Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 108 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat gaat prima. Ik heb hem hier zelfs op bierkratjes gezet bij gebrek aan tafel oo mijn balkon .
offtopic:
klinkt heel charmant, ik ben me ervan bewust

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat gaat inderdaad prima, de pootjes zijn hoog genoeg bij de Uuni ovens om de stralingswarmte naar de onderkant te beperken.

Wat betreft beleggen op de schep of rommelen met bakpapier, met het juiste deeg en wat oefening is dat echt niet nodig. Ik stretch en beleg ze hier altijd op het aanrecht en schuif ze dan zonder problemen daarna op de schep. Een geperforeerde schep is wel handig want dan kan je op de aanrecht gewoon ruim bloem gebruiken zonder dat het mee de oven in gaat.

Die geperforeerde schep heb ik hier overigens zelf gemaakt van mijn eerste dichte schep met een boormachine + dremel + handveil + polijst materialen. Dit nadat ik bij de Uuni Pro een extra dichte schep gekregen had.

[ Voor 70% gewijzigd door ik222 op 31-05-2019 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:15
franssie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:47:
@berndw Jij hebt je uuni3 gewoon op een houten plank staan en dat gaat goed? Ik wil 'm zondag voor het eerst gebruiken maar was op zoek naar een hittebestendige plek (ik BBQ etc op een houten dek) dus dat moet dan lukken? Eventueel extra plaatje hout ertussen.
Zoals gemeld door de heren hierboven, dat gaat inderdaad best. Ik heb hem eens bij een vakantiehuis op de plastic buitentafel gezet, dat ging minder goed. Daar stonden de afdrukken van de poten de volgende dag 1 cm lager in het tafelblad, maar ik moet zeggen op dit plankje staan niet eens afdrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ook de plastic tuintafel van de baasvrouw heeft het overleefd (ik dus ook :P ).

Ik beleg op een snijplank, dan is het minder erg om even te ouwehoeren met mijn bezoek ofzo en dan door te gaan met bakken. Te lang op de schieter laten liggen is wel funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:50
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:31:
Eerste keer dat m'n deeg echt goed uitpakte. Net formaat pizza's en soepel van de schep in de oven.
Foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus t gaat nu goed met je uuni ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ziet er wel zo uit als ik die pizza's zo zie. Niet heel rond (dat ligt niet aan de uuni) maar verder ziet het er goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@alki @Boudewijn, ik heb een Roccbox en die functioneert prima! Moet hem soms wat temperen, zit liever rond de 400 graden dan de 500 merk ik. De nieuwe uuni vond ik interessant, maar ik had dus al een oven.

Qua pizza's werkt voor mij nu het beste het italieplein koude methode recept, nadat iemand dat hier ook had aanbevolen. Daarmee krijg ik eindelijk grote pizza's, de vorm is soms puur praktisch. Mooi rond krijgen zou me wel lukken met wat moeite, maar dat vind ik minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38
Anoniem: 224360 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:24:
@alki @Boudewijn, ik heb een Roccbox en die functioneert prima! Moet hem soms wat temperen, zit liever rond de 400 graden dan de 500 merk ik. De nieuwe uuni vond ik interessant, maar ik had dus al een oven.
Hier precies hetzelfde, ik zit rond de 390 tot 400, mooie balans tussen niet verbranden, snelheid, toch wat krokant in de korst, bodem die goed gezet is, terwijl de binnenkant van de rand toch nog zacht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 224360 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:24:
@alki @Boudewijn,

Qua pizza's werkt voor mij nu het beste het italieplein koude methode recept, nadat iemand dat hier ook had aanbevolen. Daarmee krijg ik eindelijk grote pizza's, de vorm is soms puur praktisch. Mooi rond krijgen zou me wel lukken met wat moeite, maar dat vind ik minder interessant.
dit kan zo hard mijn quote zijn :D

Goes bezig dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 21:04

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Beetje off topic, maar ik overweeg m'n vlees te grillen op m'n Pizza Steel (omdat ik geen leven heb), maar is er een added benefit van een steak op je steel bakken tov gewoon in een grillpan? Ik gok dat hij meer hitte vasthoudt, dus langer kan fikken op je vlees, maar wil je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
apNia schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:05:
Beetje off topic, maar ik overweeg m'n vlees te grillen op m'n Pizza Steel (omdat ik geen leven heb), maar is er een added benefit van een steak op je steel bakken tov gewoon in een grillpan? Ik gok dat hij meer hitte vasthoudt, dus langer kan fikken op je vlees, maar wil je dat?
investeer in een gietijzer pannetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

alki schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:11:
[...]

investeer in een gietijzer pannetje ;)
Onderbouw aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Al je sappen blijven in je pan en niet in je ovensteen. In t pannetje kun je nog wat olie toevoegen knoflook etc om een heerlijke steak te maken. Veel makkelijker handelbaar ipv je schep.. om maar paar voirbeelden te noemen. Check op youtube maar paar videos.
En je gewone grillpan kan niet tegen die hitte

[ Voor 5% gewijzigd door alki op 03-06-2019 18:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• apNia

apNia

Gisteren was geweldig:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HIGEoAM.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tegen de achterkant van de oven gegooid bij het van je schieter afschieten? Nice! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

alki schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:16:
[...]

Al je sappen blijven in je pan en niet in je ovensteen. In t pannetje kun je nog wat olie toevoegen knoflook etc om een heerlijke steak te maken. Veel makkelijker handelbaar ipv je schep.. om maar paar voirbeelden te noemen. Check op youtube maar paar videos.
En je gewone grillpan kan niet tegen die hitte
Je wil niet allerlei meuk hebben die in je steen trekt. Denk wel dat een normale (bijvoorbeeld gietijzeren) grillpan prima in de pizzaoven kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rhcn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Hoi allemaal, ik zag bij Blokker een uuni achtige pizzaoven voor slechts 79€....
https://www.blokker.nl/p/royal-patio-pizza-pven/2093222

Iemand een idee of kan inschatten of deze oven een beetje functioneel is en wellicht vergelijkbaar met een uuni? Dit past namelijk beter in mijn budget dan een dure uuni...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40

Yucon

*broem*

rhcn schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:03:
Hoi allemaal, ik zag bij Blokker een uuni achtige pizzaoven voor slechts 79€....
https://www.blokker.nl/p/royal-patio-pizza-pven/2093222

Iemand een idee of kan inschatten of deze oven een beetje functioneel is en wellicht vergelijkbaar met een uuni? Dit past namelijk beter in mijn budget dan een dure uuni...
Ziet er erg goed uit. Het principe lijkt wel wat op dat van een kogelbbq met steen, en daarbij is het nogal lastig dat de bovenkant te koud blijft. Voor de onderkant gaat het wel prima. Heeft een dergelijke oven wel isolatie aan de bovenkant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:27

arie_papa

Running on Ubuntu

Yucon schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:20:
[...]

Ziet er erg goed uit. Het principe lijkt wel wat op dat van een kogelbbq met steen, en daarbij is het nogal lastig dat de bovenkant te koud blijft. Voor de onderkant gaat het wel prima. Heeft een dergelijke oven wel isolatie aan de bovenkant?
Zover ik kan zien is het eerder een kopie van een Ooni 3.
Afbeeldingslocatie: https://www.kamadobbq.be/sites/default/files/styles/large/public/Uuni%203%20Studio%20lage%20resolutie.jpg?itok=V66aHGa8

Net even langs de Blokker gelopen, maar helaas hadden ze er geen opgebouwd. Het was wel een lomp grote en zware doos, maar kwalitatief durf ik er nog geen uitspraken over te doen.

