Pindakaasman schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:22:
Ik weet dat dit forum voor de 2015 modellen is maar toch lijkt het mij een mooie plek om deze vraag achter te laten, ik overweeg om een ue48JU7000 te kopen maar ik heb al een paar keer op verschillendne fora gelezen dat je dan beter voor het 2014 model kan gaan, de ue48HU7500. Omdat deze een beter paneel heeft en goedkoper is. Het prijsverschil is ontstaan omdat het een ouder toestel is. Is er iemand die kan oderbouwen of dat wel of niet waar is want ik neem aan dat het paneel wat in de 2015 modellen is toch weet beter is?
Bedankt voor het meedenken alvast.
Ik dacht dat het paneel ongeveer hetzelfde was, wat natuurlijk kan als ze nog geen substantieel nieuw paneel voor handen hebben, maar wel een nieuwe TV uit willen brengen voor het nieuwe seizoen. Tweakers vergelijk geeft wel aan dat de JU7000 een 1300Hz geoptimaliseerde refresh rate heeft, tov 1000Hz vorig jaar. Zal wel weer een marketing term zijn.
Het lijkt erop dat de meeste innovatie zit in andere dingen dan het beeld. Het 2015 model heeft Tizen, het nieuwe besturingssysteem van Samsung wat ze nu op diverse producten gebruiken. Een modern OS dat werkt zoals webOS met een Wii-mote afstandsbediening, wat ik persoonlijk erg prettig vind werken. Daarnaast heeft het 2015 model een apart doosje voor je aansluitingen (HDMI, USB, etc), zodat er maar 1 kabel van je TV hoeft te komen. Ook zal er wel een betere CPU e.d. in zitten, want wil je op het 2014 model hetzelfde krijgen moet je een "Evolution Kit" kopen.
Verder geeft Tweakers nog aan dat het 2015 model 5GHz wifi heeft (zou ik persoonlijk handig vinden). Maar wat daar van klopt weet ik niet, want er staat ook dat het 2015 geen Bluetooth heeft, wat het juist
wel heeft, waardoor je weer een externe koptelefoon kunt gebruiken. Ook is het 2015 30W zuiniger, wat weer een paar tientjes per jaar scheelt bij veel gebruik.
http://tweakers.net/price...re/listing/385753;439570/
Voor die 100 euro zou ik dus niet een oud model kopen.
---
Wat ik wel nog steeds belachelijk vind is de advertenties die Samsung nu regelmatig vertoont boven in beeld onder een film (die je dus moet weg klikken). Is dat ook uit te zetten?
Daarnaast heb ik nu twee keer gehad dat muziek van een radiostation app op de TV werd hervat bij het aanzetten van de TV, maar de app was zelf niet aan. Nu was ik in de veronderstelling dat apps niet op de achtergrond kunnen draaien?