Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 197.288 views

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

pcgek schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:32:
[...]

Dit is de off-topicstarter: Aaargh! in 'nieuws: Onaangekondigde 8"-budgettablet van Samsung duikt op online'

Vraagt zich op een hele nette manier iets af dus zou dan best op 0 kunnen. De drie posters die daar kort maar vrij netjes op antwoorden reageren in principe ontopic,dus zouden nooit een -1 moeten kunnen krijgen. ;) Maar het blijft lastig als het om GR / off-topic materiaal gaat. In de kiem smoren lijkt me beter en alles gewoon een -1 geven.
Ik denk dat je toch twee reacties (en naar mijn mening zelfs drie) tot de categorie kreet van een paar worden waar waarschijnlijk niemand op zit tw wachten kunt beschouwen waar niemand wat aan heeft. Alleen netjes zijn betekent niet automatisch off-topic in plaats van een -1.

[ Voor 7% gewijzigd door Zeehond op 27-12-2015 10:43 ]

200 fish found!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 14:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een +1 voor het advies om updates uit te zetten en een -1 voor een boze opmerking daarover. Mijn -1 is vast terecht maar dan wel een +1 voor zo'n stom advies zit me dwars.

Nopheros in 'reviews: Alienware Steam Machine: tussen console en game-pc'
CAPSLOCK2000 in 'reviews: Alienware Steam Machine: tussen console en game-pc'

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22

_David_

FP ProMod

llama llama duck

CAPSLOCK2000 schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:05:
Een +1 voor het advies om updates uit te zetten en een -1 voor een boze opmerking daarover. Mijn -1 is vast terecht maar dan wel een +1 voor zo'n stom advies zit me dwars.

Nopheros in 'reviews: Alienware Steam Machine: tussen console en game-pc'
CAPSLOCK2000 in 'reviews: Alienware Steam Machine: tussen console en game-pc'
Beide staan nu op 0.

Shuriken in 'nieuws: Renders vermoedelijke Xiaomi Mi 5 duiken op online'
Geen +2

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

200 fish found!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
@hierboven gecorrigeerd

2e is gewoon trouwens een -1

Gymnasiast in 'nieuws: Zwitserland wil vanaf medio 2017 universele opladers v... de 56x +2 ontgaat mij. niet meer dan +1

[ Voor 3% gewijzigd door SRich op 27-12-2015 21:50 ]

Het grote adblocking topic

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

SRich schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:46:
@hierboven gecorrigeerd

Die tweede vond ik nog wel een 0 waard, bij nader inzien kijkende naar de 1ste zin van die reactie mischien inderdaad een -1. hmm... lastig

Deze reactie is overigens intussen op een -1 beland wat naar mijn mening niet de goede scoren is

faraga in 'nieuws: Zwitserland wil vanaf medio 2017 universele opladers voor ...
Die reactie is inderdaad geen +2 ja.

OkselFris in 'nieuws: Zwitserland wil vanaf medio 2017 universele opladers vo...
+3 voor deze reactie lijkt mij ook wat overdreven.

[ Voor 33% gewijzigd door Zeehond op 27-12-2015 22:27 ]

200 fish found!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 12:16
SRich schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:46:
@hierboven gecorrigeerd

Gymnasiast in 'nieuws: Zwitserland wil vanaf medio 2017 universele opladers v... de 56x +2 ontgaat mij. niet meer dan +1
Maar waarom geen +2 dan? Want het is een mooi voorbeeld binnen de discussie, en achtergrond die niet iedereen kent.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 16:36

watercoolertje

Untertitel

watercoolertje in 'nieuws: Onderzoekers presenteren werking Noord-Koreaans be...

Tweakers, elke dag een beetje minder leuk hier. Hoe kan zn opmerking nou ongewenst zijn? Treed eens op tweakers!!! En nee niet voor de 10de keer zeggen dat jullie dat doen, dan was er al lang geen idioot gedoe met rare/vage mods meer...

Ik heb ooit 1 fout gemaakt (iemand stond ten onrechte op -1 dus die heb ik even flink in de plus gezet) en meteen zijn mn rechten ontnomen, maar ik mag wel kansloos toekijken hoe ik totaal verkeerd gemod wordt...

Offtopic: Daarnaast ooit ten onrechte uitgemaakt voor handelaar waarna mijn account werd gebanned, moet je nu eens bij vraag en aanbod kijken. Genoeg handelaren...

[ Voor 45% gewijzigd door watercoolertje op 28-12-2015 10:53 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Topicstarter
watercoolertje schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:49:
watercoolertje in 'nieuws: Onderzoekers presenteren werking Noord-Koreaans be...

Tweakers, elke dag een beetje minder leuk hier. Hoe kan zn opmerking nou ongewenst zijn? Treed eens op tweakers!!! En nee niet voor de 10de keer zeggen dat jullie dat doen, dan was er al lang geen idioot gedoe met rare/vage mods meer...

Ik heb ooit 1 fout gemaakt (iemand stond ten onrechte op -1 dus die heb ik even flink in de plus gezet) en meteen zijn mn rechten ontnomen, maar ik mag wel kansloos toekijken hoe ik totaal verkeerd gemod wordt...
Je post staat er nog geen kwartier, 1 iemand geeft er een 0 aan, een ander een -1 en twee anderen daarna nog een +1. Wat is het probleem?
Let er op dat je het systeem eerst zijn gang moet laten gaan en de kans geven om dit op een normale manier recht te trekken. Binnen een uur posten dat het misgaat is eigenlijk altijd waar we niet naar streven tenzij er echt veel mismods plaatsvinden binnen die tijd.

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Je bent te vroeg met melden van deze reactie. Hij staat inmiddels alweer op +1. Er is slechts 1x naar beneden gemod en dat lijkt een misklik te zijn. Geef het systeem even de tijd.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

k1n8fisher schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:54:
[...]

Je post staat er nog geen kwartier, 1 iemand geeft er een 0 aan, een ander een -1 en twee anderen daarna nog een +1. Wat is het probleem?
Let er op dat je het systeem eerst zijn gang moet laten gaan en de kans geven om dit op een normale manier recht te trekken. Binnen een uur posten dat het misgaat is eigenlijk altijd waar we niet naar streven tenzij er echt veel mismods plaatsvinden binnen die tijd.
Laat dan geen rating zien zolang er nog geen goede basis voor is, jullie geven beide ook aan dat de rating nog niks zegt, waarom dan laten zien?

Feit is dat er een dikke rode vlek staat en bij 90% van de mensen die op dat moment kijken dat bericht door een filter niet getoond word, daarnaast beïnvloed een bestaande rating natuurlijk de mensen die nog moeten modereren. Een negatieve vibe hangt er al om heen namelijk...

Maargoed gerust kan ik zijn dat die prutsmodder aangepakt word, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door watercoolertje op 28-12-2015 11:00 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• TheCapK

TheCapK

Topicstarter
watercoolertje schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:58:
[...]
Laat dan geen rating zien zolang er nog geen goede basis voor is, jullie geven beide ook aan dat de rating nog niks zegt, waarom dan laten zien?

Feit is dat er een dikke rode vlek staat en bij 90% van de mensen die op dat moment kijken dat bericht door een filter niet getoond word, daarnaast beïnvloed een bestaande rating natuurlijk de mensen die nog moeten modereren. Een negatieve vibe hangt er al om heen namelijk...

Maargoed gerust kan ik zijn dat die prutsmodder aangepakt word, toch?
Denk ook aan het volgende wat onderaan deze pagina staat:
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie.
Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

De klagers monddood maken. Lijkt het communisme wel...

Lekker makkelijk roepen allemaal natuurlijk, je mag niet zeuren want dat staat in de regel, lekker puh :)

• Dirk
  • Laatst online: 18-11 17:59

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Topicstarter
Het is gewoon een incident zoals dat wel vaker voorkomt. Het is jammer, maar met 700.000 Tweakers met modrechten moeten we af en toe iemand aan de regels herinneren...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• TheCapK

TheCapK

Topicstarter
watercoolertje schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:07:
De klagers monddood maken. Lijkt het communisme wel...

Lekker makkelijk roepen allemaal natuurlijk, je mag niet zeuren want dat staat in de regel, lekker puh :)
Lees de hele LET OP. Daar staat duidelijk in dat je het systeem de tijd moet geven en niet na de eerste negatieve moderatie hier wat moet wegzetten. Als je de rest alleen maar als censuur wil zien dan is dat jouw probleem.

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-10 22:07
Ask! in 'nieuws: Hackers nemen grootste reclamepaneel van België tijdelijk over'

Is mijn reactie verkeerd of iets dergelijks? :)
Ik geef gewoon mijn mening over hacken, dat ik het niet hetzelfde als inbreken vind.

Of is het -1 omdat het off-topic is en een totaal andere discussie is? Dan begrijp ik het (eigenlijk) wel :X !

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 15:01

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Topicstarter
Ik heb die en een paar andere reacties inderdaad een lage score gegeven, niet omdat je niet gelijk hebt, maar omdat het heel zwaar off-topic is.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Een -1 voor die discussie lijkt me wat streng, een 0 is imo juist want het is gewoon off-topic.

Bazi in 'nieuws: Hackers nemen grootste reclamepaneel van België tijdelijk ov...
Ik vind persoonlijk een +3 wat overdreven voor deze reactie. Een +2 kan ik mee leven.
Bazi in 'nieuws: Hackers nemen grootste reclamepaneel van België tijdelijk ov...
Dubbelpost dus max 0. Al heeft de eerdere reactie later pas een aanvulling gekregen... twee keer een hogere score dan +1 is in ieder geval te veel wat mij betreft.
edit:
Verwijderd in 'nieuws: Hackers nemen grootste reclamepaneel van België tijdelijk ... Dit mag op -1 lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door Migrator op 28-12-2015 16:02 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

200 fish found!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Er wordt inderdaad gruwelijk gemeningmod ja.

Virussen? Scan ze hier!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dus een +2 of +3? :P
Sorry, kon het niet laten. ;)

+1 gegeven. Gruwel wel van zijn idee, maar dat maakt het geen -1 natuurlijk. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 28-12-2015 19:18 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Wat is er +2 aan PostHEX in 'reviews: Panasonic CX670: kleine uhdtv zonder kapsones'?

Vooral het tweede gedeelte is weinig interessants aan. Niet veel meer dan een wish list. Wat mij betreft gewoon een +1.

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Kid Jansen schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:54:
Wat is er +2 aan PostHEX in 'reviews: Panasonic CX670: kleine uhdtv zonder kapsones'?

Vooral het tweede gedeelte is weinig interessants aan. Niet veel meer dan een wish list. Wat mij betreft gewoon een +1.
Dat tweede stuk is inderdaad niet interessant, maar in dat eerste stuk vind ik wel redelijk informatief, a. mis ik wel iers van bronnen of linkjes naar modellen. Ik vind het een twijfel geval. Een +2 heb ik niet direct moeite mee voor die reactie.

200 fish found!

