Mooi @Garfield ! Wel beetje bleekjes aan de bovenkant. Is het niet handiger de deksel erop te laten, of verlies je al te veel warmte als die er even af is?
Ik vind het voor in een BBQ zonder verdere mods nog niet eens tegenvallen....apNia schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:03:
Mooi @Garfield ! Wel beetje bleekjes aan de bovenkant. Is het niet handiger de deksel erop te laten, of verlies je al te veel warmte als die er even af is?
Ik heb zo ook een tijdje pizza gebakken op de BGE voordat ik de Ooni Pro had. Maar het probleem blijft daarmee altijd dat zodra je de deksel opent om de pizza erop te leggen je grotendeels je bovenwarmte kwijt bent. Resultaat is dan dat de bodem al (meer dan) klaar is terwijl de bovenkant inderdaad nog wat bleekjes is.
Herkenbaar. Nu zag ik pas geleden dat er tegenwoordig een braadspit te koop is voor de BGE. Die zit dan in een meegeleverde, taps toelopende ring waardoor de deksel eigenlijk een klein stukje open staat maar door die ring er toch een geheel gevormd wordt. Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:ik222 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:40:
[...]
Ik vind het voor in een BBQ zonder verdere mods nog niet eens tegenvallen....
Ik heb zo ook een tijdje pizza gebakken op de BGE voordat ik de Ooni Pro had. Maar het probleem blijft daarmee altijd dat zodra je de deksel opent om de pizza erop te leggen je grotendeels je bovenwarmte kwijt bent. Resultaat is dan dat de bodem al (meer dan) klaar is terwijl de bovenkant inderdaad nog wat bleekjes is.

Zou je zoiets niet kunnen maken met een opening aan de voorkant zodat je een pizzaoven creeert waarbij de deksel op het groene ei kan blijven zitten? Volgens mij heb je al wel zoiets voor een Weber, maar daar heb je natuurlijk een losse deksel.
Die hitte is toch meestal binnen een paar seconden weer terug als je de ketel weer sluit? Als ik de thermometer mag geloven is het verlies minimaal.ik222 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:40:
[...]
Ik vind het voor in een BBQ zonder verdere mods nog niet eens tegenvallen....
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@coelho Die pizza inzet bestaat inderdaad voor de weber (sterker ik heb er eentje - ongebruikt net zoals mijn weber). Een beetje RVS boer kan dat gewoon voor je maken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Niet volledig, in mijn ervaring is gebrek aan bovenwarmte het grootste probleem van bakken op een barbecue. Je krijgt nooit een echt mooi gebakken bovenkant zonder dat de bodem zwart is.Gonadan schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:26:
[...]
Die hitte is toch meestal binnen een paar seconden weer terug als je de ketel weer sluit? Als ik de thermometer mag geloven is het verlies minimaal.
Je bedoelt wanneer je geen extra trucjes uit haalt zoals je steen afschermen van directe hitte en dergelijken?ik222 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:10:
Niet volledig, in mijn ervaring is gebrek aan bovenwarmte het grootste probleem van bakken op een barbecue. Je krijgt nooit een echt mooi gebakken bovenkant zonder dat de bodem zwart is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wel interessant dit. Ik wil binnenkort iemand die op een BGE pizza's wilt leren bakken helpen. Maar zou dan in feite zorgen dat je hem niet helemaal opentrekt genoeg helpen? Dat je hem er echt tussendoor schuift zeg maar. Dan heb je helemaal geen tools nodig en blijft de warmte grotendeels binnen.
What about een oventje maken op het rooster ?
pizzasteen 4 bakstenen aan de zijkanten, met daarop nog een pizzasteen ?
[]________________[]
Ik heb afgelopen weekend deeg gemaakt met 60% water ipv 54% water (ik gebruikte het recept van de pizzabijbel uit de OP). Het resultaat was deeg wat - na 2 dagen rusten in de koelkast en 4u rijzen erbuiten - erg plakkerig was en niet fijn om mee te stretchen. De volgende keer ga ik dus maar weer terug naar 54%, maar dat is vergeleken met andere recepten een vrij droog deeg. Waarom zou het in mijn geval zo plakkerig zijn geweest?
Same here. Ik gebruik ook altijd rond de 54%. Meer als dat, en het plakt als de ziekte..Dr_Frickin_Evil schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:41:
Ik heb afgelopen weekend deeg gemaakt met 60% water ipv 54% water (ik gebruikte het recept van de pizzabijbel uit de OP). Het resultaat was deeg wat - na 2 dagen rusten in de koelkast en 4u rijzen erbuiten - erg plakkerig was en niet fijn om mee te stretchen. De volgende keer ga ik dus maar weer terug naar 54%, maar dat is vergeleken met andere recepten een vrij droog deeg. Waarom zou het in mijn geval zo plakkerig zijn geweest?

Het ideale vocht percentage is heel erg afhankelijk van je bloem, de ene soort bloem kan veel meer vocht opnemen dan de andere soort.Dr_Frickin_Evil schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:41:
Helemaal eens met wat @ik222 zegt. Ik vind het pas onwerkbaar zo rond de 70%, maar zelfs daar zijn technieken voor. Meer vocht in je deeg heeft ook z'n voordelen, en soms is het beter om te leren gaan met plakkerig deeg ipv concessies te maken in de uiteindelijke kwaliteit van je deeg. De juiste hoeveelheid bloem gebruiken als je je deeg vormt is daarin essentieel.
"Consessies maken in de uiteindelijke kwaliteit van het deeg" ?apNia schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:50:
Helemaal eens met wat @ik222 zegt. Ik vind het pas onwerkbaar zo rond de 70%, maar zelfs daar zijn technieken voor. Meer vocht in je deeg heeft ook z'n voordelen, en soms is het beter om te leren gaan met plakkerig deeg ipv concessies te maken in de uiteindelijke kwaliteit van je deeg. De juiste hoeveelheid bloem gebruiken als je je deeg vormt is daarin essentieel.
die moet je toch echt uitleggen.
Je kunt er wel bloem bij blijven kieperen tot het makkelijker te verwerken is maar daar wordt het deeg niet per definitie beter van. In die zin kan het lonen om te leren hoe je met deeg kunt werken wat iets minder makkelijk te verwerken is, zoals nogal plakkerig deeg.
Meer moeite maar wel beter deeg, totdat je er aan went en dan is het niet meer meer moeite.
Meer moeite maar wel beter deeg, totdat je er aan went en dan is het niet meer meer moeite.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is natuurlijk geheel afhankelijk van smaak, maar als je een lagere vochtigheid hebt in het deeg heb je minder gasvorming, dus ook minder fluffy deeg. En in een thuisoven zit de pizza er langer in, dus werkt over het algemeen een wat hogere vochtigheidsgraad beter tegen het uitdrogen van je deeg.demonic schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:25:
[...]
"Consessies maken in de uiteindelijke kwaliteit van het deeg" ?
die moet je toch echt uitleggen.
@Gonadan & @apNia
Thanks voor de uitleg. Maar dat deeg is zoals het ook in de pizzabijbel wordt geschreven.
En het verwerken van plakkerig deeg houdt toch gewoon in dat je meer meel gebruikt tijdens het 'verwerken'?
Overigens uitdroging in thuisoven kan ik begrijpen, maar veel mensen hier gebruiken op zijn minst een steen. (ik zelf een FerrariG3)
Maar zal is kijken of ik dit weekend iets mee kan experimenteren. Ik gebruik overigens 'La Tua Farina Bloem' van de AH. Dat zal misschein ook invloed hebben.
Thanks voor de uitleg. Maar dat deeg is zoals het ook in de pizzabijbel wordt geschreven.
En het verwerken van plakkerig deeg houdt toch gewoon in dat je meer meel gebruikt tijdens het 'verwerken'?
Overigens uitdroging in thuisoven kan ik begrijpen, maar veel mensen hier gebruiken op zijn minst een steen. (ik zelf een FerrariG3)
Maar zal is kijken of ik dit weekend iets mee kan experimenteren. Ik gebruik overigens 'La Tua Farina Bloem' van de AH. Dat zal misschein ook invloed hebben.
@demonic De pizzabijbel maakt niet echt een mooi onderscheid tussen de verschillende ovens waarin je kookt volgens mij. In m'n Koda is 55% prima te doen (ik zit geloof ik iets hoger), terwijl dat voor m'n thuisoven toch op 60+% moet zitten. Laatst heb ik wat left over dough in de oven gegooid en ik wou huilen. (ik laat even in het midden of ik ook echt gehuild hebt)
Het woord bloem is gevallen. Wat voor bloem gebruiken jullie? Ik heb al verschillende merken geprobeerd, was opzich allemaal OK. Ik ga morgen eens bloem bij de molen halen, dit heeft wel niet de fijnste maling, maar ik ga het toch proberen. Het is in ieder geval verser.
Ik gebruikte eerst altijd die 5kg zakken pizzabloem van de Sligro. De laatste tijd gebruik ik echter pizzabloem van de molen en dat bevalt me nog beter. De bloem van de molen kan duidelijk meer water opnemen, zit nu op 60% water en dan is het deeg niet overdreven plakkerig.
La cinque stagioni. tipo 00.Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:47:
Het woord bloem is gevallen. Wat voor bloem gebruiken jullie? Ik heb al verschillende merken geprobeerd, was opzich allemaal OK. Ik ga morgen eens bloem bij de molen halen, dit heeft wel niet de fijnste maling, maar ik ga het toch proberen. Het is in ieder geval verser.
https://shop.italieplein....5-stagioni-bloem-type-00/
Deze dus.
Ik ben zo'n nerd die daarvoor 15km naar de Hanos fietst om dan 12 kilo's op te pikken, want dat is goedkoper.
offtopic:
En dan alsnog een zwik kaasjes/vlees/wild/oesters mee te nemen, zodat de niet-zo-goedkope-hanos een ronduit duur geintje wordt
En dan alsnog een zwik kaasjes/vlees/wild/oesters mee te nemen, zodat de niet-zo-goedkope-hanos een ronduit duur geintje wordt

