In "jouw" methodiek zou je na vijf jaar 25% belasting betalen in totaal 125% moeten betalen. Percentages moet je vermenigvuldigen, niet optellen. Je begint vanaf 100%. Dus bedrag x (100% - 42%). Vijf jaar vermogensbelasting is vijf keer vermenigvuldigen met (100% - 1,25%). Dan hou je over: bedrag x 0,58 x 0,9875^5. Dan hou je in totaal over: 54,44%. Als je optelt zou je komen op 51,75%. Je kan nooit meer dan 100% belasting moeten betalen, want dan moet je geld toe geven.Lim987 schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:51:
Iemand anders rekende hier al eens voor dat je (bijvoorbeeld als zelfstandige), al snel zo'n 500.000,- euro op je spaarrekening moet hebben als je een pensioenkapitaal wilt hebben dat vergelijkbaar is met iemand in loondienst met een goede baan + pensioen.
Met 50.000,- spaargeld zoals iemand hier nu als voorbeld noemt, kom je niet zo ver als je je eigen pensioenvoorziening via spaargeld moet regelen. Bijvoorbeeld als zelfstandige.
Dus als je werkelijk 500.000,- pensioenkapitaal hebt gespaard, betaal je vanaf 2017 (1,41% over 4% zogenaamd rendement), is ruim 7.000,- per jaar aan VRH.
Om precies te zijn: 7.050,-. Dat is elke maand dus 587,50 te betalen VRH
Dat je over de eerste 25.000 straks minder betaalt, en dat dan over de volgende 100.000,- spaargeld een fictief rendement van 2,9% gaat gelden, betekent nog steeds dat je bij een dergelijk spaarbedrag elk jaar over een heel fors deel van je pensioenkapitaal dik geld bij moet leggen om het advies van de overheid ('spaar voor uw pensioen, want dat zal minder zijn dan u nu denkt!") braaf op te volgen.
Overigens: ik ging uit van spaarbedragen boven de vrijstelling - zie mijn eerdere post.
Spaarrente had ik niet meegenomen: die was inderdaad ooit beter, maar dat compenseert niet de verliezen bij de huidige rente + de dreigende negatieve rente.
Zorg is niet gratis, zorgkosten (polis + eigen risico) kost jaarlijks 2000,- tot 2500,-
Zonder kinderen of schulden en/of een afbetaalde woning, vervallen veel van bovengenoemde "voordelen" en zul je ook nooit voor een uitkering of toeslag in aanmerking komen zolang je je eigen pensioengeld nog als spaargeld hebt.
Spaarders kunnen over het algemeen sparen omdat zij een behoorlijk inkomen hebben en dus toch al snel minimaal rond de 40 % IB uitkomen.
Als je erg jong bent, zul je inderdaad nog binnen de vrijstelling kunnen sparen.
Maar zodra je daarboven kwam/komt, betaal je toch echt (naast die plm. 40% IB) volgens mij over iedere netto verdiende euro die je spaart (van je, zeg dan 40e tot je 70e - na de vrijstelling dus nog 30 jaar lang -) nog eens 30 jaar x 1,41% VRH = is 42,30 %
En dan kom ik nog steeds op 40 % IB + 42,30 % = ruim 82%
Maar goed, ik begrijp dat ik het allemaal verkeerd zie....?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.