• WhatsappHack
  • Niet online
Zeehond schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:24:
[...]
al mis ik wel iers van bronnen of linkjes naar modellen.
Mja, daar moet ik toch eens op reageren... Het gebeurt te vaak.
Nergens in de ModFAQ staat dat bronnen een vereiste zijn voor een hoge score, dan kom je dus uit op een +2 als dat je enige twijfel is of het 't wel of niet waard is... Dat je dat mist omdat je ze graag zou willen lezen, zegt niets over de reactie waarde.

Dat "ik zie geen bron? Dus kan geen +2/+3 zijn" komt hier wel vaker voorbij, en is eigenlijk een verkapte vorm van de "bron?" comments die dus steevast met een -1 weggemodereerd worden; en terecht. En dat is eigenlijk een beetje rare reden om te twijfelen aan een score of zelfs te beargumenteren dat die omlaag zou moeten gaan. (Dat doe jij nu niet trouwens hoor! Maar gebeurt hier wel vaak. Zag David het laatst ook al doen.)
Er staat zelfs bij een +3 score expliciet in de ModFAQ: bijvoorbeeld objectief beschreven ervaringen uit eigen hand.

Er is ook nog zoiets als ervaring, eigen onderzoek, statistieken bekijken; en above all: mensen die het lezen en het niet geloven die kunnen ook gewoon zelf ff van hun luie derriere afkomen om eens op onderzoek uit te gaan... Als je modellen wilt hebben: dan zoek je er toch op? Pricewatch bijvoorbeeld.
Als je het nou echt niet kan vinden, dan kan je altijd nog in de thread zelf vragen of de auteur van de reactie zo vriendelijk wil zijn om wat bronnen te geven om je gerust te stellen of je die extra info te geven.

Als het nou een heel vergezochte claim of een beschuldiging is: alrighty, dan kan je er om vragen natuurlijk.
Zo neen, dan vind ik het "ik zie geen bronnen" een nogal slap argument, en ben benieuwd waarom daar tegenwoordig steeds vaker en vaker om gevraagd wordt voordat een hoge score wordt toegekend (of een +2/+3 reactie niet omlaag wordt gehaald door de mensen in dit topic) zelfs voor de meest algemene kennis.

[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 28-12-2015 23:48 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:29

Tribits

Onkruid vergaat niet

Misschien omdat het een vrij algemeen wetenschappelijk uitgangspunt is, en dus bij iedereen die een HBO opleiding of hoger heeft wel bekend moet zijn? Je doet zelf onderzoek en je baseert je standpunt op eigen bevindingen of je baseert je op betrouwbare externe bronnen. In het eerst geval zal je in staat zijn aan te geven op welke manier je tot je bevindingen gekomen bent, in het tweede geval zal je aan kunnen geven wat je bronnen zijn. In de praktijk zie je dat terug in de uitdrukking 'meten is weten' maar ook in het feit dat een Wikipedia artikel zonder bronnen als onbetrouwbaar wordt beschouwd. Dat soort kennis is tegenwoordig zo algemeen dat er zelfs in het middelbaar onderwijs regelmatig op wordt gewezen.

Nu is het zo dat bepaalde stellingen bij experts vrij algemeen bekend zijn en ze dus ook wel een +2 waardering kunnen krijgen zonder dat de bronnen of het onderliggende onderzoek nog een keer vermeld worden. Aan de andere kant is het een kleine moeite om bronnen te vermelden als je een stelling uitdraagt waarvoor tal van bronnen op het internet te vinden zijn. Ik vind het op het moment te vaak voorkomen dat een reactie een stelling als feit brengt zonder enige bronnen of bewijsmateriaal. Het kan zijn dat de schrijver even de tijd niet heeft om de bronnen op te zoeken, of die om een andere reden niet bij de hand heeft. Veel vaker komt echter voor dat een opinie als feit neer wordt gezet in een poging die meer kracht te geven. Dat is gewoon een zeer kwalijke praktijk, en verdient zeker geen +2.

Dat het vragen om een bron vaak (maar niet altijd) op -1 wordt gezet is omdat het regelmatig wordt gebruikt als een manier om de informatie van een ander op een makkelijke manier in twijfel te trekken. Dat maakt het een irritante manier van discussiëren . Als de informatie op een meer gepaste manier in twijfel wordt getrokken of op een nettere manier naar bronnen wordt gevraagd is de beoordeling vaak al een stuk minder negatief.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Deze reactie herschrijf ik nog wel een keertje fatsoenlijk.

[ Voor 255% gewijzigd door Zeehond op 29-12-2015 03:14 ]

200 fish found!

• WhatsappHack
  • Niet online
Allereest ff een disclaimertje:
No offense! Sommige delen van m'n post klinken misschien wat agressief/uitgesproken, maar ik bedoel het allemaal goed. :)
Ik heb begrepen dat sommige mensen mijn directe en wat sarcastische manier van communiceren niet altijd kunnen waarderen als ze met niet kennen (en soms ook niet als ze me wel kennen :')) en als aanvallend interpreteren, vandaar de "ik wil niemand op z'n tenen trappen" vermelding. :) Het is geen aanval.

En misschien is het handig als dit gesplit wordt, maar dat is aan de moderators.
Tribits schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 01:23:
Misschien omdat het een vrij algemeen wetenschappelijk uitgangspunt is, en dus bij iedereen die een HBO opleiding of hoger heeft wel bekend moet zijn?
Tja, zet dan in de ModFAQ dat iedereen in APA-stijl zijn reacties moet schrijven. :') En zo niet dan krijg je een -1...!
Ik weet niet, maar het gaat hier lang niet altijd om wetenschappelijke artikelen. Wat informatie over een TV bijvoorbeeld is geen wetenschappelijk onderzoek... Ja een complete review zoals Tweakers die doet misschien, maar dat is weer heel andere koek.

Allemaal leuk en aardig dat het een vrij algemeen wetenschappelijk uitgangspunt is, maar het gaat hier om reacties. Reacties die tevens aan de ModFAQ getoetst moeten worden, waar niets instaat over een verplichte bronvermelding om een hoge score te kunnen behalen of, "als je geen bronnen geeft, krijg je maximaal een +1".
Niet te vergelijken.
Je doet zelf onderzoek en je baseert je standpunt op eigen bevindingen of je baseert je op betrouwbare externe bronnen. In het eerst geval zal je in staat zijn aan te geven op welke manier je tot je bevindingen gekomen bent, in het tweede geval zal je aan kunnen geven wat je bronnen zijn. In de praktijk zie je dat terug in de uitdrukking 'meten is weten' maar ook in het feit dat een Wikipedia artikel zonder bronnen als onbetrouwbaar wordt beschouwd. Dat soort kennis is tegenwoordig zo algemeen dat er zelfs in het middelbaar onderwijs regelmatig op wordt gewezen.
1.) In staat zijn aan te geven op welke manier je tot je bevindingen bent gekomen, en dit verplicht te vermelden zijn twee compleet andere zaken... Van waar standaard dan het nadeel van de twijfel, en er van uitgaan dat iemand het *niet* kan bewijzen?
2.) Je standpunt op eigen bevindingen baseren, betekend niet dat je direct ook uitleg moet gaan geven hoe je hier precies toe bent gekomen. Dan moet je dus bij elke reactie exact gaan uitleggen hoe je onderzoek is verlopen? Hoofdvragen en deelvragen? Mooie grafiekjes, flow charts, etc? Come on. :P
3.) Wikipedia is sowieso niet betrouwbaar, en is bij elke redelijke opleiding geen valide bron. Maar dat even terzijde.
Nu is het zo dat bepaalde stellingen bij experts vrij algemeen bekend zijn en ze dus ook wel een +2 waardering kunnen krijgen zonder dat de bronnen of het onderliggende onderzoek nog een keer vermeld worden.
Dat is dan selectief, want;
Als schrijver: kan je niet weten of veel mensen het al weten ja of nee, en dus of je die bron er nog bij moet prakken of niet
Als lezer: weet je niet of de bronnen al benoemd zijn, en dus niet of ie nou een 0, +1, +2 of +3 hoort te krijgen zonder bron. (ALS "bron" een vereiste zou zijn in de FAQ!)

Ik heb dat zelf ook wel eens meegemaakt. Geen bron vermelden? Gemekker dat je geen bron vermeld, -1/0. Wel een bron vermelden? Mekkeren dat je daar al vaker aan gelinkt hebt. -1/0. Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar; en dan wordt het "bron" gebeuren dus een lekker makkelijk excuus om praktisch gewoon een meningmod te verdedigen.
Aan de andere kant is het een kleine moeite om bronnen te vermelden als je een stelling uitdraagt waarvoor tal van bronnen op het internet te vinden zijn.
Of misschien is het juist wel fijn dat je de lezer uitdaagt zélf wat moeite te doen? Gek idee, I know. :X Stel je voor... :P
Waarom die noodzaak om alles met de paplepel in te gieten? Je zegt het zelf al: "waarvoor tal van bronnen op het internet te vinden zijn."
Kijk aan, dan is het dus ook een kleine moeite om het zélf even te Google'en als je het zo graag wilt weten/het niet gelooft en wilt bevestigen. Nu wordt "de bewijslast" opeens omgekeerd, omdat het kennelijk teveel moeite is om zelf wat op te zoeken. En moeten er kennelijk bij elke inhoudelijke reactie een tig aantal bronnen vermeld worden voordat je een hoge score kan krijgen. Dat is volstrekt belachelijk natuurlijk.
Ik vind het op het moment te vaak voorkomen dat een reactie een stelling als feit brengt zonder enige bronnen of bewijsmateriaal. Het kan zijn dat de schrijver even de tijd niet heeft om de bronnen op te zoeken, of die om een andere reden niet bij de hand heeft. Veel vaker komt echter voor dat een opinie als feit neer wordt gezet in een poging die meer kracht te geven. Dat is gewoon een zeer kwalijke praktijk, en verdient zeker geen +2.
Zeker.
Maar ik zou me daar niet teveel aan storen, en de boel lekker z'n beloop laten gaan.
Immers, van zo'n beetje alle onderwerpen zijn hier wel experts te vinden. Als iets dus niet klopt en geen verifieerbaar feit is, of misschien nuance nodig heeft, krijg je vanzelf wel dat mensen er op reageren. Het grootste probleem is dat je de troll van de serieuze moet kunnen scheiden, en dát is nog wél knap lastig; immers kan iemand die het tegenspreekt ook weer een opinie als feit (aldanniet zwak onderbouwd) presenteren. Dan krijg je al snel de bekende "fanboy" taferelen qua meningmods: mensen die het eens zijn met poster 1 geven hem een +3, en poster 2 een -1. En vice versa.

Ik vind niet dat je de goede moet laten lijden onder de kwaden, en daarom maar overal expliciet bronnen te gaan eisen "omdat er wel eens mensen zijn die lulverhaaltjes ophangen en het presenteren als feit". Dat schiet niet op, naar mijn mening.

