Interessant, dus van je maandelijkse betaling (kapitaal + rente) neem jij enkel de rente als uitgave dan en het kapitaal gedeelte schrijf jij nergens op als maandelijkse last?Rukapul schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:03:
[...]
Geschuif met geld tussen je eigen rekeningen moet je geheel weglaten. Je hypotheek is ook zo'n rekening. De aflossing gaat dus van spaarrekening (via betaalrekening) naar de hypotheekrekening, maar die transacties laat je voor je inkomsten, uitgaven en spaarquote buiten beschouwing.
Let wel dat dit gaat voor aflossingen en inleg in een (bank)spaarhypotheek. Rente die je moet betalen (of verzekeringspremies) zijn wel uitgaven.
Je lening is toch geen verschuiving van kapitaal? Je vervangt inderdaad je geld door stenen, maar die stenen zijn nog niet 100% van jou. Je "koopt" dus als het ware elke maand een stukje van je huis, tot het van jou is.
Ik snap wel de redenering dat je geen aflossing van 15.000€ in je maandelijks overzicht wil zetten omdat het grafieken, inkomst/uitgaven nogal verpest. Ikzelf heb twee excellen: één is elke maand de inkomsten, uitgaven en hoeveer ik spaar.
De tweede is jaarlijks: assets, schulden, ... en de uiteindelijke netto waarde als som. Ik zou dan hier de éénmalige aflossing verwerken, met eventueel een commentaar naast het jaar dat je een eenmalige aflossing hebt gedaan en dat dat de reden is dat schuld omlaag ging, net als je spaarrekening.