Aikon schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:33:
[...]
Wát is precies andersom?
Ik doelde op het feit dat als je een hypotheek hebt dat niet automatisch betekent dat het geld waarmee je belegt niet van jou is.
Dat het huis strikt genomen je eigendom is, ondanks het bestaan van een hypotheek wist ik, maar dat was m'n punt niet. Ik wou het vereenvoudigen, maar dat kan natuurlijk niet ongestraft in dit topic.
Het feit dat je je huis niet hebt afbetaald betekend niet dat je geld niet van jou is. Het betekend alleen dat je huis niet van jou is.
Jij zegt:
Als je een hypotheek hebt is het geld wel van jou maar de woning niet.
Terwijl het eigenlijk is:
De woning is zeker wel van jou en het geld juist "niet", hiervoor heb je een lening die bepaalde condities voor de woning met zich mee brengt. Je kunt een hypotheek dus gewoon los zien van de woning, het is vreemd vermogen en als jij gaat beleggen doe je dat indirect dus niet met "eigen geld".
Het ging mij er ook helemaal niet om een min of meer semantische discussie over een hypotheek te starten. Het gaat mij om de manier waarop rendement berekend wordt en hier vergeleken (wat dus appels met peren geeft).
Het eerdere voorbeeld:
€5k belegd met rendement 5%
€10k geleend tegen 1,5% (of dat een hypotheek of studieschuld is maakt dan niet uit) die ook belegd wordt.
Afhankelijk wie je het vraagt wordt het volgende rendement gemaakt:
A: 5% (dat zou mijn rendement zijn)
B: 3,5% (5% - 1,5% rentederving)
C: 12% (€10k als hefboom op de €5k en de 1,5% als kosten gerekend)
D: 15% (hefboom gerekend maar vergeten kosten af te trekken)
Als er geen afspraken zijn over hoe we rendement definiëren heeft het dus ook geen zin er iets over te zeggen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]