Heb van alles gehad en geprobeerd, ook recentelijk. Ik blijf bij dat bloem zweren.
Sowieso wil ik italiaans bloem, net als italiaanse tomaten, dan is het toch nog voor 2/3 een italiaanse pizza (ik ben geen italiaan en ga er ook niet wonen).
Ondanks de slechte beoordelingen op Kieskeurig heb ik de pizza oven van de Blokker in de aanbieding aangeschaft. Eerste keer kwam hij aan met een gebroken pizzasteen, dus deze week heb ik hem eindelijk kunnen testen na een omruiling. De oven is eigenlijk een kopie van de WPPO oven.
Ik heb verschillende methodes gebruikt om de oven op te stoken. De eerste keer heb ik wat houtskool onderin de vuurbak gelegd en deze afgevuld met pellets. De tweede keer heb ik alleen pellets gebruikt. Met alleen pellets verbruikt de oven significant meer pellets, met kolen onderin hoefde ik minder vaak bij te vullen. Ook kwam de oven met kolen beter op temperatuur. Qua eindtemperatuur zat er geen verschil tussen beide methodes. Met de ingebouwde thermometer in de klep kon ik de oven redelijk constant tussen de 350-400 graden houden. De steen was dan aan de achterkant net boven de 400 graden, aan de voorkant tegen de 300 aan. Pizza's zijn in zo'n 3 minuten klaar.
Hieronder de resultaten van de baksessies:

Eerste poging (eerder deze week)

Tweede poging, eerste pizza

Tweede poging, tweede pizza
Ik gebruikte altijd al een pizzasteen in de heteluchtoven, maar kreeg nooit de rand echt goed bruin en knapperig. Nu met deze houtoven is dat goed gelukt, de korst is ook veel luchtiger.
Ik heb verschillende methodes gebruikt om de oven op te stoken. De eerste keer heb ik wat houtskool onderin de vuurbak gelegd en deze afgevuld met pellets. De tweede keer heb ik alleen pellets gebruikt. Met alleen pellets verbruikt de oven significant meer pellets, met kolen onderin hoefde ik minder vaak bij te vullen. Ook kwam de oven met kolen beter op temperatuur. Qua eindtemperatuur zat er geen verschil tussen beide methodes. Met de ingebouwde thermometer in de klep kon ik de oven redelijk constant tussen de 350-400 graden houden. De steen was dan aan de achterkant net boven de 400 graden, aan de voorkant tegen de 300 aan. Pizza's zijn in zo'n 3 minuten klaar.

Ik gebruikte altijd al een pizzasteen in de heteluchtoven, maar kreeg nooit de rand echt goed bruin en knapperig. Nu met deze houtoven is dat goed gelukt, de korst is ook veel luchtiger.
Dezelfde oven gekocht (toen die paar weken geleden in de aanbieding was).j1p schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:14:
Ondanks de slechte beoordelingen op Kieskeurig heb ik de pizza oven van de Blokker aangeschaft. Eerste keer kwam hij aan met een gebroken pizzasteen, dus deze week heb ik hem eindelijk kunnen testen na een omruiling.
Hier ook met een kapotte steen geleverd, gelukkig bij de blokker om de hoek mogen wisselen, geen gezeik. (top !)
Heb hem vorige week even aangehad, maar ging inderdaad redelijk hard met de pellets. Helaas uiteindelijk niet verder kunnen testen. Hopelijk volgende week.
Maar jou verhaal en je foto's geven me toch een beetje een goed gevoel dat dit niet 100% een miskoop was
Grappig, maatje van mij heeft hem ook gekocht... en idd ook een gebroken steen. Ik zou op de slechte reviews afknappen.
Pizzasteen?
Pizzasteel!

(inmiddels is 'ie bijna zwart/donkerbruin geworden, na bijna een jaar in gebruik)
Knappe jongen die zo'n massief ijzeren plaat gebroken krijgt in de oven...
ehtweak in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
Pizzasteel!

