The Millionaire Fastlane beschrijft hoe je de perfecte onderneming kunt starten. Je moet het zien als een recept waar je zelf de ingrediënten moet toevoegen. En dat is waar het bij veel ondernemers mis gaat. De vijf pijlers uit het boek (NESCT) beschrijven hoe je een onderneming moet starten. Voldoet je onderneming niet aan een aantal van deze cruciale punten kun je net zo goed stoppen.
Er zijn maar weinig ondernemers die deze kennis in de praktijk toepassen. Pas je NESCT op de juiste manier toe kun je miljonair worden. Je kunt wel ondernemer zijn maar als je daar zelf elke week 60 uur voor moet werken schiet dat niet echt op. TMF beschrijft hoe je een onderneming kunt opzetten en hoe je geld kunt verdienen zonder hiervoor te hoeven werken. Uiteraard gaat hier heel veel werk aan vooraf.
Ondernemen hoeft helemaal niet in je bloed te zitten. Alles kun je leren. Het enige wat je nodig hebt is tijd. Oftewel naast je 40 uurige werkweek elke avond aan de slag voor jezelf. Geluk bestaat niet maar creëer je zelf. Dat is wat Ned Flanders ook probeert uit te leggen.
The fastlane is de beste en snelste manier om FO te worden. En een belangrijk aspect van the fastlane is dat je je dromen niet hoeft op te geven. Iets wat je met het volgen van de ERE en MMM principes wel doet.
Xanaroth schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:46:
[...]
Dat is inderdaad precies fastlane. Bedrijf starten, succesvol krijgen, verkopen en dan genieten.
Alleen die andere kant zie je inderdaad niet. Gaat het ergens mis of strand een gesprek, sta je na x jaar weer op 0 (of zelfs negatief!!). Dan wordt je doen de slowlane eerst weer bereiken, weliswaar met een paar jaar achterstand. Want vergis je niet, 50-60% de bedrijven eindigt zo. De overige 40-50% bestaat weliswaar nog, maar bestaan is nog niet hetzelfde als beter verdienen dan in loondienst - laat staan daadwerkelijk succesvol (winstgevend).
Dus behalve dus positieve kant, moet je wel heel bewust zijn van de risico's. Gewoon werken in loondienst en bewust leven duurt het misschien 10-20 jaar ipv 5 jaar, maar die 10-20 jaar is wel een gegarandeerd vooruitzicht. Dat is de minder bekende 'middle lane'.
Het enige wat er kan gebeuren is dat je weer op zoek moet naar een baan. De bedrijven die jij omschrijft hebben geen idee dat de fastlane principes bestaan. TMF is geschreven om een internet onderneming te starten. En dat kost je vrijwel niks behalve tijd. Dus welke risico's zijn er precies?
De gedachtegang die jij omschrijft is precies wat iedereen die werkt voor iemand anders volgt. Namelijk de "garantie" op een inkomen en zekerheid. Echter is dat een complete illusie. Daarnaast is die 10-20 jaar echt geen garantie. Een principe wat dit mooi omschrijft is expected value (EV). Door de EV van iets te berekenen weet je van te voren of het een goede/slechte investering is.
Veel mensen denken als volgt:
Het nemen van een nieuwe baan levert me 50k per jaar op. Het starten van een bedrijf zou meer kunnen opleveren maar ook minder, en dat is een risico. Dat is een absurd denk proces maar vrijwel iedereen denkt op deze manier. Daarom werkt ook 99% voor iemand anders en maar een paar mensen voor zichzelf.
Het investeren in aandelen of in vastgoed is ook zeker een manier om FO te worden. Het duurt echter veel langer voordat je FO bent. Daarnaast hoef je ook geen miljonair te worden met een fastlane project. Ik denk dat de meeste mensen hier met een automatisch inkomen van rond de 1500-2000 euro al FO zijn. Met een fastlane project kun je dat prima binnen een aantal jaren bereiken.
Ik ben nu ongeveer 10 maanden bezig met een fastlane project (begonnen met niks). De verwachting is dat ik binnen een aantal jaren FO ben. Wordt het een succes is de kans groot dat ik miljonair wordt. Zou ik gaan investeren in aandelen zou ik nog minimaal 10 jaar moeten werken voor iemand anders.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen nu direct een fastlane project moet starten. Alleen aan de reacties te zien heb ik het idee dat deze weg een beetje wordt onderschat.