Iedereen praat hier over gas en ovens, terwijl ik niet eens meer aan bloem kan komen...
Bloem in de supermarkt is inderdaad lastig. Online is het nog prima te verkrijgen volgens mij. In ieder geval '00' bloem. Geen .50 euro de kilo zoals in de super, maar alsnog betaalbaar voor goede pizza.Gumball schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:40:
Iedereen praat hier over gas en ovens, terwijl ik niet eens meer aan bloem kan komen...
Bij ons in de suup was 00-meel het enige bloem wat niet uitverkocht was, denk dat de hamsteraars bij het woord pizza dachten dat het een mix was die je echt alleen voor pizza kan gebruiken
Hanos, ekoplaza en de lokale molen hebben het gewoon allemaal nog hoorGumball schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:40:
Nou pas geleden bij italieplein was ook zowat alles op. Heb nu een 10kg zak typo 00 in de kast liggenberndw schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:40:
[...]
Bloem in de supermarkt is inderdaad lastig. Online is het nog prima te verkrijgen volgens mij. In ieder geval '00' bloem. Geen .50 euro de kilo zoals in de super, maar alsnog betaalbaar voor goede pizza.
Italieplein inderdaad uitverkocht. Heb besteld op peccatidigola.nlmithe schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:20:
[...]
Nou pas geleden bij italieplein was ook zowat alles op. Heb nu een 10kg zak typo 00 in de kast liggen
Had het binnen 2 dagen in huis. Vorige week.
Weet iemand nog een adres waar ze (het liefst van de bekende Italiaanse merken) in de omgeving Haarlem nog 1KG's typo 00 hebben liggen? Online bestellen kan maar dat kan mijn ongeduld niet aan omdat ik aan de gang wil :-)
(Hanos Haarlem is toevallig de enige die alleen bezorgd aan restaurants etc en geen bezoekadres heeft :-))
(Hanos Haarlem is toevallig de enige die alleen bezorgd aan restaurants etc en geen bezoekadres heeft :-))
[ Voor 19% gewijzigd door xon op 16-04-2020 19:42 ]
De Karu is overal uitverkochtdemonic schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:21:
[...]
De hout gestookte variant is ook in de aanbieding Ooni Karu, voor 240 incl.
Beide zijn ook incl een pizzaschep![]()
Iemand nog goeie suggesties voor het fixen van een gasfles, gas slang en 30 mBar gasdruk regelaar?
Want de Ooni Koda wordt volgens mij zonder dit alles geleverd, toch?
(of is rijden naar de dichtsbijzijnde gasboer over het algemeen het makkelijkste?)
Na 4 weken quarantaine besloten om zelf pizza te bakken. Ik kom uit een familie die dol is op pizza. Na het bekijken van dit YouTube filmpje tot het volgende resultaat gekomen:
:strip_exif()/f/image/d2M7L9g8RjQtSySAUxHS7pBk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5wEUOexOTqbL8klTl1KQg7Ic.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het meel bij de lokale Turk gehaald:
:strip_exif()/f/image/d2M7L9g8RjQtSySAUxHS7pBk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5wEUOexOTqbL8klTl1KQg7Ic.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het meel bij de lokale Turk gehaald:
![]() | ![]() |
Een goede omschrijving, dat dure bloem niet altijd hoeft :
Het is geen werelds resultaat, maar het 'werkt'
[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 17-04-2020 12:57 ]
Is Sligro geen optie? Kun je nu gewoon heen als particulier.xon schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:36:
Weet iemand nog een adres waar ze (het liefst van de bekende Italiaanse merken) in de omgeving Haarlem nog 1KG's typo 00 hebben liggen? Online bestellen kan maar dat kan mijn ongeduld niet aan omdat ik aan de gang wil :-)
Ik haal daar zelf al jarenlang, eerst 1 kg zakken, maar inmiddels de 5KG zakken van Molino Spadoni PZ4
Iets van € 7,- voor een zak geloof ik
Ja, let wel op dat je PZ4 neemt ....

Mijn wederhelft had laatst de PZ1 meegenomen.
Die is voor kortere rijstijden ( 1-4 u )
De PZ4 is voor 8-24u geschikt.
Nog maar één sessie met de PZ1 gedaan, maar had niet echt een wow-gevoel er bij.
edit :
sligro Haarlem :
https://www.sligro.nl/vestigingen/sligro-haarlem.htm

Mijn wederhelft had laatst de PZ1 meegenomen.
Die is voor kortere rijstijden ( 1-4 u )
De PZ4 is voor 8-24u geschikt.
Nog maar één sessie met de PZ1 gedaan, maar had niet echt een wow-gevoel er bij.
edit :
sligro Haarlem :
https://www.sligro.nl/vestigingen/sligro-haarlem.htm
[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 17-04-2020 13:56 ]
Het meest bizarre is dat kennelijk 1 dollar voor +- 1 kilo meel goedkoop is in Amerika. Ik dacht dat hij misschien expres niet het allergoedkoopste nam maar ik heb het opgezocht en dat is normaal. Terwijl je hier al voor 50 cent een kilo patentbloem kan krijgen.FreshMaker schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:53:
Een goede omschrijving, dat dure bloem niet altijd hoeft :
[YouTube: Perfect NEAPOLITAN Pizza With $1 Flour - 200k Special (Full recipe)]
Overigens hebben Jumbo en G'woon patentbloem een eiwitgehalte van 12% (hoger eiwitgehalte correleert enigszins met hogergluten gehalte , samen met uitmalingsgraad), dus qua maling en bakwaarde zou je dan in de buurt moeten komen van 00 pizzameel. Denk dat ik die maar eens ga testen binnenkort.
@Sabbi
Meel is niet altijd hetzelfde, mailing, grondstoffen en toevoegingen hebben allemaal invloed
Het tarwemeel wat wij hier in de supermarkt kopen is ook allemaal anders.
Lidl heeft type 405 en 550 ( Duitse benamingen ) welke ook prima te gebruiken is, tegen 40ct / kilo
De AH patentbloem geeft imho weer net niet de mooie verhoudingen ( taaier deeg )
Meel is niet altijd hetzelfde, mailing, grondstoffen en toevoegingen hebben allemaal invloed
Lidl heeft type 405 en 550 ( Duitse benamingen ) welke ook prima te gebruiken is, tegen 40ct / kilo
De AH patentbloem geeft imho weer net niet de mooie verhoudingen ( taaier deeg )
[ Voor 27% gewijzigd door FreshMaker op 17-04-2020 14:41 ]
Het Duitse 405 is hetzelfde meel wat in Nederland patentbloem heet, en dat heeft wel echt een bepaalde fijnheid en uitmaling die redelijk overeenkomt met 00, maar hoe goed het te gebruiken is voor brood/pizza hangt per meel af van de precieze samenstelling/glutengehalte/bakwaarde, dus dat zal je moeten testen.FreshMaker schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:39:
@Sabbi
Volledig mee eens.FreshMaker schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:39:
@Sabbi
Afgelopen jaren heb ik er ook een redelijk aantal geprobeerd, van AH patentbloem en de Soezie Frans krokant tot Lidl en diverse andere merken. Soms met redelijk tot goed resultaat en soms gewoon echt minder.