(inmiddels is 'ie bijna zwart/donkerbruin geworden, na bijna een jaar in gebruik)
Knappe jongen die zo'n massief ijzeren plaat gebroken krijgt in de oven...
[ Voor 37% gewijzigd door ehtweak op 16-09-2019 11:16 ]
Pizzasteen ja, die wordt meegeleverd met de oven...ehtweak schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:11:
Pizzasteen?
Pizzasteel!![]()
[Afbeelding]
Knappe jongen die zo'n massief ijzeren plaat gebroken krijgt in de oven...![]()

Dat zie ik ja.demonic schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:16:
Pizzasteen ja, die wordt meegeleverd met de oven...
tip voor de leverancier: stalen i.p.v. stenen stoeptegel meeleveren; breekt niet...
Op een oven van 50 euro weet ik niet of je er een brok staal in kan gooien. (geen idee wat een steen kost..)ehtweak schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:18:
[...]
Dat zie ik ja.![]()
tip voor de leverancier: stalen i.p.v. stenen stoeptegel meeleveren; breekt niet...
Ik den kdat ze beter 2 euro meer hadden kunnen uitgeven aan het verpakken. Aangezien deze imo niet goed genoeg was.
Ik heb inmiddels deeg gemaakt met bloem van de molen en het resultaat valt me zeker niet tegen. Ik had (weer) 60% water gebruikt maar het stretchen ging dit keer eigenlijk wel erg makkelijk, ondanks dat het deeg wel wat plakkerig voelde. De pizza was wel wat droog (6 min @ 300 graden in de oven), dus misschien is dat een reden om wat meer water toe te voegen de volgende keer.
LOL ik heb de Pizza Steel ook maar die is grofweg 3x zo duur als een steen hoor. Dan kunnen ze de prijs echt niet zo laag laten. Bovendien is een steel niet handig in een oven die warmer wordt dan je 250 gradfen oven thuis. Ik weet het fijne er niet meer van, maar het heeft iets te maken met hoe warm hij kan worden/hitte kan verplaatsen naar de pizza, en icm een hetere oven de onderkant sneller gaart dan de bovenkant, waardoor hij snel aan de onderkant kan verbranden.
[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 16-09-2019 17:11 ]
j1p schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt dus prima pizza's maken met een steen op een bbq. Dat lukt me ondertussen prima, maar het wordt weer winter. Heeft iemand wel eens datzelfde geprobeerd op een gas bbq? Dat zou immers binnen (garage) kunnen als je goed ventileert en dat lijkt me wel iets.
In theorie kan het. Heeft iemand ook praktijkervaring hiermee?
In theorie kan het. Heeft iemand ook praktijkervaring hiermee?
heb afgelopen weekend de g3ferrari napoletana binnengekregen (bij amazon met korting iets uiteindelijk 104,- voor betaald, incl verzending). Bovenste steen er uiteraard uitgehaald voor het bereiden van de pizza's.
Plan was om paar basis pizza's te maken, margarita, nog een funghi en een crudo.
Bloem (00) gehaald bij de AH, hetzelfde voor de saus (uit blik). Kaas was goede mozzarella en geraspte pizzakaas. Verdere ingredienten van de groentenboer en slager.
Deeg uiteindelijk met de hand gekneept, aangezien de mixer het niet aankon.
De verwachtingen waren niet al te hoog, maar wat waren ze lekker. Zoveel lekkerder dan uit de over (met pizzasteen, 250graden). Wel lukte het mij niet om de bodems goed dun te krijgen zonder gaten/scheuren in het midden te krijgen. Bij de laatste pizza's de deegroller er maar bij gepakt, werkte ook prima.
Gaan we zeker veel vaker doen. Ook fijn dat de pizza's in een paar minuten klaar zijn, itt de over die er toch >10 min over doet.
wat mij betreft is dat apparaat dus ook een aanrader. Ik deed wel eens een pizza op de bqq, maar ik vond het met dit apparaat toch wel veel makkelijker (gelijke verspreiding van de warmte, zowel direct onder- als bovenwarmte etc,)
Plan was om paar basis pizza's te maken, margarita, nog een funghi en een crudo.
Bloem (00) gehaald bij de AH, hetzelfde voor de saus (uit blik). Kaas was goede mozzarella en geraspte pizzakaas. Verdere ingredienten van de groentenboer en slager.
De verwachtingen waren niet al te hoog, maar wat waren ze lekker. Zoveel lekkerder dan uit de over (met pizzasteen, 250graden). Wel lukte het mij niet om de bodems goed dun te krijgen zonder gaten/scheuren in het midden te krijgen. Bij de laatste pizza's de deegroller er maar bij gepakt, werkte ook prima.
Gaan we zeker veel vaker doen. Ook fijn dat de pizza's in een paar minuten klaar zijn, itt de over die er toch >10 min over doet.
wat mij betreft is dat apparaat dus ook een aanrader. Ik deed wel eens een pizza op de bqq, maar ik vond het met dit apparaat toch wel veel makkelijker (gelijke verspreiding van de warmte, zowel direct onder- als bovenwarmte etc,)
Welkom bij de Ferrari club. Ik heb 'm ook een paar jaar en het is misschien wel mijn beste koop ooit. Vinden ook mijn kinderen. Steevast ritueel om samen met de kids op vrijdagmiddag een pizzatje te eten. Gewoon omdat het zo makkelijk gaat met dat rode juweeltje.koendio schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:15:
heb afgelopen weekend de g3ferrari napoletana binnengekregen (bij amazon met korting iets uiteindelijk 104,- voor betaald, incl verzending). Bovenste steen er uiteraard uitgehaald voor het bereiden van de pizza's.
Als je de bovenste steen eruit hebt gehaald, waarom dan niet gekozen voor de G3Ferrari Delizia?koendio schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:15:
omdat ik ooit nog wel van plan ben er meer mee te doen... Je kunt schijnbaar met deze versie nog veel meer doen dan alleen pizza's bakken (tosties, pannini's, foccacia e.d.). Daarnaast zaten bij deze versie ook alu pizza-oplegplankjes ipv hout. Ik las wel aantal keer dat die houten snel niet meer goed werken oid.demonic schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:43:
[...]
Als je de bovenste steen eruit hebt gehaald, waarom dan niet gekozen voor de G3Ferrari Delizia?
Voor die 10 euro meer vond ik deze versie wel waard. Zonder bovenste steen (die klik je met beugeltjes er soort van in, steen is ook bedoelt om makkelijk steen te kunnen verwijderen) is ie volgens mij identiek aan de delizia.
ik wil ook graag een Ferrari G3 kopen maar als ik van die kant en klare vers bodems koop van de Jumbo heft dit dan ook zin of kan ik net zo goed in de oven bakken?
Ik wil wel een keer zelf met deeg aan de slag gaan maar in eerste instantie wil ik gewoon lekkere pizza's maken met verse bodems.
deze bijvoorbeeld: https://www.jumbo.com/jum...odems-2-x-265g/179261STK/
Ik wil wel een keer zelf met deeg aan de slag gaan maar in eerste instantie wil ik gewoon lekkere pizza's maken met verse bodems.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ook die bodems worden beter dan in een gewone oven!Nutterd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:49:
ik wil ook graag een Ferrari G3 kopen maar als ik van die kant en klare vers bodems koop van de Jumbo heft dit dan ook zin of kan ik net zo goed in de oven bakken?
Weer een paar pizza’s gemaakt in m’n keukenoventje:

Ben wel benieuwd in hoeverre een pizzasteel m’n bodem zal verbeteren in verhouding tot de pizzasteen die ik nu gebruik. En of staal wellicht juist te heet zal worden. Mijn huidige oven gaat tot 300 graden, en dan is de pizza in 6 minuten klaar.

Ben wel benieuwd in hoeverre een pizzasteel m’n bodem zal verbeteren in verhouding tot de pizzasteen die ik nu gebruik. En of staal wellicht juist te heet zal worden. Mijn huidige oven gaat tot 300 graden, en dan is de pizza in 6 minuten klaar.
Gaat prima in de Ferrari. Maar waarom niet zelf maken? Dat geeft veel meer voldoening!Nutterd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:49:
En eet je ook minder onzin
. Zelf doen is echt niet veel meer werk.
Grappig. Ik heb nu een half jaartje een G3 en zit er juist aan te denken om boven een extra steen te plaatsen. Wel tussen het verwarmingselement en de deksel, zodat er meer warmte gebufferd wordt en je deze niet allemaal kwijt bent bij het openen.koendio schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:15:
......
Ik merk namelijk dat de onderkant veel sneller gaart dan de bovenkant. Ik wil dat eerst proberen voordat ik een extra element erbij zet aan de bovenkant.
Als je meer wilt weten over het modden van een G3... hier een interessante link. Je bent tweaker of niet.

