En welke mixer gebruik je ? Daar zit mogelijk al het grote verschilWeswyp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:53:
[...]
Geen last van uitgezakte deegbollen meer. Het is een proces. Alles moet een beetje goed zitten. Sterke bloem, goede technieken, correct opbollen… .
In de meeste gevallen maak ik gebruik van een poolish. 300gr water, 300gr caputo cuoco bloem, 1,5gr gist. Mengen in een kom, uurtje laten rusten op kamertemperatuur en dan ongeveer 14-16u in de koelkast.
Dag erna maak ik het deeg (meestal in de mixer). Ik vul aan tot 65% hydratatie. Ik maak mijn kilo bloem op en doe er dan nog eens 350 gram water bij. Zout gebruik ik 20 gram.
Na het mixen leg ik de deegbol op een plaat en stretch and fold ik een aantal keer over een periode van 30-40 minuten. Daarna gaat de volledige bol in een kom in de koelkast. Soms 24 uur, soms wel 48 uur.
Ik bol mijn deegbol op in kleine bollen ongeveer 4-5 uur op voorhand. Dit zijn mijn bollen net na het opbollen (270 gr per bol). Ik vind het persoonlijk makkelijker om de bollen te maken las het deeg nog koud is en daarom steviger.Dit zijn de bollen na 4 uur. Ik had ze iets te laat opgebold, dus ze waren nog wat koud (normaal zijn ze goed tegen elkaar opgedrukt ,zie foto eronder). De pizza was goed , maar het deeg was nog wat te stevig, dus het stretchen verliep iets moeizamer. Normaal krijg ik hem met enkele “slaps” op de juiste grootte.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat je goed moet onthouden, is dat de oven niet permanent op 400 graden blijft. Ik had dat in het begin ook niet door, maar na het opwarmen, schakelt hij uit, en daalt inderdaad de temperatuur. Je zult dan inderdaad weer moeten opwarmen naar die 400 graden, alvorens je pizza erin te schuiven.FinalBob schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
Als ik dan erna de tweede pizza erin leg dan lijkt het wel alsof alle temperatuur verdwenen is. Ik kan hem gerust 8 minuten erin laten liggen en de korst is nog steeds bleek (wel droog-hard inmiddels) en toppings garen ook (te) langzaam.
Ofwel: opwarmen (duurt 20 minuten), pizza erin en afbakken in 3-4 minuten, dan nieuwe pizza beleggen, weer opwarmen (door hem uit/aan te zetten of via de knop 'Pizza'), en dan pas nieuwe bodem erin. Ik kan het meestal wel timen, dat ik het beleggen kan doen, tijdens het opwarmen.
Maar het is dus inderdaad even leren omgaan met 'temperatuur-management' van die oven. Alles heeft zijn prijs.... Verder heel erg tevreden met de resultaten...
Een Kenwood XL. Maar ik behaal dezelfde resultaten als ik mijn deeg met de hand kneed.MaStar schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 05:56:
[...]
En welke mixer gebruik je ? Daar zit mogelijk al het grote verschil
Ah dat is een goede tip. Dankje! Gebruik je de standaard steen of heb je een betere aangeschaft?Makaja schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:25:
[...]
Wat je goed moet onthouden, is dat de oven niet permanent op 400 graden blijft. Ik had dat in het begin ook niet door, maar na het opwarmen, schakelt hij uit, en daalt inderdaad de temperatuur. Je zult dan inderdaad weer moeten opwarmen naar die 400 graden, alvorens je pizza erin te schuiven.
Ofwel: opwarmen (duurt 20 minuten), pizza erin en afbakken in 3-4 minuten, dan nieuwe pizza beleggen, weer opwarmen (door hem uit/aan te zetten of via de knop 'Pizza'), en dan pas nieuwe bodem erin. Ik kan het meestal wel timen, dat ik het beleggen kan doen, tijdens het opwarmen.
Maar het is dus inderdaad even leren omgaan met 'temperatuur-management' van die oven. Alles heeft zijn prijs.... Verder heel erg tevreden met de resultaten...
Ik werk exact op dezelfde manier met deze oven. Ja, het is wat ongemakkelijk dat je moet temperatuur surfen, maar dat gaat echt prima. Ik vind de resultaten ook echt meer dan prima, opvallend genoeg direct veel beter dan mijn Ooni op gas. Steen komt tot ca 375 graden. Ik maak overigens gebruik van de standaard meegeleverde steen.Makaja schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:25:
[...]Ofwel: opwarmen (duurt 20 minuten), pizza erin en afbakken in 3-4 minuten, dan nieuwe pizza beleggen, weer opwarmen (door hem uit/aan te zetten of via de knop 'Pizza'), en dan pas nieuwe bodem erin. Ik kan het meestal wel timen, dat ik het beleggen kan doen, tijdens het opwarmen.
Ik had warm water gebruikt, en mijn deeg was 27 graden na het kneden. Ik ga het vanavond proberen langer te kneden en kouder water.3dmazter schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:46:
Ik kneed met de kitchen aid ongeveer 8 minuten of tot het deeg 26 graden is.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Deeg met de keukenmachine doe ik zo.The GUI schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:46:
[...]
Ik had warm water gebruikt, en mijn deeg was 27 graden na het kneden. Ik ga het vanavond proberen langer te kneden en kouder water.
YouTube: Zo maak je pizzadeeg met een keukenmachine 🍕
Het opbollen zoals ik doe.
YouTube: Zo maak je pizzadeeg met een keukenmachine | Deel 2
[ Voor 15% gewijzigd door 3dmazter op 14-11-2025 16:46 ]
Nog wel een aanvullende vraag die ik nu bedenk. Ik zet hem eigenlijk elke keer op DIY modus en dan 400 graden. Timer dan op half uurtje oid. Zodat ik het gewoon zelf in de gaten kan houden. In dat geval zou de oven toch gewoon de volledige tijd aan moeten staan en de temperatuur vast moeten houden?Makaja schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:25:
[...]
Wat je goed moet onthouden, is dat de oven niet permanent op 400 graden blijft. Ik had dat in het begin ook niet door, maar na het opwarmen, schakelt hij uit, en daalt inderdaad de temperatuur. Je zult dan inderdaad weer moeten opwarmen naar die 400 graden, alvorens je pizza erin te schuiven.
Ja, die DIY functie dacht ik ook te gebruiken om de oven gedurende bvb 30 minuten op temperatuur te houden. Ik moet ook gewoon nog leren omgaan met de werking van de preset temp/timing, nog maar 1x in gebakken.FinalBob schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:59:
[...]
Nog wel een aanvullende vraag die ik nu bedenk. Ik zet hem eigenlijk elke keer op DIY modus en dan 400 graden. Timer dan op half uurtje oid. Zodat ik het gewoon zelf in de gaten kan houden. In dat geval zou de oven toch gewoon de volledige tijd aan moeten staan en de temperatuur vast moeten houden?
Iemand nog tips voor het eerste gebruik? Eerst ff buiten schoon laten branden of komen er geen plastic stinkgeuren vanaf bij eerst gebruik?
Na bakken vorige keer de steen goed gereinigd, maar is het aanbevolen om de steen elke/na x-aantal bakbeurt(en) te draaien?
