Jy.jpg?f=fotoalbum_large

En daarna dus gisteravond ook pizza gebakken in de Ooni. Voor een echte Italiaanse pizza misschien wat te veel toppings maar dat vinden we hier gewoon lekker. In dit geval pizza salami met daarbij tomatensaus, mozzarella, ui, paprika en champignons
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUYpVv2e9MrLgjJCXa8rLFe6C1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4VM7q6MFQlxGrYUGpijLk4T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 07-01-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
Ik zit toch nog sterk te twijfelen tussen een pizza oven voor buiten op gas of met een houtvuur. Ik was eerst overtuigd van hout, maar ik weet niet of het gemak van gas het niet wint. De smaak van een houtoven is echter wel zeker een element van een goede pizza vind ik. Heeft er iemand wel eens van die wood-chips gebruikt die ze bij gas bbq's gebruiken? Dat geeft ook rookontwikkeling... is de smaak daarmee niet goed te evenaren?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb buiten een oven op hout. Heel leuk en lekker, maar teveel werk om het echt vaak te doen. Sowieso 75 minuten bezig voor hij heet is, en natuurlijk wel wat rookontwikkeling bij het aanzetten :)

Dus we eten ook regelmatig pizza’s uit de elektrische oven binnen :)

Een gasoven buiten is wel wat handiger dan een houtoven, en daarmee zou ik wel wat vaker buiten bakken denk ik. Maar het is het natuurlijk ook een klein beetje net niet; niet de charme van hout en niet het gemak van gewoon je elektrische oven binnen!

[ Voor 31% gewijzigd door eamelink op 10-01-2021 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 12:43

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb hout en gas en er is geen verschil in smaak. Tijdens het bakken van de pizza wordt ie niet gerookt ofzo.
Vanwege gemak wordt gas veel vaker gebruikt. De charme zit in mijn optiek niet zozeer in de brandstof maar meer in het snelle opstijgen van de rand, de ‘char’ zien ontstaan en het in anderhalve minuut een pizza hebben.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:16
Eens met @ZaZ.
Ik heb sinds 2 maanden een ooni pro. Deze kan je gebruiken met gas/hout. Aantal keer met hout gedaan, maar voornamelijk toch op gas.
Ik merk geen verschil in smaak met gas/hout.
Opwarmen duurt ongeveer even lang.
Temperatuur is makkelijker met gas.
M'n kleren gaan niet stinken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ik had gelezen dat omdat bij hout het vuur echt op de steen ligt, de steen zelf ook heter wordt dan bij gas en daarom de pizza anders bakt, wat het verschil in smaak/uiterlijk heeft. Maar ja, of dat nou echt zo is?

Ik heb een gas BBQ en mis daar toch wel echt die houtskool smaak. Daarom ben ik nu wat skeptisch voor een gasoven voor pizza. Het hele pizza maken moet je natuurlijk al niet doen als je snel een pizza wilt....dagen er voor al deeg maken e.d. Wat dat betreft is er weinig spontaan aan pizza, dus is het feit dat hout meer tijd kost wellicht minder erg. Ik heb de ruimte om een houtgestookte te nemen en permanent buiten te laten staan. Ik kan me voorstellen dat wanneer dat niet kan, gas ook wel praktischer is. Ik denk nog even na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
FireFoz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:59:
Ik zit toch nog sterk te twijfelen tussen een pizza oven voor buiten op gas of met een houtvuur. Ik was eerst overtuigd van hout, maar ik weet niet of het gemak van gas het niet wint. De smaak van een houtoven is echter wel zeker een element van een goede pizza vind ik. Heeft er iemand wel eens van die wood-chips gebruikt die ze bij gas bbq's gebruiken? Dat geeft ook rookontwikkeling... is de smaak daarmee niet goed te evenaren?
Toevallig gisteren voor het eerst pizza gemaakt in mijn gmg pellet gril met speciaal pizza stuk. Die werkt dus ook op pellets, maar kan nou niet zeggen dat je echt wat rook proeft zoals je dat bij vlees hebt, pizza is ook binnen 3 minuten klaar dus heeft ook weinig tijd om smaak op te pikken.

Gezien bovenstaande heb ik meteen een paar vraagjes voor de pro's hier;
Is het nou handiger je pizza te maken op je schep of eerst maken en dan op de schep?
En hoe zorg ik er voor dat de pizza gewoon knap van de schep schuift? :'(
Ik had 6 bollen gemaakt en uiteindelijk maar 3 pizza's omdat ik ze gewoon echt niet los kreeg van de schep 2x en 1x van het aanrecht.
De 3x die wel lukte heb ik een bootlading bloem gebruikt, alleen dat was wel iets te veel in mijn optiek.

Afijn, pizza was wel ongeveer het lekkerste wat ik heb gehad aan pizza's. Dus dit gaan we zeker vaker doen.
Is er ook een goed deeg recept als ik om 3 uur besluit dat ik pizza wil en dan om een uur of half 7 wil eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
Denniz0229 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Toevallig gisteren voor het eerst pizza gemaakt in mijn gmg pellet gril met speciaal pizza stuk. Die werkt dus ook op pellets, maar kan nou niet zeggen dat je echt wat rook proeft zoals je dat bij vlees hebt, pizza is ook binnen 3 minuten klaar dus heeft ook weinig tijd om smaak op te pikken.

Is het nou handiger je pizza te maken op je schep of eerst maken en dan op de schep?
Ik had 6 bollen gemaakt en uiteindelijk maar 3 pizza's omdat ik ze gewoon echt niet los kreeg van de schep 2x en 1x van het aanrecht.
De 3x die wel lukte heb ik een bootlading bloem gebruikt, alleen dat was wel iets te veel in mijn optiek.

Afijn, pizza was wel ongeveer het lekkerste wat ik heb gehad aan pizza's. Dus dit gaan we zeker vaker doen.
Is er ook een goed deeg recept als ik om 3 uur besluit dat ik pizza wil en dan om een uur of half 7 wil eten?
Ik pak het als volgt aan;
De deegbolletjes uit de rijskrat direct in een bak met semolina (heel fijn griesmeel). Ik zorg ervoor dat de onderkant echt helemaal vol met semolina zit. (hetgeen teveel is sla je er zo van af).
Vervolgens stretch ik de pizza. Klein beetje semolina op de (houten) schep. Vervolgens de pizza erop. Dan op tempo saus en beleg. Het beleg leg ik van te voren al klaar. Dit zit er zo op. Vervolgens in de oven.
Dus mijn tips; gebruik voldoende bloem/semolina zodat de onderkant van de pizza niet nat is, nergens. Zodra de pizza met beleg op de schep ligt beetje tempo maken.

Je waterpercentage maakt ook nogal uit. Als ik een recept maak met 70% water is het deeg veel zachter en blijft het makkelijker plakken. Een recept van 60% water is heel anders en kun je wat 'harder' aanpakken.

En een snel recept is simpelweg de hoeveelheid gist/rijstempertuur aanpassen.
Stel je wil over 3 uur 4 pizza's van 250 gram per stuk, dan gebruik ik 614 gram meel, 368 gram water, 18 gram zout, 4,8 gram gist. Dit is bij een rijstemperatuur van 20 graden.
Als je de rijstemperatuur laat stijgen naar 25 graden heb je slechts nog 1,67 gram gist nodig.

Bovenstaande komt trouwens uit de pizza-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Denk dat ik toch eigenwijs ben en voor hout ga :P Het hele pizza maken is voor mij een soort van uitje. Het deeg maken kost ook al veel tijd. Als ik voor gemak ga kan ik ook een pizza afhalen. Het vuur, de geur van het vuur/rook, dat is voor mij wel echt een onderdeel van pizza. Als ik in Italie uit eten ga en ik ruik de houtovens dan loopt het water me al in de mond. Ik kan me al helemaal voorstellen dat ik dat straks ook in m'n achtertuin heb...maar met gas dus niet.

