Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.398 views

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 08:05
Helemaal afhankelijk van de behoefte natuurlijk. Als er een serieus parkeerprobleem in de buurt is, of je merkt dat alles begint volgebouwd te worden dan wel. Als iedereen zomaar op straat kan staan en je overal gratis kan parkeren buiten de binnenstad heeft het natuurlijk niet veel meerwaarde. Op zich lees je wel vaak dat garages momenteel wel goede investeringen zijn. Evt kan je hem proberen te verhuren eens je hem hebt, en dan evt later ooit mee verkopen met je huis of aan de huidige huurder. Heel weinig onderhoud aan, behalve als je in een buurt woont waar je continu vandalisme hebt.

Ivm kleding kopen, bij mij is dat enkel als het noodzakelijkis. Namelijk als ik minder dan 3 broeken of 3 pulls heb zonder gaten ga ik eens winkelen. Hemden heb ik nog genoeg en t-shirts zijn er nog bij die ik al 10 jaar draag. Enkel als er gaten in komen gooi ik ze weg (of bij de voddenstapel voor mijn fiets)
Duurder is hier ook niet noodzakelijk beter, integendeel sommige van die duurdere pulls waren veel sneller kapot. Maar je moet natuurlijk ook geen broek kopen van 2€ want die scheurt dan ook wel bij je eerste hurkpoging. Gewoon goede prijs kwaliteit. En voor mij mag dat sober zijn, ik moet er gewoon verzorgd uitzien op mijn werk.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een huis met een losse garagebox zeer dicht bij het huis. Ten eerste heb ik de belastingdienst geregeld dat die als aanhorend wordt beschouwd, zodat deze niet bij m'n vermogen wordt opgeteld. Dat terzijde.

Ik denk wel dat het de waarde verhoogd van je huis, of althans, de interesse erin.

Ik kreeg redelijk wat reacties met alleen een briefje op de box en in de lokale supermarkt. Ondanks gebrek aan stroom en water en zat parkeergelegenheid in de buurt. Uiteindelijk aan de buurman verhuurd voor een normaal bedrag, met als voorwaarde dat m'n motor er ook in mag staan. Win-win dus :)

Als ik het geld overheb zou ik zeker nog een box kopen tzt als die vrij komen, denk niet dat je er echt een buil aan kan vallen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:01:
Ik heb zelf ook een huis met een losse garagebox zeer dicht bij het huis. Ten eerste heb ik de belastingdienst geregeld dat die als aanhorend wordt beschouwd, zodat deze niet bij m'n vermogen wordt opgeteld. Dat terzijde.

Ik denk wel dat het de waarde verhoogd van je huis, of althans, de interesse erin.
Goeie tip om te regelen dat het als aanhorend wordt beschouwd. Op zich is er niet echt een parkeerprobleem in de straat. Vrijwel alle huizen hebben ruimte om 1 - 3 auto's op eigen terrein te plaatsen en ook in de straat (soort hofje) is het vrij parkeren. Nul , nul vandalisme ook.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens ga polsen bij de buurvrouw of ze het ziet zitten om hem tegen marktconforme prijs aan mij te verkopen. Wat mij betreft mag zij er gebruik van maken tot ze verhuisd. Nu alleen nog kijken wat een beetje een goeie prijs is voor zo'n ding. 't is gewoon een standaard garagebox zoals ze bij honderden zijn gebouwd begin jaren 70. Zonder elektra / water. Ik heb zelf al jaren 10k in mijn hoofd maar lees dat garageboxen soms ook voor 20 - 30k weg gaan. Dat kan toch niet kloppen voor circa 15m2 onverwarmde, onverlichte, onbewoonbare ruimte?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb er ook 20k voor mogen betalen. Met name omdat ik eerste keus had, prijs niet onderhandelbaar was en de buurman hem anders gekocht had voor dat bedrag. Ik wou hem gewoon omdat je er anders nooit meer aankomt en het icm het huis ideaal is.

Overigens is een garagebox zoveel meer als een simpele parkeerplaats, zo staan er nu verschillende motoren in. Een ander wou z'n oldtimer erin stallen en weer een ander wou er turkse pizza's in maken en opslaan voor z'n verplaatsbare shoarmastalletje. Daarom is het niet echt relevant hoeveel parkeerplaatsen er zijn.

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:03

jjust

Het leven is een strijd

Bij ons in de regio ten noorden van Amsterdam gaan die garageboxen voor tussen de 25-30k. Als er een box te koop komt moet je snel zijn want ze zijn zo verkocht.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:48
Alvast mijn doelen voor 2017

Doelen :

- Revalidatie afronden en verder werken aan herstel.
- Minimaal 15% van de vaste lasten uit investeringen laten komen
- Verder aflossen en kijken naar kostenbesparingen die duurzaam zijn (water opvangen, zonnepanelen etc)
- Half jaar besteden aan het werken aan eigen projecten, zaken waar ik echt gelukkig van wordt.
- Meer genieten en dingen loslaten

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
CornermanNL schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:58:
Alvast mijn doelen voor 2017

Doelen :

- Revalidatie afronden en verder werken aan herstel.
- Minimaal 15% van de vaste lasten uit investeringen laten komen
- Verder aflossen en kijken naar kostenbesparingen die duurzaam zijn (water opvangen, zonnepanelen etc)
- Half jaar besteden aan het werken aan eigen projecten, zaken waar ik echt gelukkig van wordt.
- Meer genieten en dingen loslaten
Mooie doelen, alleen zonder te weten hoe 2016 was blijft natuurlijk de vraag dan over of/hoe realistisch deze ook zijn?
Zijn dit verder doelen die je wilt doen of behalen? Daarmee bedoel ik, hoop je in 2018 alles te verwezelijken (i.e. per 1-1-18 genoeg inkomen vs vaste lasten) of verwacht je 31-12-17 te zeggen dat het gedaan is.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 16:55
Even een klein jaaroverzicht van hoe 2016 is gegaan:

- Een redelijke vermogensopbouw gerealiseerd. Verwachting is dat we qua banksaldo al binnen 2 a 3 jaar op de eerste ton kunnen zitten
- Een aantal stappen gemaakt om onafhankelijk van aardgas te worden. Op dit moment is het doel om voor 2020 aardgasvrij te leven, dit doel gaan we waarschijnlijk halen.
- Minder zooi kopen

Voor 2017 zijn mijn plannen als volgt:

- Opnieuw stoppen van geldlekkages. Hier en daar lekt nog wat geld weg in een onoplettend moment zoals bijvoorbeeld kroegbezoek of langs een tankstation wanneer ik vergeten ben te ontbijten.
- Verdere isolatie aan de woning, verdere investeringen om van het gas te gaan.
- Kijken of ik inkomen kan vergroten. Op dit moment heb ik het qua maandlasten goed op orde, maar snellere vermogensgroei zal echt vanuit inkomen moeten komen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
merauder schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:21:
...

- Opnieuw stoppen van geldlekkages. Hier en daar lekt nog wat geld weg in een onoplettend moment zoals bijvoorbeeld kroegbezoek of langs een tankstation wanneer ik vergeten ben te ontbijten.
...
Kroegbezoek verminderen is toch geen geldlekkage? Ja je kan ook thuis een biertje drinken, maar dat is toch anders. Valt bij mij onder het kopje uitgaan. Net zoals bioscoop, restaurant, theater, pretpark, strand etc. Niet iets waar ik op zou gaan besparen.
Niet meer ontbijten bij een tankstation is inderdaad wel een goeie besparing.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:48
Xanaroth schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:57:
[...]

Mooie doelen, alleen zonder te weten hoe 2016 was blijft natuurlijk de vraag dan over of/hoe realistisch deze ook zijn?
Zijn dit verder doelen die je wilt doen of behalen? Daarmee bedoel ik, hoop je in 2018 alles te verwezelijken (i.e. per 1-1-18 genoeg inkomen vs vaste lasten) of verwacht je 31-12-17 te zeggen dat het gedaan is.
Ik wil ze proberen te halen in het geval van de 15% wil ik dat eind 2017 bereiken. De rest zijn meer zachte doelen. Ook al zijn dat wel zaken die ik absoluut wil doen.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Z___Z schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:51:
[...]

Kroegbezoek verminderen is toch geen geldlekkage? Ja je kan ook thuis een biertje drinken, maar dat is toch anders. Valt bij mij onder het kopje uitgaan. Net zoals bioscoop, restaurant, theater, pretpark, strand etc. Niet iets waar ik op zou gaan besparen.
Niet meer ontbijten bij een tankstation is inderdaad wel een goeie besparing.
Ik zou niet volledig uit de kroeg wegblijven, maar ik heb gemerkt dat mijn vrienden het zeker zo leuk vinden als ik mijzelf even actief maak in de keuken en een leuk gerecht maak. Dan heb je ondertussen tijd voor een echt gesprek: in de kroeg ervaar ik meestal dat gesprekken oppervlakkig blijven. Thuis, met een goed glas wijn, kun je echt ontroerende gesprekken hebben. Dan investeer ik liever in goede ingrediënten dan in dat biertje in de kroeg.

Ik ga niet zeggen dat dit altijd moet gebeuren, maar ik als ik kan kiezen, geef ik de voorkeur aan thuis. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
Ben bezig met mijn jaarbudget voor 2017. Overweeg om nu per kwartaal te budgetteren, i.p.v per maand. Past alles tenminste netjes naast elkaar op het scherm :).

Ik zet dan ook het gereserveerde bedrag voor het lopend kwartaal op een aparte spaarrekening en moet daar dan maar van leven. Salaris gaat dan rechtstreeks volledig door naar sparen/beleggen en er is geen relatie meer tussen inkomsten en uitgaven.

Ik hoef me dan niet schuldig te voelen als ik een maand wat meer uitgeef als er maar genoeg overblijft om het kwartaal door te komen. Dit moet mij meer rust geven, ik hoef niet te micro managen, en ik kan focussen op de lange termijn.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
MisterBlue schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 07:49:
Ben bezig met mijn jaarbudget voor 2017. Overweeg om nu per kwartaal te budgetteren, i.p.v per maand. Past alles tenminste netjes naast elkaar op het scherm :).

