Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 108 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lees ff mijn vorige post aub.
Daar staat het. 21.48u.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 21:04

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Oops @Boudewijn , overheen gelezen. My bad.

[ Voor 5% gewijzigd door apNia op 19-06-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:02
apNia schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:43:
[...]

Hahahahaha ja maar hoe zitten je verhoudingen qua tijd? Hoe verdeel je je 48u tijd?
2u warm bulk, 46u koud gepunt? 24u koud bulk, 24u koud gepunt?
Italiëplein heeft namelijk enkel (voor zover ik zag) geen 48u koud bulk methode, waar je naar refereert.
Ik doe kwartiertje bulk rijzen onder een (de mix-) kom.
Dan opbollen, 40 uur in de koelkast en dan 4-5 uur buiten de koelkast.

Nooit nagedacht dat je natuurlijk ook bulkrijs in de koelkast kunt doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:48:
Lol dan is het combinatie van pizzabijbel en italieplein. Ik doe het italieplein recept en laat dat 24u bulkrijzen, daarna 24u opgepunt .
Ik heb gisteren de Pizzabijbel gekocht maar wat het maken van deeg is dat boek echt fucking summier. Je hebt nog meer aan z'n video's. De vochtverhouding uit dat boek van 53% is trouwens wel echt heel laag. Ik kreeg een soort klei. Kneden was bijna een soort fitness, volgende keer met 80's zweetband om m'n hoofd. Maar eerst maar zien hoe 53% vocht smaakt in een pizza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:46

arie_papa

Running on Ubuntu

Even een vraagje voor de Blokker-pizza-bakkers. Als ik de instructie lees, dan moet je de brandla goed vullen maar niet te vol. Hoe doen jullie het erna met bijvullen? Telkens kleine hoeveelheden bijvullen of de complete hopper vol duwen met pellets?

Heb namelijk een restrictieplaatje gemaakt en geen idee of het wel nodig/nuttig is ;)

Restrictie 1 Restrictie 2

Pellet levering is fout gegaan, dus ik moet helaas nog wachten om te testen.

[ Voor 51% gewijzigd door arie_papa op 21-06-2019 16:17 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPvdB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-05 06:41
Ik heb bij de blokker oven de hel la (95%) gevuld, dan aansteken met gasbrander door de achterkant. En dan steeds beetjes bijvullen, als hij uit dreigt te gaan dan wapperen aan de achterkant met iets zodat er genoeg lucht bijkomt, dan heb je hem zo weer boven de 300 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:05
JPvdB schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:42:
Ik heb bij de blokker oven de hel la (95%) gevuld, dan aansteken met gasbrander door de achterkant. En dan steeds beetjes bijvullen, als hij uit dreigt te gaan dan wapperen aan de achterkant met iets zodat er genoeg lucht bijkomt, dan heb je hem zo weer boven de 300 graden.
Dat steeds bijvullen is wel lastig idd.

Pizza er in, bijvullen. Na 30 sec pizza draaien, bijvullen. Pizza klaar, bijvullen. Pizza er uit, bijvullen. Pizza op bord leggen, bijvullen. Hap pizza nemen, bijvullen. Slok bier, bijvullen. Bijvullen, bijvullen, bijvullen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

apNia schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:53:
[...]

Maar eerst maar zien hoe 53% vocht smaakt in een pizza.
Note to self and rest, 53% is echt te laag voor luchtige pizza (iig in een thuisoven) -- blijf bij 58% of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:49
Ik weet niet hoe het bij die Blokker uitziet, maar:

https://i0.wp.com/kungfub...-01.jpeg?resize=768%2C512

https://i0.wp.com/kungfub...7-01.jpg?resize=768%2C512

Wellicht kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je wil dus een jamtrechter ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Filmpje gevonden mbt de productie van 'mijn' oventje ...
Leuk om te zien.

Grr .. update - dubbel gevoel ;)

Communicatie is een dingetje ....
vorige week - "Wij nemen contact op voor de levering"

vanmorgen 7:30 mail - transport in onderweg, verwachte levering 11:00-13:00u

* FreshMaker komt uit de 5e nachtdienst ... dus geen slaap vandaag
( ben al lang blij dat ik nu een week niet meer 'hoef' te werken ... :+ )

Maar uitproberen zal er niet inzitten, er is nog geen onderstel / hijsmogelijkheid
misschien de kleine verplichte inbrandvuurtjes al wel .... kan je maar gehad hebben

[ Voor 55% gewijzigd door FreshMaker op 24-06-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteren mijn Blokker pizza oven weer aangehad. Gewoon weer de kleine blokjes hout gebruikt. Nu ervoor gezorgd dat de binnenwand helemaal naar achter geschoven was en dat was een wereld van verschil. 250-300 graden was redelijk stabiel maar met verse brandstof schoot hij ook wel door richting de 350 graden.

Eerst gezorgd dat het laatje goed brandde en daarna met regelmaat hout toevoegen en zorgen dat het vuur niet de hopper inschiet.

Het pizzadeeg zelf had ik aardig verknalt door een omreken fout te maken waardoor er in eerste instantie veel te weinig water inzat, maar uiteindelijk wel 6 smakelijke pizza's eruit getoverd.

[ Voor 5% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 23:02 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:05
arie_papa schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:34:
Gisteren mijn Blokker pizza oven weer aangehad. Gewoon weer de kleine blokjes hout gebruikt. Nu ervoor gezorgd dat de binnenwand helemaal naar achter geschoven was en dat was een wereld van verschil. 250-300 graden was redelijk stabiel maar met verse brandstof schoot hij ook wel door richting de 350 graden.

Eerst gezorgd dat het laatje goed brandde en daarna met regelmaat hout toevoegen en zorgen dat het vuur niet de hopper inschiet.

Het pizzadeeg zelf had ik aardig verknalt door een omreken fout te maken waardoor er in eerste instantie veel te weinig water inzat, maar uiteindelijk wel 6 smakelijke pizza's eruit getoverd.

[Afbeelding]
http://www.pizzacreator.net/ Tegen omrekenfouten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nou, het monster is gearriveerd ...
Op een basis van 1x1m is het echt een item :)

Toch heel blij mee, de chauffeur was supervriendelijk ( hij mag eigenlijk alleen op de oprit leveren )
Netjes op de tijdelijke plek gezet, met de opening bereikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nd9rcU6m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VfJNe5Ym.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KLb43gUm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P82LozPm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dF1OhZsm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8PDi6cZm.jpg

Eerste sessie om het vocht te laten uitdrogen, uurtje op lage temperatuur houden met aanmaakhoutjes.
Morgen nog zo'n sessie, en dan donderdag al wat hoger opstoken, en langere tijd ( sorry buren .. jullie krijgen wel een vers broodje binnenkort )

[ Voor 40% gewijzigd door FreshMaker op 24-06-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvdB
arie_papa schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:34:
Gisteren mijn Blokker pizza oven weer aangehad. Gewoon weer de kleine blokjes hout gebruikt.
Ziet er goed uit hoor ;)

Leuk dat je het gewoon met blokjes hout doet, wel veel werk lijkt me om de blokjes klein genoeg te krijgen.

Prachtige oven Freshmaker, ooit komt er bij mij ook wel zoiets (hoop ik )
Benieuwd hoe de eerste pizza's eruit komen te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21
FreshMaker schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:22:

Toch heel blij mee, de chauffeur was supervriendelijk ( hij mag eigenlijk alleen op de oprit leveren )
Netjes op de tijdelijke plek gezet, met de opening bereikbaar.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Eerste sessie om het vocht te laten uitdrogen, uurtje op lage temperatuur houden met aanmaakhoutjes.
Morgen nog zo'n sessie, en dan donderdag al wat hoger opstoken, en langere tijd ( sorry buren .. jullie krijgen wel een vers broodje binnenkort )
is dit een geïsoleerde versie?

ben sinds kort ook opzoek naar een pizza/brood/bbq oven, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FreshMaker schreef op maandag 24 juni 2019 @ 00:17:
[YouTube: My-barbecue.com - Construction de nos fours en brique à Bois - My-barbecue.com - Isolation complète]

Filmpje gevonden mbt de productie van 'mijn' oventje ...
Leuk om te zien.