In ieder geval interessant, hopen dat er binnenkort wat reviews van gepubliceerd worden.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• werty9021
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:29
Ik heb de oven van Blokker maar gekocht.

Foto van de voorkant/binnenkant.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j16HiIP.jpg

Fotootje van een bescheiden pelletvuur:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Quw3m0y.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door werty9021 op 11-06-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

@werty9021 HELD! Ik ben echt onwijs benieuwd naar de resultaten. Hoe warm wordt ie tops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 13:42
Algemene vraag mbt. het stoken van ovens.

wat bied pellet aan voordelen dat hout niet bied?

Zowel pellet als hout is meer werk om te stoken, maar is wel een stuk sneller dan bv. elektrisch.
Zijn er nog voordelen ten opzichte van Gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:53

franssie

Save the albatross

@werty9021 leuk, ben erg beniewd naar je ervaringen, voor het geld hoef je het niet te laten inderdaad. Het is geen RVS maar soit, en ombouwen naar gas is misschien wat lastiger zou je dat al willen. Maar een mooi betaalbare namaak Uuni - top.

@demonic Pellets doseert makkelijker dan hout, dit soort oventjes zijn gebouwd voor pellets. Meerwaarde tov van gas of electrisch kan toch de smaak zijn, ik proef het niet maar mijn vriendin wel, ook al liggen ze er zo kort in. Mijn Ferrari G3 wordt niet heet genoeg en mijn Uuni ga ik ombouwen naar gas (want die pellets moet je steeds bijvullen en dat vergeet ik te vaak).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

demonic schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:26:
Algemene vraag mbt. het stoken van ovens.

wat bied pellet aan voordelen dat hout niet bied?

Zowel pellet als hout is meer werk om te stoken, maar is wel een stuk sneller dan bv. elektrisch.
Zijn er nog voordelen ten opzichte van Gas?
ik proef het niet, maar het is de show. Ook kun je met pellets iets heter gaan dan met gas in de Ooni.
Voordeel van pellets boven hout is dat het geconcentreerdere energie is,s makkelijker meenemen en gelijkmatiger/doseerbaarder stookt.
Ik zou met een kloofbijl en een afkortzaag ofzo aan de gang moeten als ik hout geschikt zou willen maken voor mijn Ooni. Nee dank je ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• werty9021
Bij deze mijn eerste ervaring met de Blokker oven en een pizza oven. Ik vond het lastig om de pellets continu te laten vlammen, maar resultaat mag er toch wel zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/imN2IHV.jpg

Pellets heb ik bij de Gamma gehaald. Zodra deze pellets goed vlammen stijgt de temperatuur erg snel tot over de 300 graden, en kan de pizza erin. Met het openen van de deur en de pizza draaien of erin/eruit halen zakt de temperatuur tijdelijk toch wel zo'n 50 graden. Dit is natuurlijk ook doordat ik nog niet helemaal handig en snel ben met de benodigde handelingen. Overigens schoot de vlam er soms via de achterkant uit als de deur eraf was.

Na een aantal pizza's en het afkoelen van de oven merk ik wel een paar dingen op. In het bakje van de pellets zijn er enkele kleine plekjes waarbij de lak? nu los zit. Daarnaast zit er op de binnenwand en schoorsteen toch wel wat roet.

Hoe dan ook, lekker gegeten en voor herhaling vatbaar. Nu alleen de schoonmaak nog...
apNia schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:42:
@werty9021 HELD! Ik ben echt onwijs benieuwd naar de resultaten. Hoe warm wordt ie tops?
De thermostaat op het deurtje kreeg ik tot 360 graden. Mogelijk kan dit nog hoger als je er meer (of andere?) pellets in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhcn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Superleuk om te lezen dat de oven al gekocht is en gebruikt. 360 graden lijkt me alles redelijk in verhouding tot de prijs... maar eens overleggen of mijn eerste pizzaoventje een feit kan worden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

werty9021 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:34:
Bij deze mijn eerste ervaring met de Blokker oven en een pizza oven. Ik vond het lastig om de pellets continu te laten vlammen, maar resultaat mag er toch wel zijn:
[Afbeelding]

Pellets heb ik bij de Gamma gehaald. Zodra deze pellets goed vlammen stijgt de temperatuur erg snel tot over de 300 graden, en kan de pizza erin. Met het openen van de deur en de pizza draaien of erin/eruit halen zakt de temperatuur tijdelijk toch wel zo'n 50 graden. Dit is natuurlijk ook doordat ik nog niet helemaal handig en snel ben met de benodigde handelingen. Overigens schoot de vlam er soms via de achterkant uit als de deur eraf was.
Heeft een uni ook. De uuni krijg je nog wel stuk warmer (485 ofzo volgens mij voltcraft IR thermometer).
Let je aub wel op dat je food-safe pellets hebt? Gewone pellets bevatten nog wel eens lijm, prima voor in de kachel... voor voedsel minder tof.
Na een aantal pizza's en het afkoelen van de oven merk ik wel een paar dingen op. In het bakje van de pellets zijn er enkele kleine plekjes waarbij de lak? nu los zit. Daarnaast zit er op de binnenwand en schoorsteen toch wel wat roet.
Same same.
De thermostaat op het deurtje kreeg ik tot 360 graden. Mogelijk kan dit nog hoger als je er meer (of andere?) pellets in stopt.
Nee niet zozeer meer, maar beter isoleren en meer luchtstroom. Het gaat ook veel meer om de temperatuur in het midden van je steen en de lucht erboven. Daarnaast draai je de pizza sowieso dus voor en achterkant wisselen om, als het goed is.

Heeft je paprika er van het begin af aan opgezeten? Dan zou ik de bovenkant wat te rauw vinden tov de deegrand.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 11-06-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand een tip waar ik pizzadeeg kan halen wat al klaar is voor gebruik? Niet zo’n zin om het helemaal zelf te maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sbakker1982 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:08:
Iemand een tip waar ik pizzadeeg kan halen wat al klaar is voor gebruik? Niet zo’n zin om het helemaal zelf te maken :-)
Als je pertinent niet zelf wil maken zou ik bij een pizzeria binnenlopen en kijken of je wat van hun deeg over kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Bij de Appie kan je ook kant en klaar deeg halen @Sbakker1982 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werty9021
Boudewijn schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:43:
[...]

Heeft een uni ook. De uuni krijg je nog wel stuk warmer (485 ofzo volgens mij voltcraft IR thermometer).
Let je aub wel op dat je food-safe pellets hebt? Gewone pellets bevatten nog wel eens lijm, prima voor in de kachel... voor voedsel minder tof.
EN+A1 pellets zonder additieven :)
[...]

Nee niet zozeer meer, maar beter isoleren en meer luchtstroom. Het gaat ook veel meer om de temperatuur in het midden van je steen en de lucht erboven. Daarnaast draai je de pizza sowieso dus voor en achterkant wisselen om, als het goed is.
Ah oke. De oven pimpen met isolatie materiaal, fans of langere schoorsteen zou dus mogelijk helpen?
[...]
Heeft je paprika er van het begin af aan opgezeten? Dan zou ik de bovenkant wat te rauw vinden tov de deegrand.
Die paprika is een gegrilde paprika uit pot, die alleen even warm hoefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

apNia schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:55:
Bij de Appie kan je ook kant en klaar deeg halen @Sbakker1982 .
ik ben echt extreem cynisch over dat soort producten. Maar zal ik het vanavond eens halen en een pizza ermee maken? Wil best wel even reviewen... kan ik het mogelijk daarna gefundeerd afkraken :*).