Vertrouw op de community, als iets niet klopt wordt het vanzelf wel onderuit gehaald.
Probleem is wel dat bij gevoelige onderwerpen veel feiten vaak onderuit gehaald worden omdat het een waarheid is die men liever niet hoort; maar alas: dat is weer een ander verhaal, en een onoverkombaar probleem inherent aan het moderatiesysteem.

Overigens vind ik het nog wel meevallen. Maar als jij dus weet dat het een mening is waar geen bewijs voor is, dan moet je dat ook kunnen aantonen.
Doe dat dan ook. En laat dan de reacties zijn beloop weer gaan. Ik vind het een te makkelijke uitweg om er zelf dan maar geen tijd in te steken en gewoon hoppakeeeee die reactie onderuit te halen qua score. Ja het gebeurt wel eens dat een mening als feit wordt gepresenteerd; vaak wordt er op gereageerd. (en dan is het geen probleem)
Soms niet. Als jij dan denkt dat het niet klopt, plaats dan een reactie om het te betwisten. Maar vecht het niet uit via een achterkamertje, waarvan de auteur van het bericht mogelijk niet eens het bestaan van weet of uberhaupt van weet dat zijn/haar stelling in twijfel getrokken wordt... En daarmee bedoel ik dit topic dus.

Hier staat zelfs nog wat over in de richtlijnen onder "Feitelijke onjuistheden."...
Het is aan te bevelen om feitelijke onjuistheden te corrigeren in een reactie op de post, indien dit nog niet door anderen is gedaan
Als je niet weet dat het een feitelijke onjuistheid is, moet je dus volgens de FAQ de score niet omlaag halen... Er wordt in ieder geval gepromoot dat je dan de discussie aangaat, en niet zonder ook maar iets te zeggen hier de boel omlaag gaat proberen te halen "want geen bron".
Dat het vragen om een bron vaak (maar niet altijd) op -1 wordt gezet is omdat het regelmatig wordt gebruikt als een manier om de informatie van een ander op een makkelijke manier in twijfel te trekken. Dat maakt het een irritante manier van discussiëren . Als de informatie op een meer gepaste manier in twijfel wordt getrokken of op een nettere manier naar bronnen wordt gevraagd is de beoordeling vaak al een stuk minder negatief.
Het probleem dat ik aankaart is juist dat die dus totaal niet juist in twijfel wordt getrokken. Hier dat prachtige voorbeeld in dit topic; men trekt het blijkbaar (potentieel) in twijfel "omdat er geen bron bij zit.". Doe dan wat onderzoek, en reageer op de post om te vragen waar hij/zij zich op baseert omdat jij iets anders denkt te weten. Zo krijg je gezonde discussies, nuance, et cetera... Dat is toch precies waar de reacties voor bedoeld zijn!? :) Discussie met de community, en van elkaar leren; maar zeker ook elkaar corrigeren.
En heb je er geen verstand van? Dan mag "geen bron!" absoluut geen reden zijn om dan geen +2/+3 toe te kennen... De auteur hoeft niet te lijden onder je eigen gebrek aan kennis van het onderwerp waar je graag op wil modereren. Modereer dan gewoon niet in dat onderwerp, in plaats van APA-Stijl reacties te gaan eisen. :X Of vraag het aan iemand waarvan je weet dat het een expert is om eens een reactie te geven... Maar hou het in de reactiepanelen, in plaats van meteen scores in twijfel te gaan trekken; that's all I'm saying. :)

Wordt ie wel in twijfel getrokken? En niet enkel met "bron?" reactie? Dan zie je vanzelf wat er uit de discussie komt en *DAN* kan je eens gaan kijken of er misschien een te hoge beoordeling is gegeven, en ALS dat zo is: *DAN* kan je hier eens gaan vragen om de moderatie omlaag te halen. (Of juist te boosten ;))

Dat zijn mijn twee eurocentjes.
Als dat "bron" gedoe serieus maar blijft hangen, pas dan gewoon de ModFAQ aan zou ik zeggen... Eis dan bronnen bij elke reactie, tenzij je aantoonbaar kan laten zien dat het eigen onderzoek is. (Maarja, dan moet je je onderzoekmethode en blabla overal gaan posten... Verre van ideaal.)
Begrijp me niet verkeerd, soms is vragen om een bron/nuancering absoluut noodzakelijk en een heel goed iets; maar om dat hier als argument te gebruiken; zeker als de auteur van de post van niets weet, vind ik niet netjes en zie ik persoonlijk als onwenselijk; zeker omdat de ModFAQ er niets over zegt dat "geen bron" een reden is om de score onderuit te raggen. Zo kan je dus een super uitgebreide, en kloppende, reactie posten en alsnog geen +3 krijgen want "ja je hebt geen linkje geplaatst". 8)7 Nee. :P

[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 29-12-2015 07:08 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
De volgende post heeft nog aandacht nodig. Dit is geen populaire mening blijkbaar maar -1 is het zeker niet. +1 zou de juiste score zijn in mijn ogen.

IngamerX in 'nieuws: China neemt antiterreurwet met decryptieplicht voor bedr...

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

WhatsappHack schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 06:56:
Zo kan je dus een super uitgebreide, en kloppende, reactie posten en alsnog geen +3 krijgen want "ja je hebt geen linkje geplaatst". 8)7 Nee. :P
Als die "super uitgebreide, en kloppende, reactie" allemaal claims bevat die voor de rest niet onderbouwt worden met bronnen dat is hij inderdaad geen +3.

Uit de mod FAQ:
"Ongefundeerde kreten, hoe interessant ook, zijn geen +3 waard."

Een mooi voorbeeld zijn de reacties die jij plaatst bij artikelen over instagram, vaak zijn die uitgebreid, maar ze staan vaak ook vol met claims die jij maakt (x is veiliger bijv) die totaal niet verifiëren zijn.

Dan kan je niet zeggen of een reactie informatief is of niet, want je kan de reactie niet op waarde schatten omdat je niet kunt weten of het klopt is of niet.

• Kid Jansen
  • Niet online
Een heel goed voorbeeld daarvan vind ik ook Sim (TV reviewer van Tweakers). Ik heb een paar keer discussies met hem gehad in de reacties onder zijn reviews, waarin hij (terecht naar mijn mening) lager werd gemodereerd dan ik (al was het verschil af en toe wel te groot), doordat hij alles wat ik aankaart waarbij ik duidelijk mijn beredeneringen verwoord en vrijwel altijd bijsta met berekeningen of bronnen simpelweg als niet waar bestempeld zonder ook maar enige beredenering, bron of berekening te geven.

Dan zou je misschien kunnen zeggen dat hij als TV reviewer bij Tweakers toch wel enige autoriteit is op het gebied van TV's en gerelateerde onderwerpen, maar als ik dat keer op keer in twijfel kan trekken en hij dat vervolgens niet kan bevestigen vervalt dat argument toch ook wel.

• Bor

Bor

Topicstarter
Verwijderd in 'nieuws: ASRock onthult twee nieuwe moederborden met C232-chip... mag wel naar de -1. Dit voegt echt helemaal niets toe.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Die staat gelukkig goed nu.

Swelson in 'nieuws: Keuringsinstantie publiceert foto's opvouwbare versie zak...
Dit is geen +3. Puur op het artikel nu gebaseerd een 0, want de fotos staan in het artikel. Aangezien dat eerder niet het geval was vind ik een +1 de juiste score.

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

nieuws: Google-onderzoeker stelt lek in Chrome-extensie van AVG vast
Ik krijg een muisarm van alles op 0 proberen te zetten. Dit artikel gaat over een Chrome browser extensie en 90% van de reacties gaat over welke AV solution het beste is, betaald of niet. Zucht.

Eat the bugs, live in a pod

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-11 14:23
Migrator schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:56:

[...]

Swelson in 'nieuws: Keuringsinstantie publiceert foto's opvouwbare versie zak...
Dit is geen +3. Puur op het artikel nu gebaseerd een 0, want de fotos staan in het artikel. Aangezien dat eerder niet het geval was vind ik een +1 de juiste score.
Die heeft nog een aantal zetjes nodig, vind het zelf ook eerder een 0-reactie, omdat de plaatjes al in het artikel staan.

En verder:

stresstak in 'nieuws: Onderzoekers presenteren werking Noord-Koreaans besturi...
Geen +3

stresstak in 'nieuws: Onderzoekers presenteren werking Noord-Koreaans besturi...
B.V in 'nieuws: China neemt antiterreurwet met decryptieplicht voor bedrijven...
Geen +2

[ Voor 9% gewijzigd door Jolke op 29-12-2015 12:02 ]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

In de reactie van PostHex staat informatie waarvan ik niet weet als leek op gebied van televisies of die waardevol is.

Nu kan ik zelf gaan zoeken, maar als ik dat voor elke reactie zo zou moeten doen gaat het moderen wel ineens veel meer tijd kosten. Vandaar mijn opmerking is mis linkjes naar modellen. Nu rekenen ik hem daar niet op af en heb ik geen moeite met een +2 aangezien ik het wel informatief vind.

Bovenstaande in acht nemende en het feit dat het in zijn reactie vooral om samsung en sony ging en ik het tweede gedeelte van zijn reactie niet zo interessant vond, twijfelde ik wel over de +2 en wilde ik afwachren wat andere er van vinde. Vandaar mijn opmerking ik vind het een twijfelgeval.

Nu los van de reactie van Posthex

In de moderatie FAQ staat inderdaad bijvoorbeeld objectief beschreven ervaringen uit eigen hand,

Ervaringen uit eigen hand zijn als ik mij niet vergis toch iets heel anders als bevindingen van eigen hand of zelf uitgevoerd onderzoek?

200 fish found!

• HMC

HMC

Pluviophile

Zeehond schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:07:

Ervaringen uit eigen hand zijn als ik mij niet vergis toch iets heel anders als bevindingen van eigen hand of zelf uitgevoerd onderzoek?
Huh? Nee, dat lijkt mij juist wat "ervaring" betekent. :?

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

* wordt nogal off-topic
HMC schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:10:
[...]

Huh? Nee, dat lijkt mij juist wat "ervaring" betekent. :?
Ervaringen uit eigen hand zijn toch meer ik heb product x gebruik en kan uit ervaring hiermee vertellen dat...

Maar als je zelf een (bronnen)onderzoek gaat uitvoeren bijv. een review lezen van iemand die ervaring heeft met product x, dat zijn dat toch geen ervaringen meer uit eigen hand?

Of bij bijv. bevindingen, je gaat de luchtvochtigheid in je eigen huis onderzoeken, dan is de uitkomst de luchtvochtigheid die je in je huis meet toch ook geen ervaring maar een bevindingen die je kunt onderbouwen met meetgegevens?

[ Voor 5% gewijzigd door Zeehond op 29-12-2015 12:25 ]

200 fish found!

• HMC

HMC

Pluviophile

Zeehond schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:17:
* wordt nogal off-topic

[...]

Ervaringen uit eigen hand zijn toch meer ik heb product x gebruik en kan uit ervaring hiermee vertellen dat...