Grr .. update - dubbel gevoel ;)

Communicatie is een dingetje ....
vorige week - "Wij nemen contact op voor de levering"

vanmorgen 7:30 mail - transport in onderweg, verwachte levering 11:00-13:00u

* FreshMaker komt uit de 5e nachtdienst ... dus geen slaap vandaag
( ben al lang blij dat ik nu een week niet meer 'hoef' te werken ... :+ )

Maar uitproberen zal er niet inzitten, er is nog geen onderstel / hijsmogelijkheid
misschien de kleine verplichte inbrandvuurtjes al wel .... kan je maar gehad hebben
Wat een gaaf ding. Hoe groot is hij nu in het echt?

Ah 1x1m lees ik. Driewerf excuses.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Denniz0229 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:26:
[...]

ben sinds kort ook opzoek naar een pizza/brood/bbq oven, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Wat wil je ermee en voor welke hoeveelheden? Dat is denk ik vraag 1 die je je moet stellen.

Als je naar de oven van Freshmaker kijkt, dan is deze nog 'relatief' klein in verhouding met pizza ovens, maar groot voor een thuisgebruiker.

- Een huis-tuin-keukenoven met pizzasteen bakt prima pizza's in een minuut of 5-10 afhankelijk van je max warmte. Bakt over het algemeen 1 enkele pizza.

Een Ferarri achtig ding zal hetzelfde bereiken als oven alleen speciaal voor pizza's ontworpen. Energietechnisch voordeliger, wel een extra apparaat. Bakt een enkele pizza. Tijd geen idee. Edit: antwoord
demonic schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:44:
[...]

10 minuten voorverwarmen (minstens)
5 minuten per pizza.
2-3 minuten weer opwarmen steen.
5 minuten pizza.
- Een Uuni achtig oven bereikt hogere temperaturen, is snel warm, bakt een enkele pizza in 2-5 minuten

- Roccbox bereikt ook hoge temperaturen, heeft langer tijd nodig om op te warmen. Geschikt voor 1 pizza. Resultaat zal iets consistenter zijn als een Uuni bij meerdere pizza's. Pizza klaar in 1-3 min?

- Pizzaoven alla Freshmaker. Opwarmen 1-2 uur. Kan meerdere pizza's tegelijkertijd en voor langer tijd. (Pizza klaar in 1-3 min?)

- 'Echte' pizzaoven. Opwarmen 2 uur+ en dan heb je ook thermische warmte om diverse pizza's te bakken en daarna broden en daarna nog een stoofpotje. Pizza klaar in 1-3 minuut geschat.

(Meer isolatie / gewicht betekent langer opstoken (warmteinput) en langer warmteafgifte) Voor mij als 3 koppig gezin is het gewoon niet interessant genoeg om te investeren in een grote pizzaoven. Ik persoonlijk neig daarom meer naar een Uuni/Roccobx.

[ Voor 7% gewijzigd door arie_papa op 24-06-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

FreshMaker schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:22:
Hooooooly shit dude. Wat fucking vet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
arie_papa schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:19:
[...]
Een Ferarri achtig ding zal hetzelfde bereiken als oven alleen speciaal voor pizza's ontworpen. En
10 minuten voorverwarmen (minstens)
5 minuten per pizza.
2-3 minuten weer opwarmen steen.
5 minuten pizza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
JPvdB schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:19:
[...]Leuk dat je het gewoon met blokjes hout doet, wel veel werk lijkt me om de blokjes klein genoeg te krijgen.
https://www.welkoop.nl/wi...outjes-haardhout-_1109046

Afbeeldingslocatie: https://d1uhk8hmveyu4m.cloudfront.net/assets/images/800_800_box/8006518969114_1.jpg
Lui - 3 zakken voor 10€
Boudewijn schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Wat een gaaf ding. Hoe groot is hij nu in het echt?

Ah 1x1m lees ik. Driewerf excuses.
Rationeel : te groot :)
Maar prijsverschil tussen de modellen is daar naar.
Tussen de 80cm en 100cm zit elke keer net geen 10€
Hetgeen waar ik naar gekeken heb is deuropening.
Er zijn modellen met 30cm deur, vanaf 90 is het 35cm

Het grappige ...
Accessoires zijn duurder dan de oven :+
Eens in de gaten houden of ik een budget small peel kan scoren, of voorlopig zelf maken.

( En hout ..... Hout moet geregeld worden )
Denniz0229 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:26:
[...]

Hij is geisoleerd, maar in basis.
Tussen de betonplaat en bodemplaar zit glas/steenwol, en rond de dome zit ditzelfde spul.
( in het filmpje goed te zien )

Nog geen idee over de warmte-dichtheid, gisteren alleen maar laag opgestookt, en de zon er op maakte het niet duidelijker :)
( de buitenkant van mijn kamado was 46c - en die stond niet eens 'aan' )

[ Voor 48% gewijzigd door FreshMaker op 25-06-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

@FreshMaker misschien heb ik 't over het hoofd gezien, maar wat was de prijs ervan?

edit: even wat Gegoogled, tussen de 650 en 750

[ Voor 41% gewijzigd door apNia op 25-06-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

apNia schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:46:
@FreshMaker misschien heb ik 't over het hoofd gezien, maar wat was de prijs ervan?

edit: even wat Gegoogled, tussen de 650 en 750
Ik gok dat hij hier besteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoB66
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-05 08:45

MarcoB66

WoWs clan: [GF-NL]

arie_papa schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Ik gok dat hij hier besteld heeft.
Hier, bij Robuust wonen kan ook.
Ik heb zelf ook zoiets. de oven besteld, en zelf verder afgebouwd. Ik zal binnenkort wat foto's hier plaatsen.

Op die site is trouwen ook het filmpje terug te vinden dat Freshmaker plaatste. Daar herkende ik het in ieder geval van.

[ Voor 11% gewijzigd door MarcoB66 op 25-06-2019 12:49 ]

warships.net/MarcoV_1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@apNia @arie_papa @MarcoB66 - allemaal fout ;)

Ik heb er 391€ voor betaald ( en daarbovenop 75€ verzenden ) 466€ totaal

hier : https://tuinpizzaoven.nl/product/pizza-oven-terrace-100/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Voor de tijdelijke DHZ'ers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Na een fors aantal gasbakbeurten is het tijd om vanavond de Uuni maar eens buiten te gebruiken. Tijd voor hout dus, eens kijken of dat lekkerder werkt dan van de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja best aardig ,maar als je serieus rond 6:33 kijkt zie je dat de bovenkant gewoon niet gaar is. Ik zou de oven een halve steen lager maken ofzo, en de voorkant aan de bovenkant wat verlagen, ik denk dat daar veel warmte uit komt. En (ja het gaat aan het idee voorbij) wellicht iets isoleren aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:33:
Na een fors aantal gasbakbeurten is het tijd om vanavond de Uuni maar eens buiten te gebruiken. Tijd voor hout dus, eens kijken of dat lekkerder werkt dan van de winter.
en en en en?

en hoe gebruik je de Uuni binnen dan? stoch gevaarlijk? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat heb ik slecht verwoord. Afgelopen malen stond de uuni buiten en zat ik binnen. Nu zat ik ook buiten.

Foto's komen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ben benieuwd naar je ervaringen en foto's. Heb zelf de Ooni Pro nog enkel op gas gestookt tot op heden.

Hier overigens pizza's bakken voor 11 personen. Was wel even werken (zeker met deze hitte) om het deeg te kneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoort misschien meer thuis in het (een) aanbiedingen topic maar ibood heeft nu de G3Ferrari pizzaoven in de aanbieding https://www.ibood.com/hom...i-pizza-oven-delizia.html

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
dizzytal schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:39:
Hoort misschien meer thuis in het (een) aanbiedingen topic maar ibood heeft nu de G3Ferrari pizzaoven in de aanbieding https://www.ibood.com/hom...i-pizza-oven-delizia.html
imo, zou ik zo iets niet bij iBood kopen. bij coolblue heb ik hem voor de zelfde prijs gekocht.

Erg fijn oventje voor iemand die niet veel ruimte heeft en niet voor meer als 2 personen iets zoekt. Compact, past makkelijk in een kast.

Voor meer als 2 personen is niet gezellig. je eet niet tegelijk (als ieder zijn eigen pizza heeft).
pizza bakken is ongeveer 5 minuten. opnieuw opwarmen van de steen na iedere pizza is 3-5 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

demonic schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:48:
[...]

imo, zou ik zo iets niet bij iBood kopen. bij coolblue heb ik hem voor de zelfde prijs gekocht.

Erg fijn oventje voor iemand die niet veel ruimte heeft en niet voor meer als 2 personen iets zoekt. Compact, past makkelijk in een kast.