Mijn 2 schoonzussen die op de première bakavond waren hebben ondertussen ook elk een oven besteld. Enkele dagen later m'n moeder ook nog. Had ik maar aandelen gekocht
![]() | ![]() | ![]() |
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Het is meerdere keren dat mijn deeg compleet faalt.
Vanavond was wel het toppunt.
In de app (pizzaapp) 4 bollen van 250g
Alles gevolgd. (Enkel wat meer gister erin)
Heb 32 uur rijzen aangehouden. En dus ook aangegeven in de app.
Mijn gebruikte spullen:
Bloem: Capitol pizzeria Farina. Blauwe zak
Zout: Sale italiano dello chef, Marino fino
Gist: il molini droge gist (Albert Heijn)
Het deeg laat ik kneden in een broodbak machine. Programma 1,5 uur. Ben over gegaan op kneden met deze machine omdat ik dus weinig succes had met het kneden met de hand.
Ik haal het uit de machine, deel het op in bollen, bol het op en in mijn deegkrat met deksel op kamertemperatuur. (21,5)
Het resultaat is telkens hetzelfde, een elastisch deeg, dat erg ingezakt lijkt voor gebruik, en wat niet tot een mooie pizza te vormen is, het scheurt ook.
Zie afbeelding van het deeg voor gebruik. De bol links onder ziet er wat verlept uit, dat komt omdat ik de “vliesje trekken” test heb gedaan en dat ging best goed. Had dus oprecht wel goede hoop deze keer.
De mooie bollen die ik hierboven zie heb ik dus nog nooit voor elkaar gekregen.
Ga ik ergens in dit proces grandioos de mist in?
Alle hulp is welkom!
als je lange rijs doet hoeft er maar heel weinig in
Nee, dat lees je wel goed.mrwolf schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:42:
Anderhalf uur kneden met je machine? Ik hoop dat ik dat verkeerd lees?
Dat is een speciaal kneed programma, maar zitten ook minuten in dat de machine het deeg laat “rusten” etc. Ongetwijfeld voor brooddeeg bedoeld uiteraard
En op welk moment maak je de bollen? Is dat nog relevant?saabfanatic schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:29:
Veel te lang gekneed, ik kneed zelf zo min mogelijk. Als je een bol kan maken van je bestanddelen afdekken en drie of vier keer elk half uur even 5 tot 10 keer 'omslaan'. Daarna deegkrat in en laten rijzen.
na het kneden 😅BekSide schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:35:
[...]
En op welk moment maak je de bollen? Is dat nog relevant?
Opbollen maakt niet zoveel uit wanneer je dat doet. Dan kan na kneden en dan koelkast in of na kneden als bol en bulkrijs in de koelkast.BekSide schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:35:
[...]
En op welk moment maak je de bollen? Is dat nog relevant?
Hier bol ik meestal op na uurtje rusten na het kneden. Maar dat heeft met timing te maken. Mijn vrouw haalt de bollen op dag van bakken uit koelkast. Ik ben dan een het werk.
Maar als we in weekend pizza eten dan doe ik bulk rijs in de koelkast en bol op, paar uur voordat we gaan eten. Bollen zakken dan iets minder uit, maar voor vormen van de bodem maakt dat eigenlijk niet uit.
Waarom lukt met de hand kneden niet? Als je de juiste verhoudingen hebt is kwestie van arbeid. Op een gegeven moment voel je dat deeg anders wordt. (Gladder). Dan kun je een paar keer een slap and fold doen om een mooie bal te krijgen. Dan laat je het deeg in bulk rusten/rijzen of je bolt op en doet het in de koelkast.
Ik ga het morgen gewoon weer eens met de hand doen zoals je beschrijft.Highfive95 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:43:
[...]
Opbollen maakt niet zoveel uit wanneer je dat doet. Dan kan na kneden en dan koelkast in of na kneden als bol en bulkrijs in de koelkast.
Hier bol ik meestal op na uurtje rusten na het kneden. Maar dat heeft met timing te maken. Mijn vrouw haalt de bollen op dag van bakken uit koelkast. Ik ben dan een het werk.
Maar als we in weekend pizza eten dan doe ik bulk rijs in de koelkast en bol op, paar uur voordat we gaan eten. Bollen zakken dan iets minder uit, maar voor vormen van de bodem maakt dat eigenlijk niet uit.
Waarom lukt met de hand kneden niet? Als je de juiste verhoudingen hebt is kwestie van arbeid. Op een gegeven moment voel je dat deeg anders wordt. (Gladder). Dan kun je een paar keer een slap and fold doen om een mooie bal te krijgen. Dan laat je het deeg in bulk rusten/rijzen of je bolt op en doet het in de koelkast.
Minder gist en koelkast in.
Je gist is helemaal los gegaan doordat het 1,5 uur goed warm is kunnen worden. Je kon ook eventueel je bollen opnieuw hebben opgebold toen je door had dat ze iets te hard gingen met het rijzen. Dat kan het geheel misschien hebben gered.BekSide schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:25:
Ik heb hulp nodig!
Het is meerdere keren dat mijn deeg compleet faalt.
Vanavond was wel het toppunt.
In de app (pizzaapp) 4 bollen van 250g
Alles gevolgd. (Enkel wat meer gister erin)
Heb 32 uur rijzen aangehouden. En dus ook aangegeven in de app.
Mijn gebruikte spullen:
Bloem: Capitol pizzeria Farina. Blauwe zak
Zout: Sale italiano dello chef, Marino fino
Gist: il molini droge gist (Albert Heijn)
Het deeg laat ik kneden in een broodbak machine. Programma 1,5 uur. Ben over gegaan op kneden met deze machine omdat ik dus weinig succes had met het kneden met de hand.
Ik haal het uit de machine, deel het op in bollen, bol het op en in mijn deegkrat met deksel op kamertemperatuur. (21,5)
Het resultaat is telkens hetzelfde, een elastisch deeg, dat erg ingezakt lijkt voor gebruik, en wat niet tot een mooie pizza te vormen is, het scheurt ook.
Zie afbeelding van het deeg voor gebruik. De bol links onder ziet er wat verlept uit, dat komt omdat ik de “vliesje trekken” test heb gedaan en dat ging best goed. Had dus oprecht wel goede hoop deze keer.
De mooie bollen die ik hierboven zie heb ik dus nog nooit voor elkaar gekregen.
Ga ik ergens in dit proces grandioos de mist in?
Alle hulp is welkom![Afbeelding]
Als je niet met de hand wilt kneden, kan je misschien een gewone kneedprogramma instellen op je machine? 10 tot 15 minuten laten “kneden”? Daarna eruit halen en stretch and fold techniek tot het mooi glad is? Ik probeer bijvoorbeeld bij het kneden niet warmer te gaan dan 23 graden. Ik meet het met zo een steekthermometer.
Haha, na mij ook al 4 mensen in mijn directe omgeving de oven gekocht.... Mooi werk.Drwho1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:46:
Ik ben toe aan de 2de bakbeurt in de Action pizza oven vandaag.
Na bakken vorige keer de steen goed gereinigd, maar is het aanbevolen om de steen elke/na x-aantal bakbeurt(en) te draaien?
Mijn 2 schoonzussen die op de première bakavond waren hebben ondertussen ook elk een oven besteld. Enkele dagen later m'n moeder ook nog. Had ik maar aandelen gekocht
Hoe is het gegaan? ben je wezen temperatuur surfen? aan/uit/aan gezet?
