Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.394 views

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 21:57:
Volgens mij wordt ik verkeerd geïnterpreteerd. Ik bedoelde 1/2 dag per week op jaarbasis. In de praktijk eigenlijk 1 dag per week verdeeld over een half jaar ongeveer. Wel kapitaalintensief dus niet zo makkelijk schaalbaar inderdaad.
Als kapitaal de bottleneck is om dit te kunnen uitbreiden zou je kunnen overwegen om een crowdfunding op te zetten, via symbid.nl bijvoorbeeld. Als de risico/rendement verhouding goed is en je een goed verhaal en onderbouwing maakt is het niet heel moeilijk om kapitaal op te halen. Nadeel is wel dat je idee dan op internet staat, dus het moet wel iets zijn waar je al een bepaalde 'moat' omheen hebt gebouwd.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:22
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:26:
Vergeet ook niet dat als je een huis koopt je de maandlasten vastzet je lasten jaarlijks door inflatie dalen. Huren worden minimaal gecorrigeerd voor inflatie.
Ik denk dat huren alleen zinvol is als je flexibel moet zijn, half jaar hier en half jaar daar. Als je gewoon wil wonen is kopen altijd goedkoper dan huren, zeker gezien de huurstijgingen. Ook het feit dat je gemakkelijk vermogen opbouwt in onroerend goed zonder verder na te denken is fijn, mits je aflost natuurlijk.

Ik ben blij dat ik ooit begonnen ben in een koopwoning, door af te lossen heb ik gemakkelijk mijn maandlasten kunnen verlagen. en hield ik meer over. Dat loopt al snel hard op. Dat was ook mijn eerste duwtje richting FO.

Als je snel moet kunnen verhuizen is huren echter ideaal. Dus wellicht als ik eenmaal echt FO ben en alleen nog maar ga reizen ik gewoon her en der ga huren voor een paar maanden. Eerst maar eens de proef volgend jaar.

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De huur versus koop discussie is er een van alle tijden. Met name als je zaken als eigen tijd voor onderhoud en administratie, gemoedsrust en vooral ook gemiste opportunity costs meeneemt in de overweging.

Jason Fieber heeft onlangs een stukje geschreven vanuit een niet-economisch perspectief:
http://www.mrfreeat33.com...he-money-rent-versus-buy/

[ Voor 4% gewijzigd door mossel op 03-12-2016 15:17 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zijn punt is grotendeels dat onderhoud en zorgen uit handen wordt genomen. Ik vind dat nooit zo'n sterk argument.

Gewoon onderhoud zullen de meeste verhuurders wel doen, liefst wel zo laat mogelijk en natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Op zich geen zorgen inderdaad áls het goed gebeurd. Anders ben je afhankelijk van je huurbaas en sta je redelijk machteloos als deze niet meewerkt.

Bij een defect (lekkage oid) is het toch even veel moeite om zelf een klusjesman in te schakelen en het zo te laten fixen hoe jij wilt en wanneer jij wilt t.o.v. een huurbaas bellen? Ik denk dat je zelfs dan nog goedkoper af bent in een koophuis t.o.v. een huurhuis. Wel is het zo dat je een buffer hiervoor nodig hebt, dat is bij een huurhuis dan weer niet nodig.

Z'n andere punten zoals wel of geen tuin of geen emotionele verbinding hebben niks met huur of koop te maken. Als je geen gras wilt maaien, neem je een huur- of koophuis zonder gras. Geen zin in een bouwmarkt? Besteed het uit. Met huren zal je ook de binnenboel met verven en onderhouden net als bij een koophuis.

Zo had ik vorige week een lek in m'n dakgoot, gelijk loodgieter gebeld en vervanging gevraagd. Het huis naast mij wordt verhuurd, en ja hoor, die verhuurder moest weer moeilijk doen. Kijken of het elders goedkoper kan, de slechte staat bevestigen maar toch een paar jaar uitstel overwegen, etc. Uiteindelijk heb ik hem gelukkig kunnen overtuigen zodat het hele rijtje in één keer kon worden vervangen. Huurders zijn niet eens geïnformeerd, die hadden opeens een steiger in de tuin staan, ze zouden maar net een tuinfeest gepland hebben. Met huren heb je net zo goed zorgen.

• CornermanNL
@Aikon, idd de eigenaren van de panden waar je van huurt zijn heel vaak pennywise en pound foolish. Soms gewoon botweg gierig als het aankomt op onderhoud. Heel vervelend om mee te moeten samenwerken.

Het einde van het jaar zit er weer aan te komen en ik denk dat ik voor volgend jaar eens wat meer doelen ga stellen op het gebied van FO. Aangezien ik volgend jaar een proef wil gaan doen en er een tijdje tussenuit wil gaan staat dat bovenaan. In dat kader wil ik graag wat meer gaan kijken om mijn maandelijkse inkomen uit investeringen wat op te schroeven. Ik heb alleen nog geen concreet idee.

Ik zit toch te denken aan het kopen van een eerste huurpand, alleen zal dat dan gelijk al mijn vrije tijd in beslag nemen die ik anders had willen besteden. Maar het is wel een goede test of ik zoiets leuk ga vinden. Keuzes , keuzes.

Kortom tips zijn van harte welkom.

• mossel
  • Niet online
CornermanNL schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:09:
[...]

In dat kader wil ik graag wat meer gaan kijken om mijn maandelijkse inkomen uit investeringen wat op te schroeven. Ik heb alleen nog geen concreet idee.

[...]

Keuzes , keuzes.

Kortom tips zijn van harte welkom.
VTI / VXUS. Done.

Nu lijkt het alsof je niet alleen op zoek bent naar meer rendement, maar vooral ook een bezigheid? Dan kan ik bevestigen dat verhuur meer tijd en energie kost dan een ETF ;).

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
Waarom neemt dat al je vrije tijd in beslag, wordt het een opknappertje? Ouwe van mij heeft vorig jaar een paar appartementen gekocht. Dat was elke keer een weekend + een beetje voor wat witten en een keukentje laten zetten oid.

• CornermanNL
mossel schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:18:
[...]

VTI / VXUS. Done.

Nu lijkt het alsof je niet alleen op zoek bent naar meer rendement, maar vooral ook een bezigheid? Dan kan ik bevestigen dat verhuur meer tijd en energie kost dan een ETF ;).
Ja ook wel eigenlijk, al heb ik zat bezigheden, maar dat zijn meer hobby's en vrijwilligerswerk. En daar wil ik die tijd ook deels voor gebruiken en uitzoeken waarmee en hoe ik wat geld kan blijven verdienen zonder dat het 40 uur moet iedere week.
PLAE schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:19:
Waarom neemt dat al je vrije tijd in beslag, wordt het een opknappertje? Ouwe van mij heeft vorig jaar een paar appartementen gekocht. Dat was elke keer een weekend + een beetje voor wat witten en een keukentje laten zetten oid.
Dat zou het wel worden denk ik, of ik moet iets tegenkomen dat echt af en neutraal genoeg is om zo te verhuren.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-11 21:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:49:
Mijn dilemma is nu dus dus om mijn goede baan op te zeggen, eerst een jaar te gaan reizen en daarna fulltime verder te gaan met mijn eigen projecten. Het is voor mij heel moeilijk mijn zekerheid inclusief de 'gegarandeerde' weg naar FO op te zeggen en volledig in het diepe te springen.
Als je een jaar op reis gaat kom je veranderd terug. De kans is groot dat je bij terugkomst niet meer in de oude hokjes past. Dit is geen waarde oordeel, puur een constatering.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• CornermanNL
Milmoor schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:11:
[...]

Als je een jaar op reis gaat kom je veranderd terug. De kans is groot dat je bij terugkomst niet meer in de oude hokjes past. Dit is geen waarde oordeel, puur een constatering.
Echter als je het niet doet en wacht tot je 'echt' FO ben wie weet doe je het nooit meer. Denk je er weer anders over of stel je verder uit.

De meeste mensen die ik ken en een jaar gereisd hebben zeggen allemaal, doen. En deze zijn teruggegaan naar gewoon 9 tot 5 voor het overgrote deel.

Ik moet toegeven dat ik er ook een beetje bang voor ben, vandaar de test om een paar maanden tot een half jaar eigen projecten te doen. Om te kijken of ik daar rond van kan komen en dan kan ik een jaar of meer sabbatical gaan plannen. Hoe dan ook, het blijft een hele stap.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het romantische beeld van een compleet ander persoon na een jaar reizen is meestal niet van toepassing. Tuurlijk doe je (levens)ervaring op maar je komt doorgaans toch weer op je oude plekje terug na enige tijd ook weer in je oude patroon.

