Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.485 views

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
FO begint bij niet kijken hoe anderen het beter/makkelijker hebben gehad. En regels gaan veranderen. Gewoon niet te afhankelijk zijn van die regels. Uiteindelijk is de basis van FO worden hetzelfde ongeacht het tijdperk waar je in leeft.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Precies. Het begint bij minder uitgeven dan er binnenkomt.

[ Voor 25% gewijzigd door merauder op 20-05-2015 07:48 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:38
koentje115 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 01:29:
Wat zijn eigenlijk jullie persoonlijkheden (volgens de Meyer's Briggs classificatie)? Ik heb de indruk dat de meeste die FO nastreven INTJ/INTP zijn.

[...]
http://personalitypage.com/INTJ.html

[...]
http://personalitypage.com/INTP.html

Je kan jezelf testen op de volgende website: http://www.25quiz.com/
http://www.iexgeld.nl/Art...eel-geld-je-verdient.aspx

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 16:46

Shapeshifter

Get it over with

Wat zijn eigenlijk jullie persoonlijkheden (volgens de Meyer's Briggs classificatie)? Ik heb de indruk dat de meeste die FO nastreven INTJ/INTP zijn.

[...]

[...]

Het verbaast me altijd dat mensen die zichzelf beschrijven als INTJ zoveel waarde hechten aan de MBTI. Wikipedia welliswaar, maar:

"Although very popular in businesses around the world, the MBTI is widely criticized by academics for its methodological weaknesses, poor statistical validity and low reliability."

Niet erg wetenschappelijk ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Makkelijke 'journalistiek', een random eigenschap meten, onder ongetwijfeld een beperkte groep, uitzetten tegen inkomen, een pareto distributie ervan maken om een 'verband' aan te tonen en dan achteraf een conclusie eraan hangen. Dat kun je bij elke random eigenschap doen, aangezien nooit elke categorie (in dit geval persoonlijkheid) hetzelfde gemiddelde inkomen heeft.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

merauder schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 07:48:
Precies. Het begint bij minder uitgeven dan er binnenkomt.
Precies, daar kan een klein verschil al enorme gevolgen hebben
Als je 2000 netto per maand binnenkrijgt en je geeft 2010 uit, dan zak je uiteindelijk door de vloer. Maar als je 1990 uitgeeft ben je vermogen aan het opbouwen. En het totale verschil is maar 1% van je inkomen. Dit verschil is waarschijnlijk op te vangen door een keer niet naar McDonnalds te gaan of de rechtervoet wat minder zwaar te maken in de auto.

Wat verder ook helpt is jezelf niet afhankelijk te maken van voordelige regelingen. Bijvoorbeeld HRA is leuk zolang het duurt. Koop een huis dat je ook kan betalen als je geen HRA krijgt. Dat heeft een serie voordelen. Je kan wat ruimer leven en plezier hebben, en dan nog geld overhouden om versneld af te lossen zodat er weer meer geld vrij komt enz...Bij een niet al te grote inkomensdaling zit je niet gelijk klem.

Het grote extra voordeel is dat als de regeling weg valt, je hooguit zegt: Dat is jammer, maar het was leuk het te krijgen. Vooral belasting voordeeltjes worden snel aangepakt. Dus maak er gebruik van zodra ze verschijnen. Ze duren maar een paar jaar

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ortep schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:50:
[...]

Precies, daar kan een klein verschil al enorme gevolgen hebben
Als je 2000 netto per maand binnenkrijgt en je geeft 2010 uit, dan zak je uiteindelijk door de vloer. Maar als je 1990 uitgeeft ben je vermogen aan het opbouwen. En het totale verschil is maar 1% van je inkomen. Dit verschil is waarschijnlijk op te vangen door een keer niet naar McDonnalds te gaan of de rechtervoet wat minder zwaar te maken in de auto.

Wat verder ook helpt is jezelf niet afhankelijk te maken van voordelige regelingen. Bijvoorbeeld HRA is leuk zolang het duurt. Koop een huis dat je ook kan betalen als je geen HRA krijgt. Dat heeft een serie voordelen. Je kan wat ruimer leven en plezier hebben, en dan nog geld overhouden om versneld af te lossen zodat er weer meer geld vrij komt enz...Bij een niet al te grote inkomensdaling zit je niet gelijk klem.

Het grote extra voordeel is dat als de regeling weg valt, je hooguit zegt: Dat is jammer, maar het was leuk het te krijgen. Vooral belasting voordeeltjes worden snel aangepakt. Dus maak er gebruik van zodra ze verschijnen. Ze duren maar een paar jaar
Op zich mee eens, maar de HRA zullen ze niet 123 afschaffen zonder compensatie want daarmee brengen ze teveel mensen in de problemen en dat zullen ze er niet doorheen krijgen. Tevens is al besloten dat deze met 0.5% per jaar zal worden afgebouwd in de komende jaren.

Het kan natuurlijk altijd weer zodanig (versneld) worden aangepast dat alleen de mensen die in de problemen komen worden gecompenseerd en de mensen die verstandig sparen/aflossen niet >:)

Ik heb voor dit jaar reeds 10k afgelost (net als vorig jaar) op het affl. vrije deel, nog 110k te gaan. De andere 175k spaarhypotheek ben ik nog niet van plan om op bij te storten. Even kijken of ik nog wat extra's doe dit jaar, want ik wil ook graag een flinke buffer achter de hand houden ingeval een van ons zonder baan komt te zitten.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik denk dat je toch eens wil berekenen hoeveel bijstorten kan op je spaardeel. Rendement op je ingelegde geld is hoger dan aflossen op de aflossingsvrije deel.
Ervan uitgaande dat er niet heel veel verschil zit in de rente %

Ik ga over anderhalve week 5400 euro bijstorten in mijn spaardelen, ipv aflossen op mijn aflossingsvrije deel. 1 belletje naar ING (waar ik mijn hypotheek heb) was het geregeld, zonder extra kosten.
Binnenkort een nieuw huis kopen, dus dan gaat de hypotheek op de schop. Dat is ook weer het moment om het spaardeel versneld te gaan aflossen, alleen moet daar wel echt de hypotheek voor opengebroken worden. Wat we dan toch al gaan doen.

• hv08
  • Nu online
netfast schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:11:
Ik denk dat je toch eens wil berekenen hoeveel bijstorten kan op je spaardeel. Rendement op je ingelegde geld is hoger dan aflossen op de aflossingsvrije deel.
Ervan uitgaande dat er niet heel veel verschil zit in de rente %
Ik zou dat dan eigenlijk alleen doen om de duur te verkorten. Maar die affl. vrije. moet sowieso toch worden afgelost, nu of in de toekomst.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:36
hv08 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:18:
[...]

Ik zou dat dan eigenlijk alleen doen om de duur te verkorten. Maar die affl. vrije. moet sowieso toch worden afgelost, nu of in de toekomst.
Die beredenering snap ik niet, ik zou een aflossingsvrije hypotheek echt als allerlaatste aflossen (mooi om te hebben, nu krijg je hem niet meer). Als de rente op je spaarhypotheek gelijk is aan de aflossingsvrije scheelt het je ruw gezegd je HRA aan rendement, zonde om niet van te profiteren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 19:34

Metro2002

Memento mori

[...]

[...]

Ik kom op

61%
INTJ
10%
INTP
7%
ISTJ
5%
ENTP
4%
ENTJ
assje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:29:
[...]

Die beredenering snap ik niet, ik zou een aflossingsvrije hypotheek echt als allerlaatste aflossen (mooi om te hebben, nu krijg je hem niet meer).
Je blijft dan wel de rente betalen, net als met huren gooi je dus elke maand dat geld zo hop, in de sloot en je bouwt er niks aan vermogen mee op.

De rente van een aflossingsvrije hypotheek zal nagenoeg nooit (of eigenlijk gewoon nooit) gelijk zijn aan de spaarrente. De schoorsteen van de bank moet ook roken.
Wel kan het verschil te klein zijn waardoor je kan besluiten om niet af te lossen om je geld beschikbaar te houden.

[ Voor 42% gewijzigd door Metro2002 op 20-05-2015 10:55 ]

• netfast
  • Niet online
Nou, bij mij zijn die rentes dus WEL gelijk, beide 4%

5400 euro aflossen op aflossingsvrij: 216 euro besparing p/j aan rente, echter minder HRA (dus netto besparing ± de helft)
5400 euro bijstorten spaardelen: 216 euro p/j met behoud van HRA

Bijstorten kan sowieso niet eindeloos, bandbreedtes etc, maar lijkt me wel degelijk interessant om te doen.

En ja, je moet je aflossingsvrije deel inderdaad aflossen, maar je kan op jouw manier uiteindelijk minder doen met je geld.

• b32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-12-2024

b32

Wij (met de kanttekening dat mijn vriendin vindt dat ik niet moet doorslaan hierin :)) zijn ook begonnen met het toepassen van enkele MMM-wijsheden in ons leven. We proberen de kosten te verlagen en naast een jaarlijkse hypotheekaflossing (waarmee hopelijk over 8 jaar de hypotheek afgelost is), ben ik aan het kijken naar investeren van de rest van het spaargeld.

Mevrouw B32 wil graag een dikke reserve aanhouden op de spaarrekening bij de bank (want dat voelt veilig), maar ik wil toch ook gaan investeren. We zijn begonnen met een kleine investering in crowd-funding en nu overweeg ik ook op de beurs te investeren in index-trackers. Hetgeen me daar nu nog in tegenhoud is dat ik het gevoel heb dat de beurs erg hoog staat en dan krijg je het gevoel dat nu niet het juiste moment is om in te stappen. Het is echter niet te doen om een goed moment van instappen te bepalen, dus misschien moeten we het nu maar gewoon doen. Wat vinden tweakers hiervan?

Als alles blijft gaan zoals we verwachten, dan zou FO rond de leeftijd van 50 mogelijk moeten zijn, maar daar hoort wel een gemiddeld rendement op ons vermogen van 4% bij en ik vind het nog lastig om in te zien dat dat haalbaar is.

• assje
Metro2002 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:44:
[...]
Je blijft dan wel de rente betalen, net als met huren gooi je dus elke maand dat geld zo hop, in de sloot en je bouwt er niks aan vermogen mee op.

De rente van een aflossingsvrije hypotheek zal nagenoeg nooit (of eigenlijk gewoon nooit) gelijk zijn aan de spaarrente. De schoorsteen van de bank moet ook roken.
Wel kan het verschil te klein zijn waardoor je kan besluiten om niet af te lossen om je geld beschikbaar te houden.
Bij een (bank) spaarhypotheek is de rente voor het spaardeel bijna altijd gelijk aan de hypotheek. Over de rente betaalt over de hypotheek krijg je HRA, over de inleg krijg je dezelfde rente maar dan zonder aftrek voor HRA. Het verschil in redement is dus ruwweg 42% of 51,5% - een beetje EWF.

Een aflossingsvrije hypotheek kost ook geld ja, maar als het nog maar een gering restant is zal het geen probleem zijn de rente kort vast te zetten. Bij een korte rentevaste periode en zolang je HRA hebt zijn de kosten van de hypotheek dus heel laag of maak je er zelfs rendement op.

Zelf kon ik helaas alleen nog kiezen voor een annuïteitenhypotheek maar ook bij mij is de rente die ik zelf heb op spaargeld al hoger dan mijn netto hypotheekrente. Je zal mij dus echt niet extra zien aflossen zolang ik niet >40k spaargeld heb (gresn VRH).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:30:
[...]

Bij een (bank) spaarhypotheek is de rente voor het spaardeel bijna altijd gelijk aan de hypotheek. Over de rente betaalt over de hypotheek krijg je HRA, over de inleg krijg je dezelfde rente maar dan zonder aftrek voor HRA. Het verschil in redement is dus ruwweg 42% of 51,5% - een beetje EWF.
Ik had het alleen over aflossingsvrije hypotheken :)
Een aflossingsvrije hypotheek kost ook geld ja, maar als het nog maar een gering restant is zal het geen probleem zijn de rente kort vast te zetten. Bij een korte rentevaste periode en zolang je HRA hebt zijn de kosten van de hypotheek dus heel laag of maak je er zelfs rendement op.
Maar na afloop heb je nog steeds die schuld die altijd opnieuw gefinancieerd moet worden, het blijft vergelijkbaar met huren. Het is natuurlijk wel zo dat je wel stom zou zijn om af te lossen als je meer rendement maakt op je spaargeld dan wanneer je het zou aflossen.
Zelf kon ik helaas alleen nog kiezen voor een annuïteitenhypotheek maar ook bij mij is de rente die ik zelf heb op spaargeld al hoger dan mijn netto hypotheekrente. Je zal mij dus echt niet extra zien aflossen zolang ik niet >40k spaargeld heb (gresn VRH).
de VRH maakt dat het soms omslaat naar wel aflossen inderdaad.