Maar als je zelf een (bronnen)onderzoek gaat bijv. een review leest van iemand die ervaring heeft met product x, dat zijn dat toch geen ervaringen meer uit eigen hand?

Of bij bijv. bevindingen, je gaat de luchtvochtigheid in je eigen huis onderzoeken, dan is de uitkomst de luchtvochtigheid die je in je huis meet toch ook geen ervaring maar een bevindingen die je kunt onderbouwen met meetgegevens?
Ik ga mee in dit betoog, maar je woordkeuze was voor mij een beetje ongelukkig. Ook in de laatste paragraaf van je laatste reactie.
Iets ervaren of bevinden lijkt mij vrij gelijk. Maar ok, ik snap wat je probeert te zeggen.

• HMC

HMC

Pluviophile

Doet Arnoud wel vaker. Ik mag zijn sarcasme wel. Enige relevantie en mooi verhaal, dus +1 van mij.

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Totaal niet relevant, en de enige reden dat dat een +2 krijgt is omdat het van Arnoud komt.

Imo gewoon een 0.

• HMC

HMC

Pluviophile

Hoe kan het hele herschrijven van zijn eigen artikel, met wat extra flair,om sarcastisch te reageren op een totale -1 geen relevantie hebben? :?
Nu ik dit zo tiep, zit ik ook te denken. Toch maar een 0 denk ik. :S

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

HMC schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:06:
Hoe kan het hele herschrijven van zijn eigen artikel, met wat extra flair,om sarcastisch te reageren op een totale -1 geen relevantie hebben? :?
Nu ik dit zo tiep, zit ik ook te denken. Toch maar een 0 denk ik. :S
Je hebt het zelf al door, maar als iemand anders zo had gereageerd zonder het labeltje "auteur" dan had die absoluut geen +2 gekregen.

Omdat de auteur het doet betekent niet meteen dat het dan ook relevant is.

desalniettemin in 'nieuws: Adobe dicht kritieke kwetsbaarheid in Flash'
Max een 0 ipv van een +2

[ Voor 17% gewijzigd door _David_ op 29-12-2015 18:59 ]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

desalniettemin in 'nieuws: Adobe dicht kritieke kwetsbaarheid in Flash'

Kan denk ik wel naar -1.

edit
equit1986 in 'nieuws: Adobe dicht kritieke kwetsbaarheid in Flash'
Hoort in GR -> -1

[ Voor 33% gewijzigd door Zeehond op 29-12-2015 19:09 ]

200 fish found!

Verwijderd

cbravo2 in 'nieuws: Adobe dicht kritieke kwetsbaarheid in Flash'
Geen +1, net als gehele verdere draadje. Anders kunnen we wel alle toepassingen van Flash en reacties daarop op +1 gaan zetten.

Edit:
darkchief in 'reviews: Samsung Galaxy Gear S2: horloge met verdraaid handige ...
Geen +2

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 19:29 ]

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Ik vraag me af waarom dit een offtopic zou moeten zijn (met een boost nog wel)
Buggle in 'nieuws: Zwitserland wil vanaf medio 2017 universele opladers voor ...

Er zijn er zelfs twee die dit punt beaamd hebben hier.
Het is een onderwerp dat eigenlijk nooit belicht wordt bij dit thema van universele laders, en toch zeker niet onbelangrijk.

Verwijderd

Buggle schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:13:
Buggle in 'nieuws: Zwitserland wil vanaf medio 2017 universele opladers voor ...

Het is een onderwerp dat eigenlijk nooit belicht wordt bij dit thema van universele laders, en toch zeker niet onbelangrijk.
Er zijn de gehele dag al discussies geweest wat de gewenste standaard zou moeten zijn met welke specs. Hierbij werd door meerdere tweakers meerdere malen duidelijk gemaakt dat de EU geen standaard kiest maar de fabrikanten deze samen kiezen.

Jouw reactie na al deze reacties vind ik dus prima op 0 staan.

(het hoeft trouwens geen boost te zijn. Het kan ook best een pro-mod zijn.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 20:23 ]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Verwijderd in 'nieuws: Adobe dicht kritieke kwetsbaarheid in Flash'
Geen +2

mkools24 in 'nieuws: Adobe dicht kritieke kwetsbaarheid in Flash'
Met die laatste sneer kan deze wel naar -1.

[ Voor 37% gewijzigd door Zeehond op 29-12-2015 21:37 ]

200 fish found!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Buggle schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:13:

Laadstroom wordt bepaald door het apparaat zelf, niet door de lader. Je kan je accu alleen mollen met een te hoge spanning. Wat mij betreft dus feitelijk onjuist.

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

goldeng8 in 'nieuws: Google-onderzoeker stelt lek in Chrome-extensie van AVG ...
Ik zie niet de relatie met het nieuwsbericht, deze kan denk ik dus wel naar 0.

200 fish found!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Tribits schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:43:
[...]
Laadstroom wordt bepaald door het apparaat zelf, niet door de lader. Je kan je accu alleen mollen met een te hoge spanning. Wat mij betreft dus feitelijk onjuist.
Dan is dat het antwoord wat dat thema betreft. Dat is iets anders dan een moderatie.
Of iets ontopic of niet is, wordt niet bepaald door of een uitleg fout of niet is. Ik heb uit het verleden de ervaring dat de verkeerde lader tot problemen kan leiden. Daarom lijkt het me een thema dat best eens aangesneden kan worden. Ik wist niet dat het de telefoon is die dat bepaalt. (en daarnaast: is dat gestandaardiseerd? Kan een Samsungtelefoon een Microsoftlader vertellen wat hij aan lading wil?).

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:22:
[...]

Er zijn de gehele dag al discussies geweest wat de gewenste standaard zou moeten zijn met welke specs. Hierbij werd door meerdere tweakers meerdere malen duidelijk gemaakt dat de EU geen standaard kiest maar de fabrikanten deze samen kiezen.

Jouw reactie na al deze reacties vind ik dus prima op 0 staan.

(het hoeft trouwens geen boost te zijn. Het kan ook best een pro-mod zijn.)
Waar in mijn reactie zie je iets over de EU of over de fabrikanten staan? Daar gaat het toch helemaal niet om. Het artikel gaat over de mogelijke homologatie van laders, universele laders, of hoe je het ook wilt noemen. Mijn reactie gaat over dat zoiets potentieel meer is dan slechts een stekkertje. Dat is absoluut on topic. Namelijk over het topic 'dezelfde lader voor alle mobieltjes'.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Buggle schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:13:
[...]

Dan is dat het antwoord wat dat thema betreft. Dat is iets anders dan een moderatie.
Of iets ontopic of niet is, wordt niet bepaald door of een uitleg fout of niet is. Ik heb uit het verleden de ervaring dat de verkeerde lader tot problemen kan leiden. Daarom lijkt het me een thema dat best eens aangesneden kan worden. Ik wist niet dat het de telefoon is die dat bepaalt. (en daarnaast: is dat gestandaardiseerd? Kan een Samsungtelefoon een Microsoftlader vertellen wat hij aan lading wil?).
Feitelijk onjuist is net als off topic en irrelevant een 0. Los daarvan vertelt een telefoon de lader niet wat voor laadstroom gewenst is. De lader levert gewoon een bepaalde spanning en de telefoon (of wat er ook aan hangt) bepaalt hoeveel stroom er nodig is.

Geen idee waarom je in het verleden problemen hebt gehad met die lader. Er zijn ontelbaar veel verschillende laders, sommige leveren wisselspanning, sommige leveren hogere of lagere voltages, sommige bevatten alleen een gelijkrichter en vlakken de gelijkspanning niet af, sommige zijn gewoon uitermate onbetrouwbaar als ze buiten de specificaties gebruikt worden, sommige hebben de plus en minpool omgewisseld. Kan allemaal maar heeft verder niet met de (maximale) laadstroom te maken.

Verwijderd

Buggle schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:13:
[...]

Ik was degene met die eerste moderatie met weegfactor 6. Volgens de modFAQ blijven ook inhoudelijk onjuiste bijdragen steken op het nulniveau. De afnemer bepaalt de stroom die gaat lopen (hooguit begrenst door wat de bron kan leveren) vandaar een 0. Elementaire natuurkundige wetmatigheden, waarvan ik denk dat deze onder het publiek dat Tweakers bezoekt, vrij algemeen bekend zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 22:24 ]

• Kid Jansen
  • Niet online
+3 lijkt me toch wel wat te hoog voor deze reactie

[ Voor 6% gewijzigd door Kid Jansen op 29-12-2015 22:31 ]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

200 fish found!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:20:
[...]
Ik was degene met die eerste moderatie met weegfactor 6. Volgens de modFAQ blijven ook inhoudelijk onjuiste bijdragen steken op het nulniveau. De afnemer bepaalt de stroom die gaat lopen (hooguit begrenst door wat de bron kan leveren) vandaar een 0. Elementaire natuurkundige wetmatigheden, waarvan ik denk dat deze onder het publiek dat Tweakers bezoekt, vrij algemeen bekend zijn.
Ok fair enough. Ik heb weinig kennis op het gebied van electrotechniek. Zie daarnaast ook niet in dat dat als elementaire natuurkundige wetmatigheid zou moeten gelden.
Maar hoe verklaar je dan dat ik met een standaard nokialader van een ander nokiatoestel de accu heb kunnen laten opblazen? blijkbaar ist de praktijk niet hetzelfde als de theorie dan.
Goed, laten we de discussie over die 0 maar zitten, daarvoor is me dat niet belangrijk genoeg. Maar ik blijf het er niet mee eens, omdat niet voor iedereen direct herkenbaar is of zou moeten zijn, dat de laadspanning door het ontvangende apparaat bepaald wordt. Zoals ik al eerder zei: opladen is stekker, kabel en stroom/spanning. Tot nu toe had iedereen het vrijwel alleen over het stekkertje.

• WhatsappHack
  • Niet online
Als die "super uitgebreide, en kloppende, reactie" allemaal claims bevat die voor de rest niet onderbouwt worden met bronnen dat is hij inderdaad geen +3.
Want?
Neem nou die post die hier zojuist werd genoemd of het wel een +2 is "want geen bron". Dat zou geen +2 zijn want geen bron vermeld? (Terwijl er waarschijnlijk tig bronnen voor zijn die je zo met Google omhoog kan halen!!)
Dat is toch volstrekt belachelijk om dat dan serieus als reden te zien? (No offense trouwens, ik vind het gewoon oprecht heel apart in deze context, zeker gezien er duidelijk bronnen zijn die zo te vinden zijn :)) En zet het dan in de ModFAQ... Die klopt dan blijkbaar niet.