• Torgo
Ik heb zelf ook 6 maanden gereisd. Ik had een goede baan en een koophuis. Ik heb er toen voor gekozen mijn huis tijdelijk te verhuren en mijn baas heeft mij 6 maanden onbetaald verlof gegeven. Dat was dus redelijk makkelijk. De huis verhuur pakte niet goed uit, de huurder bleek een oplichter dus dat heeft nog wel wat kopzorgen gekost, maar dan is een verhaal op zich.

In die tijd (2005) was er nog geen WiFi en had je internet cafes waar je af en toe even een uurtje ging mailen, skypen en fotos op CD branden :) . De mobiele telefoon bewust thuis gelaten. Accommodatie ging nog op de bonnefooi met de Lonely Planet als hulpmiddel. Je was dus echt off the grid.

Het doel was om over land van Amsterdam naar Thailand te gaan, zoveel mogelijk met de trein. Uiteindelijk iets van 350+ uur in treinen gezeten.... Rusland (1 maand), Mongolië (1 maand), China (2 maanden), Laos (1 maand) en Thailand (1 maand) en dan in 12 uurtjes met het vliegtuig terug naar Amsterdam.

Beetje off-topic natuurlijk maar voor mij was dit een onvergetelijke ervaring en het helpt enorm om te bepalen wat je wel en niet met je leven wil en dat is voor mij wel direct gerelateerd aan FO. Wat ik vooral heb geleerd is dat ervaringen waardevoller zijn dan bezittingen en FO is voor mij dan ook een manier om de vrijheid te creëren die het mogelijk maakt om zoveel mogelijk bijzondere ervaringen op te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Torgo op 04-12-2016 15:57 ]

• mossel
  • Niet online
^ Wat mij betreft absoluut niet OT Torgo, geeft inspiratie en houdt de motivatie er in.

Bedankt voor het delen :)

Verwijderd

Milmoor schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:11:
[...]

De laatste keer dat ik echt lang in het buitenland ben geweest was voor mijn stage. Toen heb ik zo'n drie maanden in Singapore gezeten en ben toen wel behoorlijk veranderd. Op zich hoef ik niet zo te veranderen hoor, maar de dagelijkse kantoorsleur begin ik wel zat te worden. Als ik aan mijn eigen project kom ik al snel in een soort rush terecht, maar ik realiseer me dat dit niet altijd zo zal blijven. Als ik één keer een trucje onder de knie heb is het nog één keer leuk en daarna saai.

Owja, en volgens passen mensen die naar FO streven sowieso niet in een hokje. Je doet namelijk niet wat de maatschappij of omgeving van je verwacht.
CornermanNL schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:36:
[...]

Echter als je het niet doet en wacht tot je 'echt' FO ben wie weet doe je het nooit meer. Denk je er weer anders over of stel je verder uit.

De meeste mensen die ik ken en een jaar gereisd hebben zeggen allemaal, doen. En deze zijn teruggegaan naar gewoon 9 tot 5 voor het overgrote deel.
Ik ken meerdere mensen die zes maanden weg zijn geweest en die zaten allemaal twee maanden nadat ze terug waren weer in dezelfde sleur. Dus daarna terug naar mijn huidige baan is sowieso niet de oplossing ;)
Torgo schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:21:

Beetje off-topic natuurlijk maar voor mij was dit een onvergetelijke ervaring en het helpt enorm om te bepalen wat je wel en niet met je leven wil en dat is voor mij wel direct gerelateerd aan FO. Wat ik vooral heb geleerd is dat ervaringen waardevoller zijn dat bezittingen en FO is voor mij dan ook een manier om de vrijheid te creëren die het mogelijk maakt om zoveel mogelijk bijzondere ervaringen op te doen.
Voor mij is het niet zo off topic. Tijdelijk stoppen met werken en bijvoorbeeld reizen hangt voor mij in ieder geval heel dicht tegen FO aan.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:15
Daarnaast.. een idee waar ik beetje mee speel is het natuurlijk ook goedkoper leven in veel landen. Door dit soort ervaringen krijg je wel meer gevoel of het bij jou zou passen om in een ander land te leven.

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11 13:56
Je zou er ook voor kunnen kiezen om je baan op te zeggen en vervolgens een jaar lang met je eigen projecten bezig te gaan. Vervolgens ervoor zorgen dat deze projecten je FO maken.

Het is ook afhankelijk van wat je verder in je leven wilt. Wil je bijvoorbeeld kinderen? Ik zou wel een lange reis willen maken maar mijn drang om FO te worden (met eigen projecten) is veel groter. Als je eenmaal FO bent kun je zo lang reizen als je wilt. Als je eerst gaat reizen heb je altijd een limiet. Je weet van te voren dat het "sprookje" een keer gaat eindigen. Vervolgens moet je weer aan de bak voor iemand anders of voor jezelf.

Als je wilt weten of je projecten je FO kunnen maken moet je de Expected Value berekenen. Simpel gezegd maak je een volledige analyse van je ideeen/projecten. Als de uitkomst is dat je binnen een jaar (of jaren afhankelijk van wat je wilt) FO kunt worden (EV+) moet je het altijd doen. Daarbij moet je niet kijken naar de beren op de weg. Dat is wat vrijwel iedereen doet maar is totaal onlogisch.

De meeste mensen werken voor iemand anders omdat ze het risco te groot vinden om voor zichzelf te beginnen. De beweegredenen zijn dan vaak dat ze wel meer kunnen verdienen maar ook een stuk minder als het fout gaat. Dat is volgens veel mensen een risico. Maar dat is een totaal onlogische denkwijze. Ze hebben de mogelijkheden nog niet eens onderzocht maar beginnen er maar niet aan. "Want het risico is te groot".

Dat is ook de reden dat 99% voor iemand anders werkt en niet voor zichzelf.

Een simpel voorbeeld van EV wat voor vrijwel iedereen van toepassing is, is een tandverzekering. Als je de afgelopen ~ vijf jaren geen gaatjes of andere bijzonderheden hebt gehad is de enige juiste keuze je tandverzekering op te zeggen. Een tandverzekering is in dit geval altijd EV-. Ook al val je het jaar daarop van de fiets en breek je al je tanden.

99% van de mensen maken vrijwel alleen maar EV- beslissingen in hun leven om "risico's" te voorkomen. EV berekeningen maken heeft mij enorm geholpen bij het maken van de juiste (financiele) keuzes ongeacht het resultaat.

Voor meer info over de berekening en details zie: https://foreverjobless.com/ev-millionaires-math/

Verwijderd

biggydeen2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:28:
[EV / EV- / EV+ verhaal]
Voor meer info over de berekening en details zie: https://foreverjobless.com/ev-millionaires-math/
Best een goed verhaal (in vogelvlucht gelezen), maar enkele nuances blijven wel onderbelicht:
1. Je bent nogal afhankelijk van de inschatting van je kansen. Je kunt analyseren zo veel je wilt, maar zonder glazen bol zul je er vaak naast zitten. Dit nog los van psychologische effecten die een rol spelen bij dit soort zaken.
2. Je startvermogen bepaalt het risico dat je kunt nemen. Leuk dat je project 75% kans geeft op winst - als je verliest (toch 25% kans), moet je nog een keer je inleg tevoorschijn toveren om het opnieuw te proberen. Voor een tandartsverzekering gaat dit prima, maar als je van je project wil kunnen leven komen er toch wat andere bedragen (dus risico's) bij kijken. Kanspercentages werken alleen vóór je als je vaak genoeg kunt proberen!