Ik las net ook dit nog, wat wellicht wel interessant is:
In a wood fired oven, the smoke flows across the ceiling and doesn't come in contact with the pizza, so the concept that wood fired ovens add smoke flavor to pizza is a myth. Any perceived smokiness is going to come from the char that occurs with extreme heat.

The idea that gas ovens can reach the same temperatures as wood is technically true, but it fails to take into consideration that 99.99% of gas ovens can not reach the same temperatures as wood. Your average mom and pop pizzeria deck gas oven won't come anywhere near wood burning temps.

One of the byproducts of gas combustion is water/steam, so gas burns a little bit wetter than wood- which, in turn, burns a little bit wetter than coal. Assuming you have a gas oven, though, that reaches wood burning temps, side by side, I don't think anyone, not even the most fanatical obsessive, in a blind test, could tell you which pie was which.

But it's not just about temperatures. You have to match the directional aspect of heat, as well as top/bottom heat balance. But, as long as a gas oven can mimic the heavy top/side heat of a wood fired oven, it will be able to produce identical pies.
@Denniz0229 dat probleem heb ik ook vaak. Niet te vochtig beleggen en zo snel mogelijk beleggen helpt. Ook kun je de bodem eventueel eerst even voorbakken zodat je al wat stevigheid heeft. Je kunt ook een bakpapiertje gebruiken en die er halverwege onder uit halen.

[ Voor 70% gewijzigd door FireFoz op 10-01-2021 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
FireFoz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:
Denk dat ik toch eigenwijs ben en voor hout ga :P Het hele pizza maken is voor mij een soort van uitje. Het deeg maken kost ook al veel tijd. Als ik voor gemak ga kan ik ook een pizza afhalen. Het vuur, de geur van het vuur/rook, dat is voor mij wel echt een onderdeel van pizza. Als ik in Italie uit eten ga en ik ruik de houtovens dan loopt het water me al in de mond. Ik kan me al helemaal voorstellen dat ik dat straks ook in m'n achtertuin heb...maar met gas dus niet.

[...]

@Denniz0229 dat probleem heb ik ook vaak. Niet te vochtig beleggen en zo snel mogelijk beleggen helpt. Ook kun je de bodem eventueel eerst even voorbakken zodat je al wat stevigheid heeft. Je kunt ook een bakpapiertje gebruiken en die er halverwege onder uit halen.
Welke houtoven heb je op het oog?

En... dat het deeg maken veel tijd kost... kneed je met de hand? Ik weeg de ingrediënten af, gooi het in de keukenmachine. 10 minuten later is het klaar. Bol van maken en in de koeling. Volgende dag van de bol bolletjes maken. Al met al kost het met afwassen max 30 minuten verspreid over 2 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Laatst online: 02-06 12:43

ZaZ

Tweakers abonnee

FireFoz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:

[...]

Ik denk dat er in dat verhaaltje over een ander soort gasoven wordt gesproken.
Hoe dan ook; Ik heb een houtoven en een roccbox en er zitten zeker verschillen tussen die twee maar zeker niet dat je met de ene betere pizza's bakt dan met de ander.
Dat de steen heter kan worden in een houtoven is zeker waar, maar dat is niet per se een goed iets.
Met hout duurt het veel langer om op te stoken, ook omdat de roccbox 30kg massa heeft en de houtoven 700kg massa en precies daar merk je het grootste verschil.
Als de houtoven heet is dan blijft ie dat ook. Als je bijvoorbeeld klaar bent met de pizza's en het vuur dooft dan kan je 's nachts een schaal lasagna erin zetten en die wordt gewoon gaar. Om daar te komen moet je wel redelijk wat hout verstoken. De temperatuur van de bodem van de ovens komt redelijk overeen maar met een grotere houtoven heb je wat meer om mee te spelen. Verder van het vuur is het koeler maar je hebt in zijn geheel ook meer om te 'managen'. Zo is het zo dat de eerste pizza's lastig kunnen zijn om dat je nog geen goede plek hebt gecreëerd. Als de steen te heet is (en dat kan ie dus worden tijdens de eerste pizza's) dan is het belangrijk dat je de pizza steeds tijdens het keren precies op dezelfde plek legt. Schuif je 'm wat op dan verbrandt daar de bodem en precies op de plek waar de pizza daarvoor lag zakt de temperatuur naar ongeveer 400c/500c.
Dus vooral in het begin moet je vaker de pizza op de turning peel garen omdat de steen nog te heet is, maar toch ook af en toe op de steen leggen omdat anders de steen op die plek te heet blijft.
Met de roccbox (of een ooni etc) heb je dat probleem niet. Die zet je aan en als ze de max temp bereiken is ie gewoon 450 graden ofzo. Tijdens het bakken zakt de temperatuur iets maar tegen de tijd dat de nieuwe pizza de oven in gaat is de temperatuur weer hersteld.

Mijn ervaring is dat, hoewel ik ook zo'n 'ouderwets' ding meer charme vind hebben, ik nadat ik de trucjes heb geleerd om dat beest te temmen, de uitdaging wel een beetje weg is en het iets meer als 'gedoe' ben gaan zien en eigenlijk altijd voor het gemak van mijn roccbox kies als we met het gezin gewoon pizza's gaan eten.

Neemt niet weg dat wat je ook kiest het geweldige toevoeging zal zijn. De houtoven is bijvoorbeeld prettiger als je een feestje houdt en dat ding gewoon de hele avond laat branden.
Dus ja er zijn verschillen en ze hebben beide sterke en zwakkere punten maar de pizza's die je maakt zullen ongeveer gelijk zijn zodra je jouw oven hebt leren kennen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
denuz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:26:
[...]

Welke houtoven heb je op het oog?

En... dat het deeg maken veel tijd kost... kneed je met de hand? Ik weeg de ingrediënten af, gooi het in de keukenmachine. 10 minuten later is het klaar. Bol van maken en in de koeling. Volgende dag van de bol bolletjes maken. Al met al kost het met afwassen max 30 minuten verspreid over 2 dagen.
Ik zit te twijfelen tussen de Pizzaoilo en de Nonno Peppe. Permanente outdoor ovens, niet van steen (kan niet ivm gewicht). Hierdoor warmen ze ook sneller op. Een outdoor gas oven van ongeveer die afmetingen zijn ook gelijk 2x zo duur...

[quote]denuz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:26:
[...]

Ik maak het deeg meestal in de broodbakmachine. "veel tijd" is natuurlijk maar relatief, in maar in totaal ben ik zo 30 minuten verder met alles klaarzetten, afwegen, wachten, schoonmaken en weer opbergen. In de tijd dat ik deeg maak kan ik ook een normaal avondeten klaarmaken. Als je dan nagaat dat het deeg slechts een deel van de pizza is, vind ik het vrij veel tijd kosten in vergelijking met een normaal avond eten. Daarom gaat pizza niet om even snel eten, maar om lekker eten wat wat meer tijd kost.
Tnx voor je uitleg. Ik snap je punt zeker en denk dat je laatste alinea het goed omvat. Voor enkele pizza's is zo'n kleine gasoven ideaal. Voor meer pizza's en het lekker lang (buiten) tafelen is een houtoven "beter"/leuker. Ik wil echt een buitenkeuken maken en een pizza oven er bij lijkt me zo gaaf. Maar als ie niet gebruikt wordt is het natuurlijk erg zonde.

Ik ga er nog wel even over nadenken, want een Kamado Joe (Soort Green Egg) staat ook nog op het lijstje en daar kun je volgens mij ook wel aardige pizza's mee bakken... als dat nog een reden is om een houtgestookte pizza oven nog minder te gebruiken wordt het waarschijnlijk wel een duur pronkstuk. Dan kan ik het misschien beter bij een Kamado Joe + kleinere gasgestookte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Goedemorgen!

Ik lees al een tijdje mee en ga nu ook maar eens een poging wagen om goede pizza's te maken. In het verleden nooit echt goed deeg gehad dus nu beter voorbereid; ik heb de pizzabijbel en een Ooni Koda 16 aangeschaft.

