Ik begon ook met griesmeel, maar heb betere resultaten en werk schoner met een beetje(!!!) bloem op de schep. Ik wrijf t er meestal een beetje op en haal het overtollige eraf. Bij teveel bloem merk je dat dit snel verbrandt. Dan zit ik gemiddeld op 60% hydratatie.sander121 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:37:
Ik heb de afgelopen twee keer nu problemen gehad met het plaatsen van de pizza in de oven. Na het stretchen van de pizza’s leg ik de pizza’s op de schep. Vervolgens beleg ik de pizza en probeer ik de pizza’s in de oven te schuiven.
Om de pizza’s te stretchen gebruik ik maïsmeel. Nadat ik hiermee klaar ben probeer ik het meeste maïsmeel van het deeg af te vegen. (Wellicht het probleem?)
Gister drie pizza’s gemaakt. De eerste pizza geen probleem mee gehad. De tweede en derde pizza’s helaas wel, ging absoluut niet van mijn schep af. Uiteindelijk met de hand als een “calzone” de oven in gegaan.
Bij de derde pizza dacht ik dat misschien de schep te warm was waardoor ik deze een paar minuten in de vriezer heb gelegd, geen verbetering.
Ik maak het deeg met de volgende verhouding:
100 % bloem
53 % water
2 % zout
2 % olie
0,5 % gist
Na het opbollen leg ik het deeg een nacht in de koelkast en de laatste 4 uur buiten de koelkast.
Is de oplossing wat meel plaatsen op de schep? Of doe ik iets verkeerd?
Verder aan t begin even goed de bol door de bloem halen zodat het stretchen ook zonder plakken een stuk beter gaat. Beleggen doe ik dan op het aanrecht waarna ik de pizza op de schep trek. Zo houd ik de schep met het beleggen ook schoon. Beetje nattigheid op de schep betekent onherroepelijk dat de volgende pizza eindigt als calzone.
Ik heb een recept voor 3 pizza's van ongeveer 30cm.
Mijn start hiervan is: 550 gr. bloem,
De rest reken ik bij doodmiddel van de formule
Dit is dus voor 3 pizza's van ongeveer 30cm
Mijn plaat waar de pizza op gaat is ongeveer 40 bij 30 cm
Met dit recept heb ik eigenlijk te veel voor 2 pizza's van 40cm dus zou dan moeten beginnen met ongeveer 367 gram bloem.
Klopt mijn gedachten een beetje of pakken jullie dit anders aan ?
2250 WP Zuid PVoutput
De plaat is 30x40 = 1200 cm2.
Dus heb je nodig: 1200/2118 = 57% van je originele recept.
Voor het gemak laat ik even achterwege dat de rand dikker is dan de rest van de pizza. Dit geeft in elk geval een goede indicatie.
Je kunt altijd nog restjes deeg invriezen als je over hebt. Als ik voor visite pizza maak zorg ik dan ik meer dan genoeg deeg heb en dan zien we wel hoe ver we komen. De rest kan dan bewaard worden voor een volgende keer.
[ Voor 25% gewijzigd door Phony op 04-01-2020 13:40 ]
De rand is idd dikker en relatief meer bij een vierkant dan bij een cirkel (cirkel is de efficientste vorm qua omtrek bij een bepaalde oppervlakte).
Ik gebruik nu deegbollen van 240 gram en maak daar pizza's van ongeveer 32cm van (het bord waar de pizza op ligt is precies 32cm).

Op die haram deegroller na natuurlijk
Don't feed the trollMLLL schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:55:
Gister een Pizza Funghi van dr Oetker gebakken, was heerlijk.
Ik laatst ook keer gedaan. Moest even snel... maar waar ik een paar jaar geleden elke week z’n ding weg tikte merkte ik nu pas hoe zout die dingen zijn.MLLL schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:55:
Ik vandaag een NY zwarte truffel.MLLL schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:55:
Vrouw was niet thuis, dus alleen met de kids.
Moest even makkelijk. (en lekker tegen moeders wensen in
Ga de tips van dat meel tegen het plakken uitproberen. En de genoemde verhouding.
Onlangs een 3cm dikke steen gekocht voor op de kamado.
Heb ook 2 rechthoekige 3cm stenen voor in de oven, een boven en een onder. werkt goed al heb ik het alleen nog met kant en klaar deeg geprobeerd.
Maakte altijd deeg uit mijn hoofd, op gevoel zegmaar.
Maar de laatste keer is 2 jaar terug en kom niet meer op de juiste verhouding. Het is net parketlijm.
Iemand nog een tip voor een goede pizzaschep van metaal met houten handvat voor weinig?