[...]
Anders budgetteer je gewoon een breder scherm voor 2017? ;-)
merauder schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:21:
Even een klein jaaroverzicht van hoe 2016 is gegaan:

[...]
- Een aantal stappen gemaakt om onafhankelijk van aardgas te worden. Op dit moment is het doel om voor 2020 aardgasvrij te leven, dit doel gaan we waarschijnlijk halen.
[...]
Mag ik zo vrij zijn om te vragen welke stappen je hebt genomen? Ga je over op verwarmen via waterpomp met aardwarmte, nanoverwarming? Haard aangesloten op cv? En dan zonnepanelen ter compensatie?

De combinatie zonneboilertje voor zomers + speksteenkachel aansluiten op cv voor 's winters lijkt mij wel wat. 't Is alleen nogal een investering, en voorlopig hebben andere investeringen even voorrang. Dus misschien over 5 jaar ofzo. 't Lijkt me wel wat. Geen gas verbruiken zonder dat je elektriciteitsrekening stijgt.

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Hierbij ook mijn financiële plannen voor het nieuwe jaar. Ben nog zoekende naar wat meer financiële ruimte. Want valt toch een beetje tegen wat er overblijft onder de streep... (nb. ik heb in de berekening vakantiegeld en bonus afgestreept tegen de feitelijke kosten vakantie en andere grote incidentele uitgaven (zeg de wasmachine die het begeeft - dat soort dingen.) - dus die staan niet in het overzichtje). Tips en trucs zoals altijd welkom!! ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nb. het eerste spaardoel is voldoende eigen geld om te kunnen verhuizen naar een koophuis. Ik hoop dit over een jaar, anderhalf jaar te kunnen realiseren. Daarmee gaan de woonlasten (waarschijnlijk) omlaag. Bovendien ontstaat er dan wat eigen vermogen middels aflossing hypotheek waardoor de levensverzekering op enig moment stopgezet kan (dan is er immers een financiële buffer beschikbaar als mij iets mocht gebeuren).

[ Voor 11% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 11:33 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:05
Even 'lijstje-knijpen'hoor, aangezien dat met zo'n spaarratio toch wel snel veel verschil maakt. ;)
Maar wellicht heb je hier zelf ook wel allang over nagedacht. Maargoed.
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 16-12-2016 12:35 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
NovapaX schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:27:
Even 'lijstje-knijpen'hoor, aangezien dat met zo'n spaarratio toch wel snel veel verschil maakt. ;)

***members only***
Ik met z'n tweeen 19 euro per maand aan water..
We gebruiken dus te veel?

Ik ga de vaste lasten opnieuw bekijken dankzij frisse blik via "lijstjes" van andere tweakers.

[ Voor 11% gewijzigd door Silver7 op 16-12-2016 12:40 ]

• NovapaX
Nee hoor, dat is helemaal afhankelijk van hoe vaak en lang je onder de douche staat. Bij ons is 4 inclusief twee kleinere kinderen (of eigenlijk is het 5 inclusief 3 kleine kinderen tegenwoordig, maar die laatste is 3 weken, die past bijna nog ín een washand :P )

Het is allemaal maar kleingeld, maar toch... zulke lijstjes vragen indirect om reactie :)

Sparql TV wiki

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Members only:

Members only:

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

NovapaX schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:27:

***members only***
Thx!! Altijd nuttig dit soort feedback.

Members only:
NovapaX schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:45:
Het is allemaal maar kleingeld, maar toch... zulke lijstjes vragen indirect om reactie :)
Niet indirect hoor ;) Ik vraag er gewoon om! Zeer nuttig als anderen eens meekijken. En inderdaad ook weer nuttig als klankbord voor anderen om de eigen lasten eens tegenaan te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 13:00 ]

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:47

BTU_Natas

Superior dutchie

Members only:

Ga beleggen in ETF trackers, en koop een huis. En damn wat zijn kinderen duur.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

BTU_Natas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:57:
***members only***
Ga beleggen in ETF trackers, en koop een huis. En damn wat zijn kinderen duur.
Beleggen? Waarmee? Met paar duizend spaargeld gaat dat niet erg opschieten... Heb een tijdje Robeco gedaan.... Heb toen uiteindelijk circa 10% van mijn spaargeld ingeleverd in 2,5 jaar. Dus niet zo heel erg enthousiast meer over beleggen....
Huis kopen wordt aan gewerkt. Moet je tegenwoordig eigen geld voor hebben en daar spaar ik nu dus voor.
En ja, kinderen zijn duur. Als alleenstaand ouder van kinderen die ook nog eens getalenteerd zijn helemaal!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Beleggen moet je ook helemaal niet overwegen als je minder dan 5k spaargeld hebt. En daarboven ook niet als je het geld de komende 10 jaar misschien nodig kan hebben. Anders wegen de kosten en de risico's niet op tegen de mogelijke baten.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 16-12-2016 13:12 ]

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:04:
[...]

Beleggen? Waarmee? Met paar duizend spaargeld gaat dat niet erg opschieten... Heb een tijdje Robeco gedaan.... Heb toen uiteindelijk circa 10% van mijn spaargeld ingeleverd in 2,5 jaar. Dus niet zo heel erg enthousiast meer over beleggen....
Huis kopen wordt aan gewerkt. Moet je tegenwoordig eigen geld voor hebben en daar spaar ik nu dus voor.
En ja, kinderen zijn duur. Als alleenstaand ouder van kinderen die ook nog eens getalenteerd zijn helemaal!
Robeco is niet beleggen, dat is afzetterij, zoek maar even op Bogleheads.
Je zit hier in het FO topic, niet in hoe bespaar ik geld. Mijn antwoord is gebaseerd op het eerste. Ik verneem ook graag wat je van mij opmerking vind.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

BTU_Natas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:15:
[...]
Robeco is niet beleggen, dat is afzetterij, zoek maar even op Bogleheads.
Je zit hier in het FO topic, niet in hoe bespaar ik geld. Mijn antwoord is gebaseerd op het eerste. Ik verneem ook graag wat je van mij opmerking vind.
Robeco is prima beleggen bij klein kapitaal en als je er zelf geen werk uit wilt (en ja - dat zelf er geen tijd in steken heeft een prijskaartje. Niet meer dan logisch... Tijd om mij er zelf in te verdiepen heb ik momenteel simpelweg niet...). Ik heb nu te weinig geld dat bovendien slechts een jaar/anderhalf jaar gemist kan worden om überhaupt met beleggen aan de slag te gaan. En FO begint in de praktijk toch echt met geld (be)sparen. Helaas ontstaat geld niet vanzelf ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 13:20 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hij wil straks een huis kopen, zinvolle besparingen nu lijkt me een stuk handiger dan geld in een ETF gaan stoppen.

Members only:

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Sissors schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:21:
Hij wil straks een huis kopen, zinvolle besparingen nu lijkt me een stuk handiger dan geld in een ETF gaan stoppen.
Members only:
Eens!!

En gewoon in Nederland.... Xs4all Alles in 1 Plus (100 MBit down volgens de specs - helaas in de praktijk toch echt wat minder).

[ Voor 23% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 13:36 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:57
kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:51:
[...]

***members only***

[...]

Niet indirect hoor ;) Ik vraag er gewoon om! Zeer nuttig als anderen eens meekijken. En inderdaad ook weer nuttig als klankbord voor anderen om de eigen lasten eens tegenaan te houden.
Over internet. Ter vergelijk, Ik heb een Ziggo TV + internet pakket voor €44,50. Is niet eens de goedkoopste in de markt. Tel daar Netflix bij op en ik ben klaar voor 54,50. Is geen 25 euro minder, maar wel 24,50 ;)

Verder nooit sparen bij je energieleverancier, ik snap dat je achteraf niet bij wilt betalen, maar je kunt dus zonder problemen je maandbedrag met 20 omlaag halen zonder achteraf bij te hoeven betalen.

En wat voor zorgverzekering heb je dat je 180 euro per maand betaald, dat is volledig aanvullend en een volledig tandpakket? Heb je allebei echt nodig?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:34:
[...]

Eens!!

En gewoon in Nederland.... Xs4all Alles in 1 Plus (100 MBit down volgens de specs - helaas in de praktijk toch echt wat minder).
Bij Ziggo heb je een soortgelijk alles-in-1 abonnement (nouja, met 150/15) voor € 59,95/maand. Scheelt toch weer 15 euro per maand :)

Of wat Blik1984 voorstelt, met alleen het basispakket TV-zenders.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 16-12-2016 13:39 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Blik1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:35:
[...]
Over internet. Ter vergelijk, Ik heb een Ziggo TV + internet pakket voor €44,50. Is niet eens de goedkoopste in de markt. Tel daar Netflix bij op en ik ben klaar voor 54,50. Is geen 25 euro minder, maar wel 24,50 ;)
Ziggo had ik hiervoor. Nooit weer... Verschrikkelijk veel problemen en totaal geen service... Had op het laatst nauwelijks nog internet en vele zenders vielen uit. Maar enige antwoord van Ziggo was dat het wel aan mijn eigen bekabeling zou liggen... Ze konden wel een monteur sturen voor veel geld.
Verder nooit sparen bij je energieleverancier, ik snap dat je achteraf niet bij wilt betalen, maar je kunt dus zonder problemen je maandbedrag met 20 omlaag halen zonder achteraf bij te hoeven betalen.
Waarom niet? Vind het wel prettig geen risico te hebben op bijbetalen en het is een mooi zakcentje erbij 1 keer per jaar... Bevalt me wel?
En wat voor zorgverzekering heb je dat je 180 euro per maand betaald, dat is volledig aanvullend en een volledig tandpakket? Heb je allebei echt nodig?
Dat is restitutiepolis, 1 basis aanvullend pakket (a 7,75 euro) en goedkoopste tandpakket dat ze hebben. Heb ik inderdaad nodig. :(

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:42:
[...]
Waarom niet? Vind het wel prettig geen risico te hebben op bijbetalen en het is een mooi zakcentje erbij 1 keer per jaar... Bevalt me wel?
Als je mij elke maand 20 euro geeft, dan geef ik het over een jaar zonder rente terug. Dat is wat je in feite nu hebt afgesproken met je energieleverancier :)

Stop die 20 euro gewoon op je spaarrekening, die paar euro die je mogelijk zou moeten bijbetalen heb je dan al klaar staan. En het is niet alsof je die in de huidige situatie niet zou moeten betalen :)

Als je het echt een probleem vindt, verlaag het dan iets minder...

