Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.429 views

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:41
Gaat enigzins off topic maar ik werk in de techniek en blijkbaar werkt het daar gewoon anders. Wij huren ook regelmatig in maar er wordt echt niet zomaar >€60 betaald voor een engineer (en dat zijn dus ook gewoon HBO opgeleide mensen met specifieke skill-set en ervaring).

Lijkt mij wel eens of die hoge uurtarieven vrij exclusief zijn voor bepaalde beroepsgroepen.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 25-01-2017 21:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26
Je kan je verbazen waarom sommigen een hoger inkomen normaal vinden, ik vind het vreemd dat mensen tevreden zijn met danwel zich richten op een fictief plafond. Zeker als je FO wilt worden gaat het helpen als je je niet vasthoudt aan gemiddeldes of bestaande normen. Verhoog je inkomen en verlaag je uitgaves, dan komt FO vanzelf.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-11 07:23
Heel leuk om het verhaal te lezen van de jonge student. Ik verklaarde een vriend ook voor gek dat hij zoveel werkte en spaarde. Uiteindelijk kocht hij zijn eerste huis op zijn 25e zonder hypotheek. Boem.

Als student kun je inderdaad voor 50 euro of voor 250 euro stappen, maar ik vind het erg verstandig om al zo vroeg met de toekomst bezig te zijn. Alles wat je nu spaart en in (bijvoorbeeld) een koophuis kan stoppen verdien je dan weer dubbel terug (minder hypotheek, minder rente).

Inmiddels heb ik het ook goed op een rijtje en ondanks salarisverhogingen proberen we thuis toch altijd scherp te zijn op te kosten. Ondanks dat je als student niet veel verdient vergeleken met later is het erg goed om er sl mee bezig te zijn.

Als we allemaal denken "jeetje met wat ik nu verdien had ik 5 jaar geleden geen moeite moeten doen om te sparen" dan schieten we niet veel op :D

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:13

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
murphsy schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:57:
Wij zitten inmiddels ongeveer een kwartaal in ons eerste koophuis. De kosten lopen hoog op met het (laten) uitvoeren van naisolatie (ook tegen burengeluid), vloer opknappen en het plaatsen van een houtkachel. Allemaal geen FO dingen, maar wel top voor een gezellig leven. De komende jaren gaan we profiteren van het koophuis, denk ik dan maar.

De beleggingen doen het goed (ETF en aandelen portefeuille) maar zorgen voor onvoldoende passief inkomen om noemenswaardig te zijn. Helaas op het werk nu zo druk dat zijprojecten erbij inschieten.

Hoe gaan jullie daarmee om? Een leuke baan, met perspectief, die al je tijd kost? De passieve inkomensplannen on hold zetten voelt nog niet helemaal goed. Maar nu geeft het me stress (meer willen dan haalbaar = stress ;)).
Goede procentuele rendementen zijn leuk maar als ze absoluut "niets" voorstellen dan is de motivatie des te belangrijker om de rit uit te zitten. Mijn advies is gewoon volhouden en kapitaal opbouwen dan komen de absolute bedragen vanzelf. Mijn probleem is dat ik dan weer steeds meer wil. Nu de rendementen positief en negatief in de 5 cijfers vallen vind ik het er wel nog leuker op worden omdat het over serieus geld gaat. In mijn geval maak ik dan ook andere risico afwegingen.

Wat betreft de drukke baan. Daar heb ik bewust van afgezien. Aangezien we met 2 personen werken komt er voldoende geld binnen. Meer geld zou ons sneller FO maken maar ik vermoed dat het in algemene zin ook gepaard gaat met meer werken en meer stress (omdat je meer verantwoordelijkheid krijgt in hogere en beter betaalde functies). Ik ben in de toekomst eerder van plannen om minder te werken om zo al een soort van part time FO op te kunnen nemen.

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-11 11:03
Accountant schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:36:
[...]
Wat betreft de drukke baan. Daar heb ik bewust van afgezien. Aangezien we met 2 personen werken komt er voldoende geld binnen. Meer geld zou ons sneller FO maken maar ik vermoed dat het in algemene zin ook gepaard gaat met meer werken en meer stress (omdat je meer verantwoordelijkheid krijgt in hogere en beter betaalde functies). Ik ben in de toekomst eerder van plannen om minder te werken om zo al een soort van part time FO op te kunnen nemen.
Plezier in het leven is inderdaad belangrijker dan geld. Dan liever een paar jaar langer doorwerken voor je FO bent. Zelf werkte ik de laatste jaren ook nauwelijks.
Op een gegeven moment zie je je vermogen enorm toenemen. Ik heb 20 x mijn jaarlijkse budget bijeengespaard. Het kostte mij 10 jaar om op 7x te komen en 5jaar om op 20x te komen terwijl ik een stuk minder werkte en dus verdiende. We hebben natuurlijk wel een hele vette beursperiode gehad met 10+ % rendement per jaar. Geduld! :)

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
[...]
Ik ben in de toekomst eerder van plannen om minder te werken om zo al een soort van part time FO op te kunnen nemen.
Even ingekort. Het is ook fiscaal gezien ontzettend verstandig om een klein beetje te blijven werken, al dan niet als ZZPer. Het scheelt een flinke slok op een borrel als je nog een 10k in box1 binnenkrijgt bijvoorbeeld. Bovendien zorgt het ervoor dat je contact met de arbeidsmarkt houdt, mocht het nodig zijn later ;)

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-11 11:26
Interessant topic :)

Na mijn krediet van de bouwgrond, vaste kosten en pensioensparen blijft gemiddeld 500 EUR over om te sparen. Ik ben het wat beu om dit volledig op de spaarrekening te stockeren om volgende redenen:

- Het brengt niets op.
- Het is te makkelijk om te gebruiken voor niet-noodzakelijke aankopen.

Vandaar wil ik een beleggingsplan opstarten met een vast maandbedrag. Ik ben wel redelijk thuis in de financiële wereld dus dat is het probleem niet. Ik twijfel wel nog over het bedrag dat ik maandelijks ga investeren. Gezien ik en mijn vriendin binnen de 2 jaar bouwplannen hebben kan ik niet 100% gaan gezien ik liefst nog wat extra startkapitaal/buffer wil vergaren en ik niet van plan ben op KT geld opnieuw uit het fonds te halen. Anderzijds wil ik ook dat mijn kapitaal een beetje groeit.

Ik dacht misschien 50/50 dus 250 EUR per maand investeren en 250 EUR op de spaarrekening? Of toch eerst zoveel mogelijk geld voor de bouw 'parkeren' en met een lager bedrag starten in het plan?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• kabelmannetje
Darks schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:27:
Ik dacht misschien 50/50 dus 250 EUR per maand investeren en 250 EUR op de spaarrekening? Of toch eerst zoveel mogelijk geld voor de bouw 'parkeren' en met een lager bedrag starten in het plan?
Je kan ook US staatsobligaties kopen, maak je toch wat rendement.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-11 11:26
kabelmannetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:31:
[...]

Goed dat je het aanhaalt, ben een beetje verstokt in de mening dat vastrentende producten momenteel geen kruimel opleveren. Misschien toch eens breder kijken dan :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 08:05
Aangezien je binnen 2 jaar gaat bouwen zou ik persoonlijk toch gewoon alles op de spaarrekening parkeren. Eens dat geld grotendeels het huis is ingevloeid, kan je wel beginnen met investeren.
Twee jaar vind ik te kort om op de beurs te gaan, zowel aandelen, trackers als obligaties. Gewoon oppotten, dan kijken hoeveel je hebt en hoeveel ervan je in je huis wil steken. En erna als je dan spaart, kan je het wel opbouwen. Buffertje spaargeld en de rest investeren.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Darks schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:27:
Interessant topic :)

Na mijn krediet van de bouwgrond, vaste kosten en pensioensparen blijft gemiddeld 500 EUR over om te sparen. Ik ben het wat beu om dit volledig op de spaarrekening te stockeren om volgende redenen:

- Het brengt niets op.
- Het is te makkelijk om te gebruiken voor niet-noodzakelijke aankopen.

Vandaar wil ik een beleggingsplan opstarten met een vast maandbedrag. Ik ben wel redelijk thuis in de financiële wereld dus dat is het probleem niet. Ik twijfel wel nog over het bedrag dat ik maandelijks ga investeren. Gezien ik en mijn vriendin binnen de 2 jaar bouwplannen hebben kan ik niet 100% gaan gezien ik liefst nog wat extra startkapitaal/buffer wil vergaren en ik niet van plan ben op KT geld opnieuw uit het fonds te halen. Anderzijds wil ik ook dat mijn kapitaal een beetje groeit.

Binnen 1-2 jaar geld uitgeven betekend altijd spaarrekening, tenzij je van gokken houdt - het is namelijk een relatief korte periode.
Als je zeker bent van >1 jaar of >2 jaar, zou je wel deposito's kunnen overwegen. Dan kun je toch snel een 1% krijgen in plaats van de 0,3-0,5% van een spaarrekening.
kabelmannetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:31:
[...]

Obligaties maken rendement als je de volledige rit uitzit - de totale opbrengsten zijn immers in de prijs verwerkt. Kan echter prima zijn, na wat renteverhogingen, dat als hij binnen 2 jaar verkoopt er toch een negatief bedrag uit komt rollen.

[ Voor 62% gewijzigd door Xanaroth op 26-01-2017 11:57 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
+ Koersrisico voor US obligaties. Kijk wat de US-EUR heeft gedaan de afgelopen paar jaar

• kabelmannetje
rube schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:44:
+ Koersrisico voor US obligaties. Kijk wat de US-EUR heeft gedaan de afgelopen paar jaar
Inderdaad, op de spaarrekening dan maar. :)

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 11:45
Vanwege goed geluk lijkt het er op dat 2017 eindelijk het jaar word dat ik bij de rabobank een private banking account mag openen. Is dit ook aan te raden of zal ik het gewoon simpel houden en mijn geld lekker op een spaarrekening zetten zonder er naar om te kijken?

Het is niet zo dat ik geleidelijk deze mogelijkheid krijg. Ik krijg dus spontaan een hoop geld waar ik helemaal geen verstand van heb wat slim is en wat niet.

• kabelmannetje
polopolo150 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:23:
Vanwege goed geluk lijkt het er op dat 2017 eindelijk het jaar word dat ik bij de rabobank een private banking account mag openen. Is dit ook aan te raden of zal ik het gewoon simpel houden en mijn geld lekker op een spaarrekening zetten zonder er naar om te kijken?

Het is niet zo dat ik geleidelijk deze mogelijkheid krijg. Ik krijg dus spontaan een hoop geld waar ik helemaal geen verstand van heb wat slim is en wat niet.
Als je er geen verstand van hebt dan zou ik het gewoon op een spaarrekening zetten. Totdat je weet waar je mee bezig bent en dan kan je alsnog besluiten wat ermee te doen. Er zijn betere manieren dan private banking om je geld te beleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 26-01-2017 14:32 ]

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
polopolo150 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:23:

Ik denk dat de Rabobank erg blij met jou is. Mensen met geld, maar zonder verstand van geld, klinkt als een paradijs...
En geld waarmee ze risicoloos kunnen speculeren...als het goed gaat de winstpremies opstrijken, als het slecht gaat de markt de schuld geven (allemaal ten koste van jouw rendement). Dus extra risico nemen om wat extra premie op te strijken...

