Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.461 views

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 22:07
zomertje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:48:
[...]

Over generaliseren gesproken... ik ben vrouw maar heb nog nooit schoenen van 250 euro gekocht.... laat staan 400

Oh en over dat wel of niet autobezit. Ik speel graag saxofoon, en bij voorkeur een grote jongen (barisax) die neem je niet mee op de fiets, en je bent ook niet zo snel ergens s avonds met het OV. Zonder auto moeten leven zou me echt beperken in wat ik leuk vind.

Ofwel, iedereen heeft recht op zijn eigen plezierige manier van leven imho.
Generaliseren valt wel mee, zeg niet dat alle vrouwen zo zijn & ook niet dat alleen vrouwen (en dus geen mannen). Daarnaast zeg ik niet dat het perse schoenen zijn maar ieder ander willekeurig product voor de fictieve prijs in het voorbeeld.

Naar mijn idee zijn vrouwen emotioneler en mannen rationeler. Vrouwen (maar ook mannen ;) ) die ik ken zien het eerder als koopje en niet als andere meer rationele mensen een duurdere onnodige keuze tov de standaard eisen.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:21
@Purhez: wanneer ik weer eens een roedel dikbuikige 50+mannen zie fietsen op racefietsen van +1000euro dan zie ik daar weinig rationeels aan ;-)

Verder allemaal vermakelijke discussie, maar nadat ik een paar jaar terug al eens stevig de bezem heb gehaald door mijn uitgaven en verplichtingen heb ik sindsdien een heel rustig financieel leven. Inmiddels begin ik echt het effect te merken van een licht hoger gezinsinkomen in combinatie met lagere lasten: we houden steeds meer geld over bij gelijkblijvend comfort. Ik wil mijn aflostempo niet verhogen, dus wil nu meer gaan investeren. Anders zou de verleiding van meer leuke-dingen-voor-de-mens te groot kunnen worden.

Ik merk dat ik te risico-avers ben om flink in vastgoed te gaan investeren, die sprong is me echt te groot. Dus toch maar mijn inleg bij Meesman verhogen. Of heeft iemand nog leuke tussenoplossingen?

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Highland schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:24:
@Purhez: wanneer ik weer eens een roedel dikbuikige 50+mannen zie fietsen op racefietsen van +1000euro dan zie ik daar weinig rationeels aan ;-)
50+? Klinkt rationeel, want ze hebben geen motor gekocht inclusief rijlessen en motorpak.

Weer terug on topic:
Punt is verder deels wel waar. Getallen die eindigen op een '9', kortingen etc verleiden een hoop emotionele mensen tot aanschaf zonder dat ze het echt nodig hebben of willen. Vrouwen zijn daarbij vaak een makkelijk voorbeeld (vuilniszak vol kleding met labels er nog aan.. zucht), maar mannen hebben dezelfde types rondlopen (hallo 'nike-verzamelaar'. uh-hu, maak dat jezelf wijs).

Rationele mensen kijken wat ze willen kopen, en wachten vervolgens op de korting om datgene wat ze al van plan waren te kopen met voordeel te halen.

Je moet je er alleen bewust van zijn om dat gedrag te herkennen en mee om te leren gaan. Zijn heel weinig mensen die voldoende erom geven (of zelfs andersom: teveel om materiale zaken geven) dat ze daar moeite voor willen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 31-03-2017 17:05 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:44
Xanaroth schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:04:
Rationele mensen kijken wat ze willen kopen, en wachten vervolgens op de korting om datgene wat ze al van plan waren te kopen met voordeel te halen.
Rationele mensen kopen wat ze nu of in de toekomst nodig hebben en bedenken of het verstandiger is om het nu of later te kopen :+. Als ik een wasmachine nodig heb dan ga ik naar de MM om er een te kopen, ook al is er over 3 weken een BTW-vrije actie. Dat kan namelijk,omdat ik maandelijks zorg dat ik voor mijn standaarden het maximale opzij zet.

Met alle discussies (welke ik heb gemist, sorry ik moest werken) over de auto de kosten: ik vrees dat de betekenis van FO voor sommigen misschien afwijkt. Ik zie FO niet als iets wat ik op zo'n kort mogelijk termijn moet halen, sommigen zien het wel blijkbaar zo.

Voor mij betekent FO de mogelijkheid om genoeg geld te hebben op mijn 60e dat ik niet hoef in te leveren op mijn kwaliteit van leven zonder baan, dat ik op mijn 60e kan stoppen met werken als ik zou willen i.p.v. verplicht door te werken tot mijn 72e of mij geen zorgen hoef te maken als ik word ontslagen.

Ik zie FO niet als iets dat ik op mijn 50e ga stoppen met werken zodat ik al mijn gespaarde geld kan opmaken tot mijn 72e jaar en ik daarna weer pensioen/aow krijg. Dat botst namelijk met mijn verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn kinderen toe welke ik ook wil kunnen helpen als ze financiële problemen hebben. Ik hoop gewoon met plezier tot mijn 72e te werken en dan gewoon € 600.000,- waard te zijn met mijn vrouw. Of we dan ons geld aan onze kinderen gaan schenken, het gaan verbrassen of er op blijven zitten: geen idee!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:38
President schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:16:
[...]

Ik zie FO niet als iets dat ik op mijn 50e ga stoppen met werken zodat ik al mijn gespaarde geld kan opmaken tot mijn 72e jaar en ik daarna weer pensioen/aow krijg. Dat botst namelijk met mijn verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn kinderen toe welke ik ook wil kunnen helpen als ze financiële problemen hebben. Ik hoop gewoon met plezier tot mijn 72e te werken en dan gewoon € 600.000,- waard te zijn met mijn vrouw. Of we dan ons geld aan onze kinderen gaan schenken, het gaan verbrassen of er op blijven zitten: geen idee!
Natuurlijk prima als je tot je 72e wil doorwerken, zeker ook vanuit de BV-Nederland gezien! Demografisch en economisch is het volledig te begrijpen om de pensioenleeftijd colllectief te verhogen.
Persoonlijk vind ik een pensioenleeftijd van in mijn geval 70 echt veel te hoog. De gemiddelde levensverwachting mag dan omhoog gaan, er zijn nog steeds veel mensen die die leeftijd niet eens halen. Verder zie ik mezelf niet dezelfde werkweken draaien nog los van of de arbeidsmarkt het wil wil en dan heb ik nog werk dat lichamelijk niet belastend is en voortdurend verandert dus niet snel verveelt.
Ik sluit niet uit om nog af en toe te werken of projecten te doen tot na 65, maar geen dagelijkse (psychologische) werkverplichting meer. Mijn ouders zijn late babyboomers en passen nu regelmatig op onze kinderen, daar zou bij doorwerken tot 72 of zelfs nog langer amper ruimte meer voor zijn.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:50
Mijn ouders zijn late babyboomers en passen nu regelmatig op onze kinderen, daar zou bij doorwerken tot 72 of zelfs nog langer amper ruimte meer voor zijn.
daar moet je op je pensioenleeftijd ook maar zin in hebben.

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-11 11:03
President schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:16:
[...]
Voor mij betekent FO de mogelijkheid om genoeg geld te hebben op mijn 60e dat ik niet hoef in te leveren op mijn kwaliteit van leven zonder baan, dat ik op mijn 60e kan stoppen met werken als ik zou willen i.p.v. verplicht door te werken tot mijn 72e of mij geen zorgen hoef te maken als ik word ontslagen.
Ik lever ook niet in op kwaliteit van leven. Ik kies er echter voor om voor mijn 40ste FO te zijn zodat ik NU kan stoppen ipv 60.

• President
JURIST schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:34:
[...]
Verder zie ik mezelf niet dezelfde werkweken draaien nog los van of de arbeidsmarkt het wil wil en dan heb ik nog werk dat lichamelijk niet belastend is en voortdurend verandert dus niet snel verveelt.
Ik sluit niet uit om nog af en toe te werken of projecten te doen tot na 65, maar geen dagelijkse (psychologische) werkverplichting meer. Mijn ouders zijn late babyboomers en passen nu regelmatig op onze kinderen, daar zou bij doorwerken tot 72 of zelfs nog langer amper ruimte meer voor zijn.
Vandaar dat ik voor FO ga: om deze mogelijkheid net als jij te hebben. Er zijn genoeg mensen van 65 die nog graag willen blijven werken, ik wil later geen opa zijn welke MOET werken :)
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:43:
[...]

Ik lever ook niet in op kwaliteit van leven. Ik kies er echter voor om voor mijn 40ste FO te zijn zodat ik NU kan stoppen ipv 60.
Ik heb hier en daar wat uitspraken van je gelezen. Zoals bijvoorbeeld die post van mij over het hebben van een buffer. Daarbij gaf je aan dat je geen inkomen hebt en daardoor dus een lage buffer hoeft aan te houden. Wat is dan precies je situatie? Jij bent nu 40 en bent FO omdat je tussen je 18e en 40e veel geld hebt verdient wat je uit kan geven de komende 30 jaar? Of ben je FO omdat je veel geld hebt verdient en dat in huizen hebt gestoken welke je nu verhuurt waar je van kan leven? Of werk je niet maar krijg je een uitkering waarvan je kan rondkomen? En ben je FO met partner + kinderen in een rijtjeshuis, of ben je FO terwijl je in een hutje in een bos woont? En ben je van plan FO tot sterven te blijven, of wil je je FO tegen de tijd weer opgeven en afhankelijk worden van AOW/pensioen?

[ Voor 6% gewijzigd door President op 01-04-2017 09:37 ]

• kabelmannetje
President schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:31:
Ik heb hier en daar wat uitspraken van je gelezen. Zoals bijvoorbeeld die post van mij over het hebben van een buffer. Daarbij gaf je aan dat je geen inkomen hebt en daardoor dus een lage buffer hoeft aan te houden. Wat is dan precies je situatie? Jij bent nu 40 en bent FO omdat je tussen je 18e en 40e veel geld hebt verdient wat je uit kan geven de komende 30 jaar? Of ben je FO omdat je veel geld hebt verdient en dat in huizen hebt gestoken welke je nu verhuurt waar je van kan leven? Of werk je niet maar krijg je een uitkering waarvan je kan rondkomen? En ben je FO met partner + kinderen in een rijtjeshuis, of ben je FO terwijl je in een hutje in een bos woont? En ben je van plan FO tot sterven te blijven, of wil je je FO tegen de tijd weer opgeven en afhankelijk worden van AOW/pensioen?
Jaar of 10 gewerkt in goede ICT baan, belegde hiervan 70-80%, jaar of 5 geleden mee gestopt. Had eigen woning gesplitst en verhuurd. Nog wat jaartjes ZZP en wat klusjes gedaan. Had al wel paar keer jaar vrijgenomen toen ik een echte baan had. Tijdens studeren had ik overigens al een flinke buffer (deed PHP programmeerklussen), die ik begin 2000 belegde, toen ik begin met werken en het hele FO gebeuren snapte.
Vorig jaar bijna afgeloste huis vekocht omdat ik geen zin in verhuur-gedoe en onderhoud meer had en leegstand zonde vind. Reis met vriendin de ene helft van het jaar, in de zomer ben ik hier in NL. Werk af en toe, maar alleen als het echt heel leuk is (reisleider). Mijn budget is ongeveer 20.000e netto per jaar tot m'n AOW/pensioen als ik niet werk. Vriendin haar werk (paar duizend per jaar) komt daar nog bij. Zonder werken is budget ongeveer 15000e voor 7 maanden NL, laten we zeggen 2000/maand. Zitten we echter ver onder. Berekening is een worst-case scenario. Bij een gemiddelde markt zal ik bij pensioen nog wel een paar ton moeten hebben als ik eind 60 ben en geef ik weg wat ik missen kan.
Woon nu anti-kraak, eind september ben ik weer vertrokken. Wij zijn bewust kindvrij. Geen idee wat we in de toekomst gaan doen, alles kan.

