MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Schroefverbinding.VincentH schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:36:
@Phusebox mooi dat het nu goed is! Heb je nu een slang die je er op moet duwen, of heb je een schroefverbinding gebruikt?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Nou ja mooi dat het opgelost is. Kan uuni ook weinig aan doen in dit geval.Phusebox schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:10:
[...]
Ook een typisch gevalletje heb ik weer. En dan zeggen mensen altijd hier dat het niet kan dat iemand zoveel pech heeft met alles wat je koopt als ik dat heb. Bewijs is weer geleverd. :
Veel plezier met je oven

De oven heeft wel nog issues. Aanmaken moest diverse malen opnieuw voordat ie aan bleef. De knop om het gas te regelen heeft teveel speling waardoor je niet echt een stand kunt onthouden die je goed vindt werken.
Voorkant van de steen was 250 graden. Achteraan 480. Is ook een erg groot verschil.
[ Voor 37% gewijzigd door Phusebox op 12-04-2019 19:01 ]
Ik heb geen deur... En hij heeft ruim 20 minuten vol staan branden.Boudewijn schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 06:09:
Heb je hem dan lang genoeg opgestookt? Ik merk dat als ik de deur er niet goed op heb zitten of te haastig ben ik ook een koude steen heb.
Misschien ook iets minder topping? ...imho is meer niet direct beter en lijkt me dat er wel een aardige laag op zit? Zeker op de warme kant van de steen loop je dan ook niet tegen t probleem aan dat de bodem al verbrand maar de rest van t deeg (of t onderste gedeelte van de topping bijv) nog niet helemaal gaar is.Phusebox schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:49:
De eerste pizza's waren ok. De allereerste iets verbrand aan de randjes. De tweede (zie foto) eigenlijk net niet lang genoeg of op te lage
[ Voor 42% gewijzigd door dizzytal op 14-04-2019 20:01 ]
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Bijzonder, had een wat meer gestipte pizza verwacht onder die temperaturen. Misschien ook iets meer uit de wind houden? Wat was de baktijd? Ik wil ook een Koda kopen, maar het moet wel voordeel bieden tov m'n pizza steel.Phusebox schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:49:
De eerste pizza's waren ok. De allereerste iets verbrand aan de randjes. De tweede (zie foto) eigenlijk net niet lang genoeg of op te lage temperatuur.
[Afbeelding]
De oven heeft wel nog issues. Aanmaken moest diverse malen opnieuw voordat ie aan bleef. De knop om het gas te regelen heeft teveel speling waardoor je niet echt een stand kunt onthouden die je goed vindt werken.
Voorkant van de steen was 250 graden. Achteraan 480. Is ook een erg groot verschil.
Ik had de temperatuur bij deze wel wat terug gedraait omdat de eerste dus na 60 sec al behoorlijk zwarte randjes had. De temperatuur zal hier dus te laag zijn geweest, en te vroeg eruit gehaald.apNia schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:27:
[...]
Bijzonder, had een wat meer gestipte pizza verwacht onder die temperaturen. Misschien ook iets meer uit de wind houden? Wat was de baktijd? Ik wil ook een Koda kopen, maar het moet wel voordeel bieden tov m'n pizza steel.
Foei ketterdizzytal schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:49:
Zo... net ook maar weer eens wat houtblokjes in de oven gekieperd ... Vanwege de lovende ervaringen hier maar een de peer, gorgonzola, walnoot gemaakt.... meningen verschillen nogal... (persoonlijk hoeft ‘t van mij niet meer) maar zolang de vrouw hem in haar eentje op eet is ‘t voor herhaling vatbaar.
Indeed, deze zou ik er nog even in laten, en gedurende die tijd 3x 120 graden draaienPhusebox schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:38:
[...]
Ik had de temperatuur bij deze wel wat terug gedraait omdat de eerste dus na 60 sec al behoorlijk zwarte randjes had. De temperatuur zal hier dus te laag zijn geweest, en te vroeg eruit gehaald.
Het zal een combinatie zijn van verschillende factoren waarom dat niet gebeurt; wind, temperatuur, tijd, deeg. Online zie ik al genoeg mensen pizza's met 'leopard spotting' uit de Koda toveren. Op m'n standaard Ferrari G3 krijg ik het al bijna en die wordt echt niet heter dan 380 graden.apNia schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:27:
[...]
Bijzonder, had een wat meer gestipte pizza verwacht onder die temperaturen. Misschien ook iets meer uit de wind houden? Wat was de baktijd? Ik wil ook een Koda kopen, maar het moet wel voordeel bieden tov m'n pizza steel.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
De lijn tussen zwart en perfect is maar heel dun... Heb deze ook continu staan draaien, om de 10 sec denk ik. Daardoor werd de onderkant waarschijnlijk ook niet warm genoeg. Ach komend weekend weer een poging he.Boudewijn schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:42:
[...]
Indeed, deze zou ik er nog even in laten, en gedurende die tijd 3x 120 graden draaien.
Hebben jullie nog tips tegen het plakken, want er zat nu ook wat veel bloem op waardoor het draaien wel ok ging, maar het wel niet zo lekker smaakte.
Veel minder draaien dan. Meestal gaan ze bij mij erin, dan doe ik 30-40 seconden niets en draai ik hem een halve slag. Als ik dan niet genoeg spotting heb draai ik even kort, waarbij ik de pizza ver achterin de oven heb.Phusebox schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:50:
[...]
De lijn tussen zwart en perfect is maar heel dun... Heb deze ook continu staan draaien, om de 10 sec denk ik. Daardoor werd de onderkant waarschijnlijk ook niet warm genoeg. Ach komend weekend weer een poging he.
1: kort vantevoren stretchen en beleggenHebben jullie nog tips tegen het plakken, want er zat nu ook wat veel bloem op waardoor het draaien wel ok ging, maar het wel niet zo lekker smaakte.
2: niet teveel beleg erop (ik vind dat je redelijk wat gebruikt)
3: grofkorreliger materiaal gebruiken, zoals bijvoorbeeld maismeel
4: gaten in je schieter
5: deeg deeg deeg. ik gebruik het recept van italieplein en maak het vaak 2 dagen vtv, dan plakt ie voor mijn gevoel het minst
Ik gebruik vooral tip1 en tip2. 3 en 4 niet.
Ha. 30-40 sec? De eerste was al zwart na 20 sec. Maar misschien heb ik die weer te ver doorgeschoven ofzo. Nu leg ik ze zo dat ze er echt maar net in liggen. Zal ook misschien wat beter gaan als het niet zo koud is buiten. Oefenen, oefenen, oefenen he.Boudewijn schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:57:toon volledige bericht
[...]
Veel minder draaien dan. Meestal gaan ze bij mij erin, dan doe ik 30-40 seconden niets en draai ik hem een halve slag. Als ik dan niet genoeg spotting heb draai ik even kort, waarbij ik de pizza ver achterin de oven heb.
[...]