Private banker klinkt bij mij als mister Madoff (de legale versie).

Kijk eens op www.meesman.nl. Daar staat geen onzin.
En lees je in (dit forum o.a.).
Maak geen haast.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Divak
Meesman ga ik waarschijnlijk ook erbij nemen. Daar kun je je geld op elk moment weer opnemen dus in principe heb je dan geen apart bufferpotje nodig die je met 0,3% rente op je internetrekening moet laten staan.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Divak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:48:
Meesman ga ik waarschijnlijk ook erbij nemen. Daar kun je je geld op elk moment weer opnemen dus in principe heb je dan geen apart bufferpotje nodig die je met 0,3% rente op je internetrekening moet laten staan.
Dat ben ik niet met je eens, je kunt het misschien wel direct opnemen, maar dat zegt niks over de waarde op het moment dat je het snel nodig hebt.
Als er morgen een beurscrash is, dan is het leuk dat je overmorgen geld op kunt nemen, maar dan kan het zomaar te weinig zijn voor je calamiteit.
Dus een gezonde buffer in cash aanhouden lijkt me nog steeds heel verstandig.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:49

murphsy

Product Monkey

[...]

Goede procentuele rendementen zijn leuk maar als ze absoluut "niets" voorstellen dan is de motivatie des te belangrijker om de rit uit te zitten. Mijn advies is gewoon volhouden en kapitaal opbouwen dan komen de absolute bedragen vanzelf. Mijn probleem is dat ik dan weer steeds meer wil. Nu de rendementen positief en negatief in de 5 cijfers vallen vind ik het er wel nog leuker op worden omdat het over serieus geld gaat. In mijn geval maak ik dan ook andere risico afwegingen.

Wij zitten eerder op 1,1 inkomsten. Ik 1, mijn vrouw 0,1. Simpelweg doordat mijn vrouw partyime werkt en ik redelijk goed verdien, in de basis speelt zij quitte op haar kosten. Ik draag alle lasten zoals het huis en het sparen.

De belastingdienst is niet gunstig voor ons ;)

Geduld is misschien wel het sleutelwoord. Iedereen zoekt natuurlijk de fastlane.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:59
GeFoX schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:42:
[...]

Stel dat je een pand koopt van 100K. Hoe bereken je eigenlijk het onderstaande?

De lening is niet hoger dan 70% van de waarde van de woning in verhuurde staat (of 70% van de investering als dat lager is en de woning recent gekocht is)

Bron: NIBC
verhuurde staat bepaald een taxateur. ga gewoon uit van die 70% van kale betaalde prijs.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:33
trekker22 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:51:
[...]

verhuurde staat bepaald een taxateur. ga gewoon uit van die 70% van kale betaalde prijs.
Ik zag dat in het geval van NIBC, vastzit aan een van hun adviseurs, waar je ook al snel 2000 euro voor kwijt ben, dat is in deze tijd toch ook niet meer actueel :(

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:13

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
murphsy schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:45:
[...]

Geduld is misschien wel het sleutelwoord. Iedereen zoekt natuurlijk de fastlane.
Realistische doelen en jong beginnen houden het wel haalbaar en leuk. Volledige FO is misschien het eind doel maar daar tussen in zitten nog meer hele mooie doelen die je een stuk weerbaarder maken op financieel vlak en dat is voor mij ook FO.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Accountant schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:42:
[...]

Realistische doelen en jong beginnen houden het wel haalbaar en leuk. Volledige FO is misschien het eind doel maar daar tussen in zitten nog meer hele mooie doelen die je een stuk weerbaarder maken op financieel vlak en dat is voor mij ook FO.
Voor mij is het inderdaad al een doel om de ruimte te hebben om bijv. een dag minder te gaan werken maar nog wel te groeien in vermogen. Een dag minder werken kan nu ook, maar dat hakt direct in hoeveel ik nog kan sparen elke maand. Dat willen we natuurlijk niet 8)7 ;)

Ik hoop dit jaar nog ergens de tijd te vinden om één van mijn onvolwassen zijprojectjes naar live te kunnen brengen. Er is een test geweest met een aantal gebruikers uit de markt en de reacties waren veelbelovend. Maar voor livegang moet ik nog heel wat ombouwen om de schaalbaarheid te borgen. Als niet-programmeur kost dat me gewoon veel uren. Die ik dus niet heb omdat mijn werk ook zo boeiend is dat het zo 50 uur op eet.

Nog meer FO-ers hier die onaangenaam verrast zijn door de belastingdiesnt dit jaar? Die voorheffing 2017 vind ik het ziekste idee van de overheid ooit. Vooraf belasting betalen, gebaseerd op 2015. |:(

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
murphsy schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:08:
[...]
Nog meer FO-ers hier die onaangenaam verrast zijn door de belastingdiesnt dit jaar? Die voorheffing 2017 vind ik het ziekste idee van de overheid ooit. Vooraf belasting betalen, gebaseerd op 2015. |:(
Voorheffing gebeurt al sinds 1964 voor mensen in loondienst. De loonheffing dat elke maand ingehouden wordt op je loonstrook is niks anders dan een voorheffing op je Inkomstenbelasting.

Als je zzper bent, heb ik geen idee :/

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:38

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Yoicaa schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:18:
[...]

Voorheffing gebeurt al sinds 1964 voor mensen in loondienst. De loonheffing dat elke maand ingehouden wordt op je loonstrook is niks anders dan een voorheffing op je Inkomstenbelasting.

Dit jaar juist een brief gehad dat ze het niet meer doen bij ons,
Zijn er na 3 jaar achter gekomen dat ze het elk jaar toch weer terug moeten betalen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• trekker22
  • Laatst online: 23:59
jmderonde schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:05:
[...]

Ik zag dat in het geval van NIBC, vastzit aan een van hun adviseurs, waar je ook al snel 2000 euro voor kwijt ben, dat is in deze tijd toch ook niet meer actueel :(
Wordt inderdaad pas interessant als je een200k+ lening kan aanvragen.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Yoicaa schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:18:
[...]

Ja zo kan je het ook zien, maar dan heb je in elk geval het loon van die specifieke maand al binnen (waarover je de geschatte belasting betaald). Ik kreeg doodleuk een brief of ik het hele jaar alvast vooruit wil betalen, dat is voor zover ik weet nieuw :)

(mijn inkomen is 80% loondienst)

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26
Nee hoor, dat is niet nieuw. Er wordt gewoon op basis van eerder inkomen een schatting gemaakt, en of je dat dan maandelijks of ineens wil gaan betalen.

Volgens mij kun je ook gewoon een wijziging op die schatting laten doorvoeren.

Wel is het zo dat het eerste jaar (of de eerste twee jaar) dat je zelfstandige bent die voorlopige aanslag (zoals ik hem maar gewoon noem) niet vanzelf krijgt. Ik heb toen zelf het initiatief genomen om toch een voorlopige aangifte in te vullen en zo maandelijks alvast mijn IB en bijdrage ZVW te betalen.

Logisch ook, stel dat je in 2015 begonnen bent, begin 2016 hadden ze nog geen gegevens dus konden ze niets zinnigs berekenen. Nu hebben ze voor het eerst de gegevens over het inkomen/winst (van 2015 dus, via de aangifte), en gaan ze daar van uit.

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 27-01-2017 10:35 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:26
Tussendoortje om even te relativeren:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170127_02698371

FO in een weekje?

Verwijderd

Voorheffing of voorlopige aanslag is al jaren de standaard. Alleen de eerste 3 jaar bij een startende ondernemer slaan ze deze over. De aanslag is gebaseerd op de laatst bekende definitive aanslag.

Je kan een bezwaar indienen en zeggen dat je verwacht 0 of X te verdienen. De aanslag wordt dan direct bijgesteld. (enige jaren geleden moest je eerst betalen en kreeg je het na een aantal maanden weer terug.

Verwijderd

Na lange tijd alleen meegelezen te hebben ben ik nu toch ook besmet met het FO virus.
Ben er achter gekomen dat we:
Te groot huis hebben
Te veel spullen bezitten
Te grote auto rijden
en te hoge vast en variabele lasten hebben.
Maar een beetje leven zonder echt plan.
Dat bovenstaande niet echt lekker voelt.

Wat hebben we hier zo al aan gedaan:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit voelt zo goed.. :)
Nu eens zoeken naar een mooie side inkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2017 13:58 . Reden: MO tag ]

Verwijderd

Geweldig! :-)

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-10 16:39
Ik zou graag het volgende tegen jullie aan houden. Afgelopen week zat ik in de pensioenregeling van mijn werkgever te bladeren. Het betreft een beschikbare premieregeling waarin je pensioenkapitaal niet gegarandeerd is. De premie inleg wordt belegd volgens een tabel op basis van de leeftijd van de deelnemer.

<40 jaar 90% aandelen 4% obligaties 6% hypotheken
40-47 jaar 80% aandelen 8% obligaties 12% hypotheken
48-52 jaar 70% aandelen 12% obligaties 12% hypotheken 6% geldmarkt

Na de bereikte leeftijd van 53 jaar is er een aandelen afbouw van 10% per 2 jaar tot aan de pensioenleeftijd 67 jaar en wordt er steeds meer belegd in staatsobligaties want dat is natuurlijk veiliger.

Nu komt het, ik beleg daarnaast via de pensioenrekening van BND en de beleggingsrekening bij Meesman. Resterende looptijd voor BND is hetzelfde als werkgevers pensioen, 33 jaar. Voor Meesman hanteer ik een looptijd van 20 jaar. Op basis van de voorbeeld berekeningen en portefeuilles heb ik gekozen voor een mix van 50% aandelen en 50% obligaties. Aangezien ik pas 34 ben denk ik dat ik meer risico kan lopen, als ik maar zorg dat mijn aandelen portefeuille langzaam wordt afgebouwd volgens bovenstaand principe.

Hoe denken jullie hierover?

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-10 13:51
Leuk om te lezen, succes!
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:42:
Na lange tijd alleen meegelezen te hebben ben ik nu toch ook besmet met het FO virus.
Ben er achter gekomen dat we:
Te groot huis hebben
Te veel spullen bezitten
Te grote auto rijden
en te hoge vast en variabele lasten hebben.
Maar een beetje leven zonder echt plan.
Dat bovenstaande niet echt lekker voelt.

Wat hebben we hier zo al aan gedaan:

***members only***

Dit voelt zo goed.. :)
Nu eens zoeken naar een mooie side inkomen.