Nogmaals: waar staat dat je die bronnen meteen moet vermelden???
"Hij bevat claims die niet onderbouwd worden met bronvermelding", maar dat betekend niet dat ze inderdaad niet onderbouwd zijn. :/ Dat neem je dan blijkbaar, nogal negatief moet ik zeggen, maar zomaar aan. Dat neem je ongefundeerd aan, kan ik wel zeggen... De post waar ik op inging is makkelijk te verifieren, 1 Google query en voila. Maar nee, de bron is niet expliciet in die post vermeld: dus moeten we maar twijfelen aan de score. Wtf? :X

Nergens staat dat je verplicht bent om al je bronnen bij je reactie te vermelden voordat je een goede score kan krijgen.
En ik vind het zeer zorgwekkend dat men dus kennelijk die bronnen willen hebben omdat ze zelf geen onderzoek willen doen, en ook die discussie niet eens willen voeren in de reactie panelen maar nee: gewoon meteen hop! die score onderuit halen en klaar is kees... En de auteur weet misschien niet eens waarom ie een lage score krijgt, lekker verhaal. En dan blijkt dus dat je post, waar je veel moeite in hebt gestoken en waar tig bronnen voor zijn, onderuit is gehaald omdat niemand van de mensen die er geen verstand van hebben je om bron durfde te vragen, en daarnaast zelf te lui waren om eens te kijken of het wel klopt (als ze er aan twijfelen); noch met jou in discussie durfde te gaan (met hun eigen bronnen/onderzoek) om het tegendeel te bespreken. Zo vermoord je lekker de gezonde/informatieve discussies. :X

Zeg eens eerlijk, als jij een zeer informatieve post ziet over een onderwerp waar jij verstand van hebt; er staat geen bron bij maar je ziet wel dat het 100% klopt.
Ga je dan zeuren om een bron, of klik je gewoon netjes die +2/+3 aan?

Maar als het dan over een onderwerp is waar jij niets van weet, dan vind je dus dat het een -1, 0 of maximaal een +1 is? Ja maar wacht es ff... ;)
Waarom enkel dat "in mijn eigen straatje" modereren? Ik snap dat werkelijk waar niet. Dit is een community, niet een eensgezind platform met mensen met louter verstand van 1 onderwerp.
Uit de mod FAQ:
"Ongefundeerde kreten, hoe interessant ook, zijn geen +3 waard."
Een ongefundeerde kreet is iets anders dan een onderbouwde en uitgebreide stelling/uitleg.
Een ongefundeerde kreet is "De overheid zijn allemaal gore ratten!!!", en dan lekker met z'n allen +3 meningmodden. DAT is niet de bedoeling.
Maar een uitgebreid verhaal met veel nuttige informatie, dat is geen kreet.

Als je er aan twijfelt: geef dan aan *waarom* jij er aan twijfelt omdat je bijvoorbeeld zelf geen bron kan vinden en graag van de auteur hoort waar hij/zij dat allemaal vandaan heeft of hoe hij/zij onderzoek heeft gedaan. Of misschien geloof je het eigen onderzoek niet, maarja: dan hebben we een probleem, en dan vind ik dat *jij* moet bewijzen dat het onzin is... Louter roepen "je hebt geen bron gegeven, dus zal het wel niet waar zijn!! Ongefundeerde bullshit!!" is lekker simpel en bevorderd dus de luiheid die hier steeds meer blijkt te gaan heersen. Gewoon lekker "bron!?" roepen en hoppaakeee, een hoge score voor de post mag niet meer; zelfs niet als er later op verzoek van de luiheid zelve toch nog maar bronnen worden overhandigd; want dan is het kwaad al geschied. Volstrekte nonsens. Als er geen bron bijstaat, betekend dat absoluut NIET dat het ongefundeerd is. Je zegt het zelf: dat weet je niet per definitie meteen. Maar je wilt wel meteen een oordeel vellen over wat de moderatie moet zijn? Hoe wil je dat met elkaar rijmen dan?

Dat er dan niet expliciet een bron bij wordt genoemd, zegt dus helemaal *niets* over of die bronnen er wel of niet zijn...
Als je dat wil, dan moet je er gewoon bij zeggen "een bronvermelding is vereist".
Een mooi voorbeeld zijn de reacties die jij plaatst bij artikelen over instagram, vaak zijn die uitgebreid, maar ze staan vaak ook vol met claims die jij maakt (x is veiliger bijv) die totaal niet verifiëren zijn.
Lawl, ik vroeg me al af of dat er bij gehaald zou worden. Beetje een flame (althans, zo ervaar ik hem; want er wordt wel vaker geheel ten onrechte gezegd dat het niet te verifieren zou zijn terwijl het tegendeel waar is...), but i'll bite the bait:

Prachtig mooi voorbeeld om aan te tonen dat dit hele verhaal gebruikt wordt om de eigen meningmods te verdedigen dus met dat "bron?" verhaal inderdaad...
Alles wat ik heb gepost in die topics (telegram trouwens, niet instagram.) zijn 100% verifieerbare feiten, en ik heb ook al heel erg vaak bronnen gegeven. Er is geen woord gelogen in mijn posts, niets is ongefundeerd, en er is hier op Tweakers werkelijk nog geen één persoon geweest die ooit het tegendeel heeft kunnen aantonen van de feiten die ik post; noch nuances.

Dat de rest dus duidelijk te lazy is om het tegendeel te bewijzen, maar wel roepen "WAT JE ZEGT IS NIET WAAR!!" en vervolgens -1 geven omdat hun wereldje instort omdat ik gelijk heb: daar kan ik moeilijk wat aan doen, toch? Dat maakt mijn post niet ongefundeerd, maar grappig genoeg zijn de "het is niet waar" roepers de genen die nog nooit een bron hebben gegeven (die zijn er ook vaak niet. Want ik neem wél de moeite om de claim van mensen met kritiek op mijn posts te onderzoeken namelijk; daarom post ik ook veel: ik haal hun foute claims weer onderuit **met bewijs** (want daar prop ik vaak extra bronnen bij).) maar wel hoge scores krijgen... Wie is hier nou gek? :')
Maarja, dat meningmodden wat dat betreft prima wordt getoleerd was ik al heel lang achter; maar daar hebben we hier al een uitgebreide discussie over gehad; en daar werd ook scheef gekeken naar het meten met twee maten van sommige moderators. Ook toen merkte iemand trouwens op dat het "bron?" verhaal belachelijk is om een post onderuit te halen, maar goed.

(Trouwens: dit is meer "in het algemeen" he? Ik zeg niet dat dit is wat Zeehond deed, absoluut niet. Integendeel zelfs. Ik zag alleen voor de zoveelste keer het "geen bron, misschien onderuit halen?" verhaal, en besloot er maar eens op in te gaan.)

Maar ook dit is dus een typisch voorbeeld wat ik in mijn vorige post dus aanhaalde:
Geen bron vermelden? Gemekker dat je geen bron vermeld, -1/0. Wel een bron vermelden? Mekkeren dat je daar al vaker aan gelinkt hebt. -1/0. Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar; en dan wordt het "bron" gebeuren dus een lekker makkelijk excuus om praktisch gewoon een meningmod te verdedigen.
Zo kan je dus vakkundig iedereen met wie je het niet eens bent een -1 geven, en er nog een geaccepteerde reden voor geven ook! Lekker geregeld. ;)
Lekker meningmodden bevorderen door puur te gaan wijzen naar bronnetjes. En zitten er, zoals bij mij in eerste instantie altijd het geval is geweest, wel bronnen bij? Dan gaan we een -1 geven omdat die bronnen eerder aangehaald zijn en "je in herhaling bent gevallen". :')
Stop ik ze er vervolgens niet bij? Dan krijg ik een -1 omdat het "ongefundeerd zonder bron is." Ja daaaaaag. .

I rest my case. Je laat precies zien dat het dus inderdaad gebruikt wordt om te meningmodden.
Ik heb nooit iets anders dan feiten gepost, stuk voor stuk allemaal te verifieren, vaak bronnen gegeven; en ook heel veel onderzoek van mijn eigen kant (ben immers een beveiliging figuur...): en dan toch lekker meningmodden omdat de waarheid die ik verkondig de fanboys blijkbaar niet aanstaat.
En dan gaat men lekker naar "bron?" grijpen. En als je die geeft krijg je ook een -1, want "de bron is al eens vermeld". Hurr durr: als je wist dat ie al vermeld was, dan wist je dus ook al dat mijn post niet ongefundeerd was, hatsjikidee... En weer een meningmod met succes verdedigd. Nee, die ModFAQ wordt echt goed toegepast. :')
Dan kan je niet zeggen of een reactie informatief is of niet, want je kan de reactie niet op waarde schatten omdat je niet kunt weten of het klopt is of niet.
Mja. Dus dan komt het er op neer dat mensen hun score omlaag gehaald moet worden omdat men die het leest zelf te lui zijn om even te Google'en en wat onderzoek te doen...
En als je geen verstand hebt van de materie: modereer dan gewoon niet. Wacht tot er iemand is die er wel verstand van heeft, dan kan je een oordeel vellen. Ervoor niet.
En bij eigen onderzoek kan je ook niet 100% zeker weten of het wel of niet klopt, maar dat kan toch echt een +3 waard zijn... Ook dat rijmt dus niet.

Kortom: allemaal leuk en aardig, maar dat "bron?" verhaal is dus duidelijk "uit de losse pols modereren wanneer het ons uitkomt/wanneer ik het er (niet) mee eens ben".
Zoals het er nu voor staat kan je dus twee dingen doen: 1.) pas de ModFAQ aan om een bron te eisen bij elke post of 2.) pas hem toe zoals ie nu is: en geef hen gewoon het voordeel van de twijfel totdat er iemand is die er wél verstand van heeft: en die kan dan eventueel verzoeken om de score omlaag te halen. Maar al gaan verzoeken om een lagere score toe te bedelen, omdat jij het niet zeker weet of het wel +2/+3 is omdat je geen verstand van het onderwerp hebt en niet zeker weet of het wel klopt? Dat lijkt me echt niet de bedoeling. Of wel? Of hee... Reageer erop en vraag op onderbouwde wijze een bron! ;) Als je reden hebt om te twijfelen tenminste...

Weet je namelijk hoe het komt dat een post al een hoge beoordeling heeft gekregen? Omdat meerdere mensen die er wel verstand van hebben al gezien hebben dat het klopt, en het een +2/+3 hebben gegeven! Waar is het gevoel gebleven dat we hier in een community zitten met mensen met technisch verstand van uiteenlopende onderwerpen?
En waarom laat je iedereen dan modereren als je toch niet op hun oordeel vertrouwd of iets wel of niet informatie is? (Meningmodden uitgezonderd.)
Want wat zien we? De mensen met verstand van de materie gaan modereren, en de mensen zonder verstand ervan gaan hier vragen om de score onderuit te halen. Dat is toch om je rot te lachen? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest???