Probleem van zeker die huismerken is dat het niet altijd even constant is, en puur op specificaties van de verpakking afgaan is niet alles zeggend.
Uiteindelijk nu bij eerder genoemde uitgekomen en dat bevalt prima.
Iedere keer constante kwaliteit en prima verwerkbaarheid, dat is ook wat waard.
En we hebben het per saldo dan over nog geen 1 Euro aan bloem voor iets van 4 a 5 pizza's.
De kosten voor de rest van de ingrediënten is een veelvoud van dat bedrag, dus tsja ik was op een gegeven moment wel klaar mee
Per saldo nog steeds voordeliger dan kant en klare of afhaal pizza en vele malen lekkerder en geeft zoveel meer voldoening.
Qua verkrijgbaarheid is Soezie Frans krokant ook lastig, ligt niet direct in de supermarkten.
Ik heb het vaak gebruikt, en is voor mij een prima 2e mogelijkheid ( wij hebben een Boerenbond in de buurt die het voert )
4€ voor 2,5 kilo zakken
De PZ4 heb ik nu 2 zakken van gebruikt, en inderdaad elke keer weer geweldig, de huidige PZ1 is ook goed te gebruiken, alleen wennen, denk ik
En in de afgelopen jaren heb ik ook allerlei merken en type's getest en vrijwel altijd komt er gewoon een prima pizza uit tevoorschijn, in 99% van de gevallen altijd beter dan de prefab bodems die je kan kopen.
( vaak is dat uitgerold zelfrijzend bakmeel )
Ik heb het vaak gebruikt, en is voor mij een prima 2e mogelijkheid ( wij hebben een Boerenbond in de buurt die het voert )
4€ voor 2,5 kilo zakken
De PZ4 heb ik nu 2 zakken van gebruikt, en inderdaad elke keer weer geweldig, de huidige PZ1 is ook goed te gebruiken, alleen wennen, denk ik
En in de afgelopen jaren heb ik ook allerlei merken en type's getest en vrijwel altijd komt er gewoon een prima pizza uit tevoorschijn, in 99% van de gevallen altijd beter dan de prefab bodems die je kan kopen.
( vaak is dat uitgerold zelfrijzend bakmeel )
Voor mensen die net als ik altjd ruzie hebben met de pizza in 1 geheel (en zonder Calzone karakter-eigenschappen) op de BBQ te krijgen: koop een 2e pizza schep.
Ik beleg mijn pizza altijd op de schep (jaja haters kom er maar in
). Dan pak je de tweede schep,schuift deze half onder de pizza op de 1e scherp en leg je ze met 2 scheppen tegelijk op de BBQ. De pizza valt als het ware dan tussen de 2 scheppen in terwijl jij die uit elkaar beweegt.
Verdient het de schoonheidsprijs? Waarschijnlijk niet. Werkt het: voor mij wel
Heeft het al veel gevloek gescheeld: ow absoluut
Ik beleg mijn pizza altijd op de schep (jaja haters kom er maar in
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Zelf strooi ik altijd wat maismeel op de schep en leg er dan het deeg op en ga hem beleggen. Als ik dan bij de bbq sta beweeg ik de schep een beetje hard (Zelfde beweging als wanneer je een pannenkoek in de pan hebt die een beetje vast zit en je hem los wilt schudden.) naar voren tot ik zie dat de hele pizza in beweging komt en dan schuif ik hem zo van de schep af.Atlas schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:32:
Voor mensen die net als ik altjd ruzie hebben met de pizza in 1 geheel (en zonder Calzone karakter-eigenschappen) op de BBQ te krijgen: koop een 2e pizza schep.
Ik beleg mijn pizza altijd op de schep (jaja haters kom er maar in). Dan pak je de tweede schep,schuift deze half onder de pizza op de 1e scherp en leg je ze met 2 scheppen tegelijk op de BBQ. De pizza valt als het ware dan tussen de 2 scheppen in terwijl jij die uit elkaar beweegt.
Als ze bij jou blijven plakken is je pizza misschien te zwaar belegd? Volgende keer wat extra deeg maken en met een lege pizza oefenen?
Griesmeel werkt ook goed! Zijn net kleine kogellagertjes. Wij maken pizza’s altijd op zo’n dunne plastic snijmat. Mocht ie onverhoopt een beetje vastzitten, dan is deze met een 2e snijmat toch nog makkelijk op de houten schep met griesmeelkorrels te schuiven.
In de oven komt de pizza probleemloos los.
In de oven komt de pizza probleemloos los.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
In een pizzaoven werkt deze methode alleen nietAtlas schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:32:
Ik beleg mijn pizza altijd op de schep (jaja haters kom er maar in). Dan pak je de tweede schep,schuift deze half onder de pizza op de 1e scherp en leg je ze met 2 scheppen tegelijk op de BBQ. De pizza valt als het ware dan tussen de 2 scheppen in terwijl jij die uit elkaar beweegt.
Maar een pizza hoort met wat oefening gewoon na het beleggen op de schep te kunnen schuiven. Als dat niet lukt is het deeg niet goed, gebruik je te weinig bloem of moet je gewoon meer oefenen
Zie hier allemaal grote ovens voorbij komen. Wij bakken sinds kort ook regelmatig pizza (eerst met eigen gemaakte bodem, dat beviel het beste). Echter is er hier nu nergens bloem te krijgen dus heb wat kant en klare pizzabodems belegd. Gaat ook wel, maar zelfgemaakt is toch lekkerder.
Wij gebruiken sinds kort de G3 Ferrari pizza oven. En dat ding bevalt echt goed. Beter dan dit heb ik ze nog nooit zelf kunnen bakken in een standaard keuken oven.
Wij gebruiken sinds kort de G3 Ferrari pizza oven. En dat ding bevalt echt goed. Beter dan dit heb ik ze nog nooit zelf kunnen bakken in een standaard keuken oven.
[ Voor 10% gewijzigd door CrystalViriS op 17-04-2020 18:15 ]
Ik moet echt stoppen met het lezen van het tweakers forum. Gisteren al mijn derde impulsaankoop gedaan naar aanleiding van een tip op dit forum. Na een kleine kamado en een Creuset pan nu een Ooni Koda. Ik maakte al wel zelf pizza’s op mijn big green egg, maar te vaak was het vilt na zo’n sessie verbrand. Bovendien is het opstoken van een groot ei ook wat omslachtig voor een paar pizza’s.