[ Voor 45% gewijzigd door FRANQ op 14-01-2020 23:22 ]
Naast het gebruik van griesmeel (ik doe het niet op de schep) helpt het ook enorm om rekening te houden met de droge en de natte kant van je bolletje deeg. Als je het bolletje laat rijzen in een bak, is de onderkant van het bolletje de natte kant (door het contact met de bak). Als je bij het vormen van je pizza rekening houdt met de boven- en onderkant dan gaat het scheppen veel makkelijker. Zorg dat je uitkomt met de natte kant boven.FrankBlom schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:15:
[...]
Ik vandaag een NY zwarte truffel.![]()
Vrouw was niet thuis, dus alleen met de kids.
Moest even makkelijk. (en lekker tegen moeders wensen in)
Ga de tips van dat meel tegen het plakken uitproberen. En de genoemde verhouding.
Onlangs een 3cm dikke steen gekocht voor op de kamado.
Heb ook 2 rechthoekige 3cm stenen voor in de oven, een boven en een onder. werkt goed al heb ik het alleen nog met kant en klaar deeg geprobeerd.
Maakte altijd deeg uit mijn hoofd, op gevoel zegmaar.
Maar de laatste keer is 2 jaar terug en kom niet meer op de juiste verhouding. Het is net parketlijm.
Iemand nog een tip voor een goede pizzaschep van metaal met houten handvat voor weinig?
Tijdens het vormen van de pizza begin ik bv met de natte kant boven, vorm ik hem gedeeltelijk, draai ik hem om (natte kant onder), verder vormen, omdraaien (natte kant boven), verder vormen. Dit process herhaal ik tot ik de gewenste vorm heb.
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1FrankBlom schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:15:
[...]
en wat mrooding zegt is zeker handig om mee te nemen
Ik kan mezelf ondertussen best een ervaren pizzabakker noemen, maar dit is best een handige en bovendien heel logische tip. Thanksmrooding schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:02:
[...]
Naast het gebruik van griesmeel (ik doe het niet op de schep) helpt het ook enorm om rekening te houden met de droge en de natte kant van je bolletje deeg. Als je het bolletje laat rijzen in een bak, is de onderkant van het bolletje de natte kant (door het contact met de bak). Als je bij het vormen van je pizza rekening houdt met de boven- en onderkant dan gaat het scheppen veel makkelijker. Zorg dat je uitkomt met de natte kant boven.
Tijdens het vormen van de pizza begin ik bv met de natte kant boven, vorm ik hem gedeeltelijk, draai ik hem om (natte kant onder), verder vormen, omdraaien (natte kant boven), verder vormen. Dit process herhaal ik tot ik de gewenste vorm heb.
Na heel wat experimenteren met deeg, aandeel vocht, zout, gist heb ik voor verschillende rijstijden de ideale mengverhouding gevonden. Daar bij moet ik wel zeggen dat deze erg afhankelijk is van de het pizzameel. Ik gebruik altijd meel van Granoro farina '00'. Die is goedkoop (1,70 per kg), goed verkrijgbaar hier in de buurt en rijst goed.
Bij een rijstijd van meer dan 12 uur (in de koelkast) gebruik ik voor 2 pizza's
350 gr pizzameel (2 pizza's)
210 gr water (60%)
5 gr zout (1,5%)
3-4 gr gist (~1%)
Bij een rijstijd van 8 uur (in de koelkast) uur gebruik ik
350 gr meel
220 gr water (63%)
5 gr zout (1,5%)
5-7 gr gist (~1,5%)
In vergelijking meet veel recepten gebruik ik dus weinig zout. Voor korte rijstijden meer water omdat het dan beter rijst. Is wel wat moeilijker verwerkbaar.
Ik leg de deegbol aan beide zijden in ruimbloem, bestuif het aanrechtblad wat, vorm de pizza en beleg hem dan. Pas daarna op de pizzaschep. Plakt eigenlijk nooit op deze manier.
De standaard oven een Smeg fornuis wordt niet warmer dan 275 graden en dat zorgt voor minder goede kort. Zowel minder knapperig als minder dik.
Bij toeval liep ik deze zomer tegen de kickstarter van de Stadler Made outdooroven 2.0 aan. Het duurde even voordat ik het opstoken van de oven onder de knie had, maar nu maak ik echt fantastische pizza's.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Zojuist volgens instructies ingebrand. Het deeg gisteren al voorbereid. Vanavond komt de echte vuurdoop.

Ik ben echt heel erg benieuwd wat het verschil is met de Big Green Egg waar ik pizza's tot nu toe op bak
[ Voor 4% gewijzigd door mrooding op 24-01-2020 12:55 ]
Een vriendin van mij probeert ook pizza's op haar Bastard BBQ te maken. Heb jij nog handige tips daarvoor, om ze zo goed mogelijk te krijgen? (bijvoorbeeld met oog op behoud van hitte)
Ik liet de kamado allereerst een flink half uur opwarmen zonder platesetter. Daarna deed ik de BGE conveggtor (platesetter - omgekeerd met 'pootjes' omhoog voor betere luchtstroom) er in. Op de platesetter ging het standaard rooster en vervolgens zette ik de pizzasteen op het rooster. Door de pizzasteen niet direct op de platesetter te zetten voorkwam ik dat de pizzasteen de directe hitte van het vuur zou overnemen en te heet zou worden (of zou barsten).apNia schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:12:
Wat vet @mrooding !!! Ben zo benieuwd! Keep up posted
Een vriendin van mij probeert ook pizza's op haar Bastard BBQ te maken. Heb jij nog handige tips daarvoor, om ze zo goed mogelijk te krijgen? (bijvoorbeeld met oog op behoud van hitte)
Vervolgens liet ik de steen ook wederom wel een half uur echt warm worden. De kamado zat hierbij constant rond de 350-400 graden (dome thermometer die dus wel wat afwijkt).
Ik probeerde verder natuurlijk zo min mogelijk de deksel open te doen en als ik hem open deed dan deed ik dat niet volledig.
Al bij al resulteerde dit ook in prachtige pizza's maar het duurde toch wel 6-10 min om de pizza echt goed te bakken. Met een grotere groep mensen ben je gewoon een hele tijd aan het rennen om iedereen te voeden.
Pizza-time update
Al bij al ben ik echt meer dan tevreden. De pizza's zijn nog nooit zo fantastisch geworden. Knapperig van buiten maar tegelijkertijd enorm zacht.
Ik ben blij dat ik de turning peel er bij besteld heb. De opening is net groot genoeg voor de pizza schep (~33cm) en je moet echt elke 20 seconde de pizza draaien want anders is hij zwart. De eerste versie was dan ook iets te knapperig op 1 plek
De focus lag vandaag op het uitproberen van de nieuwe oven dus heb het gehouden bij simpele salami pizza's. Bevalt altijd goed bij vrouw en kinderen.