Maarja hee... Misschien ben ik wel te "community trusting" ingesteld en ben ik te naief over de community op Tweakers... Ik heb het idee dat we hier nog altijd voornamelijk met experts zitten, of op z'n minst mensen met op z'n minst een goed begrip van een aantal onderwerpen. Tuurlijk heb je wat rotte appels, maar ale.
Blijkbaar hebben jullie een lagere dunk van de lezers. Okee, dat mag. Maar zeg dat dan gewoon. :)

Als een bron een vereiste is, dan moet dat vermeld worden imho. Een post omlaag halen "want geen bron" is gewoon BS imho, en dan kan je alles wel naar een 0 gaan modden.
Ik vind niet dat dat via dit topic, lekker via de achterkamer dus, uitgevochten moet worden.
Pas dus of die ModFAQ aan dat een bron een vereiste is om een score te krijgen, of geef ze het voordeel van de twijfel; zeker als veel anderen er al een +2/+3 aan toe hebben gekend. Want serieus... Wat technische specs over een TV systeem posten, en daar +2/+3 voor krijgen, daar kan je toch moeilijk van zeggen dat het meningmodden is? :X
Papegaaimodden misschien, maarja... Zo kan je alles wel afschieten.

Naja, het zal wel.
Ik denk dat het toch volslagen nutteloos is om dit probleem te proberen aan te kaarten; zeker omdat het nog vaak de "easy way out" is om een reactie onderuit te halen (soort van Artikel 5 voor Tweakers.); maar ik heb in ieder geval geprobeerd om het modereren weer eerlijker te krijgen wat dat betreft; en hoop dat er misschien toch eens wat mee gedaan wordt. Bottom line: als je het niet zeker weet, geef ze dan het voordeel van de twijfel; en wacht op een expert... Ipv meteen te zeggen "geef het maar een 0, want geen bron."

Fijne avond! :)

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 30-12-2015 01:47 ]

• Dorus
Moeten wij dat boek ook nog lezen? :S

• WhatsappHack
  • Niet online
Dorus schreef op woensdag 30 december 2015 @ 01:32:
Moeten wij dat boek ook nog lezen? :S
Dat moet je zelf weten natuurlijk. :)
Ik kaart enkel een probleem aan met iets dat in mijn ogen niet rijmt met de ModFAQ en steeds vaker gebruikt wordt om scores uit te delen die eigenlijk niet kloppen. Het is het nieuwe "bron?" posten geworden, imho.

Als je dat totaal geen probleem vindt en het prima vindt dat dat gebeurt (aldanniet om een meningmod goed te praten.), of vindt dat het wel in overeenstemming is met de ModFAQ: dan kan dat natuurlijk.
Of je de discussie wel of niet wil voeren, en dus wel of niet mijn betoog wil lezen/het met me wil bespreken: die keuze is geheel aan jezelf.

Ik zou het natuurlijk op prijs stellen als er serieus gekeken wordt naar deze "maas in de wet", maar het blijft ieder voor zich om te beoordelen of ze de moeite wel of niet willen nemen. Ik geef enkel uitgebreide uitleg van m'n visie. :) Ik zal eerlijk toegeven dat het een lange post is en misschien lang niet voor iedereen interessant genoeg is om door te nemen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 30-12-2015 01:43 ]

• Dorus
Ah kijk, dat is wel weer een reactie van het formaat dat ik er nog doorheen kom.

Volgensmij begon deze discussie met een reactie waar wel geen bronnen in zaten, maar ondanks dat toch gewoon op +2 bleef staan. Dus zo streng zijn we er ook weer niet op.

Mijn eigen leidraad is dat iets interessant moet zijn voor andere lezers, en meerwaarde moet hebben. Bij algemene kennis hoeft natuurlijk geen bron, maar meerwaarde zal het ook niet zo snel bieden. Echter interessant inzicht, slimme redeneringen of mooie voorbeelden kunnen uitstekend op algemene kennis voortborduren en hebben dus ook geen bron nodig. Als je met iets obscuurder dingen aankomt, complot theorieën en uitspraken die niet te verifiëren zijn ("Dat programma zit vol lekken", nou, dat kan ik dus niet zo 1,2,3 controleren. En op google vind ik dan alleen maar meer van dat soort oncontroleerbare uitspraken. Ja, als je zoekt op 'Is X lek', dan zul je altijd sites vinden die dat inderdaad bevestigen), dan maak je het een stuk moeilijker een +2 of beter te scoren. Ook dan echter, als uitspraken echt onjuist zijn staan er vaak wel reacties onder die dat aankaarten en verbeteren. Ook als ik ergens niet zo veel van af weet, kan zo'n reactie er toe leiden dat ik een +2 daarboven in trek (hoewel ik vaak ook gewoon even niet modereer als ik niet zeker weet of iets juist is).

Dus even samengevat, bronnen zijn, in elk geval voor +2 reacties, geen directe vereiste, maar kan zeker wel effect hebben op de eindscore. Overigens kan een slechte bron ook een negatief effect hebben.

• WhatsappHack
  • Niet online
Dorus schreef op woensdag 30 december 2015 @ 02:02:
Ah kijk, dat is wel weer een reactie van het formaat dat ik er nog doorheen kom.
Mooi! :)
Een iets langere post nu, maar een heeeeeel stuk korter dan de vorige:
Volgensmij begon deze discussie met een reactie waar wel geen bronnen in zaten, maar ondanks dat toch gewoon op +2 bleef staan. Dus zo streng zijn we er ook weer niet op.
Dat is helemaal waar, maar er werd wel aan getwijfeld of het wel een +2 moet krijgen omdat er geen bron expliciet vermeld werd; en het daardoor een twijfel geval zou zijn.
Daar reageerde ik ook op, gezien er nergens vermeld wordt dat een bron verplicht is om een score te krijgen. (En vandaar ook dat ik in mijn vorige lange post meer redenen gaf waarom; oa omdat mensen met verstand van de materie waarschijnlijk al een hoge score hadden toegekend; en dat ie daarom dus hoog scoorde *ondanks* dat er dus geen bronnen bij vermeld waren.)

In het geval van deze post in kwestie, biedt Google echter volop resultaten. (Die ik verder niet gechecked heb, overigens. Eerlijk toegegeven, alleen ff gekeken of er niet tig resultaten naar voren kwamen met meer info.)
In dat soort gevallen vind ik ook dat een post altijd het voordeel moet krijgen van de twijfel, en er niet eens over begonnen moet worden totdat iemand echt laat zien dat er niets van klopt.
Mijn eigen leidraad is dat iets interessant moet zijn voor andere lezers, en meerwaarde moet hebben. Bij algemene kennis hoeft natuurlijk geen bron, maar meerwaarde zal het ook niet zo snel bieden. Echter interessant inzicht, slimme redeneringen of mooie voorbeelden kunnen uitstekend op algemene kennis voortborduren en hebben dus ook geen bron nodig.
Dat klopt, en ben ik het mee eens.
Wat hier echter een probleem vormt is dus dat het nu volstrekt onduidelijk is wanneer er wel of niet verplicht een bron bij moet, of dat je een disclaimer moet gaan schrijven "dit is uit eigen/algemen kennis"; en wie beoordeelt dat dan?

Snap je wat ik bedoel? :)
Als je met iets obscuurder dingen aankomt, complot theorieën en uitspraken die niet te verifiëren zijn ("Dat programma zit vol lekken", nou, dat kan ik dus niet zo 1,2,3 controleren. En op google vind ik dan alleen maar meer van dat soort oncontroleerbare uitspraken. Ja, als je zoekt op 'Is X lek', dan zul je altijd sites vinden die dat inderdaad bevestigen), dan maak je het een stuk moeilijker een +2 of beter te scoren.
Zeker, daarom is het ook absoluut handig om je bronnen (het liefst meerdere) wel achter de hand te houden mochten mensen je niet geloven/het niet vertrouwen of als zij de bronnen niet kunnen vinden. Maar moet het echt zo zijn dat die bron er dus verplicht bij gezet moet worden meteen in de eerste reactie?
Daar struikel ik over. Want ik vind het dan wel zo netjes als het duidelijk gemaakt wordt wanneer ze er wel of niet bij moeten. Op die manier kan je dan ook niet in de situatie terecht komen waar ik me wel eens in heb bevonden, dat geen bron = -1 was, en wel bron = -1, want bron eerder vermeld. :P Dan staat het netjes verankerd en heb je een richtlijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat een bronvermelding soms handig kan zijn; en bij sommige zaken kan je al vermoeden dat heel weinig mensen er van zullen weten; en dan is het vermelden van een bron wel zo handig, zeker als het zeer complexe materie is waar je niet zomaar op kunt Google'en. En dan neem ik het mensen ook niet kwalijk als ze het niet kunnen vinden, en is een verzoek om bron iets wat je sowieso kan gaan verwachten.
De pest is alleen dat mensen soms, en Tweakers hebben daar snel een neiging toe, denken dat iets heel makkelijk is (en in hun ervaring is dat ook zo; want verstand van de materie dus lijkt het allemaal simpel.): maar een ander er geen hol van begrijpt; en derhalve de auteur niet direct een bron vermeld hebben in hun reactie omdat zij het "algemene kennis" hadden geacht, terwijl ze die bronnen wel degelijk achter de hand hebben...!

TL;DR:
En daar doelde ik dus op: is het dan niet netter om hen eerst even te vragen of ze het misschien kunnen toelichten/uitleggen hoe zij tot die conclusie zijn gekomen, in plaats van meteen de post maar onderuit te slopen "want geen bron"? (Wat dus geen vereiste is volgens de FAQ.) Zeker omdat de "geen bron" reden best wel eens aangehaald wordt om een meningmod te verdedigen.

Misschien dat het zo wat duidelijker is, in een nog relatief korte post, waar ik op doel dat het een probleem is.

Nogmaals voor de zekerheid trouwens: deze discussie hoort waarschijnlijk niet echt (meer) thuis in dit topic, dus als het gesplit moet worden: graag? :) Voordat mensen boos worden van off-topic talk. :D

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 30-12-2015 02:56 ]

• WhatsappHack
  • Niet online
Is dit een +3 trouwens? Problemen met een incassobureau?
Bruin Poeper in 'nieuws: Mobiele provider YouFone verlaagt prijzen bel- en in...

Dat gedeelte van het standaardtarief oogt wel wat interessanter natuurlijk... Just not sure if it's worth a +3. :)

[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 30-12-2015 03:06 ]

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 15:49
Dannydekr in 'nieuws: China neemt antiterreurwet met decryptieplicht voor bed...
Hij maakt een aardige vergelijking, maar 153x +3?? Ik vind het eigenlijk niet meer dan +1.

Edit
Nog een: modelmark in 'nieuws: China neemt antiterreurwet met decryptieplicht voor bed...

[ Voor 29% gewijzigd door Tjolk op 30-12-2015 09:28 ]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Faeron in 'nieuws: Pilot DigiD-uitbreiding Idensys gaat van start in januari'

Lijkt me geen +3, ik kom niet verder dan +1, eigenlijk. Ik zie dit als een mening en geen missende info die ook in het artikel moest. Mening mods dus.

• TheCapK

TheCapK

Topicstarter
WhatsappHack schreef op woensdag 30 december 2015 @ 03:06:
Is dit een +3 trouwens? Problemen met een incassobureau?
Bruin Poeper in 'nieuws: Mobiele provider YouFone verlaagt prijzen bel- en in...