• James008
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-09 07:17
Voor mezelf eens een lijstje gemaakt wat ik denk nodig te hebben per maand met een afgelost huis
wellicht zie ik wat over het hoofd aanvullingen of kritiek zijn dan ook welkom
- 160 zorgverzekering (indien gezond max eigen risico)
- 350 boodschappen 2 volwassenen 2 kindjes
- 75 kleding
- 80 brandstof
- 50 onderhoud auto
- 50 wegenbelasting
- 10 bankkosten
- 30 verzekeringen algemeen
- 80 gas water licht met behulp van de panelen
- 50 onderhoud huis
- 50 internet telefoon

in dit lijstje ontbreekt enige vorm van luxe en kosten voor school voor mezelf zou ik daar vrede mee hebben als ik daar nog voor ga werken ik ben op dat moment niet volledig fo maar grotendeels (in mijn beleving)
totaal kom ik op 855 wat ik maandelijks uit een potje moet kunnen trekken 985x12x30=354600

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

James008 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:57:
[...]

in dit lijstje ontbreekt enige vorm van luxe en kosten voor school voor mezelf zou ik daar vrede mee hebben als ik daar nog voor ga werken ik ben op dat moment niet volledig fo maar grotendeels (in mijn beleving)
totaal kom ik op 855 wat ik maandelijks uit een potje moet kunnen trekken 855x12x30=307800
Mits je daarbuiten alles gratis wil doen, gaat dat wel lukken ja. ;) Als je dat niet wilt, zul je moeten denken aan:
- persoonlijke verzorging
- cadeautjes / sociale zaken
- vervanging intentaris (computer, stofzuiger, bank, auto)
- studiekosten
- gemeentebelastingen

Om maar eens een rijtje te noemen. Het zal vast wel kunnen (de bijstandsnorm is niet veel hoger en daar moet je ook huur van betalen), maar het houdt zeker niet over en je zult meer moeten bezuinigen op eten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Rukapul
  • Laatst online: 23:04
Ik vind het onrealistisch laag. Is dit op basis van huidige uitgaven of op basis van een ideaalbeeld?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:54
James008 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:57:
Voor mezelf eens een lijstje gemaakt wat ik denk nodig te hebben per maand met een afgelost huis
- 80 zorgverzekering (indien gezond max eigen risico)
- 75 kleding
- 80 brandstof
- 50 onderhoud auto
- 50 wegenbelasting
- 10 bankkosten
- 50 onderhoud huis

totaal kom ik op 855 wat ik maandelijks uit een potje moet kunnen trekken 855x12x30=307800
Los van de dingen die Krisp al noemt, mis ik bijvoorbeeld al de zorgverzekering voor 2 personen ipv nu 1 persoon, afschrijving danwel reservering voor ooit een andere auto en dan natuurlijk nog andere inboedel. Kosten voor je kinderen zoals sporten e.d., 75 euro voor kleding incl. kinderen lijkt me onrealistisch laag. Je gaat nooit op vakantie of een weekend weg? Internet/tv kosten mis ik nog.

Kortom, nog een aantal posten die ik wel mis in je overzicht

• James008
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:04:
Ik vind het onrealistisch laag. Is dit op basis van huidige uitgaven of op basis van een ideaalbeeld?
Dit is wat ik minimaal nodig zou hebben voor de rest ga ik werken, het lijkt me dat je brutto salaris dan ook bijna je netto salaris zal zijn, het voordeel is m.i dat je in iig genoeg geld heb om onder alle omstandigheden je vaste kosten te betalen. is dit bedrag eenmaal gerealiseerd dan zal de rest ook wel lukken

• Rukapul
Nee, die opdeling snijdt geen hout want het totaalplaatje ontbreekt. Je moet de hele lijst maken. Dat je vervolgens een streep trekt voor welke zaken je van plan bent nog te werken is een tweede.

Als je dat niet doet dan is een zinnige discussie niet mogelijk en tevens bestaat de kans om jezelf rijk te rekenen.

• James008
Blik1984 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:10:
[...]

Los van de dingen die Krisp al noemt, mis ik bijvoorbeeld al de zorgverzekering voor 2 personen ipv nu 1 persoon, afschrijving danwel reservering voor ooit een andere auto en dan natuurlijk nog andere inboedel. Kosten voor je kinderen zoals sporten e.d., 75 euro voor kleding incl. kinderen lijkt me onrealistisch laag. Je gaat nooit op vakantie of een weekend weg? Internet/tv kosten mis ik nog.

Kortom, nog een aantal posten die ik wel mis in je overzicht
Zorgverzekering aangepast. de bedoeling van dit lijstje is om voor mezelf op een rijtje te zetten wat ik minimaal aan euro's nodig heb als een soort van overleven zeg maar. heb ik dit streef bedrag binnen geharkt
dan maak ik de keuze ga ik nog langer door werken full time , of ga ik alleen nog werken voor de overige kosten zoals vakantie sporten weekendjes weg etc

• Blik1984
James008 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:22:
[...]

Zorgverzekering aangepast. de bedoeling van dit lijstje is om voor mezelf op een rijtje te zetten wat ik minimaal aan euro's nodig heb als een soort van overleven zeg maar. heb ik dit streef bedrag binnen geharkt
dan maak ik de keuze ga ik nog langer door werken full time , of ga ik alleen nog werken voor de overige kosten zoals vakantie sporten weekendjes weg etc
Dan nog mis je noodzakelijke dingen als afschrijvingen en potjes voor vervanging van diverse zaken. Kosten voor je kinderen lijken me ook redelijk noodzakelijk bijvoorbeeld

• James008
- 100 kleding
- 80 brandstof
- 50 onderhoud auto
- 50 wegenbelasting
- 10 bankkosten
- 50 onderhoud huis
- 50 internet telefoon
- 50 Persoonlijke verzorging
- 75 gemeentelijkse belasting
- 25 cadeautjes
- 50 inventaris
- 150 afschrijving auto
-150 vakantie
- 100 studiekosten 2 kinderen

1450x12x30=522000

Verwijderd

Je hebt geen rekening gehouden met 30 jaar inflatie. Dat kan een behoorlijk ander beeld opleveren...

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:00:
Je hebt geen rekening gehouden met 30 jaar inflatie. Dat kan een behoorlijk ander beeld opleveren...
Over het algemeen houdt de rente op spaarrekeningen de inflatie ongeveer bij. Je kunt daarom typisch rekenen met het huidige prijspeil.

• Blik1984
James008 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:48:
- 100 kleding
- 80 brandstof
- 50 onderhoud auto
- 50 wegenbelasting
- 10 bankkosten
- 50 onderhoud huis
- 50 internet telefoon
- 25 cadeautjes
- 50 inventaris
- 150 afschrijving auto
-150 vakantie

1450x12x30=522000
Vind alleen de studiekosten nog aan de lage kant (Van 1 jaar sparen kun je nog niet eens 1 jaar collegegeld voor 1 kind betalen). Zou minimaal het dubbele rekenen om een beetje een fatsoenlijk potje te hebben voor die kosten.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:08
50 onderhoud woning lijkt me ook erg laag. Ooit zal de keuken, badkamer etc ook vervangen moeten worden.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik vind daarentegen 150 euro per maand afschrijving op een auto weer rijkelijk veel. :P 1500 euro per maand is denk ik niet onrealistisch voor een leven zonder luxe. Een auto permitteer je jezelf dan net wel, en andere dingen weer niet. Als je een basisleven wil leven en voor de extra's wil werken, is dit een aardig uitgangspunt.
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:04:
[...]

Over het algemeen houdt de rente op spaarrekeningen de inflatie ongeveer bij. Je kunt daarom typisch rekenen met het huidige prijspeil.
Dat kan niet als je van de renteinkomsten wilt gaan leven, zoals zijn berekening impliceert.

• Rukapul
Krisp schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:29:

[...]
Dat kan niet als je van de renteinkomsten wilt gaan leven, zoals zijn berekening impliceert.
Nee, James008 doet een eenvoudige vermenigvuldiging van bedrag x aantal maanden als startkapitaal. Daar zit geen rentecomponent in.

• mossel
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:33:
[...]

Nee, James008 doet een eenvoudige vermenigvuldiging van bedrag x aantal maanden als startkapitaal. Daar zit geen rentecomponent in.
Dat is dus een SWR van 3,33%.

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11 13:56
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:36:
[...]

Best een goed verhaal (in vogelvlucht gelezen), maar enkele nuances blijven wel onderbelicht:
1. Je bent nogal afhankelijk van de inschatting van je kansen. Je kunt analyseren zo veel je wilt, maar zonder glazen bol zul je er vaak naast zitten. Dit nog los van psychologische effecten die een rol spelen bij dit soort zaken.
2. Je startvermogen bepaalt het risico dat je kunt nemen. Leuk dat je project 75% kans geeft op winst - als je verliest (toch 25% kans), moet je nog een keer je inleg tevoorschijn toveren om het opnieuw te proberen. Voor een tandartsverzekering gaat dit prima, maar als je van je project wil kunnen leven komen er toch wat andere bedragen (dus risico's) bij kijken. Kanspercentages werken alleen vóór je als je vaak genoeg kunt proberen!
Daar heb je twee goede punten. Maar dat is maar net hoe je het bekijkt. Vraag al je collega's op je werk wat ze vinden van investeren in aandelen. De meesten zullen hier negatief tegenaan kijken. Dit zijn mensen die vaak geen idee hebben hoe ze geld moeten investeren in aandelen. Voor deze mensen blijft aandelen kopen altijd gokwerk.