Voor meer als 2 personen is niet gezellig. je eet niet tegelijk (als ieder zijn eigen pizza heeft).
pizza bakken is ongeveer 5 minuten. opnieuw opwarmen van de steen na iedere pizza is 3-5 minuten.
pizza moet je wmb sowieso delen. Ook met een echte oven is dat veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jup, zo doen we dat hier ook.
Smaken verschillende wel, maar dan beleg je ieder gewoon een gedeelte van de pizza. Met een klein gezelschap gaat dat prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nou afgelopen vrijdag eindelijk het beest opgestookt.
na een tweetal kleine vuurtjes een paar uur was het tijd voor het échte werk.
om 15u klein vuurtje, en na een kwartiertje de eerste grote blokken er op.
Ik wilde het nog niet te snel laten gaan, zo de eerste keer is toch wat 'spannend'

Nadat ik een foto naar een bbqmaatje gestuurd te hebben, kwam al snel de vraag "heb je genoeg bollen" ;)
Die nodigde zichzelf uit, en ging zelf voor zijn toppings zorgen
( ik had voor een paar pizza's en niet te spannend ingekocht )

rond 17u had ik de temperaturen rond de 400c zitten, bodem was 280c
De eerste pizza ging er op - wat al snel verkeerd ging ... het werd een donut :)
uithuilen en opnieuw proberen, meer semola op de schuif ..

toen realiseerde we dat we te fanatiek bezig waren, en er nog foto's moesten komen .....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nKxix81.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mt7U0kW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aVuzBqS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p1wAJLa.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t7pnfYv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SrW65sf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/plMtEYE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vL8XKiR.jpg

stuk of 8 pizza's gemaakt, hele spel heeft ongeveer 2 zakken haardhout ( tuincentrum ) gekost.
( zou minder kunnen, want de oven was al een goed uur op temperatuur ;) )

Na de pizza hebben we 2 broden ingeschoten, die na 45 minuten, die na wat afkoelen gewoon OOK op waren

* FreshMaker zal wel blij zijn, als hij op werkhoogte staat ...
volgende week vloertje storten, en muurtjes metselen, uiteindelijk zal het op zo'n 115cm hoogte moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

FreshMaker schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:20:
[...]

toen realiseerde we dat we te fanatiek bezig waren, en er nog foto's moesten komen .....

[...]
Half 9 in de ochtend en nu al zin in pizza :9~

Ziet er mooi uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ziet er goed uit. Zal straks foto van mijn werkje gisteren delen. Wel even 1500kcal aan pizza naar binnen geschoven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:20:
Nou afgelopen vrijdag eindelijk het beest opgestookt.
na een tweetal kleine vuurtjes een paar uur was het tijd voor het échte werk.
rond 17u had ik de temperaturen rond de 400c zitten, bodem was 280c
Wow, dat is dan toch wel een heel verschil met (bijv.) mijn PizzaParty en eigenlijk ook de reden dat ik niet voor een volledige 'steen' houtoven ben gegaan... (nouja en het alternatief waar ik wel oren naar had was de voleldige andere kant van het oven spectrum qua prijs, ben wel beetje jalours op 't uiterlijk van 't ding.. ) ... 2 uur om op die temperatuur te komen.. 280C voor de stenen is wel wat lang en vind ik ook nog wel relatief laag (voor een houtgestookte oven)

Wat je zou kunnen doen om de stenen nog wat sneller op (hoegere) temperatuur te krijgen is de kooltjes even verplaatsen naar de andere kant van de oven zodat de stenen direct de hitte opkunnen nemen. Daarna schuif je ze weer terug en stook je verder. Wel even goed borstelen, zodat de kant waar je pizza/brood ligt schoon is. Tijdens het opstoken is het belangrijk dat je voldoende trek hebt zodat de vlammen 'over de bovenkant' van je oven heen 'vlammen' dus niet een gesappig vlammetje recht omhoog..
De eerste pizza ging er op - wat al snel verkeerd ging ... het werd een donut :)
uithuilen en opnieuw proberen, meer semola op de schuif ..
Haha, zoals de eerste pannenkoek! ;-)
Ben benieuwd welke dit is in de rij.. persoonlijk mis ik namelijk de mooie spotting die je krijgt als je oven goed heet is.. mijn laatste pizza (als ik niet meer actief stook, maar uit laat branden) wil hier nog wel eens last van hebben, maar persoonlijk zou ik hoger op stoken.. (niet slecht trouwens hoor voor een eerste keer :) )
stuk of 8 pizza's gemaakt, hele spel heeft ongeveer 2 zakken haardhout ( tuincentrum ) gekost.
( zou minder kunnen, want de oven was al een goed uur op temperatuur ;) )
Wat betreft hout, ik gebruik eigenlijk alleen maar Sekelbos hout https://houtskool.nl/product/braaihout-sekelbos-kopen/ Brand goed heet en goed op zodat je weinig as in je oven heb/houdt.. Netjes aan de deur geleverd, in dozen en mooie stukjes.

Als je je oven beter leert kennen weet je vanzelf wel of je bij moet stoken. Kan best zijn dat je voor het beste resultaat wel een stukje hout er in heb/houd om active vlammen te hebben. Ik gebruik dan ook meestal geen dikke blokken. Sekelhout is ook vaak niet verschikkelijk dik en de dikste stukken gebruik ik dan voor de langere sessies met een lagere temp of wanneer ik veel kooltjes wil hebben (bijv i.c.m. een tuscangrill)
Na de pizza hebben we 2 broden ingeschoten, die na 45 minuten, die na wat afkoelen gewoon OOK op waren
Inderdaad direct de rest warmte goed gebruiken.. Hoe lang kon je er nog iets mee doen.. dat toevallig bijgehouden?
volgende week vloertje storten, en muurtjes metselen, uiteindelijk zal het op zo'n 115cm hoogte moeten komen.
Hoop voor jouw dat 't sneller gaat dan mijn set-up.. die is nog.. (gevalletje (verkeerde?) prio's) niet af...
Ben benieuwd naar de volgende foto;s

trouwens, bovenstaande is opbouwend bedoeld hoor, mocht iemand 't niet zo opvatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
dizzytal schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:35:
[...]

Wow, dat is dan toch wel een heel verschil met (bijv.) mijn PizzaParty en eigenlijk ook de reden dat ik niet voor een volledige 'steen' houtoven ben gegaan... (nouja en het alternatief waar ik wel oren naar had was de voleldige andere kant van het oven spectrum qua prijs, ben wel beetje jalours op 't uiterlijk van 't ding.. ) ... 2 uur om op die temperatuur te komen.. 280C voor de stenen is wel wat lang en vind ik ook nog wel relatief laag (voor een houtgestookte oven)
Dat had ook meer met de komst van de 'gast' te maken, ik denk dat ik een uurtje later al los had kunnen gaan :+
Wat je zou kunnen doen om de stenen nog wat sneller op (hoegere) temperatuur te krijgen is de kooltjes even verplaatsen naar de andere kant van de oven zodat de stenen direct de hitte opkunnen nemen. Daarna schuif je ze weer terug en stook je verder. Wel even goed borstelen, zodat de kant waar je pizza/brood ligt schoon is. Tijdens het opstoken is het belangrijk dat je voldoende trek hebt zodat de vlammen 'over de bovenkant' van je oven heen 'vlammen' dus niet een gesappig vlammetje recht omhoog..
Hebben we ook gedaan, na een paar pizza's het vuurtje wat verplaatst, en verder gegaan