Au serieux: niet getest, maar weinig fiducie in. Proef de gemiddelde AH-pizza eens (ook die "excellent"-dingen van 5 piek) en vergelijk het met een echte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wat is eigenlijk goedkoper "per pizza"? Pellets, hout of gas?
Boudewijn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:13:
[...]

ik ben echt extreem cynisch over dat soort producten. Maar zal ik het vanavond eens halen en een pizza ermee maken? Wil best wel even reviewen... kan ik het mogelijk daarna gefundeerd afkraken :*).

Au serieux: niet getest, maar weinig fiducie in. Proef de gemiddelde AH-pizza eens (ook die "excellent"-dingen van 5 piek) en vergelijk het met een echte.
Je hebt gelijk, maar ik ging er vanuit dat de vraagsteller toch niet zo superkritisch is :)

[ Voor 82% gewijzigd door apNia op 12-06-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

werty9021 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:40:

Ah oke. De oven pimpen met isolatie materiaal, fans of langere schoorsteen zou dus mogelijk helpen?
Ik zou beginnen met isolatie. Zit dat er niet in? De Uuni3 heeft een soort binnenwand met tussen die wand en de buitenwand wat isolatie. Dit merk je wel, de buitenkant wordt veel minder heet dan de binnenkant (en dat is maar goed ook ;) ).
Die paprika is een gegrilde paprika uit pot, die alleen even warm hoefde.
Ok die zou ik er alsnog wat langer in gooien. De karamellisatie van paprika vind ik persoonlijk altijd heel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

apNia schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:14:
Wat is eigenlijk goedkoper "per pizza"? Pellets, hout of gas?
Als je hout goedkoop kunt roggelen vast dat. Pellets is niet goedkoop omdat je continu blijft stoken. Gas kun je makkelijk even uitzetten en weer aanzetten, of gewoon laag zoals ik doe als ik zit te eten. Ik heb op een 5L gasfles een pizza of 40 gemaakt en hij is nog niet leeg. Kosten zijn dus niet zo heel boeiend, zeker niet als je bedenkt dat ik zo 20 euro aan spullen haal om erop te doen... ook al zijn we maar met zijn tweeen. Je wil altijd een mooie variatie aan materiaal hebben en dat betekent heel veel dingen waar je relatief weinig van gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

En zou zoiets als dit dan voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja bij een uuni moet je een losse gasbrander kopen en een regulator (Die krijg je erbij) om te zorgen dat je gastoevoer klopt. Aan alleen een fles heb je niet zoveel he.

De uuni werkt inderdaad op propaan en butaan, gewoon het gas dat je bij een kampeerwinkel of pompstation kunt kopen. Ik heb een (relatief) dure benegaz fles, die lichtgewicht is en een goedkope stalen DIN gasfles voor de oven. Beide werken prima.

Hoe je zoiets in een blokker-ding moet modden weet ik niet, maar je zou kunnen kijken naar zo'n onkruidbranderkop, en die achterin je oven monteren. Ik ben zelf niet zo'n fan van klooien met gas dus vind mijn oplossing wel prima, nadeel is wel dat je ~100E boven op je uuni kwijt bent aan de brander. En dan nog een gasfles.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 12-06-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Oh ja sorry, dat bedoelde ik ook, met slang en regelaar erbij. Bedoelde eigenlijk meer omdat er 'vulling' bij staat, of het dan niet overgepompt moet worden in iets anders. Had ik er duidelijker bij moeten zetten, my bad.

Zie dat het steeds in kg wordt aangegeven, maar nergens hoeveel dat aan gas is/in hoeverre het overeen komt met jouw 5L. (puur voor de indicatie hoeveel ik uit zo'n fles haal)

[ Voor 7% gewijzigd door apNia op 12-06-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 11:41

ZaZ

Tweakers abonnee

Boudewijn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:13:
[...]

Het is wel ok, maar dan moet je het nog wel een beetje behandelen.
Dus deeg uit de verpakking en dan pizza maken gaat het niet worden. Dat heb ik ook geprobeerd en het resultaat is best ruk.
Je moet gewoon eerst nog een keer opnieuw opbollen en de bolletjes nog ongeveer 3 a 4 uurtjes laten relaxen op kamertemperatuur en dan zijn ze nog best ok eigenlijk.
Maar goed, ik maak gewoon zelf deeg, ik was alleen een keer benieuwd.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:30
werty9021 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:14:
Ik heb de oven van Blokker maar gekocht.

Foto van de voorkant/binnenkant.
[Afbeelding]

Fotootje van een bescheiden pelletvuur:
[Afbeelding]
Waar ik benieuwd naar ben (na een pizza oven van de Aldi te hebben gekocht) kan je hier het vuur fatsoenlijk regelen? In de pizza oven van de aldi slaat de vlam er op een gegeven moment in en is dat ding niet onder controle te krijgen (de kleppen en schuifjes sluiten voor geen meter af) en is de oven op een gegeven moment gewoon VEEL te heet. Daarnaast heeft dat ding een pizza steen van nog geen 6mm dik volgens mij.

Dat ding van Aldi stook je op hout, ipv pellet, daar kan het ook mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
denk dat ik deze ga bestellen voor vaderdag ;)
zou dit wat zijn ?
https://www.burnhard.de/p...-outdoor-pizzaofen-941671 nu voor 200 met kortingscode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ZaZ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:10:
[...]
Het is wel ok, maar dan moet je het nog wel een beetje behandelen.
Dus deeg uit de verpakking en dan pizza maken gaat het niet worden. Dat heb ik ook geprobeerd en het resultaat is best ruk.
Je moet gewoon eerst nog een keer opnieuw opbollen en de bolletjes nog ongeveer 3 a 4 uurtjes laten relaxen op kamertemperatuur en dan zijn ze nog best ok eigenlijk.
Maar goed, ik maak gewoon zelf deeg, ik was alleen een keer benieuwd.
ja wat ik eigenlijk al dacht. Dan is zelfbouw weinig meer moeite voor wschl beter resultaat.
alki schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:24:
denk dat ik deze ga bestellen voor vaderdag ;)
zou dit wat zijn ?
https://www.burnhard.de/p...-outdoor-pizzaofen-941671 nu voor 200 met kortingscode
Ik zou voor het geringe prijsverschil een uuni nemen. Weet je tenminste wat je krijgt. Ik zou de gasoptie sterk missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Zojuist de Blokker aanbieding ook maar aangeschaft. Vergeet niet de pizzaschep en pizzasnijder erbij te vragen, zoals op de site vermeld staat. De pizzaoven voelt goed degelijk aan qua materiaal. In ieder geval niet het gevoel dat ik blik heb gekocht.

Inderdaad zit er geen isolatie tussen de binnenplaat en de buitenplaat. Ik denk met een stukje hittebestendige flexibel isolatiemateriaal zoals een keramische isolatiedeken steenwol (?) al heel veel gaat helpen om hogere temperaturen te bereiken, wellicht ook aan de onderkant. Verder is de vuurla gewoon een redelijk rechthoekig laatje die je eruit kan halen. Misschien dat een standaard gaswokbrander er wel in te schuiven is.

In ieder geval een leuke deal voor de prijs. Ik weet wat ik dit weekend ga eten ;)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:05
[quote]werty9021 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:40:
[...]

EN+A1 pellets zonder additieven :)

[...]