Nu wil ik vrijdagavond pizza's maken en omdat ik morgen geen tijd heb wil ik vanavond vast het deeg maken. Ik wil het basis pizzadeeg uit de pizzabijbel (lange rijstijd) hiervoor gebruiken. Daar heb ik 2 vragen over:

1. Het recept geeft maar 53% water aan. Is dat niet erg weinig? Aangezien ik hier overal +60% lees?

2. In het recept staat 0,5% instant gist voor 24u in de koelkast. Ik laat het ongeveer 45 uur in de koelkast. Moet ik dan wat minder gist gebruiken? Is 0,3% bijvoorbeeld goed?

Het gaat om dit recept:

- Bloem 100%
- Water 53%
- Zout 2%
- Olijfolie 2%
- Gedroogd instant gist 0,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Denniz0229 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Ik maak pizza's altijd op de aanrecht en pas na het beleggen schuif ik ze op de schep. Tips zijn om in elk geval heel ruim bloem te gebruiken (doet men in een pizzeria ook). Daarnaast is het handig om ook een klein beetje bloem op de schep te doen voordat je hem eronder wilt schuiven. En verder is het gewoon een kwestie van oefenen, je moet natuurlijk niet zo lomp doen dat je door het deeg heen steekt maar ook zeker niet te voorzichtig, ook kun je de schep nooit in een keer eronder schuiven maar moet je dat doen met een paar korte bewegingen achter elkaar.

@BeeJee78 Ik vind 0,5% gist sowieso nog best veel voor een deeg wat je in de koelkast laat rijzen. Hoeveelheid water is aan de lage kant inderdaad maar dat is ook wel enigszins afhankelijk van de bloem die je gebruikt natuurlijk en ook van hoe handig je bent met deeg. 63% hydratatie wat ik gebruik of zelfs nog hoger ga je zonder enige ervaring niet blij van worden waarschijnlijk.

Zelf gebruik ik altijd onderstaand recept.

750 gram bloem
475 gram koud water
16 gram zout
1,8 gram instant gist

Dit gaat bij mij dan altijd 24 of 48 uur de koelkast in, verschil tussen 24 of 48 uur is voor mij nihil. Ik zou in elk geval niet de hoeveelheid gist ervoor aanpassen.

Olijfolie doe ik dus sowieso niet in het deeg, dat kun je beter een beetje bovenop de pizza of randen doen wat mij betreft als je dat lekker vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 13-01-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
ik222 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:30:
[...]

@BeeJee78 Ik vind 0,5% gist sowieso nog best veel voor een deeg wat je in de koelkast laat rijzen. Hoeveelheid water is aan de lage kant inderdaad maar dat is ook wel enigszins afhankelijk van de bloem die je gebruikt natuurlijk en ook van hoe handig je bent met deeg. 63% hydratatie wat ik gebruik of zelfs nog hoger ga je zonder enige ervaring niet blij van worden waarschijnlijk.

Zelf gebruik ik altijd onderstaand recept.

750 gram bloem
475 gram koud water
16 gram zout
1,8 gram instant gist

Dit gaat bij mij dan altijd 24 of 48 uur de koelkast in, verschil tussen 24 of 48 uur is voor mij nihil. Ik zou in elk geval niet de hoeveelheid gist ervoor aanpassen.

Olijfolie doe ik dus sowieso niet in het deeg, dat kun je beter een beetje bovenop de pizza of randen doen wat mij betreft als je dat lekker vindt.
Oke thx. Dan hou ik het op 0,3%
Nog een vraagje; mix jij met een mixer of kneed je met de hand? Vraag me namelijk af hoe lang je met een mixer moet kneden. Ik denk korter dan met hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Nog een vraagje over de gas-oven-gebruikers hier. Als je de branders zou afdekken met een metalen plaat of iets dergelijks om vervuiling tegen te gaan, dan zou je iedere gas-oven ook met hout kunnen gebruiken toch? (niet tegelijk, en er van uit gaande dat er genoeg vloer-oppervlak is).

[ Voor 3% gewijzigd door FireFoz op 13-01-2021 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 13:00
BeeJee78 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:37:
Goedemorgen!

Ik lees al een tijdje mee en ga nu ook maar eens een poging wagen om goede pizza's te maken. In het verleden nooit echt goed deeg gehad dus nu beter voorbereid; ik heb de pizzabijbel en een Ooni Koda 16 aangeschaft.

Nu wil ik vrijdagavond pizza's maken en omdat ik morgen geen tijd heb wil ik vanavond vast het deeg maken. Ik wil het basis pizzadeeg uit de pizzabijbel (lange rijstijd) hiervoor gebruiken. Daar heb ik 2 vragen over:

1. Het recept geeft maar 53% water aan. Is dat niet erg weinig? Aangezien ik hier overal +60% lees?

2. In het recept staat 0,5% instant gist voor 24u in de koelkast. Ik laat het ongeveer 45 uur in de koelkast. Moet ik dan wat minder gist gebruiken? Is 0,3% bijvoorbeeld goed?

Het gaat om dit recept:

- Bloem 100%
- Water 53%
- Zout 2%
- Olijfolie 2%
- Gedroogd instant gist 0,5%
Ik gebruik hetzelfde recept, met een uurtje of 20 in de koelkast, en 3-4 uur buiten de koelkast. Bevalt me vooralsnog prima!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAcy87JokUp8TqiBZfbl22GvWXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StuMH0IAAzh7Me9aayoroFq5.jpg?f=fotoalbum_large
Stretchen is nog wel een dingetje en de randjes kunnen wat bruiner

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QifVjTzy5BcV4-KPElCnkznsy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuhOfVjWc1XeSXn3ctLJ0IhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYCHHTN98qnrZTWJnAhIGzXLvr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0ZiTBcoht7MlydlO1HEw9Nf.jpg?f=fotoalbum_largeSuper knapperige bodem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
BeeJee78 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Oke thx. Dan hou ik het op 0,3%
Nog een vraagje; mix jij met een mixer of kneed je met de hand? Vraag me namelijk af hoe lang je met een mixer moet kneden. Ik denk korter dan met hand?
Ik mix het met de hand, eerst met een vork in een kom zoveel mogelijk en daarna veder kneden op het aanrecht.
FireFoz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:57:
Nog een vraagje over de gas-oven-gebruikers hier. Als je de branders zou afdekken met een metalen plaat of iets dergelijks om vervuiling tegen te gaan, dan zou je iedere gas-oven ook met hout kunnen gebruiken toch? (niet tegelijk, en er van uit gaande dat er genoeg vloer-oppervlak is).
Ik denk dat ze je dan echt heel goed moet afdekken en vraag met af of dat lukt, want bij stoken op hout komt echt wel veel zooi vrij die de gasbrander kan verstoppen.

Ik zou dan eerder een Ooni Pro nemen als je wilt kunnen wisselen, die heb ik zelf ook en daar kan je de gasbrander er simpel uit halen waarna je achterin ook nog eens die ruimte beschikbaar hebt voor je vuur. Zelf trouwens nog nooit gedaan, gas is zoveel makkelijker en werkt echt uitstekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 13:03
zelf heb ik nog geen problemen gehad met het op voorhand maken van de pizzas.
heel handig om voor het hele gezin in 10min alle pizzas klaar te krijgen.

