Voor mij persoonlijk heb ik ook deze afweging gemaakt.NovapaX schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:24:
Ik ga mee met Accountant.
De laatste tijd is mijn risicoprofiel dusdanig richting de '7' verschoven dat ik aflossen niet 'spannend' genoeg vindt voor die netto 3%...(is nu een 5je op de schaal van poppetje-in-rondje)
Dat komt voornamelijk door dit topic en het lezen over vormen van investeren en vermogensbeheer en rekenen aan rendementen.
Ook ander factoren spelen nog mee, zoals het vrij beschikbaar hebben van je vermogen. Daarom kies ik er voor om niet te snel vermogen in Box 1 'vast' te zetten. (zoals lijfrente en hypotheek)
Ik heb een bankspaarhypotheek met een rente percentage van 4,8%.
Door extra te storten op deze bankspaarrekening behaal ik daar een risicoloos rendement op van 6% (4,8% rente +1,2% VRH die niet betaald hoeft te worden).
Het nadeel is inderdaad dat het geld vast komt te zitten in box 1. Maar voor een rendement van 6% vind ik dat acceptabel.
Ik zou inderdaad dit niet met al mijn geld doen, maar een leuke mix van box 1, box 3 spaargeld en beleggingen is het streven.