Dat houdt in dat er 100% hout is gebruikt. Deze kachelpellets bestaan vaak uit naaldhout, hardhout of een mix van beiden en zijn derhalve niet "foodgrade" Er zitten allerlei harsen in deze pellets waar bij verbranding giftige / kankerverwekkende stoffen vrijkomen.

Ik zou in dit soort ovens echt op zoek gaan naar food grade pellets (eikenhout / beukenhout) en de naaldhoutpellets niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvdB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:41
Ik ben hier ook terecht gekomen omdat ik de Blokker aanbieding zag. Voor dat bedrag vind ik het leuk om een pizza oven aan te schaffen. Ik zal denk ik geen groot gebruiker worden dus het is voor af en toe (denk ik nu nog :p )

Het verhaal met de hout pellets van 100% eiken of beuken hout is wel datgene wat mij nu een beetje tegenhoud. Ik heb zitten zoeken hier in de buurt maar de pellets met naaldhout erin verwerkt zijn makkelijk te vinden voor een leuke prijs. Ik kan alleen geen winkels vinden waar voor een leuke prijs eikenhouten of beukenhouten pellets verkocht worden. Wel kleine zakjes bij een tuincentrum.

Voor een gezin met twee tieners hoeveel hout pellets moet ik dan ongeveer rekening houden voor de keren dat ik hem zou gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Online bestellen zou ik zeggen.
Weet niet of dit foodsafe is: https://woodcom.eu/product/zak-pellets-100-eik/
Lijkt mij best goedkoop.

Of die van uuni zelf (stuk duurder): https://shop.italieplein.nl/product/uuni-houtpellets-10kg/
Staat wel nuttige info bij: De Uuni oven verbruikt ongeveer 700 tot 800 gram pellets per uur. Deze 10 kilo pellets is dus goed voor ongeveer 7,5 uur bakplezier.

edit: ze kunnen niet goed tellen bij italieplein, of de gram/uur klopt niet, of je doet er een stukje langer mee dan 7,5 uur.

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 12-06-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Punt is wel dat je ook pellets stookt tussen het pizza-bakken in, die oven moet niet teveel afkoelen eh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werty9021
Boudewijn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:15:
Ik zou beginnen met isolatie. Zit dat er niet in? De Uuni3 heeft een soort binnenwand met tussen die wand en de buitenwand wat isolatie. Dit merk je wel, de buitenkant wordt veel minder heet dan de binnenkant (en dat is maar goed ook ;) ).
Geen isolatie helaas. Alleen een binnen- en buitenwand. De buitenwand wordt dan ook aardig heet.
Ok die zou ik er alsnog wat langer in gooien. De karamellisatie van paprika vind ik persoonlijk altijd heel fijn.
Bedankt voor de tip, zal het binnenkort opvolgen!
arie_papa schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:16:
Zojuist de Blokker aanbieding ook maar aangeschaft. Vergeet niet de pizzaschep en pizzasnijder erbij te vragen, zoals op de site vermeld staat. De pizzaoven voelt goed degelijk aan qua materiaal. In ieder geval niet het gevoel dat ik blik heb gekocht.
[...]
Zit bij jou de binnenwand vast of los?
sorted.bits schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben (na een pizza oven van de Aldi te hebben gekocht) kan je hier het vuur fatsoenlijk regelen? In de pizza oven van de aldi slaat de vlam er op een gegeven moment in en is dat ding niet onder controle te krijgen (de kleppen en schuifjes sluiten voor geen meter af) en is de oven op een gegeven moment gewoon VEEL te heet. Daarnaast heeft dat ding een pizza steen van nog geen 6mm dik volgens mij.

Dat ding van Aldi stook je op hout, ipv pellet, daar kan het ook mee te maken hebben.
Er zit maar 1 regelstuk op en dat is om het schoorsteengat (gedeeltelijk) af te dekken. Het effect hiervan heb ik niet geprobeerd.
defusion schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:12:
Online bestellen zou ik zeggen.
Weet niet of dit foodsafe is: https://woodcom.eu/product/zak-pellets-100-eik/
Lijkt mij best goedkoop.

[...]
Bij de woodcom pellets staat dat er lood en kwik in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

werty9021 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:29:

[...]

Zit bij jou de binnenwand vast of los?
Binnenwand zit los, ik zit even te tobben hoe dit fatsoenlijk en veilig te isoleren is. Andere optie is om de buitenwand te isoleren, maar dat is wat minder charmant.
[...]

En bezorgen vanaf 32+ zakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
werty9021 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:29:
[...]

Ik zie het. Goed punt.
Vraag me dan wel af: zit dat dat niet in bijv. de uuni pellets?
De gegeven waardes (Lood 0,10 ppm, Mercury 0,05 mg/kg) lijken mij vrij laag, en wellicht iets dat er eigenlijk altijd wel in zit?
Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoeveel er in de Uuni pellets zit.
Dat is inderdaad wel een dingetje voor iemand die niet dag in dag uit pizza's staat te bakken ;)

Hoe dan ook, zelfs met de Uuni pellets is het 'te doen' qua prijs. Maar pellets zijn nog veel goedkoper online te krijgen, alleen dus even uitzoeken wat iets 'food safe' maakt.
Ik kan me zomaar voorstellen dat dergelijke hoeveelheden lood/kwik ook wel in de Uuni pellets zitten, en dat dat niet direct problematisch is. In een blikje tonijn zit waarschijnlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja met de hoeveelheid pizza die ik bak vind ik die uuni pellets wel betaalbaar. Heb meteen veel bij de oven besteld, en ik kijk straks nog een keer rond voor een goede deal.

Hobbykoken = duur. Die pellets is echt niet het duurste aan je avondje.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 12-06-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

defusion schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:52:
[...]

Ik zie het. Goed punt.
Vraag me dan wel af: zit dat dat niet in bijv. de uuni pellets?
De gegeven waardes (Lood 0,10 ppm, Mercury 0,05 mg/kg) lijken mij vrij laag, en wellicht iets dat er eigenlijk altijd wel in zit?
Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoeveel er in de Uuni pellets zit.

[...]

Dat is inderdaad wel een dingetje voor iemand die niet dag in dag uit pizza's staat te bakken ;)

Hoe dan ook, zelfs met de Uuni pellets is het 'te doen' qua prijs. Maar pellets zijn nog veel goedkoper online te krijgen, alleen dus even uitzoeken wat iets 'food safe' maakt.
Ik kan me zomaar voorstellen dat dergelijke hoeveelheden lood/kwik ook wel in de Uuni pellets zitten, en dat dat niet direct problematisch is. In een blikje tonijn zit waarschijnlijk meer.
Als je 4-6 keer per jaar dit ding aanzwengelt zal het imo niet echt superveel uitmaken wat je daarin stookt, zolang het maar puur en onbehandeld hout is. Gebruik je hem regelmatig of professioneel dan is dat een totaal ander verhaal. Ik snuffel morgen even lokaal rond, anders wordt het ook gewoon een 100% natuurlijk pellet. A.s. weekend testen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvdB
Bedankt voor de link, ook leuk dat je daar gelijk meel mee kan bestellen. :)

Als ik het zo lees dan kan je wel aardig wat keren bakken met zo'n Uuni zak. Dan valt het wel mee.
De kinderen waren in ieder geval al erg enthousiast, maar dat zijn ook echte pizza liefhebbers.