Staat het warmte element niet gewoon uit als je je pizza er in doet?Phony schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:47:
[...]
Grappig. Ik heb nu een half jaartje een G3 en zit er juist aan te denken om boven een extra steen te plaatsen. Wel tussen het verwarmingselement en de deksel, zodat er meer warmte gebufferd wordt en je deze niet allemaal kwijt bent bij het openen.
Ik merk namelijk dat de onderkant veel sneller gaart dan de bovenkant. Ik wil dat eerst proberen voordat ik een extra element erbij zet aan de bovenkant.
Als je meer wilt weten over het modden van een G3... hier een interessante link. Je bent tweaker of niet.
Dat gebeurt mij wel is, en dan wordt je pizza (bovenkant) niet gaar

Haha, dat is wel eens gebeurd ja. Om dat dus te voorkomen heb ik de thermostaat wat aangepast zodat deze niet zomaar meer uit gaat. Ipv bij de 1, gaat hij nu net na de 0 al aan en wordt in het geheel dus heter. Dmv pyrolyse wordt mn steen nu telkens brandschoon. Nadeel is dus dat de onderkant ook harder gaat en de boel wat uit balans is. Opwarmen met een open klep verhelpt dat wel grotendeels.
Ik heb vandaag nog eens pizzas gemaakt met hetzelfde deeg als gisteren (had nog over) en het viel me nu op dat het deeg niet heel goed ontwikkelde tijdens het bakken. De smaak was goed, hij was ook krokant, maar het werd niet erg luchtig. Waar kan dat aan liggen?
Gist dood en co2 uit het deeg. Hoe heb je het bewaard? Bulk? Opgepunt?
En wat heb je na de bewaarfase met het deeg gedaan?
Het klinkt misschien heel cru maar aangezien ik alleen leef en een kleine pizza wilde maken, ben ik de airfryer gaan gebruiken. Eerste resultaat met een standaard kant en klare pizza bodem van AH met saus gaf een goed resultaat.
De ruimte is beperkt maar het effect was prima. Je moet wel iets van bakpapier gebruiken maar ik ga de volgende keer mijn eigen deeg kneden zoals ik altijd al deed maar dan in kleinere porties.
Ik was begonnen met aluminium folie eronder en dat was echt minder want dat scheurt. De randen van de pizza waren heerlijk maar in het midden was het slap. Dat is volgens mij goed te verhelpen om eerst de bodem goed te garen en daarna kort ingrediënten te garen. Maar binnen tien minuten incl opwarmen staat de pizza op tafel. Dat gaat heel snel en prima op de bakplaat in de airfryer.
De ruimte is beperkt maar het effect was prima. Je moet wel iets van bakpapier gebruiken maar ik ga de volgende keer mijn eigen deeg kneden zoals ik altijd al deed maar dan in kleinere porties.
Ik was begonnen met aluminium folie eronder en dat was echt minder want dat scheurt. De randen van de pizza waren heerlijk maar in het midden was het slap. Dat is volgens mij goed te verhelpen om eerst de bodem goed te garen en daarna kort ingrediënten te garen. Maar binnen tien minuten incl opwarmen staat de pizza op tafel. Dat gaat heel snel en prima op de bakplaat in de airfryer.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
dat is uiteindelijk wel de bedoeling, maar ik denk dat dat toch wel wat oefening vergt en ivm tijdsgebrek de komende tijd wil ik beginnen met standaard bodems en alvast het apparaat leren kennen of eventueel van die kant en klaar bollen bij de Hanos of Sligro kopen (las ik in dit topic iets over ;-) )Boudewijn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:26:
En eet je ook minder onzin. Zelf doen is echt niet veel meer werk.
en uiteindelijk zelf deeg en saus maken.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Mijn process is als volgt:Boudewijn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:47:
Gist dood en co2 uit het deeg. Hoe heb je het bewaard? Bulk? Opgepunt?
5-10 minuten kneden
half uur bulk laten rusten afgedekt op Tafel
oppunten en in de koelkast
wachttijd 24-48u
4u voor het gebruik uit de koelkast.
Het enige verschil met de vorige keren (waar ik wat dat betreft mooier deeg had) was de bloem. Dit keer was het van de molen, de keer daarvoor van Soezy (dat wordt hier vaker genoemd).
Sinds een paar dagen heb ik een Ooni 3 waar ik nu mee aan het oefenen ben. Echter, waar ik nogal eens tegenaan loop, is dat de onderzijde van de pizza snel zwart wordt. Gevolg is dat de bovenzijde van de pizza niet helemaal gaar is en de onderzijde al bijna zwartgeblakerd is. De pizzasteen is vzv ik dat kan zien gewoon schoon/wit. Ik leg de pizza voorin, draai na 15 -20 seconden de pizza 180 graden en herhaal dat nog een keer, of twee. De baktijd van 60-90 seconden haal ik niet, want als ik dat doe is de pizza echt volkomen zwart a.d. onderzijde en proeft hij vreemd...
Wellicht komt het doordat ik de houten spatel (heet dat zo?) ook van (een klein beetje) bloem voorzie tegen het plakken bij het erin schuiven? Dat de bloem a.d. onderzijde verbrand o.i.d.?
Ik gebruik het pizzadeegrecept dat ik als eerste met google vond (van pizzapassie). Als iemand nog een goed recept heeft voor pizzadeeg, zonder al te ingewikkelde ingrediënten, levend zuurdesem en rijstijden van twee dagen, houd ik mij ook aanbevolen. Graag wat tips :-). Ik heb de startpost doorgenomen, wat zoektermen "verbrand" "onderzijde" ingevuld, maar kom nog niet tegen waar ik tegenaanloop.
Wellicht komt het doordat ik de houten spatel (heet dat zo?) ook van (een klein beetje) bloem voorzie tegen het plakken bij het erin schuiven? Dat de bloem a.d. onderzijde verbrand o.i.d.?
Ik gebruik het pizzadeegrecept dat ik als eerste met google vond (van pizzapassie). Als iemand nog een goed recept heeft voor pizzadeeg, zonder al te ingewikkelde ingrediënten, levend zuurdesem en rijstijden van twee dagen, houd ik mij ook aanbevolen. Graag wat tips :-). Ik heb de startpost doorgenomen, wat zoektermen "verbrand" "onderzijde" ingevuld, maar kom nog niet tegen waar ik tegenaanloop.
Ja het kan zo zijn dat je bloem verbandt. Doe er eens minder bloem onder, of eventueel wat maismeel. Dat is grover en valt er makkelijker onderuit.
Waar brandt je uuni op? Gas of pellets?
Ik ga zo hier met gas aan de slag bij een feestje.
Foto's volgen inshallah.
@OcNewB dus
Foto's volgen inshallah.
@OcNewB dus
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 21-09-2019 16:54 ]
Gewoon iets minder heet stoken voor de pizza erin gaat. Ook tussendoor het gas kleiner zetten. Dan als de pizza erin gaat zet je hem weer hoog. Zo doe ik het altijd.OcNewB schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:53:
Sinds een paar dagen heb ik een Ooni 3 waar ik nu mee aan het oefenen ben. Echter, waar ik nogal eens tegenaan loop, is dat de onderzijde van de pizza snel zwart wordt. Gevolg is dat de bovenzijde van de pizza niet helemaal gaar is en de onderzijde al bijna zwartgeblakerd is. De pizzasteen is vzv ik dat kan zien gewoon schoon/wit. Ik leg de pizza voorin, draai na 15 -20 seconden de pizza 180 graden en herhaal dat nog een keer, of twee. De baktijd van 60-90 seconden haal ik niet, want als ik dat doe is de pizza echt volkomen zwart a.d. onderzijde en proeft hij vreemd...
Brand op pellets en (nog) niet op gas.Boudewijn schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:57:
Ja het kan zo zijn dat je bloem verbandt. Doe er eens minder bloem onder, of eventueel wat maismeel. Dat is grover en valt er makkelijker onderuit.
Foto's volgen inshallah.
@OcNewB dus
[ Voor 6% gewijzigd door OcNewB op 21-09-2019 19:19 ]
Onze vrienden van de Aldi hebben een oven in de aanbieding, misschien is het wat.
Maar dat is toch een grill en geen oven? Geeft stralingswarmte niet een heel ander effect dan een volledig voorverwarmde oven die gevuld is met hete lucht?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien vloek ik een beetje in de kerk maar ik wil morgen weer met mijn GMC pizza oven wat pizza's maken. Nu ben ik misschien een beetje lui en ik maak het deeg in de broodbakmachine. Ik heb 00 La Tua Farina bloem wat ik gebruik en ik houd de hoeveelheden gist/suiker/olie/zout/water aan zoals op de verpakking staat.
Ik doe alle ingredienten in de broodbakmachine en zet hem op kneden. De machine is dan na 1,5 uur klaar. Moet ik als de machine klaar is het deeg laten rijzen of is het nu al klaar om gebruikt te worden ? Ook twijfel ik een beetje aan de hoeveelheden die op de verpakking staan..
Ik doe alle ingredienten in de broodbakmachine en zet hem op kneden. De machine is dan na 1,5 uur klaar. Moet ik als de machine klaar is het deeg laten rijzen of is het nu al klaar om gebruikt te worden ? Ook twijfel ik een beetje aan de hoeveelheden die op de verpakking staan..
heb nu sinds een tijdje een g3 ferrari waar erg lekkere pizza's vanaf komen. Nu is er alleen 1 probleem, en dat is dat het apparaat behoorlijk rookt als hij een pizza aan het bakken is. Afgelopen weekend zelfs de pizza's buiten gebakken. lijkt mij niet normaal. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik maak de pizzabodems zelf (die italiaanse 00-meel van de AH), waarbij ik verder qua toppings e.d. niets bijzonders doe. wel strooi ik behoorlijk wat tarwebloem op het aanrecht tijdens het vormen van de bodem (tegen het plakken). idem op de schep voordat ie in de ferrari gaat.
iemand een idee?
Ik maak de pizzabodems zelf (die italiaanse 00-meel van de AH), waarbij ik verder qua toppings e.d. niets bijzonders doe. wel strooi ik behoorlijk wat tarwebloem op het aanrecht tijdens het vormen van de bodem (tegen het plakken). idem op de schep voordat ie in de ferrari gaat.
iemand een idee?
Als je heel veel meel/bloem onder de bodem gooit gaat die inderdaad roken.koendio schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:07:
heb nu sinds een tijdje een g3 ferrari waar erg lekkere pizza's vanaf komen. Nu is er alleen 1 probleem, en dat is dat het apparaat behoorlijk rookt als hij een pizza aan het bakken is. Afgelopen weekend zelfs de pizza's buiten gebakken. lijkt mij niet normaal. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
iemand een idee?
Ik gebruik vrij weinig bloem op de bodem (voor tijdens het stretchen), en op de schep heel klein beetje maismeel.
en dan valt het reuze mee.
Zo ben ik met de G3 ook buiten begonnenkoendio schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:07:
iemand een idee?
Veeeel minder bloem op je schep helpt enorm. In plaats van erover strooien wrijf ik het nu een beetje in en veeg direct het teveel eraf. Sindsdien rookt t niet meer. Wel zorgen dat de pizza niet te lang stil blijft liggen op de schep. Dus snel werken of de schep af en toe bewegen zodat ze bodem niet vastpakt.
Dit geeft bij mij nu ook veel minder rommel dan griesmeel.
Ik ga donderdag voor wat vrinden pizza maken en daar zit iemand tussen die geen gluten wil.
Soit, dan maar een glutenvrije bodem, maar die ga ik niet extra maken.
Nu wilde ik deze pakken:
https://www.jumbo.com/mag...l-2-stuks-360g/238954STK/
Ga ik met het bakken veel verschil merken tussen zo'n product en een gewone deegpizza? Uiteraard gebeurt het bakken in de Uuni.
Nu wilde ik deze pakken:
Ga ik met het bakken veel verschil merken tussen zo'n product en een gewone deegpizza? Uiteraard gebeurt het bakken in de Uuni.
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 11-11-2019 20:40 ]
Weet je zeker dat dit glutenvrij is? Ik zie maar 37% bloemkool, de rest is tarwebloem (=gluten)Boudewijn schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:40:
Ik ga donderdag voor wat vrinden pizza maken en daar zit iemand tussen die geen gluten wil.
Nu wilde ik deze pakken:
Heel goed punt, ik heb even iets te snel gekeken
. Goed, dan even op zoek naar een alternatief.

