joramoudenaarde schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:23:
Zijn er hier FO-aspiranten die ook kinderen hebben toevallig? En in hoeverre zijn kinderen van invloed op het FO-doel? Zowel in de hoeveelheid tijd die je (eventueel) extra kwijt bent om FO te worden, en de
wil om FO te worden. Ik kan me zomaar voorstellen dat als je kinderen hebt/krijgt, een FO-wens misschien wel minder belangrijk wordt.

Ze hebben qua tijdsbesteding en financiën best een impact op je even volgens mij, of niet?
Ik heb er inmiddels twee en dat heeft behoorlijk wat invloed op mijn aspiratie om FO te worden alsmede op mijn leven in het algemeen.
Ik ben redelijk jong getrouwd (21) en mijn vrouw wilde altijd al kinderen, maar ik was er vrij ambivalent over. Ik was toen ook nog niet in het bijzonder bezig met FO worden omdat ik nog studeerde en nog weinig besef had van hoe het werkende leven zou zijn. Als je me nu echter de keuze zou geven dan zou ik behoorlijk hevig twijfelen.
Kennelijk is bijna iedereen zonder uitzondering helemaal lyrisch over zijn of haar kinderen en is het allemaal het belangrijkste in de wereld, maar dat is niet helemaal hoe ik het ervaar. Tuurlijk, de momenten dat je met ze kunt spelen of ze nieuwe dingen kunt laten zien zijn oprecht leuk, maar er staat zoveel shit tegenover. Nu heb ik wel een kind met chronische eetproblemen, maar zelfs als ik dat niet meeneem kan het soms behoorlijk heftig zijn qua krijsen midden in de nacht, of gewoon druk zijn als je net uit je werk komt. De enorme troep die ze overal van maken en soms dingen die ze stuk maken. Tja, je neemt het ze niet kwalijk want het zijn kinderen, maar leuk is het ook niet.
Zeker nu ik een tijdje gewerkt heb en weet hoe dat is, is er bij mij de behoefte om FO te worden. Niet dat ik een vreselijke baan heb, helemaal niet, maar het moeten werken bevalt me gewoon niet en het kost veel vrije tijd (net als kinderen overigens). Als ik dan zie hoeveel geld er verdwijnt aan luiers, kleding, speelgoed, medicijnen, transport, kinderopvang en uitjes dan heb ik soms echt het gevoel dat ik niet voor mezelf werk. Zeker omdat mijn vrouw maar anderhalve dag werkt om voor de kinderen te zorgen is het soms moeilijk om niet te denken dat jij overal voor op draait (in financiële zin).
Als ik die feiten had gehad voordat de kinderen kwamen had ik misschien wel een andere beslissing gemaakt (ik denk dat je financiën weldegelijk moet meewegen in de keuze om een kind te nemen, in mijn ogen moet je het immers wel minstens een gemiddeld leven kunnen geven). Kennelijk sta ik hierin anders dan de meeste mensen, maar tot dusverre heb ik niet het idee dat ik met mijn kinderen echt een stempel op de wereld kan drukken. Niet dat ik heel erg overtuigd ben van het idee dat ik een doel heb in het leven, maar ik zou toch graag iets bijzonders doen en kinderen zijn dat eigenlijk helemaal niet (bijna iedereen heeft ze).
Overigens hebben kinderen ook een ontzettende uitwerking op je relatie. Soms zou ik wel willen dat het meer was als vroeger. We hebben bijna nooit meer tijd voor elkaar omdat ik moet werken om ons te onderhouden en zij constant met de kinderen bezig is. Al het gedoe zorgt voor enorm veel stress, slapen mislukt soms en vakanties zitten er sowieso niet in. Noem me een pessimist, maar ik weet niet of ik er zoveel gelukkiger van ben geworden.
Nouja, ze zijn nog vrij jong (bijna 3, de ander ruim een half) en ik ook (26), dus hopelijk wordt het wat beter als ze wat zelfstandiger worden, maar denk niet dat kinderen alleen maar rozengeur en manenschijn zijn, want dat is gewoon jezelf voor de gek houden.
Rukapul schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:10:
Financieel gezien moet je zo vroeg mogelijk aan de kinderen en vooral ook parallel. Enige risico is de carrière van de vrouw maar regelingen vallen goed uit met het nog lagere inkomen en grotere kans op fitheid van grootouders. En natuurlijk het vermijden van de dinky gelduitgeeffase

Kun je hierover misschien wat meer uitwijden, misschien voel ik me er dan beter over
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m