Hetzelfde principe kun je toepassen op je eerste opmerking. Als je weet wat je moet analyseren is de uitkomst niet zo spannend meer. Als je niet weet wat je precies moet analyseren wordt het een ander verhaal. Een goede doordachte analyse is goed te doen als je weet waar je naar moet kijken. De genoemde blog geeft bijvoorbeeld veel inzichten die maar een handje vol mensen toepassen.

Er zijn genoeg boeken/blogs/forums te lezen die meer inzicht geven over het starten van een (internet)bedrijf/projecten dan complete MBA studies die duizenden euro's kosten.

De psychologische effecten zijn voor ieder mens anders. Als je vaak beren op de weg ziet in plaats van oplossingen kan het wel eens zwaar gaan worden. Aan de andere kant hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Je kunt bijvoorbeeld prima naast je 40 urige werkweek beginnen. Veel mensen hebben hier echter geen zin in of "geen tijd voor". Het kost natuurlijk wel veel tijd en energie om iets op te bouwen. Daar kom je niet onderuit. Maar ik kan mij voorstellen dat dit niet voor iedereen even makkelijk zal zijn.

Wat betreft punt twee heb je zeker een goed punt. Echter ligt het er maar net aan wat voor bedrijf je wilt beginnen. In onze huidige maatschappij ligt het geld voor het oprapen. Een internetbedrijf starten kost vrijwel niks. Je hebt geen startkapitaal nodig en je bouwt ook geen schulden op (zijn natuurlijk uitzonderingen). Daarnaast als je analyse goed is (EV+) maak je altijd de juiste beslissing. In de gevallen waarbij je wel een startkapitaal nodig hebt dan is het inderdaad wel belangrijk om een buffer te hebben die de klappen kan opvangen. Maar dat is eigenlijk onderdeel van de analyse.

Je kunt bijvoorbeeld wel je tandverzekering opzeggen omdat je de afgelopen tien jaar geen gaatjes hebt gehad. Maar als je geen financiele buffer hebt om eventuele toekomstige problemen met je gebit op te vangen moet je de tandverzekering niet opzeggen. Ook al is het opzeggen EV+.

Maar nog een belangrijk punt is dat falen onderdeel is van succes. Niemand is succesvol zonder eerst te falen. Als je bang bent om te falen dan zal je vrijwel altijd EV- beslissingen maken. En dit kost je veel geld. Daar is overigens niks mis mee. Maar wel nadelig voor je portemonnee ;)

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:40
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:36:
[...]

Hij heeft inderdaad wel een punt wat betreft de beperkende factor van risicomijdend gedrag. In aanvulling; Succesvol ondernemerschap moet ook wel een beetje bij je persoonlijkheid passen en je moet er de skills voor hebben. Verder maakt het nogal wat uit of 1 of 3 keer modaal verdiend in loondienst. In het eerste geval heb je wellicht minder buffer, maar ook minder te verliezen en kan de upside van ondernemerschap groter zijn.

• GeFoX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-08-2024
- 100 kleding
- 80 brandstof
- 50 onderhoud auto
- 50 wegenbelasting
- 10 bankkosten
- 50 onderhoud huis
- 50 internet telefoon
- 25 cadeautjes
- 50 inventaris
- 150 afschrijving auto
-150 vakantie

1450x12x30=522000
Je kan beter een overzicht maken van je uitgaven van de afgelopen 5 jaar. Haal hier de hypotheek vanaf en je weet wat je (gemiddelde) uitgaven per maand is.

• James008
GeFoX schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:27:
[...]

Je kan beter een overzicht maken van je uitgaven van de afgelopen 5 jaar. Haal hier de hypotheek vanaf en je weet wat je (gemiddelde) uitgaven per maand is.
daar heb je wel enigzins gelijk in maar ik probeer inzicht te krijgen van wat ik minimaal nodig zal hebben als ik hypotheekvrij ben. voor de overige dingen ga ik dan nog werken, willen we bv op wintersport dan zal ik daar samen met mijn vrouw voor moeten werken en sparen,

bijkomend nadeel van een overzicht van de afgelopen 5 jaar is dat er nog wel eea veranderd met kinderen van 1 en 5 jaar oud

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:14
...

1450x12x30=522000
Volgens mij ben je het Eigenwoningforfait vergeten.
Edit: Hier zat ik dus helemaal fout idd...

[ Voor 55% gewijzigd door mgroen81 op 09-12-2016 16:36 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• mossel
  • Niet online
^ Niet bij een volledig afgeloste hypotheek.

http://www.belastingdiens...kleine_eigenwoningschuld/

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eigenwoningforfait betaal je niet, het verlaagt de hypotheekrenteaftrek. Simpel gezegd is het een drempelbedrag voor de hypotheekrenteaftrek.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-11 10:00
- 100 kleding
- 80 brandstof
- 50 onderhoud auto
- 50 wegenbelasting
- 10 bankkosten
- 50 onderhoud huis
- 50 internet telefoon
- 25 cadeautjes
- 50 inventaris
- 150 afschrijving auto
-150 vakantie

1450x12x30=522000
Ik kan natuurlijk inhoudelijk op je lijstje ingaan en zeggen dat ik denk dat 100 euro per maand om voor 4 mensen kleding te kopen niet realistisch is. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk hebben zij alleen al elk half jaar nieuwe schoenen nodig, broeken en leggings hebben vaak al gaten voordat je door hebt dat ze ze nieuw aanhebben ;) en de meeste vrouwen kennende nemen ze ook genoegen met maandelijks 1 T-shirtje van de Primark.

Ik wil echter je opsomming breder trekken. Waarom deze rekensom? Puur uit interesse of ben je echt van plan om 30 jaar voor je pensioenleeftijd te stoppen met werken? Weet dat deelnemen aan het arbeidsproces er ook voor zorgt dat je cognitief fit blijft en goed is voor je sociale ontwikkeling. (Uiteraard is dat weer te compenseren met vrijwilligerswerk, maar waarom zou je thuis op het minimum gaan leven om vervolgens nog vele uren pro deo te gaan werken?). Dan nog de wat meer beschouwende vraag of je het bijvoorbeeld naar je vrouw en kinderen toe kunt maken om van ze te eisen dat ze op een relatief laag uitgavepitje leven, omdat paps nou eenmaal de wens heeft om FO te zijn.

Verder zul je je tijd door moeten komen en hobbies kosten ook vaak geld. En je bouwt zo ook geen aanvullend pensioen op, dus hoe ga je dat oplossen? Zoals al eerder in deze reeks aangegeven streef ik niet naar FO maar naar FMA. Financieel Minder Afhankelijk, ofwel een stukje keuzevrijheid als het gaat om de hoeveelheid uren die ik nog kan en wil werken op de leeftijd dat ik hopelijk nog vitaal genoeg ben om iets totaal anders te gaan doen.

Als FO voor jou (en ieder ander) betekent om vanaf bedrag X direct ontslag te nemen, dan vind ik eigenlijk dat er naast een financieel plan ook een sociaal plan moet liggen. Wat ga je doen met al die vrije tijd? Elke dag uitslapen of wandelen gaat op een bepaald moment ook vervelen 8)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Verwijderd

coelho schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:53:
[...]
Ik kan natuurlijk inhoudelijk op je lijstje ingaan en zeggen dat ik denk dat 100 euro per maand om voor 4 mensen kleding te kopen niet realistisch is. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk hebben zij alleen al elk half jaar nieuwe schoenen nodig, broeken en leggings hebben vaak al gaten voordat je door hebt dat ze ze nieuw aanhebben ;) en de meeste vrouwen kennende nemen ze ook genoegen met maandelijks 1 T-shirtje van de Primark.

Ik wil echter je opsomming breder trekken. Waarom deze rekensom? Puur uit interesse of ben je echt van plan om 30 jaar voor je pensioenleeftijd te stoppen met werken? Weet dat deelnemen aan het arbeidsproces er ook voor zorgt dat je cognitief fit blijft en goed is voor je sociale ontwikkeling. (Uiteraard is dat weer te compenseren met vrijwilligerswerk, maar waarom zou je thuis op het minimum gaan leven om vervolgens nog vele uren pro deo te gaan werken?). Dan nog de wat meer beschouwende vraag of je het bijvoorbeeld naar je vrouw en kinderen toe kunt maken om van ze te eisen dat ze op een relatief laag uitgavepitje leven, omdat paps nou eenmaal de wens heeft om FO te zijn.