1: kort vantevoren stretchen en beleggen
2: niet teveel beleg erop (ik vind dat je redelijk wat gebruikt)
3: grofkorreliger materiaal gebruiken, zoals bijvoorbeeld maismeel
4: gaten in je schieter
5: deeg deeg deeg. ik gebruik het recept van italieplein en maak het vaak 2 dagen vtv, dan plakt ie voor mijn gevoel het minst
Ik gebruik vooral tip1 en tip2. 3 en 4 niet.
Dat is het wel ja. Blijven oefenen, het is lastig om remote heel veel zinniges erover te zeggen. Hoe heet is je steen trouwens?Phusebox schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:07:
[...]
Ha. 30-40 sec? De eerste was al zwart na 20 sec. Maar misschien heb ik die weer te ver doorgeschoven ofzo. Nu leg ik ze zo dat ze er echt maar net in liggen. Zal ook misschien wat beter gaan als het niet zo koud is buiten. Oefenen, oefenen, oefenen he.
250 vooraan, 480 achteraan (in hoeverre je dat betrouwbaar kunt meten met zo'n 15 euro ding van AmazonBoudewijn schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:17:
[...]
Dat is het wel ja. Blijven oefenen, het is lastig om remote heel veel zinniges erover te zeggen. Hoe heet is je steen trouwens?
Ik merk bij mijzelf ook dat, wanneer de steen te warm is, ik veel zwarte pizza's krijg. Laat ik de steen iets afkoelen dan is het gelijk weer lastig om stipjes te krijgen. Zelf vind ik 450graden best warm voor een pizza.Phusebox schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:07:
[...]
Ha. 30-40 sec? De eerste was al zwart na 20 sec. Maar misschien heb ik die weer te ver doorgeschoven ofzo. Nu leg ik ze zo dat ze er echt maar net in liggen. Zal ook misschien wat beter gaan als het niet zo koud is buiten. Oefenen, oefenen, oefenen he.
[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 15-04-2019 16:51 ]
D'r bestaat niet zoiets als te warm... althans, niet i,c.m. je pizzaoven/steen en pizza (voor ik gisteren ging bakken had ik er nog even chocolobolletjes in.. maar de dome was al te heet...) maar 400-450 graden is imho juist de ideale temperatuur.grote_oever schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:48:
[...]
Ik merk bij mijzelf ook dat, wanneer de steen te warm is, ik veel zwarte pizza's krijg. Laat ik de steen iets afkoelen dan is het gelijk weer lastig om stipjes te krijgen. Zelf vind ik 450graden best warm voor een pizza.
Als je een zwarte pizza, of onderkant krijgt moet je goed weten waar de warmt van je steen, oven (dome) en lucht in je oven zit... plaatsing is dan alles... Als je richting 250-270 graden zou gaan zou ik haast gezeggen pak een degelijke bakplaat (die kan je ook flink heet krijgen, soms nog wel warmer dan een pizzasteen en 't hoeft ook niet eens perse een (te dure) pizzasteen achtige plaat zijn) en gooi hem lekker in je 'standaard' oven.
Daarvoor heb je geen 'dure' pizzaoven nodig, die koop je (althans mede heb ik er daarom een) vanwege de hoge temperaturen die je haalt. Ding is wel dat je wel even nodig hebt (kan hebben) om goed te weten hoe je je pizza moet plaatsen en wanneer en hoe te draaien.
Ik weet niet of 't past, maar je zou een flame guard kunnen proberen, je hebt dan niet de directe warmte van 't vuur waardoor de rand en boven kant het dichts bij de vlammen niet direct verbrand (dat is natuurlijk als snel nog warmer dan je steen..)
Zoiets: (daar gingen bijna m'n bolletjes...

[ Voor 3% gewijzigd door dizzytal op 15-04-2019 19:11 ]
Normaal gesproken gebruik ik de bloem van de AH (La Tua Farina van de appie), en laat ik het 4 uur rijzen. Ik ben echter bang dat het deeg niet sterk genoeg is als ik het bijna 24 uur laat rijzen in de koelkast. Iemand hier tips / ervaringen mee? Minder gist toevoegen? Langer het deeg kneden?
Hopelijk heb je hier wat aan, uit m'n goto pizza kookboek:
https://i.imgur.com/1xlEcaV.jpg
https://i.imgur.com/dzlxODu.jpg
Ik gebruik dit recept YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 1TheJVH schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:28:
Zaterdag moet ik een 8-tal pizza's bakken, maar helaas heb ik op zaterdag niet heel veel tijd om deeg te maken + te rijzen. Nu wil ik dat dus de avond ervoor doen en dan in de koelkast, maar ik ben bang dat m'n deeg niet mooi wordt.
Normaal gesproken gebruik ik de bloem van de AH (La Tua Farina van de appie), en laat ik het 4 uur rijzen. Ik ben echter bang dat het deeg niet sterk genoeg is als ik het bijna 24 uur laat rijzen in de koelkast. Iemand hier tips / ervaringen mee? Minder gist toevoegen? Langer het deeg kneden?
Staat volgens mij ook in de eerste post.
Hier is het juist de bedoeling om hem in de koelkast te laten fermenteren 24 uur of 48 uur.
Ik behaal er altijd goede resultaten mee
Ik vraag me af hoelang je het deeg maximaal kan laten rusten.
Aansluiten was een eitje. Ik heb een regelaar met schroefaansluiting gekocht en die zat er zo op.
Aansteken ging in één keer goed: klik, klik, vuur! Na 15 minuten de temperatuur van de steen gecheckt en inderdaad zoals @Phusebox al aangaf een vrij groot verschil tussen voorin en achterin: achterin de over 470 graden, voorin maar 270.
Dit maakt regelmatig draaien dus absoluut noodzakelijk. Ik heb gisteren 6 pizza's gebakken en had het beste resultaat met 30 seconden, 180 graden draaien, 20 seconden, 90 graden draaien 15 seconden, 180 graden draaien 15 seconden.
Leopard spots allround!
Wat wel nog lastig is, is dat met een hele dunne bodem al dat draaien wel riskant is, zeker met een wat nattere topping (bijv. buffelmozarella-ansjovis-kappertjes).
Omdat de oven vrij klein is, is de precieze plaatsing van de pizza nog best lastig. Je wilt hem niet op de achterrand van de steen, want dan zit hij te dicht bij het vuur en verbrand de korst. Maar ook niet te ver voorin, omdat je dan een stukje hitte mist. Oefenen dus!
Maar al bij al ben ik heel tevreden: ik ken de de beperkingen vooraf, maar de pizza's worden gewoon lekkerder dan in de gewone oven door de veel hogere temperatuur. Je krijgt toch die smaak van koken met vuur die je in een gewone keukenoven niet krijgt.
Werkwijze:
Ik heb alleen nog op vol vermogen gestookt. Een volgend keer ga ik wel wat meer spelen met de gaskraan om te kijken wat er met de temperatuur te spelen valt.