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 16-12-2016 13:58 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Zr40 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:54:
[...]
Als je mij elke maand 20 euro geeft, dan geef ik het over een jaar zonder rente terug. Dat is wat je in feite nu hebt afgesproken met je energieleverancier :)
Stop die 20 euro gewoon op je spaarrekening, die paar euro die je mogelijk zou moeten bijbetalen heb je dan al klaar staan. En het is niet alsof je die in de huidige situatie niet moet betalen :)
Klopt. Maar de rente op de spaarrekening is ook praktisch 0 :P Dus wat dat betreft maakt het weinig uit vandaag de dag. Financieel is er geen verschil inderdaad. Het voelt enkel wat veiliger. Die afrekening voelt nu toch ieder jaar als een kadootje (sigaar uit eigen doos uiteraard! Maar toch... :P ).

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:42:
[...]

Dat is restitutiepolis, 1 basis aanvullend pakket (a 7,75 euro) en goedkoopste tandpakket dat ze hebben. Heb ik inderdaad nodig. :(
Hoe dan? Zelfs al doe ik dat bij andere verzekeraars zonder verhoogd eigen risico kom ik niet boven de 130 euro uit.

Verder: wees je heel bewust dat aanvullende verzekeringen voor veel mensen niet nodig zijn. Tandpakketten zijn vaak maar zeer beperkt van waarde (reken dat even uit!), hetzelfde geldt voor aanvullende pakketten.

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Je begint met "Hierbij ook mijn financiële plannen voor het nieuwe jaar. Ben nog zoekende naar wat meer financiële ruimte. Want valt toch een beetje tegen wat er overblijft onder de streep... (nb. ik heb in de berekening vakantiegeld en bonus afgestreept tegen de feitelijke kosten vakantie en andere grote incidentele uitgaven (zeg de wasmachine die het begeeft - dat soort dingen.) - dus die staan niet in het overzichtje). Tips en trucs zoals altijd welkom!! ;)"

Stel jezelf open..
Je beantwoord elk advies of tip met.. Gevoel of een opmerking in de trent van maakt niks uit.
Je inkomen doet vermoeden dat je op zijn minst HBO werk en denk niveau hebt, je kan dus prima lezen, steek je tijd erin. En die heb je echt wel. Als je het niet op een presenteer bordje wilt ontvangen, zul je er echt veel moeite in moeten gaan steken, en je bent niet de eerste in dit topic die 4 pagina's posts nodig gaat hebben, om bovenstaande te snappen.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Krisp schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:00:
[...]

Hoe dan? Zelfs al doe ik dat bij andere verzekeraars zonder verhoogd eigen risico kom ik niet boven de 130 euro uit.
Verder: wees je heel bewust dat aanvullende verzekeringen voor veel mensen niet nodig zijn. Tandpakketten zijn vaak maar zeer beperkt van waarde (reken dat even uit!), hetzelfde geldt voor aanvullende pakketten.
Zeer goed uitgerekend (nodige uurtjes ingestopt laatste weken...). Ik kan bij een andere verzekeraar 15-20 euro goedkoper. Maar dan lever ik collectief en bijdrage werkgever weer in en ben ik weer 20 euro duurder uit... Dus heeft weinig zin. Zoek maar op. CZ restitutie met basis aanvullend pakket en tandenverzekering (dit jaar kan het uit... Foto's in de planning en wellicht wat onderhoud ;) ).

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

BTU_Natas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:05:
Stel jezelf open..
Je beantwoord elk advies of tip met.. Gevoel of een opmerking in de trent van maakt niks uit.
Ik ga al wat meer dan 4 pagina's mee in dit topic.... ;) (ook op aanraden van dit topic diverse sites / ebooks e.d. bekeken). Heeft me al bijzonder veel opgeleverd ook! (waarvoor ik ook veelvuldig mijn dank uitgesproken heb naar diversen). Paar maanden terug zou mijn sparen rond de nul zijn blijven steken in de praktijk! Opmerkingen in de trend van 'maakt niet uit' heb ik nooit gemaakt en zal ik ook nooit maken. Ik vraag om advies - dan ga ik goedbedoeld advies toch zeker niet afwimpelen 8)7. Maar ik neem niet ieder advies over uiteraard(want ja WO denkniveau O-) ). En bv. beleggen is in mijn situatie is gewoon uitermate onverstandig (kost veel tijd, de nodige risico's en het zal nauwelijks iets opleveren momenteel). Dus dat advies - die neem ik niet over. Verder heb ik helaas op de huidige begroting (die mede tot stand gekomen is al door tips en trucs van mensen hier!!) nog niks gevonden om meer te sparen en/of meer richting FO te kunnen werken (behalve die van de energienota dus - dat is er eentje om over na te denken - al zal het financieel onder de streep hooguit een paar centen schelen qua rente die ik nu misloop).

edit:
ho, excuus. Dubbelpost....

[ Voor 14% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 14:34 ]

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:20:
[...] Maar ik neem niet ieder advies over uiteraard

(want ja WO denkniveau O-) ).

nog niks gevonden om meer te sparen en/of meer richting FO te kunnen werken

(behalve die van de energienota dus - dat is er eentje om over na te denken - al zal het financieel onder de streep hooguit een paar centen schelen qua rente die ik nu misloop).
Kerel :/

Heb je uit ook je vorige posts en opmerkingen daarop al wel iets aangepast?
Want ook vorige keer had je elke keer een reden om dingen maar niet aan te passen (oa die uitvaartverzekeringen etc).
Het lijkt vooral dat je jezelf aan het verdedigen bent constant, en zo maar steeds een goed passend antwoord voor jezelf te vinden dat FO voor jou niet mogelijk is, maar dat je wel echt je best hebt gedaan.

Dat energie overschot is toch een no-brainer man ;w , maar je vind een sigaar uit eigen doos wel lekker schrijf je post hiervoor nog :P
Sterker nog, zet hem zo laag dat je elk jaar fors moet bijbetalen, uitgesteld betalen tegen 0%

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

JBplap schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:34:
[...]

Kerel :/

Heb je uit ook je vorige posts en opmerkingen daarop al wel iets aangepast?
Want ook vorige keer had je elke keer een reden om dingen maar niet aan te passen (oa die uitvaartverzekeringen etc).
Het lijkt vooral dat je jezelf aan het verdedigen bent constant, en zo maar steeds een goed passend antwoord voor jezelf te vinden dat FO voor jou niet mogelijk is, maar dat je wel echt je best hebt gedaan.

Dat energie overschot is toch een no-brainer man ;w , maar je vind een sigaar uit eigen doos wel lekker schrijf je post hiervoor nog :P
Sterker nog, zet hem zo laag dat je elk jaar fors moet bijbetalen, uitgesteld betalen tegen 0%
Tja. Nu ga ik wel even mijzelf verdedigen...
Ja, ik heb het nodige aangepast. Daarom kom ik nu op een sparen van 180 euro in de maand (vakantiegeld en bonus niet meegerekend - die rekende ik eerder wel mee) waar dat voorheen in de praktijk eigenlijk gewoon pakweg 0 was. En daardoor heb ik het nu over een huis kopen over 1 a anderhalf jaar waar dat eerder in de planning stond over 4-5 jaar... (nogal een verschil, niet?)
Dat energie overschot ga ik zeker overwegen. Alleen ik zie het voordeel niet zo erg... Het gaat om 250 euro in het jaar. Dat is qua rente per jaar 1-2 euro max die ik misloop? Waar hebben we het over? Dus ja - dat soort adviezen neem ik zeker wel aan.. Maar voor die 1 a 2 euro is het niet iets waar ik heel veel energie in zal steken nee.

En de discussie over uitvaartverzekering hoeven we hier niet dunnetjes over te doen. Ik sta daar blijkbaar anders in dan menig FO-er hier. En dat is prima. Meningen mogen verschillen. Ik vind (mening!) het niet hebben van een uitvaartverzekering asociaal richting nabestaanden.

[ Voor 19% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 14:46 ]

• Blik1984
Het begint weer een beetje te lijken op hetzelfde riedeltje als de vorige keer. Iedere suggestie die gedaan wordt, wordt weggewoven.

En een zorgverzekering voor 180 euro met slechts 1 tandpakket en 1 aanvullende verzekering kan gewoon niet. Klaar. Anders graag nu print screen met die info, want ik geloof daar niks van. Helemaal niet als er ook nog eens collectieve korting op zit

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:39:
[...]
En de discussie over uitvaartverzekering hoeven we hier niet dunnetjes over te doen. Ik sta daar blijkbaar anders in dan menig FO-er hier. En dat is prima. Meningen mogen verschillen. Ik vind (mening!) het niet hebben van een uitvaartverzekering asociaal richting nabestaanden.
Als je eigen vermogen hebt, heb je geen verzekering nodig. De kids kunnen dan met de erfenis de mooiste carnaval stoet ooit regelen op de dag dat je omvalt. Een polis met een waarde van 10k is dan weggegooid geld. Je hebt WO niveau, dat snap je best.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Blik1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:52:
Het begint weer een beetje te lijken op hetzelfde riedeltje als de vorige keer. Iedere suggestie die gedaan wordt, wordt weggewoven.

En een zorgverzekering voor 180 euro met slechts 1 tandpakket en 1 aanvullende verzekering kan gewoon niet. Klaar. Anders graag nu print screen met die info, want ik geloof daar niks van. Helemaal niet als er ook nog eens collectieve korting op zit
Pardon??

Ik heb NIKS weg gewoven. Nergens.
En ronduit voor leugenaar uitgemaakt worden mbt de verzekering vind ik gewoon écht niet ok!