De volgende uitdaging wordt nu pizza's maken die lekkerder zijn dan de afhaal 8)
Ik ga eens goed dit topic doorbladeren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emil_406
Deze gooi ik in mijn kachel. Deze pellets worden gemaakt door Plospan en bestaan voor het grootste deel uit sloophout (weliswaar schoon sloophout, maar hier en daar zal er ongetwijfeld MDF, spaanplaat, geverfd meranti e.d. doorzitten)

Ik zou voor het gebruik in een BBQ en pizza oven pellets bijvoorbeeld hier vandaan halen:
https://www.green-forest.nl/bbq-grillpellets.html

[ Voor 11% gewijzigd door emil_406 op 13-06-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Hmm, net rondje gedaan. Praxis had alleen pellets voor de pelletkachel. Bij Bauhaus had ik wat meer verwacht, maar ook alleen maar non-food pellets.

Dus, ik denk dat ik maar een bestelling ga plaatsen bij Bol. 1 euro 60 de kilo is tot nu toe het goedkoopste wat ik tegen ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvdB
Ik ben zelf ook de oven bij de Blokker gaan halen, voor die prijs leuk om eens mee te beginnen.

De uuni hout pellets besteld en gelijk wat gist en meel. Pizza recept pdf gedownload, morgen even uitprinten op het werk :). En dan gaat het uitproberen beginnen.

Jullie zullen hopelijk snel de eerste resultaten gaan zien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

JPvdB schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:27:
Ik ben zelf ook de oven bij de Blokker gaan halen, voor die prijs leuk om eens mee te beginnen.

De uuni hout pellets besteld en gelijk wat gist en meel. Pizza recept pdf gedownload, morgen even uitprinten op het werk :). En dan gaat het uitproberen beginnen.

Jullie zullen hopelijk snel de eerste resultaten gaan zien :P
Ik zou niet starten met de pdf. Dit is een erg nat deeg en daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Start met de filmpjes van Simon uit de startpost, dat is een beter handelbaar deeg.

En zeker benieuwd naar de resultaten. Keep them posted! :9

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• emil_406
Gister de Blokker-folder open laten liggen op de pagina van de pizza-oven. Zojuist zie ik in de bank-app dat er 79,- gepind is bij Blokker. Zondag is het vaderdag........

1+1+1=3 lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
emil_406 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:48:
Gister de Blokker-folder open laten liggen op de pagina van de pizza-oven. Zojuist zie ik in de bank-app dat er 79,- gepind is bij Blokker. Zondag is het vaderdag........

1+1+1=3 lijkt me
Zag hem bij de Blokker liggen. Leek me een leuke deal. Toch nog even niet gehaald maar het is dus wel wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

=

[ Voor 117% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Nou, de eerste test was niet geheel zonder gevloek, maar eind goed al goed, 4 pizza's eruit gekregen.

In het begin steeg de temperatuur netjes richting 300+ graden, maar daar bleef die ook hangen. Kan ongetwijfeld de blokjes hout zijn geweest ipv pellets, maar gezien het ronkende vuurtje had ik wel wat meer gehoopt.

Pizza 1 bleef gigantisch plakken aan de schep, dus die is uiteindelijk een calzone geworden. Hij werd in ieder geval wel netjes mooi gaar.

Daarna begon te temperatuur een beetje in te kakken, ook met bijstoken. Veel van mijn hout brandde juist dichtbij de vulopening, dus veel verlies van warmte. Met wat porren ging het daarna weer iets beter.

Het meeste gevloek was te danken aan mijn eigen handling, maar de oven zwabbert wel aardig met temperatuur zodra die even open geweest is en ik vond hem lastig op temperatuur te krijgen. Het gaf op zich wel mooie pizza's

Er zit wel een gebogen plaat als binnenwand, maar kom er niet echt uit wat nou geschikt materiaal is om mee te isoleren wat zowel vuur als voedselveilig is. Dus als iemand suggesties heeft, dan hoor ik het graag.

[ Voor 8% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
arie_papa schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:34:

Er zit wel een gebogen plaat als binnenwand, maar kom er niet echt uit wat nou geschikt materiaal is om mee te isoleren wat zowel vuur als voedselveilig is. Dus als iemand suggesties heeft, dan hoor ik het graag.
Ik zag in de Uuni hack Facebook groep dat ze doorgaans gewone steenwol als isolatie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou, de eerste test was niet geheel zonder gevloek, maar eind goed al goed, 4 pizza's eruit gekregen.

In het begin steeg de temperatuur netjes richting 300+ graden, maar daar bleef die ook hangen. Kan ongetwijfeld de blokjes hout zijn geweest ipv pellets, maar gezien het ronkende vuurtje had ik wel wat meer gehoopt.

[Afbeelding]

Pizza 1 bleef gigantisch plakken aan de schep, dus die is uiteindelijk een calzone geworden. Hij werd in ieder geval wel netjes mooi gaar.

Daarna begon te temperatuur een beetje in te kakken, ook met bijstoken. Veel van mijn hout brandde juist dichtbij de vulopening, dus veel verlies van warmte. Met wat porren ging het daarna weer iets beter.

Het meeste gevloek was te danken aan mijn eigen handling, maar de oven zwabbert wel aardig met temperatuur zodra die even open geweest is en ik vond hem lastig op temperatuur te krijgen. Het gaf op zich wel mooie pizza's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou hem gezien de korst iets meer achterin leggen. Niet slecht voor eerste keer trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik heb deze besteld ....
Afwachten op de levering ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.pitebaoven.com/82-thickbox_default/piteba-hout-gestookte-buitenoven-pizzaoven-accessoires-houtgestookt.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.pitebaoven.com/77-thickbox_default/piteba-hout-gestookte-buitenoven-pizzaoven-accessoires-houtgestookt.jpg

Rond de mantel en buitenzijde moet er zand afgevuld worden
Afbeeldingslocatie: https://www.pitebaoven.com/modules/jscomposer/uploads/oven/Piteba-houtoven-vullen-met-zand.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.pitebaoven.com/modules/jscomposer/uploads/oven/houtgestookte-buitenoven-pizzaoven.jpg

Ben benieuwd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

FreshMaker schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:18:
ik heb deze besteld ....

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ben benieuwd ...
Geinig idee. Zie net een filmpje waar zelfs eten (in aluminiumfolie) gegaard wordt in het hete zand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ik heb deze besteld ....

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ben benieuwd ...
Is dat geen optie voor de blokker pizza oven. Kistje eromheen en zand in het kistje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
arie_papa schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Geinig idee. Zie net een filmpje waar zelfs eten (in aluminiumfolie) gegaard wordt in het hete zand!
Ja, 'kuilkoken' een oermethode ( in NieuwZeeland door de maori ook nog wel gedaan )

Het oppervlak is 33x45 cm, zou in principe genoeg moeten zijn voor één pizza
( en anders passen we de bodem gewoon aan, en eten we er twee ;)
groggy schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:55:
[...]Is dat geen optie voor de blokker pizza oven. Kistje eromheen en zand in het kistje
Met wat geknutsel misschien wel, maar je moet bij de vulopening kunnen komen.
De Pebita is gesloten aan de achterkant, zoals de meeste "echte" klei ovens

[ Voor 28% gewijzigd door FreshMaker op 16-06-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

groggy schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:55:
[...]

Is dat geen optie voor de blokker pizza oven. Kistje eromheen en zand in het kistje
Uiteraard een goedkope en simpele optie, maar het ding zal niet meer normaal te vervoeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
arie_papa schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:18:
[...]

