Het ging over het fictieve rendement op beleggingen(!) van 5,5%.Sissors schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:16:
Dan moet je wel meer dan bijna een miljoen (als alleenstaande) op de spaarrekening hebben staan. Dat kan, maar het zal niet echt een grote groep zijn. En dat is dan de belasting over dat stuk, voordat je boven de 5% als rekenrendement zit ben je denk ik nog wel een paar miljoen verder.
Als je alleen spaart, dan is het echte rendement op beleggingen(!) nul.
Natuurlijk moet je eerst rekenen om te weten hoeveel je nu weer kwijt bent over het geheel aan vermogensbelasting.
Je kunt nu al negatieve rendementen behalen op sparen, met name door kosten. Ondertussen daalt de rente gestaag richting nul.
Mee eens. Het ging mij over de vermelding van de rechtszaak. Wat er verder staat is geheel voor rekening van de blogger.Moet zeggen dat het een tijd geleden is dat ik een verhaal heb gelezen wat zo zwak in de argumentatie is.
Misschien handig om de vermogensrendementsheffing wat meer uit te diepen, want het is van belang voor FO, niet alleen voor spaarders, maar ook voor hen die al financieel onafhankelijk zijn en van spaargeld leven.
Staatssecretaris Wiebes zegt dat belasten van werkelijk rendement mogelijk is. Maar ondertussen wordt er toch een nieuwe methode ingevoerd gebaseerd op rendementen die niet behaald worden.
Aan de lange termijn van spaarrendementen is nochtans duidelijk te zien dat de beweging neerwaarts is en dat het gemiddelde van de laatste 5 jaar in het verleden geen voorspellende waarde heeft voor de toekomst. Dat blijkt nota bene uit een duidelijke grafiek opgenomen in de rijksbegroting 2016.

Bij de invoering in 2001 was 4% fictief rendement volgens Zalm redelijk, want toen kon je veel meer rendement halen (6% op staatsobligaties, Zalm: "elke sukkel haalt meer dan 4 procent rendement' "), nu baseert men zich op het rendement in het recente verleden. Daarmee verlaat men opzettelijk het pad van redelijkheid die kennelijk in 2001 nog wel aanwezig was.
NOS: "Vermogensbelasting in box in box 3 is diefstal"
VBNG: Tegenvaller voor spaarders – Hoge Raad vindt vermogensrendementsheffing niet buitensporig.
Bond voor Belastingbetalers: Massaal bezwaarprocedure Box 3 (2014 - 2017)
FD: Weinig reden voor optimisme bij aanvechten vermogensbelasting.