Screenshot kan niet hier op het werk. Maar hier de berekening vanaf CZ.nl:

Premies
Dit bent u
01-01-1980, man
pakket
Basis
Zorgkeuzepolis
109,53
Eigen risico
€ 385,-
0,00
Aanvullend
Aanvullend Basis Collectief
7,52
Tandarts
Aanvullend Tandarts Collectief
23,89
Totaal
Per maand
140,94

Totale premie
01-01-1980, man 140,94
Per maand:€ 140,94
BTU_Natas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:57:
[...]
Als je eigen vermogen hebt, heb je geen verzekering nodig. De kids kunnen dan met de erfenis de mooiste carnaval stoet ooit regelen op de dag dat je omvalt. Een polis met een waarde van 10k is dan weggegooid geld. Je hebt WO niveau, dat snap je best.
Zoals gezegd. Uitvaartverzekering gaat niet om het geld dat uitgekeerd wordt maar het werk en zorgen dat nabestaanden uit handen genomen wordt (ik weet uit eigen ervaring hoe verschrikkelijk fijn dat is als nabestaande). En eigen (noemenswaardig) vermogen werk ik dus aan! Dus tot die tijd blijft de levensverzekering nog even staan. Heb dat eerder n.a.v. dit topic goed overwogen/uitgerekend. En daaruit besloten dat de levensverzekering weg gaat. Alleen nu nog even niet.
Verder ben ik NIET gediend van denigrerende opmerkingen als ' Je hebt WO niveau, dat snap je best.' :(

[ Voor 32% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 15:04 ]

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Jeej we hebben 40 euro bespaard! van 180 naar 140.. :+

• Blik1984
BTU_Natas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:03:
Echt he, en dan nog boos worden ook.

Had wel iets meer kennis van cijfers gehad van iemand die WO geschoold is...

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

BTU_Natas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:03:
Of je LEEST eerst wat ik zeg voordat je lullige opmerkingen gaat plaatsen. Die 180 euro was inclusief eigen risico ah 39,50 (in 10 termijnen).
Blik1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:04:
[...]
Echt he, en dan nog boos worden ook.
Had wel iets meer kennis van cijfers gehad van iemand die WO geschoold is...
[*knip. Boodschap is duidelijk. Laten we het verder gewoon netjes houden. Zand erover enzo.]

[ Voor 92% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 15:28 ]

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Oh je hebt dus een medische dingetje gehad? waardoor je een tegenvaller hebt? daar gebruik je je bonus toch voor, de eenmalige tegenvallers..

En je bent 36, dat eigen risico naar 885 brengen. Bespaard geld.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

BTU_Natas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:09:
Oh je hebt dus een medische dingetje gehad? waardoor je een tegenvaller hebt? daar gebruik je je bonus toch voor, de eenmalige tegenvallers..
Ik heb een medische beperking (ga het hier even niet anders benoemen. Beetje privé, dat moge duidelijk zijn). Dus die kosten heb ik gewoon standaard elk jaar. Tegenvallertje van inmiddels 36 jaar en counting. Gaat helaas niet veranderen tot ik deze aardkloot verlaat is de verwachting.

[ Voor 14% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 15:14 ]

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:51

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
JBplap schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:11:
[...]

Niet verkeerd bedoelt maar Wut :X }:O ? Of ik begrijp jouw post verkeerd of jij die van mij...
Ik heb je situatie en visie aan de hand van je post totaal verkeerd ingeschat. Ik ben inderdaad zo n Dagobert Duck die graag zijn geld telt en daar in de toekomst wellicht een probleem mee krijgt. Ik zou ook een ander leven leiden als ik een miljard had (of je er gelukkiger van wordt dat betwijfel ik, laatst was daar een interessante documantaire over op RTL-Z). Ik hou wel van een bepaalde luxe in mijn leven en zal dit niet snel willen opgeven om mijn FO sneller te bereiken. Maar nogmaals ik heb je post totaal verkeerd begrepen mijn fout :) .
kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:20:
[...]

En bv. beleggen is in mijn situatie is gewoon uitermate onverstandig (kost veel tijd, de nodige risico's en het zal nauwelijks iets opleveren momenteel). Dus dat advies - die neem ik niet over. Verder heb ik helaas op de huidige begroting (die mede tot stand gekomen is al door tips en trucs van mensen hier!!) nog niks gevonden om meer te sparen en/of meer richting FO te kunnen werken (behalve die van de energienota dus - dat is er eentje om over na te denken - al zal het financieel onder de streep hooguit een paar centen
Wat is je doel trouwens want dat heb ik nergens gelezen voglens mij? FO, vermogens opbouw, eerder stoppen met werken. Hoe concreter hoe beter en hoeveel heb je ervoor over?

Zoals ik het nu lees hou je geld over en doe je het beter dan de gemiddelde Nederlander. Maar je wilt meer neem ik aan?

Beleggen zou ik ook niet doen. Eerder huis kopen en zo kapitaal proberen op te bouwen. Maar als alleenstaande wellicht ook weer lastig omdat je dan flexibiliteit mist als je ooit weer een partner krijgt.

Heb je ook achterliggende data(=realisatie) van de uitgaven van de afgelopen 5 jaar? Die maand staatjes kunnen wat mij betreft direct de prullenbak in want die zijn alleen leuk om wat te besparen op je vaste lasten (en die tips heb je al gekregen van de mede posters hier).

Maand en jaar bedragen zeggen veel meer naar mijn mening. verder kun je begroten wat je wilt maar de realisatie is het enige wat telt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Accountant schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:13:
Heb je ook achterliggende data(=realisatie) van de uitgaven van de afgelopen 5 jaar? Die maand staatjes kunnen wat mij betreft direct de prullenbak in want die zijn alleen leuk om wat te besparen op je vaste lasten (en die tips heb je al gekregen van de mede posters hier).

Maand en jaar bedragen zeggen veel meer naar mijn mening. verder kun je begroten wat je wilt maar de realisatie is het enige wat telt.
Ik sluit me hier geheel bij aan. Dan ben je ook meteen af van het jezelf rijk of arm rekenen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BTU_Natas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:09:

Leg eens uit hoe dat geld moet besparen als je het eigen risico van 385 nu al zou overschrijden?

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Accountant schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:13:
[...]

Wat is je doel trouwens want dat heb ik nergens gelezen voglens mij? FO, vermogens opbouw, eerder stoppen met werken. Hoe concreter hoe beter en hoeveel heb je ervoor over?

Zoals ik het nu lees hou je geld over en doe je het beter dan de gemiddelde Nederlander. Maar je wilt meer neem ik aan?

Beleggen zou ik ook niet doen. Eerder huis kopen en zo kapitaal proberen op te bouwen. Maar als alleenstaande wellicht ook weer lastig omdat je dan flexibiliteit mist als je ooit weer een partner krijgt.

Thx voor deze normale reactie.... Even aan toe. Gelukkig nog net niet weg geklikt.
Mijn doel op korte termijn is gewoon een comfortabel leven. Op de langere termijn wil ik mogelijk richting FO (indien het haalbaar blijkt dan). Mijn plan van aanpak daarvoor is dus eerst (be)sparen. Dan huis kopen, dan meer geld overhouden en daarmee beleggen of anderszins investeren, en zo verder.

Members only:

Heb recent (op basis van tips hier dus) flink geschrapt in met name incidentele lasten (die in de praktijk eigenlijk haast vaste lasten werden en die ik toen wegwuifde als 'slechts tientjeswerk'). Ben wat meer gaan verdienen sinds 3 maanden. Vaste lasten zijn iets omlaag. Dus daarom zie ik nu ruimte om komend jaar wel te gaan sparen.

[ Voor 12% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 15:23 ]

• Blik1984
*knip* Op deze toon of welke directe bejegening naar de ander zetten we deze discussie niet voort. Het gaat niet om gelijk halen.

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 16-12-2016 15:25 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

*knip* Ook op een normalere toon gaan we geen zaken meer oprakelen.

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 16-12-2016 15:30 ]

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

*knip* Toch weer een 'je' op gebiedende wijs.

[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 16-12-2016 15:29 ]

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:20:
[...]

***members only***

Heb recent (op basis van tips hier dus) flink geschrapt in met name incidentele lasten (die in de praktijk eigenlijk haast vaste lasten werden en die ik toen wegwuifde als 'slechts tientjeswerk'). Ben wat meer gaan verdienen sinds 3 maanden. Vaste lasten zijn iets omlaag. Dus daarom zie ik nu ruimte om komend jaar wel te gaan sparen.
Members only:

Gaat deze vergelijking op?
12* begroting per maand = comfortabel leven

Ik zie een fors verschil tussen je maand begroting *12 en de uitgaven van afgelopen jaar.

Wat is de verklaring dat je uitgaven dit jaar zo hoog waren?

• Blik1984
*knip commentaar op moderatie*

[ Voor 75% gewijzigd door Rukapul op 16-12-2016 15:35 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Accountant schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:30:
[...]
De verminderingen in uitgaven waren toch pas recent doorgevoerd? Het jaar bevat dan nog een grote periode met de oude lasten.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

*knip* ook geen andere vormen van commentaar op moderatie
Accountant schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:30:
[...]

Gaat deze vergelijking op?
12* begroting per maand = comfortabel leven

Ik zie een fors verschil tussen je maand begroting *12 en de uitgaven van afgelopen jaar.

Mijn vaste lasten zijn gewoon erg hoog want alleenstaand ouder en noodgedwongen duur huren... Helaas is daar beperkt ruimte mogelijk om zaken te veranderen momenteel. Daarom kijk ik ook iets meer naar de wat langere termijn.
Afgelopen jaar heb ik terugkijkend écht te veel kleine dingen (tientjeswerk) gekocht die niet nodig waren. Daarnaast afgelopen jaar een wat duurdere vakantie gedaan. Eens in de zoveel jaar moet dat kunnen. Dit jaar word vakantie dus gewoon weer goedkoper. En verder ben ik nog de financiën aan het terugkijken van een heel jaar om nog te zoeken naar verborgen kosten die ik misschien toch nog gemist heb! ;)
Zr40 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:32:
[...]
De verminderingen in uitgaven waren toch pas recent doorgevoerd? Het jaar bevat dan nog een grote periode met de oude lasten.
Klopt. De verandering in uitgave patroon is net maand geleden écht ingezet. En bevalt tot zover in ieder geval prima!

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 16-12-2016 15:39 ]

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Members only:

Daarnaast zou ik je adviseren een dump te maken van je betaalpakket over 2016 dit te exporteren naar Excel en alles coderen met een categorie zodat je een sluitend overzicht hebt.

