feddesman schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:09:
Hoe is het met 'normale' tv kijken?
Ik bedoel gewoon over de kabel ,Beeldkwaliteit en overschakelen naar andere kanalen?
Ik kan de ju7000 nergens vinden waar die op de kabel is aangesloten dus kan het niet testen.
Beeldkwaliteit vind ik iets persoonlijks. Veel mensen vinden bijvoorbeeld de beeldkwaliteit van Sony beter, maar zwart ziet er in mijn ogen echt uit als zwart en de kleuren komen op mij realistisch over. Ik zie geen lichte vlekken in het zwart, dus dat ziet er erg goed uit. In principe kijk ik alleen naar de HD kanalen en die zijn allemaal gewoon super scherp. Dus over beeldkwaliteit ben ik erg tevreden, maar dat was ik over mijn vorige UE37D6750 (normaal HD Led scherm) ook.
Wat betreft met snelheid tijdens zappen; je merkt een kleine vertraging tussen het schakelen van HD zenders. Switchen tussen SD kanalen lijkt iets sneller dan tussen de HD kanalen (ongeacht of dit een gecodeerd kanaal is). Dit is vergelijkbaar met mijn vorige toestel en in mijn ogen verwaarloosbaar.
Ik heb ook een CI+ (UPC) kaart geïnstalleerd voor de zenders achter de decoder. Gelukkig werkt dit prima (ondanks dat toestel nog niet is gecertificeerd door/voor UPC). Na het aanzetten van de TV (instant On <2 seconden) zie ik, sinds installatie CI+ kaart dat hij heel even gaat authenticeren en daarna komt dit scherm niet meer terug.
Geluid heb ik nog niet echt getest, maar is prima voor normaal gebruik, staat het toestel in je huiskamer en ga je films kijken, dan is een home-cinema set natuurlijk veel beter.
Verder vind ik het Tizen menu voor TV handelingen mooi. Even de touch remote aantikken en links verander je het geluid, rechts de zenders, met een mooie snelle zenderlijst. Boven in het beeld kies je voor menu (beeld/geluid/etc) instellingen, source wijzigen en onderin open je de Smart HUB, die op zich mooi is en snel werkt. In dat scherm zie je recente apps/kanalen waar je naar gekeken hebt en open je de smart functies.
Wat die touch control betreft, ik ben er nog niet over uit of ik het nou echt een lekkere remote vind en dat hij de 'normale' overbodig maakt. Denk dat Samsung daar zelf ook denkt aangezien ze beide meeleveren. De 2014 touch remote lag misschien iets lekkerder in de hand. Dit nieuwe model is een vrij dunne remote, die prima werkt, maar, misschien heb ik grote handen, af en toe wijst de pointer in eens verder naar links of rechts dan ik verwacht. Dat heb ik niet met een 2014 remote. Dit klinkt misschien vaag, maar weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven. De 'normale' remote werkt ook prima, maar juist met tekst intikken is zo'n touch weer prettiger, dus ik denk dat ik voorlopig beide blijf gebruiken en niet echt een voorkeur heb voor één van de twee.
Ik heb ook een USB disk aangesloten en kan dus ook gebruik maken van time-shift en opnames maken. Er zitten 2 tuners in de TV, dus je kan iets opnemen en gelijktijdig naar een andere zender kijken en daar eventueel ook nog de time-shift (pauseren, terugspoelen etc). gebruiken. Werkt tot nu toe prima.
Ook het afspelen van avi/mkv/mp4/etc. media gaat prima. Lekker snel, goeie strakke heldere ondertiteling. Mooi.
Er zit een ook snelle EPG in en dat vind ik fijn. Ook even op de Info knop drukken en je krijgt een menu balk met info over het programma dat je aan het kijken bent, en je kan dan ook snel scrollen naar een andere zender om te kijken wat daar voor programma wordt uitgezonden.
Het toestel heeft ook multi-screen en ik weet niet of ik dat ooit echt ga gebruiken, maar het is in ieder geval user friendly en je kan snel tussen het geluid van beide schermen schakelen of het venster groter maken. Werkt met 2 tv kanalen, maar ook met een app zoals YouTube en daarnaast een tv zender. Netjes.
Ben zelf in het bezit van apple tablet/phone en kan dus helaas gaan screen mirroring gebruiken. Maar via Smart View 2 kan je prima (filmpjes/foto) afspelen. Helaas zijn de foto's dan wel 640x480 ofzo en moet je per foto gaan inzoomen als je hem full screen wil bekijken. Dat komt de snelheid natuurlijk ten goede, maar dat is wel jammer en maakt de functie in praktijk eigenlijk nutteloos.
Nou tot zover maar even mijn eerste bevindingen