Ik dacht eerst met de DIY functie temp (400°c) + tijd (30min) de oven manueel op temperatuur te houden gedurende langere tijd. Nou dat lukte dus niet, ding begon te piepen, ik druk op start (timer loopt) en schuif m'n pizza in. Ik zag de tijd tikken, maar de pizza bakte traag. Ik zag de weerstanden ook niet gloeien...dus blijkbaar bleef die dan toch niet gedurende 30min op temperatuur zoals ik had verwacht.FinalBob schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:36:
[...]
Haha, na mij ook al 4 mensen in mijn directe omgeving de oven gekocht.... Mooi werk.
Hoe is het gegaan? ben je wezen temperatuur surfen? aan/uit/aan gezet?
Teruggegaan naar het voorgeprogrammeerde 'neapolitan' programma en zo maar gewerkt. De timing zat al beter als de vorige keer, het zal nog wel loslopen naarmate er meer routine in komt.
Maar dat vervloekte gepiep wanneer de oven op temp is en je nog even bezig bent met beleggen
Ook een pizzapeel met gaatjes gekocht, dat schuift toch soepeler als mijn vorige volledig dichte peel.
De pizza was weer heerlijk, vandaag de overschot opeten.
Vraagje over opnieuw opwarmen pizza: gewone convectieoven op hoeveel graden? Of de pizzaoven even terug opstoken op lagere temp > hoeveel dan?
Ik gooi de restjes altijd vanuit de koelkast in de airfryer die op 200c staat voor 4/5minDrwho1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:19:
[...]
Vraagje over opnieuw opwarmen pizza: gewone convectieoven op hoeveel graden? Of de pizzaoven even terug opstoken op lagere temp > hoeveel dan?
heel klein beetje water erbij in het bakje voor wat stoom
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
En wat is je eerste indruk?AvonW schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:18:
Na lang dimdammen heb ik de knoop doorgehakt en ook de Action Pizza oven besteld voor 80 euro. Hij is vanmiddag binnen gekomen. Zojuist een deegje gezet met 500gr 00, 320gr water, 1,5 gist, en 13 gr zeezout. Nog een snufje suiker en klein scheutje olijfolie. Na anderhalf uur in de koelkast en over 2 dagen proberen new york stijl pizza's te bakken.
Iemand nog tips voor het eerste gebruik? Eerst ff buiten schoon laten branden of komen er geen plastic stinkgeuren vanaf bij eerst gebruik?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Eindelijk de juiste bloem in huis gehaald. Op welke temp bak jij ze?Houtenklaas schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:59:
[...]
Vrouwlief is hier glutenvrij ... Veel meel geprobeerd, Fioreglut van Caputo ben ik op blijven hangen, dat is met afstand het beste meel. Gewoon de verpakking volgen qua recept. Ik bak wel de bodem even voor vanwege de hoge hydratatie en dan pas beleggen en dat gaat prima. En je kan ze een uurtje van te voren maken, je hebt immers geen gluten waar je op moet wachten ...
Mijn recept: 100% meel, 80% water, 1,5% zout, 2,5% olie (bij heet bakken deze overslaan) en 0,5% gedroogde gist. De hele bende kneden, opbollen en uurtje laten rusten. Dan er een bodem van maken, even voorbakken dat het water kan verdampen, beleggen en afbakken. En een beetje Fioreglut eronder om het wat makkelijker te verwerken met de schep. En het deeg plakt vreselijk, het is niet anders. Ik bak die van haar altijd als eerste, dan die met gluten ...
400-450 graden. Maar eerst voorbakken omdat met 80% water het ding veel te erg plakt. Minuutje voorbakken, dan beleggen en vervolgens afbakken werkt bij mij het best.Dracula schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:46:
[...]
Eindelijk de juiste bloem in huis gehaald. Op welke temp bak jij ze?
Ik maak meestal maar 2 pizza's (voor mijzelf en mijn vriendin) en ik merk dat, ondanks ik een erg nauwkeurige (koffie) weegshaal gebruik, ik met dezelfde verhoudingen minder goed deeg krijg dan wanneer ik grotere porties maak als ik bijvoorbeeld vrienden over de vloer heb. Wat kan het probleem zijn? Ik had al gedacht aan de grote keukenmachine die ik gebruik om het deeg te mixen, deze 'slaat' het deeg voornamelijk alle kanten op, maar toch is het na een kwartier helemaal glad. Zou een deegkneder beter werken? Het liefst haal ik niet nog een apparaat in huis. Zijn er andere dingen waar ik mij rekening mee moet houden met kleinere hoeveelheden? Ik las ook dat sommigen hier het deeg al opbollen voor deze in de koelkast te zetten. Als dat geen verschil maakt, dan snap ik niet wat er bij mij mis gaat.
Ook merk ik dat het bij deze temperaturen lastiger is om het deeg goed op 'kamertemperatuur' te laten rijzen. Wij stoken maar tot 18.5 graden en hoewel ik het deeg eerder uit de koelkast haal dan normaal lijkt het helemaal niks te doen. Ik zet ze nu maar even op de elektrische pizza-oven zodat ze het laatste uurtje nog een beetje rijzen, maar dit lijkt mij niet de bedoeling. Zijn er misschien goedkope temperatuur regelaars te vinden of kan ik beter toch meer gist toevoegen/ het deeg nog eerder uit de koelkat halen? Ik wil het liefst zo consistent mogelijke resultaten kunnen halen, in de zomer en in de winter.
Ter info, ik maak 2 pizzabollen van 280g met het 48-72uur koude-rijs recept hier eerder door een mede-Tweaker gedeeld.
Niet echt tips vrees ik, maar wel een temperatuurgenoot, 18 graden hier in huis, daaronder leidt het tot echtscheiding. Maar ik heb geen last van het "niet rijzen". Ik heb veel gistsoorten versleten, nu blijven hangen bij "Il Molino" van de Appie die consequent gedrag vertoont. Tweede is dat een kwartier mengen wellicht aan de lange kant is, ik kom niet verder dan 6-7 minuten. En ik maak het deeg, laat een half uurtje rusten. Dan opbollen per bol en de koelkast in, 4-5 uur vooraf er uit en dan laten rijzen en dat gaat eigenlijk altijd wel OK op de glutenvrije pizza voor vrouwlief na, dat blijft ik vervelend deeg vinden.Disconnection schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:57:
Ik kan zelf nog een aantal tips gebruiken.
Ik maak meestal maar 2 pizza's (voor mijzelf en mijn vriendin) en ik merk dat, ondanks ik een erg nauwkeurige (koffie) weegshaal gebruik, ik met dezelfde verhoudingen minder goed deeg krijg dan wanneer ik grotere porties maak als ik bijvoorbeeld vrienden over de vloer heb. Wat kan het probleem zijn? Ik had al gedacht aan de grote keukenmachine die ik gebruik om het deeg te mixen, deze 'slaat' het deeg voornamelijk alle kanten op, maar toch is het na een kwartier helemaal glad. Zou een deegkneder beter werken? Het liefst haal ik niet nog een apparaat in huis. Zijn er andere dingen waar ik mij rekening mee moet houden met kleinere hoeveelheden? Ik las ook dat sommigen hier het deeg al opbollen voor deze in de koelkast te zetten. Als dat geen verschil maakt, dan snap ik niet wat er bij mij mis gaat.