Ik heb zelf een 100% annuiteitenhypoteek en ik los niet extra af. Heb het doorgerekend en maakt qua opbrengst nagenoeg niks uit als ik tussentijds extra aflos of het geld om mijn spaarrekening en een deel op mijn beleggingsrekening laat staan. Daarentegen heeft extra aflossen wel nadelen zoals:

- Bij verhuizen moet je het geld dat je afgelost hebt verplicht inzetten voor je nieuwe hypotheek
- Wanneer je in de bijstand komt en je hebt een flinke overwaarde dan mag je dat verschil gaan lenen van de gemeente (overigens ben je oo kde sjaak als je veel spaargeld hebt.)
- Je geld is niet meer beschikbaar, het zit in de stenen tot je verhuist. Je kan niks meer met het geld.
- In mijn geval: De hypotheek wordt elke maand al een stukje afgelost dus over 30 jaar is het huis sowieso afbetaald.

• netfast
  • Niet online
Wat is hier een nadeel van?
"- Bij verhuizen moet je het geld dat je afgelost hebt verplicht inzetten voor je nieuwe hypotheek "

Je lost toch niet voor niks af? Logisch is dat je dat dan bij een nieuwe hypotheek ook zal doen... Wat is dan het probleem?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
b32 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:16:
Hetgeen me daar nu nog in tegenhoud is dat ik het gevoel heb dat de beurs erg hoog staat en dan krijg je het gevoel dat nu niet het juiste moment is om in te stappen. Het is echter niet te doen om een goed moment van instappen te bepalen, dus misschien moeten we het nu maar gewoon doen. Wat vinden tweakers hiervan?
Dat niemand weet wanneer de beurs op zijn top is en wanneer in zijn dal. Ik dus ook niet :).

Ik ben sinds een paar maanden een vast bedrag per maand gaan inleggen bij Meesman. Als je een lange horizon hebt moet het in principe niet veel uitmaken wat de beurs nu doet. Als je gelijk hebt, en hij crasht 30% volgend jaar, dan ben je slechts 30% kwijt van een jaar inleg. Als je nu ineens 50k wil inleggen is het natuurlijk wel wat een ander verhaal.

En dan het positieve als de beurs 30% crasht: Dan krijg je vervolgens voor een gelijke inleg dus significant meer 'product', wat je over 20 jaar ofzo pas weer gaat verkopen.

Volgend voordeel wat je hebt is dat itt bijvoorbeeld een crowdfunding je op korte termijn bij je geld kan. Als je dan ineens moet verkopen als het net 30% gezakt is, is dat natuurlijk vervelend, maar je hebt wel de optie.

Niemand kan je vooraf verzekeren wat de beurs doet, en dus moet je iig een gezonde spreiding houden. Maar ik heb wel meer vertrouwen in index beleggen dan in crowdfunding. (Omdat onder de streep banken winst willen maken, en waarom willen ze dan geen winst maken door dat bedrijf een lening te verstrekken? Antwoord: Het risico is heel hoog).

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

netfast schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:50:
Wat is hier een nadeel van?
"- Bij verhuizen moet je het geld dat je afgelost hebt verplicht inzetten voor je nieuwe hypotheek "

Je lost toch niet voor niks af? Logisch is dat je dat dan bij een nieuwe hypotheek ook zal doen... Wat is dan het probleem?
Misschien is de spaarrente op dat moment wel lekker hoog of wil je je geld toch uiteindelijk liever contant hebben om bv een nieuwe auto van te kopen .

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:04
b32 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:16:
Wij (met de kanttekening dat mijn vriendin vindt dat ik niet moet doorslaan hierin :)) zijn ook begonnen met het toepassen van enkele MMM-wijsheden in ons leven...

. We zijn begonnen met een kleine investering in crowd-funding en nu overweeg ik ook op de beurs te investeren in index-trackers. Hetgeen me daar nu nog in tegenhoud is dat ik het gevoel heb dat de beurs erg hoog staat en dan krijg je het gevoel dat nu niet het juiste moment is om in te stappen. Het is echter niet te doen om een goed moment van instappen te bepalen, dus misschien moeten we het nu maar gewoon doen. Wat vinden tweakers hiervan?
Ik denk dat MMM daar ook al een paar keer een artikel over geschreven heeft, een nog in het laatste half jaar als ik het mij goed herinner. Hij zegt dat het niet uitmaakt. Je kan blijven wachten tot de crash/correctie, maar heb je dan effectief winst gemaakt? Je geld staat dan misschien 7 jaar op een spaarrekening niets te doen. Ondertussen loop je veel dividend mis en de beurs herstelt zich normaal toch weer.
Het idee is dat je elke maand over houdt en dus in theorie elke maand - 3 maanden bijstort. De ene keer zal je dan veel aandelen kopen (in de vorm van index), de andere keer wat minder, maar in the end komt het toch voordelig uit. Je krijgt dividend, je aandelen stijgen, met die dividenden koop je er weer meer. Komt er een correctie, dan is dat maar zo, zo lang je niet verkoopt maakt het niet uit.

Dat is natuurlijk de theorie, niemand heeft een glazen bol en weet wat er zal gebeuren. Wat ik persoonlijk niet zou doen is nu een groot deel van je spaargeld omzetten. Wat ik bv wel zou doen is evt de overschotten die je maandelijks opbouwt wel in indexen te steken. Komt die crash er (die nog wel eens even kan duren), kan je alsnog beslissen om dan een stuk over te zetten.

Sowieso behou je best een mooie som op je spaarrekening waar je heel ver mee geraakt in geval van problemen, onverwachte zaken. En als je de komende jaren grote plannen hebt zoals een huis of zo, zou ik het ook nog zo laten. Dan liever gegarandeerd een mooie som die je kan gebruiken.

• b32

b32

Sissors schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:52:
[...]
Ik ben sinds een paar maanden een vast bedrag per maand gaan inleggen bij Meesman. Als je een lange horizon hebt moet het in principe niet veel uitmaken wat de beurs nu doet. Als je gelijk hebt, en hij crasht 30% volgend jaar, dan ben je slechts 30% kwijt van een jaar inleg. Als je nu ineens 50k wil inleggen is het natuurlijk wel wat een ander verhaal.

En dan het positieve als de beurs 30% crasht: Dan krijg je vervolgens voor een gelijke inleg dus significant meer 'product', wat je over 20 jaar ofzo pas weer gaat verkopen.

Volgend voordeel wat je hebt is dat itt bijvoorbeeld een crowdfunding je op korte termijn bij je geld kan. Als je dan ineens moet verkopen als het net 30% gezakt is, is dat natuurlijk vervelend, maar je hebt wel de optie.

Niemand kan je vooraf verzekeren wat de beurs doet, en dus moet je iig een gezonde spreiding houden. Maar ik heb wel meer vertrouwen in index beleggen dan in crowdfunding. (Omdat onder de streep banken winst willen maken, en waarom willen ze dan geen winst maken door dat bedrijf een lening te verstrekken? Antwoord: Het risico is heel hoog).
Je hebt allemaal valide punten!

De grote zorg is natuurlijk het scenario waarin je in 2000 belegd (bijvoorbeeld http://www.beleggen.nl/aex_index/grafieken, en dan 15 jaar) en 15 jaar later nog niet boven dat punt uit bent. Aan de andere kant stort je regelmatig een bedrag en dat doe je dan ook in de 'lage periode' en daarop krijg je dan weer een heel goed rendement, waardoor het over het totaalplaatje er nog positief uit ziet.

De crowdfunding-investering is een test eigenlijk. We investeren een relatief klein bedrag (ongeveer 5k) verspreid over een aantal projecten en zien wel wat er uit komt. Worst-case verliezen we alles en dat is dan geen ramp en een les geleerd. Werkt het wel, dan hebben we een mooi rendement.

Uiteindelijk is het vooral een stap die zowel mijn vriendin als ik (en de mensen om ons heen) niet gewend zijn en dat maakt het zo spannend.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:27
Je moet eigenlijk kijken naar de AEX herbeleggingxindex

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:21
assje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:30:
[...]

Ik heb nog een kleine aflossingsvrije hypotheek over tegen momenteel 1.1% jaarlijks variabel. Dan vraag je je idd af waarom zou ik verder aflossen. Maar op een gegeven moment wil ik de hypotheek toch wel opruimen. Meer een grvoelskwestie van hypotheekvrij zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:40
Sowieso kun je door helemaal af te lossen het eigen woning forfait besparen. Toch een mooie meevaller.
kraades schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:37:
[...]

Ik heb nog een kleine aflossingsvrije hypotheek over tegen momenteel 1.1% jaarlijks variabel. Dan vraag je je idd af waarom zou ik verder aflossen. Maar op een gegeven moment wil ik de hypotheek toch wel opruimen. Meer een grvoelskwestie van hypotheekvrij zijn.

• assje
henkjobse schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:08:
Sowieso kun je door helemaal af te lossen het eigen woning forfait besparen. Toch een mooie meevaller.

[...]
Zo werkt dat niet, EWF valt weg tegen betaalde rente, je zou het dus kunnen zien als drempel op de HRA. Je krijgt voor het laatste beetje inderdaad geen HRA meer maar je betaalt ook geen EWF (wet Hillen).
kraades schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:37:
[...]

Daar is natuurlijk niets mis mee, er zijn volop (niet financiele) redenen om de hypotheek wel af te willen lossen. Bij het laatste beetje hypotheek heb je door EWF effectief geen HRA meer, dus bruto=netto.

Stel dat je het over 50k hebt die je anders tegen 1,5% op een spaarrekening zet kost het aflossen je dus €200,- per jaar aan misgelopen rendement.

Als je dat bedrag er voor over hebt om er vanaf te zijn is het dus prima. Zodra VRH moet gaan betalen wordt aflossen sowieso voordeliger (tenzij je hoger rendement weet te maken).

[ Voor 53% gewijzigd door assje op 20-05-2015 13:56 ]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

b32 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:05:
[...]

De crowdfunding-investering is een test eigenlijk. We investeren een relatief klein bedrag (ongeveer 5k) verspreid over een aantal projecten en zien wel wat er uit komt. Worst-case verliezen we alles en dat is dan geen ramp en een les geleerd. Werkt het wel, dan hebben we een mooi rendement.
Ik ben toch wel redelijk enthousiast geworden over crowdfunding. Wel heb ik een aantal "regels" opgesteld voor mezelf.
1. Ik investeer nooit meer dan € 500 per project
2. Ik investeer nooit meer dan 5% van de totale financieringsaanvraag
3. Ik hanteer een maximale looptijd van 5 jaar
4. Ik investeer in een minumum rendement van 5%
5. Ik investeer accepteer een maximaal risico van "gemiddeld" (A-C), maar dat hangt weer samen met regel 4.
6. Ik investeer alleen als er een voldoende garantie/onderpand is (zekerstelling, borg, inventaris, voorraad, etc).

Er zijn maar een paar "grote" sites en daar zit het grootste deel van mijn investering in.

In inderdaad, je kunt je vermogen niet in één keer liquide maken, maar je krijgt wel maandelijkse terugbetalingen, dus je kunt dan kiezen tussen herinvesteren of parkeren.

Crowdfunding begint nu toch een aardige vlucht te nemen en ik verwacht over 3-5 jaar dat dit een belangrijke concurrent van banken gaat worden.

Enige "nadeel" is dat je nu vaak als particulier maximaal € 40.000 mag investeren zodat de sites niet aan bepaalde AFM eissen hoeven te voldoen. Maar wellicht dat daar op termijn ook nog verandering in komt.

http://www.deyterra.com

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:40
Dan werkt het toch juist wel zo. Door alles af te lossen betaal je geen eigenwoningforfait (inderdaad door Wet Hillen).
assje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:50:
[...]

Zo werkt dat niet, EWF valt weg tegen betaalde rente, je zou het dus kunnen zien als drempel op de HRA. Je krijgt voor het laatste beetje inderdaad geen HRA meer maar je betaalt ook geen EWF (wet Hillen).

[...]

Daar is natuurlijk niets mis mee, er zijn volop (niet financiele) redenen om de hypotheek wel af te willen lossen. Bij het laatste beetje hypotheek heb je door EWF effectief geen HRA meer, dus bruto=netto.

Stel dat je het over 50k hebt die je anders tegen 1,5% op een spaarrekening zet kost het aflossen je dus €200,- per jaar aan misgelopen rendement.

Als je dat bedrag er voor over hebt om er vanaf te zijn is het dus prima. Zodra VRH moet gaan betalen wordt aflossen sowieso voordeliger (tenzij je hoger rendement weet te maken).

• assje
henkjobse schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:55:
Dan werkt het toch juist wel zo. Door alles af te lossen betaal je geen eigenwoningforfait (inderdaad door Wet Hillen).

[...]
En je hebt geen HRA, effect is dus 0. Je "betaalt" effectief nooit EWF, het is een drempel op de HRA die je ontvangt.

https://www.eigenhuis.nl/...financieel/wet-hillen.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 20-05-2015 15:14 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
rally schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:42:
[...]

Ik ben toch wel redelijk enthousiast geworden over crowdfunding. Wel heb ik een aantal "regels" opgesteld voor mezelf.
5. Ik investeer accepteer een maximaal risico van "gemiddeld" (A-C), maar dat hangt weer samen met regel 4.
6. Ik investeer alleen als er een voldoende garantie/onderpand is (zekerstelling, borg, inventaris, voorraad, etc).