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• Mr FOB
Risicotolerantie is heel persoonlijk. Ik had tijdens crisis 2008 vrijwel alleen aandelen. Was slecht voor mijn maag. Zit nu met gewone beleggingen op 60% aandelen en 40% obligaties, daarmee zit ik een downturn wel uit. Belangrijk is een verdeling te kiezen die maakt dat je tijdens een downturn belegd blijft en niet in paniek verkoopt.
Daarnaast is het verstandig aandelen deel af te bouwen als opnameperiode dichterbij komt. Dit geldt met name als je wilt interen, omdat je dan meer zekerheid moet hebben dat het geld er ook is en je niet net in een downturn van een aantal jaren zit. Als je alleen van rendement wilt leven kun je het beste Pfau volgen met je verdeling
Lud0v1c schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:29:
Ik zou graag het volgende tegen jullie aan houden. Afgelopen week zat ik in de pensioenregeling van mijn werkgever te bladeren. Het betreft een beschikbare premieregeling waarin je pensioenkapitaal niet gegarandeerd is. De premie inleg wordt belegd volgens een tabel op basis van de leeftijd van de deelnemer.

Na de bereikte leeftijd van 53 jaar is er een aandelen afbouw van 10% per 2 jaar tot aan de pensioenleeftijd 67 jaar en wordt er steeds meer belegd in staatsobligaties want dat is natuurlijk veiliger.

Nu komt het, ik beleg daarnaast via de pensioenrekening van BND en de beleggingsrekening bij Meesman. Resterende looptijd voor BND is hetzelfde als werkgevers pensioen, 33 jaar. Voor Meesman hanteer ik een looptijd van 20 jaar. Op basis van de voorbeeld berekeningen en portefeuilles heb ik gekozen voor een mix van 50% aandelen en 50% obligaties. Aangezien ik pas 34 ben denk ik dat ik meer risico kan lopen, als ik maar zorg dat mijn aandelen portefeuille langzaam wordt afgebouwd volgens bovenstaand principe.

• poehee
  • Laatst online: 11-11 15:56
Lud0v1c schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:29:

50/50 lijkt me extreem defensief. Meer voor als je 50 bent...
Ik zou met jouw leeftijd (en de wijsheid van nu) misschien wel 100% aandelen doen, maar de verdeling hierboven in de tabel lijkt me behoorlijk netjes
Er komt vast een flinke dip, maar het herstelvermogen van de beurzen is erg krachtig (en snel).

You're either part of the solution or you're part of the problem

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-11 12:37
murphsy schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:08:

Ik schrok me vorig jaar ook de tyfus. Pas in oktober/november 2015 mijn belasting over 2014 betaald omdat iedereen automatisch uitstel kreeg en vervolgens 3 maanden later die voorheffing. Gelukkig zei mijn accountant direct dat hij het zou aanpassen naar 0. Ik heb geen moeite met zelf reserveren en ik zie het nut niet van vooruit betalen terwijl ik de inkomsten nog niet gehad heb.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• kabelmannetje
Mr FOB schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:56:
Risicotolerantie is heel persoonlijk. Ik had tijdens crisis 2008 vrijwel alleen aandelen. Was slecht voor mijn maag. Zit nu met gewone beleggingen op 60% aandelen en 40% obligaties, daarmee zit ik een downturn wel uit. Belangrijk is een verdeling te kiezen die maakt dat je tijdens een downturn belegd blijft en niet in paniek verkoopt.
Daarnaast is het verstandig aandelen deel af te bouwen als opnameperiode dichterbij komt. Dit geldt met name als je wilt interen, omdat je dan meer zekerheid moet hebben dat het geld er ook is en je niet net in een downturn van een aantal jaren zit. Als je alleen van rendement wilt leven kun je het beste Pfau[/url] volgen met je verdeling
[...]
Die 4%-onttrekking is veel te negatief als je in NL bent en er een pensioen/AOW op je wacht.
De regel van 4% onttrekking is dat je na bijv. 30 jaar met bijna 100% zekerheid minimaal je inleg behoudt.

Stel, je bent FO als je 40 bent in NL;
- je vermogen mag 0 zijn als je leeftijd pensioen/AOW hebt
- je hoeft maar 25-30 jaar te overbruggen
- je kan bijv. je huis verkopen als je 60 bent (dan is deze al afgelost mocht je rond je 30ste gekocht hebben) em gaan huren

Als je dit meerekent dan kan je al snel 8% jaarlijkse onttrekking rekenen. En dan nog is de kans zeer groot dat je >0 euro hebt zodra je pensioen krijgt.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De afbouw bij pensioensparen is duidelijk nodig, maar schakel je verstand niet uit. Als je volgens schema gaat afbouwen op het moment dat de beurs net gecrasht is, dan zijn er betere alternatieven te overwegen. Als je denkt dat de beurs op zijn top staat een jaar of 5 voor je wilt stoppen, maak dan alles liquide.

• Mr FOB
Die 4% onttrekking is niet te negatief als je 30 jaar of meer moet overbruggen. De safe withdrawal rate is de hoeveelheid geld, uitgedrukt als percentage van de initiële investering, die per jaar kan worden onttrokken aan een investering gedurende 30 jaar, waarbij de kans dat je ooit zonder geld komt te zitten ergens gedurende deze 30 jaar kleiner is dan 5%. De hoeveelheid geld die onttrokken kan worden is inclusief inflatiecorrectie.
kabelmannetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:42:
[...]

Die 4%-onttrekking is veel te negatief als je in NL bent en er een pensioen/AOW op je wacht.
De regel van 4% onttrekking is dat je na bijv. 30 jaar met bijna 100% zekerheid minimaal je inleg behoudt.

Stel, je bent FO als je 40 bent in NL;
- je vermogen mag 0 zijn als je leeftijd pensioen/AOW hebt
- je hoeft maar 25-30 jaar te overbruggen
- je kan bijv. je huis verkopen als je 60 bent (dan is deze al afgelost mocht je rond je 30ste gekocht hebben) em gaan huren

Als je dit meerekent dan kan je al snel 8% jaarlijkse onttrekking rekenen. En dan nog is de kans zeer groot dat je >0 euro hebt zodra je pensioen krijgt.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:40
Mr FOB schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:21:
Die 4% onttrekking is niet te negatief als je 30 jaar of meer moet overbruggen. De safe withdrawal rate is de hoeveelheid geld, uitgedrukt als percentage van de initiële investering, die per jaar kan worden onttrokken aan een investering gedurende 30 jaar, waarbij de kans dat je ooit zonder geld komt te zitten ergens gedurende deze 30 jaar kleiner is dan 5%. De hoeveelheid geld die onttrokken kan worden is inclusief inflatiecorrectie.

[...]
"moet" overbruggen. Daarbij ga je er vanuit dat je 100% arbeidsongeschikt bent of niet wilt werken 30 jaar lang. Als rendement zwaar tegenvalt dan neem je een gewoon een bijbaan. Daarmee kan je safe withdrawal rate een stuk omhoog en verkort je je weg naar FO met heel wat jaren.

Offtopic: MrMoneyMustache en alle theorien daarvan zijn overrated :X >:)

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

saveljos schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:45:
[...]

"moet" overbruggen. Daarbij ga je er vanuit dat je 100% arbeidsongeschikt bent of niet wilt werken 30 jaar lang. Als rendement zwaar tegenvalt dan neem je een gewoon een bijbaan. Daarmee kan je safe withdrawal rate een stuk omhoog en verkort je je weg naar FO met heel wat jaren.

MrMoneyMustache stelt precies hetzelfde. De 4% SWR gaat er van uit dat je géén bijbaan neemt, geen AOW/pensioen/uitkering ontvangt, en evenveel uitgaven zal hebben als vandaag. Een uitermate pessimistisch scenario dus, en daarin is 4% voldoende om het lang genoeg vol te houden. Blijf je toch een beetje werken, krijg je wel AOW, of heb je na FO toch minder uitgaven dan nu, dan voldoet een hoger SWR (oftewel een lager vermogensdoel). Of je richt je toch op de 4% voor absolute zekerheid :)

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-10 16:39
Inderdaad. Vanaf mijn FO doeljaar eet ik mijn vermogen beetje bij beetje op, want ik ik hoef geen vermogen te hebben op mijn pensioenleeftijd. Ik hou in mijn FO planning rekening met AOW, Werkgevers pensioen en BND Aanvullend pensioen. Ook het feit dat ik hypotheekvrij ben op mijn 60ste heb ik meegenomen in de plannen. Ik reken met de zekerheden die ik nu heb, als dat verandert dan kan ik altijd (tussentijds) mijn FO plan nog aanpassen. Het is een keuze die voor iedereen anders kan zijn, maar ik ben positief ingesteld :)

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• rube
[...]
Als rendement zwaar tegenvalt dan neem je een gewoon een bijbaan.
Op zich mee eens, echter we weten niet hoe makkelijk is het om op je 55ste nog een bijbaan te vinden, die het liefst ook nog een beetje leuk is en part time kan. Wellicht valt het reuze mee, aan de andere kant verdien ik nu op een relatief makkelijke manier veel geld, dus 1 jaar extra doorwerken kan wellicht voorkomen dat ik straks 10 jaar lang parttime een laag betaalde bijbaan MOET hebben. En blijkt dat ik dat geld toch niet nodig had, dan kan eventueel nog wat meer uitgeven of aan de kinderen geven als ik dat wil.
Het gaat om het afwegen van risico's en die zijn voor iedereen verschillend aangezien elke situatie (en wensen) ook weer uniek zijn.

Voor mijzelf, i.p.v. alleen te focussen op percentages, heb ik nu ook een target datum. Rond die datum wil ik gewoon weer andere dingen doen als hoofdzakelijk mijn huidige baan.
Volgens mijn planning kom ik dan zo rond de 3.5% a 4% uit. Dat is echter exclusief wat duurdere wensen (eigen huis bouwen, studiekosten van de kinderen). Desondanks focus ik nu meer op die datum en dan "zie ik wel" hoe we dat uiteindelijk exact voor elkaar krijgen (in de trant van 1 van ons werkt nog iets langer door, we gaan nog een tijdje als zzp'er aan de slag, we proberen de eerste jaren wat meer rendement als 3.5/4% te halen, we teren iets in op vermogen etc.). Ik ben er namelijk wel van overtuigd als we ons normale uitgaven met 3.5/4% SWR kunnen dekken, we de rest van onze wensen ook wel voor elkaar krijgen omdat we voldoende buffers/alternatieven hebben ingebouwd.

• Mr FOB
Ja, logisch, als je nog wat inkomsten naast rendement uit je vermogen hebt kun je meer onttrekken. Dat zal voor de meesten, waaronder mijzelf, de praktijk zijn. En dichter bij pensioen/AOW datum kun je interen als pensioen/AOW voldoende inkomen genereren. Ga ik ook doen.

Waar ik op reageerde was de stelling "De regel van 4% onttrekking is dat je na bijv. 30 jaar met bijna 100% zekerheid minimaal je inleg behoud" ==> die klopt niet, SWR is gebaseerd op <5% kans dat je BLUT bent binnen 30 jaar. En dat is goed om te beseffen wanneer je horizon 30 jaar of langer is tot AOW/pensioen.
[...]

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:32
rube schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:16:
[...]