• President
kabelmannetje schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:27:
die ik begin 2000 belegde, toen ik begin met werken en het hele FO gebeuren snapte.
Dan ben je al vroeg begonnen met voor FO gaan, een goede baan en weinig uitgaven scheelt daarbij natuurlijk. Maar is jouw gehele planning er op gericht om vanaf je 70e pensioen/AOW te krijgen, of zou je het ook zonder pensioen/AOW/overheid kunnen redden met je spaargeld?
Woon nu anti-kraak, eind september ben ik weer vertrokken. Wij zijn bewust kindvrij. Geen idee wat we in de toekomst gaan doen, alles kan.
Anti-kraak is natuurlijk erg goedkoop, het is fijn als het een levensstijl is welke bij jullie past. Ikzelf ben meer van een vast eigen huis, dus dat betekent dat mijn eerste 250.000,- vast zullen zitten in steen 'tot ik sterf' en ik daar bovenop dus die buffer nodig heb om van te kunnen leven. Jouw woonkosten zijn nu nog laag natuurlijk. Geen kinderen hebben dat scheelt natuurlijk ook erg veel geld, voornamelijk in de toekomst qua studie.

Bedankt, het geeft mij wel een begrip van jouw situatie in vergelijking met mijn situatie. Het is jammer dat we discussies niet voeren met dergelijke situaties als openingsposts in dit topic. Het is dan zoveel zinvoller om met elkaar te vergelijken!

• kabelmannetje
President schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:29:
Dan ben je al vroeg begonnen met voor FO gaan, een goede baan en weinig uitgaven scheelt daarbij natuurlijk. Maar is jouw gehele planning er op gericht om vanaf je 70e pensioen/AOW te krijgen, of zou je het ook zonder pensioen/AOW/overheid kunnen redden met je spaargeld?
Het worst-case scenario is dat mijn vermogen rond mijn 70ste op is. Maar de kans is >95% dat ik nog een flink bedrag (minimaal een ton) over heb als ik pensioen/AOW heb.
Sommigen willen FO zijn door minimaal het startbedrag aan het eind van de rit nog over te hebben. Dit hoeft van mij niet. Ik zou nog een paar jaar moeten doorwerken in een baan die ik niet leuk vond, verder mag het geld op zijn want itt Amerikanen hebben wij pensioen/AOW.
Anti-kraak is natuurlijk erg goedkoop, het is fijn als het een levensstijl is welke bij jullie past. Ikzelf ben meer van een vast eigen huis, dus dat betekent dat mijn eerste 250.000,- vast zullen zitten in steen 'tot ik sterf' en ik daar bovenop dus die buffer nodig heb om van te kunnen leven. Jouw woonkosten zijn nu nog laag natuurlijk. Geen kinderen hebben dat scheelt natuurlijk ook erg veel geld, voornamelijk in de toekomst qua studie.
Ik heb niet antikraak gekozen omdat het zo goedkoop was. Ik had woning gewoon eerder dan ik een partikuliere woning vond. Voordeel is zeker wel dat de huur meer dan halveert. Het is ook maar voor een maand of 10. Uiteindelijk zoek ik wel een sociale huurwoning, door de lage lasten kan ik mijn spullen daar opslaan zonder dit steeds te verhuizen.
Bedankt, het geeft mij wel een begrip van jouw situatie in vergelijking met mijn situatie. Het is jammer dat we discussies niet voeren met dergelijke situaties als openingsposts in dit topic. Het is dan zoveel zinvoller om met elkaar te vergelijken!
Klopt! Maar, in principe maakt hoe je leeft niets uit. Een auto, kind, dure vrouw, dure hobbies. Er is maar 1 ding belangrijk: hoeveel procent van je inkomen kan je beleggen. En hoe meer, hoe eerder je FO bent.

• President
kabelmannetje schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:11:
verder mag het geld op zijn want itt Amerikanen hebben wij pensioen/AOW.
Je hoopt dat het dan nog bestaat, het is uiteraard geen zekerheid. Maar in je worst-case scenario wordt je dus inderdaad tegen die tijd weer afhankelijk, maar als het mee valt dan ben je dus ook onafhankelijk van AOW/pensioen :)
Uiteindelijk zoek ik wel een sociale huurwoning, door de lage lasten kan ik mijn spullen daar opslaan zonder dit steeds te verhuizen.
Bijzonder dat er nog steeds geen vermogenstoets of eis is met betrekking tot sociale huur, maar dat er alleen naar de inkomsten kant wordt gekeken. Ik hoop dat ze dat systeem nog eens gaan veranderen! Niet ten nadele van jou hoor, maar ik vind het vreemd dat een miljonair dus ook gewoon recht heeft op een sociale huurwoning als hij geen/weinig inkomsten heeft :X. Dit terwijl er mensen met een laag salaris en weinig spaargeld dan dus geen woning kunnen vinden.
Maar, in principe maakt hoe je leeft niets uit. Een auto, kind, dure vrouw, dure hobbies. Er is maar 1 ding belangrijk: hoeveel procent van je inkomen kan je beleggen. En hoe meer, hoe eerder je FO bent.
Ik heb meer geld nodig dan jij. Ook al sparen we beiden hetzelfde, ik heb door kinderen in de wat verdere toekomst toch later veel meer kosten dan jij hebt. Dan kun je wel zeggen dat het niet uitmaakt hoe je leeft, maar wat jullie met z'n tweeën redden voor een jaar dat gaat bij mij al op straks aan jaren schoolgeld/collegegeld/boekengeld >:)

• JURIST
[...]

Jaar of 10 gewerkt in goede ICT baan, belegde hiervan 70-80%, jaar of 5 geleden mee gestopt. Had eigen woning gesplitst en verhuurd. Nog wat jaartjes ZZP en wat klusjes gedaan. Had al wel paar keer jaar vrijgenomen toen ik een echte baan had. Tijdens studeren had ik overigens al een flinke buffer (deed PHP programmeerklussen), die ik begin 2000 belegde, toen ik begin met werken en het hele FO gebeuren snapte.
Vorig jaar bijna afgeloste huis vekocht omdat ik geen zin in verhuur-gedoe en onderhoud meer had en leegstand zonde vind. Reis met vriendin de ene helft van het jaar, in de zomer ben ik hier in NL. Werk af en toe, maar alleen als het echt heel leuk is (reisleider). Mijn budget is ongeveer 20.000e netto per jaar tot m'n AOW/pensioen als ik niet werk. Vriendin haar werk (paar duizend per jaar) komt daar nog bij. Zonder werken is budget ongeveer 15000e voor 7 maanden NL, laten we zeggen 2000/maand. Zitten we echter ver onder. Berekening is een worst-case scenario. Bij een gemiddelde markt zal ik bij pensioen nog wel een paar ton moeten hebben als ik eind 60 ben en geef ik weg wat ik missen kan.
Vrijheid is voor mij een van de cruciale aspecten van kwaliteit van leven en wat dat betreft bewonder ik jouw levensstijl wel. Zelf heb ik met een gezin en koopwoning etc. gekozen voor een meer gebonden bestaan in Nederland, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik als mens meer ruimte nodig heb voor spielerei dan mogelijk is in geregelde standaard werkweken van 40 uur. Daarom heb ik ook met mezelf afgesproken niet meer dan 4 dagen te professioneel voor een werkgever bezig te zijn en zolang ik niet FO ben één dag te besteden aan andere dingen. Dat komt de creativiteit ook ten goede merk ik (net als een tijdje in het buitenland rondfietsen of rondreizen overigens :) )

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:41
@President Wat hij dan ook zegt is dat, onafhankelijk van hoe je leeft en de bijbehorende absolute bedragen, het belangrijkste is om te berekenen welk percentage je spaart. Met je spaarquote kun je goed inschatten hoe lang het duurt voor je FO bent en kun je dat ook 1 op 1 vergelijken met andere mensen.

Overigens geeft je aan dat het jammer is dat deze informatie niet in zijn OP staat. Begrijpelijk, maar bedenk dat kabbelmannetje deze informatie de afgelopen jaren al diverse malen heeft gegeven in dit topic, het is ondoenlijk om bij iedere nieuwe post weer opnieuw de volledige achtergrond aan te geven.

• President
rube schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:34:
@President Wat hij dan ook zegt is dat, onafhankelijk van hoe je leeft en de bijbehorende absolute bedragen, het belangrijkste is om te berekenen welk percentage je spaart. Met je spaarquote kun je goed inschatten hoe lang het duurt voor je FO bent en kun je dat ook 1 op 1 vergelijken met andere mensen.
Wij sparen 40% van ons loon, maar dat zegt niks over wanneer ik FO ben. Het betekent namelijk niet dat ik met 3 maanden werken (120% sparen) automatisch een maand FO in de toekomst ben. Het loon zal weinig stijgen, de kosten met twee kinderen zullen gigantisch gaan toenemen. Een stukje toekomstplanning telt ook zwaar mee

• JURIST
President schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:10:
[...]