Er zijn maar een paar "grote" sites en daar zit het grootste deel van mijn investering in.

In inderdaad, je kunt je vermogen niet in één keer liquide maken, maar je krijgt wel maandelijkse terugbetalingen, dus je kunt dan kiezen tussen herinvesteren of parkeren.

Crowdfunding begint nu toch een aardige vlucht te nemen en ik verwacht over 3-5 jaar dat dit een belangrijke concurrent van banken gaat worden.

Enige "nadeel" is dat je nu vaak als particulier maximaal € 40.000 mag investeren zodat de sites niet aan bepaalde AFM eissen hoeven te voldoen. Maar wellicht dat daar op termijn ook nog verandering in komt.
Waar zit je dan met crowdfunding?

Dat lijkt me samen met peer-to-peer lending een mooi alternatief, maar tot nu toe nog geen (grote) sites gevonden waarbij ik de site zelf (=tussenpersoon) en voldoende vertrouwd naar voren zie komen.

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Xanaroth schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:22:
[...]

Waar zit je dan met crowdfunding?

Dat lijkt me samen met peer-to-peer lending een mooi alternatief, maar tot nu toe nog geen (grote) sites gevonden waarbij ik de site zelf (=tussenpersoon) en voldoende vertrouwd naar voren zie komen.
P2P Funding zie ik nog niet zo zitten. Via Crowdfunding zit er nog een partij tussen die alle administratie doet en mocht er iets mis gaan, dan kunnen zij het nodige werk doen om de borg vrij te krijgen, incasso's, etc.

Ik maak gebruik van:
Geldvoorelkaar.nl
Kapitaalopmaat.nl
Horecacrowdfunding

Dat is ongeveer 80-85% van mijn portfolio
De rest zit in
thedutchdeal.nl (maar ze hebben een beperkt aanbod)
Lendico (voornamelijk particulieren met een extreem hoog risico/rendement OF juist een extreem laag rendement met een acceptabel risico). Hierin beleg ik vaak maar € 100 maximaal. Meer een sociale investering.
Zencap (veel keuze, maar relatief laag rendement door de hoge kosten 1% v.h. rendement)

Sites als Lendex en Companisto trekken me niet. Lendex heeft extreem slechte leningen met ook nog eens een afschuwelijk laag rendement.
Companisto vind ik niet prettig vanwege de (vaak) flexible funding (er wordt een x bedrag gevraagd, maar als dat gehaald word dan kan het fundingbedrag omhoog. Zeker bij participatiemodellen is dat zwaar irritant vanwegen de verwatering van je belang.
Symbid heb ik nog geen aantrekkelijke deal kunnen vinden.

Bovendien geef ik de voorkeur aan leningen vs. het participatiemodel. Ik wil graag gedurdende looptijd mijn investering terug krijgen, welke ik vervolgens weer herinvesteer.

Ook probeer ik het risico te spreiden door in verschillende projecten in uiteenlopende industrieeén

Oh... en ik doe ook nog aan micro kredieten via Kiva, maar dat is meer voor het goede doel en ik verwacht daar mijn geld nooit meer van terug te zien (hoewel ik dat ook altijd weer uitleen).

• technorabilia
assje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:12:
[...]

En je hebt geen HRA, effect is dus 0. Je "betaalt" effectief nooit EWF, het is een drempel op de HRA die je ontvangt.

https://www.eigenhuis.nl/...financieel/wet-hillen.pdf
Dat is voor mij inderdaad ook van toepassing.

👉🏻 Blog 👈🏻

• hv08
  • Nu online
Vandaag mijn eerste investering van 1500 euro gedaan via geldvoorelkaar (zorghotel) om eens te kijken hoe dat werkt. Ik zie hierboven nog een flink aantal links ter inspiratie, waarvoor dank.

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Zal er morgen nog wel wat posten, maar die zijn kwalitatief een stuk minder (ook minder funders op die platformen, waardoor het funden van projecten erg moeizaam gaat).

Maar wel leuk om even rond te bladeren

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
Hoe zit het met croudfunden en VRH? als krijg je ook van croudfunding een overzicht voor je belastingaangifte?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:29
jmderonde schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:03:
Hoe zit het met croudfunden en VRH? als krijg je ook van croudfunding een overzicht voor je belastingaangifte?
Bij Gelkdvoorelkaar krijg je een overzicht. In principe is het uitgeleend bedrag minus terugbetaald bedrag excl rente) wat op de belastingaangifte moet

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:35
rally schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:42:
[...]

Interessant om te lezen. Ik hanteer ook van dit soort criteria, maar voor mij zijn ze nog aan de ruime kant geformuleerd. Ik probeer een portefeuille van een aanzienlijk aantal projecten op te bouwen met investeringen van €100-€200. Nadeel daarvan is dat het niet opschiet. Voordeel vind ik de grote risicospreiding. Als je uitgaat van de geldende PD en LGD niveau's dan is er toch wel iets mee te verdienen naast dat ik het ook leuk vind.
In het algemeen vind ik een nadeel van crowd funding de administratie, dat geldt al bij een beperkt aantal projecten. De rentecomponent verandert maandelijks en het is slecht direct te overzien wat je nu aan rente en wat aan aflossing binnenkrijgt. Hier zijn nog wel wat slagen te maken door de platforms.

Crowd funding is m.i. nu vooral een aanvulling op de financieringsmogelijkheden. Zo worden veel starters gefinancierd en bijvoorbeeld hypotheken en schepen waar banken niet instappen. Zie bijvoorbeeld:
https://www.crowdpartners.nl/Startpagina.aspx

Wat hanteer je overigens als maximaal aandeel voor crowd funding in de totale allocatie?

• rr7r
Ik vind de financiële informatievoorziening van die crowdfunding projecten altijd erg karig. Niettemin valt het me op dat men ze binnen een dag moeiteloos volstorten. Ben ik nou de enige die dat vindt?

D.w.z. jaarrekeningen en jaarverslagen van de afgelopen 10 jaar indien beschikbaar. Zie altijd alleen exponentieel stijgende prognoses.

[ Voor 25% gewijzigd door rr7r op 21-05-2015 22:08 ]

• hv08
  • Nu online
rr7r schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:01:
Ik vind de financiële informatievoorziening van die crowdfunding projecten altijd erg karig. Niettemin valt het me op dat men ze binnen een dag moeiteloos volstorten. Ben ik nou de enige die dat vindt?
Inderdaad, 345.000 voor dat zorghotel in een klooster is in 2 dagen zo goed als vol. Net ook een eerste investering van 1500 gedaan via Zencap, nu maar even afwachten allebei hoe en wat en dan vind ik het wel even goed zo, vakantiegeld mooi geïnvesteerd :)

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

rr7r schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:01:

D.w.z. jaarrekeningen en jaarverslagen van de afgelopen 10 jaar indien beschikbaar. Zie altijd alleen exponentieel stijgende prognoses.
Klopt, maar bij Kapitaal op Maat krijg je vaak nog wel wat meer achtergrond.
Bij Geldvoorelkaar krijg je i.i.g. nog wel de BKR en SafeCreditscore rating.

Zencap etc. zijn wat kariger met informatie en Lendex geeft alleen een BKR check af, plus het salaris min huur/hypoteek en financieringskosten, maar overige kosten worden buiten beschouwing gelaten, zodat het heeeel lastig is om de echte afloscapaciteit te bepalen.

Maar ik leg daarom ook maar maximaal 5% in met een max van € 500 per investering. Maar bij Lendex en Zencap zit ik vaak maar op € 100 - € 200.

Wat ik erg prettig vind is de annuiteit zodat je iedere maand je risico verder kunt spreiden door de aflossingen in nieuwe projecten te investeren.

M.b.t. projecten die soms heel snel vollopen. Dat gebeurt vaak bij projecten waar het buisiness plan op het oog goed is en/of een goed onderpand heeft.

Er lopen op KoM nu 4 projecten die maar heel langzaam vollopen. Maar bijv. de investering met een boot, waarbij het schip ook onderpand was liep binnen 24 uur vol (helaas ging de deal toen niet door :( )

Maar € 345.000 bij GvE ging inderdaad wel HEEL snel. Binnen 28 uur ongeveer helemaal vol. Maar Huis Ter West en DiMarco lopen echt heel langzaam vol. "Toevallig" zijn dat ook projecten waar ik de levensvatbaarheid niet hoog inschat.

Maar let wel: Dit is pas de beginfase van CrowdFunding. GvE en KoM hebben goede platformen waar je uitbetalingen en investeringen kunt volgen. Ook Zencap heeft geen slecht portal overigens, maar het is vaag om te zien in welke fase een investering is. Het kan soms een maand duren voordat de uitbetaling start.

Horecacrowdfunding heeft echt een extreem karige investeerders portal :( Hopelijk komt daar nog verandering in.

• rube
Rukapul schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:33:
[...]
Er staat een hele zwik negatief te renderen op spaarrekeningen.
Ah, ja, dat is mijn (luxe)probleem ook.
En daarnaast is de afgelopen 2 jaar flink wat gestopt in zonnepanelen, 2 garages (eigen gebruik dus geen cash flow, maar wel een hedge) en hypotheekaflossing.

Met name die laatste beschouw ik op dit moment als een goede risk-reward omdat ik een relatief hoge rente betaal.
Ja, afgelopen 4 jaar ieder jaar al maximaal boetevrij afgelost, zonnepanelen hebben we ook al. Misschien plaatsen we nog een paar bij, maar dat hebben we in 1.5 week ook weer bij elkaar gespaard dus schiet niet op.

Mijn balans ook maar geüpdate.
De vorige:
rube schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:32:
code:
1
2
3
4
5
6
7
activa                     passiva
28% spaargeld              26% hypotheekschuld 
34% beleggingen            74% eigen vermogen
4% spaarhypotheekpolis
34% vastgoed
===+                       ===+
100%                       100%
Nu, waarbij de beleggingen en andere zaken wat meer uitgesplitst zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
activa                                   passiva
33% vastgoed (eigen huis)                78% eigen vermogen 
30% Permanent portfolio (beleggingen)    22% hypotheekschuld
24% spaargeld                                                    
4% beleggingspolis hypotheek
4% aandelen (dividend) 
3% overig (zakelijk, privé lening, werk)
2% Crowdfunding 
===+                                     ===+
100%                                     100%

Begin dit jaar weer 10% van de hypotheek afgelost met spaargeld. Dus daardoor is in absolute bedragen de balans afgenomen. Desondanks is vastgoed van 34% naar 33% gegaan, dus de overige activa is aardig toegenomen.

Beleggingen bij elkaar opgesteld is van 34% naar 40% gegaan. En spaargeld is van 28% naar 24% gegaan. Maar dat is toch nog 24% dat niets staat te doen (of negatief te renderen om in jouw worden te spreken >:) )

Straks een afspraak maken met een makelaar. Wellicht gaat die 24% omgezet worden in vastgoed t.b.v. verhuur. Vastgoed zou dan wel 57% (!) van de balans uit gaan maken. Maar ik zie dat jij dat ook hebt :P.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
Zal ook een keer de balans posten, al is hij misschien wat eigenaardig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Activa                  Passiva
31,57% Appartement      81,60% Eigen Vermogen
34,22% Bouwkavel        18,40% Hypotheek
03,95% Aandelen
30,26% Liquiditeiten                                                    
===+                    ===+
100%                    100%

• rube
Hoezo eigenaardig? Lage hypotheek is altijd gunstig en een bouwkavel en appartement zullen wel een redelijke waarde hebben dus ook al is het misschien nog niet een cashflow genererende balans, je lijkt aardig op weg te zijn?

• Galactic
Die hypotheek heb ik eigenlijk slechts voor fiscale redenen (België).

De bedoeling is dat de liquiditeiten binnen 2 jaar omgevormd zijn naar vastgoed :-)

Daarna nog enkele jaren (3 à 5) liquiditeiten opbouwen en dan is de FO bereikt.

Als je een volledig nieuw en hypotheekloos huis hebt, kan je met weinig rondkomen is de redenering.

• hv08
  • Nu online
rally schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:51:
[...]
Oh... en ik doe ook nog aan micro kredieten via Kiva, maar dat is meer voor het goede doel en ik verwacht daar mijn geld nooit meer van terug te zien (hoewel ik dat ook altijd weer uitleen).
Is https://www.lendahand.com/nl/ dan ook niet iets voor je? Krijg je tenminste nog iets van rente terug (3% of 4%), beter dan 0%.

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Hey, dat is ook een leuke. Daar ga ik ook wat in investeren.

Bedankt voor de tip.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:53
hv08 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 09:16:
[...]
Is https://www.lendahand.com/nl/ dan ook niet iets voor je? Krijg je tenminste nog iets van rente terug (3% of 4%), beter dan 0%.
"De rente die ondernemers op microkredieten betalen, ligt wereldwijd gemiddeld op 3.1% per maand of 37% per jaar"
van hun eigen website... "hoge lokale kosten". En dan streven ze naar 25% per jaar.

Het zal vast wel legit zijn, maar ik geloof er niet zo in.