Ook merk ik dat het bij deze temperaturen lastiger is om het deeg goed op 'kamertemperatuur' te laten rijzen. Wij stoken maar tot 18.5 graden en hoewel ik het deeg eerder uit de koelkast haal dan normaal lijkt het helemaal niks te doen. Ik zet ze nu maar even op de elektrische pizza-oven zodat ze het laatste uurtje nog een beetje rijzen, maar dit lijkt mij niet de bedoeling. Zijn er misschien goedkope temperatuur regelaars te vinden of kan ik beter toch meer gist toevoegen/ het deeg nog eerder uit de koelkat halen? Ik wil het liefst zo consistent mogelijke resultaten kunnen halen, in de zomer en in de winter.
Ter info, ik maak 2 pizzabollen van 280g met het 48-72uur koude-rijs recept hier eerder door een mede-Tweaker gedeeld.
Ah ok dat haal ik niet.Houtenklaas schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:36:
[...]
400-450 graden. Maar eerst voorbakken omdat met 80% water het ding veel te erg plakt. Minuutje voorbakken, dan beleggen en vervolgens afbakken werkt bij mij het best.
Oven gaat tot 260. Ga testen wat beste werkt.
Welke hydratatie gebruik je en hoeveel % gist? Ik ben ook aan het stoeien. Laatste keer totaal geen rijs. Open zakje gist was denk ik het probleem.Houtenklaas schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:39:
[...]
Niet echt tips vrees ik, maar wel een temperatuurgenoot, 18 graden hier in huis, daaronder leidt het tot echtscheiding. Maar ik heb geen last van het "niet rijzen". Ik heb veel gistsoorten versleten, nu blijven hangen bij "Il Molino" van de Appie die consequent gedrag vertoont. Tweede is dat een kwartier mengen wellicht aan de lange kant is, ik kom niet verder dan 6-7 minuten. En ik maak het deeg, laat een half uurtje rusten. Dan opbollen per bol en de koelkast in, 4-5 uur vooraf er uit en dan laten rijzen en dat gaat eigenlijk altijd wel OK op de glutenvrije pizza voor vrouwlief na, dat blijft ik vervelend deeg vinden.
Voor deeg:
600 gram caputo bloem
300 ml water
15 gram zout
0,7 gram gist.
Bulkrijs van 2 uur onder theedoek, daarna opbollen en 3u op kamer temperatuur verder. Daarna de koelkast in. Vanochtend eruit en nog 8u op kamer temperatuur verder laten rijzen.
:strip_exif()/f/image/0m7WJp18ES7CtF2oSG6BEykP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1JruxsBbOyqDYTquqLoGEhEB.jpg?f=fotoalbum_large)
De oven 3x laten voorverwarmen en doen alsof er een pizza in zit. Zo wist ik zeker dat de steen goed heet was.
Daarna de pizza's gemaakt met hele korte tussenpozen om de oven weer op temperatuur te laten komen.
Werkte dit keer uitstekend. Lekkerste pizza's die ik tot nu toe heb gemaakt.
:strip_exif()/f/image/c3K4sNGIh6Cs9W7ba3Gv8x23.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xPzXKBTV3OCIz9ijgooOgfZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MWbXFIeawSbLTnM3aWklh85U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pktJyOuGKfUpgjFDrQnOXunr.jpg?f=fotoalbum_large)
Excel zegt (voor 275 gram glutenvrije bol):chrissis schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:03:
[...]
Welke hydratatie gebruik je en hoeveel % gist? Ik ben ook aan het stoeien. Laatste keer totaal geen rijs. Open zakje gist was denk ik het probleem.
Bloem 100% 149,05 gram
Koud water 80% 119,24 gram
Zout 1,5% 2,24 gram
Olie 2,5% 3,73 gram
Instantgist 0,5% 0,75 gram
Olie laat ik meestal achterwege omdat de baktemperatuur hier hoog is (>400 graden). De bloem is in dit geval Fioreglut en de instantgist die van de Appie, Il Molino. Gist wat open is gooi ik weg, dat levert later alleen maar ellende op. Gist los ik op in het water.
Na het kneden bol ik het op en laat ik het uur of 4 staan op het aanrecht voor gebruik. Temperatuur is hier rond de 19 graden binnen.
YouTube: HOW TO MAKE NEXT LEVEL PIZZA DOUGH | DOUBLE FERMENTED + POOLISH
Ik gebruik tot nu toe een Fentic keukenmachine, maar die klinkt met een kilo deeg (4 bollen) alsof ie op elk moment kan exploderen; kraakt en steunt nogal. In de beschrijving stond dat ie 'geschikt is voor zwaar deeg' voor pizza.
Ik ben op zoek naar een alternatief tot maximaal 300 euro. Ik zie bijvoorbeeld deze Kenwood en ook hier staat dat ie geschikt is voor zwaar (pizza)deeg, maar met de Fentic in huis twijfel ik een beetje.
Ik heb geen zin in een dure, lompe, zware deegkneder, maar ben bang dat alternatieven schaars zijn. Iemand ervaring?
tweedehands kitchenaid artisan moet je wel kunnen vinden voor dat bedrag.koelkast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:11:
Om makkelijk en snel wat grotere hoeveelheden deeg te maken, ben ik op zoek naar een fatsoenlijke, niet al te dure keukenmachine die tot een kilo deeg goed kan kneden.
Ik gebruik tot nu toe een Fentic keukenmachine, maar die klinkt met een kilo deeg (4 bollen) alsof ie op elk moment kan exploderen; kraakt en steunt nogal. In de beschrijving stond dat ie 'geschikt is voor zwaar deeg' voor pizza.
Ik ben op zoek naar een alternatief tot maximaal 300 euro. Ik zie bijvoorbeeld deze Kenwood en ook hier staat dat ie geschikt is voor zwaar (pizza)deeg, maar met de Fentic in huis twijfel ik een beetje.
Ik heb geen zin in een dure, lompe, zware deegkneder, maar ben bang dat alternatieven schaars zijn. Iemand ervaring?
De mijne draait al >13 jaar onvermoeibaar meerdere keren per week.
Alle reserve-onderdelen (al heb ik die nog nooit nodig gehad) en accessoires, extra kommen, etc ... zijn gewoon nog verkrijgbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door breew op 20-11-2025 22:35 ]
Dank (ik mijn vriendin is ook gluten intolerant) en voor de regulier bollen?Houtenklaas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:52:
[...]
Excel zegt (voor 275 gram glutenvrije bol):
Bloem 100% 149,05 gram
Koud water 80% 119,24 gram
Zout 1,5% 2,24 gram
Olie 2,5% 3,73 gram
Instantgist 0,5% 0,75 gram
Olie laat ik meestal achterwege omdat de baktemperatuur hier hoog is (>400 graden). De bloem is in dit geval Fioreglut en de instantgist die van de Appie, Il Molino. Gist wat open is gooi ik weg, dat levert later alleen maar ellende op. Gist los ik op in het water.
Na het kneden bol ik het op en laat ik het uur of 4 staan op het aanrecht voor gebruik. Temperatuur is hier rond de 19 graden binnen.