Wij sparen 40% van ons loon, maar dat zegt niks over wanneer ik FO ben. Het betekent namelijk niet dat ik met 3 maanden werken (120% sparen) automatisch een maand FO in de toekomst ben. Het loon zal weinig stijgen, de kosten met twee kinderen zullen gigantisch gaan toenemen. Een stukje toekomstplanning telt ook zwaar mee
Hogere kosten omdat kinderen gaan studeren zijn tijdelijk. Je kan er ook anders tegenaan kijken: waarom smeer je de kosten niet over 18-20 jaar uit en leg je een denkbeeldige voorziening aan die onderdeel is van je vermogen? Je kan dan de 'operationele kosten' van je huishouden stabieler houden en de pieken er zo veel mogelijk uit halen.
Wij storten bijvoorbeeld per kind maandelijks €100 bij Meesman vanaf hun geboorte. Dit bouwt op naar ik hoop zo'n 30K rond hun 18e-20e wat we dan kunnen inzetten om de hoge toekomstige uitgaven op te vangen. Het is gewoon onderdeel van ons vermogen dus daarmee houden we controle. Misschien is het niet genoeg, maar het is ook niet slecht als ze zelf bijfinancieren via werk of stufi lening. Alles financieren lijkt me ook niet goed voor de motivatie. Misschien laten we ze zelfs eerst wel lenen om na afronding van de opleiding alles in een keer af te lossen.
Dus inderdaad: toekomstplanning is belangrijk en (tijdeijk) hoge toekomstige kosten moet je in je FO-plaatje meenemen, maar je kan toekomstige hoge kosten nu al managen.:

[ Voor 5% gewijzigd door JURIST op 02-04-2017 08:45 ]

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:36
JURIST schreef op zondag 2 april 2017 @ 08:41:
Wij storten bijvoorbeeld per kind maandelijks €100 bij Meesman vanaf hun geboorte.
Toch wel op hun eigen meesman rekeningetje (kan dat?) ? Ik bedoel, 100,- per maand mag je vrij schenken. Als je 30k op hun 18e schenkt, moet je wrs belasting betalen. Vind ik wel aardig hoor, ik krijg dan ook een klein stukje :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• JURIST
mekkieboek schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:05:
[...]

Toch wel op hun eigen meesman rekeningetje (kan dat?) ? Ik bedoel, 100,- per maand mag je vrij schenken. Als je 30k op hun 18e schenkt, moet je wrs belasting betalen. Vind ik wel aardig hoor, ik krijg dan ook een klein stukje :)
Ik heb de rekeningen in eerste instantie op hun eigen naam geopend, maar ik voelde me toch niet helemaal comfortabel met het automatische beschikkingsrecht dat ontstaat bij meerderjarigheid. Je weet niet wat dan de situatie is... Ik heb de rekeningen toen op onze naam laten overschrijven. Fiscaal maakt het nu niet uit en in de toekomst zijn we in principe niet van plan om een bedrag ineens te schenken, maar om het als financieringsbron te gebruiken en dan zou je voor een deel gebruik kunnen maken van de jaarlijkse schenkingsregeling. Verder mag je m.i. ook gewoon collegeld voor kinderen financieren zonder dan dit als schenking wordt aangemerkt.
Ik verwacht sowieso dat de fiscale faciliteiten rond schenking in de toekomst eerder verder verruimd zullen worden dan verkrapt, aangezien er veel vermogen zit bij babyboomers en de overheid graag wil dat dit vermogen wordt aangesproken en productief wordt ingezet.
Ik zorg wel voor fiscale optimalisering ;)

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11 13:56
rube schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:34:

Overigens geeft je aan dat het jammer is dat deze informatie niet in zijn OP staat. Begrijpelijk, maar bedenk dat kabbelmannetje deze informatie de afgelopen jaren al diverse malen heeft gegeven in dit topic, het is ondoenlijk om bij iedere nieuwe post weer opnieuw de volledige achtergrond aan te geven.
FO worden is in dat opzicht veel te complex om met elkaar te vergelijken. Ook de spaarquota zegt daar helemaal niks over. Zelfs het gedeelte wat je investeert zegt daar niks over. Je kunt alleen zaken vergelijken als mensen dezelfde route volgen. Je kunt bijvoorbeeld prima binnen een aantal jaren FO worden terwijl je vrijwel geen geld spaart of investeert.

Maar juist omdat iedereen het op een andere manier doet ontstaan er soms leuke discussies en andere inzichten.

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
biggydeen2 schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:02:
Je kunt bijvoorbeeld prima binnen een aantal jaren FO worden terwijl je vrijwel geen geld spaart of investeert.
Kun je deze eens uitleggen?
Doel je nu op de loterij winnen of dergelijke situaties?

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11 13:56
cerberusss schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:34:
[...]

Kun je deze eens uitleggen?
Doel je nu op de loterij winnen of dergelijke situaties?
Door tijd te investeren in plaats van geld. Denk aan het maken van een blog, website, schrijven van een (e-)boek, etc. Het grote verschil is dat je pas geld gaat verdienen nadat het harde werk gedaan is. Maar het zijn dan wel direct inkomsten waar je niks voor hoeft te doen.

Het mooie hiervan is dat je alles in je vrije tijd kunt doen. Zonder verplichtingen. Maar dit zal niet voor iedereen een optie zijn.

• rube
biggydeen2 schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:02:
[...]
FO worden is in dat opzicht veel te complex om met elkaar te vergelijken. Ook de spaarquota zegt daar helemaal niks over. Zelfs het gedeelte wat je investeert zegt daar niks over. Je kunt alleen zaken vergelijken als mensen dezelfde route volgen.
Ja, sorry, ik had niet de voorwaarden er bijgezet. "That goes without" saying voor mij... ;)
Als je een regulier salaris hebt en je uitgaven patroon stabiel is, is DIT (spaarquote) voor mij de beste tool.
Daarnaast kun je zelf allerlei variabelen toevoegen zoals tijdelijk hogere uitgaven, wel/geen aanvullend pensioen op je 68ste etc.
Je kunt bijvoorbeeld prima binnen een aantal jaren FO worden terwijl je vrijwel geen geld spaart of investeert. Maar juist omdat iedereen het op een andere manier doet ontstaan er soms leuke discussies en andere inzichten.
[...]
Door tijd te investeren in plaats van geld. Denk aan het maken van een blog, website, schrijven van een (e-)boek, etc. Het grote verschil is dat je pas geld gaat verdienen nadat het harde werk gedaan is. Maar het zijn dan wel direct inkomsten waar je niks voor hoeft te doen.

Het mooie hiervan is dat je alles in je vrije tijd kunt doen. Zonder verplichtingen. Maar dit zal niet voor iedereen een optie zijn.
Ik zie dat gewoon als een soort van uitgesteld loon, dat je mogelijk (niet) gaat krijgen en waarvan de hoogte ervan onzeker is. Als je dat gaat doen naast een FT-baan, dan zal dat niet meevallen om daar snel FO uit te worden.

Bovendien denk ik dat de voorbeelden die je aanhaalt minder passief zijn als b.v. aandelen of vastgoed. Een blog, website, e-boek etc. is na een vrij korte tijd veelal sterk verouderd. Doe je niets actiefs daaraan, dan drogen de inkomsten vrij snel op. Dus "niks voor hoeft te doen" is wel erg stellig.

Ik zeg niet dat het niet kan, sterker nog er zijn hele goede voorbeelden, maar het is m.i. niet zo makkelijk als het beeld dat soms word geschetst (zoals ook in de fast lane-slow lane).

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59
[...]

Mooi hoor, te gek dat je het ook gedaan hebt op het moment dat het kon.

• cerberusss
CornermanNL schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:55:
[...]

Mooi hoor, te gek dat je het ook gedaan hebt op het moment dat het kon.
Zo werkte ik een jaar terug bij een klant van me. Er werkte een jongen van misschien 25 jaar als software tester. Dus toevallig lunchen we samen en hij vertelt dat hij voor een hypotheek aan het shoppen is. Dus je appartement gaat de verkoop in, vraag ik? Nee, zegt hij. Dus ik zeg, je weet dat je geen hypotheek krijgt als je er al eentje hebt, toch? (uitzonderingen daargelaten). Hij grijnst en zegt: "mondje dicht maar ik heb dat appartement allang afbetaald".

Vertelt hij dat hij dus op z'n 18e een aantal boeken had gelezen, o.a. Rich Dad Poor Dad en andere klassiekers. En dat hij sinds die tijd bijna 80% van z'n inkomen spaarde :)

Op z'n 25e meer waard dan ondergetekende. Dat was wel een "humbling moment".

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10 19:14
cerberusss schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:57:
[...]

Zo werkte ik een jaar terug bij een klant van me. Er werkte een jongen van misschien 25 jaar als software tester. Dus toevallig lunchen we samen en hij vertelt dat hij voor een hypotheek aan het shoppen is. Dus je appartement gaat de verkoop in, vraag ik? Nee, zegt hij. Dus ik zeg, je weet dat je geen hypotheek krijgt als je er al eentje hebt, toch? (uitzonderingen daargelaten). Hij grijnst en zegt: "mondje dicht maar ik heb dat appartement allang afbetaald".

Vertelt hij dat hij dus op z'n 18e een aantal boeken had gelezen, o.a. Rich Dad Poor Dad en andere klassiekers. En dat hij sinds die tijd bijna 80% van z'n inkomen spaarde :)

MMM ging met 'pensioen' toen hij 30 was. In Nederland had ik hier nog niet van gehoord, maar het bestaat dus wel! Als hij op 25 jarige leeftijd zo ver is, is 30 jaar wel mogelijk.
Zelf mik ik nu ergens tussen 35-40 jaar, 30 zou wel heel gaaf zijn!

• TweakFO
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-11 17:08
Dennis606 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:51:
[...]

MMM ging met 'pensioen' toen hij 30 was. In Nederland had ik hier nog niet van gehoord, maar het bestaat dus wel! Als hij op 25 jarige leeftijd zo ver is, is 30 jaar wel mogelijk.
Is lastig te zeggen met zo weinig informatie. De waarde van het appartement is onbekend, is dat 100k of misschien 200k of meer? Hoeveel de persoon in kwestie spaart en verdient is ook niet bekend. De termijn tot FO en de (on)mogelijkheid is daarmee ook onbekend.

Zelf spaar ik inmiddels 3 jaar op rij meer dan ik in loondienst verdien, ben nog geen 30 en zou in theorie dus kunnen stoppen met werken. De praktijk is voor mij wel wat complexer. Bij een levensverwachting van bijvoorbeeld 70 jaar heb ik 41 jaar te overbruggen, waarin heel veel kan veranderen op persoonlijk vlak en in fiscale regelingen. Een aantal jaar doorwerken levert mij een dusdanig betere situatie op, waarbij ik mij over deze veranderingen ook geen zorgen meer hoef te maken.

• CornermanNL
cerberusss schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:57:
[...]

Ja time value of money. Als je dat op tijd door hebt. Ach we komen er allemaal wel, op onze eigen manier :)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:23
Ik wist dat zelfs niet van die hypotheek.

Kan je bij een reguliere bank voor een marktconforme rente een nieuwe hypotheek aangaan op een reeds afbetaalde woning?
Ik dacht dat dit enkel kon bij een aankoop? Of bij een renovatie/verbouwing van het pand in borg.

Mijn woning is ook afbetaald, ik schat die op 200k. Ik zou dus kunnen een lening aangaan van pakweg 100k om er 'iets' mee te doen, zolang ik maandelijks terugbetaal?