• Galactic
Het is toch heel gevaarlijk. Ik zie daar bijvoorbeeld projecten in Gana. Alhoewel ik op middellange termijn geloof dat dit land in ontwikkelingsfase zal ingaan (of er misschien al in zit), is daar momenteel wel een inflatie van +16% met de daarbijkomende depreciatie van de munt ten opzichte van USD en EUR.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kiva is naïeve feelgood-nonsens, heb ik wel eens een aantal posts over geschreven in het bijbehorende topic. Maar dat is hier off-topic. Lendahand klinkt iets beter (geen zin de details te bestuderen), maar nog steeds is dit iets wat je niet voor zielige mensen in Afrika doet maar zodat je op verjaardagen kunt vertellen wat een Goed Mens je wel niet bent. Met FO heeft het al helemaal niets te maken.
JURIST schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:48:
[...]

Crowd funding is m.i. nu vooral een aanvulling op de financieringsmogelijkheden. Zo worden veel starters gefinancierd en bijvoorbeeld hypotheken en schepen waar banken niet instappen. Zie bijvoorbeeld:
https://www.crowdpartners.nl/Startpagina.aspx

Wat hanteer je overigens als maximaal aandeel voor crowd funding in de totale allocatie?
Wat is denk je de reden dat banken deze hypotheken / schepen niet willen financieren? Hint: Wikipedia: Subprime mortgage crisis

In feite is 10 (of 1000) verschillende hypotheken financieren via crowdfunding een slechtere spreiding dan aandelen van een willekeurige bank kopen. Die bank heeft namelijk een miljoen hypotheken, plus nog een zooi andere activiteiten. Iemand daar wel eens over nagedacht?
Ortep schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:01:
[...]

Mijn vrouw moet tot 67 werken en die is daar echt heel pissed over. Ze is nl met 17 gaan werken. In een zwaar beroep, de zorg. Toen was de norm dat je maximaal 40 jaar hoefde te werken in zo'n beroep. Dat zou dus tot 57 zijn. Langer werd als onverantwoordelijk beschouwd. Dat werd voor haar dus in stappen opgetrokken via 58, 60, 62, 63, 65 en nu dan 67 jaar. Dat is 10 volle jaren meer. Iedere keer als ze in de buurt kwam werd het weer opgetrokken. En dan heeft ze dus 50 jaar gewerkt. Dat zijn er niet veel die dat kunnen zeggen. Zelfs mensen die tot 70 moeten werken zullen dat vaak niet halen omdat ze gewoonweg later begonnen zijn met werken
Voor mijn generatie is de geschatte pensioenleeftijd inmiddels rond of zelfs boven de 71 (zie de SVB). Ik weet het niet hoor, maar veel mensen met een MBO-opleiding beginnen wellicht al vóór hun 20e met full-time werken. En zelfs wie een academische studie volgt zal steeds vaker op z'n 22e beginnen (in verband met gewijzigde regelingen). 50 jaar werken wordt voor mijn generatie gewoon de norm.
Ortep schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:54:
[...]

Uiteindelijk heb ik een paar jaar in een slooppand gewoond, een huisje 'onder de huurwaarde; zoals dat heette. Tegenwoordig zou je dat antikraak noemen. Voordeel was dat de huur extreem laag was zodat ik kon sparen. Nadeel was dat er alleen een gaskachel in de huiskamer stond en dat in de slaapkamer in de winter de sneeuw op de vensterbank lag...aan de binnenkant dus
Dit hebben vrienden (generatiegenoten) van mij ook nog meegemaakt in hun ouderlijk huis. En ik ben Generatie Y. Dus stop alsjeblieft met klagen. De eerste decennia na de oorlog was dit gewoon normaal voor alle huizen, ook voor de middenklasse. Net als één keer per week douchen, in het badhuis, en verder één keer per dag met een washandje je gezicht. Mogen we pas iets zeggen als we onder dat niveau zakken?

[ Voor 96% gewijzigd door Cocytus op 25-05-2015 17:55 ]

• rr7r
Cocytus schreef op maandag 25 mei 2015 @ 17:27:

In feite is 10 (of 1000) verschillende hypotheken financieren via crowdfunding een slechtere spreiding dan aandelen van een willekeurige bank kopen. Die bank heeft namelijk een miljoen hypotheken, plus nog een zooi andere activiteiten. Iemand daar wel eens over nagedacht?

[...]
Ja zojuist, en mijn conclusie is dat het een onzinnig alternatief is. Banken hebben hun ROE te danken aan de enorme hefboom die ze kunnen hanteren. De ROA van banken zijn extreem laag. Pas wanneer je met een eenzelfde hefboom (+stoploss) zou beleggen in crowdfunding is je vergelijking niet langer meer onzinnig.

[ Voor 0% gewijzigd door rr7r op 25-05-2015 18:29 . Reden: spelfout ]

• JURIST

Wat is denk je de reden dat banken deze hypotheken / schepen niet willen financieren? Hint: Wikipedia: Subprime mortgage crisis

Ja, wel overnagedacht. Crowd funding is in mijn voorbeeld vreemd vermogen, dus dan zou je de vergelijking moeten maken met door banken uitgegeven obligatieleningen. Een parallel met ROE lijkt me dan ook niet aan de orde. De aandelenkoers van banken wordt daarnaast op dit moment overwegend door beleid en politiek bepaald en niet door de onderliggende kredietportefeuille.

Een van de voordelen van crowd funding vind ik op dit moment dat er een vaste vergoeding is en dat koersresultaat in principe geen rol speelt, omdat er geen notering is. Op die manier heb je ook geen last van de rentestijging die gaat komen. Daarnaast beleg ik via wereldwijde aandelen- en obligatiefondsen al in grote financiële instellingen, dus leningen aan start-ups en MKB-bedrijven vormen dan een aanvulling daarop.

Verder hoeft het zeker niet altijd zo te zijn dat leningen die via crowd funding worden aangeboden minder interessant zijn. In het geval van de hypotheken op binnenvaartschepen hebben banken het loket volledig gesloten. Dit is vooral ingegeven omdat grote nieuwe schepen die nu moeilijk rendabel te krijgen zijn en daar leningen moeten worden gestreched. Dit betekent niet dat familiebedrijven met oudere tweedehands schepen die een groter bereik hebben doordat ze op kanalen kunnen varen niet een prima resultaat kunnen draaien. Het is dus net hoe genuanceerd je kijkt. In het algemeen zijn banken gewoon minder geïnteresseerd in kleinere financieringen vanwege de naar verhouding relatief hoge transactiekosten die moeten worden gemaakt. Starters zijn bancair vanwege het onderpandvereiste bijna altijd moeilijk te financieren

Uiteraard is het risico van crowd funding wel groter, maar daar moet je rekening mee houden. Stel dat jaarlijks 2-3% van de bedrijven failliet gaat en dat schuldeisers in faillissement achter het net vissen bij de verdeling van de boedel (realistisch gezien de Nederlandse economie en geen rekening gehouden met eigen risico-selectie). Bij een portefeuille van 100 projecten van 100 euro (dus € 10.000) en een gemiddeld rendement van 7% betekent dat dan een verliespost van € 200-300. Dan blijft in elk geval nog 4-5% rendement over. Het is niet heel royaal, maar m.i. in ieder geval voor een beperkt deel van de portefeuille een goed alternatief voor sparen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Metro2002 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:43:
[...]

- Wanneer je in de bijstand komt en je hebt een flinke overwaarde dan mag je dat verschil gaan lenen van de gemeente (overigens ben je oo kde sjaak als je veel spaargeld hebt.)
Ik begrijp niet waarom dit altijd genoemd wordt: als je in de bijstand komt, als je eerder dood gaat, als je...

Als je je zaken goed voor elkaar hebt kom je niet zo snel in de bijstand. Als je leven zo is ontwricht dat je in de bijstand komt, dan moet je al blij zijn dat je een hypotheekvrije huis boven je hoofd hebt.
Met een maandelijks last in de vorm van huur of hypotheek, hou je ook niet veel over van de bijstand.

Misschien niet altijd van het slechtste uit gaan? Anders moet je ook de doemscenario's van een milieuramp, bankruns, oorlogen en zombie outbreaks mee in beschouwing nemen. Dan kan je maar het beste toch YOLO doen zal je denken.

Maar stel, stel dat alles toch een beetje normaal aan toe gaat en de wereld vergaat niet na 20 jaar...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• b32

b32

kmf schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:10:
[...] zombie outbreaks [...] YOLO [...]
You Only Live Once is misschien niet van toepassing bij een zombie outbreak :)

Maar het is volstrekt logisch om vast te houden aan zekerheden, zo zijn de meesten opgevoed en dat zijn we gewend. Het enige is dat de meeste zekerheden eigenlijk schijnzekerheden zijn (zoals een vaste baan en pensioen) en dat de toekomst zich niet laat voorspellen. De kern van wat je zegt klopt wel, je moet zorgen dat je flexibel genoeg bent en klaar bent voor de toekomst, en sommige dingen laten zich niet plannen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51

Zonder dat ik nou al die hypotheken heb doorgekeken of de financials heb bekeken, weet ik wel dat banken momenteel erg huiverig zijn om niet-standaard hypotheken af te sluiten. De DNB zit hen op de hielen en de publieke opinie tegen, en daarmee is het voor DGAs en ZZPers erg moeilijk om financiering te krijgen. Er zullen vast ook sub-primes tussen zitten, maar tegelijk ook vast wel hypotheken die wel interessant zijn vanuit een vermogenspositie, maar niet voor de bank omdat ze niet standaard zijn.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

kmf schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:10:
[...]

Ik begrijp niet waarom dit altijd genoemd wordt: als je in de bijstand komt, als je eerder dood gaat, als je...

Als je je zaken goed voor elkaar hebt kom je niet zo snel in de bijstand. Als je leven zo is ontwricht dat je in de bijstand komt, dan moet je al blij zijn dat je een hypotheekvrije huis boven je hoofd hebt.
Je kan met een beetje pech binnen een paar maanden in de bijstand zitten hoor, zo 'n raar doemscenario is dat niet. de WW is tegenwoordig ook niet meer oneindig en de arbeidsmarkt is nou ook niet denderend.

• technorabilia
Offtopic maar als je een geringe overwaarde hebt en bijna geen hypotheek dan heb je recht op bijstand terwijl je in je eigen huis blijft wonen toch?
http://www.rijksoverheid....is-recht-op-bijstand.html

👉🏻 Blog 👈🏻

• kmf
  • Niet online

kmf

Metro2002 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:18:
[...]

Je kan met een beetje pech binnen een paar maanden in de bijstand zitten hoor, zo 'n raar doemscenario is dat niet. de WW is tegenwoordig ook niet meer oneindig en de arbeidsmarkt is nou ook niet denderend.
Als je plots een enorme boete op je hoofd krijgt of als je enorme medische kosten moet maken misschien. Anders heeft de gemiddelde semi-FOer hier vast wel genoeg buffer en/of lage vaste lasten om bijstand heel lang uit te stellen.

Gemiddeld 6 maanden WW + lage lasten + 1 jaar brutoloon als spaarbuffer = 3 jaar doorleven op huidige levensstandaard.

Verlaag je je levensstandaard (omdat je toch geen auto meer hebt bv) en/of heb je je passieve inkomsten goed voor elkaar dan kan je het nog langer uitzingen.

Waarom zal je dan bijstand moeten overwegen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

kmf schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:48:
[...]

Als je plots een enorme boete op je hoofd krijgt of als je enorme medische kosten moet maken misschien. Anders heeft de gemiddelde semi-FOer hier vast wel genoeg buffer en/of lage vaste lasten om bijstand heel lang uit te stellen.

Gemiddeld 6 maanden WW + lage lasten + 1 jaar brutoloon als spaarbuffer = 3 jaar doorleven op huidige levensstandaard.

Verlaag je je levensstandaard (omdat je toch geen auto meer hebt bv) en/of heb je je passieve inkomsten goed voor elkaar dan kan je het nog langer uitzingen.

Waarom zal je dan bijstand moeten overwegen?
Waarom lage lasten? De WW is al 30% lager dan je inkomen was en mijn vaste lasten verlagen zichzelf niet ineens als ik in de WW kom. Die zijn al relatief laag maar gaan niet ineens omlaag als ik geen werk meer heb, sterker nog, die gaan omhoog (geen HRA meer). Mijn auto de deur uitdoen kan maar dat bespaart me een enorme 4 tientjes in de maand aan vaste lasten, dat zet geen zoden aan de dijk.

In mijn geval is de bijstand ongeveer 2 jaar weg maar dan is wel én mijn WW én al mijn spaargeld op. :/

Als je korter gewerkt hebt en nog niet veel spaargeld hebt is de bijstand misschien slechts een half jaar tot een jaar verwijderd.

• kmf
  • Niet online

kmf

Metro2002 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:53:
[...]

Waarom lage lasten? De WW is al 30% lager dan je inkomen was en mijn vaste lasten verlagen zichzelf niet ineens als ik in de WW kom. Die zijn al relatief laag maar gaan niet ineens omlaag als ik geen werk meer heb, sterker nog, die gaan omhoog (geen HRA meer). Mijn auto de deur uitdoen kan maar dat bespaart me een enorme 4 tientjes in de maand aan vaste lasten, dat zet geen zoden aan de dijk.