eerst wat bloem op de houtenschep en dan de pizza erop en beleggen.
(speltmeel heb ik ook nog gebruikt erond. dat geeft een extra smaak aan de bodem.)
van de houten schep schuift hij rechtstreeks in mijn kodi fyra

tips:
buiten de oven best keer schudden en kijken of hij losligt. indien dit niet het geval een hoek opheffen en onder blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPg6a7h2wvALXTjLyysLjuAA11I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqoyCMnexDH3HHMduL2wJjI5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24
FireFoz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Ik zit te twijfelen tussen de Pizzaoilo en de Nonno Peppe. Permanente outdoor ovens, niet van steen (kan niet ivm gewicht). Hierdoor warmen ze ook sneller op. Een outdoor gas oven van ongeveer die afmetingen zijn ook gelijk 2x zo duur...
Ik heb een contact op FB die mooie hout ovens verkoopt uit portugal vanaf 450 euro voor een 80x80cm model
Afbeeldingslocatie: https://www.streefkerkbouw.nl/wp-content/uploads/2015/07/iphone-hans-22-april-2015-1184.jpg
PM me maar voor zn details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
alki schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Ik heb een contact op FB die mooie hout ovens verkoopt uit portugal vanaf 450 euro voor een 80x80cm model
[Afbeelding]
PM me maar voor zn details
Prachtig! 😍 Alleen ik moet hem op een dakterras plaatsen, dus een stenen oven gaat helaas niet qua gewicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
FireFoz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Prachtig! 😍 Alleen ik moet hem op een dakterras plaatsen, dus een stenen oven gaat helaas niet qua gewicht...
Je hebt toch wel een maar sterke vrienden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
alki schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Je hebt toch wel een maar sterke vrienden :P
misschien kan ze dak maar 100kg/m2 aan, dan kan je hem wel op ze plek krijgen, maar staat die meteen een verdieping lager :+

die oven die jij post zijn trouwens op verschillende plekken te krijgen voor die prijs.
of dit is een volledig geïsoleerd model, maar dat lijkt me niet op de foto.
edit; hij heeft ook letterlijk nog iphone van Hans in de image naam, goeie ouwe hans streefkerk, kan je gewoon online vinden :9

[ Voor 34% gewijzigd door Denniz0229 op 14-01-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
FireFoz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:57:
Heeft je gasoven een schoorsteen? Een houtoven meestal wel en daar is een goeie reden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Haha het gaat inderdaad niet om hem daar krijgen maar om de draagkracht van het dak :) Ik vermoed dat dat maar 250 kg/m2 is. Ik ga het risico in ieder geval niet nemen :P
Charly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:05:

Heeft je gasoven een schoorsteen? Een houtoven meestal wel en daar is een goeie reden voor.
Ik heb er nog geen, maar als ik hout in een gasover zou gebruiken, zou dat inderdaad wel een zijn met een schoorsteen. De Nonno Peppe is er bijvoorbeeld in hout en gas, maar voor zo ver ik kan zien is het enige verschil dat er een brander in zit. Ze hebben beide gewoon dezelfde schoorsteen. Ik heb de fabrikant een mail gestuurd of het mogelijk was en kreeg als antwoord:
We don't advise to use wood in the gas model (but 100% of customers in Israel use them for a lot of years wood and gas)
Ik denk zelf eigenlijk dat wanneer je de branders goed afdekt het wel moet kunnen. Ik kan het idee van houtvuur maar niet uit m'n hoofd krijgen, maar denk tegelijkertijd dat ik gas veel vaker ga gebruiken. Dus wellicht dat ik dan ooit 1x hout doe en verder alleen nog maar gas...dus dan kan ik beter een gas oven kopen en een keer "misbruiken".

@D85 , ik lees overal dat het met hout zo lang duurt voordat de oven op temperatuur is vanwege de grote massa. Maar met een RVS oven zoals de Nonno Peppe is dat natuurlijk heel anders lijkt me. Hoe lang duurt dat bij jou met de Nonno Peppe, op hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Denniz0229 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:49:
[...]

misschien kan ze dak maar 100kg/m2 aan, dan kan je hem wel op ze plek krijgen, maar staat die meteen een verdieping lager :+

die oven die jij post zijn trouwens op verschillende plekken te krijgen voor die prijs.
of dit is een volledig geïsoleerd model, maar dat lijkt me niet op de foto.
edit; hij heeft ook letterlijk nog iphone van Hans in de image naam, goeie ouwe hans streefkerk, kan je gewoon online vinden :9
Foto is wel een random google image van t uiterlijk eerlijk gezegd haha. Was maar om even een idee te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 22:28

D85

@D85 , ik lees overal dat het met hout zo lang duurt voordat de oven op temperatuur is vanwege de grote massa. Maar met een RVS oven zoals de Nonno Peppe is dat natuurlijk heel anders lijkt me. Hoe lang duurt dat bij jou met de Nonno Peppe, op hout?
Dat was voor mij de voornaamste reden om zo’n oven te nemen. Sneller op temperatuur en niet eerst een kruiwagen hout weg hoeven stoken. Ik stook met stekelbos hout, dus hoogenergetisch en heel droog, en als je je vuurtje goed start en er bij blijft heb je hem in 15-20 minuten echt wel heet. Vaak staat ie iets langer aan om goed wat kooltjes te verkrijgen en omdat ik toch altijd nog wel wat aan het klaarzetten of wijntjes drinken ben, maar het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
D85 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:38:
[...]

Dat was voor mij de voornaamste reden om zo’n oven te nemen. Sneller op temperatuur en niet eerst een kruiwagen hout weg hoeven stoken. Ik stook met stekelbos hout, dus hoogenergetisch en heel droog, en als je je vuurtje goed start en er bij blijft heb je hem in 15-20 minuten echt wel heet. Vaak staat ie iets langer aan om goed wat kooltjes te verkrijgen en omdat ik toch altijd nog wel wat aan het klaarzetten of wijntjes drinken ben, maar het kan.
Dus dat is eigenlijk niks sneller dan gas dus! Alleen wat meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
D85 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:38:
[...]Ik stook met stekelbos hout, dus hoogenergetisch en heel droog
Das een dure hobby. Waarom geen eiken of iets vergelijkbaars? Zijn de verschillen zo groot?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BeeJee78
De eerste pizza uit m’n Ooni Koda 16!
Best aardig gelukt al zeg ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRxDPqohuax0hxBNMK2JBeCVhNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4C0vxutdOMLE7fNsvjUagz6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qukdRHOBZB9LC3SHM2w_Xhxk6aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I04LsFyA90MQxqXRg234uEe0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BeeJee78 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:51:
De eerste pizza uit m’n Ooni Koda 16!
Best aardig gelukt al zeg ik het zelf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit BJ, hoe hoog was de hydratatie van je deeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
Gumball schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Ziet er goed uit BJ, hoe hoog was de hydratatie van je deeg?
Thx! Vrij laag, 54%.
Maar wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antimos
  • Laatst online: 13:04
Mooi resultaat @BeeJee78 !

Zijn dat kleine kaasbolletjes die je gebruikt hebt op de pizza?

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 22:28

D85

FireFoz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:05:
[...]

Dus dat is eigenlijk niks sneller dan gas dus! Alleen wat meer werk.
En juist net dat beetje meer weer vind ik het leuke eraan! :P Beetje aanmaakhoutjes hakken, stapeltje maken en aansteken. Wat porren in het hout en de de kooltjes aan de kant schuiven. De grilligheid van echt vuur is voor mij ook wat het zelf bakken van pizza's echt leuk maakt. En misschien tussen de oren, maar het doet ook wel wat met de smaak toch?
robkrekel schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:44:
[...]
Das een dure hobby. Waarom geen eiken of iets vergelijkbaars? Zijn de verschillen zo groot?
Eerlijk gezegd ben ik hiermee begonnen en ik wil niet anders. Gegarandeerd goed brandhout en zeer droog dus geen geknetter en gespetter. Ik koop 2 of maximaal 3-4 dozen per jaar, dus qua kosten valt het reuze mee. Tuurlijk, als je veel vaker stookt dan kan het uit eens wat anders te proberen, mits je een vast adresje kunt vinden of gewoon een goede hoeveelheid droog kunt opslaan. Ik zou dan zelf wel eerder neigen naar beuken dan eiken, dat brand wat rustiger en heeft minder geur/smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
antimos schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:15:
Mooi resultaat @BeeJee78 !

Zijn dat kleine kaasbolletjes die je gebruikt hebt op de pizza?
Welke bolletjes bedoel je? De donkere stukjes zijn stukjes ansjovis. Gekke combo met salami maar ik vind t heerlijk 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Laatst online: 13:04
BeeJee78 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:24:
[...]