• rube
Ja (onder voorwaarden). Geen HRA mogelijk.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Volgens mij ging het hier ook om aanschaf van een nieuwe woning om in te wonen, dan kan je weer wel gewoon hypotheek met HRA afsluiten (en de oude woning gaan verhuren).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• cerberusss
assje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:38:
Volgens mij ging het hier ook om aanschaf van een nieuwe woning om in te wonen, dan kan je weer wel gewoon hypotheek met HRA afsluiten (en de oude woning gaan verhuren).
Yep, hier ging het om.

• TweakFO
assje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:38:
Nee dat is niet waar.
Voorbeeld:
Je hebt een afgelost appartement van 100K
Je koopt een nieuwe woning van 200K
Hypotheekrente aftrek enkel over de extra 100K

Zie ook: https://www.belastingdien...nregeling/bijleenregeling

Eenmaal afgelost blijft afgelost en je HRA is dan vervallen. Voor mij de reden om zuinig te zijn op mijn aflossingsvrije hypotheek. Momenteel maak ik meer geld met mijn vrije vermogen.

Een hypotheek aanvragen op een afgeloste woning is geen probleem, dat is dan gewoon een BOX 3 lening waarmee je alles kan kopen: auto, boot, huis, bier, etc

[ Voor 9% gewijzigd door TweakFO op 05-04-2017 10:37 ]

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:15
TweakFO schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:35:
[...]
Momenteel maak ik meer geld met mijn vrije vermogen.
Nieuwsgierig aagje hier.
Wat is jouw hypotheekrente nu, en hoe haal jij meer geld uit je vermogen?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
[...]

Nee dat is niet waar.
Voorbeeld:

Eenmaal afgelost blijft afgelost en je HRA is dan vervallen. Voor mij de reden om zuinig te zijn op mijn aflossingsvrije hypotheek. Momenteel maak ik meer geld met mijn vrije vermogen.

Een hypotheek aanvragen op een afgeloste woning is geen probleem, dat is dan gewoon een BOX 3 lening waarmee je alles kan kopen: auto, boot, huis, bier, etc
"Als u uw eigen woning verkoopt en een andere woning koopt, kunt u te maken krijgen met de bijleenregeling."

• TweakFO
poehee schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:58:
[...]

Nieuwsgierig aagje hier.
Wat is jouw hypotheekrente nu, en hoe haal jij meer geld uit je vermogen?
Hypotheekrente is zo hoog mogelijk. Zie ook: https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/familiebank-regelen
Daarnaast hypotheken verstrekken, beleggen, vastgoed en overige handel. Lekker druk mee, maar beleef er vooralsnog plezier aan.

• TweakFO
RuudvandeBeeten schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:34:
[...]

"Als u uw eigen woning verkoopt en een andere woning koopt, kunt u te maken krijgen met de bijleenregeling."
Wat wil je precies zeggen?
Misschien dit? https://www.belastingdien...ngen/tijdelijk_2_woningen

Volgende keer graag de edit knop gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 05-04-2017 11:43 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
[...]

Nee dat is niet waar.
Voorbeeld:

O ja dat is waar ja, die vervalt inderdaad pas na 3 jaar (dan kan het weer wel).

Nog een voorbeeld van zo'n regeling die slecht opgetuigd is en indirect aflossen van de hypotheek ontmoedigt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TweakFO
assje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:09:
[...]

O ja dat is waar ja, die vervalt inderdaad pas na 3 jaar (dan kan het weer wel).

Nog een voorbeeld van zo'n regeling die slecht opgetuigd is en indirect aflossen van de hypotheek ontmoedigt.
Bij verhuizen vervalt de eigenwoningreserve van 3 jaar daarvoor inderdaad. Het ontmoedigende effect is er deels uit gehaald door het verplicht aflossen. De kans is daarmee aanwezig dat je na 3 jaar net zo hard een nieuwe reserve hebt opgebouwd.

• kabelmannetje
Zat vandaag wat te spelen met mijn voorlopige aanslag van de belastingdienst.

De heffingskorting bedraagt €2254.
Dat betekent -als je niet werkt- dat er geen VRH is over de eerste €217.000.

Mocht je werken, HRA of andere kortingen ontvangen, dan zit je natuurlijk meteen boven de heffingskorting en mag je de hele VRH aftikken.

Daarop heb je de eerste €57.000 belastingvrij indien in erkend groenfonds belegd. Iemand tips
https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z2pl.pdf welke groenfondsen aantrekkelijk zijn?

[ Voor 32% gewijzigd door kabelmannetje op 05-04-2017 16:18 ]

• rube
kabelmannetje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:12:
Mocht je werken, HRA of andere kortingen ontvangen, dan zit je natuurlijk meteen boven de heffingskorting en mag je de hele VRH aftikken.
Tot een inkomen van 19982 euro heb je toch volledige heffingskorting?

• kabelmannetje
rube schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:18:
[...]

Tot een inkomen van 19982 euro heb je toch volledige heffingskorting?
Situatie 1: vermogen 300K, geen eigen woning, 15000 inkomsten.
Betalen aan BD: 3410
Situatie 2: vermogen 300K, geen eigen woning, 0 inkomsten.
Betalen aan BD: 1156

Verschil: 2254.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14
Dit jaar vanwege de veranderde regelgeving ineens geen heffingskorting meer. Ziet er maar raar uit op het belastingformulier.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• TweakFO
kabelmannetje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:27:
[...]

Situatie 1: vermogen 300K, geen eigen woning, 15000 inkomsten.
Betalen aan BD: 3410
Situatie 2: vermogen 300K, geen eigen woning, 0 inkomsten.
Betalen aan BD: 1156

Verschil: 2254.
Ja dat klopt, dus heel weinig werken loont zowat niet, omdat je eerst de 2254 aan het verrekenen bent.

Groenfondsen heb ik mij wel eens in verdiept, maar kwam voor mijzelf tot de conclusie dat het toch vooral een maatschappelijke kwestie zou worden en niet een financiële. Teveel voorwaarden en restricties, beetje zelfde idee als pensioensparen, je levert flexibiliteit en vrijheid in voor een fiscaal voordeel.
coelho schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:35:
Dit jaar vanwege de veranderde regelgeving ineens geen heffingskorting meer. Ziet er maar raar uit op het belastingformulier.
Dan is je bruto inkomen groter dan 67.068 :+
Zonder pensioen, lease auto's of andere fiscale zaken toch netto 42.531 per jaar. :)

• JURIST
TweakFO schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:57:
[...]

Ja dat klopt, dus heel weinig werken loont zowat niet, omdat je eerst de 2254 aan het verrekenen bent.
Je hebt het dan wel over hele kleine inkomens van zeg tot € 6/k Bij een ondermodaal inkomen tot zo'n €30/k kan je optimaal profiteren van de arbeidskorting, dus dat betekent dat de belastingdruk tot dat niveau gewoon relatief laag is.

• Lud0v1c
  • Laatst online: 22-10 16:39
Op InfoNu las ik de 6 regels voor financiële onafhankelijkheid:
  1. Uitgaven verkleinen
  2. Inkomsten vergroten
  3. Een passief inkomen verkrijgen
  4. Je mindset aanpassen.
  5. Overwinningen vieren.
  6. Durven uit te geven / investeren.
De eerste 4 punten zijn hier vaak besproken, maar de laatste 2 minder vaak.Ik ben vooral benieuwd wat jullie doen om te investeren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik merk dat het beleggen van 32% spaarquota in Meesman trackers ervoor zorgt dat ik minder budget over heb om dit soort trainingen / opleidingen te doen. Gelukkig heb ik een werkgever die voor mij opleidingen zal vergoeden, echter zijn dit altijd opleidingen gerelateerd aan mijn IT baan. Ik wil zo graag buiten mijn werk de passies ontwikkelen.

Mijn vraag aan jullie: Hoeveel geld investeren jullie in een eigen bedrijf, opleiding of aan projecten die je al jaren hebt willen doen? In absolute getallen of in percentages van je netto inkomen? En kan je concrete voorbeelden van projecten noemen?

[ Voor 6% gewijzigd door Lud0v1c op 05-04-2017 18:43 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:33
@Lud0v1c
Dansdocent en DJ. _/-\o_
Ik werk ook in de IT en bewonder deze keuzes. Top.

👉🏻 Blog 👈🏻

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-11 22:30
Lud0v1c schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:34:
  1. Uitgaven verkleinen
  2. Inkomsten vergroten
  4. Je mindset aanpassen.
  5. Overwinningen vieren.
De eerste 4 punten zijn hier vaak besproken, maar de laatste 2 minder vaak.Ik ben vooral benieuwd wat jullie doen om te investeren.

***members only***

Ik merk dat het beleggen van 32% spaarquota in Meesman trackers ervoor zorgt dat ik minder budget over heb om dit soort trainingen / opleidingen te doen. Gelukkig heb ik een werkgever die voor mij opleidingen zal vergoeden, echter zijn dit altijd opleidingen gerelateerd aan mijn IT baan. Ik wil zo graag buiten mijn werk de passies ontwikkelen.

Mijn vraag aan jullie: Hoeveel geld investeren jullie in een eigen bedrijf, opleiding of aan projecten die je al jaren hebt willen doen? In absolute getallen of in percentages van je netto inkomen? En kan je concrete voorbeelden van projecten noemen?
Hoe goed/open kan/ben je met je baas/manager :?
Misschien cursussen volgen via het werk, en de kosten na aftrek voor de zaak ( kunnen BTW verrekenen en drukken de winst wat) en bedrag wat overblijft inhouden op je salaris als studiekosten :?
Op die manier hoef je niet de cash te hebben om opleidingen te volgen, maar geniet je toch de voordelen van aftrek (van je baas).

• Lud0v1c
  • Laatst online: 22-10 16:39
ybos schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:03:
[...]

Hoe goed/open kan/ben je met je baas/manager :?
Misschien cursussen volgen via het werk, en de kosten na aftrek voor de zaak ( kunnen BTW verrekenen en drukken de winst wat) en bedrag wat overblijft inhouden op je salaris als studiekosten :?
Op die manier hoef je niet de cash te hebben om opleidingen te volgen, maar geniet je toch de voordelen van aftrek (van je baas).
Opleidingen die staan geregistreerd bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs https://www.crkbo.nl/ zijn al vrijgesteld van BTW. Daarnaast kan ik de studiekosten aftrekken van de inkomsten belasting. Ik vermoed dat dit onder de streep hetzelfde effect heeft als jouw voorstel om het via de baas te doen.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 15:12
@Lud0v1c Ik heb een vliegbrevet gehaald, altijd al willen doen. Is nog geen rendabele investering geworden behalve een (on)betaalbare ervaring waar ik nooit spijt van zal krijgen.

