Mijn grootste probleem voor het krijgen van een ronde pizza, is altijd het deeg rond uit je krat krijgen. Ik heb het idee dat dat niet echt ergens goed besproken wordt, of ik ben gewoon een retard. Basically, als je er een stokbrood van trekt omdat een deel blijft plakken, is het nagenoeg onmogelijk om er nog een leuke ronde pizza van te krijgen. Ik zorg daarom altijd dat ik ook begin vanuit een vorm die op z'n minst een beetje rond is, of in ieder geval evenredig verdeeld over de bol. Ik gebruik daar
deze techniek een beetje voor, die vaak wordt gebruikt voor het vormen van hamburger patties, maar dan op m'n werkblad. Maak er het beste van, maar zorg dat je niet meer hard duwt op je deeg of het te veel van z'n vorm laat afwijken. Er zitten een hoop mooie pockets aan lucht in je deeg, die wil je niet slopen, dat zijn je vriendjes
Als je eenmaal die ronde basis hebt ga ik gewoon verder zoals je veel op het internet kan vinden. Belangrijk hierbij is dat je ook een mooie gelijke rim wilt hebben, dus het loont om tijd te steken deze consistent te laten zijn in dikte, laten we zeggen 2cm. Ook dit gaat dus veel makkelijker als je vanuit een ronde basis begint in plaats van een Barbapapa
Next step is het deel binnenin platdrukken. Eerst deed ik dat met de puntjes van m'n vingers, nu duw ik de onderkant van m'n vingers er meer in. Het werkt wat sneller, ik zag het pro's doen in video's op YouTube, en ik gok dat alles zich wat evenrediger verspreid. Maar of het wetenschappelijk gezien echt ergens op slaat, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
(En wetenschap is belangrijk bij koken!)
Vergeet hem niet tussendoor te draaien (bij mij vaak 1-3 keer 90 graden), zodat je hem niet als een uienstokbroodje van de Appie vormt
Als derde stap stretchen, no magic there. Helaas is dat wel een kwestie van oefenen. Er zijn heel veel verschillende technieken, zoals
deze die ik de laatste tijd wat meer toepas. Ook Ooni heeft
wat leuke technieken. Ik kijk goed naar de pizza en wat het nodig heeft en dat is nu vaak nog een combinatie van twee technieken.
Ook als ik hem vanaf het werkblad trek op de schep, zorg ik dat ik hem nog navorm. Voor zowel het op de schep trekken als de pizza vormen op de schep is het belangrijk dat je met de onderkant van je vingers (mocht dit niet duidelijk zijn, de plek waar je vingerafdrukken zitten) gebruikt en pertinent niet de puntjes van je vingers. En altijd onder de pizza, zodat je de rim niet platdrukt. Je wilt het gewicht van de pizza zo veel mogelijk verdelen, anders gaat het deeg scheuren. Het is ook een behendigheidje die je misschien even onder de knie moet krijgen, maar het deeg is in die fase dun en dus fragiel.
De reden dat ik het deeg optil voordat ik het op m'n schep doe ipv er op schuiven (en dit heeft geen zak te maken met het mooi rond krijgen van je pizza, maar een tip tussendoor) is dat je anders het bloem meerolt, waardoor er voorin weinig bloem zit, hij blijft plakken, je oven vol mozzarella zit, de boel begint te roken, het brandalarm afgaat, je kinderen gaan krijsen, je vrouw je verlaat, de buren je hond neerschieten, je ouders je uit hun testament halen en jij met een gare half assed calzone opgescheept zit.
Belangrijk is dat je bij elke fase je ogen blijft gebruiken of je wel rond genoeg bent. Het is een beetje een autistenklusje, maar wel worth it. Niet het belangrijkste van het proces, dus niet gefrustreerd raken als het niet gelijk lukt, zoals ik
wel doe waarna m'n vriendin me kalmeert en zegt dat de vorm toch niks uitmaakt terwijl ik foeterend naar de oven loop
Dussss TL;DR:
- Begin rond
- Constante rim
- Bij vormen, draaien
- Vorm na op de schep
- Geniet! Ook als het niet lukt! Ze houdt toch wel van je.