[ Voor 23% gewijzigd door mrooding op 24-01-2020 20:12 ]
Stel mijn kamertemperatuur is 16 graden of als ik het buiten op het balkon zet tot bijvoorbeeld 24:00 als ik thuis kom binnen zet
Kan dit met deeg
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
In de koeling laten rijzen.Touchdomex schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:48:
Ik wil zondag Pizza gaan maken alleen zit ik met het deeg in mijn hoofd. Ik ben zaterdag vanaf 11/11:30 weg van huis en wil zondagavond pizza gaan makenNu lees je het goed het duurt langer dan 24 uur die ik heb in het recept voor het reizen als ik het voor 11 uur wil maken en aangezien ik zaterdag zeker wel tot 24:00 weg ben
![]()
Stel mijn kamertemperatuur is 16 graden of als ik het buiten op het balkon zet tot bijvoorbeeld 24:00 als ik thuis kom binnen zet
Kan dit met deegIdeaal is natuurlijk je houden aan de normale tijden voor het reizen van deeg maar dat betekent niet dat ik zondagavond pizza kan maken
Dan kan het wel langer dan 24 uur?
Dan morgenochtend om 10:00 deeg kneden it is
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Lange rijs wil je doorgaans minder gist dan snelle rijs.
Volgens mij doen de meesten hier juist lange rijs: deeg maken, in koelkast, tenminste 24h, en dan paar uurtjes voor gebruik (ik zit meestal rond de 4) eruit halen. Dat zou met jouw planning prima moeten lukken.
Ik gebruik 0,5% gist; bijv. op 1kg meel 5gr gist.
Zoals @Verwijderd aangeeft, beter in de koeling. In je hoofd is het veel te warm.Touchdomex schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:48:
Ik wil zondag Pizza gaan maken alleen zit ik met het deeg in mijn hoofd.
Lukt het goed om de temperatuur en het vuur netjes constant te houden als je met hout of houtskool stookt? Ik heb zelf de Ooni Pro dus ik kan ook op hout / houtskool stoken maar heb dat zelf nog nooit gedaan omdat het me veel gedoe lijkt. Tot op heden gebruik ik dus altijd de gasbrander maar op zich is bakken met houtvuur misschien ook wel leuk een keer.
Wel meer dan genoeg ruimte waarschijnlijk 😉apNia schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:59:
[...]
Zoals @Verwijderd aangeeft, beter in de koeling. In je hoofd is het veel te warm.
Lekker op de bank
Deze zal geen 24 uur in de koeling blijven.
Ik denk hooguit een uur of 14 in de koeling blijven en daarna ongeveer 4 uur op het aanrecht staan om weer op temperatuur te komen.
Bij 24 uur had ik gelezen om ongeveer 0,5% gist te gebruiken voor het langzaam rijzen in de koeling.
Wat kan ik het beste gebruiken bij ongeveer 14 uur in de koeling ?
Red het helaas niet om het nu nog te doen en te laten rijzen voordat hij de koeling gaat.
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb deze besteld en kreeg hem vorige week binnen. Best een net ding voor het geld. Beter dan verwacht, veel beter. Overigens nog niet gebruikt, maar wel even gevoeld, gezwaaid en beoordeeld.demonic schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:28:
[...]
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
en wat mrooding zegt is zeker handig om mee te nemen
En oops een dubbelpost, mi scusi.
[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 01-02-2020 14:31 ]
Ik moet zeggen dat ik amper bezig was met het vuur managen. Elke 5 minuten een nieuw stukje hout er bij was voldoende. Ik heb de temperatuur niet heel vaak gemeten maar had niet het idee dat het enorm schommelde. Ik zal volgende keer wat vaker meten en kijken of er veel schommelingen plaatsvinden.ik222 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:34:
@mrooding Mooi resultaat!
Lukt het goed om de temperatuur en het vuur netjes constant te houden als je met hout of houtskool stookt? Ik heb zelf de Ooni Pro dus ik kan ook op hout / houtskool stoken maar heb dat zelf nog nooit gedaan omdat het me veel gedoe lijkt. Tot op heden gebruik ik dus altijd de gasbrander maar op zich is bakken met houtvuur misschien ook wel leuk een keer.
Klopt, eigenlijk alles wat kant en klaar is incl kruidenmixen en sauzen zijn veel te zout. Zout toevoegen is een goedkope smaakmaker ipv de echte kruiden.grote_oever schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:34:
[...]
Ik laatst ook keer gedaan. Moest even snel... maar waar ik een paar jaar geleden elke week z’n ding weg tikte merkte ik nu pas hoe zout die dingen zijn.
Gisteren 3 pizza’s op de kamado gemaakt met (ik ga vloeken) Koopmans deeg en dat beviel prima.
https://imgur.com/gallery/Xpdt9mS
Heb een verhouding gepakt die eerder goed heeft gewerkt en nu ook goed lijkt te werken. Heb hem nu net uit de koelkast gelegd en wat tomatensaus gemaakt.defusion schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:50:
Welk recept? (en dan vooral: hoeveel gist op hoeveel meel?)
Lange rijs wil je doorgaans minder gist dan snelle rijs.
Volgens mij doen de meesten hier juist lange rijs: deeg maken, in koelkast, tenminste 24h, en dan paar uurtjes voor gebruik (ik zit meestal rond de 4) eruit halen. Dat zou met jouw planning prima moeten lukken.
Ik gebruik 0,5% gist; bijv. op 1kg meel 5gr gist.
Straks om half 6 gaat de oven aan. Skillet invetten en de bodem erin leggen om nog een uur in de pan te groeien.
Gooi er lekker wat champignons en paprika op
Zou je de Ooni met gasbrander binnen gebruiken? Hopelijk toch dicht bij de afzuigkap dan.. Ik gebruik zelf geen pellets maar aanmaakhoutjes (~15cm stukjes hout). Ik wilde eerst ervaren hoe het met hout ging voordat ik 60 euro extra aan de gasbrander zou besteden. Moet zeggen dat, op het eventueel binnen gebruiken na, ik er geen voordelen in zie.Boudewijn schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:44:
Ik vind pellets weinig meerwaarde hebben boven gas, behalve de showfactor. Die is in de zomer prima als je er naast zit, maar nu met dit weer niet zo prima. Jij staat buiten, je vrienden binnen.
Zeker niet binnen gebruiken.mrooding schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:54:
[...]
Zou je de Ooni met gasbrander binnen gebruiken? Hopelijk toch dicht bij de afzuigkap dan.. Ik gebruik zelf geen pellets maar aanmaakhoutjes (~15cm stukjes hout). Ik wilde eerst ervaren hoe het met hout ging voordat ik 60 euro extra aan de gasbrander zou besteden. Moet zeggen dat, op het eventueel binnen gebruiken na, ik er geen voordelen in zie.
Pellets moet je continue bijvullen. Ook als je even aan het eten bent of iets anders doet. Dat is irritant. Elke 2 mins ofzo.
Als je toch buiten zit kan dat makkelijk.
Gas laat je aan staan en klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 02-02-2020 16:06 ]
Dat is waar. Heb je het ooit geprobeerd met pellets? Ben wel benieuwd hoe lang dat blijft branden voordat je moet bij vullen. Pellets zijn alleen prijstechnisch en qua beschikbaarheid niet ideaal. Aanmaakhout is goedkoop en kan je makkelijk kopen.Boudewijn schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:06:
[...]
Zeker niet binnen gebruiken.
Pellets moet je continue bijvullen. Ook als je even aan het eten bent of iets anders doet. Dat is irritant. Elke 2 mins ofzo.
Als je toch buiten zit kan dat makkelijk.
Gas laat je aan staan en klaar.
Zeker. Pellets dus in de zomer als ik naast de oven zit.mrooding schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:08:
[...]
Dat is waar. Heb je het ooit geprobeerd met pellets? Ben wel benieuwd hoe lang dat blijft branden voordat je moet bij vullen. Pellets zijn alleen prijstechnisch en qua beschikbaarheid niet ideaal. Aanmaakhout is goedkoop en kan je makkelijk kopen.
Het is meer oermensfikkiestookgevoel , maar geloof niet dat je het proeft. Oven wordt er wel iets warmer mee, maar je moet veel beter timen. Pellets erop zorgt ervoor dat temperatuur daalt... dus dat doe je *voor* je je pizza erin mikt.
Ik heb bij een lokaal tuincentrum een wat bredere oppottafel gekocht. Zijn niet zo duur, kunnen buiten blijven staat, hebben meestal nog handige planken erin om deegbak en andere dingen in te zetten en breed genoeg om naast de oven je pizza te stretchen en beleggen.apNia schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:30:
Mensen die een buitenoven hebben: hebben jullie, of weten jullie van, een tafel die handig is om je pizza oven op te zetten? Ik heb mijn Koda op een klein Ikea tafeltje staan van ongeveer een halve meter hoog, wat heel rot is om mee te werken. Hebben jullie (goedkope) aanraders om hem wat hoger te hebben?
Apple crumble
Voorgekookte stukjes appel, met kaneel, basterd suiker en rozijnen. Saus een beetje ingedikt.
Crumble er bovenop voor de bite en een toefje custard voor extra smeuïgheid.