Voor de bodem heb ik het lange rijs recept uit de Pizza-Bijbel gebruikt. Die heeft bijna 2 dagen in de koelkast gestaan.
Voordelen van de Koda:
-pizza in 90 seconden!
-koken met vuur: hij wordt goed heet!
-compact, draagbaar/ verplaatsbaar (als hij koud is)
-stuk goedkoper dan een Uuni Pro/Roccbox
-snel op temperatuur
-gemak van gas, geen geklooi met pellets
Nadelen:
-relatief klein
-daardoor grote temperatuurverschillen in de oven
Conclusie:
De Ooni Koda heeft door zijn compacte formaat een aantal beperkingen waar je mee moet leren leven/ werken. Wil je dat niet, dan moet je een stapje hoger gaan en een RoccBox of Pro aanschaffen.
Maar dan verlies je de draagbaarheid en moet je bijna het dubbele uitgeven. Bepaal dus zelf wat je wilt.
Maar binnen deze beperkingen kun je uitstekende pizza's bakken in de Koda!
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Foto's!VincentH schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:30:toon volledige bericht
Gisteren jarig, dus toen de Koda gekregen en voor het eerst gebruikt.
Aansluiten was een eitje. Ik heb een regelaar met schroefaansluiting gekocht en die zat er zo op.
Aansteken ging in één keer goed: klik, klik, vuur! Na 15 minuten de temperatuur van de steen gecheckt en inderdaad zoals @Phusebox al aangaf een vrij groot verschil tussen voorin en achterin: achterin de over 470 graden, voorin maar 270.
Dit maakt regelmatig draaien dus absoluut noodzakelijk. Ik heb gisteren 6 pizza's gebakken en had het beste resultaat met 30 seconden, 180 graden draaien, 20 seconden, 90 graden draaien 15 seconden, 180 graden draaien 15 seconden.
Leopard spots allround!
Wat wel nog lastig is, is dat met een hele dunne bodem al dat draaien wel riskant is, zeker met een wat nattere topping (bijv. buffelmozarella-ansjovis-kappertjes).
Omdat de oven vrij klein is, is de precieze plaatsing van de pizza nog best lastig. Je wilt hem niet op de achterrand van de steen, want dan zit hij te dicht bij het vuur en verbrand de korst. Maar ook niet te ver voorin, omdat je dan een stukje hitte mist. Oefenen dus!
Maar al bij al ben ik heel tevreden: ik ken de de beperkingen vooraf, maar de pizza's worden gewoon lekkerder dan in de gewone oven door de veel hogere temperatuur. Je krijgt toch die smaak van koken met vuur die je in een gewone keukenoven niet krijgt.
Werkwijze:
Ik heb alleen nog op vol vermogen gestookt. Een volgend keer ga ik wel wat meer spelen met de gaskraan om te kijken wat er met de temperatuur te spelen valt.
Voor de bodem heb ik het lange rijs recept uit de Pizza-Bijbel gebruikt. Die heeft bijna 2 dagen in de koelkast gestaan.
Voordelen van de Koda:
-pizza in 90 seconden!
-koken met vuur: hij wordt goed heet!
-compact, draagbaar/ verplaatsbaar (als hij koud is)
-stuk goedkoper dan een Uuni Pro/Roccbox
-snel op temperatuur
-gemak van gas, geen geklooi met pellets
Nadelen:
-relatief klein
-daardoor grote temperatuurverschillen in de oven
Conclusie:
De Ooni Koda heeft door zijn compacte formaat een aantal beperkingen waar je mee moet leren leven/ werken. Wil je dat niet, dan moet je een stapje hoger gaan en een RoccBox of Pro aanschaffen.
Maar dan verlies je de draagbaarheid en moet je bijna het dubbele uitgeven. Bepaal dus zelf wat je wilt.
Maar binnen deze beperkingen kun je uitstekende pizza's bakken in de Koda!
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Als het wat helpt, ik voorkom altijd voor zo ver mogelijk dat m'n pizza te vochtig wordt. Mozarella snijd ik in dunne plakjes en laat ik uitlekken tussen twee dikke stukken keukenpapier. Zo komt er niet te veel vocht vrij, wat de initiele klap ('oven spring') aan hitte weer ten goede komt
[ Voor 9% gewijzigd door apNia op 02-05-2019 11:25 ]
Gefeliciteerd...VincentH schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:30:
Gisteren jarig
Sorry maar dat gelooft natuurlijk niemand zonder foto’s...
Leopard spots allround!
Maar zonder gekheid, leuke review, veel plezier met je met oven. Wat ik me wel afvraag.. wordt de ‘voorkant’ van de steen helemaal niet warmer dan die krappe 300 graden of uiteindelijk toch wel...?
@apNia Mozzarella snijden...? Dat strippen we toch en laten dan uitlekken..!?
Als een ARBEIDER?dizzytal schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:44:
[...]
@apNia Mozzarella snijden...? Dat strippen we toch en laten dan uitlekken..!?
ik heb een hekel aan arbeiders, maar mis de link met mozzarella strippen.
Dat doe je met je handen.Boudewijn schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:26:
[...]
ik heb een hekel aan arbeiders, maar mis de link met mozzarella strippen.
Jup, ambachtelijk ... zoals ik ook ‘t deeg met mn handen stretch... niet iedereen doet dat met een wijnfles...
wordt tijd voor weer wat pizza-plaatjes ofzo...
[ Voor 12% gewijzigd door dizzytal op 03-05-2019 20:32 ]
De eerste was volgens het recept 'millenial pizza' van ooni:
YouTube: Ooni Cooks | The Millennial Pizza
En als dessert nog een met lemoncurd en blauwe bessen. Ook een groot succes.
Tussendoor mislukte er nog 1, daar baalde ik flink van. Kreeg hem met geen mogelijkheid van de peel af, dus de ingrediënten vlogen zo de oven in. Werd een grote bende.
Ik had deeg uit de pizza bijbel gemaakt, 44u in de koelkast en nog 4u daarbuiten. Was goed te vormen, maar ik vond het toch vrij plakkerig voor een deeg met maar 53% water. Heeft iemand een idee hoe ik zo'n deeg nog wat minder plakkerig kan maken?

[ Voor 6% gewijzigd door berndw op 05-05-2019 15:09 ]
Belangrijkste investering is natuurlijk tijd, veel pizza’s maken en daarnaast in je ingrediënten, een goede bloem, saus en topping.Bearclaw schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:49:
Ik wil investeren om als beginner aan de start te gaan. Zal ik een pizza oven als een Ferrari G3 halen of een pizza steel? Haalt de pizza steel een hogere temperatuur dan zo'n elektrische pizza oven?
Ik ga er vanuit dat je al heel behoorlijke pizza’s kan maken anders zou ik zeggen investeer daar eerst in...
Dan...