In mijn geval is de bijstand ongeveer 2 jaar weg maar dan is wel én mijn WW én al mijn spaargeld op. :/

Als je korter gewerkt hebt en nog niet veel spaargeld hebt is de bijstand misschien slechts een half jaar tot een jaar verwijderd.
Lage lasten is als je je hypotheek al flink hebt vermindert.
In tijden waarin je een baan hebt groeit je spaarbuffer sneller (of wordt je hypotheek sneller minder).
In tijden waarin je werkloos bent, dan kan je daarmee je het veel langer uitzingen.

Jouw auto de deur uitdoen betekent wel dat je eventjes toch weer een paar weken langer kan uitzingen (aangezien je 4 tientjes per maand aan verzekering en wegenbelasting betaalt, neem ik aan dat het een oude kleine auto is?)

Als je geen HRA hebt, heb je ook geen inkomstenbelasting. Dus netto zal je eigenlijk langer met je spaargeld moeten kunnen uitzingen.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:09

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Metro2002 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:53:
[...]

Waarom lage lasten? De WW is al 30% lager dan je inkomen was en mijn vaste lasten verlagen zichzelf niet ineens als ik in de WW kom. Die zijn al relatief laag maar gaan niet ineens omlaag als ik geen werk meer heb, sterker nog, die gaan omhoog (geen HRA meer).
[...]
Als je WW ontvangt betaal je ook loonheffing, je kunt HRA benutten.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Twee Dee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:29:
[...]

Als je WW ontvangt betaal je ook loonheffing, je kunt HRA benutten.
Oke wist ik niet. en @ KMF, auto is een oud en afgeschreven klein hok van 15 jaar oud inderdaad.

• rube
Plus, als je niet medisch iets mankeert, kun je vrijwel altijd wel wat inkomsten bij elkaar sprokkelen op de een of andere manier.

Al is het niet veel, als je kosten laag zijn, je toch al een redelijke buffer hebt dan kan een paar honderd euro al heel veel uitmaken.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Even een paar opmerkingen over de laatste paar berichten:

WW is officieel 70% van je inkomen. Maar vergeet niet dat daar een maximum aan zit, ongeveer 36K per jaar bij 40 uur. Zodra je boven de 52K per jaar verdient is je WW maximaal. Iemand die 72K verdient valt dus gewoon terug op 50%

Veel dingen worden niet meegeteld bij de hoogtebepaling de WW. Alle voordeeltjes die je van je werk had vervallen en tellen niet mee. Als jij een laptop van de zaak had mag je hem nu zelf gaan kopen. Als je een telefoon van de zaak had mag je die nu zelf gaan kopen, had je een leaseauto, dan mag je nu zelf een auto gaan kopen. En je hebt dus net een lager inkomen.

Je pensioen bouwt ook niet meer op, dus als het wat langer duurt daalt je pensioen ongeveer met 1.75% per jaar. Dat effect loopt vanaf je pensioendatum tot aan je dood en is niet meer op te vangen. Krijg je ander werk, dan kan je wel aan waardeoverdracht doen, maar er kan een pensioengat ontstaan. Zelfs als je in 2 maanden weer ander en zelfs beter betaald werk vindt.

Als je boven de 40 bent, kan je al moeilijker aan werk komen. Grofweg gezegd halveert je kans op werk per 1-2 jaar dat je werkloos bent. Het wordt dus snel moeilijker om aan werk te komen als je het niet in de eerste paar maanden vindt.

Boven de 50 kan je het al helemaal vergeten.

Extra geld bij elkaar sprokkelen zet weinig zoden aan de dijk. Het wordt namelijk (voor) een deel gekort op je uitkering. Op de WW valt dat nog mee, je houdt van iedere 100 euro die je bijverdient er wel 20 over. Maar reken dan wel uit wat je doet. Want als je bv 25 euro (reiskosten)kosten maakt om te gaan werken ga je er zelfs op achteruit als je een deeltijd baantje neemt.

Vergeet ook niet dat als je eerst 72K verdiende en dus terug valt op 36K WW en je pakt een tijdelijke klus op die op jaarbasis bv 40K betaalt je er niet perse op vooruit gaat. Als die klus afgelopen is, is je volgende WW uitkering 70% van 40K. Er zijn situaties bekend van mensen die dat deden en die dan bv 9 maanden hadden gewerkt en er over 3-4 jaar gerekend 2000 euro op achteruit gingen. Als ze niets hadden gedaan waren ze beter af geweest.

In de bijstand is het nog erger. Daar kan je ook allerlei kwijtscheldingen en toeslagen verliezen als je, op jaarbasis, een paar honderd euro bijverdient. En die bijverdienste ben je bovendien bijna helemaal kwijt aan de korting op je uitkering.

Een deeltijd baan terwijl je in de WW zit heeft nog een ander risico. Je maakt namelijk je WW recht op.
Voorbeeld: Je werkt 40 uur per week en je hebt recht op 12 maanden WW. Je raakt werkloos, maar kan voor 32 uur ergens anders aan de slag. de WW vult 70% van de missende uren aan. Maar na 12 maanden vervalt dat. Is daarna ook je deeltijd baan voorbij, dan heb je dus nergens meer recht op. Terwijl je bijna geen geld hebt gekregen uit de WW pot.

Een ander risico is ook te snel ander werk vinden. Wat met regelmaat gebeurt is dat iemand die werkloos dreigt te raken zo wanhopig is dat hij aansluitend op zijn baan die bv 50K per jaar betaalde nog een tijdelijke, 3 maanden bv, job neemt die 40K betaalt. Alles om maar uit de WW te blijven. Daarna is hij echt werkloos en krijgt hij dus geen 35K WW, maar slechts 28K WW. Het laatste salaris telt. Zorg dus dat je minimaal een keer de WW ontvangt, al is het maar voor een week.

Hou bij alle dingen die je doet rekening met termijnen. Soms moet je iets juist heel kort doen, soms mag het niet langer dan 25 weken en 6 dagen. Soms moet je juist weer langer dan een jaar iets wel of niet doen.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:15
Ortep schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:58:

WW is officieel 70% van je inkomen. Maar vergeet niet dat daar een maximum aan zit, ongeveer 36K per jaar bij 40 uur. Zodra je boven de 52K per jaar verdient is je WW maximaal. Iemand die 72K verdient valt dus gewoon terug op 50%
...
Als je boven de 40 bent, kan je al moeilijker aan werk komen. Grofweg gezegd halveert je kans op werk per 1-2 jaar dat je werkloos bent. Het wordt dus snel moeilijker om aan werk te komen als je het niet in de eerste paar maanden vindt.

Extra geld bij elkaar sprokkelen zet weinig zoden aan de dijk. Het wordt namelijk (voor) een deel gekort op je uitkering. Op de WW valt dat nog mee, je houdt van iedere 100 euro die je bijverdient er wel 20 over. Maar reken dan wel uit wat je doet. Want als je bv 25 euro (reiskosten)kosten maakt om te gaan werken ga je er zelfs op achteruit als je een deeltijd baantje neemt.
...
Een ander risico is ook te snel ander werk vinden. Wat met regelmaat gebeurt is dat iemand die werkloos dreigt te raken zo wanhopig is dat hij aansluitend op zijn baan die bv 50K per jaar betaalde nog een tijdelijke, 3 maanden bv, job neemt die 40K betaalt. Alles om maar uit de WW te blijven. Daarna is hij echt werkloos en krijgt hij dus geen 35K WW, maar slechts 28K WW. Het laatste salaris telt. Zorg dus dat je minimaal een keer de WW ontvangt, al is het maar voor een week. Dan telt je oude salaris
Wauw.

Wat een negativisme komt me tegemoet hier...
Op één of andere manier heb ik de indruk dat de doelgroep van deze reactie niet de FO-denkers zijn, maar meer de "ik maak alles op en probeer maximaal te profiteren van de voorzieningen"-big-spenders.

Het idee dat je als 50-jarige geen schijn van kans maakt op de arbeidsmarkt vind ik een hele vreemde...tenzij je niets aan je eigen ontwikkeling gedaan hebt en alleen CAO boekjes hebt zitten overschrijven....

Liever je uitkering maximaliseren dan werken (en kans houden op langere termijn werk)...BAH!

You're either part of the solution or you're part of the problem

• technorabilia
Realiteit. Helaas.

👉🏻 Blog 👈🏻

• kmf
  • Niet online

kmf

Van iemand die 52k of zelfs 72k verdient mag je toch wel hopen dat ie een grote hoeveelheid spaarbuffer heeft en zodanig gespecialiseerd is dat ie binnen de tijd dat zijn spaarbuffer op is een ander baan heeft.

Zelfs als die niet een andere baan kan vinden, moet die wijs genoeg zijn om zijn levensstijl aangepast te hebben op de situatie.

Met de meneren zoals in beeld gebracht door de Telfort reclames... tja... Die zal je niet in dit topic vinden.

• rube

Vandaar dat het belangrijk is dat je vaste lasten laag is. Dat is sowieso al handig om FO te worden.
Veel dingen worden niet meegeteld bij de hoogtebepaling de WW. Alle voordeeltjes die je van je werk had vervallen en tellen niet mee. Als jij een laptop van de zaak had mag je hem nu zelf gaan kopen. Als je een telefoon van de zaak had mag je die nu zelf gaan kopen, had je een leaseauto, dan mag je nu zelf een auto gaan kopen. En je hebt dus net een lager inkomen.
Geen auto, wegwerpmobiel en voor een paar euro sim only, voor 350 euro een laptop.
Krijgt alleen wel wat OV kosten (of andere transportkosten) maar dat is erg persoonsafhankelijk.
Je pensioen bouwt ook niet meer op, dus als het wat langer duurt daalt je pensioen ongeveer met 1.75% per jaar. Dat effect loopt vanaf je pensioendatum tot aan je dood en is niet meer op te vangen. Krijg je ander werk, dan kan je wel aan waardeoverdracht doen, maar er kan een pensioengat ontstaan. Zelfs als je in 2 maanden weer ander en zelfs beter betaald werk vindt.
Pensioengat? Ik denk dat de meeste die hier serieus en op jongere leeftijd bezig zijn een eventueel pensioen zoals bij de meeste bekend alleen maar een extraatje is. En 1.75% per jaar is dan peanuts.

Kijk, hier ben ik het helemaal met je eens. :+ (nou ja, iets genuanceerd een stuk lastiger voor veel mensen op een bepaald salaris nivo). Vandaar dat, zover dat nog mogelijk is bij de huidige leeftijd, ik iedereen aan zou raden om bij je 45ste een hele flinke buffer aan leggen zodat je het heel lang kan volhouden en met wat geld hier een daar bij elkaar sprokkelen misschien wel permanent.

Vergeet ook niet dat als je eerst 72K verdiende en dus terug valt op 36K WW en je pakt een tijdelijke klus op die op jaarbasis bv 40K betaalt je er niet perse op vooruit gaat. Als die klus afgelopen is, is je volgende WW uitkering 70% van 40K. Er zijn situaties bekend van mensen die dat deden en die dan bv 9 maanden hadden gewerkt en er over 3-4 jaar gerekend 2000 euro op achteruit gingen. Als ze niets hadden gedaan waren ze beter af geweest.

In de bijstand is het nog erger. Daar kan je ook allerlei kwijtscheldingen en toeslagen verliezen als je, op jaarbasis, een paar honderd euro bijverdient. En die bijverdienste ben je bovendien bijna helemaal kwijt aan de korting op je uitkering.

Een deeltijd baan terwijl je in de WW zit heeft nog een ander risico. Je maakt namelijk je WW recht op.
Voorbeeld: Je werkt 40 uur per week en je hebt recht op 12 maanden WW. Je raakt werkloos, maar kan voor 32 uur ergens anders aan de slag. de WW vult 70% van de missende uren aan. Maar na 12 maanden vervalt dat. Is daarna ook je deeltijd baan voorbij, dan heb je dus nergens meer recht op.

Een ander risico is ook te snel ander werk vinden. Wat met regelmaat gebeurt is dat iemand die werkloos dreigt te raken zo wanhopig is dat hij aansluitend op zijn baan die bv 50K per jaar betaalde nog een tijdelijke, 3 maanden bv, job neemt die 40K betaalt. Alles om maar uit de WW te blijven. Daarna is hij echt werkloos en krijgt hij dus geen 35K WW, maar slechts 28K WW. Het laatste salaris telt. Zorg dus dat je minimaal een keer de WW ontvangt, al is het maar voor een week. Dan telt je oude salaris
Ik ging ook meer uit van wat inkomsten na je WW, voor je bijstand (dat krijg je toch niet met een beetje vermogen).

Maar waar ik meer op doelde: als je € 2000,- per maand uitgeeft kun je het (zelfs als gezin) aardig van rond komen in Nederland. Ja ja, niet iedereen, maar veel mensen ook wel. En nee wellicht niet die vakantie, geen studiekosten (sorry kids, zelf werken/lenen) etc.

Maar ga even uit van € 2000,- voor een stel (of gezin). Als je de helft uit vermogen kunt halen (dus circa € 1000,- x 25 a 30 = € 250K a €300K) heb je nog maar € 1000,- / maand nodig. Als je met z'n 2en ben hoef je dus maar € 500,- per maand bij te verdienen.