Affijn, na de Makro dus naar de Hanos voor bloem en kazen. Er liggen nu 8 mooie bolletjes te rijzen in de koelkast. Morgenmiddag eten mijn zoons zeker te weten thuis 😁
Affijn, na de Makro dus naar de Hanos voor bloem en kazen. Er liggen nu 8 mooie bolletjes te rijzen in de koelkast. Morgenmiddag eten mijn zoons zeker te weten thuis 😁
Ik gebruik 2 schieters. Beleg op een plank, en gooi daar wat semolina onder.
Daarna rag ik er een heel licht bebloemde schieter onder (de schieter houd ik verticaal en ik klop een paar keer aan de niet-bebloemde kant). Als ik dan alsnog ga praten of wijn drinken, dan rag ik een 2e eveneens licht bebloemde schieter tussen schieter1 en pizza.
Dan schieten ze er zo af in de oven
Daarna rag ik er een heel licht bebloemde schieter onder (de schieter houd ik verticaal en ik klop een paar keer aan de niet-bebloemde kant). Als ik dan alsnog ga praten of wijn drinken, dan rag ik een 2e eveneens licht bebloemde schieter tussen schieter1 en pizza.
Dan schieten ze er zo af in de oven
Net als alles ... veel oefenenAtlas schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:32:
Beetje semolina ( griesmeel ) of maismeel ( of gewoon bloem ) op de schep.
Even heen en weer bewegen, kijken of het los ligt, en dan in een vloeiende beweging de steen op
Nu is het wel lastiger op een pizzasteen / bbq ( minder oppervlak ) dan een grotere oven, maar het principe is hetzelfde
< haters hou je toch, ik gebruik regelmatig een deegroller om mijn bodems te creëren .... >
Schoonheidsprijzen verdien je ergens anders, dit is gewoon om je eten op tafel te krijgen
Bloem is bij AH te krijgen ( tua farina ) duur, 500gr 99ctCrystalViriS schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:13:
Zie hier allemaal grote ovens voorbij komen. Wij bakken sinds kort ook regelmatig pizza (eerst met eigen gemaakte bodem, dat beviel het beste). Echter is er hier nu nergens bloem te krijgen dus heb wat kant en klare pizzabodems belegd. Gaat ook wel, maar zelfgemaakt is toch lekkerder.
Soezie frans krokant ( 4€ boerenbond / welkoop )
Momenteel bij Sligro / Makrop Tipo 00 PZ4 ( eerder vandaag ook besproken )
Ik ben zelfs begonnen met een door een medetweaker geschonken Bestron, zelfde model als de G3, maar nog onder de oude EU regels geproduceerd vermogen was hoger )
Deze gaf na een jaar of 6 de brui er aan ( 3x per maand was te veel voor het beestje ) en een aanbieding voor mijn huidige houtstook oven ( 350€ ) kon ik niet laten gaan.
Maar ik maak ook pizza's op de BBQ, en soms op een bakblik in de electrische oven in de keuken ...
[ Voor 33% gewijzigd door FreshMaker op 17-04-2020 20:13 ]
Ik twijfel toch ernstig tussen zo'n ooni koda of een ooni pro. Zo'n pro ziet er wel erg nice uit en is ook wat degelijker gebouwd als ik de verhalen moet geloven. Daarnaast vind ik het mooi dat je of pellets/hout of gas kan gebruiken. Hoewel in de praktijk gas vast het meest gebruikt wordt. Het prijsverschil is wel significant. Iemand die me hierin kan adviseren?
Ik heb zelf vooral voor de Pro gekozen omdat die aanzienlijk groter is. Daarmee kunnen er grotere pizza's in en kun je die met een turning peel makkelijker in de oven draaien, maar ook kan er bijvoorbeeld een standaard braadslee in.Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:19:
Ik twijfel toch ernstig tussen zo'n ooni koda of een ooni pro. Zo'n pro ziet er wel erg nice uit en is ook wat degelijker gebouwd als ik de verhalen moet geloven. Daarnaast vind ik het mooi dat je of pellets/hout of gas kan gebruiken. Hoewel in de praktijk gas vast het meest gebruikt wordt. Het prijsverschil is wel significant. Iemand die me hierin kan adviseren?
Ik gebruik naast voor pizza de Ooni Pro namelijk ook serieus vaak om groenten of aardappeltjes te roosteren. Bijvoorbeeld vanavond nog asperges erin gehad. Heb er ook al eens aardappeltaart in gebakken en dat soort dingen. Voor mij is het dus echt een aanvulling in de buitenkeuken die ik voor veel meer dan enkel pizza gebruik.
Wat betreft op hout stoken, leuk dat het kan maar in de praktijk doe je dat eigenlijl nooit meer als je een gasbrander hebt (tenminste ik niet). Gas is namelijk zoveel makkelijker en geeft ook veel minder rotzooi.
@Cujo74 en @FreshMaker dank voor de Sligro tip!!
:strip_exif()/f/image/u0eWveCzAicUBDcJhbnTsiq1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit pak gaat de Ooni ontgroening vanavond overigens niet meemaken. Ontgroening wordt de 00 van de AH die het al 24 uur koud heeft. Benieuwd overigens wat zij als leverancier gebruiken. Ze durven er wel Made in italy op te zetten namelijk.
:strip_exif()/f/image/u0eWveCzAicUBDcJhbnTsiq1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit pak gaat de Ooni ontgroening vanavond overigens niet meemaken. Ontgroening wordt de 00 van de AH die het al 24 uur koud heeft. Benieuwd overigens wat zij als leverancier gebruiken. Ze durven er wel Made in italy op te zetten namelijk.