[...]
Ben benieuwd welke dit is in de rij.. persoonlijk mis ik namelijk de mooie spotting die je krijgt als je oven goed heet is.. mijn laatste pizza (als ik niet meer actief stook, maar uit laat branden) wil hier nog wel eens last van hebben, maar persoonlijk zou ik hoger op stoken.. (niet slecht trouwens hoor voor een eerste keer :) )
ik denk dat we wat conservatief zijn geweest met doorstoken ...
Was redelijk spannend, de eerste 'barsten' in het stucwerk ( is normaal ) verschenen natuurlijk al...
Wat betreft hout, ik gebruik eigenlijk alleen maar Sekelbos hout https://houtskool.nl/product/braaihout-sekelbos-kopen/ Brand goed heet en goed op zodat je weinig as in je oven heb/houdt.. Netjes aan de deur geleverd, in dozen en mooie stukjes.
opgeslagen in favorietenmap
Als je je oven beter leert kennen weet je vanzelf wel of je bij moet stoken. Kan best zijn dat je voor het beste resultaat wel een stukje hout er in heb/houd om active vlammen te hebben. Ik gebruik dan ook meestal geen dikke blokken. Sekelhout is ook vaak niet verschikkelijk dik en de dikste stukken gebruik ik dan voor de langere sessies met een lagere temp of wanneer ik veel kooltjes wil hebben (bijv i.c.m. een tuscangrill)
Tuscan grill staat op het lijstje, maar er is een inkoopverbod ingesteld ;)
Inderdaad direct de rest warmte goed gebruiken.. Hoe lang kon je er nog iets mee doen.. dat toevallig bijgehouden?
2u later was de binnenkant nog zo'n 100c, maar dat was met schoorsteen en deurtjes wijd open
Hoop voor jouw dat 't sneller gaat dan mijn set-up.. die is nog.. (gevalletje (verkeerde?) prio's) niet af...
Ben benieuwd naar de volgende foto;s
Sneller ... kan ik niet beloven .....
Foto's zeker - het is bruikbaar, al staat het te laag ;)
trouwens, bovenstaande is opbouwend bedoeld hoor, mocht iemand 't niet zo opvatten
Zo was het ook opgevat ....
* FreshMaker kan wel tegen een stootje ...
Hoe verhoudt dit zich met het 'standaard' haardhout ( Eiken, Beuken en Essen ) ?
Ik betaal nu (duur, want niet verder gezocht dan tuincentrum ) 30€ voor 60 kilo ( 7 zakken )
rond de 8€ was het voor afgelopen sessie
( prijs is prima verder, ik denk die zakken ook wel in combinatie te krijgen ( 3 á 10€ ergens )

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 01-07-2019 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-05 17:28
dizzytal schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:22:
[...]

Heb je geen infrarood thermometer zodat je de temp van de steen (vloer) te meten? dat zegt iets meer dan 20 minuten opwarmen... Als ik andere gebruikers lees kan de temp nogal verschillen per plek dus je moet zeker in t begin er wel even zo’n ding bij hebben om de hotspot(s) te vinden...
Het gaat al beter :)

https://imgur.com/a/qXG0xU6

[ Voor 84% gewijzigd door gravy op 02-07-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:46:
Hoe verhoudt dit zich met het 'standaard' haardhout ( Eiken, Beuken en Essen ) ?
Ik betaal nu (duur, want niet verder gezocht dan tuincentrum ) 30€ voor 60 kilo ( 7 zakken )
rond de 8€ was het voor afgelopen sessie
( prijs is prima verder, ik denk die zakken ook wel in combinatie te krijgen ( 3 á 10€ ergens )
Dus je verstook in goed 4 keer 60KG hout... dat red ik echt niet. Als ik een pizza neem waarbij ik een beetje de standaard 4-6 pizza bak, gooi ik er denk ik een stuk of 4-8 (afhankelijk van de dikte) stukjes hout in. Bij het 'gewoon' koken (zoals bijv hierboven ofzo wel staat de mais, aardappels, vis beenhammetje, groenten) nog wel minder. Als ik dan even kijk hoeveel ik uit een doos haal.. huh.. goh... ik denk wel een sessie of 6-8 uit een doos... misschien nog wel meer..

Ik zou zeggen bestel gewoon eens een doos (verder geen relatie met houtskool.nl hoor) maar 't bevalt mij verschrikkelijk goed (krukdroog hardhout, geen spetters, goede vlam, goed heet en 't verhaal is dat je de cheetah ook nog wat sponsort.. nou dat mag van best.. alle beetjes (?) helpen hoop ik)
Kijk.. :9 ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
dizzytal schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:54:
[...]

Dus je verstook in goed 4 keer 60KG hout... dat red ik echt niet. Als ik een pizza neem waarbij ik een beetje de standaard 4-6 pizza bak, gooi ik er denk ik een stuk of 4-8 (afhankelijk van de dikte) stukjes hout in. Bij het 'gewoon' koken (zoals bijv hierboven ofzo wel staat de mais, aardappels, vis beenhammetje, groenten) nog wel minder. Als ik dan even kijk hoeveel ik uit een doos haal.. huh.. goh... ik denk wel een sessie of 6-8 uit een doos... misschien nog wel meer..

Ik zou zeggen bestel gewoon eens een doos (verder geen relatie met houtskool.nl hoor) maar 't bevalt mij verschrikkelijk goed (krukdroog hardhout, geen spetters, goede vlam, goed heet en 't verhaal is dat je de cheetah ook nog wat sponsort.. nou dat mag van best.. alle beetjes (?) helpen hoop ik)
Dit was mijn eerste cook, en het opstoken liep verder uit dan de bedoeling ( kwam een collega langs, die was verlaat )
dus ik moet het allemaal nog wat aanleren ook.

Ik heb hier en daar wel wat tweaks gevonden die ik wil toepassen tzt ( de bodemplaat nogmaals betegelen met charmotte-stenen, deze liggen opgeslagen voor me )
Dit wordt dan een extra warmtelaag.
En misschien de buitenkant van een laagje isolatie voorzien, maar het heeft geen haast ....

Eerst mijn onderstel verder omhoog krijgen, gisteren betonvloertje gestort

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WcpLFNR/IMG-3017-Edited.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/89SyKJG/IMG-3021-Edited.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dfK9nns/IMG-3024.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fw9bhYZ/D989-EE53-884-F-41-D1-803-E-89-D77-B5-DA560.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door FreshMaker op 03-07-2019 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Jongens, ik heb een 30mbar regulator en een fles propaan. Moet dat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPvdB
Na een paar keer de familie verteld te hebben over mijn blokker pizza oven was het zaterdag zover. We hadden een verjaardag en dat betekent gezellig eten met een clubje van 18 man.

Donderdag al begonnen met 8 bollen deeg maken. Alleen heb ik een beetje zitten klungelen met de hoeveelheid gist en zout. Ik heb nog niet echt een goede manier om 5 gram af te wegen :p. Dus de verhoudingen klopten absoluut niet. Ik leg mijn bollen altijd in een chinees bak in de koelkast. Door het teveel aan gist, of te weinig zou rezen de bollen zo erg dat de hele chinese bak vol zat met deeg 8)7
Zaterdagochtend de bakken uit de koelkast gehaald en opnieuw maar even bollen op spanning gemaakt en dan nog maar een paar uur uit de koelkast verder rijzen. Het gevolg was dat het deeg te plakkerig was en ik veel griesmeel nodig had om er nog een beetje een mooie vorm uit te krijgen.

Omdat ik niet zo tevreden was met de manier waarop de oven met houtpellets werkt heb ik bij het tuincentrum een zak aanmaakhout gehaald (gemixt eiken, beuken en berken hout) Deze had ik door de midden gezaagd en dat paste in de oven. Met een paar aanmaakblokjes de oven aangemaakt en binnen een paar minuten had ik de temperatuur al op 350 graden. Dat ging goed, ook trok de oven veel beter en kostte het veel minder moeite om het op een goede temperatuur te houden. Dat was een succes en nog goedkoper ook. Meeste werk is nog wel de aanmaakhoutjes kleiner maken zodat ze makkelijker de oven ingaan. Daar moet ik nog wat op verzinnen.

De oven ging zo goed dat ik af en toe wat te lang stond te kletsen en daardoor wat meer krokante pizza's kreeg :P . De pizza's werden wel als heel lekker beoordeeld en er stond dan ook altijd wel een rij te wachten bij het lege bord op een nieuwe pizza _/-\o_ Totaal hebben we in ongeveer een uur tijd 8 pizza's eruit gekregen. Waarbij 1 iemand het vuur aanhield, 1 iemand in de keuken pizza's stond te beleggen en ik een beetje heen en weer liep om de pizza's in en uit de oven te krijgen. Het was leuk en gezellig en weer eens wat anders dan het normale feestmaal. ;)

Hieronder wat foto;s van de resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0xINawwY4EirQFvm73qCsls4/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UdpcqsHDuIEuFilsJLOKnm7M/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E03gK1qZhLXoBO4PU3HxaO5c/full.jpg?nohitcount=1

edit: update fotos, gebruik nu tweakers fotoalbum, heb de foto's kleiner gemaakt en de link geupdate.