Peer-gorgonzola
Om wat tegengas te geven nu even iets meer pit.
Een basis van geraspte kaas met rode ui in halve ringen. Dunne plakjes peer er bovenop en afgetopt met stukjes gorgonzola voor een rijke smaakbeleving.
Een perfecte balans tussen licht zoetig en een pittige kaas smaak!

Banaan-framboos
Een basis van roomkaas met geraspte kokos en banaan met framboos voor de vulling.
Ben erg tevreden over de kleurcombinatie van een witte basis met gele en paarse vruchten erop.

Tenslotte nog bestrooid met chocoladeschaafsel. Aardige toevoeging, maar volgende keer mag het voor zonder chocolade.

Ik zou zelf denk ik zeker bij een zoete pizza eerder gaan voor minimale dunne randen m.b.v. de deegroller. Maar heb het nog nooit gemaakt.
Deegroller gebruik ik nooit en vorm het deeg altijd met de hand. De bodem in het midden is erg dun; net voldoende om een pizzapunt op te kunnen tillen. De rand is bewust iets breder zodat deze wat meer de hoogte in komt. Zo'n luchtige rand in combinatie met een gevuld midden heeft wel mijn voorkeur. Een platte schijf vind ik wat minder.ik222 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:27:
Leuk idee, is die dikke pizza korst lekker bij de zoete vulling?
Ik zou zelf denk ik zeker bij een zoete pizza eerder gaan voor minimale dunne randen m.b.v. de deegroller. Maar heb het nog nooit gemaakt.
In het deeg doe ik meestal iets minder dan 1% zout, terwijl in de meeste standaardrecepten zo'n 2% wordt aangehouden. Dat vind ik sowieso teveel. Dit licht zoute combineert ook hier prima met de zoetigheid.
[ Voor 3% gewijzigd door Phony op 14-02-2020 19:39 ]
Phony schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:20:
Na al een tijdje leuke pizza's te kunnen bakken heb ik besloten om vandaag eens voor het eerst een drietal desert pizza's te maken. Het resultaat viel me niet tegen.
Apple crumble
Voorgekookte stukjes appel, met kaneel, basterd suiker en rozijnen. Saus een beetje ingedikt.
Crumble er bovenop voor de bite en een toefje custard voor extra smeuïgheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Peer-gorgonzola
Om wat tegengas te geven nu even iets meer pit.
Een basis van geraspte kaas met rode ui in halve ringen. Dunne plakjes peer er bovenop en afgetopt met stukjes gorgonzola voor een rijke smaakbeleving.
Een perfecte balans tussen licht zoetig en een pittige kaas smaak!
[Afbeelding]
Banaan-framboos
Een basis van roomkaas met geraspte kokos en banaan met framboos voor de vulling.
Ben erg tevreden over de kleurcombinatie van een witte basis met gele en paarse vruchten erop.
[Afbeelding]
Tenslotte nog bestrooid met chocoladeschaafsel. Aardige toevoeging, maar volgende keer mag het voor zonder chocolade.
[Afbeelding]
Wie niet waagt, wie niet wint.....

Meestal maak ik ze meer in deze stijl
Een marinara (tomatensaus, knoflook en olijfolie)