[ Voor 25% gewijzigd door xon op 18-04-2020 13:29 ]
Ondanks dat de boel nog niet op 'poten' staat, gewoon doorbakken 
:strip_exif()/f/image/KiQACzgU8XHLQ9Faoe9vurIA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PxhKZgie29iBPGqonh2Hjnig.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rgxsDPIlBVLHbEmjmUOeTVbb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jQSr6o0BsyOOtXQd85Rjfypc.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee kan ook : :strip_exif()/f/image/FY1RofCm8qjPu9Q4r83o3jVu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RpmqkcQX70ITBQnwnqjZHF66.jpg?f=fotoalbum_large)
En als toetje Cinnamonrolls :
:strip_exif()/f/image/KiQACzgU8XHLQ9Faoe9vurIA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PxhKZgie29iBPGqonh2Hjnig.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rgxsDPIlBVLHbEmjmUOeTVbb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jQSr6o0BsyOOtXQd85Rjfypc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qo4xs0pRcXYWniA6s0PtOmdn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FY1RofCm8qjPu9Q4r83o3jVu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RpmqkcQX70ITBQnwnqjZHF66.jpg?f=fotoalbum_large)
En als toetje Cinnamonrolls :
:strip_exif()/f/image/jJlS5WNBM21kBL6ZSp8dK0Ru.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Wanneer je aan de pro denkt, al naar de roccbox gekeken? Is ook een prima apparaat. Kan zowel op gas en hout en er komen prima pizza's uit.Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:19:
:strip_exif()/f/image/NqeNdTGRwq9uHASLHU6blMX5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d7CqgOa71yer8bcFi5moVEz6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g6RAMETVPp6ZoTjGFRChoS2s.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is er zeker wel. Ananas heet dat.apNia schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:18:
Er zou geen vloeken in de pizzakerk moeten zijn
Looking good @Vertor !
Een panpizza is dat echter niet. Compleet ander product dan pizza maar op zich niets mis mee. Ziet er prima uit!
Ik vind het zelf ook niet te vreten. Maar ik heb het al vaker gezegd, tradities zijn de dood voor de keuken. Alle Italiaanse gerechten zijn omringd door een aura van traditie. Met wellicht wat pijn in m'n hart vind ik dat ananaspizzavreters gewoon hun ding moeten doen
Begin bij het begin
rooster de verse schijf ananas eens gewoon goed ( dus niet halfbakken voorgezoete schijfjes/partjes uit blik )
:fill(white):strip_exif()/f/image/uheo2nUOEAjXxSKEt6dBnEh2.png?f=user_large)
Dan wordt het een ander verhaal
Zelf hou ik er ook niet van, maar vorig jaar gemaakt voor iemand, en het zag er prima uit ( en hij was tevreden )
Pizza van afgelopen vrijdag op de Ferrari G3
De Ooni Koda stond al een tijd op m'n lijstje, dus afgelopen vrijdag maar bij de Makro opgehaald (+ gratis pizzaschep natuurlijk). Gisteren snelle testrun gedaan; eerste pizza is al zeer goed bevallen
![]() | ![]() |
De Ooni Koda stond al een tijd op m'n lijstje, dus afgelopen vrijdag maar bij de Makro opgehaald (+ gratis pizzaschep natuurlijk). Gisteren snelle testrun gedaan; eerste pizza is al zeer goed bevallen
![]() | ![]() |
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Het is een heel lekkere vrucht, maar niet op de pizzaFreshMaker schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:56:
[...]
Begin bij het begin
rooster de verse schijf ananas eens gewoon goed ( dus niet halfbakken voorgezoete schijfjes/partjes uit blik )
[Afbeelding]
Dan wordt het een ander verhaal
Zelf hou ik er ook niet van, maar vorig jaar gemaakt voor iemand, en het zag er prima uit ( en hij was tevreden )
Ik vind dit echt een gruwelijk lekker gerecht:
https://thehappyfoodie.co...lli-and-coconut-ice-cream
maar no way dat ik het op mijn pizza zou doen
EN...? Hoe verhouden de pizzaovens zich tot elkaar? Merk je veel verschil??GermanPivo schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:56:
Pizza van afgelopen vrijdag op de Ferrari G3
[Afbeelding] [Afbeelding]
De Ooni Koda stond al een tijd op m'n lijstje, dus afgelopen vrijdag maar bij de Makro opgehaald (+ gratis pizzaschep natuurlijk). Gisteren snelle testrun gedaan; eerste pizza is al zeer goed bevallen![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Pfoe, goede vraag! Hier komt een pogingGumball schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:51:
[...]
EN...? Hoe verhouden de pizzaovens zich tot elkaar? Merk je veel verschil??
Levert eigenlijk twee compleet verschillende pizza's op. Wat de bodems betreft: Koda levert een meer napolitaanse stijl pizza en is de knapperigheid van de korst/bodem in verhouding. Op de G3 had ik altijd een iets te knapperige bodem, omdat de rand nog niet gaar was.
Ook wat betreft de toppings merk ik een groot verschil. Je merkt heel duidelijk dat de temperaturen van de Koda een stuk hoger zijn, de pizza's zijn minder 'nat' als ze uit de oven komen. Ook leek ik de tomatensaus en de afzonderlijke smaken van de ingrediënten wat beter te proeven.
Ja en de bereidingstijd. Die is echt bizar kort
[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 20-04-2020 14:37 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
pfff... had gehoopt dat het verschil niet zo groot zou zijn zodat ik gewoon alleen mijn Ferrari hoef aan te houden. Nu moet ik dan toch weer eens gaan kijken naar een KodaGermanPivo schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:29:
[...]
Pfoe, goede vraag! Hier komt een poging![]()
Levert eigenlijk twee compleet verschillende pizza's op. Wat de bodems betreft: Koda levert een meer napolitaanse stijl pizza en is de knapperigheid van de korst/bodem in verhouding. Op de G3 had ik altijd een iets te knapperige bodem, omdat de rand nog niet gaar was.
Ook wat betreft de toppings merk ik een groot verschil. Je merkt heel duidelijk dat de temperaturen van de Koda een stuk hoger zijn, de pizza's zijn minder 'nat' als ze uit de oven komen. Ook leek ik de tomatensaus en de afzonderlijke smaken van de ingrediënten wat beter te proeven.
Ja en de bereidingstijd. Die is echt bizar kortDe Ferrar blijft hier wel in gebruik; toch ook wel lekker om gewoon binnen in de keuken een pizza te maken.
Helaas maar ik heb ook beide een ik onderschrijf de bevindingen van @GermanPivoGumball schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:36:
[...]
pfff... had gehoopt dat het verschil niet zo groot zou zijn zodat ik gewoon alleen mijn Ferrari hoef aan te houden. Nu moet ik dan toch weer eens gaan kijken naar een Koda
En ook ik gebruik de g3 nog voor binnen. Ooni/Uuni is toch iets meer werk om op te zetten en ik ben wat lui door de week.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Had de laatste Ooni Karu bij de Makro ( showmodelletje), en ik moet zeggen dat de pizza uit de Karu op hout ook echt wel een stuk beter is dan uit de 300 graden oven met dikke steen.
De baksnelheid en temperatuur maken de bodem en korst zoveel beter. Ik zou zelfs overwegen om met een gasbrander de Karu (of Koda) zelfs gewoon in de keuken te gebruiken ( goed geventileerd uiteraard).
onder de Karu bleef het gewoon "koel" dus om hem gewoon op het aanrecht te plaatsen zou voor mij gewoon kunnen.
-edit - typos.