Misschien koop ik ooit nog eens een eigen toestel wat ik kan verhuren. Maar zelfs dat zal niet snel rendabel worden, de luchtvaart is een zwart gat waar geld in verdwijnt :) Alles valt of staat met de bezettingsgraad van het huurtoestel. Als ie stil staat kost ie grofweg 1000 euro/maand (stalling, verzekering, verplicht periodiek onderhoud). Per verhuurd vlieguur verdien je grofweg 100 euro, bij gemiddeld 10 uur per maand zit je break-even punt. Een vliegschool haalt dat vrij makkelijk (en verhuurt zelfs de instructeur erbij), maar als particulier weet ik het zo net niet.

Dit gaat uit van een oud tweedehands toestel wat volledig is afgeschreven op de waarde vd motor en instrumenten na. Een mooi modern vliegtuig heeft veel te veel afschrijvingskosten.

Alternatief is een plan wat ik ooit had om rondvluchten aan te gaan bieden, hoef ik niet rijk mee te worden, als het de kosten dekt ben ik al blij :) Maar daarvoor heb ik nog veel meer brevetten, certificeringen en vergunningen nodig om het legaal te doen dan alleen m'n huidige brevet. Heb het ooit uitgezocht, was nog zeker 50k nodig voor alle papieren, waarvan de grootste kostenpost benzine voor alle ervaringsuren.

Of zoals de oude uitspraak: de snelste manier om miljonair te worden is eerst miljardair te zijn en dan een eigen luchtvaartmaatschappij te beginnen...

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:40

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
  1. Uitgaven verkleinen
  2. Inkomsten vergroten
  4. Je mindset aanpassen.
  5. Overwinningen vieren.
Heb die rijtjes tot in den treuren vroeger gelezen in die Amerikaanse boekjes en onbewust ben ik er heel erg veel naar gaan leven. Met name een boek van bodo schafer en robert kiyosaki heb ik meerdere malen gelezen toen ik begin 20 was ( ben nu 33).
Ik heb het idee dat ik me rijker voel dan dat ik daadwerkelijk ben. Ik voel me bijvoorbeeld al een groot deel FO alleen moet ik nog wat werken. Ik heb er zelfvertrouwen in dat ik ookt ergens FO zal worden en het me gaat lukken.

Overwinningen vier ik ook in het klein en het groot. Nu belonen we ons zelf 2 jaar groot door sanitair en keuken aan te pakken.
Klein beloon ik me door een pennenset van een half maand salaris, leuke vakanties en niet teveel op het geld te letten maar wel bewust te leven.

Qua investeren geloof ik heilig in passief inkomen en minder in jezelf te ontwikkelen maar dat kan ook aan mijn eigen persoonlijkheid liggen. Ik denk dat het bij voldoende kapitaal makkelijker is om via investeren in de markt geld te krijgen als via een loonsverhoging of eigen bedrijf. Daarnaast focus je bij investeren in de markt al veel vroeger op een passiefinkomen welke nodig is in de toekomst.

Ben je in de prille opstartfase dan is extra inkomen genereren natuurlijk goed en mooi als je dat met je passie kunt combineren. Mijn vermogen moet inmiddels 5 cijfers opbrengen per jaar dat krijg ik never nooit niet met loonsverhogingen ( netto erbij). Dus focus me liever op het investeren als meer tijd en energie in mijn carriere steken.

• CornermanNL
  1. Uitgaven verkleinen
  2. Inkomsten vergroten
  4. Je mindset aanpassen.
  5. Overwinningen vieren.

***members only***

In het begin was ik fanatiek bezig met het besparen en zorgen dat mijn schulden kleiner worden, alles wat met geld te maken heeft.

Ik richt mij nu voornamelijk op een paar projecten tegelijk , op dit moment is dat revalidatie na wat gezondheidsperikelen en het opknappen van de nieuwe woning.

De nieuwe woning was wel een hele stap, in het kader van durf te investeren. Ik was in eerste instantie geneigd om alleen te kijken naar wat het extra zou kosten. En niet naar wat het aan extra woonplezier zou opleveren. Maar de locatie en het extra woon genot zijn niet in geld uit te drukken.

Qua persoonlijke ontwikkeling heeft het revalidatietraject mij wel geleerd dat altijd naar de toekomst kijken niet heel handig is.

Vergeet niet te leven, door je te richten op de dingen die je leven echt verrijken krijg je een innerlijke rust en focus. Ik krijg in minder tijd nu veel meer gedaan omdat ik overal heel bewust mee bezig moet zijn. Ik doe niet zoveel tegelijk meer als vroeger maar dat is verre van erg. Je krijgt projecten af en je keuze om iets te gaan doen is veel bewuster. Ook geniet je meer op de momenten dat je er mee aan het werk bent. En je kan er ook echt van genieten als het af is.

Het klinkt misschien wat zweverig in het licht van FO bezien, maar zorg er voor dat alles wat je doet, voor jou of de mensen in je omgeving van waarde is.

• Wozmro
Members only:

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 08:16
Members only:

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-11 22:04
Wat bedoel je met in de praktijk niet zo lang gewerkt moet worden? :?
Mijn vader kan nu ook pas met 67 en 3 maanden met pensioen, wat is daar niet aan verhoogd dan? (10 jaar geleden was dat nog 65)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
martinusz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:14:
[...]

Wat bedoel je met in de praktijk niet zo lang gewerkt moet worden? :?
Mijn vader kan nu ook pas met 67 en 3 maanden met pensioen, wat is daar niet aan verhoogd dan? (10 jaar geleden was dat nog 65)
België =/= Nederland ;)

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
  1. Uitgaven verkleinen
  2. Inkomsten vergroten
  4. Je mindset aanpassen.
  5. Overwinningen vieren.
Inhakend op dit bovenste, maar dan wél op punt 4: Ik luister nu naar de podcast van "the mad fientist" en in de eerste afleveringen hebben de gasten het vaak over leesvoer over "wat geluk echt is", maar ze noemen daarbij geen titels.

Heeft iemand aanraders voor boeken?

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 08:16
Het gaat inderdaad over Belgie. De wettelijke pensioensleeftijd is 67 jaar, maar voor een volwaardig pensioen moet je hier 45 jaar werken. Bovendien mag je vanaf 63 op pensioen als je dan al 42 jaar gewerkt hebt (minstens 114 dagen per jaar of zoiets). Je verliest dan natuurlijk wel 3/45e pensioenuitkering omdat je de laatste drie jaar niet zou werken.
Natuurlijk brengen ze dat in de media wel naar buiten dat iedereen tot zijn 67e moet werken wat dus voor velen niet klopt.

Nu ja, we zullen wel zien, want als je natuurlijk al vroeger kan rentenieren zit je niet aan de werk-voorwaarden en ik zie het nog wel gebeuren dat er nog gesleuteld wordt aan ons systeem. ;-)

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-11 22:04
Ah missed that :o
Nederland loopt weer voorop in dit soort dingen :/

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:51
Lointje schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:44:
Het gaat inderdaad over Belgie. De wettelijke pensioensleeftijd is 67 jaar, maar voor een volwaardig pensioen moet je hier 45 jaar werken. Bovendien mag je vanaf 63 op pensioen als je dan al 42 jaar gewerkt hebt (minstens 114 dagen per jaar of zoiets). Je verliest dan natuurlijk wel 3/45e pensioenuitkering omdat je de laatste drie jaar niet zou werken.
Natuurlijk brengen ze dat in de media wel naar buiten dat iedereen tot zijn 67e moet werken wat dus voor velen niet klopt.

Nu ja, we zullen wel zien, want als je natuurlijk al vroeger kan rentenieren zit je niet aan de werk-voorwaarden en ik zie het nog wel gebeuren dat er nog gesleuteld wordt aan ons systeem. ;-)
Je mist wel iets meer dan 3/45ste deel, want de laatste 3 jaar zijn over het algemeen ook de meest renderende 3 jaar. En dat is nog los van dat je over het algemeen meer verdient dan in je eerste jaren van je werkende leven, dus je inleg zal ook een stuk meer zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 06-04-2017 12:53 ]

• Blik1984
martinusz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:44:
[...]

Ah missed that :o
Nederland loopt weer voorop in dit soort dingen :/
Beter voorop lopen dan zoals Italië/Spanje/Griekenland achter de feiten aanlopen met alle economische malaise tot gevolg. Dan ben je op je 55ste met penisoen, maar ligt je land economisch in puin

• Wozmro
Blik1984 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:51:
[...]

Je mist wel iets meer dan 3/45ste deel, want de laatste 3 jaar zijn over het algemeen ook de meest renderende 3 jaar. En dat is nog los van dat je over het algemeen meer verdient dan in je eerste jaren van je werkende leven, dus je inleg zal ook een stuk meer zijn.
Ik heb laatst iets opgevangen over hoe ze daar proberen aan te sleutelen. Ze nemen niet de laatste jaren maar een gemiddelde over alle werkjaren, of iets dergelijks.

Denk dat het vooral voor Belgische ambtenaren is maar ben niet zeker.

Je hoort van alles over de pensioenen, allerlei maatregelen, geruchten,...
De mensen worden zo bang gemaakt dat ze al vlak na het afstuderen wakker liggen over hun pensioen. En zich daardoor zaken ontzeggen of kiezen voor (valse) 'veiligheid'.

Dat kan toch niet goed zijn voor de dynamiek in een samenleving?

Ze zouden beter die kunstmatige pensioenleeftijd afschaffen en meer inzetten op werkbaar werk. Je werkt dan gewoon door zolang het haalbaar is en plezant blijft.
Zijn er issues in verband met de gezondheid of heb je familiale redenen om meer thuis te blijven dan kan dit geregeld worden mbv vervangingsinkomen ipv een 'pensioen'.

Dat vind ik beter dan 45 jaar de beuk er in om dan aan 65j in een zwart gat te vallen.

Wie wil kan natuurlijk al zijn eigen traject uitstippelen maar het wordt nog zeker niet als iets normaal beschouwd en het kost moeite.

• cerberusss
CornermanNL schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:46:
Het klinkt misschien wat zweverig in het licht van FO bezien, maar zorg er voor dat alles wat je doet, voor jou of de mensen in je omgeving van waarde is.
Helemaal niet zweverig, en het lijkt me juist essentieel onderdeel van FO.

Om te weten wanneer je FO bent, moet je weten hoe je leven er uit ziet. Als je tot de conclusie komt dat een waardevol leven bestaat uit bijv. landschapjes schilderen, timmeren, radio's repareren, andermans geld beleggen, enz. dan kun je daar een inkomsten/uitgavepatroon bij verzinnen. En dan ben je mogelijk eerder FO.

• JURIST
Accountant schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:31:
[...]

Ben je in de prille opstartfase dan is extra inkomen genereren natuurlijk goed en mooi als je dat met je passie kunt combineren. Mijn vermogen moet inmiddels 5 cijfers opbrengen per jaar dat krijg ik never nooit niet met loonsverhogingen ( netto erbij). Dus focus me liever op het investeren als meer tijd en energie in mijn carriere steken.
Dat gaat al om een flinke passieve inkomenstenstroom! Bereik je dat nog steeds vooral met traden of heb je inmiddels een meer lange termijn beleggingsverdeling?