Op zich mee eens, echter we weten niet hoe makkelijk is het om op je 55ste nog een bijbaan te vinden, die het liefst ook nog een beetje leuk is en part time kan. Wellicht valt het reuze mee, aan de andere kant verdien ik nu op een relatief makkelijke manier veel geld, dus 1 jaar extra doorwerken kan wellicht voorkomen dat ik straks 10 jaar lang parttime een laag betaalde bijbaan MOET hebben. En blijkt dat ik dat geld toch niet nodig had, dan kan eventueel nog wat meer uitgeven of aan de kinderen geven als ik dat wil.
Het gaat om het afwegen van risico's en die zijn voor iedereen verschillend aangezien elke situatie (en wensen) ook weer uniek zijn.
Ik zit exact met dezelfde afweging, maar het moet er ook weer niet op uitdraaien dat je uit veiligheidsoverwegingen steeds een jaartje bijtekent (het one more year-effect). Dat zie ik voor mezelf als een risico, waar ik later spijt van kan krijgen.
Ik zie er zelf wel iets in om als ZZP-er een tijdje zeg twee dagen in de week te werken in projecten of desnoods eenvoudiger werk te doen als dat financieel echt nodig mocht zijn. Dat zal dan waarschijnljik minder verdienen, maar dan heb ik wel al de vrijheid die FO biedt.

• rube
JURIST schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:12:
[...]
Ik zit exact met dezelfde afweging, maar het moet er ook weer niet op uitdraaien dat je uit veiligheidsoverwegingen steeds een jaartje bijtekent (het one more year-effect). Dat zie ik voor mezelf als een risico, waar ik later spijt van kan krijgen
Mee eens. Daarom heb ik voor mezelf ook een target datum gesteld, ervan uitgaande dat er tot die tijd geen grote wijzigingen zijn zodat ik het echte one more year effect kan voorkomen.
Ik zie er zelf wel iets in om als ZZP-er een tijdje zeg twee dagen in de week te werken in projecten of desnoods eenvoudiger werk te doen als dat financieel echt nodig mocht zijn. Dat zal dan waarschijnljik minder verdienen, maar dan heb ik wel al de vrijheid die FO biedt.
Ja, of als overgang als je eigenlijk theoretisch al wel FO bent maar daar nog niet helemaal op vertrouwt :+.
En/of gewoon omdat het wellicht leuk is.

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11 13:56
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:56:
[...]

Ondernemen is zonder risico? Sinds wanneer?
Dat is maar net wat je onder risico verstaat. Werken voor iemand anders is een groter risico dan ondernemen.

Ondernemen betekent niet automatisch duizenden euro's investeren. Je kunt ook investeren met tijd. Wat is daar precies het risico van?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

biggydeen2 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:13:
[...]

Dat is maar net wat je onder risico verstaat. Werken voor iemand anders is een groter risico dan ondernemen.

Ondernemen betekent niet automatisch duizenden euro's investeren. Je kunt ook investeren met tijd. Wat is daar precies het risico van?
Tijd heeft ook waarde.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Wozmro
  • Laatst online: 21:26
JURIST schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:12:
[...]

Ik zit exact met dezelfde afweging, maar het moet er ook weer niet op uitdraaien dat je uit veiligheidsoverwegingen steeds een jaartje bijtekent (het one more year-effect). Dat zie ik voor mezelf als een risico, waar ik later spijt van kan krijgen.
Enkel mijn persoonlijke ervaring: 2 dagen per week werken als zzp'er is nog niet zo simpel als het klinkt. Het is niet gemakkelijk om nee te zeggen tegen werk dat op je af komt, ikzelf moest/moet dat echt wel leren: nee zeggen.

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:18
[...]

Ik kan hier allerlei vragen bij stellen maar ik ben vooral benieuwd hoe je dit nu precies beredeneerd. Waarom zou voor iemand anders werken een groter risico zijn dan ondernemen?

• JURIST
Wozmro schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:29:
[...]

Enkel mijn persoonlijke ervaring: 2 dagen per week werken als zzp'er is nog niet zo simpel als het klinkt. Het is niet gemakkelijk om nee te zeggen tegen werk dat op je af komt, ikzelf moest/moet dat echt wel leren: nee zeggen.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Voor je het weet word je natuurlijk ergens ingezogen en werk je weer ft, wat in een semi-FO stadium eigenlijk dan niet meer je bedoeling was.

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 15:31
Als student moet je altijd vol lenen, helemaal als je het niet nodig hebt. Schuldig voelen is niet nodig, de ECB koopt dagelijks miljarden aan staatsobligaties met geprint geld.

Verder denk ik dat een hele mooie situatie is waarin je op midden lange termijn niet hoeft te werken maar dit wel part time doet, bijvoorbeeld 2 dagen. Full-time werken is voor velen, en zeker in de IT echt een aanslag op je welzijn. Dit streven is veel sneller te behalen dan een 100% garantie nooit meer te hoeven werken.

Succes allen.

• JURIST
Als je stopt of veel minder gaat werken vanuit een hoger inkomen, dan zit er trouwens fiscaal nog wel wat in het vat via de middelingsregeling.
http://www.belastingdiens...sterk_wisselende_inkomens

Stel je inkomen is in jaar 1/2/3 80/k, 10/k en 10/k. Gemiddeld is dit 33,3/k, waarmee je uit de 52%-tarief terugvalt naar max 40,4% en je een veel hogere arbeidskorting en algemene heffingskorting ontvangt.
Er geldt alleen wel een drempelbedrag van ruim €500 dat je niet terugkrijgt, maar interessant is het wel.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Dat is maar net wat je onder risico verstaat.
Onder risico versta ik: de kans op een negatieve uitkomst.
Die negatieve uitkomst kan zijn het verliezen van je investering, maar in het geval van werken voor geld ook het niet kunnen genereren van voldoende inkomen om in je levensonderhoud te voorzien.

Even terug naar waar ik op reageerde:
mrmrmr zei: "Niet mee eens. Een eigen bedrijf is een veel snellere en makkelijkere weg."
Daarop zei jij: "Sorry maar mrmrmr heeft helemaal gelijk. [..] Er zijn veel betere en snellere manieren om FO te worden zonder risico."

Daarmee impliceer je dat ondernemen risicoloos is. Dit lijkt me overduidelijk onjuist.
Werken voor iemand anders is een groter risico dan ondernemen.
Ik schat het risico van ondernemen hoger in dan de vaste baan die ik nu heb (en mijn kans om een nieuwe baan te vinden als deze mocht ophouden te bestaan). Daarmee zeg ik niet dan loondienst risicoloos is, maar het hebben van een vaste baan en de daar aan gekoppelde sociale verzekeringen zoals WW, maken het risico op het niet hebben van voldoende inkomen kleiner dan bij ondernemen, in mijn optiek, nog los van het risico om eventueel geïnvesteerd vermogen te verliezen. En dat hoeft niet persé geld te zijn dat je vooraf in de onderneming stopt, dat kan ook geld zijn dat je uit je spaarpot moet halen om te kunnen eten, omdat je onderneming niet direct geld oplevert.
Dat je niet voldoende inkomsten kunt genereren om je rekeningen te kunnen betalen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

JURIST schreef op zondag 29 januari 2017 @ 07:10:
[...]

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Voor je het weet word je natuurlijk ergens ingezogen en werk je weer ft, wat in een semi-FO stadium eigenlijk dan niet meer je bedoeling was.
Als ik 0,5FTE zou werken dan zou ik het liefst 6mnd voltijd en dan 6 maand vrij doen, lijkt me nuttiger dan elke week 2(,5) dagen.
Moet in de IT ook best kunnen, begin van het jaar is overal weer budget, eind vh jaar moet er vaak de stekker weer uit :+

Zou mij wel wat lijken, elk begin van het jaar voor ~€9k werken, zodat je praktisch niks afdraagt en dan weer reizen.
Zo raak je toch niet volledig de feel met de arbeidsmarkt kwijt ook.

• Corrit
JBplap schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:59:
[...]

Als ik 0,5FTE zou werken dan zou ik het liefst 6mnd voltijd en dan 6 maand vrij doen, lijkt me nuttiger dan elke week 2(,5) dagen.
Moet in de IT ook best kunnen, begin van het jaar is overal weer budget, eind vh jaar moet er vaak de stekker weer uit :+

Zou mij wel wat lijken, elk begin van het jaar voor ~€9k werken, zodat je praktisch niks afdraagt en dan weer reizen.
Zo raak je toch niet volledig de feel met de arbeidsmarkt kwijt ook.
Is zeker een leuk streven. Ik ken iemand die dit al bijna 15 jaar doet (letterlijk half jaar werken en dan een half jaar reizen, elk jaar weer) maar het lijkt me wel erg lastig om elk jaar weer opnieuw werk te zoeken. Ik ben afgelopen jaar een lange tijd op reis geweest, en toen ik terug was duurde het alsnog tweeënhalve maand voordat ik een baan had.

Dat kwam grotendeels door een sollicitatieprocedure die lang duurde. Tussen het moment van schrijven van de brief en mijn eerste werkdag zat bijna 7 weken.. Moet er niet aan denken dat ik elk jaar zo'n proces moet doorlopen! :P En daarnaast lijkt het me best lastig om dan ook steeds weer werk op niveau te vinden, ik weet zeker dat ze mij niet hadden aangenomen als ik plannen had om over een jaar weer te vertrekken.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-11 12:37
JURIST schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:27:
Als je stopt of veel minder gaat werken vanuit een hoger inkomen, dan zit er trouwens fiscaal nog wel wat in het vat via de middelingsregeling.
http://www.belastingdiens...sterk_wisselende_inkomens

Stel je inkomen is in jaar 1/2/3 80/k, 10/k en 10/k. Gemiddeld is dit 33,3/k, waarmee je uit de 52%-tarief terugvalt naar max 40,4% en je een veel hogere arbeidskorting en algemene heffingskorting ontvangt.
Er geldt alleen wel een drempelbedrag van ruim €500 dat je niet terugkrijgt, maar interessant is het wel.
Voor de meelezende studenten en starters geldt dit natuurlijk ook andersom. Als je van een laag inkomen naar een hoog inkomen gaat kun je ook middelen. Een mooie site om dit uit te zoeken en template brieven voor een middelingsaanvraag te downloaden is http://www.belastinghelden.nl/middeling

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• assje
coelho schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:18:
[...]

Voor de meelezende studenten en starters geldt dit natuurlijk ook andersom. Als je van een laag inkomen naar een hoog inkomen gaat kun je ook middelen. Een mooie site om dit uit te zoeken en template brieven voor een middelingsaanvraag te downloaden is http://www.belastinghelden.nl/middeling
Met deze tip heb ik al meerder flessen whiskey verdiend aan commissie van vrienden/kennissen.

Bijna niemand die dit weet en als je er niet zelf om vraagt biedt de BD het echt niet zelf aan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• rube
Ik heb er inderdaad ook al eens gebruik van gemaakt. Destijds van laag naar hoog salaris. In de toekomst hopelijk nog eens, maar dan van hoog naar laag.