Mooie randPhony schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:48:
[...]
Wie niet waagt, wie niet wint.....![]()
Meestal maak ik ze meer in deze stijlBeter?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2250 WP Zuid PVoutput
Haha, ja dat is beter. Maar geintje natuurlijk, als jij peer op jouw deeg wil leggen dat is dst natuurlijk primaPhony schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:48:
[...]
Wie niet waagt, wie niet wint.....![]()
Meestal maak ik ze meer in deze stijlBeter?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verwijderd
Inclusief: pizza peel, turning peel, redelijk volle antargaz cocoon gasfles( + regulator + bijvulpasje), alle boekwerken. Kortom, zeer compleet dus.
Ik bak te weinig pizza en hij staat al een tijd in de garage mooi te wezen, maar eigenlijk zonde. Stuur me even een PM mocht je hem willen overnemen.
Het is waarschijnlijk als vloeken in de kerk hier, maar na het stretchen doe ik mijn bodem altijd even een minuut in de oven. Dan haal ik hem er weer uit en ga ik hem pas beleggen. Ik had altijd hetzelfde probleem wat zelfs regelmatig toch onbedoelde calzones heeft geleidsander121 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:37:
Ik heb de afgelopen twee keer nu problemen gehad met het plaatsen van de pizza in de oven. Na het stretchen van de pizza’s leg ik de pizza’s op de schep. Vervolgens beleg ik de pizza en probeer ik de pizza’s in de oven te schuiven.
Om de pizza’s te stretchen gebruik ik maïsmeel. Nadat ik hiermee klaar ben probeer ik het meeste maïsmeel van het deeg af te vegen. (Wellicht het probleem?)
Gister drie pizza’s gemaakt. De eerste pizza geen probleem mee gehad. De tweede en derde pizza’s helaas wel, ging absoluut niet van mijn schep af. Uiteindelijk met de hand als een “calzone” de oven in gegaan.
Bij de derde pizza dacht ik dat misschien de schep te warm was waardoor ik deze een paar minuten in de vriezer heb gelegd, geen verbetering.
Ik maak het deeg met de volgende verhouding:
100 % bloem
53 % water
2 % zout
2 % olie
0,5 % gist
Na het opbollen leg ik het deeg een nacht in de koelkast en de laatste 4 uur buiten de koelkast.
Is de oplossing wat meel plaatsen op de schep? Of doe ik iets verkeerd?

Met deze methode nooit meer last
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Als je het mij vraagt zou je het beste wat tijd kunnen investeren in het leren van de juiste techniek om de pizza op de pizzaschep te krijgen. Op youtube staan genoeg filmpjes en 100 verschillende technieken. De techniek die ik geleerd heb bij de Pizza Academy in Utrecht is het steken en schuiven wat ze hier voordoen: YouTube: Zo krijg je jouw pizza op een pizzaschep. Het vergt wat oefening maar zorgt wel voor het beste resultaat.
Inderdaad werkt steken ook prima, maar als je gewoon in een niet te trage beweging 'm naar de schep trekt met een kwartslag draai gaat het eigenlijk ook altijd prima. Mijn vriendin wil altijd dikbelegde pizza met veel tomatenschijven en champignons etc. en ook dat is geen probleem.
Wat ook helpt is de pizza tijdens het beleggen nog niet te groot te maken en dus niet teveel tijd spenderen aan het autistisch beleggen want dat wordt toch door de war geschopt met de 'final stretch'
Op het moment dat je 'm op de schep trekt of de schep eronder steekt (of een combinatie van beide) rek je met je vingertoppen onder de rand de pizza kruislings en diagonaal nog wat centimeters groter en dan schuif je 'm binnen een paar tellen de oven in.
Lekker op de bank
https://www.chaupain.nl/wp-content/uploads/2015/07/1153.png
Ik vermoed dat het een kwestie is van langer (24 uur+) laten rusten/rijzen. Klopt dat, of wordt er nog iets toegevoegd om dit te bereiken?
Wat wel kan helpen is om niet tot aan de rand te beleggen, waardoor je een veel vollere rand krijgt. Dan heb je een luchtig stuk dat de hoogte ingaat en al iets meer op een stukje brood gaat lijken.
Wat zoek je precies qua uitstraling?
Ik denk een hoog vochtgehalte van 70%. Door het vele vocht zal je brood iets verder uitzetten door stoomvorming. En afwerken met een hoop meel vlak voor het bakken op het blote deeg.FireFoz schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:12:
Weet iemand hoe je een korst/bodem meer rustiek krijgt? Beetje zoals dit brood:
https://www.chaupain.nl/wp-content/uploads/2015/07/1153.png
Ik vermoed dat het een kwestie is van langer (24 uur+) laten rusten/rijzen. Klopt dat, of wordt er nog iets toegevoegd om dit te bereiken?
Weet iemand wat voor olie goed te gebruiken is voor focaccia? Gisteren gemaakt met eerste pers olijfolie, maar dat vond ik echt veel te olijvig. Misschien tweede pers? Of heel andere olie...
Wij willen graag voor een natuursteen geïsoleerd model gaan.
Helaas hebben wij geen mogelijkheid om een overkapping te plaatsen.
's winters zou ik er wel een zeil voor kunnen laten maken, met genoeg ventilatie om schimmel te voorkomen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zie ook verschil in de plaatsing van de schoorsteen, heeft dit nog invloed?
:strip_exif()/f/image/ToEXFVg1jdWTlwCPq7X10bs3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ftUyH2b9hqQrZHxlNnEPnjs8.jpg?f=fotoalbum_large)

[ Voor 3% gewijzigd door robinvs93 op 26-03-2020 09:26 ]
Wie dit leest is gek.
Het mooiste is het vuur achterin waarbij de vlammen/hete lucht over de pizza heen geleid worden. daarom zit de schoorsteen vaak aan de voorkant. er zijn echter ook ovens met een dubbel "plafond" waarbij de vlammen/hete lucht over de pizza naar voren gaat en vervolgens via de dubbel ruimte weer naar achter. Daarbij zit de schoorsteen aan de achterkant.robinvs93 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:25:
Mooie verhalen en tips in dit topic, wij zijn aan het kijken naar een pizza oven voor in de achtertuin.
's winters zou ik er wel een zeil voor kunnen laten maken, met genoeg ventilatie om schimmel te voorkomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan moet ik zorgen voor een schoorsteen aan de voorkant.
Niemand ervaring met een pizza oven buiten?
Wie dit leest is gek.
deze kost nu namelijk met kortingscode 169 euro
Nope. Leuk ding voor 170 euro... maar besef wel dat hij niet op gas loopt. Pellets ben je continue (!) Aan het bijladen.osbourne1903 schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:45:
iemand ervaring met https://www.burnhard.com/...941671#productDetailUpper ?
Gas is wat dat betreft veel handiger in een dergelijke pizza oven, dat is namelijk altijd netjes constant. Ben heel blij met de gasbrander in mijn Ooni Pro.
Same here. Als ik buiten zit naast de pizzaoven zijn pellets prima, anders echt gewoon gas.ik222 schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:24:
Ja precies dat, een kleine pizza oven op hout of pellets stoken gaat prima maar is hard werken. Temperatuur in de oven reageert namelijk nogal direct op hoe fel het vuur is. Los daarvan gaan pellets er inderdaad heel hard doorheen.
Gas is wat dat betreft veel handiger in een dergelijke pizza oven, dat is namelijk altijd netjes constant. Ben heel blij met de gasbrander in mijn Ooni Pro.
lijkt op dezelfde als de blokker had. (alleen dan voor 50 Euroosbourne1903 schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:45:
iemand ervaring met https://www.burnhard.com/...941671#productDetailUpper ?
thanks! gas lijkt me ook beter. Ik wacht wel even af op mooie actiesBoudewijn schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:13:
[...]
Nope. Leuk ding voor 170 euro... maar besef wel dat hij niet op gas loopt. Pellets ben je continue (!) Aan het bijladen.
Ik vind het lastig om te bepalen welke pellets veilig zijn om te gebruiken en welke niet, wat is een handige plek om tegen een leuk prijsje pellets te kopen waarmee je veilig je pizza kan bakken?
Ik heb ondertussen wel een ( kleine ) overkapping, maar door omstandigheden ( niet nagekomen afspraken familie en loze beloftes van 'vrienden' is mijn pizzaoven nog steeds niet geplaatst op de juiste plekrobinvs93 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:25:
Mooie verhalen en tips in dit topic, wij zijn aan het kijken naar een pizza oven voor in de achtertuin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb deze oven ( zelfde model, andere afwerking )