[ Voor 5% gewijzigd door JPvdB op 09-07-2019 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je plaatjes zijn stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25
Van het weekend de G3 Ferrari elektrische pizzaoven ontvangen en in gebruik genomen. Steen ging volgens infrarood thermometer naar 370 graden. Iets van 7 minuten gebakken. Smaak was prima en de bodem was wat knapperiger dan van de steen van mijn gasbbq.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/onfzcyep8p.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door BigSurf op 08-07-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Ik heb gister voor het eerst zelf pizza gemaakt, smaak was goed maar wel wat foutjes gemaakt :)
1) Deegrecept gezocht overal 4-6 uur rijstijd maar dan de hoeveelheid gist gebruiken voor een 1 uurs deeg. Dat gaat niet goed met een lange rijstijd.
2) BBQ niet heet genoeg, ik heb een volle brikettenstarter vol houtskool in de weber 57cm gegooid, maar de temp steeg slechts gestaag en kwam niet boven de 200 uit. Pizza werd wel gaar maar niet bruin. Denk de steen te lang nat gebleven van het schoonmaken.
3) Geen griesmeel op de schep bij de laatste pizza, die bleeft halverwege steken bij het op de BBQ leggen.

Wat hebben we geleerd :) : minder gist (volgens mij is een half zakje instant gist ruim voldoende op 500gr bloem), altijd iets tarwegries (semola?) op de schep en de pizzabodem op de schep beleggen. En volgens mij kan ik beter de BBQ vol briketten gooien en hier houtskool boven op gooien.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

NoepZor schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:39:
Wat hebben we geleerd :) : minder gist (volgens mij is een half zakje instant gist ruim voldoende op 500gr bloem),
Dat is al best wat. Ik gebruik vaak op 900gr bloem 1 gram gist. 48 uurs rijs, dat wel.
Probeer dus eens wat minder gist en eventueel wat meer tijd.
altijd iets tarwegries (semola?) op de schep en de pizzabodem op de schep beleggen.
Ja . Gewoon bloem kan ook maar kan lelijker verbranden in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BigSurf schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:30:
Van het weekend de G3 Ferrari elektrische pizzaoven ontvangen en in gebruik genomen. Steen ging volgens infrarood thermometer naar 370 graden. Iets van 7 minuten gebakken. Smaak was prima en de bodem was wat knapperiger dan van de steen van mijn gasbbq.

[Afbeelding]
Ziet er prima uit d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:39:
En volgens mij kan ik beter de BBQ vol briketten gooien en hier houtskool boven op gooien.
Houtskool in een 'ring of fire' leggen
Briketten krijgen al helemaal niet de gewenste temperatuur

Je zou zelfs wat van die aanmaakhoutjes erbij kunnen doen, voor nét wat extra vlammetjes

Hou de hitte aan de buitenkant, niet recht er onder, OF zorg dat je steen een dubbele laag heeft.
( steen - 1cm lucht - 2e steen )
De steen vrijwel direct mee op laten warmen, of iig minimaal 30minuten op de bbq
( meten met IR thermometer )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
JPvdB schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:38:

edit: update fotos, gebruik nu tweakers fotoalbum, heb de foto's kleiner gemaakt en de link geupdate.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HCYX2yH/image.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPvdB
Oops. dat krijg je ervan als je het stiekem even snel onder je werk doet, per ongeluk map met wachtwoord aangemaakt :P

Even hieronder dan de resultaten van mijn verhaal van zaterdag avond, teveel griesmeel omdat het deeg te plakkerig was en ik er anders geen redelijke vorm uit kreeg. En door het gebruik van hout werd de oven veel heter en bakten de pizza's veel sneller :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0xINawwY4EirQFvm73qCsls4/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E03gK1qZhLXoBO4PU3HxaO5c/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UdpcqsHDuIEuFilsJLOKnm7M/full.jpg?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
FreshMaker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:28:
[...]

Je zou zelfs wat van die aanmaakhoutjes erbij kunnen doen, voor nét wat extra vlammetjes

Hou de hitte aan de buitenkant, niet recht er onder, OF zorg dat je steen een dubbele laag heeft.
De steen vrijwel direct mee op laten warmen, of iig minimaal 30minuten op de bbq
Thnx voor de tips, ik heb een ir thermometer en het duurde erg lang voor de steen 100+ was. Ik moest m afwassen voor eerste gebruik, vermoedelijk veel vocht opgezogen. Tegen de tijd dat de steen warm was was de houtskool al wat opgebrand denk ik. Ik had de houtskool in de 2 brikettenmandjes gedaan. Is 1 volle starter aan houtskool genoeg, of is het beter om meer te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

NoepZor schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:01:
[...]

Thnx voor de tips, ik heb een ir thermometer en het duurde erg lang voor de steen 100+ was. Ik moest m afwassen voor eerste gebruik, vermoedelijk veel vocht opgezogen. Tegen de tijd dat de steen warm was was de houtskool al wat opgebrand denk ik. Ik had de houtskool in de 2 brikettenmandjes gedaan. Is 1 volle starter aan houtskool genoeg, of is het beter om meer te gebruiken?
Voor de volgende keer: je steen niet verhitten als er mogelijk nog vocht in zit. Die dingen springen dan.
In mijn uuni blijf ik geleidelijk hout bijvullen, juist omdat ik een constante temperatuur wil. Kost iets meer brandstof, dat dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
NoepZor schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:01:
[...]

Wat voor steen heb je ?

Want die 'gangbare' stenen mag je absoluut niet in het water doen / afwassen
Charmotte/Cordoriet is enorm poreus, en houdt het vocht ook nog eens lang vast
Dan springt je steen al als je nét boven de 100C komt ( als je te snel omhoog gaat met temperatuur )

Ik heb hier ook een geglazuurde keramische steen, die kan dat dan weer wel aan ( zelfs direct uit de diepvries direct in 230C oven, volgens de beschrijvingen, maar dat doen we lekker niet )

mijn laatste keer op de bbq was op een kamado ( en heeft me mijn firebasket gekost ;) )
Te snel naar een te hoge temperatuur, maar soit ...
Ik zou een ring met kool maken om de buitenste rand, daarop dan ( indien mogelijk ) met twee volle starters kolen doorstoken, alle schuiven vol open.
Wat ( voordelig ) rook/aanmaakhout voor het effect
De stenen zullen dan met een 15/20 minuten wel aardig op temperatuur zijn ( check ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 10-07-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 06-05 15:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
FreshMaker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:28:

Hangt ook van je briketten af, ik krijg hem met die dingen prima richting de 300. Maar als je per se de heilige 500 wilt halen dan gaat dat met briketten waarschijnlijk niet lukken inderdaad. :P

Is het bij een ring niet evengoed handig om een soort deflector te creëren vanwege de stralingswarmte? Of is het ringetje dan al genoeg?
Ik moet nog steeds zo'n steen bestellen en het daadwerkelijk proberen. :F

@NoepZor had je hem 'gewassen' met een vochtige doek of echt goed onder de kraan gesopt? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 10-07-2019 09:17 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Boudewijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:21:
[...]
Voor de volgende keer: je steen niet verhitten als er mogelijk nog vocht in zit. Die dingen springen dan.
FreshMaker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:53:
[...]

Wat voor steen heb je ?

Want die 'gangbare' stenen mag je absoluut niet in het water doen / afwassen
Charmotte/Cordoriet is enorm poreus, en houdt het vocht ook nog eens lang vast
Dan springt je steen al als je nét boven de 100C komt ( als je te snel omhoog gaat met temperatuur )
Lekker dan :| Ik heb een standaard pizzasteen van Weber via de Plus actie van vorig jaar. Volgens de verpakking inderdaad cordoriet. Stond dus vrolijk op 'voor eerste gebruik afwassen', wat ik dus trouw maar doe :$

Desalniettemin smaakt het in ieder geval naar meer. Ik heb wel eens met zo'n kant en klaar bodem pizza gebakken op een bakplaat in de oven, maar dat is het voor mij net niet. Ik hou juist van een dunne knapperige en luchtige bodem. :)
Gonadan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:15:
[...]

Hangt ook van je briketten af, ik krijg hem met die dingen prima richting de 300. Maar als je per se de heilige 500 wilt halen dan gaat dat met briketten waarschijnlijk niet lukken inderdaad. :P
Ik gebruik normaal kokosbriketten van Fire up, houtskool is toevallig ook Fire up, gele zakken (oude Peko als ik het goed heb begrepen)
@NoepZor had je hem 'gewassen' met een vochtige doek of echt goed onder de kraan gesopt? :P
Optie 2 :$

[ Voor 19% gewijzigd door NoepZor op 10-07-2019 09:20 . Reden: reactie Gonadan ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:15:
[...]