De baksnelheid en temperatuur maken de bodem en korst zoveel beter. Ik zou zelfs overwegen om met een gasbrander de Karu (of Koda) zelfs gewoon in de keuken te gebruiken ( goed geventileerd uiteraard).
onder de Karu bleef het gewoon "koel" dus om hem gewoon op het aanrecht te plaatsen zou voor mij gewoon kunnen.
-edit - typos.
Mooi pizza's hierboven!
Een panpizza is ook gewoon een type pizza en hoort daarom prima hier thuis. Ben het er niet mee eens dat het een heel ander product is zoals hierboven wordt gezegd.
Wat betreft de G3 discussie. Ik herken het ook wel. Je ziet daarom ook dat mensen met deflectors in het deksel aan de slag gaan zodat er meer hitte richting de rand gaat. In de nieuwere types zit er een rond verwarmingselement in in plaats van een omega-vormige en dat scheelt ook al iets.
Het blijft een mooie balans tussen een rand die gaar is en een bodem die zacht is, zodat het geen cracker wordt.
@Gumball : In plaats van een nieuw apparaat erbij kun je ook je G3 modden natuurlijk.
dan kun je ook altijd binnen in huis bakken.
Een panpizza is ook gewoon een type pizza en hoort daarom prima hier thuis. Ben het er niet mee eens dat het een heel ander product is zoals hierboven wordt gezegd.
Wat betreft de G3 discussie. Ik herken het ook wel. Je ziet daarom ook dat mensen met deflectors in het deksel aan de slag gaan zodat er meer hitte richting de rand gaat. In de nieuwere types zit er een rond verwarmingselement in in plaats van een omega-vormige en dat scheelt ook al iets.
Het blijft een mooie balans tussen een rand die gaar is en een bodem die zacht is, zodat het geen cracker wordt.
@Gumball : In plaats van een nieuw apparaat erbij kun je ook je G3 modden natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Phony op 20-04-2020 15:48 ]
Ik heb een uuni3 in de schuur staan en ik plan mijn pizza toch wel ivm inkopen en deeg. Die 5 mins opzetten boeien me echt weinig om eerlijk te zijn. Ding neerzetten, schoorsteen blijft er meestal op, en gasslang aansluiten. Klaar.
Neig zelf niet zo naar een ferrari ofzo. Juist ook vanwege het feit dat de pizza's altijd net niet goed (ver)warm(d) zijn.
Neig zelf niet zo naar een ferrari ofzo. Juist ook vanwege het feit dat de pizza's altijd net niet goed (ver)warm(d) zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 20-04-2020 15:55 ]
Wil ook nog wel eens een gasoven aanschaffen, maar voor binnen zweer ik nog steeds bij een pizzasteel + oven met grillstand. Voorverwarmen op max temp, paar minuten van tevoren op max grillstand omgooien, en pizza erin. Verwarmt boven en onder mooi gelijkmatig. In precies 4min klaar bij mij. Als ik het zo hoor een stuk betere resultaten dan zo'n ferrari ding.
(Is alweer even geleden dat ik foto's heb gemaakt, maar dit is het idee: defusion in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2")
(Is alweer even geleden dat ik foto's heb gemaakt, maar dit is het idee: defusion in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2")
Ik heb zo'n Bestron uit de goede oude tijd gehad, geweldig ding, maar ook last van 80% bovenhitte, en een te dunne onderplaat ( 5mm steen )Boudewijn schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:55:
Voorverwarmen ging in 10 minuten, dan was de steen zo'n 300C
Pizza er op, en na een minuut of 2 een keer draaien.
Ik was er super tevreden mee, maar na een keer met een ooni gespeeld te hebben, was dát toch net een stap beter.
Wij willen net iets meer dan alleen pizza doen, daarom deze houtoven, maar anders had ik ook voor een ooni ( pro ) gegaan, of de rockbox.
De eerste keer gebruik van de Ooni Koda is prima bevallen. 8 heerlijke pizza's in korte tijd op tafel kunnen zetten. Zelfs de eerste had alleen een klein randje dat te well done
was.
:strip_exif()/f/image/lph9O8IiTLAmcVQkMik0VOWc.jpg?f=fotoalbum_large)
voor de zekerheid in het begin alleen Margeritha en Pizza Salami gemaakt en oh ja, ook nog een Flammkuchen met spek en ui.
:strip_exif()/f/image/lph9O8IiTLAmcVQkMik0VOWc.jpg?f=fotoalbum_large)
voor de zekerheid in het begin alleen Margeritha en Pizza Salami gemaakt en oh ja, ook nog een Flammkuchen met spek en ui.
Hoppa, weer een half uur verprutst door het kijken naar een man die alle gereedschap, inzicht en tijd heeftFreshMaker schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 03:22:
En anders bouwen we zelf een Ooni
[YouTube: How to Make a Portable Pizza Oven - Propane Powered]
Wat een baas.FreshMaker schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 03:22:
En anders bouwen we zelf een Ooni
[YouTube: How to Make a Portable Pizza Oven - Propane Powered]
Ziet er goed uit hoor! ik zou de zalm kleiner doen omdat je bij het afbijten dan soms een te groot stuk hebt
.
Gisteren een Ooni pro besteld. Vandaag al binnen
. Is een kado voor mijn verjaardag volgende week. Ik twijfelde met de Koda, alhoewel goedkoper en makkelijker mee te nemen ben ik toch voor de pro gegaan. Hout stoken vind ik super leuk, maar wilde ook de mogelijkheid voor gas hebben.
Op vakantie gaan we toch niet dus mijn vakantiegeld is bij deze maar alvast besteed
.
Dan ga ik vanmiddag maar alvast eens recepten bij elkaar sprokkelen. Heb laatst twee soorten deeg gemaakt. Alhoewel beide beter dan wat er in de supermarkt te vinden is nog niet het resultaat wat ik zou willen bereiken. Dit kwam deels ook door onvoldoende temperatuur in de BBQ.
Op vakantie gaan we toch niet dus mijn vakantiegeld is bij deze maar alvast besteed

Dan ga ik vanmiddag maar alvast eens recepten bij elkaar sprokkelen. Heb laatst twee soorten deeg gemaakt. Alhoewel beide beter dan wat er in de supermarkt te vinden is nog niet het resultaat wat ik zou willen bereiken. Dit kwam deels ook door onvoldoende temperatuur in de BBQ.
Always look on the bright side of life.
Dat probleem ga je met een uuni niet hebben. Wel hilarisch, ik heb dezelfde financiële constructie verzonnen om een bbq te kopen
offtopic:
Welke heb je op het oog Boudewijn?
Welke heb je op het oog Boudewijn?