Welke bolletjes bedoel je? De donkere stukjes zijn stukjes ansjovis. Gekke combo met salami maar ik vind t heerlijk 😁
Op de eerste foto lijkt het alsof je van die kleine mozzarella bolletjes hebt gebruikt.
Die combo is niks mis mee :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oW9FHybE4pTKTDrlAo7SVjYQvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hsbTCV648gP85uZh2SfbVsw8.jpg?f=user_large

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ooh dat is gewoon droge mozzarella uit zo’n zakje. Die bolletjes ken ik niet, lijkt me ook wel wat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwhs500VXUH2iaboc3M9pLnqpQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkeFc5r8J9PBPvhzSP6cZZdA.jpg?f=fotoalbum_large

Niet fancy als de foto's van @BeeJee78 maar met de Ferrari wordt 't gewoon niet beter dan dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
D85 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:06:

Eerlijk gezegd ben ik hiermee begonnen en ik wil niet anders. Gegarandeerd goed brandhout en zeer droog dus geen geknetter en gespetter. Ik koop 2 of maximaal 3-4 dozen per jaar, dus qua kosten valt het reuze mee. Tuurlijk, als je veel vaker stookt dan kan het uit eens wat anders te proberen, mits je een vast adresje kunt vinden of gewoon een goede hoeveelheid droog kunt opslaan. Ik zou dan zelf wel eerder neigen naar beuken dan eiken, dat brand wat rustiger en heeft minder geur/smaak.
Ja, oke, dan valt het mee. Op houtskool.nl zie ik 56 kg voor €56,-. Dat zal snel een euro per blok zijn. Voor het ongeveer dubbele kun je een kubieke meter droog beuken kopen als je het een beetje in de gaten houd, of zelf droogt. Dat is een kilo of 600-700. Of scoor ergens een halve kuub fruithout. Maar goed, als je het per doos koopt heb je er wel het minste werk van. zo doet ieder het op zijn eigen manier :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Gumball schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:29:
[Afbeelding]

Niet fancy als de foto's van @BeeJee78 maar met de Ferrari wordt 't gewoon niet beter dan dit
Ziet er ook smakelijk uit hoor, wat voor saus gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
BeeJee78 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Ziet er ook smakelijk uit hoor, wat voor saus gebruik je?
Gezeefde tomaat van de Lidl met gedroogde bailicum, oregano, snufje cayenne en een schepje suiker. 60ml van dit spul per pizza (150gr bloem/240gram totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 14:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKNZz6N5wJnE8KUptxujc-XIWwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pza9fpYg5ARFe89cuXZCV6bv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af of ik iets verkeerd doe of dat het geen probleem is. De bollen zijn een beetje gescheurd. Ik heb bulk fermenting gedaan voor 24h in de koelkast, daarna opbollen en nog 4h buiten de koelkast rijzen. Bij het opbollen zien ze er al zo uit. 65% water, 10 minuutjes kneden met de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door JackPoint op 22-01-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
JackPoint schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:34:
[Afbeelding]

Ik vraag me af of ik iets verkeerd doe of dat het geen probleem is. De bollen zijn een beetje gescheurd. Ik heb bulk fermenting gedaan voor 24h in de koelkast, daarna opbollen en nog 4h buiten de koelkast rijzen. Bij het opbollen zien ze er al zo uit. 65% water, 10 minuutjes kneden met de hand.
Nee dat is normaal, gebeurt bij mij ook (zie de eerste foto in dit bericht ik222 in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 19:56
JackPoint schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:34:
[Afbeelding]

Ik heb dit ook wel eens gehad, dat is voor mij een teken dat ik ze te strak heb opgebold.
Als dit gebeurt tijdens de rijs, dan is dat maar zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Destralak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Ik heb dit ook wel eens gehad, dat is voor mij een teken dat ik ze te strak heb opgebold.
Als dit gebeurt tijdens de rijs, dan is dat maar zo :+
Gelukkig lijkt het dan niet aan het deeg te liggen. Ik heb als laatste bij het opbollen hem extra strak gemaakt door op het aanrecht te leggen en zo naar me toe te trekken. Meestal zakken mijn 65% water bollen veel in dus dacht maak ze nu even wat strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 07-06 22:13

Galois

1811 - 1832

Ik ben op zoek naar goede bloem voor pizza’s. Het afgelopen jaar ben ik zo gegroeid in het maken van pizza’s, dat het tijd wordt om een stap verder te gaan :)

Ik houd van deeg met een langere rijstijd met weinig gist in de koelkast (24 tot 48 uur) en ik twijfel over twee soorten bloem:

- https://shop.italieplein....pizza-molino-caputo-25kg/
- https://shop.italieplein....ipo-00-molino-caputo-1kg/

In de specificaties kan ik er niet echt wijs uit worden. Ze zijn beide ‘sterke bloem’ en geschikt voor langere rijstijden.

Enig verschil dat ik zou kunnen noemen:

Klopt het dat de Cuoco (W320) minder goed zal presteren bij kortere rijstijden (bv 6 uur) en de bloem voor Napolitaanse pizza (W260) zowel bij een rijstijd van 24 tot 48 uur of van (bv) 6 uur goed zal presteren?

Weet iemand van jullie (vanuit de specs) wat de verschillen zijn?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb al veel geleerd van dit topic, bedankt allemaal.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst ook een keer glutenvrije pizza's gebakken en deel graag wat ervaringen.
Ik heb glutenvrij pizzameel gekocht van Holland & Barrett en voor de eerste keer maar eens de instructies op het pak gevolgd.
Het kwam neer op 7 gram gist op 200 gram (vond ik veel) bloem en 25 gram olie (vond ik ook veel) en water. In plaats van lang rijzen in de koelkast werd een rijstijd van 20 minuten aangehouden (veel korter dan ik gewend was). Klein beetje zout bij gedaan voor de smaak (ook al zit er ook al een beetje in het meel)

Uiteindelijk resulteerde dit in soepel, maar brokkelig deeg. Het kneden geeft daarbij dus een totaal ander gevoel dan het kneden van het 00 deeg dat ik gewend ben.

Na het rijzen werd het tijd om de pizza's te vormen. Ook daarbij viel op dat het deeg helemaal niet elastisch is, maar meer brokkelig (zoals een koekjesbodem van een taart aanvoelt) Je kan de bodem het beste vormen door hem te pletten en te rollen met een deegroller.

En dan natuurlijk het belangrijkste: hoe komen ze uit de oven.
Ik kan zeggen dat dat me 100% meeviel. De pizza's zagen er goed, mooie korst en kleur en de bodem was iets broderig, maar wel echt pizza. De smaak was prima, maar uiteraard wel anders dan een 00 bodem. Na het eten viel mij op dat ze veel lichter op de maag liggen dan een pizza met 00 deeg.

Ik verwacht voor mezelf echter gewoon verder te gaan met pizza's met gluten, maar durf de glutenvrije inmiddels ook prima voor te schotelen aan bezoek dat geen gluten mag/wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Laatst online: 10:03
wouter3 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:25:
Ik verwacht voor mezelf echter gewoon verder te gaan met pizza's met gluten, maar durf de glutenvrije inmiddels ook prima voor te schotelen aan bezoek dat geen gluten mag/wil.
Wat was de reden dat je glutenvrij meel gebruikte? Voor de afwisseling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Highfive95 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Wat was de reden dat je glutenvrij meel gebruikte? Voor de afwisseling?
Een vriend kwam te eten en gaf aan het liefst geen gluten te eten. Daar probeerde ik rekening mee te houden. Ik vond het overigens ook wel interessant om eens te kijken of een glutenvrije pizza mogelijk was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Galois schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:07:
Ik ben op zoek naar goede bloem voor pizza’s. Het afgelopen jaar ben ik zo gegroeid in het maken van pizza’s, dat het tijd wordt om een stap verder te gaan :)

Ik houd van deeg met een langere rijstijd met weinig gist in de koelkast (24 tot 48 uur) en ik twijfel over twee soorten bloem:

- https://shop.italieplein....pizza-molino-caputo-25kg/
- https://shop.italieplein....ipo-00-molino-caputo-1kg/

In de specificaties kan ik er niet echt wijs uit worden. Ze zijn beide ‘sterke bloem’ en geschikt voor langere rijstijden.