Zoiets: https://www.ah.nl/product...wi199692/schar-pizzabodem ?Boudewijn schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:38:
Heel goed punt, ik heb even iets te snel gekeken. Goed, dan even op zoek naar een alternatief.
Dat lijkt mij een soort half afgebakken mariakaakje. "met een geheel eigen karakter."
Ik zou deze niet in de Uuni laten cremeren...
@Boudewijn Pizza zonder gluten is denk ik heeel lastig. Misschien even navragen of deze echt glutenvrij moet eten (vanwege Coeliakie) of het een wens is?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat ziet er echt heel nasty uit, zoals wel meer van dat soort producten
.
De persoon in kwestie kwam met dit receptje aanzetten:
https://pin.it/kgx6m56u7qqh4c
Lijkt gewoon een pizzarecept te zijn maar dan met ander bloem. alleen weer geen verhoudingen. Ik ga het wel proberen met de gewone pizzaverhoudingen
Bloody hipsters
De persoon in kwestie kwam met dit receptje aanzetten:
https://pin.it/kgx6m56u7qqh4c
Lijkt gewoon een pizzarecept te zijn maar dan met ander bloem. alleen weer geen verhoudingen. Ik ga het wel proberen met de gewone pizzaverhoudingen
Bloody hipsters
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 11-11-2019 21:52 ]
Ohhh die Schar bodem smaakt zoals hij er uit ziet. 
Ongeveer hetzelfde als die 1 euro nog wat pizza's van AH basic.
Alsof je een knapperig koekje eet dat slap is geworden door saus.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Glutenvrije bloem - ok. En dan gist met water. En die gist kan leven op glutenvrije bloem en dan glutenvrije alcohol en Co2 uitpeoepen waardoor er geen eiwitstrengen ontstaan die wij deeg noemen?
Kan je dan niet beter matzes beleggen met beleg?
Misschien een beter plan, laat diegene haar eigen gluten vrije arme brood meenemen (ongesneden) en dan kan je op basis daarvan brochetta's maken? Lijkt mij de veiligste oplossing
en ik doe er wat grappig over, bewust.
Maar ik ken ook een aantal personen die echt serieus voedsel ingredienten allergie hebben, en dan heb ik bij de BBQ een aparte BBQ-pit, prepareer ik op een aparte dag in de keuken het eten en vraag haar dat ook te doen en staan we samen bij die BBQ om te zorgen dat daar iemand niet een kip met pinda saus opgooit (geen zin in een ambulance zeg maar).
Heb ook veel vrienden die preventief zich ontzeggen van allerlei normale voedingstoffen omdat dat het nieuwe normaal is in Amsterdam. Wil je glutenvrijbier, BYO. Alsje om glutenvrije wijn vraagt (yep) krijg je water en mag je weg.
Kan je dan niet beter matzes beleggen met beleg?
Misschien een beter plan, laat diegene haar eigen gluten vrije arme brood meenemen (ongesneden) en dan kan je op basis daarvan brochetta's maken? Lijkt mij de veiligste oplossing
en ik doe er wat grappig over, bewust.
Maar ik ken ook een aantal personen die echt serieus voedsel ingredienten allergie hebben, en dan heb ik bij de BBQ een aparte BBQ-pit, prepareer ik op een aparte dag in de keuken het eten en vraag haar dat ook te doen en staan we samen bij die BBQ om te zorgen dat daar iemand niet een kip met pinda saus opgooit (geen zin in een ambulance zeg maar).
Heb ook veel vrienden die preventief zich ontzeggen van allerlei normale voedingstoffen omdat dat het nieuwe normaal is in Amsterdam. Wil je glutenvrijbier, BYO. Alsje om glutenvrije wijn vraagt (yep) krijg je water en mag je weg.
[ Voor 69% gewijzigd door franssie op 11-11-2019 22:11 ]
Glutenvrije bloem met water en gist gaat niet werken nee. Die gluten houden de CO2 bij elkaar en dat gaat dus niet als het er niet in zit.
Ik denk dat de truc die ze daar in de link gedaan hebben is dat ze olie als membraan hebben gebruikt zodat er gasbellen kunnen vormen en het deeg omhoog komt. Je ziet duidelijk aan het deeg dat ze uitrollen dat het gewoon koekjesdeeg is. Rijzen heeft totaal geen zin iig. De kaas bovenop zal in de oven ook nog wel helpen om het deeg omhoog te laten komen.
Ik denk dat de truc die ze daar in de link gedaan hebben is dat ze olie als membraan hebben gebruikt zodat er gasbellen kunnen vormen en het deeg omhoog komt. Je ziet duidelijk aan het deeg dat ze uitrollen dat het gewoon koekjesdeeg is. Rijzen heeft totaal geen zin iig. De kaas bovenop zal in de oven ook nog wel helpen om het deeg omhoog te laten komen.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
@LED-Maniak maar dan kan je toch beter gewoon bakpoeder gebruiken (zelf rijzend bakmeel)? Dat is wel eetbaar. (baking soda?)
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 11-11-2019 22:12 ]
Naar mijn weten is dat ook veel gangbaarder in dergelijke producten en recepten om te gebruiken. Wellicht dat gist nog iets van smaak afgeeft.franssie schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:12:
@LED-Maniak maar dan kan je toch beter gewoon bakpoeder gebruiken (zelf rijzend bakmeel)? Dat is wel eetbaar.
in mijn omgeving iemand die gluten vrij en FODMAP moet, echt een hel af en toe.
Als je iemand wijs kan maken dat er normaal wel gluten in zitten dan kan je alles verkopenfranssie schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:59:
Alsje om glutenvrije wijn vraagt (yep) krijg je water en mag je weg.
[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 11-11-2019 22:16 ]
Ik ken er een paar met kinderen die een eliminatie dieet volgen. Heb daar nog wel eens wat keuken machines aan uitgeleend zodat ze echt alles van af de bodem konden bereiden. Elke dag elk gerecht en drankje en alles apart ... dat is wel een hel (en dat zeggen wij die niet bang zijn om in de keuken van redelijk de grond af aan dingen op te bouwen - als we er zin in, en er energie voor hebben)LED-Maniak schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:14:
<?
in mijn omgeving iemand die gluten vrij en FODMAP moet, echt een hel af en toe.
<>
Volgens mij is dat nog erger dan met gluten...
Jeetje wat een ingrediënten:
Water, maïszetmeel , aardappelzetmeel, rijstmeel, zonnebloemolie, rijstzetmeel, rijststroop, dextrose, verdikkingsmiddelen: hydroxypropylmethylcellulose, guargom, appelvezel, gist, zout, zuurteregelaar: wijnsteenzuur Kan sporen van soja bevatten. Lactosevrij.
Jakkes.