Er waren 3 mededingers: BGE Large, KJ III en een Primo. Ik wil hem op een verrijdbaar onderstel, met een indirecte plaat erbij, gietijzeren roosters en een rooster-optiller. Oh ja en een hoes.
Primo is cool omdat de vorm zinniger is maar daardoor ook lastiger accessoires te kopen/roggelen.
KJ is zwaarder dan een BGE. De glasvezel pakking is cool en de asla ook.
Maar ik kan voor een echt goede prijs een BGE Large krijgen. Dat scheelt gewoon 500E tov de KJ III.

Wellicht een keer zelf zo'n ronddraaiend spit maken
[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 24-04-2020 10:47 ]
en nog gekeken naar de Broil King Keg 5000? Lichter, brandt je handen niet aan de buitenkant en goedkoper. Hij doet het hier uitstekend.Boudewijn schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:46:
[...]
Er waren 3 mededingers: BGE Large, KJ III en een Primo. Ik wil hem op een verrijdbaar onderstel, met een indirecte plaat erbij, gietijzeren roosters en een rooster-optiller. Oh ja en een hoes.
Primo is cool omdat de vorm zinniger is maar daardoor ook lastiger accessoires te kopen/roggelen.
KJ is zwaarder dan een BGE. De glasvezel pakking is cool en de asla ook.
Maar ik kan voor een echt goede prijs een BGE Large krijgen. Dat scheelt gewoon 500E tov de KJ III..
Wellicht een keer zelf zo'n ronddraaiend spit maken
offtopic:
NIet heel veel goedkoper dan wat ik voor een BGE ga betalen
Op zich wel cool principe om hem van metaal te maken.
NIet heel veel goedkoper dan wat ik voor een BGE ga betalen
Klopt, dat is handiger inderdaad. Ik was echter iets te ongeduldig omdat de pizza naar mijn idee al wat lang op de peel lag. En dan ben ik bang dat hij vastplakt met alle gevolgen van dien.Boudewijn schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:21:
Ziet er goed uit hoor! ik zou de zalm kleiner doen omdat je bij het afbijten dan soms een te groot stuk hebt.
Ah das wel herkenbaarberndw schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:43:
[...]
Klopt, dat is handiger inderdaad. Ik was echter iets te ongeduldig omdat de pizza naar mijn idee al wat lang op de peel lag. En dan ben ik bang dat hij vastplakt met alle gevolgen van dien.
Nou, na bijna 11 maanden staat hij eindelijk op zijn plek.
Wel wat beter duw en trekwerk verricht, maar de basis is gelegd, nu nog een 'huisje' er omheen bouwen.
( Net nu onze 12u diensten weer voorbij zijn
- we hadden een hoop extra vrije tijd hierdoor )
Van het weekend na mijn nachtdiensten gaat dat wel lukken.
:strip_exif()/f/image/HSGprNjiS3P3qzafue7u6iJR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OxEQxafNUSavhx446z8fMgGr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PM5lEZihZFFYYbYkuxxd2kPF.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tbuo4thxPmQR8SWbQuI5WHeX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Gv9dMV9qqsRGgK4fsFthVbA.jpg?f=user_large)
Nu alleen de dwarsbalken waterpas zetten, en dan de ombouw betimmeren.
Deegjes staan al in de koelkast te rijpen
Wel wat beter duw en trekwerk verricht, maar de basis is gelegd, nu nog een 'huisje' er omheen bouwen.
( Net nu onze 12u diensten weer voorbij zijn
:strip_exif()/f/image/HSGprNjiS3P3qzafue7u6iJR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OxEQxafNUSavhx446z8fMgGr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PM5lEZihZFFYYbYkuxxd2kPF.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tbuo4thxPmQR8SWbQuI5WHeX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Gv9dMV9qqsRGgK4fsFthVbA.jpg?f=user_large)
Mooi zo! Ga je nog een zeiltje maken voor het deurtje ofzo?
Ik zit zelf ook te kijken naar zo’n oven maar ben niet echt overtuigd van het materiaal van het deurtje.
En de ombouw ga je strak er omheen maken met hout?
Ik zit zelf ook te kijken naar zo’n oven maar ben niet echt overtuigd van het materiaal van het deurtje.
Wie dit leest is gek.
Hoe hoog heb je onderkant van de deur geplaatst?FreshMaker schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:59:
Nou, na bijna 11 maanden staat hij eindelijk op zijn plek.
( Net nu onze 12u diensten weer voorbij zijn- we hadden een hoop extra vrije tijd hierdoor )
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het deurtje ga ik binnenkort schuren, en met motip-hittebestendig zwart spuiten.robinvs93 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:37:
Mooi zo! Ga je nog een zeiltje maken voor het deurtje ofzo?
Dit is gegalvaniseerd / messsing achtig, en bij teveel hitte zie je dit gebeuren.
( volgens mij moet je de deurtjes bij opstoken en bakken gewoon open houden
Met hout, ja, zelfde stijl als de achtergrond.
Strak - tja, dat is maar hoe je het bekijkt
Onderkant van de deur is ook de toplaag van de vloer, die zit nu op 1M hoogtebszz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:21:
[...]
Hoe hoog heb je onderkant van de deur geplaatst?
[ Voor 15% gewijzigd door FreshMaker op 25-04-2020 17:48 ]
Zieter heerlijk uit. Was het een korte rijs? Lijkt dat de bolletjes niet veel groter zijn geworden. Of is dat juist de bedoeling bij Turkse pizza's?Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:11:
Vandaag weer een pizza ronde.
16 Turkse pizza's uit de roccbox.
17:30 begonnen 19;00 alle 16 gebakken en bezorgd bij familie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Was goed voor de afwisseling
Verwijderd
Bolletjes zijn ook max 100 gram.ze zijn wel iets gerezen in de 4 uur dat ze op kamertemperatuur hebben gestaan. Daarna super dun uitrollen zodat ze precies in de roccbox passen.Gumball schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:31:
[...]
Zieter heerlijk uit. Was het een korte rijs? Lijkt dat de bolletjes niet veel groter zijn geworden. Of is dat juist de bedoeling bij Turkse pizza's?
Je moet ze namelijk nog wel kunnen oprollen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2020 19:59 ]
Tips voor het kopen van instant gist?
Normaal ruimschoots op voorraad bij de verschillende supers in de buurt (instant Docter Oetker). Maar al weken niet te krijgen, vraag het aan medewerkers maar die weten ook niet.
Dus ergens online te bestellen?
Normaal ruimschoots op voorraad bij de verschillende supers in de buurt (instant Docter Oetker). Maar al weken niet te krijgen, vraag het aan medewerkers maar die weten ook niet.