Ferrari G3. Persoonlijk geen ervaring mee, maar dat wat ik lees is eigenlijk alleen maar positief. Zo’n Pizzasteel is imho een te dure vervanger voor een pizzasteen, houd de temp beter vast en zorgt voor een krokantere bodem, maar that’s it. De Ferrari G3 haalt een veel hogere temp dat je normale thuisoven en dat is nu net wat je wilt. Doordat de temp hoger is is je pizza sneller klaar krijg je mooie spots maar moet je ook zorgen dat de bovenkant (toppings) gaat is (zijn) dat lukt met zo’n ding.
Met een Pizzasteel heb je kans dat de bodem wel klaar is maar je bovenkant niet omdat je oven een max. temp van 250-275C haalt...
Wil je toch een Pizzasteel, probeer dan eens een gewone platte bakplaat die wordt ook behoorlijk heet en je zal versteld staan van het resultaat, kost je over het algemeen geen 60-70 euro
[ Voor 13% gewijzigd door dizzytal op 05-05-2019 16:57 ]
Maar wat is er mis met een pizzasteen? Heb er zelf eentje gekocht van 13 euro (30x30x3cm). Nu kan ik mijn oven opstoken tot 300°C (weet niet hoe dit bij andere ovens is) maar dit bevalt meer dan prima. Mocht dat bevallen dan kun je altijd nog uitbreiden richting een pizza steel of speciale oventjes maar om te kijken of het was is lijkt mij dit meer dan prima. Voor die 20 euro inclusief verzendkosten kun je er geen buil aan vallen in ieder geval.dizzytal schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:45:
[...]
Wil je toch een Pizzasteel, probeer dan eens een gewone platte bakplaat die wordt ook behoorlijk heet en je zal versteld staan van het resultaat, kost je over het algemeen geen 60-70 eurohoud je die in je zak voor een ‘echte’ oven...
Linkje
Die stalen plaat is wel fors veel duurder.
Sinds ik een uuni heb heb ik de steen overigens niet meer gebruikt
Goed deeg is zo gruwelijk belangijk, ik denk dat ik met goed deeg een beter resultaat haal op een 20E steen, dan iemand met slecht deeg in een Ferrari.

Was met name heel happy met de resten van gisteren die ik vandaag tot een pizza heb omgeturnd:

Heel dunne bodem. Heel fijn.
Maar zoals Boudewijn al boven mij zegt is goed deeg echt de key.
Heb trouwens ook gekeken naar Ferrari maar wilde eigenlijk niet nog een extra apparaat.
Ook Rockbox en Uuni/Oona overwogen maar voor mij het per saldo niet waard.
Ik ben per saldo toch snel 4 a 5 minuten per pizza bezig met vormen en beleggen dus die kortere baktijd heb ik niet veel aan. Nu stop ik pizza in de oven en ga vast aan de gang met de volgende.
Enige is dan maar iets minder leopard spotting en waarschijnlijk ook nog net een tikkeltje minder krokant.
Dat ben ik volledig met je eens. Daarom lijkt het me juist zinvol om simpel te beginnen en de nadruk op de basis te leggen. Alle (dure) toeters en bellen komen daarna wel als blijkt dat het leuk is om te doen en de moeite waard is. Zo niet dan geef je die steen weg en heeft het hele avontuur je niet meer dan 2 tientjes gekost die je al terugverdiend hebt na het maken van 4 pizza's.Boudewijn schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:23:
Goed deeg is zo gruwelijk belangijk, ik denk dat ik met goed deeg een beter resultaat haal op een 20E steen, dan iemand met slecht deeg in een Ferrari.
Mooiste was dat mijn vriendin gisteren ook even een deegje in elkaar had gezet, dat doet ze niet zo vaak. Dit deeg hebben we ook tot pizza verwerkt (ze dacht dat er niet genoeg was
Resultaat was okay-ish, maar niet het niveau van de rest. Viel het bezoek ook op (niet echt lekker, rook gistig vond ik, hoog opgeblazen randen, niet krokant genoeg). Sure het was geen vieze pizza ofzo, maar je merkt verschil. En dat verschil kost in aanschafprijs bijna niets (een pak 00 van cinque stagioni kost iets van 1.50 euro).
[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 05-05-2019 18:03 ]
Niets, ik zeg ook zo’n steel is imho een (te) dure vervanger voor een steen. Je wil die dingen gebruiken om (snel) een krokante bodem te krijgen, dat kan met een steen (ik heb ze zelf wel bij de Action gekocht voor nog geen 10 euro) maar kan zeker ook gewoon op een platte bakplaat...
[ Voor 9% gewijzigd door gravy op 05-05-2019 20:03 ]
Zelf ken ik de Ooni niet, maar hoelang warm je de oven voor? Want vaak heeft een zachte bodem te maken met het niet langs genoeg opwarmen van de bodem.gravy schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:03:
Is het iemand al gelukt een krokante bodem uit de ooni koda te krijgen? Na 3 keer krijg ik nog steeds een zachte bodem die naar brood smaakt.
De oven wordt 20 minuten opgewarmd.grote_oever schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:16:
[...]
Zelf ken ik de Ooni niet, maar hoelang warm je de oven voor? Want vaak heeft een zachte bodem te maken met het niet langs genoeg opwarmen van de bodem.
Het kan ook gewoon op een bord. Maar daar gaat het niet om. Voor een pizza is de allereerste knal van hitte het belangrijkst. Daarvan verdampt het vocht, en creëert het de mooie luchtige bodem die voor Napolitaanse pizza zo belangrijk is. Hoe langer de warmtebron kan knallen, hoe beter. Een dunne bakplaat zal zeker schreeuwend heet worden, maar is gelijk z'n hitte kwijt als je er een (relatief) koude pizza op legt. Daarom doet een steen het beter, en een pizzasteel het nog beter (minder poreus, betere conductie). Je wilt in een thuis oven zo lang mogelijk de hitte dat deeg in knallen. Het is allemaal meer dan slechts een langere baktijd, het is ook echt de kwaliteit van je pizza. En gezien wij Nederlanders vaak ovens hebben die max'en rond de 250 graden (wat te laag is), wil je zo lang mogelijk de hitte vanuit zo'n steen/plaat blijven knallen.dizzytal schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:51:
[...]
Niets, ik zeg ook zo’n steel is imho een (te) dure vervanger voor een steen. Je wil die dingen gebruiken om (snel) een krokante bodem te krijgen, dat kan met een steen (ik heb ze zelf wel bij de Action gekocht voor nog geen 10 euro) maar kan zeker ook gewoon op een platte bakplaat...
Dan heb je de ovens die hoger dan 250, en daarmee krijg je gelijk al interessantere pizza's. Ik werk nog steeds met een steel, maar je krijgt uit die ovens kwalitatief ook echt "betere" (it's all relative natuurlijk) pizza's.
[ Voor 16% gewijzigd door apNia op 05-05-2019 21:26 ]
Heb je geen infrarood thermometer zodat je de temp van de steen (vloer) te meten? dat zegt iets meer dan 20 minuten opwarmen... Als ik andere gebruikers lees kan de temp nogal verschillen per plek dus je moet zeker in t begin er wel even zo’n ding bij hebben om de hotspot(s) te vinden...gravy schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:03:
Is het iemand al gelukt een krokante bodem uit de ooni koda te krijgen? Na 3 keer krijg ik nog steeds een zachte bodem die naar brood smaakt.