Maar is die persoon echt allergisch voor gluten? Of denken ze dat...
Voor een boel mensen die in enige mate 'gevoelig' zijn voor tarwemeel producten, kun je soms de gevoeligheid beperken door een hele lange rijstijd i.c.m. met zeer weinig gist toe te passen.
Vooral het supersnelle, (te veel) gistgebeuren wil ook nogal eens wat prikkelingen in de darmen veroorzaken. En als die eiwitketens wat meer de tijd krijgen om te rijpen, dan zijn ze vaak ook veel prettiger verteerbaar.
https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-laten-rijzen-en-rijpen/
Menig persoon krijgt last als 'ie teveel brood achter elkaar eet (wheat belly), maar dat is vaak ook veroorzaakt door de (over)gevoeligheid voor gist.
En als je dan echt zuurdesem brood eet, dan blijkt dat een stuk minder te zijn.
Of als het brood b.v. minstens 24 uur bij lage temperatuur heeft kunnen rijzen en de gist, wat eigenlijk een schimmelsoort is, uitgewerkt is.
Producten die luchtig moeten worden van natriumwaterstofcarbonaat, hebben een zuur nodig om bubbeltjes te produceren.franssie schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:12:
@LED-Maniak maar dan kan je toch beter gewoon bakpoeder gebruiken (zelf rijzend bakmeel)? Dat is wel eetbaar. (baking soda?)
Vandaar dat in Irish Soda bread, karnemelk (= zuur) gebruikt wordt om het enigszins luchtig te krijgen. Maar die reactie begint zodra het bakpoeder in aanraking komt met de zure vloeistof. Vandaar dat je dat soort brood/deeg niet moet/kunt laten rijzen. Dat gebeurt instant, zodra je begint met bakken.
@Boudewijn Hier staat de receptuur van die glutenvrije zooi/pizza:
https://glutenfreeonashoestring.com/gf-pizza-dough/
[ Voor 60% gewijzigd door ehtweak op 11-11-2019 22:57 ]
Ze geeft zelf aan deze lekker te vinden. Tsja, dat moet ze dan maar lekker eten , blijft er meer goed deeg voor mij overLED-Maniak schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:58:
Ohhh die Schar bodem smaakt zoals hij er uit ziet.
Ik laat wel even weten of ik een deegje maak of die unit inkoop. Mijn eigen deeg rijst 48u dus dat voldoet wel aan de term "koude langzame rijs".
@Boudewijn Tijd voor een 'blinde' test zou ik dan zeggen!
(mits het echt geen medisch aangetoonde gluten intolerantie is)
Gewoon pizza (van langdurige koude rijs) gebruiken en dan zeggen dat het heel speciaal is voorbereid en ingekocht.
Ben benieuwd...
Zo heb ik wel eens vleesliefhebbers (ze hadden een gruwelijke hekel aan vis en konden er niet tegen) tonijnsteaks voorgezet. Ze vonden het heerlijk vlees.
En gistloos brood gebakken, wel volkoren speltmeel gebruikt, (Irish Soda bread methode). En ze hadden geen last van hun gluten 'allergie'. Wel opvallend, want er zitten wel degelijk gluten in speltmeel.
Ik had het een Dinkel Soda Brot genoemd; ze vonden het erg lekker en bijzonder.
(mits het echt geen medisch aangetoonde gluten intolerantie is)
Gewoon pizza (van langdurige koude rijs) gebruiken en dan zeggen dat het heel speciaal is voorbereid en ingekocht.
Ben benieuwd...
Zo heb ik wel eens vleesliefhebbers (ze hadden een gruwelijke hekel aan vis en konden er niet tegen) tonijnsteaks voorgezet. Ze vonden het heerlijk vlees.

