Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:28:

Ik heb een brookbakmachine, daar water in gedaan, meel, 2 theelepels suiker, 2 theelepels zout en 2 zakjes droge gist (uit de buurt houden van suiker/zout) en ook nog wat olijfolie. De broodbakmachine op DOUGH (deeg) stand gezet en hem 2 uur laten kneden / rijzen.

> Is dit de correcte werkwijze voor de broodbakmachine (correcte hoeveelheden etc) ? Ik heb de hoeveelheden op de verpakking van de meel verdubbeld (want uitleg stond voor 250 gram en het zakje is 500 gram).
2 zakjes gist is 14gram gist ( IDY ) in dit geval
Dat is lichtjes iets maar ook wel een beetje veel te veel :+

Die TuaFarina kan je beter met de hand doen, en wat langer laten gaan
( misschien kan je nog beter gewoon tarwebloem meenemen, want ik geloof er niets van dat dat zo speciaal is )
Ooit ook wel meegenomen, maar de pizzapakketten met k&k deegrol/saus zijn beter te pruimen dan ;)

edit Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j6FpDNT/image.png

Wauw .... per 250gr bloem 15gr gist :|
er zit 7gr in zo'n zakje van Oetker ... dus 4 zakjes ?

Dan moet het wel héél snel gaan rijzen ...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r2kv32r/image.png

Hier heb je een ( 24u rijs ) basic deegrecept voor één bal, met 175gr bloem
1.8gr gist ....
Zie je het verschil ?

Voor de compleetheid, het recept via pizzacreator.net
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8s76NPF/image.png

250gr bloem
150gr water
2.6gr gist
5gr zout

Geen olie, geen suiker :)

[ Voor 25% gewijzigd door FreshMaker op 13-07-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je de koude methode van italieplein gebruikt met 24u rijs is het nog veel en veel minder:
1 liter water
1,8 kilo 00-bloem van W280 of hoger, bijvoorbeeld deze cuoco van Caputo
55 gram zout
1,5 gram verse biergist
45 tot 55 gram olie

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 19:13
Hmm als ik op de verpakking kijk van het pak dan moet er toch twee zakjes gist in. Ik heb het in de broodbakmachine gedaan en na twee uur was het goed gerezen. Voor mijn beginnersgevoel vond ik het deeg best goed gelukt, het was lekker luchtig.

Heb nu de BBQ wat beter onder controle qua temperatuur. Ik krijg de steen nu redelijk stabiel rond de 360-380 graden. Resultaat :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QvgFB0m/IMG-20190713-181336.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M8pQrTp/IMG-20190713-183034.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y8XtHhj/IMG-20190713-183246.jpg

Één pizza was de helft voor mij en de andere helft voor mijn zoontje (vandaar dat hij wat apart belegd is). Ik merk nu ook dat als je de rand wat omvouwt je zo'n lekkere krokante rand krijgt (zie laatste foto op bord).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 17:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Boudewijn schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:20:
[...]

Naar aanleiding van de Modernist cuisine?
Ik zoek ook niet hoe je pizza's moet maken hoor, ik ben het laatste jaar nogal obsessief op pizza maken gedoken. Maar het valt me wel op dat veel resources Amerikanen zijn, en die neigen (uiteraard) vaak naar Amerikaanse pizza's, waar bloem voor brood vaker de basis vormt dan 00. Dacht dat je misschien een goed boek wist die zich hierop focus. Het zijn meer de advanced techniques waar ik nu naar zoek.

Trouwens ik heb te vroeg gejuicht. Gisteren voor vandaag twee pizzaballen gemaakt, oude gist zakje. Gist dood :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[b]vortexnl1982 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:40:[/b

Één pizza was de helft voor mij en de andere helft voor mijn zoontje (vandaar dat hij wat apart belegd is). Ik merk nu ook dat als je de rand wat omvouwt je zo'n lekkere krokante rand krijgt (zie laatste foto op bord).
Omvouwen? Okay dat is best grappig. Hoe vorm je je deeg nu? Ik denk in het midden van het deeg, en niet aan de randen en dan heb je genoeg co2 in het deeg voor een goede rijs en krokante rand.
apNia schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:37:
[...]

Ik zoek ook niet hoe je pizza's moet maken hoor, ik ben het laatste jaar nogal obsessief op pizza maken gedoken. Maar het valt me wel op dat veel resources Amerikanen zijn, en die neigen (uiteraard) vaak naar Amerikaanse pizza's, waar bloem voor brood vaker de basis vormt dan 00. Dacht dat je misschien een goed boek wist die zich hierop focus. Het zijn meer de advanced techniques waar ik nu naar zoek.
Nee helaas. Veel YouTube kijken maar uiteindelijk doe ik gewoon italiepleins ding. Wellicht binnenkort eens naar desemkijken of yoghurt-bakmeel (wat dus géén Italiaanse pizza mag heten). Ik wil meer oefenen met mijn deeg mooi stretchen, daar word ik wel telkens beter in.
Trouwens ik heb te vroeg gejuicht. Gisteren voor vandaag twee pizzaballen gemaakt, oude gist zakje. Gist dood :+
Karma is a bitch d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag goed gelukt, had amper gist in het zakje dat merkte je aan de rijs en het bakken. Heel dunne pizza, weinig rand, smaak wel heel goed. Had een lekker marinara gemaakt van cirio saus, ansjovis en ui.

Pizza 1: saus, mozzarella, champignons, truffelpesto, na het bakken prosciutto erop, smelt heerlijk weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2ehpwxiRBcb2QlbP2XlqpV6H/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gt4zZg0ZpCHwGgv6fiDMdafM/medium.jpg

Pizza 2: saus, mozzarella, ui, parmezaan, salami met zomertruffel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bAynC0RcTuBpH8FGOGFjoYP5/medium.jpg

Pizza 3: saus, mozzarella, parmezaan, ui, champignons, artisjok, tomaat, prosciutto na het bakken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M4UXD7Cgo4bIGlmxC40bJIZd/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZPcPsmiGkPRkgyyaNPGlWzmF/medium.jpg

Een van de betere runs, zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
ik222 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:19:
Hier pak ik ook altijd een nieuw dicht zakje, wat over is gaat gewoon de afvalbak in. Instant gist kost niets dus ik ga daar geen risico mee nemen dat mijn deeg mislukt.
Ik heb het ooit een keer bewaard. Kennelijk iets te lang, want daarna zat het vol met kleine beestjes.

Dus nu gooi ik het inderdaad weg. Kost inderdaad niet de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik zie hier zo nu en dan de vraag langskomen over goede boeken voor pizza. Nu zijn er best leuke boeken over pizza, maar hoewel pizza een kunst is, stelt het 'pizza-gedeelte' niet zoveel voor.
In mijn optiek is 90% het deeg en het bakken daarvan.
Die kaas die smelt wel en die saus wordt wel heet, dat is allemaal niet moeilijk.
De kunst om goede pizza te kunnen maken is om het deeg te begrijpen en dat is niet gemakkelijk en hartstikke leuk!
Iedereen hier die al wat langer pizza's maakt en een beetje hoog mikt, zal vast hebben ondervonden dat er zoveel variabelen zijn die invloed hebben op een goed deeg. Het weer speelt een belangrijke rol. Op basis van de temperatuur en zelfs luchtvochtigheid kan je de zoutdosis en rijs-en-relax-tijden aanpassen.
Zoiets is niet te vangen in een boek simpelweg over pizza. Het is het begrijpen van het deeg.
Er is geen ideale formule van: Zoveel bloem, zoveel gist, zoveel zout en zoveel water en dan zolang wachten etc.
Elk bloem is anders. De temperatuur in verschillende landen is anders etc.
Iedereen die opzoek is naar het vertrouwen hebben om altijd goede pizza te kunnen maken zou ik willen adviseren om eens te gaan kijken naar wat goede boeken over broodbakken.
In die wereld zijn er heel veel goede boeken geschreven.

Ik begin zelf deeg steeds beter begrijpen en te kunnen voorspellen hoe het gedrag gaat zijn als ik bepaalde temperaturen en wachttijden aanhoud. En ik hoe ik nog eventueel invloed erop kan uitoefenen. Je hebt namelijk vaak te maken met een bepaalde agenda en dan vind ik het zelf erg prettig dat ik vertrouwen heb in een toch goed resultaat.
Als je dan een kratje bolletjes hebt en een zooi gasten, dat je dan precies al weet hoe je moet 'slappen' en 'tossen' a.d.h.v de status van het deeg, geeft veel rust en plezier.