Vrouwlief hier ook. Die bak ik dan ook als eerste.chrissis schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:34:
[...]
Dank (ik mijn vriendin is ook gluten intolerant) en voor de regulier bollen?
Korte rijs (4 uur) voor 275 gram bol:
Bloem 100% 173,0 gram
Koud water 54% 93,4 gram
Zout 2% 3,5 gram
Olie 2% 3,5 gram
Instantgist 1,00% 1,7 gram
Voor de korte rijs: 10 minuten na kneden laten rusten. Opbollen en na 4-5 uur rijzen gebruiken.
Lange rijs:
Bloem 100% 167,2 gram
Koud water 60% 100,3 gram
Zout 2% 3,3 gram
Olie 2% 3,3 gram
Instantgist 0,50% 0,8 gram
Voor de lange rijs: 10 minuten na kneden laten rusten. Opbollen en minimaal 20 uur de koelkast in. Voor gebruik 4-5 uur uit de koeling halen. Als bloem gebruik ik Caputo Pizzeria, als die er niet is de Cuoco. Gist ook weer de Molino van de Appie. Mengen deed ik eerst met de hand, maar nu met de keukenmachine, 5-7 minuten, dus niet al te lang tot het deeg consistent is.
Gliutenvrij deeg blijf ik lastig vinden, rijst slechter, plakt als de ziekte en is minder goed te verwerken. Maar het is niet anders. Ik zag een filmpje van een pizzatent waar ze de hele deegbol in de bloem rolden, dat ga ik ook eens testen binnenkort hoe dat gaat. Dan is het "plak" aspect hopelijk wat minder en de verwerking wellicht wat makkelijker.
Misschien zit er dan toch meer verschil in een open zakje huismerk gist van de Jumbo en een ander merk dan gedacht. Ik ga het eens een keer proberen met verse gist voor de verandering en anders inderdaad de Il Molino droge gist. Ook heb ik op Aliexpress een simpele 'dough prooving box' van een tientje besteld die ik als het goed is op een temperatuur van 25 graden kan zetten. Ik hoop dat het samen betere resultaten geeft.Houtenklaas schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:39:
[...]
Niet echt tips vrees ik, maar wel een temperatuurgenoot, 18 graden hier in huis, daaronder leidt het tot echtscheiding. Maar ik heb geen last van het "niet rijzen". Ik heb veel gistsoorten versleten, nu blijven hangen bij "Il Molino" van de Appie die consequent gedrag vertoont. Tweede is dat een kwartier mengen wellicht aan de lange kant is, ik kom niet verder dan 6-7 minuten. En ik maak het deeg, laat een half uurtje rusten. Dan opbollen per bol en de koelkast in, 4-5 uur vooraf er uit en dan laten rijzen en dat gaat eigenlijk altijd wel OK op de glutenvrije pizza voor vrouwlief na, dat blijft ik vervelend deeg vinden.
Ik heb de kenwood kmix variant kan makkelijk een kilo deeg aan. Maar die is ook niet licht wel stabiel tijdens t kneden mn vorige sprong over het hele aanrecht heenkoelkast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:11:
Om makkelijk en snel wat grotere hoeveelheden deeg te maken, ben ik op zoek naar een fatsoenlijke, niet al te dure keukenmachine die tot een kilo deeg goed kan kneden.
Nu met blackfriday in de aanbieding bij kenwood zelf, binnen je budget https://www.kenwoodworld....60ABC.html?pid=0W20011396
andere kleuren zijn nog goedkoper zie ik
[ Voor 12% gewijzigd door alki op 21-11-2025 09:32 ]
https://www.wehkamp.nl/ap...re&utm_campaign=pdp_share
Met Hornbach laagste prijsgarantie kan de deze oven dus kopen voor ongeveer 260 euro. Scherper wordt het niet
Krijg je nu ook echt luchtiger deeg met zo’n machine ? Ik overweeg het ook maar vind het een hoog bedrag .alki schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:22:
[...]
Ik heb de kenwood kmix variant kan makkelijk een kilo deeg aan. Maar die is ook niet licht wel stabiel tijdens t kneden mn vorige sprong over het hele aanrecht heen
Nu met blackfriday in de aanbieding bij kenwood zelf, binnen je budget https://www.kenwoodworld....60ABC.html?pid=0W20011396
andere kleuren zijn nog goedkoper zie ik
JA veel makkelijker 13 min kneden en t is meteen op de juiste temperatuur en geen vieze handen meerMaStar schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:29:
[...]
Krijg je nu ook echt luchtiger deeg met zo’n machine ? Ik overweeg het ook maar vind het een hoog bedrag .
Deeg wordt toch ook snel te heet met zo’n machine ?alki schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:51:
[...]
JA veel makkelijker 13 min kneden en t is meteen op de juiste temperatuur en geen vieze handen meer
Maar wordt het deeg ook echt luchtiger ?
De maxima planeetmixer komt met een prima deeghaak, werkt met kleine hoeveelheden: 750 gram (minimum wat ik maak is vaak 3 bollen) , maar ook met een stuk meer.
En dus ook prima geschikt voor het bereiden van andere baksels. En daarnaast is het (volgens mij) een oerdegelijk apparaat. uit reviews komt ie ook een stuk beter dan bv een kitchenaid
Ik heb er geen spijt van
Ik gebruik ook gewoon een Kenwood mixer met spiraalhaak. Je moet hem natuurlijk niet op stand 4 zetten. Ik ga meestal niet verder dan 1,5.MaStar schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:35:
[...]
Deeg wordt toch ook snel te heet met zo’n machine ?
Maar wordt het deeg ook echt luchtiger ?
Dit is mijn deeg voor morgenavond. Gisteren gemaakt in de mixer met poolish.
Hieronder foto's van poolish voor 16 uur ik de koelkast en na. Foto's van het deeg net uit de mixer en na een aantal keer stretch and fold. Daarna ging hij in de koelkast. Morgenavond post ik de foto's van het resultaat, maar ze zullen hetzelfde zijn als al eerdere foto's van mij in deze groep.
Caputo Cuoco, 65 % hydratatie.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Tevens een waarschuwing om nooit iets met een stekker te kopen bij de ratten van Italieplein, tenzij je heel zeker weet dat je product niet stuk gaat. Ben nog nooit zo slecht behandeld als consument, zal de details besparen voor de reviews (komt zelfs een rechtzaak aan). Ze hebben mijn hele lol in pizza bakken leeggezogen, maar... ik laat niet mijn lol vergallen en ga met frisse moed op zoek naar een nieuwe oven en zal wat beter onderzoek doen naar een betrouwbare webshop.
Iemand hier ervaringen met een Tentatzione/PizzaParty? Hoe is de opwarmtijd? En de Ooni volt2, kortere opwarmtijd door dunnere biscotto?
(Ver) buiten mijn budget maar ziet er wel gaaf uit en gloednieuw (heeft zelfs nog een lopende kickstarter): https://kysnorway.com/products/kys-vero-500-pro-1Poplitius schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:33:
Zijn er de laatste maanden nog nieuwe, elektrische pizzaovens op de markt gekomen?
Iemand nog tips voor een gas pizza oven voor (minimaal) 14'' pizza? Budget rond de 450 euro.