250K-300K is een flink bedrag, maar voor veel mensen die aardig verdienen is dat op je 45ste wel haalbaar (als je wilt). En ook € 500,- per persoon bijverdienen is voor "dat soort" mensen goed haalbaar.

Kijk, het is natuurlijk iets anders als je alleen maar minimumloon hebt, geen opleiding en niet handig bent met klussen, handelen, computers etc. maar voor het overgrote deel hier denk ik dat dat goed mogelijk is.

Dus inderdaad, ik ben wat optimistischer zoals ook een aantal mensen hierboven

• kmf
  • Niet online

kmf

rube schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:14:
[...]

Maar ga even uit van € 2000,- voor een stel (of gezin). Als je de helft uit vermogen kunt halen (dus circa € 1000,- x 25 a 30 = € 250K a €300K) heb je nog maar € 1000,- / maand nodig. Als je met z'n 2en ben hoef je dus maar € 500,- per maand bij te verdienen.
Op je vermogen heb je natuurlijk ook rendement. Laten we aannemen van 4% zoals de belastingdienst ook doet.
Dan heb je op een ton al 4000 euro per jaar, of 333 euro per maand.

Op 2-3 ton heb je al meer dan je helft aan uitgaves qua rendement binnen. Op dat moment hoef je nog niet eens in te teren op je vermogen.

• rube
Dat zeg ik? (Of bedoelde ik) :-)

• kmf
  • Niet online

kmf

rube schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:22:
Dat zeg ik? (Of bedoelde ik) :-)
Oh, zoals je berekening voorstelde leek het meer dat je enkel teert op je vermogen.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
kmf schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:13:
[...]

Van iemand die 52k of zelfs 72k verdient mag je toch wel hopen dat ie een grote hoeveelheid spaarbuffer heeft en zodanig gespecialiseerd is dat ie binnen de tijd dat zijn spaarbuffer op is een ander baan heeft.

Zelfs als die niet een andere baan kan vinden, moet die wijs genoeg zijn om zijn levensstijl aangepast te hebben op de situatie.

Met de meneren zoals in beeld gebracht door de Telfort reclames... tja... Die zal je niet in dit topic vinden.
Dit vind ik wat tekort door de bocht. 72K is opzich natuurlijk een goed salaris en daar kun je prima een gezin van onderhouden, zal ongeveer 3,5K netto zijn. Maar je hoeft er ook niet al te gekke dingen voor te doen om er net mee rond te komen. 2 auto's, huisje,kindern en een vakantie en dat geld draai je er met gemak doorheen. Zelf zegt bruto mij daarom niet zoveel en vind ik het prettiger op netto gezinsinkomen te vergelijken maar dat is natuurlijk minder gangbaar.

Ben het wel eens met je berekening 250-300K is een mooie buffer waarmee je veel financiele zorgen kunt wegnemen in geval van werkeloosheid rond je 50ste.

@Rube
Nog wat wijzer geworden van je gesprek met de makelaar?

• rube
Morgen 2 bezichtigingen. 1 daarvan leek in het weekend een mooie optie, maar bij nader onderzoek zal daar waarschijnlijk de fundering hersteld moeten worden dus dat gaat hem dan niet worden (althans, niet voor de huidige vanaf biedprijs ;) ).

Die andere is een 2de bezichtiging voor mij, 1ste keer voor m'n vrouw.
Moet ongeveer 10% van de vraagprijs af. Dan nog geen superrendement, maar zoals ik het inschat wel makkelijk (vrij nieuw, goede VVE etc.). En dus ook makkelijker (te laten beheren) mochten we ooit verhuizen/naar buitenland gaan etc. We het zullen zien morgen.

• Blik1984
kmf schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:13:
[...]

Van iemand die 52k of zelfs 72k verdient mag je toch wel hopen dat ie een grote hoeveelheid spaarbuffer heeft
Kun je natuurlijk nooit zeggen, je weet nooit hoe de leefsituatie is. Werkloze vrouw en 1 of 2 kinderen die naar kdv gaan en dan hou je echt weinig tot niks over

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kinderen naar kdv sturen als je vrouw werkloos is lijkt me een beetje geldverspilling ja :).

• Blik1984
Sissors schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:15:
Je kinderen naar kdv sturen als je vrouw werkloos is lijkt me een beetje geldverspilling ja :).
Als ze gewoon werkzoekende is niet, of een eigen bedrijf aan het opstarten is zonder inkomend salaris

Maar dat is verder het punt niet, je kunt gewoon niet zeggen dat iemand met een salaris van anderhalf tot twee keer modaal een goede buffer moet hebben. Teveel afhankelijkheden

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 26-05-2015 13:26 ]

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Blik1984 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:25:
[...]

Als ze gewoon werkzoekende is niet, of een eigen bedrijf aan het opstarten is zonder inkomend salaris

Maar dat is verder het punt niet, je kunt gewoon niet zeggen dat iemand met een salaris van anderhalf tot twee keer modaal een goede buffer moet hebben. Teveel afhankelijkheden
Keuzes maken!

• poehee
Blik1984 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:25:
[...]
Dat kun je wel zeggen! Dan moet je een goede buffer hebben! Anders ben je gewoon hartstikke dom (bezig).

En een goede buffer maken lukt niet als je een (te) duur huis, (te) grote auto en (te) dure levensstijl op nahoudt.
En ik heb ze in de familie. Twee audi's, nieuw huis, een lening bij de ouders...:-(

Mijn financiële man verzuchtte (lang geleden alweer) zo vaak dat er mensen komen voor een hypotheekaanvraag met 100k aan salaris en een (niet-hypotheek)schuld van 150k!
Je ziet hem blij worden als er mensen met wat spaargeld langskomen, dat zegt al genoeg...

• rube
Mensen moeten dat natuurlijk zelf weten of je een goede buffer moet hebben....maar met 2 x modaal kun je in principe een aardige/goede buffer aanleggen (keuzes). En hoe hoger je inkomen, hoe hoger de buffer zou moeten zijn. Niet alleen omdat je dan meer kan sparen, maar ook omdat je veel harder in inkomen kunt vallen. Maar goed, ik ken ze ook hoor 8).

• Galactic
Nu wil ik zelf eens een andere gedacht in de discussie gooien. Stel je voor, het komt er ooit van dat je enkel recht hebt op WW als je een vermogen hebt van maximaal 10.000K of dat je eerst je huis moet op soeperen. Vinden jullie dat fair? Is het eerlijk dat de mensen die er alles hebben doorgedraaid dan wel recht hebben op uitkering, en jij met je goed gevulde spaarrekening niet. Zo een evolutie kan er altijd wel aankomen. Je weet nooit wat het klimaat is over 10 jaar. Zou je de FO plannen aanpassen? Of hoe zou je je hier op afstemmen?

[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 26-05-2015 15:16 ]

• Blik1984
poehee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:56:
[...]

Dat kun je wel zeggen! Dan moet je een goede buffer hebben! Anders ben je gewoon hartstikke dom (bezig).

En een goede buffer maken lukt niet als je een (te) duur huis, (te) grote auto en (te) dure levensstijl op nahoudt.
En ik heb ze in de familie. Twee audi's, nieuw huis, een lening bij de ouders...:-(

Mijn financiële man verzuchtte (lang geleden alweer) zo vaak dat er mensen komen voor een hypotheekaanvraag met 100k aan salaris en een (niet-hypotheek)schuld van 150k!
Je ziet hem blij worden als er mensen met wat spaargeld langskomen, dat zegt al genoeg...
Of je hebt een huis gekocht eind 2008 met een hoge rente die nog lang vast staat, in een huis wat niet te verkopen is en je bent je baan kwijt geraakt gedurende de crisis.

Het is lekker redeneren vanuit een goede situatie, maar er zijn ook genoeg mensen waarbij het leven niet zo zonnig is. Daarbij, het aanleggen van een buffer kost ook gewoon tijd. 500 euro in de maand over houden kost het je nog ruim 3 jaar voordat je 20k hebt

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 26-05-2015 15:16 ]

• rube
Tuurlijk, als je net begint met werken heb je nog niets serieus kunnen opbouwen. Maar als het goed is zijn je vaste ook nog zeer beperkt en als "valt", kun je niet zoveel verliezen.

Op het moment dat je meer gaat verdienen, dan kun je de keuze(s) maken: ga ik nu veel meer sparen of laat ik ook mijn uitgaven oplopen. Als je dan meer gaat uitgeven omdat je een (duur) huis koop e.d., dan is dat toch je eigen keuze?

Nogmaals, ik heb het hier niet over mensen die net het minimum hebben, maar gewoon mensen die HBO/WO hebben in een beetje courante richting. En ik zeg ook niet dat het "meevalt", en ja wij hebben nu makkelijk praten maar ons uitgaven patroon is de afgelopen 10 jaar niet drastisch gewijzigd terwijl we nu (ruim) 3 x zoveel inkomen hebben als in de minste tijd (die ook een jaar of 4 heeft geduurd).

• hv08
  • Nu online
Even een quote uit een ander topic. Zegt nog niet zoveel, want wat is groot en wat is klein :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hv08 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:25:
[...]

Even een quote uit een ander topic. Zegt nog niet zoveel, want wat is groot en wat is klein :)
Nouja, ik ben in ieder geval blij dat er wat aan gedaan wordt (althans, het lijkt er op). Een hogere drempel = beter :)

• Bonsaiboom
poehee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:56:
[...]

Hele idee van FO is inderdaad minder uitgeven aan 'onnodige' luxe. Ik ben behoorlijk pissig op het bankwezen dat ze compleet absurde regels gebruiken mbt vermogen in een BV en je inkomen. Waarom telt 100k lenen vanuit je eigen BV als 100k lenen, terwijl als je dat naar prive trekt de 80k die je dan overhoudt niet als lenen? Ondanks dat onder de huidige wet- en regelgeving dat geld lenen uit je BV niets kost? Ik snap dat soort dingen niet, maar werk er dan wel omheen. In ieder geval reken ik nauwelijks op de bank in termen van vreemd vermogen voor het kopen van een huis.
hv08 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:25:
[...]

Wat je meestal hoort is boven 1 miljoen = groot.
Galactic schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:14:
Nu wil ik zelf eens een andere gedacht in de discussie gooien. Stel je voor, het komt er ooit van dat je enkel recht hebt op WW als je een vermogen hebt van maximaal 10.000K of dat je eerst je huis moet op soeperen. Vinden jullie dat fair? Is het eerlijk dat de mensen die er alles hebben doorgedraaid dan wel recht hebben op uitkering, en jij met je goed gevulde spaarrekening niet. Zo een evolutie kan er altijd wel aankomen. Je weet nooit wat het klimaat is over 10 jaar. Zou je de FO plannen aanpassen? Of hoe zou je je hier op afstemmen?
Maakt weinig uit of het fair is of niet. De regels veranderen nu eenmaal, en FO streef je naar om eigenlijk zo min mogelijk impact van regelveranderingen te hebben. Als je naar WW/Bijstand kijkt als een potentiele bonus in plaats van een onvervreemdbaar recht, is het vanuit FO gezien gezonder. Ik pas mijn FO plannen wel aan aan veranderende wet- en regelgeving, maar in de basis ga ik niet uit van enige overheidsbijdrage op latere leeftijd (en al helemaal niet in het geval van WW, aangezien ik zelfstandig ondernemer ben en er dus geen recht op heb. Dat risico wordt zeer goed uitbetaald in de uurtarieven e.d. tov loondienst).

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:35:
[...]

Nouja, ik ben in ieder geval blij dat er wat aan gedaan wordt (althans, het lijkt er op). Een hogere drempel = beter :)
Volgens mij is dat niet de kant die het opgaat. Het gaat om "eerlijker" = reëlere percentages voor verschillende vermogenscategorieën, die regelmatig worden aangepast. Dus i.p.v. één percentage van 4%, bijvoorbeeld dit jaar 2% voor spaargeld, 5% voor beleggingen en 4% voor vastgoed, en volgend jaar 1,5% voor spaargeld, 6% voor beleggingen en 4,5% voor vastgoed, of zoiets.

Over die betere (maar nog steeds fictieve) percentages blijft iedereen dan gewoon 30% betalen. Volgens mij wordt er verder ook niet gesproken over een aanpassing van de vrijstellingsgrens. Die zal zeker niet naar een miljoen gaan, lijkt me in elk geval :)

[ Voor 24% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-05-2015 17:21 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:09:
[...]

Volgens mij is dat niet de kant die het opgaat. Het gaat om "eerlijker" = reëlere percentages voor verschillende vermogenscategorieën, die regelmatig worden aangepast. Dus i.p.v. één tarief van 4%, bijvoorbeeld dit jaar 2% voor spaargeld, 5% voor beleggingen en 4% voor vastgoed, of zoiets.
Dat zou ook kunnen inderdaad. Laat ik het zo zeggen, zolang het er op neer komt dat ik over mijn spaargeld minder ga betalen, dan is het goed :)

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
op 31 december dus je beleggingen liquideren, dan is het spaargeld? ;)

maw hoe implementeer je dat zonder het complex te maken?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
indexample schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:12:
op 31 december dus je beleggingen liquideren, dan is het spaargeld? ;)

maw hoe implementeer je dat zonder het complex te maken?
Dat is de vraag, de details van uitwerking zijn er natuurlijk nog niet. En wat ze er ook van maken: "slimme" jongens heb je altijd...