Enig verschil dat ik zou kunnen noemen:

Klopt het dat de Cuoco (W320) minder goed zal presteren bij kortere rijstijden (bv 6 uur) en de bloem voor Napolitaanse pizza (W260) zowel bij een rijstijd van 24 tot 48 uur of van (bv) 6 uur goed zal presteren?

Weet iemand van jullie (vanuit de specs) wat de verschillen zijn?
in mijn pizzabijbel wordt voor rijstijden >24h een W van minimaal 300 geadviseerd.
Ik gebruik deze bloem (hier besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
breew schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:57:
[...]

in mijn pizzabijbel wordt voor rijstijden >24h een W van minimaal 300 geadviseerd.
Goeie winkel om in de bookmarks te hebben. Ik zie dat ze ook van alles anders lekkers verkopen (Nduja bijvoorbeeld). Misschien toch maar eens testen dan of een upgrade van appie meel ook beter werkt/lekkerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:23

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Leuk, en een beetje Amerikaans:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
nietorigineel schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:08:
[...]

Goeie winkel om in de bookmarks te hebben. Ik zie dat ze ook van alles anders lekkers verkopen (Nduja bijvoorbeeld). Misschien toch maar eens testen dan of een upgrade van appie meel ook beter werkt/lekkerder is.
hum slogan heeft mij overgehaald tot mijn eerste bestelling daar ;-)
Welkom bij Peccati di Gola, voor al uw smaakzonden ;-)
O-)

Ik proef zeker verschil tov de tarwebloem van de Lidl... maar dat kan natuurlijk ook liggen aan cognitieve dissonantie ;-)
Mijn dochters vinden ze namelijk allebei *superlekker*. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het was weer pizzatijd vanavond! Dit keer met deegbolletjes die ik vorige keer had ingevroren. Enige echte nadeel daarvan is dat de pizza's net wat minder mooi rond worden omdat de bollen dat al niet meer zijn.

Verder wel gewoon heerlijk luchtig en een mooi resultaat, ik gebruik zelf wel bewust een deegroller tegenwoordig omdat we hier niet houden van hele dikke opgeblazen randen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UW_MB4cSfjwJvqJLVt3okHV1aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQYKnKJRzklLpPwSZSG2ddxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JU92037Pp49eQ4pwXr2ZiOmcXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DHjvt2GI7gDFvEPVSTAbVoM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOqlpbtfnrc2B0MY2QqJi4Zg_TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENuAwB7DLioqsMI12O975YtO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ydtwn_jsPIsh1s8kYCGOLxHkWHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4mp3X00qdOd3kAR3GqEmGT7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N-tYF21lWHnezVBQVv6d8rutkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBWJWEC7P2m7FtC0oIAJ4J7x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU6jYn0yJ87ICqIdVg627rFHnCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwrxPfeFxFFw8DrldwtHeoIT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06 08:59
breew schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Tip: 5 Stagioni bloem is bij de Hanos te krijgen voor ongeveer 1,50 per kilo.
Als ik online bestel ga ik voor deze:
https://shop.italieplein....ipo-00-molino-caputo-1kg/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:36
wouter3 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:25:
Ik heb al veel geleerd van dit topic, bedankt allemaal.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst ook een keer glutenvrije pizza's gebakken en deel graag wat ervaringen.
Ik heb glutenvrij pizzameel gekocht van Holland & Barrett en voor de eerste keer maar eens de instructies op het pak gevolgd.
Het kwam neer op 7 gram gist op 200 gram (vond ik veel) bloem en 25 gram olie (vond ik ook veel) en water. In plaats van lang rijzen in de koelkast werd een reistijd van 20 minuten aangehouden (veel korter dan ik gewend was). Klein beetje zout bij gedaan voor de smaak (ook al zit er ook al een beetje in het meel)

Uiteindelijk resulteerde dit in soepel, maar brokkelig deeg. Het kneden geeft daarbij dus een totaal ander gevoel dan het kneden van het 00 deeg dat ik gewend ben.

Na het rijzen werd het tijd om de pizza's te vormen. Ook daarbij viel op dat het deeg helemaal niet elastisch is, maar meer brokkelig (zoals een koekjesbodem van een taart aanvoelt) Je kan de bodem het beste vormen door hem te pletten en te rollen met een deegroller.

En dan natuurlijk het belangrijkste: hoe komen ze uit de oven.
Ik kan zeggen dat dat me 100% meeviel. De pizza's zagen er goed, mooie korst en kleur en de bodem was iets broderig, maar wel echt pizza. De smaak was prima, maar uiteraard wel anders dan een 00 bodem. Na het eten viel mij op dat ze veel lichter op de maag liggen dan een pizza met 00 deeg.

Die van holland en barret heb ik ook geprobeerd maar vond die verschrikkelijk. Heb de glutenvrije bloem Fioruglut van Capute gebruikt en kan er goed meer werken nu. Moet hem helaas wel rollen maar echte bellen komen er toch niet in. De smaak is goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 21:28
Gisteren met het oude
recept van TG pizza gemaakt in de nieuwe oven. Nu kan hij weer iets warmer wat weer zorgt voor iets betere bodem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HatF_sn6Li1hiOewGAu3-uTm9vI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TACBQN5YdHZVHztXkb7QenVg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eduV7Pv0Gimz0MsgMjtE-3itGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3aHR9M180jRLXTTOrHSd52nQ.jpg?f=user_large

Erg tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
Vraagje voor de experts hier.

Eergisteren had ik een batch pizzadeeg gemaakt. Tijdens het kneden vond ik het al wat stug in vergelijking met eerdere keren, maar heb er verder niets mee gedaan.

Gisteren dus de pizza gemaakt en deze was erg droog. Wellicht dat ik ergens toch een fout heb gemaakt (te weinig water o.i.d.).

Ik heb nog 5 balletjes over in de koelkast. Ik vind het zonde om dit weg te gooien. In mijn ervaring wordt het deeg flexibeler / meer stretchbaar hoe langer het fermenteert. Dus ik ben van plan om over een aantal dagen het restant te bakken.

Of zouden jullie de balletjes opnieuw kneden en daarbij extra water toevoegen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Je kan meer water toevoegen, maar ik weet niet wat de weerslag daarvan is op het deeg. Ben benieuwd wat er mis is gegaan. Heb je een nieuwe bloemsoort die misschien meer water absorbeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
apNia schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:30:
Je kan meer water toevoegen, maar ik weet niet wat de weerslag daarvan is op het deeg. Ben benieuwd wat er mis is gegaan. Heb je een nieuwe bloemsoort die misschien meer water absorbeert?
Nee, zelfde soort Caputo rood (wel nieuwe batch vanuit Italieplein).
Kan ook gewoon zijn dat ik simpelweg een fout gemaakt heb in afwegen.

Ik laat het gewoon rustig fermenteren (max 1 week, houd wel van zuurdesem-achtige smaak). Zal hier t.z.t. het resultaat posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

1 week klinkt heavy, dan overproof je het denk (!) ik. Dan heb je kans dat je gassen er weer voor een groot deel uitlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
apNia schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:53:
1 week klinkt heavy, dan overproof je het denk (!) ik. Dan heb je kans dat je gassen er weer voor een groot deel uitlopen.
Toch heb ik dat al een keer eerder gedaan. De pizza krijgt daardoor een heel interessante smaak, wel iets zuurder. Mijn vrouw vond het niet zo, vrienden die op bezoek waren juist wel. Volgens mij heeft Vito een YT video waarin hij 1 week vergelijkt met andere proofing lengtes.

Uiteraard al die tijd in de koelkast laten proofen, en de dag van het bakken ~4 uur laten rijzen op kamertemp.

edit:

[ Voor 9% gewijzigd door Destralak op 29-01-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Interesting @Destralak! Ik vraag me dus af hoe dat zit.Na een tijdje zijn de suikers toch op, waardoor het gist stopt met gassen produceren? Betekent natuurlijk niet dat na die periode de gassen kunnen uitoefenen op het deeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
apNia schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:54:
Interesting @Destralak! Ik vraag me dus af hoe dat zit.Na een tijdje zijn de suikers toch op, waardoor het gist stopt met gassen produceren? Betekent natuurlijk niet dat na die periode de gassen kunnen uitoefenen op het deeg.
Van wat ik begrepen heb, gaat het niet zo zeer om de gist - de activiteit daarvan neemt flink af in de koelkast - maar eerder de enzymen, die wel doorwerken. Ze zetten o.a. zetmeel om naar suikers, wat dus weer fijn is voor de gist zodra je de bolletjes weer op kamertemp brengt. Meer info hier;

https://cooking.stackexch...makes-bread-taste-so-good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Ik maak vaak deeg 2-3 dagen vooraf in de koelkast. 4 uur voor het bakken haal ik het er om op te bollen en op kamertemperatuur te komen. Vaak zijn ze na die 4 uur flink uitgezakt en dus niet meer zo mooi rond als ik ze er uit haal. (het er uit halen is ook lastiger) ik vraag me af hoe ik er voor kan zorgen dat het een mooi strak bolletje blijft. Ik gebruik 65% water en 00 bloem. Zou het water percentage te hoog zijn om mooi bol te blijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 14:41
Galois schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:07:
Mocht je voor Napolitaanse stijl gaan: Check ook zeker ff dallagiovanna la napoletana -

https://www.pizzastore.nl...etana-5-kg-dallagiovanna/

veel mensen die van caputo pizzeria overstappen naar dit meel (check op FB de groep 'Wood Fired Ovens - Roccbox, Ooni, Gozney, Effeuno, Zio Ciro Etc'). Wel 1 a 2 % hydratatie afschalen tov pizzeria (62-64% hydratatie is sweet spot voor mij, 24h RT).

Als je van cannotto stijl houdt zeker ook Caputo Nuvola checken voor direct deeg of nuvola super voor gebruik met poolish / biga etc.

Ben zelf nog erg benieuwd naar dallagiovanna la napoletana 2.0; is een type '0' welke recentelijk toch is toegelaten tot de AVPN-richtlijn. Kan het nog niet in Nederland vinden helaas. Las al wel wat lovende reviews!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Eerste pizza van de KJ , na zien van video ringen tussen de plate setter en pizzaplaat geplaatst van 2.5 cm. Wonderbaarlijk airflow werkt als malle. Erg dunne maar knapperige bodem en niet verbrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyeaed1OhfaPewGVJuv7y7UxFOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHQQ7Gxa8EIGJ0w0bvNmLpOf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Laatst online: 05-06 22:52
Freezerator schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:26:
Gisteren met het oude
recept van TG pizza gemaakt in de nieuwe oven. Nu kan hij weer iets warmer wat weer zorgt voor iets betere bodem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg tevreden
Ik zie dat je bakt in een traditionele oven op een steen?

Probeer eens eerst de bodem met alleen de tomatensaus te bakken tot deze licht bruin kleurt.
Vervolgens haal je de pizza eruit en beleg je deze en bakt hem af.

Op deze manier verbranden je toppings niet en haal ik praktisch dezelfde resultaten als in m'n Ooni.

Edit: en de steen ook minstens een half uur goed warm stoken in de oven van te voren.

[ Voor 5% gewijzigd door dubbeldekkert op 29-01-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:18

Yucon

*broem*

Klinkt als een goed plan. Om even specifiek dit stukje eruit te pikken: m'n pizza's kleuren nooit echt bruin. Kan dat met de hoeveelheid olie te maken hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Yucon schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:35:
[...]

Klinkt als een goed plan. Om even specifiek dit stukje eruit te pikken: m'n pizza's kleuren nooit echt bruin. Kan dat met de hoeveelheid olie te maken hebben?
Ik gebruik amper olie, misschien een beetje bij het vormen van m'n deegbollen. En soms een scheutje op de pizza als het wat droge toppings betreft.

Goed filmpje voor thuispizza uit de reguliere oven;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
JackPoint schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:54:
Ik maak vaak deeg 2-3 dagen vooraf in de koelkast. 4 uur voor het bakken haal ik het er om op te bollen en op kamertemperatuur te komen. Vaak zijn ze na die 4 uur flink uitgezakt en dus niet meer zo mooi rond als ik ze er uit haal. (het er uit halen is ook lastiger) ik vraag me af hoe ik er voor kan zorgen dat het een mooi strak bolletje blijft. Ik gebruik 65% water en 00 bloem. Zou het water percentage te hoog zijn om mooi bol te blijven?
65% kan meestal prima maar is wel aan de hoge kant, is wel lastig zeggen want het hangt ook sterk van de bloem af. Je zou eens kunnen experimenteren met iets minder, bijvoorbeeld 62%.

Maar daarnaast vind ik 4 uur uit de koelkast ook best lang. Wat ik zelf doe is eerst 2 uur bulkrijs buiten de koelkast, dan opbollen en vervolgens 24 of 48 uur de koelkast in. Dan haal ik ze pas 2 uur voor het bakken uit de koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 135360

JackPoint schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:54:
Had het zelfde. Kwam er achter dat ik te veel gist gebruikte. Deed altijd opbasis van het recept uit de pizza bijbel, maar gebruik nu de pizza app.

Maar 4 uur uit de koelkast is wat veel. 1 uur is voor mij voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 11:02
Anoniem: 135360 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Had het zelfde. Kwam er achter dat ik te veel gist gebruikte. Deed altijd opbasis van het recept uit de pizza bijbel, maar gebruik nu de pizza app.

Door jouw reactie keek ik ook eens naar de pizza app, maar wellicht een stomme vraag wat houdt dit in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob68osK33HtNENUCWfHGA5jN5Bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ts4PNUyprI9i4eqVV6Y3IXD2.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe het volgende gevonden:

ADY = Active Dry Yeast
IDY = Instant Dry Yeast ?
FSD =
LSD =

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 30-01-2021 17:27 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:36
Recept van mijn Italiaanse (Milaan) collega welke ik nu een paar keer gebruikt hebt een zeer goed bevalt :
100% bloem
60% water
2,5% zout
3,8% olie
2% suiker/honing
0,5% gist
De gist is bij een rijstijd van 6-7u op kamertemperatuur.
Heb de laatste tijd in de oven gebakken. Binnenkort weer op de green egg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 17:14

Garyu

WW

MdO82 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Door jouw reactie keek ik ook eens naar de pizza app, maar wellicht een stomme vraag wat houdt dit in?

[Afbeelding]

Tot nu toe het volgende gevonden:

ADY = Active Dry Yeast
IDY = Instant Dry Yeast ?
FSD =
LSD =
Firm Sour Dough en Liquid Sour Dough
Twee soorten zuurdesem dus

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
ik222 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:08:
[...]

65% kan meestal prima maar is wel aan de hoge kant, is wel lastig zeggen want het hangt ook sterk van de bloem af. Je zou eens kunnen experimenteren met iets minder, bijvoorbeeld 62%.

Maar daarnaast vind ik 4 uur uit de koelkast ook best lang. Wat ik zelf doe is eerst 2 uur bulkrijs buiten de koelkast, dan opbollen en vervolgens 24 of 48 uur de koelkast in. Dan haal ik ze pas 2 uur voor het bakken uit de koelkast.
65% heb ik nodig om een mooie napolitaanse bolle rand te krijgen. Ik zal de volgende keer proberen eerst 2 uur bulk buiten de koelkast en en op de dag zelf max 1 of 2 uur er uit. Al zit er tussen de eerste en laatste pizza bakken ook zo 1-1,5 uur bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Anoniem: 135360 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Ik gebruik ook de pizza app. Stel jij de tijd dan in op aantal uur voor het de koelkast in gaat plus er na? Gaat om RT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JackPoint schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Ik gebruik ook de pizza app. Stel jij de tijd dan in op aantal uur voor het de koelkast in gaat plus er na? Gaat om RT.
rt leavening 24h
rt 10 graden

Vandaag om 14:00 deeg gemaakt.
Deeg in de mixer, klein beetje Italiaanse kruiden er door, zout er door, mixen . Stapsgewijs water toevoegen en zodra alles goed gemixt is, alles nog 20 minuutjes kneden met de deeghaak.
Dan alles ff handmatig kneden, ( 1 minuutje, flink stretchen) grote bolmaken en dan uurtje laten rusten in de kom van de mixer.

Dan bollen maken , opbollen en in de deegbak leggen.

Deegbak gaat voor minimaal 24 uur in de koelkast.
Op het moment dat ik de Rocbox aanzet om op te warmen en spullen ga klaarzetten en snijden haal ik deegbak 1 uit de koelkast.
Opwarmen en Mise-en-place duren ongeveer uurtje

Bollen zijn prima te gebruiken nu.

Voorheen deed ik er te veel gist in waardoor de bollen eigenlijk gelijk inzakte en niet meer makkelijk bruikbaar waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
Anoniem: 135360 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:06:
[...]

rt leavening 24h
rt 10 graden

Vandaag om 14:00 deeg gemaakt.
Deeg in de mixer, klein beetje Italiaanse kruiden er door, zout er door, mixen . Stapsgewijs water toevoegen en zodra alles goed gemixt is, alles nog 20 minuutjes kneden met de deeghaak.
Dan alles ff handmatig kneden, ( 1 minuutje, flink stretchen) grote bolmaken en dan uurtje laten rusten in de kom van de mixer.

Dan bollen maken , opbollen en in de deegbak leggen.

Deegbak gaat voor minimaal 24 uur in de koelkast.
Op het moment dat ik de Rocbox aanzet om op te warmen en spullen ga klaarzetten en snijden haal ik deegbak 1 uit de koelkast.
Opwarmen en Mise-en-place duren ongeveer uurtje

Bollen zijn prima te gebruiken nu.

Voorheen deed ik er te veel gist in waardoor de bollen eigenlijk gelijk inzakte en niet meer makkelijk bruikbaar waren
RT is voor Room Temperature. Gebruik je de CT optie dan niet? Ik had tot nu toe de RT op 4h @ 20C staan en de CT op 48h @ 4C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JackPoint schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:11:
[...]

RT is voor Room Temperature. Gebruik je de CT optie dan niet? Ik had tot nu toe de RT op 4h @ 20C staan en de CT op 48h @ 4C.
Klopt, pure luiheid. Heb CT niet meer geactiveerd staan omdat met gist % minimaal verschilt als ik de RT en CT volledig ga invullen.. scheelt 1 gram maximaal. Ga maar eens spelen met wat getallen.

Ben er achter dat ik met mijn huidige instellingen prima pizza's kan maken. Het zal vast niet de beste manier zijn, maar vooralsnog ben ik happy zo

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VePDCGZNire4HBsus0ZZyH3sJLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ebOZ52FYUu6Yyp3gr7ll0Mr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjuM_zJ8zOB2_ttbTRAPDfRgr_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PFEjt0ZzFZJvcYTQxBRmYjf.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteravond heerlijke pizza gebakken in de electrische pizzaoven :9 Zalmpizza met kappertjes, rode ui, mozarella en goudse kaas. En na het bakken met wat verse dille gegarneerd. Gekozen voor een stukje warmgerookte zalm als topping, werkte perfect!

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwimmingTiger07
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik zie hier echt hele mooie pizza’s voor bij komen! Vorige week zelf mijn eerste echte pizza gebakken met het recept uit de openingspost.

Aangezien het mij leuk lijkt om meer pizza’s te gaan bakken (en ook brood), zou ik graag een broodbakmachine aanschaffen voor het kneden.

Hebben jullie tips voor een goede bbm? Ik zie veel voorbij komen waarbij er niet specifiek pizza deeg benoemd staat als optie om te maken, zijn die ook geschikt of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:18

Yucon

*broem*

dubbeldekkert schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Ik gebruik amper olie, misschien een beetje bij het vormen van m'n deegbollen. En soms een scheutje op de pizza als het wat droge toppings betreft.

Goed filmpje voor thuispizza uit de reguliere oven; [YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021]
300 graden is natuurlijk niet helemaal een reguliere oven :P

Maar zeker een leuk filmpje, ik zal het binnenkort eens op deze manier gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
SwimmingTiger07 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:33:
Ik zie hier echt hele mooie pizza’s voor bij komen! Vorige week zelf mijn eerste echte pizza gebakken met het recept uit de openingspost.

Aangezien het mij leuk lijkt om meer pizza’s te gaan bakken (en ook brood), zou ik graag een broodbakmachine aanschaffen voor het kneden.

Hebben jullie tips voor een goede bbm? Ik zie veel voorbij komen waarbij er niet specifiek pizza deeg benoemd staat als optie om te maken, zijn die ook geschikt of niet? :)
Echt een broodbakmachine is niet perse ideaal voor pizzadeeg, het beste pizzadeeg rijst immers grotendeels in de koeling. Ik zou dan eerder kijken naar een deegmixer als je niet zelf wilt kneden, bijvoorbeeld iets van een KitchenAid ofzo. Al vind ik zelf handmatig kneden vaak net zo handig omdat het een stuk minder opruimwerk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destralak
apNia schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:54:
Afgelopen zaterdag pizza's gemaakt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irPFEZ7s8pH2WBaMqVdYIWepcq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLe9rBkDAA2Moua4RpvsO84Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBsbiQLAHJDGHSwcUQ_th11x8-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRbjTzonU9zxmJgXIiv7Hstn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPPFZI6l6k3P4rNtaLR3nkfH6k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtgxhxFBO8qvf8s2GigMBwp0.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals eerder vermeld waren ze vorige week dinsdag wat te stroef (droog) en moeilijker te stretchen. Omdat weggooien zonde is, gingen ze opnieuw terug in de koelkast - 5 dagen totaal. De pizza's werden veel makkelijker stretchbaar en smaakten heerlijk (volgens mijn vrouw)!
Het langer laten proofen creeërt een wat complexere smaak - iets zurig ook, dit ga ik zeker opnieuw doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Tof @Destralak , ga ik ook eens een keer proberen met wat left-over dough :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Yucon schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:36:
[...]

300 graden is natuurlijk niet helemaal een regulieren oven :P

Maar zeker een leuk filmpje, ik zal het binnenkort eens op deze manier gaan proberen.
True, klopt. Maar ook met een oven op 220-250° werkt dit helemaal prima!

Het duurt alleen wat langer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dubbeldekkert op 01-02-2021 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
ik222 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:38:
[...]

Echt een broodbakmachine is niet perse ideaal voor pizzadeeg, het beste pizzadeeg rijst immers grotendeels in de koeling. Ik zou dan eerder kijken naar een deegmixer als je niet zelf wilt kneden, bijvoorbeeld iets van een KitchenAid ofzo. Al vind ik zelf handmatig kneden vaak net zo handig omdat het een stuk minder opruimwerk is.
Je kunt de broodbakmachine ook alleen gebruiken voor het kneden en daarna in de koelkast leggen. Dat doe ik ook, werkt eigenlijk best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 17:14

Garyu

WW

FireFoz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:00:
[...]

Je kunt de broodbakmachine ook alleen gebruiken voor het kneden en daarna in de koelkast leggen. Dat doe ik ook, werkt eigenlijk best goed.
Ik ben ook te lui om zelf te kneden. Dat kan zo'n keukenmachine prima. Daarna de kom met deeg zo de koelkast in en klaar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FireFoz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:00:
[...]

Ja oke maar dan kun je dus beter een keukenmachine / deegmixer kopen lijkt me.
Pagina: 1 ... 37 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.