Om plakken aan het aanrecht te voorkomen gebruik ik (grof) maismeel.
Anoniem: 224360
Exact hetzelfde hier, gebeurt me altijd met de eerste pizza....titan1901 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:17:
Ik heb nu een aantal keren zelf deeg gemaakt waarbij ik de laatste paar keer het probleem heb dat de pizza niet van de pizzaschep wil glijden. Ik gebruik de 'langzame' koelkastmethode uit de pizzabijbel om het deeg te laten rijzen. Beleggen jullie de pizza op de schep of op het aanrecht? En maakt het nog uit of de pizza meteen na het beleggen de oven in gaat of komt dit niet zo nauw?
Ik heb een Ferrari oven en daar zitten twee van die halve manen bij.titan1901 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:17:
Ik heb nu een aantal keren zelf deeg gemaakt waarbij ik de laatste paar keer het probleem heb dat de pizza niet van de pizzaschep wil glijden. Ik gebruik de 'langzame' koelkastmethode uit de pizzabijbel om het deeg te laten rijzen. Beleggen jullie de pizza op de schep of op het aanrecht? En maakt het nog uit of de pizza meteen na het beleggen de oven in gaat of komt dit niet zo nauw?
Nadat het deeg gevormd is doe ik een beetje bloem op die manen en leg ik het deeg erop.
Dan snel werken, beleggen en de oven in, hoe langer je wacht hoe meer vocht van de saus in het deeg gaat zitten en je meer problemen krijg om het er vanaf te krijgen
Dat vermoeden had ik al. Al sluit ik ook niet uit dat het aan de gebruikte bloem ligt. De eerste batches heb ik gedaan met een hoogwaardige pizzabloem die ik gekregen had. Dat ging eigenlijk prima, ook bij het beleggen op de schep. Nu gebruik ik die van de AH (la tua farina) maar ik heb het idee dat 'ie veel minder goed deeg oplevert. Moeilijker te stretchen en meer last van dat plakken. Binnenkort maar eens kwalitatief goede bloem bestellen bij Italieplein.koesie schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:50:
[...]
Hoe langer je wacht hoe meer vocht van de saus in het deeg gaat zitten en je meer problemen krijg om het er vanaf te krijgen
De reden dat ik dacht dat het niet uit zou moeten maken is dat ik in mijn jeugd in een pizzeria gewerkt heb en ze daar de bodems vooruit maakten. Dat wil zeggen een voorraadje bodems draaien en dan beleggen enz. Die lagen dus ook wel eens even te wachten en dat ging eigenlijk prima.
Ik ben verre van een specialist, ik doe het nu een tijdje maar ben zeker niet zo fanatiek als velen anderen in dit draadjetitan1901 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:55:
[...]
Dat vermoeden had ik al. Al sluit ik ook niet uit dat het aan de gebruikte bloem ligt. De eerste batches heb ik gedaan met een hoogwaardige pizzabloem die ik gekregen had. Dat ging eigenlijk prima, ook bij het beleggen op de schep. Nu gebruik ik die van de AH (la tua farina) maar ik heb het idee dat 'ie veel minder goed deeg oplevert. Moeilijker te stretchen en meer last van dat plakken. Binnenkort maar eens kwalitatief goede bloem bestellen bij Italieplein.
De reden dat ik dacht dat het niet uit zou moeten maken is dat ik in mijn jeugd in een pizzeria gewerkt heb en ze daar de bodems vooruit maakten. Dat wil zeggen een voorraadje bodems draaien en dan beleggen enz. Die lagen dus ook wel eens even te wachten en dat ging eigenlijk prima.
Ik gebruik ook het bloem van de AH en hoe vaker ik pizza maak hoe makkelijker ik het deeg kan hanteren.
Van de week zat ik ook al te denken om Caputo bloem te kopen, ben erg beniuwd wat het verschil in deeg is.
Wat ik wel doe is het deeg laten fermenteren voor langere tijd (min24 uur in de koelkast) en dat doet heel veel voor de smaak.
Heb je hier een recept van? De meeste recepten waarbij het deeg in de koelkast gerijpt/gerezen wordt gaan uit van die 24u max. Verder vind ik het resultaat zelfs met mijn beginnerskunsten al zoveel beter dan hetgeen je gemiddeld krijgt voorgeschoteld dat het erg veel voldoening geeft. Mensen zijn ook al snel enthousiast valt me op. Ondertussen heeft de hele familie al een pizzasteen bijvoorbeeldkoesie schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:01:
[...]
Wat ik wel doe is het deeg laten fermenteren voor langere tijd (min24 uur in de koelkast) en dat doet heel veel voor de smaak.
Ook, had laatst niet genoeg bloem en daarom 1/3 deel griesmeel gebruikt. 24 uurtjes laten rijzen en ech heel weinig smaakverschil tussen een pizza met "gewone" lidl bloem.
Ik gebruik het recept uit het een na laatste filmpje uit de OP.titan1901 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:17:
[...]
Heb je hier een recept van? De meeste recepten waarbij het deeg in de koelkast gerijpt/gerezen wordt gaan uit van die 24u max. Verder vind ik het resultaat zelfs met mijn beginnerskunsten al zoveel beter dan hetgeen je gemiddeld krijgt voorgeschoteld dat het erg veel voldoening geeft. Mensen zijn ook al snel enthousiast valt me op. Ondertussen heeft de hele familie al een pizzasteen bijvoorbeeld.
Als je iets geheel zelf maakt zal het al snel beter smaken dat wat je in de supermarkt haalt, dat is tenminste mijn ervaring. Ik gebruik de BBQ ook heel veel, en daar zie ik het ook mensen komen terug omdat je het zelf maakt en met liefde, ook dat proef je
Ik heb er nog geen ervaring mee, alleen van horen zeggen. Maar wil het wel eens proberen om er zelf een mening over te kunnen vormen.Gumball schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:30:
Is mijn smaak nou echt zo onderontwikkeld of vallen de smaken tussen verschillende bloemsoorten nou echt heel erg mee?
Ook, had laatst niet genoeg bloem en daarom 1/3 deel griesmeel gebruikt. 24 uurtjes laten rijzen en ech heel weinig smaakverschil tussen een pizza met "gewone" lidl bloem.