Ik denk overigens dat het ff snel heen-en-weer schuiven wel mee zal vallen, omdat je A. transactiekosten moet betalen en B. je wel eens op een heel ongunstig moment in of uit kunt stappen als je dit puur doet om belasting te ontwijken.

• Bonsaiboom
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:09:
[...]

Volgens mij is dat niet de kant die het opgaat. Het gaat om "eerlijker" = reëlere percentages voor verschillende vermogenscategorieën, die regelmatig worden aangepast. Dus i.p.v. één percentage van 4%, bijvoorbeeld dit jaar 2% voor spaargeld, 5% voor beleggingen en 4% voor vastgoed, en volgend jaar 1,5% voor spaargeld, 6% voor beleggingen en 4,5% voor vastgoed, of zoiets.

Over die betere (maar nog steeds fictieve) percentages blijft iedereen dan gewoon 30% betalen. Volgens mij wordt er verder ook niet gesproken over een aanpassing van de vrijstellingsgrens. Die zal zeker niet naar een miljoen gaan, lijkt me in elk geval :)
Er wordt inderdaad over veel gesproken. Een heel groot voordeel van het huidige stelsel is dat het kinderlijk eenvoudig is om de belastingdruk te bepalen. Door het eerlijker te willen maken, is het ook belangrijk om niet het kind met het badwater buiten te gooien - zo heb je ook mensen die willen dat we naar gerealiseerd rendement toegaan (overigens zeg ik niet dat jij dit zegt). Dat brengt administratieve last aan zowel de kant van de burger mee (wat heb je wanneer voor hoeveel gekocht?) als aan de kant van de overheid mee (je moet het ook kunnen verwerken en controleren). Daar komen dan weer vragen uit hoe je omgaat met geboekte verliezen - is er dan ook belasting compensatie?

Ik had het ook niet over een verhoging van de vrijstellingsgrens tot 1 miljoen overigens :D Wat ik erover gelezen had was bijvoorbeeld een vrijstelling tot 50k, dan 2% tot 1 miljoen, en 6% erboven oid. Kwam op vergelijkbare belastinginkomsten neer als ik het me goed herinner. Er is bijvoorbeeld ook een eenvoudig punt te maken dat je een hogere vrijstelling hanteert voor mensen die geen eigen woning hebben tov mensen die wel een eigen woning hebben.

In wat jij beschrijft, krijg je ook de vraag - wat is een belegging? Wat vind je vastgoed? Daaruit volgen dan weer discussies, en voordat je het weet maak je box 3 in Nederland onnodig complex, in een poging om het eerlijker te maken. Wat is dan bijvoorbeeld zo'n AEX klik rekening van de ABN AMRO? Onder welke categorie valt een REIT? Waar stop je obligaties?

Het Nederlandse box 3 systeem is ten opzichte van de alternatieven een godsgeschenk en ik verwacht dat elke aanpassing richting een 'eerlijker' systeem, een belastingverhoging in die box tot gevolg heeft, tenzij het fictief rendement in stand gehouden wordt.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:42:
[...]
In wat jij beschrijft, krijg je ook de vraag - wat is een belegging? Wat vind je vastgoed? Daaruit volgen dan weer discussies, en voordat je het weet maak je box 3 in Nederland onnodig complex, in een poging om het eerlijker te maken. Wat is dan bijvoorbeeld zo'n AEX klik rekening van de ABN AMRO? Onder welke categorie valt een REIT? Waar stop je obligaties?

Het Nederlandse box 3 systeem is ten opzichte van de alternatieven een godsgeschenk en ik verwacht dat elke aanpassing richting een 'eerlijker' systeem, een belastingverhoging in die box tot gevolg heeft, tenzij het fictief rendement in stand gehouden wordt.
Even voor de duidelijkheid: wat ik beschreef is in eerste instantie mijn interpretatie van het artikel (en ook met name het interview in de bijbehorende video) op de NOS site, niet mijn persoonlijke wens of idee van hoe het zou moeten :) Voor wat betreft het voorbeeld dat daarna volgde: de categorieën en percentages komen geheel en al uit mijn grote duim, misschien krijg je maar 2 categorieën: spaargeld en "de rest", of misschien komen er 10 of 100, ik weet het niet. In het interview ging het overigens alleen over sparen en beleggen.

Op zich denk ik dat een systeem met fictieve rendementen voor meerdere vermogenscategorieën een goed compromis zou kunnen zijn tussen het huidige systeem een systeem waarbij individueel daadwerkelijk rendement wordt belast (wat wel het "eerlijkst" is, maar ook ontzettend veel overhead met zich mee brengt). Maar veel hangt af van hoe dit idee nu uiteindelijk wordt uitgewerkt en dat horen we pas in september.

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-05-2015 17:55 ]

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Galactic schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:14:
Jouw hypothese is nog minder fair dan de waarheid nu al is. De enige faire WW is een afgeschafte WW, en verzekeraars zelf WW producten laten maken met verschillende dekkingen en voorwaarden, die werknemers dan wel of niet kunnen afsluiten naar eigen inzicht. Dan kan het waarschijnlijk ook voor de helft van de huidige premies.

Afijn, op een gegeven moment zou je je FO plannen natuurlijk moeten herzien, omdat de definities van FO (op z'n minst een beetje) afhankelijk is van dit soort regelgeving. Welke keuzes je dan daarin maakt, dat hangt dan van het complete plaatje af..

• evleerdam
  • Laatst online: 18:15
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:51:
[...]

Even voor de duidelijkheid: wat ik beschreef is in eerste instantie mijn interpretatie van het artikel (en ook met name het interview in de bijbehorende video) op de NOS site, niet mijn persoonlijke wens of idee van hoe het zou moeten :) Voor wat betreft het voorbeeld dat daarna volgde: de categorieën en percentages komen geheel en al uit mijn grote duim, misschien krijg je maar 2 categorieën: spaargeld en "de rest", of misschien komen er 10 of 100, ik weet het niet. In het interview ging het overigens alleen over sparen en beleggen.

Op zich denk ik dat een systeem met fictieve rendementen voor meerdere vermogenscategorieën een goed compromis zou kunnen zijn tussen het huidige systeem een systeem waarbij individueel daadwerkelijk rendement wordt belast (wat wel het "eerlijkst" is, maar ook ontzettend veel overhead met zich mee brengt). Maar veel hangt af van hoe dit idee nu uiteindelijk wordt uitgewerkt en dat horen we pas in september.
Ik denk zelf dat er grofweg 2 manieren mogelijk zijn (of een combinatie van de 2):

1. Huidige systeem met andere percentages en bedragen. Dus bijvoorbeeld vrijstelling tot 100k, tussen 100k en 1 miljoen 1%, boven 1 miljoen 2%
2. Een percentage van het echte rendement. Laat je broker/bank maar een overzicht maken van het echte rendement, dat als basis voor de heffing. Dit kan wellicht lastig uit te voeren zijn maar mijn idee is dat als je iets kan waarderen (wat in het huidige systeem gebeurt), dan moet je ook de winst kunnen berekenen.

Ik denk dat vrijwel alle andere manieren te lastig uit te voeren zijn of teveel weerstand krijgen vanuit de maatschappij.

In ieder geval: het is wellicht nu al handig om rekening te houden met eventuele veranderingen. Zorg dat je je niet teveel vastlegt want dat maakt je erg inflexibel als straks de regels veranderen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
evleerdam schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:02:
[...]
Ik denk zelf dat er grofweg 2 manieren mogelijk zijn (of een combinatie van de 2):

1. Huidige systeem met andere percentages en bedragen. Dus bijvoorbeeld vrijstelling tot 100k, tussen 100k en 1 miljoen 1%, boven 1 miljoen 2%
2. Een percentage van het echte rendement. Laat je broker/bank maar een overzicht maken van het echte rendement, dat als basis voor de heffing. Dit kan wellicht lastig uit te voeren zijn maar mijn idee is dat als je iets kan waarderen (wat in het huidige systeem gebeurt), dan moet je ook de winst kunnen berekenen.
Baseer je je nu ook op het artikel/interview dat eerder gelinkt werd? Want deze mogelijkheden haal ik daar echt niet uit :?

Jouw opties:
  1. Dit kost de overheid miljarden aan belastinginkomsten. De hogere vrijstelling betekent dat het 90% van het volk helemaal niets meer betaald (wie heeft er meer dan een ton vermogen?) en de percentages over de hogere schijven zijn dan ook veel lager dan nu, dus dat wordt nergens mee gecompenseerd. Bovendien is de VVD tegen een nivellerend systeem waarbij hogere vermogens (let op: NIET vermogensrendementen) zwaarder worden belast.
  2. Daadwerkelijk rendement belasten is volgens alle verhalen te kostbaar om te implementeren, dus dat zie ik sowieso niet gebeuren.
Edit: er is inmiddels een extra interview toegevoegd aan het betreffende artikel. Ook Zijlstra heeft het voornamelijk over reëlere percentages (d.w.z. percentages die beter dan nu het daadwerkelijke vermogensrendement representeren), niet over schijven (sterker nog: daar is de VVD volgens hem sterk op tegen).

Eerlijk gezegd zie ik het vanuit FO-oogpunt allemaal als gerommel in de marge. Ik reken toch al met fictieve rendementen over langere termijn, waar dus al een flinke onzekerheid in zit :) Alleen als er daadwerkelijk hele grote wijzigingen komen in vrijstellingen of percentages heeft dit enige invloed.

Zoals het er nu uit ziet, gaat het om 30% van 2-3% de ene kant op of de andere, oftewel over maximaal 1% van het betreffende deel van mijn vermogen. Dat is, zeker over een langere termijn, prima op te vangen door de verdeling wat aan te passen.

[ Voor 59% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-05-2015 18:48 ]

• evleerdam
  • Laatst online: 18:15
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:11:
[...]

Baseer je je nu ook op het artikel/interview dat eerder gelinkt werd? Want deze mogelijkheden haal ik daar echt niet uit :?

Edit: er is inmiddels een extra interview toegevoegd aan het betreffende artikel. Ook Zijlstra heeft het voornamelijk over reëlere percentages (d.w.z. percentages die beter dan nu het daadwerkelijke vermogensrendement representeren), niet over schijven (sterker nog: daar is de VVD volgens hem sterk op tegen).

Daadwerkelijk rendement belasten is volgens alle verhalen te kostbaar om te implementeren, dus dat zie ik sowieso niet gebeuren.
Beide interviews gaan over 'reëel rendement' waarbij het percentage heffing hetzelfde is, maar het percentage over 'echt' of 'eerlijk' rendement geheven wordt. Oftewel mijn optie 2. Je zou inderdaad ook per vermogenscategorie kunnen gaan heffen zoals je zelf eerder aangaf, maar persoonlijk zie ik dit niet als optie.

Mijn optie 2, heffen over echt rendement, is ook lastig uit te voeren, dat klopt. Maar volgens mij zijn er heel veel landen die dit wel hebben, ik zie niet waarom wij dit niet zouden kunnen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax

Edit:zie dat je geheel je post hebt aangepast nu.
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:11:
[...]

Jouw opties:
  1. Dit kost de overheid miljarden aan belastinginkomsten. De hogere vrijstelling betekent dat het 90% van het volk helemaal niets meer betaald (wie heeft er meer dan een ton vermogen?) en de percentages over de hogere schijven zijn dan ook veel lager dan nu, dus dat wordt nergens mee gecompenseerd. Bovendien is de VVD tegen een nivellerend systeem waarbij hogere vermogens (let op: NIET vermogensrendementen) zwaarder worden belast.
De VVD was ook tegen het afschaffen van de hypotheek rente aftrek, maar dit wordt nu toch langzaamaan minder.. Ze zullen er toch uit moeten komen met de PVDA want die schreeuwen heel hard: nivelleren!

Ik noem maar fictieve percentages. De percentages die ik bedoelde zijn meer van: nu is het 1,2% over alles boven 20k/40k. Straks wellicht 1% tussen 100k en 1 miljoen en 2% boven 1 miljoen. Ik weet niet precies of dit nu heel veel minder oplevert.

[ Voor 33% gewijzigd door evleerdam op 26-05-2015 18:55 ]

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
evleerdam schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:49:
[...]

Beide interviews gaan over 'reëel rendement' waarbij het percentage heffing hetzelfde is, maar het percentage over 'echt' of 'eerlijk' rendement geheven wordt. Oftewel mijn optie 2. Je zou inderdaad ook per vermogenscategorie kunnen gaan heffen zoals je zelf eerder aangaf, maar persoonlijk zie ik dit niet als optie.
Het eerste interview gaat specifiek in op reëler (maar nog steeds forfaitair) vastgestelde percentages. Dat gaat volgens mij niet over jouw optie 2.