En gistloos brood gebakken, wel volkoren speltmeel gebruikt, (Irish Soda bread methode). En ze hadden geen last van hun gluten 'allergie'. Wel opvallend, want er zitten wel degelijk gluten in speltmeel.
Ik had het een Dinkel Soda Brot genoemd; ze vonden het erg lekker en bijzonder.
The thought has crossed my mind, maar ik vind het even niet zo ethisch om te doen.
Ik denk dat ik deze persoon voorstel gewoon een stukje met echt deeg te proeven. Haar verlies als ze het niet doet.
Ik denk dat ik deze persoon voorstel gewoon een stukje met echt deeg te proeven. Haar verlies als ze het niet doet.
Na meerdere keren gelezen te hebben dat langer laten rijpen van deeg de smaak ten goede komt, afgelopen weekend maar eens een vergelijkend onderzoekje gedaan met 4 deegjes.
6u, op kamertemperatuur
24u, 48u en 72u, in de koelkast en 2u van tevoren op temperatuur laten komen.
Ik moet bekennen dat ik weinig tot geen verschil proefte. Het grootste verschil zat m meer in de textuur; of je een harder of luchtiger stukje nam.
Het grootste verschil is dat hoe ouder het deeg, hoe plakkeriger het werd. Niet onhandelbaar, maar iets rekbaarder en wat lastiger te verwerken.
Heeft er iemand soortgelijke ervaringen, of merk je juist wél verschil in smaak? Ik wil namelijjk de moeite best nemen, maar ik wil niet een halve week de koelkast bezetten als t blijkbaar toch niet veel uitmaakt.
6u, op kamertemperatuur
24u, 48u en 72u, in de koelkast en 2u van tevoren op temperatuur laten komen.
Ik moet bekennen dat ik weinig tot geen verschil proefte. Het grootste verschil zat m meer in de textuur; of je een harder of luchtiger stukje nam.
Het grootste verschil is dat hoe ouder het deeg, hoe plakkeriger het werd. Niet onhandelbaar, maar iets rekbaarder en wat lastiger te verwerken.
Heeft er iemand soortgelijke ervaringen, of merk je juist wél verschil in smaak? Ik wil namelijjk de moeite best nemen, maar ik wil niet een halve week de koelkast bezetten als t blijkbaar toch niet veel uitmaakt.
Ik merk wel verschil, maar het is redelijk subtiel.
Maar 24u in de koelkast+2u op kamertemperatuur is ruim voldoende, langer wordt het niet perse beter van.
72 vond ik net iets te lang, of misschien dat je dan net wat minder gist moet gebruiken. Eetbaar, maar net iets teveel gisting met mijn recept.
48 of 24 wel verschil merkbaar maar subtiel. Beide prima.
In mijn geval ook vaker 8-12u op kamertemperatuur, en dat was ook prima.
Bij mij is het eerder dat ik 24+ uur van tevoren maak, en de dag erna de restjes opbak als broodjes. Nog een dag later zou evt. kunnen, daarna weggooien.
Het verschil met snel gerezen deeg is wel een stuk groter. Je kunt ook in <2 uur deeg maken, maar dan met een hoop meer gist. Niet dat het direct vies is, maar dan merk ik toch wel een smaakverschil.
Maar 24u in de koelkast+2u op kamertemperatuur is ruim voldoende, langer wordt het niet perse beter van.
72 vond ik net iets te lang, of misschien dat je dan net wat minder gist moet gebruiken. Eetbaar, maar net iets teveel gisting met mijn recept.
48 of 24 wel verschil merkbaar maar subtiel. Beide prima.
In mijn geval ook vaker 8-12u op kamertemperatuur, en dat was ook prima.
Bij mij is het eerder dat ik 24+ uur van tevoren maak, en de dag erna de restjes opbak als broodjes. Nog een dag later zou evt. kunnen, daarna weggooien.
Het verschil met snel gerezen deeg is wel een stuk groter. Je kunt ook in <2 uur deeg maken, maar dan met een hoop meer gist. Niet dat het direct vies is, maar dan merk ik toch wel een smaakverschil.
Tussen 24 of 48 uur proef ik zelf ook weinig tot geen verschil. Ik maak het deeg dus tegenwoordig altijd 24 uur van tevoren, de 48 uur is makkelijk als het toch niet uit kwam de beoogde dag
Ik proef denk ik geen verschil tussen 24 en 48um maar merk dat met stretchen de piza minder terug wil naar zijn oorspronkelijke vorm. Dat verschil vind ik fijner dan de smaak.
Afhankelijk van de planning maak ik t meestal op de dag zelf, of 24u van tevoren. Ik ga eens met ander bloem kijken of dat in meer smaakverschil resulteert.
Wat betreft stretchen heb ik ook gemerkt dat de hoeveelheid ook veel uitmaakt. Voorheen zat ik rond de 200gr. Per bol, maar werd stretchen tot ca. 28 cm lastig. Nu zit ik op 220 en is stretchen totaal geen issue meer. Bodem wordt dan niet zo dun dat er gaten in vallen en blijft er genoeg over voor een mooie rand. Transporteren op en van de schietplank is dan ineens ook totaal geen issue meer.
Wat betreft stretchen heb ik ook gemerkt dat de hoeveelheid ook veel uitmaakt. Voorheen zat ik rond de 200gr. Per bol, maar werd stretchen tot ca. 28 cm lastig. Nu zit ik op 220 en is stretchen totaal geen issue meer. Bodem wordt dan niet zo dun dat er gaten in vallen en blijft er genoeg over voor een mooie rand. Transporteren op en van de schietplank is dan ineens ook totaal geen issue meer.
[ Voor 57% gewijzigd door Phony op 06-12-2019 18:16 ]
Beetje off-topic, maar ben toch even benieuwd. Hier hebben we sinds een paar weken een nieuwe keuken, met composite werkblad. In mijn oude keuken keek ik niet zo nauw en kneed ik het deeg altijd op het werkblad. Daarna steek ik het de pizzaschep eronder om vervolgens mijn pizza te bakken.
Nu ik, in mijn gedachten, de nieuwe keuken nog met “fluwelen handschoenen” aan moet pakken toch even benieuwd. Rollen jullie deeg op het werkblad en steken jullie de pizzaschep onder deeg op de composite werkblad of gebruiken jullie een siliconematje om het werkblad netjes te houden?
Nu ik, in mijn gedachten, de nieuwe keuken nog met “fluwelen handschoenen” aan moet pakken toch even benieuwd. Rollen jullie deeg op het werkblad en steken jullie de pizzaschep onder deeg op de composite werkblad of gebruiken jullie een siliconematje om het werkblad netjes te houden?
Binnen in de keuken doe ik het direct op het granieten aanrechtblad, daar schep ik ze ook zo van op met de pizzaschep na het beleggen.
Onder de overkapping waar ik in de zomer meestal ga staan heb ik een werkblad van losse stukken natuursteen met voegen ertussen. Daarop gebruik ik dan een groot stuk Trespa om de pizza's op te beleggen en vervolgens schep ik ze dan daarvan op met de pizzaschep.
Onder de overkapping waar ik in de zomer meestal ga staan heb ik een werkblad van losse stukken natuursteen met voegen ertussen. Daarop gebruik ik dan een groot stuk Trespa om de pizza's op te beleggen en vervolgens schep ik ze dan daarvan op met de pizzaschep.
[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 22-12-2019 09:12 ]
Ik beleg altijd op de pizzaschep. Voldoende bloem eronder zodat ie niet gaat plakken.
Same here. Ik trek hem altijd op de pizzaschep, beleg daarop. Maar ook prima om eerst te beleggen en dan erop te trekken. Maar ik zou iig niet m'n scherp eronder "steken". Gewoon schep neerleggen en 'm daar rustig optrekken.
edit: laatst lekker in de kou staan bakken
edit: laatst lekker in de kou staan bakken