Ik zit er ook over te denken om de bakker vaarwel te zeggen en mijn eigen broden te gaan bakken.
Supermarktbrood eet ik al een tijd niet meer en haal elke dag mijn brood bij de bakker omdat ik dat gewoon veel lekkerder vind.
Heb mijn oog nu op een Rofco oven en het lijkt me wel wat om gewoon mijn eigen broden te gaan bakken. Ik heb al een spiraalkneder dus qua werk valt het wel mee denk ik.

Een leuk boek om eens te bekijken is
"Flour Water Salt Yeast: The Fundamentals of Artisan Bread and Pizza" van Ken Forkish

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

ZaZ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 03:17:
Ik zie hier zo nu en dan de vraag langskomen over goede boeken voor pizza. Nu zijn er best leuke boeken over pizza, maar hoewel pizza een kunst is, stelt het 'pizza-gedeelte' niet zoveel voor.
I respectfully disagree. Er is altijd nog een hoop theorie te vinden. Zo ontdekte ik van de week dat het tegen het plafond van je pizza oven het nog een laatste stoot hitte kan geven als je ietwat van de hitte van de steen kwijt bent geraakt. Iets wat minder makkelijk gaat als het vuur aan een kant staat te branden. Leuke technieken als de broiler method kan je zo ontdekken. Er zijn zat dingen en leuke weetjes uit boeken te halen (of het internet, maar dat is nogal scattered). Dus om het zomaar af te doen als "het is maar deeg" ben ik het echt niet helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

apNia schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:27:
[...]

I respectfully disagree. Er is altijd nog een hoop theorie te vinden. Zo ontdekte ik van de week dat het tegen het plafond van je pizza oven het nog een laatste stoot hitte kan geven als je ietwat van de hitte van de steen kwijt bent geraakt. Iets wat minder makkelijk gaat als het vuur aan een kant staat te branden. Leuke technieken als de broiler method kan je zo ontdekken. Er zijn zat dingen en leuke weetjes uit boeken te halen. Dus om het zomaar af te doen als "het is maar deeg" ben ik het echt niet helemaal mee eens.
Oh er zijn natuurlijk best wel wat trucjes om goede pizza te maken maar die heb je meestal na een paar youtube filmpjes ook wel geleerd. Het 'domen' van een pizza (bovenkant schroeien) is dan ook bijna standaard procedure.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

ZaZ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:31:
[...]

Het 'domen' van een pizza (bovenkant schroeien) is dan ook bijna standaard procedure.
Dat moet je toch ergens leren? Ik probeer alleen maar aan te kaarten dat er nog een hoop theorie te leren is wat je prima uit boeken kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik ga zaterdag voor een nieuwe poging om pizza te bakken op de weber :) Nu vraag ik me af wat voor salami jullie gebruiken. Is dit gewoon salami van de vleeswarenafdeling, of een andere, kleinere soort?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
NoepZor schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:01:
Ik ga zaterdag voor een nieuwe poging om pizza te bakken op de weber :) Nu vraag ik me af wat voor salami jullie gebruiken. Is dit gewoon salami van de vleeswarenafdeling, of een andere, kleinere soort?
Ik haalde altijd pepersalami, maar helaas schijnen ze die niet meer te verkopen bij de lokale AH.
Daarom maar geswitched naar dunne plakjes gesneden, die ik dan nog wel eens door de midden snijd...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:04
NoepZor schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:01:
pittige chorizo ook lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of nduja. Ook verdraaid fijn om er de laatste 15 seconden even op te leggen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zit in ieder geval best wat verschil in de vele soorten salami, dus gewoon proberen.
De "puur van smaak" salami van de plus heb ik meestal. Heeft geen heel overheersende smaak.

Ik zag dat de ah ook peperoni verkoopt. Dat moet ik ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24

The Executer

Lekker belangrijk!

vortexnl1982 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:40:

Heb nu de BBQ wat beter onder controle qua temperatuur. Ik krijg de steen nu redelijk stabiel rond de 360-380 graden.
Wat heb je gebruikt om op deze temperatuur te komen?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
The Executer schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:30:
[...]

Wat heb je gebruikt om op deze temperatuur te komen?
Zet de BBQ op 150 graden en klep dichthouden. Wacht een minuut of 20?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hier beetje zitten kloten met m'n nieuwe Ooni Koda, moet nog een beetje leren hoe het qua hitte gaat enzo, want toch wel veel burns, maar m'n beste pizza yet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/stno55e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ziet er goed uit, hoe is je bodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 18:00
ZaZ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 03:17:
Die kaas die smelt wel en die saus wordt wel heet, dat is allemaal niet moeilijk.
De kunst om goede pizza te kunnen maken is om het deeg te begrijpen en dat is niet gemakkelijk en hartstikke leuk!
Iedereen hier die al wat langer pizza's maakt en een beetje hoog mikt, zal vast hebben ondervonden dat er zoveel variabelen zijn die invloed hebben op een goed deeg. Het weer speelt een belangrijke rol. Op basis van de temperatuur en zelfs luchtvochtigheid kan je de zoutdosis en rijs-en-relax-tijden aanpassen.
Zoiets is niet te vangen in een boek simpelweg over pizza. Het is het begrijpen van het deeg.
Er is geen ideale formule van: Zoveel bloem, zoveel gist, zoveel zout en zoveel water en dan zolang wachten etc.
Elk bloem is anders. De temperatuur in verschillende landen is anders etc.
Iedereen die opzoek is naar het vertrouwen hebben om altijd goede pizza te kunnen maken zou ik willen adviseren om eens te gaan kijken naar wat goede boeken over broodbakken.
In die wereld zijn er heel veel goede boeken geschreven.

Ik begin zelf deeg steeds beter begrijpen en te kunnen voorspellen hoe het gedrag gaat zijn als ik bepaalde temperaturen en wachttijden aanhoud. En ik hoe ik nog eventueel invloed erop kan uitoefenen. Je hebt namelijk vaak te maken met een bepaalde agenda en dan vind ik het zelf erg prettig dat ik vertrouwen heb in een toch goed resultaat.
Als je dan een kratje bolletjes hebt en een zooi gasten, dat je dan precies al weet hoe je moet 'slappen' en 'tossen' a.d.h.v de status van het deeg, geeft veel rust en plezier.

Ik zit er ook over te denken om de bakker vaarwel te zeggen en mijn eigen broden te gaan bakken.
Supermarktbrood eet ik al een tijd niet meer en haal elke dag mijn brood bij de bakker omdat ik dat gewoon veel lekkerder vind.
Heb mijn oog nu op een Rofco oven en het lijkt me wel wat om gewoon mijn eigen broden te gaan bakken. Ik heb al een spiraalkneder dus qua werk valt het wel mee denk ik.

Een leuk boek om eens te bekijken is
"Flour Water Salt Yeast: The Fundamentals of Artisan Bread and Pizza" van Ken Forkish
Als je regelmatig brood bakt, krijg je wel meer zich op pizza deeg. Ik word af en toe nog wel eens verrast. Ik bak veel brood met spelt en tritoreum en bij een nieuwe zak, zie je soms dan toch weer wat verschillen optreden.

En brood bakken is idd leuk, ipv een rofco kun je ook voor een combi-stoomoven gaan. Bak je vrij makkelijk consistent brood in. Vooral busbroden lenen zich daarvoor. Een steen is dan wel weer handig voor broodbollen etc. Ik zit er over te denken om de pizza party ardore te kopen en daar dan losse broodje en kleine bolbroden in te bakken. En pizza's uiteraard, die doe ik nu op een G3.

Oh ja, als je eenmaal zelf brood hebt gebakken, ga je niet meer naar de bakker. De gemiddelde bakker haalt het echt niet bij een vers brood. Komt omdat je geen verbeteraars en houdbaarheid dingen toevoegt.

[ Voor 3% gewijzigd door jerh op 17-07-2019 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grappig, ik heb laatst voor de 2e keer brood gebakken. Dit volgens de anova methode waarbij je het gist 2 uur op 27C sous vide laat vergisten.
Daarna in een braadpan in de oven gebakken.

Beetje weird en ghetto maar wel een mooi broodje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XB7w3FBCBih1kXnYPhCrSc3u/medium.jpg

En doorgesneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/68NjWrr7BsHcXY1G6Ykc3jVN/medium.jpg

Dit is met Cinque Stagioniu 00 bloem gemaakt ,wat ik normaal in de pizza gooi ja... ik had niets anders.
Dit is het recept:
https://recipes.anovaculi.../sous-vide-bread-proofing

Super lekker en krokant toen hij uit de oven kwam, het echte frankrijk gevoel. Nu iets minder krokant maar als tosti-brood extreem briljant. Hij is ook wat steviger dan bakkers brood (beetje de structuur van een desembrood, maar dan zonder het zuurtje). ik ben gewoon gekapt met supermarktbrood; het is niet te vreten danwel nep danwel duur (al dan niet in combinatie met elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24

The Executer

Lekker belangrijk!

vortexnl1982 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:52:
[...]

Zet de BBQ op 150 graden en klep dichthouden. Wacht een minuut of 20?
Ik vermoed, gezien je reactie, dat je een elektrische of gasbarbecue hebt?

Heb zelf namelijk een Weber MT GBS, en ben op zoek naar goede brandstof voor pizza bakken.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:42:
Ziet er goed uit, hoe is je bodem?
Bodem was prima, maar de pizza ervoor had ik opgefokt. Waardoor de bodem wat zwart meepakte van de vorige. Heb net een turning peel gekocht, en ik wist niet hoe ik er mee moest omgaan, dus ragde hem er vrij snel onder, waardoor ik die hele pizza in het vuur duwde. Midden van de pizza gelijk gescheurd. Total fucking mess. Moet je toch met iets meer beleid doen.

Normaliter maak ik de bodem in het midden zo dun dat je er bijna doorheen kunt kijken, maar ik denk dat ik iets minder moet stretchen voor een goeie Napolitaanse uit de Koda.

[ Voor 5% gewijzigd door apNia op 17-07-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bodem mag je best doorheen kijken, mijn bodems zijn ook dun in de Ooni Pro. De truc is de hitte van je steen te beheersen (het is niet hoe heter hoe beter, zo'n Ooni kan de steen ook gewoon te heet krijgen). En dan vooral om de pizza de eerste 20 a 30 seconden gewoon te laten liggen zodat je bodem al stevig is voordat je gaat draaien.

Wat betreft steen temperatuur is in mijn Ooni ongeveer 350 graden vooraan en dan 380-400 achterin bij de brander ideaal. Meestal warm ik hem voor de eerste pizza goed op, laat de brander vol open als de pizza erin ligt tot 1 minuut nadat hij eruit is en daarna zet ik hem kleiner totdat de volgende pizza erin gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik222 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:52:
Bodem mag je best doorheen kijken, mijn bodems zijn ook dun in de Ooni Pro. De truc is de hitte van je steen te beheersen (het is niet hoe heter hoe beter, zo'n Ooni kan de steen ook gewoon te heet krijgen). En dan vooral om de pizza de eerste 20 a 30 seconden gewoon te laten liggen zodat je bodem al stevig is voordat je gaat draaien.

Wat betreft steen temperatuur is in mijn Ooni ongeveer 350 graden vooraan en dan 380-400 achterin bij de brander ideaal. Meestal warm ik hem voor de eerste pizza goed op, laat de brander vol open als de pizza erin ligt tot 1 minuut nadat hij eruit is en daarna zet ik hem kleiner totdat de volgende pizza erin gaat.
ik gooi de brander op laag als de pizza eruit gaat. ga toch meestal eerst even de gebakken pizza eten en de volgende stretchen, kost wel paar minuten.

Te hete bodem gebeurt hier eigenlijk nooit. Wel een gewone uuni3 ipv een pro.
Geloven jullie in van die speciale vlamverdelers ed? Zoals deze:
https://www.970gear.com/c...roducts/flame-heat-shield

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Maar hoe hoog hebben jullie je brander dan als 'ie erin gaat? Misschien heb ik 'm dan toch te hoog, maar ik bereik wel de beoogde ~1 minuut baktijd. Middenin zat ik op ~340 graden achterin rond de 420 denk ik. Ik doe niks met de vlam of zo als ik 'm erin gooi. Gewoon 15 a 20 min opwarmen tot ie niet meer heter wordt, en dan gewoon doorrausen.

[ Voor 14% gewijzigd door apNia op 18-07-2019 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik houd de brander volle bak aan. Na seconde of 30 draai ik hem 120 graden
, en daarna nog een keer. Gewoon op gevoel (besef me dat dat niet handig online over te brengen is).
Met pellets soms korter, soms veel langer. Moet die constantheid nog onder de knie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als de pizza erin zit zet ik de brander ook vol open. Maar tussen de pizza's door zet ik mijn brander klein. Als ik dat niet doe (en inderdaad vooral als ik dan zelf even een stuk wil eten) wordt de steen rustig 450-470 graden en dat resulteert in zwarte bodems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 16:16
Laten jullie wel constant de deur eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met gas wel, met pellets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Met mijn pellet bbq doe ik ook de deur dicht. Ik maak 'm alleen open om de pizza erin / eruit te halen en om 'm te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik heb hier altijd de speciale pizzadeur erin. De dichte deur erin zorgt ervoor dat het gas uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja wat bloedlink is omdat je een grote kamer vol gas hebt. Heb dat een keer per experiment gedaan en daarna aangestoken. Doe ik niet meer. Gewoon een slecht idee >:) .

De deur bij pellets moet ook dicht om trek te krijgen door de schoorsteen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:44:
Jullie een idee waar je een turning peel kan scoren (20cm in diameter, niet hoger) voor je pizza die niet tegen de €40 aan hugged? Ik snap niet dat die krengen zo onmogelijk duur zijn.
Alsof de duivel er mee speelt ;)

Of onze zoekkunsten zijn gewoon beroerd.....
Nu kom ik ze in 'hopen' tegen op Amazon.de

https://www.amazon.de/Piz...l%C3%A4nge/dp/B0041J9XK4/
https://www.amazon.de/Roy...chwertiger/dp/B079TPZ283/

17 tot 30€ ( geen idee qua verzendkosten, ben een amazon-newb )

Voor de Uuni's :+
Boudewijn schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:22:
Ja wat bloedlink is omdat je een grote kamer vol gas hebt. Heb dat een keer per experiment gedaan en daarna aangestoken. Doe ik niet meer. Gewoon een slecht idee >:) .

De deur bij pellets moet ook dicht om trek te krijgen door de schoorsteen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QQdRp4R/IMG-3136-Edited.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door FreshMaker op 20-07-2019 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

FreshMaker schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 00:25:
[...]
Alsof de duivel er mee speelt ;)

Of onze zoekkunsten zijn gewoon beroerd.....
Nu kom ik ze in 'hopen' tegen op Amazon.de
Ah Christ, Amazon.de helemaal vergeten. Nou ja pech, dat wel een beetje. Maar voor de volgende ronde neem ik die mee in m'n beslissingen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:55
Vandaag op het menu!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vkFw4Y8/D9-E71173-BFE2-4-AF7-9914-E37-F30515-A0-B.jpg

Pizza San Marzano tomatensaus, Parmigiano Reggiano, Prosciutto di Parma en rucola. Zes minuutjes op 300 graden. Heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qp2RNq5/81012-C6-F-C6-C2-4279-8843-D8-DE0769175-B.jpg

Pizza zonder beleg om in vieren te delen en in te vriezen voor als ik zin heb in een snelle snack. Even wat beleg er op en dan even in een pannetje met deksel op het vuur. :9~

[ Voor 32% gewijzigd door tweakkuiken op 20-07-2019 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UKBvcc1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f45PVHe.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M2n5v3g.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FOC7GvX.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FG620GQ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pnUQ2QR.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nkTabHd.jpg

Gisteren nog een keer op de grond gebakken ;)
Nog steeds niet omhoog gekregen ( de oven ) wordt een meerjaren plan, als je afhankelijk bent van derden :(

Nu wilde de oudste ook wel een keer spelen met de kleine peel ...

Pizza één en twee waren snel donker ( oven nog op 450+ graden )
Daarna ging het al beter, iig iedereen weer tevreden, inclusief de buurman, die ook 2 'restpizza's' gekregen heeft ( voor de overlast )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:07
Gisteren voor het eerst mijn nieuwe pizza ring op de Weber geprobeerd en uiteraard tegen alle n00b obstakels aangelopen die ik hier al was tegengekomen:
  • vocht op de schep -> topping op de steen ipv de pizza :X
  • teveel mozzarella -> natte bende
  • droog tuincentrum hout binnen no-time opgebrand -> temperatuur drop
  • er achter komen dat die standaard huis/tuin/keuken ovenwanten niet tegen deze temperaturen kunnen, auch
Kortom, veel geleerd en de smaak goed te pakken, op naar de volgende sessie! ;)

Pizza ring op de Weber

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• apNia

apNia

Gisteren eindelijk wat degelijke spotting voor elkaar gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0AD0BH9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

apNia schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:03:
Gisteren eindelijk wat degelijke spotting voor elkaar gekregen:
[Afbeelding]
mooie pizza d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• apNia

apNia

Best one yet :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CEXJW1N.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Da's een mooie pizza jonguh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja dat is gewoon goed.

+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Nice! Is je Ooni Koda verder nog helemaal standaard of heb je ook al mods toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ziet er erg mooi uit, mooi gevormde pizza ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Thanks guys! <3
Douwe63 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:40:
[...]

Nice! Is je Ooni Koda verder nog helemaal standaard of heb je ook al mods toegepast?
Nee geen mods toegepast, wel heel veel actief turnen. Dat is eigenlijk wat ik constant doe, en waar ik nog een beetje behendiger in moet worden. Hij zit achterin zo hard op de vlam, en voorin is het relatief koel, waardoor je eigenlijk de hele tijd bij de pizza moet zijn OF je temperatuur lager moet zetten voor iets minder risico. Ik kan hem met m'n turning peel niet draaien zoals het moet, omdat de Koda vrij klein is OF omdat ik het nog niet goed in de vingers heb.

Wat zijn de mods voor de Koda die men toepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwe63
apNia schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:36:
Thanks guys! <3

[...]

Nee geen mods toegepast, wel heel veel actief turnen. Dat is eigenlijk wat ik constant doe, en waar ik nog een beetje behendiger in moet worden. Hij zit achterin zo hard op de vlam, en voorin is het relatief koel, waardoor je eigenlijk de hele tijd bij de pizza moet zijn OF je temperatuur lager moet zetten voor iets minder risico. Ik kan hem met m'n turning peel niet draaien zoals het moet, omdat de Koda vrij klein is OF omdat ik het nog niet goed in de vingers heb.

Wat zijn de mods voor de Koda die men toepast?
Ik kwam dit draadje tegen en deze dude liep tegen dezelfde zaken aan als jij: http://fuzzychef.org/ooni-koda-hacking-part-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:42
Yo Aspirant pizzabakkers, de blokker pallet pizza oven is in de aanbieding voor 47,40

https://www.blokker.nl/p/royal-patio-pizza-oven/2093222

[ Voor 13% gewijzigd door GabberPiet op 09-08-2019 11:25 . Reden: Directe link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
GabberPiet schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:26:
Yo Aspirant pizzabakkers, de blokker pallet pizza oven is in de aanbieding voor 47,40

https://www.blokker.nl/dagaanbieding
Nice, is dat alleen on-line of ook in de winkel?

En wat zijn de ervaringen, is er nog wat van te maken of toch niet aan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:45
GabberPiet schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:26:

https://www.blokker.nl/dagaanbieding
Je linkt gaat naar de dagaanbieding van een prullenbak. Ik zie nog niet helemaal hoe je daar pizza's in gaat maken :+

De goede link: https://www.blokker.nl/p/royal-patio-pizza-oven/2093222

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:30
Mwah, als ik de recenties op kieskeurig lees zou ik het gewoon met de prullenbak proberen, dat zou minstens zo goed moeten gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 12:51
Nice! Ik heb over het algemeen de meeste moeite om het deeg tot een mooie pizza te vormen. Ik volg het filmpje van de schrijver van de pizza bijbel uit de OP, maar ik krijg het nooit zo mooi gevormd. Nog tips? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia

apNia

Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Nice! Ik heb over het algemeen de meeste moeite om het deeg tot een mooie pizza te vormen. Ik volg het filmpje van de schrijver van de pizza bijbel uit de OP, maar ik krijg het nooit zo mooi gevormd. Nog tips? :)
Mijn grootste probleem voor het krijgen van een ronde pizza, is altijd het deeg rond uit je krat krijgen. Ik heb het idee dat dat niet echt ergens goed besproken wordt, of ik ben gewoon een retard. Basically, als je er een stokbrood van trekt omdat een deel blijft plakken, is het nagenoeg onmogelijk om er nog een leuke ronde pizza van te krijgen. Ik zorg daarom altijd dat ik ook begin vanuit een vorm die op z'n minst een beetje rond is, of in ieder geval evenredig verdeeld over de bol. Ik gebruik daar deze techniek een beetje voor, die vaak wordt gebruikt voor het vormen van hamburger patties, maar dan op m'n werkblad. Maak er het beste van, maar zorg dat je niet meer hard duwt op je deeg of het te veel van z'n vorm laat afwijken. Er zitten een hoop mooie pockets aan lucht in je deeg, die wil je niet slopen, dat zijn je vriendjes <3

Als je eenmaal die ronde basis hebt ga ik gewoon verder zoals je veel op het internet kan vinden. Belangrijk hierbij is dat je ook een mooie gelijke rim wilt hebben, dus het loont om tijd te steken deze consistent te laten zijn in dikte, laten we zeggen 2cm. Ook dit gaat dus veel makkelijker als je vanuit een ronde basis begint in plaats van een Barbapapa :)

Next step is het deel binnenin platdrukken. Eerst deed ik dat met de puntjes van m'n vingers, nu duw ik de onderkant van m'n vingers er meer in. Het werkt wat sneller, ik zag het pro's doen in video's op YouTube, en ik gok dat alles zich wat evenrediger verspreid. Maar of het wetenschappelijk gezien echt ergens op slaat, durf ik niet met zekerheid te zeggen. (En wetenschap is belangrijk bij koken!)
Vergeet hem niet tussendoor te draaien (bij mij vaak 1-3 keer 90 graden), zodat je hem niet als een uienstokbroodje van de Appie vormt :)

Als derde stap stretchen, no magic there. Helaas is dat wel een kwestie van oefenen. Er zijn heel veel verschillende technieken, zoals deze die ik de laatste tijd wat meer toepas. Ook Ooni heeft wat leuke technieken. Ik kijk goed naar de pizza en wat het nodig heeft en dat is nu vaak nog een combinatie van twee technieken.

Ook als ik hem vanaf het werkblad trek op de schep, zorg ik dat ik hem nog navorm. Voor zowel het op de schep trekken als de pizza vormen op de schep is het belangrijk dat je met de onderkant van je vingers (mocht dit niet duidelijk zijn, de plek waar je vingerafdrukken zitten) gebruikt en pertinent niet de puntjes van je vingers. En altijd onder de pizza, zodat je de rim niet platdrukt. Je wilt het gewicht van de pizza zo veel mogelijk verdelen, anders gaat het deeg scheuren. Het is ook een behendigheidje die je misschien even onder de knie moet krijgen, maar het deeg is in die fase dun en dus fragiel.

De reden dat ik het deeg optil voordat ik het op m'n schep doe ipv er op schuiven (en dit heeft geen zak te maken met het mooi rond krijgen van je pizza, maar een tip tussendoor) is dat je anders het bloem meerolt, waardoor er voorin weinig bloem zit, hij blijft plakken, je oven vol mozzarella zit, de boel begint te roken, het brandalarm afgaat, je kinderen gaan krijsen, je vrouw je verlaat, de buren je hond neerschieten, je ouders je uit hun testament halen en jij met een gare half assed calzone opgescheept zit.

Belangrijk is dat je bij elke fase je ogen blijft gebruiken of je wel rond genoeg bent. Het is een beetje een autistenklusje, maar wel worth it. Niet het belangrijkste van het proces, dus niet gefrustreerd raken als het niet gelijk lukt, zoals ik wel doe waarna m'n vriendin me kalmeert en zegt dat de vorm toch niks uitmaakt terwijl ik foeterend naar de oven loop ;)

Dussss TL;DR:
  • Begin rond
  • Constante rim
  • Bij vormen, draaien
  • Vorm na op de schep
  • Geniet! Ook als het niet lukt! Ze houdt toch wel van je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@apNia bazenpost. Ik zit er soms ook nog mee te k*tten, ondanks dat mijn bollen meestal prima rond zijn.
Mijn vriending kan met mijn deeg ook altijd prachtig ronde pizza's maken, maar ik heb wel eens een ovalen unit of een calzone involuntaro (jaja zelfbedacht potjesitaliaans) .

Als ik 1 ding mag fixen aan mijn pizza skills is het dat dus. Binnenkort maar weer eens trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Boudewijn schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:50:
@apNia bazenpost. [.....]
Als ik 1 ding mag fixen aan mijn pizza skills is het dat dus. Binnenkort maar weer eens trainen.
@apNia, ik zie een gat in de markt; er is behoefte aan pizza-training!
Net als bij voetballen moet je hier ook niet thuis gaan zitten k*tten, maar elders onder leiding van een leraar, een master, een (Italiaanse vakterm, moet ik nog even bedenken 🙂)...

PS: kies maar: maestro, artigiano, insegnante, professore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hkuit schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:24:
[...]

@apNia, ik zie een gat in de markt; er is behoefte aan pizza-training!
Net als bij voetballen moet je hier ook niet thuis gaan zitten k*tten, maar elders onder leiding van een leraar, een master, een (Italiaanse vakterm, moet ik nog even bedenken 🙂)...

PS: kies maar: maestro, artigiano, insegnante, professore
Dat hebben ze al eens geprobeerd. Pizza maken met de Papi, uiteindelijk werkte dat toch niet zo goed en eindigde het in een verhit abortusdebat (Wanneer is het een pizza? Als het uit oven komt of zodra je handen het deeg raken? De meningen zijn nog al verhit.). Uit de docu:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier vandaag ook weer pizza gemaakt in de Ooni Pro. En omdat dit topic zonder foto's maar saai wordt ook weer foto's gemaakt :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9EjkurhlU7Rfqn3rCBAp9zc9/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K4LeE6PJ0RNFOY9DFUKbrZaI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8845HNwX4RnvF6utGL7sTVPV/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/at3qEknmwuaSvaTQvN3zbxwi/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:42
Vloeken in de kerk wellicht maar met een deegroller kan je een prima pizza maken. Heb het zelf ondertussen wel onder de knie met stretchen en drukken maar durf wel te beweren dat het vrij weinig uitmaakt tov de deegroller.
Als je nog een beetje handig bent met de deegroller druk je alle luchtpockets ook mooi naar de randen waardoor je een mooie bolle rand krijgt.

Voor mensen die last hebben van plakkend deeg, gewoon met een bakpapiertje bakken. Verschil tov zonder is niet te proeven, eventueel na een minuutje bakken ook makkelijk te verwijderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Malt007 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:01:
Vloeken in de kerk wellicht maar met een deegroller kan je een prima pizza maken. Heb het zelf ondertussen wel onder de knie met stretchen en drukken maar durf wel te beweren dat het vrij weinig uitmaakt tov de deegroller.
Als je nog een beetje handig bent met de deegroller druk je alle luchtpockets ook mooi naar de randen waardoor je een mooie bolle rand krijgt.

Voor mensen die last hebben van plakkend deeg, gewoon met een bakpapiertje bakken. Verschil tov zonder is niet te proeven, eventueel na een minuutje bakken ook makkelijk te verwijderen.
Tsja dat is niet conform het ware geloof.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/258/197/909.jpg

Tijd om de middeleeuwse brandstapel te gaan herinvoeren :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gumball op 10-08-2019 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik denk ook dat dat prima mogelijk is hoor. Ik heb bijvoorbeeld nog helemaal niet geexperimenteerd met hoeveel die rim vormen met je handen uitmaakt. Volgens mij heb ik ook mensen dat hele ding plat zien drukken zonder een rim te vormen, en vervolgens met de saus de rim te markeren. Maakt misschien sense omdat dat deel koeler blijft en daarom minder rijst in de oven. Iets waar ik nog mee wil experimenteren.

Maar fuck tradities. Ik heb een heel dubbel gevoel bij wat wel en niet mag bij pizza. Enerzijds ben ik gewoon iemand die het liefst margherita eet, maar er is niks meer killing in de keuken dan vasthouden aan tradities. Mijn greatest sin is dat ik stiekem heel erg hou van een beetje knoflooksaus op m'n margherita.

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/Ob7p7lDT99cd2/giphy.gif

Tegelijkertijd vind ik het heel moeilijk iemand met rust te laten die ananas op z'n pizza doet. Tradities zijn een beetje de vriend en de vijand van de pizza.

In Ugly Delicious, aflevering 1 gaat een norse Italiaanse Amerikaan de wereld over om allerlei pizza's te checken. In Japan komen ze een hele mooie pizza tegen die volgens de norm echt geen fluit meer te maken heeft met pizza in de traditionele zin. Maar hij lijkt me zo lekker. Spoiler: mayonaise en tonijn. Ook vertelt die chef over hoe men angstvallig vasthoudt aan Italiaans bloem. Maar dat het belangrijkste eigenlijk verse bloem is, en daar geloof ik absoluut in. Zo heb ik enige tijd geleden een woeste recensie geschreven over een ramen bar die vol trots zei dat ze hun ramen noodles uit Japan importeerde. Ik heb 10x liever dat je die, op je stinkzoldertje in Nederland, vers maakt! Verse pasta is immers ook lekkerder dan pasta uit een pakje. Vind ik dan hè.
Maar totdat ik zelf bloem kan grinden blijf ik nog vrolijk vasthouden aan m'n Caputo 00. Tradities versus innovatie; de culinaire spagaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik las hier oven nogal wat over ronde pizzas, maar het blijft uiteindelijk gewoon handwerk.

Perfect ronde pizzas liggen in het vriesvak in de supermarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

apNia schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:20:
[...]
...
Maar totdat ik zelf bloem kan grinden blijf ik nog vrolijk vasthouden aan m'n Caputo 00. Tradities versus innovatie; de culinaire spagaat :)
Wellicht een tip in dat kader:
Ik maal regelmatig zelf speltkorrels tot meel! :Y
De spelt haal ik bij een molenaar, of bij een andere plek waar het nog niet al maanden in een muffe zak zit (zoals bij menige überdure hipster biowinkel)

Gooi de speltkorrels in de meelmaler van m'n KitchenAid en voila, enige tijd later heb je vers gemalen speltmeel.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/516Iki2NCLL._SX425_.jpg
Maar uiteraard kan dat ook met andere graansoorten.

Proef je dat? Ja, wij wel. Er zit echt een veel smaakvoller 'notig' aroma aan vers gemalen spelt. 8)
En ja, ik gebruik spelt (= volkoren) meel om brood, maar ook pizza mee te maken. Zoveel meer smaak dan 'ordinair' witte bloem.

[disclaimer]
Ik houd van Italiaans eten en hun liefde en passie voor voedsel(bereiding).
Maar soms (ahum) zijn ze wat dat betreft veel te rigide... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 12-08-2019 09:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
apNia schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:29:
[...]

Mijn grootste probleem voor het krijgen van een ronde pizza, is altijd het deeg rond uit je krat krijgen. Ik heb het idee dat dat niet echt ergens goed besproken wordt, of ik ben gewoon een retard. Basically, als je er een stokbrood van trekt omdat een deel blijft plakken, is het nagenoeg onmogelijk om er nog een leuke ronde pizza van te krijgen. Ik zorg daarom altijd dat ik ook begin vanuit een vorm die op z'n minst een beetje rond is, of in ieder geval evenredig verdeeld over de bol. Ik gebruik daar deze techniek een beetje voor, die vaak wordt gebruikt voor het vormen van hamburger patties, maar dan op m'n werkblad. Maak er het beste van, maar zorg dat je niet meer hard duwt op je deeg of het te veel van z'n vorm laat afwijken. Er zitten een hoop mooie pockets aan lucht in je deeg, die wil je niet slopen, dat zijn je vriendjes <3

Als je eenmaal die ronde basis hebt ga ik gewoon verder zoals je veel op het internet kan vinden. Belangrijk hierbij is dat je ook een mooie gelijke rim wilt hebben, dus het loont om tijd te steken deze consistent te laten zijn in dikte, laten we zeggen 2cm. Ook dit gaat dus veel makkelijker als je vanuit een ronde basis begint in plaats van een Barbapapa :)

Next step is het deel binnenin platdrukken. Eerst deed ik dat met de puntjes van m'n vingers, nu duw ik de onderkant van m'n vingers er meer in. Het werkt wat sneller, ik zag het pro's doen in video's op YouTube, en ik gok dat alles zich wat evenrediger verspreid. Maar of het wetenschappelijk gezien echt ergens op slaat, durf ik niet met zekerheid te zeggen. (En wetenschap is belangrijk bij koken!)
Vergeet hem niet tussendoor te draaien (bij mij vaak 1-3 keer 90 graden), zodat je hem niet als een uienstokbroodje van de Appie vormt :)

Als derde stap stretchen, no magic there. Helaas is dat wel een kwestie van oefenen. Er zijn heel veel verschillende technieken, zoals deze die ik de laatste tijd wat meer toepas. Ook Ooni heeft wat leuke technieken. Ik kijk goed naar de pizza en wat het nodig heeft en dat is nu vaak nog een combinatie van twee technieken.

Ook als ik hem vanaf het werkblad trek op de schep, zorg ik dat ik hem nog navorm. Voor zowel het op de schep trekken als de pizza vormen op de schep is het belangrijk dat je met de onderkant van je vingers (mocht dit niet duidelijk zijn, de plek waar je vingerafdrukken zitten) gebruikt en pertinent niet de puntjes van je vingers. En altijd onder de pizza, zodat je de rim niet platdrukt. Je wilt het gewicht van de pizza zo veel mogelijk verdelen, anders gaat het deeg scheuren. Het is ook een behendigheidje die je misschien even onder de knie moet krijgen, maar het deeg is in die fase dun en dus fragiel.

De reden dat ik het deeg optil voordat ik het op m'n schep doe ipv er op schuiven (en dit heeft geen zak te maken met het mooi rond krijgen van je pizza, maar een tip tussendoor) is dat je anders het bloem meerolt, waardoor er voorin weinig bloem zit, hij blijft plakken, je oven vol mozzarella zit, de boel begint te roken, het brandalarm afgaat, je kinderen gaan krijsen, je vrouw je verlaat, de buren je hond neerschieten, je ouders je uit hun testament halen en jij met een gare half assed calzone opgescheept zit.

Belangrijk is dat je bij elke fase je ogen blijft gebruiken of je wel rond genoeg bent. Het is een beetje een autistenklusje, maar wel worth it. Niet het belangrijkste van het proces, dus niet gefrustreerd raken als het niet gelijk lukt, zoals ik wel doe waarna m'n vriendin me kalmeert en zegt dat de vorm toch niks uitmaakt terwijl ik foeterend naar de oven loop ;)

Dussss TL;DR:
  • Begin rond
  • Constante rim
  • Bij vormen, draaien
  • Vorm na op de schep
  • Geniet! Ook als het niet lukt! Ze houdt toch wel van je.
Top, thanks! Vanavond eens proberen.

Overigens maakt het me niet echt uit dat ie niet rond is, maar omdat ik de pizza zo moeizaam gevormd krijg, doet het me vermoeden dat mn deeg niet top is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Gisteren voor de vijfde keer pizza's gebakken met de G3Ferrari. Pizza's lukten inmiddels prima, maar bij de 4e pizza knalde de aardlekschakelaar er uit. Paar pogingen gedaan maar de aardlek knalde er telkens na een seconde of 10 uit met de oven aan.....

Ik heb weinig elektrische kennis maar heb hier geen goed gevoel bij. Vreemd dat het pas zo laat opspeelt, er lijkt toch iets kapot te zijn oid.

Wat meer reviews op amazon bekeken en schijnt vaker voor te komen. Meeste andere aanbevolen ovens zijn voor buiten, maar vond het juist ideaal om een elektrische binnen te gebruiken. Nog tips voor een ander elektrisch apparaat?

update: net amazon.de de 1 ster reviews bekeken. Er is toch wel regelmatig melding van de FL schalter (aardlekschakelaar) en kurzschluss (kortsluiting). Ben geen elektricien dus kan niet beoordelen of dit gevaarlijk is of niet maar bij mij gaat hij niet meer aan.
https://www.amazon.de/G3F...mber=3#reviews-filter-bar

[ Voor 27% gewijzigd door jaspov op 14-08-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
ehtweak schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:28:
[...]

Wellicht een tip in dat kader:
Ik maal regelmatig zelf speltkorrels tot meel! :Y
De spelt haal ik bij een molenaar, of bij een andere plek waar het nog niet al maanden in een muffe zak zit (zoals bij menige überdure hipster biowinkel)

Gooi de speltkorrels in de meelmaler van m'n KitchenAid en voila, enige tijd later heb je vers gemalen speltmeel.
[Afbeelding]
Maar uiteraard kan dat ook met andere graansoorten.

Proef je dat? Ja, wij wel. Er zit echt een veel smaakvoller 'notig' aroma aan vers gemalen spelt. 8)
En ja, ik gebruik spelt (= volkoren) meel om brood, maar ook pizza mee te maken. Zoveel meer smaak dan 'ordinair' witte bloem.

[disclaimer]
Ik houd van Italiaans eten en hun liefde en passie voor voedsel(bereiding).
Maar soms (ahum) zijn ze wat dat betreft veel te rigide... ;)
Hier ook een spelt liefhebber, veel vollere smaak dan tarwe. Het rijst wel wat slechter, dus vaak iets compacter. Ik bak zowel brood, pizza als taarten er mee. Gaat uitstekend.

Ik ben wel iets luier, haal bij de molen, die zit op loopafstand, speltbloem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jerh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Ik ben wel iets luier, haal bij de molen, die zit op loopafstand, speltbloem.
Bloem of meel? M.a.w. wit uitgezeefd, of met de waardevolle gemalen vliesjes er nog in?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
ehtweak schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:43:
[...]

Bloem of meel? M.a.w. wit uitgezeefd, of met de waardevolle gemalen vliesjes er nog in?
Op het pak van de molen staat speltbloem, ik zal vanavond kijken. Ik neem heel af en toe ook wel eens speltmeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
jaspov schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:28:
Gisteren voor de vijfde keer pizza's gebakken met de G3Ferrari. Pizza's lukten inmiddels prima, maar bij de 4e pizza knalde de aardlekschakelaar er uit. Paar pogingen gedaan maar de aardlek knalde er telkens na een seconde of 10 uit met de oven aan.....

Ik heb weinig elektrische kennis maar heb hier geen goed gevoel bij. Vreemd dat het pas zo laat opspeelt, er lijkt toch iets kapot te zijn oid.

Wat meer reviews op amazon bekeken en schijnt vaker voor te komen. Meeste andere aanbevolen ovens zijn voor buiten, maar vond het juist ideaal om een elektrische binnen te gebruiken. Nog tips voor een ander elektrisch apparaat?

update: net amazon.de de 1 ster reviews bekeken. Er is toch wel regelmatig melding van de FL schalter (aardlekschakelaar) en kurzschluss (kortsluiting). Ben geen elektricien dus kan niet beoordelen of dit gevaarlijk is of niet maar bij mij gaat hij niet meer aan.
https://www.amazon.de/G3F...mber=3#reviews-filter-bar
Ik heb ook een G3 en had dit probleem ook. Bij deze G3 en bij een ander merk. Het zit in het verwarmingselement. Deze trekt vocht aan (hygroscopisch) waardoor dit aardlekproblemen kan geven.

Bij mij thuis klapte de aardlek er steeds uit na een aantal minuten. Op een andere locatie heb ik de apparaten aangesloten en een half uurtje aan laten staan, opdat eventueel vocht kon verdampen. Dit heeft het issue verholpen en sindsdien gaat het thuis zonder problemen.

Het kan zijn dat de totale lekstroom op de aardlekgroepen net te groot wordt, terwijl het apparaat zelf (geïsoleerd op 1 aardlek) geen problemen hoeft te geven. Mocht het mogelijk zijn, dan zou je thuis ook andere verbruikers even kunnen ontkoppelen, zodat je de G3 los kunt testen.

Dus: droog bewaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 22:28
Phony schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:18:
[...]

Ik heb ook een G3 en had dit probleem ook. Bij deze G3 en bij een ander merk. Het zit in het verwarmingselement. Deze trekt vocht aan (hygroscopisch) waardoor dit aardlekproblemen kan geven.

Bij mij thuis klapte de aardlek er steeds uit na een aantal minuten. Op een andere locatie heb ik de apparaten aangesloten en een half uurtje aan laten staan, opdat eventueel vocht kon verdampen. Dit heeft het issue verholpen en sindsdien gaat het thuis zonder problemen.

Het kan zijn dat de totale lekstroom op de aardlekgroepen net te groot wordt, terwijl het apparaat zelf (geïsoleerd op 1 aardlek) geen problemen hoeft te geven. Mocht het mogelijk zijn, dan zou je thuis ook andere verbruikers even kunnen ontkoppelen, zodat je de G3 los kunt testen.

Dus: droog bewaren!
Dank voor de uitleg. Zit dat in de "gloeiende stang" of is het verwarmingselement iets in de behuizing? En wellicht een stomme vraag maar is dat op wat voor manier dan ook een risico/gevaar?

Stond hier onder de afzuigkap in de keuken en opgeslagen in een kast in de woonkamer (geen vochtige schuur oid).
Amazon neemt hem terug, heb net vanmiddag een steen besteld voor de gewone oven. Minder heet maar voelt toch iets fijner dan een apparaat wat - mogelijk - weer de aardlek laat springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:55
apNia schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:29:
[...]

Mijn grootste probleem voor het krijgen van een ronde pizza, is altijd het deeg rond uit je krat krijgen. Ik heb het idee dat dat niet echt ergens goed besproken wordt, of ik ben gewoon een retard. Basically, als je er een stokbrood van trekt omdat een deel blijft plakken, is het nagenoeg onmogelijk om er nog een leuke ronde pizza van te krijgen.
In deze video laat een pizzabakker zien hoe je overproofed deeg goed uit je krat krijgt, wat nog lastiger is.

YouTube: HOW TO USE NEAPOLITAN PIZZA DOUGH OVER GROW

Misschien dat je daar iets aan hebt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jaspov schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:22:
[...]

Dank voor de uitleg. Zit dat in de "gloeiende stang" of is het verwarmingselement iets in de behuizing? En wellicht een stomme vraag maar is dat op wat voor manier dan ook een risico/gevaar?
De "gloeiende stang" is je verwarmingselement. Risico valt wel mee als je het weet.

edit: Ik zou niet met mijn ene hand de ongelakte verwarming vastpakken en met de andere hand de pizzaoven. Dat dan wel weer. Als je hem om kunt ruilen zou ik dat doen, je wil eigenlijk gewoon geen risico lopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 15-08-2019 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

tweakkuiken schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 00:36:
[...]

In deze video laat een pizzabakker zien hoe je overproofed deeg goed uit je krat krijgt, wat nog lastiger is.

YouTube: HOW TO USE NEAPOLITAN PIZZA DOUGH OVER GROW

Misschien dat je daar iets aan hebt.
Oh nice! Daar heb ik zeker wel wat aan. Ik heb alleen nooit een vol deegkrat, en grappig genoeg zorgt dat er bij hem juist voor dat alles consistent is in grootte. Thanks voor de link!

• Dr_Frickin_Evil
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

Top, thanks! Vanavond eens proberen.

Overigens maakt het me niet echt uit dat ie niet rond is, maar omdat ik de pizza zo moeizaam gevormd krijg, doet het me vermoeden dat mn deeg niet top is.
De pizza was aardig goed gelukt, maar mn deegbol was achteraf te groot voor 1 pizza (kreeg hem niet op de steen). Daarom had ik hem minder uitgerekt dan ik had gewild. Ik merkte wel dat mijn deeg beter was dan andere keren. Ik had dit keer wat langer gekneed dan ik gewend was. Ik heb gisterenavond weer deeg gemaakt en ik ga het vrijdag nog een keer proberen :-)

Hoelang kneden jullie je deeg?

• apNia

apNia

Afhankelijk van de hoeveelheid deeg ranged het bij mij tussen de 3 a 6 minuten. Schaalt natuurlijk mee. En hoe je kneed maakt ook uit. Net zolang tot hij helemaal smooth is. Sommige vinden het al genoeg als 'ie wat lumpy is. Geen idee wat correct is tho. Ga nog een keer proberen wat het verschil is in de praktijk.

• Dr_Frickin_Evil
apNia schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:46:
[...]

Afhankelijk van de hoeveelheid deeg ranged het bij mij tussen de 3 a 6 minuten. Schaalt natuurlijk mee. En hoe je kneed maakt ook uit. Net zolang tot hij helemaal smooth is. Sommige vinden het al genoeg als 'ie wat lumpy is. Geen idee wat correct is tho. Ga nog een keer proberen wat het verschil is in de praktijk.
Vind ik ook lastig. Dit kun je ook niet uit een youtube filmpje halen :-) ik denk dat dit een kwestie van ervaring is.

Wat me wel opvalt is dat de deegballen na het opbollen bij mij niet zo smooth zijn als ik in die filmpjes zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Experimentje gedaan met Napolitaanse stijl deeg volgens de officiële reglementen. Dwz 2u laten rijzen in bulk, 6u als gebold, in plaats van 24u of 48u gekoeld. Het deeg rees mooi, maar gek genoeg waren de uiteindelijke pizza's echt heel dense. Bijna de dichtheid van witbrood. Geen fan van, gaan we nooit meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga vanavond pizza bakken bij een maatje dat geen kaas lust. Interessant, zijn partner en mijn vriendin lusten het wel (en graag ook).

Zat zelf aan wat gerookte zalm/courgette dingen te denken, marinara en pizza's met paprika/peper en vlees. Qua experimenten: ik ben aan het opruimen en kwam dukkah tegen. Zou avocado, sesamolie en dukkah een combinatie zijn op een pizza? Volgens mij kom ik er wel mee weg.

Vanavond uitslag :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-01 16:42
Zelf maak ik diverse pizza's zonder kaas. Vooral pizza's met rode, groene of een andere curry in combinatie met kip en bijvoorbeeld ui, paprika of pepers vallen altijd wel in de smaak. Sinds ik die dingen bak vind ik de meeste combinaties in de supermarkt maar saai.

psn: t-zakje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Boudewijn schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:46:
Ik ga vanavond pizza bakken bij een maatje dat geen kaas lust. Interessant, zijn partner en mijn vriendin lusten het wel (en graag ook).

Zat zelf aan wat gerookte zalm/courgette dingen te denken, marinara en pizza's met paprika/peper en vlees. Qua experimenten: ik ben aan het opruimen en kwam dukkah tegen. Zou avocado, sesamolie en dukkah een combinatie zijn op een pizza? Volgens mij kom ik er wel mee weg.

Vanavond uitslag :P.
creme fraiche + ui + spekjes... mmmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
grote_oever schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:16:
[...]

Geitenkaas, walnoot en honing :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tk55 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:18:
[...]

Gorgonzola walnoot en peer. Dat is meestal mijn afsluiter, maar deze is ook wel tof.
grote_oever schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:16:
[...]

Ja dat is wel goed idee. Thanks. Beetje flammkuche achtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Die flamkuche pizza maak ik ook vaak (doe er dan ook parmezaan op maar dat kan je uiteraard weglaten). Wat ik dan doe is de crème frache mengen met Griekse yoghurt, knoflook, bieslook en peper en zout. Dan heb je net wat meer smaak dan puur crème frache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:46:
Saus, ham en venkelzaad is mijn nieuwste ontdekking. Wel met mozzarella, maar kan ook prima zonder. Venkelzaad is echt de shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Tk55 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:18:
[...]

Geitenkaans, walnoot en honing.. laat het me kinderen niet horen! straks zit pizza in dezelfde categorie als "spruitjes". :o
ik222 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:26:
Die flamkuche pizza maak ik ook vaak (doe er dan ook parmezaan op maar dat kan je uiteraard weglaten). Wat ik dan doe is de crème frache mengen met Griekse yoghurt, knoflook, bieslook en peper en zout. Dan heb je net wat meer smaak dan puur crème frache.
Klopt inderdaad. Flamkuche is alleen een veel dunnere pizza. Mij eigenlijk nog nooit gelukt in een pizza oven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

grote_oever schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:30:
[...]

Geitenkaas, walnoot en honing.. laat het me kinderen niet horen! straks zit pizza in dezelfde categorie als "spruitjes". :o
He? Waarom?
Onze dochter heeft dit soort dingen altijd heel lekker gevonden! Al van jongs af aan, (ca. 4 jaar oud), al zelf op ontdekkingstocht langs Italiaanse en Oostenrijkse boerderijtjes. Stuk geiten- of schapenkaas kopen met papa, lokale honing erover en smullen maar!
Of zelf pijnboompitten uit de boom halen. En die bij het kampvuurtje roosteren. Checken of je thee kunt zetten van dennennaalden. Of hoe in een lokale stal een gevild hert of varken hangt uit te druppen.
"Kijk papa, daar gaan ze zo meteen salami van maken!" 8)

Doet me gelijk denken aan dit verhaal: ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Laten we kinderen dan helemaal niet meer kennismaken met de natuur om ons heen en de prachtige producten daar uit? :?

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 23-08-2019 23:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Daarom noem ik het ook flamkuche pizza, ik doe de betreffende toppings dus op een normale pizza bodem. Zelf die echte flamkuche bodems maken heb ik ook nog nooit gedaan.

Hier ga ik komende week (op verzoek) pizza's maken waarvan de rand platter blijft en helemaal door en door knapperig wordt. Idee daarvoor is om het deeg uit te rollen en vooral de Uuni Pro op een flink lagere temperatuur te stoken waardoor de pizza's er ongeveer 6 a 7 minuten in gaan in plaats van de normale 1,5 a 2 minuten.

Ben benieuwd, vind zelf eigenlijk de Napolitaanse variant de lekkerste met die luchtige randen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vanavond vrij stevig getanked bij een maatje van me en wat pizza gemaakt. Los van de alco-overkill was het een prachtavond (ik zit nu met een pilsje in de hand thuis dit te typen ;) )...
De jury van 4 man (inc ikzelf) vond de avocado het goed doen op de pizza en de dukkah prima... maar de textuur niet supertof op een pizza. IK merkte zelf dat ik vooral warme smaken had en ik miste eigenlijk gewoon een frissig zuurtje. Limoen, mayonaise, gepekelde schapenkaas, zoiets.
1 van de 4 vond het helemaal prima.

Brakke foto maar zag er prima uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kGudnB2vCWtoPAhOQGWnU2A2/thumb.jpg

Verder wat creme fraiche-gerookte zalm pizza en dergelijke gemaakt. was prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nieuwe Ooni komt er aan! Basically een wood/coal fired Koda :)

https://www.kickstarter.c...ble-wood-fired-pizza-oven

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier een bijzondere uitvoering van een Oostenrijkse Flammkuche:
https://salzburg.orf.at/tv/stories/3010426/

1kg bloem met een halve liter bier en dat 2 dagen laten rusten/rijzen... 8)

Niks moeilijk stretchen, gewoon uitrollen met de deegroller. En bij 220o bakken kan in iedere gewone oven.

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hij kan zo te zien ook op gas lopen, dat is wel fijn. Maar wat is de grote meerwaarde tov een Uuni 3?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:04
Boudewijn schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

hij kan zo te zien ook op gas lopen, dat is wel fijn. Maar wat is de grote meerwaarde tov een Uuni 3?
Het is gewoon een verbeterde versie, vooral aan de achterkant om hout/kolen bij te vullen

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
De zomer zit er bijna op en ik heb nog geen pizza durven maken met eigen deeg in de Koda... koop nu altijd verse bodems die we beleggen, en dat gaat nu wel goed, draai de temperatuur bijna op het minimum anders is alles zwart binnen 30 sec. Op minimum is de pizza met deze bodems in 2 minuten klaar. Kan me niet voorstellen dat ik deeg moet bakken en niet alles zwart laten worden in deze oven, zeker niet op max temps.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

Ik gok geen, het heeft de grootte van een Koda (die ik heb) en die is relatief klein tov de Uuni 3. Wat meer ruimte was fijner geweest denk ik.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Enig idee hoe het komt dat de Uuni's niet op Marktplaats verschijnen? Komt dat doordat het zo'n goed product is? Of moet ik wachten tot na de zomer? :)

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Vraag aan de kenners hier. Ik ben een fervent BBQer en maak ook regelmatig pizza's op mijn BGE. Ik gebruik al sinds jaar en dag het volgende recept dat ik eens op een BBQ forum gevonden heb:

470 gram Tipo 00 bloem ( farina di grano tenero Tipo 00).
3,2 dl lauw water ( soms meer of minder)
1,5 theelepel zout
1,5 theelepel suiker
10 gram gedroogde gist

gist activeren met het water en de suiker, en daarna samen in de keukenmachine voor 15-20 minuten. Dan 2 uur rijzen, nog een keer kneden en bollen maken.

Lekkere pizza's, maar de ene keer heel luchtig deeg (bellen) en de andere keer niet. Bovendien is het deeg erg lastig te verwerken, zonder roller bijna niet te doen zonder er gaten in te trekken en met de deegroller is het 10cm uitrollen en het springt weer 8cm terug.

Nu was ik laatst bij een pizzeria en daar hadden ze het deeg in bollen klaarliggen. in no time wisten ze van die bol een bodem te maken, het leek wel of er 0 stretch in dat deeg zat. En op de bord heerlijk luchtig, bellen erin. Dat wil ik thuis ook!

Ondanks dat ik dit topic af en toe open en lees is het me niet duidelijk wat er nou verkeerd is aan mijn recept en hoe ik dit kan verbeteren. Er staan ook zo veel suggesties in dit topic. Zijn er pizza experts die mij kunnen vertellen waar het mis gaat en hoe ik zelf zo'n fijn te bewerken deeg maak?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@coelho Sowieso zou ik het zout ook afwegen, want met een theelepel werk je nooit precies.Daarnaast is je deeg op het oog vrij nat, nou is dat wel enigszins afhankelijk van de bloem maar toch.Zelf zit ik op 60% water wat voor mij ruim voldoende is voor een soepel maar nog wel werkbaar deeg. Als laatste is kneden heel belangrijk, 15 a 20 minuten in de keukenmachine klinkt vrij lang en ik kan niet goed beoordelen of het dan ook echt goed gekneed wordt. Zelf gebruik ik de kitchenaid alleen om het deeg gemengd te krijgen, vanaf dan ga ik met de hand verder kneden. Dan voel je ook vanzelf wanneer het deeg goed is.

Hier afgelopen weekend bewust eens pizza's gemaakt met een volledig knapperige dunne rand zonder grote luchtbellen en spotting. Daarvoor heb ik nu 240gr deegbollen gemaakt, die uitgerold met de deegroller en vervolgens gebakken in de Ooni Pro op 280 - 300 graden, dus met een duidelijk lagere temperatuur waardoor de pizza's er ongeveer 5 minuten in liggen.

Waren uitstekend gelukt zoals de bedoeling was, de jury hier thuis vond deze lekkerder dan de Napolitaanse pizza's die ik eerder altijd maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PKzgRoF7ANWQA1bpjVU0Yanf/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C1uEWQlh8EvqR0ZF4fXrKVm7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jjC8OJQX5twn1n4yDi3FUhGN/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5fwDR0mxgbgrv7iYKXfd3qSK/thumb.jpg

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
ik222 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:54:
@coelho Sowieso zou ik het zout ook afwegen, want met een theelepel werk je nooit precies.Daarnaast is je deeg op het oog vrij nat, nou is dat wel enigszins afhankelijk van de bloem maar toch.Zelf zit ik op 60% water wat voor mij ruim voldoende is voor een soepel maar nog wel werkbaar deeg. Als laatste is kneden heel belangrijk, 15 a 20 minuten in de keukenmachine klinkt vrij lang en ik kan niet goed beoordelen of het dan ook echt goed gekneed wordt. Zelf gebruik ik de kitchenaid alleen om het deeg gemengd te krijgen, vanaf dan ga ik met de hand verder kneden. Dan voel je ook vanzelf wanneer het deeg goed is.

Hier afgelopen weekend bewust eens pizza's gemaakt met een volledig knapperige dunne rand zonder grote luchtbellen en spotting. Daarvoor heb ik nu 240gr deegbollen gemaakt, die uitgerold met de deegroller en vervolgens gebakken in de Ooni Pro op 280 - 300 graden, dus met een duidelijk lagere temperatuur waardoor de pizza's er ongeveer 5 minuten in liggen.

Waren uitstekend gelukt zoals de bedoeling was, de jury hier thuis vond deze lekkerder dan de Napolitaanse pizza's die ik eerder altijd maakte.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Zien er lekker uit!

De theelepels hier zijn afgestreken maatlepels, dus vrij constant. Niet een theelepeltje uit de bestekla.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garfield
  • Laatst online: 07-09 20:13
Ik heb onlangs ook maar weer eens een poging gedaan om pizza's te maken, voor het deeg heb ik het recept van de verpakking bloem gebruikt (La Tua Farina), echter met de helft van de gist aangezien dit naar mijn idee te veel was.

Pizzadeeg

Het deeg was goed te verwerken, echter ga ik volgende keer weer het Napolitaanse deeg maken van italieplein.nl, dit beviel toch iets beter

Ik bak mijn pizza's altijd op een steen op de barbeque, na een uur voorverwarmen was de BBQ 350 graden en de steen tegen de 300 graden

temp-steen

Hier wat resultaten:

hawaii

pizza2

pizza3

pizza4

Aan het einde van de sessie liep de temperatuur van de BBQ op tot boven de 450 graden, dit ging eigenlijk wel wat te hard naar mijn idee, daar moet ik volgende keer iets beter op letten.

Al met al geen slecht resultaat.
Pagina: 1 ... 25 ... 115 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.