Je moet zorgen dat je ook wat bloem/maismeel op je pizzaschep hebt. Dan glijdt ie er makkelijker af. Ik gebruik meestal wat fijner bloem voor het platdrukken en maismeel op de pizzaschep. Ik druk 'm plat, doe wat maismeel op m'n schep, trek 'm op de schep, dan saus en beleg.titan1901 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:17:
Ik vorm en beleg op het aanrecht/werkblad... nog wat maismeel/bloem op de bol (praktisch alles valt/klop je er wel af) en gaan. Strechen, saus en topping er op en vervolgens trek ik de pizza op de pizzapeel, waar een heeeel klein beetje nauwelijks zichtbaar beetje bloem op ligt, waarna ik hem nog even netjes 'bijstretch'/ neerleg. Dan gaat 'ie de oven in.titan1901 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:17:
Als je de pizza te lang op de peel hebt liggen heb je kans dat 't deeg de bloem (weer) opneemt zo dat 't effect weg is (bij mij ligt er echt maar een heel klein beetje bloem onder). Bij mij gaat dan eigenlijk zo in een keer door, ik laat de pizza na 't klaar maken dus niet (meer) liggen, niet op 't werkblad, niet op de peel.
Als je pizza toch plakt is 't even zoeken naar een mogelijke oorzaak.. (nog) te nat deeg?, te dik belegt?, te weinig bloem onder je pizza/te lang op de peel? (vergelijkbaar effect als te nat, dan plakt ' ie vanzelf weer vast)
Je merkt dat hoe langer de pizza op de schieter ligt hoe meer hij erop plakt. Als hij alsnog plakt kun je hem op een snijplank ofzo beleggen en dan op de schieter doen (gewoon eronder schuiven). Idd een heel klein beetje meel (grover is inderdaad beter) op de schieter en dan in een paar snelle bewegingen schuiven.apNia schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:25:
[...]
Je moet zorgen dat je ook wat bloem/maismeel op je pizzaschep hebt. Dan glijdt ie er makkelijker af. Ik gebruik meestal wat fijner bloem voor het platdrukken en maismeel op de pizzaschep. Ik druk 'm plat, doe wat maismeel op m'n schep, trek 'm op de schep, dan saus en beleg.
Wat het wat lastiger maakt is dat we maar met z'n tweeën zijn dus de mogelijkheid tot oefenen is enigzins beperkt
Dat scheelt echt. En heel weinig meel gebruiken, anders verbrandt het alleen maar in de oven.titan1901 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:59:
Dat maismeel op de schep heb ik maar je merkt inderdaad dat het deeg na verloop van tijd alsnog wat plakkeriger wordt als het op de schep ligt. Ik ga volgende keer eens kijken of het uitmaakt als ik de pizza op het aanrecht beleg en dan pas opschep.
Snel werken en niet teveel meuk op je gerecht doen. Het is een pizza,geen kerstboom of lasagna. Begin eens met een vrij kale pizza, kijk of dat werkt en dan langzaam uitbreiden.Met het deeg lijkt me op zich niet zoveel mis op het eerste gezicht, het heeft een mooie structuur en is van zichzelf niet plakkerig of iets dergelijks. Probleem lijkt meer dat de tomatensaus het deeg zacht maakt en dat het maismeel enigzins wordt opgenomen door het deeg. Snel werken lijkt nog het belangrijkste te zijn.
Kleintjes makenWat het wat lastiger maakt is dat we maar met z'n tweeën zijn dus de mogelijkheid tot oefenen is enigzins beperkt. Elke week pizza eten is ook weer een beetje teveel van het goede.
Ik zou persoon de pizza op de peel schuiven, i.p.v. de peel er onder 'duwen' (schuiven)Boudewijn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:19:
[...]
... en dan op de schieter doen (gewoon eronder schuiven).
Als je pizza (deeg) goed is moet je deze 'gewoon' aan de randen een eindje op kunnen tillen en al een stuk op de peel leggen. Op dit manier schuif je niet het meel met de rand van je pizza weg en mocht je pizza op 't werkblad plakken stoot je ook niet perongeluk je boven stuk, maar merk je dit direct.
Dit idee:
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube[ Voor 10% gewijzigd door dizzytal op 07-05-2019 15:23 . Reden: videootje toegevoegd ]
Ook nog het proberen waard. Ik voel dat het tijd wordt om weer eens wat te experimenterendizzytal schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:58:
[...]
Als je pizza (deeg) goed is moet je deze 'gewoon' aan de randen een eindje op kunnen tillen en al een stuk op de peel leggen.
zelf heb ik jaren terug al zelf een houtoven in de tuin gebouwd van 120cm doorsnee.
naast allerlei brood en stoofjes ben ik al zeker meer dan 1000 pizza's verder.
ik heb ook een mooie rijskast en kneed tafel gemaakt. Standaard op verjaardagen maakt iedereen zijn eigen pizza's, met 30+man pizza's eten draai ik inmiddels mijn hand niet meer voor om. Restjes deeg verdwijnen in de vriezer en van de overige overblijfselen maak ik een stoofje voor de volgende dag.
Stoken tot ca 400c doe ik in zo'n vijf uur voren met haardhout, tijdens het bakken gebruik ik kersenhout.
na twee dagen is de oven altijd nog een kleine 50c.
Kijk aan een ervaren pizzabakker, die zeker goede tips kan geven aan ons beginnersdollyking schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:41:
jeuh een pizza topic, ik schuif aan. ben altijd in voor leuke recepten.
zelf heb ik jaren terug al zelf een houtoven in de tuin gebouwd van 120cm doorsnee.
naast allerlei brood en stoofjes ben ik al zeker meer dan 1000 pizza's verder.
ik heb ook een mooie rijskast en kneed tafel gemaakt. Standaard op verjaardagen maakt iedereen zijn eigen pizza's, met 30+man pizza's eten draai ik inmiddels mijn hand niet meer voor om. Restjes deeg verdwijnen in de vriezer en van de overige overblijfselen maak ik een stoofje voor de volgende dag.
Stoken tot ca 400c doe ik in zo'n vijf uur voren met haardhout, tijdens het bakken gebruik ik kersenhout.
na twee dagen is de oven altijd nog een kleine 50c.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat precies organiseertdollyking schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:41:
Standaard op verjaardagen maakt iedereen zijn eigen pizza's, met 30+man pizza's eten draai ik inmiddels mijn hand niet meer voor om.
Enige waar ik me dan qua topping mee bemoei is het verbod op ananas op mijn bodems. Of ik beleg mee en zij vormt.
Sommige vrienden stretchen zelf. Sommige niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 07-05-2019 16:19 ]
voorbereiding is alles, maar tussen het stoken heb je tijd genoeg.titan1901 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:51:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je dat precies organiseert? Stretch jij de bodems en laat je mensen dan zelf beleggen of hoe werkt dat?
Deeg maak ik altijd daags van te voren. het beleg snijden we soms voor en stoppen dat dan in bakjes, soms ook niet, dan ligt en een stapel plankjes met messen om zelf te snijden (als het een volwassen feestje is)
portioneren en opbollen doe ik zelf van te voren en gaat dan de rijs /bewaar kast in.
stretchen en belegen doen mijn gasten zelf en ook het inschieten, de tijd tussen beleggen en oven is key, als ook het draaien in de oven. meestal ligt de pizza er zo'n 60sec in. stelregel is dan ook dat de pizza altijd dun en zuinig belegd moet zijn.
als het klaar is worden pizza's dan meestal met elkaar gedeeld. het is niet zo dat we met zijn allen tegelijkertijd aan tafel kunnen met je 'eigen' pizza.
ananas... wat een armoe inderdaad. ik heb een aantal recepten / suggestie kaarten gemaakt, die heb ik geplastificeerd. afhankelijk van het bezoek en aantal wat we verwachten maak ik een selectie voor die dag.Boudewijn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:15:
Zo doe ik het op kleinere schaal (mannetje of 10-12) wel ja. Mijn vriendin met dan op dat het geen lasagne wordt.