Uiteraard een goedkope en simpele optie, maar het ding zal niet meer normaal te vervoeren zijn.
Klopt, maar dat is die piteba ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Suffe vraag, voor de wat gevorderde bakkers; wat is jullie go to recept voor echte Italiaanse (00) pizza's? Ik gebruik nu vooral een 72u recept, maar daarvoor is de eerste 24u voor een starter, ik denk ik niet echt nodig is, en ik zoek naar bewezen alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:58

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er inderdaad niet slecht uit voor de eerste keer. Vergis je ook niet in de pellets, die zullen een veel constantere verbranding geven door de hoeveelheid energie die er in zit. :)

Ik denk dat je met de pellets dan ook nog betere resultaten zult halen.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@apNia

Ik zit inmiddels op het volgende recept en haal daar constante resultaten mee. Foto's staan op meerdere plaatsen in dit topic.

750 gram 00 pizzabloem
475 ml koud water (soms ook 450ml, ligt een beetje aan de bloem en moet je aanvoelen)
16 gram zout
2 gram droge gist

Dat laat ik dan eerst 2 uur op kamertemperatuur rijzen in de deegkrat. Vervolgens verdeel ik het in 4 stukken (ongeveer 300 gram per bol wat uitstekend is voor in mijn Ooni Pro) en bol ik ze op. Die bollen gaan dan 24 uur in de koeling (3-4 graden). Minimaal 2 uur voor het bakken haal de deegkrat uit de koeling om de bollen op kamertemperatuur te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

@ik222 Thanks! En heb je het ook wel eens met 24u bulk/24u gebold rijzen geprobeerd? Zo ja, merkte je enig verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruikt de 48u koude methode van italieplein. En ja je merkt goed verschil in werkbaarheid van het deeg tussen 24 en 48u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
apNia schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:35:
@ik222 Thanks! En heb je het ook wel eens met 24u bulk/24u gebold rijzen geprobeerd? Zo ja, merkte je enig verschil?
Mijn recept is vergelijkbaar, ik doe wel eens bulk rijzen, dan opbollen en de laatste paar uur op kamertemperatuur rijzen, maar ook opbollen en dan in de koelkast (En paar uur voor gebruik eruit).
Ik merk geen verschil.

Ik zou niet op het laatste moment pas opbollen, dan duw je denk ik teveel lucht eruit en heeft het geen kans meer om verder te rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
apNia schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:35:
Nee, hetgeen ik eerder altijd heb gedaan was alles binnen een dag. Dag was dus eerst 2 uur bulkrijs op kamertemperatuur en daarna 6 uur opgrnold laten rijzen op kamertemperatuur. Vergeleken daarmee vind ik de koelkast methode iets beter maar het is niet schokkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik gebruik deze samensteling, van pizzacreator.net

In de ochtend deeg maken, 2 á 3 u bulkrijs, en dan in bollen van 280gr nog 5 / 8u ( ligt aan de etenstijd ) rijzen.
Ik ben niet op zoek naar perfectie, ik hoef geen prijzen te winnen, ik wil een goed, smakelijk deeg.
( daarom gaan er ook bruchettakruiden door de verwerking, zodat het deeg óók op smaak is , en roze ;) )

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MhWMBQJ/image.png

Voor meer 'opties' kan je onder advanced wat bijschaven

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hFsCcFz/image.png

[ Voor 42% gewijzigd door FreshMaker op 17-06-2019 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werty9021
Ik had de Blokker oven uit elkaar gehaald om te kijken hoe deze goed te isoleren valt van binnen. De binnenwand is niet de volledige lengte van de buitenwand en heeft ook geen gat voor de schoorsteen. Dus, deze zou vervangen moeten worden. De vervanger zou ook vast gezet moeten worden aan het andere staal om de isolatie goed op te sluiten. Als je deze qua formaat zou matchen aan de opening, krijg je weer het probleem dat de bescherming tegen direct vuur kleiner moet.

Aangezien ik gisteren toch zin had in pizza, de oven weer snel in elkaar gezet met een aantal boutjes. Dit keer heb ik de pootjes ingeklapt en de oven op een dikke tegel van 3cm gezet. Dit hielp erg goed om de temperatuur te stabiliseren. Daarmee ook een nieuw record van 375 graden gehaald. Echter, was het wel erg makkelijk om zwarte pizza's te maken zo...

Helaas is er wel een stuk handvat verkoold van de pellet-bak (en had ik dit niet op tijd door).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPvdB
Ik heb van het weekend ook de Blokker oven uitgeprobeerd met wisselend succes.

Zaterdagavond hadden we veel problemen met het op temperatuur houden. In het begin kregen we hem ook goed op temperatuur (350 graden). Later op de avond werd dat lastiger. Het was moeilijk om de luchtstroom goed te houden. Achteraf bleek de losse binnenwand wat naar voren geschoven te zitten, hierdoor was er een kortere route voor de lucht van de brander boven de binnenwand langs naar de schoorsteen waardoor we veel warmte verloren. Zondag heb ik de losse binnenwand goed naar achteren geschoven zodat er minder verlies was en ik de oven beter op temperatuur kon houden. Het is wel hard werken, het beste werkt het als je achter de oven gaat staan en met iets staat te wapperen :) Dan vliegt de temperatuur weer omhoog.
De afwerking is niet helemaal goed (logisch voor zo'n prijs) waardoor je toch meer verlies hebt. Ik denk dat ik ga kijken of ik iets van isolatie tussen de binnen en buitenwand ga krijgen maar dan achter de schoorsteen. De luchtstroom moet dan zijn, achter buitenlucht pakken, over de brander heen, door de sleuven in de achterwand, binnen langs over de pizza en dan vooraan pas naar boven langs de voorrand van de binnenmantel en dan naar de schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fRvXqDP1bnK2lXDgjF5GqRrbmmwd07xbqiE5IDTOOPGBew5QreHSzO41mbbaft_dnSE2Vms1u5oRHV5bd7jTVwLWyVx4YB8hPqrhhkI5TpbQ_znh0EwnPIzJbSKibIk-1QcciQNf6Pffh_bFOUjH4ZUTWTwhXk24HfCFNfF0BAnw5IaiD1_wOsMblffVi8XjNHW7FAgY-jSAfxMMcxZ4yPVndkPcdU5j_0qC2zrJBgcj6YD4Z5n1GCWI2VipFtCz2HjypLXVFaC3Eff18z3hEuUgssUkOp7CM9c7in4UoCO_Y9QK5PUUdJrubsskxCMK0ZmSCeOEnxYVQgAmtbbyM2fKmxpwmlDTD5S4VlmRnniMzo5Hm14PcztU9xvBJ5Zlyg1zLlo4mZ2ERn08qSEjPL1EQPz6Qi7ENEObqt-HK2CREiDtmNBMXCoUG4ULebjn3HEJ0kTsL-cxYUIPY0OBUh10haZZhAws7TqHQvUDvSVxbXqh7FwuyQTo22_cA2FhH3sRAhkw_vCrNUP_DuuUmMuuVP2ea6MapvJxngQ7qNKnJLqIs0p7s79oYwMmMLC95kTXKl4QWWUOtkBiNkaj7lqTQ6MTvhUUCaAHexkOIoTQl67ZRxzyzY55PfV2GUrQt8glG42u1thaQO3BwpibJssVFAmSWRiNMDTfhGI2IpwVLZxfRMwdUahWqtMXdU2YfXujvigmxcL3j3nnoyK_2IUa=w909-h681-no

Voor het deeg heb ik de methode zoals gegeven in de laatste twee youtube filmpjes uit de topic start. Alleen maakte ik zondag de fout het deeg vlak voor het aansteken van de oven uit de koelkast te halen, alles te beleggen en klaar te zetten en dan pas de oven aan te gaan steken en op temperatuur te laten komen. Ik voelde al dat het deeg plakkerig was en dat ging dus ook helemaal fout bij het proberen de pizza's in de oven te krijgen. De pizza's zijn dus niet zo mooi geworden.