Paar keer gebruikt op het geleverde pallet
/f/image/kS3oNGBvFmSrlR5gNs6wY9tN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SRwtlfcGGVKNlC5ZpVdRAefO.png?f=fotoalbum_large)
* afgelopen weekend een onderstel gemaakt, vrijdag komt de hijskraan ( dit keer écht ??? ) en is het eindelijk zover
Maar als je het goed afdekt, en tussendoor op een mooie dag lekker laat luchten komt dat prima in orde
( kleine tip - staar je niet blind op de afmeting, ik heb een 100cm oven,
maar denk dat een 90cm net zo goed zou zijn
)
Ah top! Met natuursteen aan de buitenkant zou dat helemaal goed moeten komen.FreshMaker schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:17:
[...]
Maar als je het goed afdekt, en tussendoor op een mooie dag lekker laat luchten komt dat prima in orde( kleine tip - staar je niet blind op de afmeting, ik heb een 100cm oven,
maar denk dat een 90cm net zo goed zou zijn)
Het is inderdaad een opgave om zo’n apparaat op z’n plek te krijgen.
Ik heb al een klein plannetje gemaakt met takels en steekwagens, dus ik ben benieuwd.
Wie dit leest is gek.
Ik heb een vergelijkbaar model als een paar foto’s hierboven (steen met witte ommanteling). Zat al bij het huis.
Heb hem altijd rustig warm gestookt (voor zover dat gaat met hout).
In de binnenkant zag ik altijd wel wat haar scheurtjes in het cement zitten.
Nou keek ik gisteren wat hoger en daar zijn een paar dikkere scheuren hoger in de oven.
Van de verkoper heb ik wel een soort van reparatie grijze pasta gekregen.
Iemand ervaring hoe hiermee om te gaan?
De kleine scheurtjes achterin:

links bovenin wat grotere scheuren!

[ Voor 21% gewijzigd door Stinger_Ventura op 08-04-2020 14:35 ]
American Express vraagbaak
Mijn favoriet blijft de calzone tonijn-sardientjes.
Deeg: 500Gr, 300ml water, 40Gr verse Gist. 5EL Olijfolie, 1TL zout, 2TL tijm, 3TL suiker.
Saus: Geen zin om zelf een saus te trekken, dus blikje goede puree open getrokken en aangemaakt met schepje suiker, balsamico, tijm en peper.
Topping: klein blikje tonijn, klein blikje sardientjes, Gezouten kappertjes, Oregano, Geraspte manchego, Oesterzwammen, Zongedroogde tomaatjes.
Ik rol het deeg meestal uit met durum/griesmeel bloem (wat grover van structuur). Dan plakt het sowieso wat minder. En uiteraard de bovenkant van de calzone insmeren met olijfolie.

Doe dat nietrobinvs93 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:30:
[...]
Ah top! Met natuursteen aan de buitenkant zou dat helemaal goed moeten komen.
Het is inderdaad een opgave om zo’n apparaat op z’n plek te krijgen.
Ik heb al een klein plannetje gemaakt met takels en steekwagens, dus ik ben benieuwd.
Ga gewoon bij boels/borent een werkplaatskraan huren, kost je 50€ en je bent klaar.
Zo'n ding :
Ga niet aanklooien zoals ik al 9 maanden doe
het ziet er niet goed uit, de kraan die zou komen, is donderdag onderweg naar Duitsland ..
Ik betwijfel of hij nog langs kan komen... WEER uitstel
Ik denk niet dat het echt invloed heeft op de werking ( de scheuren )Stinger_Ventura schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:42:
Iemand ervaring met het repareren van je pizza oven?
Ik heb een vergelijkbaar model als een paar foto’s hierboven (steen met witte ommanteling). Zat al bij het huis.
Heb hem altijd rustig warm gestookt (voor zover dat gaat met hout).
In de binnenkant zag ik altijd wel wat haar scheurtjes in het cement zitten.
Nou keek ik gisteren wat hoger en daar zijn een paar dikkere scheuren hoger in de oven.
Van de verkoper heb ik wel een soort van reparatie grijze pasta gekregen.
Iemand ervaring hoe hiermee om te gaan?
De kleine scheurtjes achterin:
[Afbeelding]
links bovenin wat grotere scheuren!
[Afbeelding]
Maar de pasta die erbij zit, is denk ik voor de buitenkant ( heb ik ook besteld, om de externe scheuren te maskeren.
Al na het eerste gebruik kwamen die tevoorschijn
( ik had het ook netjes en rustig volgens de instructie voorbereid )
Klein vuurtje eerst alleen een paar aanmaakhoutjes er in, en in de fik
dag twee dubbele vulling (stuk of 10, en de oven zo'n 3 uur aan het verwarmen gehad
paar dagen later weer een vuurtje met 10 / 20 aanmaakhoutjes, en een tweetal 'blokken' ( uit zo'n netje )
de vierde keer inderdaad opgestookt, vuur, en na een uur meer blokken, en zo opgebouwd tot een 3u verder, een stevige fik
De oven kwam rond de 400/500 graden hiermee, en toen het grootste vuurspektakel weg wa, en je nog een paar vlammen had de boel verschoven.
Tijdens die baksessie ging de buitenkant al open staan, en elke keer daarna ook
Je zou kunnen kijken of de scheuren echt 'los' maken, en evt vuurvast cement er insmeren
( als je er al bij kan komen op een handige manier, aangezien het deurtje niet zo heel groot is )
[ Voor 53% gewijzigd door FreshMaker op 08-04-2020 21:57 ]

Tomatensaus, parmezaan, bbq worstjes, geraspte kaas.