Verder zul je je tijd door moeten komen en hobbies kosten ook vaak geld. En je bouwt zo ook geen aanvullend pensioen op, dus hoe ga je dat oplossen? Zoals al eerder in deze reeks aangegeven streef ik niet naar FO maar naar FMA. Financieel Minder Afhankelijk, ofwel een stukje keuzevrijheid als het gaat om de hoeveelheid uren die ik nog kan en wil werken op de leeftijd dat ik hopelijk nog vitaal genoeg ben om iets totaal anders te gaan doen.

Als FO voor jou (en ieder ander) betekent om vanaf bedrag X direct ontslag te nemen, dan vind ik eigenlijk dat er naast een financieel plan ook een sociaal plan moet liggen. Wat ga je doen met al die vrije tijd? Elke dag uitslapen of wandelen gaat op een bepaald moment ook vervelen 8)
Als ik james goed begrijp maak hij een vb lijst van wat hij minimaal nodig heeft op het moment dat hij hypovrij is, voor overige zaken zoals een gaastra polo voor vrouwlief gaat hij werken zodoende blijf je betrokken bij het arbeidsproces. Hij lijkt mij eerlijk gezegd ook wel een veilig idee om te weten dat je vaste lasten iig gedekt zijn, voor overige zaken ga je werken met zijn tweetjes, wat dan ook eigenlijk wel overeenkomt met fma

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Deze week eindelijk eens actie ondernomen ipv er alleen maar over nadenken:
Deel aflossingsvrije hypotheek afgelost (iets meer als 10% gestort, mag tot 20%)
Spaardeel looptijdverkorting aangevraagd: van 30 naar 20 jaar (ik heb dan nog 10 jaar te gaan)

doel is het aflossingsvrije deel ( 60% van totaal 200k) in 5 jaar af te lossen
en het spaardeel (de resterende 40%) dus in de komende 10 jaar

Dit jaar als ZZP'er begonnen en daarom wil ik mijn vaste lasten zo laag mogelijk maken zodat ik bij het ontbreken van een opdracht langer met mijn buffer kan doen + ik wil ergens rond mijn 55e stoppen met werken (ruim 20 jaar te gaan)

voor mijn 'pensioen' leg ik iedere maand 1000euro in bij Meesman

voelt goed om eindelijk eens wat te doen aan mijn financiële toekomst ipv alles te verbrassen wat binnenkomt *O*

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 10:43
coelho schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:53:
[...]

helemaal gelijk in. Zelf sinds september voor 90% FO maar met jonge kinderen van 5 maanden en 3,5 jaar merk ik dat ik moeilijk hele dag bij de kinderen/huishouden kan zijn. Super leuk maar het prikkelt te weinig. En kan moeilijk van mijn vrouw verlangen dat zij heel veel met de kinderen gaat doen ik en ik ga MTBen, sporten, electronica / houtbewerken / programmeren / eigen hobby's etc etc.
Dus zelf er voor gekozen 2-3 dingen als vrijwilligers werk op te pakken om uitdaging te zoeken en met andere dingen buitenshuis bezig te zijn.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
- 100 kleding
- 80 brandstof
- 50 onderhoud auto
- 50 wegenbelasting
- 10 bankkosten
- 50 onderhoud huis
- 50 internet telefoon
- 25 cadeautjes
- 50 inventaris
- 150 afschrijving auto
-150 vakantie

1450x12x30=522000
als ze ouder worden is het ook 4 x zorgverzekering. (zo lang je het voor ze blijft betalen) 40 euro pp is dan erg onrealistisch
dat gaat nu nog goed. (wij redden het ook) maar ze gaan echt wel meer eten ;)
- 80 brandstof
beetje laag tenzij je heel veel met de fiets gaat doen.
- 50 onderhoud huis
no way. Je zal een huis moeten (laten) verven. en elke 20 jaar wel andere keuken, badkamer, isolatie. anders heb je op het laatst een huis die niemand wil kopen zonder het compleet te vervangen.
-150 vakantie
met 2 kinderen in schoolvakantie? Ik vind het al knap dat we onder de 1000 per jaar blijven. maar dat gaat echt niet lukken als ze ouder worden en ook naar pretparken willen en dergelijke willen als ze ouder zijn.

Met een belachelijke lage hypotheek van netto 250 euro zit ik zelf echt wel hoger met vaste kosten dan wat je noemt en daar neem ik niet het sparen voor de kinderen in mee, nog eigen pensioen opbouw of bijvoorbeeld "sparen" voor de volgende auto over ~7 jaar.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:30
Leipo schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:28:
Deze week eindelijk eens actie ondernomen ipv er alleen maar over nadenken:
Deel aflossingsvrije hypotheek afgelost (iets meer als 10% gestort, mag tot 20%)
Spaardeel looptijdverkorting aangevraagd: van 30 naar 20 jaar (ik heb dan nog 10 jaar te gaan
Zit ik ook aan te denken, maar er komt wel behoorlijke boete bij kijken die verrekend zal worden in de premie. Staat nog 24 jaar (rente)vast en zou het naar 14 jaar totaal willen omzetten. Volgens de voorwaarden wordt bij elke storting op bankspaardeel een boete berekend (contante waarde) als de rente nadelig voor de bank afwijkt. Misschien maar even paar jaar aankijken of de rente nog gaat stijgen.

Op mijn afl. vrije kan ik wel 10% zonder boete aflossen.

• Leipo
  • Niet online
hv08 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:40:
[...]

Zit ik ook aan te denken, maar er komt wel behoorlijke boete bij kijken die verrekend zal worden in de premie. Staat nog 24 jaar (rente)vast en zou het naar 14 jaar totaal willen omzetten. Volgens de voorwaarden wordt bij elke storting op bankspaardeel een boete berekend (contante waarde) als de rente nadelig voor de bank afwijkt. Misschien maar even paar jaar aankijken of de rente nog gaat stijgen.

bij mij loopt mijn rentevasteperiode ook 20 jaar: dus geen renteproblemen > die blijft nu de hele looptijd gelijk
daarnaast heb ik geen bankspaar maar een spaarverzekering.

ik heb geen extra storting gedaan op het spaardeel: ik heb de maandelijkse premie laten verhogen :)

met de nieuwe premie betaal ik uiteindelijk 66% van het uiteindelijke kapitaal zelf, de rest is rente

[ Voor 5% gewijzigd door Leipo op 07-12-2016 08:48 ]

• Rukapul
hv08 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:40:
[...]

Dit is meer voor een ander topic. Toevallig dat ik op bovenstaande boete op extra stortingen een uitzondering tegenkwam gisteren in de Rabobank SpaarZeker voorwaarden als de storting lager is dan de som die boetevrij afgelost kan worden. Details en (on-topic) discussie in Rukapul in "hoe onder een spaarhypotheek uit".

• hv08
Misschien moet ik maar gewoon een offerte aanvragen voor hogere premie, dan kan ik het concreet vergelijken. Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt, laat het even weten als je het wilt delen.

Ik bedoelde ook spaarverzekering trouwens, haal die altijd door elkaar.

[ Voor 18% gewijzigd door hv08 op 07-12-2016 09:01 ]

• Leipo
  • Niet online
Mijn sommetje: oude premie is 103,77 en de nieuwe rond de 338euro/maand (definitieve krijg ik nog te horen, kan tot 2,50euro/maand afwijken)
Omdat ik dus al 10 jaar de oorspronkelijke premie ingelegt heb ziet het er zo uit:

premiebruto rentenetto rentetotaal brutototaal netto
30 jaar oorspronkelijke premie€ 37.357,20€ 114.750,00€ 66.555,00€ 152.107,20€ 103.912,20
10 jaar oorspronkelijke premie + 10 jaar nieuwe premie € 53.949,32€ 76.500,00€ 44.370,00€ 130.449,32€ 98.319,32
IB percentage42%

75k met 5.1% rente

IB percentage zal dit jaar hoger zijn, maar voor het gemak heb ik die maar gehouden op het percentage wat ik de afgelopen 10 jaar had. Maakt voor de conclusie niets uit: met de nieuwe premie ben ik eerder klaar met de hypotheek en het kost me ook nog eens minder in totaal.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Leipo schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:34:
Mijn sommetje: oude premie is 103,77 en de nieuwe rond de 338euro/maand (definitieve krijg ik nog te horen, kan tot 2,50euro/maand afwijken)
Omdat ik dus al 10 jaar de oorspronkelijke premie ingelegt heb ziet het er zo uit:

premiebruto rentenetto rentetotaal brutototaal netto
30 jaar oorspronkelijke premie€ 37.357,20€ 114.750,00€ 66.555,00€ 152.107,20€ 103.912,20
10 jaar oorspronkelijke premie + 10 jaar nieuwe premie € 53.949,32€ 76.500,00€ 44.370,00€ 130.449,32€ 98.319,32
IB percentage42%

75k met 5.1% rente

IB percentage zal dit jaar hoger zijn, maar voor het gemak heb ik die maar gehouden op het percentage wat ik de afgelopen 10 jaar had. Maakt voor de conclusie niets uit: met de nieuwe premie ben ik eerder klaar met de hypotheek en het kost me ook nog eens minder in totaal.
Daarbij laat je aanpassingen aan de HRA achterwege. Niet geheel onterecht (er is nog niets over bekend), maar het verschil kan gemakkelijk groter worden omdat over ±10 jaar de regelingen nog verder versoberd worden.