Is het bij een ring niet evengoed handig om een soort deflector te creëren vanwege de stralingswarmte? Of is het ringetje dan al genoeg?
Ik moet nog steeds zo'n steen bestellen en het daadwerkelijk proberen. :F
300C is ook al genoeg, werkt prima.
Meer is alleen maar snelheid voor het deeg, maar dan moet je minimaal topping gebruiken ( true napoleatane )
"onze" pizza's zijn wat dikker, en voller belegd, dus met 300/350c is het een synergie tussen hitte en snelheid

Ik zou ten alle tijden een buffer gebruiken tussen de stralingswarmte, en het bakoppervlak.
In een houtoven is dat ook zo, de vloer wordt gestookt, de hitte opzij gelegd, en daarna pas gebakken.
Het vuurtje blijft wel in de buurt, maar aan de zijkanten

Aldi had vorige week pizzaovens en scheppen.
Mijn ronde en vierkante komen daarvandaan ( vorig jaar ) na een week of twee is de actie voorbij, maar moet de voorraad weg ;)
4€ per steen, jammer genoeg hadden ze er nog maar 2 'hele' ( wel controleren .... :+ )

Mijn tip, neem een lekkere vette steen, minimal 1cm dikte, liever 2 á 3
Kost meer, maar houdt beter de warmte vast.
( zelfs in de reguliere oven is een mooie dikke plaat heerlijk, zelfs die gebruik ik nog steeds )
NoepZor schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:18:

Lekker dan :| Ik heb een standaard pizzasteen van Weber via de Plus actie van vorig jaar. Volgens de verpakking inderdaad cordoriet. Stond dus vrolijk op 'voor eerste gebruik afwassen', wat ik dus trouw maar doe :$
Ach, dat heb je dan al achter de rug, die eerste keer.
De steen is nog heel, nu niet meer in het water steken :+
Lekker afborstelen, en langzaam zwart laten worden.

Voor diegene die een écht fijne steen willen ...30 x 38 cm - 3cm dik
https://www.bol.com/nl/p/...a-steen/9200000082432687/

[ Voor 22% gewijzigd door FreshMaker op 10-07-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Jullie een idee waar je een turning peel kan scoren (20cm in diameter, niet hoger) voor je pizza die niet tegen de €40 aan hugged? Ik snap niet dat die krengen zo onmogelijk duur zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door apNia op 10-07-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:44:
Jullie een idee waar je een turning peel kan scoren (20cm in diameter, niet hoger) voor je pizza die niet tegen de €40 aan hugged? Ik snap niet dat die krengen zo onmogelijk duur zijn.
Nee helaas ..
Ik heb zo'n set van italieplein laten komen, omdat dat het meest 'gunstige' was.
Nog steeds 110€, maar met schieter, turningpeel en messing borstel
( en deel 4 van de vierdeligeset was een ophangbeugeltje ;) )

Amazon heeft zo nu en dan wel wat dingetjes, maar turningpeels lijken goud waard te zijn inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
FreshMaker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:32:
Daar heb ik mijn pizzaschep vandaan :) Pizzaoven vond ik zelf wat te ver gaan voor die paar keer (al kan het best verslavend zijn vrees ik :X ). Vandaar ook de BBQ gebruikt :)
Ach, dat heb je dan al achter de rug, die eerste keer.
De steen is nog heel, nu niet meer in het water steken :+
Lekker afborstelen, en langzaam zwart laten worden.
True, zwart wordt ie toch wel. Ik heb een keer in de oven een andere pizzasteen (Jamie Oliver) gebruikt. Die is wel wat minder dik dan de weber steen. En die is na 1x al her en der zwart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FreshMaker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:32:
300C is ook al genoeg, werkt prima.
Meer is alleen maar snelheid voor het deeg, maar dan moet je minimaal topping gebruiken ( true napoleatane )
"onze" pizza's zijn wat dikker, en voller belegd, dus met 300/350c is het een synergie tussen hitte en snelheid
Ja precies, dat was ook mijn idee. Geen zin om knettersnel te fikken, ik heb liever dat ik hem ook goed kan beleggen en het gewoon rustig gaart maar wel met lekkere bodem. :9
Ik zou ten alle tijden een buffer gebruiken tussen de stralingswarmte, en het bakoppervlak.
In een houtoven is dat ook zo, de vloer wordt gestookt, de hitte opzij gelegd, en daarna pas gebakken.
Het vuurtje blijft wel in de buurt, maar aan de zijkanten
Ja uit het barbecuetopic had ik al het advies gekregen om er iets van bakstenen onder te leggen. Dan creëer je een buffer en komt hij meer in de koepel terecht waardoor je dichter bij de heetste lucht zit.
Mijn ronde en vierkante komen daarvandaan ( vorig jaar ) na een week of twee is de actie voorbij, maar moet de voorraad weg ;)
4€ per steen, jammer genoeg hadden ze er nog maar 2 'hele' ( wel controleren .... :+ )

Mijn tip, neem een lekkere vette steen, minimal 1cm dikte, liever 2 á 3
Kost meer, maar houdt beter de warmte vast.
( zelfs in de reguliere oven is een mooie dikke plaat heerlijk, zelfs die gebruik ik nog steeds )
Wat is een lekkere vette, is dat van de salami? :P

Ben er nog niet helemaal over uit wat ik wil. Ik denk aan een ronde omdat het beter in m'n barbecue past, ik vind het ook leuk om het daarmee te doen. Maar een hele dikke hoeft ook niet per se omdat ik toch maximaal twee pizza's achter elkaar maak en het ook in de oven wil doen. Dan is wat dunner misschien juist wel weer prima.

Zo had ik ook die relaxdays gezien. Op zich wel lekker dik maar vierkant en ik ben wat huiverig voor een houten schep. Vaak zijn die best wel lomp qua rand en dat schuift toch een stuk lastiger dan een metalen. Maar dat is wellicht een onterechte aanname.

Die van Weber leek mij ook wel oké, maar wat aan de prijs en weet nog niet in hoeverre het verschil maakt. Qua materiaal zullen er vast ook gradaties zijn. Maar die plaat die je erbij krijgt met handvatten zie ik het nut niet zo van. In een oven kan je daar niets mee en mocht ik ooit voor een pizzaring gaan dan kan ik hem dan ook niet meer als schep gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb die relaxdays set, de steen (5cm) en houten schep. De houten schep is niet compatible met mij (ik wilde eigenlijk schrijven dat het een kutding is). Gebruik altijd die van uuni in combinatie met iets dat hierop lijkt:
https://www.kookwinkel.nl...t-en-pizzaschep-31-cm-rvs

Het is verkocht als pizzaschep/taartschep en hij heeft een handvat over de hele breedte van de schep.

De steen is prima, maar 5cm is te dik voor in de thuisoven (die is gewoon 2.5 uur bezig met opwarmen), en sinds ik een uuni heb voldoet de steen die daarin ligt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
5cm is ook te dik, 2 á 3cm is prima
Maar mijn bedoeling was eerder dat veel van die 10€ stenen nog geen 8mm dikte hebben.

Ik heb dezelfde kleine, maar dan inderdaad een ronde.
Nu voor de grote oven zo'n set gekocht met 'originele' items.
* FreshMaker mag trouwens de eerste 5 jaar niets bijkopen van de wederhelft ;)

De eerste lagen van het onderstel zijn een feit

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C1kGsrf/IMG-3108-Edited.jpg

Morgen verder ;)
* FreshMaker is geen bouwvakker ...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hy42YJW/IMG-3110-Edited.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door FreshMaker op 10-07-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat is eigenlijk een beetje een gangbare maat voor een pizza? Centimeter of 30 diameter?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Inderdaad, 28 / 32cm

Maar net hoe het uitkomt ;)

* aan startpost toegevoegd :

apps voor recepturen op de telefoons, mocht iemand de windows mobile variant hebben :+ graag

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Gtb6bMG/image.png

IOS - Android

[ Voor 84% gewijzigd door FreshMaker op 10-07-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik meestal 200-220 gram deeg voor een pizza. Vandaag eens naar de 275 gegaan, kijken of we grotere pizza's krijgen (ik zou iets heel fout doen als dat niet het geval is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
FreshMaker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:36:

De eerste lagen van het onderstel zijn een feit

[Afbeelding]

Morgen verder ;)
* FreshMaker is geen bouwvakker ...