[ Voor 18% gewijzigd door apNia op 22-12-2019 21:38 ]
Ziet er goed uit!
Overigens steek ik wel echt de schep onder de pizza. Juist met een paar snelle bewegingen schuif ik hem zonder problemen netjes erop / eronder
Overigens steek ik wel echt de schep onder de pizza. Juist met een paar snelle bewegingen schuif ik hem zonder problemen netjes erop / eronder
[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 22-12-2019 21:49 ]
Met nat deeg?ik222 schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:49:
Oh niet 100%?ik222 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:15:
Ik zit op 60% water in mijn deeg.
Ik heb de afgelopen twee keer nu problemen gehad met het plaatsen van de pizza in de oven. Na het stretchen van de pizza’s leg ik de pizza’s op de schep. Vervolgens beleg ik de pizza en probeer ik de pizza’s in de oven te schuiven.
Om de pizza’s te stretchen gebruik ik maïsmeel. Nadat ik hiermee klaar ben probeer ik het meeste maïsmeel van het deeg af te vegen. (Wellicht het probleem?)
Gister drie pizza’s gemaakt. De eerste pizza geen probleem mee gehad. De tweede en derde pizza’s helaas wel, ging absoluut niet van mijn schep af. Uiteindelijk met de hand als een “calzone” de oven in gegaan.
Bij de derde pizza dacht ik dat misschien de schep te warm was waardoor ik deze een paar minuten in de vriezer heb gelegd, geen verbetering.
Ik maak het deeg met de volgende verhouding:
100 % bloem
53 % water
2 % zout
2 % olie
0,5 % gist
Na het opbollen leg ik het deeg een nacht in de koelkast en de laatste 4 uur buiten de koelkast.
Is de oplossing wat meel plaatsen op de schep? Of doe ik iets verkeerd?
Om de pizza’s te stretchen gebruik ik maïsmeel. Nadat ik hiermee klaar ben probeer ik het meeste maïsmeel van het deeg af te vegen. (Wellicht het probleem?)
Gister drie pizza’s gemaakt. De eerste pizza geen probleem mee gehad. De tweede en derde pizza’s helaas wel, ging absoluut niet van mijn schep af. Uiteindelijk met de hand als een “calzone” de oven in gegaan.
Bij de derde pizza dacht ik dat misschien de schep te warm was waardoor ik deze een paar minuten in de vriezer heb gelegd, geen verbetering.
Ik maak het deeg met de volgende verhouding:
100 % bloem
53 % water
2 % zout
2 % olie
0,5 % gist
Na het opbollen leg ik het deeg een nacht in de koelkast en de laatste 4 uur buiten de koelkast.
Ik zou zeker een beetje bloem op de schep doen. En in het algemeen werkt bloem voor mij een stuk beter dan maismeel.
De pizza in ieder geval niet te vol beleggen.sander121 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:37:
Met 53% water zou het deeg niet te vochtig, plakkerig of slap moeten zijn.
Met wat bloem zou het moeten lukken.
Je kan onderstaande manier proberen met semola/griesmeel, dat moet eigenlijk altijd wel lukken.
Doe wat semola op een bord/schaal. Dip je bol deeg erin zodat de onderkant bedekt is ermee.(alleen de onderkant bedekken ermee)
Dan je bol deeg naar je werkblad brengen en stretchen. Een heel klein beetje semola op je pizzaschep doen en je pizzadeeg erop leggen.
Pizza licht beleggen. Controleren of deze schuift, zo niet dan optillen waar het plakt en een beetje semola ertussen doen. herhalen tot je pizza schuift.
En dan de oven in.
Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb als basis de pizza bijbel gelezen. Hierin werd uitgelegd dat door maismeel te gebruiken dit groffer is dan de pizza bloem waardoor dit gemakkelijker te verwijderen is van het deeg. Maar blijkbaar is het dan nu zo weinig waardoor het deeg niet meer vloeiend van de schep af kan.
Proef je de semola/griesmeel op deze manier niet ontzettend terug in het deeg? Ik proef de maismeel namelijk al terug als ik vergeten ben mijn deeg af te kloppen alvorens ik hem op de schep leg.barber schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:20:
[...]
De pizza in ieder geval niet te vol beleggen.
Met 53% water zou het deeg niet te vochtig, plakkerig of slap moeten zijn.
Met wat bloem zou het moeten lukken.
Je kan onderstaande manier proberen met semola/griesmeel, dat moet eigenlijk altijd wel lukken.
Doe wat semola op een bord/schaal. Dip je bol deeg erin zodat de onderkant bedekt is ermee.(alleen de onderkant bedekken ermee)
Dan je bol deeg naar je werkblad brengen en stretchen. Een heel klein beetje semola op je pizzaschep doen en je pizzadeeg erop leggen.
Pizza licht beleggen. Controleren of deze schuift, zo niet dan optillen waar het plakt en een beetje semola ertussen doen. herhalen tot je pizza schuift.
En dan de oven in.
En nog iets om aan te denken: tomatensaus moet niet te nat zijn, en zo snel mogelijk werken zodat het vocht niet in het deeg trekt.
Ik doe saus maken door met de hand ingeblikte tomaten te crushen, en dan door een zeef om het ergste vocht eruit te krijgen.
En ik gebruik ook semola, en vrij ruim. Proef je niks van. Minder dan droog bloem, wat een vrij melige smaak geeft.
Ik doe saus maken door met de hand ingeblikte tomaten te crushen, en dan door een zeef om het ergste vocht eruit te krijgen.
En ik gebruik ook semola, en vrij ruim. Proef je niks van. Minder dan droog bloem, wat een vrij melige smaak geeft.
[ Voor 18% gewijzigd door defusion op 24-12-2019 20:02 ]
Die proef je niet terugsander121 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:57:
Proef je de semola/griesmeel op deze manier niet ontzettend terug in het deeg? Ik proef de maismeel namelijk al terug als ik vergeten ben mijn deeg af te kloppen alvorens ik hem op de schep leg.
Ik gebruik overigens een geperforeerde pizzaschep waarmee ik de pizza na het beleggen op schep van het aanrecht. Ik gebruik dus gewoon ruim bloem en het overtollige valt er vanzelf wel onderuit met de geperforeerde schep.
Interessant, zal binnenkort semola kopen. Ik durf net zoals eerder besproken de pizza niet op te scheppen vanaf het keukenblad. Net een nieuwe keuken.. Betreft tomatensaus stop ik de tomaten uit blik even door de staafmixer, inderdaad wel nat.defusion schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:00:
En nog iets om aan te denken: tomatensaus moet niet te nat zijn, en zo snel mogelijk werken zodat het vocht niet in het deeg trekt.
Bedankt voor de tips, snel nog een keer proberen.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.