In het tweede interview zegt Zijlstra dat de uitwerking nog niet vaststaat en verwijst hij naar een brief van de staatssecretaris van vorig jaar oktober. Daarin staat: "Doel is te komen tot een heffing die door belastingbetalers als rechtvaardiger wordt ervaren en die tegelijkertijd goed uitvoerbaar is. Daartoe kan bijvoorbeeld het werkelijk genoten rendement op vermogen in de heffing als uitgangspunt worden genomen, maar ook binnen de forfaitaire benadering wordt gezocht naar vormen die beter aansluiten bij het rechtvaardigheidsgevoel."

Dat sluit inderdaad jouw optie 2 niet uit, maar stelt wel eisen aan de uitvoerbaarheid.
Mijn optie 2 is ook lastig uit te voeren, dat klopt. Maar volgens mij zijn er heel veel landen die dit hebben:

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax
Klopt, Maar volgens mij is de kans heel klein dat - gezien de bestaande automatiserings- en organisatieproblemen bij de Belastingdienst - men nu zal besluiten om de Belastingdienst met die extra complexiteit op te zadelen.

Edit n.a.v. jouw edit n.a.v. mijn edit ;):
De VVD was ook tegen het afschaffen van de hypotheek rente aftrek, maar dit wordt nu toch langzaamaan minder.. Ze zullen er toch uit moeten komen met de PVDA want die schreeuwen heel hard: nivelleren!
Als ik de heer Nijboer van de PvdA goed begrijp, zit de PvdA juist op het spoor van meer gedifferentieerde forfaitaire percentages (waarschijnlijk met als - m.i. momenteel redelijk terechte - aanname dat de armen sparen en de rijken beleggen en dat daardoor gedifferentieerde percentages waarbij het percentage voor beleggers op het moment hoger is tot nivellering leiden) en dus niet op een nivellering via schalen of hogere vrijstellingen.
Ik noem maar fictieve percentages. De percentages die ik bedoelde zijn meer van: nu is het 1,2% over alles boven 20k/40k. Straks wellicht 1% tussen 100k en 1 miljoen en 2% boven 1 miljoen. Ik weet niet precies of dit nu heel veel minder oplevert.
Ok, ik had de percentages verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat je het over fictieve vermogensrendementen had, dus ik rekende t.o.v. de huidige 4% VR, niet de 1.2% effectieve belasting. Dan is het iets beter :)

[ Voor 32% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-05-2015 19:20 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

poehee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:09:
[...]
Wat een negativisme komt me tegemoet hier...
Ik bedoelde helemaal niets negatiefs mee. Het is puur zoals de wetten en regels in elkaar zitten. Het ging er om dat er mensen zijn die denken dat het allemaal wel mee valt. Zo van ik krijg 70% van mijn inkomen als ik in de WW kom....Vaak niet dus. Ik pak iedere baan dat ik kan krijgen. Niet handig, dat kan je duizenden euro's kosten
Op één of andere manier heb ik de indruk dat de doelgroep van deze reactie niet de FO-denkers zijn, maar meer de "ik maak alles op en probeer maximaal te profiteren van de voorzieningen"-big-spenders.
Je hebt het flink mis...ik ben al FO en ik heb zeker niet alles opgemaakt, ik heb altijd gespaard. Ik kocht mijn huis met 20% eigen geld en heb het inmiddels afgelost. Maar sprak uit de eerdere berichten een soort van: Mwahhh die uitkeringen zijn best goed en je bent niet zo snel in de problemen. Dat kan dus _wel_ en veel sneller dan je denkt als je zonder na te denken dingen doet. En ook zijn die uitkeringen vaak lager dan je denkt. Je leasebak is geen deel van je salaris
Ik heb wel al die dingen persoonlijk of van zeer dichtbij meegemaakt.
Het idee dat je als 50-jarige geen schijn van kans maakt op de arbeidsmarkt vind ik een hele vreemde...tenzij je niets aan je eigen ontwikkeling gedaan hebt en alleen CAO boekjes hebt zitten overschrijven....
In welke wereld leef jij? De hele pers en heel internet staat bol van de berichten over 50+ mensen die niet aan de bak komen en zelfs 40+ klaagt al. Alleen 30- komt op dit moment nog vrij redelijk aan een baan.
Duik eens in de gegevens van het CBS. Keiharde statistiek. Daar komt uit dat de hele 50+ groep ongeveer 20% kans op een baan heeft....in de rest van zijn leven dus. En daarvan hebben de mensen van 50 meer kans dan de mensen van 51, en die van 51 weer meer kans dan die van 52. Als je de cijfers goed volgt, komt het er op neer dat je kans op werk iedere 2-3 jaar halveert. En bij ieder jaar werkloosheid halveert het nog een keer. Rond de 60 is ja kans op werk de komende 7 jaar minder dan één procent
Liever je uitkering maximaliseren dan werken (en kans houden op langere termijn werk)...BAH!
Je mag van mij doen wat je wilt. Maar zelfs het UWV en de gemeentelijke sociale diensten waarschuwen mensen dat ze niet zomaar alles moeten aanpakken omdat dat je gewoon geld kost. Natuurlijk zetten ze dat niet zwart op wit, want dat mag niet van de politiek. Maar onder 4 ogen zeggen ze botweg: Raak niet gedesillusioneerd als u wordt afgewezen, uw kans is bijna nul, het is niet persoonkijk. Houd u aan de regels en wij vragen nergens meer naar. Dat is toch zinloos.

Voorbeeldje: Iemand van ruim 57 raakt werkloos, met een salaris van 52K flink wat dienstjaren Recht op WW is 38 maanden ongeveer 36K per jaar. Kans op werk is op die leeftijd ongeveer 10% (zegt het UWV, zeggen werk coaches en zegt het CBS). Dus 90% kans op 3K WW gedurende 38 maanden. Dat is totaal 114K.
Hij kan natuurlijk ook dol enthousiast zeggen: Bah ik wil geen uitkering, ik nog een tijdelijk projectje van 6 maanden draaien wat op jaarbasis 40K verdient. Wat ben ik goed bezig het is zelfs meer dan de WW. Maar hij is dan waarschijnlijk al 58 als het project afgelopen is. Wat gebeurt er dan, zijn kans op werk is met vele procenten gedaald omdat hij weer ouder is. Die kans zal eerder in de richting van 6-7% liggen Dus na dat projectje is hij hoogstwaarschijnlijk (93%) werkloos en krijgt hij 70% van 40K = 28K per jaar, is 2K3 per maand gedurende 38 maanden. Dan heeft hij totaal gekregen na zijn eerste werkloosheid 20K+38*2K3 is 108K.
Dat is dus inclusief het geld dat hij gekregen heeft met werken. Het komt er op neer dan hij 6000 euro _betaald_ heeft om 6 maanden te werken. En dan heb ik niet meegerekend dat hij mogelijk ook reiskosten had om op zijn werk te komen. Want lang niet ieder bedrijf geeft een reiskostenvergoeding en het is ook lang niet altijd kostendekkend Joepie wat goed van hem.

Het vervelende is natuurlijk wel dat hij hoe dan ook nu in de bijstand zit en zijn huis mag opeten omdat hij geen big spender was zoals jij blijkbaar denkt, maar zuinig had geleefd.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
Extra reden om voor die tijd FO te zijn dus. Denk dat de meesten in dit topic wel streven om voor hun 55ste al niet meer afhankelijk te zijn van werk.

• poehee
In welke wereld leef jij?
In een andere dan de jouwe (waar jij ook weer onderdeel van bent overigens). Je trekt fel van leer overigens, niet echt nodig wat mij betreft.

Tegen elke voorbeeld uit jouw verhaal heb ik weer een tegenvoorbeeld in mijn omgeving...dus daar komen we niet ver mee...En individuele gevallen zijn niet erg steekhoudend, maar ik begrijp dat deze worden opgevoerd...

Wat ik wil zeggen is dat in de regel mensen met goed salaris vaak (meestal) een navenant huis kopen en een leuke auto willen rijden (meestal: er in gezien worden).
Daar is niet zoveel negatiefs aan, zo zit de mens in elkaar: egoïstisch, gretig, graaierig, pocherig etc.
Ik ben dat ook, maar probeer een beetje terug te duwen...
Niets aan te doen, daarom hebben we allerlei regels en voorzieningen (anders zouden we die niet nodig hebben). Dat die niet 100% van de gevallen dekken behoeft geen uitleg.

De consequentie hiervan is dat die mensen hooguit dromen van FO maar het nooit zullen worden. En daar kunnen ze niet zo gek veel aan doen. Je moet ook zo in elkaar gestoken zijn bij het sorteren van je DNA. En dan nog moet je geluk hebben dat je het licht ziet of dat het kwartje valt.

• kmf
  • Niet online

kmf

Eigenlijk blijft het een probleem om stabiel passief inkomen te krijgen.

Om volledig onafhankelijk te zijn zal je qua passief inkomen een modaal salaris moeten hebben.

Inkomen via websites e.d. zie ik niet als passief aangezien je wel wat voor moet doen. Wellicht niet fulltime, maar het is toch wel wat werk (Zeker als je ook nog eens belasting aan moet geven als ondernemer)

Dat zelfde geld voor vastgoed verhuur. Je hebt onderhoud en incasso werkzaamheden.

De meest stabiele en echt passieve vorm zal dividend moeten zijn. Maar voor dividendinkomsten welke voldoende is om een modaal salaris te evenaren zal je wel een enorme vermogen moeten hebben.
Als we naar dividendmantra kijken, dan heeft ie voor een gemiddelde 5000 dollar per jaar aan dividend 200.000 dollar aan aandelen nodig.
http://www.dividendmantra.com/portfolio/
http://www.dividendmantra.com/dividend-income/

Wil je een modaal netto salaris van 2k per maand krijgen, dan moet je dus een miljoen aan aandelen hebben...

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

kmf schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:48:

Om volledig onafhankelijk te zijn zal je qua passief inkomen een modaal salaris moeten hebben.

[..]

Wil je een modaal netto salaris van 2k per maand krijgen, dan moet je dus een miljoen aan aandelen hebben...
Je maakt het jezelf heel moeilijk. Immers: wie zegt je dat je niets moet doen als je aandelen hebt? Ik vermoed dat mensen regelmatig hun portefeuille aan zitten te passen, wat strikt genomen ook 'werk' is. En om meteen maar door te pakken: hoezo financiële onafhankelijkheid als je jezelf volledig afhankelijk maakt van het financiële stelsel door te gaan beleggen in allerhande producten van financiële instellingen? Strikt genomen zijn veel mensen hier afhankelijker van het financiële stelsel dan bij wijze van spreken uitkeringstrekkers, die een bank alleen gebruiken voor een betaalrekening. ;)

Financiële onafhankelijkheid is (voor zover ik het in dit topic zie) vooral inkomstendiversificatie. Mensen willen verschillende bronnen van inkomsten hebben, zodat ze meer tijd kunnen besteden aan dingen die ze echt leuk vinden. Maar echt stoppen met 'werk' in de brede zin van het woord kan eigenlijk niemand. Je wordt in feite een vermogensbeheerder, en daar gaat soms best wat tijd in zitten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter

Inkomen via websites e.d. zie ik niet als passief aangezien je wel wat voor moet doen. Wellicht niet fulltime, maar het is toch wel wat werk (Zeker als je ook nog eens belasting aan moet geven als ondernemer)

Dat zelfde geld voor vastgoed verhuur. Je hebt onderhoud en incasso werkzaamheden.

De meest stabiele en echt passieve vorm zal dividend moeten zijn. Maar voor dividendinkomsten welke voldoende is om een modaal salaris te evenaren zal je wel een enorme vermogen moeten hebben.
Als we naar dividendmantra kijken, dan heeft ie voor een gemiddelde 5000 dollar per jaar aan dividend 200.000 dollar aan aandelen nodig.

Hou je je niet wat strikt aan een defintie van FO? Het onderhouden van een vermogen vergt altijd tijd en inspanning. Ik vind het juist leuk om met mijn vermogen bezig te zijn en alles wat daarmee samenhangt en dat zie ik als een andere (en voor mij leukere en interessantere )manier van werken als in loondienst mijn hand ophouden.

Als je uitgaat van een rendement van 4-5% dan zul je inderdaad 1 miljoen nodig hebben. Maar dat hangt natuurlijk ook af van wanneer je je FO plant. Op 30 jarige leeftijd kun je dan wellicht beter 1,8 miljoen hebben, op 40 1,5 op 50 1 miljoen op 60 7 ton. Bedragen zijn verder niet onderbouwd maar het is tekort door de bocht om te zeggen je hebt 1 miljoen nodig. Dit hangt van meerdere factoren af waarbij verwacht rendement, leeftijd en opslag voor risico (t.a.v. leeftijd en rendement) de belangrijkste zijn.

• JURIST

Een structureel gemiddeld dividendrendement van 2,5%. Is dat niet wat aan de lage kant voor dividendbeleggers?
Eens met de opmerkingen dat diversificatie noodzaak is. Ik zou stellen dat 4% netto structureel passief inkomen mogelijk moet zijn. Dan daalt het vereiste vermogen voor een modaal inkomen flink.
Pagina: 1 ... 11 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.