Tomatensaus, parmezaan, rode ui, courgette, geraspte kaas.

Creme fraiche/zure room, geraspte kaas, zalm, parmezaan.

Creme fraiche/zure room, parmezaan, geraspte kaas, spekjes, brie. Na het bakken nog honing en walnoten erbij. Heerlijk

Creme fraiche/lemoncurd, blauwe bessen, poedersuiker.
Allemaal op de ooni3 op gas.
Iemand hier ervaring met Amalfi-ovens? Zien er compact, snel opgestookt en redelijk weersbestendig uit, maar ik vraag me af hoe ze zich verhouden tot andere ovens in dezelfde prijsklasse - zeg maar € 2000 inc onderstel, zoiets.
Ik heb geen ervaring met Amalfi dus hoop dat iemand anders je daar tips over kan geven. Wel heb mijn oven online gekocht omdat er bij mij in de buurt geen verkopende partij is. Dit was bij pizzahoutoven.eu en ben zeer te spreken over de service, incl gratis plaatsing op locatie.eddiecoyle schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:02:
Ik zou graag een steenoven kopen, maar het aanbod is gigantisch, en de prijsverschillen zijn dat ook. Ik vind ook maar weinig ratings van de verschillende bedrijven, en ik weet niet waar -behalve hier - mensen over hun ervaringen bij het aankopen en laten plaatsen van buitenovens praten.
Iemand hier ervaring met Amalfi-ovens? Zien er compact, snel opgestookt en redelijk weersbestendig uit, maar ik vraag me af hoe ze zich verhouden tot andere ovens in dezelfde prijsklasse - zeg maar € 2000 inc onderstel, zoiets.
Zelf heb ik 1 van de goedkopere modellen daar gekocht, maar ze hebben ook erg mooi afgewerkte luxere uitvoeringen, inclusief onderstellen. Voor de koop gebeld en gemaild met eigenaar en werd er goed meegedacht of ze de oven wel in onze achtertuin kregen, was even spannend maar palletwagen paste precies!
Inmiddels dit jaar ook de oven weer voor het eerst aangestoken, eerste pizza aardig gelukt. Wel weer even oefenen om iedere pizza mooi rond te krijgen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door rvrrr op 13-04-2020 10:21 ]
Deeg: Ik heb het deeg uit de filmpjes van Simon Giaccotto uit de openingspost gemaakt. Ze waren heel goed gelukt. Het deeg is echt een aanrader.
Saus: Ik had een tomatensaus gemaakt met knoflook, sjalot, basilicum, tomaten en balsamico azijn. Dit een uurtje laten inkoken.
Topping: Pizza gemaakt met tomatensaus, geraspte kaas, mozzarella, paprika, olijven en ananas voor de kinderen. Ze waren heerlijk!
Ik had ivm ruimte een opklapbare pizzaschep gekocht. Dit ging vrij soepel aangezien het deeg niet plakt. Je moet de schep wel met beleid hanteren aangezien de klem tussen de steel en schep niet heel strak zit. Als je wat grof schut kan deze loskomen.
Voor mij zijn er nog wel wat verbeterpunten. De schaal om de deegbollen in te laten rijzen was wat klein. Hierdoor zat ik te klooien om de bollen erin te krijgen. Ook nog wat meer oefenen met het vormen van de pizza. Maar een heel geslaagde poging om pizza te maken.
:strip_exif()/f/image/Z6FtHjuBcAh72m7LFCj8wm9d.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/lahhCJh51xDnVJb6uJsoN5RC.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mooie eerste pizza van het seizoenrvrrr schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:19:
[...]
Ik heb geen ervaring met Amalfi dus hoop dat iemand anders je daar tips over kan geven. Wel heb mijn oven online gekocht omdat er bij mij in de buurt geen verkopende partij is. Dit was bij pizzahoutoven.eu en ben zeer te spreken over de service, incl gratis plaatsing op locatie.
Zelf heb ik 1 van de goedkopere modellen daar gekocht, maar ze hebben ook erg mooi afgewerkte luxere uitvoeringen, inclusief onderstellen. Voor de koop gebeld en gemaild met eigenaar en werd er goed meegedacht of ze de oven wel in onze achtertuin kregen, was even spannend maar palletwagen paste precies!
Inmiddels dit jaar ook de oven weer voor het eerst aangestoken, eerste pizza aardig gelukt. Wel weer even oefenen om iedere pizza mooi rond te krijgen ;-)
[Afbeelding]
Doe je geen bulkrijs? Dus alles in 1 bak laten rijzen in de koelkast en dan 2 uurtjes voordat je gaat bakken de bollen vormen en nog even op het aanrecht laten rijzen? Scheelt een hoop ruimte.[b]
Voor mij zijn er nog wel wat verbeterpunten. De schaal om de deegbollen in te laten rijzen was wat klein. Hierdoor zat ik te klooien om de bollen erin te krijgen. Ook nog wat meer oefenen met het vormen van de pizza. Maar een heel geslaagde poging om pizza te maken.
Klopt dat doet hij in het filmpje. Maar omwille de ruimte (en ik heb niet zoveel geschikte bakjes) doe ik net als @berndw een bulkrijs.jjust schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:21:
Dat is misschien ook een goed idee. Ik heb blindelings het filmpje in de openingskoers gevolgd. Hier werd het voor de rijs al verdeeld. Geen idee of daar een gedachte achter zit. Ik ga het ook wel eens in bulk proberen. Scheelt inderdaad een hoop ruimte.
Edit: Ik smeer de bol deeg ook helemaal in met een laagje olie om de bol niet uit de laten drogen tijdens de bulkrijs
[ Voor 10% gewijzigd door koesie op 14-04-2020 13:34 ]
Ik heb er in ieder geval eentje gehaald..stond nog flinke stapel.
Succes! :-)
[ Voor 18% gewijzigd door xon op 14-04-2020 22:18 ]
De hout gestookte variant is ook in de aanbieding Ooni Karu, voor 240 incl.xon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:17:
Wie al een tijdje twijfelt om zijn of haar pizzasteen in te ruilen voor een Ooni Koda....bij de Makro hebben ze hem staan voor 240 euro (inclusief btw). Ik heb hem nog niet goedkoper kunnen vinden online. Mocht je geen pastje hebben van de Makro dan is dat geen probleem aangezien ze hun deuren voor particulieren ook hebben opengegooid
Ik heb er in ieder geval eentje gehaald..stond nog flinke stapel.
Succes! :-)
Beide zijn ook incl een pizzaschep
Iemand nog goeie suggesties voor het fixen van een gasfles, gas slang en 30 mBar gasdruk regelaar?
Want de Ooni Koda wordt volgens mij zonder dit alles geleverd, toch?
(of is rijden naar de dichtsbijzijnde gasboer over het algemeen het makkelijkste?)
[ Voor 3% gewijzigd door demonic op 14-04-2020 23:22 ]
Ik heb mijn oven (en hout) ook van pizzahoutovens.eu Forna Trenda van RVS, ivm de afmetingen en hanteerbaarheid. Opstoken tot 400+ gaat vrij snel (20 minuten), maar je meet de luchttemperatuur en moet het genoeg tijd geven om de bodem door en door te verwarmen. Trek daar minimaal een uur voor uit. Blijft na het pizza bakken nog lang rond de 200-250 graden om bijvoorbeeld brood te bakken. En kan de website ook aanbevelen, snelle reactie op vragen, ze denken goed mee en snelle levering. Zijn ook gewoon vriendelijk, ze verkopen onderstellen, maar ik wilde er zelf 1 maken, kreeg uitgebreid tips en kon een onderstel van hun bekijken.eddiecoyle schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:52:
[...]
Mooie eerste pizza van het seizoenPizzaovens.eu had ik ook al gezien, ziet er interessant uit. Welk model heb je gekocht, welke grootte? Hoe lang moet je ongeveer opstoken voor hij op temperatuur is? Welke temperatuur bereik je doorgaans? En kan hij het hele jaar buiten blijven staan?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
handige naam in nederland ...
Donderdag maar eens lunchen met pizza, het deeg staat al in de ijskast. Ik ben bezig met broodbakken en heb daar een eigen desem voor gemaakt, volgende stap wordt kijken of ik een pizza met desem kan maken
[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2020 23:43 ]
Vorige week dit recept voor deeg gemaakt, en op de Kamado Joe gebakken.
Man, wat een top recept! Aanrader!
Ben nog opzoek naar een goede pizza saus recept. Iemand een linkje?
Ik houd het altijd simpel en prak wat tomaten uit een mutti blikje. Simpel maar het moet de topping niet overschreeuwen.
[ Voor 78% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2020 23:56 ]
Ik ben gewoon naar de dichtstbijzijnde gasboer gereden inderdaad destijds, die hebben al dat spul zo liggen.demonic schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:21:
[...]
De hout gestookte variant is ook in de aanbieding Ooni Karu, voor 240 incl.
Beide zijn ook incl een pizzaschep![]()
Iemand nog goeie suggesties voor het fixen van een gasfles, gas slang en 30 mBar gasdruk regelaar?
(of is rijden naar de dichtsbijzijnde gasboer over het algemeen het makkelijkste?)
Toch benieuwd hoe je bij de pizza schep komt?demonic schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:21:
[...]
De hout gestookte variant is ook in de aanbieding Ooni Karu, voor 240 incl.
Beide zijn ook incl een pizzaschep![]()
Staat in de folderxon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:05:
[...]
Toch benieuwd hoe je bij de pizza schep komt?. Hij zat er bij mij niet bij in ieder geval.
Zit er inderdaad niet bij. Je kan ook bij sommige klus- of tuincentra terecht, zoals Karwei. In ieder geval bij de Karwei bij mij in de buurt. Dus bel eerst evendemonic schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:21:
[...]
Ook nog even wat tips van mij:apNia schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:35:
[...]
Zit er inderdaad niet bij. Je kan ook bij sommige klus- of tuincentra terecht, zoals Karwei. In ieder geval bij de Karwei bij mij in de buurt. Dus bel eerst even
Als gasfles kan je het beste die van Benegas nemen. Super licht en veilig aan te sluiten (https://benegas.com/benegas-light/). Je moet wel eenmalig 50 euro (?) statiegeld betalen maar krijg je later gewoon terug natuurlijk. Wel goed het bonnetje en registratiebewijs bewaren!
Als Gas regulator kan je kiezen voor een regulator/slang combinatie met aan de ene kant een zogenaamde 1/2 connector en aan de andere kant een 1/4 linksdraaiende schroefconnector. Die schroef je zo op de Ooni. Als je het iets goedkoper wilt (die vind je bij de action en gamma's etc) kan je ook een budgetkabel nemen met aan de ene kant weer die 1/2 connector voor op je gasfles en aan de andere kant een stuk kale orange slang die je met een slangenklemmetje over connector (soort weerhaak ding) schuift. Werkt ook prima.
Ik weet dit overigens vanwege mijn Q1000 weber BBQ :-). Ik heb nu toevallig een koppelstuk/regulator besteld zodat ik EN de Weber EN de Ooni kan aansluiten op dezelfde gasfles. Heb hier wel een 3m gaskabel bij besteld zodat je niet hele tijd de gasfles hoeft te verplaatsen.
Ik heb overigens de Ooni op een op maat gemaakte kar van cortenstaal staan. Die is aan de achterkant open en daar staat de aangesloten fles in met daarachter de reservefles.
Wat betreft aansluiting heb ik een standaard koppeling aan de fles (aandraaien met een sleutel). En aan de Ooni gasbrander heb ik gewoon de oranje slang over het meegeleverde aansluitstuk geschoven met een slangklem.
[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 15-04-2020 21:42 ]
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.