Een Burnhard Fat Tony?zyzzalive schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:13:
ik wil graag een pizzaoven voor op gas aanschaffen. Mijn idee was om op black friday te wachten en dan een Ooni koda 2 te kopen (voor 14 inch pizza's). Blijkbaar kiest Ooni er voor om de black friday sale in de EU mega karig te houden en de koda 2 modellen uit te sluiten.....
Iemand nog tips voor een gas pizza oven voor (minimaal) 14'' pizza? Budget rond de 450 euro.
Je hebt voor rond de 450 euro toch gewoon een Koda 2? Sterker nog, zie er al 1 staan voor 404,- inclusief verzenden als ik Ooni Koda 2 intik in google.zyzzalive schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:13:
ik wil graag een pizzaoven voor op gas aanschaffen. Mijn idee was om op black friday te wachten en dan een Ooni koda 2 te kopen (voor 14 inch pizza's). Blijkbaar kiest Ooni er voor om de black friday sale in de EU mega karig te houden en de koda 2 modellen uit te sluiten.....
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik heb nu een Koda 16 (1e gen) op gas - en die grootte bevalt erg goed - maar als ik er nu een zou kopen, zou het toch een elektrische zijn om ook in de herfst/winter wat minder afhankelijk te zijn van het weer buiten. Waarom specifiek de gasvraag?zyzzalive schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:13:
Hier ook de Maxima mpm7. Echt fijne machine. Tot 1,5 kilo bloem echt totaal geen moeite met kneden. Maar ook 500 gram is geen probleem.Prulleman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:12:
ik ben nog steeds tevreden over de maxima planeetmenger-mpm-7l toch wat meer multifunctioneel dan een deegkneder (geloof direct dat een echte kneder beter is, maar ook gelijk duurder, groter, lomper en maar voor 1 taak geschikt en ook niet voor kleine hoeveelheden).
Ik zag dat Ariete ook een nieuwe 3901 Da Genarro heeft. Deze is tot 430 graden en boven en onderwarmte. Deze is verkrijgbaar bij Amazon.de of .it. voor €150,00 (excl verzendkosten) ziet het er best goed uit. Deze staat ook op mijn shortlist.Poplitius schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:33:
Zijn er de laatste maanden nog nieuwe, elektrische pizzaovens op de markt gekomen? Mijn EffeUno had binnen 8 weken diverse mankementen en achteraf ben ik ook niet zo happy met 50 minuten opwarmtijd en touchscreen voor het instellen van de temperatuur.
Ik kook graag buiten, ik heb ook een compactere kamado die ik nu ook nog met plezier aan zet. Daarnaast staat het bij mij binnen al vol met apparatuur.Houtenklaas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:15:
[...]
Ik heb nu een Koda 16 (1e gen) op gas - en die grootte bevalt erg goed - maar als ik er nu een zou kopen, zou het toch een elektrische zijn om ook in de herfst/winter wat minder afhankelijk te zijn van het weer buiten. Waarom specifiek de gasvraag?
Ik maak mijn pizza’s ook alleen buiten. Maar sinds een half jaar elektrisch in plaats van op gas en superblij mee. Heb hem op een tafeltje staan op wielen en rij hem zo onder de overkapping om te bakken. En als ik klaar ben rol ik hem weer in de schuur. Binnen bakken geeft mij toch te veel rook/dampen.zyzzalive schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:02:
[...]
Ik kook graag buiten, ik heb ook een compactere kamado die ik nu ook nog met plezier aan zet. Daarnaast staat het bij mij binnen al vol met apparatuur.
Maar ik bak vlees ook nooit binnen, dat gaat het hele jaar rond altijd op de Kamado
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
De unold enzo is misschien net iets interessanter, zat te wachten op black friday.Highfive95 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:51:
[...]
Ik zag dat Ariete ook een nieuwe 3901 Da Genarro heeft. Deze is tot 430 graden en boven en onderwarmte. Deze is verkrijgbaar bij Amazon.de of .it. voor €150,00 (excl verzendkosten) ziet het er best goed uit. Deze staat ook op mijn shortlist.
Buiten de Ariete en Unold Enzo heb ik niet echt iets anders gezien wat interessant is (430/450+ graden)
New york pizza.MaStar schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:41:
Iemand nog inspiratie of tips voor een goed deeg recept voor 24/48 uur? Best of The Best
"its the dough!"
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 22-11-2025 17:13 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Pizzaparty tentazionexminator schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:02:
[...]
De unold enzo is misschien net iets interessanter, zat te wachten op black friday.
Buiten de Ariete en Unold Enzo heb ik niet echt iets anders gezien wat interessant is (430/450+ graden)
Toevoeging voor mijn post dan iets in de range tot 200 euro
Wat zoek je precies voor goed deeg recept wat hier nog niet voorbij gekomen is? Of wat beviel je niet aan die recepten?MaStar schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:41:
Iemand nog inspiratie of tips voor een goed deeg recept voor 24/48 uur? Best of The Best
Ik heb nog geen recept voor echt luchtig en goed deeg gevonden . Zoek dus nog steeds naar een fijn en basisrecept die luchtig wordt .bvk schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:54:
[...]
Wat zoek je precies voor goed deeg recept wat hier nog niet voorbij gekomen is? Of wat beviel je niet je niet aan die recepten?
Een luchtig deeg is afhankelijk van heel veel factoren. Hoeveelheid water, gist, welke bloem, rijstijd en welke oven je gebruikt.MaStar schreef op zondag 23 november 2025 @ 06:27:
[...]
Ik heb nog geen recept voor echt luchtig en goed deeg gevonden . Zoek dus nog steeds naar een fijn en basisrecept die luchtig wordt .
Een gewone oven bakt anders dan een pizza oven. Heb je een pizzasteen/steel of niet. Zoveel factoren voor luchtig deeg.
Hier mijn recept voor bakken op mijn G3 Ferrari.
100% bloem Dallagiovanna Napoletana
62% water
0,1 - 0,2 % gist (zomer - winter)
2% zout
Alle ingrediënten in keukenmachine ongeveer 10 minuten. Dan half uurtje tot uur rusten un deegkrat. Dan of opbollen en koelkast in voor volgende dag. Of bulk in koelkast.
Dag later 4-5 uur voor bakken uit de koelkast bij opgebold. Bij bulk uurtje eerder op temperatuur laten komen en dan opbollen.
Met dit recept altijd luchtig deeg.
*Edit, foutje in percentage gist eruit gehaald
[ Voor 3% gewijzigd door Highfive95 op 23-11-2025 22:09 ]
[ Voor 199% gewijzigd door Highfive95 op 23-11-2025 08:35 ]
Ik heb met een soortgelijk ook altijd goed resultaat met de unold luigi.Highfive95 schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:31:
[...]
Een luchtig deeg is afhankelijk van heel veel factoren. Hoeveelheid water, gist, welke bloem, rijstijd en welke oven je gebruikt.
Een gewone oven bakt anders dan een pizza oven. Heb je een pizzasteen/steel of niet. Zoveel factoren voor luchtig deeg.
62% water
0,01 - 0,02 % gist (zomer - winter)
2% zout
Alle ingrediënten in keukenmachine ongeveer 10 minuten. Dan half uurtje tot uur rusten un deegkrat. Dan of opbollen en koelkast in voor volgende dag. Of bulk in koelkast.