Heb je al rekening gehouden met de combinatiekorting die je van de Belastingdienst terug krijgt en kinderbijslag en waar heb je die weggeschreven?
Wat betreft die uitvaartverzekering kan ik je niet geheel ongelijk geven. Je hebt kinderen en wellicht nog maar een beperkt vermogen en dan geeft dit een veilig gevoel. Maar wel een aandachtspuntje voor de toekomst.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Accountant schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:47:
***members only***

Daarnaast zou ik je adviseren een dump te maken van je betaalpakket over 2016 dit te exporteren naar Excel en alles coderen met een categorie zodat je een sluitend overzicht hebt.

Heb je al rekening gehouden met de combinatiekorting die je van de Belastingdienst terug krijgt en kinderbijslag en waar heb je die weggeschreven?
Wat betreft die uitvaartverzekering kan ik je niet geheel ongelijk geven. Je hebt kinderen en wellicht nog maar een beperkt vermogen en dan geeft dit een veilig gevoel. Maar wel een aandachtspuntje voor de toekomst.
Mijn berekening van afgelopen jaar zit een vertekening in van circa 2500 euro zie ik nu. Heb toen voor een conferentie hotelkosten betaald voor mijzelf en 7 collega's vanuit een voorschot dat ik nét het jaar daarvoor binnen gekregen had. Dus in principe heb ik afgelopen jaar ongeveer quite gespeeld. Mét dus een vakantie die toch zo'n 1500 euro duurder was dan normaal.

Heb nu van de bank een pakket waarmee ik terug kan kijken tot 12 maanden inclusief categorieën. Ideaal! Maar inderdaad zie ik nu ook dat er in de berekening ergens nog iets scheef gaat... Ik heb kleine 4000 euro ten onrechte tot inkomsten gerekend (oeps! even aanpassen). Dus afgelopen jaar is het ongeveer 41.500 aan uitgaven en ongeveer 38.000 inkomsten.

Helaas krijg ik geen combinatiekorting van de belastingdienst. En ook geen kinderbijslag - die krijgt m'n ex aangezien ze daar wonen. Uitvaartverzekering blijft, maar levensverzekering is inderdaad een aandachtspuntje. Zodra ik wat noemenswaardig vermogen heb gaat die meteen stop (en de uitvaartverzekering wellicht iets omlaag, dat wel!).

[ Voor 6% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 15:55 ]

• Blik1984
@kazz. Als je niet wilt overstappen naar Ziggo, waarom dan niet een andere provider? 79 euro voor internet/tv in je eentje slaat nergens op als je het niet ergens specifiek voor nodig hebt

@accountant: verschilt wat je zoekt zit denk ik in vakantiegeld en bonus wat die nu niet meeneemt (ook niet qua kosten)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Blik1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:55:
@kazz. Als je niet wilt overstappen naar Ziggo, waarom dan niet een andere provider? 79 euro voor internet/tv in je eentje slaat nergens op als je het niet ergens specifiek voor nodig hebt
Ga even goed zoeken nu naar alternatieven voor internet e.d.(dank voor de tip dus!). Maar heb destijds goed gezocht en XS4All kwam toen redelijk uit de bus qua prijs. Maar moet zeggen dat ik er daarna ook niet meer naar gekeken heb... Dus kan prima zijn dat de wereld van internet providers veranderd is en ik dat dus gemist heb! Ga ik induiken, zou een mooie besparing zijn dan!!
@accountant: verschilt wat je zoekt zit denk ik in vakantiegeld en bonus wat die nu niet meeneemt (ook niet qua kosten)
Klopt ook. Beetje appels en peren nu vrees ik... De totalen van afgelopen jaar zijn wél inclusief vakantiegeld (bonus had ik toen nog niet). Mijn genoemde berekening niet. Komt nu (om het rekenen nog even onhandiger te maken) nog bij dat ik zowel bonus als vakantiegeld komend jaar nog niet volledig krijg omdat ik halverwege het jaar in dienst gekomen ben! 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 16:01 ]

• NovapaX
kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:51:
[...]

Members only:

[...]
Vul maar eens op independer voor een ORV in: 250.000 uitkering, annuitair dalend 4%, looptijd 35 jaar. Kom je op iets van 15-16 euro premie.

Maak je daar 150.000 euro van, is het zo'n €10. Een uitvaartverzekering (omdat je die zo graag wilt) van 6 euro met een uitkering van 7000 ofzo. Kom je op €16,- met een veel hogere uitkering dan je nu hebt.

Moet je dat verschil in premie vs. uitkering eens zien.... en een uitvaartonderneming kan je net zo goed of nog beter 'ontzorgen' volgens mij.... De rekening wordt dan gewoon uit de levensverzekering betaald...
Ik zou eerder een tonnetje bij de ORV erbij zetten dan een uitvaartverzekering voor een paar duuzend erbij nemen.

En over het internet: Het lijkt er meer op dat je gewoon een beroerd wifi-netwerk / bereik hebt dan een probleem met de internetsnelheid.
Ik betaal bij vodafone thuis 23,50 voor 20mbit (alleen internet) via glasvezel. Maar heb wel mijn eigen router en wifi geregeld. Het is niet supersnel (moet op een download soms wat langer wachten) maar wel rete-stabiel. 'bufferen' is gewoon niet aan de orde. (tenzij ik iets met een bitrate van meer dan 15Mbit moet kijken ofzo, maar ik kijk niet zoveel)

[ Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 16-12-2016 16:04 ]

Sparql TV wiki

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Goed verhaal! Ga ik achteraan. Terugkijkend wellicht ook niet kritisch genoeg op geweest.... Gewoon bij de verzekering gebleven die mijn ouders ooit al voor mij hadden. Thx! _/-\o_

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Vaak zit er in een CAO ook een eenmalige uitkering van enkele 2-3 maandsalarissen dit dekt ook al deel van een sobere uitvaart.

Goed vergelijk trouwens met die levensverzekering dat is erg verhelderend zo had ik er nog nooit tegen aangekeken. Schoonouders betalen stug de uitvaartverzekering van mijn vrouw omdat ik pertinent geweigerd heb deze over te nemen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Accountant schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:04:
Vaak zit er in een CAO ook een eenmalige uitkering van enkele 2-3 maandsalarissen dit dekt ook al deel van een sobere uitvaart.
Goeie tip. Kwam ik recent ook achter, bij overlijden krijgt mijn vrouw 2 maandsalarissen uitgekeerd. Hoop het nooit nodig te hebben, maar wel fijn idee :)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Ik ga daar even heel goed achteraan! Vanuit CAO krijg ik volgens mij niks (maar nog eens goed uitzoeken - al weet ik ook dat werkgevers in de praktijk bij dat soort dingen vaak wel degelijk over de brug komen, zelfs al staat het niet in CAO of contract oid - maar goed. daar reken ik maar niet op).
Maar even goed kijken of dit anders te regelen is op een manier waarbij ik nabestaanden nog steeds zowel financieel als praktisch ontzorg én goedkoper uit ben. Even wat creatiever mee zijn dus ook. Die had ik tot zover nog gemist.

[ Voor 6% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 16:07 ]

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:50
ik heb voor 20 euro per maand internet van Online. Voor de tv heb ik netflix en voor de reguliere zenders kijk ik alles online via rtlgemist, npo.nl en kijk.nl. Alles gratis en haast geen reclame. Ideaal.
Qua telefonie heb ik mobiele telefoon van de baas voor. Voor mensen die liever niet mobiel bellen heb ik een ip telefoonnr bij cheapconnect voor 7 euro per jaar. Directe familie heeft dat ook en onderling bellen is gratis.

Members only:

• NovapaX
Je kan het ontzorgen natuurlijk ook zelf regelen. Schrijf alles op 'hoe je het wilt'. Zet het telefoonnummer van 1 of 2 uitvaartverzorgers in de buurt erop.
Zet ook de details van je ORV erop, met de contactgegevens etc. hoe je overlijden gemeld moet worden.

Stop het in een envelop en geeft het aan iemand.

Sparql TV wiki

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

missTweakers schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:08:
ik heb voor 20 euro per maand internet van Online. Voor de tv heb ik netflix en voor de reguliere zenders kijk ik alles online via rtlgemist, npo.nl en kijk.nl. Alles gratis en haast geen reclame. Ideaal.
Qua telefonie heb ik mobiele telefoon van de baas voor. Voor mensen die liever niet mobiel bellen heb ik een ip telefoonnr bij cheapconnect voor 7 euro per jaar. Directe familie heeft dat ook en onderling bellen is gratis.
***members only***
Netjes!! Helaas gaat mij dat nu nog niet lukken. Maar het is wel een streven om op wat langere termijn meer die kant op te gaan. Loop nu nog vooral stuk op dat alleenstaand ouder zijn gewoon belachelijk duur is, helaas. En de huurwoning dus waar ik nog even aan vast zit...
Members only:

Maar internet en TV ga ik binnenkort mee aan de slag. Zie daar ook wel mogelijkheden (al blijf ik volgens mij nog wel even bij de 'ouderwetse' TV ipv uitzendinggemist etc. :P ).
NovapaX schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:10:
Je kan het ontzorgen natuurlijk ook zelf regelen.
Die gaat mij geloof ik nog even een stap te ver (voor nu althans). Maar het out of the box denken wat dit betreft is wat mij betreft een geweldig advies. Ga ik zeker weten iets mee doen!

Zal ook de andere verzekeringen op eenzelfde wijze nog eens onder de loep nemen trouwens....

[ Voor 25% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 16:15 ]

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:41
Qua overlijden en loondienst.
Wettelijk hebben je nabestaanden recht op 1 maand bruto salaris wat netto wordt uitgekeerd.

Cao kan hiervan afwijken (maar alleen ten gunste van werknemer). Bij de overheid worden meestal 3 bruto maandsalarissen netto uitgekeerd, kom je een heel eind mee! Vorig jaar helaas nog bij de hand gehad bij overlijden zwager die bij de overheid werkte.

Daarnaast krijg je ook reeds opgebouwde vakantiegeld en ook loon van die maand tot dag van overlijden.

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
missTweakers schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:08:

***members only***
Nice, mooi om te lezen dat je weet dat het je gaat lukken!
hv08 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:18:
Qua overlijden en loondienst.
Wettelijk hebben je nabestaanden recht op 1 maand bruto salaris wat netto wordt uitgekeerd.

Cao kan hiervan afwijken (maar alleen ten gunste van werknemer). Bij de overheid worden meestal 3 bruto maandsalarissen netto uitgekeerd, kom je een heel eind mee! Vorig jaar helaas nog bij de hand gehad bij overlijden zwager die bij de overheid werkte.