Dat gedeelte van het standaardtarief oogt wel wat interessanter natuurlijk... Just not sure if it's worth a +3. :)
Heel interessant, spreekt uit eigen ervaring, geeft zelfs een linkje... Volgens de kwalificaties die door anderen eerder gegeven zijn zou het dus een +3 moeten zijn.
Dat geldt wat mij betreft ook voor een duidelijke post zonder bron die ook uit eigen ervaring spreekt.
Ik heb zelf in het verleden ook +3-en gehad op uitgebreide posts die duidelijk uit eigen ervaring spraken zonder bronvermelding.
Af en toe wordt er inderdaad te veel naar bronvermelding gevraagd.
Als iemand een stelling poneert zonder verdere onderbouwing dan is vragen naar die onderbouwing, bv door op een nette manier naar bronnen te vragen, wel gewenst en is de stellingname geen +3 waard.
In andere gevallen waarbij iets uit eigen ervaring wordt verteld met duidelijke voorbeelden mag dar best een +3 tegenover staan.
Als er per sé een bronvermelding moet zijn bij +3 posts dan kunnen we het +3 niveau bijna wel weghalen: dat wordt dan nauwelijks nog gehaald.

Ik pleit hierbij dus ook niet voor soepeler modden op zich maar wel soepeler modden bij reacties die duidelijk boven het maaiveld uitsteken. Dan krijgen we makkelijker dat mensen weer tijd in hun posts gaan stoppen en we dus een verbetering van het niveau van de FP krijgen!

In dit kader:
Lijkt mij dus ook niet te hoog. Ee helder verhaal waar iemand op reageert dat ie meteen begrijpt hoe de vork in de steel zit. dat mag dus best beloond worden!

[ Voor 11% gewijzigd door TheCapK op 30-12-2015 12:11 ]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Zeg eens eerlijk, als jij een zeer informatieve post ziet over een onderwerp waar jij verstand van hebt; er staat geen bron bij maar je ziet wel dat het 100% klopt.
Ga je dan zeuren om een bron, of klik je gewoon netjes die +2/+3 aan?

Maar als het dan over een onderwerp is waar jij niets van weet, dan vind je dus dat het een -1, 0 of maximaal een +1 is? Ja maar wacht es ff...
Waarom enkel dat "in mijn eigen straatje" modereren? Ik snap dat werkelijk waar niet. Dit is een community, niet een eensgezind platform met mensen met louter verstand van 1 onderwerp.
Ik heb het gevoel dat dit op mij is gericht maar ik vindt dat nogal onterecht want effe voor de duidelijkheid, (had ik eerder misschien voor de duidelijkheid moeten aangeven),

Ik heb die post nog niet eens gemodereerd alleen geschreven hoe ik er over denk, en hem wel informatief vindt (leek mij waardevol om te vermelden dat wat in die post staat dus geen kennis is die bij iedereen in huis is, en een +2 dus misschien helemaal geen verkeerde score is).

Maar ik twijfelde wel

Want, ja ik heb er zelf geen verstand van en er staan geen bronnen + wat ik eerder aangaf
Bovenstaande in acht nemende en het feit dat het in zijn reactie vooral om samsung en sony ging en ik het tweede gedeelte van zijn reactie niet zo interessant vond, twijfelde ik wel over de +2 en wilde ik afwachren wat andere er van vinde. Vandaar mijn opmerking ik vind het een twijfelgeval.
Dus ja ik twijfel, en volgensmij mag ik dat ook aangeven. Maar ik heb die post uiteindelijk ook maar gewoon niet gemodereerd want op +2 staat ie mogelijk goed mocht iemand met meer verstand er anders over denken hoor ik het wel.

Wat dat punt betreft gaat het bij mij dus niet op dat ik probeer de post omlaag te halen (ik gaf ook aan in mij eerste reactie dat ik met een +2 niet zo'n moeite heb). tweede dat alleen posts die geen bron hebben maar waar ik zelf wel veestand van heb bij mij een +2 kunnen krijgen klopt ook niet want dan had ik de Post van PostHex wel gedownmod (wat ik dus niet heb gedaan).

Dus ook reacties zonder bron, en waar ik zelf geen verstand van heb kunnen bij mij rustig +2 (of +3) zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Zeehond op 30-12-2015 14:36 ]

200 fish found!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

WhatsappHack schreef op woensdag 30 december 2015 @ 02:51:
[...]

Dat is helemaal waar, maar er werd wel aan getwijfeld of het wel een +2 moet krijgen omdat er geen bron expliciet vermeld werd; en het daardoor een twijfel geval zou zijn.
Daar reageerde ik ook op, gezien er nergens vermeld wordt dat een bron verplicht is om een score te krijgen. (En vandaar ook dat ik in mijn vorige lange post meer redenen gaf waarom; oa omdat mensen met verstand van de materie waarschijnlijk al een hoge score hadden toegekend; en dat ie daarom dus hoog scoorde *ondanks* dat er dus geen bronnen bij vermeld waren.)
Het belangrijkste is om het doel van het moderatiesysteem in gedachten te houden en je niet blind te staren op het feit of een bepaald aspect wel of niet wordt genoemd bij een bepaalde score in de moderatie faq. Onder het kopje 'Waarom een moderatiesysteem?' wordt duidelijk aangegeven dat alles draait om kwaliteit. Ik heb eerder al aangegeven dat de kwaliteit van een reactie wat mij betreft hoger wordt door betrouwbare bronnen te vermelden. Zoals aangegeven is dat vrij algemeen aanwezige en geaccepteerde kennis, dus lijkt het me nog al vergezocht om het te bestempelen als een slecht excuus om te meningmodden.

Dat een bepaald aspect niet expliciet als eis genoemd wordt voor een bepaalde score maakt nog niet dat het ongewenst is om het mee te nemen in de beoordeling. Er is al vaker aangegeven dat de moderatie faq zelfs in zijn huidige vorm eigenlijk al te lang is voor de gemiddelde gebruiker. Het moderatie systeem moet laagdrempelig zijn en daarom is de moderatie faq geen boek vol regels en voorschriften. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om ieder mogelijk positief of negatief aspect in een reactie exact te omschrijven.
k1n8fisher schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:09:
[...]

Lijkt mij dus ook niet te hoog. Ee helder verhaal waar iemand op reageert dat ie meteen begrijpt hoe de vork in de steel zit. dat mag dus best beloond worden!
Ik wil niet zeggen dat die reactie geen +3 waard is, maar wel dat die reactie een stuk waardevoller was geweest met bronvermelding. Na het lezen had ik in eerste instantie mijn bedenkingen over de theorie, maar wat zoeken op diverse AV fora leert dat dit door vrij veel kenners op dit gebied inderdaad bevestigd wordt.

Daarmee is het ook iets dat je als schrijver van een reactie in je eigen belang is. Zonder bronnen komt dit soort informatie al snel over als opinie of als zelf bedachte theorie. In de praktijk hoor ik helaas maar al te vaak van die zelf bedachte theorieën. Zonder bronnen zal de kans dus groter zijn dat de reactie in twijfel getrokken wordt. Ideaal gezien zal iedere gebruiker die twijfelt aan de inhoud van een reactie zelf onderzoek gaan doen, de juiste informatie vinden en daarna pas een score toekennen. Praktisch gezien is dat te veel verwacht van de gemiddelde lezer en bovendien is het ook geen vereiste om onderzoek te doen naar de juistheid van een reactie voordat een score toe wordt gekend.

Verder verwacht ik hier echt niet dat er lijsten wetenschappelijke onderzoeken aan worden gehaald onder ieder artikel, maar dit is ook een typisch voorbeeld waar ook bronnen van relatief lage kwaliteit als forum posts al een heel verschil hadden kunnen maken in de overtuigingskracht van de reactie. De moderatie faq vermeld voor een +2 of +3 reactie geloof ik nog wel iets over specialisten en experts. Als iemand een dusdanig niveau heeft op een bepaald kennisgebied dan zal die over het algemeen ook op de hoogte zijn van sites die meer gedetailleerde informatie over het betreffende onderwerp bevatten.

Overigens geeft de betreffende reactie wel een link naar een gerelateerd product, geen geweldige bron maar wel een waardevolle aanvulling.

[ Voor 35% gewijzigd door Tribits op 30-12-2015 14:46 ]

• Zwerver
  • Niet online
nieuws: Aanklacht: Apple misleidde iPhone 4S-gebruikers met iOS 9-update

Dit lijkt niet helemaal goed te gaan. De gemiddelde +2 tussen de comments is niet echt een +2 waard volgens mij...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• TheCapK

TheCapK

Topicstarter

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 16:28

MarvinJames

Theatermaker

Zwerver schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:01:
nieuws: Aanklacht: Apple misleidde iPhone 4S-gebruikers met iOS 9-update

Dit lijkt niet helemaal goed te gaan. De gemiddelde +2 tussen de comments is niet echt een +2 waard volgens mij...
Het onderwerp is Apple en de moderatie zit weer vol fanboys van diverse kampen...

Ik had zelf een reactie geplaatst over mijn eigen ervaringen met mijn 4S, dat ik helemaal geen last heb gehad van een trage telefoon en dat ik de uitspraak dat de iPhone "totaal onbruikbaar" is geworden overdreven vindt.

Krijg je meteen een paar -1 en 0 voor je kiezen. Jammer dat. Maar goed. Gelukkig trekt het uiteindelijk wel redelijk recht.

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

k1n8fisher schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:03:
[...]

Klopt. o.a. deze: maartenv in 'nieuws: Aanklacht: Apple misleidde iPhone 4S-gebruikers me... (is zelfs een verkapte aanval op degene op wie hij reageert);
Die laatste regel is een persoonlijke aanvallen, lijkt mij absoluut geen +2

timmiej93 in 'nieuws: Betaalvereniging Nederland komt met iDeal-betalingen vi...
Geen +2

[ Voor 21% gewijzigd door _David_ op 30-12-2015 17:50 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

_David_ schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:46:
[...]

Die laatste regel is een persoonlijke aanvallen, lijkt mij absoluut geen +2
Ook zonder die laatste regel is het imo geen +2, nu vind ik het een 0. Hij staat vrij stevig helaas :/
Staat goed nu.

arnoudwokke in 'nieuws: Aanklacht: Apple misleidde iPhone 4S-gebruikers met i...
Vind ik geen +2, het is eigenlijk niet eens echt ontopic imho.

• TheCapK

TheCapK

Topicstarter
Migrator schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:56:
[...]

Ook zonder die laatste regel is het imo geen +2, nu vind ik het een 0. Hij staat vrij stevig helaas :/

[...]

Staat goed nu.

arnoudwokke in 'nieuws: Aanklacht: Apple misleidde iPhone 4S-gebruikers met i...
Vind ik geen +2, het is eigenlijk niet eens echt ontopic imho.
Op zich is deze weldegelijk on-topic. In het artikel wordt er al gerefereerd naar het artikel waar deze post overgaat en hij reageert in deze post op de vraag wat de inhoud was van het artikel waar hij naar refereerde in het artikel.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

k1n8fisher schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:32:
[...]