Wel wat lekkere pizza's eruit gekregen (volgens de vrouw en kinderen) en een gezellig leuk weekend gehad met uitproberen en leren hoe het de volgende keer beter kan. Ik denk dat dit de beste was:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/aG_eEhRaYJfaRKUpD-oNmFojvOMr0f0erWh3x2RO992UV9x5kaNxcPEpQyUJiSx1mtIk2w8HL-B-Zm_ACjwW2ffTchzBy3QvUqtRxS0T3aODtUN4FU9wcaxe8R0vsip7miky9KUPcvfHjUFv4QpuRjZsxzBXZGcJ5XaAcFgcpONHfVyF_-IBIwVHmbphyUwYrrG7nD4IxDjFdgqzbYSGP6hD8XkjEMKjuSyqDb30X9fRUVBnlpUpcC3wbvuY-_oQw1YDaUutuqleu6mPnfL8ix0ddOL5aW6Aubz1pGhDSxnG6usoRrJj3EcQ0ii75Wp1fkokbLsBGjx2yeHfeLFBiKneuWY9qFTq1Z1nim5FF4WzvIhncyQtgDL3hnygg4QDNl8vKOmJdgRR9Oh1dETSVQj6HKonJ4lwJnvOSn-EVZc2djCN-gbd-uMduJr7cRerpbHdRKHH1yjDYa2Kqy1GjLC5FEJQPtyflc5pu-p7VYJwC-wucjeKFsRzFQiAkknonXxUeIj8LZsbE_LMNL2yflTM08eQSWgdZn99Unby40hJ3HqnHfnTj92VxtCuQUaSLNZD0yGova_K80rsu_0AoJ_SudCIgqkVvcfET8Qz1ZXk3hdFayk-7NanQOpGGs5cwQLFLdxBwLgs-FagF7W_Jy800Fd4jM3Win7JDGp0RrVzxQSL4ZgwPyQFdy_WMzowGAeKyHwVFnw_gmCZbfWrwZjO=w909-h681-no

Ik heb als meel 5 stagioni van italieplein gebruikt. Het deeg was voor mijn gevoel goed te behandelen. Zeker op zaterdag vond ik het fijn werken.

Op mijn werk heb ik ook wat italiaanse collega's. Die vinden het ook geweldig dat ik het zelf probeer en volgen alles wat ik doe. Ik krijg natuurlijk ook veel tips van hun. Rijzen in de koelkast is volgens hun nog voor de pro's en ik kan maar beter beginnen met het rijzen op kamertemperatuur, het deeg rijpen komt later wel :+

Ik zag dat bij de AH er ook tipo 00 bloem te koop is: La Tua Farina Bloem
Heeft iemand daar ervaring mee ?

Edit, ik zit wat te klungelen met de foto's. Als het nu nog niet werkt ga ik vanavond even zoeken naar een goede site om te uploaden :p

[ Voor 33% gewijzigd door JPvdB op 17-06-2019 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 13:42
JPvdB schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:47:
je plaatsjes werken niet

Ik heb die bloem uitsluitend nog gebruikt, en gaat mijn prima af. (als amateur)
af en toe dat mijn deeg te vochtig is, maar dat is meer mijn eigen fout.

vraag me nu eigenlijk wel af of ik/jullie verschil zouden merken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb van het weekend ook de Blokker oven uitgeprobeerd met wisselend succes.

Zaterdagavond hadden we veel problemen met het op temperatuur houden. In het begin kregen we hem ook goed op temperatuur (350 graden). Later op de avond werd dat lastiger. Het was moeilijk om de luchtstroom goed te houden. Achteraf bleek de losse binnenwand wat naar voren geschoven te zitten, hierdoor was er een kortere route voor de lucht van de brander boven de binnenwand langs naar de schoorsteen waardoor we veel warmte verloren. Zondag heb ik de losse binnenwand goed naar achteren geschoven zodat er minder verlies was en ik de oven beter op temperatuur kon houden. Het is wel hard werken, het beste werkt het als je achter de oven gaat staan en met iets staat te wapperen :) Dan vliegt de temperatuur weer omhoog.
De afwerking is niet helemaal goed (logisch voor zo'n prijs) waardoor je toch meer verlies hebt. Ik denk dat ik ga kijken of ik iets van isolatie tussen de binnen en buitenwand ga krijgen maar dan achter de schoorsteen. De luchtstroom moet dan zijn, achter buitenlucht pakken, over de brander heen, door de sleuven in de achterwand, binnen langs over de pizza en dan vooraan pas naar boven langs de voorrand van de binnenmantel en dan naar de schoorsteen.

[Afbeelding]

Voor het deeg heb ik de methode zoals gegeven in de laatste twee youtube filmpjes uit de topic start. Alleen maakte ik zondag de fout het deeg vlak voor het aansteken van de oven uit de koelkast te halen, alles te beleggen en klaar te zetten en dan pas de oven aan te gaan steken en op temperatuur te laten komen. Ik voelde al dat het deeg plakkerig was en dat ging dus ook helemaal fout bij het proberen de pizza's in de oven te krijgen. De pizza's zijn dus niet zo mooi geworden.

Wel wat lekkere pizza's eruit gekregen (volgens de vrouw en kinderen) en een gezellig leuk weekend gehad met uitproberen en leren hoe het de volgende keer beter kan. Ik denk dat dit de beste was:
[Afbeelding]

Ik heb als meel 5 stagioni van italieplein gebruikt. Het deeg was voor mijn gevoel goed te behandelen. Zeker op zaterdag vond ik het fijn werken.

Op mijn werk heb ik ook wat italiaanse collega's. Die vinden het ook geweldig dat ik het zelf probeer en volgen alles wat ik doe. Ik krijg natuurlijk ook veel tips van hun. Rijzen in de koelkast is volgens hun nog voor de pro's en ik kan maar beter beginnen met het rijzen op kamertemperatuur, het deeg rijpen komt later wel :+

Waarom zou een koude rijs voor de pro's zijn? Gewoon een keer doen, het is niet lastiger... behalve dat het een beetje ijskastruimte kost :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:30

koku

Tnet Devver
demonic schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:26:
[...]

je plaatsjes werken niet

Ik heb die bloem uitsluitend nog gebruikt, en gaat mijn prima af. (als amateur)
af en toe dat mijn deeg te vochtig is, maar dat is meer mijn eigen fout.

vraag me nu eigenlijk wel af of ik/jullie verschil zouden merken. :P
De bloem van de AH heb ik ook een tijdje gebruikt (er is gemakkelijk aan te komen :P), maar ik gebruik sinds een tijdje een andere en het is toch echt een wereld van verschil. Deeg is veel sterker en elastischer. Krijg ook een luchterige korst. Ik gebruik nu een 5kg zak van de Sligro (Deze om precies te zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

werty9021 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:49:
Ik had de Blokker oven uit elkaar gehaald om te kijken hoe deze goed te isoleren valt van binnen. De binnenwand is niet de volledige lengte van de buitenwand en heeft ook geen gat voor de schoorsteen. Dus, deze zou vervangen moeten worden. De vervanger zou ook vast gezet moeten worden aan het andere staal om de isolatie goed op te sluiten. Als je deze qua formaat zou matchen aan de opening, krijg je weer het probleem dat de bescherming tegen direct vuur kleiner moet.