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
cerberusss schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:51:
[...]

Helemaal niet zweverig, en het lijkt me juist essentieel onderdeel van FO.

Om te weten wanneer je FO bent, moet je weten hoe je leven er uit ziet. Als je tot de conclusie komt dat een waardevol leven bestaat uit bijv. landschapjes schilderen, timmeren, radio's repareren, andermans geld beleggen, enz. dan kun je daar een inkomsten/uitgavepatroon bij verzinnen. En dan ben je mogelijk eerder FO.
Maar dan stel je FO gelijk aan dat je wat anders gaat doen zodra je FO bent. FO is m.i. de situatie waarin je binnen redelijke grenzen zonder financiële zorgen kan doen waar je zin in hebt, waarin je niet afhankelijk bent van een baan voor je bestaan. Wat je daar verder voor doelen achter plakt is een persoonlijke keuze. Sommige mensen (waaronder ik) willen alleen maar FO zijn om vanuit oogpunt van zekerheid en keuzevrijheid.

Ik vind mijn werk veel te leuk om daar mee te stoppen. FO is voor mij toedeledokie KUNNEN zeggen als ik bijv. eens een andere manager krijg waar ik niet mee door één deur kan. Of ja zeggen tegen een nog leukere baan die minder verdient. Maar als mijn baan leuk blijft verander ik helemaal niks.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:40

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
JURIST schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:36:
[...]

Dat gaat al om een flinke passieve inkomenstenstroom! Bereik je dat nog steeds vooral met traden of heb je inmiddels een meer lange termijn beleggingsverdeling?
Alles op de korte termijn inderdaad. Lange termijn zie ik nog steeds de noodzaak niet van in. Ik vind het veel leuker om op de korte termijn te kopen en te verkopen. Met als doel naar een eigen rendement toe te handelen ipv afhankelijk zijn van de grille van de markt.

Zo leuk om in de ochtend een order in te leggen en op het einde van je werkdag te zien dat de verkooporder ook is uitgevoerd.

• cerberusss
timag schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:34:
dat je wat anders gaat doen zodra je FO bent.
Nou ja, dat is slechts 1 van de opties. Volgens mij zitten jij en ik wel op 1 lijn, hoor. Zelf werk ik als ZZP'er en projecten voor klanten doen, dat geeft mij een bepaalde rust. Terwijl ik als app ontwikkelaar heel goed ook zelf projecten zou kunnen opzetten. Mocht ik in de (verre) toekomst FO zijn, dan denk ik dat ik gewoon door bleef gaan met projecten bij klanten. Ik kan dan wel wat kieskeuriger zijn in mijn klantenkring, en dat is prettig.

• President
cerberusss schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:19:
[...]

Nou ja, dat is slechts 1 van de opties. Volgens mij zitten jij en ik wel op 1 lijn, hoor. Zelf werk ik als ZZP'er en projecten voor klanten doen, dat geeft mij een bepaalde rust. Terwijl ik als app ontwikkelaar heel goed ook zelf projecten zou kunnen opzetten. Mocht ik in de (verre) toekomst FO zijn, dan denk ik dat ik gewoon door bleef gaan met projecten bij klanten. Ik kan dan wel wat kieskeuriger zijn in mijn klantenkring, en dat is prettig.
Maar dat is toch ook FO?

FO betekent toch niet dat je MOET stoppen als je FO bent? Maar dat je je leven zou kunnen aanpassen?

• CornermanNL
Duci schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:43:
[...]

Inhakend op dit bovenste, maar dan wél op punt 4: Ik luister nu naar de podcast van "the mad fientist" en in de eerste afleveringen hebben de gasten het vaak over leesvoer over "wat geluk echt is", maar ze noemen daarbij geen titels.

Heeft iemand aanraders voor boeken?
Ik loop veel hard en een boek dat leuk is om te lezen en een idee geeft hoe je innerlijke rust en geluk kan bereiken is running buddha van akyong Mipham. Ook leuk om te lezen als je niets met hardlopen hebt omdat het een goede uitleg geeft over het leven in het moment, het stellen van uitdagende maar haalbare doelen en het bereiken van meer geluk.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:26

Piper

No guts, no glory

Boeken:

Guide to the good life - William B. Irvine
Man's Search for Meaning - Viktor Frankl
The power of habit - Charles Duhigg
Wakker - Peter Gordijn
Nudge - Richard Thaler
De Weg - Michael Puett
When breath becomes air - Paul Kalanithi
De karakterman - Stephan van Duin & Jop de Vrieze
The sciencefiction of willpower - Kelly Mcgonigal
How I Found freedom in an unfree World - Harry Browne
De cirkel - Dave Eggers
Walden - Thoreau

Een kleine selectie van wat ik het afgelopen jaar gelezen heb of nog aan het lezen ben. De een beter dan de ander maar dat vinden jullie zelf wel uit ;-). Niet allemaal specifiek FO maar je moet er zelf maar uithalen wat je er uit wil halen. De bibliotheek blijft een goede FO uitvinding. Wat geluk overigens echt is is toch voor iedereen verschillend.

Verder kleine stapjes de goede kant uitgezet de afgelopen maanden. Oa de hypotheek overgesloten in dec, 7 jaar vast voor 1,49% nu en de boete is 1-4-18 terugverdient. Verder 2 wkn onbetaald verlof genomen en daarmee de vakantie opgerekt en zodoende 6 weken in Nieuw Zeeland geweest. Dat kost een smak geld maar was elke euro(of NZD) dubbel en dwars waard.

Bij de belastingdienst nog even een middelingsverzoek ingediend, dat leverde weer 1150,= op. Vakantiegeld komt er weer aan en aangezien we de vakantie al gehad hebben kan die ook naar de aflossing van de studieschuld, daar is de afgelopen 3 jaar al meer dan 50k op afgelost dus dat gaat hard de goede kant op. Dit jaar nog 23k af te lossen en dan zijn we op dat gebied van de bank af.

Het indexbeleggen bij Meesman(150,= P/mnd) doet het ook prima bij het huidige beursklimaat, daar staat nou rond de 4k.

Verder krijgen we een kleine smurf binnen 2 mnd, dus mijn 18 jaar oude autootje gaat ingeruild worden voor een veilige 5-deurs. De 2e auto eruit is voorlopig nog lastig, al blijven we ons oriënteren op andere opties. Gelukkig kost zo'n citybug de wereld niet.

Verder natuurlijk forse KDV kosten die erbij gaan komen. Veel babymeuk al op marktplaats gescoord dus dat scheelt een hoop.

Ook lekker aan het opruimen, de afgelopen weken voor meer dan €1000,= op marktplaats verkocht. Ruimte en geld er voor terug = win-win.

WOZ waarde was 25% gestegen, bezwaar aangetekend en de stijging tot 20% weten te beperken. Huis staat iets van 100k-120k boven water dus dat is een relaxte gedachte. (Op basis van 2 verkoopmakelaars die langs zijn geweest)

Nu nog 1 halogeen lamp te vervangen in huis..;-)

• cerberusss
President schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:32:
FO betekent toch niet dat je MOET stoppen als je FO bent? Maar dat je je leven zou kunnen aanpassen?
Yep, helemaal met je eens.
Piper schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:42:
How I Found freedom in an unfree World - Harry Browne
Voor wie het niet weet, Harry Browne was in (geloof ik) 2002 de presidentiele kandidaat voor de Libertarians in de VS. Volgens mij leeft hij niet meer, maar het was zeker een man van formaat.

Ik vond dit een zeer interessant boek, mede omdat het is opgezet als handboek. Het eerste dozijn hoofdstukken legt hij een aantal valkuilen uit die mensen kunnen beperken. En in de hoofdstukken daarna behandelt hij hoe je de valkuil kunt vermijden.

Zo'n valkuil kan bijvoorbeeld zijn: familie. Moet je die jouw leven laten bepalen? Volgens Harry niet, en legt hij uit hoe je afstand kunt nemen terwijl je wel (of niet) een goede relatie onderhoudt. Een andere valkuil: moraliteit. Moet je het braafste jongetje in de klas zijn wanneer je je belastingaangfite doet? De auteur suggereert dat alleen jijzelf dat bepaalt.

Fascinerend.

[ Voor 67% gewijzigd door cerberusss op 08-04-2017 11:45 ]

• cerberusss
-

[ Voor 99% gewijzigd door cerberusss op 08-04-2017 11:45 ]

• rube
Harry Brown is inderdaad overleden.
Maar ik vond dit ook een heel goed boek.
Hij was ook de bedenker van de permanent portfolio. Er staat online ook nog podcasts van zijn radioshow over investeren en de permanent portfolio.

• cerberusss
rube schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:06:
Harry Brown is inderdaad overleden.
Maar ik vond dit ook een heel goed boek.
Hij was ook de bedenker van de permanent portfolio. Er staat online ook nog podcasts van zijn radioshow over investeren en de permanent portfolio.
Hij geeft een hele eigenwijze mening. Zegt bijvoorbeeld dat stemmen nauwelijks nut heeft. Op kantoor gaat het regelmatig over politiek, en een collega vroeg wat ik ging stemmen. "Niks", zei ik, "want ik vind het erg bevrijdend om even geen mening te hoeven hebben". Dat snapte hij niet :)

Hij was ook een succesvolle ondernemer, en geeft in het boek als tip: je kunt geld verdienen door de wet te ontwijken. Het duurt namelijk vaak lang voordat zo'n gat in de wet wordt gedicht, en dan ben jij als flexibele ondernemer alweer bezig met een ander plan :D

Het verbaasde me hooglijk dat hij de politiek in ging, maar goed in de US is de helft van de politici acteur geweest :)

• Wozmro
cerberusss schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:02:
[...]

Hij geeft een hele eigenwijze mening. Zegt bijvoorbeeld dat stemmen nauwelijks nut heeft. Op kantoor gaat het regelmatig over politiek, en een collega vroeg wat ik ging stemmen. "Niks", zei ik, "want ik vind het erg bevrijdend om even geen mening te hoeven hebben". Dat snapte hij niet :)

Hij was ook een succesvolle ondernemer, en geeft in het boek als tip: je kunt geld verdienen door de wet te ontwijken. Het duurt namelijk vaak lang voordat zo'n gat in de wet wordt gedicht, en dan ben jij als flexibele ondernemer alweer bezig met een ander plan :D

Het verbaasde me hooglijk dat hij de politiek in ging, maar goed in de US is de helft van de politici acteur geweest :)
Daar heb ik eens een boek over gelezen: 'rijkdomsgeheimen'. Met oa 'the robber barons' zoals carnegie, rockefeller, Morgan.