• Blik1984
gr8-jen schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:37:
[...]

als ze ouder worden is het ook 4 x zorgverzekering. (zo lang je het voor ze blijft betalen) 40 euro pp is dan erg onrealistisch
dat gaat nu nog goed. (wij redden het ook) maar ze gaan echt wel meer eten ;)
- 80 brandstof
beetje laag tenzij je heel veel met de fiets gaat doen.
- 50 onderhoud huis
no way. Je zal een huis moeten (laten) verven. en elke 20 jaar wel andere keuken, badkamer, isolatie. anders heb je op het laatst een huis die niemand wil kopen zonder het compleet te vervangen.
-150 vakantie
met 2 kinderen in schoolvakantie? Ik vind het al knap dat we onder de 1000 per jaar blijven. maar dat gaat echt niet lukken als ze ouder worden en ook naar pretparken willen en dergelijke willen als ze ouder zijn.

Met een belachelijke lage hypotheek van netto 250 euro zit ik zelf echt wel hoger met vaste kosten dan wat je noemt en daar neem ik niet het sparen voor de kinderen in mee, nog eigen pensioen opbouw of bijvoorbeeld "sparen" voor de volgende auto over ~7 jaar.
Ik vind je een beetje kort door de bocht gaan

zorgverzekering: kinderen krijgen zorgtoeslag, dus die hoeven dat de eerste jaren nauwelijks zelf te betalen
boodschappen: ook als ze meer eten moet dat kunnen
brandstof: kun je niks van zeggen, je weet niet waar de auto voor gebruikt wordt
Onderhoud huis: eens, zeker te laag
vakantie: Je vergeet dat dit per maand is, dus 1800 per jaar. Mits je geen gekke wensen hebt kan dit best. Is ook zonder enige vorm van luxe natuurlijk

Je opmerking over pensioen is ook te kort door de bocht, want weet jij veel of die niet gewoon al pensioen opbouwt bij zijn werk... Afschrijving auto heeft die al meegenomen, evenals sparen voor de kinderen (Sparen voor de studiekosten dan wel)

• Leipo
  • Niet online
Krisp schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:39:
[...]

Daarbij laat je aanpassingen aan de HRA achterwege. Niet geheel onterecht (er is nog niets over bekend), maar het verschil kan gemakkelijk groter worden omdat over ±10 jaar de regelingen nog verder versoberd worden.
klopt, geen idee wat het nu is (50,5% ?) maar dan nog is het verkorten van de looptijd voordeliger. hoe lager het HRA/IB percentage des te groter wordt het verschil in het voordeel van de verkorte looptijd met de hogere premie.

zie de HRA niet snel hoger worden dus het kan alleen maar nog beter worden :)

(alhoewel met een hogere HRA ik natuurlijk in euro's minder zou betalen ongeacht de looptijd/premie)

[ Voor 7% gewijzigd door Leipo op 07-12-2016 09:45 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11 11:40
1500 per maand (excl. hypotheek) moet kunnen inderdaad met een gezinnetje, daar kun je prima van leven en eenvoudig van op vakantie. Maar dan moet je wel een goedkoop autootje hebben. (zonder auto is het nog een stuk makkelijker qua kosten) Verder kun je dan inderdaad niet wat grotere verbouwingen verloorloven denk ik, zoals de keuken. Maar dat is ook niet verplicht natuurlijk. Een nieuwe wasmachine indien nodig moet wel prima kunnen.
(twee weekjes op de boerencamping kosten je een paar honderd euro, dus dan kun je ieder jaar nog een nieuwe tent kopen ook ;) En reken maar dat je kinderen dat leuker vinden dan een vakantiehuisje.

Let wel dat je ook nog kinderbijslag krijgt (geen toeslagen i.v.m. vermogen) dus dat geeft nog wat speelruimte.

Verder komen deze lijstjes zo'n beetje ieder pagina wel weer voorbij, en ik weet niet of het nou heel waardevol is om dit allemaal steeds weer te herkauwen.
Lees het topic door (eventueel deel 1) en maak aan de hand van de opmerkingen die al gegeven zijn een lijstje voor jezelf.

Of misschien moeten we gewoon eens een checklist maken met 3 'luxe-niveaus'.... kunnen we er een GOT-norm van maken. :+

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 08:05
Ik vrees dat zelfs de discussie voor 3 niveau's moeilijk wordt, omdat voor iedereen andere zaken prioritair zijn. Ik denk wel dat we het laagste niveau "kabelmannetje" mogen noemen dan ;)

Ik vind die lijstjes op zich wel leuk om te bekijken, ook al komt inderdaad vaak hetzelfde terug. Maar toont toch altijd nog eens dat je best kritisch mag zijn over je eigen uitgaven. Of als iemand 40% goedkoper gaat op een bepaalde kost waar je dacht wel oké te zitten, kan je ook eens horen hoe die dat heeft aangepakt.
Het is ook interessant om te zien hoe sommige mensen vasthouden aan iets waarvan ik het nutteloos vind, terwijl dit omgekeerd ongetwijfeld ook het geval is. Soms denk ik ook eens bij mezelf: je zit soms voor 5€ kritisch te wezen, maar op dat andere geef je dan zonder problemen 40€ uit ^^

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:48
Nu zijn naam ter sprake komt, heb al een tijdje niets meer gehoord van @kabelmannetje hier. Zou hij nog aan het fietsen zijn in Siberië ofzo :P

En ook al een tijd niets meer van @accountant gehoord, die het eerste deel was begonnen.

Ik zou het wel weer leuk vinden om een update van deze personen te lezen.

• hv08
rube schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:19:
Nu zijn naam ter sprake komt, heb al een tijdje niets meer gehoord van @kabelmannetje hier. Zou hij nog aan het fietsen zijn in Siberië ofzo :P

En ook al een tijd niets meer van @accountant gehoord, die het eerste deel was begonnen.

Nou idd, misschien hebben ze hun internetaansluiting ook wegbezuinigd :P

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Over updates gesproken, einde van het jaar komt weer in zicht dus tijd om de balans op te maken van vorig jaar en nieuwe doelen op te zetten! Benieuwd hoe het iedereen is gegaan dit jaar.
Xanaroth schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:37:
Vooruitkijkende planning 2016 is
- Verwachtte savingsrate van >25% het volledige jaar, on track voor mijn target.
- Verwachtte passief inkomen is ~1000 euro op jaarbasis, ook on track.
- Vaste spaarbedrag gaat 40 euro (13%, 300 naar 340) omhoog door besparingen, plus wat er nog vanuit de hoek van loonstijging(en) bij gaan komen.
Jaarlijkse savingsrate 30,35%, met name dankzij spaarbedrag opgekrikt tot 435/maand. Passief inkomen 1086/jaar, onder voorbehoud van wisselkoers effecten.
Passieve inkomsten in totaal 86% gestegen, puur dividend inkomsten zijn 165% gestegen - deels ook doordat het nu een volledig jaar was ipv half jaar. Het vermogen een 30% gestegen waarvan een 10% dankzij koersverloop, de rest is inleg.
Zit in de opbouwfase en had vorig jaar de eerste maanden nog geen beleggingen staan, dus dat tikt leuk aan.

Van de 38 aandelen welke ik een volledig jaar al heb, zijn er 3 in dividend verlaagd. 1 was verwacht (nog steeds 5% nu) en de andere 2 zijn mijn bedrijven in goud/zilver. Gezien de rendementen daar op value gebied kan ik totaal niet wakker liggen van dat beetje dividend, staan wel op de planning om nog omgezet te worden naar dividend bedrijven.
Verder hebben er 8 (nog) niet dividend aangepast. 2 zijn ETF's op basis van vaste uitkering, en 2 aandelen aangekocht vanwege yield ipv groei. De andere 4 heb ik lange termijn vertrouwen in, alleen er wordt op ze gelet :P .
Betekend tevens dat 27 wel verhogingen hebben gedaan. Variatie van 1-11%, met 3 uitschieters van 28%, 78% en 80%.