Daarnaast krijg je ook reeds opgebouwde vakantiegeld en ook loon van die maand tot dag van overlijden.
Klopt, je krijgt bruto netto uitgekeerd dat was de slagroom op het toetje. Maar inderdaad een regeling waar je geen gebruik van wilt maken maar wat de noodzaak om op jonge leeftijd een ORV af te sluiten wel beetje overbodig maakt mijn inziens (mits deze bepaling erin staat).

[ Voor 40% gewijzigd door Accountant op 16-12-2016 16:23 ]

• NovapaX
kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:10:
[...]

Die gaat mij geloof ik nog even een stap te ver (voor nu althans). Maar het out of the box denken wat dit betreft is wat mij betreft een geweldig advies. Ga ik zeker weten iets mee doen!

Zal ook de andere verzekeringen op eenzelfde wijze nog eens onder de loep nemen trouwens....
Noem je dat 'out of the box'? Dit is volgens mij hoe je dit gewoon als mensen/familie/vrienden onder elkaar op kan lossen. En is ook vrij normaal geloof ik.

(overigens zal je zelf vooral inside the box zijn mocht het ooit zover zijn ;) )

Sparql TV wiki

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

NovapaX schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:56:
[...]

Noem je dat 'out of the box'? Dit is volgens mij hoe je dit gewoon als mensen/familie/vrienden onder elkaar op kan lossen. En is ook vrij normaal geloof ik.

(overigens zal je zelf vooral inside the box zijn mocht het ooit zover zijn ;) )
Ik gok dat dit verschilt per familie/vriendenkring. Ik weet dat iedereen in mijn familie en ex-schoonfamilie een uitvaartverzekering heeft van jongs af aan. Van vrienden weet ik het natuurlijk niet altijd - maar van degene waar ik wel eens mee overleg over financiën weet ik dat ze ook allen een uitvaartverzekering hebben die ooit overgenomen is van ouders (en qua kosten vergelijkbaar met wat ik betaal)... Dus ja, in mijn omgeving is het tamelijk ongewoon om daar creatief mee bezig te gaan ;) Maar dat ga ik nu wel eens doen.

Een belangrijk ding dat ik geleerd heb binnen dit topic de afgelopen maanden is dat ik echt wat zekerheid los moet durven laten. Dat gaat niet van de ene op de andere dag.... Maar steeds een stapje tegelijk. Ik ben nu zeer goed (misschien dus wel té goed...) verzekerd, hou op alle mogelijke manieren spaarpotjes aan (zoals bv. dus via de energienota). Daar ga ik voor komend jaar maar eens heel goed naar kijken en dingen in veranderen... Want afgelopen jaar ben ik eigenlijk continu bezig geweest met geld opzij zetten en onder de streep toch op ongeveer 0 uitgekomen. Beetje jammer...

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

70% van de bevolking heeft een uitvaartverzekering, dus zo gek is het niet. :)

De reden waarom anderen hierop inhaken, is dat je om FO te worden, andere keuzes moet maken. Keuzes die de rest niet maakt. Wat dat betreft valt je een beetje uit de toon hier: met 500 euro sparen per maand is FO zijn gewoon ver weg. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Krisp op 16-12-2016 18:06 ]

• Sissors
  • Niet online
Voor mij is het wel dubbel, aan de ene kant moet je inderdaad besparen en dingen laten als je meer wil sparen (of dat nou volledig voor FO is of niet). Aan de andere kant gaan sommige hier wel een stuk extremer in dan ook ik zou willen. Tegelijk sla ik natuurlijk weer dingen over waar ik geen behoefte aan heb, waar andere niet zonder kunnen.

Even terugkomende op dat internet, ik weet dat je er al naar ging kijken, maar als ik even simpelweg minstens 50mbps intik (je zegt dat je zelf nu 100mbps hebt maar dat niet haalt, dus ik neem aan DSL en geen glasvezel) op een vergelijkingssite, dan hebben we het over €40-€45 voor een normaal triple play abbo, en €5 erbij als je rond de 100mbps wil. Dat is heel makkelijk verdient tov wat je nu betaald. 50mbps is genoeg om twee 4k netflix streams tegelijk te kijken.

Als je hier: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/, je postcode intikt komt eruit rollen hoe snel het kan zijn. Als je dat nu niet haalt dan ligt het of aan je thuisnetwerk (trage wifi), of er zijn problemen met kabel naar jouw huis.

Verwijderd

Krisp schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:05:
FO is alleen maar haalbaar voor die andere 30% Dan heb ik het niet eens over de kosten maar de gedachtengang van mensen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 18:36 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit jaar heb ik een savings rate van -22% gehaald. (Voorlopig, want de laatste helft van december moet nog komen :)) In de periode december 2015 t/m november 2016 zelfs -27%. Klinkt verschrikkelijk, maar de reden is goed: oplevering van mijn huis. Dat is het moment waarna bepaalde zaken (keuken, tuin, etc) betaald moesten worden, dat heeft een groot gat gevreten in mijn liquide vermogen :)

Voor komend jaar verwacht ik een savings rate van minimaal 40%. Want de noodzakelijke grote uitgaven voor het huis zijn gedaan, de dubbele lasten zijn weg, het salaris is hoger, en de auto wordt minder gereden.

(Voor de duidelijkheid, mijn savings rate is gebaseerd op mijn netto inkomen. Dus inkomstenbelasting reken ik als een verlaging van het inkomen, niet als een verhoging van de uitgaven.)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 18:58

De reden waarom anderen hierop inhaken, is dat je om FO te worden, andere keuzes moet maken. Keuzes die de rest niet maakt. Wat dat betreft valt je een beetje uit de toon hier: met 500 euro sparen per maand is FO zijn gewoon ver weg. :)
Als die persoon voor 600 euro per maand kan leven, is 500euro p/maand euro zo gek nog niet ;)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:05
Stef87 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:45:
[...]

Als die persoon voor 600 euro per maand kan leven, is 500euro p/maand euro zo gek nog niet ;)
+ Hypotheek huis betalen kan ook als sparen worden gezien. En geen idee of die 500 euro inclusief of exclusief reserveringsposten is

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:35:
[...]

FO is alleen maar haalbaar voor die andere 30% Dan heb ik het niet eens over de kosten maar de gedachtengang van mensen.
Ik denk dat FO zijn maar voor 5% van de mensen kan. ;) To be honest: een aantal mensen hier gaat het ook niet halen. Men haakt na een paar jaar af omdat het niet snel genoeg gaat, om omdat ze tegenslag krijgen of omdat er majeure dingen gebeuren in hun nabije omgeving. Ik weet eigenlijk zelf niet eens of ik het haal, en dan zit ik dit jaar op ruim 50%.
Stef87 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:45:
[...]

Dat was niet wat ik uit zijn verhaal begreep. :P

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:35:
[...]

Niet mee eens... (uiteraard :P). Voor mij is een streven naar FO (ongeacht of je het uiteindelijk haalt of niet) een kwestie van slimme afwegingen maken. En die afwegingen blijven persoonlijk. Voor de 1 is dat al het mogelijke laten om iedere mogelijke euro te besparen. Voor de ander is dat het vermijden van risico's tegen iets hogere kosten (voor niks gaat de zon op!) en weer iemand anders kiest voor een toch wat ' normaler' leven en is meer bezig met een lange termijn planning waar de grote stappen het succes (of falen) bepalen.
En alle mogelijke smaken hier tussenin.
Ik ga persoonlijk niet iedere mogelijke euro besparen ten koste van zo'n beetje alles. Ik wil nu ook leven! En dat ik kinderen heb speelt daar een zeer grote rol in.... Ik heb er niks aan om nu te bezuinigen op alle leuke dingen met de kinderen en ook op de kinderen zelf om dan later als ik de kinderen kwijt ben (althans - het huis uit zijn!) financieel de ruimte te hebben. Dat ga ik mijzelf nooit vergeven! Je krijgt maar 1 kans in je leven met kinderen. Ik had tot zover erg de focus op het vermijden van risico's (voor mijzelf en de kinderen). Ik ga daar de komende tijd iets van afwijken. Meer risico, meer sparen. Maar uiteindelijk is FO voor mij iets voor de lange termijn. Ik kan nu simpelweg niet veel sparen (althans - niet in de hoeveelheden die FO mogelijk gaan maken). Maar ik kan wel nu naar een positie toewerken waar dat wel mogelijk gaat zijn. En daar ben ik druk mee bezig. Enerzijds door nu alles goed onder de loep te leggen, anderzijds door ook een goed plan te trekken richting te toekomst. Te beginnen met het kopen van een niet te gek duur huis over een jaar / anderhalf jaar.

Trouwens aan het kijken naar de OVR verzekering.... Zitten bij de meeste verzekeraars wel flink hoge eenmalige kosten aan vast.... Dat valt een beetje tegen. Bespaar er zo'n 75 euro per jaar mee. Maar moet in de eerste paar maanden wel even 200 euro extra ophoesten. Kost me bijna 3 jaar om dat terug te verdienen, terwijl ik juist nu het geld hard nodig heb om straks een huis te kunnen gaan kopen. Lastig!

[ Voor 9% gewijzigd door kazz1980 op 16-12-2016 19:25 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:26
kazz1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:20:
Bespaar er zo'n 75 euro per jaar mee. Maar moet in de eerste paar maanden wel even 200 euro extra ophoesten. Kost me bijna 3 jaar om dat terug te verdienen, terwijl ik juist nu het geld hard nodig heb om straks een huis te kunnen gaan kopen. Lastig!
200 euro is toch peanuts op een huis?
En dat terwijl je het dit jaar 75 euro meer oplevert dan dat je het volgend jaar zou regelen.
Die gaat mij geloof ik nog even een stap te ver (voor nu althans).
Reken eens uit wat het je over een periode van 20 jaar bespaart. Misschien een stap te ver, maar een stap van een paar uurtjes die je gigantisch veel geld oplevert.
Overigens, weet je uitvaartverzekering wel van deze wensen?

Enneh.. even terugkomend op dat internet. Heb je die Fourstack link al ingevuld hierboven? Wij hebben thuis 8 mbit/s (geen Ziggo, geen glas) en ik zit echt niet tegen buffering aan te kijken. Heb je echt volledig uitgesloten dat wat Ziggo zei (het ligt aan je eigen bekabeling) niet daadwerkelijk de oorzaak is?
XS4ALL is gewoon een dochter van KPN. Net als dat Telfort een dochter is van KPN. Kijk voor de grap eens wat een vergelijkbaar pakket bij Telfort je kost. Ja oke, dan moet je het zonder Fritzbox (wel een 5ghz ac router hoor) en zonder 'gratis' Spotify doen, maar dit scheelt je waarschijnlijk honderden euro's op jaarbasis.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Sissors
  • Niet online
Wat betreft je energiekosten, hoeveel kWh en m3 gebruik je ruwweg? Ik vraag me af of de kosten van je gas of van je elektriciteit komen. Als je in een wat ouder woonhuis woonde was het niet vreemd, maar ik vind het best hoog voor in je eentje in een nieuwbouw appartement.

Los van die kosten, stap je jaarlijks over? En natuurlijk, dat zijn niet de bedragen waarmee je ineens veel meer kan sparen, maar het is toch een gratis €100-€200 wat je vaak eraan overhoudt voor max 15 minuten werk, zoveel betaald mijn baas me niet :).

[ Voor 32% gewijzigd door Sissors op 16-12-2016 21:18 ]

Verwijderd

Iemand had het hier over een docu over miljardairs. Ik heb het even opgezocht. Het is een hele serie. Geinig om te zien maar tenenkrommend in het kader van FO 8)7

Klik

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 13:43
Toch even reageren op wat Krisp schreef. Ben zelf ook een lurker op dit topic, maar wil het toch even opnemen voor kazz1980. Ik zit in precies dezelfde situatie; gescheiden met kinderen en een hoge alimentatielast. In mijn geval daarnaast ook tien jaar geleden een huis gekocht, met hoge rente en op de top van de markt. Juist in zo'n situatie telt elke cent en is het des te relevanter om te zien waar je slimme besparingen kunt doen.

Ik heb zelf ook niet de indruk dat ik ooit financieel onafhankelijk kan worden, maar financieel minder afhankelijk zou al een stuk prettiger zijn. Zelf heb ik dit jaar, na een aantal zware jaren, gelukkig kunnen aflossen op mijn hypotheek, tot onder de executiewaarde. Daardoor is mijn rente met 0,5% verlaagd en dat scheelt flink. Daardoor heb ik nu eindelijk ademruimte gecreeerd om ook in de komende jaren iets ruimer te kunnen leven. Na 3 jaar kan ik eindelijk beginnen met sparen....

• Don Quijote
  • Laatst online: 10-11 18:52

Don Quijote

El Magnifico

De afgelopen twee jaar mede door emigratie naar de US een paar mooie stappen kunnen maken in het lange termijnplan, maar 2017 zal het FO plan weer iets uitstellen. Daar het een bewuste keuze is ben ik er niet echt rouwig om, maar als ik het allemaal weer eens doorreken slik ik soms wel even.

De reden van dit alles? 2017 staat in het teken van een korte sabbatical van drie maanden! Mijn vrouw en ik zijn van plan in drie maanden tijd een soort ultieme roadtrip te doen waarbij we alle staten van de VS gaan aandoen. Wat ons betreft een echte droom die in vervulling gaat, maar zoals je begrijpt financieel een redelijke klap. Niet alleen hebben we de kosten van het geheel begroot op ongeveer $30.000, maar doordat het een onbetaald verlof is lopen we in die drie maanden ook zo'n $35.000 aan netto inkomsten mis.

Zo'n uitspatting staat haaks op de strategie van veel mensen in dit topic, maar wij hebben bewust de keuze gemaakt dat we onze uiteindelijke datum van FO graag verder in de toekomst willen leggen om deze reis nu te realiseren.Om maar weer eens te benadrukken dat er meerdere wegen naar Rome leiden ;). Al zijn sommige wat sneller dan anderen ;)

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
DivWhis schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 01:22:

De reden van dit alles? 2017 staat in het teken van een korte sabbatical van drie maanden! Mijn vrouw en ik zijn van plan in drie maanden tijd een soort ultieme roadtrip te doen waarbij we alle staten van de VS gaan aandoen. Wat ons betreft een echte droom die in vervulling gaat, maar zoals je begrijpt financieel een redelijke klap. Niet alleen hebben we de kosten van het geheel begroot op ongeveer $30.000, maar doordat het een onbetaald verlof is lopen we in die drie maanden ook zo'n $35.000 aan netto inkomsten mis.
Geniet van je sabbatical!

Veel vragen:
  • Wat wordt jouw route?
  • 30k lijkt me wel veel voor een trip van 3 maanden. Je logeert elke nacht in hotels van $150-$200?
  • Was het gemakkelijk om een sabbatical aan te vragen bij jouw werkgever?
  • Hoe werkt dat met jouw visum?
Ik wil wanneer mijn visum afloopt/wanneer mijn green card eindelijk in orde is, iets gelijkaardig doen :)

[ Voor 13% gewijzigd door koentje115 op 17-12-2016 02:02 ]

• Don Quijote
  • Laatst online: 10-11 18:52

Don Quijote

El Magnifico

koentje115 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 01:35:
[...]

Veel vragen:
[list]
• Wat wordt jouw route?
Met het risico dat een moderator me tot de orde roept ;). Het begon in grote lijnen als deze route

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/dq16ditEQ.png

En dat ben ik nu iets verder aan het concretiseren.
Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/5r6inocjb/Screen_Shot_2016_09_05_at_15_36_42.png

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/g4aqf1mvz/Screen_Shot_2016_09_06_at_20_57_23.png
• 30k lijkt me wel veel voor een trip van 3 maanden. Je logeert elke nacht in hotels van $150-$200?
We gaan uit van 97 nachten a gemiddeld $125-$150 inderdaad. Dus dat is al ongeveer de helft. Het goede nieuws is wel dat mijn vrouw ondertussen bereid is om een tent mee te nemen, dus hopelijk kunnen we daar nog wel op bezuinigen. De $30k is uiteraard geen doel om uit te geven, maar wat we er voor gereserveerd hebben.
• Was het gemakkelijk om een sabbatical aan te vragen bij jouw werkgever?
Ja dat was al met al 30 seconde werk. Your mileage may vary ;)
• Hoe werkt dat met jouw visum?
[/list]
Ik ben momenteel mijn L1 visum aan het verlengen. Deze blijft gewoon geldig omdat ik tijdens het sabbatical gewoon onder contract blijf.
Ik wil wanneer mijn visum afloopt/wanneer mijn green card eindelijk in orde is, iets gelijkaardig doen :)
Ik kan het alleen maar aanmoedigen. Ik kan je tzt wel wat do's en don'ts geven.

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
DivWhis schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 02:32:
We gaan uit van 97 nachten a gemiddeld $125-$150 inderdaad. Dus dat is al ongeveer de helft. Het goede nieuws is wel dat mijn vrouw ondertussen bereid is om een tent mee te nemen, dus hopelijk kunnen we daar nog wel op bezuinigen. De $30k is uiteraard geen doel om uit te geven, maar wat we er voor gereserveerd hebben.
Tentje opzetten in nationale parken is leuk (bij aangenaam weer) en veel goedkoper.
Ja dat was al met al 30 seconde werk. Your mileage may vary ;)
Ik werk voor een van die bedrijven met ongelimiteerde vakantie (we werden eerder dit jaar gekocht door een groter bedrijf met die policy). Geen idee wat er gebeurd indien ik 3 maand wegblijf. Aangezien ik zelf mijn tijd kan indelen en van om het even waar kan werken, heb ik wel wat afgereisd de afgelopen jaren.
Ik ben momenteel mijn L1 visum aan het verlengen. Deze blijft gewoon geldig omdat ik tijdens het sabbatical gewoon onder contract blijf.
Dat is handig. Uiteraard bezoek je Charleston ipv Savannah ;)

• Blik1984
125-150 dollar per nacht is rijkelijk veel, zonder te beknibbelen kan dat een stuk goedkoper. Meeste cabins in NP's zijn al goedkoper.

Desalniettemin mooi vooruitzicht, en lijkt me juist de perfecte uiting van eem weg richting FO worden. FO worden gaat er niet om dat je het zo snel mogelijk wordt maar dat je het wordt zonder jezelf dingen te ontzeggen die je graag wilt doen en je dromen na te jagen. Geniet ervan!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

JJvG schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 00:24:
[...]

Toch even reageren op wat Krisp schreef. Ben zelf ook een lurker op dit topic, maar wil het toch even opnemen voor kazz1980. [knip]
Thx!!

Ben inmiddels meteen al druk bezig. De zorgverzekering is rond. Uiteindelijk netto 128,50 premie geworden middels een regeling via werkgever. (12,50 winst!). De inboedel, aansprakelijkheid en reisverzekering kan omlaag met een kleine 10 euro door een overstap. Moet nog even de kleine letters lezen en daarbij ook afweging maken m.b.t. de doorlopende reisverzekering (misschien is doorlopend dit jaar niet nodig). Maar hoe dan ook, 10 euro bespaard. De levensverzekering kan 7-8 euro omlaag (alleen moet ik wel 60 euro eenmalig betalen - dat is beetje jammer - maar al stuk gunstiger dan bedragen die ik eerder vond). En de uitvaartverzekering kan waarschijnlijk ook een dergelijk bedrag omlaag. Energie ga ik nog even goed uitzoeken. Ik heb gekozen voor een lang contract met noemenswaardige korting, dus stap niet ieder jaar over (kijk er wel ieder jaar naar - want met een boete kun je alsnog overstappen - maar tot zover wint mijn huidige leverancier het steeds qua prijzen). Dat mijn verbruik hoog zou zijn is nieuw voor mij en kan ik dan ook echt niet verklaren. Heb enkel de TV als energieslurper en verder alles LED etcetera. Ik verbruikte vorig jaar 3266 kWh aan stroom en 611 m3 gas. Mijn gas is netjes, maar stroomverbruik dus heel erg hoog blijkbaar. In vergelijk met gemiddelde eenpersoons huishoudens bijna 50% meer. Eens goed uitzoeken hoe dat komt. Edit: oh ja - heb wel een terrarium. is natuurlijk ook een grootverbruiker qua stroom...
Internet en tv blijft Xs4all. Gaat wel een zenderpakket vanaf. Wel opmerking. Ik gebruik Spotify. Veel! Dus dat die bij huidige abonnement er 'gratis' bijzit maakt wel dat het effectief 10 euro goedkoper is. Heb inmiddels wel via genoemde link uitgevonden dat mijn internet helemaal niet sneller kan dan 50Mbit op mijn adres.... Dat is wel nuttige info. Kan het abonnement dus in ieder geval nog eens 10 euro omlaag. Want betaal nu voor 100Mbit, maar dat kan op mijn adres dus uberhaupt niet... (fijn dat een provider dat ook meldt... Anderzijds - waarom zouden ze ook?). Dus internet wordt dan 66 euro (waarbij dus de 10 euro besparing ivm Spotify die ik anders zelf zou moeten/willen afsluiten). Dus qua rekenen abonnement is het effectief 56 euro. Is ineens niet zo'n heel gek bedrag dan meer volgens mij.

Hoe dan ook. In een dag tijd al ruim 50 euro euro bespaard per maand :) . Dus wederom: dank voor alle tips! :D (en wil nu aub niemand meer zeggen dat ik alle adviezen maar wegwuif?? :P)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:37
De ORV die je nu afsluit kan je mogelijk later alsnog verpanden aan je hypotheek. Die eenmalige kosten nu spaar je dan weer uit.

Voor NHG is ORV voor alles boven 80% WOZ verplicht. Stel dat prijsklasse €200k realistisch is voldoet €40k dekking dus.

Ga aan de veilige kant zitten en kies voor dekking €50k, kost je ca. €40 per jaar. Eenmalige kosten heb je binnen no-time terugverdiend tov maanpremie uitvaartverzekering en spaar je als je het goed doet vervolgens uit bij aankoop huis.

Dus zoals al 10x gezegd door anderen: uitvaartverzekering niet aanpassen, weg ermee.

Nog even terug gelezen, je betaalt nu €30/maand (€360/jaar) voor levensverzekering+uitvaartverzekering, wat voor dekking/uitkering levert dat op? En waarom twee seperate verzekeringen ipv 1 + uitvaartwensen vastleggen?

Als je dit zo houdt en straks ORV tbv hypotheek heb je 3 verzekeringen met hetzelfde doel (geld voor nabestaanden na overleiden)

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 17-12-2016 10:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

assje schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:34:
De ORV die je nu afsluit kan je mogelijk later alsnog verpanden aan je hypotheek. Die eenmalige kosten nu spaar je dan weer uit.

Voor NHG is ORV voor alles boven 80% WOZ verplicht. Stel dat prijsklasse €200k realistisch is voldoet €40k dekking dus.

Ga aan de veilige kant zitten en kies voor dekking €50k, kost je ca. €40 per jaar. Eenmalige kosten heb je binnen no-time terugverdiend tov maanpremie uitvaartverzekering en spaar je als je het goed doet vervolgens uit bij aankoop huis.

Dus zoals al 10x gezegd door anderen: uitvaartverzekering niet aanpassen, weg ermee.
Zoals ook al minimaal 10 x gezegd ;). Uitvaartverzekering heeft niks van doen met geld dat bij overlijden uitgekeerd wordt maar met het gemak voor mij en vooral nabestaanden dat alles bekend en geregeld is (nogmaals: ik weet hoe fijn het is als nabestaande... dat ga ik mijn naasten gewoonweg niet ontnemen voor die paar euro per maand). Die gaat gewoon echt niet weg. Gaat wel in kosten omlaag (naar 7-8 euro in de maand). Heb dat nu namelijk voor een redelijk hoog bedrag verzekerd - en dat is inderdaad totaal overbodig. De ORV ga ik oversluiten en wordt een heel stuk goedkoper tegen een stuk hogere dekking.

[ Voor 5% gewijzigd door kazz1980 op 17-12-2016 10:40 ]

• Sissors
  • Niet online
Wat betreft je energieverbruik: Als ik jouw getallen invul op één van de vergelijkers kom ik uit op €75 per maand. Oftewel een €300 per jaar goedkoper, ik zou dus nog een keertje kijken of je huidige echt de goedkoopste is ;).

Als je zo al die kleine besparingen optelt gaan we al richting de €1000 per jaar. Daar wordt je dan wel niet FO van, maar dat zijn toch leuke bedragen.

• assje
kazz1980 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:39:
[...]

Zoals ook al minimaal 10 x gezegd ;). Uitvaartverzekering heeft niks van doen met geld dat bij overlijden uitgekeerd wordt maar met het gemak voor mij en vooral nabestaanden dat alles bekend en geregeld is (nogmaals: ik weet hoe fijn het is als nabestaande... dat ga ik mijn naasten gewoonweg niet ontnemen voor die paar euro per maand). Die gaat gewoon echt niet weg. Gaat wel in kosten omlaag (naar 7-8 euro in de maand). Heb dat nu namelijk voor een redelijk hoog bedrag verzekerd - en dat is inderdaad totaal overbodig. De ORV ga ik oversluiten en wordt een heel stuk goedkoper tegen een stuk hogere dekking.
Ja ok maar Sorry het slaat gewoon nergens op. Waarom moet je een verzekering afsluiten om je uitvaartwensen vast te leggen?

https://www.monuta.nl/uitvaartwens/

https://doodgaanendoorgaa...-uitvaart-vast-te-leggen/

Of maak een envelop, schrijf een mail of wijs een bekende aan als ceremoniemeester en betaal die mijn part €20 per jaar voor de meoite.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 17-12-2016 10:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:43

Comgenie

Soms heb je dat

assje schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:42:
[...]

Ja ok maar Sorry het slaat gewoon nergens op. Waarom moet je een verzekering afsluiten om je uitvaartwensen vast te leggen?

https://www.monuta.nl/uitvaartwens/

Of maak een envelop, schrijf een mail of wijs een bekende aan als ceremoniemeester en betaal die mijn part €20 per jaar voor de meoite.
Ik vermoed dat het niet gaat om de uitvaartwensen, want daar zijn er vaak wel wat van bekend. Het gaat er juist om dat er mensen zijn die alles gaan regelen en doen voor je op het moment dat je ze voor het eerst belt. Als je ineens je partner verliest, dan ben je niet echt in staat om over alles na te denken (en er komt toch nog een hoop bij kijken bij een uitvaart wat zo snel mogelijk geregeld moet zijn). Ik heb het zelf ook gezien bij familie en betaal sinds dien graag voor mijn verzekering.

No animals were harmed in the making of this comment.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Deze discussie is al uitgebreid gevoerd en hoeft hier niet dunnetjes over. Mensen kunnen van mening verschillen. Wat mij betreft laten we het daarbij. Dit is immers niet echt de plek om uit de doeken te doen wat nut, noodzaak en/of gemak is van een uitvaartverzekering. Heb het al vaker gezegd: ik persoonlijk ben van mening dat het niet hebben van een uitvaartverzekering asociaal is richting nabestaanden. Ik respecteer dat anderen daar anders over denken. Maar blijf bij mijn standpunt wat dit punt betreft.
Comgenie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:49:
[...]

Ik vermoed dat het niet gaat om de uitvaartwensen, want daar zijn er vaak wel wat van bekend. Het gaat er juist om dat er mensen zijn die alles gaan regelen en doen voor je op het moment dat je ze voor het eerst belt. Als je ineens je partner verliest, dan ben je niet echt in staat om over alles na te denken (en er komt toch nog een hoop bij kijken bij een uitvaart wat zo snel mogelijk geregeld moet zijn). Ik heb het zelf ook gezien bij familie en betaal sinds dien graag voor mijn verzekering.
Dat dus ;) Dank je.... Wellicht moet je het een keer meegemaakt hebben om te beseffen hoe waanzinnig fijn zo'n verzekering is voor nabestaanden. Verder is er wat mij betreft in ieder geval genoeg over gezegd. Ik wil hier niet anderen gaan overtuigen (immers - dat is hier volkomen offtopic!). Maar wel relevant: mijn uitvaartverzekering gaat absoluut niet stop. ;)
Sissors schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:41:
Wat betreft je energieverbruik: Als ik jouw getallen invul op één van de vergelijkers kom ik uit op €75 per maand. Oftewel een €300 per jaar goedkoper, ik zou dus nog een keertje kijken of je huidige echt de goedkoopste is ;).

Als je zo al die kleine besparingen optelt gaan we al richting de €1000 per jaar. Daar wordt je dan wel niet FO van, maar dat zijn toch leuke bedragen.
Ga ik nog eens kritisch bekijken (zoals elk jaar ;) ). Heb nu ook niet de exacte cijfers paraat. (en even heel eerlijk: hele ochtend al bezig - even beetje cijfertjes moe :P )

[ Voor 60% gewijzigd door kazz1980 op 17-12-2016 10:53 ]

• assje
Dit wist ik dus echt niet, ik dacht dat het een hele specifieke groep mensen zou zijn.

Ik weet helemaal niemand in mijn omgeving die er een heeft. Ga het eens vragen om mij heen...

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

assje schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:53:
[...]
Dit wist ik dus echt niet, ik dacht dat het een hele specifieke groep mensen zou zijn.
Ik weet helemaal niemand in mijn omgeving die er een heeft. Ga het eens vragen om mij heen...
Lijkt me zinvol om eens rond te vragen! Ik weet persoonlijk niet beter dan dat zo'n beetje iedereen die verzekering juist heeft. (sterker nog: ik ken juist weer niemand die het NIET heeft - althans - van de mensen waarmee ik het er ooit eens over gehad heb dus, waaronder in ieder geval familie en ex-schoonfamilie en aantal vrienden).

• assje
Comgenie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:49:
[...]

Het regelen van de uitvaart en alles er omheen doet de uitvaartonderneming en niet de uitvaartverzekering (die betaalt de rekening).

Jij geeft nu wensen door aan de uitvaartverzekering en zij regelen dat met de uitvaartonderneming. Als jij zorgt dat die wensen duidelijk zijn voor de uitvaartonderneming en de rekening betaald kan worden is er dus geen of weinig verschil.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Er is een groot verschil. Maar zoals gezegd: hier is niet de plaats voor die discussie. Heeft bar weinig van doen met FO ;)

Pagina: 1 ... 75 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.