[Afbeelding]
Kijk... ‘t wordt nog wat ;)
Ook stenen, leuk... (hoe zo ook...?)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/alGaUrN.jpg

Inmiddels iets verder dan op deze foto (maar tja schiet nog niet op..), BBQ staat hier nog achter een deurtje, maar inmiddels op hoogte (en gras is gemaaid). Nu alleen nog opzoek naar een ‘werkblad’ in het midden... (dus als er nog een tweaker is die een mooi stukje hardsteen/graniet o.i.d. over heeft :*) ) en dan kan de oven ook normaal staan.

Onder t werkblad komt een steun (uittrekbaar) voor de pizzapeel zodat ik beide handen vrij heb op de pizza op de peel te schuiven en dan achter de deurtje gewone bergruimte voor t een en ander...

en ja... t middelste grendeltje zit inmiddels ook recht... 8)

[ Voor 3% gewijzigd door dizzytal op 10-07-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@dizzytal
Ja, steen, want over ...
We hebben ( heel lang geleden ) een hele buts van die stenen gekregen, om 'ooit' de tuin verder mee af te straten .... Nou, die stapel stenen heeft er zeker 10j gestaan.

Ik heb al verschillende planningen gemaakt, van allerlei houten onderstellen, maar krijg een beetje een naar gevoel qua gewicht.
De oven is niet zo portable als de jouwe, deze weegt 630 kilo ;)
Dus uiteindelijk gekozen om het overschot aan beton van de ene kant van de tuin ( zijkant huis ) naar de achterkant te verplaatsen - met wat plaksel ertussen
Moeten nu nog zo'n 3 lagen op, om op de goede hoogte te komen, dan kan ik in de komende week ergens een takeltje huren om hem te verplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
FreshMaker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:51:
@dizzytal
Ja, steen, want over ...
We hebben ( heel lang geleden ) een hele buts van die stenen gekregen, om 'ooit' de tuin verder mee af te straten ....
Klinkt bekend...
Ik heb al verschillende planningen gemaakt, van allerlei houten onderstellen, maar krijg een beetje een naar gevoel qua gewicht.
De oven is niet zo portable als de jouwe, deze weegt 630 kilo ;)
Dat geloof ik, de mijne is maar iets meer dan 1/5de daarvan... in de toekomst komt er waarschijnlijk nog wel een iets andere, maar dat is nog even ‘wat’ centen opzij leggen. Merk toch wel dat ik soms wat meer ruimte zou willen hebben..

Los van t gewicht vind ik persoonlijk de combinatie die je nu hebt mooier dan een houten onderstel... benieuwd naar t eind resultaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
Afgelopen 2 weken een stuk of 20 pizza's gemaakt in de roccbox (3 avonden). De mensen die ze eten zijn erg tevreden, alleen ik zelf niet. Ik zou graag zien dat de rand iets luchtiger wordt. Tips zijn altijd welkom. Ik heb zelf het water percentage al opgevoerd van 60 naar 63 en wil binnenkort 65 proberen.

Recept nu is;
63% water, 2,2%zout, 0,33% IDY.
Geballd en dan 48 uur in koelkast (3 graden). Vervolgens bijna 4 uur uit de koelkast voor het een temperatuur van 20 graden bereikt en ik het vorm.

Resultaat;

Pizza met chorizo en jalapeno.
pizza 2

Pizza met geroosterde paprika, aubergine, ricotta en pijknboompitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sQGcaCKqbyLYHV3IkfdZGRJQ/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

@Pandemic 60% vocht zou op zich voldoende moeten zijn.

Wat vragen:

- Welke temperatuur bereik je?
- Exact welke bloem gebruik je?
- Verdubbelt je deegbal (ongeveer) na 2 dagen in grootte tov het begin?

Je kan ook 24uur bulk > 24 gebald proberen. Kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe punt je precies op? Hoe vorm je het deeg als je bezig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
apNia schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:53:
@Pandemic 60% vocht zou op zich voldoende moeten zijn.

Je kan ook 24uur bulk > 24 gebald proberen. Kijken of dat verschil maakt.
- Caputo 00 rood
- Ik bak op 400 graden in de roccbox.
- Het deeg vorm ik zonder de rand aan te raken (midden plat drukken richting de rand) en door het te tossen.

Zelf denk ik dat er of meer gist in moet, of de koelkast moet iets minder koud. Ik heb het gevoel dat op 3 graden het gist niks meer doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Pandemic op 11-07-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

@Pandemic misschien is je gist wat ouder. Mijn derde vraag ging dan ook over het volume van je bol, voor en na. Is hij dan ongeveer verdubbeld in grootte?

Je gist kan klote zijn. Ik doe altijd die groene zakjes van de supermarkt. Had laatst een grote zak gehaald maar die kickt niet zo lekker in. Die zakjes van de supermarkt zijn consistent goed. En doe eens 0,5%.

Wat ik sowieso even zou proberen is het 20 min voordat je oppunt in bulk laten rusten. Dan heeft je gist tijd om te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
En op welk moment doe je het zout erbij? Zout en gist zijn geen vrienden, ik doe eerst meel+gist+water, samenvoegen, even rusten (autolyse), dan pas zout erbij en goed mixen.

Ik doe 0,5% gist en 2% zout, ter info. Koelkast meestal op 4 graden.
Denk dat de hoeveelheid gist het grootste verschil gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 11:41

ZaZ

Tweakers abonnee

Misschien ook nog op letten dat het water niet te koud is. Als het water te koud is en je gooit meteen het deeg in de koelkast wordt je gist nooit echt 'wakker'. Probeer eerst eens een bulk-rijs buiten de koelkast van een uurtje ofzo. Dan inderdaad een uurtje of 4 voor het bakken uit de koelkast halen, bolletjes maken en die 4 uurtjes laten staan.

Hoe gedraagt het deeg zich? Heeft het de neiging om weer terug te krimpen als je het rekt? Vaak is het dan nog te koud. Als het heel ontspannen is en je laat de randen met rust dan zou je het in de roccbox meteen moeten zien steigen met 63% hydratatie.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik kom er net achter dat Nathan Myhrvold een nieuw boek aan het maken is... https://modernistcuisine.com/books/modernist-pizza/

Crap. Dit gaat me geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
apNia schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:38:
Had laatst een grote zak gehaald maar die kickt niet zo lekker in. Die zakjes van de supermarkt zijn consistent goed.
Helemaal eens. Ooit ook als besparing een groter pak gehaald maar dat spul werkte na n paar maanden gewoon niet meer. Sindsdien koop ik enkel die kleine zakjes en nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Cartman! schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:28:
[...]

Helemaal eens. Ooit ook als besparing een groter pak gehaald maar dat spul werkte na n paar maanden gewoon niet meer. Sindsdien koop ik enkel die kleine zakjes en nooit meer problemen gehad.
Uhh ja na een week moet je het al niet meer gebruiken. Punt is dat je gewoon geen betrouwbaarheid meer hebt en dus compleet gokt met doseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 11:41

ZaZ

Tweakers abonnee

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hoogvliet.com/Images/Product/XL/181838000.jpg
Deze werken prima

[ Voor 7% gewijzigd door ZaZ op 12-07-2019 15:31 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Uhh ja na een week moet je het al niet meer gebruiken. Punt is dat je gewoon geen betrouwbaarheid meer hebt en dus compleet gokt met doseren.
Dat grotere pak heb ik t wel n paar maanden mee volgehouden tot t stopte met werken. Toen had ik nog ~70% van de inhoud over, verkeerde besparing dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-04 11:19
Gisteren weer eens een pizza gemaakt in m’n oven. Was goed te doen!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D5tQfsy/2-E1-EC388-BF11-4-C79-BDC0-DEDAA1-D17-C46.jpg

Ik lees hierboven over gist dat te oud is en niet meer werkt. Mijn gebruikte gist is zeker al een jaar of vijf oud. Ik bewaar het in de vriezer en vul een bakje in de koelkast daarmee soms bij.
Het voorraadje in de koelkast zal ook al een jaar oud zijn, dus hoe jullie dood gist krijgen is mij een raadsel.