Totale verschil onder de streep is +127,58 euro aan inkomsten door dividend verhogingen, waarvan 112,02 euro is toe te schrijven aan de 3 uitschieters. Voor de geïnteresseerden zijn dat HAL Trust, ING en NN. Grootste daling was echter niet aandelen, maar spaargeld. Die staat ondertussen op 0,3% waardoor die een -113 euro kan rapporteren vergeleken met vorig jaar. Au. Onder de streep dus 'maar' een 14 euro groei gehad, de rest was vanuit geld inleggen.

Vooruitkijkende planning 2017 is
- Verwachtte savingsrate van >30% het volledige jaar, proberen om de 33% te halen alleen acht ik niet realistisch (zie ook hieronder spaarbedrag).
- Doel kwa passief inkomen is ~1500 euro op jaarbasis, ietwat ambitieus alleen moet ergens op richten.
- Spaarbedrag verhogen zou mooi zijn, hangt sterk af van de loon en kosten ontwikkeling. De enveloppen tot nu toe (zorg, stadsverwarming, wegenbelasting) hadden enkel slecht nieuws voor de maandlasten wat eerst opgevangen zal moeten worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 07-12-2016 16:05 ]

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Config schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:12:
De afgelopen maanden heb ik met mijn 'Truus' een klein bedrijfje opgezet in online specialistische detailhandel, zeg maar gewoon een webshop. Gelukkig ben ik technisch onderlegd, en zij doet 'supply chain management' wat neerkomt op e-mailen met China. Samen doen we ook nog fotograferen en een beetje design/catalogus creatie. De boel gaat vandaag technisch live, toch een mooie mijlpaal voor ons :).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Okee, dat bedrijfje is niks geworden. Weinig vernieuwend en scheve verhouding tussen effort en opbrengst. Wel hebben we nog wat andere dingetjes lopen, en ik blijf altijd op zoek naar kansen. Maar, ik heb een (veel) betere baan gevonden. Beter op allerlei manieren, maar ik hou het even bij het financiele aspect ervan.
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Config op 07-12-2016 20:05 ]

• Torgo
Boven de 111.591 EUR is de belastingdruk weer lager en slechts 52% :P

https://www.sra.nl/Nieuws...E14FF4CDC9A5F49C1E033AAE5

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
@config Goed bezig joh, en gefeliciteerd!

• hv08
Eens met te hoge belastingen, het motiveert niet echt om er alles uit te halen. Maarja, geen keus als je dichtbij familie wilt wonen.

Verder goed bezig! Laatste zin maakt nieuwsgierig :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53
hv08 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:47:
Verder goed bezig! Laatste zin maakt nieuwsgierig :)
Inderdaad, aan de andere kant geeft het me ook altijd beetje gevoel van vraag om aandacht (al zal dat hier wel meevallen ;) )
OT:
Net als de mensen op facebook die alleen de status "verdrietig" plaatsen zonder verhaal. Flikker op denk ik dan... alleen maar schreeuw om aandacht "wat is er dan?"

• Blik1984
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 08-12-2016 12:48 ]

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:40
Config schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:59:
[...]

Okee, dat bedrijfje is niks geworden. Weinig vernieuwend en scheve verhouding tussen effort en opbrengst. Wel hebben we nog wat andere dingetjes lopen, en ik blijf altijd op zoek naar kansen. Maar, ik heb een (veel) betere baan gevonden. Beter op allerlei manieren, maar ik hou het even bij het financiele aspect ervan.

***members only***
Members only:

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Config schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:59:
[...]

***members only***
Members only:

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
ybos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:55:
[...]

Inderdaad, aan de andere kant geeft het me ook altijd beetje gevoel van vraag om aandacht (al zal dat hier wel meevallen ;) )
Ja, dat gevaar loert altijd. De daadwerkelijke reden is dat ik niet té herkenbaar wil worden. En daarbij komt ook dat het vooral om persoonlijke dingen gaat. Financieel is het gewoon immer gerade aus ;)
Blik1984 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:23:
Members only:
MO please ;). En we zijn niet 50-50 helaas. Qua belasting is dat trouwens een enorm verschil. Verdeel eens 100k als volgt: 50+50, 70+30, 100+0 en gooi dat in een bruto-netto calculator. Een enorm verschil in netto inkomen.

We zitten allebei aan de business kant van de IT. Ik heb het idee dat er goed verdiend kan worden aan zowel de business kant (scrum lead, sales, BI) als de harde kant (data science, hardware, development van strategische systemen), maar dat er een vrij grote vallei in het midden is waar niet zoveel te verdienen valt (tooling, non-strategic development, operations).
JURIST schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:30:
Members only:
Ook voor jou geldt: MO please ;).
Momenteel hou ik een aantal datapunten bij per maand, maar ik heb geen plan waar ik de realiteit aan spiegel. Ik denk dat dat een logisch stap zou zijn, een ijkpunt om te zien waar we zijn. Ook zijn mijn beleggingen momenteel een zootje: veel teveel cash wachtend op een dip. Zodra die dip er komt ga ik minstens 50% in ETF's zitten, en de rest is dan P2P + aandelen + cash. Ons geld is gescheiden, en ik zal een strategie van P2P + ETF's uitrollen voor haar. We zijn overigens rond de 30 en laat begonnen met FO, dus ik zie dit nog steeds als een inhaalrace ;).
Je percentage klopt hier wel grosso modo, maar ik betaal een veel hoger percentage dan zij ivm expatvoordelen (zie mijn post uit 2015 die ik aanhaalde hierboven). En inderdaad neem ik een deel van het jaar, het is dan ook geen gemiddelde druk maar een marginale druk. Als je dan zoveel ziet verdwijnen doet dat pijn ;)

Ik moet overigens niet vergeten te middelen over een paar jaar, dat zal vast nog wat opbrengen!

• Blik1984
Config schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:32:
[...]

MO please ;). En we zijn niet 50-50 helaas. Qua belasting is dat trouwens een enorm verschil. Verdeel eens 100k als volgt: 50+50, 70+30, 100+0 en gooi dat in een bruto-netto calculator. Een enorm verschil in netto inkomen.

We zitten allebei aan de business kant van de IT. Ik heb het idee dat er goed verdiend kan worden aan zowel de business kant (scrum lead, sales, BI) als de harde kant (data science, hardware, development van strategische systemen), maar dat er een vrij grote vallei in het midden is waar niet zoveel te verdienen valt (tooling, non-strategic development, operations).
Aangepast aan MO

Het is natuurlijk wel een lekker gelukkige situatie om een dergelijk salaris te krijgen met z'n 2-en. Hou dit nog een paar jaar vol en je bent klaar als je dat zou willen :)

• hv08
Dat klinkt meer als een kleine config die eraan komt :D

Ik sta nog beetje op zelfde punt als vorig jaar qua assets (storting hypotheek niet meegerekend).

Members only:

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Tazzios

..

Members only:

Moet dit dan ook niet MO ? :o

edit & ontopic:
Over 15 minuten ECB mededeling kijken wat dat doet voor de FO. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 08-12-2016 14:17 ]

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

hv08 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:04:
ik hou aflossen op hypotheek hierbuiten. In theorie kun je de overwaarde ook als asset opnemen, echter kun je daar niets van kopen als het nodig is. Doet iedereen anders, ik voel me hier fijn bij.
Hier kan ik inkomen zolang je beseft dat het een gevoelskwestie is, maar ik vind niet dat je dan moet concluderen "Ik sta nog beetje op zelfde punt als vorig jaar qua assets".

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:41
Tazzios schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:14:
edit & ontopic:
Over 15 minuten ECB mededeling kijken wat dat doet voor de FO. :)
Wat gaat er precies gebeuren dan?

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:24

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
hv08 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:23:
[...]

Nou idd, misschien hebben ze hun internetaansluiting ook wegbezuinigd :P
Niet wegbezuinigd maar deel tegenwoordig met 6 buren de internetverbinding telefoon en televisie signaal om zo de kosten te drukken. :+
rube schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:19:

Ben inderdaad geruime tijd afwezig geweest en ben pas sinds 2-3 maanden weer iets actiever aan het bijlezen op de verschillende fora.

Mijn afwezigheid is te verklaren door het feit dat ik beetje FO verslaafd aan het worden was. Het zat constant in mijn hoofd en was er mijn inziens veelste veel mee bezig terwijl er zoveel andere mooie en leuke dingen zijn.
Verder speelde het mee dat mijn beleggingsresultaten tussen aug 2015 en aug 2016 dramatisch slecht waren.