Enige waar ik me dan qua topping mee bemoei is het verbod op ananas op mijn bodems. Of ik beleg mee en zij vormt.
vervolgens selecteer ik die in XLS en voeg het aantal personen toe en daar rolt dan een boodschappen lijstje uit en weet ik hoeveel deeg ik moet maken.
ik merkte namelijk dat veel mensen weinig inspiratie hebben, dan is het vaak een kermis pizza of een Hawaï type..
Ik stuur meestal subtiel. En als je een paar mooie pizza's neerzet zoals een marinara zien mensen na een tijdje in dat het geen kermis hoeft te worden. De vader en zwager van mijn vriendin vinden vlees het enige lekkere op pizza, dat is soms wel jammer. Die zwager doet zelfs uberhaupt niet aan groente volgens mijdollyking schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:25:
[...]
ananas... wat een armoe inderdaad. ik heb een aantal recepten / suggestie kaarten gemaakt, die heb ik geplastificeerd. afhankelijk van het bezoek en aantal wat we verwachten maak ik een selectie voor die dag.
vervolgens selecteer ik die in XLS en voeg het aantal personen toe en daar rolt dan een boodschappen lijstje uit en weet ik hoeveel deeg ik moet maken.
ik merkte namelijk dat veel mensen weinig inspiratie hebben, dan is het vaak een kermis pizza of een Hawaï type..
Tsja die krijgen dan pizza met worst of rauwe ham, kaas en een beetje paprika dat ik er dan stiekem opleg.
Seconded ☝️Boudewijn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:40:
[...]
Snel werken en niet teveel meuk op je gerecht doen. Het is een pizza,geen kerstboom of lasagna. Begin eens met een vrij kale pizza, kijk of dat werkt en dan langzaam uitbreiden.
Seconded ☝️dizzytal schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:58:
[...]
Ik zou persoon de pizza op de peel schuiven, i.p.v. de peel er onder 'duwen' (schuiven)
Ik trek het altijd m'n schep op, zoals in deze video:
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeBehalve dat ik m'n pizza pas beleg op de schep. Maar ik maak ze redelijk snel, dus misschien dat dat scheelt.
edit: kut nou heb ik weer honger, bedankt jongens!
[ Voor 9% gewijzigd door apNia op 08-05-2019 15:35 ]
Heeft iemand hier al een geprobeerd om een pizza met venusschelpen te maken?
Zo ja; hoe was de pizza? Nog tips?
Ik eet wel vaker venusschelpen maar de schelpen die ik dan bij de Sligro/visboer haal hebben duidelijk minder vlees als ik wat ik zie op de YouTube filmpjes.
Kan je omschrijven hoe jouw deeg anders is dan die in de filmpjes? Misschien kunnen we helpenAnoniem: 224360 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:01:
Als ik die filmpjes zie denk ik dat m'n deeg gewoon niet goed genoeg is op dit moment. Blijven oefenen dus.
[ Voor 4% gewijzigd door apNia op 10-05-2019 09:31 ]
Hoeveel tijd geef je het deeg voordat je ermee gaat werken? Tijd, dat maakt echt een wereld van verschil.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:01:
Ik krijg bollen die wel het gewicht en volume hebben, maar niet zo groot gestretcht kunnen worden zonder te scheuren of weer terug te schieten. Ik maak dus pizza's van een cm of 17 als ik moet schatten, ipv 24 ofzo.
Nogmaals wijs ik naar de filmpjes in de startpost van Simon. Zelfs met 35 cent de kilo supermarkt-bloem krijg ik goede resultaten als ik zijn instructies volg.
Intussen ben ik gezakt met zout en iets hoger gaan zitten met water, maar het is gewoon een duidelijke, relatief simpele leidraad.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Klinkt ook als te koud deeg bij verwerken.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:01:
Ik krijg bollen die wel het gewicht en volume hebben, maar niet zo groot gestretcht kunnen worden zonder te scheuren of weer terug te schieten. Ik maak dus pizza's van een cm of 17 als ik moet schatten, ipv 24 ofzo.
hoe lang van te voren zou je het deeg uit de koelkast moeten halen dan?
Het kan ook dat je het deeg te lang gekneed hebt, dat kan er ook voor zorgen dat het weer terugschiet. Maar probeer idd eerst eens de tip om de bollen zon 4 tot 6 uur op het aanrecht te laten rusten (wel afgedekt in een deegkrat en eventueel met een iets klamme theedoek).Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:01:
Als ik mijn deeg (in bulk en vervolgens bollen) lang genoeg laat rijzen en rusten, hoef ik er haast geen moeite voor te doen om te stretchen tot een pizzadeeg. Het gaat dan echt heel makkelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door red1 op 11-05-2019 14:54 ]
Ik heb altijd een 6 uur laten rijzen......ik krijg het niet voldoende groot gemaakt.red1 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:51:
[...]
Het kan ook dat je het deeg te lang gekneed hebt, dat kan er ook voor zorgen dat het weer terugschiet. Maar probeer idd eerst eens de tip om de bollen zon 4 tot 6 uur op het aanrecht te laten rusten (wel afgedekt in een deegkrat en eventueel met een iets klamme theedoek).
Als ik mijn deeg (in bulk en vervolgens bollen) lang genoeg laat rijzen en rusten, hoef ik er haast geen moeite voor te doen om te stretchen tot een pizzadeeg. Het gaat dan echt heel makkelijk.
Dat is relatief kort, ik heb echt 24u bulk fermenteren en nog eens 24u voor als ik er deegballen van heb gemaakt. Maar 24u zou ik minstens aanhouden. En minimaal 1u van tevoren uit de koeling, bij voorkeur 2u.Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:37:
[...]
Ik heb altijd een 6 uur laten rijzen......ik krijg het niet voldoende groot gemaakt.
Tot op heden heb ik altijd 6 uur gedaan inderdaad.Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:37:
[...]
Ik heb altijd een 6 uur laten rijzen......ik krijg het niet voldoende groot gemaakt.
zelfde probleem.
Gisteren voor de eerste keer 20 uur geprobeerd. (16 uur koelkast, 4 uur buiten koelkast)
Man man wat een verschil! ik ga niet meer terug naar 6 uur!!
[ Voor 4% gewijzigd door demonic op 12-05-2019 13:34 ]
Ik heb het nog met 24 uur koelkast en 6 uur op kamertemperatuur.......pizza's smaken goed en zien er goed uit. Alleen blijven ze wat klein en standaard sneuvelt er 1.demonic schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:32:
[...]