Als ik het financieel zo gunstig mogelijk zou engineeren, zou ik waarschijnlijk in een jaar eind april of mei stoppen. Dan krijg ik nog wel mijn bonus over het voorgaande jaar krijg en komt de bruto-netto verhouding voor die paar maanden een stuk voordeliger uit (ivm de normale situatie van de volledige jaren daarvoor).

En dan dus nog een keer middelen....

• Corrit
coelho schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:18:
[...]

Handige site! Heb 'm even opgeslagen voor toekomstig gebruik! :+ Moet wel zeggen dat de bedragen me wat tegenvallen, met een inkomen onder de 50k jaarlijks is het niet (heel) interessant. Ik had verwacht dat het voor mij wel voordelig zou zijn, maar helaas.

• assje
Corrit schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:33:
[...]

Handige site! Heb 'm even opgeslagen voor toekomstig gebruik! :+ Moet wel zeggen dat de bedragen me wat tegenvallen, met een inkomen onder de 50k jaarlijks is het niet (heel) interessant. Ik had verwacht dat het voor mij wel voordelig zou zijn, maar helaas.
Voor heel veel studenten die beginnen met werken is dit dus wel interessant.

Als je bijvoorbeeld van €6k tijdens een studie naar een startsalaris van €30k gaat heb je het in ieder geval al over een paar honderd euro (snel verdiend).

Bij iedereen in mijn omgeving die na een studie ging werken heb ik hier achteraan gevraagd en bij aantal mensen gin het wel over €500. Zelf had ik er "helaas" niets aan omdat ik tijdens mijn studie al vrij veel verdiende en halverwege een jaar begon met werken.

Let wel op dat je middeling maar 1x per tijdvak toe kunt passen, bij een inkomen dat sterk blijft variëren kan het dus zinvol zijn goed uit te denken over welk tijdvak je middeling toepast.

Dit gaat natuurlijk enigszins offtopic, behalve dat je dit dus ook kunt doen op het moment dat je significant minder gaat verdienen (werken).

• Corrit
assje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:35:
[...]

Voor heel veel studenten die beginnen met werken is dit dus wel interessant.

Als je bijvoorbeeld van €6k tijdens een studie naar een startsalaris van €30k gaat heb je het in ieder geval al over een paar honderd euro (snel verdiend).

Bij iedereen in mijn omgeving die na een studie ging werken heb ik hier achteraan gevraagd en bij aantal mensen gin het wel over €500. Zelf had ik er "helaas" niets aan omdat ik tijdens mijn studie al vrij veel verdiende en halverwege een jaar begon met werken.

Let wel op dat je middeling maar 1x per tijdvak toe kunt passen, bij een inkomen dat sterk blijft variëren kan het dus zinvol zijn goed uit te denken over welk tijdvak je middeling toepast.

Dit gaat natuurlijk enigszins offtopic, behalve dat je dit dus ook kunt doen op het moment dat je significant minder gaat verdienen (werken).
Okee, ik had een berekening gemaakt waarbij het laagste jaar rond de 8-10k lag, maar ik zie nu inderdaad dat het nogal een verschil maakt als je inkomen in het laagste jaar maar 5k of minder is. My bad. :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb het zelf gebruikt toen ik ging werken. Het is een leuk bonusje, maar om heel eerlijk te zijn meer voor het bespaar topic dan hier, het zijn nou niet de meest significante bedragen gezien je het misschien twee keer in je leven kan gebruiken :).

• kabelmannetje
Sissors schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:21:
Ik heb het zelf gebruikt toen ik ging werken. Het is een leuk bonusje, maar om heel eerlijk te zijn meer voor het bespaar topic dan hier, het zijn nou niet de meest significante bedragen gezien je het misschien twee keer in je leven kan gebruiken :).
Ik maakte ook regelmatig gebruik van die teruggave. Vooral als je het ene jaar werkt en het andere jaar op reis bent, dan is het erg interessant. Maar veel meer dan 1500-2000e heb ik nooit terug ontvangen. Daarvoor is het verschil in schijven nihil.

• rube
Ik heb het zojuist fictief ingevuld als ik zou stoppen, maar dat levert me dan toch zo'n 4600 euro op volgens een snelle berekening.

• kabelmannetje
rube schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:38:
Ik heb het zojuist fictief ingevuld als ik zou stoppen, maar dat levert me dan toch zo'n 4600 euro op volgens een snelle berekening.
Dan heb je toch wel een heeeel riant salaris in de bovenste schaal. :)

• biggydeen2
Daar heb je zeker gelijk in. Sterker nog, tijd is nog veel meer waard dan geld. Maar hoe je je vrije tijd besteed heeft (normaal gesproken) geen enkele invloed (risico) op je inkomen. Een groot deel van Nederland zit elke avond een paar uren televisie te kijken. In plaats van televisie te kijken kun je deze tijd ook investeren om een automatisch inkomen te genereren (onderneming starten).
Corrit schreef op zondag 29 januari 2017 @ 02:28:
[...]

Ik kan hier allerlei vragen bij stellen maar ik ben vooral benieuwd hoe je dit nu precies beredeneerd. Waarom zou voor iemand anders werken een groter risico zijn dan ondernemen?
Omdat je volledig afhankelijk bent van dit ene inkomen. Verlies je je baan dan heb je geen inkomen meer. Als je gaat ondernemen is dat natuurlijk niet anders. Echter kun je met (internet)ondernemen een automatisch inkomen opbouwen. Zonder veel geld te hoeven investeren.

Internet ondernemen kun je prima in je vrije tijd doen. Naast je huidige baan. Het kost vrijwel niks en is alleen afhankelijk van je eigen tijd en inzet. Het enige risico wat je loopt is dat je project geen succes wordt. Maar dit heeft geen enkele invloed (risico) op je inkomen omdat je nog gewoon werkt voor iemand anders.

Mijn beide ouders zijn onlangs hun baan verloren vanwege reorganisatie in de zorg. Ze zijn van middelbare leeftijd. Ze komen nergens meer aan de slag vanwege hun leeftijd. Gelukkig zijn ze al die jaren goed omgegaan met hun geld maar anders hadden ze toch echt een probleem gehad. Een baan is allemaal prima totdat je om welke reden dan ook je baan verliest.

Mensen zien het starten van een onderneming als een veel groter risico dan het werken voor iemand anders. Zelfs als ze met een onderneming het tienvoudige kunnen verdienen. Het probleem is dat mensen niet weten hoe ze moeten beginnen. Dus beginnen ze er maar niet aan (want het risico is te groot). Miljoenen mensen vinden investeren in aandelen hetzelfde als gokken. Terwijl de meeste mensen in dit topic weten dat dat niet waar is. Het is alleen gokken als je niet weet wat je aan het doen bent. Dat is met ondernemen niet anders.
Herko_ter_Horst schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:36:
[...]

Onder risico versta ik: de kans op een negatieve uitkomst.
Die negatieve uitkomst kan zijn het verliezen van je investering, maar in het geval van werken voor geld ook het niet kunnen genereren van voldoende inkomen om in je levensonderhoud te voorzien.

Even terug naar waar ik op reageerde:
mrmrmr zei: "Niet mee eens. Een eigen bedrijf is een veel snellere en makkelijkere weg."
Daarop zei jij: "Sorry maar mrmrmr heeft helemaal gelijk. [..] Er zijn veel betere en snellere manieren om FO te worden zonder risico."

Daarmee impliceer je dat ondernemen risicoloos is. Dit lijkt me overduidelijk onjuist.
Klopt. Ik bedoelde daar overigens niet mee dat ondernemen in het algemeen altijd risicoloos is. Met die opmerking bedoelde ik dat je prima kunt ondernemen zonder risico. Door je vrije tijd te investeren in een internetonderneming. Je investeert met tijd en niet met geld.
Herko_ter_Horst schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:36:
[...]

Ik schat het risico van ondernemen hoger in dan de vaste baan die ik nu heb (en mijn kans om een nieuwe baan te vinden als deze mocht ophouden te bestaan). Daarmee zeg ik niet dan loondienst risicoloos is, maar het hebben van een vaste baan en de daar aan gekoppelde sociale verzekeringen zoals WW, maken het risico op het niet hebben van voldoende inkomen kleiner dan bij ondernemen, in mijn optiek, nog los van het risico om eventueel geïnvesteerd vermogen te verliezen. En dat hoeft niet persé geld te zijn dat je vooraf in de onderneming stopt, dat kan ook geld zijn dat je uit je spaarpot moet halen om te kunnen eten, omdat je onderneming niet direct geld oplevert.

[...]

Dat je niet voldoende inkomsten kunt genereren om je rekeningen te kunnen betalen.
Je kunt prima in je vrije tijd een onderneming opbouwen naast je huidige baan. Zo kun je dus al je rekeningen betalen en bouw je daarnaast een onderneming op.

Zoals hierboven ook genoemd zien mensen een onderneming als (groot) risico omdat ze er geen "verstand" van hebben. Investeren in aandelen is ook een groot risico volgens veel mensen. Maar dat komt omdat deze mensen niet weten hoe ze moeten investeren.

Het is lastig om het in een forumpost uit te leggen. Het komt er op neer dat het een bepaalde mindset is. Precies hetzelfde dat veel mensen in dit topic geld investeren in aandelen om vervolgens uiteindelijk FO te worden. Maar dat is wat mij betreft de basis en heeft een aantal grote nadelen. Er zijn veel betere en snellere manieren om FO te worden. Lees b.v. alle blogs van foreeverjobless: https://foreverjobless.com/my-story/ om een idee te krijgen van deze mindset.

Dat is de mindset die ik volg. Er zijn overigens nog vele blogs en boeken hierover geschreven. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat deze manier voor iedereen geschikt is. Want je moet er wel iets (veel) voor doen. Maar als je eenmaal weet wat je moet doen is het helemaal niet zo moeilijk. Twee jaar geleden wist ik helemaal niks over ondernemen. Nu is mijn rendement het tienvoudige ten opzichte van investeren in aandelen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle belastingvoordelen die je hebt als onderneming/bedrijf. Hier valt misschien nog wel de meeste winst te pakken. Je kunt als onderneming in jezelf investeren zonder belasting te betalen. Warren Buffet betaalt minder belasting dan zijn secretaresse ;)

Simpel gezegd investeer ik al mijn vrije tijd. Zonder enig risico.

• SPT
  • Laatst online: 22:36

SPT

biggydeen2 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:56:
Je kunt prima in je vrije tijd een onderneming opbouwen naast je huidige baan. Zo kun je dus al je rekeningen betalen en bouw je daarnaast een onderneming op.
Wordt je dan niet helemaal gek van het werk?