En tot slot wist ik dat 2016 en 2017 qua spaargedrag ook sterk zouden verslechteren omdat we diverse zaken in het huis willen verbouwen. De verbouwing van de badkamer, douchekamer en toilet is in 2016 gerealiseerd en heeft ons 19-20K gekost, dit is incl. 1 nieuw kozijn,4 HR++ ramen en een nieuwe CV. Waarbij de verdeling ongeveer 50-50 is geweest dus 10K arbeid en 10K spullen. En ben super blij dat ik het allemaal heb uitbesteed aan die goeie jongens :). Dat was ook een echte test om dingen uit te besteden en ervoor te betalen ipv zelf aan te rommelen. Ik had niet het idee dat ik het goedkoper had kunnen krijgen voor de hoeveelheid werk wat die mannen verzet hebben afgezet tegen andere offertes.

Voor 2017 staat de keuken en voor- en achterdeur op de planning hier staat ook nog eens 20K voor als budget. Wil niet in een discussie belanden van o wat veel of weinig maar ik zie het als een uitdaging om het voordat bedrag te krijgen en kijk er ook absoluut niet naar uit naar die helse zoektocht en onderhandelingen met de verkopers en mijn vrouw :+ .
Nu de badkamer af is ben ik wel echt super blij en tevreden dat we hier het geld in hebben gestoken en er woongenot voor hebben terug gekregen dus kijk er al naar uit dat de keuken ook af is en we dan verder nog links en recht wat puntjes op de i kunnen zetten.

Dit alles heeft er eigenlijk voor gezorgd dat ik wat minder actief met mijn FO bezig was/ben. Maar doordat het een lifestyle is ben ik er wel onbewust altijd mee bezig. Dus het kertboompje komt weer van de IKEA voor een Euro en heb ik een t mobile abonnement van 2,50 met 100belmin en onbeperkte what'sapp data.
Maar zo is mijn 2e hands iPhone 5 wel langzaam aan vervanging toe maar weiger ik nog steeds meer als € 150-€ 200 euro voor een 32/64GB iPhone uit te geven dus moet ik nog even wachten aangezien de prijzen nog wat hoger liggen.

In 2016 ook iets te weinig tijd voor mezelf veel met de kinderen en vrouw bezig geweest hierdoor niet kunnen/willen sporten. Wel regelmatig met het fietsje naar het werk geweest en dat is erg lekker!

2016 staat nog open dus een update zal ik in de eerste week van januari plaatsen in mijn weekje vrij. Maar na het dramatische einde van 2015 lijkt het alsof we 2016 weer goed back on track kunnen afsluiten.
200K vermogen was de doelstelling en we lijken te stranden rond de 170K in die 200K was geen rekening gehouden met de 20K uitgaven van dit jaar. Dus dan lopen we 10K achter al met al zeer tevreden.

Netto inkomsten uit arbeid zitten rond de 67K dus een jaarlijks overschot van 27K. Uitgaven schommelen rond de 40K er vinden alleen verschuivingen plaats. Ondanks de 2e kan ik niet zeggen dat het leven extreem duurder is geworden. Voorheen gaven we 6K aan vakanties uit nu 2,5K maar gaan nog steeds 4 keer p/j 1 of 2 weken. Voedsel was eerst 3K dat zit nu ergens tussen de 5-6K hier zit ook stukje boodschappen op vakantie in en zeer veel verse groente en fruit (hoofdzakelijk lidl).

Laatst nog tegen het vrouwtje gezegd dat we zeer tevreden mogen zijn met onze financiële huishouding. Als het een beetje meezit kunnen we in 2017 het vermogen wegstrepen tegen de openstaande hypotheek. En zijn op papier dan met 34 en 32 hypotheekvrij, en dat bijna geheel op eigen kracht zonder extreme schenkingen. Maar wel af en toe een klein steuntje in de rug van onze ouders (inrichting huis en bekostiging bruiloft).

Leuk om weer eens wat te posten, maar wil het wel op een laag pitje houden. Hoop voor 2017 ook de GSM vaker te laten liggen betrap mezelf erop dat ik vaak maar constant op dat ding zit te kijken en altijd maar dezelfde apps open (lees de bank apps :+ ). Complete doelloze tijdsbesteding maar toch dwangmatig gedrag wat ik als vader niet wil overgeven op mijn kinderen :)

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-11 12:21
Accountant schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:44:

...

Leuk om weer eens wat te posten, maar wil het wel op een laag pitje houden. Hoop voor 2017 ook de GSM vaker te laten liggen betrap mezelf erop dat ik vaak maar constant op dat ding zit te kijken en altijd maar dezelfde apps open (lees de bank apps :+ ). Complete doelloze tijdsbesteding maar toch dwangmatig gedrag wat ik als vader niet wil overgeven op mijn kinderen :)
Haha, zo herkenbaar. Sinds een paar maanden is de mobiel niet meer welkom in de slaapkamer en lees ik een paar bladzijde uit een boek voor het slapen gaan ipv bank apps bekijken ;). Ik slaap sindsdien een stuk beter. Nu op naar de volgende stap om ook overdag dat ding minder vaak te gebruiken!

• Blik1984
Telefoon is bij mij sowieso nooit in de slaapkamer geweest en zal die ook nooit komen. Als ik op reis ben gaat de telefoon ook standaard op vliegtuigmodus zodat ik er geen last van heb

• hv08
Herkenbaar, log ook minimaal 3x per dag in bij de bank, zelfs in het weekend als er geen betalingsverkeer is. Onzin eigenlijk, zal wel dwangneurose zijn.

Ik herken het beeld van accountant wel, als ik lekker stukje ga fietsen zit ik eigenlijk heel de weg na te denken over aflosschema's, berekeningen, spaartegoeden enz.

Oh ja; en tof dat je een update geeft :)

[ Voor 6% gewijzigd door hv08 op 09-12-2016 13:30 ]

• Torgo
Accountant schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:44:
[...]
Haha ja ik heb ook wel last van het Dagobert duck syndroom. Is gewoon leuk om de vruchten van je werk te bekijken, net zoals ik bij een zelf gedane klus nog wel 100x kijk met tevredenheid (of ongenoegen als het resultaat so so is).
ScoTtix schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:47:
[...]

Haha, zo herkenbaar. Sinds een paar maanden is de mobiel niet meer welkom in de slaapkamer en lees ik een paar bladzijde uit een boek voor het slapen gaan ipv bank apps bekijken ;). Ik slaap sindsdien een stuk beter. Nu op naar de volgende stap om ook overdag dat ding minder vaak te gebruiken!
In de slaapkamer gaat mij ook wel wat ver. Daar gebruik ik mijn telefoon alleen als wekker en eigenlijk heb ik daar ook liever een ander apparaat voor, maar dat komt steeds niet van. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Torgo op 09-12-2016 13:24 ]

• zomertje
  • Laatst online: 01:28

zomertje

Barisax knorretje

hv08 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:18:
Herkenbaar, log ook minimaal 3x per dag in bij de bank, zelfs in het weekend als er geen betalingsverkeer is. Onzin eigenlijk, zal wel dwangneurose zijn.

Ik herken het beeld van accountant wel, als ik lekker stukje ga fietsen zit ik eigenlijk heel de weg na te denken over aflosschema's, berekeningen, spaartegoeden enz.

Oh ja; en tof dat je een update geeft :)
Dan moet je harder fietsen zodat je stopt met denken.... :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-11 10:00
Die bankappneurose herken ik ook wel. Hier is hardlopen de favoriete bezigheid om alle berekeningen nog eens te doen.

En dan dat duivelse dilemma: Aan de ene kant gaat de tijd veel te snel, groeien de kinderen veel te snel en ben ik al bijna op de helft van mijn levensverwachting (ben nu 38) terwijl ik nog veel meer wil doen, zien enz., en aan de andere kant kan ik niet wachten tot we weer 2 maanden verder zijn en ik weer mijn jaarlijkse storting in de spaarhypotheek kan doen, ik in een lagere risicocategorie kom met mijn hypotheekrente enz.

Dit laatste heb ik deels opgelost door de diverse financiële ingrepen door de maand heen te spreiden. Ik geef mezelf een salaris rond de 27e, Doe een storting in mijn beleggingen rond de 10e en los maandelijks af op mijn aflossingsvrije hypotheek rond de 20e. Zo is er altijd weer een moment om naar uit te kijken. En uiteraard overal trackers en visualisaties voor gemaakt, die ik dan ook meer 'mag' bijwerken.

Een soort van beroepsdeformatie, maar dan hobbymatig ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap