Meer inkomsten genereren is ook niet in elke sector bij voorbaat mogelijk of makkelijk. En om te zien hoeveel je persoonlijk nodig acht om van te kunnen leven, is besparen juist een heel mooi begin: je krijgt goed inzicht in wat je zelf nodig hebt om goed én comfortabel van te kunnen leven. Bij de één is dit €1000, bij de ander €2000... de hoeveelheid die je nodig hebt is niet eens zo relevant, maar meer persoonlijk. Maar besparen is in mijn ogen net zo belangrijk als extra inkomsten genereren.
Je spaarquota omhoog schroeven door te besparen levert in het begin ook veel sneller winst op dan zoeken naar een beter betaalde baan en/of passief inkomen. Uiteindelijk zijn ze allebij belangrijk om tot een (voor jou) prettige balans in inkomsten-uitgaven te krijgen voor je FO-doel. En voor een hoop mensen betekent meer inkomsten ook meer verantwoordelijkheid en stress, en niet iedereen vindt dat het waard. Dan blijven er 2 opties over: besparen en/of externe inkomsten genereren.
Ik heb bijvoorbeeld geen €400.000 nodig. Na het aflossen van het huis zijn onze vaste lasten (alles inclusief) minder dan €1000 namelijk. En als ik op m'n ±50-55e FO ben, en er van uit ga dat ik dan nog ongeveer 30 jaar moet kunnen leven van m'n geld, dan kan ik ook de ±€250.000 gebruiken die ik tegen die leeftijd probeer te hebben, gebruiken om van te leven. Een deel van m'n FO-inkomsten komt dan inderdaad uit rendementen, en een klein deel uit de pot met geld zelf. Ik hoef namelijk persoonlijk niet die €250.000 over te houden als ik dood ga, en het langzaam afbouwen betekent toch al snel €690 aan inkomsten als ik de pot geld zelf óók meetel.
Ik weet dat het niet zo 1-op-1 op gaat natuurlijk, maar niet iedereen hoeft of wil rekening te houden met alléén het rendement op je vermogen. Je vermogen zelf is ook geld, wat je kunt gebruiken als inkomsten. En voor sommigen is het FO-doel niet om te stoppen met werken, maar om te kunnen doen wat en wanneer je dat wilt. Ik zie mezelf niet helemaal stoppen met werken bijvoorbeeld. Buiten dat ik, in mijn situatie, die €400.000 aan vermogen niet nodig zou hebben, ben ik ook van plan om na het halen van m'n FO-doel toch echt nog een paar dagen in de week te blijven werken. Puur omdat ik dat wil. En dat is ook onderdeel van mijn FO-wens. Niet hoeven werken voor het geld, maar gewoon werken voor de leuk, de hobby
Maar buiten dat ik sinds dat ik m'n FO-doel heb samengesteld naar m'n uitgaven ben gaan kijken en m'n inkomsten toch wat gestegen zijn, probeer ik ook via andere bronnen wat inkomsten te genereren. Een stukje beleggen is wat veel mensen hier doen, maar ik verkoop bijvoorbeeld ook foto's op Shutterstock e.d., en verkoop vector en logo elementen via 't internet. Allemaal beetjes geld die óók meehelpen, en die ik niet direct kan meetellen als onderdeel van 't vermogen wat ik wil opbouwen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Kapotlood op 24-06-2016 14:12
]