Je mag dan niet al te ethisch ingesteld zijn want eigenlijk komt het gewoon neer op gemeenschappelijk bezit inpalmen. Iets wat nog altijd volop aan de gang is.

• cerberusss
Wozmro schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:03:
Je mag dan niet al te ethisch ingesteld zijn want eigenlijk komt het gewoon neer op gemeenschappelijk bezit inpalmen
Zo ver gaat het niet in het boek van Harry Browne. In de basis zegt hij: als bepaalde regelgeving je in de weg staat, kijk dan eens wat precies de consequenties zijn als je die regels naast je neer legt. Hij geeft als voorbeeld dat je beter zaken kan doen met freelancers dan werknemers in dienst hebben.

Valt allemaal wel mee, mijns inziens.

Een tien jaar terug (uit het hoofd) had je een advocatenkantoor in Den Haag genaamd het "Haags Advocatencollectief". Die regelde voor ZZP'ers dat ze gevestigd werden in Cyprus. Er volgden wat rechtszaken en op een gegeven moment heeft de FIOD het hele zootje opgedoekt.

Ik kan er niet zoveel meer over vinden online, maar dat was net over het randje >:)

[ Voor 37% gewijzigd door cerberusss op 08-04-2017 19:49 ]

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:07
Onderdeel van mijn FO strategie was hypotheek vrij goedkoop wonen later. Ik ga nu echter juist een duurdere woning aanschaffen met een hogere hypotheek.

Ik heb een woning gevonden die ik in twee woongedeeltes kan splitsen. Het eerste jaar zal ik dat delen met een vriend en zijn gezin. Het gedeelte waarin ik verblijf maak ik dan airbnb friendly. Als daar dan gasten verblijven, logeer ik even ergens anders.

Het huidige appartement hou ik aan voor expat verhuur als ik een hypotheek kan regelen via NIBC of een kennis. Heb daar 70 tot 80 duizend voor nodig en er zijn wellicht wel kennissen in mijn omgeving bij wie ik daarvoor een privé hypotheek kan afsluiten. Lukt het niet dan verkoop ik de woning alsnog en stop ik de overwaarde in de nieuwe woning.

Als alles goed uitpakt zou ik netto minder (misschien wel geen) woonlasten hebben, ook al heb ik een hogere hypotheek.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet niet hoe het wettelijk zit en wat de opties zijn, maar tenzij het een heel vrijstaande woning is, zou ik als buren er alles aan doen om dat op welke manier dan ook te blokkeren. Ik zou er absoluut niet op zitten te wachten om AirBnB buren te hebben.

En misschien begrijp ik het nu verkeerd hoor, maar als jij ergens anders gaat logeren, dan kost dat je toch ruwweg evenveel als wat jouw AirBnB oplevert? Of ga je gratis bij vrienden logeren omdat je eigen woning verhuurt wordt? Laat ik het erop houden dat bij mij iedereen die dat geintje zou proberen uit te halen er niet in komt ;).

Om het nog niet over de persoonlijke kant te hebben (als je het specifiek voor AirBnB geschikt maakt, neem ik aan dat je erg regelmatig ergens anders moet slapen, dan ben je straks effectief de helft van de tijd dakloos terwijl je geld zat hebt), omdat hoewel ik het me niet kan voorstellen dat je het wil, dat toch persoonlijk blijft.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 10-04-2017 07:51 ]

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11 14:50

murphsy

Product Monkey

Waarom op AirBnb? Kan je er niet gewoon een b&b of vakantie appartement van maken?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-11 22:30
Relatief groot huis kopen en splitsen voor bijvoorbeeld verhuur aan expat kan ik goed begrijpen, maar jezelf je huis uit laten "jagen" voor Airbnb verhuur snap ik niet. Je wilt toch ook je eigen plek hebben :?
Al je prive zaken moet je dan achter slot en grendel hebben, en inderdaad iedere keer je zooi meeslepen om plek te maken voor gasten. Dat lijkt mij niks.

• kabelmannetje
ybos schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:57:
Relatief groot huis kopen en splitsen voor bijvoorbeeld verhuur aan expat kan ik goed begrijpen, maar jezelf je huis uit laten "jagen" voor Airbnb verhuur snap ik niet. Je wilt toch ook je eigen plek hebben :?
Al je prive zaken moet je dan achter slot en grendel hebben, en inderdaad iedere keer je zooi meeslepen om plek te maken voor gasten. Dat lijkt mij niks.
Alleen het eerste jaar, tijdens de verbouwing doet hij dit. Daarna heeft hij een prive-deel.

Ik heb ook jaren de bovenste etage van mijn woning verhuurd. Gedeelde badkamer, maar bewoners hadden wel klein eigen keukenblokje. Plus een eigen ingang. Zeer lucratief. Zelf zou ik geen zin in AirBNB hebben. Mij teveel gedoe met schoonmaken, inplannen en aanwezig zijn als de gasten aankomen/vertrekken. Dan maar een stabielere cashflow van huurders die er permanent zijn en zichzelf kunnen redden.

• Blik1984
Mijn hypotheek gaat komende tijd fors omlaag, heb een verzoek tot rentemiddeling ingedient voor een stuk aflossingsvrije hypotheek dat tot februari 2019 door zou lopen. Bij de offerte kreeg ik ook direct het voorstel tot direct afbetalen. Het totaalverschil in kosten is ruim 2.000 euro. Dus dan ga ik gewoon de boeterente betalen.

Scheelt me 120 euro per maand, en de kosten zijn in grofweg 1 jaar terugverdiend. Nieuwe rente wordt 2,09% (bij de rentemiddeling zou het 2,69% worden) voor 10 jaar.

Ik twijfel alleen nog of ik nog een klein bedrag extra ga aflossen om nog een extra tree lager uit te komen en naar 1,99% rente ga. Qua euro's scheelt het niet zoveel, en de aflossing zou ik doen op bankspaarhypotheek (vanwege de berekening op de boeterente) en heeft dus weinig effect op de lange termijn. Maar heeft dus wel een klein effect op de aflossingsvrije hypotheekrente, wat zouden jullie doen?

• CornermanNL
Blik1984 schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:01:
Mijn hypotheek gaat komende tijd fors omlaag, heb een verzoek tot rentemiddeling ingedient voor een stuk aflossingsvrije hypotheek dat tot februari 2019 door zou lopen. Bij de offerte kreeg ik ook direct het voorstel tot direct afbetalen. Het totaalverschil in kosten is ruim 2.000 euro. Dus dan ga ik gewoon de boeterente betalen.

Scheelt me 120 euro per maand, en de kosten zijn in grofweg 1 jaar terugverdiend. Nieuwe rente wordt 2,09% (bij de rentemiddeling zou het 2,69% worden) voor 10 jaar.

Ik twijfel alleen nog of ik nog een klein bedrag extra ga aflossen om nog een extra tree lager uit te komen en naar 1,99% rente ga. Qua euro's scheelt het niet zoveel, en de aflossing zou ik doen op bankspaarhypotheek (vanwege de berekening op de boeterente) en heeft dus weinig effect op de lange termijn. Maar heeft dus wel een klein effect op de aflossingsvrije hypotheekrente, wat zouden jullie doen?
Niet extra aflossen , maar dat bedrag investeren in iets anders.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als het echt om een klein bedrag gaat, dan is het rendement van dat bedrag niet enkele tienden, maar veel groter. Daar zit een hefboomwerking in. :) Belangrijk is dan wel of de rente van de spaarhypotheek dan ook omlaag gaat. Dan is een deel van het effect weg. Dat zul je dus moeten doorrekenen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Dat klinkt als goed aan het rekenen slaan.

Storting/aflossing op bankspaar heeft effect op de maandlasten, en een lagere rente heeft ook effect op de maandlasten. Dus hoewel het qua euro's misschien niet veel scheelt om de rente te verlagen, kan het in combinatie toch een leuk effect geven.

Bovendien, de bankspaar ga je hoe dan ook aflossen. Enkel is dan de vraag of je dat nu doet of over een langere periode. Puur theoretisch gezien kun je dus een rendement halen zonder dat je (extra) kosten maakt, want linksom of rechtsom gaat dat geld naar de bank.

• Blik1984
Krisp schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:34:
[...]

Als het echt om een klein bedrag gaat, dan is het rendement van dat bedrag niet enkele tienden, maar veel groter. Daar zit een hefboomwerking in. :) Belangrijk is dan wel of de rente van de spaarhypotheek dan ook omlaag gaat. Dan is een deel van het effect weg. Dat zul je dus moeten doorrekenen.
Het effect van €1.500 (dat is het kleine bedrag waar ik het over heb) aflossen:

aflossingsvrije hypotheek gaat van 2,09% -> 1,99% = 6,40 per maand bruto
bankspaarhypotheek, 1500 aflossen, 5,9% = 7,38 per maand bruto
bankspaarhypotheek netto inleg = ongeveer 3 euro per maand omlaag omdat doelbedrag omlaag gaat

grosso mode scheelt het dus 9-10 euro per maand netto. Waarvan zeg 6,50 echt rendement is, het andere is puur een lagere inleg dus wisseling van cashflow.

Enige onderdeel hierin die ik niet mee kan nemen, is de impact van de aflossing op de bankspaarhypotheek op wat ik bij renteherziening kan bijstorten in 2019. Door dit te doen gaat mijn maandbedrag omlaag en dus ook de maximale bijstorting in 2019. Wat dat precies aan inpakt maakt op rendement is afhankelijk van het dan geldende nieuwe rentepercentage en dus moeilijk in te schatten.

Aan de andere kant, negatief zal het rendement nooit worden en de komende 2 jaar gegarandeerd ruim 5% rendement is best prima.

• JURIST
Blik1984 schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:14:
[...]

Het effect van €1.500 (dat is het kleine bedrag waar ik het over heb) aflossen:

aflossingsvrije hypotheek gaat van 2,09% -> 1,99% = 6,40 per maand bruto
bankspaarhypotheek, 1500 aflossen, 5,9% = 7,38 per maand bruto
bankspaarhypotheek netto inleg = ongeveer 3 euro per maand omlaag omdat doelbedrag omlaag gaat

grosso mode scheelt het dus 9-10 euro per maand netto. Waarvan zeg 6,50 echt rendement is, het andere is puur een lagere inleg dus wisseling van cashflow.

Enige onderdeel hierin die ik niet mee kan nemen, is de impact van de aflossing op de bankspaarhypotheek op wat ik bij renteherziening kan bijstorten in 2019. Door dit te doen gaat mijn maandbedrag omlaag en dus ook de maximale bijstorting in 2019. Wat dat precies aan inpakt maakt op rendement is afhankelijk van het dan geldende nieuwe rentepercentage en dus moeilijk in te schatten.

Aan de andere kant, negatief zal het rendement nooit worden en de komende 2 jaar gegarandeerd ruim 5% rendement is best prima.
Dit lijkt me toch wel een interessant rendement op een investering van € 1.500 of zie ik het verkeerd? Verder kan je ook nog lagere VRH als rendement meenemen als je met vermogen boven de vrijstelling zit.