Ik heb ook wel eens gekeken naar de mogelijkheden, maar ben bang dat ik er te weinig aan overhoud. Het 'probleem' is dat ik zeer gespecialiseerd ben, en daardoor relatief goed verdien. Je wilt natuurlijk niet in een conflict terechtkomen met je huidige werkgever, en hebt als je het in je vrije tijd doet beperkt tijd. Je kunt niet met een paar mensen 40 uur p/w aan een grote en lucratieve opdracht werken, en bent onder kantooruren zelfs helemaal nergens voor beschikbaar. Dus dan vallen een hoop opdrachten af, waarschijnlijk vooral de opdrachten waarbij je een echt hoog uurtarief zou kunt rekenen. Ik ben bang dat je dan al snel uitkomt bij de wat minder grote/professionele opdrachtgevers die 50 euro p/u al veel vinden. Met 75% declarabele uren en 60% belasting kan dat natuurlijk nooit uit, het uurtarief dat nodig is om er netto meer aan over te houden dan wat ik in mijn normale baan per uur verdien zou waarschijnlijk niet realistisch zijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Simpel gezegd investeer ik al mijn vrije tijd. Zonder enig risico.
Ik vind dat internet ondernemen altijd makkelijk gezegd. Maar laten we wel wezen, je moet maar het idee en de kunde hebben om iets succesvul op te starten. Veruit de meeste internetondernemingen gaan ook gewoon ten onder.

Maar terugkomend op die quote: Ik vind het apart om nu al je vrije tijd te investeren, zodat je straks misschien eerder met pensioen kan om van je vrije tijd te genieten. Waarom niet nu al genieten?

(En hoewel ze er waarschijnlijk niet achter komen, zoals SPT schrijft heeft je huidige werkgever er ook iets van te vinden. Ik mag het iig niet van mijn contract).

• Corrit

Daar heb je zeker gelijk in. Sterker nog, tijd is nog veel meer waard dan geld. Maar hoe je je vrije tijd besteed heeft (normaal gesproken) geen enkele invloed (risico) op je inkomen. Een groot deel van Nederland zit elke avond een paar uren televisie te kijken. In plaats van televisie te kijken kun je deze tijd ook investeren om een automatisch inkomen te genereren (onderneming starten).

Omdat je volledig afhankelijk bent van dit ene inkomen. Verlies je je baan dan heb je geen inkomen meer. Als je gaat ondernemen is dat natuurlijk niet anders. Echter kun je met (internet)ondernemen een automatisch inkomen opbouwen. Zonder veel geld te hoeven investeren.
Het is zeker waar dat de meerderheid van de mensen hun vrije tijd verdoet met onzinnige dingen (ik hoor daar ook bij :P) en wat dat betreft geef ik je ook helemaal gelijk. Die tijd kun je veel zinvoller besteden. En ook je tweede punt is wel goed om over na te denken, ik zit er persoonlijk niet zo over in (ik denk in elk geval dat ik vrij snel iets nieuws kan vinden in geval van ontslag, plus ik houd gewoon een ruime buffer aan) maar ook dan is het fijn om nog wat backup-inkomsten te hebben.

Bij mij is het punt vooral dat ik niet echt een goed bedrijfsplan heb en daarnaast ook niet een hele hoge motivatie om zoiets op te zetten naast een fulltime baan. En misschien nog wel de belangrijkste factor: als het uurloon lager zou liggen dan m'n reguliere baan dan zou ik het de moeite niet waard vinden, en ik verwacht dat loon niet te kunnen evenaren (iig niet op korte termijn). Aan de andere kant kan het ook nooit een succes worden als je er nooit aan begint, maar dat is het hele kip-ei verhaal natuurlijk. ;)

• assje
Televisie kijken heeft een behoorlijk stigma. Vervang "televisie kijken" eens door een boek lezen, een documentaire kijken, een zelfstudie doen, een muziekinstrument leren bespelen, een taal leren of gewoon sporten.

Is je geïnvesteerde tijd daarmee vergeleken nog steeds waardeloos? Voor mij niet in ieder geval.

• Corrit
assje schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:55:
[...]

Televisie kijken heeft een behoorlijk stigma. Vervang "televisie kijken" eens door een boek lezen, een documentaire kijken, een zelfstudie doen, een muziekinstrument leren bespelen, een taal leren of gewoon sporten.

Is je geïnvesteerde tijd daarmee vergeleken nog steeds waardeloos? Voor mij niet in ieder geval.
Je moet naar mijn mening ook zeker wat 'echte' vrije tijd overhouden om dat soort dingen te doen, maar als ik naar mijn eigen vrijetijdsbesteding kijk in een gemiddelde week dan spendeer ik toch snel anderhalf uur per dag aan het kijken van series, als het niet meer is. Dat is per week 10 uur.

Dat zou ik niet allemaal willen schrappen omdat het ook gewoon ontspannend is, maar de helft van de series kijk ik nog uit gewoonte en zou ik ook niet missen als ik het niet meer zou kijken. :p Et voilà, je hebt iedere week 5 extra uren om aan een productief doel te besteden.

• Divak
[...]

Helemaal mee eens, voor mij ook niet. Maar deze vlieger gaat niet op voor de meeste Nederlanders. Per dag kijken 'we' gemiddeld 3 uur televisie. Ik ben ook benieuwd hoeveel (miljoen) mensen er dagelijks op de bank televisie kijken. Allemaal tijd die wellicht beter benut kan worden. Of de mensen daar behoefte aan hebben is natuurlijk een ander verhaal.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:14
[...]

En een documentaire kijken staat niet gelijk aan een documentaire kijken? En hoezo is een boek lezen persé een positief iets, je kunt ook een flutromannetje lezen. Een boek lezen staat niet gelijk aan literatuur lezen.

Verder is het leuk om je vrije tijd "uit te geven" aan iets dat geld oplevert. Maar dat geldt enkel en alleen als het je hobby is en er dus plezier aan beleeft. Anders ben je gewoon je 40-urige werkweek aan het verlengen tot een 60-urige werkweek.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38

BCC

Hoe bepalen jullie precies je doel en hoe reken je daar naartoe? Want ik zie veel dingen als 4% 30 jaar, wel/geen WAO etc, maar hoeveel ik dan precies per maand opzij moet zetten is voor mij vooral natte vinger werk. Heeft er iemand een mooie excel sheet waar je een beetje mee kan spelen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Geen mooie Excel, want dat zal ook de illusie van precisie geven. Er is geen exact, precies antwoord, dat met zekerheid juist is.

4% SWR is "eindeloos" vol te houden volgens de theorie. Houdt bij je uitgaves dan ook rekening met de te betalen belasting.

AOW is iets waar je mee kan rekenen, maar sommigen vinden dat ook twijfelachtig, want onbetrouwbare overheid. Reken je met AOW, zal je 4% bedrag dat je nodig hebt lager zijn. Reken je zonder, dan hoger. Idem met andere overheidsbedragen.

Maar simpelweg, als je bijvoorbeeld 16k uitgeeft op jaarbasis inclusief belastingen, exclusief woonlasten, dan heb je 400k belegd nodig. Ik noem exclusief woonlasten, omdat je daar verschillende keuzes in kan maken. Een afbetaald huis is een van de beste plekken voor je FO namelijk.

• Blik1984
BCC schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:18:
Hoe bepalen jullie precies je doel en hoe reken je daar naartoe? Want ik zie veel dingen als 4% 30 jaar, wel/geen WAO etc, maar hoeveel ik dan precies per maand opzij moet zetten is voor mij vooral natte vinger werk. Heeft er iemand een mooie excel sheet waar je een beetje mee kan spelen?
Het draait om wat je maandelijks uitgeeft en wat er binnenkomt. Als jij maandelijks 2000 euro uitgeeft, geef je dus jaarlijks 24.000 uit. Als je uitgaat van 4% rendement vermenigvuldig je dit jaarbedrag met 25. Dat komt neer op €600.000 spaargeld wat je nodig hebt om te kunnen overleven zonder in te teren op je vermogen.

Vanuit die gedacht kun je natuurlijk een hoop scenario's bedenken. Meer/minder uitgaven per jaar, lager/hoger rendement, wel/niet interen op vermogen, etc.

Dus om iets te kunnen bepalen zou ik beginnen met wat je maandelijks uitgaven zijn, en vanuit daar kun je verder actie ondernemen om een target te bepalen

• 1bleet
  • Laatst online: 25-11-2023
Om eerlijk te zijn hou ik mij niet zo bezig met een einddatum oid. Ik ben nu 30 jaar dus er kan nog van alles gebeuren waardoor uitgaven en inkomsten omhoog/omlaag gaan.

Mijn uiteindelijke doel is om rond mijn 50e - 55e de mogelijkheid te hebben om te stoppen.
Om dit doel te bereiken gebruik ik de tips zoals je die door dit topic heen verspreid vindt. Hoe je dat uiteindelijk precies vormgeeft is m.i. persoonlijk. Overweeg wat het voor jou waard is en welke 'quick wins' je snel kunt pakken. (maandelijkse lasten langslopen is snel en kan veel opleveren zonder dat het je leven echt beïnvloed).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Je kunt in dit topic allerhande motivaties vinden waarom je het wel of niet zus of zo moet doen - kies hieruit wat bij jou het beste past. En als je wél met een einddoel rekent kun je dan ook uitrekenen of je met jouw aanpak genoeg zoden aan de dijk zet ;).

[ Voor 3% gewijzigd door 1bleet op 01-02-2017 13:54 ]

• assje
Blik1984 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:54:
[...]
En een documentaire kijken staat niet gelijk aan een documentaire kijken? En hoezo is een boek lezen persé een positief iets, je kunt ook een flutromannetje lezen. Een boek lezen staat niet gelijk aan literatuur lezen.

Verder is het leuk om je vrije tijd "uit te geven" aan iets dat geld oplevert. Maar dat geldt enkel en alleen als het je hobby is en er dus plezier aan beleeft. Anders ben je gewoon je 40-urige werkweek aan het verlengen tot een 60-urige werkweek.
Ik zeg dat televisie kijken een stigma heeeft, niet dat ik die mening perse deel.

Stel dat die 2 uur TV kijken jou de ontspanning geeft die je nodig hebt om de volgende dag 8 uur je complexe werk uit te kunnen voeren. In dat geval zijn die twee uur per dag misschien wel de belangrijkste uren van de dag.

Het is niet aan mij om te bepalen wat wel of niet productief en zinvol is voor anderen (ook al kan ik er wel een mening over hebben).

Ik deel dus ook helemaal je mening uit de laatste alinea.

• Blik1984
assje schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:42:
[...]

Ik zeg dat televisie kijken een stigma heeeft, niet dat ik die mening perse deel.

Stel dat die 2 uur TV kijken jou de ontspanning geeft die je nodig hebt om de volgende dag 8 uur je complexe werk uit te kunnen voeren. In dat geval zijn die twee uur per dag misschien wel de belangrijkste uren van de dag.

Het is niet aan mij om te bepalen wat wel of niet productief en zinvol is voor anderen (ook al kan ik er wel een mening over hebben).

Ik deel dus ook helemaal je mening uit de laatste alinea.
ok, dat had ik niet helemaal door :+

• kabelmannetje
BCC schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:18:
Via firecalc.com kan je je vermogen en jaarlijkse onttrekking over een bepaalde periode aangeven.
Je kan verder pensioen, inflatie, eventuele maandelijkse vaste inkomen, etc ook aangeven.
Bij mij is het worst-case scenario dat ik als ik 70 ben (en pensioen ed begint, etc.) op 0 uitkom. Daarbij hoort dan een maandelijkse onttrekking van vaste lasten + 625e voor leuke dingen doen. Dus toen ik op dat vermogen uitkwam, ben ik (bijna) gekapt met werken. Dat is het worst-case scenario. Maar >99% kans dat ik nog een aanzienlijk kapitaal heb tegen die tijd.

• biggydeen2
SPT schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:05:
[...]

Wordt je dan niet helemaal gek van het werk?
Nee want ik zie het niet als werk. Het is een gewoonte geworden. Ik krijg er zo ontzettend veel voor terug wat ik nooit uit een standaard baan kan halen. Daarnaast leer ik ontzettend veel wat ik nooit in een standaard baan kan leren (omdat je altijd vastzit aan je vakgebied).

Natuurlijk zijn er wel momenten dat je er geen zin aan hebt. Maar het leuke is dat het niks uitmaakt als je even niks doet. Aan de andere kant wil ik ook niks anders meer doen (omdat het een gewoonte is geworden).
Sissors schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:12:
[...]

Ik vind dat internet ondernemen altijd makkelijk gezegd. Maar laten we wel wezen, je moet maar het idee en de kunde hebben om iets succesvul op te starten. Veruit de meeste internetondernemingen gaan ook gewoon ten onder.

Maar terugkomend op die quote: Ik vind het apart om nu al je vrije tijd te investeren, zodat je straks misschien eerder met pensioen kan om van je vrije tijd te genieten. Waarom niet nu al genieten?

(En hoewel ze er waarschijnlijk niet achter komen, zoals SPT schrijft heeft je huidige werkgever er ook iets van te vinden. Ik mag het iig niet van mijn contract).
Het is alleen moeilijk als je er nog nooit mee bezig bent geweest. Want dan weet je niet hoe je moet beginnen. Als ik mensen uitleg hoe ze FO kunnen worden door simpelweg zuinig te leven en geld te investeren kijken ze me ook met grote koeienogen aan. Alsof ze zojuist Jezus over het water hebben zien lopen... En vervolgens gaan ze verder met geld uitgeven "want we leven nu.."

Met internet ondernemen is dat niet anders. Hoewel je natuurlijk wel een groot voordeel hebt als je al kennis en kunde in de IT hebt opgedaan. Er zijn tientallen blogs en boeken over te lezen. Daar staat exact in wat je moet doen. Het recept is voor iedereen beschikbaar je moet alleen zelf de juiste ingredienten vinden.

Er zijn zelfs forums zoals dit forum waar alleen maar mensen zitten die een onderneming proberen te starten. Van beginners die uitgegroeid zijn tot multi-miljonairs. En dat is best interessant.

Ik heb jarenlang van mijn vrije tijd genoten. Gamen, series kijken, op stap gaan, vakanties. Noem maar op. Maar door mijn vrije tijd nu te besteden aan iets "nuttigs" heb ik een veel beter gevoel. Omdat ik progressie zie. Gamen en series kijken doe ik af en toe wel eens maar ik vind het niet eens leuk meer.

Wat betreft de werkgever heb je een goed punt. Maar een werkgever heeft niet overal inspraak op. Stel je werkt als bouwvakker en je maakt in je eigen tijd een blog over voeding. Daar kan een werkgever weinig tegenin brengen. Tenzij het je werkprestaties beinvloed. Maargoed dat kan natuurlijk per werkgever verschillen. En in goed overleg kan een heleboel.
Corrit schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:41:
[...]

Bij mij is het punt vooral dat ik niet echt een goed bedrijfsplan heb en daarnaast ook niet een hele hoge motivatie om zoiets op te zetten naast een fulltime baan. En misschien nog wel de belangrijkste factor: als het uurloon lager zou liggen dan m'n reguliere baan dan zou ik het de moeite niet waard vinden, en ik verwacht dat loon niet te kunnen evenaren (iig niet op korte termijn). Aan de andere kant kan het ook nooit een succes worden als je er nooit aan begint, maar dat is het hele kip-ei verhaal natuurlijk. ;)
Motivatie is zeker belangrijk. Miljoenen mensen hebben ideeen welke miljoenen euro's waard zijn. Maar een idee is pas geld waard als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. En dat laatste houdt veel mensen tegen omdat ze het een te groot risico vinden (of geen zin hebben er veel moeite in te steken). Maar zoals je aangeeft moet je het ook willen. Het blijft inderdaad een kip-ei verhaal :)
[...]

Dat ligt eraan wat je doel is. Persoonlijk kijk ik naar de verwachte waarde (opbrengst) van mijn tijd. Mijn doel is om zo snel mogelijk FO te worden. Dan is voor mij televisie kijken, gamen, een boek lezen voor vermaak of een documantaire kijken verspilde tijd.

Overigens speel ik af en toe nog wel een game, lees ik boeken/blogs over investeren en FO worden en ga ik elke dag met de racefiets naar mijn werk. Komende zomer staan de bergen van Oostenrijk op mij te wachten ;) Ik besteed echter veel meer tijd aan iets "nuttigs". Maargoed dat "nuttigs" is natuurlijk voor iedereen anders.

Het werkt behoorlijk motiverend als je harde werk wordt uitbetaald in geld. Dan wordt het vanzelf je nieuwe hobby ;)

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
biggydeen2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:25:

Dat ligt eraan wat je doel is. Persoonlijk kijk ik naar de verwachte waarde (opbrengst) van mijn tijd. Mijn doel is om zo snel mogelijk FO te worden. Dan is voor mij televisie kijken, gamen, een boek lezen voor vermaak of een documantaire kijken verspilde tijd.
Hoe wil jij je tijd in gaan vullen op het moment dat je FO bent?

Ik vind FO een prachtig streven maar in mijn ogen sla je zoals je het nu beschrijft wel door. Ook al ben je bijvoorbeeld op je 50e FO, je fitste jaren liggen achter je. Het is mooi om in die periode ook al van het leven te genieten op de manier waarop je dat wilt doen in je FO-periode. Als dat zonder ontspanning is, be my guest maar dat maakt de kans alleen maar groter dat je relatief jong onder de zoden ligt.

• TweakFO
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-11 17:08
PLAE schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:16:
[...]

Hoe wil jij je tijd in gaan vullen op het moment dat je FO bent?

Ik vind FO een prachtig streven maar in mijn ogen sla je zoals je het nu beschrijft wel door. Ook al ben je bijvoorbeeld op je 50e FO, je fitste jaren liggen achter je. Het is mooi om in die periode ook al van het leven te genieten op de manier waarop je dat wilt doen in je FO-periode. Als dat zonder ontspanning is, be my guest maar dat maakt de kans alleen maar groter dat je relatief jong onder de zoden ligt.
Een terechte vraag en voor mij ook eentje waar ik mee worstel.
Afgelopen jaar een jaartje soort van 'FO' geweest, in ieder geval niet gewerkt. Inmiddels wel weer fulltime aan het werk, omdat ondanks dat ik theoretisch FO ben (ik spaar meer dan mijn inkomen uit loondienst) het toch nog niet echt FO voelt voor mij.

Ook ik probeer mijn tijd 'nuttig' te besteden met wat investeringen, echter merk ik wel dat als je dan niet werkt het de vrijheid beperkt. Een paar maanden reizen zit er al niet echt in, want er is ieder kwartaal wel iets waarvoor ik toch even in Nederland moet zijn. Dat vind ik jammer, maar zonder zou ik niet genoeg rendement hebben om te leven. Dus ben ik niet echt FO?

Mijn vrije tijd heb ik voornamelijk gevuld met sporten en relaxen. In het begin is het heerlijk om op te staan wanneer je wilt en per dag te doen waar je zin in hebt. Het geeft ruimte om zaken op te pakken waar normaal niet van kwam. Echter zeker naar een langere periode gaat dat relaxen toch wel nutteloos aanvoelen. Vrienden zijn meestal aan het werk en sociale contacten overdag zijn er dan niet zo veel. Nu dus weer aan het werk om mijn FO positie te verbeteren, in de hoop dat ik een langere periode kan gaan reizen. Mijn angst daarbij is dat ik blijf denken: ach nog een jaartje en dan zijn we er wel.

Daarbij ben ik nog geen 30 en is werken niet echt een opgave voor mij. De tijd om FO te leven is daarmee ook gelijk een erg lange planning met veel onzekerheden. De kans is groot dat ik de komende 5 jaren toch gewoon blijf werken, omdat ik het gevoel heb te weinig geld te hebben om echt 'vrij' te leven.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:06
TweakFO schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:57:
[...]

Een terechte vraag en voor mij ook eentje waar ik mee worstel.
Afgelopen jaar een jaartje soort van 'FO' geweest, in ieder geval niet gewerkt. Inmiddels wel weer fulltime aan het werk, omdat ondanks dat ik theoretisch FO ben (ik spaar meer dan mijn inkomen uit loondienst) het toch nog niet echt FO voelt voor mij.

Ook ik probeer mijn tijd 'nuttig' te besteden met wat investeringen, echter merk ik wel dat als je dan niet werkt het de vrijheid beperkt. Een paar maanden reizen zit er al niet echt in, want er is ieder kwartaal wel iets waarvoor ik toch even in Nederland moet zijn. Dat vind ik jammer, maar zonder zou ik niet genoeg rendement hebben om te leven. Dus ben ik niet echt FO?

Mijn vrije tijd heb ik voornamelijk gevuld met sporten en relaxen. In het begin is het heerlijk om op te staan wanneer je wilt en per dag te doen waar je zin in hebt. Het geeft ruimte om zaken op te pakken waar normaal niet van kwam. Echter zeker naar een langere periode gaat dat relaxen toch wel nutteloos aanvoelen. Vrienden zijn meestal aan het werk en sociale contacten overdag zijn er dan niet zo veel. Nu dus weer aan het werk om mijn FO positie te verbeteren, in de hoop dat ik een langere periode kan gaan reizen. Mijn angst daarbij is dat ik blijf denken: ach nog een jaartje en dan zijn we er wel.

Daarbij ben ik nog geen 30 en is werken niet echt een opgave voor mij. De tijd om FO te leven is daarmee ook gelijk een erg lange planning met veel onzekerheden. De kans is groot dat ik de komende 5 jaren toch gewoon blijf werken, omdat ik het gevoel heb te weinig geld te hebben om echt 'vrij' te leven.
In jouw positie zou ik proberen goede afspraken met mijn werkgever te maken en de situatie toelichten.
Verlof bijkopen en/of onbetaald verlof. Op die manier kan je toch veel reizen maar wel de voordelen van een vaste baan.
Dan kan je toch al veel genieten maar de FO-reis wel beter vastleggen door vaste inkomsten.
30 lijkt mij eerlijk gezegd veel te vroeg om FO te leven. Zou niet weten wat ik met al die vrije tijd moet. Alleen het idee dat je mag werken in plaats van moeten werken lijkt me zeer relaxed! Dan zou het voor mij al veel minder dan werk voelen.

• rube
Dat is toch ook 'FO-leven'?

FO zijn betekent niet dat je niet meer mag werken.....

• TweakFO
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-11 17:08
ybos schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:19:
[...]

In jouw positie zou ik proberen goede afspraken met mijn werkgever te maken en de situatie toelichten.
Verlof bijkopen en/of onbetaald verlof. Op die manier kan je toch veel reizen maar wel de voordelen van een vaste baan.
Dan kan je toch al veel genieten maar de FO-reis wel beter vastleggen door vaste inkomsten.
30 lijkt mij eerlijk gezegd veel te vroeg om FO te leven. Zou niet weten wat ik met al die vrije tijd moet. Alleen het idee dat je mag werken in plaats van moeten werken lijkt me zeer relaxed! Dan zou het voor mij al veel minder dan werk voelen.
Verlof bijkopen is een optie heb ik gehoord, dus die ga ik zeker benutten. Parttime werken is in de toekomst misschien ook wel een mogelijkheid. Het voelt ook meer als tijdsbesteding dan echt werk. :) Dus ja @rube het is al weel een soort van FO leven.

Toch is mijn ideaal beeld van FO dat geld op een spaarrekening/deposito staat en daarmee een vast rendement geeft. Dat zou voor mij absolute vrijheid geven om te staan en gaan waar ik wil. Pinpas in de muur als ik weer wat nodig heb :) Met de huidige rentestanden is dit voor mij helaas onmogelijk en ben ik aangewezen op wat meer risicovolle en tijd vragende projecten. Wat voor mij ook nog een overweging zou zijn is om hypotheken aan meerdere personen te verstrekken, als een soort deposito sparen voor lange termijn.

Bijvoorbeeld uitlenen tegen 4,5 of 5 %. Bij een uitgavenpatroon van ongeveer 18k per jaar zou dit voor mij betekenen dat ik, rekening houdend met VRH en zonder inflatie mee te rekenen, ongeveer 450 - 550k nodig heb.

Edit:
Vanaf 45-jarige leeftijd 30 jarige annuïteitenlening verstrekken:
Uitgeleend bedrag: 375k
Rente (per jaar): 5,00% nominaal
Looptijd: 360 maanden
Annuïteit per maand: € 2.013,08

Daar moet dan uiteraard nog wat belasting over betaald worden ongeveer 2200 euro per jaar. En inflatie over 30 jaar kan nog wat verpesten. Als de geldlener netjes de 30 jaar volmaakt heb je een constante cashflow van 2k per maand tot je 75ste, dan is het geld wel op.
Iemand al eens eerder over deze manier van FO zijn gedacht? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 14% gewijzigd door TweakFO op 02-02-2017 15:33 ]

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ja, je ziet iets over het hoofd... Bij een annuiteiten lening los je ook af, dus de schuld wordt kleiner.
Dus ook de maandelijkse hoeveelheid rente.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

rally

Deyterra Consultancy

Maar je maandelijkse inkomsten blijven gewoon gelijk. Wat je minder aan rente ontvangt, ontvang je meer aan aflossing ;)

Echter je jaarlijkse belastingdruk op het resterende bedrag wordt ook minder omdat de uitstaande schuld langzaam daalt. Dus je netto inkomsten lopen langzaam op.

En ja, daar heb ik over nagedacht, maar ik ga liever op zoek naar vernieuwbaar passief inkomen. Dus met 375.000 zou ik liever twee huizen kopen en deze verhuren. Continue inkomsten + potentiële waardevermeerdering van het object.

http://www.deyterra.com

• assje
TweakFO schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:25:
[...]
Bijvoorbeeld uitlenen tegen 4,5 of 5 %.

Daar moet dan uiteraard nog wat belasting over betaald worden ongeveer 2200 euro per jaar. En inflatie over 30 jaar kan nog wat verpesten. Als de geldlener netjes de 30 jaar volmaakt heb je een constante cashflow van 2k per maand tot je 75ste, dan is het geld wel op.
Iemand al eens eerder over deze manier van FO zijn gedacht? Of zie ik iets over het hoofd?
Maar wie wil zijn hypotheek bij jou afsluiten voor dat rentepercentage als je het bij de bank voor de helft kan krijgen?

Jij denkt over deze manier na omdat je weinig rendement op spaargeld hebt. De oorzaak daarvan is dat geld op het moment goedkoop is, dat geldt dus net zo goed aan de kredietkant.

Ik zie dus niet hoe hier een case van te maken is.

• wimjongil
  • Niet online
kabelmannetje schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Via firecalc.com kan je je vermogen en jaarlijkse onttrekking over een bepaalde periode aangeven.
Je kan verder pensioen, inflatie, eventuele maandelijkse vaste inkomen, etc ook aangeven.
Bij mij is het worst-case scenario dat ik als ik 70 ben (en pensioen ed begint, etc.) op 0 uitkom. Daarbij hoort dan een maandelijkse onttrekking van vaste lasten + 625e voor leuke dingen doen. Dus toen ik op dat vermogen uitkwam, ben ik (bijna) gekapt met werken. Dat is het worst-case scenario. Maar >99% kans dat ik nog een aanzienlijk kapitaal heb tegen die tijd.
Maar je gaat er dus uit dat je pensioen en AOW krijgt? Dat kan ook wegvallen natuurlijk, dus jouw scenario is zeker niet worst-case...

• SPT

SPT

[...]
Bijvoorbeeld uitlenen tegen 4,5 of 5 %. Bij een uitgavenpatroon van ongeveer 18k per jaar zou dit voor mij betekenen dat ik, rekening houdend met VRH en zonder inflatie mee te rekenen, ongeveer 450 - 550k nodig heb.

Edit:
Vanaf 45-jarige leeftijd 30 jarige annuïteitenlening verstrekken:
Uitgeleend bedrag: 375k
Rente (per jaar): 5,00% nominaal
Looptijd: 360 maanden
Annuïteit per maand: € 2.013,08
Je moet rekenen met de reële rente, en natuurlijk ook met de marktrente. Die is nu helaas niet veel hoger dan 1,5%. En dan moet je ook nog rekening houden met de vermogensrendementsheffing van 1,2%, na aftrek daarvan blijft er nog maar 0,3% over. Om FO te worden in de klassieke zin (dus rondkomen zonder interen op vermogen) heb je dan 6.000.000 euro nodig. Conclusie: je zult meer risico moeten nemen om het benodigde rendement te halen. Op de beurs is een reëel rendement van 3% na aftrek van de belasting in box 3 vermoedelijk wel haalbaar, dan ben je dus bij 600.000 euro al FO. En eigenlijk (maar ik weet dat de meningen hierover verschillen) hoef je alleen maar de periode tot AOW/pensioen te overbruggen, dus dan heb je om FO te zijn op je 35ste 392k nodig, op je 40ste 358k, op je 45ste 318k, op je 50ste 272k, op je 55ste 218k en op je 60ste 155k. Als je een goede baan hebt en ivm. het streven naar FO een hele hoge spaarquote moet het wel heel gek lopen wil je tegen je 35ste of 40ste niet ruim voldoende pensioen hebben opgebouwd.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
Toch is mijn ideaal beeld van FO dat geld op een spaarrekening/deposito staat en daarmee een vast rendement geeft. Dat zou voor mij absolute vrijheid geven om te staan en gaan waar ik wil. Pinpas in de muur als ik weer wat nodig heb :) Met de huidige rentestanden is dit voor mij helaas onmogelijk en ben ik aangewezen op wat meer risicovolle en tijd vragende projecten.
Als je al een flinke som hebt zou ik toch eens gaan praten met een Vermogensbeheerder (bij voorkeur bij grootbank of als je het geld hebt Private Bank). Daar kun je een prima inkomen uit halen. Ik merk in dit topic dat vooral op basis van een bepaald wantrouwen door velen niet naar beleggen wordt gekeken. Daarmee schiet je jezelf aardig in de voet. Iedereen met serieus geld (miljonairs) zal dat beamen.

link is een voorbeeld (is wel een beetje reclame).

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:00
Zo'n beetje iedereen belegt hier en vermogensbeheerders doen wat je prima zelf kan tegen veels te hoge kosten. Lees zelf even de link en kijk naar de kosten. Etfs kun je prima veel goedkoper zelf kopen.

• rube
PLAE schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:44:
[...]
Daarmee schiet je jezelf aardig in de voet.
+1 voor de post van hv08.

Ik weet niet hoeveel je hebt gelezen in dit topic maar ik heb de indruk dat dat beperkt is of heel selectief.
Ik denk dat de quote hierboven eerder van toepassing is bij je link ;)

• SPT

SPT

[...]
Als je al een flinke som hebt zou ik toch eens gaan praten met een Vermogensbeheerder (bij voorkeur bij grootbank of als je het geld hebt Private Bank).
Dit vind ik een zeer slecht advies, want vermogensbeheerders doen het - zoals het efficient market theorem dicteert niet beter dan de markt, maar door de hoge kosten waar hv08 terecht op wijst, juist slechter. Als je te weinig geld hebt om grote posities aan te houden en toch te diversificeren (ik hanteer zelf 4.000 euro per positie als ondergrens ivm. transactiekosten), raad ik aan om een deel van je geld in ETF's (let wel op de kostenpercentages!) te stoppen. Obligaties zou ik op dit moment stellig ontraden, wel zijn er soms nog deposito's met hoge rente die het overwegen waard zijn.

• kabelmannetje
wimjongil schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:50:
[...]

Maar je gaat er dus uit dat je pensioen en AOW krijgt? Dat kan ook wegvallen natuurlijk, dus jouw scenario is zeker niet worst-case...
Tuurlijk krijg ik dat. Pensioen heb ik voor gespaard en AOW ook. Net als 100% van de Nederlanders die erop rekent.
De enige oorzaak dat ik kan bedenken dat dat niet doorgaat is als Nederland niet meer bestaat. Maar dan heb je ook echt niks meer aan je aandelen van bedrijven.

Wat als de overheid alle vermogen van de burger gaat inpikken? Ja, dan ben je ook niet FO. Zo kunnen we natuurlijk wel vanalles bedenken.

[ Voor 11% gewijzigd door kabelmannetje op 03-02-2017 10:42 ]

• kabelmannetje
[...]

Als je al een flinke som hebt zou ik toch eens gaan praten met een Vermogensbeheerder (bij voorkeur bij grootbank of als je het geld hebt Private Bank). Daar kun je een prima inkomen uit halen. Ik merk in dit topic dat vooral op basis van een bepaald wantrouwen door velen niet naar beleggen wordt gekeken. Daarmee schiet je jezelf aardig in de voet. Iedereen met serieus geld (miljonairs) zal dat beamen.

link is een voorbeeld (is wel een beetje reclame).
Je zegt het zelf al: het is reclame.
Hoe denk jij dat die te snelle jongens aan hun te snelle auto's en te grote panden komen? Juist, die betaal jij, de klant. En dat gaat gewoon af van het rendement. Ik heb die auto (als vermogen) echt liever zelf.

Volg de link:
Het Comfort Inkomsten Mandaat bestaat vooral uit beleggingen in index-trackers. |:(
Kosten: 0,97% - 1,39% ;w
Ik betaal 0,15-0,20%

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 02-02-2017 23:31 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.