Dag later 4-5 uur voor bakken uit de koelkast bij opgebold. Bij bulk uurtje eerder op temperatuur laten komen en dan opbollen.
Maar die gist, ik gebruik 0,15 %
Jij gebruikt in de zomer 10x zo weinig, klopt dat wel?
Maakt zo’n deegmachine het verschil ?Highfive95 schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:31:
[...]
Een luchtig deeg is afhankelijk van heel veel factoren. Hoeveelheid water, gist, welke bloem, rijstijd en welke oven je gebruikt.
62% water
0,01 - 0,02 % gist (zomer - winter)
2% zout
Gast ga je nu 10x dezelfde vraag stellen ? Ga wat experimenteren kijk wat youtube videos van chefs die hier in t forum staan en maak pizza.
:strip_exif()/f/image/bj51UwklvK6MRCEFI4Thct5j.jpg?f=fotoalbum_large)
Was een mix met een poolish van caputo red en dan in het hoofddeeg 30% caputo nuvola en de rest red. Ze bakte echt geweldig, maar soms vlogen ze iets te hard op.
[ Voor 90% gewijzigd door Terrie op 23-11-2025 13:35 ]
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Helemaal niets. Een machine vervangt de handarbeid. Met de hand kneden levert hetzelfde resultaat op, enkel ben je veel langer bezig en intenser aan het werken.
Als je met de duurste machine je deeg maakt, en daarna geen degelijke stretch and fold toepast, je deegbollen niet correct opbolt, je deeg met een deegrol plat rolt of niet op 400 graden bakt. Heb je nog altijd geen degelijke luchtige pizza. Het proces van een degelijke Napolitaanse pizza is afhankelijk van heel wat stappen. Lees het forum rustig door. Er zijn voldoende tips voorbijgekomen. Ik heb een tijdje terug ook mijn proces neergeschreven.
Deeg scheurde bij het plaatsen in de oven, daardoor is de complete pizza steen aangekoekt. Is mijn deeg niet goed gerezen? En voor de volgende poging zal ik wel eerst de steen goed schoon moeten krijgen?
Sowieso natuurlijk de steen schoonmaken maar wat zwarter wordt hij uiteindelijk altijd. Je krijgt niet alles eraf maar met krabber en borstel lekker schoon maken.thechib12 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:39:
Eerste poging met de action pizza oven en het deeg recept van OP.
Deeg scheurde bij het plaatsen in de oven, daardoor is de complete pizza steen aangekoekt. Is mijn deeg niet goed gerezen? En voor de volgende poging zal ik wel eerst de steen goed schoon moeten krijgen?
Hoe kan het deeg scheuren bij in de oven zetten? Gebruik je wel een pizza schep? En zo ja, dan zal je hem snel met een polsbeweging weg moeten trekken. Dan kan hij bij die handeling nooit scheuren. Bij het vormen van de pizza zou je al moeten merken of het wel of geen werkbaar deeg is.
Deeg niet goed durf ik niet te zeggen maar ik zou wel even de steen schoonbranden. Gewoon op de hoogste stand zetten dan komt het vanzelf weer goed. Misschien te weinig semolina onder de pizza of een gaatje erin tijdens het opscheppen of beleggen. Dan plakt het aan de schep en gaat hij er moeilijk af met alle gevolgen van dien. Hier ook al een paar keer gehad, hoort erbij, je word er vanzelf handiger in. Blijven oefenen.thechib12 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:39:
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Te lang doen over beleggen
Te natte tomatensaus (misschien icm punt 1)
Te zwaar belegd
Te weinig semolino
Verkeerde techniek voor lanceren
Te hoge hydratatie (in verhouding tot de rest van je skills levels)
Te dun gestretched
Op dit moment maak ik 24 uur vooraf napolitaans deeg (65%) met Caputo rood. Laatste 8 uur buiten de koelkast.
Ik zie dat veel NY stijl deeg niet heel anders is. Is het echt een kwestie van lagere temperatuur en langer bakken?
Vandaag dus mijn nieuwe oven getest en wat een verschil
Mijn deeg: 500gr bloem 00 van de molen. 60% hydratatie en 3g instant gist. Ik doe dat altijd in de broodmachine, die kneed dat ongeveer 20min en dan nog ongeveer 2,5 uur rijzen. Daarna opbollen (3 bollen van 267gr) en ongeveer 5 uur donker op kamer temperatuur weg gezet.
De eerste lag nog een beetje aan de voorkant. Ik moet het "in de oven schieten" nog even oefenen, maar dat gaat nu al een stuk beter met zo'n brede oven. Had deze op 375 graden gebakken, maar omdat ie wat vooraan lag was de ene helft wat minder dan de andere helft (die was overigens wel perfect). Na ongeveer een half minuutje wel gedraaid en wat verder in de oven gelegd. Prima eerste resultaat!
Tweede lag er al wat beter in. Had die op 400 graden gebakken, maar dat vond ik wat te snel gaan. Hier en daar wat te zwarte vlekken en zelfs een klein stukje gehad wat letterlijk aan het branden was. Dus ik denk dat 375 beter werkt voor mij.
Volgende stap is mijn deeg optimaliseren. Al is het nu al niet slecht. Wil nog caputo bloem proberen. En 48h rijzen in de koelkast. Daarna eens poolish testen. Ik kijk er in ieder geval al naar uit om pizza parties te geven in het voorjaar.
Foto's zijn van de eerste:
:strip_exif()/f/image/1HgbnEzHIDxN8HJ1eMZmrUx4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bv9TsbRPBsRZCS8GWwALmltI.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier had uw advertentie kunnen staan!
:strip_exif()/f/image/0zXMSqrYvOixbE1b4Xd4vgyC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LhNxaAZPqib2bX88wnu6T1vW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door BigSurf op 25-11-2025 14:25 . Reden: Lahmacun ipv Lamhacun ]
Deeg dat scheurt is vaak een onderontwikkeld deeg. Als je gluten netwerk goed ontwikkeld is dan scheurt je deeg normaal niet. Iets langer kneden zou dan al helpen.thechib12 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:39:
Maar het kan ook te dun zijn of te vol beladen met toppings. Maar meestal krijg je dan een ongewilde calzone. Dat wil je ook niet. Been there.
Laat je action oven goed warm worden en laat tijdje staan. Dan krijg je pyrolyse en de vaste bestanddelen zullen verbranden. De resten kun je dan eenvoudig wegvegen. Weet alleen niet of je oven voor langere tijd op hoge temp aan kan blijven. Dat zal je even moeten uitvinden.
@koelkast
Je hebt gelijk, was niet helemaal wakker. Moet natuurlijk 0,1 - 0,2% gist zijn. Heb het aangepast.
[ Voor 5% gewijzigd door Highfive95 op 23-11-2025 22:11 ]
Op de onhandigheid na dat je oven niet continue op 400 graden lijkt te kunnen houden, bevalt me de Action echt supergoed. De pizza's komen veel consister uit de oven. Met de Ooni moest ik zoveel draaien, dat dat natuurlijk regelmatig mis ging, met verbrande delen als resultaat. In de Action oven draai ik 1 keer na een minuutje of 2: aan de vensterkant is het iets minder warm dan achterin.
Zal aankomend weekend eens wat plaatjes maken, vergeet ik iedere keer weer :-)
Ik krijg er spontaan zin inBigSurf schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:51:
Lamhacun ook heerlijk
Heb je hiervoor andere deegrecept aangehouden of gewoon met deegroller platter gemaakt?
Deeg gewoon met patentbloem (denk 60% water, zout, gist en een beetje suiker) en met de deegroller uitgerold. Bolletjes van 100gr. Beleg ongeveer dat van EtenMetNick. Wel met de pizzapeel opgeschept: https://www.youtube.com/watch?v=gbGjWuLCP1MPlint schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:09:
[...]
Ik krijg er spontaan zin in![]()
Heb je hiervoor andere deegrecept aangehouden of gewoon met deegroller platter gemaakt?
PS> Het is Lahmacun zie ik nu..
[ Voor 3% gewijzigd door BigSurf op 25-11-2025 12:30 ]
Dus steeds 400 graden programma opnieuw starten bij het voorbereiden van de pizza en er niet van uitgaan dat die 30 minuten op temperatuur blijft. Wachten tot die weer piept voor de 400 graden en dan de pizza plaatsen en op start drukken voor de timer van 3 minuten. Ik kijk eigenlijk niet naar de timer maar naar hoe de pizza bakt.
[ Voor 11% gewijzigd door BigSurf op 25-11-2025 22:19 ]
Maar hoe lang duurt het dan voordat de oven weer klaar is voor de volgende pizza? Met het stretchen van een bol en daarna beleggen ben je immers wel in een minuutje klaar.BigSurf schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:16:
Als je bezig bent met het klaarmaken van de pizza de Action oven weer naar 400 graden laten gaan. Dus het Napolitaanse programma weer laten opwarmen. Als de oven dan piept is deze 400 graden. Dan kan de pizza erin.
Dus steeds 400 graden programma opnieuw starten bij het voorbereiden van de pizza en er niet van uitgaan dat die 30 minuten op temperatuur blijft. Wachten tot die weer piept voor de 400 graden en dan de pizza plaatsen en op start drukken voor de timer van 3 minuten. Ik kijk eigenlijk niet naar de timer maar naar hoe de pizza bakt.
Lijkt me best lastig (en misschien ook frustrerend) als je familie of vrienden over de vloer hebt die vol spanning en hongerig op de volgende pizza zitten te wachten....
als het spiraal nog aan staat, kan je wel redelijk snel achter elkaar door. het voordeel van de oven is, dat er onder de steen een spiraal zit die warmte in de steen afgeeft.bvk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:50:
[...]
Maar hoe lang duurt het dan voordat de oven weer klaar is voor de volgende pizza? Met het stretchen van een bol en daarna beleggen ben je immers wel in een minuutje klaar.
Lijkt me best lastig (en misschien ook frustrerend) als je familie of vrienden over de vloer hebt die vol spanning en hongerig op de volgende pizza zitten te wachten....
normale (gas/hout) oven moet het hebben van het moment dat er geen pizza ligt op de steen.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Even topic terug lezen. Je moet hem gewoon na elke pizza opnieuw laten opwarmen. Dat duurt dan maar 3 minuutjes oid waarin je de nieuwe pizza belegd. Op die manier blijft hij gewoon warm. Zodra hij voorverwarmd is gaat hij uit, dus telkens even opnieuw laten opwarmen. Dit een paar keer doen voor je de eerste pizza bakt helpt ook enorm mee in de warmteontwikkeling.baba420 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:45:
Na een paar keer de Action oven gebruikt te hebben, kan ik zeggen dat je de eerste 30-45 minuten de meeste kans hebt op succes omdat hij daarna zijn temperatuur verliest. Het duurt echt weer een flinke tijd voordat hij weer op temperatuur komt. Valt mee te leven, maar een indicator / lampje die dat aangaf zou wel handig zijn.
Dit is een algemeen probleem met een oven waar 1 pizza in kan, zelfs al is deze meteen weer op temperatuur. Twee pizza's snel achter elkaar gaat prima voor twee volwassenen, maar zodra de kinderen groter worden en ook een hele pizza willen, wordt het een uitdaging.bvk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:50:
[...]
Maar hoe lang duurt het dan voordat de oven weer klaar is voor de volgende pizza? Met het stretchen van een bol en daarna beleggen ben je immers wel in een minuutje klaar.
In dat geval kies ik er vaak voor om de bodem voor te bakken, dan te beleggen en daarna snel achter elkaar af te bakken. Zo lukt het me om toch binnen 10 min 5 pizzas op tafel krijgen.verkeerslicht schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:26:
[...]
Dit is een algemeen probleem met een oven waar 1 pizza in kan, zelfs al is deze meteen weer op temperatuur. Twee pizza's snel achter elkaar gaat prima voor twee volwassenen, maar zodra de kinderen groter worden en ook een hele pizza willen, wordt het een uitdaging.
Duurt echt niet lang. Na max 3 minuutjes, meestal al 2 (hangt ook vd baktijd van je vorige pizza af) is hij weer heet. Werkt als een trein. Je belegt precies een nieuwe in die tijd, soms ben ik nog niet eens klaar met de nieuwe. Dus gaat goed. Je kan inderdaad niet 4 pizza's tegelijkertijd op de borden hebben liggen. Maar dat is ook een beetje de charme. Eerst de pizza voor de kids erin en daarna voor de volwassenen en lekker slices delen van de verschillende pizza's die er één voor één top uitkomen.bvk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:50:
[...]
precies, ik bak nooit 1 pizza p.p. eigenlijk.. altijd gewoon in stukken en midden op tafel, soms mixed belegd zodat er voor ieder wat lekkers bij zit. veel gezelliger eten en veel rustiger preppen/bakkenFinalBob schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:18:
[...]
Duurt echt niet lang. Na max 3 minuutjes, meestal al 2 (hangt ook vd baktijd van je vorige pizza af) is hij weer heet. Werkt als een trein. Je belegt precies een nieuwe in die tijd, soms ben ik nog niet eens klaar met de nieuwe. Dus gaat goed. Je kan inderdaad niet 4 pizza's tegelijkertijd op de borden hebben liggen. Maar dat is ook een beetje de charme. Eerst de pizza voor de kids erin en daarna voor de volwassenen en lekker slices delen van de verschillende pizza's die er één voor één top uitkomen.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/uucjpyeucQAxhUOBJwz5Bs6s.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gT0ONqPTIvRSiKvIfqa9KoVm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dRFnhc8qGKu8MHTdAzC3gRma.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jCkIJAVf9PQY50AU6vEXWMLG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oLSYocG4gm2j5pFyVwO8atCb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yb8hDNyxoqpcmVyfPWQwKCwl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SzXTk9C8GNYnJOtEGr9QJhpe.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rrW6wetjcR1Ka99tAKSmIXN8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/thuHWYggMJZAwaedWvBdEsyL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8xMKUpjpPKZvZ7wk33zU9sMA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zZxG44kFy82vge4GCGXMwzDk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4gCxFeO8nYmk0yy5cH3Fydxe.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iI0yQg1EtlULXkivXP20LXql.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ze3YWQnYQxmsRQmP5t7FUsZQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/z5udhOAIMRlfZOWeGsF8Nkzj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ltuMAfy5nw4UwTxGlzeNJVnd.jpg?f=fotoalbum_tile)