American Express vraagbaak
Bekend probleem. Ik heb uiteindelijk bij Hanos een jaarvoorrad gekocht. DM, dan stuur ik je wat op.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:16:
Ik heb laatst van een vriendin bij hetzelfde 'gebrek aan...' wat van haar gehad van de Lidl. Had ze al een tijdje. Serieus m'n mooiste deegje ooitStinger_Ventura schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:16:

Ekoplaza had laatst nog veel. Lokale molen ook. Anders idd hanos.
Ik heb gister mijn 1e pizza gebakken op de kamado. Op zich een succes, maar ik heb nog 3 vragen:
- Bodem was iets te hard/knapperig. Bovenkant was goed. Komt dit door een te warme steen? Of heb ik hem er te lang op laten liggen?
- Deeg op kamertemperatuur laten komen. Was erg elastisch en bewoog steeds terug. Hoe kan ik dit voorkomen?
- Ik heb nu nog 3 bollen in de vriezer. Hoe kan ik die het beste voorbereiden en bak klaar maken
- Bodem was iets te hard/knapperig. Bovenkant was goed. Komt dit door een te warme steen? Of heb ik hem er te lang op laten liggen?
- Deeg op kamertemperatuur laten komen. Was erg elastisch en bewoog steeds terug. Hoe kan ik dit voorkomen?
- Ik heb nu nog 3 bollen in de vriezer. Hoe kan ik die het beste voorbereiden en bak klaar maken
Ik wil morgenavond pizza eten en heb alle benodigdheden in huis, inclusief de tipo 00 meel van de Hanos. Heb dus ook nog 24 uur. Welk basisrecept geeft me het mooiste resultaat? Er staan er inmiddels zoveel in dit topic dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat ik wil voorkomen is deeg maken dat met geen mogelijkheid stretchbaar is, ofwel 10cm uittrekken, waarna het 8cm terug springt (wat met mijn standaard recept gebeurt).
Waar begin ik, als ik gewoon een basic, goed deeg wil maken? Uitbreiden en proberen komt daarna wel.
Waar begin ik, als ik gewoon een basic, goed deeg wil maken? Uitbreiden en proberen komt daarna wel.
Nice, hoe maak je dat toetje? Ziet er goddelijk uit.
De ananas schoongemaakt, het sap zoveel mogelijk opvangen.berndw schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:41:
Nice, hoe maak je dat toetje? Ziet er goddelijk uit.
In redelijke brokken verdelen, het moet wel body houden, anders wordt het pulp.
In een ziplock opsluiten met de whisky (liqor43 kan even goed)
Een paar uur zeker !
Net voor bereiden dit afgieten in de koude skillet.
De ananas goed bewerken met bruine suiker
In de skillet, een paar klontjes roomboter erbij.
Dan in de warmte.
Mijn oven was nog zo'n 200 graden, maar br suiker smelt redelijk vlot, dus indirect tussen 150 een 200 met prima kunnen, op een bbq.
Af en toe wat schudden om de caramel te helpen, en niet stuk één verder te garen dan de ander.
Dit was na 10 minuten klaar! YMMV
Afgelopen paar weekenden ook bezig geweest om goede Lamacun's te maken; zie het uiteindelijke recept op onze website; https://www.weekendbakery.com/posts/favorite-flatbreads-the-turkish-lahmacun-our-style/Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:59:
[...]
Bolletjes zijn ook max 100 gram.ze zijn wel iets gerezen in de 4 uur dat ze op kamertemperatuur hebben gestaan. Daarna super dun uitrollen zodat ze precies in de roccbox passen.
Je moet ze namelijk nog wel kunnen oprollen.
:strip_exif()/f/image/hlR649I2j5KAycSyQHw7S2rG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door pipo1000 op 27-04-2020 11:05 ]
Welkoop? Als die in je buurt zit of onlineStinger_Ventura schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:16:
Verwijderd
recept voor het deeg, kreeg als tip om er melk bij te doen. 80% water 20% melk.pipo1000 schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:21:
[...]
Afgelopen paar weekenden ook bezig geweest om goede Lamacun's te maken; zie het uiteindelijke recept op onze website; https://www.weekendbakery.com/posts/favorite-flatbreads-the-turkish-lahmacun-our-style/
Druk mee bezig vandaag. Na de eerste rijs van 2 uur was het deeg echter nog ontzettend plakkerig. Het draaien van bollen is dan ook niet helemaal gelukt. Er liggen wat hoopjes verder te rijzen. Op welk moment moment moet/moest er extra bloem toegevoegd worden vanwege dat plakken. Heb het idee dat de bollen in een pizzeria totaal niet plakken.
Dat is dan niet meer te herstellen vandaag, vermoed ik.Boudewijn schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:39:
Niet, ik voeg echt nooit bloem toe. Dan moet je langer kneden.
Je moet kneden tot je de kleverigheid hebt van een post-it.
@coelho dus
Maar goed, leermomentje. Ik heb altijd gedacht dat een kleverig deel betekende dat de verhouding water/bloem te veel naar de water-kant uitsloeg en ik er dus bloem bij moest doen.
@coelho Dat kan een oorzaak zijn, maar het kan ook zo zijn dat het bloem nog niet alle water heeft opgenomen en dus niet verzadigd is. Dat laatste is bij pizza vaak het geval.
Ik zou hem nu nog even nakneden en kijken of dat gevoel wat weggaat. Een heel klein beetje bloem toevoegen kan, maar dat gaat te snel te veel worden.
Ik zou hem nu nog even nakneden en kijken of dat gevoel wat weggaat. Een heel klein beetje bloem toevoegen kan, maar dat gaat te snel te veel worden.
Oké, dan probeer ik dat straks. De tweede rijs is inmiddels al ruim 2 uur onderweg en ik had niet eerder de kans om hier te posten.Boudewijn schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:42:
@coelho Dat kan een oorzaak zijn, maar het kan ook zo zijn dat het bloem nog niet alle water heeft opgenomen en dus niet verzadigd is. Dat laatste is bij pizza vaak het geval.
Het deeg heeft toch ruim een kwartier gedraaid voordat ik het voor de eerste rijs heb weggezet.
Mja deeg moet je voelen. Ik begin nu na een paar jaar pas het in de KA te doen, ik mis daar het gevoel echt bij.
hoe lang goed is hangt af van je machine, je mengkom, je mengdevice (deeghaak), je deeg, etc etc etc. Lastig om te zeggen of 15m goed is of niet.
hoe lang goed is hangt af van je machine, je mengkom, je mengdevice (deeghaak), je deeg, etc etc etc. Lastig om te zeggen of 15m goed is of niet.
Hier ook weer eens wat pizza's in de Ooni Pro gebakken vanavond.
Pizza tomaat mozzarella met de tomaatjes vooraf gemarineerd in pesto. Afgewerkt met wat oregano en rucola
:strip_exif()/f/image/dVxxkkjh8za0bgdTys7tMDC7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PdJheGY5kbnqsuf0HMgIkeOA.jpg?f=fotoalbum_large)
En een pizza zonder tomatensaus, in plaats daarvan een mengsel van crème fraiche, yoghurt, knoflook en bieslook. En daarop rauwe ham en parmezaan.
Pizza tomaat mozzarella met de tomaatjes vooraf gemarineerd in pesto. Afgewerkt met wat oregano en rucola
:strip_exif()/f/image/dVxxkkjh8za0bgdTys7tMDC7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PdJheGY5kbnqsuf0HMgIkeOA.jpg?f=fotoalbum_large)
En een pizza zonder tomatensaus, in plaats daarvan een mengsel van crème fraiche, yoghurt, knoflook en bieslook. En daarop rauwe ham en parmezaan.
:strip_exif()/f/image/6AOMu9W0PPsbY8F7fGXv7SlI.jpg?f=fotoalbum_large)
Zien er beide verukkelijk uit
.
Denk dat die laatste met wat kappertjes of limoensap ook nog wel een kickje kan krijgen. Ik vind een zuurtje altijd fijn bij zo'n relatief vette pizza.
Denk dat die laatste met wat kappertjes of limoensap ook nog wel een kickje kan krijgen. Ik vind een zuurtje altijd fijn bij zo'n relatief vette pizza.
Totaal geen aandelen in deze toko, maar misschien is het wat voor de pizzabakkers onder ons of heeft iemand er ervaringen mee, bij https://www.dagknaller.nl/. Een 33cm pizzasteen voor op de BBQ voor € 9,95 bezorgd. Prul of praal voor dit geld?
Pizza op de BBQ werkt voor geen meter kan ik je uit ervaring vertellen. Steen wordt wel heet, maar de lucht rondom blijft te koud, waardoor onderkant zwart is en/of bovenkant niet gaar.
Voor de oven zal het wel prima zijn, maar kan iedereen aanraden daarvoor door te sparen voor een pizzasteel
Voor de oven zal het wel prima zijn, maar kan iedereen aanraden daarvoor door te sparen voor een pizzasteel
[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 28-04-2020 10:24 ]
Door jullie enthousiasme over de G3 Ferrari wil ik er ook een! 
Dus even op zoek, maar ik zie dat er twee modellen zijn? Delizia en Napoletana? Het enige verschil is dat de Napoletana een extra steen heeft? Of zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten bij aanschaf?
Maar wat mij ook opvalt is dat deze op veel plekken is uitverkocht. Bij Coolblue is de Delizia bv 'tijdelijk uitverkocht' en de Napoletana zelfs 'nooit meer leverbaar'. Maar ook bij (bv) bol.com en Blokker (de eerste google hits) is deze uitverkocht.
Is dat ook vanwege dat iedereen tijdens de corona-crisis aan het bakken is geslagen en daarom een tekort is ontstaan? Of is er meer aan de hand met deze G3 Ferrari?
Dus even op zoek, maar ik zie dat er twee modellen zijn? Delizia en Napoletana? Het enige verschil is dat de Napoletana een extra steen heeft? Of zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten bij aanschaf?
Maar wat mij ook opvalt is dat deze op veel plekken is uitverkocht. Bij Coolblue is de Delizia bv 'tijdelijk uitverkocht' en de Napoletana zelfs 'nooit meer leverbaar'. Maar ook bij (bv) bol.com en Blokker (de eerste google hits) is deze uitverkocht.
Is dat ook vanwege dat iedereen tijdens de corona-crisis aan het bakken is geslagen en daarom een tekort is ontstaan? Of is er meer aan de hand met deze G3 Ferrari?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Wellicht is de fabriek al een tijdlang gesloten door je-weet-wel? Het laatste facebookbericht van G3Ferrari dateert van 28 januari...Galois schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:25:
De Ferrari Delizia kan ik je zonder voorbehoud aanbevelen, overigens.
Ja, dat lijkt mij ook... maar omdat er bij Coolblue bijvoorbeeld staat 'nooit meer leverbaar' en bij bol.com 'we weten niet zeker of het weer leverbaar wordt', vroeg ik mij af of zij meer weten en de fabrikant om een andere reden ermee gestopt was.prijk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:40:
[...]
Wellicht is de fabriek al een tijdlang gesloten door je-weet-wel? Het laatste facebookbericht van G3Ferrari dateert van 28 januari...
De Ferrari Delizia kan ik je zonder voorbehoud aanbevelen, overigens.
We wachten dus af (ze zijn nog wel leverbaar bij sommige 'gespecialiseerde' keukenwinkels voor bv. 160 euro, die winkels klagen dat consumenten op internet kopen en niet bij hun schattig zaakje in de winkelstraat, maar met zulke grote prijsverschillen, snap ik dat wel een beetje hoor...).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Dat ligt toch aan hoe heet je hem stookt en het soort BBQ? Ook kan hoogte een hoop schelen, als je hem hoger plaatst, zodat je hem permanent domet, dan kom je denk ik al een aardig eind.defusion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:23:
Pizza op de BBQ werkt voor geen meter kan ik je uit ervaring vertellen. Steen wordt wel heet, maar de lucht rondom blijft te koud, waardoor onderkant zwart is en/of bovenkant niet gaar.
Tot op zekere hoogte wel inderdaad, je kan best een aardige pizza bakken op een BBQ mits deze een deksel heeft en dat het liefste een deksel met steenmassa erin zoals bij een kamado. Belangrijk is dan dat je de steen vooral niet te heet stookt, ik zou niet hoger gaan dan 300-320 graden zodat de pizza echt 6 a 7 minuten in de BBQ kan liggen en de bovenkant ook tijd krijgt om te bakken.apNia schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:17:
[...]
Dat ligt toch aan hoe heet je hem stookt en het soort BBQ? Ook kan hoogte een hoop schelen, als je hem hoger plaatst, zodat je hem permanent domet, dan kom je denk ik al een aardig eind.
Maar je zal nooit de resultaten krijgen uit een echte pizza oven met de hele luchtige randen met spottings erop. Daarvoor heb je echt zowel veel boven als onderwarmte nodig gedurende een korte tijd en die bovenwarmte krijg je in een BBQ nooit goed voor elkaar.
Maar waarom wil je niet heter dan dat gaan? Geen idee hoe hoog een BBQ kan gaan hoor, maar als je je steen warm hebt op zo'n 400 graden, en in de dome 500 kan bereiken, dan zit je volgens mij goed. Maar again, ik weet niks van BBQen, maar ga het soon wel proberen op de Bastard van een vriendin
[ Voor 44% gewijzigd door apNia op 28-04-2020 11:48 ]
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.