Op zich is deze weldegelijk on-topic. In het artikel wordt er al gerefereerd naar het artikel waar deze post overgaat en hij reageert in deze post op de vraag wat de inhoud was van het artikel waar hij naar refereerde in het artikel.
Op die manier inderdaad wel, aan de andere kant vind ik het persoonlijk niet relevant voor de claim tegen Apple waarom dat verhaal niet gepubliceerd is... +1 is in ieder geval prima en daar staat de reactie nu op :)

offtopic:
En ik had haast bij het typen van de reactie want moest om 18:00 de deur uit (:X) dus daarom was mijn beschrijving iets kort door de bocht

[ Voor 11% gewijzigd door Migrator op 30-12-2015 18:49 ]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Geen +1 maar 0.

Whatts in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten betal...
Verwijderd in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten ... (Heeft goed gestaan toen ik hem eerder vandaag hier melde, nu niet meer)
DonLexos in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten bet...
stresstak in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten be...
sleeperzzz in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten b...
SED in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten betalen ... (in elk geval geen +2)
Daniel_Elessar in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te lat...

Ook geen +1 maar 0.
Loller1 in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten beta...
Loller1 in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten beta...
Daniel_Elessar in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te lat...
Verwijderd in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten betal... (staat nu op -1, maar is off-topic als de reactie waar de gebruiker op reageert even er bij wordt gehouden)
Blokker_1999 in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten...
vSchooten in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten be...
Blokker_1999 in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten...

Verder ook off-topic
Verwijderd in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten beta...
Freee!! in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten beta... (off-topic in plaats van -1)
DoubleDot in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten betal...
FreshMaker in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten b...
jimshatt in 'nieuws: Oplichters sturen aanmaningen om gebruikers te laten bet...

Hebben nog wat zetjes nodig.

edit
EiT in 'plan: Sitecom Greyhound-router Testpanel: Wil jij deze geavanceerde r...
Kan wel naar -1

Sh1ver in 'plan: Sitecom Greyhound-router Testpanel: Wil jij deze geavanceerd...
Vind deze reactie eigenlijk nog wel informatief. +2?

[ Voor 32% gewijzigd door Zeehond op 31-12-2015 13:28 ]

200 fish found!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd in 'downloads: Bolt 2.2.15'

Lijkt me niet dat dit een 0 waard is. Totaal niet onderbouwd waarom hij de alternatieven 'crap' vind.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

WhatsappHack in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachin...
Niet informatief dus geen +2.
Arfman in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachingprobl...
Ook geen +2. Een 0 van mij vanwege de toon; op deze manier voegt het niks toe aan de discussie.

[ Voor 36% gewijzigd door Migrator op 30-12-2015 23:41 ]

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 10:30
MrFax in 'nieuws: Google ruilt voor volgende Android-versie Java-api's in v...

Dit is toch gewoon on-topic? Omdat Ik het fout had moet het maar 0 zijn? Was voor mij een leerzame discussie en voor anderen waarschijnlijk hetzelfde.

En waarom zijn er zoveel -1 trolls op mijn reacties? 8)7

Edit: Ik snap ook niet hoe zoveel mensen rond mijn reacties +2's krijgen, omdat ik het fout heb en hun gelijk(Al staat dat nog steeds open voor interpretatie omdat de Tweakers.net team het zelf dan ook fout heeft/had) moet ik maar 0's krijgen en hun +2's?

Voorbeeld: DenBeke in 'nieuws: Google ruilt voor volgende Android-versie Java-api's in v...

geen +2

[ Voor 27% gewijzigd door MrFax op 31-12-2015 06:09 ]

That's it, I'm done.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 15:01

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Topicstarter
Het idee is dat wanneer een reactie die on-topic is, de score +1 krijgt. Jouw reacties zijn allemaal enigzins kort en gaan maar over 1 ding per reactie. De assumpties / vragen blijken onjuist te zijn, daar wordt volgens de F.A.Q. een punt van afgetrokken, en eindigt de score dus op een 0. Een -1 is een onjuiste score voor jouw reacties, en zijn dus mismoderaties.

--
Het voorbeeld dat jij gaf is dan ook slechts een prima on-topic reactie, een +1, niks meer of minder, en daar staat die nu ook op na mijn moderatie. Iets is pas een +2 waard als het echt een meerwaarde aan de discussie is, en niet slechts een on-topic reactie.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Nogmaals melding over het Valve-topic. Er staat daar echt belachelijk veel op mening gemod.
mrc4nl in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachingprobl...
Geen -1. Redelijk loze kreet, maar geen troll of flame. Een 0 lijkt me juist.
WhatsappHack in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachin...
Geen +2. Totaal niet informatief, maar toch 58x +3 en 104x +2 (t.o.v. 64x +1, wat imo juist is :/)
Wederom geen +2. Deze staat wat minder stevig.

Iets minder grote mismods:
Toff in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachingproblemen'
Geen -1 imo, maar een 0.
loki504 in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachingprob...
Geen -1, maar een 0.
aadje93 in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachingprob...
Geen +1, maar een 0. Loze kreet.
loki504 in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachingprob...
Geen -1, maar een 0.
fantafriday in 'nieuws: Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door caching...
Geen +1, maar een 0. Heeft niks met het onderwerp of de parent te maken.

Non-Steam:
Vexxon in 'nieuws: Debian-oprichter Ian Murdock is overleden'
-1 vanwege de toon lijkt me...
glenndeman in 'nieuws: Aanklacht: Apple misleidde iPhone 4S-gebruikers met iO...
Deze Apple-is-duur flame mag naar de -1.

[ Voor 8% gewijzigd door Migrator op 31-12-2015 10:40 ]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Zeehond in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII"

duwtje staat nog zo'n beetje allemaal op +1.

Kan mij toch niet voorstellen dat onder andere die discussie in het tweede blok reacties die ik geef ontopic is

edit
Ben ik te streng?

[ Voor 6% gewijzigd door Zeehond op 31-12-2015 17:00 ]

200 fish found!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zeehond schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:12:
Zeehond in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII"

duwtje staat nog zo'n beetje allemaal op +1.

Kan mij toch niet voorstellen dat onder andere die discussie in het tweede blok reacties die ik geef ontopic is

edit
Ben ik te streng?
Een groot aantal reacties op dat artikel valt in de categorie humor, dat mag gewoon op +1 staan. Verder zal er altijd wel eens wat blijven hangen op een score die het niet echt verdient. Dat is volgens mij een bewuste afweging. Het alternatief is met enige regelmaat scores fixeren en dat wordt dan over het algemeen weer gezien als een middel dat stukken erger is dan de kwaal.

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Tribits schreef op donderdag 31 december 2015 @ 17:43:
[...]

Een groot aantal reacties op dat artikel valt in de categorie humor, dat mag gewoon op +1 staan. Verder zal er altijd wel eens wat blijven hangen op een score die het niet echt verdient. Dat is volgens mij een bewuste afweging. Het alternatief is met enige regelmaat scores fixeren en dat wordt dan over het algemeen weer gezien als een middel dat stukken erger is dan de kwaal.
Bedankt voor je antwoord Tribits.

Nu staan er geen reacties bij welke gigantische mismods zijn dus fixeren zou niet nodig moeten zijn

Nu kan ik van een aantal reacties wel de humor inzien, en ben ik op dat punt dan dus inderdaad te streng, maar er staan ook nog reacties op een naar mijn mening onjuiste scoren die niet bepaalt grappig bedoelt zijn zoals bijv. deze

EiT in 'plan: Sitecom Greyhound-router Testpanel: Wil jij deze geavanceerde r...
Ik kan er echt niets anders dan een -1 van maken (of ik begrijp zijn reactie verkeerd).

Hmm mischien moet ik verder wel maar eens aan mijn gevoel voor humor werken, en op dat gebied wat minder streng gaan moddereren.

[ Voor 6% gewijzigd door Zeehond op 31-12-2015 18:44 ]

200 fish found!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 10:30
Ircghost schreef op donderdag 31 december 2015 @ 08:54:
Het idee is dat wanneer een reactie die on-topic is, de score +1 krijgt. Jouw reacties zijn allemaal enigzins kort en gaan maar over 1 ding per reactie. De assumpties / vragen blijken onjuist te zijn, daar wordt volgens de F.A.Q. een punt van afgetrokken, en eindigt de score dus op een 0. Een -1 is een onjuiste score voor jouw reacties, en zijn dus mismoderaties.

--
Het voorbeeld dat jij gaf is dan ook slechts een prima on-topic reactie, een +1, niks meer of minder, en daar staat die nu ook op na mijn moderatie. Iets is pas een +2 waard als het echt een meerwaarde aan de discussie is, en niet slechts een on-topic reactie.
Ook als het volgens de Tweakers redactie wel waar is? Dus als het fout is gaat u er dus van uit de het hele artikel dan ook niet meer klopt terwijl het artikel nooit is gewijzigd of wat dan ook. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door MrFax op 31-12-2015 20:11 ]

That's it, I'm done.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Omg een hele rij +3 waar +1 voldoende is: reviews: Gelukkig nieuwjaar: Tweakers blikt terug in cijfers.

Edit:
Tot en met smitae in 'reviews: Gelukkig nieuwjaar: Tweakers blikt terug in cijfers' +3's gegeven.

[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 01-01-2016 00:45 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Gebeurt elke jaar opnieuw, trekken we wel weer goed :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Putting my 1000+ boosts to good use :+

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Inderdaad: modmisbruik.

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Ik zou me er niet al te druk om maken, vooral als het gebruikers zijn die normaal wel goed modderen. (wilt niet zeggen dat ik het moderatie gedrag van die gebruikers goed praat of accepteer). Staat overigens zo'n 3 uur later allemaal al weer goed.

Verder beste wensen voor 2016 :)

[ Voor 31% gewijzigd door Zeehond op 01-01-2016 04:02 ]

200 fish found!

• WhatsappHack
  • Niet online
Het is in de zin van een goede start van het jaar zo dat veel mensen vinden dat alle goede wensen in de Spotlight behoren te staan. ;)
Laat ze lekker één keer per jaar de score champagne ontkurken en eindeloos op +3 raggen, lekker boeiend. :P
Ze komen uiteindelijk toch wel goed... En als ze wel op +3 blijven: ach. :) 't is immers nieuwjaar. ;)

Ook aan alle mensen hier de allerbeste wensen!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Om te beginnen iedereen de beste wensen!

Michaelm in 'nieuws: Debian-oprichter Ian Murdock is overleden'

Lijkt me geen +1, ik dacht eerder aan een -1.

Virussen? Scan ze hier!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-11 14:23
Gelukkig nieuwjaar. :w

Die +3's zijn allemaal weer rechtgetrokken. Dat is elk jaar het geval, en regelt zich vanzelf wel.
Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie.
Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Op deze manier, maak je een handig linkje naar een reactie op de frontpage.

IRC: irc.tweakers.net - #tmf
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/moderatiesysteem