Aangezien ik gisteren toch zin had in pizza, de oven weer snel in elkaar gezet met een aantal boutjes. Dit keer heb ik de pootjes ingeklapt en de oven op een dikke tegel van 3cm gezet. Dit hielp erg goed om de temperatuur te stabiliseren. Daarmee ook een nieuw record van 375 graden gehaald. Echter, was het wel erg makkelijk om zwarte pizza's te maken zo...

Helaas is er wel een stuk handvat verkoold van de pellet-bak (en had ik dit niet op tijd door).
Bij mij bleek inderdaad ook dat ik de binnenplaat nog een stukje naar achteren kon schuiven, maar helaas helemaal tegen de achterwand krijg ik hem niet. Er zit daar 'iets' in de weg, dus een vingerdikke spleet tussen achterwand en binnenwand.

Intussen eventjes op die Facebookgroep van de Uuni Hack zitten snuffelen, maar steenwol oplossingen kom ik toch niet tegen. Wel is er eentje die de complete Uuni een keramische deken had gewikkeld :+ . Het ding zag er uiteraard niet uit, maar hij was zo te lezen wel blij met de resultaten.

Uuni schaap

Ik zit wel te twijfelen of een mengsel van vermiculiet / perliet en hittebestendige mortel wellicht een betere optie is om te isoleren. Dat spul wordt regelmatig gebruikt om een pizzaoven mee te maken.

Als je eerst de opening in de vuurkamer dicht smeert en uit laat harden kan wellicht door het gat van de schoorsteen een dun mengsel gegoten worden. Geen idee wat dat natuurlijk aan extra gewicht gaat doen. De onderkant is eventueel wel te isoleren vanaf de buitenkant zonder dat dat zichtbaar is. Afgelopen zaterdag had ik dat opgelost door mijn oude pizzasteen bovenop de originele te leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door arie_papa op 17-06-2019 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPvdB
Waarom zou een koude rijs voor de pro's zijn? Gewoon een keer doen, het is niet lastiger... behalve dat het een beetje ijskastruimte kost :).
Ik heb het recept van de laatste twee youtube filmpjes gebruikt van de topic start met bijna 24 uur rijzen in de koelkast. Alleen heb ik het zondag niet op tijd uit de koelkast gehaald en het op temperatuur laten komen. Achteraf las ik dat je het beter uren van te voren uit de koelkast kan halen, les voor de volgende keer :p

@ arie_papa, ik zag ook een vuurvaste kit op siliconenbasis, staat bij dat het moet hechten aan metaal.
Kan tot 1300 graden worden verhit en is een stuk lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Vet hoor, lijkt me geweldig om zo handig te kunnen zijn. En de ruimte te hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

[...]

[Afbeelding]

[...]
Dat is een prachtig resultaat wat je daar toont, zeker omdat je volgens mij nog nooit zelf pizza's hebt gevormd. Pluimpje (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
ik heb deze besteld ....
Toch niet doorgegaan, na overleg met de feest en financiële commissie is het navolgende besluit genomen

Externe afmeting 100×100 cm
Interne afmeting 75×85 cm
Gewicht 610 kg

Geschikt voor 4 pizza’s
Verzinkte schoorsteen Ø 140 mm
Stenen rand om de deur
Verzinkte deur 35 cm breed

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q1X9n18/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yNDP4Jm/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ckS4cgx/image.png

Vanmiddag besteld en betaald, 465€
En gelijk een flinke oven/oppervlakte, het prijsverschil was "minimaal" ( op die prijs dan )
Ik wil meer met de oven doen dan alleen (kleine) pizza's maken.
Deze kan ook aan het brood en andere gerechten.

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 17-06-2019 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

FreshMaker schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:28:
[...]

Toch niet doorgegaan, na overleg met de feest en financiële commissie is het navolgende besluit genomen
Zoek je nog vrienden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

emil_406 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 20:04:
[...]

Ik zag in de Uuni hack Facebook groep dat ze doorgaans gewone steenwol als isolatie gebruiken.
Je kan bij een kachelwinkel een restje superwool of keramisch vilt scoren. Of vermiculiet korrels.
Online kan ook: https://kachelmaterialens...rvaste-isolatiematerialen

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Niet perse :)
Maar er kan genoeg geregeld worden natuurlijk.

Wel wat tijd geven om de tuin weer op orde te krijgen, en de boxer accepteren ;)

Iedereen zijn bolletje deeg meebrengen en afbakken om bij elkaar te proeven !
edit :
Even terugkomend hier op :+
Als jij 600kilo kan tillen, GRAAG !!

kreeg vanmorgen bericht dat ze hem alleen afleveren, niet op onderstel zetten :|
Beetje jammer, nu moet ik alsnog daar iets voor regelen
( Boels 50€/d voor een motor-takel ) ...

[ Voor 26% gewijzigd door FreshMaker op 18-06-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:38:
Ik gebruikt de 48u koude methode van italieplein. En ja je merkt goed verschil in werkbaarheid van het deeg tussen 24 en 48u
Ik kon niet echt een 48u koude methode vinden op Italieplein, wel deze: https://www.italieplein.n...n-koelkast-koudetechniek/
Maar dat is 24u gekoeld. Hoe schaal je dat naar 48u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lol dan is het combinatie van pizzabijbel en italieplein. Ik doe het italieplein recept en laat dat 24u bulkrijzen, daarna 24u opgepunt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

apNia schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:46:
[...]

Ik kon niet echt een 48u koude methode vinden op Italieplein, wel deze: https://www.italieplein.n...n-koelkast-koudetechniek/
Maar dat is 24u gekoeld. Hoe schaal je dat naar 48u?
Je wacht een dag met het uit de koelkast halen :+
Dit recept heeft mij de beste resultaten opgeleverd overigens. Langer in de koelkast kan geen kwaad meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:28:
[...]

plaatjes :-)
Ziet er leuk uit, ben benieuwd hoe lang het duurt voor dat 't ding goed op temperatuur is...

Je gaat er sowieso veel plezier van hebben. Mijn houtoven heeft een binnenmaat van 60x60 en daar kan ik complete maaltijden in maken. Natuurlijk niet allemaal te gelijk maar denk in de richting zoete aardappel patat in ovenschaal, kolf of vier mais met een beenhammetje gevolgd door zeebaars op een rookplankje. (ok, beetje off-topic, de pizza mist ;-) )

Doe jezelf een lol en koop er (direct) een tuscan grill bij :-) en begin alvast met nadenken wat je gaat doen met de rest warmte na 't pizza bakken, ik verwacht haast dat ding de volgende dag (even er vanuit gaande dat je 's avonds bakt) nog wel warmte afgeeft..!

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:09:
[...]

Je wacht een dag met het uit de koelkast halen :+
Dit recept heeft mij de beste resultaten opgeleverd overigens. Langer in de koelkast kan geen kwaad meen ik.
Dus je laat ze 48 opgebold?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

apNia schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:18:
[...]

Dus je laat ze 48 opgebold?
Ik neem aan ook nog een stukje bulkrijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik volg dat recept, dus 20 minuten bulk en dan bollen. Die bollen kunnen prima wat langer in de koelkast, maar ik heb nog niet de 48 uur aangetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Boudewijn schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 00:18:
[...]

Ik neem aan ook nog een stukje bulkrijs?
Hahahahaha ja maar hoe zitten je verhoudingen qua tijd? Hoe verdeel je je 48u tijd?
2u warm bulk, 46u koud gepunt? 24u koud bulk, 24u koud gepunt?
Italiëplein heeft namelijk enkel (voor zover ik zag) geen 48u koud bulk methode, waar je naar refereert.
Pagina: 1 ... 23 ... 108 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.