Tot op heden heb ik altijd 6 uur gedaan inderdaad.
zelfde probleem.
Gisteren voor de eerste keer 20 uur geprobeerd. (16 uur koelkast, 4 uur buiten koelkast)
Man man wat een verschil! ik ga niet meer terug naar 6 uur!!
Pas je de verhouding gist nog aan dan? En hoe doe je dat precies? Kneden, 24u in de koelkast, opbollen en dan 24u in de koelkast en dan een paar uur rijzen op kamertemperatuur oid?apNia schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:22:
[...]
Dat is relatief kort, ik heb echt 24u bulk fermenteren en nog eens 24u voor als ik er deegballen van heb gemaakt. Maar 24u zou ik minstens aanhouden. En minimaal 1u van tevoren uit de koeling, bij voorkeur 2u.
Nee niks spannends hoor. Inderdaad kneden (ik begin altijd met een starter, alhoewel ik niet zeker weet of ik dat moet doen). Na 48u zou het goed genoeg gerezen moeten zijn dat je buiten de koeling niet meer hoeft te rijzen. Die 1 a 2 uur doe ik puur om het op kamertemperatuur te krijgen.titan1901 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:55:
[...]
Pas je de verhouding gist nog aan dan? En hoe doe je dat precies? Kneden, 24u in de koelkast, opbollen en dan 24u in de koelkast en dan een paar uur rijzen op kamertemperatuur oid?
hmm.. schijnbaar doe ik het anders.titan1901 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:55:
[...]
Pas je de verhouding gist nog aan dan? En hoe doe je dat precies? Kneden, 24u in de koelkast, opbollen en dan 24u in de koelkast en dan een paar uur rijzen op kamertemperatuur oid?
kneden, 15 minuten wachten, opbollen, 16 uur koelkast (slechte planning. wil naar 24 uur), 4,5 uur op aanrecht. en dan strechten.
In dat geval zou het denk ik toch wel genoeg moeten zijn. Ik hou het meestal op 2-4 uur buiten koelkast, en dat werkt goed. 6 uur zou hooguit moeten zorgen dat het nog losser/makkelijker te vormen wordt.Anoniem: 224360 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:54:
[...]
Ik heb het nog met 24 uur koelkast en 6 uur op kamertemperatuur.......pizza's smaken goed en zien er goed uit. Alleen blijven ze wat klein en standaard sneuvelt er 1.
Dan wellicht een te sterk glutennetwerk.
Wat voor meel gebruik je, hoeveel water, gist, zout, etc?
En welke methode gebruik je om te kneden, en hoe lang?
Kneed je nog na voordat je tot pizza gaat vormen?
Ik doe meestal:
1) meel en gist mengen
2) water erdoor en even doorroeren/mixen (maar nog niet kneden)
3) 30-60min 'autolyse', oftewel, afgedekt laten staan
4) zout erdoor (schijnt beter te zijn om later toe te voegen omdat het anders het gist tegenwerkt)
5) met een mixer ca. 5min mixen/kneden op laagste stand waarop 'ie niet vast loopt
6) balletjes vormen/opbollen (kan evt. ook omgeruild worden met punt 7)
7) ca. 24 uur in koelkast, afgedekt
9) vormen tot pizza (vooral niet eerst opnieuw opbollen)
Ik gebruik
Caputo rood (W-waarde: 300 – 320)
60-62% water
0,5% gist
2% zout
Ik neem aan dat je bekend bent met bakkersformules, maar just in case een voorbeeld:
1kg bloem
600-620ml/gr water
5gr gist
20gr zout
Edit: Nou gisteren voor vandaag het recept van Italieplein koude methode eens gevolgd. Net uit de koelkast gehaald en de bollen voelden (logischerwijs?) heel taai aan. Kijken hoe ze er straks uitzien, maar de textuur voelde sowieso al wat stugger aan, hopelijk zorgt dit nu voor de juiste consistentie straks bij het stretchen.
[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 17-05-2019 11:37 ]
Na afloop gekeken en het hele geval zat vol met as, ik denk dat dat de zuurstoftoevoer aan het beperken was
Klinkt misschien beetje negatief. Maar ik zie ook geen enkele reden waarom ik de houtbrander boven de gasbrander zou proberen. Ik geloof niet dat er zoveel smaakverschil zit aan de pizza.AZQ schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:01:
Hebben mensen hier ervaring met de hout brander onder de roccbox? Ik kwam niet hoger dan 300C en na een pizza of twee zakte de temperatuur zelfs tot 250C![]()
Na afloop gekeken en het hele geval zat vol met as, ik denk dat dat de zuurstoftoevoer aan het beperken was
Hier overigens zo weer pizza's maken, deeg staat sinds gisteren in de koeling.
Hier ook nog een paar foto's gemaakt van de pizza's van vandaag.
Pizza zonder tomatensaus, in plaats daarvan als saus een mengsel van yoghurt, creme fraiche, knoflook en bieslook. Met daar bovenop rode ui, rouwe ham en parmezaanse kaas:

Pizza quattro formaggi (tomatensaus, pizzakaas, mozzarella, gorgonzola en parmezaan) met rucola:

Pizza met tomatensaus, ui, rode paprika en chorizo:

De show en eventueel het gevoel. Objectief is er niet echt een redenik222 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:44:
Ik zie de meerwaarde van de houtbrander voor mijn Ooni Pro ook niet eerlijk gezegd. Gas werkt dermate goed, betrouwbaar en makkelijk dat ik geen reden zie om te gaan rommelen met hout.
Hier overigens zo weer pizza's maken, deeg staat sinds gisteren in de koeling.
Pizza bolognese (tomatensaus, kaas, gekruid gehakt en ui).

Pizza met zelf gemaakte rucola pesto, gerookte kipfilet, mozzarella en parmezaan.

Op zich werkt het deeg uit de diepvries bijna net zo goed als vers deeg. Enige nadeel is dat het geen bollen meer zijn, daarom worden je pizza's minder mooi rond. Je zou natuurlijk opnieuw kunnen opbollen na ontdooien maar dan gaat de lucht eruit en omdat de gist dood is komt dat niet meer terug.
[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 24-05-2019 18:33 ]
Verschillende pizzabakkers die hun kunsten vertonen en je kunt er ook een workshop pizzabakken volgen.
Read the badge, Bitch!
Had het gemaakt met gewone bloem. 28u in de koelkast, opbollen en 3u op kamertemperatuur.
Was een super deeg om mee te werken. Scheurde niet en nam het vocht van de saus niet te snel op zodat ik hem zelfs na het beleggen nog makkelijk op mijn peel kreeg. Normaal beleg ik altijd op de peel, omdat de transfer niet lukt.
Ik zal hem de volgende keer met 00 bloem maken en het verschil bekijken. Hij was nu in ieder geval al heerlijk, het enige minpuntje was dat de rand niet echt omhoog kwam. Hij bleef vrij plat.
Dit alles met de uuni3 op gas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.