• Blik1984
JURIST schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:29:
[...]

Dit lijkt me toch wel een interessant rendement op een investering van € 1.500 of zie ik het verkeerd? Verder kan je ook nog lagere VRH als rendement meenemen als je met vermogen boven de vrijstelling zit.
Ben ik met je eens, dus ik denk dat ik dat ook gewoon ga doen. Bonus komt eraan deze maand, en volgende maand vakantiegeld. Dus dat is een mooie besteding

• MisterBlue
ybos schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:57:
Op termijn wil ik wat langere tijd in Azië verblijven en een soort digital nomad leven leiden en streef dus naar zo min mogelijk zooi hebben. Vind het dus juist een plus dat ik geen privé spullen in mijn leefruimte heb.
De doelgroep die ik voor kort verhuur op oog heb zijn ook ander digitale nomaden, mensen die niet alleen slaapplek nodig hebben, maar ook wat faciliteiten om te kunnen werken.

Maar dat is vooral een stip op de horizon. Voor nu help ik vrienden aan woonruimte, terwijl ik dit plan verder uit werk.

• JURIST
kabelmannetje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:12:
Zat vandaag wat te spelen met mijn voorlopige aanslag van de belastingdienst.

De heffingskorting bedraagt €2254.
Dat betekent -als je niet werkt- dat er geen VRH is over de eerste €217.000.

Daarop heb je de eerste €57.000 belastingvrij indien in erkend groenfonds belegd. Iemand tips
https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z2pl.pdf welke groenfondsen aantrekkelijk zijn?
Het is jammer dan de aangewezen groenfondsen ook hoge kosten in rekening brengen.
Wat ik nog wel interessant zou kunnen vinden zijn:
https://groenwoningenfonds.nl/
en
https://meewind.nl/

Beide komen er in recensies echter niet heel gunstig vanaf. Wat ik zag o.a. vanwege vooruitlopen op verkoop en waardestijging (eerste) en o.a. beperkte verhandelbaarheid (tweede).
De voorgestelde rendementen op de site van de tweede wekken ook de indruk: te mooi om waar te zijn.
Belegt een van de FO-ers in een van deze fondsen?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Tazzios

..

Hier staan de behaalde resultaten in: https://meewind.nl/laatst...atie/regionaal-duurzaam-1

• JURIST
Ik keek in eerste instantie naar de rendementsontwikkeling van Zeewind, maar dat fonds valt niet onder de groenregeling zag ik later. Stel dat de beheerskosten van regionaal duurzaam van maximaal 2% ongeveer wegvallen tegen de belastingvrijstelling/korting, dan blijft een rendement van 3,5%-4% over. Dat lijkt me redelijk, maar iets minder dan doorgaans bijvoorbeeld bij https://www.duurzaaminvesteren.nl/

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Blik1984 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:51:
[...]

Meest renderende jaren klopt wel, maar dit is erg regelgeving/pensioensvorm afhankelijk. De afspraak is dat je elk jaar een deel van je klassieke pensioen inkoopt, zonder rekening te houden met het rendement dat hier daadwerkelijk nog op gerealiseerd kan worden. Tuurlijk, je salaris is hoger, waardoor het gemiddelde per jaar stijgt, maar dat weegt niet op tegen het vele jaren minder rente op rente effect. In deze regelgeving betalen de jongeren dat ontbrekende rendement. Op de lange termijn niet houdbaar, zeker nu steeds meer flexwerkers geen of een beschikbaar pensioen regeling hebben. Net als de HRA (Hypotheek Rente Aftrek) iets dat zo geruisarm mogelijk afgebouwd moet worden.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11 12:42
MisterBlue schreef op maandag 10 april 2017 @ 07:02:
Onderdeel van mijn FO strategie was hypotheek vrij goedkoop wonen later. Ik ga nu echter juist een duurdere woning aanschaffen met een hogere hypotheek.

Ik heb een woning gevonden die ik in twee woongedeeltes kan splitsen. Het eerste jaar zal ik dat delen met een vriend en zijn gezin. Het gedeelte waarin ik verblijf maak ik dan airbnb friendly. Als daar dan gasten verblijven, logeer ik even ergens anders.

Het huidige appartement hou ik aan voor expat verhuur als ik een hypotheek kan regelen via NIBC of een kennis. Heb daar 70 tot 80 duizend voor nodig en er zijn wellicht wel kennissen in mijn omgeving bij wie ik daarvoor een privé hypotheek kan afsluiten. Lukt het niet dan verkoop ik de woning alsnog en stop ik de overwaarde in de nieuwe woning.

Als alles goed uitpakt zou ik netto minder (misschien wel geen) woonlasten hebben, ook al heb ik een hogere hypotheek.
Ik denk dat je hier snel van terug komt. Toeristen naast een een gezin, dat wordt geen succes kan ik je vertellen.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-11 12:58
Milmoor schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:39:
[...]

Op de lange termijn niet houdbaar, zeker nu steeds meer flexwerkers geen of een beschikbaar pensioen regeling hebben. Net als de HRA (Hypotheek Rente Aftrek) iets dat zo geruisarm mogelijk afgebouwd moet worden.
Het beschikbaar premie pensioen wint juist terrein. Geen wenselijke situatie voor de werknemer. Ik heb ook zo'n pensioen en je weet gewoon niet waar je aan toe bent.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• CornermanNL
Joris 407 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:37:
[...]

Het beschikbaar premie pensioen wint juist terrein. Geen wenselijke situatie voor de werknemer. Ik heb ook zo'n pensioen en je weet gewoon niet waar je aan toe bent.
Wat ik nu nooit heb begrepen, komt het bedrag uit deze belegde pot geld nu aan het eind vrij en moet je daar verplicht een pensioen van aankopen ? Maar dat gaat dan altijd met de dan heersende rekenrente, leuk als het 12% is maar minder leuk bij 2%.

Stel de pot valt tegen, en de rekenrente is laag. Dan komt de klap dubbel zo hard aan. En je hebt geen tijd meer om er iets aan te doen. Lijkt mij een heel groot zwart gat dan. Maar zoals ik al zei , ik heb het nooit goed begrepen. Misschien een pensioen expert onder ons die dit kan toelichten ?

• MisterBlue
muffstuff schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:33:
[...]

Ik denk dat je hier snel van terug komt. Toeristen naast een een gezin, dat wordt geen succes kan ik je vertellen.
Geen goede ervaringen mee? Wellicht denk ik er te makkelijk over, kinderen zijn wel bijna tieners.

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:09
CornermanNL schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:52:
[...]

Wat ik nu nooit heb begrepen, komt het bedrag uit deze belegde pot geld nu aan het eind vrij en moet je daar verplicht een pensioen van aankopen ? Maar dat gaat dan altijd met de dan heersende rekenrente, leuk als het 12% is maar minder leuk bij 2%.

Stel de pot valt tegen, en de rekenrente is laag. Dan komt de klap dubbel zo hard aan. En je hebt geen tijd meer om er iets aan te doen. Lijkt mij een heel groot zwart gat dan. Maar zoals ik al zei , ik heb het nooit goed begrepen. Misschien een pensioen expert onder ons die dit kan toelichten ?
Daarom kun je bij verschillende instellingen al doorbeleggen na je pensioendatum. http://www.amweb.nl/archi...remieregeling-aan-1011819

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-10 09:49
Ik zie dat er hier meerdere mensen zijn die panden verhuren welke zijn gefinancierd bij externe partijen.
Zelf sta ik op het punt een loods te kopen welke ik voor meer dan de helft zelf kan betalen. Op dit moment bekijk ik hoe ik de rest wil laten financieren.

Ik heb €40.000,- "nodig" van een externe partij, mijn dilemma bij een hypotheek zit hem in de afsluitkosten welke in relatie tot de lening erg hoog zijn (ong. €3000,-). in een scenario van aflossen in 5 jaar is een persoonlijke lening met 2,8% hogere rente aantrekkelijker puur door de afsluitkosten.

Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? De hefboomwerking wordt een stuk minder bij ofwel een hoge provisie ofwel een hoge rente.

[ Voor 10% gewijzigd door Sideways op 13-04-2017 06:32 ]

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-11 12:58
CornermanNL schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:52:
[...]

Voor zover ik het begrijp is het exact zoals je zegt. En dat is ook mijn grote bezwaar tegen deze regeling. Hij is gunstig voor de werkgever, want deze weet precies waar hij aan toe is. De werkgever weet dat hij voor een werknemer een bepaalde premie moet afdragen gedurende het arbeidscontract. Wat de werknemer daarna met de pot geld doet moet hij weten (binnen de regels). Bij andere regelingen (midden / eindloon) moet de werkgever / fonds tot de dood van de werknemer een pensioen uitkeren. En dat kan mee en tegen vallen, zogezegd.

Ik werk nu 16 jaar en ga er even vanuit dat ik nog 30 jaar zal werken. Mijn bezwaar tegen deze regeling is zo groot dat ik alleen al om deze reden van werkgever wil veranderen. Ik heb nu nog enigszins de tijd om e.e.a. recht te trekken. Want in mijn UPO's van de laatste 10 jaar zie ik dat de pot met geld groeit, maar ook dat het aan te kopen maandelijkse pensioen daalt. Waarschijnlijk door de dalende rentestand.

Deze pensioenregeling staat ook haaks op FO, want je bent erg afhankelijk. Al weet ik dat sommigen hier sowieso het pensioen buiten het FO plaatje houden. Daarom ben ik vorig jaar gestart met het aflossen van de hypotheek.

Edit: toevoeging: ik sprak laatst met een vriend van me die van een beschikbaar premieregeling naar een middenloonregeling ging omdat hij van baan veranderde. Hij kon 6 jaar opgebouwd pensioen in de premieregeling inruilen voor 1.5 jaar middenloon pensioen. En dat heeft hij gedaan vanwege de grotere zekerheid. Maar dat zegt dus iets over hoe slecht zijn pensioen was.

[ Voor 9% gewijzigd door Joris 407 op 13-04-2017 08:24 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• rube
Sideways schreef op donderdag 13 april 2017 @ 06:31:
Hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
Een beleggingshypotheek krijg je waarschijnlijk niet voor maar 40K. Sowieso zal dat voor een loods lastiger zijn.

Indien je overwaarde hebt op een eigen woning kun je mogelijk daar nog een hypotheek op nemen/verhogen met wat lagere kosten. Ik was rond de duizend euro kwijt voor de tussenpersoon en taxatie, inschrijving bij notaris stond nog van originele hypotheek en was hoog genoeg.
Anders...zoals je zelf al gedaan hebt berekenen en mogelijk PL/DK (kun je ook zonder boete elk moment aflossen).
Pagina: 1 ... 91 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.