Het gist dat ik gebruik is van bruggeman, heb jaren terug een halve kilo gekocht :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Ik doe met die Dr Oetker zakjes ook makkelijk 1 a 2 maanden. Key is dat je het in de ijskast bewaart en goed afsluit (anders gaat het je eten besmetten :))
Dan doe je d'r nog heel lang mee na openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb vorig jaar 1x een val gehad met dode verse gist. Gewoon 0 rijzing.
Dat wil ik niet meer (baksteen in je buik). Gezien ik vaak 48u vtv mijn deeg maak wil ik er niet na 24u achter komen dat mijn deeg alsnog dood is omdat ik 15ct wilde besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier pak ik ook altijd een nieuw dicht zakje, wat over is gaat gewoon de afvalbak in. Instant gist kost niets dus ik ga daar geen risico mee nemen dat mijn deeg mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

@Boudewijn ja verse gist is klote. Maar in alle eerlijkheid, nog nooit geprobeerd. Kijk er wel erg naar uit, ben benieuwd wat het effect is :)

NAV je eerdere post, wat zijn eigenlijk must have Italiaanse pizzaboeken met geheimen/technieken? Want ik heb er twee en die zijn van Amerikanen. En ondanks dat ze ook Italiaanse pizza behandelen werken ze beide met Amerikaanse brood bloem. En dat geeft me toch het idee dat ze het niet 100% goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

3 bollen in de koelkast, zondag proberen 3 Italiaanse pizza's te imiteren. Kijken of ik denk aan de foto's.

Hier altijd gist uit een pakje vd Lidl ofzo. Werkt prima en kan bijna niet vergaan. Beetje oplossen in water en nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:44:
3 bollen in de koelkast, zondag proberen 3 Italiaanse pizza's te imiteren. Kijken of ik denk aan de foto's.

Hier altijd gist uit een pakje vd Lidl ofzo. Werkt prima en kan bijna niet vergaan. Beetje oplossen in water en nog geen problemen mee gehad.
Dat en even wat tijd geven voor je het zout erbij doet.
apNia schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:20:
@Boudewijn ja verse gist is klote. Maar in alle eerlijkheid, nog nooit geprobeerd. Kijk er wel erg naar uit, ben benieuwd wat het effect is :)

NAV je eerdere post, wat zijn eigenlijk must have Italiaanse pizzaboeken met geheimen/technieken? Want ik heb er twee en die zijn van Amerikanen. En ondanks dat ze ook Italiaanse pizza behandelen werken ze beide met Amerikaanse brood bloem. En dat geeft me toch het idee dat ze het niet 100% goed hebben.
Naar aanleiding van de Modernist cuisine? Ik denk dat het enige boek dat ik hier heb over pizza de pizzabijbel is. Verder heb ik veel gelezen op italieplein, youtube, david changs aflevering over pizza op netflix 5x bekeken en heb ik serieus veel pizza gemaakt. Toen ik daar een jaar of anderhalf geleden mee begon leek het nergens op, nu maak ik echt wel mooie pizza. Door gewoon heel veel te doen, en goed te oefenen op mijn deeg. Als je deeg *@#!@ is dan is de pizza dat ook. Is je deeg goed, dan ben je er al als je gewoon een blikje mutti tomaten haalt en wat verse oregano en 2 tenen knoflook. Een mooie marinara heb je dan gewoon voor een euro. Een goede oven/pizzasteen/pizzaoven is wel heel handig om te hebben.

Ik doe niet moeilijk over beleg (behalve ananas) maar wel over mijn saus (altijd italiaanse tomaten!) en mijn meel (cinque stagione is mijn favoriet). Ik heb in november 15km enkeltje gefietst met 12x1kg bloem op de rug (je krijgt bij de hanos een beetje korting bij afname van een dozijn), zo graag heb ik die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Ik heb ook wel een paar keer met vers gist gewerkt maar het werkt denk ik beter als je gewoon vaak bakt (als in dagelijks) en dan met een moederdeeg werkt zoals bij brood gebruikelijk.
Gebruik nu weer gewoon instant, kost niets en beter voorspelbaar. Merk wel dat mijn kneedsels de laatste tijd minder goed rijzen, ben toch bang dat ik verser meel moet halen (ik eet niet elke week of maand pizza) dus ik moet stoppen met het kopen van 5kg zakken :+
Niet dat het heel slecht wordt maar de gluten vormen zich niet zo goed meer na een jaar waardoor het makkelijker lijkt te scheuren en minder krokant afbakt, ook in de uuni3.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kilopakjes for the win wat dat betreft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Niet per twaalf dus hier ;) of misschien dan juist weer wel .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

franssie schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 01:19:
Niet per twaalf dus hier ;) of misschien dan juist weer wel .
Daar doe ik een half jaar mee ongeveer. Ik was me er overigens niet van bewust dat bloem ook zo veroudert... dus nooit op gelet danwel nooit gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 01:20:
[...]

Daar doe ik een half jaar mee ongeveer. Ik was me er overigens niet van bewust dat bloem ook zo veroudert... dus nooit op gelet danwel nooit gemerkt.
Ik weet ook niet of dat het is, maar het is bij mij de meest aannemelijke variabele. Dat ga ik na een paar weekjes rondreizen weer eens thuis testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-05 14:54
Ik heb een Green Mountain pellet bbq en heb ook een pizza oven insert. Deze heb ik vorige week uitgeprobeerd. Ik wilde eerst proberen met Souzie Frans Krokant meel maar dat kon ik zo 1-2-3 niet krijgen hier in de buurt, dus heb ik La Tua Farina meel geprobeerd (van de appie).

Ik heb een brookbakmachine, daar water in gedaan, meel, 2 theelepels suiker, 2 theelepels zout en 2 zakjes droge gist (uit de buurt houden van suiker/zout) en ook nog wat olijfolie. De broodbakmachine op DOUGH (deeg) stand gezet en hem 2 uur laten kneden / rijzen.

> Is dit de correcte werkwijze voor de broodbakmachine (correcte hoeveelheden etc) ? Ik heb de hoeveelheden op de verpakking van de meel verdubbeld (want uitleg stond voor 250 gram en het zakje is 500 gram).

In ieder geval de pizza steen verhit tot zo'n 400 graden wat nog best lastig is. De grill heeft een temperatuur sensor en controller die de temperatuur constant houdt. Doordat ik de klep te lang open had stuurde de controller de bbq aan om vol te vlammen :). Volgende keer : klep dicht !

De GMC pellet bbq met pizza oven insert :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/09CKCfy/IMG-20190707-173922.jpg

Enkele "pizza's", let op ze zijn nog niet echt rond. Ik heb ook het deeg met een deegrollen plat gemaakt, ik zie op filmpjes dat je beter met je handen het deeg in de ronde vorm / beste dikte kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PFqbthr/IMG-20190707-181816.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6w4FxYr/IMG-20190707-184049.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HKQy4bp/IMG-20190707-185709.jpg

Ik vond bij sommige pizza's de bodem wel wat zwart. Ook kreeg ik sommige pizza's wat lastig van mijn houten pizza-schep af (pizza werd te zoompig omdat ik met de temperatuur van de pizza steen aan het klooien was).

Ik lees dat sommigen bakpapier onder de pizza leggen om een zwarte bodem tegen te gaan en ook dat de pizza wat makkelijker van de schep glijdt, is dat zo ?

Ik vraag me ook af welke hoeveelheden van water / gist / suiker / zout ik moet gebruiken voor Souzie Frans Krokant. Kan ik gewoon de hoeveelheden aanhouden die op de verpakking staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Bakpapier zou ik zeker niet gebruiken bij dat soort temperaturen.

Hoe lang had je ze erin? Bovenkant lijkt namelijk nog wat licht, dus kan zijn dat omgevingstemperatuur te laag was in verhouding tot de steen, waardoor je langer bakt. Bovenkant is dan net gaar, maar onderkant mogelijk te donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat probleem is sowieso inherent aan het bakken op een barbecue icm extreem hoge temperaturen. Op een barbecue zou ik niet hoger dan 300 graden steen temperatuur gaan omdat je de bovenwarmte anders niet in verhouding krijgt.

Steen temperaturen van 400+ graden werkt alleen in een pizzaoven waar je de bovenwarmte ook in verhouding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-05 14:54
defusion schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:32:
Bakpapier zou ik zeker niet gebruiken bij dat soort temperaturen.

Hoe lang had je ze erin? Bovenkant lijkt namelijk nog wat licht, dus kan zijn dat omgevingstemperatuur te laag was in verhouding tot de steen, waardoor je langer bakt. Bovenkant is dan net gaar, maar onderkant mogelijk te donker.
Hmm ik lees inderdaad ook dat bakpapier maar tot 220 graden gaat. Nu je zegt kan het wel zijn dat de temperatuur in de oven misschien te koud was. Ik zal vandaag de bbq wat langer laten branden zodat de omgevingstemperatuur ook goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja de bovenkant is niet zo gelukt als de onderkant. Dat is vrij duidelijk.

Je deeg: geen idee, ik heb nog nooit iets met een broodbakmachine gedaan.

Pagina: 1 ... 24 ... 108 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.